5-HTP

I....I

Kuinka kauan 5-HTP:tä tarvitsee käyttää että saa maksimaalisen hyödyn? Eli kuinka äkkiä vaikuttaa aivojen serotoniinin tuotantoon.

35

55040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5-HTP

      Mitä on 5-HTP ?

      • pedia

      • en osaa englantia

      • deedeeär
        en osaa englantia kirjoitti:

        Voisiko joku kääntää suomeksi tai selostaa selkokielellä ?

        5-hydroksitryptofaani on l-tryptofaanista (aminohappo) syntyvä yhdiste jonka seuraava aineenvaihduntatuote on serotoniini niminen välittäjäaine.


    • 5-HTP:stä

      Hmm. 5-HTP:n sijaan suosittelisin käyttämään tavallista L-tryptofaania, joka synnyttää tarvittavan 5-HTP:n elimistöön luonnollisella tavalla, mutta on jauheena ostettuna paljon edullisempaa.

      Kysymykseesi on joka tapauksessa mahdoton vastata. Ensinnäkin kaikki erot ovat yksilöllisiä. Toisekseen, en tiedä yhtään, minkä kokoisia annoksia käytät. Kolmannekseen, en tiedä, mitä muita lääkkeitä, vitamiineja tms. tuotteita käytät. En myöskään tiedä käyttötarkoitusta, eli onko tarkoitus käyttää ainetta parantamaan unensaantia, vai esimerkiksi vakavan masennuksen hoitoon.

      Voin silti antaa vinkkejä maksimaalisen tehon saavuttamiseen. Ensinnäkin monet kapselit sisältävät vain 300-500 L-tryptofaania (tai 5-HTP:tä). Sitä voi kuitenkin turvallisesti nauttia ainakin 2 grammaa (2000 mg) päivässä ja lääkärin valvonnassa jopa tuplasti enemmän. Muuttuakseen serotoniiniksi L-tryptofaani tarvitsee B6-vitamiinia. Älä nyt kuvittele, että mistään multivitasta saisit riittävän annoksen, vaan vahva 100 mg:n kapseli tai vielä vahvempi olisi suositeltavaa. Toinen tärkeä B-ryhmän vitamiini on B3 eli niasiini. Tryptofaani/5-HTP on myös niasiinin esiaste, ja jos elimistössä on niasiinin puutetta, syntyy ensisijaisesti sitä, eikä serotoniinia. Koska B-vitamiinit toimivat yhdessä parhaiten suosittelisin siis hankkimaan vahvan B-monivitamiinin (esim. Solgar B-complex jossa kaikkia tärkeimpiä 100 mg).

      Muista, että 5-HTP/tryptofaani ovat serotoniinin esiasteita. Ne siis lisäävät aivojen serotoniinimäärää. Yleisimmät masennuslääkkeet, ns. SSRI-lääkkeet eivät lisää serotoniinia, mutta ne estävät serotoniinin takaisinoton. Niinpä näiden aineiden yhdistämisestä voi tulla hyvin vaarallinen serotoniinitulva, joten 5-HTP:tä/L-TRYPTOFAANIA EI IKINÄ SAA OTTAA SSRI-MASENNUSLÄÄKKEIDEN KANSSA.

      Ja milloin vaikuttaa? Omassa ystäväpiirissäni L-tryptofaani on B-monivitamiinin ja C-vitamiinin kanssa vaikuttanut nopeimmillaan parissa viikossa, mutta mahdollisesti voi kestää kuukaudenkin. Lopputulos on paljon paremi kuin masennuslääkeitä käytetäessä, ja mitään sivuvaikutuksia ei ole. Erot ovat kuitenkin yksilöllisisä, ja ongelmat voivat johtua muista välittäjäaineista tai vaikkapa raskasmetalleista, jolloin tämä ei auta. Toivotan joka tapauksessa onnea.

      • I....I

        Kiitos että vaivauduit vastaamaan noin yksityiskohtaisesti niinkin epämääräiseen kysymykseen. Ryhdyin n. viikko sitten syömään Solgarin 100 milligrammaista masennuksen hoitoon eräänlaisena viimeisenä oljenkortena ennen SSRI-reseptin hakua. Kapseleissa on mukana 10 mg B-6 vitamiinia, tuo ei ilmeisesti siis ole aivan optimaalinen määrä? Lisäksi syön C-vitamiinia n. 1000-1500 mg päivässä sekä 2-3 tablettia tavallisia (eli ei vahvoja) b-monivitamiineja.

        Sellaista vielä kysyisin, että jos nämä eivät tunnu auttavan, niin kuinka kauan pitäisi olla 5-HTP:tä syömättä ennen kuin voi turvallisesti aloittaa SSRI-kuurin?


      • Tuomas
        I....I kirjoitti:

        Kiitos että vaivauduit vastaamaan noin yksityiskohtaisesti niinkin epämääräiseen kysymykseen. Ryhdyin n. viikko sitten syömään Solgarin 100 milligrammaista masennuksen hoitoon eräänlaisena viimeisenä oljenkortena ennen SSRI-reseptin hakua. Kapseleissa on mukana 10 mg B-6 vitamiinia, tuo ei ilmeisesti siis ole aivan optimaalinen määrä? Lisäksi syön C-vitamiinia n. 1000-1500 mg päivässä sekä 2-3 tablettia tavallisia (eli ei vahvoja) b-monivitamiineja.

        Sellaista vielä kysyisin, että jos nämä eivät tunnu auttavan, niin kuinka kauan pitäisi olla 5-HTP:tä syömättä ennen kuin voi turvallisesti aloittaa SSRI-kuurin?

        Olen kokeillut 100 mg 5-HTP:tä, sekä L-tryptofaanijauhetta 1-2 g annoksella. Kummatkin ovat ihan toimivaa "tavaraa". Aminohapot, tosin voivat menettää tehoaan, kun niitä syödään säännöllisesti, joten pieni tauko voi tehdä välillä hyvää.

        L-tryptofaani kannattaisi sitten nauttia mielellään B6, B3-vitamiinin (niasiini), C-vitamiinin ja inositolin kanssa.

        5-HTP:stä olen kuullut sanottavat, että sen kanssa ei kannattaisi nauttia B6-vitamiinia, koska se voi muuttua serotoniiniksi ennen, kuin se ehtii läpäistä veriaivoestettä. En kyllä tiedä pitääkö tämä väite oikeasti paikkansa.

        Näitä tryptofaaneja tulee sitten nauttia yhtä lajia kerrallaan, eikä koskaan yhdessä muiden masennuslääkkeiden kanssa.


      • RaMB0
        Tuomas kirjoitti:

        Olen kokeillut 100 mg 5-HTP:tä, sekä L-tryptofaanijauhetta 1-2 g annoksella. Kummatkin ovat ihan toimivaa "tavaraa". Aminohapot, tosin voivat menettää tehoaan, kun niitä syödään säännöllisesti, joten pieni tauko voi tehdä välillä hyvää.

        L-tryptofaani kannattaisi sitten nauttia mielellään B6, B3-vitamiinin (niasiini), C-vitamiinin ja inositolin kanssa.

        5-HTP:stä olen kuullut sanottavat, että sen kanssa ei kannattaisi nauttia B6-vitamiinia, koska se voi muuttua serotoniiniksi ennen, kuin se ehtii läpäistä veriaivoestettä. En kyllä tiedä pitääkö tämä väite oikeasti paikkansa.

        Näitä tryptofaaneja tulee sitten nauttia yhtä lajia kerrallaan, eikä koskaan yhdessä muiden masennuslääkkeiden kanssa.

        Mun juuri ostamassani 5-HTP tuotteessa (Puritan's Pride) on mukana B6 vitamiinia 5mg.
        Sekä:
        Niacin:5mg
        Magnesium 25mg
        Valerian 50mg
        ja itse 5-HTP:tä 100mg /kapseli.

        Eli jos niitä lisätään itse tuotteisiin jo niin kaipa ne on tutkittu että sopii nautittaviksi juurikin yhtä aikaa.


      • vellu3

        l-tryptofaani on niasiinin esiaste, mutta 5-htp ei ole.


    • Ihmettelijä

      Mistä ihmeestä olet saanut 5-HTP:tä ??? Halusin itse alkaa käyttämään sitä, mutta huomasin, että se on lääkelaitoksen lääkelistalla eikä sitä saa muutoin kuin reseptillä. USA:ssa sitä on myynnissä, mutta lääkevalmisteiden nettitilaaminen ETA: n ulkopuolelta on kiellettyä, joten valmisteet juuttuvat tulliin. Lääkkeitä ei saa edes ETA:lta tilata netin kautta ( www.tulli.fi).
      Mitä tulee L-tryptofaaniin, niin sen käyttöön vaikuttavat niin paljon muuta ruoat että sen imeytyminen ja vaikutus serotoniinin määrään jää käsittääkseni hokkuspokkustasolle. Googlaamalla saa molemmista aineista paljon tietoa. En kyllä käsitä, miksi Suomessa täytyy viranomaisen niin perhanan tarkaan valvoa esim. 5-HTP:n myyntiä samaan aikaan kun se on käsikauppavalmisteena saatavissa USA:ssa, jossa elintarvike- ja lääketurvallisuutta valvova viranomainen FDA on varmaankin maailman tarkimpia ja tiukimpia valmisteiden markkinoille pääsyn suhteen.

      • ppnn

        Synteettinen 5-HTP on lääkelistalla, mutta kasviuute (Griffonia) 5-HTP on luontaistuote. Sitä voi ostaa ja tilata vapaasti.

        http://www.google.fi/search?hl=fi&q="5-htp"&btnG=Hae&meta=


    • kasvutekijää

      ole riittävästi. Aivoturson eli hippokampuksen hermosolut tuottavat tryptofaanista ja muista aminohapoista serotoniinia, mutta vain jos aivoperäistä kasvutekijää on paikalla rittävästi. Sen määrään aivoissa taas vaikuttaa ravitsemus laajemmin. Esim, omega-3-rasvahappojen puutteessa, stressissä, hapetusstressissä ym. kasvutekijän määrä on niin pieni, ettei serotoniinia synny riittävästi. Masennuksen ja ahdistuksen taustalla on siis pikemminkin kasvutekijän häiriö kuin primaarinen serotoniinin puute tai sen takaisinotto soluihin (johon nykyinen SSRI-lääkehoito virheellisesti tukeutuu).

      • Mää

        Kerrotko vielä mitä nuo "kasvutekijät" ovat?? Millä ravintovalmisteilla voi lisätä serotoniinin tuotantoa??


      • Omppu-höperö
        Mää kirjoitti:

        Kerrotko vielä mitä nuo "kasvutekijät" ovat?? Millä ravintovalmisteilla voi lisätä serotoniinin tuotantoa??

        B6-vitamiini buustaa serotoniinia ja muitakin välittäjäaineita.

        Olen nyt alkanut syömään noita 5-htp ta nyt aluksi joka toinen päivä. Silleen, että SSRI,5-htp, SSRI, 5-htp.

        Joskus molempia. Tiedän vaarallinen yhdistelmä.

        Aion jättää pikkuhiljaa noi Sitalopraamit pois. Annan ton 5-htpn vaikuttaa jonkin aikaa, ja otan vaan 10mg Sepram.


      • BSHunter
        Mää kirjoitti:

        Kerrotko vielä mitä nuo "kasvutekijät" ovat?? Millä ravintovalmisteilla voi lisätä serotoniinin tuotantoa??

        Tieteellisesti tutkittu tehokas keino masennuksen hoitoon on fyysinen rasitus, eli hikiliikunta. Tämä toimii käytännössä yhtä tehokkaasti kuin serotoniinilääkkeet (siis oikeat serotoniinilääkkeet).

        Ajatuksena se että elimistöön laitettaisiin ulkopuolelta suuria tai ennalta-arvaamattomia (kuten vaihtoehtolääkkeiden kanssa usein on) määriä serotoniinia, kuulostaa vaaralliselta jos oikeasti toimii, koska suuria muutoksia ei pidä aiheuttaa, mutta jos näitä on moni syönyt ilman vaaraa, merkitsee se todennäköisimmin sitä että aineenvaihdunta on tuhonnut kokonaan tämän vatsaan syötetyn serotoniinin, eikä se ole koskaan mennyt sinne missä sen pitäisi vaikuttaa.


    • minä sitä tilasin aikoinaan...

      Mulla on vieläkin kaapissa vajaa purkki 50mg 5-HTP 60 kaps.
      Tilasin aikoinaan muistaakseni kuponkiuutisista tai muusta vastaavasta ja tämä taisi nimenomaan olla se sellainen "laihdu nukkuessasi" -tuote.
      Mulla on myös vajaa purkki Kohlsuppen -kapseleita, taitaa olla samasta tilauksesta(?)
      Annostus molemmissa purkeissa on 2-3 kapselia päivässä ennen ateriaa.

      Muistelisin myös, että nämä oli hyvin tehokkaita, sen takia on vajaat purkit vielä jäänytkin, kun piti lopettaa kuuri kesken jopa liiallisen laihtumisen vuoksi. Ja muistan myös että huippasi kovin, myös se oli syynä "kuurin" lopettamiseen.

      Nyt on kilot tulleet takaisin ja kaivoinkin purkit kaapin perukoilta miettien josko pudottaisin pikapikaa lisäkilot taas näiden nappien avulla ja tulinkin katsomaan lisätietoa netistä ja törmäsin tähän viestiketjuun.

      Serotoniiniin vaikutus oli täysi yllätys. Olen kärsinyt masennuksesta pariinkin otteeseen, joten mietityttää viitsinkö sitten koskea tähän valmisteeseen ollenkaan.

      Tässä vielä purkin kyljestä:
      Ingredients: fucus vesiculosus, green tea, Griffonia (Simplicifolia) extract powder, gelatin.

      Jos joku viisaampi osaa kertoa onko tämä todella masennuslääke vai ihan vain laihdutuspilleri vai mitä tämä on??

      • jeps-

        Oikeastaan se on molempia. Griffonia Simplicifolia sisältää 5htp:tä, se taas vähentää ruokahalua.


      • afafafafagggggggg
        jeps- kirjoitti:

        Oikeastaan se on molempia. Griffonia Simplicifolia sisältää 5htp:tä, se taas vähentää ruokahalua.

        Pystyn tilaamaan 200mg 5-HTP kyllä... oon töissä yhessä alan liikkeistä. Niistä kannattaa kysellä...............


      • OPI316
        afafafafagggggggg kirjoitti:

        Pystyn tilaamaan 200mg 5-HTP kyllä... oon töissä yhessä alan liikkeistä. Niistä kannattaa kysellä...............

        Tuolta oon tilaillut 5-HTP:tä
        Kuten myös kaikki muutkin vitamiinit ym. saa tuolta edullisesti. Laadukkaita jenkkimerkkejä kaikki.
        Käytä tilatessasi alennuskoodiani OPI316 , niin saat 5 dollaria alennusta. Koodi ei vanhene. Kannattaa tilata 5-60 dollarin tilauksia tuolta, niin ei jää tulliin alvien vuoksi. Pienistä ostoista ei mene alvia, eikä postikulujakaan, kuin 4 dollaria.


      • WoIstPippi

        "joten mietityttää viitsinkö sitten koskea tähän valmisteeseen ollenkaan"

        Kuis niin?

        Tuohan on siis nimenomaan oikein hyvä tuote sulle, kaikin tavoin.


    • hg54y676576

      5-HTP:tä.

    • tyiyiöphfyiöy

      5-HTP Tuntuisi toimivan omalla kohdalla ainakin. SSRI on takaisin oton estäjä joten silloinhan synapsiin jää serotoniinia enemmän MAO:n syötäväksi joten luulisi että serotoniini määrä vain vähenisi entisestään jos käyttää SSRI lääkkeitä. 5-HTP sen sijaan pelkästään lisää serotoniini määrää ja vaikutukset voi huomata yllättävän nopeastikin

    • luontaissstuote

      Itse olen nähnyt 5HTP:tä Suomessa myytävänä monessakin luontaistuotekaupassa. Ei tartte tilata ulkomailta, mutta jos haluaa tilata netistä, niin googlaamalla löytyy linkkejä, esim.
      http://www.terveyskaupat.net/epages/HameenLuontaistuote.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/HLT/Products/607 Muualtakin löytyy kyllä, itse vain menen luontaistuotekauppaan kyselemään niin ihmettelen jos ei löydy. Useimmilla ihan perusvalikoimassa!

      Ja en oo itse käyttänyt 5-HTP valmistetta, l-tryptofaania ja l-tyrosiinia kylläkin. Molemmat itsellä on ollut SSRI-lääkkeen vaikutusta tehostamassa. Näitähän saa luonnollisesti proteiineja esim. lihaa syömällä, mutta itse olen kasvissyöjä, niin joudun ottamaan näitä purkista :) Jos masennus menee vielä pahemmaksi, niin käyn kyllä sitten hakemassa 5-HTP:n kokeiluun :)

      • viishooteepee

        Ei kannata käyttää 5-HTP:tä ja SSRI-lääkkeitä yhtä aikaa. Tästä voi aiheutua serotoniinioireyhtymä (http://fi.wikipedia.org/wiki/Serotoniinioireyhtymä) eli myrkytystila.

        Parempi olisi siirtyä pelkästään 5-HTP:hen mikäli se tuntuu riittävän. Vältyt sivuvaikutuksilta.


    • Ukulelele

      Kertokaapa joku viisas vaikuttaako ehkäisypillereiden/-renkaan tehoon tuo 5-HTP (100mg annoksella)? Vastaus: "Kysy apteekista/lääkäriltä" ei käy.

      En usko, että täällä kaikki naiset ilman hormonaalista ehkäisyä tuota vetelevät, joten jollakin on pakko olla kokemusta tai tietoa asiasta.

      Kiitos vastauksista!

      • 44444

        Ei ole oikeastaan mitään syytä, miksi haittaisi ehkäisyvalmisteiden tehoa. Sen sijaan esim. mäkikuisma heikentää tehoa.


    • 5htp

      Itselleni 5htp:stä ei ollut mitään apua. Valitettavasti. Unettomuus, johon sitä käytin, paheni parin vuoden takaiselle tasolle, koska jouduin ennen käyttöä lopettamaan toisen unettomuuteen käyttämäni lääkkeen. Ja muutenkaan en kokenut minkäänlaisia vaikutuksia tästä valmisteesta. En koe, että mielialani olisi muuttunut mihinkään suuntaan, positiiviseen tai negatiiviseen käytön seurauksena. Oman kokemukseni perusteella en suosittele. Jos jollekin muulle siitä on apua, niin hienoa.

      • Defaisti

        Oletteko te kaikki päästänne vialla. Ei ihminen tarvitse mitään luontaistuotteita. Pelkkää rahastusta herkkäuskoisten kustannuksella. Uskomatonta roskaa.


    • höpsö

      Oon käyttänyt luontaistuotekaupan 5-htp:ta ja tuntuu hyvin toimivan.
      Olen ottanut ruoan kanssa 5-htp:n ja b-vitamiinin aina tarvittaessa.
      Esim jos on tulossa tilanne että olen lähdössä ihmisten ilmoille niin tuntuu että kiinnostaa paremmin jutella ihmisille ja olla sosiaalinen.

    • keskielama

      Aloitin Solgar 5-htp complexin käytön jospa apua masikseen, unettomuuteen ja jos vaikka ummetuskin lievenis (sivuoire kun maksa tuottaa seroa myös) niin hyvä juttu!

      Kokemuksia ?

      • joo.

    • ...

      löytyykö tätä marketeistakin vaiko pelkästään luontaistuotekaupoista?

    • Perttiperäaukko

      Ihan humpuukia. Monenlaista olen kokeillut ja tullut siihen lopputulokseen, että mistään näistä luontaistuotteista ei ole paskan vertaa hyötyä. Ainoat toimivat "lääkkeet" tulevat tohtorin kynän kautta tarjottavista kemiallisesti valmistetuista napeista. Tai siltä kelmusilmänarkomaanilta ostetuista, mersun logoilla varustetuista ilopillereistä. Ihan sama mitä muut hipit tai feministit väittävät. Asia on näin. Jos haluat apua masennukseen, niin laita ruokavalio ja liikuntapuoli kuntoon elämässäsi. Jos haluat taas saada hyvää oloa pillereiden kautta, ota ekstaasia.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe