Muljahtelu!?

sydänsuruinen

Hei, millaisena tunnette rytmihäirön ja muljahtelun ja missä tilanteessa? Ja mimmonen on hengenahdistus mielestänne ja milloin sen koette? Kirjoitelkaa ihmeessä mimmosia
tuntemuksia ne ovat, että tiedän, onko minulla
samanlaisii.
Olen kuullut monen puhuvan muljahteluista.

(Itse tunnen nukkumaan mennessäni inhottavaa väpätystä keuhkojen alueella ja sydän hakkaa joskus tuhatta ja sataa. Minulla on verenpainetauti ja lääkitykseni on beetasalpaaja.)
Onko stressillä sormet pelissä?

13

12136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasper

      Minulla on juuri samanlaisia kokemuksia, kuin Sinullakin. Lisäksi lääkityksenäkin on Propral.
      Olen huomannut, että kova työtahti ja stressi ovat erittäin pahoja.
      Ulkoilu, rauhallinen kävely auttaa ainakin minua.
      Alkohooli on myrkkyä. Itse olen ottanut sitä elämässäni aika lailla, mutta nyt en juuri ota.
      Toki teen yhden paukun ennen nukkumaan menoa, mutta ei missään tapauksessa enempää.

    • hoidettu
      • todella

        mielenkiintoinen linkki, mutta kielitaito laittaa katselemaan pelkkiä kuvia. Kyllähän niistäkin voi määritellä eri selkärangan vaiheet ja numeroinnit. Ilmeisesti joku kiropraktikko manipuloi nikamasi. Kerrotko enemmän??


      • sydänsuruinen

        Hei
        Olipa kuvat ja tekstit, joita ei valitettavasti
        ymmärrä.
        Kerro siis mitä sinulle tehtiin.
        Mullahan on selkä kans ihan jumissa.
        Olen käynnyt työterveyslääkärissä, mutta ei se
        osannut mitään sanoa. Anto minulle kipulääkekuurin. Nyt olen varanut ajat ortobediltä.


      • hoidettu
        todella kirjoitti:

        mielenkiintoinen linkki, mutta kielitaito laittaa katselemaan pelkkiä kuvia. Kyllähän niistäkin voi määritellä eri selkärangan vaiheet ja numeroinnit. Ilmeisesti joku kiropraktikko manipuloi nikamasi. Kerrotko enemmän??

        Kävin parillakin kiropraktikolla, naprapaatilla, osteopaatilla ja muillakin... sain hetkellistä apua, mutta kun ne eivät osanneet niskan nikamia "käsitellä" kunnolla.

        Sydämen muljahtelut ja korkea verenpaine johtuu paljolti vagus-hermon pinteestä niskassa.

        Löysin lopulta kansanparantajan, joka laittoi mun nikamat kuntoon. Muljahtelu, rytmihäiriöt, korkea verenpaine, migreeni ja päänsärkykin hävis kertahoidolla...


    • puheenollen

      olen sitä mieltä, että ne ovat ns. lisälyöntejä sykkeen ollessa jokseenkin normaalirajoissa. Ne tuntuvat ilkeiltä ja tuntuu, että hapensaanti estyy sillä hetkellä. Vaikka tuntuu, että sydän jättää jonkun lyönnin väliin, niin useimmiten on kysymys siitä, että sydän on tehnyt nopean peräkkäisen lyönnin ja tasaa siten vastaavalla välillä rytmin. Yleensä ne ovat vaarattomia, mutta ikävän tuntuisia.

      "Väpätys taas viittaa enemmän slimmeriin, jossa eteisten ja kammion syke eivät ole synkroonissa. Maallikkona sanoisin, että lääkäriin ja sopiva lääkitys. Vaihtoehtoja on monia. Beettasalpaajat hidastavat sydämen lyöntitiheyttä, jotan niillä on vaikutus tuohon "väpätykseen".

      Vaikeimmissa slimmeritapauksissa hyviä lääkkeitä ovat esim. Emcomcor, Tampocor, Cordarone jne.
      Todella vaikeissa tappauksissa slimmerin hoidossa joudutaan menemään niin vahvoihin lääkityksiin, että pulssi laskee vaarallisen alas. Silloin on paras ratkaisu tahdistimen asennus, jolla saadaan syke pysymään tietyssä alarajassa esim. 60 lyontiä/min.

      Kuten kirjoitin, olen maallikko, mutta tyttäreni, nyt 29 vuotias on vaikeasti synnynnäinen sydänvikainen ja kaikki nämä vaiheet tahdistimeen asti on käyty läpi. Tahdistin on jokseenkin huomaamaton ihon alle laitettava "turvakalu", joten jos lääkäri jossain vaiheessa sitä suosittelee laitettavaksi, kannattaa tarjous ottaa ehdottomasti vastaan.

      • sydänsuruinen

        Emconcor on minun lääkkeeni ja se vaihdettiin
        runsas vuosi sitten norvascista, jonka teho
        ei enää riittänyt. Rauhoituin ja pulssi laski
        80:tä 60 ja allekin sen. Minulta otetaan filmit ja verikokeet kerran vuodessa ja kaikki arvot
        ovat loistavia. Lääkärini ihmettelee verenpainetautiani, syyksi lääkäri totesi kuitenkin, että se juontuu raskausmyrkytyksistä, joista ekan koin 21 v. sitten. Nyt sitten vaihdevuosien kynnyksellä kait nämä muljahtelut ja rytmihäiriöt kuuluvat kuvaan, niin olen lukenut taas vaihdevuosi-keskustelu palstalta.

        Olen ikäni ollut jännittäjä tyyppi, mutta vanhenmiten olen päässyt siitä melkein eroon.
        Työstressi painaa ja funtsailen niitä nukkumaan mennessäni.
        Istumatyö on tehnyt tehtävänsä. Nyt on sitten selkä jämähtänyt. Painoa tullut vuoden aikana
        viisi kiloa lisää tämän pikku pyöreyden päälle.

        Ei huvita lähteä lenkille ja kun tulee töistä kotiin, niin "palkitsee" itsensä ja syö mussutta koko ajan jotain.
        Viinaa en onneksi juo, mutta punaviini on heikouteni. Perjantaina pitää saada punaviiniä ja
        lauantai-iltana lisää.Onneksi se jää tuohon kahteen iltaan.
        Viikolla en nauti koskaan mitään alkoholipitoisia juomia. Työ on kuitenkin hoidettava.
        Yllätys oli, että lähdin äsken rivakalle sauvakävelylle, joskus tulee näitä innostumisia.

        Kesäisin liikun paljon, kun pelaan golfia. Nyt vaan pitäsi alkaa liikkua, ettei hyydy ensimmäisellä väylällä.

        Kai kaikki nämä jutut on korvien välissä, jos ei siis ole synnäisesti sairas. Itse voisin tehdä siis asian eteen jotain.
        Eiköhän katsota mitä suuhun pannaan ja aloitetaan
        "varovasti" lenkkeily tms. liikunta, josta luulee nauttivansa. Kesäksi kuntoon, vai mitä?
        Mä voisin vaikka kirjoitella, miten mulla menee
        tämän kevään aikana. Tämähän oli jo lupaus.
        Kohta on sydänsurut pois!


    • ollut

      yhtenäisiä muljahduksia jo kuukauden ajan. Tunne on varsin epämiellyttävä aivan, kuin sydän todella pyörähtäisi ympäri.Ne alkoivat yhtäkkiä varoittamatta en edes muista missä tilanteessa, mutta, kun ensimmäinen tuli, niin se jäikin sitten päälle.
      Olen näistä muljahduksista kärsinyt jo vuosia,mutta en koskaan näin pitkäkestoisena ja jatkuvana.
      Olen käynyt ekg:ssä useampia kertoja,mutta koskaan muljahdukset eivät jää paperille. Olen terveysaseman lääkäriltä pyytänyt useampaan kertaan päästä Holtteriin, mutta hän ei sitä katso aiheelliseksi. Määräsi vain rauhottavia.Syön beetasalpaajia jatkuvasti ja ne taas vaikuttavat liikkumiseen. Pienikin vauhti kävellessä aiheuttaa hengästymistä.
      Välillä muljahdukset pitävät viikon tauon ja juuri, kun luulen päässeni niistä ne alkavat uudestaan.
      Kuinkahan pahaksi tilanteen pitää mennä ennen, kuin pääsen Holtteriin ja muihin tutkimuksiin?

      • mullakin

        Oletko kokeillut käydä yksityisellä? heillä yleensä jostain kumman syystä löytyy enemmän mielenkiintoa potilaiden hoitoon kuin terveyskeskuksissa.

        Mulla on ajoittain aina silloin tällöin ennen tullut voimakkaita muljahteluja, jolloin sydän ikään kuin lyö kurkussa. Nyt eilisestä asti niitä on tullut vähän väliä, tosin ei kovin voimakkaan tuntuisina. Joskus muutaman sydämen lyönnin välein, joskus harvemmin.
        Pelästyin ensin, että mikäs tämä juttu on, mutta muita oireita ei ole.

        Luin netistä näistä muljahteluista ja pääsääntöisesti ovat vaarattomia. Missään ei kuitenkaan lukenut niiden esiintymistiheydestä mitään. Esim onko minun tapauksessani syytä huolestua.

        http://www.yle.fi/akuutti/laakariarkisto/sydamen_rytmihairiot.htm

        http://www.tohtori.fi/?page=5187655&id=4455059

        En mielelläni lääkäriin hetimiten suoriudu minkään asian takia, mutta tuntuu ärsyttävältä, että vähän väliä sydän tuntuu lyövän kerran kurkussa :-/


      • yksityisellä
        mullakin kirjoitti:

        Oletko kokeillut käydä yksityisellä? heillä yleensä jostain kumman syystä löytyy enemmän mielenkiintoa potilaiden hoitoon kuin terveyskeskuksissa.

        Mulla on ajoittain aina silloin tällöin ennen tullut voimakkaita muljahteluja, jolloin sydän ikään kuin lyö kurkussa. Nyt eilisestä asti niitä on tullut vähän väliä, tosin ei kovin voimakkaan tuntuisina. Joskus muutaman sydämen lyönnin välein, joskus harvemmin.
        Pelästyin ensin, että mikäs tämä juttu on, mutta muita oireita ei ole.

        Luin netistä näistä muljahteluista ja pääsääntöisesti ovat vaarattomia. Missään ei kuitenkaan lukenut niiden esiintymistiheydestä mitään. Esim onko minun tapauksessani syytä huolestua.

        http://www.yle.fi/akuutti/laakariarkisto/sydamen_rytmihairiot.htm

        http://www.tohtori.fi/?page=5187655&id=4455059

        En mielelläni lääkäriin hetimiten suoriudu minkään asian takia, mutta tuntuu ärsyttävältä, että vähän väliä sydän tuntuu lyövän kerran kurkussa :-/

        lääkärillä silloin, kun rytmärit olivat pahomoillaan. Mutta ei hänkään ottanut kantaa. Sanoi vain ettei niistä kannata välittää ei ole vaarallista. No sekös se muka lohdutti. Kävin ekg ja kun siinä ei mitään näkynyt erityistä toivotti vain hyvää loppu elämää. Maksoin käynnistä 75 euroa enkä kuitenkaan saanut toivottua apua.
        Joten suo siellä ja vetelä täällä.
        Mikä siinä holtterissa on sellaista,että sitä ei voida määrätä, jos sillä kerran voitaisiin selvittää muljahdusten lähtökohta pumpusta ja tietenkin hoito oireen mukainen. Onko se kallis vai hankala hoitohenkilökunnalle vai mikä kumma??
        Kertokaan te viisaat tällaiselle tyhmälle, joka vain kärsii ja kärsii ja kärsii.


      • Holterin
        yksityisellä kirjoitti:

        lääkärillä silloin, kun rytmärit olivat pahomoillaan. Mutta ei hänkään ottanut kantaa. Sanoi vain ettei niistä kannata välittää ei ole vaarallista. No sekös se muka lohdutti. Kävin ekg ja kun siinä ei mitään näkynyt erityistä toivotti vain hyvää loppu elämää. Maksoin käynnistä 75 euroa enkä kuitenkaan saanut toivottua apua.
        Joten suo siellä ja vetelä täällä.
        Mikä siinä holtterissa on sellaista,että sitä ei voida määrätä, jos sillä kerran voitaisiin selvittää muljahdusten lähtökohta pumpusta ja tietenkin hoito oireen mukainen. Onko se kallis vai hankala hoitohenkilökunnalle vai mikä kumma??
        Kertokaan te viisaat tällaiselle tyhmälle, joka vain kärsii ja kärsii ja kärsii.

        Pakko mainita tähän väliin, etten minäkään saanut Holteria yksityiseltä, vaikka olisinkin halunnut, ei kuulemma ollut olennaista ottaa käyttöön.

        Monesti on myös tullut ravattua lääkärissä noiden muljahtelujen takia ja joka kerta ollaan vakuutettu, etteivät ne ole vaarallisia. Haluaisin silti varmuuden vuoksi tuon Holterin, mutta minkäs teet kun ei saa...


      • Jukka
        yksityisellä kirjoitti:

        lääkärillä silloin, kun rytmärit olivat pahomoillaan. Mutta ei hänkään ottanut kantaa. Sanoi vain ettei niistä kannata välittää ei ole vaarallista. No sekös se muka lohdutti. Kävin ekg ja kun siinä ei mitään näkynyt erityistä toivotti vain hyvää loppu elämää. Maksoin käynnistä 75 euroa enkä kuitenkaan saanut toivottua apua.
        Joten suo siellä ja vetelä täällä.
        Mikä siinä holtterissa on sellaista,että sitä ei voida määrätä, jos sillä kerran voitaisiin selvittää muljahdusten lähtökohta pumpusta ja tietenkin hoito oireen mukainen. Onko se kallis vai hankala hoitohenkilökunnalle vai mikä kumma??
        Kertokaan te viisaat tällaiselle tyhmälle, joka vain kärsii ja kärsii ja kärsii.

        Hukkaat elämäsi murehtimalla asiaa, joka on todettu vaarattomaksi!

        Lisälyönnit ovat vaarattomia ja piste. Holterissa ei selviäisi yhtään mitään muuta. Beetasalpaajat ovat turvallisia lääkkeitä ja vähentävät oireita jonkin verran. Eivät ehkä poista kokonaan, mutta vähentävät.

        Jos aletaan käyttää vahvempia rytmihäiriölääkkeitä, niin niillä on paljon sivuvaikutuksia. Ne mm. muuttavat sitä, miten sydän toimii. Sydän vanhenee nopeammin ja muuttuu altiimmaksi vaarallisille rytmihäiriöille. Tuskin toivot tätäkään?

        On taivahan tosi, että tuhansistakaan lisälyönneistä vuorokauden aikana ei ole mitään haittaa. Siis: ei mitään. Jos ne halutaan hoitaa väkisin pois, niin sydän joutuu alttiiksi rappeumalle ja vaarallisille rytmihäiriöille. Siksi niitä ei hoideta. Ei ole olemassa hoitoa, joka olisi turvallinen ja auttaisi. Koska öisälyönnit eivät tuhansittainkaan vuorokaudessa tulevina ole vaarallisia, ei niihin aloiteta vahvaa lääkitystä.

        Holterissa näkyisi vain se, että onko syke tasainen ja oikein tahdistuva. Siitä ei siis todellakaan selviä muuta kuin se, että ne ovat lisälyöntejä. Mutta tämän jo tiesitkin.

        Ei siis ole muuta keinoa kuin sopeutua. Jos olet valmis lyhentämään elämääsi 10-15 vuotta tai enemmän ja hyväksymään äkkiperäisen sydänkuoleman riskin, voit toki vaatimalla vaatia, että saat lääkkeet, jotka häiriön lopettaa. Tuskin juuri kukaan lääkäri näitä määrää, mutta tuollainen olisi ennuste, jos joku sattuisi määräämään.


      • raz23

        on ollut muljahuteluja 15 v,samat oiret niin kuin muila palstalaisilla,en paljon välittanut,kuin viime vuonna toukokuusta-joulukuuhun neita tuli joka päivä ja yölläkin en saanut rauhaa.Ei auttanut yhttään mitä(15 vuodessa oli aika kokeila...).Kiitos "certo"-lle, sappi ja sappijohtimeni oli tukossa-kai ,avasin ne huuhtelemalla kivennäisvedella-Essentuki 17 ja hieronnalla(lyhyesti).Kolme kuukautta ei muljahtele edes stressi-ja kovan ki suorituksen(ponnistuksen)aikana,kunto ei heittele enä ja sydäni lyö vapautunesti."extrasystolat on
        usein sappipotilailla.."-usein törmän ,selailemassa venäjän terveys sivustoja.En ole varma koska mistä..aika näyttä..ehka?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4435
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      242
      2196
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1620
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1423
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      277
      1256
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1117
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe