JÄÄTYNYT OLKAPÄÄ EIKÖ ENÄÄ TOIVOA?????

KIERTÄJÄKALVOSIN

Joo, se alkoi hiipimällä viime syksynä, nyt ollaan siinä pisteessä että vasenta kättä ei pysty enää liikuttamaan kuin muutaman sentin tiettyyn suuntaan.En voi nukkua kuin oikealla kyljellä johon puutuu jo parissa tunnissa ja taas on noustava.
Kävin 2 viikkoa sitten lääkärissä ja laittoi röntgeniin ja ultraääneen jonne edelleen olen jonossa.Mitään enää en pysty tekemään, en edes housuja nostamaan itse ylös puhumattakaan puseron tai takin laitosta.Lääkäri ei osannut sanoa muutakuin että on joku tulehdustila ja paranee itsestään jos paranee.
Onko siis mitään keinoa hoitaa tätä olkapäätä itse?Kukaan ei tunnu tietävän koko ns.jäätyneestä olkapäästä.
Netistä luin että olisi kiertäjäkalvosin juttu ja painonnostajien vaiva.En todellakaan ole nostellut mitään,koska olen 50 vuotias ja kaikki mahdolliset sairaudet omaava nainen diabetes mukaanlukien.
Diabeteksen mainitsen siksi,kun luin että diabeetikoilla yleisempi tämäkin kuin muilla. Onko kellään kokemusta mitä pitäisi tehdä, että olo kipujen kanssa helpottaisi? Jos käsi liikkuu sentinkin liikaa kipu iskeytyy kuin kirveellä löisi käden poikki ja jäisi kitumaan kipujen kanssa.Onko osteopaatilla mahdollisuus ehkäpä tehdä asialle jotain jos joku vaikka tietäisi? Akupunktio tai ihan mikä hyvänsä kunhan kättä pystyisi käyttämään edes hieman.
Nukkuessani siirrän kättä unissani joka yö vähintäänkin kerran sen verran, että ponkaisen pystyyn kiljuen kivusta, kuin olisi kirvestä taas käytetty.Pitäisikö yrittää liikuttaa ja veryttää kokoajan sen pienen liikkeen minkä pystyn, vai pitää vaan kantositeessä?
Kertokaa ihmeessä kaikki mitä on kokemusta ja tietoa tästä ns.jäätyneestä olkapäästä ja vaikka vähän enemmänkin.
Onko mitään toivoa enää???????

162

113559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tositapaus

      Tuo vaiva paranee itsestään. Minulla meni noin kaksi vuotta paranemisprosessiin. Sen verran kävin lääkärissä, että ultraäänessä todettiin tendiniittiä olkapäässä. Minulla prosessi eteni sillä tavalla, että ensin käsi oli liikearka ja liikeet kunnossa ja sitten olkapää jämähti liikkeineen eli vaikeutti kaikkea pukemista, pesytymistä ym. Käsi ei kiertynyt enää selän taakse eikä noussut ylös kuin vähän matkaa. Mutta tuolloin liikearkuus helpotti koska olkapäätä ei päässyt liikuttamaan.

      Olkapään liikket aukenivat itsestään vähitellen en tehnyt mitään ja käytin kättä koko ajan normalisti, lähinnä apukätenä.

      Yöt olivat jossain vaiheessa pahimpia jatkuvan heräilyn takia. Kun olin kääntynyt kipeän olkapään päälle, niin varmasti heräsi.
      En syönyt edes mitään lääkkeitä, kylmäkääre oli käytössä.
      En kiertänyt lääkäriessä asian takia koska ei kannata, eivät voi auttaa.
      Olapääsi siis parenee itsestää mutta hermoja se kyllä koettelee. Parenemisen jälkeen jää sellainen tunne, että olkapään lihasvoima on alentunut. Tsemppiä!

      • KIERTÄJÄKALVOSIN

        Niinpä taas ylös ja kello vasta viisi.Haluaisin kysyä vielä sellaista,kun eilisen päivän aikanakin noin 3 kertaa sain sellaisen pikkuliikkeen aikaseksi, että päässä pimeni hetkeksi kivusta ja musteni samalla silmissä kivun takia.
        Pahin kipu tuon nopean liikkeen aikana on olan seudulla,mutta kipu tuntuu välillä noin 20cm olasta alas käsivarteen aina ranteeseen asti.Onko sekin mahdollista tässä vaivassa,kun kiertäjäkalvosin sijaitsee kuitenkin olkapäässä ja kipu tuntuu ranteessa asti?
        Ajattelin jos taustalla on joku muu vieläkin pahempi juttu,kun kipu ei rajoitu ainoastaan olkapäähän.
        Kipukynnyksenikin on erittäin korkealla muiden jatkuvien sairaudestani johtuvien kipujen kanssa, mutta väärän liikkeen aiheuttama kipu jossa päässä pimenee alkaa olla jo sietorajani kynnyksellä.Että tällai...


      • tositapaus
        KIERTÄJÄKALVOSIN kirjoitti:

        Niinpä taas ylös ja kello vasta viisi.Haluaisin kysyä vielä sellaista,kun eilisen päivän aikanakin noin 3 kertaa sain sellaisen pikkuliikkeen aikaseksi, että päässä pimeni hetkeksi kivusta ja musteni samalla silmissä kivun takia.
        Pahin kipu tuon nopean liikkeen aikana on olan seudulla,mutta kipu tuntuu välillä noin 20cm olasta alas käsivarteen aina ranteeseen asti.Onko sekin mahdollista tässä vaivassa,kun kiertäjäkalvosin sijaitsee kuitenkin olkapäässä ja kipu tuntuu ranteessa asti?
        Ajattelin jos taustalla on joku muu vieläkin pahempi juttu,kun kipu ei rajoitu ainoastaan olkapäähän.
        Kipukynnyksenikin on erittäin korkealla muiden jatkuvien sairaudestani johtuvien kipujen kanssa, mutta väärän liikkeen aiheuttama kipu jossa päässä pimenee alkaa olla jo sietorajani kynnyksellä.Että tällai...

        Tuo kipu 20cm olkapäästä on tuttua tuossa tilanteessa. Minulla oli sama juttu ja kättä särki välillä ranteeseen saakka, siis pahimmassa vaiheessa. Hermoratoja pitkin säteilee alas saakka. Olin joskus kuullut, että kipu poistuu ranteen ja sormien kautta. Viimeinen hassu oire minulla oli vielä paranemisen loppuvaiheessa, jonkinlainen särkykohtaus oli n. pari viikkoa sormien seudulla. Kättä vaan särki ja luulin, että jotain uutta oli taas kysymyksessä mutta koko käden kipu poistuikin tuon särkyvaiheen jälkeen.

        Minulla oli myös tuo olkapääjuttu tuossa viisikymppisenä. Minä en pidä lääkkeiden syömisestä siksi valitsin luonnonmukaisen tavan.
        Sinulla on nyt pahin kipuvaihe päällä kun katsoin tuota aikaa jolloin oli alkanut. Minulla kyllä olkapään liikarkuus rauhoittui osin sillä kun käsi jämähti liikkeineen. Ikäänkuin tuo liikerajoitus olisi ollut suoja olkapäälle.

        Käden liikkeet kyllä palutuvat takaisin. Siitä ei ole pelkoa. Jokainen valitsee oman tavan hoitaa. Tämä oli vain minun tapa hoitaa asia.
        Työskentelen terveydenhuollossa ja siksi uskalsin valita tämän luonnonmukaisen hoitotavan. Mutta aina kannattaa kuitenkin tutkia olkapääm, että kysymyksessä on kiertäjäkalvosinongelma. Sokkona ei kannata lähteä itseään hoitamaan.


      • tositapaus
        tositapaus kirjoitti:

        Tuo kipu 20cm olkapäästä on tuttua tuossa tilanteessa. Minulla oli sama juttu ja kättä särki välillä ranteeseen saakka, siis pahimmassa vaiheessa. Hermoratoja pitkin säteilee alas saakka. Olin joskus kuullut, että kipu poistuu ranteen ja sormien kautta. Viimeinen hassu oire minulla oli vielä paranemisen loppuvaiheessa, jonkinlainen särkykohtaus oli n. pari viikkoa sormien seudulla. Kättä vaan särki ja luulin, että jotain uutta oli taas kysymyksessä mutta koko käden kipu poistuikin tuon särkyvaiheen jälkeen.

        Minulla oli myös tuo olkapääjuttu tuossa viisikymppisenä. Minä en pidä lääkkeiden syömisestä siksi valitsin luonnonmukaisen tavan.
        Sinulla on nyt pahin kipuvaihe päällä kun katsoin tuota aikaa jolloin oli alkanut. Minulla kyllä olkapään liikarkuus rauhoittui osin sillä kun käsi jämähti liikkeineen. Ikäänkuin tuo liikerajoitus olisi ollut suoja olkapäälle.

        Käden liikkeet kyllä palutuvat takaisin. Siitä ei ole pelkoa. Jokainen valitsee oman tavan hoitaa. Tämä oli vain minun tapa hoitaa asia.
        Työskentelen terveydenhuollossa ja siksi uskalsin valita tämän luonnonmukaisen hoitotavan. Mutta aina kannattaa kuitenkin tutkia olkapääm, että kysymyksessä on kiertäjäkalvosinongelma. Sokkona ei kannata lähteä itseään hoitamaan.

        Mainitsit tuosta diabetesasiasta. Ilmeisesti sinulla on vielä tuosta syystä kovemmat kivut kuin normaalisti? Tervellä kyljellä olleessa minä pidin tyynytä kipukäden alla edessä. Kivuttoman asennon hakeminen yöksi saattaa hieman helpottaa. Illalla ennen nukkumaan menoa kylmäkääre olkapäähän n.10min.


      • bubuli
        KIERTÄJÄKALVOSIN kirjoitti:

        Niinpä taas ylös ja kello vasta viisi.Haluaisin kysyä vielä sellaista,kun eilisen päivän aikanakin noin 3 kertaa sain sellaisen pikkuliikkeen aikaseksi, että päässä pimeni hetkeksi kivusta ja musteni samalla silmissä kivun takia.
        Pahin kipu tuon nopean liikkeen aikana on olan seudulla,mutta kipu tuntuu välillä noin 20cm olasta alas käsivarteen aina ranteeseen asti.Onko sekin mahdollista tässä vaivassa,kun kiertäjäkalvosin sijaitsee kuitenkin olkapäässä ja kipu tuntuu ranteessa asti?
        Ajattelin jos taustalla on joku muu vieläkin pahempi juttu,kun kipu ei rajoitu ainoastaan olkapäähän.
        Kipukynnyksenikin on erittäin korkealla muiden jatkuvien sairaudestani johtuvien kipujen kanssa, mutta väärän liikkeen aiheuttama kipu jossa päässä pimenee alkaa olla jo sietorajani kynnyksellä.Että tällai...

        ksyitkuuluuko kipu kuulua ranteeseen saakka, minulla ainakin kuuluu ja sormet puutuu myös. olen nyt 6kk sairastanut jäätynyttä olkapäätä ja vasta eilen olen päässyt käymää jaksamista sinulle


      • makesa1

        Olen sairastanut ko, tautia noin puoli vuotta. Tänään olin erikoislääkärillä, ja hän katseli ja nosteli sieltä täältä,todeten lopuksi ei oikein voida tehdä mitään, se menee ohi ajan kanssa! Kaikkia omatoimisia liikkeitä voi tehdä, jos kipu vaan sallii.Helpottava tieto oli, sen paraneminen itsestään ajan kanssa.
        Voin vaan sanoa . että kivuliasta on ollut.


      • Anonyymi

        Eikö sulla oo lääkkeitä? Ite syön oxynorm ja lyrika


    • Jäsenkorjaaja

      Kuulostaa aika pahaan kuntoon päässeeltä, mutta saattaisi olla hoidettavissa kuntoon, parin vuoden itsestään paranemis juttukin kuulostaa aika tylyltä ja senkin jälkeen olkapää jäänee jäykäksi ja saattaa tulla pahemmaksi uudestaan.

      Jos vaiva on tullut hiipien, eikä äkillisesti, niin esim. revähdyksen mahdollisuus on tosi pieni. Todennäköisesti, niinkuin diagnoosikin viittasi, olkanivelissäsi on kalkkia, joka estää kivuttoman liikkeen.

      Tälläistä pystyy hoitamaan mobilisaatiolla/manipulaatiolla, itsehoito voi olla lähes mahdotonta alkuvaiheessa. Hoitoja pitäisin ihan turvallisina, mutta kipeää saattaa tehdä:( ,mutta mitään jälkisärkyä ei pitäisi jäädä, vaan selkeää apua pitäis saada jo ensimmäisellä hoitokerralla, useita kertoja vaaditaan tod.näk.

      Tätä hoidetaan myös leikkauksella, mutta kokeilisin ennen puukkoon tarttumista manuaalisia hoitoja, näiden jälkeen ei tarvita pitkiä toipumisaikoja.

      Itse olen hoitanut monia vastaavalta kuulostavia tapauksia kuntoon, mut ei näkemättä/kokeilematta voi varmaksi sanoa.
      Mainitsemasi Osteopaatit saattais pystyä myös auttamaan, en ole ihan varma kuuluuko em. hoidot heidän työkalupakkiin, luulisin, että kuuluu, Kiropraktikot, OMT-fysioterapeutit saattais myös osata.

    • Loistava.polku

      Isälläni oli kauan sitten ihan sama juttu. Vuosien kivuliaan sairastamisen jälkeen hän vihdoin löysi akupunktiota taitavan lääkärin ja vaiva parani kolmen käynnin jälkeen täydellisesti.

      • Annette

        Kerrotko, kuka hän on. Olen kärsinyt vaivasta nyt vuoden. Sain tänään lähetteen lopultakin edes narkoosimanipulaatiohoitoon. Kyse onkin "capsulis adhaesiva"- eli
        "jäätynyt olkapää"-sairaudesta. Onko kukaan kokeillut tähän kiropraktikkohoitoa ? Kertokaa, hyvät ihmiset, jos kiropraktikko auttaa. Kiitos. Saanko osoitteen sille akupunktiohoitajalle, josta sinulla on kokemuksia. Koululääketieteeseen on mennyt usko kokonaan. Hänelle, joka kertoi diabeteksesta, suosittelen vilpittömästi luontaiskaupan tri Tolosen Berberiniä. Olen 54-vuotias nainen. Pääsin eroon diabeteksesta kokonaan ( diagnosoitu ja aiemmin lääkitty ) korjaamalla ruokavaliotani JA syömällä tri Tolosen Berberin-tabletteja. Heti, kun ne loppuvat, janotus ja paha olo palaa.


      • Huonon tuurin lapsi
        Annette kirjoitti:

        Kerrotko, kuka hän on. Olen kärsinyt vaivasta nyt vuoden. Sain tänään lähetteen lopultakin edes narkoosimanipulaatiohoitoon. Kyse onkin "capsulis adhaesiva"- eli
        "jäätynyt olkapää"-sairaudesta. Onko kukaan kokeillut tähän kiropraktikkohoitoa ? Kertokaa, hyvät ihmiset, jos kiropraktikko auttaa. Kiitos. Saanko osoitteen sille akupunktiohoitajalle, josta sinulla on kokemuksia. Koululääketieteeseen on mennyt usko kokonaan. Hänelle, joka kertoi diabeteksesta, suosittelen vilpittömästi luontaiskaupan tri Tolosen Berberiniä. Olen 54-vuotias nainen. Pääsin eroon diabeteksesta kokonaan ( diagnosoitu ja aiemmin lääkitty ) korjaamalla ruokavaliotani JA syömällä tri Tolosen Berberin-tabletteja. Heti, kun ne loppuvat, janotus ja paha olo palaa.

        Nyt tätä ihanuutta on kestänyt neljä kuukautta, elokuvia on tullut seurattua monina öinä. Lekuri määräsi Lyrica 75 ma kapseleita, ne alkavat parin viikon popsimisen jälkeen vaikuttaa, mutta ummetusta tulee ystäväksi särkyjen lisäksi. Ihan tuntuu juhlalliselta kolmekin vuotta valvoa öitä,se jos mikä syö ihmistä. On sitten täysin turhaa Buranoita tai muita pillereitä syödä, ne ei helpota. Kylmähoito jonkin verran helpottaa. Olisi särkyä vielä 2vuotta 8 kuukautta, tosin ystäväni selvisi puolella vuodella, auttaisikohan jos uskoisi Joulupukkiin


      • kipuolka
        Annette kirjoitti:

        Kerrotko, kuka hän on. Olen kärsinyt vaivasta nyt vuoden. Sain tänään lähetteen lopultakin edes narkoosimanipulaatiohoitoon. Kyse onkin "capsulis adhaesiva"- eli
        "jäätynyt olkapää"-sairaudesta. Onko kukaan kokeillut tähän kiropraktikkohoitoa ? Kertokaa, hyvät ihmiset, jos kiropraktikko auttaa. Kiitos. Saanko osoitteen sille akupunktiohoitajalle, josta sinulla on kokemuksia. Koululääketieteeseen on mennyt usko kokonaan. Hänelle, joka kertoi diabeteksesta, suosittelen vilpittömästi luontaiskaupan tri Tolosen Berberiniä. Olen 54-vuotias nainen. Pääsin eroon diabeteksesta kokonaan ( diagnosoitu ja aiemmin lääkitty ) korjaamalla ruokavaliotani JA syömällä tri Tolosen Berberin-tabletteja. Heti, kun ne loppuvat, janotus ja paha olo palaa.

        Narkoosimanipulaatiossa väännetään väkisin paikalleen.


    • edi

      jäätynyt olkapää paranee itsekseen juuri tuon parin vuoden sisällä viimeistään ja liikeradat palautuvat ennalleen tai melkein, joitakin kiertojäykkyyksiä voi jäädä jos ei tehokkaasti harjoittele...tulehdusvaiheessa ei auta mikään muu kuin lepo ja tulehduksen hoitokeinot, ja kivuttomasti pitää yllä liikkeitä, liian kova rasitus tulehduttaa vain enemmän ja jäykistys lisääntyy...sitten ku rauhoittuu niin lisätä liikkuvuusharjoitteita pikku hiljaa ja venytellä nivel auki...myös narkoosissa tehdään manipulaatioita olkaniveleen eli aukaistaan väkisin liikeradat ja katkaistaan kiinnikkeet pois, toipuminen alkaa nopeammin tällöin, mene käsikirurgin juttusille jos mahdollista niin saat tietoa...

      • tositapaus

        Minä käytin kättä koko ajan sillä liikeradalla minkä pystyi. Kipu oli ainoa rajoitus jota täytyy kuunnella. Minä pesin mm. ikkunoita jäykällä kädellä, ei ongelmaa. Nousin vain rapuilla niin korkealle, ettei yläraajan liikerajoitus haitannut. Minulla siis aukeni olkapää ilman liikeharjoittelua, liikkeet tulivat normaalissa elämässä. Mitään jäykkyyksiä ei jää, ainostaan jonkin aikaa käden vienti aivan ääriasentoon ylös oli lievästi rajoittunut.
        Ja lihaskunnon aleneminen koska olkapään lihaksia ei ole voinut rajoituksista johtuen käyttää. Lihaskunnon voi hankkia myödemmin kun käsi on täysin terve.


    • Systeri

      On toivoa, mutta pitkäaikainen ja kovakipuinen ns. jäätynyt olkapää on. Kun se on noin selvä tapaus, ainoa ratkaisu lienee nukutuksessa tehtävä olkapään irrotus. Ainakin minulla meni juuri noin ja tilanne oli yhtä hirveä kuin sinulla.

      Paikallissairaalassa ortopedi irrotti kättä ääriasentoihin viemällä kiinnikkeet, jotka pitivät olkapäätä paikallaan. Tuska herätessä oli helvetillinen, kipuhoitaja heti vieressä kysymässä mikä on kipuasteikolla ja antoi kipulääkettä piikkinä.

      Seuraavana päivänä hoito- eli jumppaohjeiden ja vahvan kipulääkityksen kanssa sairaalasta ulos. Kuukauden verran söin Tramalia ja tein jumppaa, siitä pikkuhiljaa olkapää parani, mutta heikommaksi se jäi (ja jumppa jatkuu, monta vuotta).

      Tulehdus iski viime keväänä oikeaan olkapäähän (on tyypillistä että tulee jonkin vuoden päästä toiseenkin olkaan), mutta tämä ei ole mennyt yhtä pahaksi kuin vasen. Ehkä jumppa ja oikeaan paikkaan laitettu neljäs kortisonipiikki ovat auttaneet.

      Sinun pitäisi saada pikalähete ortopedille lähimpään sairaalaan ja ortopedin laittaa sinut kiireelliseen jonoon. Minäkin olin siinä jonossa mutta se eteni kovin hitaasti ja siksi erään Tramal-kípuyön jälkeen soitin sairaalaan ja sanoin, että olen ihan kipulääkkeestä, kivusta ja unettomuudesta sekaisin. Kutsu tuli tämän jälkeen tosi nopeasti.

      Toivoa siis on, mutta kipuakin edessä edelleen ja prosessi hidas. Pyydä mahdollisimman hyvä kivunhoito, kaiken muun ohessa!

      • itsestään siis!

        Luin nuo aikaisemmat kokemukset, mutta minulla oli siis erilainen kokemus: kukaan lääkäri ei sanonut, että jäätynyt olkapääni paranisi itsestään. Olkanivelen ympärille oli kasvanut kiinnikkeitä ja jos niitä ei olisi katkaistu, käsi olisi varmaan kuivettunut paikalleen!


      • KIERTÄJÄKALVOSIN
        itsestään siis! kirjoitti:

        Luin nuo aikaisemmat kokemukset, mutta minulla oli siis erilainen kokemus: kukaan lääkäri ei sanonut, että jäätynyt olkapääni paranisi itsestään. Olkanivelen ympärille oli kasvanut kiinnikkeitä ja jos niitä ei olisi katkaistu, käsi olisi varmaan kuivettunut paikalleen!

        Tässä on puhuttu nyt kiinnikkeistä ja kalkista.Mistä sen pystyy erottamaan kumpi on kysymyksessä?
        Kiinnikkeiden hoito kuullostaa paljon kivuliaamalta kuin tuo kalkki, niin ainakin käsitin.
        Jos kysymyksessä on kiinnikkeet, niin eihän niiden itsestään paraneminen oikeastaan kuulosta todennäköiseltä, olenko vielä jäljillä?


      • ex-Orvokki

        Minä olin juuri tilanteessa jossa piti valita hoitomuoto jäätyneeseen olkapäähäni, lääkäri suositteli ensin kortisonipiikkiä ja sitten kiinnikkeiden katkaisemista nukutuksessa.

        Kiropraktikko sanoi ettei kortisonia saa missään nimessä ottaa se haurastuttaa jänteet, niin että ne voivat jopa katketa. Tavallaan sain asialle vahvistuksen heti seuraavana päivänä, kun tapasin tutun jolla oli myös ollut tälläinen olkapäävaiva ja hän oli ollut leikkauksessa. Kertoi että oli ensin saanut 2 kortisoni piikkiä, mutta sitten jänne oli revennyt.

        Kyselin lääkäriltä tästä nukutus jutusta ja kortisonista ja hänkin sanoi että kiropraktikon hoitoa kannatta kokeilla, väitti että se on varmasti inhimillisempää ja kivuttomanpaa, kun olo tämän nukutuksessa tehtävän operaation jälkeen, myönsi myös että kortisonilla on haittavaikutuksensa. Siksi annan kiropraktikon hoitaa olkaani ja jo nyt kahden hodokerran jälkeen vaikuttaa lupaavalta.


    • olkavaivaiselta

      Eikö tähän vaivaan tarjota kortisonipiikkiä ollenkaan?
      Tiedän, että niitä ei monta pistetä, mutta tähänkö ei yhtään? Johonkin olkavaivaan sitä kuitenkin pistetän.

      • nurse

        Kyllä jäätyneeseen olkapäähän voi pistää kortisonia ja auttaakin usein pahimpaan kipuun. Suosittelen! Tosin ei jatkuvasti ja liian tiheään kortisonia, mutta kokeilla kannattaa. Olen nähnyt monta joita se on auttanut akuuttivaiheessa kovastikin.


      • ex-Orvokki
        nurse kirjoitti:

        Kyllä jäätyneeseen olkapäähän voi pistää kortisonia ja auttaakin usein pahimpaan kipuun. Suosittelen! Tosin ei jatkuvasti ja liian tiheään kortisonia, mutta kokeilla kannattaa. Olen nähnyt monta joita se on auttanut akuuttivaiheessa kovastikin.

        Minä taas en suosittele kortisonia, se kyllä auttaa tulehdukseen, mutta haurastuttaa jänteitä.

        Kiropraktikko selitti minulle että kortisoni vie kivun pois ja kättä on helpompi liikuttaa. Silloin ihminen luulee että kortisoni on auttanut vaikka se on vain hävittänyt oireita, vaiva on yhä jäljellä.

        Voi käydä niin että tulee käytettyä kättä liian reippaasti ja saa aikaan jopa jänteen katkeamisen tai repeämän.

        Kylmähoito eli jääpussit on kivuliaalle olalle, tulehduskipulääkkeiden kanssa parempi vaihtoehto. Sauna ei sovi jäätyneelle olkapäälle olenkaan, vaikka suomalaiset ovatkin tottuneet luottamaan siihen. Se on sama juttu kun reuman kanssa, ota kunnon löylyt ja pari seuraavaa päivää tulee olemaan todella tuskaisaa.


    • hoidettu

      Se on hermopinne niskassa. Naprapaatti tai joku muu HYVÄ osaaja osaa varmasti auttaa.

    • lissu

      Varo kortisonia kun olet diabetikko, se nimittäin nostaa verensokeria tai seuraa sitä kortisonipiikin jälkeen ahkerasti.

    • Markku.S

      Ei näy porukalla olevan mitään haisua vaivan etiologiasta.Kyseessä on siis ns.korppilisäkkeen pinne,tarkoittaa hermon pinnetilaa,vaiva on alkuaan kurkun epämuotoisuudesta johtuvaa,siis kroonista.Kurkusta on hermoyhteys niskanikamaan C7,josta häiriö vas.käteen aiheuttaen kalkkeumaa olkavarteen,joko selkisi.Jos itselle tulisi tämmöinen tapaus,vaatisi kaksi hoitokertaa ja kas ei mitään ongelmaa,tämä siis kaukohoitona.

      • hoidettu

        Kuten sanoin, hermopinne niskassa. Ja helppo hoitaa pois.


      • puhelimessa

        Hyvä Markku.S.
        Tuolla toisaalla kerrot hoitavasi ihmisä menestyksekkästi myös puhelimitse.
        Eikö tämän olkapäävaivaisen kivut olis syytä pikimmiten poistaa, kuulostaa jo niin pahalta.
        Nyt vikkelään puhelimeen.


      • niinpäniinjoojoo

        On siinä meillä parivaljakko. Kumpikin on ihan kuutamolla. Jättäisitte sairaat ihmiset rauhaan, ettekä yrittäisi rahastaa valheillanne.


      • KIERTÄJÄKALVOSIN
        niinpäniinjoojoo kirjoitti:

        On siinä meillä parivaljakko. Kumpikin on ihan kuutamolla. Jättäisitte sairaat ihmiset rauhaan, ettekä yrittäisi rahastaa valheillanne.

        Onko nämä kyseiset henkilöt keskustelupalstojen yleiset parantajat, oli kysymys sitten autosta tai ihmisestä?


      • et sitten

        anna sitä kaukohoitoa tässä ja nyt?
        Vai yritätkö jotenkin mainostaa itseäsi.
        Tosi hienoja tuollaiset kommentit; "kyllä minä tiedän mietn se hoidetaan mutta en sitä viitsi nyt tässä kertoa".
        Mitäs sitten tänne tulet ilkkumaan?


      • Inka

        Sulla onkin ihan oma etiologia.

        Kuka kaukoparantaa kaukoparantajan, itse olet liian lähellä.


      • niinpäniinjoopajoo
        KIERTÄJÄKALVOSIN kirjoitti:

        Onko nämä kyseiset henkilöt keskustelupalstojen yleiset parantajat, oli kysymys sitten autosta tai ihmisestä?

        Toni parantaa autotkin, jos niillä on si-nivel irronnut ja Markku parantaa ne, jos autoilla on puhelin.


      • parantaa
        Inka kirjoitti:

        Sulla onkin ihan oma etiologia.

        Kuka kaukoparantaa kaukoparantajan, itse olet liian lähellä.

        Tietysti lähihoitaja.


      • Inka
        parantaa kirjoitti:

        Tietysti lähihoitaja.

        Toi oli hyvä :)))


      • Nimetön

        Hei, kiinnostaisi kuulla enemmän korppilisäke-pinne-kurkku---asiaa; vaivaa on ollut ja on edelleen.


      • henriksoni

        sama kun pepusta on hermo rata käteen jos nukkuu sängyssä huonossa.


      • henriksoni
        henriksoni kirjoitti:

        sama kun pepusta on hermo rata käteen jos nukkuu sängyssä huonossa.

        sotkasta en ainakaan osta sänkyä 300eurolla kun saa niitä 200cm jyskistä.
        piikit tulee läpi 3 piikkiä.


      • henriksoni
        henriksoni kirjoitti:

        sotkasta en ainakaan osta sänkyä 300eurolla kun saa niitä 200cm jyskistä.
        piikit tulee läpi 3 piikkiä.

        vuodesohvalla nyt nukkuu ja ei se ole kivaa.


    • "2. Jäätynyt olkapää

      Yleinen olkapääkivun ja liikerajoituksen aiheuttaja varsinkin n. viisikymmentävuotiailla naisilla. Tarkkaa syytä sen aiheuttajasta ei tiedetä. Sen yhteys aineenvaihduntasairauksiin (esim. diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta) on huomattu. Ajallisesti jäätynyt olkapää saattaa kestää jopa kaksi vuotta. Joskus voi jäädä pysyvää liikeratavajautta jäätyneen olkapään sairastaneille. Tärkeää on saada oikeanlaista hoitoa tietyissä jäätyneen olkapään vaiheissa, joita on kolme: kipuvaihe 2-9 kuukautta, jäykkyysvaihe 4-12 kuukautta ja kolmas vaihe, jolloin jäykkyys ja kipu alkavat helpottaa. Kiropraktikko on pätevä diagnostisoimaan jäätyneen olkapään ja tekemään hoitosuunnitelman. On myös tärkeää saada oikeat kotihoito-ohjeet ja saada potilas ymmärtämään, että kysymyksessä on usein pitkäaikainen vaiva".

      Täältä kopsattu:

      http://kotisivu.mtv3.fi/kari-pekka.maihaniemi/ongelmat.html

    • linkkejä.

      http://www.google.fi/search?q=JÄÄTYNYT OLKAPÄÄ&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi-FI:official

      • Jepulis

        Googletapas muodossa "jäätyneen olkapään". Löydät mm. vertailututkimuksen narkoosimanipulaatiosta.

        Oma kokemukseni on sellainen, että irroittaminen fysioterapiassa aloitettiin ilmeisesti liian aikaisin. Kipu on uudelleen yltynyt ja jäykistyminen etenee taas. Ilmeisesti jäykistymis/kipuvaihe pitää malttaa kärsiä ennen liikkeiden laajentamisyrityksiä.


    • parantunut

      jäätynyt olkapää on kivulias tulehdustila, joka yleensä paranee 6kk- 1 1/2 vuodessa. Ensin kovat kivut ja olkapää/käsi jämähtää paikalleen, n.6kk kuluttua alkaa hidas paraneminen ja kivut vähenevät.
      Suosittelen hyvällä ortopedilla käyntiä, kipukynnyksen alittavaa varovaista käden heiluttelua ala-asennossa, kipulääkitystä. Itse sain Tramalilla kipuilun katkaistua.Kun kivut vähenevät ja käsi antaa myöten uinti(siis kipukynnyksen alapuolella) nopeuttaa paranemista. Ei kannata ottaa väkisin tehtyä manipulaatiota jos lääkäri suosittelee, siinä onnistumisen mahdollisuus ei kovin suuri. Siis paraneminen on kylla näköpiirissä, kärsivällisyyttä tarvitaan!

      • kride75

        voisiko joku tietävä ystävällisesti suositella jotain hyvää olkapäävaivoihin erikoistunut ft:tä pääkaupunkiseudulta... olisin erittäin kiitollinen avustanne! =)


    • parantunut

      varoitan vielä väärästä diagnoosista. Kun alkuvaiheessa olkakivut olivat yltyneet ensimmäinen ortopedi otatti röntgenkuvat,väitti että kiertäjäkalvon paha repeämä ja olisi leikannut heti.
      En suostunut vaan pyysin sairaalalähetteen. Jonotusaikana hain toiselta ja kolmenneltakin ortopedilta "toisen mielipiteen". Molemmat jälkimmäiset totesivat jäätyneen olkapään , jota missään nimessä ei pidä leikata, eivätkä suositelleet myöskään väkisin tehtyä manipulaatiota.
      Joten kannattaa olla varovainen ennen kuin veitseen tartutaan! Nyt käteni on taas täysin ennallaan eikä mitään kipuja.

    • Jepulis

      Ei enää öisiä kipuja, liikettäkin on jo pään tasalle ! Tämähän paranee :)

      • aikkuailulia

        voi apua! kerro miten kauan olet potenut tätä kirottua vaivaa!! mullaalkoi 31.5.2007 ja on yltynyt nyt pahemmaksi joulukuun aikaan ja nyt on todella v****maista tää olotila. Olen kulkenut lääkärissä ja fysikaalisessa ja akupunktiossa.. eikä mitään apua.. pahempaa vaan... housuja ei saa jalkaan kunnolla, puseroa ei oikeastaan mitenkään, velttoja neuleita ainoastaan... siivoukset ja pyykkäykset yhtä helvettiä... aivan onneton ja toivoton olo päällä, unta ei juurikaan... sanoin jo kaverille että kohta pitää vetää narun jatkoksi, ei tätä kipua enää jaksa kuunnella ja hiippailla varovasti ettei kipu yllätä....


      • ex-Orvokki
        aikkuailulia kirjoitti:

        voi apua! kerro miten kauan olet potenut tätä kirottua vaivaa!! mullaalkoi 31.5.2007 ja on yltynyt nyt pahemmaksi joulukuun aikaan ja nyt on todella v****maista tää olotila. Olen kulkenut lääkärissä ja fysikaalisessa ja akupunktiossa.. eikä mitään apua.. pahempaa vaan... housuja ei saa jalkaan kunnolla, puseroa ei oikeastaan mitenkään, velttoja neuleita ainoastaan... siivoukset ja pyykkäykset yhtä helvettiä... aivan onneton ja toivoton olo päällä, unta ei juurikaan... sanoin jo kaverille että kohta pitää vetää narun jatkoksi, ei tätä kipua enää jaksa kuunnella ja hiippailla varovasti ettei kipu yllätä....

        Olen samassa tilanteessa kun sinä, kivut ovat välillä tosi kovia. Minua häiritsee eniten kuitenkin unenpuute, välillä olo on aika sekopäinen. Minä uskon että olen löytänyt itselleni avun kiropratkikon luota, jopa lääkärini suositteli sitä hoitoa.

        Tiedäthän että lämmin ei tee jäätyneelle olkapäälle hyvää, saunan ja kylvyssä lojuminen on syytä unohtaa ,jos ei kaipaa lisää kipua. Osta apteekista tai urheiluvälinekaupasta kylmäpusseja, ne rauhoittavat tulehdusta ja auttavat ainakin vähän kipuun.


      • allu
        ex-Orvokki kirjoitti:

        Olen samassa tilanteessa kun sinä, kivut ovat välillä tosi kovia. Minua häiritsee eniten kuitenkin unenpuute, välillä olo on aika sekopäinen. Minä uskon että olen löytänyt itselleni avun kiropratkikon luota, jopa lääkärini suositteli sitä hoitoa.

        Tiedäthän että lämmin ei tee jäätyneelle olkapäälle hyvää, saunan ja kylvyssä lojuminen on syytä unohtaa ,jos ei kaipaa lisää kipua. Osta apteekista tai urheiluvälinekaupasta kylmäpusseja, ne rauhoittavat tulehdusta ja auttavat ainakin vähän kipuun.

        Kiitos lohduttavista ja toivoa antavista sanoistasi! Olen hölmö viluisena ihmisenä kuvitellut löylyn auttavan!!! varmaan vaan hermoja helpotti tämän jatkuvan kivun keskellä.. yritin vielä käydä käsikirurgin luona mehiläisessä mutta tuppasi vaan 70 euron laskun kouraan ja sano että kontrolli kahden kuukauden kuluttua!! itku siinä pääsi... yöunia ei todellakaan ole ollut pariin kuukauteen... reilu puolivuotta on kestänyt tää tuskailu jo ja en tiedä koska tästä pääsee eroon... yritän varmaankin nyt tuota kiropraktikkoa, koska jotain täytyy tapahtua jä pian ennenkuin nuppi todella sekoo... Hyvää jatkoa kaikille jäätyneen olkapään kanssa taisteleville...


      • ex-Orvokki
        allu kirjoitti:

        Kiitos lohduttavista ja toivoa antavista sanoistasi! Olen hölmö viluisena ihmisenä kuvitellut löylyn auttavan!!! varmaan vaan hermoja helpotti tämän jatkuvan kivun keskellä.. yritin vielä käydä käsikirurgin luona mehiläisessä mutta tuppasi vaan 70 euron laskun kouraan ja sano että kontrolli kahden kuukauden kuluttua!! itku siinä pääsi... yöunia ei todellakaan ole ollut pariin kuukauteen... reilu puolivuotta on kestänyt tää tuskailu jo ja en tiedä koska tästä pääsee eroon... yritän varmaankin nyt tuota kiropraktikkoa, koska jotain täytyy tapahtua jä pian ennenkuin nuppi todella sekoo... Hyvää jatkoa kaikille jäätyneen olkapään kanssa taisteleville...

        Toivon että sinä ja kaikki muutkin löydätte vaivaan apua, kyllähän täälläkin on kerrottu että vaiva paranee ajan kanssa, on vain niin tuskaisaa odottaa. Minä menen taas tänään kiropraktikolle ja olkapää on jo alkanut vähän liikkua, kipua on viellä. Hoidon jälkeen kannattaa ottaakkin kunnon särkylääke, mutta kaikkea on yritettävä ja siihen nukutuksessa tapahtuvaan liikeratojen korjaukseen en haluaisi mennä, sekään ei onnistu läheskään aina ja sitten joudutaan leikkaukseen. Sitä kylmähoitoa kannattaa kyllä kokeilla, kylmäpusseja ei saa laittaa suoraan iholle, vaan joku ohut kangas ihon ja pussin väliin ja pussia kannatta pitää riittävän kauan, ainakin tunti.


      • allu
        ex-Orvokki kirjoitti:

        Toivon että sinä ja kaikki muutkin löydätte vaivaan apua, kyllähän täälläkin on kerrottu että vaiva paranee ajan kanssa, on vain niin tuskaisaa odottaa. Minä menen taas tänään kiropraktikolle ja olkapää on jo alkanut vähän liikkua, kipua on viellä. Hoidon jälkeen kannattaa ottaakkin kunnon särkylääke, mutta kaikkea on yritettävä ja siihen nukutuksessa tapahtuvaan liikeratojen korjaukseen en haluaisi mennä, sekään ei onnistu läheskään aina ja sitten joudutaan leikkaukseen. Sitä kylmähoitoa kannattaa kyllä kokeilla, kylmäpusseja ei saa laittaa suoraan iholle, vaan joku ohut kangas ihon ja pussin väliin ja pussia kannatta pitää riittävän kauan, ainakin tunti.

        Kylmägeelipussi on nyt tullut tutuksi ja ihanaksi kaveriksi sängyssä! aina kun menen nukkumaan laittaudun tyynyjen kanssa niin että geelipussi on olkapäässäni, nukun siihen ja kun herään siirrän sen paljaalle iholle, kun se ei enää ole jääkaappikylmä... ainakin uskon että se vie kipua. Kyllä tämä on kurja olotila, toistaiseksi. Mutta onneksi on näitä positiivisia kertomuksia että tämä menee ohi. Hyvää jatkoa ja jutustellaan!


    • luutuu

      Kyllä siihen apu löytyy jäsenkorjaajalta. Itse kävin siellä kuusi hoitokertaa ja käsi toimii taas.

      • kuhilas

        ei sulla mitää jäätynyttä olkapäätä ollut.


    • Malluainen

      Kuten olet jo varmasti itsekin huomannut olkapää helpottaa hitaasti mutta varmasti. Itse olen vasta ensikuussa palailemassa työelämään 8 kk:n sloman jälkeen. Ensivaihe oli pieni kipu vasemmassa olkapäässä, kunnes paheni samoin kuin sinulla, lisäksi niskasta hermot menivät jumiin ja jopa kasvojen hermoja särki. Elämä oli pelkkää kipua ja jatkuvia lääkkeiden syöntiä. Ajattelin yön pimeinä tunteina etten selviä... Ei uskaltanut nukkua, eikä pystynytkään.. Sairaalasta sain lähetteen Maitland terapiaan joka vkossa auttoi uskomattomalla tavalla. Kävin myös kiropraktikolla n 2 krt/vko fysioterapiat päälle. Nyt elämä hymyilee ja kotityötkin maittavat pieninä annoksina. Vaikka palaan huhtikuussa töihin, ei käsi toimi 100 %. Jumpata täytyy ja lenkilläkin käydä. Kyllä se tästä! Onneksi ei tarvittu narkoosimanipulaatiota, sillä senkin onnistumisprosentti on vain fysiatrini mukaan n 50%. Jäätynyt olkapää vaatii sairastavalta korkeaa kivunsietokykyä, hermoja ja kärsivällisyyttä. Eikä perhekään säästy ylimääräisiltä kiukutteluilta. Onneksi jäätynyt olkapää ei ole pysyvä ilmiö.
      Olen aiemmin sairastanut oikean ja nyt vasemman olkapään jäätymisen...
      Parempia aikoja toivottaen
      Malluainen, joka kärsinyt kummankin olkapään jäätymisestä.

      • Vaivasta vapaa

        hei, kävin aikoinani fysiatri Valtosella, joka teki diagnoosin jäätyny olkanivel. Sain siihen 5xDidi hoitoa, sekä fys.terapiaa. Vaivani loppuivat siihen.
        Nyt minulla on ilmeisesti sama vaiva eri kädessä. Toivoisin pääseväni tähän Didi-hoitoon, jos sellaista vielä saa missään. Silloin kävin Helsingissä Mehiläisen sairaalassa.


    • kesäksi kuntoon?

      Olen nelikymppinen kestävyysurheilua (maraton) harrrastava, muuten täysin terve nainen. Vasen olkapää alkoi oireilla viime kesäkuussa Tukholman maratonin jälkeen, joka oli ensimmäiseni. Huomasin, että olin juossut vasen käsi sivulle heiluen eli virheasento. Hartiat jännittyvät juostessa myös eli piti hioa tekniikkaa roimasti. Lisäksi olin ratsastellut vuoden verran pitkiä maastolenkkejä kerran viikossa ja jännitin siinäkin hartioita melkoisesti. Ja nyt huomaan, että ylävartalon vahvistaminen kaiken kaikkiaan päätetyötä tekevänä on jäänyt liian vähälle. Juoksin silti vielä syksyllä toisen maratonin joka meni ihan ok eikä käsi vielä vaivannut pahemmin, niskoja piti venyttää vain välillä.

      Kipu yltyi pikkuhiljaa ja menin tammikuussa lääkäriin kun nukkuminen alkoi olla vaikeaa. Kävin verenkuvat, rötgenin ja ultran. Työterveyslääkäri ei osannut analysoida asiaa ja sain lähes terveen paperit. Määräsi Arcoxin-lääkettä ja olisin varmasti saanut sairaslomaakin viikkotolkulla jos sellaista haluaisin. Lääkkeen sivuvaikutuksiin kun perehdyin, en ottanut ainuttakaan ja jatkoin työssäkäyntiä itse aktiivisesti yrittäen kuntouttaa olkapäätä.

      Maratonporukan kautta sain vinkin mennä triggerpiste (akupunktioperiaatteella ilman neuloja) hierontaan ja kiropraktikolle, joka diagnosoi vamman heti. Netistä olen etsinyt tietoa ja nyt olen viisastunut tämän verran: vaivaan ei ole tutkittu tieteellisesti syytä (eipä juuri muihinkaan sairauksiin), se paranee kokonaan minimissään puolessa vuodessa maksimissaan kolmessa vuodessa, särkylääkkeet eivät paranna.Vaivasta ei jää pysyviä nivelvammoja. Harvinainen tauti sinänsä ja jostain syystä sitä on enemmän naisilla kuin miehillä.

      Liikerajoitus on nyt 45 astetta sivulle mutta eteen ja taakse vähän paremmin eli pukeminen onnistuu suht hyvin. Uskon, että tämän jäykemmäksi se ei enää minulla tule.Yöllä pitkä lepo on on paha koska olkapää vaatii kuitenkin liikkumista mutta 8 tuntia menee ok vaikka herään kääntämään kylkeä niin etten retkauta olkapäätä.

      Käyn em. hierojalla kerran viikossa ja kiropraktikko seuraa tilannetta kerran kuukaudessa. Kun nivel alkaa antaa periksi, aloitetaan kuntoutus. Lihakset ovat pienentyneet olkapäässä (hauis ja ojentaja)eli kun kipu on kokonaan pois, voin aloittaa reenit. Juoksen edelleen lähes normaalisti koska olkapää ei siitä tunnu häiriintyvän, juoksemaan keskityn oikealla tekniikalla. Jumppaan roikottamalla kättä alaspäin pieniä heiluriliikkeitä 5 min kerrallaan ja käytän kylmäpakkausta pari kertaa päivässä noin 20min että nivelen tulehdustila rauhoittuu. Näistä tuntuu olevan apua eikä ainakaan haittaa oloa. Tuntee että hoitaa itse itseään niin paljon kuin pystyy. Lisäksi syön inkiväärikapseleita, joidenka väitetään tukevan juuri nivelten aineenvaihduntaa.

      Tässä mennään päivä kerrallaan ja odotellaan että vaiva paranee omalla painollaan, mitään poppakonsteja ei ole. Yhden ainoan tutkimuksen mukaan narkoosimanipulaatio, jossa nivel repäistään auki, ei verrokkiryhmään nähden ollut vastaavaa hyötyä paranemisen etenemisessä.

      Tsemppiä vaan meille kaikille ja toivottavasti tästä tarinasta oli jotain apua.

    • 16 kuukatta potenut

      HEI!
      Olen alkutilanteessa ollut samanlainen. Ensin sain kipulääkitystä ja lähetteen fysiatrille, joka totesi jäätyneen olkapään.Hän kehoitti fysioterapeutin ohjauksella tilanteeseen sopivaa lht-jumppaa. Alkuvaiheessa käytin särkylääkettä kipuun. Kävin myös 10 kertaa fysikaalisessa hoidossa. Lht- jumppaan pääsin omaan terveyskeskukseen noin puoli vuotta vaivan alkamisesta. Ensin vaiva paheni ja kainalo ja soliskuoppa turposivat niin, että fysioterapeutti kehoitti pitämään tauon, jonka aikana söin tulehduskipulääkkeitä. Kävin tässä vaiheessa uudestaan fysiatrilla, joka teki lähetteen TAYS:iin. Odotusajan 9kk kävin kaksi kertaa viikossa LHT:ssa ja kerran viikossa vesijumpassa ja kuntosalilla.Kivut lieventyivät jo kahden kuukauden päästä jumpan alkamisesta. Meillä on kaupungissa kohtuuhintaista toimintaa urheilutalolla. Kunnossa kaiken ikää ryhmiä, jossa käyn. Niitäkin ohjaa fysioterapeutti. Pääsin vasta 31.10. TAYS:iin poliklinikalle,jossa todettiin tila niin hyväksi, ettei toimenpiteitä tehdä. Sain kehoituksen jatkaa kotikonstein jumppaa ja edelleen kuntosalia ja vesijumppaa. Podin saman vaivan 90 luvulla toisessa olkapäässä. Olin sillon nuorempi ja vaiva parani, kun kävin 45 kertaa LHT:ssa. Tietysti olen liikkunut aina myös omatoimisesti. Nyt voin jo käydä sauvakävelylläkin. Lopuksi totean, että itsehoito hyvässä ohjauksessa on tämän vaivan ainoa hoito. Kaikkea hyvää! toivottaa Terttu

      • Benhart

        Itselläni on olkapään kipuja,jotka ovat aivan
        samanlaisia kuin jäätyneessä olkapäässä.Olkapäätä
        on tutkittu mutta mitään vikaa ei ole löytynyt.
        Viime kesänä aloin uimaan järvessä,vaikka vesi oli 12 asteista.Vaan siitähän se apu löytyi,kivut
        katosivat kokonaan noin kuukauden kuluessa.
        Uintia jatkoin syyskuun loppuun asti.
        Kivut tulivat vähitellen takaisin joulun aikoihin.Nyt odotan jäiden lähtöä ja vesien
        lämpenemistä senverran että tarkenee uida.
        Olen 75 vuotias mieshenkilö ja muuten hyvässä
        kunnossa.Hiihdän ja liikun aika paljon,aamuisin
        vedän kevyen jumpan,noin 20 min.
        Olen tullut siihen tulokseen,että itsehoito
        on erittäin tärkeää. Kipulääkkeiden käyttöa
        olen koettanut välttää.Luontaisvalmisteita kyllä
        käytän nivelien notkeutukseen,liekkö heistä
        sitten apua,mutta kaiken varalta.


    • aikkuailu

      Totta, hitonmoinen kipu. Elämä on pysähtynyt kun ei pysty mitään muuta kun varomaan ettei kipu yllätä... ja yöllä se yllättää monen monta kertaa... minulla on oikea puoli, hiirikäsi. Loukkasin olkapääni viime toukokuussa ja sieltä asti on ollut kipeä. Joulukuussa alkoi pahentua aivan juoksuvauhtia. nyt on tosi hankalaa elää tämän kanssa. fysikaalisessa venyttelee mutta ei tunnu olevan mitään apua siitä. paitsi että rahat menee. 40 e kerta. ei todellakaan tunnu olevan mistään apua. oma hoito on sitä että yrittää liikutella mutta helevetinmoinen kipu pysäyttää kyllä kerralla. ei oo elämässä makua tällä hetkellä. pukemiset, siivoomiset, pyykkäämiset on yhtä tuskaa. nukkumisesta puhumattakaan... lääkäri on välinpitämätön, pitääkö käydä vetämässä turpaan että ottaisivat jonkunlaista kantaa, särkylääkettä kyllä kirjottavat, kasisatasta buranaa on menny jo kaks sadankappaleen purkkia, ja panadolilla vahvennettuna.. viimeisellä lääkärikeikalla tarjosi vielä vahvempia pillereitä, en huolinut kun sanoin että tämä kivun aiheuttaja pitää saada kuriin... saa tiedä miten käy, pitääkö vetää narun jatkoksi, vituttaa aivan karmeesti tää jatkuva kipu ja liikkeidensä varominen että ei vain yltyisi viiltäväksi... maanantaina taas lääkäriin...

    • ex-Orvokki

      Toivottavasti olet saanut olkapääsi jo kuntoon, viestistäsi kun on aikaa. Minulla on ihan samat oireet kun sinulla ja myös diabetes, jäätynyt olkapää on hyvin yleinen juuri diabetestä sairastavilla naisilla. Aloitin oman vaivani takia käynnin kiropratkikolla, hän lupasi hoitaa olan kuntoon, ja jo nyt kahden käynnin jälkeen se onkin parempi. Saan sitä jo nostettua jonkinverran, mutta ensimmäisen hoitokerran jälkeen se oli tosi kipeä.

      Olen joskus lukenut että jos kärsii niska/hartia seudun vaivoista, nekin voivat olla vaikuttamassa jäätyneen olkapään syntyyn. Minullakin hoidettiin myös koko hartiaseutu samalla ja jo ensimmäisen kerran jälkeen oli ihana tunne kun sai pään kääntymään kunnolla.

    • Black B

      Minulla oli vuonna 2004 oikealla puolella jäätynyt olkapää, jonka paraneminen kesti noin vuoden. Sitten oli vuoden paussi ja vuonna 2006 kipeytyi vasen olkapää. Viime vuosi oli taas ok, mutta nyt noin viikon verran ollut jälleen oikea olkapää kipeä. Tietääkö kukaan onko tyypillistä, että jäätynyt olkapää uusii sillä puolella, jolla se on joskus jo ollut?

      • Quintus

        Ei uusi. Sen tiedän varmasti. Toki, kyllä siellä voi muuta ongelmia olla, muuta ei "jäädy" toistamiseen.


    • Quintus

      Moi Itselläni on kokemusta molempien olkanivelten jäätymisestä Vasemman nivelen hoito oli kyllä huonoa, sain vain kortisoni-piikin "ulkoisesti" ison patteriston kipulääkkeitä. Jännää oli kuitenkin, että oikean olkapää oli jo II-vaiheessa (lääkäri arvioi) ja kivut olivat kovat. Silti sain hoitoa joka poisti vaivan nopeasti. Siihen kuului kortisonia nivelpussiin väriaineen kanssa, eli röntgenissä katsottiin "on-line" että kortisoni meni oikeaan kohtaan. Olkapää parani täysin muutamassa viikossa. Edellinen asiantuntija antoi tietenkin vain kipulääkkeitä...

    • apu

      Ehdottaisin vieleä kokeilemaan klassista homeopatiaa,jos sattuisi auttamaan,koska itselläni on tosin toisenlainen vika havaittu,mutta tunnen mainitsemani avun alkavan auttamaan.

      • Alaarias

        Itselläni oireet alkoivat reilu kolmekymppisenä (se siitä vanhojen rouvien sairaudesta) ja lääkärit, fysioterapeutit ja muut asian parissa ihmetelleet sanoivat kuin yhdestä suusta: vaikuttaa jäätyneeltä olkapäältä, mutta olet kyllä niin nuori. Mutta niinhän se jäätyi ja lääkärit taputtivan selkään - no can do ja ovi kiinni perässä. Kukaan ei kertonut, opastanut tai kinnostunut aiheesta. Käsi ei noussut vasemmalle sivulle ja etenkään taakse. Kaikki piti opetella uudelleen ja kipuhan on hyvä opettaja. Kun riittävän monta kertaa tekee jotain mikä sattuu, niin oppii varomaan. Opettelin mm. kiipeämään hevosen selkään ilman vasenta kättä, hyppäämään veteen pää edellä vaan toinen käsi ylhäällä, uimaan yhdellä kädellä jne. Mutta päivääkään en ollut sairiksella. Reilun parin vuoden sairastamisen jälkeen kävin osteopaatilla kysäisemällä apua ja vaikka en todellakaan ole mikään itkuiita, niin itku pääsi. Olo oli, kun käsi olisi lyöty kirveellä irti - jälleen kerran. Lopetti hoidon kesken ja sanoi, ettei auta enää. Olisi pitänyt alkuvaiheessa hoitaa. No lopulta kolmen vuoden jälkeen kivut hellittivät ja siksi vähitellen venytin kättä väkisin. Menin uudelleen osteopaatille ja avot. Käsi kondiksessa 3,5 vuoden jälkeen n. 95% liikeradoilla. Vasta jälkikäteen hyvän ryhdin menettäneenä, pysyvän niskavamman (asentovirheestä) saaneena voin ihmetellä jälleen kerran suomalaisen korkeaksi arvostetun lääketieteen tasoa. Mutta mikä ei tapa, se vahvistaa. Kyllä siitä paranee, joskus ja jotenkin. Suosittelen koulutettua osteopaattia siis heti oireiden alkuvaiheessa. Ja vaatikaa tietoa ja hoitoa.


    • mummi 50

      Olen juuri menossa fysioterapeutille, kun fysiatri totesi ns.jäätyneen olkapään. Viheliäinen vaiva! Olen valvonut ja ihmenetellyt, kun käden liikerata vain pienenee, vaiva paheni hyvin nopeasti. Lääkäri sen huomasi, tsoin kaularangan vaiva oli taustalla. Mutta nyt suurin toiovein meen taas fysioterapiaan ja OMT-terapiaan. Teen hoitotyötä, olen ihan pulassa! Mutta toivotaan parasta..

      • Olkapää muusana

        Onpa helpotus lukea tästä, kun on itse kohta 8 kk kärsinyt olkapään kivuista. Olen 48 mies. Tein viime heinäkuussa isälleni (80 v.) pokasahalla puuhommia, ja koska olen musiikkialalla, en tavallisesti hommaile noin rankkaa fyysistä duunia. Samoihin aikoihin oli myös muutama ylipitkä keikka, jossa tuli soitettua urkua käsi ojossa ylöspäin. Pahin kipuvaihe alkoi elokuun lopussa, nukkuminen ei onnistunut oikealla kyljellä ollenkaan ja paidan pukeminen oili tuskaista. Huolestuin tietty tosi paljon, koska muusikollekin käsi on aika tärkeä...

        Lokakuussa alkoi tuntua jo hieman siedettävämmältä, ja päätin ruveta ahkerasti jumppaamaan. Tartuin harjanvarteen, sitä pyörittelin varovasti, ja AUTS! sattui taas ihan sairaasti. Tuosta oppineena oon nyt antanu olkapään olla aika rauhassa, kipu on hiljalleen vähentynyt, hiihtokin jo sujuu.

        Todella lohdullista arvella, että kyseessä ois juuri tää jäätynyt olkapää.


    • penni84

      olen 25v.Kärsin 5v olkapäävaivoista,ja kipu oli aina hemmetinmoinen,,sivuliike ylöspäin ei onnistunut tms.
      Aina vaan lääkettä ja saikkua.
      taas pari kk töissä ja taas tms.
      juuri kun kuvissa,ultrassa tms ei näkynyt mitää,perusteltii et jäätynyt olkapää,nivelpussin tulehdus tms tms...
      mikään niistä ei edes pitänyt paikansa.
      menin Helsingin alppikadun diacoriin Heliön vastaanotolle joka samantien kerto että tämähä on ihan löydä.
      Lähete hussiin ja leikattiin lokakuussa 2008,ja auttoi,nyt sama tulossa eteen luultavammin tänä vuonna toiseen olkaan.
      että kannattaa vaan vaatia selostusta.
      kipuun ei juuri auta kun kylmää,kipugeeliä,panacodia,buranaa.

    • 19+15

      Erikoislääkäristä oli kohdallani sen verran apua, että sanoi ilman mitään testejä ja kuvia, että jäätynyt olkapää on vaivani. Olkapää liikkui kapealla liikeradalla, taakse ja sivulle ei juuri lainkaan. Lääkäri sanoi että itse ei oikein voi tehdä mitään, kun on niin kivuliasta puuhaa ja vaatii viitseliäisyyttä. Olisi pitänyt mennä fysioterapeutille, jonka kanssa tehdään yhdessä kaikki liikkeet. Lääkäri kuitenkin antoi luvan tehdä omatoimisesti kaikkia mahdollisia liikkeitä oman kipukynnyksen mukaan.

      En mennyt fysioterapeutille, vaan noudatin kipukynnysneuvoa. Tein kaikki liikeratoja niin pitkälle kuin kivun kanssa pystyi. Taivutin kättä selän taakse, niin että päässä musteni - kipu oli välillä niin kova. Yritin myös sivusuuntaan "kaataa seinää" eli noin 10-20 sentin päässä seinästä painoin rystysiä voimallisesti seinää vasten. Etukenossa selkä kaarella eteenpäin roikotin ja pyöritin kättä olkapäästä käsi suorana aluksi pieniä liikkeitä ja myöhemmin suurempia liikkeitä.

      Lopulta olkapää liikkui sen verran, että sain sen avustamalla yläasentoon. Liikkeistä pahin oli tangosta roikkuminen. Aluksi käsi ei kestänyt tietenkään painoa lainkaan, vaan silmissä musteni. Vähitellen painoa pystyi siirtämään myös kipeälle kädelle. Lopulta saatoin roikkua molemmilla käsillä tasaisin painoin.

      Tämä oli kivulias juttu, mutta noudatin omaa kipukynnystäni. Tein niitä liikkeitä, joita olkapäällä yleensä tehdään. Yleensä aluksi liikerata oli muutaman millin tai sentin suuntaansa. Lääkärissä käynnistä siihen hetkeen, kun olkapää toimi jo puolella teholla, kesti 3-4 kuukautta. Puolessa vuodessa käsi toimi lähes moitteettomasti ja vuoden kuluttua en enää muistanut koko juttua. Kaikkineen juttu kesti kivun alkamisesta oireiden poistumiseen yli vuoden. Kädessä on entiset voimat ja entinen liikerata. Voimathan koko kädessä oli aluksi hyvin vähäiset.

      Nukkuessani käytin tukena tyynyä, koska kaikissa asennoissa kättä ei tietenkään voinut pitää. Kipulääkkeeksi satunnaisesti buranaa.

      Huomatkaa, että ensin tulee varmistua, että diagnoosi on oikea. Menetelmäni ei ehkä sovi kaikille, mutta halusin tulla toimeen omillani, ilman fysioterapeuttia. Sen jälkeen noudattakaa omaa kipukynnystä, älkää antako olkapään jumittua paikoilleen. Tietenkin on mahdollista, että olkapääni olisi parantunut itsestään lepäämällä, mutta en halunnut ottaa sitä riskiä, että käsi jumittuu.

      Olen keski-ikäinen mies. Jaksamista kaikille, joilla on sama ongelma.

    • Käsi kunnossa

      saahan sitä rampata kaikki mahdolliset lääkärit ja lääkitykset läpi,
      mutta jos haluaa päästä vaivastaan,
      suosittelen akupunktiota kokeneen hoitajan luona.
      Kaikilla ei tietenkään ole kokemusta jäätyneen olkapään hoitoon,
      mutta kyllä niitäkin löytyy.

      Itse löysin tuon pidemmän reitin kautta
      hyvän avun akupunktiosta, harmi etten
      todellakaan tiennyt sitä aikaisemmin.

      Mutta nyt tiedän.

    • Paranemisia

      olen nyt oppinut että kannattaa kuunnella ortopedin ja fysiatrin mielipiteet ennen kuin antaa tehdä mitään suurempaa käsille/olkapäille.
      Olka ja ranne leikattuna ja nyt fysiatri epäili että turhaan. Ymmärrän mistä kärsit ja todellakaan mitään herkkua olkapää kivut ole.
      Ilman jälkikasvua olisin itse antanut periksi viimeksi tämän vuoden vaihteessa kun vasemman olkapään jyskyttävä kipu levesi päähän asti, osaksi johtui varmasti huonosta nukkumisestakin, mutta fysiatrin mukaan voi syynä olla rintakehän ahtaumastakin. Mielen kiinnolla odotan ultra tutkimuksen tuloksia ja minkä vastauksen syksyllä taas antaa ortopedi kun hänen hoitoaan on ruvettu epäilemään.
      Itse olen tullut siihen tulokseen että itse lääkäritkin tuntuvat pelaaman arvausleikkiä kun kyse on olkapäistä.
      Itseäni eniten on 39v hävettänyt kun ei ruokaansa ole pystynyt leikkaamaan ja vessa käynnin jälkeen pyyhkiminen ei onnistu. Pukemisessa joutunut pyytämään apua tuolloin on huumuri tiukalla.

    • nm

      Jäätyneestä olkapäästä oli mulla, kun kuvattiin yksityisellä. Menin sinne kiropraktikon kehotteesta. Mulla autto fysioterapeutin neuvomat liikkeet. Pahimmassa tapauksessa ne nukuttaa ja runksauttaa käden kuulemma liikkumaan.

    • TUKKUTATIITA

      Olen jäänyt sairaslomalle 11.1.2010 kipeytyneen olkapääni takia.En saa kunnolla vaatteita päälleni.Särkylääkkeiksi lääkäri määräsi ensin Panacodia,seuraavalla käynnillä Tramalia.Yöt ovat aivan kauheita,kun ei saa nukutuksi kovan kivun takia.Särkylääkkeet eivät auta,tekevät vain huonon olon.Nukahtamislääkkeetkään eivät auta.Nyt on lähete keskussairaalaan ortopedille.Ei ole helppoa elää näiden kipujen kanssa.S-loma nyt 9.5 saakka.Tsemppiä meille kaikille kivun kanssa kamppaileville!

      • kuullut

        nykyään aikaansaa.


      • Kivuton

        Huonosti toimiva tasapainoaisti voi aiheuttaa kehossa monenlaisia vaivoja ja sairauksiakin.
        Tasapainoaistia voi hoitaa asentohoidolla, joka on toistuvaa itsehoitoa liikesarjojen avulla.
        Katso asentohoito.auttaa.fi


    • Itselläni on myös jäätyny olkapää, tiedän miten kipee se voi olla. Kipuhoitoa kannattee yrittää mulle anestesialääkäri laittanut plexuspuudutteita useita, mutta ei aina niistäkään apua varsinkaan nyt tämä hetkisen olkapääkipuun ei ole vielä löytynyt apua, nyt olkapää toissayönä heitti toimimasta ihan niin kuin ois halvaantunut, käv in päivystyksessä mutta mitäpä ne siellä, kuulemma normaalia.
      Olen nyt menossa yksityiselle fysiatrille, ei tää kyllä mun mielestä normaalia ole, mulla vielä älytön hermosärky tässä olkapäässä, kyllä tässä kohta seinille hyppii. Ei sitä suomessa kivunhoitoa saa. Mulla aiemmin ollut toisessakin olkapäässä sama vika jota kahdesti leikattu, liikerajoite ja hermokipu jäänyt.

      • jäätynyt

        Millä perusteella sulle tehty diagnoosi? Mitä kuvauksia on tehty? Mulla myös kipuileva olkapää ja tällä hetkellä jäätynyt. Otettu röngten ja ultra. Välillä ihmetyttää että riittäkö se? Ollut noin vuoden.


      • Tuossa
        jäätynyt kirjoitti:

        Millä perusteella sulle tehty diagnoosi? Mitä kuvauksia on tehty? Mulla myös kipuileva olkapää ja tällä hetkellä jäätynyt. Otettu röngten ja ultra. Välillä ihmetyttää että riittäkö se? Ollut noin vuoden.

        joku kirjoitti, että olkapäävaiva johtuisi sikainfluenssarokotteesta. Voiko pitää paikkansa? Jos kokemusta, niin kertokaa.


      • täytyy todeta
        Tuossa kirjoitti:

        joku kirjoitti, että olkapäävaiva johtuisi sikainfluenssarokotteesta. Voiko pitää paikkansa? Jos kokemusta, niin kertokaa.

        On kyllä ihan muusta vaivasta kyse. Ei nyt vaan voida ihan kaikkea lykätä nöfnöf-piikin syyksi. Jäätynyt olkapää on pitkä vahintään vuoden kestävä vaiva ja vaatii totista sinnikkyyttä saada käsi liikkumaan.Kivut kovat. Voi vaatia narkoosissa tehtävän manipulaation ja jopa leikkauksen. Oma motivaatio on tärkeässä asemassa ja hyvä fysioterapeutti.


      • beebtherex
        täytyy todeta kirjoitti:

        On kyllä ihan muusta vaivasta kyse. Ei nyt vaan voida ihan kaikkea lykätä nöfnöf-piikin syyksi. Jäätynyt olkapää on pitkä vahintään vuoden kestävä vaiva ja vaatii totista sinnikkyyttä saada käsi liikkumaan.Kivut kovat. Voi vaatia narkoosissa tehtävän manipulaation ja jopa leikkauksen. Oma motivaatio on tärkeässä asemassa ja hyvä fysioterapeutti.

        manipulaation voi tehdä ihan normaalisti vastaanotolla ilman nukuuksia ja kalliita jttuja. ole hyvä ja mene mynämäelle siellä on erikoisasiantuntija joka laitttaa sen kuntoon hannu timonen.
        olen käynyt ja suositelen melkein velatkin muuttuu saataviksi siellä
        ja hei älä unohda kertoa parantumisestasi täällä


      • oudot..
        Tuossa kirjoitti:

        joku kirjoitti, että olkapäävaiva johtuisi sikainfluenssarokotteesta. Voiko pitää paikkansa? Jos kokemusta, niin kertokaa.

        olkapäävaivat alkoivat lähes heti sikainfluenssarokotteen jälkeen. oireet samanlaisia kuin jäätyneessä olkapäässä, mutta ortopedi epäili hermopinnettä. tällä hetkellä odotan pääsyä magneettikuvaukseen ja hermoratatutkimukseen.
        ei tietoa onko rokotteella jotain osuutta näihin kipuihin, mutta mystisesti kivut alkoivat heti kun olin rokotuksen saanut! =(


      • PIRPANA -48
        beebtherex kirjoitti:

        manipulaation voi tehdä ihan normaalisti vastaanotolla ilman nukuuksia ja kalliita jttuja. ole hyvä ja mene mynämäelle siellä on erikoisasiantuntija joka laitttaa sen kuntoon hannu timonen.
        olen käynyt ja suositelen melkein velatkin muuttuu saataviksi siellä
        ja hei älä unohda kertoa parantumisestasi täällä

        Heippas minulta leikattiin oikeaolkapää 13.8.10, Aloitin varovaisen jumpan fysioterapeutin ohjeiden mukaan. Kaikki meni hyvin alussa sitten siirryin kuminauhajumpaan. Parin viikon jumpan jälkeen alkoi kipu olkapäässä eteen ja taakse nousi kuvulias patti. Menin lää'kärille sain antibiotti kuurin ja 10 päivän jumppa kiellon. Nyt lääkekuurin loputtua kipu vain jatkui. Menin uudelleen lääkärille ja ultrassa todettiin jäätynyt olkapää. Sain kortisonipiikin näin alkuun jotta kipu hellittäisi. Ensiviikoalla
        Fysioterapeutille aika. On tämä varsinaista ei saa kunnolla puseroa päälle saatika puseron helmaa housuihin. Oikealla olkapäälä en uskalla nukkua ja jos olen unissani kääntynyt sille varmasti herään. Tyynyn kanssa kieriskelen ja asettelen sitä käden alle.
        Onko sinulla Hannu Taimoselle yhteystietoja jos vaikka menisi käaymään. Tämä on kivuliasta olkapääni on vaivannut jo yli vuoden ennenkuin hakeudeuin lääkäriin.


      • hktierdg
        oudot.. kirjoitti:

        olkapäävaivat alkoivat lähes heti sikainfluenssarokotteen jälkeen. oireet samanlaisia kuin jäätyneessä olkapäässä, mutta ortopedi epäili hermopinnettä. tällä hetkellä odotan pääsyä magneettikuvaukseen ja hermoratatutkimukseen.
        ei tietoa onko rokotteella jotain osuutta näihin kipuihin, mutta mystisesti kivut alkoivat heti kun olin rokotuksen saanut! =(

        ettekö ole kuulluuet että jäätynyt olkapää paranee manipulaatiohoidolla nopeasti
        esim käynti mynämäellä manuaali terapeutilla auttaa asiaan taikka lahdessa mestarikansanparantajalla.
        omin silmin olen nähnyt kuinka jäätynynt olkapaa paranee 20 minuutissa kivuttomaksi manipulatiivisella hoidolla, jos et usko kokeile


      • kaikki kokeiltu
        hktierdg kirjoitti:

        ettekö ole kuulluuet että jäätynyt olkapää paranee manipulaatiohoidolla nopeasti
        esim käynti mynämäellä manuaali terapeutilla auttaa asiaan taikka lahdessa mestarikansanparantajalla.
        omin silmin olen nähnyt kuinka jäätynynt olkapaa paranee 20 minuutissa kivuttomaksi manipulatiivisella hoidolla, jos et usko kokeile

        Mulla elokuussa kirurgi todennut magneettikuvissa ahtaan olkapään ja repeämiä, suositteli leikkausta ja siitä lähtien oltu jonossa. Ollut h...tin kipeä. Nyt fysiatri epäili jäätynyttä olkapäätä.. liekö tullut ajan saatossa tuon alkuperäisen vaivan lisäksi, kun käsivartta ei ole voinut normaalisti liikuttaa.. ? Saa nähdä miten homma etenee, nyt heräsi epäluulo leikkauksen tarpeellisuudesta ja sen tuomasta avusta, pelottaa kyllä mahdollinen narkoosimanipulaatiokin. Jotain tälle on kuitenkin tehtävä.


      • Lisbet52
        hktierdg kirjoitti:

        ettekö ole kuulluuet että jäätynyt olkapää paranee manipulaatiohoidolla nopeasti
        esim käynti mynämäellä manuaali terapeutilla auttaa asiaan taikka lahdessa mestarikansanparantajalla.
        omin silmin olen nähnyt kuinka jäätynynt olkapaa paranee 20 minuutissa kivuttomaksi manipulatiivisella hoidolla, jos et usko kokeile

        Minkä niminen se mestarikansanparantaja Lahdessa on? Menisin käymään siellä. Minulla on todettu oikeassa kädessä jäätynyt olkapää.


      • ääliötollo
        hktierdg kirjoitti:

        ettekö ole kuulluuet että jäätynyt olkapää paranee manipulaatiohoidolla nopeasti
        esim käynti mynämäellä manuaali terapeutilla auttaa asiaan taikka lahdessa mestarikansanparantajalla.
        omin silmin olen nähnyt kuinka jäätynynt olkapaa paranee 20 minuutissa kivuttomaksi manipulatiivisella hoidolla, jos et usko kokeile

        joo ja aurinko kiertää kuuta.


      • pakastunut
        hktierdg kirjoitti:

        ettekö ole kuulluuet että jäätynyt olkapää paranee manipulaatiohoidolla nopeasti
        esim käynti mynämäellä manuaali terapeutilla auttaa asiaan taikka lahdessa mestarikansanparantajalla.
        omin silmin olen nähnyt kuinka jäätynynt olkapaa paranee 20 minuutissa kivuttomaksi manipulatiivisella hoidolla, jos et usko kokeile

        mikä sinä olet toisia tyhmäksi nimittelemään!!!
        kyllä tämä kipu sekopäiseksi tekee mutta ei tyhmäksi. manipulaatio vaan on aika härski toimenpide, oma ortopedini ei suositellut. mutta mikäli mistään muualta ei ala apua tulemaan, onhan sitä kokeiltava.

        ja tiedoksesi: manipulaatioita tehdään kyllä pikkasen muuallakin kun jossain mynämäellä......


    • piina ohi

      Sattumalta löytynyt harvinaisen kokenut ja osaava hieroja sai noin 6-7 hierontakerralla puoli vuotta vaivanneen jäätyneen olkapääni siihen kuntoon, että pystyin nukkumaan yöt kipeän olkapään puoleisella kyljelläni. Kaksi-kolme viikkoa siihen meni. Joka kerran käsi oli todella kipeä aina seuraavana päivänä, mutta rauhoittui jatkuvasti lisää. Seuraavan puolen vuoden aikana vaiva parani vähitellen lähes huomaamattomaksi; kävin vielä kerran viikossa hierottavana. Lääkärit osasivat antaa ainoastaan särkylääkettä, (joka teki minut pahoinvoivaksi) eikä kalevalainen jäsenkorjauskaan auttanut.
      Käsi oli pahimmaillaan todella kipeä, kirveellä leikkaantumisen tuntu joka tärähdyksestä oli tuttua. Sisareni ehdotti olkapään väkisin vääntöä, joka hänelle oli tehty, lääkäri sanoi että leikataan jos ei parane.
      Älkää ihmiset antako turhaan rikkoa olkapäitänne.
      Vaiva alkoi hiipien 2009 tammikuussa. Kipu ei ole palannut.

      • akupunktio

        Akupunktio, akupunktio, akupunktio


      • Isomummi-73
        akupunktio kirjoitti:

        Akupunktio, akupunktio, akupunktio

        Minulla oli jäätynyt olkapää parikymmentä vuotta sitten. Sain silloin hyvän jumppaohjeen turkulaiselta lääkäriltä. Näin hän neuvoi ja näytti itse:

        Asetu seisomaan lattialle haara-asentoon, kurkota itsesi eteenpäin käsi maata kohti.
        Sitten piirrät kädellä ympyrää, kuin lattiaan piirtäisit, alkuun pienempää ja vaivan salliessa vähitellen suurempaa. Parikymmentä kierrosta molempiin suuntiin.

        Sen jälkeen nojaat kädellä ovenpieleen ja pikkuhiljaa yrität hiissata kättä ylöspäin.
        Päivä päivältä käsi nousee ylemmäksi ja vähitellen käsi nousee ylös asti ja on kunnossa.

        Nyt viime kesänä minulle tuli taas jäätynyt olkapää, kun vanhana ihmisenä vähän voimailin liikaa.
        Sain siihen pitkään lääkärin määräämää fysioterapiaa ja tein liikkeitä koko kesän. Käsi ei vain parantunut.
        Sitten muistin vanhan ohjeen ja tein e.m. liikettä muutaman viikon. Nyt käsi nousee taas ylös asti.


      • parantunutko olinko
        Isomummi-73 kirjoitti:

        Minulla oli jäätynyt olkapää parikymmentä vuotta sitten. Sain silloin hyvän jumppaohjeen turkulaiselta lääkäriltä. Näin hän neuvoi ja näytti itse:

        Asetu seisomaan lattialle haara-asentoon, kurkota itsesi eteenpäin käsi maata kohti.
        Sitten piirrät kädellä ympyrää, kuin lattiaan piirtäisit, alkuun pienempää ja vaivan salliessa vähitellen suurempaa. Parikymmentä kierrosta molempiin suuntiin.

        Sen jälkeen nojaat kädellä ovenpieleen ja pikkuhiljaa yrität hiissata kättä ylöspäin.
        Päivä päivältä käsi nousee ylemmäksi ja vähitellen käsi nousee ylös asti ja on kunnossa.

        Nyt viime kesänä minulle tuli taas jäätynyt olkapää, kun vanhana ihmisenä vähän voimailin liikaa.
        Sain siihen pitkään lääkärin määräämää fysioterapiaa ja tein liikkeitä koko kesän. Käsi ei vain parantunut.
        Sitten muistin vanhan ohjeen ja tein e.m. liikettä muutaman viikon. Nyt käsi nousee taas ylös asti.

        mestarikansanparantajalla kerran käydessäni näin omin silmin erään naisen jolla oli ns jäätynyt olkapää. kansanparantaja korjasi sen alle vartissa puheineen. sen jälkeen nainen nosti kädet ylös sekä etu sivu että taka kautta ja kipua ei kuulemma tuntunut. siis parantui kerrasta
        missä vaiheessa minua jymäytettiin?
        , nainen osasi tirauttaa tekokyyneleetkin poskille hämmästyksestä. taisi olla hyvä näyttelijä, vain en tuntenut.
        vai oliko se totta? Mainittakoon että kaikki olivat selvinpäin


      • pistäitseneuloja
        akupunktio kirjoitti:

        Akupunktio, akupunktio, akupunktio

        hörhö hörhö hörhö


      • hörhöjä
        akupunktio kirjoitti:

        Akupunktio, akupunktio, akupunktio

        hörhö hörhö hörhö


    • 55v¤

      koivuntuhka samaan vaivaan voi kysyä apteekista tai luontaiskaupasta ja myös
      netissä näkyy olevan,jotku poltaa pelkää koivua ja ottavat tuhkan talteen.
      tuolla syöpä sivuilla keskustellaan koivuntuhkasta.
      Voimia sinulle!

      • kaikki kokeiltu

        Kirjoitin tuossa aikaisemmin tilanteestani. Vastaus on: sekä että. Nyt olkapää leikattiin n. kuukausi sitten. Kiertäjäkalvosinoireyhtymä, ahdas olkapää, tulehtunut limapussi, laajalla alueella tulehduskudosta ja kiinnikkeitä sekä kaupan päällisinä jäätynyt olkapää. Jäätynyt olka -vaivahan jatkuu, mutta onneksi muu roina on nyt puhdistettu ja raivattu, luuta koverrettu ja olkalisäkettä pienennetty. Kaikkein raastavimmat kivut ja "kirveellä leikkaamisen" tunteet jäivät, mutta kipuja tietysti edelleen, joskin hieman toisen tyyppisinä. Kuntoutus aloitettiin heti leikkauksen jälkeisenä päivänä. Fysioterapiassa käyntejä nyt kahdesti viikossa. Olkapää on vielä kova, painava ja jäykkä möykky. Kyllä välillä tuntuu, että epätoivo iskee, mutta on pakko jaksaa uskoa ja toivoa, että se vielä tulee kuntoon.


      • älyhoijättää

        entä kuppaus. tai manaus?


    • Olkapää Olga

      Minulla on nyt vuosi vaivan alkamisesta ja nyt alkaa vaivat hellittämään. Sain fysioterapiaa 15 kertaa ja siinä olkapäähän annettiin ultraäänihoitoa. Luulen, että tämä nopeutti paranemista. Liikkeet ovat lähes palautuneet vaikka en ole kauheasti jumppaillut. Joskus yöllä tuntuu vähän kipua jos olen nukkunut monta tuntia kyljellään.

    • ölkjhgfdsaölkj

      helvettiäkö menette sinne lääkäriin ja fysioterapeutille, ei mene kuin rahat ja aikaa kuluu, senkin ajan olisitte voineet tehdä töitä terveellä kädellä. homma on yksinkertainen toimenpide, ottakaa yhteys johonkin luotettavaan kansanparantajaan ja hoitakaa homma pois älkääkä itkekö täällä lääkärien tyhmyyksistä, kertokaa ne heille suoraan valitusten kanssa.
      ja lsibethille olisiko mitenkään mahdollista että googlaisit haluamasi mestarikansanparantajan nimen niin löydät sen

      • voi-ei-ei

        luotettava kansanparantaja? yhtä harvinainen kuin rehellinen autokauppias.


    • toivo elää

      Sama kuin sanoisi sellaiselle, jolla on jalka poikki, että no juokse sillä terveellä jalalla. Mitenköhän töitä tehdään yhdellä kädellä? Minun työssäni ainakin tarvitaan koko ajan kahta kättä. Mitenköhän töissä ylipäätään käydään, kun jo pelkkä seisominen ja käden riiputtaminen sattuu, puhumattakaan kävelemisestä, kun olkapää heiluu ja tärähtelee? Asiakaspalvelussa kipeä käsi poikittain rinnan päällä? Vaatteiden pukeminen/riisuminen on jo saavutus puhumattakaan esim. hiusten pesemisestä ja kampaamisesta. Olkapäävaiva pahimmillaan on erittäin invalidisoiva. Vaivassa ei tällöin ole todellakaan kyse mistään pelkästä yhdestä kipeästä kädestä. Olkapää on lukittunut kiinni lapaluuhun, ja koko käsivarren ja olan alue on tulehtunutta kudosta ja kiinnikkeitä täynnä vetäen koko niskan ja selän jumiin. Yöt ovat tuskalliset. Apua sieltä lääkäriltä ja fysioterapeutilta mennään hakemaan. Jokainen kääntyköön parhaaksi katsomansa tahon puoleen, jotta saisi kätensä taas toimivaksi/liikkuvaksi ja työkykyiseksi. Voimia ja jaksamista kaikille tämän kanssa kamppaileville.

    • latinolover

      tere! olen 37 v, ja kirjotan tätä yöllä koska kipu on järjetön.. ensin oli oikea olkapää jäätynyt, meni vuosi. 2 kuukautta sen jälkeen vasen jäätyi.. olen nyt kipuvaiheessa, ja vielä kunviime viikolla liukastuin suihkussa ja käteni jäi lavuaarin päälle kun minä makasin lattialla vain tämän palstan lukijat voivat ymmärtää mikä kipu on tällä hetkellä.

      Ensin otin oikeaan käteen kortisoonin, ja huomasin että siitä oli hyötyä, mutta vain väliaikaisesti.. sitten rupesin opiskelemaan vaivasta ja tajusin että kortisooni ei ole keino.

      liikutelkaa sitä. vähän, joka päivä, vaikka tupakalla.

      Kylmää, ei kuumaa

      . Pakottakaa itsenne pariin kipuhetkeen päivässä, ja lopettakaa hetket heti kun kipu on sietämätön.

      Särkylääkkeet auttavat, mutta ei jos niitä ottaa joka ilta.. säästelkää niitä niihin öihin jolloin niitä todella tarvitaan, ne vain masentaa enemmän, ja elimistö tottuu niihin.

      ennenkaikkea muistakaa että se loppuu joskus.
      voimia.

    • toivo elää

      Voin täydellisesti kuvitella kokemasi tuskan. Itselläni pahimmassa kipuvaiheessa käsi yhtenä yönä "jäi patjalle" kun yöllä vaihdoin asentoa ja yritin unissani nostaa kättä.. Kipu sumensi silmät ja seiniä pitkin hapuillen löysin jääkaapille ja sieltä kylmäpussin olkapäähän ja käsivarrelle. Kylmägeeli helpottaa turvotusta ja tuskaista tunnetta. Kannattaa myös viritellä tyynyjä kipeän käden ympärille yön ajaksi, jotta ne hiukan suojaisivat asentoa vaihtaessa.

      • Yksi vaivainen

        Olen sairastanut oikeata olkapäätä noin vuoden. Kivut alkoivat oikeassa olkapäässä keväällä 2010. Kesäkuussa todettiin röntgenkuvissa ahdas olkapää ja siihen annettiin kortisonipiikkejä ensin kesäkuussa ja elokuun alussa toinen. Auttoivat, mutta syyskuussa kipu alkoi pahentua uudelleen ja tällöin sanottiin ettei anneta enää kortisonia. Menin ortopedille kun käden liikkuvuus alkoi olla tosi huonoa ja kivut sietämättömiä. Mangneettikuvissa lokakuussa todettiin sitten kiertäjäkalvosinoireyhtymä ja jäätynyt olkapää. KIvut olivat ihan kamalia, varsinkin oisin. Särkylääkkeiden avulla pärjäsin jotenkin. Sairalomalle jäin lokakuun alussa ja se jatkui aina helmikuun loppuun 2011. Nyt olen työkokeilussa. Kivut ovat helpottaneet, mutta käsi ei mene vieläkään selän taakse eikä nouse ylös etu- eikä sivukautta. Pahimmat kivut ovat tällä hetkellä lihaksissa, hauislihaksen seudussa ja olkapään ja niskan välisellä alueella. Mitään raskaanpaa en pysty tekemään .Yöt ovat edelleen pahimmat, kun lihaksiin sattuu. Onko mulla lihakset tulleet näin kipeiksi, lääkärin mielestä kuuluvat asiaan. Myös vasemman käden lihakset oireillee, mutta onneksi ei ole tullut niin pahaksi kuin oikea käsi.


    • Kädetön, capsulitis

      Onko kukaan onnistunut saamaan vaivaa molempiin olkiin? Huona tuuria vaiko mitä? Muutamaan kuukauteen ei puseroa saati takkia omin avuin ole saanut päälle. Tavarat putoilee ja sapettaa, kun ei aina kehtais apuakaan pyytää.
      Ihmekonsteja ei hoidoksi luvattu, liikeratoja pitäisi vaikka pahalla sisulla ylläpitää. Lääkkeet eivät paranna eikä niihin pahimpiin viiltoihin auttaisikaan.
      Magneettikuvaus poisulki muut (=leikattavat?) sairaudet. Tutkimuksessa lihaksisto kuihtunut ja heikentynyt olkien ympärillä
      Nyt on jo yli puoli vuotta kulunut. Miten saisi mielekkyyttä liikehoitoon? Töissäkin pitäisi vielä jaksaa liki 20v.

    • Irkkumerja

      Hei!
      Minullakin on jäätynyt olkapää diagnoosi, särkyni alkoi viime vuoden helmikuussa
      kanssa pikku hiljaa hivuttaen työssäni. Kävin röntgenissä ja ultrassa. Sain tulehduskipu lääkettä ja pääsen fysikaaliseen hoitoon. Haudon usein kylmällä olkapäätäni se auttaa kyllä jotenkin. Särkee koko ajan, nyt on tosi vaikeata pukea puseroa ylle, että ei auta muu kuin yrittää olla ja toivoa parempaan suuntaan menoa. Yöt menee 3-5 tunnin pintaa, kun särky on välillä niin kovaa. Minullakin on vasen olkapää. Nyt jäin vihdoinkin kahden viikon sairaslomalle, mutta se on näin yrittäjänä tosi hankalaa??? Tsemppiä sinullekin.

    • dothefake olen

      Molemmat kädet kärsitty, jälkimmäinen, vasen meni ehkä nopeammin, kun nostin tv:ta katsoessa parin kilon punnusta joka ilta niin ylös kuin sai sivulle. Lisäksi laitoin kattokoukun kautta narun, jonka avulla nostin päivittäin kättä eteen ylös. Alussa ei päässyt edes 50 astetta. Lisäksi etsin kipukoukulla vinkeitä kohtia lapaluusta ja painelin sen, minkä pystyi. Takinlaitto ja tukanpesu olivat hankalia, mutta nyt minut voi pidättää, saan kädet kivutta mihin tahansa normaaliin asentoon, siis myös ylös ja voimat ovat samat kuin ennenkin.

      • Umpijäässä?

        Tapaukset ovat todellakin yksilöllisiä. Minun käteni ei heilunut loppuvaiheessa kuin hieman ranteesta, tunne oli kuin olisi puukolla tai kirveellä hakattu kättä poikki, ja 250 grammaa oli raskain paino, mitä kädellä kärsi edes roikottaa, puhumattakaan mistään nostelemisesta.


    • Olkapää Olga

      Olen kuullut, että diapeetikoilla olisi rankemmat oireet. Minä taisin päästä aika vähällä on jääkäteni kanssa kun teitä kuuntelee. Kannattaa kysyä tuota ultraäänihoitoa jos pääsette fysioterapeutille, minun fysikaalisen hoidon maksoi työnantaja kun työterveyslääkäri kirjoitti sinne lähetteen. Kuka se tupakinpolton lomassa käski harjoitella? Tupakkia pidä kenekään enää nykyaikana polttaa taitaa pahentaa jääkädenkin oireita.

    • onneksi vasen käsi

      Minulla Arcoxia 90 millinen tulehduskipulääke (ja Somac vatsansuojalääke) on vienyt pahimman terän kivuista ja olen päässyt aloittamaan käden liikuttelun. Kättä ei uskaltanut liikuttaa milliäkään, koska jokainen liike aiheutti äkillisen terävän kivun. Fysioterapeutilla käynnit aluksi vain pahensivat tilannetta, mutta nyt olen saanut olkapään jo liikkumaan pienillä varovaisilla harjoituksilla.Jos tekee liian paljon tai liian rajuja liikkeitä, ei varmasti pysty seuraavana yönä nukkumaan.Käsi on jäykkä kuin vieras esine ja se pitäisi saada jotenkin rentoutumaan. Käden roikottaminen (rennossa asennossa) mutta ei kovin alhaalla, on yksi liike, Katso peilin edessä ilman paitaa liikkuuko kipeä olkanivelesi kuten tervekin. Minulla ei liikkunut mihinkään, joten fysioterapeutti neuvoi kääntelemään varovasti olkapäätä. Siihen meni viikon verran kun se alkoi liikkua. Olen myös varovasti alkanut siirtää kättä selän taakse pikku hiljaa sentti sentiltä ja se menee jo kuukauden harjoittelun jälkeen aika hyvin. Sivullepäin ei saa treenata kättä, ja eteenkin päin varovasti. Kylmäpussia pidän aina harjoittelun jälkeen puoli tuntia olkapäällä ja yöksi aina kylmägeeli.

    • marssitten

      Kansanparantajalle!!! Olkapäästä sairaseläkkeelle jäänyt mies parani minuutissa. Esim. Kaustisista löytyy!

    • pakastunut

      Huimia tarinoita täällä. Jos kertoisin jatkoksi omani, toivoen, että edes jollain olisi samankaltaisia kokemuksia. Siis kokemuksia siitä, kun mikään ei auta....

      Olen nelikymppinen nainen. Olkapääni alkoi oireilla joskus kesällä 2009. Tammikuussa 2010 menin työterveyslääkäriin, joka totesi kiertäjäkalvosin oireyhtymän. Se kuvattiin ultralla, piikitettiin kortisonia, määrättiin erilaisia kipulääkkeitä - ei apua.
      Keväällä 2010 menin magneettikuvaukseen ja hyvin pian sen jälkeen (vappuna) käsi leikattiin tähystämällä. Kuntoutusta en kuulemma tarvinnut kun olin niin nuori..... Kipulääkkeitä meni, panacodia, panadolia, meloxicamia, arcoxiaa.... Mutta kivut eivän kadonneet. Sairaslomalla olin leikkauksen jälkeen viisi viikkoa, jonka jälkeen jatkoin kesälomaa neljä viikkoa ja vielä lomautusta kaksi viikkoa. Palasin töihin elokuun alussa 2010. Kivut eivät ottaneet laantuakseen. Söin edelleen kipulääkkeitä, joita vatsani kesti erittäin huonosti. Menetin ruokahaluni, kaikki oksetti ja kuvotti vaikka söin vatsansuojalääkkeitä koko ajan. Minulle tehtiin jopa raskaustesti sen pois sulkemiseksi. Missään ei ollut mitään vikaa, paitsi liikaa kipulääkkeitä, jotka eivät sitten auttaneet. Taas kokeiltiin kortisonia ja sairaslomaa. Ei apua. Ortopedin suusta kuulin mm. seuraavanlaisia juttuja: "mitä sinun kanssa pitäisi tehdä kun kaikki on kokeiltu eikä mikään auta" ja että "minä en ole tehnyt mitään virhettä"...
      Vihdoin hän sitten keksi katsoa magneettikuviani uudelleen ja totesi, että niin, täällähän näkyy nivelrikko. Sehän selittää miksi et ole toipunut. Tämä siis n. 4,5 kuukautta leikkauksen jälkeen. Kuulin tuolloin ensimmäisen kerran sanan nivelrikko.
      No okei, aloin sitten elämään nivelrikkoisen elämää ja syömään arthryliä - ilman apua. Kivut olivat niin sietämättömät etten voinut nukkua yöllä kun muutamia tunteja kerrallaan. Oli kuin puukolla olisi isketty olkaan ja kipu alkoi "valua" olkavarteenkin.... Sairasloma jatkui. Käsi liikkui koko ajan huonommin ja huonommin. Kokeiltiin akupuntiota ja fysioterapiaa - ilman apua!
      Sitten menetin hermoni pari viikkoa sitten ja varasin ajan ihan uudelle ortopedille saadakseni toisen mielipiteen asiasta. (Ai niin, unohdin sanoa, että tuo leikannut ortopedi käski syödä kipulääkkeitä ja koittaa jaksaa, vuodenvaihteen jälkeen kuvattaisiin käsi uudelleen...!!!) Noh, tämä uusi ortopedi määräsi tradolan retardia ja panadolia, seuraava kipulääke olisi sitten morfiinina. Ja arvaa mitä, ei mitään apua. Ehkä pikkasen pidempiä aikoja sain nukuttua kun pää meni aivan sekaisin, mutta kivuille ei tapahtunut MITÄÄÄÄÄÄÄNNN!!! Tässä vaiheessa leikattu käsi nousi taakse juuri ja juuri pakaran päälle ja sivulle huomattavasti alle olkapään. Hän määräsi uuden magneettikuvan, jonka tuloksia nyt odotan. Tradolanit heitin he****tiin ja kokeilin vielä panacodia. Eikä apua. Sitten marssin luontaistuotekauppaan ja kysyin neuvoa. Suosittelivat cipusania (?) kurkumauutetta sisältävää lääkettä. Se ehkä hieman helpotti, kipu ei ole enää aivan yhtä terävä, mutta edelleenkään en nuku. Enkä voi olla töissä kun sattuu yli sietokyvyn enkä saa nukuttua enkä jaksa olla valveilla päivällä enkä ymmärrä sitten mitään kun olen väsynyt......

      Siis kaikki ovat tuntuneet saaneen avun jostain, akupunktiosta, kortisonista, peräti buranasta. Miksi minä en saa apua mistään??? Nämä kivut meinaavat tehdä minusta lopullisesti sekopäisen, huudan ja kiukkuilen kotona miehelle ja lapselle. Sanoin tälle uudelle ortopedille että vedän itteni narun jatkoksi jos nyt ei tapahdu jotain. Onneksi alkoi jotain tekemään. Mut hirvittää mennä kuulemaan niitä vastauksia, että mitähän sieltä tällä kertaa löytyy. Ja pitääkö se taas leikata. Apuva!! Kertokaa pliis joku jos olisi vielä joku mitä voisi kokeilla.

      Niin ja vielä sellaisen ilouutisen sain tänään työpaikaltani, että minulle ollaan kaavailemassa sijaista, kun "nykyisillä resursseilla ei töitäni pystytä enää hoitamaan". Kävinpä katsomassa kyseistä työpaikkailmoitusta ja siinä haettiin henkilöä vakinaistettavaan työhön... Lakia tutkittuani järkytyksekseni huomasin, että todellakin, työnantajalla on oikeus irtisanomiseen mikäli työntekijän työkyky on oleellisesti heikentynyt ja hän ei pysty tekemään työtään!!! Siis mitäh??? Saatan menettää työpaikkani tämän takia! Kylläpä tämä kovasti paljon lohduttaa tämän kaiken tuskan ja kivun keskellä.

    • tsemppiä matkaan

      Kuulostaa hullulta mutta koita jumpata sitä. Hiero kevyesti päältä muutaman kerran päivässä. Kun liikerata taas ajan kanssa aukenee, aloitat lihasten kuntoutuksen todella pienillä painoilla. Ja pitkää sarjaa. Ei mitään olkapään yli menevää nostoa. Aloitat liikeradat niistä kivuttomimmista asennoinsta. Voi olla hyvinkin pieniä liikkeitä ja alkuun vaikka ilman painoa.

      Se koko prosessi voi kestää parikin vuotta. Muistan kyllä miten se kipu valvotti. Muista liikuttaa sitä edes vähän. Pitäisi saada aineenvaihduntaa sinne kipeään paikkaan.

      Tsemppiä, koita kestää

    • pakastunut

      Kiitos.
      Ja joo, kyllä minä sitä olen jumpannutkin. Fysioterapeutin ohjeiden mukaan ja käyttänyt pieniä painojakin. Sanottiin että itku ei auta, on vaan tehtävä vaikka sattuu. No nyt viimeksi ortopedi taas sanoi että ei saa tehdä mitään mikä tuottaa kipua. Höh. Kun kipua on vaikka ei tekisi yhtään mitään! Vaikka käsi lepäisi vieressä tyynyllä :(
      Kyllähän minä ymmärrän että pitää sitä liikuttaa, ei se muuten parane. Mutta kun..... Ehkä se olisi helpompaa jos ensin saisi jollain konstilla kivun pois, edes hetkeksi. Kun edes yhden yön jokus saisi nukkua. Huoh.

      Mutta todella, kiitos neuvosta. Pidän sen mielessä, yritän joka päivä vähäsen. Ja ylihuomenna tuomiolle. Glups....... :(

      • char.donna.y

        Pakastuneelle

        Mitä kuuluu nyt? Samassa veneessä ollaan täällä :/


    • nykijä

      Hae kortisoonipiikki niin helpottaa, ittellä helvetinmoiset tuskat ja piikin jälkeen ohi noin 2 vrk, voi kyllä uusia, mutta uusi piikki ja kyllä helpottaa. Ei saanu hanuria pyyhittyä eikä tehtyä muutenkaan mitään, eukko luuli homoksi kun ei seksi maittanu, mutta ei luule enää.

    • pakastunut

      no huh. ei ollut "muuta kuin" jäätynyt olkapää. mutta kyllä täytyy sanoa että on kyllä saamarin kipeä sellainen. sain taas kerran uuden lääkkeen, temgesiciä ja sen kanssa arcoxiaa. ja kyl se kirjoitti tenoxiakin, mutta en ole sitä nyt uskaltanut vielä ottaa - kuulostaa aika hurjalle coctailille. ja niin ne sanoivat apteekissakin.
      eilen kävin ottamassa ultrassa kortisonin. melkein samoin tein meni aivan järkyttävän kipeäksi. pelkkä hengittäminenkin sattui, saati sitten mikään liike. en meinannut saada vaatteita pois päältäni (onneksi rakas mieheni suosiollisesti avusti, hih). yöksi otin kaksi temgesiciä ja heräsin yöllä omaan huutooni ja itkuuni kun sattui.... radiologi sanoi lähtiessä että älä sitten odota ihmeitä....
      no en odota enää yhtään mitään! ei näytä mitkään lääkkeet auttavan, kai se on vaan sitten odotettava että tämä kipuvaihe menee ohi. tai no, vielähän tämä kortisonikin SAATTAA auttaa, huomenna pitäisi olla parempi jos on ollakseen. huoh.
      yritän perjantaina mennä töihin, edes vähäksi aikaa kokeilemaan... jos näillä lääkkeillä saisi kuitenkin nukuttua. kipua ei näköjään karkuun pääse :(

      jotenkin en usko tuohon kortisoniin, sitä on niin monesti laitettu ilman apua. mutta kun tämä kerran nyt meni näin kipeäksi, niin meni sitten kai lopulta ihan oikeaan paikkaan - niin jospa se tällä kertaa auttaisi. toivossa on hyvä elää...

      mut niin, ONNEKSI mulla on kyseessä vasen käsi, niin jotenkin pystyy toimimaan.

      voimia kaikille asian kanssa painiville, sitä tässä kyllä tarvitaan!

    • char.donna.y

      Vau mitkä coctailit!! Saumasukat ja pikkumusta ja johan lähtee..=)

      Olen niin samassa tilanteessa sun kanssa, kun mikään ei auta ja hermot on loppu.
      Olen käynyt läpi asian ekan kerran jo kymmenen vuotta sitten. Silloin oli vasen käsi. Nyt taiteillaan oikean kanssa. Vasemman kanssa ei edes kokeiltu lääkkeitä koska mulla sattui semmoinen vanha proffa lääkäriksi joka sanoi, ettei ne auta, että on vaan kärsittävä. Ja todella kärsittiin, siitä ajasta ei paljon selkeitä muistikuvia ole. Mulla vielä sattui ensin niin ettei ekaan puoleen vuoteen löydetty diagnoosiakaan ja mä olin jo varma että vähintään amputaatio tulee. Mutta ei tullut ja nyt käsi toimii ihan moitteetta.

      Tämän oikean kanssa mä olen kyllä kokeillut erilaisia hoitoja lääkkeitä ja kansanparantajaa ja akupunktiota. Oikeastaan kansanparantajasta lähti idea siihen, että marssin kiropraktikolle (viimeinen toivoni, ajattelin)Kyllä kannatti =) Mulla nyt kaksi hoitokertaa takana, peräkkäiset päivät. SÄRKYÄ EI ENÄÄ OLE!!!! Ekan kerran jälkeen jo helpotti. Toki edelleen liikerajoittunut ja kipeä jos teen väärän äkkinäisen liikkeen, mutta se jatkuva särky on poissa. Viimeyön nukuin kahteen kuukauteen ekan kerran niin että heräsin vain kerran kipuun en särkyyn. Torstaina on tämän viikon kolmas hoitokerta ja kaikkiaan niitä on 15 kpl. Siis kolmesti viikossa. Hoitokerta kestää vain 10-15 min. ja se mies tekee ihmeitä =) Nyt sain ohjeet kevyeen jumppaan ja kolmioliinan lepuuttamista varten. Mulla kuulemma on niska ja kaulan ja lapojen lihakset "vähän =)" jumissa. Taidan uskoa siihen...

      Olen sun kanssa täällä hengessä mukana =)

    • pakastunut

      siis minkälaista kansanparantajaa tarkoitat? kalevalaista jäsenkorjausta?

      nyt täytyy sanoa, että taisi se kortisoni auttaa!! tänään oli sellainen päivä, ettei koskenut juurikaan. tosin iltaa kohden olen alkanut pelkäämään, että milloin se jomotus ja juilinta taas alkaa....

      no, kattoo nyt miten ämmän käy. perjantaina olen menossa töihin koittamaan miten se sujuu. jos mulla on enää töitä mihin palata.... mielenkiinnolla sitä odottaen...

      kuinka kauan sinulla ja teillä muillakin on tuo kipuvaihe kestänyt? mulla nyt vissiin kolmas kuukausi menossa.

      • char.donna.y

        "kansanparantaja" sellaiseksi itsensä tituleeva henkilö... en oikein usko moiseen mutta tiedän muutaman henkilön joka on todella saanut apua omiin vaivoihinsa tältä mieheltä, en usko että on mikään kalevalaista jäsenkorjausta tekevä. Vähän semmoinen metsien mies kuitenkin=)

        Onpa hauska kuulla että se kortisoni auttoi ja toivottavasti sinulla on hyvä työpäivä, mulle tuli sairaslomaa vielä kaksi viikkoa lisää :/

        Kipuvaiheen kanssa ollaan varmaan samoissa, katoin tossa just lomakuvia syyskuulta ja silloin käsi oli vielä aika "taipuvainen" vaikkakin kipeä. Muistelen et tanssiessa roikotin sitä alhaalla ja sanoin miehelleni että ei koskisi siihen.

        Tein sitä keppijumppaa ohjeitten mukaisesti ja sain takapakkia kunnolla, nyt särkee niin vietävästi taas :(

        Koetko että sulla ois niska hartiakipuja tms.?

        Tsemppiä :)


    • wertyuiopee

      olen itse omilla silmillä nähnyt kun mestariparantaja paransi 15 minuutissa vanhermman naisen jäätyneen olkapään. piste

    • Jäätynyt olkapää

      Itselläni alkoi 2v. sitten samat vaivat vasemmassa olkapäässä. Lääkärissä vain arvuuteltiin mikä on ja jopa ortopedi sanoi vaivan olevan löysä olkanivel ja määräsi jumppaohjeet. En kuitenkaan pystynyt jumppaa tekemään koska kipu oli niin hirveä. Pyysin päästä keskussairaalaan tutkimuksiin koska mitään ei selvinnyt ja koko ajan söin särky/kolmiolääkkeitä. Töissä en pystynyt enään käymään. Taas meni pari kuukautta odotellessani aikaa keskussairaalaan. Sitten kuitenkin sinne pääsin ja fysiatrian erikoisläärille joka teki samat testit mitkä muutkin lääkärit ja kysyi että sairastanko diabetesta. Vastasin kyllä ja sen jälkeen hän sanoi että ei tarvitse muita testejä. Tämä on jäätynyt olkapää. Sain pikalähetteen narkoosimanipulaatioon ja pääsin sinne nopeasti. Nyt vuosi takaperin käteni on kunnossa ja teen edelleen jumppaliikkeitä joka päivä että liikeradat pysyvät auki. Joten ei muuta kun vaadi päästä hoitoon nopeasti!!

    • henriksoni

      kokeile polkupylräilyä se vois auttaa.

    • olkapää

      Voiko jäätynyt olkapää tulla nuorille naisille?

      • Zip

        Kyllä voi. Itselläni tuli kun olin 19v.


    • Anette

      Kerrotteko, onko mahdollista, että vaiva pahenee narkoosimanipulaatiossa ?
      Voisiko joku listata jonkin naprapaatin osoite-, puhelin- ja sähköpostitiedot ?
      Onko ihan varmaa, että narkoosimanipulaatio auttaa eikä pahenna vaivaa ?
      Minulla olisi aika jo 8.3.2012, joten vastatkaa pian. Kiitos.

    • Tässä heti!
    • lkjhgfdsa

      peru se aika koska kouri sanoi tossa videossa että se ei ole ihan täsmähoito siihen

      mikset tilaa aikaa asian osaavalle kansanparantajalle tai käy mynämäellä manuaaliterapeutilla kutne muut tekevät.
      olrn itse nähnyt kuinka jäätynyt olkapaa manipuloidaan puheineen vartissa toimintakuntoiseksi joten se siitä narkoosissa repimisestä

    • tsemppiä kivuliaille

      jäätynyt olkapää on mysteeri. Se tulee hiipien paikalle ja lähtee omia aikojaan. Siihen auttaa jonkin verran hieronta ja liikerata liikunta. Eli yrität pitää siinä aineenvaihduntaa yllä liikuttelemalla. Sen kokonaiskesto aika on keskimäärin vuodesta kahteen. Kivut on pahimmillaan levossa, öisin.
      Sitä voi kuntouttaa (jahka se antaa liikutella) esim salill, mutta vain pienimmillä painoilla ja pidempää sarjaa. Vain kipuun asti, ei yli. Eikä yli olan nostoja.
      Kysy fyssarilta tms kuntoutusvinkkejä. Kohtuullista liikuntaa suosittelisin.

      Sen eteneminen vaiheineen voidaan kuvailla, mutta vissiin varsinaista hoitoa siihen ei ole.

      http://www.auron.fi/usein-kysyttya/jaatynyt-olkapaa-oireet-syyt-ja-hoito

    • julius66658

      Terve,tässä uusinta jäätyneestä olkapäästä.Minulla vaivannut 2-3 vuotta.
      2 viikkoa sitten leikattiin tähystyksessä ja 10 päivää olen jo jumpannut pari
      kertaa päivässä.Käsi tuntuu tosi hyvältä ja yökivut lähti kerralla.Nyt laitoin myös vasemman käteni leikkausjonoon.Turha kärsiä monta vuotta, ortopedille vaan!.

      • Urheilut lopetettava

        Olen 53-vuotias mies. Minulla on ollut olkapääkipuja ja liikerajoituksia 6kk.
        Vuosi sitten puhkesi umpilisäke ja tulehdusta hoidettiin sairaalassa antibiooteilla.
        Mietin olikohan sillä vaikutusta. Olen lukenut olkapääpistosta, joka voi seurata alavatsan tulehduksista palleahermon kautta.


    • Suosittelen

      Hyviä parantajia ovat Marja-Liisa Lundström ,Kustavintie 2576,23140 Hietamäki,puh:02-4310994 sekä Matti Vilokkinen,Savilinnankatu 1 C 38,33230 Tampere,puh:03-2133229 ja 0400-505051.

      • Avuksi oli

        Valitettavasti Matti Vilokkinen menehtyi vuonna 2009 vaikeaan sairauteen. Siinä oli hyvä ihminen kaiken kaikkiaan, ei mikään huijari tai petkuttaja.


    • kynätär

      Sairastuin toutokuun alussa laaja-alaiseen vyöruusuun oikean lapaluun ympärille ja edelleen ylös kaulalle. KYSYMYS: Voisiko tämä laukaista jäätyneen olkapään?

    • Frozen Shoulder

      Minulla tehty vasempaan olkapäähän narkoosimanipulaatio todella hyvin tuloksin 2 V. sitten. Alkuvuodesta rupesi vaivaamaan oikea olkapää ja narkoosimanipulaatio tehtiin toukokuussa ja olkapää oli pari kuukautta hyvä. Nyt ollut taas pari kuukautta särkyä (varsinkin yösärkyä) ja liikerajoitusta jonkin verran ja tietyt liikkeet sattuvat olkavarteen. Onko mahdollista että olkanivel jäätyy uudelleen jos narkoosi tehdään liian aikaisin? Onko nyt muuta mahdollisuutta kun odotella että nivel jäykistyy kokonaan ja tehdä narkoosi uudelleen?

    • kipu-heijastuu

      Olen menestykkäästi hoitanut olkapäiden liikerajoituksia hieronnalla. Avainasemassa on lavan etupinnan peittävä lihas. Sen hierominen ei ole helppo ja siksi se jää monelta hierojalta tekemättä. Narkoosimanipulaatio on melko traumaattinen kokemus keholle. Sen jälkeen jää usein lihasjännityksiä. Siksi säryt tai liikerajoitukset eivät poistu aina kokonaan tai ne tulevat takaisin.

    • maketee

      Itselläni sama vaiva vuorotellen kummassakin olkapäässä,avantuiminen auttoi ja vedessä olkien liikuttelu.

    • liikerataongelma

      Jos tietoa ja tekniikkaa on hallussa, jäätyneen olkapään voi hoitaa kokonaan kuntoon muutamassa viikossa, lievemmät hartiajumit lyhyemmässä ajassa.
      Tuokin vaiva tulee kuin huomaamatta, esim. kirjoitettaessa ja muutenkin epäergonomisissa työasennoissa.
      Poishoitaminen vaatii jokapäiväistä työtä. Parhaiten tähän soveltuu hoitopöytä.

      • sattuu1

        Huvittavaa, kun ensin sairastetaan jäätyneen olkapään ykkös- ja kakkosvaihe ja sitten kun olkapään pitäis muutenkin ruveta parantumaan, mennään jollekin kansanparantajalle, joka sitten kuin ihmeen kaupalla saa käden kuntoon. Todellisuudessa tässä vaiheessa on jo aika tehnyt tehtävänsä, käsi lähes parantunut ja mikä tahansa oikein ohjattu jumppa auttaisi saamaan käden kuntoon. Sitten kiitellään, että vain kansanparantaja tai kiropraktikko tms on nyt sitten parantanut tämän käden.

        Kortisoni ei sitten muuten haurastuta jänteitä. Siitä on tosin asiantuntijatkin montaa mieltä. Itselläni laitettiin kuusi piikkiä olkapäähän ja ei mitään oireita haurastumisen suuntaan, mikä todettiin tähystysleikkaukseessa kun tehtiin ahtaaseen olkapäähän lisätilaa. Tunnettu ortopedi Sakari Orava kouluttaa lääkäreitä Turussa ja sanoo koulutuksessa, että ei ole uransa aikana törmännyt yhteenkään haurastuineeseen jänteeseen, joka olisi aiheutunut kortisonin käytöstä. Kaikille kortisoni ei vaan auta. Toisille, kuten minulle, tulehdus laski alle viikossa ja kivut vähenivät merkittävästi.

        Nyt minulla on sitten todettu jäätynyt olkapää tämän em. olkapää leikkauksen seurauksena (kuten tiedetään useille sattuneen). Saas nähdä auttaako kortisoni siihen. Kipuja riittää, kuten edellä kuvattu. Ainakin vuonna 2012 kirjoitettu Duodecimin sivuilla ollut artikkeli väittää, että varhaisessa vaiheessa annettu kortisonipistos olkapäähän voi estää jäätyneen olkapään.


    • spinatus...

      Mulla supraspinatusjänne katkennut ja haurastunut, joka johtuu ilmeisesti selkärankareumasta.

      No joka tapauksessa olkapää alkoi vaivata n. 2 vuotta sitten ja vasempaan kainaloon ilmestyi tulehtunut talirauhanen, jonka seurauksena tulehdus levisi olkapäähän. talirauhanen päästettiin lääkäri toimesta ja sain antibiootti kuurin. Tämän jälkeen alkoi olkapää vaivata ja siihen laitettiin useita kortisoni/puudutus pistoksia. Ei tullut kuntoon ja kävin UÄ ja RTG.ssä ja sain lähetteen fysioterapiaan jossa oli käyntikertoja 10, mutta ei siitä ollut hyötyä juuri ollenkaan.

      Sain lähetteen Ortopedille, joka totesi että kyseessä on jäätynyt olkapää ja sanoi myös, että menee ajan kanssa itsestään ohitse. Liike olkapäässä edelleen rajoittunut ja särkyä välillä. Ortopedi sanoi että jollei tule kuntoon niin nukutuksessa voidaan vääntää liikkeet väkisin esille. En tiedä tuleeko kuntoon milloin kun on jänne katkennut olkapäästä ja lisäksi kulumaa /nivelrikkoa pinnoissa.

    • jäätävä olo

      mulla leikattiin supraspinatus ja infraspinatus, jotka olivat päästään revenneet vähän irti. samalla tehtiin lisää tilaa olkapäähän poistamalla olkapään luusta osa pois sekä limapussi. kesken kuntoutuksen sain diagnoosin jäätyneestä olkapäästä. kivut ovat olleet todella kovia. jos käsi on hyvin varovaisesti liikkeessä muttei varsinaisesti käytössä niin kivut ovat pienempiä. yöllä kun ei liikuta herään tunnin tai enintään neljän tunnin välein järkyttävään kipuun. sain tyksistä ohjeeksi kokeneelta jäätyneiden olkapäiden kuntouttajalta, että kaikki leikkauksen kuntoutukset keskeytetään. kaksi pientä liikettä annettiin: käden roikutus ja samalla hyvin pienen ympyrän tekeminen niin, että olen etukumarassa ja käsi roikkuu rentona. sitten piirretään sormella noin viidentoista sentin ympyrää ilmaan. lisäksi maataan lattialla ja jännitetään lavan lähentäjiä niin vähän, ettei rintakehä nouse.

      ohjeeksi annettiin, että kuntoutus aloitetaan vasta kun olkapää sulaa. vaikka kivut aiemmin haviävätkin, liikkeitä ei saa aloittaa, koska tulehdus on herkkä tulemaan takaisin ja silloin tulee pitkä takapakki. liikeet aloitetaan vasta kun käsi rupeaa taas liikkumaan ilman ongelmia. sen kuulemma kyllä huomaan milloin käsi olka sulaa.

      kokemus on osoittanut tyksissä, että olkaleikkausesta toipuvan jäätynyt olkapää tulee herkemmin niille, jotka kolhaisevat, revähdyttävät taikka äkkinäisesti liikauttavat olkaansa alle noin kuuden viikon päästä leikkauksesta. niin kävi minullekin. kuulemma raju aivastus voi riittää jos olkaan tulee rajuhko liike. tämä on siis kokemukseen perustuvaa asiantuntijatietoa.

    • tamak1234

      Jos olet edelleen tuossa tilassa,ettei käsi liiku , se pitäis ensin kuntouttaa fysikaalisessahoidossa ,vaikka ultra/sähköhoidolla ja kun liikkuvuutta on tarpeeksi ,sitten voi jo mennä tähystysleikkaukseen. Itse kärsi tuosta vaivasta ,tollon lääkärintakia 4 vuotta. Käsi kun tosiaan pääsi siihen malliin ,ettei siinä olkakapselissa ollut yhtään tilaa kädenliikkua, oli saatava taas hoitoa ja sitten vihdoin leikkuu. Ne viat ja pinteet ,vesi ja yläpallonivelen puristuksessa oleva alapallonivel höylättiin tilaa ja jänteet vapautettiin jne, leikkuu kesti kolmetuntia paikallispuudutuksella ja kädestä tuli hyvä sain hyvän fysioterapeutin leikkuun jälkeen 10 viikkoa, 1 viikossa. On siitä tietoa ja löytyy hyvin jäätynyt olkapää ,kun katsoo lääkärikeskusten sivuilta ,mm, Terveysklinikka. Otappa ja googleta .

      • Nainen 44

        JÄÄTYNEEN OLKAPÄÄN OMAAVAT:

        Ei todellakaan ole kiva riesa. Empatiat luonanne tai oikeastaan ihan kaikille, jotka kivuista syystä tai toisesta kärsivät. Itse olen omat tietyt muutkin kipuhelvettini saanut aisoihin ei-lääkäriltä, joten empatiat ovat todellakin aitoja. Kirurgin puukkoa ei onneksi lopulta tarvittu - ehdotettin mutta oli halu vielä yrittää muuta.

        Vinkki:

        - etsikää hyvä koulutettu hieroja, joka olisi myös Perinteisen Kiinailaisen Lääketieteen asiantuntija. JOS vielä hoitaja osaa käsitellä kalvoja käsin ja/tai Gua Sha:ta, niin vielä parempi. JA JOS VIELÄ hoitaja taitaa kinesioteippauksen, niin isosti vielä parempi. Näillä eväillä olkapää tuli nopsaan kuntoon. Pelkkä akupunktio oli alunperin mielessä mutta hoitaja osasi nuo muutkin asiat ja näitä tarpeen mukaan yhdisteli ja jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen tuli apua.

        Toki, jos joku saa avun toisinkin, mihin tahansa, olen iloinen pstasi koska kipuhelvetissä eläminen vie niin paljon energiaa, vie mielenkin matalaksi. Halusin vain kertoa lykykäisesti oman juttuni ja mikä auttoi alkaessani etsimään apua muualtakin kuin lääkäristä / kipulääkkeistä ja nuo em:t hoidot olivat se milloin alkoi tulemaan radikaalia hoitovastetta, kuten sanoin, jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen, toki tarvitsi käydä muutama kerta vielä ja tuli kotihoito-ohjeet, joita tein neuvotusti (ei niitä paljon ollut) mutta voi sitä onnea kun jo ensimmäinen kerta antaa suurta lievitystä.


    • toiveikas2

      Kannattaa kokeilla vyöhyketerapiaa sekä homeopaattista lääkitystä, tilannette helpottamaan. Oma vyöhyketerapeuttini kertoi itse parantaneen itsensä , kun hän sai omaksi diagnoosikseen jäätyneen olkapään.

      nm.parhaillaan homeopaatin hoidossa!

    • Hitsaaja

      Jäätyneeksi olkapääksi kutsutaan tilaa, jossa olkanivelen nivelkapseli paksuntuu ja kiristyy. Tämän seurauksena nivelen liikelaajuus pienenee ja liikkeet ovat kivuliaita. Yleisemmistä kiertäjäkalvosimen vaivoista tila eroaa siinä, että kipu on yleensä laaja-alaisempaa, ei niinkään yhteen asentoon liittyvä vihlaisu. Minulla oli ensin oikea olkapää jumissa viime vuonna alkaen maaliskuussa 2013 ja se parani hammasta purren marraskuussa 2013 pelkällä päivittäisellä venyttelyllä ja kuminauhajumpalla. Välillä kipu säteili koko käsivarteen aina ranteeseen ja sormiin saakka. Luulin silloin, että kyseessä on kiertäjäkalvosimen tulehdus, mutta kun joulukuussa 2013 tuli samanlainen vaiva vasempaan olkapäähän, niin aloin nyt tarkemmin etsiä tietoa netistä ja päädyin sitten siihen, että se onkin Jäätynyt olkapää (adhesiivinen kapsuliitti).

      Katselin eilen Youtubesta jäätyneen olkapään jumppaohjeita hakusanalla "frozen shoulder" ja siellä onkin monenlaisia hyviä keinoja - mm. näitä videoiden ohjeita aion nyt kokeilla:
      http://www.youtube.com/watch?v=TE3AF_NOw4s
      http://www.youtube.com/watch?v=vJ-hm8bzOsk

      Olen nyt vuorokauden verran noudattanut noita ohjeita ja jo nyt minusta tuntuu, että liikelaajudet ovat paruntuneet heti eikä jumppaamisesta ole tullut lisäsärkyjä.
      Päivitän tänne tietoa myöhemmin, että miten tämä tehoaa, mutta kokeilkaa ihmeessä itsekin. Aion jatkaa myös kuminauhajumppaa, johon ohjeita olen löytänyt täältä: http://www.polske.net/Artikkeli-olkakipu.htm

    • Paranee se

      Jäätyneestä olkapää ankaran kiputilan seurauksena.
      Niskassa välilevyn pullistuma, kipu oli niin ankara että välilevy poistettiin ja nikamat jäykistettiin. Olkapää alkoi oireilla heti niskaleikkauksen jäleen. Kipuvaiheen aikana olin niin kipeä etten saanut vaatteita päälleni vedetyksi. Kolme kuukautta kovia kipulääkkeitä ja lepoa. Mitään ei pysytnyt tekemään ilman kipulääkitystä. MUTTA PAISTAA SE AURINKO RISUKASAANKIN. Kipuvaiheen jälkeen aloitin fysioterapeutin ohjeinden mukaan itsehoidon. Jumppaa, jumppaa.....kyllä kannatti. Koko rulianssi kesti n. 1,5 vuotta. Huono uutinen on se että kun toinen olkapää parani niin toinen alkoi oireilla ja nyt on kipuvaihe menossa. Vähän helpompaa on, ainakin toistaiseksi kipujen kanssa.
      Aika näyttää. Jaksamista Teille kaikille vaikeina aikoina kipujen kanssa.

    • nurse 2

      ensin erikoislääkärille ja lähete magneettikuvaukseen. kiertäjäkalvosin voi olla rikki ja vaatii leikkauksen. tyyppioire leposärky öisin. rtg ei auta vaan pitää mennä magneettiin.jos ei ole rikki kortisoni ja lepo auttaa kipuun, myös narkoosissa tehty manipulaatio mahdollinen tai leikkausessa teht kiinnikkeinen ja kapselin avaaminen ja sen jälkeen fysio jotta liike saadaan takaisin. ÄLÄ jää kitumaan, apua löytyy kyllä mutta olkapää pitää tutkia. aina tyrkkäävät kortisonia mutta Vaadi magneettikuvausensin. rikkinäiseen olkapäähän ei kortisoni auta! Jaksamista ja tsemppiä- ihan yleinen vaiva.

    • Toivuin

      Sain sairaalainfektion,jonka jälkeen jäätynyt olkapää. Useita manipulaatioita,ei auttaneet. Lopulta reilu vuoden antibioottikuuri ja vasta sen jälkeen olkapää parantui.

    • 4 vuotta kivussa

      Mulla alkoi oikean olkapään jäätyminen reilut neljä vuotta sitten. Samaan aikaan oli selkä leikkauskunnossa ja siihen vahvat kipulääkkeet. Käsi menikin siinä sivussa kunnes selkäleikkaus oli tehty ja lääkkeistä piti päästä eroon...

      Fysioterapiassa kättä väänneltiin rajusti ja hiljalleen kipu alkoi helpottaa. Kaikkineen liikeratojen palautumisessa meni reilut kaksi vuotta, lisäksi käteen on jäänyt hieman särkyä. Kun oikea käsi parantui, alkoi vasen olka oireilla. Sain siinä pidettyä liikeradat lähes ennallaan ja kivunkin kanssa oppi olemaan ilman lääkkeitä. Kunnes tuossa puolisen vuotta sitten kipu yltyi eikä kättä enää saanut selän taakse tai eteenpäin yli 90 astetta. Osa kivusta on aina ollut myös hauiksessa ja siinä tuntuu olevan turvotusta. Tähän ei ole lääkärit mitään sanoneet, vannoneet vain vaivan olevan olkapäässä. Kortisonia on nyt laitettu kolmasti vasempaan olkaan, mutta viimeisin kerta ei auttanut. Pahin kipu hellitti itsekseen taas muutamassa päivässä. Nukkuminen ei onnistu ilman unilääkkeitä, Buranasta hieman apua.

      Paras apu kiputiloihin on ollut kun kättä on kuitenkin käyttänyt entiseen tapaan. Käden lastoittaminen provosoi vaan kipua yltymään. Kivun sallimissa rajoissa myös venyttelen sitä ottamassa oikealla kädellä selän takaa vasemman käden ranteesta ja nostamalla. Myös käden venyttäminen alaspäin auttaa.

      Voimia ja kärsivyyttä oireileville!!

    • kipuileva

      saikulla oon ollu noin vuoden, kivut sietämättömiä, yöllä ei pysty nukkumaan, kotityöt,pukeminen, peseytyminen, hiusten laitto tosi hankalaa. Lääkkeitä oon syöny paljon, on pistetty puudutusta, kortisoonia, kipulääkettä. Nyt meen nukutuksessa tehtävään manipulaatioon, muutakaan ei enää ole. Saa nähdä miten käy, ainakin kova kuntoutus edessä, toivottavasti vielä pääsis kivuttomaam olotilaan ja töihinkin

    • mikakale

      Parivuotta sitten sairastuin ensimmäisen kerran , kivut kesti 3kk ja sitten pikkuhiljaa parantuminen. Nyt uusi samaan olkapäähän , alkoi viikko sitten. kivunlievitys perus settiä tramal 100 , sirtalud 4mg ja tulehduskipulääkkeet. en ole nukkunut viikkoon ja aivan toivotonta. Kipu aivan sietämätöntä eikä pillereistä oikeastaan mitään apua.
      Eilen menin taas lääkäriin vaatimaan oikeasti jotain kovempia lääkkeitä että saisi edes nukuttua vähän. Lääkäri määräsi tramal 150mg ja olin pettynyt. Sitten hän sanoi että puudutetaan olkapää Lidocain puudutus aineella että voitaisiin edes vähän kokeilla liikeitä. Kaksi piikkiä kipeimpiin kipukohtiin olkapäässä ja voi helvetti , meinas itku tulla. 3 min ja sitämätön kipu. Täti sanoi että eipä taida puutua. No kotiin ja toivottomana taas jatkamaan. Hermot ihan lopussa. Illalla otin perus jutut lääkeitä ja yrittämään unta. Heräsin parikertaa ja en kipuun. Nyt aamulla käsi taipuu 60 astetta sivulle ilman kipua, eilen ei yhtään. Kirjoittelen tätä nyt ilman minkäänlaista lääkitystä ja aivan ihmeissäni. Lidocainista on jotain juttua netissä. tutkikaa ja ainakin minulla teki aivan uskomattoman tempun. Pessimistinä toki odottelen että milloinka se helvetti taas alkaa mutta onnea nyt ollu 12H.
      Ja käsi oli tosi pahassa jamassa , viikonloppuna päivystyksessä kun turposi , hieman violetti ja kylmä. Sanoivat että johtuu tulehduksesta , suonet puristuksissa ja piikki takapuoleen.

    • Anonyymi

      Minulla oli lasta olkavarressani,, kun satutin kaatuessa käteni, sitä lastaa piti paikallaan tiukasti vedetty kehon ympäri menevä nauha.
      Olo oli kuin olisin ollut pakkopaidassa. Siis aivan hirveä.
      Se lasta oli kädessäni 8 viikkoa, kerran vain kävin välillä röntgenissä.
      Se hankasi ja iho rikkoontui, loppuaika oli suorastaan tuskallista sitä pitää.

      Nyt se lasta on ollut pois yli 2kk.
      Tämän kaiken kidutuksen jälkeen tuli jäätynyt olkapää.
      Käsi siis ei sanottavasti liiku.

      • Anonyymi

        Kotitapaturmassa olkapääjänteeni repesivät. Yksityinen sektori olisi ehkä voinut leikkauksilla pelastaa olkapään. Se todettiin sekä rtg-kuvassa ja ultrassa tuhoutuneeksi.
        Tuskin olisin malttanut olla puolta vuotta kantositeessä. Ainakin satoja kiertäjän kalvosimen leikkausta on tehty turhaan kun riittävää varo-aikaa ei ole maltettu "läsiä".

        Nyttemmin toinenkin olkapää on tuhoutumassa. Jo 3 kilon kuorma saa äijän kivusta irvistelemään. Myös saman jalan kantapää on turvonnut. Se ei ota paljoa päälle. Ikiliikkuja on tuhonnut nilkan tärkeät nivelet.
        Oli surkeaa, että väärällä treenimedotilla sain olkapään lähes kipsiin. Olin varaamassa aikaa jo lekurille kun arvelin että lapa on "jäässä" kovine yökipuineen. Tiesin ennestääm että nilkan koukistajajänteiden -ja lihasten väärä treenaaminen teki pakaraan ihonalaisen kovan lihaspatin.
        Kuntavastuun fysiologi sanoi että patti poistuu kun et enää tee väärää treeniliikettä. Niin se kudospatti poistuikin. Kun muutin jalkaterien pumppausta ylös-alas suuntaiseksi se vaikutti kipeään hartiaan.

        Joku sanoo ketjussa että liike on lääkettä. Juuri näin. Nyt sekä nilkan että olkavarren nivelet ovat kuntoutumassa pelkällä kotitreenillä. Säästyy sekä asiantuntija- että omaa aikaa ja rahaa kun harrastaa omaa liikuntaa ja treeniä puoli-alvariinsa.
        ´`kremppaäijä


    • Anonyymi

      Samanlaiset ongelmat oli jokunen vuosi takaperin: Yöllä heräsin kipuun ja pistin Buranaa poskeen.

      Olkapää ultrattiin ja magneettikuvattiin ja todettiin jänteessä nirhamaa ja jänne hankasi luun terävää reunaa. Oletin että leikkaus edessä ja narulla jänne uudelleen kiinni.

      Sen verran fiksu lääkäri kuitenkin että määräsi fysioterapeutille aluksi hoitoon. Aikani jumppasin kotona eri liikkeitä ohjeen mukaan. Nyt on olkapää täysin terve!

      Suosittelen osaavan fysioterapeutin vastaanotolle menoa.

    • Anonyymi

      Minullakin oli tuo vaiva joku vuosi sitten. oli todella hankalaa kun vasenta kättä ei voinut oikein liikutella. En kuitenkaan kertonut asiasta toisille, vaan yritin heilutella sitä ja kestää kipua.'
      Sitten eräs kaveri halusi minut mukaan hakkaamaan halkoja. Luulin että se ei kyllä onnistu, mutta yritin parhaani.
      Seurauksena tuo kipu hävisi ja käsi liikkui normaalisti parin työpäivän jälkeen. Eikä jäykkyys ole palannut.

      • Anonyymi

        Niinhän sitä sanotaan, että liike on lääke.


      • Anonyymi

        Se näissä olkapäävammoissa on erikoista että ne tykkää halonhakkuusta, lumenluonnista tai ojan kaivamisesta. kun fyysistä työtä tai muuta täsmäliikuntaa ei ole, kivut alkavat. Leposäryt kaik häijympiä.
        Viron puolelta saa apteekeista tulista kipugeeliä. Meidän Voltaren Volta ei pal tepsi, herää yöllä kolotuksiin.


    • Anonyymi

      Minulla on ollut jäätynyt olkapää kolmisen kuukautta. Kivut on vähän hellittäneet.
      Mutta jäykkyyttä kädessä on paljon ja kipuakin.
      Burana ei auta kipuihin, kun kivut on öisin kovat.
      Olen käynyt uimassa, yrittänyt tehdä kaikkiea, mutta kun pysähdyn paikalleni, alkaa kivut.
      on yhtä odottelua, milloin kipu lakkaisi.

    • Anonyymi

      Äidilläni oli opettajan työssä just tollanen. Kärsi sen kans varmaan puol vuotta, kunnes vanha jädenkorjaaja hoiti homman alle puolen tunnin. Kun se sanoi äidille, että no niin rouva, nostakaa nyt käsi, niin äiti ajatteli, ettei se nouse, mutta nousi ilman kipuja.
      Googleta kaevalainen jäsenkorjaaja ja mielellään mestari sellainen, niin ihme on, jos ei parane. En usko, että mitään on rikki, toivottavasti näin.
      Noilta on saanut tuhannet ja tuhannet suomalaiset avun. Ne ei ole mitään ihmeiden tekiböitä, osaavat vaan kehon vaivojen korjaukset.
      Tukholmassa on Pauli Vänni, se on aivan huippu, mutta kesälomalla. Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Kun kipu on pahimmillaan siinä ei auta ketkään vännit sun muut kansan parantajat.
      Jos on tulehdus kyseessä, niin se pitää hoitaa ensin alta pois. Sen jälkeen asiantuntevan fysioterapeutin ohjeiden mukaista jumppaa.
      Kaikenlaisten poppamiesten ja väinämöisten aikasia uskomushoitoja ei kannata edes yrittää koska seuraukset voivat aiheuttaa vakavampia nivelten rikkoutumisia.

      Jos mikään ei ole rikki, niin silloinhan vikaa on vain potilaan pääkopassa ja silloin auttaa vain totella komentoa nostaa kättä koska potilas ei ole itse uskaltanut aiemmin sitä tehdä..

      • Anonyymi

        Lääkäri muuten pahoissa tapauksissa antaa hiukan puudutusta ja vääntää niin että lihaskapseli halkeaa, jolloin liikekyky tulee takaisin.
        Joten parempi itse rasittaa olkapäätä vaikka tekisikin kipeää.
        Kova työ on auttanut monta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäri muuten pahoissa tapauksissa antaa hiukan puudutusta ja vääntää niin että lihaskapseli halkeaa, jolloin liikekyky tulee takaisin.
        Joten parempi itse rasittaa olkapäätä vaikka tekisikin kipeää.
        Kova työ on auttanut monta.

        Kun ikää on jo paljon, kovantyönteko on jätettävä pois laskuista. Muuten väsymisestä tulee isompi ongelma. Raajojen ja selän kuntoutuksesta pitää kuitenkin pitää päivittäin huolta, muuten kroppa jämähtää kivuliaaksi.
        Kortisoonipiikki kipeytyneeseen olkapäähän auttoi vain lyhyen aikaa. Kuntoutuksella tarkoitan fysioterapeutin laatimaa venyttelyverryttely ohjelmaa. Joskus kivut estävät koko liikesarjan suorittamisen.
        ent.työn raskaan raataja


    • Anonyymi

      Varsinais-Suomessa apua kannattaa hakea Petri Matintalolta (mm Jarkko Niemisen ortopedinen osteopaatti Raisiossa). Itse sain muutamalla käyntikerralla enemmäm liikkuvuutta (noin 45 astetta per käynti) kuin koko syksyn fysioterapeutin jumpalla. Muutaman satasen riskillä tietää kyllä nopeasti auttaako vai ei. Täydellinen paraneminen ja paksuuntuneen nivelkapselin sulaminen vie vielä aikansa mutta nyt pääsen nauttimaan hiihtämisestä ja monipuolisesta liikkumisesta. Suosittelen kokeilemaan!

    • Anonyymi

      Aika parantaa jäätyneen olkapään, vain pieni prosentti tarvitsee narkoosimobilisaatiota.
      Aikaa kuluu tuo 2 vuotta, joista hankalin on ensimmäinen vuosi, kun kipu voimakkaammin mukana, tulehdustilasta johtuen. Se alkaa helpottaa noin 9 kk jälkeen, kun tulehdus nivelkapselissa vähenee.
      Yläraajaa kannattaa käyttää mahdollisimman normaalisti. Ei erityisemmin jumpasta pidä eikä hyödy tulehdusvaiheessa, ärtyy vaan.
      Rintaranka kannattaa pitää jumpalla liikkeessä ja sen alueen pehmytkudos käsittely hierojalla, fyssarilla voi auttaa hankalimman yli. Ja tietty muuten liikkua esim. kävely ja terveiden nivelten jumppa ovat hyviä.
      Vähitellen jäykkyys nivelkapselissa helpottaa tuon jälkimmäisen vuoden aikana ja liikeradat palautuvat. Silloin on hyvä jumppailla liikeratoja ja voimaa.
      Tsemppiä kaikille ketkä tämän hankalan vaivan kanssa joutuvat elämään. Mutta valo loistaa tunnelin päässä, tämä vaiva paranee, vieläpä lähes itsekseen.
      Olen itse fysioterapeutti ja sairastanut oikean puoleisen jäätyneen olkapään ja nyt on vaiva alkanut vasemmassa olkapäässä. Näin käy osalla et molemmat olkapäät sairastuu, ei yleensä tulee samaan olkapäähän uudelleen.

    • Anonyymi

      Itse sairastanut jäätynyttä olkapäätä nyt 8kk
      Kipuja ei ole pitkään aikaan ollut, vain jäykkyys ja käsi nousee juuri ja juuri rinnan korkeudelle. Ortopedille odottelen aikaan jos pääsisi nivelkapselin täsmävapautukseen🤔 onko kellään kokemusta kyseistä operaatiosta. Kuulemma narkoosimanipulaatiota ei enään juuri tehtäisi🤔

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1438
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1225
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1174
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1062
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe