Hyviä maanpeiteperennoja?

M.M.

Mitkä maanpeiteperennat olisivat helppohoitoisia ja nopeasti leviäviä? Sellaisia jotka eivät tarvitse leikkaamista tai jakamista.
(Olen kyllästynyt patjarikkoon, kun sitä pitäisi viitsiä silloin tällöin jakaa, ettei se ala ränsistyä.)

28

8760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onttomukulakiurunkannus

      esimerkiksi maahumalaa. Myös siankärsämö on aika poika kestämään ja leviämään. Riippuu siitä, millaiseen maahan meinaat istuttaa.

      Suikeroalpi sopii varjoisiin paikkoihin, mutta pärjää kyllä puolivarjossakin, kunhan saa tarpeeksi vettä ja ravinteita. Leviää itsestään aika tehokkaasti.

      Myös kielot ovat hyviä ja taloksi asetuttuaan leviävät itsestään ja peittävät tehokkaasti.

      Köynnöskasveja voi käyttää maanpeitekasveina.

      Voisit myös harkita kertakäyttömaanpeitekasvia ja istuttaa liisankukan poikasia. Ne kasvavat nopeasti ja peittävät tosi hyvin. Pakkasten tultua ne siirtyvät huonekasvien taivaaseen. Jos jonkulla tutullasi on liisankukkaa, pyydä pistokkaita. Minulla olisi niitä läjäpäin täällä Riihimäellä.

      • anna_

        Ja minä taas kerran varoitan vakavasti tuomasta pihaan maahumalaa. Saastuttaa pihasi ja eroon et pääse enää millään! Leviää pitkin nurmikkoa mihin haluaa! Vaarallinen.


      • maanpeitekasvi
        anna_ kirjoitti:

        Ja minä taas kerran varoitan vakavasti tuomasta pihaan maahumalaa. Saastuttaa pihasi ja eroon et pääse enää millään! Leviää pitkin nurmikkoa mihin haluaa! Vaarallinen.

        Mitä tarkoitat maanpeiteperennalla,korkeita vai maassa meneviä ? Tuo siankärsämö on puolimetrinen.


      • onttomukulakiurunkannus
        anna_ kirjoitti:

        Ja minä taas kerran varoitan vakavasti tuomasta pihaan maahumalaa. Saastuttaa pihasi ja eroon et pääse enää millään! Leviää pitkin nurmikkoa mihin haluaa! Vaarallinen.

        Maahumalan arvo riippuu siitä, mitä haluaa.

        Nimimerkkihän kaipasi helppohoitoista nopeasti leviävää, jota ei tarvitse jakaa. No sehän on tietysti maahumala!

        Meillä ainakin kaivon rinteellä kasvaa komea maahumalakasvusto ja olen joka vuosi yhä kiitollisempi siitä, että sen siihen aikoinaan tulin laittaneeksi. Se ei suutu, vaikka sitä välillä kohtesi kovakouraisesti.

        Mitä sinulla oikeastaan on maahumalaa vastaan? Ei se mitään saastuta, jos nyt et vasiten päästä herkimpien kukkien jalkoihin pyörimään. Helpompihan se on perata perennapenkistä pois kuin moni kakkaruoho. Ei maahumalan kasvusta nurtsin joukossa ole kellekään mitään haittaa. Paitsi jos sitä nimenomaan ei sinne halua, tietenkin.


      • anna_
        onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Maahumalan arvo riippuu siitä, mitä haluaa.

        Nimimerkkihän kaipasi helppohoitoista nopeasti leviävää, jota ei tarvitse jakaa. No sehän on tietysti maahumala!

        Meillä ainakin kaivon rinteellä kasvaa komea maahumalakasvusto ja olen joka vuosi yhä kiitollisempi siitä, että sen siihen aikoinaan tulin laittaneeksi. Se ei suutu, vaikka sitä välillä kohtesi kovakouraisesti.

        Mitä sinulla oikeastaan on maahumalaa vastaan? Ei se mitään saastuta, jos nyt et vasiten päästä herkimpien kukkien jalkoihin pyörimään. Helpompihan se on perata perennapenkistä pois kuin moni kakkaruoho. Ei maahumalan kasvusta nurtsin joukossa ole kellekään mitään haittaa. Paitsi jos sitä nimenomaan ei sinne halua, tietenkin.

        Minulla maahumala pääsi edellisessä asuinpaikassani nurmikolta kukkapenkkiin, jonka se valtasi ja pilasi täysin. Lapset olivat silloin pieniä eikä minulla ollut aikaa vahtia ja nyppiä, joten se kukkapenkki oli mennyttä kalua. Kauniit lehdethän siinä on, mutta minusta kasvi, joka tässäkin pihassani on jo vallannut satakunta neliömetriä, on hiukan liian aggressiivinen! Tai jota pitää erikseen vahtia! Kun tältä alalta leikataan nurmikkoa, en uskalla laittaa ruohonleikkujätettä kompostiin tai katteeksi, koska maahumala lähtee kasvuun pienestäkin varren palasta.


      • O-mukulakiurunkannus
        maanpeitekasvi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat maanpeiteperennalla,korkeita vai maassa meneviä ? Tuo siankärsämö on puolimetrinen.

        Siankärsämö on puolimetrinen ainoastaan rehevässä ja riittävän kosteassa maassa. Kuivassa paahteessa se jää alle kahdenkymmenen sentin. Juuri sen vuoksi mainitsinkin, että suuri merkitys on sillä. millaiseen paikkaan maanpeiteperennoja on aikomus laittaa.

        Itselläni kasvaa punaista siankärsämöä nuorehkojen koivujen alla melkoisen paahteisessa paikassa. Se leviää juuriversojensa tai maavarsiensa avulla ja peittää hyvin tuollaisen melko hankalan paikan. On ainakin minun silmälläni katsottuna kauniskin, myös kukkimattomat uudet versot.


      • Anonyymi
        onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Maahumalan arvo riippuu siitä, mitä haluaa.

        Nimimerkkihän kaipasi helppohoitoista nopeasti leviävää, jota ei tarvitse jakaa. No sehän on tietysti maahumala!

        Meillä ainakin kaivon rinteellä kasvaa komea maahumalakasvusto ja olen joka vuosi yhä kiitollisempi siitä, että sen siihen aikoinaan tulin laittaneeksi. Se ei suutu, vaikka sitä välillä kohtesi kovakouraisesti.

        Mitä sinulla oikeastaan on maahumalaa vastaan? Ei se mitään saastuta, jos nyt et vasiten päästä herkimpien kukkien jalkoihin pyörimään. Helpompihan se on perata perennapenkistä pois kuin moni kakkaruoho. Ei maahumalan kasvusta nurtsin joukossa ole kellekään mitään haittaa. Paitsi jos sitä nimenomaan ei sinne halua, tietenkin.

        En ole Anna, mutta vihaan samoin maahumalaa, jota aikoinaan erehdyn parin rönsyn verran tuomaan omaan puutarhaani. Se on levinnyt haitalliseksi rikkakasviksi kaikkialle, ja jos joku ystävällinen olisi varoittanut, niin olisin säästynyt paljolta vaivalta. Vaan eipä varoittanut, vaan päin vastoin.

        Vanha ketju, mutta silti lienee paikallaan varoittaa asiasta. Itse olenkin tullut varovaiseksi, kun joku tyrkyttää jotain pihallaan olevan kasvin jakotaimia. Kokemukseni mukaan ovat juuri niitä, joista muodostuu ongelmia ja antaja itsekin haluaa niistä eroon. Asia on eri, jos tiedät antajan vastuuntuntoiseksi ja kokeneeksi alan harrastajaksi.


    • K.N.

      esimerkiksi ikivihreä pikkutalvio, rönsyleimu tai rönsytiarella?

      • rinnepiha

        Noiden edellisten hyvien maanpeitekasvien lisäksi on ikivihreä
        RENTOAKANKAALI kukii liilana tai sinisenä, tekee niin tiiviin kasvuston ettei
        rikkaruohot kasva, leviää mhyös nopeasti, on punertavalehtinen.


    • maahumala ei paha

      onko tämä nimim anna sama kuin eedenistä itään?
      vastaukset ainakin kuulostaa yhtä tietämättömiltä.

      • O-mukulakiurunkannus

        Minulla tuli ihan sama asia mieleen. Oikeassa hän on siinä, että jos maahumalaa ei pidä kurissa, se leviää. Samoin tekee moni muu kasvi - ja samoin me itse leviämme, jos emme pidä itseämme kurissa! :-D

        Epäilemättä hän tarkoittaa hyvää varoitellessaan siitä, että maahumala voi kyllä vallata kukkamaan. Moni muukin kasvi voi, ei maahumalaa sen takia tarvitse kokonaan pannaan julistaa. Oikeassa paikassa se on kyllä likimain ihannekasvi. Siitä on olemassa myös kirjavalehtinen variegata-lajike. Se on mahdollisesti vähemmän aggressiivinen.


    • Hanki muovikukkia

      Jos haluaa maanpeitekasvin, maahumala on yksi sellainen helppohoitoinen ja nopeasti leviävä, niinhän kysyjä itse kysyi !
      Riippuu paikasta, minne maanpeitekasvin haluaa. Onko sillä tarkoitus peittää iso alue, jossa se saa vapaasti levitä, vai tarkoittaako kysyjä perennapenkkiin perennojen alle maanpeitekasvia vai minne, kukkivaa vai ei jne?
      Kysyjällä on patjarikkoa, se on kaunis maanpeitekasvi, en ole kokenut sitä vaivalloiseksi.
      Niille, joita kasvien hoitaminen ei näköjään yhtään kiinnosta, mikä on kummallista, jos kuitenkin kukkia haluaa, suosittelen hankkimaan muovipuutarhan.

      • Helppoja aitoja

        Minulla on monenlaisia perennoita pihalla sekä mökillä.Mutta,patjarikko on myös mielestäni vaikea pitää tuuheana vuodesta toiseen,talvi voi tuhota kasvin ja se myös ränsistyy helposti.Monella tuttavallani sama mielipide,asutaan viitosvyöhykkeellä,ehkä menestyy etelämpänä paremmin.Myös rentoakankaali joskus tuhoutunut talven tai kevään aikana,tosin muutamasta rönsystä kyllä kasvaa nopeasti takaisin.
        Tuoksukurjenpolvi on itselläni menestynyt loistavasti monenlaisissa paikoissa.
        Toinen hyvä peittokasvi varjoon varsinkin kevätkaihonkukka.


    • Pioni

      Laitoin tänä syksynä kurjenpolvia rinteeseen tehtyyn penkkiin. En tiedä lähtevätkö kasvamaan. (Tiarellaa en löytänyt ainakaan vielä mistään.)
      Toivon niistä peittävää lisää rinteeseen, josta osa on kukkivaa luonnon niittyä. Sen olen saanut aikaan keräämällä siemenet niityiltä. Ruoputin mullan pintaa ja laitoin sinne heinikon joukkoon. Hyvin ovat tulleet esiin ja kukkineet. Kelpaisiko siis niitty? Kerran kesässä niitetään, siinä sen hoito!

      Ja mitä maahumalaan tulee, se ryökäle kyllä leviää hyvin nurmikolle, mutta ei suostu kiipeämään sinne rinteeseen, ei sitten millään. Minusta se ja rentoakankaali ovat ihan sympaattisia kasveja, jos ei ole golfnurmikon kannalla. Kun en ole muutenkaan puhdasoppinen tarhuri, kylvin myös valkoapilaa vähänkin vaikeimpiin paikkoihin, annan kukkia - aah mikä tuoksu ja mikä mehiläisten pörinä! Kestää huonoakin hoitoa, mutta tykkää jos niittää kukinnan jälkeen.

      • O-mukulakiurunkannus

        Syy siihen, että maahumalasi kasvaa eri suuntaan kuin tahtoisit, voi olla sekin, että olet istuttanut sen väärään paikkaan. Useimmat kasvit pyrkivät joko alamäkeen tai etelään, mieluiten varmaan molempia. Tai no ei välttämättä juuri etelään, mutta valoa kohti kuitenkin.

        Siitä, että kasvit useinkaan eivät vaivaudu kiipeämään ylämäkeen, voi olla hyötyäkin tarhurille. Kun tekee kohopenkin perennoille - tai miksei kesäkukillekin - se pysyy paljon paremmin siistinä kuin nurtsin tasalla oleva - nurmiheinien on vaikeampi kiivetä tai sitten ne eivät viitsi.


    • Ansikkakin on kiva

      Entä jos istuttaisit sitä maahumalaa sinne rinteeseen, sen olisi "pakko" kasvaa siellä ja levitä, vaikkei se suostu kiipeämään sinne ?
      Matalat kurjenpolvet on minustakin erikoisen mukavia maanpeittokasveja, leviävät kivasti, ei hillittömästi, mutta jos haluaa lisää niitä, on helppo ottaa juurista pistokkaita tai paremminkin pieniä rönsynalkuja, jotka lähtevät helposti kasvuun.
      Entäs ansikka ? Rönsyansikkakohan on sen oikea nimi, vähän kuin mansikka, on matala ja peittää kivasti.

    • ei mustaa multaa

      Pintajuuriset maanpeittokasvit ovat hyviä siitä, että niistä pääsee eroon, jos ei tykkää.
      Talviot on rautalankamaisia muitten kasvien juurien kuristajia. En suosittele.
      Niistä e i pääse eroon.
      Googlamalla todennäköisesti löytää paljon pintajuurisia maanpeittokasveja. Ränsytiarella on mm. yksi sellainen, mutta tämän tyypin kasvit tarvitsevat multavan maan, lehtomainen olisi paras, ei ainakaan savibetonia.

      • Anonyymi

        Rönsytiarella on todellakin hyvä maanpeitekasvi, mutta se, että kaikista pintajuurisista pääsisi eroon helposti, on kyllä hevonkukkua. Maahumala kuuluu juuri niihin jokapaikkaan leviäjiin, joka leviää rönsyillä ja siemenistä, ruohonleikkurin mukana rönsynpätkistä, eikä aina ole niin pintajuurinenkaan. Pahinta maahumalan leviämisessä on se, että et voi enää käyttää edes kompostia turvallisesti, vaan saat sen mukana siemenen kukkapankkeihisi ja vihannesmaallesi. Pensaiden alutoilla taas maahumala kasvaa todella korkeaksi ja alkaa tykahduttaa. Eli hyväsydämisyyttäni varoitan, älä tuo sitä pahaa rikkakasvia omalle pihallesi! Olisin toivonut myös alan lehtien kirjoittajilta vastuullisuutta maahumalan hehkutuksessa.


    • Sallikaa totuus

      Kasveja, jotka eivät jossain vaiheessa ole "ränsistyneen" näköisiä tuskin on olemassakaan, eikä kukaan niin luulekaan, paitsi pölhöt ja toivorikkaat laiskat.

      • kýsyn vaan

        kelpaisko peittokurjenpolvi


    • kunnontyöntekijä

      Kurjenpolvet, talvio, suikeroalpi, maksaruohot (esim.keltamaksaruoho, kaukasianmaksaruoho...), sammalleimu.

      Havuista tuivio, laakakatajat.

      Sipulikukista heinätähti, kasvitieteelliset tulppaanit leviää sekä siementämällä että sivusipuleista.

    • Multiblue
    • eiikuna

      Enpä suosittelisi missään nimessä mitään rentoakankaalia.Itse tein sen erehdyksen,jonkun suosittelemana.Parissa kesässä kasvatti sellaisen juuristoverkon,että tappoi jopa saman penkin keskelle istutetun ukonhatun.Nyt viiden kesän ajan nyppinyt juuria pois,mukamas kaikki.Joka kesä se vain sieltä nousee hävittäen kaikki muut.

    • Vanha ketju, mutta hyvä aihe:

      Hopeatäpläpeippi menee tuolla yhdessä pusikossa kuusten alla ihan mahdotonta vauhti, joku on sinne joskus kantanut puutarhajätteitä... Siinä hyvä maanpeitto myös -ellei valtaa kaikkea.

      Itellä on savikolla penkin reunassa jotain timjamia, ihan mahdoton kasvusto, ja pysyy matalana, noin 20cm. Ajuruohoista voisi löytyä kuivemmalle paikalle peittokasvi. Voi lisätä itse pistokkaista.

    • 61+

      Jopa vähälumisen viime talven jälkeen matalat kurjenpolvet olivat kunnossa heti keväällä. Kukkii juuri nyt ja syksyllä vielä luvassa hyvä ruskaväritys. Pintajuurinen, helppo tarv. siirtää uuteen paikkaan.
      Keltapeipi on melko ränsistyneen näköinen keväällä ja pitkät rötkylävarret joutuu leikkamaan usein kevväälä, tuuhistuu kyllä tyvestä juhannukseen mennessä.
      Suikeroalpi leviää nimensä mukaisesti minulla harvaksi kasvustoksi vähän sinne tänne-- en tykkää. Ajuruoho kasvaa mulla parhaiten laatta-alueen saumoissa, ihan omin lupinensa..Keväällä saa siitäkin kuivia versoja saksia.
      Talvio on ärhäkkä leviämään, uhkaa jopa jaloangervoja ja kuunliljoja--varo, mieluiten laitan roikkumaan amppeliin kesäksi.Kahdesti luulin jo päässeeni eroon; eka kerralla myyrät oli syöneet varret ja viime talvena ahava vei lehdet-- mitä vielä--- uusi kasvu puski maasta .
      Tiarella ja kevätkaihonkukka ovat hienoja kukkivia kaunottaria, ei mitenkään nopeakasvuisia, mutta vaivattomia. Syvässä varjossa viihtyvä taponlehti on alkuun päästyään tosi hyvä peittämään maata, ei rikat valtaa.
      Kuunliljat vaikkapa lilliputti Blue mouse ears-tyypistä, takuuvarmaan hämykuunliljaan tai yli 1,5 m läpimitt. ihanaksi lehtimättääksi kasvavaan Sum and substance- lajikkeeseen peittää maan upeasti ja lumoaa katsojansa silmät...ks. kuunliljoja vaikka hostalibrary:n kuvista.

      • Kiusa

        Palaan maahumala-aiheeseen. Naapuri ei katsonut hyvällä, kun levisi meidän pihasta heidän nurmikon puolelle. Koittivat myrkyttääkin sitä, mutta nurmikko kuoli, maahumala ei :)


    • AnelmaS

      Minä ostin taponlehden. Se on hidas leviämään, mutta näyttää menevän talven yli tosi hyvin. Lisäksi se kukkii salakavalsti ja tekee uusia taimia yhtenään. Niitä saa siirrellä ja jaella tutuille. Se ei ole mitenkään valtava leviämään, joten san kanssa pärjää ihan hyvin.

      Ostin vain yhden ihan kokeeksi, kun oli silloin alennusmyynnissä, ja nyt siellä on jo lähes neliön ala levinnyt muutaman vuoden sisällä. Se on tosi vihreä, kiiltävälehtinen ja mukava varjossa kasvava laji.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe