Kostamussavotta

Pelimies

Voi veljet, olivat meinaan aikoja nuo Kostamus-
vuodet! Nolla-Kyllönen kuljetti väkeä solkenaan ja kaupankäynti kukoisti. On meinaan aika monen töllin kivijalka Kuhmossakin muurattu noilla rahoilla.
Olivat ne aikoja, olivat ne kyllä!

9

1886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpä niin

      Olisivat saaneet neukkulaiset itse rakentaa omat hökkelikylänsä,mihin ne suomalaisia tarvitsi.Ja missä kunnossa ne rakennukset ovat tänäpäivänä kysyn vaan?Kostamuksen läheisyydestä ei ole muuta kuin harmia.Niitä venäläisiä on täällä kohta enemmän kuin kuhmolaisia ja jos ne eivät muuten tänne osaa niin kuhmolaiset ukon örvelöt käyvät hakemassa tänne se auliin,rakastavan ja peräkamaripojan ainoan toivon vaimokseen.Hyi helvetti en muuta sano.Ainoa asia mikä täällä Kuhmossa oksettaa ja on vasten mielinen niin on juuri tuo että niitä venakoita on täällä kohta enemmän kuin kostamuksessa.Ja joka paikassa niitä paapotaan ja ne vähäiset työpaikat annetaan niille.Sitten ladan takakontti pullollaan käräätään tavaraa rajan yli tänne.Kaikki palvelut tupakat,viinat ja halvat hu...t tuodaan koti ovelle kun vain tilaa.Kouluissa hankitaan tulkit että varmaan venakon lapset saavat hyvää opetusta omalla äidinkielellään ja veromarkoillahan nämäkin kustannetaan.Sitten kyllä koulussa pihistetään kyllä kaikesta muusta pääasia että kansainvälisyys kasvatus toimii.Kyllä olisi paikka jollekin viisaalle päättäjälle joka pistäisi asiat kuntoon ja rajoittaisi tätä venäläisten paapomista.En kyllä yhtään ihmettele miksi tänne rajaseudulle ei ole hinkua muuttaa,en muuttaisi minäkään jos valinta pitäisi tehdä.On ihan turha vaatia karjalaa takaisin kun sehän on jo melkein saatu ainakin sen asukkaat ovat jo melkein kaikki täällä,vielä kun ne hampaattomat maamot ja paapot saataisiin tänne vaikka kirjastoon töihin tai vaikka museo vahdiksi eikös ne niin tee venäjälläkin.Että se siitä kostamuskesta,itse en kyllä kusekkaan sinne päin.

      • Sinikka

        tuo viestisi on.
        Oletko koskaan ajatellut kuinka paljon rahaa loppujen lopuksi venäläiset Kuhmoon ovat tuoneet?
        Kaupan käyminen puolin ja toisin kannattaa tietenkin, eihän siitä ole mitään epäilystä. Siinä on yksi Kuhmon vilkkauksistakin jonka takia itsekin olen ajatellut ennen pikää palaavani Kuhmoon pysyvästi. Johan tuossa ennätti monia vuosia hiljaista eloa ollakin.
        Olin Kostamuksessa töissä itsekin silloin 70-luvulla ja nyt joka kerta kun Kuhmossa käyn, huomaan sen ajan vaikuttaneen tähänkin päivään, kaupankäynnin suhteen ainakin. Mukavan vilkasta.
        Jos sinä et tykkää,miksi sitten et edes virtsasuihkuasi sinne päin heittäisi? Minne haluaisit saada sen osumaan? Vai Oletkos kateellinen venäläisille naisille? Ovatko ne vieneet ukon silmiesi edestä? Eipä ole varmaan äijien syytä, mielestäni ainakaan
        Muuttovirtaahan sinne muutenkin tarvittaisiin!


      • niinpä niin
        Sinikka kirjoitti:

        tuo viestisi on.
        Oletko koskaan ajatellut kuinka paljon rahaa loppujen lopuksi venäläiset Kuhmoon ovat tuoneet?
        Kaupan käyminen puolin ja toisin kannattaa tietenkin, eihän siitä ole mitään epäilystä. Siinä on yksi Kuhmon vilkkauksistakin jonka takia itsekin olen ajatellut ennen pikää palaavani Kuhmoon pysyvästi. Johan tuossa ennätti monia vuosia hiljaista eloa ollakin.
        Olin Kostamuksessa töissä itsekin silloin 70-luvulla ja nyt joka kerta kun Kuhmossa käyn, huomaan sen ajan vaikuttaneen tähänkin päivään, kaupankäynnin suhteen ainakin. Mukavan vilkasta.
        Jos sinä et tykkää,miksi sitten et edes virtsasuihkuasi sinne päin heittäisi? Minne haluaisit saada sen osumaan? Vai Oletkos kateellinen venäläisille naisille? Ovatko ne vieneet ukon silmiesi edestä? Eipä ole varmaan äijien syytä, mielestäni ainakaan
        Muuttovirtaahan sinne muutenkin tarvittaisiin!

        Juu...kyllähän sitä voi asiantuntevia lausuntoja antaa jos käy aina silloin tällöin Kuhmossa,varsinkaan kun ei tiedä mitä elämä täällä tosi asiassa on.Mikään provo ei tämä juttu ole vaan ihan todellisuutta.Ja se on aivan sama minkä verran venäläiset tänne rahaa tuovat,kyllä toisaalta haittojakin on.Minulla ei ole mitään kadehdittavaa venakoilta,ja jos joku ukko erehtyy venakon akakseen ottamaan niin muuttakoon venäjälle,siinähän se tosi rakkaus punnitaan.Mieluummin voitaisiin ottaa vaikka ne Kajaanin Kurdit tänne kuin venäläiset,ei minulla todellisia pakolaisia vastaan mitään ole mutta tällaiset elintasopakolaiset ovat asia erikseen.Ja satutko kaikessa viisaudessasi tietämään miten nämä venäläis rakkaudet käyttäytyvät täällä,no kerronpa sinulle että tiedät.Kun ne saa viinan ja helpon tavaran voimalla suomalaismiehen pään pyörälle ne puoli väkisin haluavat naimisiin ja sen myötä muuttamaa rajan tälle puolelle.Sen jälkeen heti tekastaa lapsi tai kaksi että sadaan ukko satimeen lopullisesti.(tämä voi tapahtua jo ennen avioliitto ja tänne tuloa yleensä)Sitten ne muutaman vuoden,yleensä sen aikaa kun ukon rahat riittää ne ovat "kunnollisia"perheen äitejä ja auliita palvelijoita ja hyviä vaimoja,mutta kun maassa olo on taattu sen jälkeen saa ukko kenkää!Aletaan etsiä uutta uhria ja paksunpaa lompakkoa.Mutta sitähän ne miehet saa mitä tilaa ja se on ihan oikein niille.


      • Sinikka
        niinpä niin kirjoitti:

        Juu...kyllähän sitä voi asiantuntevia lausuntoja antaa jos käy aina silloin tällöin Kuhmossa,varsinkaan kun ei tiedä mitä elämä täällä tosi asiassa on.Mikään provo ei tämä juttu ole vaan ihan todellisuutta.Ja se on aivan sama minkä verran venäläiset tänne rahaa tuovat,kyllä toisaalta haittojakin on.Minulla ei ole mitään kadehdittavaa venakoilta,ja jos joku ukko erehtyy venakon akakseen ottamaan niin muuttakoon venäjälle,siinähän se tosi rakkaus punnitaan.Mieluummin voitaisiin ottaa vaikka ne Kajaanin Kurdit tänne kuin venäläiset,ei minulla todellisia pakolaisia vastaan mitään ole mutta tällaiset elintasopakolaiset ovat asia erikseen.Ja satutko kaikessa viisaudessasi tietämään miten nämä venäläis rakkaudet käyttäytyvät täällä,no kerronpa sinulle että tiedät.Kun ne saa viinan ja helpon tavaran voimalla suomalaismiehen pään pyörälle ne puoli väkisin haluavat naimisiin ja sen myötä muuttamaa rajan tälle puolelle.Sen jälkeen heti tekastaa lapsi tai kaksi että sadaan ukko satimeen lopullisesti.(tämä voi tapahtua jo ennen avioliitto ja tänne tuloa yleensä)Sitten ne muutaman vuoden,yleensä sen aikaa kun ukon rahat riittää ne ovat "kunnollisia"perheen äitejä ja auliita palvelijoita ja hyviä vaimoja,mutta kun maassa olo on taattu sen jälkeen saa ukko kenkää!Aletaan etsiä uutta uhria ja paksunpaa lompakkoa.Mutta sitähän ne miehet saa mitä tilaa ja se on ihan oikein niille.

        Ihmettelen katkeraa tekstiäsi. Eikä mikään asia koskaan noin yksinkertainen olekaan. Eivät tuommoiset asiat ainakaan, niin se on.
        Tunnen pari henkilöä jotka on vaimon rajan takaa hakeneet ja lisäksi pari jotka on hakeneet vaimon Virosta, tai vaimo on tullut Virosta tai Venäjältä tai muualta halukkaasti tänne, niinhän se usein miten menee. Muualtakin tulleita vaimoja tunnen, Thaimaasta, Kiinasta, Japanista, Singaporesta. Mutta kuinka monia sinä tunnet niin hyvin että osaat kertoa heidän rakastamisestaan mitään? Nämä minun tuntemani kun rakastavatkin. Jos liitto joskus on kariutunu, syynä on aina ollu tämä suomalainen ryyppäävä ja hakkaava mies! Tämä on totta ainakin niissä tapauksissa jotka minä tiedän. Onko siellä asiat sitten pahemmin tai eri tavalla?


      • niinpä niin
        Sinikka kirjoitti:

        Ihmettelen katkeraa tekstiäsi. Eikä mikään asia koskaan noin yksinkertainen olekaan. Eivät tuommoiset asiat ainakaan, niin se on.
        Tunnen pari henkilöä jotka on vaimon rajan takaa hakeneet ja lisäksi pari jotka on hakeneet vaimon Virosta, tai vaimo on tullut Virosta tai Venäjältä tai muualta halukkaasti tänne, niinhän se usein miten menee. Muualtakin tulleita vaimoja tunnen, Thaimaasta, Kiinasta, Japanista, Singaporesta. Mutta kuinka monia sinä tunnet niin hyvin että osaat kertoa heidän rakastamisestaan mitään? Nämä minun tuntemani kun rakastavatkin. Jos liitto joskus on kariutunu, syynä on aina ollu tämä suomalainen ryyppäävä ja hakkaava mies! Tämä on totta ainakin niissä tapauksissa jotka minä tiedän. Onko siellä asiat sitten pahemmin tai eri tavalla?

        Juu kyllä minäkin tunnen henk.kohtaisesti virolaisia ja jopa muutaman venäläisenkin,mutta nyt ei puhuta siitä.Kyllä se vaan on tuo elintaso ero joka saa venäläisnaiset rakastumaan suomalaismiehiin.Olisitko sinä lähtenyt 20:nä 70 vuotiaalle ukolle aviovaimoksi vaikka venäjälle,oisko rakkautta tosiaan riittänyt?Se että sieltä hakee vahnat ukot nuoria naisia ei välttämättä aina ole rakkautta ainakaan molemmin puolista.Onhan siinä se hyvä puoli että vanha ukko voi potkaista tyhjää hyvällä tuurilla eikä sitä tarvitse loppu elämää sietää.Mutta seuraavan kerran kun käyt Kuhmossa katselehan ympärillesi niin huomaat itsein mikä on pelin henki.


      • Sinikka
        niinpä niin kirjoitti:

        Juu kyllä minäkin tunnen henk.kohtaisesti virolaisia ja jopa muutaman venäläisenkin,mutta nyt ei puhuta siitä.Kyllä se vaan on tuo elintaso ero joka saa venäläisnaiset rakastumaan suomalaismiehiin.Olisitko sinä lähtenyt 20:nä 70 vuotiaalle ukolle aviovaimoksi vaikka venäjälle,oisko rakkautta tosiaan riittänyt?Se että sieltä hakee vahnat ukot nuoria naisia ei välttämättä aina ole rakkautta ainakaan molemmin puolista.Onhan siinä se hyvä puoli että vanha ukko voi potkaista tyhjää hyvällä tuurilla eikä sitä tarvitse loppu elämää sietää.Mutta seuraavan kerran kun käyt Kuhmossa katselehan ympärillesi niin huomaat itsein mikä on pelin henki.

        minä sen tiedostanut olen. Puhuit vain niin provosoivasti. Itse tunnen monia aidosti rakastuneita naisia. Valitettavasti ne pari naista jotka ovat suomalaisista miehistä eronneet on todellakin saaneet turpiinsa ai vaan yhtä vaan monen monta kertaa. Ikävää semmoinen on. Kun vielä on pieniä lapsiakin siinä.
        Kyllä minä Kuhmossa silloin tällöin käyn,mutta en vielä ole ainakaan tavannut tuommoisia tapauksia joista sinä kerroit. Voi olla että pitää paikkaansa, en väitä vastaankaan. Kai niitä joka puolelle mahtuu kaikenlaisia Suomessakin. Puhuin vain siitä mitä olen muualla Suomessa itse nähnyt ja tuntenutkin.
        Mutta mikä sinulla loppujen lopuksi on heitä vastaan? Siis venäläisiä naisia. Jos et itse näitä suomalaisia vanhoja ukkoja, niin kuin itse sanoit, huoli niin miksi venakot eivät saisi huolia? Onko se kaikki tuo jotenkin sinulta pois kuitenkin vai mikä sinua nyt ärsyttää?


      • linjasi.

        Sinulle lienee ylivoimaisen vaikea yhtälö tämä, että nykyajan nuorilla ei taida olla kovin paljon osaa tai arpaa viime sotiin. Jos kuitenkin haluat katkeruutta kantaa, niin siitä vaan. Edistäähän se ainakin vatsahaavan muodostumista.


      • Ulkokuhmolainen

        Minulla ulkokuhmolaisella sattuu olemaan petikaverina nainen Made in Kuhmo. Ollut jo neljättä vuosikymmentä. Tyytyväinen olen, hyvinkin tyytyväinen!

        Isävainaa oli 1939-1944 kovin toimeliaasti työntämässä venäläisiä takaisin sinne, mistä he olivat Suomeen tunkemassa. Siitä hänelle ja hänen asetovereilleen niin kaunis kiitos kuin ikinä osaan lausua!

        Näistä huolimatta olen vakaasti sitä mieltä, että kukin saa kumppaninsa löytää sieltä mistä sattuu löytämäänkin. Venäläiset naiset (ja miehet) ovat omiaan rikastuttamaan kansakuntamme geneettistä pohjaa ihan siinä missä muutkin. Kaikki on kiinni pelkästään siitä, millä mielin tänne tullaan. Minun puolestani tervetuloa venakot, kunhan asenne vain on oikea.


      • kyllä-on-kyllä
        Ulkokuhmolainen kirjoitti:

        Minulla ulkokuhmolaisella sattuu olemaan petikaverina nainen Made in Kuhmo. Ollut jo neljättä vuosikymmentä. Tyytyväinen olen, hyvinkin tyytyväinen!

        Isävainaa oli 1939-1944 kovin toimeliaasti työntämässä venäläisiä takaisin sinne, mistä he olivat Suomeen tunkemassa. Siitä hänelle ja hänen asetovereilleen niin kaunis kiitos kuin ikinä osaan lausua!

        Näistä huolimatta olen vakaasti sitä mieltä, että kukin saa kumppaninsa löytää sieltä mistä sattuu löytämäänkin. Venäläiset naiset (ja miehet) ovat omiaan rikastuttamaan kansakuntamme geneettistä pohjaa ihan siinä missä muutkin. Kaikki on kiinni pelkästään siitä, millä mielin tänne tullaan. Minun puolestani tervetuloa venakot, kunhan asenne vain on oikea.

        Geneettinen pohja rikastuttaminen? Harvinaisen älykäs tapaus.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe