Valikko
Etsi

Selva perämoottori

Uutta konetta hankkiessani vaihtoehtona on myös Selva. Minkälaisia kokemuksia löytyy käyttäjiltä ??

Tämä keskustelu on suljettu
Ilmianna
Jaa

82 Vastausta



Tässä Selvasta:

2-tahtiset Selvat ovat italialaisten omaa tekoa, eikä italialainen tekniikka tunnetusti ole sitä kaikkein luotettavinta.

4-tahtiset Selvat ovat yamahoita, joihin on liimattu Selvan tarrat. ne siis eivät ole lisenssillä tehtyjä suunnilleen samoja koneita, vaan ihan samoja koneita viimeistä piirtoa myöten kuin yamahat. Tarroissa on ainoa ero.

Ilmianna
Jaa
17 VASTAUSTA:

Tarkkana Selvan kanssa. Näyttäisi siltä, että Yamaha myy Selvoina kaasarikoneita, jotka Jammuina kaupataan jo ruiskuilla varustettuna. Näin ainakin joissakin kokoluokissa.

Selvaa saa uutena selväti edullisemmin kuin Jammua. Valitettavasti sama näkyy myös käytettyjen kaupassa, eli vanhasta Selvasta ei pääse yhtä helposti eroon eikä saa samaa hintaa kuin Jammusta, ainakaan vielä.

Ilmianna
Jaa

Ykä kirjoitti:

Tarkkana Selvan kanssa. Näyttäisi siltä, että Yamaha myy Selvoina kaasarikoneita, jotka Jammuina kaupataan jo ruiskuilla varustettuna. Näin ainakin joissakin kokoluokissa.

Selvaa saa uutena selväti edullisemmin kuin Jammua. Valitettavasti sama näkyy myös käytettyjen kaupassa, eli vanhasta Selvasta ei pääse yhtä helposti eroon eikä saa samaa hintaa kuin Jammusta, ainakaan vielä.

Show more

kiinassa tehdään jammut ja muut... ei niissä ole eroja - teipit vain....

Ilmianna
Jaa

Ykä kirjoitti:

Tarkkana Selvan kanssa. Näyttäisi siltä, että Yamaha myy Selvoina kaasarikoneita, jotka Jammuina kaupataan jo ruiskuilla varustettuna. Näin ainakin joissakin kokoluokissa.

Selvaa saa uutena selväti edullisemmin kuin Jammua. Valitettavasti sama näkyy myös käytettyjen kaupassa, eli vanhasta Selvasta ei pääse yhtä helposti eroon eikä saa samaa hintaa kuin Jammusta, ainakaan vielä.

Show more

Kaasuttimilla teki jammukin, mutta nykyisin 4-tahtiset kaasuttinmoottorit ovat selvoja. Toissa kesänä ostin nelari-jammun, hyvin toimii kaasuttimilla ilman ruiskujakin. Taitaapi olla jopa lisäarvoa 2004 mallissa, se kun taisi olla viimeinen vuosi jammuna, ainakin suomessa.

Ilmianna
Jaa

jammut kirjoitti:

kiinassa tehdään jammut ja muut... ei niissä ole eroja - teipit vain....

Show more

On samanlaista kuin aasialaisissa ruuvipenkeissä, niin ei ehkä kannata koittaa pohjakosketusta.

Ilmianna
Jaa

miksiköhän.... kirjoitti:

Kaasuttimilla teki jammukin, mutta nykyisin 4-tahtiset kaasuttinmoottorit ovat selvoja. Toissa kesänä ostin nelari-jammun, hyvin toimii kaasuttimilla ilman ruiskujakin. Taitaapi olla jopa lisäarvoa 2004 mallissa, se kun taisi olla viimeinen vuosi jammuna, ainakin suomessa.

Show more

Että tossa aiemmin tarjottin koneita identtisenä, mikä ei pidä paikkaansa kaasari/ruisku erojen takia. Se, että joku arvostaa ehkä kaasareita ruiskua enemmän onkin sitten jo makuasia. Itse kallistuisin kyllä ruiskujen puolelle, on sen verran paremmin toimineet autoissa.

Ilmianna
Jaa

Miten niin Italialainen tekniikka ei ole luotettavaa? Ihanko essonbaarissa äijät niin on sanoneet?

Mikäs auto se on F1 kisoissa ollut luotettavin vaikkapa viimeisen parin vuoden aikana?

Ilmianna
Jaa

Merijamppa kirjoitti:

Miten niin Italialainen tekniikka ei ole luotettavaa? Ihanko essonbaarissa äijät niin on sanoneet?

Mikäs auto se on F1 kisoissa ollut luotettavin vaikkapa viimeisen parin vuoden aikana?

Show more

jos mitkä ovat sarjatuotantokamaa :)

Ilmianna
Jaa

F1 autothan kirjoitti:

jos mitkä ovat sarjatuotantokamaa :)

Show more

Eipä ollu paljoa järkeä alkuperäisessäkään kommentissa, tuulipukukansalle pirkkaa vaan!

Ilmianna
Jaa

Merijamppa kirjoitti:

Miten niin Italialainen tekniikka ei ole luotettavaa? Ihanko essonbaarissa äijät niin on sanoneet?

Mikäs auto se on F1 kisoissa ollut luotettavin vaikkapa viimeisen parin vuoden aikana?

Show more

No haastattelepas mahdollisimman montaa italoauton omistajaa. Moni varmaan kehuu ajo-ominaisuuksia, mutta tekniikka ja etenkin sähköpuoli saa tuskin liikoja kiitoksia

Ilmianna
Jaa

jore3 kirjoitti:

No haastattelepas mahdollisimman montaa italoauton omistajaa. Moni varmaan kehuu ajo-ominaisuuksia, mutta tekniikka ja etenkin sähköpuoli saa tuskin liikoja kiitoksia

Show more

Pitkään seurasin yhdenkin Unon taivalta. Kone kävi aina vaan vaikka mittarissa oli 200 tuhatta ja 15 vuotta. Ei 1200 kuutioiset muutkaan paljon pidemmälle mene.

Tämänkin yksilön taru loppui lopulta korroosioon.

Ilmianna
Jaa

enpä tiedä kirjoitti:

Pitkään seurasin yhdenkin Unon taivalta. Kone kävi aina vaan vaikka mittarissa oli 200 tuhatta ja 15 vuotta. Ei 1200 kuutioiset muutkaan paljon pidemmälle mene.

Tämänkin yksilön taru loppui lopulta korroosioon.

Show more

Eipä taida tuo 200 tkm olla mikään kummoinen rajapyykki auton moottorilla, meillä oli -81 mallin Fiesta 1.1 litraisella kentin koneella. 370 tkm ilman moottorin aukaisua, ja sen jälkeen on tekniikka ehkä vielä hieman parantunut.

Ilmianna
Jaa

Välikommentti kirjoitti:

Eipä taida tuo 200 tkm olla mikään kummoinen rajapyykki auton moottorilla, meillä oli -81 mallin Fiesta 1.1 litraisella kentin koneella. 370 tkm ilman moottorin aukaisua, ja sen jälkeen on tekniikka ehkä vielä hieman parantunut.

Show more

Sivuston uusi ulkoasu heittää näköjään vanhoja juttuja uudestaan esille. Tavallaan se on hyväkin ettei joka kevät tarvitsisi kysyä miksi moottorini käy huonosti.

Ilmianna
Jaa

Merijamppa kirjoitti:

Miten niin Italialainen tekniikka ei ole luotettavaa? Ihanko essonbaarissa äijät niin on sanoneet?

Mikäs auto se on F1 kisoissa ollut luotettavin vaikkapa viimeisen parin vuoden aikana?

Show more

Ei ole ihan sama asia, mutta hyvä ajatus kuitenkin:)

Ilmianna
Jaa

Ykä kirjoitti:

Että tossa aiemmin tarjottin koneita identtisenä, mikä ei pidä paikkaansa kaasari/ruisku erojen takia. Se, että joku arvostaa ehkä kaasareita ruiskua enemmän onkin sitten jo makuasia. Itse kallistuisin kyllä ruiskujen puolelle, on sen verran paremmin toimineet autoissa.

Show more

kaasari vs. ruiskokoneet, mikä ero? Jos huollat itse perämoottorisi ja olet joskus joutunut purkamaan siitä kaasuttimet ts. tunnet niiden rakenteen ja tiedät, mitä niille pystyy ns."kenttäolosuhteissa" tekemään ja sinulla on perustyökalut mukana, SAATAT kaasarikoneelle pystyä matkalla toimintahäiriön sattuessa tekemään jotakin, joskin hankalaa sekin on.

ruiskukoneelle et vastaavassa tilanteessa pysty tekemään todennäköisesti yhtään mitään, eli se on heti mela kouraan ja meripeninkulmia taittamaan.....

ps: auton ruiskun halvaantuessa koituu tilanteesta harvoin vakavaa vaaraa, ellei kyseessä ole asumaton metsätaival, talviyö, -20c pakkasta ja juhlakamppeet päällä. Vesillä säätila saattaa kauniinakin päivänä vaihtua muutamassa hetkessä ja tilanne kääntyä hengenvaaralliseksi, jos moottori vikaantuu.

Ilmianna
Jaa

Merijamppa kirjoitti:

Miten niin Italialainen tekniikka ei ole luotettavaa? Ihanko essonbaarissa äijät niin on sanoneet?

Mikäs auto se on F1 kisoissa ollut luotettavin vaikkapa viimeisen parin vuoden aikana?

Show more

Siinä on kuule täystyö ja 20 ukkoa pitämässä huolta, että hyvä jos,ja kun 300 km kestää ferrarikin, ja joka kilpailujen välissä puretaan ja uusitaan osia moottoriinkin, joka laakerikin varmaan.

Ainoa,mihin voi luottaa, on se, että niitä korjataan.

Ilmianna
Jaa

Luotettavaa purkua kirjoitti:

Siinä on kuule täystyö ja 20 ukkoa pitämässä huolta, että hyvä jos,ja kun 300 km kestää ferrarikin, ja joka kilpailujen välissä puretaan ja uusitaan osia moottoriinkin, joka laakerikin varmaan.

Ainoa,mihin voi luottaa, on se, että niitä korjataan.

Show more

...Selva -merkkisiin perämoottoreihin...... niin miten? ? ? ? ? ? ?

Ainoa, mihin voi todella luottaa on SE tosiasia, ettei Suomessa valmisteta sen enempää perämoottoreita kuin F1 -kilpa-autojakaan!

SE on Selva se!

Ilmianna
Jaa

Merijamppa kirjoitti:

Miten niin Italialainen tekniikka ei ole luotettavaa? Ihanko essonbaarissa äijät niin on sanoneet?

Mikäs auto se on F1 kisoissa ollut luotettavin vaikkapa viimeisen parin vuoden aikana?

Show more

bendolino?

Ilmianna
Jaa


Luulen että jos selvan koneilla on kolmen vuoden takuu niin ei ne varmasti kovin huonoja voi olla, nää laatukommentit voi jättää omaan arvoonsa koska kyseisillä henkilöillä ei varmasti ole koskaan kyseistä konetta ollut.Osta vain jos saat hyvän tarjouksen.

Ilmianna
Jaa

Kestävyydeltään on SELVA .Ei omaa intressiä k.o. merkkin.Kaikki perustuu kuultuihin juttuihin ja muiden panetteluun.Mutta saman voi yleistää myös kaikkiin muihinkin merkkeihin.Tämä on mielipide, sillä varmuudella minkä täydellinen tietämättömyys asiasta on.

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

Itellä ollut 3v Selvan 80hv 2t kone. Vanhan Evinrude V4 hajottua oli pakko katsoa uutta konetta. Selva tarjosi 3v takuun ja tosi edullisen koneen 5500e. Selva on fyysisesti ISO kone,valtava koppa. Kone on siististi tehty ja yksinkertaista vanhaa 2t tekniikkaa. Käyntiääni on Selvassa tyhjäkäynnillä karkea,mutta ajossa ääni on matalaa ja täysin siedettävää.

Kone on verrattuna 90 hv Evikkaan liukuunlähdössä hieman voimattomanpi. Evinrude kynsi n.15m,tämä ehkä 25m. matka ja huippunopeudet ovat melkein samat.

Bensan kulutus oli suuri positiivinen yllätys,menee suht pienellä matka-ajossa verrattuna v4.seen.

Pääsen 22l tankilla n.55km,vauhtina 22s.

Selvan alkuperäiset tankit ovat tosi huonoja,ihan kelvottomia.

Mitään Käyntihäiriöitä tai vikoja ei vielä ole tullut,110h on koneella ajettu.

Ilmianna
Jaa

Itsellä Fox+60hv 2t Selva. Viime kesä ajettiin koneella ja ihan kelvollinen moottori. Koneen trimmi ei vie konetta kauheasti miinuksen puolelle ja itse lisäsin perään kiila kappaleet,että sain koneen tarpeeksi miinukselle liukuunlähdön helpottamiseksi.

Iso koppa on moottorissa,mutta kopan alla onkin väljää. painoa on 105kg. kopan alla,moottorin kyljessä on 4l öljysäiliö.Tuoreöljy voitelu syöttää 2% seosta koneelle. Äänitaso on normaali 2t koneelle ajossa,tyhjäkäynti on jyrisevää,pikkasen raakaa. Alapää onkin aika ohkanen ja vähän heikon oloinen.

Fox kulkee 33s huippuja ja lähtee liukuun hyvin.

5 aikuista kyydissä ja vielä mentiin 27s ja ei mitään ongelmia liukuun lähdössä.

Kone kuluttaa alle 4dl/km,4000rpm,22s on nopeus.

Vanhan tekniikan kone,väljässä tilassa,dellorton kaasuttimilla,hintaa 4000e=Hyvvii KONNEIT.

Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:

Eikös näissä Selvan 2t koneissa ole huolto-ohjelmassa samat työt (öljynvaihdot, venttiilien säädöt jne) kuin 4t koneissa eli 2t koneen haitat ja 4t koneen huoltokustannukset?`

Ilmianna
Jaa

Make kirjoitti:

Eikös näissä Selvan 2t koneissa ole huolto-ohjelmassa samat työt (öljynvaihdot, venttiilien säädöt jne) kuin 4t koneissa eli 2t koneen haitat ja 4t koneen huoltokustannukset?`

Show more

Selvalla on myös suorasuihku-2-tahtinen, joka on varsin monimutkainen, mutta pääosa on perusmallin koneita kaasuttimilla.

Sinällään voin 4-tahtikoneella 9 vuotta ajaneena todeta, että noita huolto-ongelmia liioitellaan. Esim. Yamahan F50:een säädin venttiilit kerran ja sekin turhaan. Öljyt toki pitää vaihtaa syksyllä mutta öljyaskartelua tulee 2-tahtisellekin.

Ilmianna
Jaa


Kaksi fanaatikko ryhmää(2T4T) todistelee itselleen kuinka toiset ovat täysin väärässä.

Ilmianna
Jaa

Osta ihan mikä tahansa muu mut älä Selvaa.

Ei ole hyvä.

mulla olis 1 20hv kerran uponnut toimiva muuten jos vain saisi vaihteet päälle ja veden kiertämään.

Ilmianna
Jaa
23 VASTAUSTA:

1578 tuntia takana vm 98 antibes 20hp koneella aikä alun (bensaletkusta löytyi valmistusvaiheen tankin puhdistuksessa käytetyn rätin pala) takkuilun jälkeen ole ollut mitään ongelmia. Käy ja kukkuu edelleen. Vanhahtavaa mutta luotettavaa tekniikkaa. Paremmin on toiminut kuin edelliset vanha 20hp mercuryt joka katkoi pystyakseleita 300 tunnin välein. Varsinkin kun hankintahinta oli uutena 40% halvempi kuin vastaavan länsikoneen.

Avasin uteliaisuuttani laitteen talvella ja hoonausjäljet näkyi sylintereissä edelleen...laitoin kasaan ja ei kun ajoon.

Ilmianna
Jaa

anadigi kirjoitti:

1578 tuntia takana vm 98 antibes 20hp koneella aikä alun (bensaletkusta löytyi valmistusvaiheen tankin puhdistuksessa käytetyn rätin pala) takkuilun jälkeen ole ollut mitään ongelmia. Käy ja kukkuu edelleen. Vanhahtavaa mutta luotettavaa tekniikkaa. Paremmin on toiminut kuin edelliset vanha 20hp mercuryt joka katkoi pystyakseleita 300 tunnin välein. Varsinkin kun hankintahinta oli uutena 40% halvempi kuin vastaavan länsikoneen.

Avasin uteliaisuuttani laitteen talvella ja hoonausjäljet näkyi sylintereissä edelleen...laitoin kasaan ja ei kun ajoon.

Show more

äääh unohtui mainita että oon tietty vaihtanut vesipumpun siipipyörän parin vuoden välein ja nyt talvella laitoin vaihteistoon uudet yläpään stefat koska oli hehdannut alkaa hikoilemaan kosteutta öljyn sekaan.

Ilmianna
Jaa

anadigi kirjoitti:

1578 tuntia takana vm 98 antibes 20hp koneella aikä alun (bensaletkusta löytyi valmistusvaiheen tankin puhdistuksessa käytetyn rätin pala) takkuilun jälkeen ole ollut mitään ongelmia. Käy ja kukkuu edelleen. Vanhahtavaa mutta luotettavaa tekniikkaa. Paremmin on toiminut kuin edelliset vanha 20hp mercuryt joka katkoi pystyakseleita 300 tunnin välein. Varsinkin kun hankintahinta oli uutena 40% halvempi kuin vastaavan länsikoneen.

Avasin uteliaisuuttani laitteen talvella ja hoonausjäljet näkyi sylintereissä edelleen...laitoin kasaan ja ei kun ajoon.

Show more

hei! itselläni on kanssa moottorin hankinta edessä. rahaa ei ole kovin paljoa käytössä.

mites selvan kulutus. ajattelin itse samaa konetta.

onko ollut mitään ongelmia

Ilmianna
Jaa

venehullu kirjoitti:

hei! itselläni on kanssa moottorin hankinta edessä. rahaa ei ole kovin paljoa käytössä.

mites selvan kulutus. ajattelin itse samaa konetta.

onko ollut mitään ongelmia

Show more

Kulutus on n. normaali luokkaa ennen oli 35 evinrude ja ehkä pienempi kulutus tällä

selvan 40 ,takana n10h ja hyvin tuo tuntuu pelaavan ainaskin vielä,tosin täytyy vielä ajella sisään rasvasemalla bensalla et ei ihan viä osaa sanoa miten käyttäytyy pisempiä matkoja ajettaessa pienilllä kierroksilla, ja onhan siinä uutena 3v takuu ei ne ihan kauhean huonoja sovi olla jos takuutakin annetaan noin paljon.Osto hinta on n. 40% halvempi kuin muut.

Ilmianna
Jaa

Olen hankkimassa soutuveneeseen 4 hp moottoria ja yksi edullisimmista on selva. Ja kun joku kertoi tällä palstalla että niitä valmistetaan kiinassa niin se ei pidä paikkaansa. Eli osien valmistus tapahtuu italiassa ja kokoonpano esim; ranskassa. Tämä tieto löyutyi koneen tyyppikikvestä. Lisäksi kaikki osat ovat vaihtokelpoisia yamaha koneiden kanssa. joten ensi kesän ajelen SELVALLA.

Ilmianna
Jaa

Terhi kirjoitti:

Olen hankkimassa soutuveneeseen 4 hp moottoria ja yksi edullisimmista on selva. Ja kun joku kertoi tällä palstalla että niitä valmistetaan kiinassa niin se ei pidä paikkaansa. Eli osien valmistus tapahtuu italiassa ja kokoonpano esim; ranskassa. Tämä tieto löyutyi koneen tyyppikikvestä. Lisäksi kaikki osat ovat vaihtokelpoisia yamaha koneiden kanssa. joten ensi kesän ajelen SELVALLA.

Show more

Käsittääkseni alkuperäisten italialaisten 2-T moottoreiden (esim. Naxos, Antibes,Madeira/Bull Shark, Portofino jne) osat eivät ole vaihtokelpoisia Yamahan osien kanssa, vaan ovat ihan omiaan niinkuin ko. moottoritkin. Esim. 40/50 hv:n Bull Shark perustuu Fiatin kehittämään matalapaineruiskutteiseen 2-T myllyyn, jossa on venttiilit!.

Tarkoitit varmaan Selvan nimellä valmistettuja 4-T -moottoreita (Wahoo, Manta, Dolphin ym). Niistä suurin osa on ymmärtääkseni Yamahan tehtailla, yamahan osista niiden lohkoihin valmistettuja ja osat ovat näin ollen vaihtokelpoisia keskenään. Kun katsoo niiden esitekuvia, ne ovat ulkonäöllisestikin identtisiä Yamahan nelitahtien kanssa maalausta ja teippausta lukuunottamatta.

Ilmianna
Jaa

Selvasti kirjoitti:

Käsittääkseni alkuperäisten italialaisten 2-T moottoreiden (esim. Naxos, Antibes,Madeira/Bull Shark, Portofino jne) osat eivät ole vaihtokelpoisia Yamahan osien kanssa, vaan ovat ihan omiaan niinkuin ko. moottoritkin. Esim. 40/50 hv:n Bull Shark perustuu Fiatin kehittämään matalapaineruiskutteiseen 2-T myllyyn, jossa on venttiilit!.

Tarkoitit varmaan Selvan nimellä valmistettuja 4-T -moottoreita (Wahoo, Manta, Dolphin ym). Niistä suurin osa on ymmärtääkseni Yamahan tehtailla, yamahan osista niiden lohkoihin valmistettuja ja osat ovat näin ollen vaihtokelpoisia keskenään. Kun katsoo niiden esitekuvia, ne ovat ulkonäöllisestikin identtisiä Yamahan nelitahtien kanssa maalausta ja teippausta lukuunottamatta.

Show more

Jep itsellä Selva antibes 20 vm03 varmaa Italian laatua. Minulla ollut 2 kautta toiminut lähes moitteetta. Eli ollut minusta hyvä kone

Nyt olisi talven aikana tarkoitus tehdä perusteellinen huolto ja vaihtaa vesipumpun siipipyörä jne.

Tietääkö joku hyvän varaosatoimittajan Selvan osille ?

Huoltohommia aloitellessa tuli vastaan outo homma kaasuttajan kurkussa, sieltä löytyi kuristin joka kaventaa kurkkua noin puolet. Varaosakuvastoja selattuani tulin siihen johtopäätökseen että ko. kone on muilta osin täysin sama kuin Antibes 25hp, eli ensi kaudelle ainakin kokeilen toimintaa ilman kuristajaa, vähän kun olisi lisäteholla tarvetta isommalla kuormalla.

Ilmianna
Jaa

Selva se kirjoitti:

Jep itsellä Selva antibes 20 vm03 varmaa Italian laatua. Minulla ollut 2 kautta toiminut lähes moitteetta. Eli ollut minusta hyvä kone

Nyt olisi talven aikana tarkoitus tehdä perusteellinen huolto ja vaihtaa vesipumpun siipipyörä jne.

Tietääkö joku hyvän varaosatoimittajan Selvan osille ?

Huoltohommia aloitellessa tuli vastaan outo homma kaasuttajan kurkussa, sieltä löytyi kuristin joka kaventaa kurkkua noin puolet. Varaosakuvastoja selattuani tulin siihen johtopäätökseen että ko. kone on muilta osin täysin sama kuin Antibes 25hp, eli ensi kaudelle ainakin kokeilen toimintaa ilman kuristajaa, vähän kun olisi lisäteholla tarvetta isommalla kuormalla.

Show more

On todennäköistä, että valmistaja tekee samasta lohkosta eri viritysasteilla ja kuvailemallasi kaasuttimen kurkunkuristimilla eritehoisia moottoreita. Olen Selvan 2-T -moottoriperhettä tutkiessani huomannut, että mallistossa on myös 30 hv:n versio nimellä Antibes, mahtaako se olla rakenteeltaan sama kone kuin omistamasi 20 hv ja mainitsemasi 25 hv ?

Mielenkiintoista ja mukavaa kuulla, että moottorisi on toiminut hyvin! Yleisesti ottaen, kun tällä palstalla on lukenut kokemuksia Selvoista, harva on niitä suoraan moittinut vaan pitänyt asiallisina, edullisina perusmoottoreina, mihin ne taitavat olla tarkoitettukin ja lukemani perusteella vikoja tuntuu riittävän kaikenmerkkisissä (myös ns. "hyvissäkin") koneissa. Pidä siitä siis hyvää huolta!

Yleisin vika perämoottoreissa tuntuu olevan, että aniharva muistaa/viitsii huoltaa niitä säännöllisesti. Veneilykauden jälkeen niiden annetaan yleensä hapantua ja jäätyä talven yli veneen perässä vailla minkäänlaista huomiota, sitten keväisin ihmetellään kun se ei oikein toimi ja tällaisen pidon jälkeen se on yleensä muutamassa vuodessa sökö.

Itselläni on moottorinhankinta -kuume ja Selva vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta! Sen alkuperämaa ja meillä hieman tuntematon merkki eivät minua haittaa sillä edullinen hinta ja eurooppalaisuus tänä kiinantuotteiden aikana ovat pelkkää plussaa!

Ilmianna
Jaa

Selva se kirjoitti:

Jep itsellä Selva antibes 20 vm03 varmaa Italian laatua. Minulla ollut 2 kautta toiminut lähes moitteetta. Eli ollut minusta hyvä kone

Nyt olisi talven aikana tarkoitus tehdä perusteellinen huolto ja vaihtaa vesipumpun siipipyörä jne.

Tietääkö joku hyvän varaosatoimittajan Selvan osille ?

Huoltohommia aloitellessa tuli vastaan outo homma kaasuttajan kurkussa, sieltä löytyi kuristin joka kaventaa kurkkua noin puolet. Varaosakuvastoja selattuani tulin siihen johtopäätökseen että ko. kone on muilta osin täysin sama kuin Antibes 25hp, eli ensi kaudelle ainakin kokeilen toimintaa ilman kuristajaa, vähän kun olisi lisäteholla tarvetta isommalla kuormalla.

Show more

tuolta olen osia ostellut selvaan: www.anymec.com

Ilmianna
Jaa

Selvasti kirjoitti:

On todennäköistä, että valmistaja tekee samasta lohkosta eri viritysasteilla ja kuvailemallasi kaasuttimen kurkunkuristimilla eritehoisia moottoreita. Olen Selvan 2-T -moottoriperhettä tutkiessani huomannut, että mallistossa on myös 30 hv:n versio nimellä Antibes, mahtaako se olla rakenteeltaan sama kone kuin omistamasi 20 hv ja mainitsemasi 25 hv ?

Mielenkiintoista ja mukavaa kuulla, että moottorisi on toiminut hyvin! Yleisesti ottaen, kun tällä palstalla on lukenut kokemuksia Selvoista, harva on niitä suoraan moittinut vaan pitänyt asiallisina, edullisina perusmoottoreina, mihin ne taitavat olla tarkoitettukin ja lukemani perusteella vikoja tuntuu riittävän kaikenmerkkisissä (myös ns. "hyvissäkin") koneissa. Pidä siitä siis hyvää huolta!

Yleisin vika perämoottoreissa tuntuu olevan, että aniharva muistaa/viitsii huoltaa niitä säännöllisesti. Veneilykauden jälkeen niiden annetaan yleensä hapantua ja jäätyä talven yli veneen perässä vailla minkäänlaista huomiota, sitten keväisin ihmetellään kun se ei oikein toimi ja tällaisen pidon jälkeen se on yleensä muutamassa vuodessa sökö.

Itselläni on moottorinhankinta -kuume ja Selva vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta! Sen alkuperämaa ja meillä hieman tuntematon merkki eivät minua haittaa sillä edullinen hinta ja eurooppalaisuus tänä kiinantuotteiden aikana ovat pelkkää plussaa!

Show more

Tutkiskelin vielä tarkemmin sattumalta näppeihini saatua varaosaluetteloa (googlettamalla löytyi ja hyvä, en vaan enää muista osoitetta ) ja mitä toistaiseksi selvisi on että 20 ja 25 hv versiot on ilmeisesti aivan sama kone vain kuristin on erona. 30 hp versiossa erona on short bloki eli kampikammion alakerta on eri varaosa numerolla kuin 25 heppaisessa, lisäksi kaasutin on eri versiota ilmeisesti samaa kokoluokkaa kuitenkin. Muutoin vaikuttaa koneet täysin identtisiltä tai ainakin samaa varaosaluetteloa käyttää koko Antibes moottoriperhe.

Kunhan huolto jatkuu tarkastelen vielä asioita.

Talvi tuntuu lyhyemmältä kun puuhailee prutkun kanssa

Ilmianna
Jaa

Selva se kirjoitti:

Tutkiskelin vielä tarkemmin sattumalta näppeihini saatua varaosaluetteloa (googlettamalla löytyi ja hyvä, en vaan enää muista osoitetta ) ja mitä toistaiseksi selvisi on että 20 ja 25 hv versiot on ilmeisesti aivan sama kone vain kuristin on erona. 30 hp versiossa erona on short bloki eli kampikammion alakerta on eri varaosa numerolla kuin 25 heppaisessa, lisäksi kaasutin on eri versiota ilmeisesti samaa kokoluokkaa kuitenkin. Muutoin vaikuttaa koneet täysin identtisiltä tai ainakin samaa varaosaluetteloa käyttää koko Antibes moottoriperhe.

Kunhan huolto jatkuu tarkastelen vielä asioita.

Talvi tuntuu lyhyemmältä kun puuhailee prutkun kanssa

Show more

Eli huolto on pidemmällä kone purettu osiksi. Ei vaan alakerran irrotin ja siipipyörän meinaan vaihtaa muutoin kone tuntuu olevan hyvässä kunnossa. peräöljyt hyvät, valutin vielä suodatinkankaan läpi että näen jos jotain ylimääräisiä puruja seassa, mutta mitään ei löytynyt.

Tuo siipipyöränkin vaihdan vaan oman mielenrauhan takia, kun kone ollut mulla tosiaan pari vuotta enkä paremmin tiedä aiemmista huoltotoimenpiteistä.

Osat tilasin maanantaina tuolta anymeciltä ja kohta piippaa puhelin, että osat on matkahuollossa. Hyvää toimintaa kiitos

Ilmianna
Jaa

Selva se kirjoitti:

Eli huolto on pidemmällä kone purettu osiksi. Ei vaan alakerran irrotin ja siipipyörän meinaan vaihtaa muutoin kone tuntuu olevan hyvässä kunnossa. peräöljyt hyvät, valutin vielä suodatinkankaan läpi että näen jos jotain ylimääräisiä puruja seassa, mutta mitään ei löytynyt.

Tuo siipipyöränkin vaihdan vaan oman mielenrauhan takia, kun kone ollut mulla tosiaan pari vuotta enkä paremmin tiedä aiemmista huoltotoimenpiteistä.

Osat tilasin maanantaina tuolta anymeciltä ja kohta piippaa puhelin, että osat on matkahuollossa. Hyvää toimintaa kiitos

Show more

Mietiskelinpä tuossa huoltoa tehdessä että, jos otan kuristuksen pois, niin ilmamäärä kasvaa huomattavasti, ja vastaavasti polttoaineseos on sama ? No kun aikaa oli niin tilasinpa dellorton kaasariin pari kokoa isomman pääsuuttimen. Nyt kun vaan pääsisi testailemaan, jos tulee sopivan lauhaa niin otan kyllä pienet kuivaharjoittelut, eli korvaläpillä kone käyntiin ja käynnin testaus. Sitten kaasari kuivaksi ja kevättä odottamaan.

Tietääkö joku minkä kokoisia suuttimia kaytetään 25-30 hv perämoottoreissa ? kaksikymppisessä oli vakiona 165 nyt laitoin 175 suuttimen

Ilmianna
Jaa

selva se kirjoitti:

Mietiskelinpä tuossa huoltoa tehdessä että, jos otan kuristuksen pois, niin ilmamäärä kasvaa huomattavasti, ja vastaavasti polttoaineseos on sama ? No kun aikaa oli niin tilasinpa dellorton kaasariin pari kokoa isomman pääsuuttimen. Nyt kun vaan pääsisi testailemaan, jos tulee sopivan lauhaa niin otan kyllä pienet kuivaharjoittelut, eli korvaläpillä kone käyntiin ja käynnin testaus. Sitten kaasari kuivaksi ja kevättä odottamaan.

Tietääkö joku minkä kokoisia suuttimia kaytetään 25-30 hv perämoottoreissa ? kaksikymppisessä oli vakiona 165 nyt laitoin 175 suuttimen

Show more

Missä kohdassa se kuristin on?

Ilmianna
Jaa

kuristaja 62 kirjoitti:

Missä kohdassa se kuristin on?

Show more

Se on heti kun kaasuttajan ottaa irti niin, kaasarin ja lohkon välissä on tiiviste ja muovinen kuristin jossa pitkän mallinen reikä. Kun sitä reikää vertaa imupuolen kurkkuun tai kaasarin läpimittaan voisi ajatella että se ahdistaa aika paljon.

Ilmianna
Jaa

selva se kirjoitti:

Mietiskelinpä tuossa huoltoa tehdessä että, jos otan kuristuksen pois, niin ilmamäärä kasvaa huomattavasti, ja vastaavasti polttoaineseos on sama ? No kun aikaa oli niin tilasinpa dellorton kaasariin pari kokoa isomman pääsuuttimen. Nyt kun vaan pääsisi testailemaan, jos tulee sopivan lauhaa niin otan kyllä pienet kuivaharjoittelut, eli korvaläpillä kone käyntiin ja käynnin testaus. Sitten kaasari kuivaksi ja kevättä odottamaan.

Tietääkö joku minkä kokoisia suuttimia kaytetään 25-30 hv perämoottoreissa ? kaksikymppisessä oli vakiona 165 nyt laitoin 175 suuttimen

Show more

Suurempi suutin pitää laittaa,muuten ei lisää potkua tule. Saattaa lkaa moottori käymään liian laihalla ja sen tietää mitä sitte tapahtuu. Mielenkiinnolla odottelen itsekkin kevättä,päivitin vm.80 9.9 Evikan 15 heppaseksi joka onnistui pelkällä kaasarin vaihdolla,eli 9.9 ja 15hv koneissa erona ainoastaan kaasarit. 15v koneessa isomi kurkku ja isommat suuttimet,ainakin kun testi tynnyrissä ajoi niin tuntui että potkua olisi reilusti lisää. Lykkyä "kadonneiden" hevosten metsästykseen. Laitahan rapsaa kun saat konetta testattua.

Ilmianna
Jaa

Evilrude kirjoitti:

Suurempi suutin pitää laittaa,muuten ei lisää potkua tule. Saattaa lkaa moottori käymään liian laihalla ja sen tietää mitä sitte tapahtuu. Mielenkiinnolla odottelen itsekkin kevättä,päivitin vm.80 9.9 Evikan 15 heppaseksi joka onnistui pelkällä kaasarin vaihdolla,eli 9.9 ja 15hv koneissa erona ainoastaan kaasarit. 15v koneessa isomi kurkku ja isommat suuttimet,ainakin kun testi tynnyrissä ajoi niin tuntui että potkua olisi reilusti lisää. Lykkyä "kadonneiden" hevosten metsästykseen. Laitahan rapsaa kun saat konetta testattua.

Show more

Virittelyn tulos oli epätasainen käynti ja vähän turhan kova nakuttava ääni ottaessa kierroksia tuli rutkasti mutta ei vaan käy hyvin ?

Taitaa suuttimen vaihdosta huolimatta käydä liian laihalla.

Virittely jatkukoon mutta kiire alkaa painaa päälle.

Ilmianna
Jaa

selva se kirjoitti:

Virittelyn tulos oli epätasainen käynti ja vähän turhan kova nakuttava ääni ottaessa kierroksia tuli rutkasti mutta ei vaan käy hyvin ?

Taitaa suuttimen vaihdosta huolimatta käydä liian laihalla.

Virittely jatkukoon mutta kiire alkaa painaa päälle.

Show more

Säätäjä vaan hakusessa läitoin vielä pykälää isomman suuttimen ja kuristin kevyemmin ilmaa, ja sitten pikkusuuttimen ja ilmaruuvin säätöjä kohdalleen, niin tuntuu että käynti ääni parani huomattavasti. Paatin pesu vielä ensi viikolla sitten ajattelin lähteä testailemaan.

Ajossa sen parhaiten huomaa onko lisää tehoa vai miten meni.

Hyvältä vaikuttaa

Ilmianna
Jaa

selva se kirjoitti:

Säätäjä vaan hakusessa läitoin vielä pykälää isomman suuttimen ja kuristin kevyemmin ilmaa, ja sitten pikkusuuttimen ja ilmaruuvin säätöjä kohdalleen, niin tuntuu että käynti ääni parani huomattavasti. Paatin pesu vielä ensi viikolla sitten ajattelin lähteä testailemaan.

Ajossa sen parhaiten huomaa onko lisää tehoa vai miten meni.

Hyvältä vaikuttaa

Show more

Unohdin vielä että kannatteepa vaihtaa tuo siipipyörä, vanha oli vielä päälisin puoli varsin hyvän näköinen, mutta ilmeisesti oli jännitys hävinnyt siivistä nimittäin merkkivesikin lensi aivan eri paineella kuin aikaisemmin.

Ilmianna
Jaa

selva se kirjoitti:

Unohdin vielä että kannatteepa vaihtaa tuo siipipyörä, vanha oli vielä päälisin puoli varsin hyvän näköinen, mutta ilmeisesti oli jännitys hävinnyt siivistä nimittäin merkkivesikin lensi aivan eri paineella kuin aikaisemmin.

Show more

Koeajot suoritettu ja tehonlisän huomasi selvästi. Säädöt kun on kohdallaan niin pelaa hyvin. Nyt kun olisi aikaa vaan veneillä.

Ilmianna
Jaa

selva se kirjoitti:

Koeajot suoritettu ja tehonlisän huomasi selvästi. Säädöt kun on kohdallaan niin pelaa hyvin. Nyt kun olisi aikaa vaan veneillä.

Show more

Tuli itsekkin hommattua remontoitu 20hv antibes.koneeseen tehty 700€ koneremppa eli kaikki laakerit,männänrenkaat ja stefat vaihdettu.Kyselisin selva miehiltä tästä kuripoistosta senverran että mihin suutinkokoon päädyit? 175?? eihän kaasarissa ole kuin 1 seosruuvi siinä tyhjäkäyntiruuvin vieressä? KIITOS jos etukäteen! =)

Ilmianna
Jaa

KalaKalle82 kirjoitti:

Tuli itsekkin hommattua remontoitu 20hv antibes.koneeseen tehty 700€ koneremppa eli kaikki laakerit,männänrenkaat ja stefat vaihdettu.Kyselisin selva miehiltä tästä kuripoistosta senverran että mihin suutinkokoon päädyit? 175?? eihän kaasarissa ole kuin 1 seosruuvi siinä tyhjäkäyntiruuvin vieressä? KIITOS jos etukäteen! =)

Show more

Joo ite kokeilin ensin 175 koon suuttimella mutta päädyin säätämisen myötä vielä 185 Suuttimeen. Kyllä juurikin sitä seosruuvia säädettiin ja kuunneltiin käyntiääntä jne. Ihan kokonaan en kuristinta jättänyt pois vaan leikkasin sitä reikää noin kolmanneksen suuremmaksi. ja laitoin takaisin, ihan mututuntumalta vaan ajattelin suojella konetta, ja pienempi tehonlisä riittää omiin tarpeisiin.

Muistaakseni AJ-moton verkkokaupasta tilasin dellorton suuttimia.

Ilmianna
Jaa

selva se kirjoitti:

Joo ite kokeilin ensin 175 koon suuttimella mutta päädyin säätämisen myötä vielä 185 Suuttimeen. Kyllä juurikin sitä seosruuvia säädettiin ja kuunneltiin käyntiääntä jne. Ihan kokonaan en kuristinta jättänyt pois vaan leikkasin sitä reikää noin kolmanneksen suuremmaksi. ja laitoin takaisin, ihan mututuntumalta vaan ajattelin suojella konetta, ja pienempi tehonlisä riittää omiin tarpeisiin.

Muistaakseni AJ-moton verkkokaupasta tilasin dellorton suuttimia.

Show more

meikä kans innostu pikkasen virittelemään ja tehonlisäys on huomattava! otin kokonaan pois sen muovikuristimen ja hain paikallisesta mopo/kevaritarvikeliikkeestä 185 koon suuttimen! hintaa kokonaista 3 egee! paljonko selva se mies jouduit konetta säätämään suuttimen vaihdon jälkeen? mulla koneen säätöihin ei koskettu eli samoilla menee komeesti... tyhjäkäyntiä pudotin pikkasen mut muuten samat kun ennen!!

Ilmianna
Jaa

kanikauko kirjoitti:

meikä kans innostu pikkasen virittelemään ja tehonlisäys on huomattava! otin kokonaan pois sen muovikuristimen ja hain paikallisesta mopo/kevaritarvikeliikkeestä 185 koon suuttimen! hintaa kokonaista 3 egee! paljonko selva se mies jouduit konetta säätämään suuttimen vaihdon jälkeen? mulla koneen säätöihin ei koskettu eli samoilla menee komeesti... tyhjäkäyntiä pudotin pikkasen mut muuten samat kun ennen!!

Show more

Virittäminen ei sinänsä varmaan ollut suurin syy säätöjen pielessä olemiseen, vaan ennemminkin se että koko kaasari oli mulla atomeina ja perusteellisen puhdistuksen alla. Säädöthän piti hakea uusiksi kokonaan.

Mutta kuten sanoin tehoa sai melko helposti ja edulliseti lisää. Itse olen ainakin tyytyväinen

Ilmianna
Jaa



Selvassa läpinäkyvät letkut bensatankin sunnasta bensapumpulle ja siitä kaasarille. Kun koneen saa käyntiin niin pumpun molemmin puolin letkuissa runsaasti ilmaa?? Vaihdoin bensapumpun kalvot ja tiivisteet, mutta ilmaa näkyy edelleen, käynnistysongelma ja pätkii käydessä.

Falskaako yleensä nuo pneumaattiset bensapumput ilmaa imu- ja puhalluspuolen letkuihin? Miten vaivasta pääsee??

Onko tietoa???

Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:

Eipä ne kyllä pahemmin falskaa ja jos flskaakin niin näkyy kyllä vuotona uloskin. Alkoiko temppuilu vasta kalvojen ja tiivisteiden vaihdon jälkeen? ts. menikö kalvot ja tiivisteet oikein päin ja oikeaan järjestykseen? Hieman kuulostaa nuo oireet siltä että kaasarissa olisi jotain roskaa(ei tarpeeksi soppaa),kannattaa laittaa se palikoiksi ja putsata,samalla voi (jos kurkusta näkyy) tarkistaa "venttiili" läppien kunto silmämääräisesti ettei niissä ole vikaa. Koita myös pumpata "pässinkivestä" kun kone käy,jos pätkiminen loppuu on varma että on sopan saanti ongelma.

Ilmianna
Jaa

drtjhjr kirjoitti:

Eipä ne kyllä pahemmin falskaa ja jos flskaakin niin näkyy kyllä vuotona uloskin. Alkoiko temppuilu vasta kalvojen ja tiivisteiden vaihdon jälkeen? ts. menikö kalvot ja tiivisteet oikein päin ja oikeaan järjestykseen? Hieman kuulostaa nuo oireet siltä että kaasarissa olisi jotain roskaa(ei tarpeeksi soppaa),kannattaa laittaa se palikoiksi ja putsata,samalla voi (jos kurkusta näkyy) tarkistaa "venttiili" läppien kunto silmämääräisesti ettei niissä ole vikaa. Koita myös pumpata "pässinkivestä" kun kone käy,jos pätkiminen loppuu on varma että on sopan saanti ongelma.

Show more

4-tahtiset Selva-perämoottorit 4, 8,15,20,25,40,50,60,100,115 ja 150 hv ovat Yamahan-tehtaan tekemiä,

koneessakin lukee made in Japan ,ero on vain moottorinkopan värissä. 2-tahtiset on tehty italiassa.

Ilmianna
Jaa

olen tutustunut asia kirjoitti:

4-tahtiset Selva-perämoottorit 4, 8,15,20,25,40,50,60,100,115 ja 150 hv ovat Yamahan-tehtaan tekemiä,

koneessakin lukee made in Japan ,ero on vain moottorinkopan värissä. 2-tahtiset on tehty italiassa.

Show more

Mulle on tullut vastaan 4hp 4-t Selva joka oli tyyppikilpensä mukaan valmistettu ranskassa. En sitten tiedä onko mahdollisesti myös ranskassa valmistettuja 4hp 4-t yömahojakin myynnissä.

Ilmianna
Jaa

Ykä2 kirjoitti:

Mulle on tullut vastaan 4hp 4-t Selva joka oli tyyppikilpensä mukaan valmistettu ranskassa. En sitten tiedä onko mahdollisesti myös ranskassa valmistettuja 4hp 4-t yömahojakin myynnissä.

Show more

Korjauksena. Pikku Yammut 2.5-8 hv tehdään Yamahan ranskan tehtaalla siksi myös Selva F4 ja F8 hv

on made in France

Ilmianna
Jaa

Selva/ Yamaha kirjoitti:

Korjauksena. Pikku Yammut 2.5-8 hv tehdään Yamahan ranskan tehtaalla siksi myös Selva F4 ja F8 hv

on made in France

Show more

Ranskalaiset eivät osaa tehä moottoreita. eikä vaihdekeppejäkään.-en tiedä kävelykepeistä,-samoin on italiaisten suhteen.-He itsekin ostavat mootttorit muualta.

Sen vain tiedän, etten ikikuuna päivänä osta ranskalaista moottoria, enkä venäläistä, enkä kiinalaista, vaikka olisi rekkakuorma varaosia, ja huoltomieskin mukana.

Ilmianna
Jaa

Tuttua kirjoitti:

Ranskalaiset eivät osaa tehä moottoreita. eikä vaihdekeppejäkään.-en tiedä kävelykepeistä,-samoin on italiaisten suhteen.-He itsekin ostavat mootttorit muualta.

Sen vain tiedän, etten ikikuuna päivänä osta ranskalaista moottoria, enkä venäläistä, enkä kiinalaista, vaikka olisi rekkakuorma varaosia, ja huoltomieskin mukana.

Show more

...et siis ikikuuna päivänä osta kiinalaista moottoria! Jassoo, sulta jää silloin siis esim. moni Mercury hankkimatta ja kannattaa muuten vilkaista muutaman muunkin merkin tyyppikilpeä ennen kuin lyö kaupat lukkoon, sillä pieni iloinen kiinalainen on noissa hommissa vikkelä kaveri.....ja sen länsimainen toimeksiantaja melkoisen ahne paremmalle voitto-osuudelle......

ps: mekin ostamme muualla valmistetun moottorin kun ei itse osata tehdä, eli se niistä italialaisista ja ranskalaisista.......

Ilmianna
Jaa

Tuttua kirjoitti:

Ranskalaiset eivät osaa tehä moottoreita. eikä vaihdekeppejäkään.-en tiedä kävelykepeistä,-samoin on italiaisten suhteen.-He itsekin ostavat mootttorit muualta.

Sen vain tiedän, etten ikikuuna päivänä osta ranskalaista moottoria, enkä venäläistä, enkä kiinalaista, vaikka olisi rekkakuorma varaosia, ja huoltomieskin mukana.

Show more

Renaultista opin sen verran että minä en osta muuta Ranskalaista kuin Juustoa, Viiniä, Konjakkia ja Huoran. Siinä maassa valmistetun teknisen vempaimen onnistumisen ehtona on se että onko Pierre sattunut tulemaan liukuhihnan ääreen panemaan osan paikoilleen. Jos ei sattunut tulemaan töihin, niin homma jatkuu, kysesen osan puuttuessa tai sinne päin paikoilleen heitettynä.

Ilmianna
Jaa


Se on yamahan kopio.

Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:

Selvannukseksi sinulle, ettei Selva ole mikään Yamahan kopio, vaan homma menee näin:

4-tahtiset Selvat ovat 40 hv:sta ylöspäin Yamahan tehtailla japanissa valmistettuja moottoreita, joissa on vain Selvan teippaukset konekopassa. esim. Selva Manta (Yamaha on vähemmistöosakas Selva Marine S.p.a:ssa) Ne eivät siis ole kopioita.

2-tahtiset 40 - 80hp:n Fiat -moottoriset DFI-koneet puolestaan ovat Italiassa valmistettuja (mm. Bull Shark, Grey Shark jne.) eli ne ovat sitten teknisesti ihan oma tyyppinsä.

Kuuleman mukaan 2 ja 4-tahtisia 4 - 10 hp:n pikku-Selvoja kootaan lisäksi Ranskassa sekä Selvan että Yamahan osista.

Lisätietoja: www.selvamarine.com

Tuliko Selvaksi?

Ilmianna
Jaa

Selvaillaan vaan! kirjoitti:

Selvannukseksi sinulle, ettei Selva ole mikään Yamahan kopio, vaan homma menee näin:

4-tahtiset Selvat ovat 40 hv:sta ylöspäin Yamahan tehtailla japanissa valmistettuja moottoreita, joissa on vain Selvan teippaukset konekopassa. esim. Selva Manta (Yamaha on vähemmistöosakas Selva Marine S.p.a:ssa) Ne eivät siis ole kopioita.

2-tahtiset 40 - 80hp:n Fiat -moottoriset DFI-koneet puolestaan ovat Italiassa valmistettuja (mm. Bull Shark, Grey Shark jne.) eli ne ovat sitten teknisesti ihan oma tyyppinsä.

Kuuleman mukaan 2 ja 4-tahtisia 4 - 10 hp:n pikku-Selvoja kootaan lisäksi Ranskassa sekä Selvan että Yamahan osista.

Lisätietoja: www.selvamarine.com

Tuliko Selvaksi?

Show more

Joo, selvaksi tuli, mutta kun kävin tuossa maahantuoja Konekeskon sivuilla ja sen jälkeen Selvan omilla kotisivuilla jäin ihmettelemään, miksi Konekesko kauppaa meillä vain noita 4-T "Yamaha" -Selvoja, vaikka valmistajalla on sarja euroopan päästömääräykset täyttäviä 2-T DFI -moottoreita???

Ilmianna
Jaa

2-T kirjoitti:

Joo, selvaksi tuli, mutta kun kävin tuossa maahantuoja Konekeskon sivuilla ja sen jälkeen Selvan omilla kotisivuilla jäin ihmettelemään, miksi Konekesko kauppaa meillä vain noita 4-T "Yamaha" -Selvoja, vaikka valmistajalla on sarja euroopan päästömääräykset täyttäviä 2-T DFI -moottoreita???

Show more

Selvan nelarithan valmistaa Yamaha omista osistaan japanissa, kun taas nuo kaksitahtiset matalapaineruiskukoneet ovat italialaisten omia tekeleitä omista osistaan omassa maassaan. mä luulen, että Konekeskolle on markkinointi-imagollisesti turvallisempaa myydä tunnetun valmistajan luotettavan laadun maassa tekemää "rinnakkaismoottoria" johon sopivat jammun osat, kuin yrittää vakuuttaa asiakkaita alkuperäisen Selvan laadusta ja pitää vielä toista varaosavarastoa.

Ilmianna
Jaa

Kysellessäsi täällä käyttökokemuksia Selva -perämoottoreista saat kokemusperäistä käyttötietoa n.5%:in verran ja loput 95% ovat Teboilin tankkauslaiturilla, kaverin siskonmieheltä kuultuja luulopuheita.

Nykyään kone kuin kone kestää, myös Selva, normaalissa vapaa-ajankäytössä, kunhan se ajokauden päätyttyä huolletaan ja talvisäilytetään asianmukaisesti ja muutenkin katsotaan hiukan sen perään.

Selvan suurimmat viat taitavat olla, ettei se ole meillä yleisesti tunnettu ja tunnustettu merkkimoottori. Kilpailijoita edullisempi hinta on omiaan herättämään epäluuloja samoin kuin se, ettei sen valmistusmaa ole normaalisti hyväksytty Japani tai USA, vaan alunperin Italia. (2-t koneilla)

Yllättävintä on se ettei Japanissa, Yamahan tehtailla niiden osista kasatut 4-tahti Selvat ole mullistaneet markkinoitamme, vaikka Yamaha jos mikä on maassamme nykyään erittäin yleinen, kestäväksi haukuttu ja hyväksytty tasaisen harmaa laatukone ja 4-t Selva prikulleen sama moottori, vain eri teipeillä ja huomattavasti Jammua edullisempi?

Ehkä moisen myynnin esteenä ovat mielleyhtymät "kopioinnista", huonommasta jälleenmyyntiarvosta tai sitten vain halutaan maksaa arkisesta käyttötavarasta vapaaehtoisesti enemmän pelkän merkin vuoksi????

Lopuksi: Kannattaa muistaa, että kun nykyään hankkii vaikkapa 20hp:n Mercuryn, ostaa itse asiassa japanilaisen Tohatsun ja jos investoi saman merkin 50:seen, valmistusmaa muuttuukin Kiinaksi (ties vaikka olisi itse Parsunin tehtailla kasattu......hyi kamala) eli ei ole moottoria merkkiin katsomista, näinä globalisaation päivinä.

Ja jos haluat aidosti Amerikkalaisen koneen, on ainoa vaihtoehto Evinrude (ja sekin on Kanadalaista tekoa)

Ilmianna
Jaa
13 VASTAUSTA:

joo, lueskelin tossa ton sun sepustukses ja samoilla linjoilla oon. Selvan vika on sen tuntemattomuus, se ei oo mikään uus merkki mutta sitä ei oo tuotu meille vielä kovin kauaa ja täällähän tunnetaan tiettyy ennakkoluuloo kaikkee italialaista kohtaan, sen mä oon huomannu. toi jälleenmyyntiarvo on kans aika merkittävä tekijä, tunnetusta kallimmasta kun saa myydessä paremmin ku tuntemattomasta halvemmasta.

no on tietysti hulluu ajatella, että kuka pöhkö sitä venettä ja moottorii hankkii pelkän jälleenmyynnin takia, sillä eikös ne veneilyä varten osteta? tosiasia on kuitenki just päinvastoin. kun vene hankitaan, niin pari ekaa kesää sillä viittitään ajaa 100 solmua ympäri lähivesiä, sit menee pari potkurii salakareissa ja kirotaan koneen pensakuluja, seuraavat pari kesää se kelluu ajamattomana laiturissa ja sit yhden kauden kuivana pukeilla jätkien revittävänä.

sit tulee tää vaihe, että siitä tarttee päästä eroon ja juuri sillon on paljo mukavempaa pistää ilmotukseen että sen kivissä kolhitun ja kitillä paikatun bellan koneena on juuri sisäänajettu mercury, tohatsu tai evikka, kun joku selva josta vain kurallinen veneilijöistä tietää, mikä se on.

joo, ei selvasta meidän maahan konetta tuu, sillä ajelee vaan sellaset jotka tietää mikä se on.....

tosson muuten linkki, jossa on vähä selvan historiaa ja esittelyy firmasta:

www.selvamarine.com/images/companyprofileen.pdf

hyvät kesänjatkot kaikille paatinomistajille ja varokaa niitä kiviä!

Ilmianna
Jaa

joo, niin se taitaa olla että jammun, mercun, ewarin, hondan tai tohatsun hankintaa sun ei tarvitte perustella kenellekkään. mutta ostappa joku selva niin kolmasosa totee että kaikkeehan voi kokeilla, yks kolmannes kysyy saikko halvalla ja viimenen kolmannes ei edes tiedä koko merkkiä.

Ilmianna
Jaa

propellos kirjoitti:

joo, niin se taitaa olla että jammun, mercun, ewarin, hondan tai tohatsun hankintaa sun ei tarvitte perustella kenellekkään. mutta ostappa joku selva niin kolmasosa totee että kaikkeehan voi kokeilla, yks kolmannes kysyy saikko halvalla ja viimenen kolmannes ei edes tiedä koko merkkiä.

Show more

Hei!

Pakko avautua. Ostin viime vuonna vähän käytetyn 2,5 hp Selva Seahorse moottorin. Oli vuoden 2009 mallia, takuuta voimassa, hinta halp jne... joten tyhmän oli helppo langeta. Kuukauden käytön jälkeen sen mäntä oli palasina => syksyllä huoltoon ja takuusta kokonaan uusi kone. Tämä kävi sitten 1,5 kuukautta, kun ei enää suostunut käynnistymään kuin uusilla tulpilla, jotka se jotenkin hajotti parin käynnistyksen jälkeen. Tulpatkin oli niin harvinaisia, ettei kaikissa koneliikkeissä edes tiedetty sellaisia olevan. No huoltoon, jossa todettiin, ettei tätä osata korjata. Laitettiin huollossa taas uudet tulpat => kone käyntiin ja naapuriliikkeeseen. Siellä vaihdoin sen 4t Yamahaan. Nyt on mukava käydä kalassa, kun tietää, että moottori vie ja tuo!

Eikä se oikein pelittänyt uistellessa: käyntihäiriöitä, sammumisia yms yms. Mutta mun kokemukset on tosiaan tosta 2,5 hp italianihmeestä, isommat voi olla parempia, ei ne ainakaan huonompia voi olla...

Ilmianna
Jaa

ex-selva kirjoitti:

Hei!

Pakko avautua. Ostin viime vuonna vähän käytetyn 2,5 hp Selva Seahorse moottorin. Oli vuoden 2009 mallia, takuuta voimassa, hinta halp jne... joten tyhmän oli helppo langeta. Kuukauden käytön jälkeen sen mäntä oli palasina => syksyllä huoltoon ja takuusta kokonaan uusi kone. Tämä kävi sitten 1,5 kuukautta, kun ei enää suostunut käynnistymään kuin uusilla tulpilla, jotka se jotenkin hajotti parin käynnistyksen jälkeen. Tulpatkin oli niin harvinaisia, ettei kaikissa koneliikkeissä edes tiedetty sellaisia olevan. No huoltoon, jossa todettiin, ettei tätä osata korjata. Laitettiin huollossa taas uudet tulpat => kone käyntiin ja naapuriliikkeeseen. Siellä vaihdoin sen 4t Yamahaan. Nyt on mukava käydä kalassa, kun tietää, että moottori vie ja tuo!

Eikä se oikein pelittänyt uistellessa: käyntihäiriöitä, sammumisia yms yms. Mutta mun kokemukset on tosiaan tosta 2,5 hp italianihmeestä, isommat voi olla parempia, ei ne ainakaan huonompia voi olla...

Show more

sun kertomias ongelmia en yhtään epäile, mutta oliks toi omistamas 2.5hp:n seahorse oikeesti italialainen? kato sehän näyttäis ainakin selvan omien sivujen mukaan olevan 4-T kone ja kaikki selvan nelarithan on tunnetusti jammun valmistamia. joku tosin kertoi noissa ylemmissä kommenteissa, et selvan pikkukoneet tehtäisiin jammun ranskan tehtailla mutta näyttävät ainakin koppansa mallin perusteella olevan selvoiksi teipattuja jammuja.... miten on?

Ilmianna
Jaa

propellos kirjoitti:

sun kertomias ongelmia en yhtään epäile, mutta oliks toi omistamas 2.5hp:n seahorse oikeesti italialainen? kato sehän näyttäis ainakin selvan omien sivujen mukaan olevan 4-T kone ja kaikki selvan nelarithan on tunnetusti jammun valmistamia. joku tosin kertoi noissa ylemmissä kommenteissa, et selvan pikkukoneet tehtäisiin jammun ranskan tehtailla mutta näyttävät ainakin koppansa mallin perusteella olevan selvoiksi teipattuja jammuja.... miten on?

Show more

Koska koneessa oli tarra, jossa luki isolla "made in Italy". Vissiinki nää pienimmät 2,5 hp koneet on "aitoja Selvoja" eli italiaisten tekemiä, siitä ylöspäin sitten yammuja. Eikä se muuten ollu "oikeesti" 4t vaan tuorevoitelu, elikkäs 95 bensaa tankkiin ja toiseen säiliöön 2t öljyä. Sekotteli sitten itte ne sopivaksi. Tai ainakin yritti, ei vissiin onnistunut kauheen hyvin ku sai sen männänkin rikki.

Eikä siinä ollu vaihdelaatikkoa, vaan keskipakoiskytkin, kuten moottorisahassa (tyhjäkäynnillä ei eteenpäin => vähän kaasua ja sitten kuljettiin. Jos sen sai käyntiin.

Tota pikkukonetta en kyllä suosittele kenellekään, ainakaan perämoottoriksi...

Ilmianna
Jaa

ex-selva kirjoitti:

Koska koneessa oli tarra, jossa luki isolla "made in Italy". Vissiinki nää pienimmät 2,5 hp koneet on "aitoja Selvoja" eli italiaisten tekemiä, siitä ylöspäin sitten yammuja. Eikä se muuten ollu "oikeesti" 4t vaan tuorevoitelu, elikkäs 95 bensaa tankkiin ja toiseen säiliöön 2t öljyä. Sekotteli sitten itte ne sopivaksi. Tai ainakin yritti, ei vissiin onnistunut kauheen hyvin ku sai sen männänkin rikki.

Eikä siinä ollu vaihdelaatikkoa, vaan keskipakoiskytkin, kuten moottorisahassa (tyhjäkäynnillä ei eteenpäin => vähän kaasua ja sitten kuljettiin. Jos sen sai käyntiin.

Tota pikkukonetta en kyllä suosittele kenellekään, ainakaan perämoottoriksi...

Show more

Siis mikä systeemi siinä nyt oli? Eikä 4t ja 2t ero ole voitelussa, se on ihan sama miten se on järjestetty.

Ilmianna
Jaa

797 kirjoitti:

Siis mikä systeemi siinä nyt oli? Eikä 4t ja 2t ero ole voitelussa, se on ihan sama miten se on järjestetty.

Show more

""Siis mikä systeemi siinä nyt oli? Eikä 4t ja 2t ero ole voitelussa, se on ihan sama miten se on järjestetty. ""

Kaverihan kertoi selkeästi että oli 2t ja tuoreöljyvoitelu, lukutaito? Missään nelareissa mitään tuoreöljytsydeemejä.

Ilmianna
Jaa

797 kirjoitti:

Siis mikä systeemi siinä nyt oli? Eikä 4t ja 2t ero ole voitelussa, se on ihan sama miten se on järjestetty.

Show more

PASKA. Tehdas tosiaan kaupittelee sitä 4t. En ole mikään moottoriseppä, enkä haluakaan. Haluan vaan, että moottori toimii. Huollossa vaan sanoivat, että "tätä italianpoikien 2t konetta emme osaa huoltaa". Ja mun mielestä kun ei muihin mun 4t vehkeisiin oo ikinä tarvinnu 2t öljyä laittaa...

Mutta oli mikä oli, ei se toiminut!

Ilmianna
Jaa

Ex-selva kirjoitti:

PASKA. Tehdas tosiaan kaupittelee sitä 4t. En ole mikään moottoriseppä, enkä haluakaan. Haluan vaan, että moottori toimii. Huollossa vaan sanoivat, että "tätä italianpoikien 2t konetta emme osaa huoltaa". Ja mun mielestä kun ei muihin mun 4t vehkeisiin oo ikinä tarvinnu 2t öljyä laittaa...

Mutta oli mikä oli, ei se toiminut!

Show more

Seosbensaa käyttäviä 4t. kyllä löytyy, esim. stihlin lehtipuhallin, mutta tuoreöljyvoideltua 4t. perärutkua ei taida olla, ei myöskään seosbensaa käyttävää?

Ilmianna
Jaa

Ex-selva kirjoitti:

PASKA. Tehdas tosiaan kaupittelee sitä 4t. En ole mikään moottoriseppä, enkä haluakaan. Haluan vaan, että moottori toimii. Huollossa vaan sanoivat, että "tätä italianpoikien 2t konetta emme osaa huoltaa". Ja mun mielestä kun ei muihin mun 4t vehkeisiin oo ikinä tarvinnu 2t öljyä laittaa...

Mutta oli mikä oli, ei se toiminut!

Show more

"On se joo kumma kun italialaiset ei osaa tehdä perämoottoreita. Aina olen teräketjuöljyä koneissani käyttänyt ja nyt se hajosi. On kyllä italialaisten vika, että se ei toiminut."

Edellinen omistajakin varmasti vannoi, ettei ole koskaan leikannut kiinni öljyn loppumisen takia. Uudet tulpatkin hajosivat kuin itsestään, sillä ei varmasti ollut merkitystä, että tulpat olivat vääränlaiset? Kuulostaa muutenkin asiantuntevalta huoltoliikkeeltä, kun eivät ymmärrä yksinkertaista 2t konetta.

Kannattaa vaihtaa Mercuryyn, se on kuulemma hyvä. Oman -07 EFi:n korjauksiin ei ole mennyt kuin 1000 euroa takuun päättymisen jälkeen. Huoletonta on meno ollut, kun ainoastaan bensapumppu ja trimmi ovat hajonneet.

Ilmianna
Jaa

60 EFi kirjoitti:

"On se joo kumma kun italialaiset ei osaa tehdä perämoottoreita. Aina olen teräketjuöljyä koneissani käyttänyt ja nyt se hajosi. On kyllä italialaisten vika, että se ei toiminut."

Edellinen omistajakin varmasti vannoi, ettei ole koskaan leikannut kiinni öljyn loppumisen takia. Uudet tulpatkin hajosivat kuin itsestään, sillä ei varmasti ollut merkitystä, että tulpat olivat vääränlaiset? Kuulostaa muutenkin asiantuntevalta huoltoliikkeeltä, kun eivät ymmärrä yksinkertaista 2t konetta.

Kannattaa vaihtaa Mercuryyn, se on kuulemma hyvä. Oman -07 EFi:n korjauksiin ei ole mennyt kuin 1000 euroa takuun päättymisen jälkeen. Huoletonta on meno ollut, kun ainoastaan bensapumppu ja trimmi ovat hajonneet.

Show more

Eli öljy oli kyllä justiinsa sitä outboard 2t öljyä, samoilla koodeilla jota ohjekirjassa pyydettiin. Koodeja en nyt enää muista, mutta ne kyllä tarkastettiin ihan koneliikkeen myyjän kanssa.

On totta, että edellinen omistaja on saattanut siihen ekaan koneeseen laittaa mitä öljyä tahansa, jonka takia mäntä hajosi.

Koneliike täälläpäin myi vain 4t Selvoja, tällaista italalaista paskaa eivät olleet nähneetkään. Itsekin keskustelin puhelimessa Keskon edustajan kanssa talvella, jonka mukaan Suomessa ei ollut kuin yksi Guru, joka näitä vempaimia korjaa, niitä kun ei vissiinkään hirveesti Suomessa myydä.

Mutta tulpat: konehan hajotti ensin sen tehtaalla asennetun tulpan, joka siis oli koneessa jo valmiiksi kiinni. Sen jälkeen vielä 3 ihan samanlaista, näissäkin oli samat koodit kuin tehdasasenteisessa ja ohjekirjassa.

Vaikka tyhmänä Selvan ostinkin, ihan älykääpiö en kuitenkaan ole...

Koneen tuorevoitelua mainostetaan tehtaan sivuilla "sensaatiomaiseksi keksinnöksi, jonka avulla konetta voi kuljettaa missä asennossa tahansa, ilman että voiteluöljyä valuu konetilaan". Pirun kätevä ominaisuus - koneen sai tosiaan huoletta heittää Volvon takaluukkuun, kun lähettiin taas huoltoon...

Mutta sinänsä en halua mitään merkkikiistoja lietsoa, jos joku on onnellinen ja tyytyväinen Selvaansa, hieno homma. Toimiva perämoottori on kalastuksen / veneilyn yksi tärkeimpiä asioita. Kerroin vain omista kokemuksistani tuon pienen, oudon ja eittämättä huonon moottorin kanssa.

Ilmianna
Jaa

osaa.. kirjoitti:

""Siis mikä systeemi siinä nyt oli? Eikä 4t ja 2t ero ole voitelussa, se on ihan sama miten se on järjestetty. ""

Kaverihan kertoi selkeästi että oli 2t ja tuoreöljyvoitelu, lukutaito? Missään nelareissa mitään tuoreöljytsydeemejä.

Show more

On siinä että "kaveri" etkä sinä tiedä mistä puhutaan. Selva 2,5 Sea Horse on nelitahtinen moottori, piste. Ja siinä on tuoreölyvoitelu, meneekö jakeluun? Ei moottorin voitelu määritä onko se 2 vai 4 tahtinen, opettelle moottoritekniikkaa!

Ilmianna
Jaa

ex-Selva kirjoitti:

Eli öljy oli kyllä justiinsa sitä outboard 2t öljyä, samoilla koodeilla jota ohjekirjassa pyydettiin. Koodeja en nyt enää muista, mutta ne kyllä tarkastettiin ihan koneliikkeen myyjän kanssa.

On totta, että edellinen omistaja on saattanut siihen ekaan koneeseen laittaa mitä öljyä tahansa, jonka takia mäntä hajosi.

Koneliike täälläpäin myi vain 4t Selvoja, tällaista italalaista paskaa eivät olleet nähneetkään. Itsekin keskustelin puhelimessa Keskon edustajan kanssa talvella, jonka mukaan Suomessa ei ollut kuin yksi Guru, joka näitä vempaimia korjaa, niitä kun ei vissiinkään hirveesti Suomessa myydä.

Mutta tulpat: konehan hajotti ensin sen tehtaalla asennetun tulpan, joka siis oli koneessa jo valmiiksi kiinni. Sen jälkeen vielä 3 ihan samanlaista, näissäkin oli samat koodit kuin tehdasasenteisessa ja ohjekirjassa.

Vaikka tyhmänä Selvan ostinkin, ihan älykääpiö en kuitenkaan ole...

Koneen tuorevoitelua mainostetaan tehtaan sivuilla "sensaatiomaiseksi keksinnöksi, jonka avulla konetta voi kuljettaa missä asennossa tahansa, ilman että voiteluöljyä valuu konetilaan". Pirun kätevä ominaisuus - koneen sai tosiaan huoletta heittää Volvon takaluukkuun, kun lähettiin taas huoltoon...

Mutta sinänsä en halua mitään merkkikiistoja lietsoa, jos joku on onnellinen ja tyytyväinen Selvaansa, hieno homma. Toimiva perämoottori on kalastuksen / veneilyn yksi tärkeimpiä asioita. Kerroin vain omista kokemuksistani tuon pienen, oudon ja eittämättä huonon moottorin kanssa.

Show more

Yamahalla mitään tehdasta ranskassa ole,se on MBK-industries.

Pöljät, MBK on muodostettu Motobecanesta ym, jotka ovat koneita tehneet kymmeniä vuosia ennen Japanilaisia räpeltäjiä.

Yamaha on täysin yliarvostettu merkki, suurin osa nykyään sen osista tulee Kiinasta, Espanjasta, Intiasta.

Ja herrantähden, pysykää kaukana kaasutin-Yamahoista, jatkuvaa ongelmaa ja varaosat järkyttävissä hinnoissa.

Jos Japanilainen pitää olla, osta Tohatsu, typerä nimi, mutta kovaan ammattikäyttöön tehty ja hinta todella sopiva.

Ilmianna
Jaa


Olisin minäkin kysynyt niiltä asiantuntijoilta, ovatko itse nähneet että joka toiseen tai joka viidenteen tai mitenvaan liukuhihnan päästä tulevaan koneeseen randomilla liimataan jompi kumpi tarra SELVA tai YAMAHA.

Omistan Deutserin kompuran joka on ihan samanlainen kuin yks' toinenkin merkki mut kun piti laittaa siihen ilmaputsari niin ei mennyt koska kannesta oli jengat sököt(muovinen meni, mutta siihen kulikin omanlaisensa jenga). Eli onko niin että laaduntarkastajan hylkäämistä jammun osista kootaan kone ja nimi on selva, siis esim sylinteri ei ole aivan 100% vaan esim 80% joten ei kelpaa Yamahan moottoriin mutta tehdään siitä selva.. Aikaa myöden selvaan voi varaosaksi laittaa jammun osan , mikä pitkässä juoksussa tulee kalliiksi.

Ilmianna
Jaa

Olisin minäkin kysynyt niiltä asiantuntijoilta, ovatko itse nähneet että joka toiseen tai joka viidenteen tai mitenvaan liukuhihnan päästä tulevaan koneeseen randomilla liimataan jompi kumpi tarra SELVA tai YAMAHA.

Omistan Deutserin kompuran joka on ihan samanlainen kuin yks' toinenkin merkki mut kun piti laittaa siihen ilmaputsari niin ei mennyt koska kannesta oli jengat sököt(muovinen meni, mutta siihen kulikin omanlaisensa jenga). Eli onko niin että laaduntarkastajan hylkäämistä jammun osista kootaan kone ja nimi on selva, siis esim sylinteri ei ole aivan 100% vaan esim 80% joten ei kelpaa Yamahan moottoriin mutta tehdään siitä selva.. Aikaa myöden selvaan voi varaosaksi laittaa jammun osan , mikä pitkässä juoksussa tulee kalliiksi.

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

Yli 8hp 4-tahtiset Selvat ovat samoja kuin Yamahat, MUTTA pikkukoneet ovat italialaista tekoa, oli 2- tai 4-tahti.

Ja 2.5hp vieläpä ilmajäähdytteisiä (kuten pikku Honda) ja tuorevoitelulla.

Ei kuulosta hyvältä. Kokemusta tosin ei ole noista Selvoista.

Ilmianna
Jaa

jeejee

Ilmianna
Jaa

Mulla oli edellisessä veneessäni Selvan 40 (Barracuda; se on ihan sama kone kuin Yamaha 40 perämoottori) Ajoin sillä 3 kautta merellä. Ei mitään ongelmia. Kone on japanilaisen Yamahan tekemä ja kasaama. Italialaisen Selvan panos on koneen koppa ja sarjanumero. Thats it. Kaikissa hallinta laitteissa ja jopa virta-avaimessa lukee YAMAHA.

Nykyisessa veneessäni on Selvan 60 (Dorado). Sama juttu. Ei ongelmia. Kone toimii asiallisesti ja hyvin. Veneeni on nykyään sisävesillä, joten pääsen pienemmällä ylläpidolla. En usko, että nelitahti Selvalla ja nelitahti Yammulla on mitään eroja. Näkeehän sen siitä kuinka se on hinnoiteltu.

Kun ostin 40 Selvan se oli lähes 3000 egee halvempi kuin vastaava Yammu. 60 jinnan ero oli enää 1200.

Tietysti vannoutuneet Yammu-ihmiset hyökkäävät sutena kimppuuni, mutta kestän sen. Tunteilla ei korvata tekniikkaa. :)

Ilmianna
Jaa


Upeenmahtava keskustelunpläjäys... :-)

Sen verran tuosta Selvamarinesta, jotta entisessä elämässä oli liiketuttava, jolla oli "mökki" Adrianmeren rannassa (Riminin lähellä) ja paatti laiturissa.

Veneessä oli Selvan tilaustyönä tekemä moottori ja voimansiirto.

Sinne konehuoneeseen katsoessa meinas tulla kuset housuun, venttiilikopissa luki Ferrari ja vieressä modificazioni e Selva tjsp...

Viimeistely oli semmosta luokkaa jotta ei tehdä urakalla; kaikki johdotuksetkin oli tehty hyllyihin, ja mutkat väännetty sapluunalla.

Ja se käyntiääni... ei minkäänlaista tärinää tai muutakaan asiaankuulumatonta millään kierrosluvulla tai nopeudella... ääni oli kuin Vivaldin sävellys, paitsi tarpeen vaatiessa muuttui Bachin urkukoraaliksi; aivan uskomaton mörinä, jota oli mahtavaa kuunnella...

Jotta kylllä rahalla saa Italiasta laatua, niin veneitä, autoja kuin *****kin, vähempivaraisten on tyytyminen massa*****aan.

Ilmianna
Jaa

Tämä keskustelu on suljettu

Voit yhä lukea viestiketjua, tykätä kommenteista ja ilmiantaa asiattomuuksia. Halutessasi voit aloittaa uuden keskustelun samasta aiheesta.

Aloita uusi keskustelu