Hitsaajan palkka?

Nainen77

Aamulehdessä on haussa naishitsaajakoulutus.Ala on kiinnostanut jo vuosia,mutta en ole ikinä ajatellut että hitsaajien palkka on hyvä?Ainakin ikänsä hitsaajana ollut isäni on siitä vain valitellut.Miten on alan ihmiset,mikä palkka hitsaajilla on ja koetteko että se on hyvä?Nykyisessä työssä palkka on 1400 brutto kk,onko parempi?

78

47911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmh..

      Hitsailee työkseen ja hienoilla mersuilla ajelee..
      Joten eiköhän siinä kohtuuhyvä palkka ole.

      • Vierestä katsellut

        Tiedän esimerkin,tulot köyhyysrajalla,mutta auto on sieltä huippupäästä.
        Elää ja tekee työtä että saisi luksus auton pidettyä.

        Ei auto mitään kerro koko tilanteesta aina,sen vaan mihin halua roposensa ensisijaisesti laittaa.


      • mandoliini

        "haiiii sieee puukkohippamies" meidän naapurista ajelee kanssa helvetin hienolla mersulla ja ei varmaan tienaa mitään ?
        mistä lähtien te olette saaneet päähänne että hieno (usein velkainen) auto kertoo jotain palkoista? itse ajan 100.000€ mersulla ja olen työpaikassa jossa tienaan 2000€/kk. miettikääpä joskus että raha voi tulla muualtakin kuin työstä. omani (mersu) on velaton koska perin kohtuullisen summan rahaa jokin aika sitten, sen verran että ei ollut väliä ostanko mersun vai en. kaikki tutut ja puolitutut sitten kateellisena pärisee "olisit sijoittanut asuntoon nuokin rahat" vittuako se niille "sankareille" kuuluu mihin rahani laitan? ja jäi sitä rahaa sijoittaa vaikka 30 asuntoa mutta ajattelin että kun sitä massia tuli sen verran että en sitä ehdi elämäni aikana tuhlata niin pitääkö sitä vielä saada lisää???
        mulle riittää nämä 4,7m€ ja mersulla ajan loppuun pimeään ja töissä käyn ajankuluksi (sosiaalinen elämä pysyy kohdillaan) tosin mulla on tosi "laiskan miehen työkin" olen nääs gigolo.


      • migkäry7
        mandoliini kirjoitti:

        "haiiii sieee puukkohippamies" meidän naapurista ajelee kanssa helvetin hienolla mersulla ja ei varmaan tienaa mitään ?
        mistä lähtien te olette saaneet päähänne että hieno (usein velkainen) auto kertoo jotain palkoista? itse ajan 100.000€ mersulla ja olen työpaikassa jossa tienaan 2000€/kk. miettikääpä joskus että raha voi tulla muualtakin kuin työstä. omani (mersu) on velaton koska perin kohtuullisen summan rahaa jokin aika sitten, sen verran että ei ollut väliä ostanko mersun vai en. kaikki tutut ja puolitutut sitten kateellisena pärisee "olisit sijoittanut asuntoon nuokin rahat" vittuako se niille "sankareille" kuuluu mihin rahani laitan? ja jäi sitä rahaa sijoittaa vaikka 30 asuntoa mutta ajattelin että kun sitä massia tuli sen verran että en sitä ehdi elämäni aikana tuhlata niin pitääkö sitä vielä saada lisää???
        mulle riittää nämä 4,7m€ ja mersulla ajan loppuun pimeään ja töissä käyn ajankuluksi (sosiaalinen elämä pysyy kohdillaan) tosin mulla on tosi "laiskan miehen työkin" olen nääs gigolo.

        10v. vanha mersu maksaa 6000€ ja näyttää uudelta.
        Voisin ostaa samantien useamman, mutta ei kiinnosta.
        t. pitkäaikaistyötön, enkä ole perinyt mitään
        --
        jk. eikä tarvitse hitsailla sekuntiakaan


    • ews

      No jos kyse on vain suurista rahoista, niin vissiin ei hitsarin homma oo niitä kaikkein parhaita. Jos vaikka vertaillaan esim kansanedustajien palkkoihin. Ite oon kuitenni hitsarina ollu n. 25 v. En aja mersulla, eikä muutenkaan oo älyttömiä säästöjä kertyny. Tienaan vähä reilun pari tonnii kuussa itä-suomessa. Asia on niin suhteellinen, kun asiaan vaikuttaa ainaki miun kohalla monet muutki asiat kun raha. Oon ollu nykysessä pajassa töissä 12v suullisella sopimuksella. En kuulu ammattiliittoon. Työnantaja on oivaltanu jo ajat sitte, että jos ne jätkät ei viihy siellä hallissa, niin laihtuu kukkaro hänelläkkii. Avaimet on taloon joka jannulla, jos on tarvis esim omia hommia tehä, niin siihen on lupa. Mitään kulunvalvontaa ei oo. Ukkoja on töissä reilu 50. Tyytyväinen oon ollu ammattiini ja työpaikkaani. Varmaan on olemassa parempiakii hommia, mut varmaan on huonompiakii. Kannattaa kokeilla niin sit sen tietää.

      • mahtavaa

        50 henkee töissä eikä kulunvalvontaan ja suullinen sopimus kuulostaa todella hyvältä....ps:mullapa on kellokortti


      • jeesus
        mahtavaa kirjoitti:

        50 henkee töissä eikä kulunvalvontaan ja suullinen sopimus kuulostaa todella hyvältä....ps:mullapa on kellokortti

        Ootko kauankin ollut onnelinen kellokorttis kans?


    • sjj

      se on suurinpiirtein 2000-3000e

    • lailla

      se on semmoinen 2000-3000euroa/kk.Ei mitään hommiin vaan.Nyt on hitsareista, ja muutenkin metalli-alan ihmistä kova pula.Turkuun,raumalle, ja poriin tarvitaan paljon porukkaa.Eikä se se homma nyt niin likaista,ja ikävää ole.Asenne kysymys.

    • welderman

      2 vuotta työkokemusta raskaan teräksen hitsaushommissa samassa konepajassa...ja suurin piirtein 30-32 tonnia vuositulot kaksvuorohommissa ilman ylitöitä viis päivää viikossa, 8 tuntia päivässä! hyvin pärjää verrattuna moniin muihin ammatteihin.

      • joo

        Tuntipalkallako?


    • hitsaaja

      keikka hommissa maksetaan toisinaan hyvinki itse olen tienannut rapeat 3000e kahdessaviikossa käteen.hyvät tuntipalkat on siinä 16e-20e silloin ei kyllä makseta prosentteja.

    • GOD LIKE

      Ite oon ollu konepajateollisuudessa n 20v ja säästöi on iha hyvin. Ammatti mies ansaitsee parempaa brutto palkkaa ku moni muu ja itselläni on paras ollut 50e päivä urakka palkalla :D laskekaa siitä. Ja hitsaajan homma on hianoo joskin likasta... joskus .. mut asenne ratkasee

      • itse olen nyt hitsannu alumiinia ja cuprobracea 8kk ja palkka 9.39e käteen jää juuri ja juuri 1300ekk
        työtä 7.00-15.30 ja työ tahti on kova.
        varmaan täytyy vaihtaa työpaikkaa jos noin hyvin tienaa muut.


      • tigimies
        konde kirjoitti:

        itse olen nyt hitsannu alumiinia ja cuprobracea 8kk ja palkka 9.39e käteen jää juuri ja juuri 1300ekk
        työtä 7.00-15.30 ja työ tahti on kova.
        varmaan täytyy vaihtaa työpaikkaa jos noin hyvin tienaa muut.

        mikäs firma noin surkeesti maksaa? kyl ne oikeat palkat pyörii 15-18€/h , joka on sekin liian vähän mielestäni siitä että laitan paskaset haalarit päälle. olen noin 10 vuotta alalla ollut ja nähnyt monta firmaa ja monta työkaveria. kaikki persaukista porukkaa. ja on ne menotkin kovat keikka hommissa. ainoa joka rikastuu on se läski pomo.
        kohtuu palkka olisi 4000€/kk siis n. tonni lisää nykyiseen. ja päiväraha nostaa nykyisestä 32€;sta 50€


      • ei hitsaaja
        tigimies kirjoitti:

        mikäs firma noin surkeesti maksaa? kyl ne oikeat palkat pyörii 15-18€/h , joka on sekin liian vähän mielestäni siitä että laitan paskaset haalarit päälle. olen noin 10 vuotta alalla ollut ja nähnyt monta firmaa ja monta työkaveria. kaikki persaukista porukkaa. ja on ne menotkin kovat keikka hommissa. ainoa joka rikastuu on se läski pomo.
        kohtuu palkka olisi 4000€/kk siis n. tonni lisää nykyiseen. ja päiväraha nostaa nykyisestä 32€;sta 50€

        Hitsaajan palkkoja ollaan laskettu mm. näiden henkilöstövuokrausfirmojen puolelta. Nämä roistofirmat maksavat hitsareille n. 7-10 EUR/tunti ja nappaavat siitä kuukausiliksasta itselleen yli 1000 EUR koska todellisuudessa kaikki hitsarit tulevat henkilöstövuokrausfirman kautta tilaajayritykselle kalliimmaksi. Mutta yritys pääsee näin kiertämään lomakorvaukset, vakinaistetut työsuhteet sekä irtisanomissuojan. Eli firma voi potkia työntekijän pois ilman mitään syytä ja pestä kätensä siitä ilman jatkoseuraamuksia.


      • hitsataan putkea
        ei hitsaaja kirjoitti:

        Hitsaajan palkkoja ollaan laskettu mm. näiden henkilöstövuokrausfirmojen puolelta. Nämä roistofirmat maksavat hitsareille n. 7-10 EUR/tunti ja nappaavat siitä kuukausiliksasta itselleen yli 1000 EUR koska todellisuudessa kaikki hitsarit tulevat henkilöstövuokrausfirman kautta tilaajayritykselle kalliimmaksi. Mutta yritys pääsee näin kiertämään lomakorvaukset, vakinaistetut työsuhteet sekä irtisanomissuojan. Eli firma voi potkia työntekijän pois ilman mitään syytä ja pestä kätensä siitä ilman jatkoseuraamuksia.

        15 e /h . Kyllä sillä elää kun tekee kaksi viikonloppua kuussa ylitöitä


      • LiittoSika
        ei hitsaaja kirjoitti:

        Hitsaajan palkkoja ollaan laskettu mm. näiden henkilöstövuokrausfirmojen puolelta. Nämä roistofirmat maksavat hitsareille n. 7-10 EUR/tunti ja nappaavat siitä kuukausiliksasta itselleen yli 1000 EUR koska todellisuudessa kaikki hitsarit tulevat henkilöstövuokrausfirman kautta tilaajayritykselle kalliimmaksi. Mutta yritys pääsee näin kiertämään lomakorvaukset, vakinaistetut työsuhteet sekä irtisanomissuojan. Eli firma voi potkia työntekijän pois ilman mitään syytä ja pestä kätensä siitä ilman jatkoseuraamuksia.

        Älkää suostuko orjapalkkoihin. 12 euroo on minimi. Kyllä nää kusettamisen ja ryöstämisen erikoisfirmat teettäis vaikka ilmaiseks jos pystyis. Liittykää AMMATTIJÄRJESTÖIHIN! Kukaan muu ei niitä etuja valvo, vaikka munattomia on liitotkin olleet viimeaikoina. Ulkomaan orjat takas sinne mistä ovat tulleet niin kauan kuin työttömiä on Suomessa yli 4%


      • vuokr.työnt.
        LiittoSika kirjoitti:

        Älkää suostuko orjapalkkoihin. 12 euroo on minimi. Kyllä nää kusettamisen ja ryöstämisen erikoisfirmat teettäis vaikka ilmaiseks jos pystyis. Liittykää AMMATTIJÄRJESTÖIHIN! Kukaan muu ei niitä etuja valvo, vaikka munattomia on liitotkin olleet viimeaikoina. Ulkomaan orjat takas sinne mistä ovat tulleet niin kauan kuin työttömiä on Suomessa yli 4%

        Liitot ei voi vuokrafirmoille mitään. Valitettavasti.


      • dd
        konde kirjoitti:

        itse olen nyt hitsannu alumiinia ja cuprobracea 8kk ja palkka 9.39e käteen jää juuri ja juuri 1300ekk
        työtä 7.00-15.30 ja työ tahti on kova.
        varmaan täytyy vaihtaa työpaikkaa jos noin hyvin tienaa muut.

        olen kesätyöläinen tienaa 9.60e tunnissa (metalliala)


    • Kelol

      Jos oikeasti haluat hitsariksi niin eikun vaan kurssille. Kyllä on varmasti palkka parempi kuin 1400€. Tosin pätkätöitä usein. Tärkeintä joka tapauksessa on että osallistut kurssille ja hankit myös mielelään itsellesi hitsikoneen, jolla voit harjoitella. Eikai kukaan maksa sinulle jos et ole ikinä hitsannut ja hitsi on räkämälliä. Opettele ensin perusasiat, esim. suojavarusteet, koneen säädöt, kuinka nopeasti ja missä kulmassa syötät, miten kone toimii, miten eri hitsausmenetelmät eroavat jne.

      • ammattimiess

        joo osta kotia hitsauskone että voi harjotella!!? Haloo ammattikäyttöön tarkotettu kone maksaa n. 10 000e. niillä pienillä rutkuilla ei tee mitään.... meilläpäin alle 400 ampeerin koneella ei hitsata ku auton pohjaa


      • LÄSKIPÄÄsdsd

        aika paksu autonpohja... ja ne ampeerit ei aina kerro kaikkea.. ja jos haluu oppia puikolla hitsaamaan jos tavote esim kaukolämpö.. niin isot ampeerit ei oo hyvä siinä koneessa. koska kaukosäädin on jaettu n.5%-100% koneen max virtamäärästä joten pienempi kone on ohuella parempi johtuen virran hienommasta säätämisestä.. 200 ampeerin invertterillä ku työnnät peukaloa 3mm eteenpäi nii virtaa tulee 5 amppeeria lisää mut 400 amppeerin koneeella tulee 10.
        kempin inverttereitä saa parilla tonnilla. kempin mag hitsauslaitteita saa 4 tonnilla.. käytettynä paljon halvemmalla.. mut kurssille kannattaa mennä ja hitsata IW putkitasot. Niitä ei joka hitsarilla oo.. vaikka ei ne kyllä mihinkää pätevoitäkkää.. mut onpaha jotai mihi pyyhkii perseensä ku rulla loppuu.. KAUKOLÄMPÖ hommissa mitataan ammattitaito.. olosuhteet o iha vitusta.. kesällä kuuma ilman takkia palaa kädet rälläkän kipinoistä ja uv valosta takin kanssa nii vitun kuuma ja aina maski huurussa.. sateella kaikki märkää ja sähköiskuja tulee mm.. rälläkästä ja kuivurista.. syksyllä räntäpaska jäätyy maskin ruutuun ja sulaa kuivurin päälle ja aina o märkää joka kerta ku otat puikon kuivurista saat tällin... talvella o lunta ja vitun kylmä ja taas maskista ei nää mitää.. koska se ruutu on jäässä.. sitte keväällä on montut täynnä vettä ja jäätä ja sit niit sähköiskuja.. sit putket jotka lojuu työmaalla o sisältä täynnä jäätä.. sinne saumat.. sit jos pääset semmosee kuntaa hitsaamaa mikä käyttää pöllöputkee nii se se vasta o kivaa.. vois sanoo että tuplasti hauskempaa koska on 2 putkee yhen kuoren sisällä ja 3cm väli.. sit ku putken koko on dn150.. nii sen ylemmän putken ala puoli onki kiva hitsaa.. sit energialaitoksen valvoja sanoo et nää kuvataa.. no läpihä ne meni :). Sitte sisäpuolia kun teet kellarissa ja hitsaat kaasulla peilin kanssa niin että kaasuliekki puhaltaa putken takaa naamaan. nii sillee... eli aina o joko kylmä ja märkää tai vitun kuuma. Katoin youtubesta videon jossa joku elvis hitsas ameriikassa putkee jonka ympärillä oli tilaa n40cm joka puolella.. ja sano et "tight spot baby tight spot"..... tuolla kaukolämpöhommissa harvoin voit hitsaa suoralla puikolla alapuolia.. monesti joutuu taittaa puoliks.. ja sit jos vasurilla osaa kans vetää nii antaa vitunhyvän edun.. Mut mä tykkään ja yli 50k vuosiansiot.


    • Mies21JNS

      Mikä siinä palkassa kiehtoo?

      Töitä tehdään jos siitä pitää.

      • dfrt,-

        "Mikä siinä palkassa kiehtoo?

        Töitä tehdään jos siitä pitää."
        VOI VEEEE... Ei taida sulla olla montaa elätettävää!


    • Hitsari111

      Luokka hitsarina isossa konepajassa 6 vuotta, tuntipalkka 12.26e/tunti ei lisiä eikä tulospalkkioita ja töitä pitäisi tehdä hullun lailla. Ei voi suositella kenellekkään.

    • Ei hyvä vaan paras

      Hitsaushommissa tienaa jos osaa lukea kuvat , pystyy itsenäisesti työskentelemään ( ei piipitä pomolta apua joka ongelmaan ) ja pystyy urakkaan. Itse alalla 30 vuotta ja ansio / vuosi 65000e 8h työllä. Ei ylitöitä ollenkaan.

    • ikuinen kakkonen

      Kyllä hitsaajana tienaa. Itse ylitöiden kanssa 97000e / v ja olen vain apumiehenä ammattihitsaajalle.

    • hupulainen_

      Näin varmasti on koska itekin olen apumiehen hupulainen ja liksasni on n.50000e/v
      Mutta olen vasta 23v ja opiskeluani rahoitan.

    • morset

      Itse en osaa tehdä mitään ja silti tienaan ydinvoimaloita puolalaisten kanssa rakentamalla 88000e.

    • troijw

      Kylläpäs taas panettaa...............................

    • Narsisti maksaa!

      Alta kympin mennään. Ja jo yli 7v. samassa `yrityksessä´ raatanut.
      Musta lista::
      Ei ilmanvaihtoa, ei asianmukaisia suojavälineitä, ei kunnollisia työkaluja, ei pekkasvapaita, ei minkäänlaista yhteishenkeä, ei kunnioitusta hyvin tehdystä työstä, ei mahdollisuutta kehittyä, ei oikeutta ripeään ja työn valmistumista nopeuttavaan toimintaan, ei vapautta omiin työmieltymyksiin, ei oikeutta olla rehellinen, ei normilämmitystä talvisin, ei rajoituksia hitsauskaasuista nouseviille myrkkykaasuille, vaan hitsauksia jatketaan, kunnes valmista.......Ei mitään.

      • läskipääsdsd

        ulkotöissä on hyvä ilman vaihto.. paja hommissa ei.. asianmukaiset suojavälineet saat kun vetoat oikeuksiisi..(tod.näk. saat kenkää ja löysäilijän maineen). Kunnioitusta hyvintehdystä työstä tulee jokatuutista siitä ei oo ollu pulaa.. vaativa työ ja hyvin tehty "suoritus" nii sitä arvostetaan.. jos olet huippu tai harvinaisen hyvä niin omat mieltymykset merkitsee pomolle koska työssäsi viihtyminen on rahan arvoista pomolle.. kehitystä tapahtuu kun lähtee kohti uusia haasteita.. ei työntekijöitä pätevoitetä mihinkään muuhun kuin tarpeelliseen. koska se maksaa eikä tuota..


    • torpeedohönö

      onko sun pakko olla töissä siellä

    • näillä mennään

      Mulla oli _kesätyöntekijän lähtöpalkka_ 9,5 € tunnilta.

      • Se

        Aikoinaan (1962-92) tein tasan kymmenen vuotta hitsaajan/teräsrakennetyöläisen /erikoismetalli(miehen) töitä ja oli EU luokat voimassa. Vaihdoin puolta pienemmällä palkalla "kevyempiin" hommiin (juu omasstas mielestä) ja lopun viimein olen puolta pienemmällä palkalla raskaissa hommissa elektroniikkafirmassa.


    • Vallan vallaton

      Pitäis minimissään olla 3500 € /kk, kun keuhkot menee niitä käryjä hengitellessä pilalle etenkin, jos ei ole kohdeimureita käytössä. Kyllä terveydelle vaarallisista töistä kuuluu maksaa enemmän. Toiseksi kansalaisten ostovoima on näille ymmärtämättömille yrittäjillekkin kysyntää lisäävä piristysruiske, mutta se vaan tuntuu olevan vaikea ymmärtää talouden perusmekanismeja.

      Bruttokansantuote vauvasta vaariin on 33000 € / asukas suomessa, sen pitäisi riittää kaikille kohtuulliseen toimeentuloon, mutta miten se jakautuu ja ketkä vievät siitä leijonan osan ei ole ainakaan minulle selvä asia.

      Veisivät ne yritykset sinne missä on euron päiväpalkat niin huomaisvat käytännössä asian. Nyt saahavat omaa oksaansa, kun eivät ymmärrä vaikka rautalangasta taivuttaisi mallin. Talouden voluumi on suoraan riippuivainen kansalaisten ostovoimasta niin, että mitä suuremmalla porukalla sitä ostovoimaa on sen paremmin yhteiskunnalla menee. Ahneella on paskanen loppu sanotaan ja se pitää paikkansa näiden harvojen ökyrikkaiden kohdalla, koska on selvästikin alkanut uusi aikakausi, joka lähti liikkeelle lähi-idästä ja on rantaunut jo eurooppaankin.

      Nämä rahanahneet talouspsykopaatit on saatava aisoihin keinolla millä hyvänsä, koska vievät miljoonilta ihmisiltä oikeuden ihmisarvoiseen elämään. Köyhillä ei ole juuri menetettävää ainoastaan voitettavaa ja tämän historia on opettanut ihmisille, jos kuinka monta kertaa, mutta oppi ei tunnu menevän perille sitten millään. Alistaminen on vallankäyttöä ja vallalla ei muuta tarkoitusta liene olekkaan käytännössä, koska tekisi itsestään turhan välineen tasa-arvoisessa yhteiskunnassa.

      Todellisessa demokratiassa enemmistö päättää ja vähemmistö mukautuu päätöksiin, eikä käydä salaisia neuvotteluja valtioiden välillä, koska aidosti demokraattisella valtiolla ei ole siihen tarvetta. Valitettavasti sellaisia valtioita ei taida olla olemassakaan ainakaan tällä hetkellä. Salailu on ainoastaan merkki päivänvaloa kestämättömästä toiminnasta, joka ei kuulu avoimen yhteiskunnan toimintoihin.

    • erkkijunkkarinen123

      Työhön nähden aikas paska. Vaativia hommia ja annatte kusettaa
      itseänne. Vähintään 18e/t pitäis olla.

    • autisti 2

      mä hitsaan 4e/h ja tienaan vuodessa 70000000000000000e

    • DaWelderMan

      Olen ollut alalla 4,5 vuotta. Palkka tällä hetkellä 13,58 tulospalkkio. Tulospalkkio vaihtelee kuukausittain muutamista 10 senteistä noin pariin € .

    • Työ on etuoikeus

      Joko täällä TAAS napistaan palkoista! Mistä johtuu, että juuri metallipuolella norkuu kaikki palkasta kitisevät valittajat? Suurin siunaus ihmiselle on se, että saa tehdä töitä - nauttia työstään näkemällä oman työnsä jälki ja tuntemalla itsensä tärkeäksi osana työyhteisöä. Työpaikalla vietetään elämän tärkeimmät vuodet ja ollaan sosiaalisissa vuorovaikutuksissa muiden työntekijöiden kanssa, millä ylläpidetään hyvää mielenterveyttä ja tervettä itsetuntoa. Palkka on täysin yhdentekevä asia, koska jos palkka ei jostain syystä riitä perusmenoihin niin tukea voi aina hakea Suomessa! Lopettakaa siis se rahasta vinkuminen nyt heti ja nauttikaa täysillä työn siunauksesta ja eheyttävästä vaikutuksesta.

    • the sharkman

      sopiiko kysyä mitä (Työ on etuoikeus) tekee työkseen?

    • hitsari 80

      voi jessus teitä kusetetaan. noin 15-20 euroa on ammattihitsarin keskituntipalkka. vähemmän on suoranaista törkeää kusetusta.

    • hitsuri

      Joo ei missään tapauksessa alle 15 kannata näihin raskaisiin hommiin kenenkään lähteä!!!

      • hitsuri

        Vuosipalkat putkihitsarina keikkunu 32-60te välillä riippuen firmoista ja ylitöiden määristä ym


    • vastaan sulle

      viimeisen korotuksen jälkeen 16,57 kta 17,07 ihan tyytyväinen herra 52

    • SOSSU

      Nykyään jos parille vehkeelle luokat voimassa(tig/puikko) palkat liikkuu reppuhommissa 15-21€ välillä voi olla enemmänkin mutta monet firmat raapii ylityöt halvoille miehille ja 17€ tekee 8h. Itellä palkat ollu 13,50-16,50 välillä ikää 26v ja vuositulot 38000-43000 mutta jospa tänä vuonna pääsis jos rahoille:)

    • repa12

      Meillä ansiot 16 e/h bonukset ja muita utuisuuksia jaa firma järjestää juhlia muutamat vuodessa. Ylitöitä ei tehdä yhtään. eikä keikka hommia. Firma on hoitanut myös kaikki työ suojelu ym. asiat todella hyvin.

    • kepek-k

      kun aloitin nuo hitsarin hommat palkkaus lähti 1880e/kk plus pekkas vapaat ja työ ajan lyhennykset. palkka nousi 15% kun sopimus vaihtui vuokra hommista talon kirjoille. ja on raitis ilma maskit ja varusteet viimeisen päälle hyvät vehkeet niin viihtyy vähän pienemmälläkin palkalla

      • läskipäädsds

        pekkasvapaa on työajanlyhennys. kertyy n.20min/8h työpäivä. kuukaudessa n.1 palkallinen vapaa


    • Velipojan kaveri

      Velipoika painaa metallia ja tienaa noin 4000 e/kk mutta se on töissä norjassa.Suomen palkat niin huonoja,että lähti sinne.Viimeksi kun täällä teki töitä,sai 1890e/kk bruttona.

    • omapoika

      18,50 tunti vasta vaihdoin narikkaa.

    • hits.harj.

      Pieni päivitys.

      Isomissa puljuissa lähtö 10,74€ suoraan kursseilta tai koulusta.

      Koeajan jälkeen (4kk) palkka nousee itsestä riippuen kuinka hyvin hommat teet 1 - 3€.

      Tämän jälkeen tarkistuksia puolivuosittain riippuen itsestä ja työn vaativuudesta.

      Työhon tulee tietysti lisiä ilta/yövuoroista jne...

      Komennushommissa tällä hetkellä n. 16€ päivärahat.

      Hommat eivät ole paskaisia ja työn jäljen näät itse. Enpä usko että kaupan tai pankin tiskillä tienaa ihan samoja rahoja.

    • reppu ja reissumies

      18.50 tunti reissuhommissa

    • omiin nimiin

      Ei jaksa sepustaa kovin pitkästi tietämättömille ja niitä tuntuu myös suurin osa hitsareistakin olevan. Jos perus pajahitsari saa levyluokilla jotain 40 tonnia vuodessa saa reppumies tuon kertaa 3. Riippuu miten haluaa painaa ja on urakkaa, yli 100 tonnia / vuosi mikään iso juttu ole. Telakkamiehet ja pajahitsarit jää heti kättelyssä pois riveistä. Sitä karvia tarvii tulla meinaan aika hätäseen ja yleensä vielä 100% kuvaus. Hierojat ja sauman kiillottajat voi myös mennä muihin hommiin, kun puikolla vedetään putkelle urakkaa niin pohjauksen jatkot puhkastaan vasemman peukalon käskystä, ei ole aikaa hiomiseen. Kokeisiinkin pistetään jos kohteessa niin haluavat vaikka mitä paperia olis takataskussa, ennätys 9 koetta päivää kohti.

      Alahan on laaja kuin saharan autiomaa.

      Hitsauskurssille ottaan selvää mihin rahkeet riittää, alkuun hutkasee puikon ja tigin putkelle saakka niin voi alkaa ettiin oikeita hitsaustöitä. Lankakone "hitsareille" jää sit pajat ja palkkaus väistämättä alle 20e/h, hikisimmät pajat pistää alle 15.

      • 111

        Samaa mieltä yllä olevan kanssa, asia on juurikin näin, lankakone hommissa turha luulla ansioille pääsevänsä, puikko luokat kirkkaalle ja sitten on töitä. Tigilläkin kuka vaan hitsailee kirkasta putkea, mutta puikolla on asia jo aivan eri ja niistä miehistä on puutetta.


    • fhsdhsdhs
    • seppo tapio

      15 e tunti, jo 35v hitsaajana

      • tappo sepio

        18 e tunti, jo alle 3 vuotta hitsaajana.


    • apuva1111

      Sanokaa minkä nimiseen firmaan haen hitsariks???

      • 11euroatuntiniinhalpaa

        "nyrkkipaja"


      • Puikko6g

        Tehtaalla remppamies hitsari 17.30€/t lisät. Vähän ylitöitä niin vuodessa tekee n. 50000€/v.


    • koneistuskevyempää

      Hitsaus on aika raskasta ja kuluttavaa, epäterveellistäkin. Mielestäni koneistus sopii naiselle paljon paremmin, siinäkin pääsee metallia muovaamaan, joskaan ei liimailemaan, mutta ei kolota paikat työpäivän jälkeen! Vuositulot 40-45k€ aarporilla ja sorvausautomaateilla.

      • Ex-koneistaja

        Vuositulot oli kyllä 24k€ ja kaikki alle 100 kiloiset teräkset nosteltiin lihasvoimilla. Tämän naisen koneistajan ura loppui parissa vuodessa olkapäiden hajoamiseen.


      • dftgjkvh
        Ex-koneistaja kirjoitti:

        Vuositulot oli kyllä 24k€ ja kaikki alle 100 kiloiset teräkset nosteltiin lihasvoimilla. Tämän naisen koneistajan ura loppui parissa vuodessa olkapäiden hajoamiseen.

        Työpaikan valinnassa pätee sama sääntö kuin miehen: ei kannata valita ihan mitä tahansa vain siksi, että on jotain.


    • 17euroa

      Ei sovi pää putkien väliin kun koittaa hitsata. keuhkot syöksee mustaa paskaa työpäivän jälkeen.Näkö huononee koko ajan ja lopussa onkin jo silmäsyöpä. Korkealla keikut tikkailla hitsailemassa ja sitten onkin olkapäät paskana. Nivelet täysin paskana koneitten kantamisen vuoksi. Kromiarvot tapissa ja sitten alkaakin jo kädet tärisemään ettei voi hitsata. Niiih!

      • valintojen_maailma

        Teräsrakenneasennukset yms. hitsaukset ulkona ja tehdaslaitosten laiteasennukset urakkatahdilla ovat kyllä terveydelle katastrofi. Ulkonäkökin menee nopeasti pilalle. Keski-iässä näyttää jo tutisevalta vanhukselta. Yleensä työkyvyttömyyseläkkeelle työnnetään. Selkä, keuhkot,silmät,syöpä,asbesti,aivotoiminta, raskasmetallit jne. Seosmetallin ja rosterien hitsaukset ovat terveydelle katastrofi. Musta rauta ei niinkään paha. Onneksi naiset eivät niitä töitä tee. Kenellekään en kyllä suosittele. En edes isosta rahasta.

        Jos on konepajalla (tai telakalla) sisätöissä hitsaamassa niin se on jo paljon helpompaa. On suojavehkeet, kärynpoistot ja nostimet helpottamassa työtä.


    • Stasirik

      Putkihitsaajan palkka ugitig 16 E/h

    • Duunari96

      Johan. Itse saa hitsata rosteria ja mustaa,juosta välillä keikkahommissa ja sitten leikkiä kokoonpaniaa... Pätevyydet on vaikka ja mille ja vaatimukset korkealla mutta palkka ei kyllä nouse yli 12,50/h tosin kyllä vasta vuoden ollut vakituisena kyseisessä firmassa mutta tällä palkalla verrattuna hommiin ei toista vuotta kyllä taida edes tulla.

    • läskipäädsds

      Taitaa olla nii vanha ketju et o vissii muija jo löytäny elämälleen suunnan tai sit kuopassa jo.
      Mutta laitetaa silti.. Oma kokemus hitsarin urasta on se että jos olet rahanahne ja omaat kovan työmotivaation, haluat tehdä huippu saumoja niin ala sopii sulle.. Mutta sulta vaaditaan itsekritiikkiä, halua oppia ja kehittyä (koska aina voit olla parempi ja nopeampi). Ja tämä koskee ainostaan painelaite ja putkihitsausta.. teräsrakenne hommissa riittää pienaluokat, kuvienlukutaito ja moniosaaminen. Putki ja painelaite hommissa voit olla semmone sekopää ku oot. Kuha hitsaat hyvin ja mielellää nopeesti. Mut jos terveys merkitsee niin lähihoitajan ammatti voi olla parempi.. esim. alumiini ja rosteri hitsareilla on joka vuosi terveystarkastukset syöpäriskin kasvun takia. Sitte taas jos mustaa hitsaat vaikka puikolla (päittäishitsejä) niin raitisilmamaskia ei voi käyttää.. juuria kun hitsaat niin valokaari on monesti sen verran ""näkymättömissä" että raitisilma maskin automaatti ruutu ottaa tummennukset pois.. eli erillinen hengityssuojain.. mut sitähä ei mahu käyttää.. niin sitä mustaa paskaa tulee nenästä ja suusta työpäivän jälkeen.. ja varsisnki sisätiloissa jos on hitsannu..
      Kaasuhitsaus o siinmieles hyvä et ei tuu uv valoo joten voi vaikka t paita päällä hitsailla eikä tuu niitä huurujakaa nii paljoo.. mut kaasuhitsarien ainoot työmaat taitaa olla kaukolämpö alalla.. ja siel o taas omat minuspuolensa.. ja kun luokkahitsauksesta puhutaan niin kaasu on varmaan vaikein prosessi oppia niin että juuret täyttää en iso5817 b luokan vaatimukset..
      Tig hitsaus painottuu putki tai kokoonpano hommiin.. tig hitsauksessa taas on keuhkoahtauma "vaara" kun argon palaa valokaaressa syntyy otsonia joka aiheuttaa keuhkoahtauman.
      sama Mig hitsauksessa.
      Jos haluaa telakalle tai pajahommiin niin Mag hitsaus prosessi on järkevin opetella.
      Pajahommissakin on ihan ok hommia joissa Mag prosessia käytetään.. säiliöt ja putkien esivalmisteet.. silloin yleensä metallitäytelanka.. Umpilangalla ei kannata kokeita hitsata.. metallitäytelanka pätevöittää myös umpilankaan mutta ei toisinpäin.
      Jos hitsarin ura kiinnostaa ni kantsii miettii et mikä siinä kiinnostaa muuki ku raha ja lähtee suuntatuu siihe suuntaa jos hyväksyy ammatin riskit ja vaarat.

    • hitsaaja9

      Hitsaajien palkat ovat huonot, normaalisti 10-12€/h ja vanhemmilla yleensä 14-16€/h

    • Anonyymi

      Olen 14vuotias ja parin vuoden päästä pitäisi päättää menenkö mihin alalle, kummiskaan minulla ei riitä arvosanat lukioon joten menen ammattikouluun, olen miettinyt että menisin hitsaus alalle mutta en ole kauhean hyvä siinä mutta taas haluan oppia hyväksi hitsariksi ja saada hyvän työpaikan että hyvä ja menestyneen tulevaisuuden jotta voin elättää itseni ja olisi rahaa harrastuksiin. Joten kysyn nyt teiltä jotka lukevat tämän viestin että onko järkeä mennä hitsaus alalle? Ymmärrän kyllä että hitsauksen riskejä on paljon mutta olen kiinnostunut tästä kyseisestä alasta.🧐

    • Anonyymi

      hitsaus on kutsumusammatti eikä siinä palkka ratkaise vaan se että pääsee näkemään omankäden jäljen

      • Anonyymi

        Olipa näkemys tuokin, parempi harrastetöinä hitsailla ja palkkatyönä tehdä jotain ihan muuta kuin hitsata itsensä sairaaksi käryista ja säteilystä.


    • Anonyymi

      Pääkaupunkiseudulla haetaan paljon hitsaajia, vuokrafirmat hakee. Onko palkka millainen vai mallia mäkkäri? Kannattaako täydennyskouluttautua? Pohjilla on metallialan koulutus, joten on hitsaus osaamista ja työkokemusta 15 vuotta niin ei ole täysin vierasta hommaa. Asiallisia vastauksia kiitos.

      • Anonyymi

        Eiköhän koko ala ole vedetty vessasta alas jo aikoja sitten,

        Syynä itäeuroopan halpatyövoima ja vuokrafirmojen välistäveto sekä firmojen keskinäinen kartelli palkkadumppaus koko alalla, enempää ei tarvitse asiaa perustella kuin korkeintaan lisänä omat kokemukset rekryistä jotka ovat aina olleet katastrofeja palkan suhteen joten eipä kannata vaivautua enää lähteä nöyryyttämään itseään tyhjän takia.

        Suosittelen ihan toista alaa. Aika on jo ajanut suomalaisen duunarin ohitse.


    • Anonyymi

      Onpa täällä asiantuntijaa liikenteessä :D Palkat on ammattihitsarilla hyvät. Normi palkka 15-20e/h lisät. Eri asia olla jossain pajalla tekemässä samoja esivalmisteita tusinakaupalla enkä puhu nyt putkista. Moni sanoo itseään hitsariksi ja osaa suuntaan hitsata räkimällä alapienaa. Ammattihitsari hitsaa putkia aineen vahvuudesta riippumatta tai materiaalista ja lähes kaikki hitsit menee kuvista läpi. Vaatii monien vuosien työn että osaa hitsaus hommat kunnolla. Ammattilainen osaa myös suojautua hitsaushuuruilta esim. raitisilmamaskilla. Ei työ ole terveydelle sen vaarallisempaa kuin mikään muukaan duunarin työ.

      T:Mestarihitsari

      • Anonyymi

        Hah haa, niin varmaan. Ei ole edes aprillipäivä, no satusetiä riittää ja poikkeus jonkun palkassa vahvistää vain säännön siitä että metallihommat ovat täysin perseestä ja alipalkkaista paskaduunia.

        Se juna meni jo vuosikymmeniä sitten kun noista hommista vielä jotain maksettiin, nyt itäeuroopan halpikset tekee ne duunit puoli-ilmaiseksi.

        Tietysti joku pikkufirman pomo näkee unta suomalaisista halpiksista joita voi potkia perselle ja kohdella kuin paskaa. Mutta sehän on vain unta ja herättyään huomaavat että tämäkin päivä on samanlainen kuin eilinen eli ei suomi duunaria missään, eikä ole jonossakaan oven takana ainuttakaan, ei myöskään huomennakaan, eikä vuodenkaan päästä samaan aikaan...

        Onnittelut alan totaalisesta tuhoamisesta ihan kotikutoisesti, toivottavasti idän pojat kyllästyvät korona-ajan lomautuksiin ja lähtevät lopullisesti kotikonnuilleen tai Norjaan oikeisiin töihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe