Joutuuko sivari sotaan?

Reservin totaali

Kysyn täältä asiasta tietäviltä, että jos sota syttyy, niin joutuuko sivarikin lähtemään sotaan, ja minkälaisiin tehtäviin siellä?

84

11539

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vänrikki

      Ensinnäkin nimimerkkisi on väärin: et ole reservissä vaan nostoväessä.

      Toiseksi kaikki Suomen miespuoliset kansalaiset ovat asevelvollisia sen vuoden alusta kun täyttää 18 vuotta sen vuoden loppuun kun täyttää 60 vuotta.

      Siis valtio voi käskeä rauhan ajan asepalveluksesta vapautetun ja siviilipalvelukseen sen sijaan rauhan aikana määrätyn miehen sotatilanteessa aseisiin ja sotilaaksi taistelemaan rangaistuksen uhalla (10v. vankeutta nykylain mukaan tai jos lakia pitää pikaisesti muuttaa niin kuolemantuomiokin oli käytössä viimesotien aikana, lakiin tehtiin muutos pikana). Käytännössä asiaan vaikuttaa siviilitausta eli mitä osaa/ei osaa tehdä ja minkä verran on tarvetta laittaa taistelijaksi pikakoulutuksella nostoväestä miehiä. Ilmeisesti nykyisin käytännössä ei juurikaan, korkeintaan aluepuolustukseen turvaamaan kohteita.

      • Luuletko että minua pelottaa 10 vuoden tuomio tai kuolemanrangaistus tilanteessa jossa minut pakotetaan surmaamaan toisia ihmisiä. Minusta löytyy paljon enemmän munaa kuin sinusta koskaan tulee löytymään raukkamainen paska, sinä lähdet sotimaan ja tappamaan minä taas kieltäydyn kaikesta yhteistyöstä kaltaisiesi kanssa.

        On paljon kunniakkaampaa vaikka kuolla oman rauhanaatteensa puolesta kuin liittoutua sinunkaltaisten vääräuskoisten kanssa.


      • vitun tyhmä
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        Luuletko että minua pelottaa 10 vuoden tuomio tai kuolemanrangaistus tilanteessa jossa minut pakotetaan surmaamaan toisia ihmisiä. Minusta löytyy paljon enemmän munaa kuin sinusta koskaan tulee löytymään raukkamainen paska, sinä lähdet sotimaan ja tappamaan minä taas kieltäydyn kaikesta yhteistyöstä kaltaisiesi kanssa.

        On paljon kunniakkaampaa vaikka kuolla oman rauhanaatteensa puolesta kuin liittoutua sinunkaltaisten vääräuskoisten kanssa.

        "On paljon kunniakkaampaa vaikka kuolla oman rauhanaatteensa puolesta kuin liittoutua sinunkaltaisten vääräuskoisten kanssa."

        Rauhotu! Ei toi Vänrikki edusta muuta ku itteesä.


      • Reservin totaali

        Kiitoksia asiallisesta ja informatiivisesta vastauksesta. Antoi sitä tietoa mitä kaipasinkin.

        Kuitenkin huomautus tuohon kritiikkiisi nimimerkistäni. Nimimerkkini on oikein, koska olen kieltäytynyt kertausharjoituksista. Olen kuitenkin ilmeisesti, kuten kirjoitit, nyt sitten nostoväessä.
        Olen siis käynyt armeijan, ja minulla on sotilasasrvo (jota minulta ei voida ottaa pois, näin minulle sanottiin).
        Jouduin lähettämään kieltäydyttyäni kertausharjoituksista sotilaspassini esikuntaan, ja kas kummaa, se tuli takaisin. Siinä oli merkintä: Siviilipalvelusmies.

        Terveisin Reservin totaali.


      • todella RauhanPuolesta
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        Luuletko että minua pelottaa 10 vuoden tuomio tai kuolemanrangaistus tilanteessa jossa minut pakotetaan surmaamaan toisia ihmisiä. Minusta löytyy paljon enemmän munaa kuin sinusta koskaan tulee löytymään raukkamainen paska, sinä lähdet sotimaan ja tappamaan minä taas kieltäydyn kaikesta yhteistyöstä kaltaisiesi kanssa.

        On paljon kunniakkaampaa vaikka kuolla oman rauhanaatteensa puolesta kuin liittoutua sinunkaltaisten vääräuskoisten kanssa.

        voi toteuttaa parhaiten siten, että suorittaa rauhanaikana asepalveluksen, mutta mikäli sota syttyy, rikkoo varusmiesaikanaan vannoneensa valan (siis ei suostu tappamaan ketään).

        Ei tästä maailmasta armeijan lakkauttamisella sodat lopu , päinvastoin.


      • kersantti89
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        Luuletko että minua pelottaa 10 vuoden tuomio tai kuolemanrangaistus tilanteessa jossa minut pakotetaan surmaamaan toisia ihmisiä. Minusta löytyy paljon enemmän munaa kuin sinusta koskaan tulee löytymään raukkamainen paska, sinä lähdet sotimaan ja tappamaan minä taas kieltäydyn kaikesta yhteistyöstä kaltaisiesi kanssa.

        On paljon kunniakkaampaa vaikka kuolla oman rauhanaatteensa puolesta kuin liittoutua sinunkaltaisten vääräuskoisten kanssa.

        haista sivarin paska vittu mene äitisi tissiä imemään. kylläpähä sinua pelottaa ja sikana vauva!!!!


      • korpaariliksi
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        Luuletko että minua pelottaa 10 vuoden tuomio tai kuolemanrangaistus tilanteessa jossa minut pakotetaan surmaamaan toisia ihmisiä. Minusta löytyy paljon enemmän munaa kuin sinusta koskaan tulee löytymään raukkamainen paska, sinä lähdet sotimaan ja tappamaan minä taas kieltäydyn kaikesta yhteistyöstä kaltaisiesi kanssa.

        On paljon kunniakkaampaa vaikka kuolla oman rauhanaatteensa puolesta kuin liittoutua sinunkaltaisten vääräuskoisten kanssa.

        Miten typerää vouhkaamista. Kuolla rauhanaatteen puolesta, runollista.
        Kuule, armeijassa ollaan siksi, että ei tulisi sotaa. Etkö ymmärrä, että näitä Putineita tulee aina?. Onko historianluvut vähän heikolla tolalla? Armeija ei ole
        meillä hyökkäämistä eikä tappamista varten, vaan se on sitä varten, että tänne
        ei tulisi kukaan aseiden kanssa. Onko tämä näille sivareille ihan mahdoton käsittää? Niin lapsellista uhoa.


      • pohnis1
        korpaariliksi kirjoitti:

        Miten typerää vouhkaamista. Kuolla rauhanaatteen puolesta, runollista.
        Kuule, armeijassa ollaan siksi, että ei tulisi sotaa. Etkö ymmärrä, että näitä Putineita tulee aina?. Onko historianluvut vähän heikolla tolalla? Armeija ei ole
        meillä hyökkäämistä eikä tappamista varten, vaan se on sitä varten, että tänne
        ei tulisi kukaan aseiden kanssa. Onko tämä näille sivareille ihan mahdoton käsittää? Niin lapsellista uhoa.

        Armeijassa ollaan siksi, että voidaan käydä taistelua porvarien puolesta ja suojella vain porvarien omaa egoa ja rahoja. Olet pelkkä pelinappula, jonka voi uhrata. Tuskin olet porvarille edes kymmenen sentin arvoinen. Aatteen puolesta kuoleminen on eri asia kuin toisen kuolevaisen, joka istuu turvallisesti kaukana kaikesta, hörppäilee konjakkia ja laskeskelee rahojaan.


      • Oikaisutarvetta...
        pohnis1 kirjoitti:

        Armeijassa ollaan siksi, että voidaan käydä taistelua porvarien puolesta ja suojella vain porvarien omaa egoa ja rahoja. Olet pelkkä pelinappula, jonka voi uhrata. Tuskin olet porvarille edes kymmenen sentin arvoinen. Aatteen puolesta kuoleminen on eri asia kuin toisen kuolevaisen, joka istuu turvallisesti kaukana kaikesta, hörppäilee konjakkia ja laskeskelee rahojaan.

        "Tuskin olet porvarille edes kymmenen sentin arvoinen."

        Pikemminkin niin, että vastuitaan karkuileva ei ole kenellekään edes kymmenen sentin arvoinen.


      • Niin mikä vastuu?
        Oikaisutarvetta... kirjoitti:

        "Tuskin olet porvarille edes kymmenen sentin arvoinen."

        Pikemminkin niin, että vastuitaan karkuileva ei ole kenellekään edes kymmenen sentin arvoinen.

        Vastuu mistä? En ole muistaakseni kirjoittanut mitään sopimusta mikä velvoittaa minua tarttumaan aseisiin jos poliitikkojen intressit eivät kohtaa.
        Pidä tunkkisi.


      • totta 1
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        Luuletko että minua pelottaa 10 vuoden tuomio tai kuolemanrangaistus tilanteessa jossa minut pakotetaan surmaamaan toisia ihmisiä. Minusta löytyy paljon enemmän munaa kuin sinusta koskaan tulee löytymään raukkamainen paska, sinä lähdet sotimaan ja tappamaan minä taas kieltäydyn kaikesta yhteistyöstä kaltaisiesi kanssa.

        On paljon kunniakkaampaa vaikka kuolla oman rauhanaatteensa puolesta kuin liittoutua sinunkaltaisten vääräuskoisten kanssa.

        Rauhan Puolesta
        Voihan sitä aina harjoittaa nikkeli varmistusta.
        Minulle tulee mieleen lotat joiden ansiosta myös kykenimme hyvään lopputulokseen viime sodassa


      • piipaa-auto
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        Luuletko että minua pelottaa 10 vuoden tuomio tai kuolemanrangaistus tilanteessa jossa minut pakotetaan surmaamaan toisia ihmisiä. Minusta löytyy paljon enemmän munaa kuin sinusta koskaan tulee löytymään raukkamainen paska, sinä lähdet sotimaan ja tappamaan minä taas kieltäydyn kaikesta yhteistyöstä kaltaisiesi kanssa.

        On paljon kunniakkaampaa vaikka kuolla oman rauhanaatteensa puolesta kuin liittoutua sinunkaltaisten vääräuskoisten kanssa.

        Sinä vissiin ottaisit ennemmin turpaasi kuin löisit takaisin? Ihme pelle. Ei rauhanpuolustaminen tarkoita järjetöntä ja itsetuhoista pasifismia vaan rauhan ja vapauden turvaamista kaikin tarvittavin keinoin, myös voimalla ja väkivalla mikäli se on välttämätöntä.


      • lege
        korpaariliksi kirjoitti:

        Miten typerää vouhkaamista. Kuolla rauhanaatteen puolesta, runollista.
        Kuule, armeijassa ollaan siksi, että ei tulisi sotaa. Etkö ymmärrä, että näitä Putineita tulee aina?. Onko historianluvut vähän heikolla tolalla? Armeija ei ole
        meillä hyökkäämistä eikä tappamista varten, vaan se on sitä varten, että tänne
        ei tulisi kukaan aseiden kanssa. Onko tämä näille sivareille ihan mahdoton käsittää? Niin lapsellista uhoa.

        Jep kunnes noi mannet ja tms sijoitetaan sodan aikana? Kuullostaa hurjalta jos noitten kanssa joutuisi palvelemaan isänmastaan, vilkuillen selän taakse ja eväitään vartioiden!


      • cWEWEVW
        korpaariliksi kirjoitti:

        Miten typerää vouhkaamista. Kuolla rauhanaatteen puolesta, runollista.
        Kuule, armeijassa ollaan siksi, että ei tulisi sotaa. Etkö ymmärrä, että näitä Putineita tulee aina?. Onko historianluvut vähän heikolla tolalla? Armeija ei ole
        meillä hyökkäämistä eikä tappamista varten, vaan se on sitä varten, että tänne
        ei tulisi kukaan aseiden kanssa. Onko tämä näille sivareille ihan mahdoton käsittää? Niin lapsellista uhoa.

        Todella naiivi argumentointivirhe. A johtuu B:stä , siispä A= B.
        Moottoripyöränegitkin on olemassa siksi, ettei niihin tarvitse liittyä.

        Vittu te inttihintit olette tyhmiä paskoja.


      • Häpeä !
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        Luuletko että minua pelottaa 10 vuoden tuomio tai kuolemanrangaistus tilanteessa jossa minut pakotetaan surmaamaan toisia ihmisiä. Minusta löytyy paljon enemmän munaa kuin sinusta koskaan tulee löytymään raukkamainen paska, sinä lähdet sotimaan ja tappamaan minä taas kieltäydyn kaikesta yhteistyöstä kaltaisiesi kanssa.

        On paljon kunniakkaampaa vaikka kuolla oman rauhanaatteensa puolesta kuin liittoutua sinunkaltaisten vääräuskoisten kanssa.

        Onneksi viime sotien aikana ei ollut laisiasi paskakasoja vaan oikeita miehiä jotka puolustivat Suomen itsenäisyyttää ylivoimaista vihollista vastaan.


      • AntiNationalisti

        Oletko tietoinen siitä että v. 2008 Suomen valtio uudisti siviilipalveluslakia niin että asevelvolliset siviilipalvelusmiehet ovat vapautettuja aseista myöskin sodan aikana. Lueppas herra Vänrikki uudelleen näitä lakeja. Sunhan upseerina ne tulisi jollakin tasolla sentään tietää!! Tuskin se tarkoittaa sitä että sivarit tuskin tai naiset jäävät kotiensa lämpöön.

        Ymmärtääköhän naiset että heillä on kansalaisvelvollisuus (ja siitä olen huolestunut), kuten meillä sivareillakin!?


      • AntiNationalisti
        korpaariliksi kirjoitti:

        Miten typerää vouhkaamista. Kuolla rauhanaatteen puolesta, runollista.
        Kuule, armeijassa ollaan siksi, että ei tulisi sotaa. Etkö ymmärrä, että näitä Putineita tulee aina?. Onko historianluvut vähän heikolla tolalla? Armeija ei ole
        meillä hyökkäämistä eikä tappamista varten, vaan se on sitä varten, että tänne
        ei tulisi kukaan aseiden kanssa. Onko tämä näille sivareille ihan mahdoton käsittää? Niin lapsellista uhoa.

        Putinikö pelkää Suomen asevelvollisuusarmeijaa? Elä vaan uskossasi!


      • Järkikäteen
        cWEWEVW kirjoitti:

        Todella naiivi argumentointivirhe. A johtuu B:stä , siispä A= B.
        Moottoripyöränegitkin on olemassa siksi, ettei niihin tarvitse liittyä.

        Vittu te inttihintit olette tyhmiä paskoja.

        Älä sinä saatana ala pätemään ja nimittelemään hintiksi. Kyllä se niin on että hintit sinne sivariin menee perkele. Älkääkä jaksako selittää että ette haluaisi puolustaa maatanne, joka on antanut teille ilmaisen koulutuksen, terveydenhuollon ja teidän paljon kuullutamanne RAUHAN. Kun NL hyökkäsi 1939, ei heitä voitettu tappamatta. Kun TEIDÄN sodan tullessa tulisi puolustaa maatanne, te raukkamaisesti piiloudutte ja annatte vieraan vallan vallata kotimaanne.
        Ps. Suomen puolustusvoimat ovat juurikin PUOLUSTUSvoimat, jotta voimme PUOLUSTAA itseämme.


      • Ateisti1982EiKirj
        Häpeä ! kirjoitti:

        Onneksi viime sotien aikana ei ollut laisiasi paskakasoja vaan oikeita miehiä jotka puolustivat Suomen itsenäisyyttää ylivoimaista vihollista vastaan.

        Noin puoli vuotta sitten tuli dokumentti, jossa 10000-15000 (luku saattoi olla enemmänkin) suomalaista sotilaista joutui kieltäytymään sodassa aseista mielenterveyssyistä, jotka tiedettiin olevan ennen sotaa täysin terveitä sekä fyysisesti että henkisesti. Mielisairauden takia heitä ei teloitettu. Ajattelisin, että olihan se hyvin väärin sitten joitakin muita kohtaan, kunnei esimerkiksi A. Pekurisen kieltäytymistä aseista voitu liittää mielisairauteen millään tavoin vaan hänet lopulta teloitettiin.
        Jos sanotte isänmaan intoilijat, ettei dokumentissa esiintyviä tapauksia enää mitenkään voisi ilmetä esimerkiksi teistä niin tosin hyvin olette sitten tietoisia millaista sota on vaikkette todennäköisesti ole siellä sodassa vielä koskaan olleet. Nuo sodassa sairastuneet suomalaiset olivat sodan jälkeen hyvin väkivaltaisia perheelleen ja vaimonsa hakkaajia, mutta niin sitä sanotaan monesta muustakin sotaveteraanista. Sellainen skitsofrenia taitaa olla teille armeijapelleille jokin perinnöllinen sairaus, kun hyvin väkivaltaisesti suhtaudutte täällä svareihinkin?!? :) Omistani sodan käyneistä isoisistä ainakin menen takuuseen, etteivät kuuluneet dokumentin mielisairaisiin veteraaneihin, joten sellainen ei ole voinut olla kuin jonkun teistä ja mitä todennäköisemmin.


      • Ateisti1982EiKirj
        Järkikäteen kirjoitti:

        Älä sinä saatana ala pätemään ja nimittelemään hintiksi. Kyllä se niin on että hintit sinne sivariin menee perkele. Älkääkä jaksako selittää että ette haluaisi puolustaa maatanne, joka on antanut teille ilmaisen koulutuksen, terveydenhuollon ja teidän paljon kuullutamanne RAUHAN. Kun NL hyökkäsi 1939, ei heitä voitettu tappamatta. Kun TEIDÄN sodan tullessa tulisi puolustaa maatanne, te raukkamaisesti piiloudutte ja annatte vieraan vallan vallata kotimaanne.
        Ps. Suomen puolustusvoimat ovat juurikin PUOLUSTUSvoimat, jotta voimme PUOLUSTAA itseämme.

        Riippuu paljon siitä mihin asiassa uskoo. Minä en usko nykyisen Suomen Puolustusvoimien maanpuolustuskykyyn esimerkiksi jotakin suurvaltaa tai mitään muutakaan valtiota vastaan AINAKAAN omintakeisesti. Uutta talvisotaa ei tule kuin sun unelmissasi ja jatkosodassa sitten oltiinkin hyvin ahtaalla ja ilman Saksaa Suomi oltaisi varmasti miehitetty viimeiseen mieheen. Suomea autettiin myöskin talvisodassa, vaikkei sitä ehkä konkreettisesti tapahtunutkaan. Jatkosodasta suurin kiitos kuuluu kylläkin saksalaisille sotaveteraaneille ja Saksan ase-, ruoka- ja vaatetusavulle. Suomalaisilla ei tainnut muutoin olla kuin pelkkiä mätiä perunoita ammuksina, jollei olisi ollut Saksan aseapua.
        Jos ajattelet että saksalaiset raiskasivat suomalaisia naisia niin kyllä suomalaiset sotilaat raiskasivat monia venakoita Petroskoissa ja suomalaiset sotilaat raiskasivat myöskin omia. Se kuuluu siihen sodan epävarmuuteen.
        Suomalaiset naiset nostivat itse mekkonsa hampaisiin jo pelkästään saksalaisen univormun nähdessään ja halusivat tehdä tykönsä niille, joten ei voi kutsua sitä tällöin raiskaamiseksi!
        Lapin sota käytiin Stalinin eli vihollisen pakottamana. Saksalaiset polttivat Lapissa rakennuksia, jotka olivat heidän tärkeinä tukikohtinaan.
        Eihän silloin petturi suomalaisille mitään jätetä, joka asettui toviksi vihollisen puolelle!


      • Anonyymi
        pohnis1 kirjoitti:

        Armeijassa ollaan siksi, että voidaan käydä taistelua porvarien puolesta ja suojella vain porvarien omaa egoa ja rahoja. Olet pelkkä pelinappula, jonka voi uhrata. Tuskin olet porvarille edes kymmenen sentin arvoinen. Aatteen puolesta kuoleminen on eri asia kuin toisen kuolevaisen, joka istuu turvallisesti kaukana kaikesta, hörppäilee konjakkia ja laskeskelee rahojaan.

        Juuri näin..uhrataan nuoriakin miehiä ja laitetaan tappamaan toisiaan.😥Turvassa piilottelee hän joka hommassa naruja vetelee..


      • RauhanPuolesta kirjoitti:

        Luuletko että minua pelottaa 10 vuoden tuomio tai kuolemanrangaistus tilanteessa jossa minut pakotetaan surmaamaan toisia ihmisiä. Minusta löytyy paljon enemmän munaa kuin sinusta koskaan tulee löytymään raukkamainen paska, sinä lähdet sotimaan ja tappamaan minä taas kieltäydyn kaikesta yhteistyöstä kaltaisiesi kanssa.

        On paljon kunniakkaampaa vaikka kuolla oman rauhanaatteensa puolesta kuin liittoutua sinunkaltaisten vääräuskoisten kanssa.

        Itse olen reservin kieltäytyjä enkä asehommiin lähde. Aseettomaksi lääkintämieheksi voin tulla mutta jos yritetään pakottaa aseisiin ni en tule. Teloittakaa sitten jos olette eri mieltä.


      • kersantti89 kirjoitti:

        haista sivarin paska vittu mene äitisi tissiä imemään. kylläpähä sinua pelottaa ja sikana vauva!!!!

        opettele keskustelemaan

        eikö armeijassa opetettu


      • korpaariliksi kirjoitti:

        Miten typerää vouhkaamista. Kuolla rauhanaatteen puolesta, runollista.
        Kuule, armeijassa ollaan siksi, että ei tulisi sotaa. Etkö ymmärrä, että näitä Putineita tulee aina?. Onko historianluvut vähän heikolla tolalla? Armeija ei ole
        meillä hyökkäämistä eikä tappamista varten, vaan se on sitä varten, että tänne
        ei tulisi kukaan aseiden kanssa. Onko tämä näille sivareille ihan mahdoton käsittää? Niin lapsellista uhoa.

        ne sotikoot joita sodituttaa

        sotia on vain siksi koska löytyy hyökkääjiä ja löytyy puolustajia

        tapelkaa keskenänne

        minä voin auttaa kärsiviä siviilejä


      • piipaa-auto kirjoitti:

        Sinä vissiin ottaisit ennemmin turpaasi kuin löisit takaisin? Ihme pelle. Ei rauhanpuolustaminen tarkoita järjetöntä ja itsetuhoista pasifismia vaan rauhan ja vapauden turvaamista kaikin tarvittavin keinoin, myös voimalla ja väkivalla mikäli se on välttämätöntä.

        no pidä sinä vakaumuksesi ja anna muiden pitää omansa

        opettele keskustelemaan

        eihän nuo sun argumentit johda mihinkään

        Suomessa voi valita sivarin, armeijan aseellisena tai aseettomana tai vankilan

        anna jokaiselle valinnanvapaus

        vai oletko tyranni


      • Häpeä ! kirjoitti:

        Onneksi viime sotien aikana ei ollut laisiasi paskakasoja vaan oikeita miehiä jotka puolustivat Suomen itsenäisyyttää ylivoimaista vihollista vastaan.

        Eipä ole sitä itsenäisyyttä enää joten turhia sotia oli ne.


      • Järkikäteen kirjoitti:

        Älä sinä saatana ala pätemään ja nimittelemään hintiksi. Kyllä se niin on että hintit sinne sivariin menee perkele. Älkääkä jaksako selittää että ette haluaisi puolustaa maatanne, joka on antanut teille ilmaisen koulutuksen, terveydenhuollon ja teidän paljon kuullutamanne RAUHAN. Kun NL hyökkäsi 1939, ei heitä voitettu tappamatta. Kun TEIDÄN sodan tullessa tulisi puolustaa maatanne, te raukkamaisesti piiloudutte ja annatte vieraan vallan vallata kotimaanne.
        Ps. Suomen puolustusvoimat ovat juurikin PUOLUSTUSvoimat, jotta voimme PUOLUSTAA itseämme.

        En minä mihinkään piiloudu. Sinun keskustelutaitosi ovat heikot. Mene vaikka MPK:n keskustelutaitokurssille.

        t. res kieltäytyjä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin..uhrataan nuoriakin miehiä ja laitetaan tappamaan toisiaan.😥Turvassa piilottelee hän joka hommassa naruja vetelee..

        Niin eli rahamies


    • Tjaakkiks

      Mitä järkeä olisi yrittää laittaa sotimaan ihmisiä joilla ei ole mitään tietoja, taitoja tai koulutusta ko. hommasta, eikä luultavasti myöskään motivaatiota, ja joiden "panos" sodassa siksi hyödyttäisi enemmän vihollista kuin omia. Osaamaton sivari taistelualueella omien keskellä sekoilemassa olisi pelkästään haitaksi omien joukkojen suorituskyvylle.

      Jos Suomi on joskus sodassa ja rintamalle aletaan viedä sivareita, nostoväen vanhempia ikäluokkia, C-miehiä (eli RAUHAN aikana vapautettuja) ym. käytännössä taistelukyvyttömiä ja hyödyttömiä "joukkoja", niin se on aika varma merkki siitä että varsinaiset taistelukykyiset joukot on siinä vaiheessa jo tuhottu ja sota hävitty.

      Myös armeijan käyneistä miehistä vain pieni osa olisi varsinaisesti "rintamalla", suurempi osa olisi huoltotehtävissä kuten sivaritkin. Nykyaikaisessa, teknologiapainotteisessa sodankäynnissä huollon ym. taustatoimintojen merkitys on suurempi ja kivääri kädessä sotivan tykinruokamiehistön osuus pienempi kuin esim. 1940-luvulla. USA:n Irakissa sotivasta ammattiarmeijasta suurin osa oli huoltopuolen miehiä jo varsinaisen sodan aikana maaliskuussa 2003.

      Joku sanoo että on "väärin" että kaikki eivät joudu rintamalle. Mutta kuten armeijassa sanotaan, se on voi voi. Sota-aikana on valtiolla tärkeämpääkin tekemistä kuin miettiä kansalaisten tasavertaisuusasioita.

    • periaatteessa

      Sivarit ja totaalit on luokiteltu nostoväeksi armeijan käyttöön sotatilanteessa. Mitä käytännössä tapahtuisi on toinen asia. Todennäköisesti kaikkia mahdollisia jamppoja ei olisi järkeä rahdata tykinruoaksi.

      • Mutta

        joutuvat sotimaan kuitenkin.

        jokainen äijä taistelutehtävissä sitoo ainakin kymmenen huoltoon jne. - ei sinne sivareita turhanpäiten oteta. Raivaus- ja ensi-iskun vastaanottotehtäviin pääsevät.


      • vitun tyhmä
        Mutta kirjoitti:

        joutuvat sotimaan kuitenkin.

        jokainen äijä taistelutehtävissä sitoo ainakin kymmenen huoltoon jne. - ei sinne sivareita turhanpäiten oteta. Raivaus- ja ensi-iskun vastaanottotehtäviin pääsevät.

        Eli tarvitaan 3 miljoonaa huoltomiestä Suomen armeijalle.

        "Raivaus- ja ensi-iskun vastaanottotehtäviin pääsevät."
        -mikähän tämä lause on? Siis sivarien on hoidettava puolustus tässä maassa ja raivattava vielä sotilaitten raadot metsistä.


      • AntiNationalisti
        Mutta kirjoitti:

        joutuvat sotimaan kuitenkin.

        jokainen äijä taistelutehtävissä sitoo ainakin kymmenen huoltoon jne. - ei sinne sivareita turhanpäiten oteta. Raivaus- ja ensi-iskun vastaanottotehtäviin pääsevät.

        Hah, nyt alkoi naurattamaan tällaistä vanhaa sivariakin!?! Sama virsi jatkuu...Suomen sodan aikainen joukko on se minkä he Puolustusministeriössä ja Puolustusvoimissa ovat laskeneet. Kaikille ei riitä aseita, eikä sitä suinpäin aseettomia laiteta etuiskuihin. Jokunen ei ole saanut edes aseenkäyttöä. Minusta on väärin laittaa esimerkiksi jo reservinkieltäytyjää etuiskussa, vaikka olisi saanut asekoulutuksen aikoinaan varusmiespalveluksessa. Aseistus tulee pyöriä niiden miesten keskuudessa, jotka ovat viimeksi saaneet varusmieskoulutuksen saati niissä joilla ei ole enää 10 vuoteen annettu minkäänlaista asekoulutusta (kertauksissakaan). Ei Suomen Puolustusvoimat enää niitäkään reserviläisiäkään huoli niin miten huolisi sivareita ...tuskin edes nostoväkeen!!


    • Lennoston komentaja

      Joo, sivari sotii silla aikaa kun AUKin pojat vikkailevat liinavaatteita kasarmilla.

      jep jep.

    • hauki

      ne putsaa sirote miinoitetut alueet osa saa palvella suojelu komppanioissa ja kantaa vettä paine pesureille.näin on suunnitelmat laadittu kysy vaikka haloselta.kannattas ruveta reenaan verenne viellä kerran punnitaan,

    • huhhuhh

      ... sivari kohtaisi väkivaltaisen kuoleman, jota hän ei ihmisenä kaipaa. Eihän sitä kuolemaa muutkaan KAIPAA, mutta muilla on erinäisiä velvollisuuksia kotia, uskontoa ja isänmaata kohtaan. Sivarienkin edestä....

      • ime munaas

        Jaa? Miksi vain parilla sadalla tuhannella on em. "velvollisuuksia"? Minulle on tuollaista aivotonta paskaläppää velvollisuuksista turha jauhaa niin kauan kuin sotaan eivät joudu aivan kaikki. En muuten ole sivari, mutta enpä ole enään mikään velvollinenkaan.


      • Kyselysi vuoksi
        ime munaas kirjoitti:

        Jaa? Miksi vain parilla sadalla tuhannella on em. "velvollisuuksia"? Minulle on tuollaista aivotonta paskaläppää velvollisuuksista turha jauhaa niin kauan kuin sotaan eivät joudu aivan kaikki. En muuten ole sivari, mutta enpä ole enään mikään velvollinenkaan.

        Velvollinen olet, kuten kaikki aikuiset ihmiset. Et vain hoida velvollisuuksiasi. Tai sitten et ole aikuinen.


      • Dressmann
        ime munaas kirjoitti:

        Jaa? Miksi vain parilla sadalla tuhannella on em. "velvollisuuksia"? Minulle on tuollaista aivotonta paskaläppää velvollisuuksista turha jauhaa niin kauan kuin sotaan eivät joudu aivan kaikki. En muuten ole sivari, mutta enpä ole enään mikään velvollinenkaan.

        Tuonkin miehen palveluja ylläpitämässä. WTF!


    • Akisetä

      "joo miinanpolkijaksi" "tykinruoaksi joutuvat". Ei saakeli! Kun kommentit ovat tätä luokkaa niin älkää sitten saatana valittako miksi teitä pidetään astetta yksinkertaisempina!

      Sivarit joutuvat jonkilaisiin tehtäviin, ja ne tehtävät ovat hyvin todennäköisesti huolto- ja lääkintätehtäviä tms. Vai meinasitteko että kaikki vaan rintamalle, paskat niistä lääkintämiehistä ja huoltojoukoista!?

      Kun otatte siellä osumia, kuka hoitaa? Ja kun rynkystänne loppuu panokset, ketkä tuo uusia tilalle? Mites ruoka&juoma? jne.

      • ölöä elämää

        Kyllähän Lapinjärven saunasta voi välillä kuulua koviakin karjahduksia. Mutta riittävätkö sitten pitämään vainolaisen edes peloissaan........????????


    • nykypäivä

      Suomen armeijan sodanajan vahvuus on lähitulevaisuudessa n. 230.000 henkilöä. Enemmälle ei juuri ole varusteitakaan. Tämä saadaan kevyesti kasaan ilman mitään totaaleita ja sivareita. Pitkäkestoisia rintamasotia ei käydä. Todellisessa tilanteessa olisi todella haastavaa saada edes ne 230.000 henkilöä aseisiin ennen kuin sota on jo loppu.

    • Kuutis

      Marokon Kauhu törmäsi talvisodassa kieltäytyjiin myös. Eräälle hän tarjosi vaihtoehdoksi vartioon mentäessä lumipalloilla varustautumista. Tarina kertoo että asetelineestä olisi kivääri mukaan lähtenyt :)

      • Intti sujuu äkkiä

        Tosiasiat kohtaavat tässä elämässä meitä kaikkia. Parempi olla silloin valmistautunut. Tosiasiat eivät piittaa siitä, että ne kiellämme. Sotia on aina ollut ja tulee olemaan. Lopulta on aina osoittautunut, että parasta on puolustautua vääryyttä vastaan. Kohtuullinen valmistautuminen puolustautumiseen on pysyvää arkiviisautta.


      • 3+7
        Intti sujuu äkkiä kirjoitti:

        Tosiasiat kohtaavat tässä elämässä meitä kaikkia. Parempi olla silloin valmistautunut. Tosiasiat eivät piittaa siitä, että ne kiellämme. Sotia on aina ollut ja tulee olemaan. Lopulta on aina osoittautunut, että parasta on puolustautua vääryyttä vastaan. Kohtuullinen valmistautuminen puolustautumiseen on pysyvää arkiviisautta.

        "Tosiasiat eivät piittaa siitä, että ne kiellämme."

        Totuutta on yhtä monta, kuin on kertojaakin. Miten määrittelet absoluuttisen totuuden?

        "Lopulta on aina osoittautunut, että parasta on puolustautua vääryyttä vastaan."

        Mikä on toisen vääryys, voi olla toisen oikeus. Asia ei ole noin mustavalkoinen.


      • wefWEFWF

        Marokon Kauhu Juutilainen oli väkivaltainen juoppo, joka kuoli yhtä merkityksettömänä kuin oli syntynytkin.


      • voihan lollero
        3+7 kirjoitti:

        "Tosiasiat eivät piittaa siitä, että ne kiellämme."

        Totuutta on yhtä monta, kuin on kertojaakin. Miten määrittelet absoluuttisen totuuden?

        "Lopulta on aina osoittautunut, että parasta on puolustautua vääryyttä vastaan."

        Mikä on toisen vääryys, voi olla toisen oikeus. Asia ei ole noin mustavalkoinen.

        Aikamoisia kehäpäätelmiä, sanalla sanoen lapsellista todistelua.

        - Sotia on koska sotia on

        - Koska sotia on, on parasta varmistaa että sotia on vastakin

        MOT?


      • wefWEFWF2
        wefWEFWF kirjoitti:

        Marokon Kauhu Juutilainen oli väkivaltainen juoppo, joka kuoli yhtä merkityksettömänä kuin oli syntynytkin.

        Vastoin lähipiirisi toiveikkaita odotuksia, sinä elät. Mutta tosiaankin yhtä merkityksettömänä kuin olet syntynytkin.


      • Juutilainenolihomo
        wefWEFWF2 kirjoitti:

        Vastoin lähipiirisi toiveikkaita odotuksia, sinä elät. Mutta tosiaankin yhtä merkityksettömänä kuin olet syntynytkin.

        Hyvä apina, kopioi viisaampien kirjoituksia, niin ehkä opit avaamaan sen äitisi antaman banaanin. Ei ehkä tänään, mutta huomenna voi onnistua?


      • oliko se banaani
        Juutilainenolihomo kirjoitti:

        Hyvä apina, kopioi viisaampien kirjoituksia, niin ehkä opit avaamaan sen äitisi antaman banaanin. Ei ehkä tänään, mutta huomenna voi onnistua?

        Sota siis rapistelee ovella. Miten nyt sivakan suu pannaan. Ei ole Lapinjärven saunan tapaan täytettä. Voi joutua kutsutuksi aseisiin. Tomppeloimaan taitamattomana.


    • ergergergerg

      No enpä usko, että joudun. Voit tietysti kuvitella eläväsi jossakin kafkamaisessa totalitarismissa.

      Nykyään riittää, kun ilmoittaa polttavansa kannabista ja se "palvelus" on sitten siinä.
      Itke vähän, torspo.

    • ajjhxshdxhdhh

      Ei, vaan jää huolehtiin naisväestä. Typerät aivopestyt homot menee sotaan.

      • Häpeä homo !

        Pää kiinni Lapinjärven homo !


    • Harmaa Mannerheimi

      Olisi hyvin arveluttavaa laittaa sivarit aseisiin., kun rauhan aikana siitä on niin vittuiltu etteivät he puolusta maataan asein. Monikohan sinne ladattujen aseiden kanssa kävelee varmaan kuolemaan? Viime sodista on opittu miten huonoiten koulutettu aines uhrataan ensimmäisiin hyökkäys aaltoihin tykin ruuaksi.

    • Kungpao

      Suomen kansalaisuus pakottaa suojelemaan maata, oli se paskalaitos käyty tai ei. Sitoo maksamaan veroja ja käymään peruskoulun.

    • nope nou hätä

      Ei joudu sivar sotimaan aonoastaan apu tehtäviin eli sairaala hommat huolto yms, mutta ei siis joudu minnekkään korpeen lähtee kuolemaan

      • Käskyn mukaan

        On siellä korvessakin sairaaloita. JSP YM.


    • 4rftghbn

      toivottavasti joutuu ja pelkkä valkoinen rätti käsissään.................

    • sivarisivari1

      Olen yli 35-vuotias sivari. Työpaikkani halusi varata minut jatkamaan omia työtehtäviäni, mikäli jokin kriisi tulisi. Tähän kysyttiin oikein suostumus. Suostuin. Ammatiltani olen teho-osaston sairaanhoitaja. Työpaikallani on myös muita hoitajia ja lääkäreitä, joilla on sama homma.

    • ythgfhgfhf

      Sodan syttyessä jokainen laitetaan sinne, jossa heistä koetaan olevan eniten hyötyä. Riippuu siis siitä millaista koulutusta sinulla on hankittuna. Mitään jaottelua ei ole olemassa, josta voisit päätellä mihin sinut laitetaan jos sota syttyy.

      Todennäköisesti sivarit eivät joudu rintamalle ainakaan ensimmäisinä, koska tietenkin koulutetuimmat laitetaan ensin. Siinä vaiheessa kun tulisi sivareiden vuoro niin sota lienee jo hävitty, koska kaikki sotilaat on tapettu ja modernissa sodassa ei tule noin suuria miestappioita.

      • näin se menee

        Näin se menee:

        "Palvelus poikkeusoloissa
        Liikekannallepanotilanteessa sivarikeskus laittaa sivarit liikekannalle siviilitehtäviin pelastusviranomaisten tai opetusministeriön alaisuuteen näiden pyytämässä määrin. Tämän menettelyn kautta ei kuitenkaan liikekannallepanna kaikkia sivareita, sillä ne a) joilla on työnantajan ns. VAP-varaus yhteiskunnan kannalta tärkeisiin tehtäviin, b) jotka määrätään "terveydenhuollon ammattihenkilöstöä poikkeusoloissa koskevan varausjärjestelmän puitteissa terveydenhuollon tehtäviin" tai c) jotka on valmiuslain mukaisesti määrätty suorittamaan yleistä työvelvollisuutta, määrätään kriisiajan siviilitehtäviin ensisijaisesti näiden järjestelmien kautta, ja sivariliikekannallepanon kautta vain loput."

        Lähde
        http://akl-web.fi/aseistakieltaytyminen/mika_muuttumassa_sivarilaissa


    • Siinä miettimistä

      Aloitukseen liittyen. Kaikki joutuvat sota-kriisitilanteissa poikkeuslakien määrääviin tehtäviin. Niitä on erilaisia eritasoisille kykyjen mukaan. Täysin kaikesta kieltäytyneet laitetaan koppiin ja elintarvikehuollossa he ovat alimmalla portaikolla. Kuopataan tosin valtion toimesta.

      • Monelle yllätys

        Noin asiat silloin hoidetaan. Kun organisaatiot muutetaan poikeuslakien mukaan, tulee myös uusia henkilöitä esimiehiksi tehtävien mukaan. Siinä vellihousut saa kokea todellisen elämän hyvin nopeasti. Aika monella omat nykyiset työtehtävät säilyy iästä ja tehtävän tarvittavuudesta riippuen.


    • suomi=p. korea

      Paskapuhetta, ei Suomi mikään Serbia ole. Jos valtiolla ei ole varaa kriisin aikana huolehtia kansalaisistaan, niin sellainen valtio ei ole puolustamisen arvoinen.


      Eihän kaikkia reserviläisiäkään mobilisoida, jos heillä ei ole sodanajan sijoitusta.
      Tapelkaa pojat, niin saatte tupakkaa....

      Siinä tapauksessa vihollisen auttaminen olisi moraalisesti oikein.

    • Pellavapäitä

      Sodan syttyessä minä jäisin suojelemaan siviiliin sotilaiden vaimoja. Heillä voi olla yksinäistä ja kaikenlaisia tarpeita. Ja jos olisi tarvetta tehdä uusia kansalaisia sodassa turhaan kuolleiden tilalle niin siinä voisin olla mukana.

    • cesaq

      Tottahan jo isossa kirjassa sanotaan että lisääntykää ja täyttäkää maa mutta ei se sitä tarkoitan että kaikkien tulisi olla pellavapäitä.fec

    • residentti

      Joutuu.
      Laitetaan etulinjaan linnoitustöihin tai vastaaviin.

    • Hävetkää

      Sivari=Homoseksuaali

      • Ehtaa asiaa

        Paska puhetta. Sivari melkein leikkasi kurkkuni aikoinaan. Sivareissa on kovaa sakkia, mutta sinä neiti et tiedä mistä nyrkki heilahtaa, kun sille on käyttöä.


    • Tehkää kotiläksynne

      Minusta on huvittavaa kuina mustavalkoisena ihmiset näkevät tämä sivari/totaali/sotilas asian. Ikäänkuin sivarit ja sotilaat olisivat jotenkin toisensa poissulkevia asioita. Sodasta nähdään vain sen jäävuoren huippu eli taistelu eikä nähdä ollenkaan sen takana olevan koneiston struktuuria ja ketä siihen kuuluu. (tarkastakaapas muuten huviksenne ensinnäkin asian kannalta merkittävien päättäjien taustoja ja miettikää voisitteko taistella heidän alaisenaan. Aloittakaa puolustusministeristä.) Sen sijaan istutaan koneen ääressä ja arvostellaan sivareita heikoin ja yläastetasoisin argumentein.

      Ja muuten. Siviilipalveluksen käyneistä ei ole olemassa minkään valtakunnan rekisteriä mistä ilmenisi esim. heidän ammattinsa, joten mahdollisen kahakan syntyessä olisi melko mahdotonta osoittaa heitä suorilta taitojansa vastaaviin tehtäviin. Tästähän uutisoitiin taannoin. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö tilanteen tullessa voitaisi alkaa selvittämään niitä.

      Ja ei. Olen käynyt armeijan. Minua kuvottaa ja hävettää nämä itseään isänmaallisina pitävät tahot, jotka sekoittavat asian halpaan egoisimiin ja macho-kulttuuriin.

      Äijät taisteli aikoinaan valinnanvapaudenkin puolesta, mutta kaikki kunniavelat sun muut korupuheet ovat vain sananhelinää tuulessa. Nyt on uudet ajat ja Suomen asema täysin eri. Tosipaikan tullessa taas toimitaan sen mukaan mitä vastaan tulee . Kukin tavallaan.

      • siwamies

        Sivarina voinen sanoa, että olisi hyvä saada sotilas koulutusta ennen rintmalle menoa. Totaalit ja sivarit tosipaikan tullen sotimaan muiden mukaan.


      • regeargearger
        siwamies kirjoitti:

        Sivarina voinen sanoa, että olisi hyvä saada sotilas koulutusta ennen rintmalle menoa. Totaalit ja sivarit tosipaikan tullen sotimaan muiden mukaan.

        Totaalit ja sivarit eivät ole missään tekemissä valtiollisen tappokoneiston piirissä, senkin vähä-älyinen natsinappula. sama koskee niitä resrviläisiä, kenellä ei ole sodan ajan sijoitusta. Kansainvälisen lain mukaan reserviläiset ovat rikollisia, mikäli heillä ei ole sodan ajan sijoitusta. Valtio on kussut teitä inttifaneja silmään.


    • jufa

      Sekin on hyvä muistaa, että mahdollinen kriisi koskee Suomessa niin asevoimia, kuin siviiliyhteiskuntaakin. Kriisit kun eivät nykyään ole pelkkää asellisen voiman käyttöä vaan siihen liittyy olennaisesti poliittinen/diplomaattinen ja taloudelliset painostukset (esimerkkinä Ukrainan kriisi). Tähän vielä lisäksi tietoverkoissa tapahtuva vaikuttaminen minkä laajuttaa en itsekään varmaan ymmärrä...

      Kaikille kyllä löytyy tehtäviä sodan aikana etulinjasta takalinjoille asti. Hyvänä esimerkkinä edellä mainitut hoitoalan työpaikat. Minun mielestäni olisi hyvä tarjota perinteisen intin ohella esimerkiksi siviilikriisinhallintatyötä sodan, katastrofin tai muun poikkeustilan varalle.

      Mitä velvollisuuskysymyksiin tulee, niin se kiteytyy mielestäni siihen, että ymmärtääkö yksilö sen, että Suomi on valtiona tarjonnut (ainakin minulle ja kaikille ihmisille, jotka minä tunnen) hyvän pohjan elämälle ja että se pohja on puolustamisen arvoinen. Ei se pohja virheetön ole. Itsekin olen välillä todella tyytymätön poliittisen johdon toimeenpanokykyyn, mutta saammepa ainakin Suomalaisina arvostella Suomalaista järjestelmää :) jos yksikö ei koe tätä puolustamisen arvoiseksi, niin sille on hankala tehdä mitään. Minun mielestäni monessa muussa maassa on asiat aika paljon huonommin...

      P.S: Älkää provosoituko. Haluan järkevää keskustelua.

      • TJM78

        Hyvä puheenvuoro. Mielikuvamme sodasta ovat edelleen tiukasti kiinni yli 70-vuotta vanhoissa tapahtumissa. Aseinhan se viime kädessä toki käydään, mutta jos seuraamme esimerkiksi Ukrainan tilannetta, niin voimme saada mielikuvaa mitä kaikkea siihen sotaan liittyy nykyään. Kuten tuossa aiemmin sanoin, niin se aseellinen yhteenotto on vain jäävuorenhuippu. Ei ole edes kovin paha kärjistäminen, että kun täällä ihmiset kritisoivat näitä nykyajan tietokonenörttinuoria, niin itseasiassa juuri ne voivat olla hyvin merkittävässä osassa mahdollisessa konfliktissa.

        Tuo on hyvä pointti, että ymmärtääkö yksilö sen minkälaisen pohjan Suomi on valtiona tarjonnut ja että onko se puolustamisen arvoisen. Minua hieman hämää tuossa se, että ikäänkuin kaikki olisi tullut hyvää hyvyyttä hopeisella lautasella. Näinhän se ei ole. Kyllä tässä maassa saadaan maksaa veroja ihan jokaisesta liikkeestä ja niillä varoilla tätä hyvinvointivaltiota pyöritetään. Hyvä järjestelmä ja varmasti puolustamisen arvoinen, mutta mielestäni siihen ei liity mitään velkaa ketään kohtaan.

        Palatakseni threadin aiheeseen, niin mielestäni yksilöltä osoittaa myös jonkinmoista vastuuntuntoa ottamalla selvää minkälaisessa asemassa on mahdollisissa konfliktitilanteissa ja tehdä mahdollisia muutoksia jos kokee olevansa väärässä tehtävässä. Kukapa sitä nyt ylipäätään sotimaan haluaa, mutta valitettavasti välillä tulee tunne, että tietyt tahot suorastaan janoavat pääsyä sotimaan. Tosin viime sodissa osoitettiin, että nämä uhoajat olivat niitä heikoimpia lenkkejä.


    • jufa

      Jep. Ja parhain strategihan on se, joka voittaa taistelunsa (tai nykyisin saavuttaa tavoittensa) yhtään taistelua käymättä :) Jos oikein pinnistää, niin esimerkiksi Suomen Puolustusvoimathan on suurin rauhaa edistävä organisaatio tässä maassa, koska sen kyky on arvioitu potentiaalisten meitä uhkaavien maiden silmissä korkealle.

      Ei ole mitään kalliimpaa ja turhempaa, kuin huonot asevoimat Suomen kaltaisessa maassa, jossa aseellinen voima on olemassa vain itsepuolustukseksi. Sama juttu, kun tossa minun lähibaarissa on aina poke paikalla, jos siellä joku sattuu riehumaan, vaikka 99 % ajasta hän juttelee asiakkaille ja on läsnä :) jos poke yhtäkkiä lähtisi, niin uskaltaisin veikata, että järjestyshäiriöt lisääntyisivät pikkuhiljaa sielläkin..

      Tässä taas ajatuksia hajanaisessa järjetyksessä, mutta tulkitsin Ukrainan yhdeltä kantilta niin, että Krim oli helppo vallata jatkaa operaatiota itä-Ukrainassa, koska koko valtio ja kansa vaikutti todella rikkonaiselta ja "eripuraiselta" (osa Ukrainasta koki olevansa enemmän Venäläisiä, kuin Ukrainalaisia TAI ainakin näin annettiin ymmärtää). Meillä Suomessa onneksi pidetään kiinni alueellisesta koskemattomuudesta (yksi PV:n päätehtäviä), eli jos alueellista koskemattomuutta rikottaisiin, niin siihen reagoitaisiin varmasti vahvalla tavalla. MUTTA kaatopykäliä tietenkin löytyy, kun mietitään alueloukkauksia ilmatilan tai merialueen kautta :D eivät ole helppoja nämä asiat, kun asiat ei ole niin mustavalkoisia ja joskus kannattaa vaan heittää tonnin seteli -katseella, kun isompi uhittelee..

    • Omimomomimi

      Joutunevat Putinin sotilaiden viihdyttäjiksi.

    • Karvapäää

      Niin minne maahan voi mennä pakolaiseksi, jos sota syttyy?
      EN ole vannonut valaa tarttua aseisiin ja vaadin päästä sotaa karkuun esim jonnekin Karibian vokkiin.

    • riviin_vain

      Sivarit ja totaalit laitetaan polkemaan miinakenttiä, jos sota syttyy. Siis olkaa huoleti, vakansseja löytyy.

      • hhkkhh

        se on oikei


    • ArvotKovenevatSodassa

      Joutuvat, miinanpolkijoiksi.

      • anuksesikovenee

        Haista vittu, nekrusika. Poljen vain naamaasi katuun.


    • Kaikki Suomen miespuoliset 18-60 -vuotiaat kansalaiset ovat velvollisia puolustamaan maata, ei asevelvollisia. Siviilipalvelusmies ei ole Puolustusvoimien alaisena kriisitilanteessakaan.

      • Anonyymi

        Asevelvollisia ovat varusmiespalvelukseen osallistuneet ja kutsuntoihin velvoitetut. Jos vakaumuksen mukaisesti hakee siviilipalveluun, heistä tulee osa "siviilivarantoa". Heitä voidaan käyttää sodan aikana siviilihallinnossa (ei kuitenkaan puolustusministeriön alaisissa tehtävissä) sekä palo- ja pelastustoimessa. Reservistä siviilipalveluun siirtyneet ovat nimeltään "lisävarantoa", joita koskee periaatteessa samat säännöt kuin siviilivarantoa.

        Muut asevelvolliset ovat varusmiehiä palveluksessa, reserviläisiä tai varareserviä. Reservissä miehet ovat 50 vuotiaaksi asti mihistötehtävissä ja aliupseerit sekä upseerit 60 vuotiaaksi. Sen jälkeen he ovat varareserviä.


    • Anonyymi

      Sivarit saavat sirkuksesta pellekengät, joilla voi tampata etulinjan maastoa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe