FSH

Nöpi

Lapsettomuutta takana n 2 vuotta, alkututkimukset tehty. Mitään syytä ei ole löytynyt. Ainostaan FSH arvo ollut yhdessä verikokeessa 8 ja yhdessä 14 eli koholla. Olen 26 vuotias. Onko muilla ollut FSH koholla ja mitä lääkäri siitä sanonut?

8

7979

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miu

      Mulla on kerran mitattu ja oli silloin 22. Mulla se tarkoitti iän vaikutusta mm munasoluihin eli ne eivät ole enää "parhaassa terässä". Tosin olen sinua 10 vuotta vanhempi.... Ilmoittelethan mikäli sinulla löytyy jokin apu kyseisiin FSH arvoihin.Jos vaikka mullakin olis vielä jotain toivoa ;)!!!!

    • Teflon

      Follikkeli on munasarjassa oleva munarakkula, jonka sisällä on munasolu ja follikkelia stimuloiva hormoni (=FSH), erittyy aivolisäkeestä ja kiihdyttää munarakkulan kasvua naisella ja siittiöiden kehittymistä miehellä. Korkea FSH (korkeampi kuin sinun) kertoo siitä, että aivolisäke joutuu piiskaamaan munasarjoja yrittäessään tuottaa munasoluja. FSH on korkea esim. vaihdevuosi-iässä. Ennenaikaiset vaihdevuodet voivat olla syy lapsettomuuteen.

    • jellona---77

      itse olen tällä hetkellä 28 vuotias ja mullatodettiin ennen aikaiset vaihdevuodet alkaneeksi 24 vuotiaana eli mulla kans toi fsh hormoni koholla oli 18 ja hormoni hoidoilla se saatiin laskettua muistaakseni 7-8 välille...mut ei auttanut...lasta ei saatu hoidoilla lainkaan!!! Mutta luovutetuilla munasoluilla odotan vauvaa parhaillaan...=) kirjoittelinkin tonne sun toiseen viestiin...=)))) Mut tsemppiä!

      • Nöpi

        Kiitos kannustuksestasi. Pelkäänpä vaan että itsekin joudun käyttämään luovutettuja munasoluja. Ei se muuten niin pelota ( hyvä tietää että sillä voi onnistua tässäkin tilateessa) mutta hinta on aika korkea siinä hoidossa. Mieheni ei niin järjin iinostunut ole tuon hinnan takia. Minulle asia on todellakin rahaakin tärkeämpi. No ei pitäisi mennä asioiden edelle. Nyt on aika varattu yksityiselle lapsettomuusklinikalle ensi kuun alkuun. Odotan jo kärsimättömästi.

        Siis ennenaikaiset vaihdevuodet! Onkohan mullakin sellaiset!?! Mitä se käytännössä tarkoittaa tämän ikäisellä (minä 26v)? Eli siis lapsi on vielä mahdollista saada, mutta mitä muuta? Vanhenenko jotenkin aikaisin? Pitääkö alkaa jotain vaihdevuosihormoneja syömään? Onko tällainen kamalan harvinaista? Huomaat jellona-77 varmaan, että olen ihan paniikissa.


      • jellona-77
        Nöpi kirjoitti:

        Kiitos kannustuksestasi. Pelkäänpä vaan että itsekin joudun käyttämään luovutettuja munasoluja. Ei se muuten niin pelota ( hyvä tietää että sillä voi onnistua tässäkin tilateessa) mutta hinta on aika korkea siinä hoidossa. Mieheni ei niin järjin iinostunut ole tuon hinnan takia. Minulle asia on todellakin rahaakin tärkeämpi. No ei pitäisi mennä asioiden edelle. Nyt on aika varattu yksityiselle lapsettomuusklinikalle ensi kuun alkuun. Odotan jo kärsimättömästi.

        Siis ennenaikaiset vaihdevuodet! Onkohan mullakin sellaiset!?! Mitä se käytännössä tarkoittaa tämän ikäisellä (minä 26v)? Eli siis lapsi on vielä mahdollista saada, mutta mitä muuta? Vanhenenko jotenkin aikaisin? Pitääkö alkaa jotain vaihdevuosihormoneja syömään? Onko tällainen kamalan harvinaista? Huomaat jellona-77 varmaan, että olen ihan paniikissa.

        hehehe... no et sä vanhene ennen aikaisesti....hahaa... Se tarkoittaa vaan et sun munasarjat ei enää toimi normaalisti ja ovat aloittaneet ns. vanhenemisen jo aikaisemmin kuin muilla. En mä tiedä onko se harvinaista..mut mulle tuli tälläinen diagnoosi ja sen kaa on pitänyt vaan elää... ei se ole muuttanut mun elämää millään muulla tavalla kuin vain et en ole saanut omia lapsia. mä olin 24 vuotias ku se todettiin. kaikkia hoitoja yritettiin mut ei raskautta saatu aluille...=( Mut ei se tarkoita ettei sulla niin kävisi...kannattaa totta kai yrittää... yksityisellekö menette hoitoihin nyt vai? Lahjamunasoluilla aloitettu raskaus on tosi kallista mut se oli meidän tilanteessa enää viimeinen mahdollisuus ja sit tietty adoptio mut siihen ajatukseen mä en ollut vielä ainakaan valmis. Mut nyt on kaikki hyvin...=) vauva tulossa ja täysin omalle tuntuu kun mä sitä kuitenkin kannan tän 9kk...=) Mut älä nyt panikoi..kyllä ne asiat järjestyy...=)))


      • Nöpi
        jellona-77 kirjoitti:

        hehehe... no et sä vanhene ennen aikaisesti....hahaa... Se tarkoittaa vaan et sun munasarjat ei enää toimi normaalisti ja ovat aloittaneet ns. vanhenemisen jo aikaisemmin kuin muilla. En mä tiedä onko se harvinaista..mut mulle tuli tälläinen diagnoosi ja sen kaa on pitänyt vaan elää... ei se ole muuttanut mun elämää millään muulla tavalla kuin vain et en ole saanut omia lapsia. mä olin 24 vuotias ku se todettiin. kaikkia hoitoja yritettiin mut ei raskautta saatu aluille...=( Mut ei se tarkoita ettei sulla niin kävisi...kannattaa totta kai yrittää... yksityisellekö menette hoitoihin nyt vai? Lahjamunasoluilla aloitettu raskaus on tosi kallista mut se oli meidän tilanteessa enää viimeinen mahdollisuus ja sit tietty adoptio mut siihen ajatukseen mä en ollut vielä ainakaan valmis. Mut nyt on kaikki hyvin...=) vauva tulossa ja täysin omalle tuntuu kun mä sitä kuitenkin kannan tän 9kk...=) Mut älä nyt panikoi..kyllä ne asiat järjestyy...=)))

        Aina vaan jaksat kannustaa. Yksityiselle joo hoitoihin nyt. Kalliitahan ne on hoidot on muutenkin ja tietty vaan ajattelee hieman että mihin kaikkeen senkin rahan voisi käyttää, mutta tää on sitten mun ( ja mun miehen ) elämää ja kai tälläkin joku tarkoitus on.

        Ja suunnattomasti onnea jellona sinulle raskaudestasi!


      • Adela

        Mitä tarkoittaa, jos FSH on 1.7? Olen 43 vuotias. Onko vaihdevuodet jo alkaneet? Lääkäri ei ehtinyt selittämään. Olen vaan kuullut, että mitä korkeampi, sen pahempi. Mutta miten sitten, jos arvot laskee vielä...ja ehkäpä alle 1?


    • Leena 37 v.

      Mulla on mitattu fsh:ta useamman kerran ja vuonna -04 se oli 6,7, vuonna -05 se oli 14,1 ja nyt 5,3. Älkää sisaret vielä masentuko; arvo saattaa siis vaihdella aika rajustikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe