tamma, ruuna vai ori

tyttö

mistä tykkäät eniten ja miksi``?

33

4571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • =)

      kaikki on TOSI mukavia, mutta eniten varmaan tykkään oreista, koska jotkut ovat niin tulisia. =)

    • nad

      Oreista eniten ja ruunista vähiten, kun niissä ei ole puhtia.

      • * Tyttö *

        Musta sun pitäi vähän miettiä!
        Mustä tuo ei ole oikein haukkua hevosta!
        Jos se on vanha ruuna niin ei se jaksa! kun se on niin paljon tehnyt nuoruudessaan niin et sinäkään varmaan jaksais vai jaksaisitko? Mä en jos se on ruuna ja se on tosi vanha niin mä en haukkus sitä noin!
        Eiköhän sun pitäis miettiä mitä kirjoitat!!!!
        Musta sä voisit ajatella!
        Ei hevosta noin vain jätetä!
        Mun mielestä kun ruuna on nuori niin siinä on puhtia ja kyllä sillä vanhallakin riittää puhtia!!!!!
        Mun mieli pide on se!
        ottakaa kantaa!


      • nad
        * Tyttö * kirjoitti:

        Musta sun pitäi vähän miettiä!
        Mustä tuo ei ole oikein haukkua hevosta!
        Jos se on vanha ruuna niin ei se jaksa! kun se on niin paljon tehnyt nuoruudessaan niin et sinäkään varmaan jaksais vai jaksaisitko? Mä en jos se on ruuna ja se on tosi vanha niin mä en haukkus sitä noin!
        Eiköhän sun pitäis miettiä mitä kirjoitat!!!!
        Musta sä voisit ajatella!
        Ei hevosta noin vain jätetä!
        Mun mielestä kun ruuna on nuori niin siinä on puhtia ja kyllä sillä vanhallakin riittää puhtia!!!!!
        Mun mieli pide on se!
        ottakaa kantaa!

        Sekin hyvä puoli on, että äksystä orista voi aina tehdä kiltin ruunan, kun taas päinvastainen ei ainakaan toistaiseksi onnistu.


      • tp
        * Tyttö * kirjoitti:

        Musta sun pitäi vähän miettiä!
        Mustä tuo ei ole oikein haukkua hevosta!
        Jos se on vanha ruuna niin ei se jaksa! kun se on niin paljon tehnyt nuoruudessaan niin et sinäkään varmaan jaksais vai jaksaisitko? Mä en jos se on ruuna ja se on tosi vanha niin mä en haukkus sitä noin!
        Eiköhän sun pitäis miettiä mitä kirjoitat!!!!
        Musta sä voisit ajatella!
        Ei hevosta noin vain jätetä!
        Mun mielestä kun ruuna on nuori niin siinä on puhtia ja kyllä sillä vanhallakin riittää puhtia!!!!!
        Mun mieli pide on se!
        ottakaa kantaa!

        Ruuuna on niin mitäänsanomaton,kiltti kylläkin, niin orien kuin tammojenkin väheksymä, seurauksena siitä, että ihminen on sitä luonnonvastaisesti käsitellyt tehdäkseen sen helpommaksi alistaa tahtoonsa.
        Ori ilman epäilyksiä.


      • sanna
        nad kirjoitti:

        Sekin hyvä puoli on, että äksystä orista voi aina tehdä kiltin ruunan, kun taas päinvastainen ei ainakaan toistaiseksi onnistu.

        tuo ei kyllä pidä paikkaansa.!! jos orin ruunaa liian myöhään sille jää niitä oriin temppuiluja.


    • Jonna

      Minun mielestäni ei voi kovinkaan yleistää hevosen sukupuolen perusteella mistä pitää eniten. Vaikka onhan eri sukupuolilla kuitenkin eroja. Mutta itse hevosen luonne se ratkaisee. Mutta tammaan päätyisin minä jos jonkin valitsisin. Tykkään tytöistä ;)

      • anette

        NO mulla ittellä on tamma ja ruuna...Mutta mä tykkään kyl enemmän tammoista...MUTTA RUUNAT ON PARHAITA HARRASTUSKÄYTTÖÖN!



        (ORIT JA TAMMAT on enimmäkseen kilpakäytös)



        TOKI TOI OLI VAAAAAAAAAAAAN MUN MIELIPIDE!


      • * hepotyttö *

        Olen saamaa mieltä kanssasi
        ei hevosia pidä arvostella hevosen sukupuolen takia
        koska kaikki hevoset ovet ihania omina itsenään.
        Ja kyllä minäkin ehkä päätyisin tammaan
        koska mäkin tykkään tammoista mut kyllä minulle kelpaisi ruuna tai orikin.
        Mä en arvostele hevosta jos se on vaikka ruuna jotkun inhooruunia en ymmärrä miks.

        Musta kyllä sä oot oikeassa kun hevosia pitäs arvostella niiden luonteen takia eikä onko se ruuna vai tamma tai jopa ori.
        Jokaisella olennolla on oma tarkoituksensa.
        Terveisin Anniina
        Voin olla myös väärässä!


    • Queenly McKinney

      Itse jostain kumman syystä olen aina tykästynyt kaikkiin oreihin. Tammoihin vähiten. Ehkä olen tammalle "liian naisellinen" ;)

      Vaikka jokainen hevonen on yksilö, on jokainen hevonen ollut ori, joka on sydämeni valloittanut.

      • pullapolle

        orit on kivoja mut en kyl kellekkä aloittelijalle ekaks hepaks suosittele, onko neiti q minkäikäinen (jos saa udella)


      • Queenly McKinney
        pullapolle kirjoitti:

        orit on kivoja mut en kyl kellekkä aloittelijalle ekaks hepaks suosittele, onko neiti q minkäikäinen (jos saa udella)

        Totta, ori ei ole lasten hevonen. Tämäkin, ettei oria ensimmäiseksi hevoseksi.. En oikein tiedä.

        Esimerkiksi ravipuolella joutuu paljon olemaan orien kanssa, joten en yhtään ihmettele vaikka jonkun hevonen olisikin ori, ellei ihminen oli 13v.

        Nuorille/lapsille/ei kovin kokeneelle ori on mielestäni viimeinen vaihtoehto.

        Ja kyllä minä olen jo ihan täysi-ikäinen. Postiakin voit laittaa jos on jotain kysyttävää.


    • * Eläin rakas *

      Musta kaikki on ihania!!!!!
      Koska jokaisella tarkoituksensa tässä mailmassa! Eikö sinusta?
      Misnusta jokaisela on olennolla on oma paikkansa mailmassa.
      Se oli mun mieli pide!!!!!

    • tukkijätkä

      On suomenruuna kotona. Tykkään.

      Tammat ruukaa olla "akkamaisen" oikkusia ja orit isottelee joutavia niinkun jätkillä on tapana... Mitäpä noitten kanssa vehtaamaan, kun voi elää lupsakkaa yhteiseloa tasasen ruunan kanssa.

    • sofie

      Kaikkien kanssa olen touhunnut, ruuunien orien ja tammojen, niin ravurien kuin ratsujen ja kaikista pidän..
      Tällä minulla on tamma joka on muuten oikein mukava, paitsi kiima aikana hän on hyvinkin neitimäinen, varsinkin kisoissa. Kaksi muuta hevostani ovat ruunia, joissa kyllä puhtia riittää ihan muillekin jakaa.
      Tosin, kun kohta on taas edessä uuden kisahepan etsintä niin ennemmin sitä tammoja ja oreja katselee kuin ruunia, kun niitä voi sitten laittaa siitoskäyttöön, jos sattuu jotain tms. ruunat ovat siinä tilanteessa sitten vähän hyödyttömiä, jos esim. jalka menee, mutta muuten ne on oikein kivoja.

    • ruunajorit

      Ehdottomasti orit ja ruunat on tasaisempia, tammoista ei voi koskaan tietää... heh.
      Vaikka onhan tammatkin hevosia ja siksi ihania, itsellänikin on, mutta kyllä on ikävä aikaa kun hoiteli ja omisti ruunia...

    • heppaneiti

      Tamma on hieno ja elegantti.
      Oikuttelee kun mieleen tulee ryppy, ja niitä
      ryppyjä löytyy. Kun on säännöt sovittu niin
      voi hän ne unhoittaa ja kyseenalaistaa uudellen.
      Mutta kun on orin kanssa töissä niin joko se
      on homma hanskassa tai sitten ei. Jos on niin
      on todella upeata. ei rehellisenpää kaveria
      sitten enää löydäkkään. rehti ja reipas. Mutta
      jos oriin kanssa ei ole juttuja juteltu loppuun
      niin kyllä sekin osaa käyttää voimaansa väärin,
      mutta silloinkin vain kun ei tiedä sääntöjä.
      ori on tosi herkkätunteinen vaikkei sieltä kuoren
      alta sitä heti huomaakkaan. kivoja poikia=)
      suokit yleensä "yhden ihmisen hevosia"
      ruunat ovat sitten niitä "rauhallisempia" versioita herkistä
      veikkosista.

      • tinjanen

        mun naapurissa on hevosia ja ne on tosi pölkkyijä! jos joku tietää miten saan ne molemmat lpettamaan puremisen vastatkaa!


    • skp

      ori Itsellä tosiii kiltti ori poika ja on jo kuitenkin 8 vuotias et temppusa on näyttänyt.hörisee vaan tollona tammoille ja letku roikkuu...ratsastaessa kuuntelee minua ja ei höyryä tammoista.pidän myös tammoista ja ruunista joita myös on tallilla,mutta oma valinta oli nyt viimeiseksi kaveriksi ori poika.jokainen pitää mistä haluaa mä ainaki pidän kaikista

      • tinjanen

        jos toivot omaa hevosta lopeta unelmasi!! ne ei oo mitään helppoja mutta kun minä käyn tallilla ne on vähän koulutettuja! muuten mun lähellä on 2 heppaa. toinen on torinhevonen ja 5cm liian korkee! ja toinen shetlanninponi. molemmat puree...se ei oo todellakaan kivaa!! niillä on joku ADHD! mutta kuiteski rakastan hevosii.. mua ei saa epäillä vihaajaksi..


    • naturalhorsemanship

      ori, sitte tamma, ei missäännimessä ruuna tai ruunatamma, koska mun mielestä ruunaaminen on vaan syy ihmisen osaamattomuudelle.

      • ei oo totta

        ei ruunaus ole syy osaamattomuudelle sillä jonkun esim aloittelian kanssa ori voi olla jopa vaarallinen. ite tykkään eniten ruunista,orien kaa en oo ollu tekemisissä ja tammat (varsinkon kiiman aikaan) on joskus vähän blondeja


    • Kolipaketti

      Ruuna on paras vaihtoehto, jos ei ole kiinnostunut siitostoiminnasta sun muusta. Oma ruunani on hyvin vireä ja omapäinen, ettei sitä voi ainakaan tylsäksi kutsua :D Pukit lentää ja vauhti kiihtyy jos ei ole tarkkana.
      Ruunaaminen ei ole pelkästään syy ihmisen osaamattomuudelle, vaan se vo myös auttaa itse hevosta. Jotkut orit kun ovat niin kovia poikia riehumaan ja esittelemään itseään tytöille, että niidenkin kannalta ruunaaminen on parempi vaihtoehto, ettei vakavia vahinkoja satu. Omat kokemukseni tammoista ovat ihan hyviä, takapäähän ei saisi mennä turhia sorkkimaan, kiima-aikana tanssitaan minne sattuun ja muita touhujakin tapahtuu :D
      Henkilökohtainen valintani olisi siis ruuna.

    • hd

      musta kaikki on kivoi mut en oo kauheena ollu orien kanssa ja tammat osaa olla neitimäisiä varsinkin kiima aikana ja ruunat on yleensä sellasii tasapainosii orit on yleensä aika selassii villei mut tiiän pari ori jotka on ainakin yhtä tasapainosii kun ruunat lemppari varmaan ori tai ruuna varmaaan ori koska ne on joskus sellasii tulisii niin saa haastetta ja onhan neki joskus sellasii tosi rauhallisia karvakorvia tää on sit vaan mun mielipide joten ei valituksii kiitos:)

    • _katherine_

      Ruunat on ratsastuskäytössä parhaita. Ne on tasaisia eikä hormonit aiheuta ongelmia. Ruunat jaksaa tehdä työtä ympärivuoden.

      Orit on kivoja siinä mielessä, että orit on aika selkeitä hyvin usein. Orille kun kerran tehdään rajat selväksi, ne usein myös pysyy selvänä. Oreilla kuitenkin on omat juttunsa tammojen suhteen ja varsinkin harrastekäytössä ne on hankalia.
      Hankia paitsi käsitellä, myös orin elämä on usein stressaavampaa ja siksi lihasten kasvatus esimerkiksi on hankalempaa kuin ruunilla.

      Tammat on kaikkein hankalimpia, kun tammoilla kiimakierto voi aiheuttaa pahojakin ongelmia. Lisäksi monet tammat tosiaan on neitimäisiä ja tuntuu että samaa asiaa saa sanoa kymmenen kertaa eikä siltikään mene läpi.

    • Orin hoitaja

      Itse pidän jostainsyystä oreista, mutta minulla ei ole mitään ruunia eikä tammojakaan vastaan.

      Monet väittävät, ettei ori ole aloittelijoiden hevonen. Näin ei kuitenkaan ole; Ori voi olla jopa helpompikin, kuin kiima-aikaan tamma. Orin hyökkäävyys riippuu hevosen luonteesta, ei siitä, onko se ruunattu. Jos orin antaa haistella toisten hevosten lantakasoja, se tekee hevosen hetkeksi hyökkääväksi, mutta ei sen pitäisi antaa tulista ja hyökkäävää kuvaa oreista. Itselläni oli kahdeksanvuotiaana leirillä hoitsuna ori, nykyisen hevoseni isä, eikä sen kanssa ollut mitään ongelmaa, yhtä kiltti kuin mikätahansa ruuna.
      Vain kiimaisia tammoja kohdatessaan orit voivat vaikuttaa hyökkääviltä, mutta yleisesti ne ovat yhtä kilttejä kuin mitkä tahansa muut hevoset.

    • Maailmankilteiinnnnnnn

      Tammat. Ehdottomasti. Oma 7 vuotias piensuokki tammani on yksi varmaan mallikkaimmista typyistä, ja kaikki oriit mitä oon pari tapausta käsitellyt on huomattavasti vaikeampia. Toki asiaan varmaan vaikuttaa sekin etteivät ne ole mun omiani, joita hoitaa päivittäin. Ruunat leppoisia sekä ihania eikä oikeintehdyn ruunauksen edellytyksellä tapahdu pikku varsavahinkoakaan, se vasta olisikin vituttavaa jos huomaisi tamman olevan kantavana :D (toki on tätä varten omat aitaukset ym mut juu). En silti sano että poitsuissa mitään vikaa olisi, oon vaan tottunut tyttöihin. : )

    • oriheponen
    • ruunalainen

      Joo ruunat ovat useimmiten lällärien hevosia, jotka pitävät itseään loistavina hevosihmisinä; Silloin kunhan hevonen vain on ruuna!

    • 1ssu

      tamma (koska pidän varsoista ja ne voi astuttaa!!!!!) mut luonne on tärkeempi kuin sukupuoli.
      ja voihan ruunakin tulinen tapaus olla, tiedän kokemuksesta!!

    • 1ssu

      ja koska olis kiva olla kasvattaja. mut silloin oriakin tarvittas.

    • 1ssu

      tamman minä ottasin.suku jatkus kun astuttasin sen. en tekis ruunalla mitään.

    • Anonyymi

      Kaikki on mun mielestä kivoja vaikka onhan siellä aina esim tammalla jotain oikutteluja ja ruunat yleensä aika rauhallisia ja orit ei aina olis paras vaihtoehto aloittelialle. Mutta itse valitsisin hevosen luonteen perusteella, koska jotkut ruunat eivät ole esim ihan nii rauhallia eikä tammat aina kiukuttele jotenka jokainen hevonen on erilainen joten suosittelen valitsemaan hevosen luonteen perusteella!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe