Nimiäiset ja kummitodistus

kiire tulee

Tiedän, että valmiita "kummitodistuksia" saa tilata jostakin, mutta nimijuhla lähestyy uhkaavasti eikä enää ehdi tuollaisia tilaamaan.

Lastamme siis ei kasteta (ei kuuluta kirkkoon), vaan pidetään nimiäiset. "Kummit" sentään haluamme lapsellemme. Osaisiko joku ystävällinen ihminen vinkata, mitä "kummitodistukseen" voisi kirjoittaa, jos itse sellaiset tekisin. Mitähän noissa netistä (Pro-Seremoniat) tilattavissa lukee tekstinä..?

Ja vielä: Olisikohan muuta sopivaa nimitystä näille "kummeille" kuin tuo kristillinen kummi?

21

38176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saat ylihuomenna

      Pro- seremoniat.fi

      me tilattiin sieltä kummitodistuksia 3kpl,molemmille kummeille ja lapselle oma, sitten hienot kannet,jossa voi sitä säolyttää ja osanotto-todistus...

      Meillä kummit ovat "elämänkummeja",tosin eivät enää missään tekemisissä kanssamme tai kummilapsensa kanssa...

      • Tytti

        Kun kerran"kummiksi"saa ryhtyä,niin kyllä heitä aina edes kerran vuodessa olisi hyvä tavata lapsen syntymäpäivän aikoihin.Kannattaisi valita alunperin sellaiset "kummit"lapselle että heidän kanssaan asiat sujuvat ja tapaamiset vielä vuosienkin päästä."kummius"ei ole mikään heppoinen asia.


    • Miina

      ei ole kummeja, sillä kummi on kristinuskoon liittyvä asia. Kutsukaa lapsellenne nimeämiänne "omia ihmisiä" mieluummin vaikka kunniavanhemmiksi.

      Voit itse kirjoittaa ja koristella mieleisesi kunniakirjat näille lapsesi kunniavanhemmille, ei siihen mitään pro-seremonioita tarvita, vähän vain aikaa ja mielikuvitusta.

    • mateo_

      Nimiäiset oli meilläkin, mutta ei me mitään kummitodistuksia ym kristillistä pidetty mukana. Paljon on puhuttu siittä kuinka ne nimiäiset tulisi järjestää. Meillä vaan kutsuttiin väki koolle ja kahviteltiin (papat joivat kossua). Ihan mukava ja vapautunut tilanne jossa kenenkään ei tarvinnut jännittää puheenpitoa tai pappia.

    • ansu

      Meilläkin on nimiäiset tulossa parin viikon kuluttua. Löysin kirjastosta kirjan, josta löytyy teksti kummitodistuksia varten. Opuksen nimi on Perheen omat juhlat - siviiliseremoniat häistä hautajaisiin (tekijä: Anneli Aurejärvi-Karjalainen).

      Ei kristillisistä kummeista käytetään yleisesti nimitystä "haltijakummi".

      • asdf

        Jos kummeja kutsutaan 'haltijakummeiksi', niin onko äiti sitten päivänsäde ja isä menninkäinen?

        Haltijakummi - LOL!


      • alkup.
        asdf kirjoitti:

        Jos kummeja kutsutaan 'haltijakummeiksi', niin onko äiti sitten päivänsäde ja isä menninkäinen?

        Haltijakummi - LOL!

        Haltiakummi on mielestäni hyvin keksitty ja kaunis nimitys! Siinä on sana kummi, joten sen merkitys on ymmärrettävä. Millään tavoin se ei silti viittaa kristilliseen perinteeseen - joka mieluusti raivasi haltiat tieltään ;)

        Lopulta meidänkin pikkuisemme sai haltiakummit. Vaikka lasta ei kasteta, hän ilman muuta ansaitsee rinnalleen vanhempia ja elämänkokemusta omaavia aikuisia ystäviä!


      • iipana
        alkup. kirjoitti:

        Haltiakummi on mielestäni hyvin keksitty ja kaunis nimitys! Siinä on sana kummi, joten sen merkitys on ymmärrettävä. Millään tavoin se ei silti viittaa kristilliseen perinteeseen - joka mieluusti raivasi haltiat tieltään ;)

        Lopulta meidänkin pikkuisemme sai haltiakummit. Vaikka lasta ei kasteta, hän ilman muuta ansaitsee rinnalleen vanhempia ja elämänkokemusta omaavia aikuisia ystäviä!

        haltijakummi on tietysti kaunis, suoraan prinsessa ruususen maailmasta,mutta kummiperinne liittyy kyllä kristilliseen kasvatukseen ja nousee parin tuhannen vuoden takaa.


      • LA 19.9.
        iipana kirjoitti:

        haltijakummi on tietysti kaunis, suoraan prinsessa ruususen maailmasta,mutta kummiperinne liittyy kyllä kristilliseen kasvatukseen ja nousee parin tuhannen vuoden takaa.

        Haluaisin ihan vilpittömästi tietää, mikä kummeudessa ja erityisesti sanassa "kummi" on kristillisestä perinteestä lähtöisin. Minut on aikanansa kastettu kirkkoon, mutta muistan kun äiti kertoi mulle kakarana sitä tivattuani, että kummit ovat sitä varten, että jos vanhemmille tapahtuisi jotain, kummit ottaisivat vastuun. Ei varmastikaan mene juridisesti ihan noin, mutta ideana kaunis. Itse en ole vielä varma, kastetaanko meidän esikoista sillä itse en kuulu enää kirkkoon. Mieheni kuuluu vaikkei hänkään ihan samoin ajattele/usko kuin kirkko opettaa. Olen kyllä ajatellut, että lapsi kummit saa joka tapauksessa mutten kyllä mitään haltioita juttuun aio lisätä.;)


      • ---
        LA 19.9. kirjoitti:

        Haluaisin ihan vilpittömästi tietää, mikä kummeudessa ja erityisesti sanassa "kummi" on kristillisestä perinteestä lähtöisin. Minut on aikanansa kastettu kirkkoon, mutta muistan kun äiti kertoi mulle kakarana sitä tivattuani, että kummit ovat sitä varten, että jos vanhemmille tapahtuisi jotain, kummit ottaisivat vastuun. Ei varmastikaan mene juridisesti ihan noin, mutta ideana kaunis. Itse en ole vielä varma, kastetaanko meidän esikoista sillä itse en kuulu enää kirkkoon. Mieheni kuuluu vaikkei hänkään ihan samoin ajattele/usko kuin kirkko opettaa. Olen kyllä ajatellut, että lapsi kummit saa joka tapauksessa mutten kyllä mitään haltioita juttuun aio lisätä.;)

        Kummiperinnehän juontaa juurensa jo varhaiskirkon ajoilta: silloin kummin tehtävänä oli olla kastettavan uskon todistajana (itse asiassa kummi oli se joka ilmaisi kastettavan halun ottaa kaste vastaan). Kummi oli kastettavan mukana, kun tämä sai opetusta (parin vuoden ajan). Kummi sitoutui kummilapsen hengelliseksi kasvattajaksi ja esikuvaksi.

        Nykyaikana kummin tehtävää ei usein nähdä niin hengellisenä ja vastuullisena kuin se on alunperin ollut. Symbolisesti kummi edelleen ilmaisee kastettavan halun ottaa kaste vastaan - jos nyt halusta voidaan puhua, lapsikaste on niin yleistä. Eipä taida kovinkaan moni kummi ottaa vastuuta kummilapsen hengellisestä kasvatuksesta?


      • zara81
        LA 19.9. kirjoitti:

        Haluaisin ihan vilpittömästi tietää, mikä kummeudessa ja erityisesti sanassa "kummi" on kristillisestä perinteestä lähtöisin. Minut on aikanansa kastettu kirkkoon, mutta muistan kun äiti kertoi mulle kakarana sitä tivattuani, että kummit ovat sitä varten, että jos vanhemmille tapahtuisi jotain, kummit ottaisivat vastuun. Ei varmastikaan mene juridisesti ihan noin, mutta ideana kaunis. Itse en ole vielä varma, kastetaanko meidän esikoista sillä itse en kuulu enää kirkkoon. Mieheni kuuluu vaikkei hänkään ihan samoin ajattele/usko kuin kirkko opettaa. Olen kyllä ajatellut, että lapsi kummit saa joka tapauksessa mutten kyllä mitään haltioita juttuun aio lisätä.;)

        siis sehän se alkuperäinen idea on,että jos vanhemmille tapahtuis jotain..
        niinpä meneekin koko kroppa kananlihalle ajatella että muulle luovuttaisin sitä tehtävää kun mun äidille ja isälle.en varmaankaan luovuta erityisiä oikeuksia ihmisille ihan muuten vaan..siispä kumma mutta me ei haluta kummia


      • Petteri Kopone
        --- kirjoitti:

        Kummiperinnehän juontaa juurensa jo varhaiskirkon ajoilta: silloin kummin tehtävänä oli olla kastettavan uskon todistajana (itse asiassa kummi oli se joka ilmaisi kastettavan halun ottaa kaste vastaan). Kummi oli kastettavan mukana, kun tämä sai opetusta (parin vuoden ajan). Kummi sitoutui kummilapsen hengelliseksi kasvattajaksi ja esikuvaksi.

        Nykyaikana kummin tehtävää ei usein nähdä niin hengellisenä ja vastuullisena kuin se on alunperin ollut. Symbolisesti kummi edelleen ilmaisee kastettavan halun ottaa kaste vastaan - jos nyt halusta voidaan puhua, lapsikaste on niin yleistä. Eipä taida kovinkaan moni kummi ottaa vastuuta kummilapsen hengellisestä kasvatuksesta?

        Mielestäni kiista kummi-sanan käytöstä viittaa ranskalaisten haluun omia gognac-sana. Ei Brandylla ja konjakilla ole muuta eroa kuin valmistuspaikka. Joten mun mielestä brandyä voi sanoa konjakiksi ja nimiäisten kummia kummiksi.

        Ja suomen kielen sanakirjassa on kummi-sanalle kaksi merkitystä. 1. henkilö, joka on todistajana lasta kastettaessa (ja jonka velvollisuutena on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta).

        2. Henkilö, joka tavalla tai toisella on ottanut huolehtiakseen lapsesta.


      • Petteri Koponen
        Petteri Kopone kirjoitti:

        Mielestäni kiista kummi-sanan käytöstä viittaa ranskalaisten haluun omia gognac-sana. Ei Brandylla ja konjakilla ole muuta eroa kuin valmistuspaikka. Joten mun mielestä brandyä voi sanoa konjakiksi ja nimiäisten kummia kummiksi.

        Ja suomen kielen sanakirjassa on kummi-sanalle kaksi merkitystä. 1. henkilö, joka on todistajana lasta kastettaessa (ja jonka velvollisuutena on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta).

        2. Henkilö, joka tavalla tai toisella on ottanut huolehtiakseen lapsesta.

        Kirjoitusvirhe, perstana


      • tatada
        asdf kirjoitti:

        Jos kummeja kutsutaan 'haltijakummeiksi', niin onko äiti sitten päivänsäde ja isä menninkäinen?

        Haltijakummi - LOL!

        eikun äiti on menniskäinen ja isä päivänsäde(illuusia)


    • anita
    • Lapset

      Kumminimeä kaipasit.Vaikka elämänkummi sopisi hyvin.Itse olen haltiakummi ihanalle pienelle tytölle.

      • siviilikummi

        Ihan vain "kummeista" yleensä puhutaan. Kirjoitettaessa voi käyttää erottamiseen sanaa siviilikummi. Vrt. siviilijuhla, siviilivihkiminen.

        Myös uskonnotonta tapakulttuuria edistävän Pro-Seremonioiden sivuilla puhutaan juuri siviilikummeista.

        Sanaa kummi ei mikään kirkko tai uskontokunta todellakaan omista millään tavoin. Netistä löytyy sanalle lähes 300 000 osumaa. On niin Plan-kummi, world vision kummi, lastenklinikoiden kummit, yrityskummit, kummi-iltapäiväkerho, koulukummi, liikuntakerhojen kummi, WWF:n ympäristökasvatuksen kummi, pelastetaan koirat -yhdistys nimeää koirille kummeja jne. jne. Että siitä vaan.


      • Mirks
        siviilikummi kirjoitti:

        Ihan vain "kummeista" yleensä puhutaan. Kirjoitettaessa voi käyttää erottamiseen sanaa siviilikummi. Vrt. siviilijuhla, siviilivihkiminen.

        Myös uskonnotonta tapakulttuuria edistävän Pro-Seremonioiden sivuilla puhutaan juuri siviilikummeista.

        Sanaa kummi ei mikään kirkko tai uskontokunta todellakaan omista millään tavoin. Netistä löytyy sanalle lähes 300 000 osumaa. On niin Plan-kummi, world vision kummi, lastenklinikoiden kummit, yrityskummit, kummi-iltapäiväkerho, koulukummi, liikuntakerhojen kummi, WWF:n ympäristökasvatuksen kummi, pelastetaan koirat -yhdistys nimeää koirille kummeja jne. jne. Että siitä vaan.

        Niin juuri. Mielestäni kummi tarkoittaa tukijaa ja kanssakulkijaa. Itse haluan lapselleni "siviilikummit", koska haluan, että lapsellani on muitakin läheisiä aikuiskontakteja kuin vanhemmat. Ja kyllä "siviilikummillakin" on mielestäni velvolluus tukea kummilastaan ja antaa hänelle aikaansa ja olla mukana lapsen elämässä ihan niinkuin jokainen varmasti toivoisi kristillisen kumminkin toimivan.
        Eräs ystäväni tokaisi, että "eihän niillä kummeilla ole niin väliä, kun ei kuulu edes kirkkoon...sehän on uskonnollinen juttu." Miten niin ei ole väliä? Aika rajoittunutta ajattelua.


    • siviilikummeille

      Kummitus, ehdottomasti :) Minä olen lapselle kummitustäti ja hän on minulle pieni, ihana ja rakas kummitustyttö. Nimi johtaa suoraan kummista, mutta on osuvampi kirkkoon kuulumattoman lapsen opastajalle ja vanhempien tukijalle.

      • booouuuu

        Pelottava kummitus-tati... lol


      • kummituskummastus
        booouuuu kirjoitti:

        Pelottava kummitus-tati... lol

        Itselläni ei ole lapsia enkä ole kummi enkä siviilikummi. Olen vain lueskellut näitä palstoja.

        Siviilikummi voisi olla "lapsen luotettu aikuinen". On aivan erilaista jutella äidin/isän kanssa kuin jonkun "ulkopuolisen" aikuisen kanssa. Useimmiten äidillä ja isällä on samanlaiset / samansuuntaiset ajatukset ja mielipiteet ja teot ja tavat toimia. Lisäksi ulkopuolinen aikuinen on eri tavalla kiinnostunut lapsen elämästä, koulunkäynnistä jne. Ulkopuolinen aikuinen ei tuomitse lapsen ajatuksia, niinkuin vanhemmat voivat tehdä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4377
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2151
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1590
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      260
      1159
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1087
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      949
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe