hei kumpi teidän mielestä on parempi laiva? mariella vai gabriella? en tiiä kummalle varaisin risteilyn...
mariella vai gabriella?
36
1942
Vastaukset
- ehdottomasti
mieleen tuli vanha kunnon Cinderella :)ja Buffet ruokakin tosi hyvää .
- minä valitsen
jos noiden kahden välillä valintaa teen. Useimmiten kuitenkin tulee Siljalla reissattua.
- valitse näistä
Laiva kannattaa valita sen perusteella millaisesta pitää.
Jos pitää vähän vanhemmista, suuremmista ja ulkokuoreltaan rumemmista laivoista; valitse MARIELLA!
Jos pitää uudemmista, keskikokoisista, paremmassa kunnossa olevista laivoista; valitse GABRIELLA!
Toisin sanoen jos et kaipaa vanhanajan retromeininkiä valitse GABRIELLA. En kuitenkaan tarkoita että MARIELLA olisi mitenkään kehityksestä jäljessä, mutta kuitenkin. MARIELLA on isompi..
Tästä apua..?- Happonen
Mariella: 37860 GT, 177m, 2500 matkustajaa
Gabriella: 35492 GT, 171m, 2402 matkustajaa
Onpas paljon isompi :)
Gabbella löytyy huomattavasti mukavempia hyttejä, parvekkeelliset kasällä kivoja. - sje
Happonen kirjoitti:
Mariella: 37860 GT, 177m, 2500 matkustajaa
Gabriella: 35492 GT, 171m, 2402 matkustajaa
Onpas paljon isompi :)
Gabbella löytyy huomattavasti mukavempia hyttejä, parvekkeelliset kasällä kivoja.Gabriella on oikeasti paljon pienemmän oloinen laiva kuin Mariella.
- fgjfgjf
Silja line, maksat vähän enemmän mutta pääset NYKYAIKAISILLA laivoilla jotka ovat siivottuja
- Siinä-pääerot
Mariellassa on sitä laivaromantiikkatunnelmaa. Gabriellalla matkustavat köyhemmät ja vähemmän sivistyneet. Mariellalla laatutietoiset.
- Ruostepiiloon
Kyllä Gabrielassa on paremmat moottorit ja jouhevammin kääntyvä peräsin. Ruostetta ja kulumaa löytyy molemmista kun vähän pintaa raapaisee!
- Suuremmattuopitkin
Gabriellassa on suurempi vanavesitankki. Laiva voi tehdä pitempiä matkoja kuin Mariella.
- Ruostepiiloon
Entä polttoaineen riittävyys? Nimelliskonetehot noissa ovat noin 24000 kW. Oletetaan että käytössä on normiajossa noin 80 % täydestä tehosta, siis noin 19200 kW. Moottorit eivät ole enää aivan maailman moderneimmat, niiden polttoaineen ominaiskulutus lienee luokkaa 240 g/kWh, siis em. teholla ajettaessa tuntikulutus on noin 4600 l/h, siis 4,6 tonnia tunnissa. Vuorokaudessa tuo tekee 144 tonnia ja esim. viikossa 770 tonnia. Em. teholla voitaneen ylläpitää noin 18 solmun nopeutta, se taas meinaa, että viikossa päästään eteenpäin noin 3024 mpk, ts. noin 5600 km.
Gabriella kyllä kuluttaa sitä vanavettä yleensä enemmän: Kun halutaan muodostaa isommat peräaallot ja vanavesi, vanavettä kuluu silloin enemmän!- Suuremmattuopitkin
Totta turiset, veliseni. Pitää huomioida myös nopeuden lisääntyminen, kun lisätään tankista vanaveden virtausta.Tällöin syntyy työntöefekti, joka saattaa nostaa aluksen jopa plaaniin. Tämä tietenkin vähentää polttoaineen kulutusta. Ja tietenkin toisin päin. Vanavesitankin hoitaja on suuressa roolissa. Hän on laivalla arvostettu henkilö, siiffistä seuraava.
- Tuleva_konemestari
Kuinka paljon Mariellan konehuoneessa on vakuumia?
- Soopelisentään
Ehkä pitäisi siirtyä enempi teknisille sivuille, kommentoin nyt kuitenkin tämän kerran täällä: Tuo riippuu monesta tekijästä, esim. kulloinkin vallitsevasta ulkoilman paineesta, olethan seurannut miten ilmanpaine, ja säätilat sen mukaan vaihtelevat? Miltei enemmän merkitystä on ulkoilman lämpötilalla, sillä näissä laivoissa sisätilojen lämmityksessä pääasiallisin lämmitysmuoto on ns. degeneroitu ihmislämmitys. Lisänä ja tasapainottavana tekijänä toimii moottoreista saatava lämpö. Degeneroidussa ihmislämmityksessä sisätiloihin, hytteihin, ravintoloihin yms. ihmisistä vapautuvaa lämpöä otetaan talteen ja kierrätetään suodatuksen kautta takaisin erityisesti hyttien lämmitykseen. Tästä syystä olisi tärkeää, että laivalla matkustaisi aina mahdollisimman paljon ihmisiä, näin lämpöä riittäisi paremmin. Mutta oikein kylmillä ilmoilla ja joskus kun matkustajia ei ole paljon, tämä lämmitys yksistään ei tahdo riittää, siksi on tehty myös mahdollisuus ottaa moottorien lämpöä konehuoneesta talteen. Tämä on osa em. lämmönkierrätysjärjestelmää, tämä osa systeemistä voi joko olla toiminnassa tai ei, tarpeen mukaan. Jos moottorilämpöä ei tarvitse käyttää, moottorit kuumenevat tosi kuumiksi, Turun reitillä ne eivät aivan ehdi kuumeta punahehkuisiksi, mutta ehkä aikanaan konemestarina pääset poikkeamaan Helsingin reitin laivan konehuoneeseen matkan jälkeen, saatat nähdä siellä punaisina hehkuvat koneet. Kuumentuvat koneet imevät hengittääkseen aina enemmän ja enemmän kun ne kuumenevat ja kuumenevat, tällöin myös konehuoneen vakuumi kasvaa, riippuen tosiaan siitä paljonko esim. em lämmityskiertoon lämpöä ohjataan. Kaikkien tekijöiden yhteisvaikutuksesta vakuumi on yleensä luokkaa - 0,01 - - 0,04 bar.
- Tuleva_konemestari
Eikös Cinderellassa joskus sulanut apukoneet koska kaikki saunat oli jätetty vahingossa yöksi päälle?
- Soopelinnahka
Ko. laivassa näyttäisi olevan vain yksi saunaosasto. Oletetaan siellä olevan yhteensä neljä saunaa, ja oletetaan edelleen yhden kiuastehoksi 40 kW eli yhteis(otto)tehoksi 160 kW. Kiukaat toiminevat ihan samalla periaatteella kuin meidän kotikiukaamme, eli saunan lämpötilaa tunnusteleva termostaatti ohjaa vastuksia päälle ja pois tarpeen mukaan, siis vaikka kiukaat olisivat jääneet päälle koko yöksi, eivät ne käytännössä kuluttaisi sähköä aivan tauotta, liioin tuskin kaikki aivan samalla hetkelläkään. Mutta vaikka sähköä menisi koko ajan tuon 160 kW teholla, on muistettava sen olevan apukoneiden tehosta vain ehkä viitisen prosenttia. Kiukaat eivät siis isosti apukoneita kuormita, eivät ne ylikuuumene saati sula sen takia, sähkön kokonaiskulutusta ne tietysti osaltaan lisäävät. Koneet eivät ylipäätään kykene omalla toiminnallaan aikaansaamaan terästen noin 1500 C:n edellyttämiä sulamislämpötiloja. Moottoreissa on moninkertainen valvonta ja hälytykset esim. jäähdytysvesien, pakokaasujen ja materiaalien lämmöistä, samoin generaattorien kuormituksen valvonta, käämien lämpöjen seuranta hälytyksineen, lienee jopa automaattinen kuormankevennys ylikuormituksen uhatessa yms.
Moottoreissa voi joskus esim. voiteluhäiriön seurauksena tapahtua vaikka laakerimetallin kevytmetallipintaseoksen kuumentumista aina muodonmuutosvaiheeseen asti, tämä merkitsee kuitenkin käytännössä moottorin mekaanista hajoamista ja laulun loppumista siihen, mitään sen isompaa sulamista ei näistäkään seuraa, remppaa kyllä. Erittäin harvoin nykykoneille tätäkään tapahtuu, useimmilla laivoilla ei varmaan satu kerran kertaa koko elinkaaren aikana. - Wanha_eldari
Nyt kyllä valehtelet. Uskomatonta soopaa... Ehkä joku saattaa uskoa.
- Soopelinnahka
Oho, nyt kun vaihteeksi päätin olla menemättä leikkimielisesti sivuraiteelle, niin nyt muka valehtelen, ohhoh! Missä asiassa minä sitten eniten valehtelen, haluat varmaan kertoa, ja samalla kertoa miten asiat ovat kun ei valehdella, sana on vapaa, ole hyvä!
- Sulzer_
Kuules nyt soopelin esinahka. Kannattaisiko tarkistaa lääkityksesi. Pääsi tuntuu olevan pahasti sivuraiteella.
- Juntinjuntti
Ai oikein vanha Sulzer, ei hei mutta, me elämme nyt aivan eri ajassa kuin mitä sinä muistelet! Ja toistaiseksi esiinnyt kertomatta missä valehtelin, hoksaatko että esität aika rankan väitteen valehtelusta kuitenkaan kertomatta miten ja missä olen valehdellut, pyydän että korjaat tökerön virheesi. Ja jos minä olen kertonut asioita tökerösti väärin, pyydän että korjaat virheeni, kas kun ne eivät (tällä kertaa) olleet tahallisia! Ja lapsellisinta ja eniten ihmisestä itsestään kertovaa muuten on sellainen, kun aletaan puhua lääkityksen tarkistamisesta ja pään sivuraiteella olemisesta, noin merkittäviin väittämiin onnistuvat ajautumaan vain oikeat tosi juntit kansalaiset!
- C6CV2
Ei taida juntin esinahka olla ihan kartalla. Ihme että tuollaisia kulkee vapaana kaduilla...
- Juntinjuntti
Mutta kerrotko kuitenkin, missä olen valehdellut, sana on vapaa ( minkä toki jokainen voi älykkyyttä huokuvista kommenteistasi havaitakin). Sinulla ei ole muuta kerrottavaa kuin älyvapaa luonnoton vittuilu, varsinaisista asioista et tiedä tuon taivaallista, siksi keskityt vittuiluun. Mitkä toimintasi voimanlähteet sitten lienevätkään, mene ja tiedä.
- Naurattaa_
Kylläpäs on junttia helppo vedättää...
- Juntinjuntti
Mutta jotta parkumisellasi olisi edes nimellistä katetta, kertoisitko kuitenkin laajasta laivatekniikka- alan tuntemuksesta edes alkeellisimpia alkeita, kiitos paljon kun sinä tuleva konemestari, sitten myös wanha eldari, Sulzer jaC6CVA ynnä naurattaa...Mutta hyvä tietäjä kerro, oi kerro tietämyksesi. Miksi panttaat totuutta, miksi esiinnyt kuin totuuden torvena kertomatta kuitenkaan varsinaista totuutta?
- Naurattaa_enemmän
Joko huomaatte miten helppoa?
- Naruttaanaruttaa
Miten tuleva konemestari olit ajatellut konemestariksi valmistua, varsinainen konemestarikoulutus kun lopetettiin joskus 20 vuotta sitten? Vihoviimeisetkin teknillisten koulujen konemestarien opintosuunnalta valmistuneet alkavat olla iältään yli 50, ja enin osa jo eläkkeellä tai Koiviston Manun kavereina pilven päällä. Olitko ajatellut pätevöityä sekä moottori- että höyrypuolelle, hankkia vaikka ylikonemestarin pätevyyskirjat sekä moottori- että höyrypuolelle, niitä ei aivan joka pojalla olekaan! Siitä sen huomaa, helpostikin...
- Tuleva_konemestari
Merenkulkualan insinöörin (AMK) opinnot. Ensin vahtikonemestariksi, sitten konemestariksi jonka jälkeen ylikonemestariksi. Näin se käy. Höyryä sinulla on korvien välissä.
- Höyrystin
Nyt ei kyllä kukaan usko tarinoitasi!
- Häyrystin
No ei kai tuollaiset idiootit usko muuta kuin että maapallomme onkin littana.
- Höyrystin
No niinhän se onkin.
- fwehufyutyuwet
Risteilyhän on turhaa ei minnekään menemistä ja kaljan juontia.
- Raskasöljy
Tuli eilen illalla TV:stä asiallinen ohjelma laivaliikenteen vaikutuksista erityisesti Itämeren alueella. Aika hulvatonta on meno, laivat laskevat paskavedet suoraan jo ennestään rehevöityneeseen vesistöön, pakokaasut myrkyttävät ensin ilman ja vesistöön päädyttyään myös veden. Vilkkaimpien satamapaikkakuntien ihmiset sairastuvat pakokaasupäästöjen hengittämisestä, kaikki suttaantuu ja lopulta sairastuu. Pienveneilijän tulee jo lain mukaan tuoda jätteensä maihin käsittelyyn, mutta tuhansien ja taas tuhansien laivamatkustajien sontavedet saa laskea mereen lähes puhdistamattomina tai enintään jotenkin silmän lumeeksi puhdistettuna, ei ymmärrä.
Tässä jopa tulevalle AMK- insinöörillekin vähän pohtimisen aihetta, missä kunnossa kaikki on tällä menolla joskus 20- 30 vuoden kuluttua?
Itse en edes haluaisi tuollaiselle luonnottomalle hotellilaivalle kyytiin, onnettomuuden sattuessa nuo ovat yksiä helvetillisiä kuolemanloukkuja. Milloinka rakennetaan ensimmäinen risteilyalus, joka alkaa kuljettaa kerrallaan yli 10000 matkustajaa, sitä enää odottelen. Esim. säiliöaluksissa käytännön ylärajat taitavat olla jo tavoitetut, mm. suurin koskaan rakennettu Jahre Viking on ajat sitten romutettu eikä aivan vastaavia ole sittemmin tehty. Mutta näissä kammottavissa risteilylaivoissa mentäneen aina vain suurempiin ja suurempiin hullutuksiin.
- Vanhaaasiaa
Menee jo sivuun aloittajan aiheesta, poistun tämän jälkeen, mutta tuosta jotain jo 2010 romutetusta tankkerijättiläisestä mieliin palautui, että on suomessakin tehty isoja laivoja, siis näiden viime vuosien suurten risteilyalusten lisäksi. Valmetin Vuosaaren telakalla nimittäin valmistui vv. 1977-79 neljä noin 150000 tonnin säiliöalusta . Niiden alkuperäisen tilaajan ajauduttua laivojen valmistumisvaiheessa maksuvaikeuksiin alukset palautuivat Valmetin haltuun. Valmet puolestaan sai pian yhden myytyä ja muut annettiin Nielsenin varustamon operoitaviksi ja myytiin mikä minnekin myöhemmin. Yksi ko. aluksista oli Hormuzin salmessa kun lähi- idässä kahinoitiin, ja niin siellä sattui olemaan myös J. Viking. Ilmeisesti Irakilaishävittäjät ampuivat ohjuksilla noita laivoja, Suomalaisvalmisteisen laivan peräosaan osuneet ohjukset surmasivat kolme ja haavoittivat ainakin kahta merimiestä, eivät enää olleet suomalaisia. Laiva meni romuksi tämän seurauksena, niin myös Viking upposi matalikolle ja sen silloiset omistajat pitivät sitä ja menetettynä romuna. Eräs Norjalaiskonsortio lunasti kuitenkin romun, kuljetutti telakalle ja lähes kahden vuoden jälkeen se laskettiin vesille ikään kuin uudelleen ja ajoi rahtia kymmenisen vuotta, ollen viimeiset vuotensa kuitenkin paikoillaan makaavana kelluvana säiliönä toimiva.
- Kyseksyvä
Eli "Mariella" on parempi?
- Hidas-käsityskyky-sulla
Kyseksyvä kirjoitti:
Eli "Mariella" on parempi?
Ollut koko ketjun ajan eli yli kymmenen vuotta.
- Miniristeilyjä
Heinäkuussa ja elokuun alussa voi edellisesti kokeilla kumpaakin alusta. Silloin laivat tekevät päivisin pikavisiittejä Tallinnaan.
- Anonyymi
Tietty sille, kumpi sopii aikatauluun paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1743184Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha242131- 232054
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.901905Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?701588Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se241351Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo361247- 81241
Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351207Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61188