ylävatsakivut

heli

Johtuukohan nämä ajoittaiset ylävatsakivut ja turvotus vaihdevuosista? Joku päivä vatsa turpoaa kuin olisin kohta synnyttämässä ja on tosi kipeä, sellaista aalloittaista kipua, toisena päivänä ei mitään ongelmia. Olen huomannut että minulla kertyy aivan hirveästi ilmaa nykyisin. Olen syön hormoonikorvaushoitoa kohdun ja munasarjapoiston jälkeen n. 5 vuotta.
Paino noussut operaation jälkeen n. 10 kg. Olen 54-vuotias.
Hikoilua, masennusta tai muita vv-oireita ei ole.
Olen terve, mitään sairauksia ei ole todettu.
Onko teillä kellään samanlaisia vatsaoireita?

17

30303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystävykset

      minulla ainakin alkoi ilman kertyminen ja se tulee jatkuvina röyhtäilyinä pois,joten en ehdi turvota,kuten ystävättäreni joka turpoaa ja on kamala olo ylävatsalla,mutta hän ei taas röyhtäile.Miten sinun ilma tulee pois?

      • heli

        sekä ylä- että alapäästä, enimmäkseen alapäästä.
        Kun tulee kotiin niin saa oikein tovin istua vessassa "laskemassa ilmoja pois". Työpaikalla on vähän vaikea päristellä kun vessat tehdään niin lähelle työpisteita että jokainen pihaus kuuluu koko huoneistoon (pieni firma). Sekin varmaan pahentaa tilannetta kun saa pidätellä.
        No se siitä. Sain juuri tänään kuulla että närästykseen, jota tämä ilmeisimmin on niin joillakin auttaa sellainen taikajuoma kun teelusikallinen maizena suurustejauhoja (vaaleita) sekoittaa lasillisen kylmään veteen ja juo sen tyhjään vatsaan aamulla. Täytyy kokeilla. Ei kait se ainakaan vaarallista ole.


      • Irene-56

        minulla myös valtavasti ilmaa vatsassa, nyt
        vähän helpompaa kun käytän maitohappobakteereja,
        ilma tulee röyhtäilynä ja alapään kautta,
        turvonnut olo jatkuvasti.


      • iso ilmapallo
        Irene-56 kirjoitti:

        minulla myös valtavasti ilmaa vatsassa, nyt
        vähän helpompaa kun käytän maitohappobakteereja,
        ilma tulee röyhtäilynä ja alapään kautta,
        turvonnut olo jatkuvasti.

        ... oletteko huomanneet onko se ilman kertyminen lisääntynyt vaihdevuosi-iässä vai onko sitä ollut teillä ennenkin?


      • Irene-56
        iso ilmapallo kirjoitti:

        ... oletteko huomanneet onko se ilman kertyminen lisääntynyt vaihdevuosi-iässä vai onko sitä ollut teillä ennenkin?

        minulla ilman tulon lisääntyminen alkoi juuri
        vaihdevuosien alkaessa, ei ollut aikaisemmin
        minkäänlaisia vatsavaivoja, ei kipuja eikä muutakaan.


      • heli
        iso ilmapallo kirjoitti:

        ... oletteko huomanneet onko se ilman kertyminen lisääntynyt vaihdevuosi-iässä vai onko sitä ollut teillä ennenkin?

        ovat lisääntyneet merkittävästi kun täytin 50.
        Kyllä kait jokaisella on jonkinverran ilmavaivoja ihan luonnostaan, mutta tämä on jo liikaa. Ja ei ne yksistään mutta kun siihen liittyy kaameaa turvotusta ja kipua, housut ei mahdu kiinni jne. Ei sitä nuorena voinut kuvitella mitä nämä vv-oireet tuovat tullessaan. En huomannut edes omassa äidissäni tällaisia oireita tai hän osasi sitten peittää ne, silloin ei ehkä puhuttu näin avoimesti kaikista vaivoista. Elämä olisikin liian ihanaa jos näitä vaivoja ei olisi.


      • saavat ihmisten
        heli kirjoitti:

        ovat lisääntyneet merkittävästi kun täytin 50.
        Kyllä kait jokaisella on jonkinverran ilmavaivoja ihan luonnostaan, mutta tämä on jo liikaa. Ja ei ne yksistään mutta kun siihen liittyy kaameaa turvotusta ja kipua, housut ei mahdu kiinni jne. Ei sitä nuorena voinut kuvitella mitä nämä vv-oireet tuovat tullessaan. En huomannut edes omassa äidissäni tällaisia oireita tai hän osasi sitten peittää ne, silloin ei ehkä puhuttu näin avoimesti kaikista vaivoista. Elämä olisikin liian ihanaa jos näitä vaivoja ei olisi.

        mahat sekaisin sekä alituinen sokeristen ja vehnäjauhoisten ruokien mättö. Syökää perusaineista tehtyä, lisäaineetonta ja teollisesti pilaamatonta kotimaista ruokaa, niin kuin vielä 60-luvulla tehtiin, niin eipä tarvitse riuduskella vaihdevuosivaivoissa.
        Tukkakin kiiltää eikä iho kuivu.
        Entisaikaan viisissäkymmenissä naiset vain komistuivat, ajalelkaapa vaikka jotakin rehevää, riskiä emäntää, nyt ne vain kurtistuvat.


      • sele
        Irene-56 kirjoitti:

        minulla ilman tulon lisääntyminen alkoi juuri
        vaihdevuosien alkaessa, ei ollut aikaisemmin
        minkäänlaisia vatsavaivoja, ei kipuja eikä muutakaan.

        Itselläni ollut muutaman kuukauden outoa kivistystä ylävatsassa vasemmalla puolella. Vatsa välillä tosi sekaisin ja löysällä. Ilmaa mielettömästi ja ei voi todentaa sitä töissä. Keliakiakokeet otettu ja ei sitä. Laktoosia en voi nauttia.
        Kunhan tietäisi mitkä elimet ovat vasemmalla puolella. Isällä todettu juuri syöpä haimassa ja etäispesäkkeitä maksassa, raitis henkilö kyseessä-


    • myös

      käsittääkseni vanhemmiten laktoosin sietokykykin alenee eli sehän tunnetusti lisää ilmavaivoja ja turvotusta ja kipuja ylävatsalla. kannattaisi ehkä kokeilla vähentää laktoosia sisältäviä ruoka-aineita joksikin aikaa ja katsoa onko sillä mitään vaikutusta.

    • Tympii

      Oletko jo saannut avun ylävatsakipuihisi?
      Olen samassa pisteessä ollut viimeiset 3kk.
      Ei ole auttanut Nexiumit eikä Lanzot. Helicokin
      oli puhdas.
      Olisi kiva tietää oletko saanut helpotuksen
      T: Päivi

      • pallovatsa

        Olen 51v.vaihdevuodet.
        Minulla ylävatsakipua ja turvotusta ollut jo pitkään.
        Nyt aika 7.3. ultraääneen ja tähystykseen.
        Syömisen jälkeen tulee kipua ylävatsa oikea puoli ja se kamala turvotus vatsassa.
        Mikähän tämä mahtaa olla?


      • kille
        pallovatsa kirjoitti:

        Olen 51v.vaihdevuodet.
        Minulla ylävatsakipua ja turvotusta ollut jo pitkään.
        Nyt aika 7.3. ultraääneen ja tähystykseen.
        Syömisen jälkeen tulee kipua ylävatsa oikea puoli ja se kamala turvotus vatsassa.
        Mikähän tämä mahtaa olla?

        minulla on ollu pitkkään ylävatsakipuja pääasiassa öisin.......syytä ei löydy....

        syön hormonipillereitä


      • reop
        kille kirjoitti:

        minulla on ollu pitkkään ylävatsakipuja pääasiassa öisin.......syytä ei löydy....

        syön hormonipillereitä

        Olen kärsinyt ylävatsan häiriöistä vuosikymmeniä. Eihän ne vaivat ole jatkuvia, mutta lähes päivittäisiä. Lääkäri sanoo, että kestä vain. Jos olet löytänyt jonkin toimivan keinon, niin kerro minullekin.


      • pallona pompin...
        reop kirjoitti:

        Olen kärsinyt ylävatsan häiriöistä vuosikymmeniä. Eihän ne vaivat ole jatkuvia, mutta lähes päivittäisiä. Lääkäri sanoo, että kestä vain. Jos olet löytänyt jonkin toimivan keinon, niin kerro minullekin.

        Vaikka keskustelu on käyty jo aikapäiviä sitten, niin kommentoin silti. Eiköhän asia ole ajankohtainen edelleen jollekin.

        Luin vanhaa Elämänhalu lehden 5/01 numeroa, otsikolla; Nuoruusyrtit.
        Erikoisesti kiinosti kokeilla ANGELICAA. En ole vielä sitä saanut. En asu nyt Suomessa, joten tilanne voi olla kotimaassa parempi.

        Jutussa mainitaan muun muassa turvotuksesta,joka itselläni vain pahenee. Edellä joku kertoi, että ruokavaliolla asia paranee.
        Kasvispitoisesta ruokavaliostani huolimatta vaivani ovat jatkuneet. Painoni on pudonnut, mutta vatsa pömpöttää söin tai en, molempia olen kokeillut....siis lähinnä ensimmäistä.
        Aloitan nyt entistä tarkemman ruokavalion tarkkailun, vaikka ns raffinoidut ja muut heikkolaatuiset ateriat eivät kuulu ruokavaliooni. Misokeitto päivittäin hoitaa ruansulatusta ja on hyvä maitohappobakteerien lähde. Aloitan nyt sen päivittäisen käytön.

        Uskon että kohdallani, kuten monilla kanssasiarillani voi olla sama, vaihdevuosivaivoihin liittyvä ongelma. Artikkelissa mainitaan, että estrogeenituotannon vähetessä, ruuansulatus entsyymien määrä laskee, tähän voi mahdollisesti auttaa angelica.

        En ole käyttänyt lainkaan hormonilääkitystä vaihdevuosivaivoin, enkä ole katunut.Ikääkin alkaa olla jo 57,joten muutokset ovat ymmärrettäviä. Siitä huolimatta jotain pitää tälle odottavan äidin näköiselle vatsalle tehdä. Jutussa mainittiin muitakin vaihdevuosivaivoihin käytettäviä yrttejä, joilla on saatu postiivisia tuloksia.


      • puhistaa
        kille kirjoitti:

        minulla on ollu pitkkään ylävatsakipuja pääasiassa öisin.......syytä ei löydy....

        syön hormonipillereitä

        juu, vaihdevuodetkohanko ne aiheuttaa tätä ilmaa, ja turvotusta,kiukkua ,huonoa oloa ,pahaa mieltä, hikoilupuuskia, levottomuuttaa jne...ikää mulla nyt 50,sopisi hyvin tähän ikään nämä kaikkinaiset naisten vaivat mitä saamme kärsiä, kun kuukautisista eroon pääsee alkaa tuska vaihdevuosien kanssa... proganova hormonipillereita otan yhden aamulla, nyt viime aikoina alkanut röyhtäisyt nousta suuhun, suullinen karvasta nestettä ja juuri nautittua ruokaa nousee suuhun , ei tää häävistä ole , tohtorin puheille täytyy lähtee..varmaan joku takaisinvirtaus tai jokin muu venttiili ei kiinni pysy...mut eteenpäin elävän mieli...


      • Auttaa
        puhistaa kirjoitti:

        juu, vaihdevuodetkohanko ne aiheuttaa tätä ilmaa, ja turvotusta,kiukkua ,huonoa oloa ,pahaa mieltä, hikoilupuuskia, levottomuuttaa jne...ikää mulla nyt 50,sopisi hyvin tähän ikään nämä kaikkinaiset naisten vaivat mitä saamme kärsiä, kun kuukautisista eroon pääsee alkaa tuska vaihdevuosien kanssa... proganova hormonipillereita otan yhden aamulla, nyt viime aikoina alkanut röyhtäisyt nousta suuhun, suullinen karvasta nestettä ja juuri nautittua ruokaa nousee suuhun , ei tää häävistä ole , tohtorin puheille täytyy lähtee..varmaan joku takaisinvirtaus tai jokin muu venttiili ei kiinni pysy...mut eteenpäin elävän mieli...

        joka minullekin on ilmaantunut säännölliseksi vieraaksi on auttanut etikkakurkkujen ja -punajuuren syöminen. Pahoihin ilmavaivoihin otan hiilitabletteja. Niissä on vain se huono puoli, että ne kovettavat vatsaa.
        Nämä turvotuskaudet ovat kamalia, vatsa turpoaa ja siitä tuo närästäminenkin varmaan johtuu. Pahimmillaan minua närästää aamupäivällä, vaikka en ole syönyt mitään yli 12 tuntiin. Samoihin aikoihin alkavat silmät tuntua kuivilta, virtsarakkoa polttelee ja hampaat kipeytyvät, kieleen tulee myös usein samoihin aikoihin kipeä nysty. Sitten kaikki on ohi ja olo helpottaa muutamaksi päiväksi.


    • potla55

      mulla on ilmaa ihan kauheasti ja mistään päästä ei tuu poi mitä olette ottanut tähän tautiin kerro mulle kiitos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1807
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      59
      1115
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe