Kanankoipien paistoaika?

Uuni lämpimänä

Ostin 3 kappaletta marinoituja kanankoipia. Kuinka kauan ja missä lämpötilassa niitä yleensä pidetään uunissa? Kanankoivet ovat merkiltään Kartanon kanankoipireisi.

107

102475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käy myös kolmelle koivelle

      4 Maustettua broilerinkoipea

      2 sipulia

      6kpl porkkanoita

      3dl riisiä (itse käytän Jasmin tai villiriisiä)

      6dl vettä

      Paista kanankoipia uunissa leivinpaperin päällä 225 asteessa n 25 min, kääntele välillä että kanankoivet saavat tasaisen kauniin värin.

      Pilko sipuli lohkoiksi, ja porkkana paloiksi. Lado vuoan pohjalle. Kaada päälle riisinjyvät ja sen kaiken päälle vesi. Nosta ruskistuneet kanankoivet sipulin ,porkkanan ja riisin päälle, peitä foliolla ja anna hautua uunissa noin 40 minuuttia, poista folio ja paista vielä noin 20minuuttia.

      Erittäin helppotekoinen.

      Ruoan voi toki valmistaa laittamalla broilerinkoivet suoraan vuokaan riisien ja kasvisten päälle, käännä kanankoipia välillä jotta ruskistuvat joka puolelta tasaisesti. Mielestäni koivet tulevat paremmiksi kun niitä ensin hieman esipaistaa, nahka maistuu sillon paremmalta ja kun kana saa sitten hautoa esipaiston jälkeen rauhassa vielä vuoassa lisukkeiden kanssa, liha irtoaa kananluista melkein itsestään.

      • "Pikaruokaa"

        Eihän kanan nahkaa ole terveellistä syödä!
        Nopeammin ja helpommin koipiruoka tulee, kun laittaa koivet uuniin ja keittää riisin kattilassa.


      • 6Jeppe
        "Pikaruokaa" kirjoitti:

        Eihän kanan nahkaa ole terveellistä syödä!
        Nopeammin ja helpommin koipiruoka tulee, kun laittaa koivet uuniin ja keittää riisin kattilassa.

        Miksi olisi? Rapsakaksi kypsynyt nahka on herkullista.


      • Anonyymi
        "Pikaruokaa" kirjoitti:

        Eihän kanan nahkaa ole terveellistä syödä!
        Nopeammin ja helpommin koipiruoka tulee, kun laittaa koivet uuniin ja keittää riisin kattilassa.

        Jep. Uuni 175 astetta ja 50 min. Koivet uunivuokaan ilman mitään nesteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Uuni 175 astetta ja 50 min. Koivet uunivuokaan ilman mitään nesteitä.

        Lisäys: Avoin vuoka ilman kantta.


      • Anonyymi

        Väärä ohje . kanan koivet kannnattaa paistaa alhaisella lämmöllä 120-125 astetta noin 1 1/2- 2 h. ja ennen paistamsita olisi aina hyvä että kana,kala tai liha olisi huoneen lämmössä n: 30 minuuttia
        ja paiston loppu puolella lisää halutessasi juurekset ja paahda 225 -235 asteessa n: 20 minuuttia. näin koipi on varmasti kypsä sisältä ja pehmeä ja rapea kuori. samalla periaatteella voit valmistaa itse loimulohta koti uunissa 120 asteessa hiostat kalaa noin 30-40 minuuttia jonka jälkeen nostat 240 asteeseen 10 minuutiksi kunnes on saannut kunnolla väriä siinä sinulla oma luomu lohi koti uunissa..... varoituksen merkkinä että kala josta hiostuksen aikana tulee paljon valkoista vaahtoa ei ole enään ihan tuore kala kyseessä..... ja jos kala,kana tai liha haisee on myös jotain tapahtunut..kokeile : kanan ja liha ja kalaa ei saa ikinä huuhdella ne tulee painamalla pyyhkiä kuivaksi ja jos haju katoaa voi tuotteen vielä käyttää jos valmistaa samana päivänä. paras säilytys lämpötila on 0 astetta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärä ohje . kanan koivet kannnattaa paistaa alhaisella lämmöllä 120-125 astetta noin 1 1/2- 2 h. ja ennen paistamsita olisi aina hyvä että kana,kala tai liha olisi huoneen lämmössä n: 30 minuuttia
        ja paiston loppu puolella lisää halutessasi juurekset ja paahda 225 -235 asteessa n: 20 minuuttia. näin koipi on varmasti kypsä sisältä ja pehmeä ja rapea kuori. samalla periaatteella voit valmistaa itse loimulohta koti uunissa 120 asteessa hiostat kalaa noin 30-40 minuuttia jonka jälkeen nostat 240 asteeseen 10 minuutiksi kunnes on saannut kunnolla väriä siinä sinulla oma luomu lohi koti uunissa..... varoituksen merkkinä että kala josta hiostuksen aikana tulee paljon valkoista vaahtoa ei ole enään ihan tuore kala kyseessä..... ja jos kala,kana tai liha haisee on myös jotain tapahtunut..kokeile : kanan ja liha ja kalaa ei saa ikinä huuhdella ne tulee painamalla pyyhkiä kuivaksi ja jos haju katoaa voi tuotteen vielä käyttää jos valmistaa samana päivänä. paras säilytys lämpötila on 0 astetta

        suurin osa syö pilaantuneita elintarvikkeita ja nyt kun on synytynyt uusi buumi että hävikkiä pitää välttää myydään tuotettita joissa päivä määrä on jo umpeutunut on hämmentävää ?? eihän se päivä määrä ole huvin vuokis merkittynä tuotteisiin. pävämäärä takaa sen että tuote on oikeasti syömäkelpoinen .päivämäärän umpeuduttua kuluttajalla ei ole minkään laista korvaus / vahinko oikeutta . minä en syö tuotteita joissa päivämäärät ovat umpeutuneita. ja säästääkseni hävikkiä mitä jos ostaisi vähemmän? Heitän pois jos minulla löytyy kaapista tai jääkaapista tuotteita joissa päivämäärä on jo umpeutunut. Varsinkin eläinperäiset tuotteet ovat jo riski syödä kun päivämäärä on umpeutunut. Pakettien kaaasut on laksettu ylläpitämään tuote syömäkelpoisena päviämäärän voimassa oloon asti.
        Hieno kun halutaan säästää. mitä jos opetettaisiin käyttämään kananmunan kuoria kukkien ravinteina tai karkoittamaan kissa pihalta appelsiini kuori ja kahvin puruilla? jne.... eikö nämä kikat ole myös hävikin vähentämistä edistävä toiminta kun tuote jälleen käytetään ?? ja tuotteet eivät rasita luontoa ja maantuvat nopeammin ?


      • Anonyymi

        Minä syön kyllä kanankoivet nahkoineen, kunhan on kypsää ja hyvää. Ei voisi vähempää kiinnostaa nämä terveellisyysintoilijat jotka eivät taida ymmärtää mitään ruoan hyvän maun ja suutuntuman päälle.

        Paistan kyllä grillimakkarankin niin, että varmasti on hyvänmakuisia karsinogeenejä. Syövän voi saada jo hengitysilman pienhiukkasista, joten ei tarvitse tulla tänne minulle taivastelemaan.

        Lisäksi päätin valmistaa koipeni juurikin tuolla 225°C ohjeella, vaikka siitäkin joku nipottaja tiesi heti, että väärä ohje. Haloo, miten niin väärä, jos käytetään foliota?!?

        Toki varmaan tein kanaruokani nyt jonkin mielestä väärällä ohjeella, mutta käsittääkseni ohjeen antaja on kuitenkin saanut tuolla reseptillä hyvää ruokaa. Siksi minäkin nyt yritän parhaani, katotaan mitä tulee.

        Tasan en ryhdy erikseen keittämään riisiä ja sipulia erikseen, jos helpommallakin pääsee. Uskoisin, että riisikin saa paremman maun uunissa kanan kanssa...

        Riku ja saamansa kommentit olivat illan pelastus! Hymyilytti kovasti. Myös hymyilytti nämä kaikkitietävät, joista parhaan mielestä minun 47-vuotiaan olisi pitänyt muistaa muinaiset köksäntuntini ja kun en nyt vaan millään muista enkä olisi muistanut parikymppisenäkään (köksän kirja on tallessa, mutta netti on vain huomattavasti helpompi ruoanlaittoapuri), niin kyse on tämän parhaan älykön mielestä älykkyyden puutteesta...

        Juupa joo, kaikesta kyllä osataan netissä nälviä ja haukkua uusavuttomaksi - tässä yksi heistä, jota ei muinoin 80-luvulla kotona otettu koskaan mukaan ruoanlaittoon.

        Nyt Neiti 47 joutui opettelemaan aivan uuden taidon eli kanankoipien paistamisen uunissa sekä löysi siihen jopa reseptin. Syy tähän se ettei yhtään hotsittanut laittaa kanakeittoa pakastejuureksista ja halvimmasta mahdollisesta kanasta eli juurikin noista Kariniemen marinoiduista koivista.

        EN todellakaan ole aiemmin kotona itselleni kokonaisia kanankoipia uunissa paistanut, vaikka kanakeittoa niistä olen kyllä tehnyt. Kanankoipia tullut kyllä mökillä tehtyä muurinpohjapannulla grillissä avotulella. Se on vaan "vähän" eri asia...

        20 min jälellä, katotaan jaksanko tulla kertomaan tuliko hyvää vai oliko "väärä ohje".

        Tenukepin ohjeen ketjussa myöhemmin kyllä saattaisin todeta vääräksi kuten myös Rikun sarkastista kokkivinkkiä valella marinadit leivän päälle, oli veitsen merkki mikä hyvänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä syön kyllä kanankoivet nahkoineen, kunhan on kypsää ja hyvää. Ei voisi vähempää kiinnostaa nämä terveellisyysintoilijat jotka eivät taida ymmärtää mitään ruoan hyvän maun ja suutuntuman päälle.

        Paistan kyllä grillimakkarankin niin, että varmasti on hyvänmakuisia karsinogeenejä. Syövän voi saada jo hengitysilman pienhiukkasista, joten ei tarvitse tulla tänne minulle taivastelemaan.

        Lisäksi päätin valmistaa koipeni juurikin tuolla 225°C ohjeella, vaikka siitäkin joku nipottaja tiesi heti, että väärä ohje. Haloo, miten niin väärä, jos käytetään foliota?!?

        Toki varmaan tein kanaruokani nyt jonkin mielestä väärällä ohjeella, mutta käsittääkseni ohjeen antaja on kuitenkin saanut tuolla reseptillä hyvää ruokaa. Siksi minäkin nyt yritän parhaani, katotaan mitä tulee.

        Tasan en ryhdy erikseen keittämään riisiä ja sipulia erikseen, jos helpommallakin pääsee. Uskoisin, että riisikin saa paremman maun uunissa kanan kanssa...

        Riku ja saamansa kommentit olivat illan pelastus! Hymyilytti kovasti. Myös hymyilytti nämä kaikkitietävät, joista parhaan mielestä minun 47-vuotiaan olisi pitänyt muistaa muinaiset köksäntuntini ja kun en nyt vaan millään muista enkä olisi muistanut parikymppisenäkään (köksän kirja on tallessa, mutta netti on vain huomattavasti helpompi ruoanlaittoapuri), niin kyse on tämän parhaan älykön mielestä älykkyyden puutteesta...

        Juupa joo, kaikesta kyllä osataan netissä nälviä ja haukkua uusavuttomaksi - tässä yksi heistä, jota ei muinoin 80-luvulla kotona otettu koskaan mukaan ruoanlaittoon.

        Nyt Neiti 47 joutui opettelemaan aivan uuden taidon eli kanankoipien paistamisen uunissa sekä löysi siihen jopa reseptin. Syy tähän se ettei yhtään hotsittanut laittaa kanakeittoa pakastejuureksista ja halvimmasta mahdollisesta kanasta eli juurikin noista Kariniemen marinoiduista koivista.

        EN todellakaan ole aiemmin kotona itselleni kokonaisia kanankoipia uunissa paistanut, vaikka kanakeittoa niistä olen kyllä tehnyt. Kanankoipia tullut kyllä mökillä tehtyä muurinpohjapannulla grillissä avotulella. Se on vaan "vähän" eri asia...

        20 min jälellä, katotaan jaksanko tulla kertomaan tuliko hyvää vai oliko "väärä ohje".

        Tenukepin ohjeen ketjussa myöhemmin kyllä saattaisin todeta vääräksi kuten myös Rikun sarkastista kokkivinkkiä valella marinadit leivän päälle, oli veitsen merkki mikä hyvänsä.

        Oli hyvää, vaikka tein koivet "väärällä ohjeella" todnäk myös vääristä aineksista eli ei porkkanaa, liikaa sipulia ja todnäk myös liikaa riisiä, koska vipot 20 min oli pakko pitää uunissa lämmöt 175 °C syystä että vesi oli kiehunut lähes loppuun. Hyvää tuli silti, tällaista kanaa ei saa kaupan grillitiskiltä. Huom. kanakeittoon ei toki nahkaa, ellei joku satu pitämään siitäkin... Minä en.


    • laaaa

      laita kanankoivet paistopussiin ja pussi jollekkin astialle..
      Paista 170-175 asteisessa lämmössä noin tunti..

      • muutakin...

        Mä heitän sekaa aina pari viipaloitua porkkanaa, yhden sipulin ja tilkan vettä pussinpohjalle. Laitan mielummin kyllä rintapaloista koska niissä on enemmän syötävää.


      • koivet
        muutakin... kirjoitti:

        Mä heitän sekaa aina pari viipaloitua porkkanaa, yhden sipulin ja tilkan vettä pussinpohjalle. Laitan mielummin kyllä rintapaloista koska niissä on enemmän syötävää.

        koivet on halvempia :), teen juuri niitä ja toivon että rapiaa tullee...


      • 2222
        koivet kirjoitti:

        koivet on halvempia :), teen juuri niitä ja toivon että rapiaa tullee...

        175 astetta 1h ilman kiertoilmaakin.

        Pakkauksessa lukee myös nykyään usein tämä ohje. Avoin vuoka riittää. Jos koipi on huomattavan iso, niin kannattaa tunnin päästä avata kana ja kurkata sisälle miltä näyttää. Salmonella kuolee 75 asteessa, joten siitä ei ole tällä ohjeella huolta ellet ole lihaa jäisenä uuniin laittanut. Jäiset kanat kannattaa sulattaa mikrossa läpisulaksi ennen uunia.


    • Riku

      Onko joku oikiasti tollaista menny kysymään?
      Mitenkähän paljon näitä uusavuttomia loppujen lopuksi on olemassa ?

      Käsittämätöntä !

      Toisaalta oli fiksua mainita Kartano -merkki. Saattaahan olla että jonkun muun merkkiset kanankoivet pitääkin kypsentää jossain muussa lämpötilassa.

      Vinkki: se marinadi liemi kannattaa levitellä sellaisenaan leivälle. Rapsakka makuelämys. Levittämiseen voit käyttää vain Hackmannin lusikkaa. Mikään Fiskarssin työväline ei tähän sovellu, koska Fiskarssin käyttämä metalli pilaa ruuan välittömästi..

      Oliko muita uusavuttomia?

      • v.äiti

        ennenkuin sain lapsen. Oli pakko opetella laittamaan, kaikki jouduin keittokirjan kanssa opettelemaan. Mulla ei esim. ollut aavistustakaan miten noita kanankoipia ylipäätänsä laitetaan, en osannut kastiketta tehdä, enkä edes keittää perunoita, kananmunista nyt puhumattakaan..
        Irvi vaan ihan vapaasti senkin kokki kakkonenkolmonen.


      • Ylikåkken
        v.äiti kirjoitti:

        ennenkuin sain lapsen. Oli pakko opetella laittamaan, kaikki jouduin keittokirjan kanssa opettelemaan. Mulla ei esim. ollut aavistustakaan miten noita kanankoipia ylipäätänsä laitetaan, en osannut kastiketta tehdä, enkä edes keittää perunoita, kananmunista nyt puhumattakaan..
        Irvi vaan ihan vapaasti senkin kokki kakkonenkolmonen.

        Noita nimimerkki Rikun kaltaisia dorkia on aina välillä palstalla. Ohje on että ääliöitten vastauksiin ei kannata vastata eikä mitenkään noteerata.

        Mitä tulee palstaan, niin tämä on kai tarkoitettu neuvojen kysymiseen ja keskusteluun. Ja neuvoja tarvitsevat nimenomaan ne, jotka eivät osaa. Rikukin haluaisi kysyä neuvoa, mutta ei uskalla kun on itse uusavuton. Sen peittääkseen hän hyökkää muita palstalaisia kohtaan.


      • Mintssu

        Ai sun mielestä on uusavutonya jos kanankoipien pakkauksessa ei ole paisto-ohjetta?! Miten me nuoret opiskelijat, jotka emme ole millään tylsällä kokkilinjalla opiskelemassa, voidaan yht`äkkiä tietää kanankoipien paisto-ohje? Kerro mulle? Ja sitte jos mä meen sienimetsään niin tuleeko mulle yht`äkkiä samanlailla syötävien sienien tunnistustaito päähän? ei jumankauta ku en tosiaakaa ole mikää maatalon tyttö joka kaiken turhankin tietäis!

        Sä varmaan osaat tehä mustikkapiirakankin ilman ohjetta ja tiikerikaukun ja muistat kaikkien puhelinnumerot ulkoo jne.. onko urpoudellas rajaa?

        t. minä joka googletin kanankoipien paisto-ohjeen, koska en halunnut pilata ruokaani Kariniemen paketin paisto-ohjeen puuttumisen takia.


      • Mä vaan

        Aika "laput silmillä" toi sun elämäs taitaa olla kun tollasta kommenttia päästät suustas... Tai sit oot joku tosigourmetkokki ja kaikkitietäväinen kaiken lisäks. Ettet vaan joku uusavuton joka on keksiny kuinka kanankoivet paistetaan ja nyt sit brassailet sillä. Voi sun,
        sääliks käy.


      • Raibul

        Ei kannata Riku laittaa sitä marinaadia leivälle saat vielä salmonellan. Siitä tulee maha pipiksi.


      • mcOikeus

        Niin kun vetää sitä marinadia leivän päälle,
        voi saada salmonellaviruksen.
        Oletko kusipää vai idiootti,kun ehdotat tuollaista?


      • werty
        mcOikeus kirjoitti:

        Niin kun vetää sitä marinadia leivän päälle,
        voi saada salmonellaviruksen.
        Oletko kusipää vai idiootti,kun ehdotat tuollaista?

        vähä repesin tälle hahaha tää pelasti perjantai illan:D


      • uusavuton num. 100

        Sinäkö sitten Riku osasit jo syntyessäsi paistaa kanankoipia ja kaiken muunkin, mitä "uusavuttomat" eivät osaa? Jokaisenhan sitä on pakko ensin opetella, ennen kuin osaa.

        On asioita, joissa voi päätellä järjellä, miten se on parasta tehdä - kuten vaikka lastenkasvatuksen monet kysymykset, joiden parissa näitä uusavuttomia paljolti esiintyy...

        Sen sijaan "kanankoipia kypsennetään 175 -celsiuksessa tunnin ajan" on faktatieto, joka ei ole kenenkään päässä syntyessään. Tällainen informaatio on pakko saada muilta ihmisiltä, ennen kuin sen voi tietää. Koita ymmärtää se.

        Ajattelemattomuus se on kaikista pahinta uusavuttomuutta.


      • tsiis

        Ja mistä näitä vittuilijoita aina löytyy!! Oot säälittävä!


      • puuhis39

        Tuu riku tänne ni mä näytän sulle uusavuttomuutta tossa saunan takana....


      • minneliiiiiiiiiiiiiiii
        Mintssu kirjoitti:

        Ai sun mielestä on uusavutonya jos kanankoipien pakkauksessa ei ole paisto-ohjetta?! Miten me nuoret opiskelijat, jotka emme ole millään tylsällä kokkilinjalla opiskelemassa, voidaan yht`äkkiä tietää kanankoipien paisto-ohje? Kerro mulle? Ja sitte jos mä meen sienimetsään niin tuleeko mulle yht`äkkiä samanlailla syötävien sienien tunnistustaito päähän? ei jumankauta ku en tosiaakaa ole mikää maatalon tyttö joka kaiken turhankin tietäis!

        Sä varmaan osaat tehä mustikkapiirakankin ilman ohjetta ja tiikerikaukun ja muistat kaikkien puhelinnumerot ulkoo jne.. onko urpoudellas rajaa?

        t. minä joka googletin kanankoipien paisto-ohjeen, koska en halunnut pilata ruokaani Kariniemen paketin paisto-ohjeen puuttumisen takia.

        Hmm.. Tämä ei kuulosta kyllä yhtään uusavuttomalta. Tänä päivänä kun me ihmiset, joita usein kutsutaan uusavuttomiksi, eli me nuoret ihmiset, ei tarvita tämmösiä taitoja!!! ei meidän tarvi kokkailla, parsia sukkia tai osata rakentaa. Me voidaan käydä ravintoloissa, ostaa sukat ja tilata kaikki mahdolliset palvelut! Ruuanlaittokin on nykyään vaan hieno harrastus, siinä missä kuntoilukin :) LOL

        Uusavuttomuus on sitä, että ei osaa käyttää tietokonetta tai tilata ravintolassa ruokaa. SE ON UUUUUUSAVUTTOMUUTTA!! Maailma muuuttuu muutu sinäkin


      • Itseoppinut(?)

        "Käsittämätöntä!" Onneksi itse en ole syntynyt lusikka perseessä! Fiskarsin kenties?...

        Vaan saanut kokea Aitoa oppimisen riemua, myös pienistä asioista....nettiä käyttää myös sinua nuoremmat (juntti), jotka sentään ymmärtävät kysyä ja hakea tietoa; eikös netti siihen tarkoitukseen ole?

        Oliko muita turhilla asioilla päteviä?


      • Kermaperse
        Mintssu kirjoitti:

        Ai sun mielestä on uusavutonya jos kanankoipien pakkauksessa ei ole paisto-ohjetta?! Miten me nuoret opiskelijat, jotka emme ole millään tylsällä kokkilinjalla opiskelemassa, voidaan yht`äkkiä tietää kanankoipien paisto-ohje? Kerro mulle? Ja sitte jos mä meen sienimetsään niin tuleeko mulle yht`äkkiä samanlailla syötävien sienien tunnistustaito päähän? ei jumankauta ku en tosiaakaa ole mikää maatalon tyttö joka kaiken turhankin tietäis!

        Sä varmaan osaat tehä mustikkapiirakankin ilman ohjetta ja tiikerikaukun ja muistat kaikkien puhelinnumerot ulkoo jne.. onko urpoudellas rajaa?

        t. minä joka googletin kanankoipien paisto-ohjeen, koska en halunnut pilata ruokaani Kariniemen paketin paisto-ohjeen puuttumisen takia.

        Hehe! Kuka on urpo? Ei yleissivistys ole pahasta. Ja jos ymmärtää ruoan laitosta yhtään, pian huomaa, ettei reseptit ole mitään orjallisesti noudatettavia.

        JA mitä kanankoipiin tulee ne kyllä kypsää, jos on yli 42 astetta, kyse on vaan ajasta. ja kyllä sen ny vittu näkee millon kana on kypsä.


      • v.äiti kirjoitti:

        ennenkuin sain lapsen. Oli pakko opetella laittamaan, kaikki jouduin keittokirjan kanssa opettelemaan. Mulla ei esim. ollut aavistustakaan miten noita kanankoipia ylipäätänsä laitetaan, en osannut kastiketta tehdä, enkä edes keittää perunoita, kananmunista nyt puhumattakaan..
        Irvi vaan ihan vapaasti senkin kokki kakkonenkolmonen.

        Marinoimattomat (!!) koivet viiletään luuhun asti 2-3 cm välein luuhun asti, hierotaan suola, tymjaani ja pippuria "haavoihin". Laitetaan uunin 200-asteiseksi, grilli päällä ja grillataan ne vaaleanruskeaksi, molemmilla puolella (kun avaat uuniin kääntöä varten laitat paksu sanomalehti luukuun päälle ja lasket ritilän siihen, siten käännet ja takaisin uuniin). Koivet ovat sisällä vielä raakoja.

        Koivet siten kattilaan, pakastevihannkset siiheen ja sopiva määrä riisiä vettä. Lisäät vähän tymjaani ja suola ja haudutat siis sanotaan nyt tunnin toista. Oliiviöljyä tai voita voi lisätä, jos kanoissa ei ole rasvaa.

        Hyvä, vaivaton ja halppa.


      • Pidä mölyt mahassasi

        Hakeudu pikaisesti hoitoon! Sillä reissulla voisit oppia ehkä kirjoittamaankin.


      • Jotain jossain
        Kermaperse kirjoitti:

        Hehe! Kuka on urpo? Ei yleissivistys ole pahasta. Ja jos ymmärtää ruoan laitosta yhtään, pian huomaa, ettei reseptit ole mitään orjallisesti noudatettavia.

        JA mitä kanankoipiin tulee ne kyllä kypsää, jos on yli 42 astetta, kyse on vaan ajasta. ja kyllä sen ny vittu näkee millon kana on kypsä.

        Et sinä ainakaan näe!


      • hygi

        rikulla on selvästi hygi passi taskussa, kun suosittelee marinadin levittämistä sauoraan leivälle. Tähän laitan heti, ettei kukaan moista tee, että jos haluaa ottaa riskin esimerkiksi saada salmonellan, levittelee kuumentamattomat kanamarinaadit leivälle ja syö. Lainaus:

        "Saastuminen
        Saastuminen eli kontaminaatio voi tapahtua ruuasta toiseen. Ruuan voivat saastuttaa valuminen ja pisarointi, likaiset kädet tai työpinnat ja -välineet. Myös ilma voi saastuttaa elintarvikkeen.
        Esimerkiksi, jos raakaa lihaa ja kypsää lihaa leikataan samalla laudalla pesemättä työlautaa välillä.

        Salmonella -bakteeri
        Raaka tai huonosti kypsennetty broilerin- , kalkkunan- tai sianliha voi sisältää salmonellaa. Pastöroimaton maito ja idut voivat myös sisältää salmonellaa ja aiheuttaa taudin. Kaikki eivät sairastu, vaan levittävät bakteeria.
        Salmonella bakteeri kuolee, kun ruoka kypsennetään hyvin. Kun idut käytetään mahdollisimman nopeasti, salmonellabakteerit eivät ehdi lisääntyä ja aiheuttaa tautia."

        Eli miettisin ainakin paristi tuota ruokaohjetta, käyttää siinä sitten kartanon reisiä, hackmannin taikka fiskarssin lusikoita...


      • kleppoo

        Jepjep. Mitenhän sitten avuttomuudesta pääsee eroon, jos ei saa kysyä mistään? Olet varmasti komea ja rikas, riku, mutta jos sinua ärsyttää se, että joku sattuu kysymään kauanko kanaa pitää paistaa, niin tutkitusti hyvin monia suomalaisia ärsyttää omakehu. kandee muistaa.

        tunnet varmasti itsesi tosi älykkääksi ja vahvaksi, haukkuessasi anonyyminä tuntemattomia ihmisiä. muut eivät välttämättä tunne vain niin sinusta.

        et muuten osannut vastata kysymykseen, oletko kenties uusavuton? vai etkö tiedä että kysymyksiin on yleensä tarkoitus vastata?


      • kysympähän vaan

        Tässähän oli paljon erilaisia vastauksia, joten ei ollut ihan tyhmä kysymyskään. Ja mistäs sä sen tiedät minkä ikänen kysyjä on tehdessään ensimmäistä kertaa kanankoipia.

        Oletko itse edes nänyt eläviä kanoja tai saatikka tehnyt niistä ruokaa?


      • tietopankki
        hygi kirjoitti:

        rikulla on selvästi hygi passi taskussa, kun suosittelee marinadin levittämistä sauoraan leivälle. Tähän laitan heti, ettei kukaan moista tee, että jos haluaa ottaa riskin esimerkiksi saada salmonellan, levittelee kuumentamattomat kanamarinaadit leivälle ja syö. Lainaus:

        "Saastuminen
        Saastuminen eli kontaminaatio voi tapahtua ruuasta toiseen. Ruuan voivat saastuttaa valuminen ja pisarointi, likaiset kädet tai työpinnat ja -välineet. Myös ilma voi saastuttaa elintarvikkeen.
        Esimerkiksi, jos raakaa lihaa ja kypsää lihaa leikataan samalla laudalla pesemättä työlautaa välillä.

        Salmonella -bakteeri
        Raaka tai huonosti kypsennetty broilerin- , kalkkunan- tai sianliha voi sisältää salmonellaa. Pastöroimaton maito ja idut voivat myös sisältää salmonellaa ja aiheuttaa taudin. Kaikki eivät sairastu, vaan levittävät bakteeria.
        Salmonella bakteeri kuolee, kun ruoka kypsennetään hyvin. Kun idut käytetään mahdollisimman nopeasti, salmonellabakteerit eivät ehdi lisääntyä ja aiheuttaa tautia."

        Eli miettisin ainakin paristi tuota ruokaohjetta, käyttää siinä sitten kartanon reisiä, hackmannin taikka fiskarssin lusikoita...

        Salmonella kuolee kuumentamalla. Ruoka pitää kypsentää yli 70 asteeseen, siipikarjanliha yli 75 asteeseen. Hyvä käsihygienia on tärkeää!


      • Anonyymi
        uusavuton num. 100 kirjoitti:

        Sinäkö sitten Riku osasit jo syntyessäsi paistaa kanankoipia ja kaiken muunkin, mitä "uusavuttomat" eivät osaa? Jokaisenhan sitä on pakko ensin opetella, ennen kuin osaa.

        On asioita, joissa voi päätellä järjellä, miten se on parasta tehdä - kuten vaikka lastenkasvatuksen monet kysymykset, joiden parissa näitä uusavuttomia paljolti esiintyy...

        Sen sijaan "kanankoipia kypsennetään 175 -celsiuksessa tunnin ajan" on faktatieto, joka ei ole kenenkään päässä syntyessään. Tällainen informaatio on pakko saada muilta ihmisiltä, ennen kuin sen voi tietää. Koita ymmärtää se.

        Ajattelemattomuus se on kaikista pahinta uusavuttomuutta.

        Uusavuttomuutta on juurikin se ettei tiedä perusasioita. Lihan kypsentäminenkään ei ole mitään vaativaa touhua. Pidä uunissa kunnes kypsää. Reseptit sitten erikseen.


    • Porkkana

      Nykyään usein lihojen pakkauksessa lukee paistoaika mikrossa/uunissa/pannulla. Teksti on pienellä siellä ainesosien jälkeen tai vieressä. Ei lue aina, mutta kantsii tarkistaa jo kaupassa, jos on vaikka kiire ruoan ääreen ja kotona käy ilmi vaikka tunnin kypsymisaika, kun jokin muu olisi kypsynyt vaikka 20 minuuttia.

      • Lissu

        Niihin pakkauksen ohjeisiin saa lisätä paistoaikaa, riippuu vähän uunin tehosta.


      • samppa9877
        Lissu kirjoitti:

        Niihin pakkauksen ohjeisiin saa lisätä paistoaikaa, riippuu vähän uunin tehosta.

        Ostin kariniemen kanakoipia ja pakkauksessa ei tosiaankaan ole paisto-ohjetta. Kokemuksen perusteella uunissa 175 asteessa reilut puoli tuntia ja hyvää tulee.


      • sussu4
        samppa9877 kirjoitti:

        Ostin kariniemen kanakoipia ja pakkauksessa ei tosiaankaan ole paisto-ohjetta. Kokemuksen perusteella uunissa 175 asteessa reilut puoli tuntia ja hyvää tulee.

        itse jouduin kanssa näiden kariniemen koipireisien takia googlaamaan paistoajan.sitä ei tosiaan pakkauksessa lukenut :(


      • Mika.T

        Kyllä nuo paisto-ohjeet on nykyään laitettu pakkauksissa ihan liian vähäiseksi useimmiten. Tuottajat ilmeisesti pelkäävät että ei mene kaupaksi oikeilla lämmöillä ja ajalla kun porukka ajattelee sit että meneepäs kauan laitossa. Eräs perusohje sanoo että kanankoivet voi laittaa tunniksi 175 asteeseen ja toinen hyvä ohje myös että 175-200 n. puoli tuntia ja sit lasketaan lämpö tunniksi 150 asteeseen. Nahka pitää olla rapeahko ja verta ei saa tulla raotettaessa nahkaa. Kiire kannattaa unohtaa jos haluaa turvallisesti kypsää ja hyvää niin lihassa, kalassa kuin kanassa.


      • ihan asiallinen
        Mika.T kirjoitti:

        Kyllä nuo paisto-ohjeet on nykyään laitettu pakkauksissa ihan liian vähäiseksi useimmiten. Tuottajat ilmeisesti pelkäävät että ei mene kaupaksi oikeilla lämmöillä ja ajalla kun porukka ajattelee sit että meneepäs kauan laitossa. Eräs perusohje sanoo että kanankoivet voi laittaa tunniksi 175 asteeseen ja toinen hyvä ohje myös että 175-200 n. puoli tuntia ja sit lasketaan lämpö tunniksi 150 asteeseen. Nahka pitää olla rapeahko ja verta ei saa tulla raotettaessa nahkaa. Kiire kannattaa unohtaa jos haluaa turvallisesti kypsää ja hyvää niin lihassa, kalassa kuin kanassa.

        vastaus. Tuskin mitään ohjeita kannattaa sillä silmällä katsoa. Ja nämä uusavuttomien haukkujat saattaa itsekin vain ohjeineen koipensa paistella. Useasti siis vilkuilemalla näkee milloin koivet ovat valmiita. Myös vähän ylikypsänä ja kuivanakin koivet saattavat jopa maistua puolen tunnin pikapaistoa paremmilta. Ja mielummin suosittelisin myös ihan paljaseltaan koivet ostella, ja sitten itse väännellä marinaadit.


      • potsi
        Mika.T kirjoitti:

        Kyllä nuo paisto-ohjeet on nykyään laitettu pakkauksissa ihan liian vähäiseksi useimmiten. Tuottajat ilmeisesti pelkäävät että ei mene kaupaksi oikeilla lämmöillä ja ajalla kun porukka ajattelee sit että meneepäs kauan laitossa. Eräs perusohje sanoo että kanankoivet voi laittaa tunniksi 175 asteeseen ja toinen hyvä ohje myös että 175-200 n. puoli tuntia ja sit lasketaan lämpö tunniksi 150 asteeseen. Nahka pitää olla rapeahko ja verta ei saa tulla raotettaessa nahkaa. Kiire kannattaa unohtaa jos haluaa turvallisesti kypsää ja hyvää niin lihassa, kalassa kuin kanassa.

        Voi herrajestas näitä tietäviä taas tälläkin palstalla: TUOTTAJAT siis TUOTTAJAT, laittelee sulle paistoaikoja, hei haloo! siinä taas nähdään miten paljon nää kaikkitietävät nykyajan ihmiset tietää syömistensä alkuperästä!
        Olisikohan se pakkauksiin paisto-ohjeiden laittaja mieluumin vaikka lihan- jalostuslaitos (ei varmaan hajuakaan mikä toi on?) Atria, Saarioinen,
        Kariniemi ym ym.Hoh hoijaa!


      • Anonyymi
        samppa9877 kirjoitti:

        Ostin kariniemen kanakoipia ja pakkauksessa ei tosiaankaan ole paisto-ohjetta. Kokemuksen perusteella uunissa 175 asteessa reilut puoli tuntia ja hyvää tulee.

        En kyllä söisi tuollaisia raakoa koipia. 200 vähintäänkin ja ajallisesti 50-55 minuuttia.


    • Vesa

      Kariniemen isot koipipalat ja vanha uuni niin sai 200c paistaa 45min.

      • asia

        Itse kyllä paistan pitempää....
        Toiset pitää melkein 2 tuntia 180 asteessa.
        Toiset 200astees reilun tunnin.
        Mut tuo 45min 200astees kuulostaa kyllä aika lyhyeltä, no en usko että raakaa muttei kyllä kaukanakaan :)


      • samaa mieltä
        asia kirjoitti:

        Itse kyllä paistan pitempää....
        Toiset pitää melkein 2 tuntia 180 asteessa.
        Toiset 200astees reilun tunnin.
        Mut tuo 45min 200astees kuulostaa kyllä aika lyhyeltä, no en usko että raakaa muttei kyllä kaukanakaan :)

        Samaa mieltä. Kyllä isot, paksut koipireidet pysyvät uunissa vähintään sen tunnin, mieluusti pidempäänkin. Raaka kana ei ole kauhean terveellistä...


      • kyllä vaan

        Itsekään en kyllä ymmärrä, miksi ei voi laittaa paisto-ohjetta.

        Ei Kartano eikäKariniemi,paskafirmoja...


      • tavan kokki tääki
        asia kirjoitti:

        Itse kyllä paistan pitempää....
        Toiset pitää melkein 2 tuntia 180 asteessa.
        Toiset 200astees reilun tunnin.
        Mut tuo 45min 200astees kuulostaa kyllä aika lyhyeltä, no en usko että raakaa muttei kyllä kaukanakaan :)

        Tunti 200 astees varmaan riittää. Jos isoja koipia niin hitusen kauemmin, mutta 45 minsaan en usko kyllä minäkään.


    • Hannu Kiuru

      Kiitos tiedoista, minulla on puukäyttöinen leivinuuni kuumana, en tosin tiedä mikä sen lämpötila on tällä hetkellä. Yritän paistaa Kartanon kanankoipia puoli tuntia. Käyn aina välillä vilkaisemassa. Kiitos rohkaisevista tiedoista.

      • Hannu Kiuru

        Laitoin koivet (3kpl) vuokaan ja sen kuumien hiilien päälle. Kävin katsomassa 15min välein ja samalla kääntäen ne. Nyt tunnin ja vartin jälkeen näyttäisi hyvältä. Maistan kun hieman jäähtyvät. Näyttävät hyviltä.


      • Hannu Kiuru
        Hannu Kiuru kirjoitti:

        Laitoin koivet (3kpl) vuokaan ja sen kuumien hiilien päälle. Kävin katsomassa 15min välein ja samalla kääntäen ne. Nyt tunnin ja vartin jälkeen näyttäisi hyvältä. Maistan kun hieman jäähtyvät. Näyttävät hyviltä.

        Oli vielä pakko tulla kertomaan, että hyvältä maistuvat. Kannattaa seurata kypsymistä aika ajoin, varsinkin, jos uunin lämpötila ei ole selvillä.

        t. Hannu
        www.punkalaitumenkylat.net/kanteenmaa/


      • kukko vai kana
        Hannu Kiuru kirjoitti:

        Oli vielä pakko tulla kertomaan, että hyvältä maistuvat. Kannattaa seurata kypsymistä aika ajoin, varsinkin, jos uunin lämpötila ei ole selvillä.

        t. Hannu
        www.punkalaitumenkylat.net/kanteenmaa/

        Ostin koivet kun halvalla sain. Luotin että netistä löytyy paisto-ohje. Ja niinhän löytyikin.
        Toki seassa tietty rutinoita, on se netti mukava paikka että pelletkin voivat hankki elämäänsä sisältöä.
        Itsellä ei ole kun foliota --> tarkkailu hankalaa joten mukava että täällä saa ajat ja lämpötilat kerralla selviksi.
        Ja tunnin päästä popsimaan :)


      • Riku on urpo
        kukko vai kana kirjoitti:

        Ostin koivet kun halvalla sain. Luotin että netistä löytyy paisto-ohje. Ja niinhän löytyikin.
        Toki seassa tietty rutinoita, on se netti mukava paikka että pelletkin voivat hankki elämäänsä sisältöä.
        Itsellä ei ole kun foliota --> tarkkailu hankalaa joten mukava että täällä saa ajat ja lämpötilat kerralla selviksi.
        Ja tunnin päästä popsimaan :)

        Koskaan ei kyllä voi minuutilleen mitään kypsymis aikoja sanoa mutta rohkeasti vaan vähän haarukan kanssa sorkkimaan ja sitten kun tuntuu hyvältä ja näyttää hyvältä niin se on yleensä kypsääkin ^^


      • koulun penkille
        Riku on urpo kirjoitti:

        Koskaan ei kyllä voi minuutilleen mitään kypsymis aikoja sanoa mutta rohkeasti vaan vähän haarukan kanssa sorkkimaan ja sitten kun tuntuu hyvältä ja näyttää hyvältä niin se on yleensä kypsääkin ^^

        "Miten me nuoret opiskelijat, jotka emme ole millään tylsällä kokkilinjalla opiskelemassa, voidaan yht`äkkiä tietää kanankoipien paisto-ohje?"

        Joko katsomalla yläasteen köksän kirjasta, tai älykkäimpien yksilöiden kyseessä ollessa ihan vaan muistelemalla niitä köksän tunteja.


      • koulun penkille
        koulun penkille kirjoitti:

        "Miten me nuoret opiskelijat, jotka emme ole millään tylsällä kokkilinjalla opiskelemassa, voidaan yht`äkkiä tietää kanankoipien paisto-ohje?"

        Joko katsomalla yläasteen köksän kirjasta, tai älykkäimpien yksilöiden kyseessä ollessa ihan vaan muistelemalla niitä köksän tunteja.

        Pakko vielä ihmetellä, että missä nämä uusavuttomat on olleet kotitaloustunneilla? Vai eikö seiskaluokalla ole enää kotitalous pakollisena?

        Sitäkin voi ihmetellä, että millainen on koti, jossa lapset/nuoret eivät osallistu ruoanlaittoon ja sitä kautta opi kasvaessaan perusjuttuja kokkauksesta. Sisäkkökö laittaa ruoan?


      • kotsanopen tyttö
        koulun penkille kirjoitti:

        Pakko vielä ihmetellä, että missä nämä uusavuttomat on olleet kotitaloustunneilla? Vai eikö seiskaluokalla ole enää kotitalous pakollisena?

        Sitäkin voi ihmetellä, että millainen on koti, jossa lapset/nuoret eivät osallistu ruoanlaittoon ja sitä kautta opi kasvaessaan perusjuttuja kokkauksesta. Sisäkkökö laittaa ruoan?

        ... ne on ne kaikkien ihanat äidit ja isät, jotka eivät ota lapsiaan mukaan ruoanlaittoon tai muihinkaan kotihommiin - ei siinä mitään sisäkköjä enää tarvita. Vanhempia täytyis vähän ojentaa, että opettavat lapsilleen ruoanlaittoa. Maaseutu, ja kaupungitkin, on pullollaan niitä "mammanlapsia", jotka on päässeet helpolla kotonaan, kun ei ole edes ruokaa tarvinnut koskaan tehdä. Syyttävä sormi osoittaa nyt siis vanhempia: ei ne lapset tajua, että jotain pitäis nyt oppia ja osata, varsinkaan mitään noin arkipäiväistä asiaa, kuten ruoanlaitto, jos äiti/isä sen aina tekee.

        Jos nyt joku haluaa tietää, niin äitini on kotitalousopettaja, että olen kyllä joutunut opettelemaan jos minkälaisen murkinan valmistamista. Silti tulee silloin tällöin tarkistettua sen ja tuon reseptin paistoaikoja ja maustamisia, kun en ihan joka päivä samoja tuttuja ruokia viitsi syödä (juu, kanankoivet eivät ole arkiruokaa tässä taloudessa). Ensimmäisen postaajan otsikon takia olen itsekin täällä: missä asteessa ja kuinka kauan se kana paistetaan, että tulee salmonellafree-ruokaa. Että näin. Toivottavasti kaikkien täältä apua hakeneitten kanat ovat onnistuneet, omani ovat nyt jo uunissa.... :)


      • ...............
        Hannu Kiuru kirjoitti:

        Oli vielä pakko tulla kertomaan, että hyvältä maistuvat. Kannattaa seurata kypsymistä aika ajoin, varsinkin, jos uunin lämpötila ei ole selvillä.

        t. Hannu
        www.punkalaitumenkylat.net/kanteenmaa/

        Kuinka kauan mahtoi kestää 24 viikon alkupuolella miilu........llä ???

        Kysäsen kun nähdään.....

        noita silmiä kun tuntuu olevan joka puolella


      • 60-luvun nuori
        koulun penkille kirjoitti:

        Pakko vielä ihmetellä, että missä nämä uusavuttomat on olleet kotitaloustunneilla? Vai eikö seiskaluokalla ole enää kotitalous pakollisena?

        Sitäkin voi ihmetellä, että millainen on koti, jossa lapset/nuoret eivät osallistu ruoanlaittoon ja sitä kautta opi kasvaessaan perusjuttuja kokkauksesta. Sisäkkökö laittaa ruoan?

        Sitäkin voi ihmetellä, että millainen on koti, jossa lapset/nuoret eivät osallistu ruoanlaittoon ja sitä kautta opi kasvaessaan perusjuttuja kokkauksesta. Sisäkkökö laittaa ruoan?

        En ymmärrä nykynuorten (ei koske kaikkia nuoria) avuttomuutta esim. ruuanlaitton suhteen. Kotonahan pitäisi jo oppia alkeet!

        Tai ehkä tämä netti on saanut näkyväksi sen tiedonhalun, jonka me nykyiset mummot haimme aikoinaan keittokirjoista kotoa opitun lisäksi.

        Kyllä me mummotkin haemme vinkkejä ruuanlaittoon nykyisin netistä, keittokirja pölyttyy hyllyssä!


    • pade l

      175 astetta ja reilu 2 tuntia, välillä valelee marinadia koipien pintaan, hyvää tulee ja kypsää. Tosin vie ihan liian kauan jos on nälkä.

      • Hiljaa hyvää tulee

        Mihin sulla on kiire? Hyvä ruoka valmistuu rauhassa. Pikapöperöt eivät maistu miltään. Oma uusavuttomuuteni oli sitä, kun otin kanankoivet puoliraakoina uunista, kun joku lehden ohje käski. Pahaa oli. Uuninluukun voi avata (käytä pannulappuja) ja katsoa, miltä näyttää. Hammastikulla voi kokeilla lihan kypsyyttä. Kun liha alkaa hieman irrota luusta, se rupeaa olemaan kypsää. Jos paistaa liian kuumassa, pinta palaa ja sisus on raakaa. Kai tämän sanoo arkijärki tietsikkanerollekin? Siis malttia ja omaa päättelyä. Perusruuat ovat helppoja pienellä harjoittelulla. Kun ruoka muhii uunissa, voit vitsailla netissä nille, joilla ei ole varaa syödä ravintoloissa.


      • KKS
        Hiljaa hyvää tulee kirjoitti:

        Mihin sulla on kiire? Hyvä ruoka valmistuu rauhassa. Pikapöperöt eivät maistu miltään. Oma uusavuttomuuteni oli sitä, kun otin kanankoivet puoliraakoina uunista, kun joku lehden ohje käski. Pahaa oli. Uuninluukun voi avata (käytä pannulappuja) ja katsoa, miltä näyttää. Hammastikulla voi kokeilla lihan kypsyyttä. Kun liha alkaa hieman irrota luusta, se rupeaa olemaan kypsää. Jos paistaa liian kuumassa, pinta palaa ja sisus on raakaa. Kai tämän sanoo arkijärki tietsikkanerollekin? Siis malttia ja omaa päättelyä. Perusruuat ovat helppoja pienellä harjoittelulla. Kun ruoka muhii uunissa, voit vitsailla netissä nille, joilla ei ole varaa syödä ravintoloissa.

        Itse teen broilerinkoipien kanssa näin:
        Ostan aina 2 kpl. 3:n koiven pakkauksia.(kun ne ovat tarjouksessa,
        ovat tosi edullisia)
        Huuhtelen marinadit tarkkaan pois,koska en pidä niiden teollisesta mausta.
        Laitan koivet uunipellille leivinpaperin päälle.
        Pirskottelen RUNSAASTI sitruunanmehua koiville,jonka jälkeen aika
        runsaasti curry-maustetta myös.
        Lohkoperunat kypsyvät samalla pellillä,tai muut juurekset.
        Koivet saavat olla ensin puolisen tuntia 200asteessa, jonka jälkeen
        175-150 tunnin verran vielä.
        Seuraavana päivänä lopuista koivista voi tehdä vaikka maukkaan risoton,tai
        ruokaisa salaatin.


      • Halipatsuiba
        KKS kirjoitti:

        Itse teen broilerinkoipien kanssa näin:
        Ostan aina 2 kpl. 3:n koiven pakkauksia.(kun ne ovat tarjouksessa,
        ovat tosi edullisia)
        Huuhtelen marinadit tarkkaan pois,koska en pidä niiden teollisesta mausta.
        Laitan koivet uunipellille leivinpaperin päälle.
        Pirskottelen RUNSAASTI sitruunanmehua koiville,jonka jälkeen aika
        runsaasti curry-maustetta myös.
        Lohkoperunat kypsyvät samalla pellillä,tai muut juurekset.
        Koivet saavat olla ensin puolisen tuntia 200asteessa, jonka jälkeen
        175-150 tunnin verran vielä.
        Seuraavana päivänä lopuista koivista voi tehdä vaikka maukkaan risoton,tai
        ruokaisa salaatin.

        En ole nauranut pitkään aikaan näin röhöttämällä, kun äsken luettuani tuon RIKUn vastauksen. JEBOU!


      • "uusavuton"
        Halipatsuiba kirjoitti:

        En ole nauranut pitkään aikaan näin röhöttämällä, kun äsken luettuani tuon RIKUn vastauksen. JEBOU!

        Joo, kyllä tämä keskustelun taso nyt vähän ihmetyttää.

        Itse olen täällä ihan samasta syystä kuin ensimmäinen kysyjäkin. Mies osti kanankoipia, enkä ole koskaan niitä itse tehnyt, joten valmistusohjetta haeskelen.

        Isoäitini on maatalon emäntä, äitini on suurtalouskokkien opettaja ja aina olen keittiössä ollut. Lapsena mammalaan mennessäni ensimmäiset sanat ovesta sisään astuessa olivat aina "Koska leivotaan?". Leivon mielelläni ja kaikki aina yleensä onnistuu. Ruokaa teen viikoittain. MUTTA kanankoipien valmistus ei ole kovin tuttua.


    • Ärsyyntynyt........

      Huomasin kyllä, että tää kirjotettiin vuonna '06 ja viimisin vastaus joskus viimevuoden puolella, mutta pakko oli kirjoittaa koska tiedän, että ihmiset käy täällä vielä. Itsekin eksyin googlettamalla "kanankoipien paistoaika".

      En ole opiskelija, mutta nuori kuitenkin. Äitini on työskennellyt vaikka missä ulkomaalaisissa ravintoloissa ja aivan loistava kokki (vaikkei nykyään työskentele kokkina vaan ihan toimistohommissa). Avomieheni kanssa asun jolle oon jo parisen vuotta kokkaillu ihan perus kotiruokia ja äitiltäni oon saanut semmoset "perus" kokkitaidot - harvemmin katson mitään ohjeita tai dl määriä, heittelen mausteita sieltä täältä ja pitsat/ranskalaiset sun muut roskaruoat heitän uuniin ja pidän silmällä, koska on valmiita (pussista ikinä jaksa katsoa aikaa tai kelloo tuijottaa).

      SIITÄ HUOLIMATTA, nyt tulin googlettamaan, että kauan koipireisiä pitäis uunissa paistaa. Joo, osasin ihan itse pistää sipulia, porkkanat, perunat ja jopa parsakaalin tulemaan siinä samalla, kastikkeenkin tein ja aivan ihanaa tuli. Ainakin meidän poppoolle keplas. Mutta AINA kun muualla on koipireisiä syönyt (ihan samanlaisia perus 3:n pakkaus kaupasta) se on ihanan mureeta ja liha lähes tippuu luusta. Minulla taas ei koskaan onnistu kana ja jää semmoseks aika...hmmh...ei sitkeäks mutta, no kuitenkaan ei oo samanlaista. Joko palaa päältä ja raakaa sisältä tai mitä sit liekään. Noh, päättelin, että ehkä paistan joko liian kuumassa uunissa tai liian vähän/kauan aikaa. KANAPAKETEISSA HARVEMMIN LUKEE PAISTO-OHJEET, EN OO AINAKAAN MINÄ IKINÄ HUOMANNUT!!

      Täältä sitten selvis, että minä, joka paistaa n. 225 lämmössä (tai mihin sitten satun vääntämäänkään, enpä usein katso sen tarkemmin) paistan aivan liian kuumassa uunissa ja ens kerralla voidaan kokasta uudestaan, pidemmällä ajalla mutta alhasemmalla lämmöllä. :) Onneksi siis on olemassa näitä "typeriä" kysymyksiä. Aina en kuitenkaan kehtaa soittaa vanhemmille ja kysyä ;) eikä kaikilla olekaan mahdollisuutta kysyä keltään kun nopeesti tarvii vastauksen.

      Joten siis "tyhmät" kysymykset ei kuulu IDIOOTEILLE tai joillekkin jotka ei osaa kokata lainkaan ja silloin luokitellaan "avuttomaksi", vaan esimerkiksi niille, jotka on halukkaita oppimaan. Minun mielestä todella kunnioittavaa sekin, joka kirjoitti tänne, että ei oo ikinä kokannut ennen lapsen syntymää - silti hän on halukas oppimaan lapsensa takia!! Enemmän valituksia tulis, jos toinen pistäis muksulle valmisaterioita joka päivä.

      No, oli vaan pakko tänne tunkee mielipiteeni. Toivottavasti tästäkin "avuttomasta" kysymyksestä on vielä apua monille :)

      Nimim. tyytyväinen kotikokki, jolta puuttuu muutama perustieto ja -taito ;)

    • Laita koivet

      kanneliseen paistovuokaan desi vettä ja uuni 175 c hautuvat 2 h ovat kypsiä sekä mureat .

      • Teppo tyrnävältä

        Tai kannettomaan vuokaan ja uunilämmöksi 175 c ja kerran välillä kääntäen rapsakan pinnan saamiseksi. Ota koivesta kiinni ja jos liha irtoaa nostaessa, niin koipi on valmis pöytään.


    • Erkki Satu

      Itse teen näin. Kannellinen valurauta pannu. Lämpötila 90 - 100 °C. Muhimis aika uunissa noin 8h. Eli yön yli muhii valmiiksi marinoidut kanankoivet pannussa miedolla lämmöllä. Jos haluaa, voi pannun välillä avata ja valella koipia niistä irronneella nesteellä. Tulee mureaa. Jopa luut ovat osittain syötävässä kunnossa. Ja marinadin maku imeytyy lihaan eritavalla, kuin jos tekis mahdollisen ohjeen mukaan.

      Muutenkin suosin lihan kypsentämisessä aikaa ja mietoalämpöä. Syntyneessä kastikeessa voi sitten paistaa esikeitettyä, jo vähän kuivahtanutta riisiä ja syödä koiven sen kanssa.

      Heh! Oma valurautapannuni on fiskarssin tekele ja laatulihaa sillä tulee. :-)

    • Tenu-Keppi

      Minä laitan ne koivet aina 10-asteiseen uuniin viikoksi, juuri ennen kuin lähden ryyppäämään. Sitten viikon jälkeen ne on mukavan rapsakoita ja valmiita syötäväksi kun palaan....

    • bafdbkjl

      ite paistan 200c n.tunti. yleensäkkin paistan kaikkea melkein sen tunnin, sano ohje mitä tahansa(paitsi jos se sanoo enemmän ku tunti :D )otan aina varman päälle ni ei jää raa'aks eikä tuu vatsavaivoja :D

      • hvhiu

        Eli paistovalmiita sämpylöitäkin paistat varmuden vuoksi tunnin ? On varmasti mukavan rapsakoita kun oikea paistoaika on 10 minsaa.....


      • bafdbkjl
        hvhiu kirjoitti:

        Eli paistovalmiita sämpylöitäkin paistat varmuden vuoksi tunnin ? On varmasti mukavan rapsakoita kun oikea paistoaika on 10 minsaa.....

        huomaa sana "melkein kaikkea", se tarkoittaa että ei kaikkea. ja tiedoksi, en käytä paistovalmiita sämpylöitä, enkä tee sämpylöitä muutenkaan. huomaa siis sana MELKEIN


      • hvhiu
        bafdbkjl kirjoitti:

        huomaa sana "melkein kaikkea", se tarkoittaa että ei kaikkea. ja tiedoksi, en käytä paistovalmiita sämpylöitä, enkä tee sämpylöitä muutenkaan. huomaa siis sana MELKEIN

        Huomaa että kirjoitit "yleensäkkin paistan KAIKKEA melkein sen tunnin", et että yleensä paistat melkein kaikkea tunnin.....sucker.....


    • roileri

      Ihanaa, masentava päivä sai yllättäen täyskäännöksen kun luin näitä hassuja kommentteja! Meinas mennä liru pöksyyyn kun sai niiiiin makeet naurut!

    • veuhkanakoipi

      ruokaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! jeeeaaaa syön kananananannaanskoipiiiajsnadjsnafsnoiakms veuh

      • paistoajat ei päde

        jos mulle tarjoillaan ohjeen mukaan kypsennetty kana jää puolet syömättä. jos pitää reilusti kauemmin uunissa, jopas alkaakin maistua! "mehukkaaksi" jäänyt maistuu ällöttävälle, eritoten kaupan valmisbroilerien luiden vierus on hyvä esimerkki.


    • koipijalkojenvälissä

      >jos pitää reilusti kauemmin uunissa, jopas alkaakin maistua!

      Totta, mikään ei ole niin ihhottavaa kuin ne luiden raa'at jänteet tms. Pitäkää niitä koipia uunissa pitkään ja valkelkaa aina välillä sillä rasvalla, mikä niistä tulee.

    • mare_

      onse kyl ihmeellist ettei aikuiset naiset/miehet osaa valmistaa ruokaa,enne ku lapsia hankkii :o minä oon tehny mein perhees 11 vuotiaast asti sillon tällö jotain perinteist ruokaa ja oppinut monia muita käytännön taitoja joita yllättävän moni aikuinen ei osaa,välillä se meinaa hieman naurattaakin...toivottavasti tekin opetatte lapsenne keittämään itse puuronsa tai mitä lie haluavatkaan syödä,mielellään jo ennen kuin he menevät yläasteelle,se helpottaa kummasti teidänkin elämäänne..:)

    • geONnnn

      >minä oon tehny mein perhees 11 vuotiaast asti sillon tällö

      Ookka. Ota rauhallisesti, kaikki eivät meistä ole 11 vuotiaast lähtien joutunut tekemään ruokaa. Peace!

    • hid

      hitto että ootte hauskoja

    • Nerissa

      Noin tunti.

    • lucifersure

      Jos et vielä ole niitä paistanut, suosittelen laittamaan biojätteeseen.

    • Mixu

      Ma laitoin aluks 250 asteeseen noin 20min, sitten lasken lampotilaa siihen 200 ja 170 asteeseen, noin tunnissa herkullista, riisin, cus cussin tai perunoiden kanssa.
      Kokeilkaa kanaa ihan sellaisenaan soija tai chilikastikkeen kanssa, on hyvvaa. Eika tarvii yrittaa ryhtyy ite mitaan kastikkeita vaantelee. Nami nami kohta otan noi uunista ja rupeen massailee, tuli se muija sitten ajoissa tahan tai ei...

    • bjuhnoikpål¨

      300 astetta ja 2 tuntia. Mukavan rapsakoita.

    • vitun riku

      tän luettua tuli ainakin selväks miten kanankoivet valmistetaan:D:D

      • Nuoria kunnioittava

        Täällä tosi iloinen 60v täti joka on ylpeä siitä ,että näinkin moni
        nuori on kiinnostunut ruoanlaitosta, muuta en halua edellisiin
        kirjoituksiin lisätä kuin ,että kun kananliha irtoaa luista niitä
        aloittaessanne syömään on se varmasti "kystä kyllä",
        paras ohje on aluksi 20- 30 min 200 astetta uunissa jotta
        salmonellabakteerit kuolee heti alkuunsa ja pintaan tulee väriä,
        sitten 170 astetta tunniksi ja jos haarukalla kokeilemalla
        liha ei vielä irtoa koivista eli luu ei jää käteen, voi kanankoivet laittaa
        takaisin uuniin puoleksi tunniksi niin varmasti tulosta syntyy...
        Riippuu aina koipien koostakin ajankäyttö uunissa.


      • Amatöörikokki
        Nuoria kunnioittava kirjoitti:

        Täällä tosi iloinen 60v täti joka on ylpeä siitä ,että näinkin moni
        nuori on kiinnostunut ruoanlaitosta, muuta en halua edellisiin
        kirjoituksiin lisätä kuin ,että kun kananliha irtoaa luista niitä
        aloittaessanne syömään on se varmasti "kystä kyllä",
        paras ohje on aluksi 20- 30 min 200 astetta uunissa jotta
        salmonellabakteerit kuolee heti alkuunsa ja pintaan tulee väriä,
        sitten 170 astetta tunniksi ja jos haarukalla kokeilemalla
        liha ei vielä irtoa koivista eli luu ei jää käteen, voi kanankoivet laittaa
        takaisin uuniin puoleksi tunniksi niin varmasti tulosta syntyy...
        Riippuu aina koipien koostakin ajankäyttö uunissa.

        No Suomessa ei kylläkään saa myydä kananlihaa, jossa on salmonellaa. :)
        Toiseksi, ostaako joku ihan oikeasti näitä vanhoja, marinoituja lihoja?


      • ammattikokki
        Amatöörikokki kirjoitti:

        No Suomessa ei kylläkään saa myydä kananlihaa, jossa on salmonellaa. :)
        Toiseksi, ostaako joku ihan oikeasti näitä vanhoja, marinoituja lihoja?

        ihan vain amatöörille tiedoksi että salmonellaa kanaa saattaa hyvinkin löytyä kanasta,niin suomalaisesta kuin ulkolaisestakin.
        salmonellat löytyy yleensä vasta siinä vaiheessa kun tuote on ihmisten suissa.


    • iherb

      ostakaa liha pakastettuna.. tuoreinta ja parasta

    • K. Tagerström

      Paistaisin kyllä kauemmin kuin pakkaus suosittelee. Pidän koipia 175-asteisessa uunissa ainakin 1 ja 1/2 tuntia. Parempi vähän miedompi lämpö niin ei nahkat kärähdä niin helposti, vaikka voihan jalat peittää foliolla, jos meinaa käry käydä. Valkosipulia ja mausteita, mistä tykkää, nahan alle ennen paistoa ja jalat uuniin. samalla voi tehdä uuniperunoita ja uunijuureksia jos tykkää. Helppo ruoanlaitto. voi keskittyä vaikka telkkarin tuijotteluun. Nahkat jätän aina syömättä niistä jaloista. En tykkää syädä läskiä enkä nahkoja.

      • Sinella

        Pakkauksissa on jo varmuuskerroin tekijä, eli lisätty tarvittava minuuttimäärä optimaaliseen paistoaikaan ettei jää mahdollisuutta raakuuteen. "Varmuuden vuoksi" -kärtsäämisessä muodostuu hiiltynyttä materiaa, jossa on karsinogeenejä.

        T:Paistoaikojen tutkija ja tekijä


    • Tälleen

      Kiertoilmauunissa käyttäen tuota kiertoilmatoimintoa n. 180 astetta ja n. tunti. Hyvä on laittaa koivet ritilän päälle ja alle uunipelti jossa vettä. Vesi antaa ja pitää paistoksen kosteana ja lisäksi estää rasvan tippumisen uunin pohjalle. Jos tavallinen/perinteinen uuni niin uuniritilä käännettynä "nurinpäin" ja pelti voi olla samassa korkeudessa jos uuni sen sallii. Näin tulee rapeaa. rasvatonta mutta mehukasta ja mureaa salmonellatonta tulosta.

      • Anonyymi

        Suomessa ei ole salmonellaa


    • kanankoipi3

      Katso siitä paketista!!!! :D

    • Markku

      Kuinka monta sikaa mahtuu Volkswagen Transporter pakettiautoon?

      • Jugendlapsi

        Riippuu siitä onko niillä persujen puoluekirja vai ei.


    • Tunnissa herkkua

      Keraaminen vuoka johon kanat, pohjalle tilkka kanalientä (keitinvesi ja liemikuutio kahvikupissa sekoittaen),kanojen päälle olen laittanut vielä mauste paprika, curry, cayanne... Oman maun mukkaa.
      uuni 225c ja 20min,lisää tilkka kanalientä sitten folio vuuan päälle ja 30min,folio pois ja uunin ylä grilli vastus päälle ja noin 10 min. Nahka on rapiaa ja liha mehukasta. Tapoja on monia mutta Tää on takuu hyvä tunnissa. Uuni koko kypsytyksen 225astetta.

    • hautumaan

      Kanaa kypsennetään niin kauan että lihaan pistettäessä ulos valuva neste on täysin kirkasta, jolloin liha on täysin kypsää.

      Toinen melko varma merkki on kun liha alkaa irtoamaan luusta koiven ohuimmalla kohdalla.

    • uunot

      näköjää tästäki voi tapella vitun dorkat :D ja te jotka ette osaa tehä ruokaa ni viekää teijjän tenavat jokapäivä mäkkärii tulee terveitä lapsia (ihania LIHAVIA :D) ahahaha vitun ravintola kansa :D...

    • Yksinkertainen.

      Yksinkertainen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen.

      175 astetta 1 h, paistuu avonaisessa vuoassakin eikä jää raa'oiksi tai kuivu.

      Myyntipakkauksissakin on usein ohje.

    • tapoja on monia

      padassa n. 1.5 h/175 astetta ja virrat pois,antaa olla vielä 0.5h ja uunista ulos...on pehmeää vaikka "ikenillä tai kielellä" purisi. lämpö ja pitoaika riippuu myös muusta tavarasta uunissa samaan aikaan.
      tunnissa ei vain tule samanlaisia,ovat mielestäni sitkaita ja raa`an tuntuisia.

      kun 2h paistaa,kannattaa paistaa kerralla enemmän jos suinkin mahdollista ja vaikka
      pakastaa ylimääräiset tai syödä 1-2 pvän päästä loput. helppoa jälkikäteen.

      pääasia,että uunissa on tavaraa täynnä,kun lämmöt vetää päälle. näin säästyy sähköä ja myöhemmin myös aikaa.

    • neljä tuntia

      Itse paistan 4 tuntia. Ensimmäiset 3 tuntia nurin päin 125 asteessa. Sitten kääntö ja reilut puoli tuntia 125:ssa ja loppuhuipennus 175:ssä, jolla vähän väriä nahkaan.

      Joskus tulee kääntövaiheessa lisättyä riisiä ja nestettä. Toisinaan sipulia ja jotain muuta. Loppusäätö vaihtelee hieman jälkimodausten vaatimalla tavalla.

      Pääpointti on kuitenkin pitkä haudutusaika matalassa lämpötilassa. Raaka ja vetinen kana maistuu kammottavalta. Hyvin paistettu kana maistuu nahkoineen päivineen.

    • avutonuusu

      ONko teflonkattilan sisäpuolella oleva musta joka seinämissäkiini niin syötävää.Nimimerkillä aika tiukasti kiini

    • kypsäkoipi

      Osta paketti kanankoipia ja 3 pakettia sekavihanneksia. Heitä kaikki uuniin paketteineen ja laita lämmöksi 245 astetta. Kun keittiössä käry käy sietämättömäksi avaa uuni ja ruiskuta sinne pieni sammutus pullo. Sitten kun käry ei enää tunnu tulevan uunista asettele koipien ja sekavihannesten jäänteet lautaselle tomaattilohkojen kera ja nauti.... juomaksi suosittele ranskalaista gordon blang valkkaria ( lausutaan myös "Porvoon lankku" )

    • Kanankoivet

      Hassua, ei tämä Rikukaan ole syntyessään osannut muuta, kuin huutaa ja pskantaa :D niin kuin ei kukaan muukaan, kaikki joutuvat jossakin elämänsä vaiheessa opettelemaan ihan kaiken.

    • Ronjuliini

      No olihan viihteellistä tämä kanankoipien paistamiseen selvittäminen. Kiitokset kaikille osapuolille. Tällävälin varmaan ovat jo koivet kypsyneetkin..

    • oikopolkupyörä

      Tuli mieleen vielä sellainen vaihtoehto, että jos ne koipireidet keittäisi ensin kypsäksi? Nopeuttaisiko se yhtään paistamista?

      • Anonyymi

        Älä hememtissä keitä ennen paistamista. Tunnissa ne valmistuu uunissa. Ostat maustamattomia ja maustat itse. Jos ostat pelkkiä nuijia ne valmistuu 225 C 50 minuutissa.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe