TODELLA KUIVAT SILMÄT!

savannah1976

löytyykö muita ihmisiä jotka ovat todella kärsineet kuiva silmäisyydestä?
itselläni ollut ks.vaiva nyt n. 3vuotta ja tuntuu todella raskaalta, haittaa niin monia elämän osa alueita...
-sosiaaliset tilanteet monesti kiusallisia kun saa aina selitellä miksi silmät punaiset ja verestävät..luulevat että krapula tai tulehdus joka tarttuu!
-niin kuivat että silmäluomet vaikea välillä avata ja sulkea--näyttää hälmöltä silmien räpyttely(vammaisen näköistä)
-tuntuu kuin olisi aina väsynyt ja kuuri itkenyt fiilis.
-ei voi meikata juuri koskaan kun meikit heti leviää ja pahentaa vaan asiaa..kirvelyä yms.
-olen alkanut välttelemään monia tilanteita ks. vaivan takia.

olen kokeillut lähes kaikkia apteekin kostuttavia tippoja mutta mistään ei tunnu olevan kunnon apua, saisi lisäillä 5 minuutin välein.
4 eri silmälääkäriä tutkinut silmät ja todennut ne vain kuiviksi..ei muuta vikaa kuulemma.
olen kokeillut a-pant yövoidetta mutta ei myöskään auta.
nyt tällä hetkellä kokeilen aquify nimisiä uusia tippoja...mutta toivo kyllä mennyt jo =(
olisi mukavaa kuulla onko muita samasta vaivasta kärsiviä ja miten helpotatte oloanne?
oletko löytänyt jonkin "helmen" , hyvän tuotteen joka vihdoin auttaa? kokemuksia yms.

171

67165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piilari

      Käytätkö/oletko käyttänyt piilareita?

      • savannah-

        en käytä piilareita enkä laseja...ja tosi hyvä näkö


    • jekku

      Itse joudun myös käyttämään kostuttavia tippoja kun silmät kuivuu hiljattain tehdyn laserleikkauksen myötä. Olen hyväksi havainnut geelimäiset silmätipat esim. viscotears. On todella helppo pistää silmään ja lisäksi kestää pitempään kuin tavalliset tipat. Geelimäiset tipat eivät tosin sovi kaikille ja jonkin aikaa annostelun jälkeen on näkö hieman utuinen kunnes tippa leviää kunnolla silmään. Mutta kannattaa kokeilla.

    • Hemuli

      Homepatia auttaa vaivaasi. Varaa aika homeopaatille ja tulet yllättymään, miten saat muutkin vaivasi paranemaan.

      • savannah--

        mitä homeopaatti tekee, mitä maksaa ja kuinka monta kertaa (noin) pitäs käydä että saa tuloksia?
        mitä vaivoja olet itse saanut poistettua?


      • Ozz
        savannah-- kirjoitti:

        mitä homeopaatti tekee, mitä maksaa ja kuinka monta kertaa (noin) pitäs käydä että saa tuloksia?
        mitä vaivoja olet itse saanut poistettua?

        Homeopatia on lähinnä humpuukia. Syödään puun juuria ja pieniä kiviä sekä väännellään käsiä. Teho perustuu lähinnä psykologisiin seikkoihin.


      • joku asiasta yhtään
        Ozz kirjoitti:

        Homeopatia on lähinnä humpuukia. Syödään puun juuria ja pieniä kiviä sekä väännellään käsiä. Teho perustuu lähinnä psykologisiin seikkoihin.

        tietämätön nettisurffailija.


      • Hemuli
        savannah-- kirjoitti:

        mitä homeopaatti tekee, mitä maksaa ja kuinka monta kertaa (noin) pitäs käydä että saa tuloksia?
        mitä vaivoja olet itse saanut poistettua?

        Itse olen maksanut 50e/käynti lääkkeet (n.10e/kerta) ja olen käynyt kerran kuussa. Useammat tuntevani käyvät kerran kahdessa kuussa. Hoito voi kestää vuodenkin, mutta toki muutoksia alkaa tapahtua piankin.

        Homeopaatti vain haastattelee ja antaa pillereitä, jotka saavat elimistön itse hoitamaan itsensä. Ei mitään maagista, mutta tehokasta. Itse olen saanut vahvoja ensireaktioita, jolloin oireet muutamaksi päiväksi pahenevat ja tämän jälkeen alkaa paraneminen.

        Olen saanut suolistosta verenvuodon pois, korvatulehduskierteen pois, astman pois ja lisäksi paniikkihäiriön kaltaiset oireet pois. En edes muista kaikkea, mitä lähti samalla (niin kiitollinen sitä on kun vaivat häviävät). Mieheltäni parannettiin iriitti ja käsi-ihottuma. Voisinhan tähän esimerkkejä kirjoittaa..

        Niin, ja voi olla, että sinulle riittää pari käyntiä jos olet nuori.


      • Mihin tahansa...
        Ozz kirjoitti:

        Homeopatia on lähinnä humpuukia. Syödään puun juuria ja pieniä kiviä sekä väännellään käsiä. Teho perustuu lähinnä psykologisiin seikkoihin.

        Onko sillä mitään väliä, mihin vaikutus perustuu, jos se TEHOAA? Jos esim. unilääke auttaa nukahtamaan, niin onko sen niin väliä, vaikuttaako siinä itsessään lääkeaine vai vahva uskomus lääkkeen tehosta? Ei pidä aliarvioida psyyken osuutta sairauksiin/oireisiin ja niiden paranemiseen.


      • rutisilmä
        Hemuli kirjoitti:

        Itse olen maksanut 50e/käynti lääkkeet (n.10e/kerta) ja olen käynyt kerran kuussa. Useammat tuntevani käyvät kerran kahdessa kuussa. Hoito voi kestää vuodenkin, mutta toki muutoksia alkaa tapahtua piankin.

        Homeopaatti vain haastattelee ja antaa pillereitä, jotka saavat elimistön itse hoitamaan itsensä. Ei mitään maagista, mutta tehokasta. Itse olen saanut vahvoja ensireaktioita, jolloin oireet muutamaksi päiväksi pahenevat ja tämän jälkeen alkaa paraneminen.

        Olen saanut suolistosta verenvuodon pois, korvatulehduskierteen pois, astman pois ja lisäksi paniikkihäiriön kaltaiset oireet pois. En edes muista kaikkea, mitä lähti samalla (niin kiitollinen sitä on kun vaivat häviävät). Mieheltäni parannettiin iriitti ja käsi-ihottuma. Voisinhan tähän esimerkkejä kirjoittaa..

        Niin, ja voi olla, että sinulle riittää pari käyntiä jos olet nuori.

        Hän kuulostaa juuri sellaiselta jonka luokse minulla olisi asiaa.
        Ellei sitä voi laittaa julkisesti tälle palstalle niin laitappa viestiä:

        [email protected]


      • humpuukia!
        joku asiasta yhtään kirjoitti:

        tietämätön nettisurffailija.

        Rahankeruuta, eivät muuta. Vaimo kävi allergia- ja närästysoireiden takia luontaishoitomenetelmiä käyttävän lääkärin vastaanotoilla, kalliit kokeet jne ja loppulasku liki 1000 euroa! Ei ollut mitään hyötyä, ei minkäänlaista.

        Homeopatia aivan samaa paskaa.

        Kuivaisilmäisyydestä kärsin itsekin, ja keinot:

        -oftan a-pant-voidetta vuoden päivät jatkuvana, minimi 3-4 krt/viikossa
        -silmätippoina Systane, saa reseptittä apteekeista
        -vältä autossa ilmastointilaitteen suoraa puhallusta silmille
        -muista räpytellä usein
        -älä istu pitkiä yhtäjaksoisia aikoja tietsikan ääressä
        -vältä liiallista huoneen lämpöpattereiden hehkuttamista


      • Homeostaattinensähkö
        Mihin tahansa... kirjoitti:

        Onko sillä mitään väliä, mihin vaikutus perustuu, jos se TEHOAA? Jos esim. unilääke auttaa nukahtamaan, niin onko sen niin väliä, vaikuttaako siinä itsessään lääkeaine vai vahva uskomus lääkkeen tehosta? Ei pidä aliarvioida psyyken osuutta sairauksiin/oireisiin ja niiden paranemiseen.

        On sillä väliä, jos/kun se maksaa jotain.


      • Anonyymi

        sain itse apua poppamieheltä ja hän sanoi kuivien silmien johtuvan kirouksesta


      • Anonyymi
        Hemuli kirjoitti:

        Itse olen maksanut 50e/käynti lääkkeet (n.10e/kerta) ja olen käynyt kerran kuussa. Useammat tuntevani käyvät kerran kahdessa kuussa. Hoito voi kestää vuodenkin, mutta toki muutoksia alkaa tapahtua piankin.

        Homeopaatti vain haastattelee ja antaa pillereitä, jotka saavat elimistön itse hoitamaan itsensä. Ei mitään maagista, mutta tehokasta. Itse olen saanut vahvoja ensireaktioita, jolloin oireet muutamaksi päiväksi pahenevat ja tämän jälkeen alkaa paraneminen.

        Olen saanut suolistosta verenvuodon pois, korvatulehduskierteen pois, astman pois ja lisäksi paniikkihäiriön kaltaiset oireet pois. En edes muista kaikkea, mitä lähti samalla (niin kiitollinen sitä on kun vaivat häviävät). Mieheltäni parannettiin iriitti ja käsi-ihottuma. Voisinhan tähän esimerkkejä kirjoittaa..

        Niin, ja voi olla, että sinulle riittää pari käyntiä jos olet nuori.

        Tälläisten postauksien ja uskomuksien takia koronakin leviää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sain itse apua poppamieheltä ja hän sanoi kuivien silmien johtuvan kirouksesta

        Niinkö


      • Anonyymi

        Todella yllättymään 👿
        Kerran kokeilin minäkin homeopaatin käyntiä , kovaan migreenin ja hän kirjoitti jotain Humulilupulia purkin , maksoi kolme kertaa enemmän kun lääkärissä käynti . Joten ihmettelen itsekkin että haksahdin edes menemään sinne.
        Joten hänen tabletit tekivät minut sairaaksi ja kunnolla .
        Mitta usko siirtää vuoria ja siihen se niiden hoito perustuu Ns itse guggessio metodiin
        kehutaan miten hyviä heidän lääkkeensä ovat, muka luonnon tuotteita ja että niillä sitten muka varmasti paranee vaivoistaan .vaan se , että jos saa sivuvaikutuksia niin tulee kalliiksi .
        Niin että moni luulee että luonnon lääkkeet ovat vaarattomia , niin ei ole, maksa viat tavallisia

        Mene lääkäriin ja sano että nyt pitää saada apua vaivaan äläkä anna periksi , vaan vaadi että tutkivat ja kirjoittavat lääkkeitä jotka auttavat, ei kai sitä kukaan halua taistella vuosi kausia kuivien silmien kanssa , kyllä siihen apu on saatava


      • Anonyymi
        Ozz kirjoitti:

        Homeopatia on lähinnä humpuukia. Syödään puun juuria ja pieniä kiviä sekä väännellään käsiä. Teho perustuu lähinnä psykologisiin seikkoihin.

        Ihan niin ja hyöty on ainoa Se että homeopaatti saa rahaa.
        Ihmettelen että vielä on ihmisiä jotka uskovat humpuukiin kiven kovaa.
        Ne jotka sanovat että ovat saaneet avun heiltä , eivät ole olleet edes sairaita .
        Sillä sairaus on vähän muuta , ja se joka on sairas ei tule saamaan apua mistään
        Heidän lääkkeistä .


      • Anonyymi
        Hemuli kirjoitti:

        Itse olen maksanut 50e/käynti lääkkeet (n.10e/kerta) ja olen käynyt kerran kuussa. Useammat tuntevani käyvät kerran kahdessa kuussa. Hoito voi kestää vuodenkin, mutta toki muutoksia alkaa tapahtua piankin.

        Homeopaatti vain haastattelee ja antaa pillereitä, jotka saavat elimistön itse hoitamaan itsensä. Ei mitään maagista, mutta tehokasta. Itse olen saanut vahvoja ensireaktioita, jolloin oireet muutamaksi päiväksi pahenevat ja tämän jälkeen alkaa paraneminen.

        Olen saanut suolistosta verenvuodon pois, korvatulehduskierteen pois, astman pois ja lisäksi paniikkihäiriön kaltaiset oireet pois. En edes muista kaikkea, mitä lähti samalla (niin kiitollinen sitä on kun vaivat häviävät). Mieheltäni parannettiin iriitti ja käsi-ihottuma. Voisinhan tähän esimerkkejä kirjoittaa..

        Niin, ja voi olla, että sinulle riittää pari käyntiä jos olet nuori.

        Kuten sanottu kaikki sairaudet mitä mainitsit , niin näyttää siltä että uskot tähän hommaan ja kun itsellensä uskottelee että nyt tulen terveeksi ja heittää vähän luonnon pilleriä ääntä kohti ,niin luottaa siihen että tulee hyväksi.
        Psykologisesti tunnettu metodi . Ihmisen aivot ovat herkkiä uskomaan asoita
        Pieni esimerkki että jos sinun naapurisi tulee kylään ja sanoo että hän on saanut täitä päähänsä , niin alat kynsimään välittömästi omaa päätäsi koska olet vaikutuksen altis kun aivot tulkkaavat asiat väärin .
        Joten käy missä haluat itseäsi hoidattamaan omahan ovat rahasi .
        Arvaan että juoksit lääkärissä ennen kun menit homeopaatille


      • Anonyymi
        humpuukia! kirjoitti:

        Rahankeruuta, eivät muuta. Vaimo kävi allergia- ja närästysoireiden takia luontaishoitomenetelmiä käyttävän lääkärin vastaanotoilla, kalliit kokeet jne ja loppulasku liki 1000 euroa! Ei ollut mitään hyötyä, ei minkäänlaista.

        Homeopatia aivan samaa paskaa.

        Kuivaisilmäisyydestä kärsin itsekin, ja keinot:

        -oftan a-pant-voidetta vuoden päivät jatkuvana, minimi 3-4 krt/viikossa
        -silmätippoina Systane, saa reseptittä apteekeista
        -vältä autossa ilmastointilaitteen suoraa puhallusta silmille
        -muista räpytellä usein
        -älä istu pitkiä yhtäjaksoisia aikoja tietsikan ääressä
        -vältä liiallista huoneen lämpöpattereiden hehkuttamista

        Niinpä niin ei sairauksia paranneta luonnon lääkkeillä , ja esim kun homeopaatilla ei ole edes tiedossa potilaan allergioita tai muita sisäisiä tauteja. Niin kuinka silloin voi muka antaa lääkkeitä. Nekin lääkkeet on ihan samaa jokaiselle . Ei ole hoito takuuta jos jotain vakavaa sattuu . Joten antaa näiden. Hyvä uskoisten viedä rahansa heille onhan heillä näköjään varaa siihen .
        Ja yksikin juoksee kokonaisen vuoden , eikä käsitä että keho parantaa itsensä ilman homeopaattista siinä ajassa jos on tavallisia vaivoja , mutta jos on vakavampaa niin laittaa peukut pystyy kun ruletti alkaa


      • Anonyymi
        humpuukia! kirjoitti:

        Rahankeruuta, eivät muuta. Vaimo kävi allergia- ja närästysoireiden takia luontaishoitomenetelmiä käyttävän lääkärin vastaanotoilla, kalliit kokeet jne ja loppulasku liki 1000 euroa! Ei ollut mitään hyötyä, ei minkäänlaista.

        Homeopatia aivan samaa paskaa.

        Kuivaisilmäisyydestä kärsin itsekin, ja keinot:

        -oftan a-pant-voidetta vuoden päivät jatkuvana, minimi 3-4 krt/viikossa
        -silmätippoina Systane, saa reseptittä apteekeista
        -vältä autossa ilmastointilaitteen suoraa puhallusta silmille
        -muista räpytellä usein
        -älä istu pitkiä yhtäjaksoisia aikoja tietsikan ääressä
        -vältä liiallista huoneen lämpöpattereiden hehkuttamista

        👍👍👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä niin ei sairauksia paranneta luonnon lääkkeillä , ja esim kun homeopaatilla ei ole edes tiedossa potilaan allergioita tai muita sisäisiä tauteja. Niin kuinka silloin voi muka antaa lääkkeitä. Nekin lääkkeet on ihan samaa jokaiselle . Ei ole hoito takuuta jos jotain vakavaa sattuu . Joten antaa näiden. Hyvä uskoisten viedä rahansa heille onhan heillä näköjään varaa siihen .
        Ja yksikin juoksee kokonaisen vuoden , eikä käsitä että keho parantaa itsensä ilman homeopaattista siinä ajassa jos on tavallisia vaivoja , mutta jos on vakavampaa niin laittaa peukut pystyy kun ruletti alkaa

        Mistäköhän luulet lääkkeiden alkuperin tulevan? Luonnosta löytyy kaikki mikä hoitoon tarvitsee. Jos lääkärin lääkkeet toimisivat niin ei sinne varmaan takasin enään ikinä tarvisi mennä.


      • Anonyymi
        Homeostaattinensähkö kirjoitti:

        On sillä väliä, jos/kun se maksaa jotain.

        Jokainen ihminen on yksilö ja kaikki vaan ei toimi kaikille samalla tavalla.. homeopatiaa ei kyllä tarvitsisi vähätellä. Juuret löytyy todella kaukaa..kyllä alkuperäiskansa oli viisas. Nyt on vain niin että ajat muuttuu..tottumukset muuttuu..ilmansaasteet...allergiat lisääntyy..kannattais ehkä miettiä millainen huoneilma kotona...voi joskus olla huoneilmastakin moni asia kiinni..ionipuhdistin on loistava mahdollisuus huolehtimaan epäpuhtauksista...eikä hirveesti maksa...yleensäkkin kuinka kotona ilmanvaihto asunnossa toteutettu...itselläni philps merkkinen puhdistin...hyvin ajaa asiansa sinänsä, mutta korvausilma huoneessa siltikin erittäin tärkeä tulo/poisto tasapainossa.


      • Anonyymi
        Ozz kirjoitti:

        Homeopatia on lähinnä humpuukia. Syödään puun juuria ja pieniä kiviä sekä väännellään käsiä. Teho perustuu lähinnä psykologisiin seikkoihin.

        Juuri näin. Homeopatia ei todellakaan auta. Mihinkään. Rukoileminen auttaa yhtä paljon.


    • alfa

      vaikkapa viscotearsia päivisin ja yöksi sitten lacri-lube-voidetta. Tuo lacri-lube on vaseliinipohjainen, ja säilyy kyllä pitkänkin yön jälkeen aamuun asti. itselläni saharaakin kuivemmat silmät, olleet jo 11 vuotta... minkään valtakunna homeopaatti ei minun silmiäni paranna.

    • blaz

      Sinullahan saattaa olla kuivat silmät!

      • Nainen vm65

        Mulla on myös kuivat silmät, käytän piilareita. Vuosi sitten sain uudet piilarit, jotka sopii kuivasilmäselle, ja ne on toiminu hienosti. Toki kostutan välillä silmiä ja yöksi laitan vitapos voidetta ja se on todella tehokasta.


      • ..............
        Nainen vm65 kirjoitti:

        Mulla on myös kuivat silmät, käytän piilareita. Vuosi sitten sain uudet piilarit, jotka sopii kuivasilmäselle, ja ne on toiminu hienosti. Toki kostutan välillä silmiä ja yöksi laitan vitapos voidetta ja se on todella tehokasta.

        Minkä merkkiset piilarit?itsellä ongelma juuri tuo kuivuminen,olen yrittänyt etsiä sopivia piilolinssejä.


      • Nainen vm 65
        .............. kirjoitti:

        Minkä merkkiset piilarit?itsellä ongelma juuri tuo kuivuminen,olen yrittänyt etsiä sopivia piilolinssejä.

        1 Day Acuvue Moist, oon todella ollu tyytyväinen.Keskustele optikon kans, hän määrää sulle sopivat linssit. Kuiville silmille on monia linssejä.


      • Melkein toivoton
        Nainen vm65 kirjoitti:

        Mulla on myös kuivat silmät, käytän piilareita. Vuosi sitten sain uudet piilarit, jotka sopii kuivasilmäselle, ja ne on toiminu hienosti. Toki kostutan välillä silmiä ja yöksi laitan vitapos voidetta ja se on todella tehokasta.

        Täällä on kans yks jolla on kuivat silmät. Se on jännä juttu kun mun silmät tulee punasiks vain silmien ulkoreunuista eli sisäreunat ovat ihan "normaalin" väriset. Käytän kanssa piilareita ja juuri alettiin kokeilemaan uusia mutta ei auta. Tuntu että pahensi vaan! Optikko sano että ei osaa sanoa mitään enään sen jälkeen jos nuo uudet piilarit ei auta! Käytän silmätippoja Oculacia sillon kun ei oo piilarit päässä ja sitten Visine nimisiä tippoja käytän kun on piilarit päässä.


      • eilen silikonit!
        Melkein toivoton kirjoitti:

        Täällä on kans yks jolla on kuivat silmät. Se on jännä juttu kun mun silmät tulee punasiks vain silmien ulkoreunuista eli sisäreunat ovat ihan "normaalin" väriset. Käytän kanssa piilareita ja juuri alettiin kokeilemaan uusia mutta ei auta. Tuntu että pahensi vaan! Optikko sano että ei osaa sanoa mitään enään sen jälkeen jos nuo uudet piilarit ei auta! Käytän silmätippoja Oculacia sillon kun ei oo piilarit päässä ja sitten Visine nimisiä tippoja käytän kun on piilarit päässä.

        ... siis silikonitulpat kyynelteihin silmäpoliklinikalla, tai en oo varma oliko ne silikonia mut anyway... pitäis vähäiset kyyneltuotokset pysyä paremmin silmissä. Niin ja kostutustippojenkaan ei pitäisi valahtaa heti nenään.


      • Anonyymi

        Sitä vaan.Ettet vaan olisi jollekulle allerginen?


    • Lissu

      Hei
      Tuttu tunne olen kärsinyt jo yli 20 vuotta kuivista silmistä,kärsin päivittäin kuivista silmistä koska olen asiakaspalvelussa,hävettää koska olen sen näköinen kuin olisin ryypänny,kova kipu silmissä,näkö sumenee,iltaa kohti vain pahenee oireet.olen käynyt monenlaisissa hoidoissa mutta mistään ei ole ollut apua.

    • Räpyräpy

      Hei kaikki kuivasilmät! Olen jo lähes kymmenen vuoden ajan kärsinyt sekä "rutikuivista" silmistä että kroonisesta luomitulehduksesta ja kokeillut lukemattomat kostutustipat sekä geelit. Nykytilanteeni on sellainen, että silmäni jotenkin hyväksyvät tipoista vain Artelacin, jota joudun tiputtelemaan vähintään tunnin välein. Yöksi panen Apantia ja joka kolmas ilta Oftan chlora-voidetta. Jatkuva verisuonten katkeilu melkein loppui, kun ryhdyin syömään Omega 3- pillereitä. Kaikesta huolimatta on päiviä, jolloin vain suren onnetonta kohtaloani, ja olenkin joutunut luopumaan monesta tilaisuudesta vaivani vuoksi. Olisin iloinen, jos saisin kommentteja toisiltakin.

      • kuulostaa

        Oon huomannut että välillä tekee hyvää vaihtaa tippamerkkiä, tuntuu sitten vähän aikaa auttavan paremmin..

        - kuivasilmä 4v kokemuksella-


      • Santtu

        Olen saanut kuivat silmät kaupantekiäisinä leuke-
        mia hoidoista tai kroonisesta käänteishyljinnästä.
        "Tavallinen" kuivasilmäisyydestä puhuminen vähän
        huvittaa, koska tämä on eriluokkaa. Omaa kyyneltuo-
        tantoa ei ole lainkaan. minäkin olen kokeillut kai-
        ken laisia geelejä ja tippoja, mutta Artelac on ai-
        noa, joka sopii silmiini. Minun on myös laitettava
        vähintään tunnin välein päivisin ja aamulla herä-
        tessä tupla annos, jotta saa silmämunat pyörimään.


      • tälläkin hetkellä
        Santtu kirjoitti:

        Olen saanut kuivat silmät kaupantekiäisinä leuke-
        mia hoidoista tai kroonisesta käänteishyljinnästä.
        "Tavallinen" kuivasilmäisyydestä puhuminen vähän
        huvittaa, koska tämä on eriluokkaa. Omaa kyyneltuo-
        tantoa ei ole lainkaan. minäkin olen kokeillut kai-
        ken laisia geelejä ja tippoja, mutta Artelac on ai-
        noa, joka sopii silmiini. Minun on myös laitettava
        vähintään tunnin välein päivisin ja aamulla herä-
        tessä tupla annos, jotta saa silmämunat pyörimään.

        Minulla menossa viides vuosi kun silmäni alkoivat kuivua. Nyt on tilanne ,etteivät tahdo pysyä auki. Tälläkin hetkellä tihrustan että vähän näkisi. Ulkona kuljen auringonlasit päässä etteivät ihmiset huomaa kun kuljen välillä pitkiäkin matkoja silmät kiinni. Ihme ettei ole vielä tapahtunut mitään onnettumuutta. Kaikki tipat käyty läpi ,mitkään eivät auta. Neurologi laitaa silmiin pistoksia kolmenkuukauden välein ,nekin auttaa vain vähän aikaa. Täysin epätoivoinen.


      • en ole huomannut
        tälläkin hetkellä kirjoitti:

        Minulla menossa viides vuosi kun silmäni alkoivat kuivua. Nyt on tilanne ,etteivät tahdo pysyä auki. Tälläkin hetkellä tihrustan että vähän näkisi. Ulkona kuljen auringonlasit päässä etteivät ihmiset huomaa kun kuljen välillä pitkiäkin matkoja silmät kiinni. Ihme ettei ole vielä tapahtunut mitään onnettumuutta. Kaikki tipat käyty läpi ,mitkään eivät auta. Neurologi laitaa silmiin pistoksia kolmenkuukauden välein ,nekin auttaa vain vähän aikaa. Täysin epätoivoinen.

        kuivat silmät siis, kävin optikolla kun olin kiinnostunut piilareihin siirtymisestä, mutta se taisi nyt haaveeksi jäädä. Minulla on kulma sen verran kuivat ja niissä näkyy sitten niitä vaurioita/halkeamia? vai mitä ne on. Minulla ei ole mitään ongelmaa ole silmien kuivuuden kanssa ole ollut, tuntuu ihan normaaleilta ja muutenkin, niin vähän järkytyin... sain AQuify tippoja ja niitä pitää pari viikkoa silmiin laittaa ja sitten voidaan kokeilla, miten piilarit reakoi, mutta vain kertakäyttösillä, ei kuukausilinsseillä. Joten varmaan pystyisin vaan joskus käyttää.

        Miten moni kuivasilmänen käyttää piilareita, kuukausilinsseja? Olen ajatellut, että nykysin melkein kaikki voi käyttää piilareita, mutta kai tilanteeni on sitten paha, vaikka ein sitä itse tajua. En edes huomaa tipoillakaan mitään eroa olevan.


    • Vai mitä

      Testissä pitäisi kyynelnestettä kehittyä 5 ja testi näyttää 3 = huonompi silmä. Onko silmäni siis rutikuivat ?

      • kuivemmat

        How to read results of the Schirmer's test:

        1. Normal which is =>15 mm wetting of the paper after 5 minutes.
        2. Mild which is 14-9 mm wetting of the paper after 5 minutes.
        3. Moderate which is 8-4 mm wetting of the paper after 5 minutes.
        4. Severe which is


      • etä 12

        Minun testissä piti kehittyä 15 asteikko mittaa toisesta tuli 3 ja toisesta1. Sitä ennen en oikeastan ollut edes tiedostanut ongelman olemassa oloa. Sitä piti itsestään selvänä että kaikilla on yhtä kuivat/ herkät silmät.


    • kuivemmat

      Hei,
      olen kärsinyt kuivasilmäisyydestä jo vuosia. Sitähän voi tosiaan olla eriasteista, pienestä kiusasti todella häiritsevään ja korvien väliä rassaavaan vaivaan. Minä alkuunsa pärjäilin kivasti keinokyynelillä kun laittelin niitä jokusen kerran päivässä. Vaiva on vuosien jälkeen pahentunut syystä että sairastan erästä harvinaisempaa autoimmuunitautia jonka yksi oire tuo kuivasilmäisyys on. Lisäksi syövän takia silmäni on sädetty ja se hoito kertakaikkisesti aiheutti monta lisävaivaa kuten mm. tämä vaikea kuivasilmäisyys on mennyt aivan mahdottomaksi. Sarveiskalvo tuhoutui sädetyksessä ja ilmeisesti kyynelnestettä ei kertakaikkisesti erity. Silmälääkärissä väriaine paljastaa aina rutikuivan halkeilevan pinnan ja lääkärit muistuttelevat että pitää käyttää kostuketta vaikka minähän lykin sitä silmään välistä 5 minuutin välein, vaihtelevasti tunnin välein. Mikään ei tunnu riittävän. Silmässäni on paljon muutakin ongelmaa ja vikaa, että tämä on vain yksi vaiva, mutta jotenkin sitä kuvitteli että näin pieni ja viaton vaiva saataisiin kuriin apteekin arsenaalilla. Sädetyksestä on reilu kaksi vuotta ja olen lähes menettänyt toivoni kosteammista silmistä. Vaihtelen tippamerkkejä aika ajoin, lähes kaikki on kokeiltu. Viscotears on geelimäinen ja parhaasta päästä, Oculacilla yleensä aamulla huuhtelen silmämunani monilla tipoilla ennen sängystä nousua. Se on aika vetistä litkua eikä muutoin minusta ole avuksi, mutta ikäänkuin huuhtelee epäpuhtaudet ja saa silmämunan liikkeelle. Välistä tuntuu kun ahkerasti kostuttaa silmiä, että pelkät tipatkin ärsyttävät silmiä. Joissain tipoissa on lisäaineita jotka voivat ärsyttää silmiä, siksiä kannattaakin suosia yksittäispakattuja lisäaineettomia tippoja.

      Minulla tulpattiin kyynelkanavat ensin sulavilla tulpilla. Ne tuntui miellyttäviltä ja auttoivat kai jonkun verran. Sitten vaihdettiin pysyvät muoviset tulpat jotka puolestaan kovuutensa takia hiukan enemmän (mutta ei niin että valittaisin) kinnaavat tuolla tiehyeissä. En koe saavani niistä ihmeellistä apua, mutta luonnollisesti ne ainakin pidentävät tippojan vaikutusta silmän pinnalla kun tipat eivät lorise tiehyettä pitkin pois nenäonteloon. Kunhan muilta vaivoiltani ennätän ajattelin pyytää poistattamaan tulpat ja sen sijaan laserilla polttavat tiehyet umpeen. Näin joskus lupailivat. Vähenisi tuo tulpan aiheuttama ärsytys, pakko yrittää minimoida kaikki ärtymystä aiheuttavat tekijät.

      Kiinnostuin itse tästä ketjusta lukiessani piilolinsseistä. Että ne nykyään voivat sopia kuivasilmäisellekin. Otanpa sen puheeksi silmälääkärieni kanssa, en nimittäin ole varma sopiiko ne muiden silmävaivojeni puolesta minulle lainkaan. Ja toisaalta tällä hetkellä minulle ei voida määrittää edes silmälasienvahvuuksia kun silmäni tilanne on epästabiili. En siis käytä silmälaseja parhaillaan ja silmät on ihan eri paria muutenkin. Siksi lisäkysymys teille kuivasilmäisille piilareita käyttäville kuuluukin, että koetteko että piilarit helpottavat kuivasilmäisyysoireita eli onko järkeä hankkia linssit ilman mahvuuksia pelkkään kuivasilmäisyyteen?

      Toinen kysymys: Onko kukaan kokeillut silmälamelleja? Mainos lupaa että joka luomen räpäys vapauttaa kosteutta silmän pinnalle... Onko niistä apua tai haittavaikutuksia ja onko kovan hintaisia tai vaikeita käyttää?

      • PMX

        Hei, Löysin suuren helpotuksen kuiviin silmiin käyttämällä uimalaseja tai vastaavia suojalaseja sekä sisällä että pihalla. Kokeilin ensin kotosalla ja sitten ulkosallakin ja olen ollut kovin tyytyväinen. Onhan suojaavia laseja monenlaisia ja niitä saa myös hankituksi vahvuuksilla. Tietenkin tämä vaikuttaa ulkonäköön, mutta olen mieluummin hassun näköinen kuin kärsin silmäkivuista. Olisikohan tästä apua jollekin toisellekin? Luovuutta tarvitaan, silmälääkärit antavat vain erilaisia tippoja että kokeilepa näitä tällä kertaa ja en ole alkuunkaan tyytyväinen "jo kahden vuoden" tippakierteeseen. Toivon todella, että jokainen löytää itselleen parhaan ratkaisun että olisi mahdollisimman hyvä olla.


    • Muro123

      Voiko kuivasilmäisyyteen liittyä ainoastaan sumea kaukonäkö ja pieni silmien kirvely, ei juuri punotusta tai muita vaivoja?

      • kuivempi

        Kyllä vaan, kuivasilmäisyyttä on eri asteista kuten aiemminkin todettu. Yhdellä lievät oireet ja riittää kostutustippa aamulla ja illalla ennen unille menoa. Toisilla taas oireet tuskastumiseen asti, eikä mikään tippamäärä riitä ja rauhoita. Kostutustippoja voi jokainen huoletta kokeilla ja käyttää jos auttaa omiin oireisiin. Oireet voi vaihdella kuten myös vaste erimerkkisiin tippoihin. Itse kokeilleen ehkä löytyy se itselle paras.

        Kuivasilmäisyyteen on olemassa "mittarikin", Shirmer- testi. Olen kirjoittanut ketjussa aiemminkin. Minulla on pari kuivuuteen vaikuttavaa perussairautta ja silmälääkärit aina vain kehottivat käyttämään enemmän kostutusta. Turhauduin kun kerroin, että tiputan niitä toisinaan 5 minuutin välein JOS van ehdin. Se ei ole yksinkertaista työn äärellä. Sitten vasta tekivät tuon Schirmer-testin, vaikka alaluomen kyyneltiehyt oli jo tulpattu umpeen, että säilyisi silmä kostemapana pitempään. Suodatinpaperi alaluomella 5 min kuuluisi kostua reilummin, mutta erittäin kuivaksi jäi. Vaikutti siltä, että vasta sitten silmälääkärikin ymmärsi kuivasilmäisyyden vaikeusasteen. Kun ei erity kyynelnestettä juuri ollenkaan, ja tiputettu silmätippa pääsee kuitenkin katoamaan silmän pinnalta kyyneltiehyttä pitkin varsin nopeaan pois, on silmä aina kuiva ellei sitä tippaa tiputa siihen minuutin välein. Siten ei oikein voi elää jos mielii tehdä muutakin kuin pyöritellä tippapulloja.... Mutta...

        ... minulle laitettiin vielä yläluomen kyyneltiehyeeseenkin pysyvä muovitulppa. Alaluomessa jo siis olikin. Vasta kun molempien luomien kyynel'viemärit' oli tulpattu umpeen tuntui, että tuli jonkinmoista apua. Nyt ei kyynelnesteillä ja silmätipoilla ole mitään reittiä enää nenäonteloon vaan kaikki nesteet joko ovat silmän pinnalla ja ylimäärä vierii poskelle, mitä tapahtuu todella harvoin. Huomaa selvästi että kyynelnesteen eritys vaihtelee, välillä sitä ei tule ollenkaan pitkiin aikoihin, mutta voin saada jonkun sysäyksen joskus, että kyynelnestettä jostain ihmeestä syntyykin ja silmä voi 'itkeä' pari minuuttia. Aika ihana se kostea tunne! Jopa itkemisestä on huomannut, ettei minulla ole siihenkään hommaan nesteitä... Toisilla herahtaa kyynelet liikutuksesta, minulla rajumpikin suru on vääristänyt kasvot ja saanut huutamaan tuskasta, mutta kyyneleitä ei oikeastaan kuulu. Kyynelpuutteen takia minua on jopa luultu sydämeltäni kylmäksi.

        Kellä on silikoniset tulpat kyynelteissä, muistakaa että ne sulaa ajan kanssa pois ja vaikutus tietysti lakkaa. Jos olette niistä hyötyneet, voitte pyytää tilalle uusia muovitulppia jotka kestää sitten niin kauan kuin paikoillaan pysyvät. Schirmer testi on helppo ja nopea tapa tarkistaa kyynelnesteen eritys. Ja alhainen tulos on peruste tulpille. Alkuunsahan tietysti lääkärit vain kehottavat kokeilemaan kostutustippoja. Mutta jos ongelma on vaikea-asteisempi kannattaa mennä silmälääkärille vielä vaan. On olemassa vielä lääkeaine, pilokarpiini, jota voidaa käyttää kyynelnesteen erityksen aktivointiin, mutta sitä en ole tahtonut itse kokeillakaan, sillä joudun syömään ihan riittävästi muita lääkkeitä ja olen kuullut sen lääkkeen rajuista kamalista sivuvaikutuksista. Mutta ehkäpä sekin jollekin voi tuoda apua. Lääkärit tuskin sitä kyllä heppoisesti määräävät, vaan luulen, että se on listan loppupäässä ellei mikään muu auta.

        Kuivasilmäisyydestä kärsii tosi moni, yleinen vaiva. Ja koska osalla oireet on hyvin lieviä tätä vaivaa saatetaan vähätellä, jopa lääkäreidenkin osalta. Mutta osalla oireet on arkea vaikeuttavia ja käyvät todella hermoille ja aiheuttaa kovaa silmäkipua ja silmänkäytön vaikeuksia. Sille porukalle erityisesti lähetän tsemppiä ja rohkeutta selvitellä kaikki apu mitä saatavissa on.


    • i

      No nyt oot jo varmaan saanut apua kuivasilmäisyysongelmaasi mutta itselläni meneillään sama vaiva ja tosi pahana. Asun täällä Turussa ja löysin silmälääkäriasemalta tippoja joita ainakin tässä kaupungissa saa vaan heiltä. Nimi on piiloset bio drop. Monia monia olin kokeillut ennen noita.Viestini tulee vaan nelidsen vuotta myöhässä!!!!!T:Riitta

    • Vitsimies

      kaada n. 1 litra vettä silmiin niin eivät varmasti ole enää kuivat?

    • RelaaSilmiä

      Jos sulla on huono ryhti niin voi olla, että silmät ei saa tarpeeksi happea. En tiedä miten räpyttelet silmiä, mutta luonnollinen silmänräpäys on oikein kevyt ja huomaamaton. Siinä luomet eivät puristu vaivalla yhteen eivätkä ponnahda auki.

    • -anjunsan-

      Hei!
      En tiä luekko vielä viestejä mutta mulla kans todella kuivat silmät ja sain alkuviikosta silmälääkäriltä Oftagel silmägeelin ja Oftan A-pant silmävoiteen,jälkimmäinen laitetaan yöksi ja geeli tunnin välein.Hieman on
      helpottanu,pystyn piipahtaan nyt tietsikallakin 10 min. verran ennen kuin oireet pahenee. Näitä nyt kokeillaan kuukauven verran ja jos ei auta niin eessä on leikkaus.. terkuin nimim. -anjunsan-

    • maisa 316

      täällä on ollut monia hyviä ehdotuksia kuivasilmäisyyden hoitoon, tippoja ja geeliä montaa eri merkkiä. itse joudun käyttämään molempia......no nyt kuitenkin olen päättänyt kokeilla A-vitamiini lisää, sillä A-vitamiinin puutos aiheuttaa hämäräsokeutta,silmien kuivumista, silmän epiteelimuutoksia sekä sarveiskalvon pehmentymistä. toki myös muitakin oireita puutos aihuttaa. Niinpä menen huomenna ostamaan A-vitamiinia, jos se osaltaan poistaisi oireita!

      • dry eye

        Kyllä on niin tutun kuuloinen historia monella. Ihan samanlaiset vaivat ja kaikki apteekin tipat on testattuna minullakin. Haluaisin kuulla teiltä, onko kenellekään samanlaista oheisvaivaa kuin minulla. Autolla ajaminen tuottaa äärimmäisiä vaikeuksia, koska silmiin sattuu eikä oikein pysty kummallakin silmällä katsomaan yhtä aikaa, pitää koko ajan painaa kädellä vuoronperään silmiä tai sitten yksinkertaisesti ajaa joskus pitkiäkin toveja silmät kiinni. Lisäksi television katsominen aiheuttaa samanlaista tuskaa samoin kuin tämä tietsikkakin. Olen myös käynyt silmälääkärillä, neurologilla ja yleislääkärillä ja vaivaan ei löydy muuta syytä kuin kuivasilmäisyys. Entä pystyttekö te kaikki kuitenkin käymään töissä silmien kivuliaisuudesta ja ajoittaisesta sokeudesta huolimatta?


      • dryman
        dry eye kirjoitti:

        Kyllä on niin tutun kuuloinen historia monella. Ihan samanlaiset vaivat ja kaikki apteekin tipat on testattuna minullakin. Haluaisin kuulla teiltä, onko kenellekään samanlaista oheisvaivaa kuin minulla. Autolla ajaminen tuottaa äärimmäisiä vaikeuksia, koska silmiin sattuu eikä oikein pysty kummallakin silmällä katsomaan yhtä aikaa, pitää koko ajan painaa kädellä vuoronperään silmiä tai sitten yksinkertaisesti ajaa joskus pitkiäkin toveja silmät kiinni. Lisäksi television katsominen aiheuttaa samanlaista tuskaa samoin kuin tämä tietsikkakin. Olen myös käynyt silmälääkärillä, neurologilla ja yleislääkärillä ja vaivaan ei löydy muuta syytä kuin kuivasilmäisyys. Entä pystyttekö te kaikki kuitenkin käymään töissä silmien kivuliaisuudesta ja ajoittaisesta sokeudesta huolimatta?

        tuttu vaiva tuo autolla ajamisen vaikeus minullakin, en olisi uskonut kun aiemmin kärsin vain silmien tikkuilusta. Nyt ajaminen pitää aika ajoin keskeyttää ja haukata silmillä ulkoilman happea. Tätä jatkunut nyt kuukauden verran eikä lukuisat silmälääkärilä käynnit ole helpottaneet, vain uusia tippamerkkejä joilla ei mitään vaikutusta kun vaiva on mennyt tälle asteelle.
        Ehkä noita suojalaseja pitää kokeilla, uimalasit tai vastaavat niin ei puhallus käy silmiin. Kumma vaan on, että nykyaikana tehdään jos jonkinlaisia silmäleikkauksia ja tähän vaivaan vaan ei apua löydy apua.


    • sari1975

      Kokeilkaa tyrninmarjaa!!! Kuivista silmistä myös muutaman vuode kärsinyt, mutta kun söin kuurina tyrninmarja kapseleita, niin ne oikeesti auttoi.Ei tippoja enään..
      Nyt syön pakastettuja tyrnejä, eikä ole tod. kuivat silmät enään vaivana =)

      • Riittaliisa 52

        Kerro paljonko syöt tyrni-marjoja päivässä? Itse alotin myös pari viikkoa sitten tyrnien popsimisen,mutta pureskelen niitä vain 5-6 aamuisin...riittääköhän?


    • Allerginen12345

      Minä luulun kärsiväni kuivista silmistä, kunnes huomasin olevani allerginen jauhopölylle ja vehnälle! Pienikin määrä saa silmäni tuntumaan kuivilta, ei kutiavilta. Nyt olen lopettanut vehnän syönnin ja oireet ovat kadonneet, toki niitä on jos jauhopölylle altistun. Tsemppiä! Ehkä oireille löytyy jokin syy ja pääset niistä eroon.

      • silmät kirkkaina

        Samoin, jätin viljatuotteet pois , se auttoi silmien kuivuuteen.


    • "pahvi-silmä"

      Mulla on ollut noin 6 vuotta erittäin kuivat silmät ja käytän reseptillä Viscotears geeliä ja se on parasta. Usein kuitenkin silmäni punoittavat ja tuntuu kui neulalla työnnettäisiin silmiin, silloin käytän niinikään reseptillä Oftan dexa chlora satin-salvaa, joka auttaa myös hyvin.

      • Elina76

        Lohduttavaa luettavaa. Mulla nyt aur.lasit päässä vaikka on marraskuinen hämärä sadepäivä. Monta tippaa ja geeliä kokeiltu. Noin puolet heitetty roskiin oireita pahentavina. Ykdi slikonitulppa asennettu, vaikutus lakannut tällä viikolla kun oireet taas pahentuneet. Harrastukset ja opinnot jäissä vaivan takia. Saan kestotulpat molempiin silmiin n.kuukauden päästä. Autolla ajo tai työnteko ajoittain erittäin vaikeaa ellei mahdotonta. Tsemppiä kaikille kuivasilmille!!


    • punasilmä

      Täällä kanssa yksi kohtalotoveri. Pari kuukautta ollut pelkkää tuskaa. Eli tarinani alkoi lokakuun alussa kun sain pienen pisaran liuotin ainetta vasempaan silmään josta koko kierre alkoi. Terveyskeskuksessa huuhtelun jälkeen sain oftan chlora resepti jota piti käyttää pari päivää. Silmä oli kuitenkin edelleen kipeä ja taas lääkäri reissu jossa otettiin bakteeri viljely ja siitä normaali tulos. Parin päivän päästä menin taas uudelleen kun toinenkin silmä alkoi oireilla ja valon arkuus oli sietämätön. Lääkäri määräsi oftan starinea. No seuraavalle päivälle oli jo aika varattu yksityiselle ja siellä silmät todettiin täysin terveeksi ja kemikaalivammoja ei ollut. Acular tippoja 4 päivää sitten ei mitään. Viikon sitten kärvistelin kotosalla punaisten,kipeitten,valon arkojen ja turvoksissa olevien silmien kanssa ja taas yksityiselle. Sama toteamus terveet silmät. Silmän pinnalle oli ilmaantunut (iiriksestä sisä kulmaan päin) sellanen "kelmu" ja kysyin sitäkin lääkäriltä joka totesi vaan et se on nyt jostain ärtynyt ja käski olla miettimättä silmiä ja sano et laita pari päivää oftageliä . Aaaaaargh........ Oireet vaan paheni ja paheni joten marssin taas terveyskeskukseen ja sieltä soittivat sitten silmäpolille ja sanoivat et saan ajan silmäpolille viikon sisällä ja siihen asti pitää laittaa vuoron perään oftageliä ja oftan a-pant voidetta ja 3 päivää fucithalmic tippoja. Jatkoin tätä sen viikon jolloin piti sit tulla se lähete. Ei mitään apua. No aika keskussairaalaan tulikin vasta sit kolmen viikon päähän ja sitä ennen kerkesin jo taas käydä yksityisellä joka laitto silmien turpoilemisen takia kilpirauhas kokeeseen ja se oli normaali. Pari viikkoa olin ilman minkäänlaista tippaa ja sitten oli se silmäpoli aika. Siellä erikoistuva lääkäri tutki silmät ja sano että tutkitaan silmien kuivuus vielä. Schirmerin testin tulos molemmissa silmissä 7mm ja but vaikutti alentuneelta kirjoitti lääkäri papereihin. Sidekalvolla hentoa seka verestystä ja sidekalvo injisoitunut (mitä mahtaa tarkottaa vai sitä "kalvoa" mikä ilmaantui silmän pintaan). Muuten normaalit silmät. Diagnoosi: kuivasilmäisyys. Viikon fml kuuri ja sitten oftagel yksittäis pakattuja tippoja tunnin välein kunnes oireet rauhoittuu ja jatkossa 6 kertaa päivässä ja yöksi a-pant voidetta. Kotiin sain vielä ohjeet Kroonisen luomireunan tulehduksen hoidosta. Hmm ei se lääkäri puhunut koko luomista paikan päällä mitään mut siis joo silmät ovat siis koko ajan turvoksissa mut ei vuoda eikä rähmi. Näitä ohjeita sitten olen orjallisesti noudattanut kolme viikkoa eikä mitään helpotusta. Anteeksi pitkä teksi mut päätinpä vuodattaa nyt oikein kunnolla. Nyt on takki ihan tyhjä kun ei ole mitään kontrolli aikaa tai muuta ni kai tässä pitää jossain vaiheessa kokeilla jotain muita tippoja. Alan olla ihan poikki kun silmien tuska ei helpota hetkeksikään. Mitään ei jaksaisi tehdä tai minnekkään mennä kun silmät on niin kipeät. Näkö on hyvä mut esim. jos lukee teksi tv:tä ni on jotenkin sumea teksti. Ja joskus 5 viikkoa sitten näkökenttään tuli hirveästi lasiaissamentumia ja vaaleissa huoneissa ja ulkona ne ovat tosi häiritseviä. Sellainen siis mun painajais tarinani. Tätä ennen ei ole koskaan ollut ikinä mitään silmä oireita eikä kuivumis oireita. Lääkärikään ei osannut sanoa miten tää näin yks kaks alkoi. Minkä ikäisiä te muut olette kun mulla tää ei nyt oikein taida iästäkään johtua kun vasta kolmekymppinen olen. Entä minkälaisia tuloksia olette schirmerin testistä saaneet.

    • punasilmä

      Missä kaikki kohtalotoverit on :(

    • Risto8

      Lue netistä Meibomian Gland Dysfunction (MGD) ja opettele luomien hygienia. On yhtäkuin luomien lämmitys esim riisityynyllä (sukkaan riisiä ja sukka solmuun) ja mikroon 1 min) ja luomien päälle 10 min ja sen jälkeen kevyt luomien hankaus esim puhtaalla etusormella. Sen jälkeen aseptistä ainetssa esim Boorivettä pumpulituppoon ja puhdista luomireunat. Tee x 2 päivittäin 1 kk ja sitten päivittäin. Uskoisin että tehoaa. Lumigygienmia on kaikissa kuivasilmäisyyksisää perushoito jonka päälle siten vasta muut. Hyvin tod. näköisesti ongelmasi on Meibomian rauhasissa jotka toimivat huonosti.

      Risto

      • maybemeibom

        Kiitos sinulle Risto8!

        Luin heti meibomian gland dysfunctionista (Meibomin rauhasten huonosta toiminnasta) täältä

        http://www.revoptom.com/content/c/15811/

        suomalaisista sivuistakin löytyy sillä hakusanalla jotain, kaiken muun tiedon ohessa. Melbomin rauhanen tai rauhaset, siis.

        Täytyykin kysyä silmälääkäriltä. Hän vain ihmetteli miksi sarveiskalvossa on haavautuma, eroosiota, en tiennyt mistä se siihen ilmestyi. Yhtenä päivänä vain oli kuin roska silmässä ja kova kipu räpytellessä.

        Oftan Chloraa siihen laittelen, mutta kuinka kauan sitä voi laittaa?
        Tänä aamuna toinen silmä jäi kipeästi kiinni, tuntuu kuin vois sarveiskalvo revetä kun yrittää avata.
        Kostuttavia geelejä ja tippoja on kokonainen arsenaali...Täytyy panna kännykkäherätys parin tunnin välein ja tiputella. Melkein pelottaa mennä nukkumaan, millaiset ovat silmät aamulla .(.

        Tästä Meibomin rauhasen toiminnasta ja vaikutuksesta lukeminen on tosi mielenkiintoista! JOtenkin tuntuu että siitä voisi olla kyse omassa kuivasilmäisyydessäni. Otankin ja kokeilen varovaista 'luomihygieniaa'.
        Kalanmaksaöljyn (sisältää mm omega-3 mahdollisimman luonnollisessa muodossa) vaikutuksesta samassa jutussa puhutaan myös,

        Toivoa siis vielä on, meikäläisellä ja monella muullakin kuivasilmällä pohjoisen kovassa talvessa ja kuivassa sisäilmassa.


    • kuivasilmä särkee

      Kiitos kaikille vinkeistä. Toinen silmäni on tällä hetkellä niin kuiva, että ilmakin sattuu siihen. Oftan tipat auttavat vähän, mutta kyynelkanava kouristelee ja nipistelee jo.
      Ei ole siitepölyaika joten olen pikkasen ihmeissäni mistä tällainen toisen silmän totaalikuivuminen tällä kertaa johtuu?

      Hyvää joulua kaikille

    • punasilmä

      Kiitos paljon vastauksestasi Risto. Yritän hoitaa luomia tunnollisesti ja toivon sormet ja varpaat ristissä että se jossain vaiheessa tuottaisi tulosta.

    • Ajattelen

      Voi liittyä myös sairauksiin: kilpirauhasen vajaatoimintaan, sjögrenin syndroomaan... ainakin isälläni kilpirauhashoidon/tyroksiinin myötä helpotti silmien kuivuus todella selvästi.

    • rutikuivikas

      Minulla tyroksiini auttoi ihon kuivumiseen, mutta silmät ovat edelleen ajoittain rutikuivat. Lämpötilanvaihtelu non yksi vaikuttava tekijä, mutta lisäksi silmät reagoivat tosi nopeasti huonoon huoneilmaan, eivät kestä yhtään homeita eikä hajusteita.

    • MiinakaisaK

      Nyt on ilmeisesti silmiin käyvää virusta liikkeellä. Minulla alkoi silmänurkan punoituksella ja muutamilla vihlonnoilla marraskuussa. Oli pienoista näkövaikeutta, ja toinen silmäluomi roikkui. Sitten joulukuun alkupuolella alkoi ajoittainen silmientakainen inhottava olo. Vuoden viimeisenä päivänä sitten puhkesi flunssa räkäoireineen ja makuulla ilmenevine yskineen. Silmientakaista ja nenänvarren inhaoloa oli edelleen ajoittain, varsinkin illalla. Kuivuutta myös.

      Oli myös aistiharhoja eräänä iltana, näin selviä kuvia (hallusinaatioita) silmissäni nukkumista odotellessani. Sitä oli vain yhtenä iltana, jolloin silmätippojen jälkeen oli silmäkipua. Vielä eilen illalla oli silmäoiretta.

      Silmäntakainen oireeni on ollut sellaista, että sitä pahensi liikuttelu, lähellä olevat kohteet (tarkennusvaikeusko?), kuten mukin tuominen huulille, kirkas valo.

      Minulla on oikeassa silmässä kaihi jo aika pitkällä. Siinä on myös niitä leijuvia hiutaleita. Minulla on myös krooninen poskiontelotulehdus. Kävin sen takia korva-nenälääkärillä vaittamassa silmäntakaista oiretta. Hän sanoi sen johtuvan viruksesta. Tämä flunssa on aika erikoinen, siihen liittyy myös vatsan tukostamista ja siitä aiheutuvaa hengitysvaikeutta. Lämmönnousua oli vain parina iltana. Tuo silmäntakainen oire on aika karmeaa. Se on nyt kestänyt ajoittaisena n. kuukauden.

      • omituinen flunssa

        Hei. Onko sinulla helpottanut nuo flunssaoireet ? Miehelläni oli myös marraskuussa pitkään kestävä flunssa jonka jälkeen tuli ihmeellisiä muita oireita. Mahahapot alkoi nousemaan kurkkuun. Lääkärit totesivat sen olevan refluksitauti. Samaan aikaan alkoi myös paha silmien oireilu. Silmiin sattuujatkuvasti, on valonarkuutta ja joutuu räpyttelemään silmiä koko ajan. Mitkään tipat ei tunnu auttavan. Ja kaikki nämä oireet alkoi pahan tavallisen flunssan jälkeen. Onko kohtalotovereita ?


    • punasilmä

      No niin. Soittelin eilen silmäpolille ja juttelin sairaanhoitajan kanssa. Kerroin että teen luomireunan hoitoja kahdesti päivässä, tunnin välein käytän kostutus tippoja, öisin laitan a- pant voidetta, tyrnikapseleita olen syönyt puolitoista kuukautta ja uimalasejakin kokeiltu ja mikään ei auta vaan silmät tuntuu koko ajan siltä kun haavoihin laitettaisiin suolaa. No hoitaja lupasi keskustella lääkärin kanssa ja soittaa sitten minulle. Tänään sitten hoitaja soitti ja oli hyvin pahoillani silmieni tilanteesta ja sanoi että jatka tippojen laittoa. Lääkäri oli sanonut että muuta hoitokeinoa hän ei enää keksi. Että näillä mennään =(. Ei puhunut mitään kyynel kanavien tulppauksesta tai muusta. Olo on toivoton.

    • punasilmä

      Aktiivisesti edelleen etsin kohtalotovereita mutta toisaalta toivon että palsta on sen takia hiljainen että ihmiset on löytänyt itselleen sopivan avun :). Itsellä silmät paheni viime viikolla niin kovin että hakeuduin terveyskeskuksee ja sieltä sitten laittoivat päivystykseen sairaalaan. Siellä sitten todettiin fluoresiini värjäyksessä lammikoitumista ja pientä pinnan pistelöitymistä. Nyt jopa lääkärikin oli sitä mieltä että kun hoito ei ole tehonnut laitetaan 23.2 kyyneltietulpat. Pelottaa että nekään ei sitten auta mutta hieno juttu että nekin nyt sitten edes kokeillaan.

    • kuivasilmalaserilla

      Täällä yksi kohtalotoveri joka on saanut todella kuivat silmät laserleikkauksen jälkeen. Tiedän miten pirullinen vaiva vaikea kuivasilmäisyys on. Käytän nykyään a-pantia yöksi ja välillä päivällä sekä useita kertoja oftagelia päivän aikana. Syklosporiini on hyvä lääke jota laitan aamuin illoin sekä tarvittaessa kortisonia. Tulpat auttavat minulle jonkun verran mutta eivät ihmeitä tee. Kesä on helpompaa aikaa kun ilma on kosteampaa joten parempaan ollaan taas menossa kun pakkaset alkaa hellittää.

      • Leikkausta odottava

        Hei, minkälainen laserleikkaus sinulle tehtiin? Lasik, femto, SMILE..?


    • sireja

      Vihdoinkin kunnon keskustelu aiheesta... Olen kärsinyt kuivista silmistä niin kauan kuin muistan. En ole vuosiin räpytellyt normaalisti tai elänyt ilman silmäsärkyä. Silmiäni särkee jatkuvasti ja räpyttely on todella vaivalloista ja raskasta. Kävin silmälääkärillä 2 kk sitten ja diagnoosiksi tuli kuivat silmät ja sain Oftageliä, Lomudalia sekä Lacri-Lubea käytettäväksi. Ei ole helpottanut yhtään...
      Alkaa toivo mennä asian suhteen... Monet illanvietot ja riennot on jäänyt tekemättä särkevien silmien takia. Työpäivätkin on täyttä tuskaa. Täytynee varata uusi aika silmälääkärille... Toivottavasti tämä joskus ratkeaa. Melkein itku tulee joka ilta kun olo silmissä on niin tuskainen, ettei pysty auki pitämään...

    • sirppana2

      Onko kaikilla muilla oireet molemmissa silmissä? Itselläni ainoastaan oikeassa silmässä on kuivuusongelma. Vaivasta en ole kärsinyt vasta kuin pari kuukautta mutta ihmetyttää mistä tuollainen vaiva on yhtä äkkiä tullut ja on vain toisessa silmässä... tippoja menee 10-20 per päivä sekä kosteuttavaa että antibiootti/kortisonipohjaista.

    • kuivasilmalaserilla

      Femtolasik oli menetelmä.

      • Moisturiser

        Minulla on todettu erittäin kuivat silmän pinnat ja verestystä. Kaiherrus alkaa aina sään kylmetessä syksyllä, mutta helpottaa hiukan kesäisin. Autossa ja ilmastoiduissa tiloissa kaiherrusta tulee ympäri vuoden. Olen kokeillut kymmeniä erilaisia silmätippoja ja luontaistuotteita. Olen myös muuttanut ruokavaliotani ja jättänyt pois kaiken, mikä saattaisi lisätä kuivasilmäisyyttä, kuten kahvin ja tupakan. Alkoholia käytän harvoin. Välillä olen käyttänyt suojalaseja yöaikaan. Kuluvan talven aikana olen saanut hiukan helpotusta oireisiin käyttämällä ilmankostutinta kotioloissa. Olen myös syönyt luteiinia, tyrniä ja kalaöljykapseleita, joiden osuutta oireiden lieventyiseen kyllä epäilen. Minulle myös tehtiin vuodenvaihteessa silmien kanavien väliaikainen tulppaus, jonka uskon osaltaan auttaneen oireisiin. Ei noista ainakaan haittaa ollut.
        Nyt kun kävin uudestaan lääkärillä, sanottiin, että minun tapauksessa pysyvistä tulpista olisi enemmän haittaa, kuin hyötyä, koska kyynelnesteen määrä on normaali. En ymmärrä mitä haittaa tulpista voisi olla. Ei ainakaan ollut väliaikaisten tulppien aikaan. Toimenpide on yksinkertainen ja mahdollista peruuttaakin. Nyt määrättiin vaan jotain iän ikuisia tippoja, jotka olen kokeillut jo 10-vuotta sitten tuloksettomina. Olisiko täällä joku, joka olisi saanut apua tuosta silmien tulppauksesta? Voiko tulppauksesta olla jotain haittaa?


    • Saharasilmä

      Puoli vuotta on kulunut femto-lasik näönkorjausleikkauksesta, ja nyt on KUIVAT silmät...edelleen.
      Tippoja käytän päivittäin ja nyt on kuivasilmäisyys alkanut ahdistaa, todellakin.. Päässä kun ei muuta pyöri, kuin jatkuva silmien tarkkailu... :(

      Ilmankostutinta ajattelin seuraavaksi kokeilla makuuhuoneeseen.

      Nyt ymmärrän että kuivasilmäisyys voi oikeasti olla ISO ongelma, tsemppiä ja jaksamista kaikille!

    • kuivasilmalaserilla

      Minulle lääkäri sanoi että antibioottikuuri on paikallaan tulppien laiton jälkeen ettei kyynelkanava tulehdu. Muuta haittaa en ole tulpista kuullut. Itselläni tulpat helpottaa elämää koska kosteustipat ja öljyt pysyvät silmän pinalla pidempään eikä tarvitse ihan niin usein tiputella.

    • suljetut aamut

      20-vuotta kuivasilmäisyyden historiasta tuttua. Kaksi vuotta sitten tipat tekivät niin kipeää kuin bensaa laittaisi silmiin, olen varmaan allergisoitunut tipoille. Sama on käynyt myös A-pant rasvalle puolivuotta sitten. Vuosi sitten silmäni jäivät kiini aamulla, tuntui niinkuin ala-ja yläluomet olisi liimautuneet kiinni. Huonoa aukeamisen tunnetta olin kokenut jo reilun vuoden sitä ennen. Silmät avautivat sitten 3-4 tunnin odottelun jälkeen. Siitä aamusta lähtien jokaikinen aamu silmät ovat olleet kiinni liimautuneina, enkä tietenkään ole pystynyt töihin lähtemään, olen sairaslomalla. Keskussairaala tutkimuksissa ei muuta syytä tälle ole selvinnyt kuin kuivasilmäisyys. Töissä käydessä silmät oli rasittuneina kuuman ja erittäin pahan tuntuiset monta senttiä pään sisään päin. Tämä tunne kesti 2 kuukautta sairaslomalle jäämisen jälkeen. Silmien ehdoilla eläessä sitä ei ole. Töissä käydessä tuli myös ennalta arvaamattomia tuntumia, kuin paksulla neulalla pistäisi silmään, se sai valittamaan ääneen. Luomi kai jäi sarveiskalvoon kiinni, siinä on repeämisen vaara. Nyt nämäkin pistokset on onneksi pois. Lääketieteestä ei ole apua löytynyt. Ainut jäljelle jäänyt hoito on silmien kiinni pitäminen (10-30min) aina kun rasittuneisuus tunuu. Aamut ne kanttia kysyy: heräät luomien alle valvomaan ja odottamaan koska silmät armollisesti aukeaa- no nyt vuodessa olen jo alkanut uskomaan etttä kuitenkin ne sitten muutaman tunnin kuluttua itsestään aukeavat. Onkohan minulla kohtalontovereita?

    • Piksu6

      Mulle kuivasilmäisyys on tuonut stressin ja kauhean kontrolli tarpeen. Kaikki pitää miettiä etukäteen, että kärsiikö silmät vai ei. Hajusteet on yksi pahin vihollinen, jonka mun silmät tietää. Toisena tulee ilmastointi.
      Kävin silmälääkärissä ja tämä kirjoitti vuodeksi oftagel silmägeelit. Ei ne auta kuin hetken. Tuntuu jopa välillä, että kaikki yletön tipojen ja geelien silmiin tunkeminen kuivaa silmiä edelleen.
      Pitääkö asiakkaan itse pyytää testejä jne, jotta saisi haluaansa hoitoa? Mainitsin silmälääkärissä ensi sijaisen syyn olevan juuri kuivasilmäisyys. Nyt pakko mennä kunnalliseen ja pyytää lähete silmäklinikalle tms. En jaksa kohta enään tätä. Mielenterveyskin alkaa järkkymään jatkuvan mietinnän ja silmäsäryn takia.

      Miten tän kanssa voi oppia elämään? Miten sanon esim. vieraille, et jättäkää kaikki hajusteet kotiin? Älkää peskö pyykkejä hajullisilla aineilla. Tulkaa meille suihkunraikkaina. Erakkona varmaan pitäs elää :(

    • Lukekaa ensin

      Totuus taittovirhekirurgiasta:

      www.antilasik.fi

    • scotti1

      Moi!

      Itse olen kärsinyt kuivista silmistä viimeiset 5 vuotta. Syksy, talvi ja kevät ovat pahimmat. Kesällä helpottaa. Kun olen lomaillut Espanjassa ja Thaimaassa oireet ovat hävinneet täysin. Silmät on talvisin niin hankalat että mietin jo vakavissani muuttoa talveksi jonnekkin muualle. Kaikki maholliset tipat ja geelit on kokeiltu mutta niistä on aina ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Niitä pitäis laittaa kokoajan ja jostain syystä silmä alkavat aina punoittaa tosi pahasti tippojen laittamisen jälkeen. Kertakäyttö tippoja olen käyttänyt joissa ei ole lisäaineita. Joka talvi on muutama silmätulehdus vaivan takia. Lääkärissä on käyty monesti ja poissuljettu mm.sjörgrenin syndrooma. Niin ja olen 30v mies. Syksy alullaan ja taas alkaa oireilu. En jaksas enää näyttää väsyneeltä. Ei tälle varmaan mitään voi tehdä....

      • iirisrukka

        olen lukenut tämän ketjun, monet silmätipat olen kokeillut myös. Tyrnikapselit on vielä kokeilematta.
        Ongelmaa alkaa taas olla paljon. Aamuisin en melkein uskalla avata silmiä, sattuu niin paljon. Nyt illalla myös kaihertaa ja tuntuu kuivalta.

        Olen todennut saman kuin scotti, että jossain etelän lämpimässä näitä kuivia silmiä ei kertakaikkiaan vain ole. Onko ilmankosteus niin suuri esim Kreikassa, että se auttaa.? Tai syönkö siellä ihanassa välimeren ruoassa enemmän terveellisiä öljyjä, kuten oliiviöljyä...

        Ehkäpä tippojen lisäksi pitäisi ottaa käyttöön ilmankostutin, tyrnikapselit ja pähkinät, oliiviöljy, kalanmaksaöljy 15 ml päivässä. Täytynee kokeilla, tuokin vielä, aamuinen tuska on kova...

        Mitähän sinulle Punasilmä mahtaa kuulua? Oliko siitä kyynelkanavaoperaatiosta apua?


    • Kuivasilmäinen

      Minulla on ollut kuivat silmät lähes 30v. Kaikki kokeiltu pilokarpiinia myöten...ei auta.
      Kerran,kun silmiä taas kaikersi niin,ettei niitä voinut pitää kunnolla auki päätin tutkia ne suurennuslasin kanssa ja huomasin,että molempien silmien alaosassa oli pieniä vesikelloja ja vaaleita roippeita jotka aiheuttimat kovan kaiherruksen silmiin.Kostutin kapeakärkisen pumpulipuikon silmätippaliuoksella ja varovsti lääppäisin vaaleaa roipetta,joka irtosikin melko helposti....heti helpotti ja silmiä voi taas pitää normaalisti auki.Tätä olen nyt tehnyt puolen vuoden verran. Oma diagnoosini on,että luomet hankaavat kuivaa silmän pintaa,syntyy pieniä vesikelloja jotka hankautuessaan rikkoutuvat( muuttuvat vaaleiksi roippeiksi,kuin pieniksi langanpätkiksi) kun sitten saan ne lääpittyä pois silmän pinnalta,se helpottaa heti.Olen ottanut valokuvan silmän pinnasta,silloin kun se on täynnä näitä "vesikelloja" ja hurjalta näyttää.....kyse ei ole mistään herpesrakkuloista ja lääkärikin on todennut,että silmissäni on näitä rakkuloita...ei kyllä tykännyt tästä itsehoitomuodostani,mutta oma elämäni on kyllä huomattavasti helpottunut,vaikka joskus joudunkin joskus lääppimään niitä useastikin päivässä pumpulipuikoilla. Sairastan nivelreumaa ja sjögrenin syndroomaa,joten kuivuus johtuu niistä.

    • helpottaako koskaan?

      Jotenkin tuntuu siltä, että Suomessa kuivasilmäisyyteen ei saa apua ja vaivaa on vain kestettävä. Minulle on tullut tutuksi kaikki apteekista saatavat silmätipat ja -geelit, sekä lääkäreiden antamat reseptilääkkeet. Ei niistä ole saanut, kuin hetkellistä apua, vai vain jatkuu. Omat silmäni haisevat aamuisin erittäin pahalle ja niitä pitää huuhdella vedellä ja ties millä. Koko ajan pelkään, että milloin näkö menee. Luomet liimautuvat kiinni silmämunaan ja tämä tutuu tuskaiselta.

    • nainen vm 1971

      Hei,
      Kiitos tästä ketjusta.
      Tällä kanssa yksi silmien kanssa pulassa oleva. Tulehduskierrettä ollut nelisen vuotta. Epäiltiin kuivasilmäisyyttäkin, mutta n. 3v. sitten testi antoi normaalin tuloksen. Pikkuhiljaa tulehdukset ja ärsytykset harveni. Kunnes nyt sitten taas :(
      Mulla ihan kummasti yleensä oikea silmä kenkkuaa. Koko kesä meni hienosti ilman oireita. Elokuussa alkoi taas ärsytykset. Mut syyskuun alussa koitin Bebantehne kostutustippaa > silmä punotti ja alkoi vuotaa > yleislääkäriltä Oftan Akvakol tipat. Oireet helpotti, mut sit taas lokakuun lopulla silmän punostus > Fusicalmic tipat. Kun silmät tuntu ärtyneeltä ja mietin kuivuvatko, laitoin kostutustippoja Bebanthene > silmät punotti ihan hullusti aamulla ja kyynelkanava meni tukkoon > silmälääkäriin joka huuhteli kanavan (aukes vasta sit vähän myöhemmin) Oftaquix silmätipat. Niitä olen nyt tiputellut ja kuuri alkaa olla lopulllaan. Eilen tuntui hyvältä, tänään taas kaihertaa.
      Haluaisin että tutkittais taas tilanne kuivasilmäisyyden osalta. Voisin silmälääkärin mukaan kokeilla tippoja, muttei usko että vain toinen silmä olisi kuiva. Hassua on, että kotona olo parempi, ulkona ei vaivaa, koulussa kova ilmastointi ja silmät (erityisesti oikea) karraa, autossa hankalaa toisinaan. Eli toisaalta tuntuisi, että voisi olla kuivasilmäisyyttä, toisaalta luulisi että vaivaisi ulkona tuulessakin. Mut miksi antibiootit ei siten tehoisi jos kyseessä tulehdus. Huoh, ärsyttävää tämä silmien vahtaaminen. Ja pelottaa, että jos noi kostutustipat pistää kyynelkanavan tukkoon, se huuhtelu kun ei ole mukavaa ja pelottaa että jos ei aukeakaan. Onko teillä muilla tullut ärsytyksiä kostutustipoista tai peräti kyynelkanavan tukkeumaa. Niin ja silloin kun kyynelkanava on tukossa, niin saa ihan koko ajan kuivailla silmää kun vuotaa yli. Et onko nyt sitten kuivasilmäsyyttä, kun toiset oikein tulppauttavat kyynelkanavat.

    • löytyy.

      Kokeilkaapas hakea vanhempia juttuja palstalla. Onhan niitä keskusteluja ollut aiemminkin. Löydät ne hakemalla.

      • may be Meibom

        Tuo Meibomin rauhasista kertova juttu sai minut kyllä vahvasti miettimään niiden osuutta. Siis ne tuottavat silmän pinnalle todella ohuen öljymäisen kerroksen. Ja jossain osassa luomea tuo kostutus ei mahdollisesti toimisikaan.
        Erinomainen vinkki nimimerkiltä Risto8, on vain hautautunut tuonne ketjuun.

        Kyyneleen erittyminen tarkoittaa että silmä on liian kuiva.

        Saan kyllä uutta toivoa oman vaivani hoitoon tuosta Meibomian gland dysfunction jutusta. Ainakin pitää kokeilla.


    • JEppeJapponen12

      Tupakointi pahentaa silmien kuivuutta. Itse kärsin myös kuivista silmistä ja olen tupakoitsija. Käytän nykyään bebanthen silmätippoja, ne auttavat.

    • Kaiken kokenut

      Lääkäri määräsi minulle Azamunia. Otinsitä 3 vuotta jonka jälkeen kaikki punotus silmistä hävisi ja silmät ovat kirkkaat. Silmäni on kuitenkin edelleen kuivat mutta ei punaiset. Käytän Viscotears tippoja. Kysyspä lääkäriltä tuota Azamunia. Minua se auttoi.

    • panda78

      Hei,
      Minulla diagnosoitiin Shimerin testillä erikoissilmälääkärin luona allergiaperäiset kuivat silmät noin 5 vuotta sitten. Lääkäri määräsi reseptillä saatavia opatanol-tippoja, jotka käyttämistäni kevyistä tipoista parhaimpia. ei auta systanet tai muut apteekin bepantehen tipat, ihan turhia mulle. Nyt vaan kun on vauva ja imetän, niin en saa optanolia käyttää. Käytän nyt viscotearsia, lomudalia ja yöksi lacrilubea tai a-vitaposia (vaseliinimaisia). Imetys pahensi kuivia silmiä paljon. Odotan että voin lopettaa imetyksen ja saan taas käyttää opatanolia. Lääkäri sanoi että mun pitäisi silmien puolesta asua sademetsässä. Suomi ei sovi mulle mitenkään ihonkaan takia, koska olen atoopikko. Talvet on ihan perseestä, kun on niin vaikeaa olla silmien kanssa. Töissä joudun kostuttamaan usein ja silti silmät ovat väsyneet. Naisena tykkäisin käyttää enemmän meikkiä, mutta en voi. Nyt waterproof mascara pysyy nipin napin työpäivän yläluomessa, alaluomella en käytä kun valuu saman tien pois. välillä joudun silti pumpulipuikolla pyyhkiä mustat vanat alaluomelta. Rajauskynää en voi käyttää, otinkin kosmetologilla juuri joitakin vuosia pysyvät kestopigmentoinnit yläluomeen (240e) ja ilmeeni kirkastui jonkin verran väsyneen lookista. Näytän pirteämmältä työkaverienkin mielestä. Silmiä joskus kutittaa allergeeneista, mutta pääasiassa ne on kuivat, että joudun räpsyttelemään paljon, näyttäen vammaiselta. Olen opiskelijoilleni joutunut selittämään vaivani, koska huomasin että ne kiinnitti siihen huomiota. Talvisin silmiä särkee, ne ovat punaiset ja aivan kuin pinnalla olisi haavaa. Välillä vaan kotona pidän niitä kiinni, kun en muutakaan voi. Itkeminen vielä onnistuu ja sen jälkeen silmät tuntuu ihanilta. Lääkäri sanoi että mun kyynelneste ei ole enää yhtä voiteleva kuin ennen, muuten saman verran kuin ennen. Pirullinen vaiva. Lääkäri näytti vielä kuvatkin miten tauti etenee, karseen näköistä loppukuvissa, tulipunaiset silmät, jossa vaaleita pikkurakkuloita tai jotain. Rääyin kotona. Tuskin pystyn tekemään töitä eläkeikään, otan päivän kerraallaan ja nautin siitä kun näen vielä lapseni eikä tartte koko ajan vielä pitää silmiä kiinni. Asian puolesta itketty ja rukoiltu paljon, on tää niin tuskallinen vaiva. Kesät on parempia ja nautin ulkomailla olosta, kun ilma jotenkin kosteampaa. Kotona talvisin on makuuhuoneessa ja olkkarissa ilmankostutin, Ehkä vähän auttaa, myös ihoon ja limakalvoihin muuten. Olen harkinnut kyyneltietulppien laittoa, maksaa silmälääkärillä ilman lähetettä 150/yks silmä ja 300e/molemmat. Mulla on aiemmin laserleikattu silmät, mutta siitä on niin pitkä aika, että lääkärin mukaan ei johdu siitä vaan selkeesti allergiaperäinen. Olemme allergiasuku, joten ei ihme. Mitään uimalaseja en aio pitää, en olisi enää minä. Pidän mielummin vaikka silmiä kiinni sitten. Vaikuttaa kyllä sosiaaliseen elämään, kun en jaksa enää valvoa kuin ennen ja ilmasointi ja tupakointi ym. savu haittaa. Välillä vaan kaadun sänkyyn väsymyksestä, vaikka olisi nukkunut ihan riittävästi edellisinä öinä. Ei tähän vaivaan mitään pysyvää apua. Ainoastaan ihme on pysyvä ihme. Uskon Jumalaan, joten rukoilen, että ei ainakaan pahene enempää. Olen kateellinen ihmisille, jotka saavat tältä osin elää normielämää. En olisi uskonut että näin vaikeaa on. Jotkut pääsee kyllä helpommalla. Toivotan kaikille teille kohtalontovereille voimia. Luontaistuotteisiin en usko, ei ole koskaan auttanut mihinkään vaivaan, vie vaan rahat. Eikä mitkään homeopatia voi minun kyynelnestettä voitelevammaksi muuttaa. Kertoilkaa tänne kokemuksia, jos ihmiset tiedätte ja olette kokeilleet jotakin mikä auttaa.

      • Kuivasilmäinen

        Kaikille silmäleikkauksessa käyneille: valitettavasti jopa vuosien takainen silmäleikkaus (sisältäen femtolasikin) voi olla osasyynä silmien kuivuudelle.

        Silmäleikkauksessa silmät voivat kuivua pysyvästi vaikkapa 10 %. Alussa pientä kuivumista ei huomaa, koska silmät ovat vielä tarpeeksi kosteat. Sitten ikääntyminen tai jokin muu syy saa silmät kuivumaan lisää. Siinä vaiheessa myös tuosta 10 %:sta olisi apua.

        Jos silmälääkäri sanoi, ettei vanhalla silmäleikkauksella ole mitään tekemistä silmien kuivuuden kanssa, hän ei ehkä tiennyt asiasta tarpeeksi. Silmäleikkauksessa voi kuivua silmät, vaikkei sitä heti huomaakaan leikkauksen jälkeen. Se pieni kuivuminen voi sitten vaikuttaa jopa vuosien kuluttua.

        Tämä on taas näitä asioita, joita taittovirhekirurgisi ei sinulle kerro. Itse asiassa puhuin asiasta minun silmäni leikanneen lääkärin kanssa (valitettavasti leikkauksen jälkeen) ja lopulta hän myönsi, että näin voi käydä.

        Omasta leikkauksestani on jo vähän aikaa. Minulle laitettiin vuosi leikkauksen jälkeen tulpat silmiin, koska silmäni olivat niin kuivat. Ennen leikkausta en tuntenut koskaan tarvitsevani silmätippoja, vaikka silmäni olivatkin kuivat. Leikkauksen jälkeen olen todella kärsinyt silmien kuivuudesta. Tulpistakaan ei ole juuri apua. Tilanne meni siis oireettomasta kuivuudesta (ennen leikkausta) siihen, että silmieni kuivuus häiritsee todella jokapäiväistä elämääni. En tiedä, miten kuivat silmäni olivat ennen leikkausta koska (yllätys, yllätys) niiden kuivuutta ei testattu esitutkimuksessa.

        Jos joku silmäleikkausta vielä harkitseva lukee tämän: jos sinulla on kuivat silmät, silmäleikkausta kannattaa todella harkita. Silmien kuivuus saattaa pahentua todella pahaksi. Minulle leikkaus ei tuonut mitään hyvää. Käytän jälleen silmälasejakin.


    • Laatua nesteeseen

      Kannattaa ehdottomasti kokeilla nuo sulavat tulpat ainakin, julkisella tulevat polimaksulla. lisäksi on mahdollista parantaa kyynelnesten laatua useillakin eri valmisteilla kuten syöttösoluvakauttajat tai mieto kortisoni, on muitakin. Siis haihtuminen silmän pinnalta pyritään minimoimaan.

    • Talipunkkien häätö

      Jos kuivasilmäisyys johtuu ruusufinnistä niin talipunkit saattavat olla aiheuttajia. Jenkeistä tilattava Cliradex saattaa auttaa. Ajattelin kokeilla sitä itse. Laitan viestiä jos on apua (voi mennä jonkin aikaa, kun nyt vasta tilaan tuotetta). Ideana, että useimmillä rasvaisen ihon omaavilla ihmisillä MDG ongelmia tulee, koska talipunkit tukkivat noita rauhasia. Jos googlaa esim. Dr. Tseg ja tea tree oil niin löytää tästä englanniksi lisätietoa. Toivottavasti Suomessakin alettaisiin pian selvittää talipunkien vaikutus kuivasilmäisyyteen. Onko kellään mitään lääkkeettömiä hyviä kotikonsteja? Välillä tuntuu, että noi tipatkin vaan ärsyttävät lisää silmiä. Kuinka paljon tyrniä pitää syödä, jotta siitä olisi apua? Tietääkö joku oikeasti hyvä n silmälääkärin pääkaupunkiseudulta? Entä se homeopaatti: kuka tuo homeopaatti on? Pakko kai tässä on alkaa kokeilla kaikkea, kun ei lääkäristäkään ole juuri ollut hyötyä. Nyt kuitenkin luulen, että mulla on noita talipunkkeja silmissä, kun on ruusufinni ja silloin talipunkkeja on muutenkin iholla tavallista enemmän. Ne viihtyvät ripsien tyvessä.

      H

    • Allerginen

      Hei! Olen viime päivinä lukenut tätä ketjua, sillä olen luullut, että kärsin vain perinteisistä kuivan silmän aiheuttamista oireista. Noin kuukausi sitten eli helmikuussa alkoivat oireet: Silmien punoitusta, aamulla tuntui, että silmiä ei halunnut avata, koska niin kauhea roskan tunne. Piilareita pidin vain jumpissa max 3h illassa. Osassa jumpista, kuten spinningissä, olin kokonaan ilman piilareita. Kävin optikolla, joka väitti, että silmissäni on vain itsepäinen bakteeritulehdus. Lääkäristä hain sitten parikin antibioottikuuria (silmätippoja) tähän ja sain myös silmägeeliä yöksi. Siltikin olo huononi koko ajan silmissä ja ne tuntuivat jopa hiekkaisilta koko ajan. Kolmen viikon aikana tilanne meni siihen, että harkitsin jopa sairaslomaa näyttöpäätteellä tekemästäni työstä. Pelkäsin myös kuivuuden johtuvat jopa kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminnasta, vaikka sitä ei suvussa olekaan kenelläkään ja usein sellainen on periytyvää. Olen muutenkin usein keväisin huomannut silmien punoitusta, mutta en ole koskaan ajatellut, mikä siihen olisi syynä, muuta kuin tuo näyttöpäätetyö/piilarit.

      Kun sitten soittelin vanhemmilleni muissa asioissa ja tämä tuli puheeksi, nousi esiin se, että pahoina siitepölykausina isällänikin on vastaavia oireita, vaikka hänellä ei ole lainkaan silmälaseja/piilareita. Kävin pari päivää sitten hakemassa apteekista antihistamiinia ja Lecrolyn-silmätippoja, jotka on tarkoitettu nimenomaan allergiseen sidekalvontulehdukseen. Ensimmäisen antihistamiinin ottamisen jälkeen sain vaivatta silmät auki heti aamulla ilman mitään pakkoja laittaa esim. Artelacia tms. kosteutustippoja silmiin.

      Silmien "kuivuudessa", punoituksessa, hiekan ja roskan tunteessa voi siis olla keväisin kyse todella myös esim. lepän siitepölykauden alkamisesta. En todellakaan halua väheksyä oikeasti kuivien silmien aiheuttamaa tuskaa ja elämänlaadun heikkenemistä, mutta haluan tuoda esiin sen, että tällaisestakin voi olla kyse, vaikka optikko/ työterveyslääkäri/ terveyskeskuslääkäri/ silmälääkärikään ei osaisi näitä epäillä.

      • kuivis

        Minulla samantapaista juttua,mikään ei auttanut kuin hetken ja aamulla yhtä kipua silmän aukaisu. Muutama silmätulehduskin.Sitten sain ohjeen käyttää aamuisin allergia tippoja ja iltaisin tavallisia tippoja.On toiminut täydellisesti,ilmastoituihin paikkoihin varaudun Bebanthen tipoilla.En ole varsinaisesti allerginen millekkään,mutta ilmeisesti yliherkkä kutomiselle huonepölylle ja katupölylle ja ehkä eläimetkin yleensäkin pöly,joten tuo aamuinen allergialääke tippa vie oireet ja iltatipat voitelee kuivuuden.Silmälääkäri tämän ohjeen minulle antoi.


    • Silmät ja ruokavalio

      Luulin , että kuivat silmät johtui ensin homeesta (asunto ja työpaikka) . Ei ollut. Ei johtunut myöskään iästä (40v., optikko vihjasi näin) .Piilarit oli ikäviä käyttää, juuttuivat silmiin... Nyt korjasin syömistä muista syistä (vatsakivut ) ja n 3vko päästä huomasin, että piilarit irtoaa helposti. Silmät on kosteat taas. Maidon ja viljatuotteiden pois jättäminen ( kokonaan, hylat pois myös) auttoi sekä vatsaan, että silmiin ( täysin odottamaton ja mahtava juttu!). Silmät kuulemma heijastaa maksan toimintaa, ja kun jätin kokeeksi nuo sopimattomat tuotteet pois: maksa on kaiketi rauhoittunut.

      Jos ruokavalio aiheuttaa käytännönjärjestelyita ja jtn vaivaa, se kyllä kannattaa kokeilla. Nyt on niin hyvä olo.

    • tummatpilvet

      Hei, miten tähän ketjuun kirjoittaneet tätä nykyä pärjäilevät? Itse kävin kolme kuukautta sitten femtolasikissa ja siitä asti riesana todella kuivat silmät :( Mietin auttaako aika tähän vaivaan. Muiden kokemuksia kaipailisin lisää!

      • Lasik-kuivasilmäinen

        Aika auttaa yleensä tähän vaivaan, mutta silmien kosteuden palautuminen femtolasikin jälkeen saattaa kestää 1-2 vuotta. Joidenkin leikkauspaikkojen väittämät siitä, että kuivuus kestää vain 3-6 kuukautta on aikamoista pötyä. Ideaalitilanteessa silmät tuntuvat kuivilta vain muutaman kuukauden, mutta se ei tarkoita etteivätkö ne ole kuivemmat kuin ennen leikkausta.

        Leikkauksessa leikataan kyynelten toimintaan vaikuttavia hermoja. Silmät saattavat olla kuivat kaksi vuotta, koska niin pitkään kestää leikkauksessa katkaistujen hermojen palautuminen normaaliksi. Joillekin (5 – 50 % riippuen lähteestä) kuivuus jää pysyväksi. Näitä faktoja ei vain yleensä kerrota esitutkimuksessa vaan silmäleikkauksista annetaan liian turvallinen kuva.

        Jos silmät ovat kuivat, silmäleikkaukseen (femtolasik) ei kannata mennä. Paha silmien kuivuus on itse asiassa este leikkaukselle. Kuitenkin suurimmassa osassa leikkauspaikkoja silmien kuivuutta ei testata esitutkimuksessa ja tämä on aivan käsittämätöntä.

        Tummatpilvet, älä kuitenkaan menetä toivoasi. Luultavasti silmiesi kuivuus paranee ainakin vähän (tai kokonaan) kuukausien mittaan. Minun toinen silmäni palautui normaalin tuntuiseksi yli vuoden kuluttua femtolasikista, toinen ei ikinä parantunut.

        Muista laittaa tarpeeksi silmätippoja, vaikka silmät eivät aina tuntuisikaan kuivilta. Kuiviin silmiin saattaa tulla tulehduksia helpommin. Kannattaa käydä silmälääkärissä tarkistuttamassa, onko silmissäsi kenties myös tulehdus, joka vaatii erilaiset silmätipat. Jos kuivuus häiritsee paljon, silmiin kannattaa ehkä laitattaa väliaikaiset kyyneltietulpat.


    • tummatpilvet

      Kiitos vastauksestasi Lasik-kuivasilmäinen. Tämä kuivuus todella häiritsee jatkuvasti ja aionkin kokeilla noita väliaikaisia kyyneltietulppia. Mitään suurta muutosta en odota tapahtuvan lähikuukausina. Pelottaa vähän miten tulen pärjäämään näiden silmien kanssa tulevaisuudessa jos vaiva ei helpotu. Punoitukseen on käytössä allergiatipat, ne auttaa hieman ärsytykseen. Kurjaa ettei paljon vaihtoehtoja ole, tämän kanssa on vaan elettävä.

    • merri

      mulla on kuivat silmat mutta en ymmarra miksi usein kun heraan yolla oikea silma on kuin liimautunut kiinni eika mitaan rahmaa ole ja aukeaa heti kun kanen silmatippoja

    • UteliasOne

      onko kukaan kokeillut miten ruokavalio auttaa, onko tuloksia?

    • hiekkapaperisilmä

      Auttaisikohan otsoniterapiahoito kuivasilmäisyyteen/sjögreniin?

    • saborpharma
    • Evil-eye

      Hei. Olen kärsinyt kuivasilmäisyydestä nyt 10 vuotta. Oireet varsinkin oikeassa silmässä on yhtäkkiä pahentuneet tämän vuoden aikana. Silmän pinta on rikki n kerran viikossa. Yön jälkeiseen kuivuuteen olen löytänyt apua suihkutettavasta Tears again silmäsuihkeesta. Uskaltaa jo hetken päästä aamulla avata silmät :-) Nyt olen tyrniöljykuurilla Omega-7 ja Omega-3sta olen syönyt jo 20vuotta.
      Minulla ei ole mitään perussairauksia eikä allergioita.

    • Toinenpunasilmä

      Minulla tulee nyt 6 vuotta lasik leikkauksesta ja sen jälkeen riesani on ollut nämä kuivat ja punoittavat silmät. Sitä ennen minulla ei ollut mitään ongelmaa silmieni kanssa, ja leikkauksen piti helpottaa elämääni kun pääsee laseista eroon mutta kävikin päin vastoin! Tekisin mitä tahansa jos saisin ne minun terveet silmät takaisin ja käyttäisin mielelläni laseja ja piilareita tämän punoituksen tilalla :´( On kokeiltu kaikkia tippoja ja välillä tuntuu että nekin vain pahentaa tilannetta. Kortisonitipat auttaa punoitukseen juuri sen aikaa kun niitä saa käyttää ja sen jälkeen tilanne on entistä pahempi, joten en enää niitäkään viitsi käyttää. Tämä vaiva on kyllä vaikuttanut sosiaaliseen elämään, ajattelet että olisi kiva mennä jonnekkin tapahtumaan ja sitten vilkaiset peiliin ja ajattelet että jäänpä sittenkin kotiin kun peilistä katsoo takaisin ne ikuisesti punottavat silmät. Minun silmäni ei aina edes tunnu kuivilta mutta punoitus on ja pysyy. Silmät ovat oikeastaan koko ajan mielessä että kuinkahan pahat ne nyt on ja jos jonnekkin pitää mennä että ei vain voi jäädä kotiin, ensimmäinen ajatus on että minkähänlainen valaistus siellä on, jos on kunnon loisteputkivalot niin silmät näyttää tosiaan kuin viikon ryypänneellä, hämärämmässä valossa ei taas näytä aivan niin pahalta. Vaiva on kyllä todella kiusallinen ja on vienyt itsetuntoni kyllä aikalailla pohjiin ja ennen leikkausta olin tyytyväinen ulkonäkööni, nyt en enää voi sanoa samaa. Aikaisempia viestejä kuin luin niin kyllä näitä kohtalontovereita täältä näyttää löytyvän ja olisi kyllä kiva kuulla jos joku on jo löytänyt ratkaisun vaivaan että mitähän sitä voisi vielä kokeilla? Vai onko minun loppuelämäni nyt tätä että et oikeasti voi nauttia elämästä kunnolla enää ikinä, välillä vaivun kyllä todella epätoivoiseen tilaan ja itken kohtaloani, vaikka itse leikkaukseen silloin aikanaan menin innoissani että jee pääsee laseista eroon mutta silloin ei todellakaan mainittu kertaakaan että tässä voi käydä myös näin.. Puhuttiin vain jostain max puolen vuoden kuivasilmäisyydestä ja että kyllä ne palautuu normaaliksi aina... Oftan starinea olen kokeillut jos siitä olisin saanut avun edes väliaikaisesti, ei vaikutusta ja Lomudal tippa on myös ollut käytössä jos johtuisi sittenkin jostain allergiasta (testeissä olin jokunen vuosi sitten, ei löytynyt mitään) Nenä minulla kyllä vuotaa myös lähes koko ajan ympäri vuoden ja sillä sitä allergiaakin epäilin mutta ei ollut sekään. Kohtalotoverit auttakaa tai surkutellaan edes yhdessä kurjaa kohtaloa niin ettei yksin tämän asian kanssa tarvisi olla enää...

    • Toivottomalta_tuntuu

      Kärsin ihan samasta vaivasta kuin sinä Toinenpunasilmä. Lasik-leikkauksen jälkeen silmien kuivuudesta on tullut sietämätöntä. Silmäni ovat usein punaiset ja äärimmäisen herkät. Nyt pari vuotta leikkauksesta eikä tilanne ole muuttunut miksikään. Tähän vaivaan on hankala löytää helpotusta, rajoittaa tosi paljon elämää :(

      Olisi kiva jos voisit kirjoitella minulle sähköpostia: [email protected]

    • Maissi-Meirami

      Olen kärsinyt kuivista silmistä muutaman vuoden, silmälääkärin mukaan silmäni olivat rutikuivat ja se kalvo silmän päällä näytti joskus olevan ihan rypyssä. Luontaistuotekaupan myyjä suositteli sellaista tyrnimarja-mustikka valmistetta joka on ihan silmiä varten ja kertoi että moni on sanut siitä apua. Aloin käyttää sitä ennen joulua ja vasen silmä on paljon parempi, en laita siihen kostutustippojakaan jokapäivä. Silmälääkärikin sanoi että siinä on kosteus jakautunut tasaisesti eikä näy kuivia kohtia. Toinen silmä oli ennallaan, siinä on muutakin vikaa, menen laserleikkaukseen ensiviikolla. Toi tyrniöljy oikeasti auttaa joitakin, en tiedä onko tyrnimarjojen syönnillä samaa vaikutusta koska se öljy puristetaan marjan siemenistä. Jos syö kokonaisia marjoja siemenet kulkeutuvat elimistön läpi sulamatta. Ovathan nuo kapselit hieman hintavia, mutta kyllä ne kostutus tipatkin maksavat, vaikka ostaisi ne reseptilläkin. Kostutustippojakin kannattaa käyttää erimerkkejä vaihdellen. Kuulema jos käyttää aina vain yhtä ja samaa, silmä tottuu siihen, eikä se enää tehoa. Itse joudun käyttämään yksittäispakattuja tippoja, silmäni ei kestä niissä muissa olevia säilöntä aineita, monet ovat herkistyneet niillekkin tietämättään. Ei auta kun kokeilla, josko löytäisi itselle sopivan avun.

    • Huolestunutvaimo

      Huh mikä ketju.. Avomieheni kärsii kuivista silmistä (etenkin vasen silmä) ja ne punoittavat joka ikinen aamu ja tuntuu kuulemma että polttelee ja on roskan tunne. Kaikki tipat ja kreemit on kokeiltu, kotona ilmankostuttaja, belphasteam lasit ja hän jopa tilasi netistä 7eye lasit. Tuntuu että mikään ei vie oireita kokonaan pois. Hänellä on krooninen tali-ihottuma joka näyttäisi olevan yhteydessä näihin kuiviin silmiin. Hassua, että oireet alkoivat noin reilu vuosi hänen muutettuaan Suomeen (kotoisin etelä-euroopasta). Nyt haetaan viisumeita Australiaan mutta pelkona on, että tää ongelma on ja pysyy. Niin toivoton tilanne!! Vaikuttaa meidän molempien elämään kun toinen on sairaslomalla koko ajan ja eikä pysty elämää "normaalia elämää". Tsemppiä teille kaikille hurjasti.

    • Huolestunutvaimo

      Huh mikä ketju.. Avomieheni kärsii kuivista silmistä (etenkin vasen silmä) ja ne punoittavat joka ikinen aamu ja tuntuu kuulemma että polttelee ja on roskan tunne. Kaikki tipat ja kreemit on kokeiltu, kotona ilmankostuttaja, belphasteam lasit ja hän jopa tilasi netistä 7eye lasit. Tuntuu että mikään ei vie oireita kokonaan pois. Hänellä on krooninen tali-ihottuma joka näyttäisi olevan yhteydessä näihin kuiviin silmiin. Hassua, että oireet alkoivat noin reilu vuosi hänen muutettuaan Suomeen (kotoisin etelä-euroopasta). Nyt haetaan viisumeita Australiaan mutta pelkona on, että tää ongelma on ja pysyy. Niin toivoton tilanne!! Vaikuttaa meidän molempien elämään kun toinen on sairaslomalla koko ajan ja eikä pysty elämää "normaalia elämää". Tsemppiä teille kaikille hurjasti.

    • LääkkeetJAhaitat

      Hei kaikki. Minulla ollut silmät kuivat 5kk. Pidän osasyyllisenä antibiootin käyttöä. Ensin silmään 16pv. Sitten ruusufinniin 3kk. Kaikki on kokeiltu. Ihan ku jossain olisi tukos kun silmään ei tule yhtään omaa kyyneltä. Olen tässä välillä aukaissut kyynelkanavia sipulin paloittelulla. Vähäksi aikaa tulee kyyneleet.

      Netistä googlettamalla 'lääkeaineiden haittavaikutukset silmille'- löysin 400sivua pitkän luettelon eri lääkeaineiden vaikutuksista silmille. Esim ruusuakne, astma ja migreenilääke ovat listalla ja aiheuttavat mm silmäreunan tulehdusta, silmien kuivumista ym. Oireet mistä kärsin tuli lääkkeistä. Etsikää tutkielma.

    • onpassjoo

      ..onpas kiinnostava aihe. Keskustelu alkoi maaliskuussa 2006 ja senkun jatkuu vaan ?

    • harmillista

      Toi kuivasilmäsiyys on sellainen asia joka jatkuessaan yhäti saattaa aiheuttaa kaihia sun muita silmäsairauksia. Se voidaanko näitä sairauksia sitten enää leikata on kokonaan toinen asia. On ihmeellistä ettei henkilöt saa vaivoihinsa asiallista hoitoa.

    • jaapuaolensaanut

      Itse olen saanut kuiviin silmiini toimivan itsehoito kokeilun joka ainakin minulla toimii.
      Toimii niin hyvin että olen käyttänyt sitä yli 10 vuotta . Ja se kyllä toimii.
      Ennenkuin kerron siitä niin haluan tiedoksi seuraavaa. Ensinnäkin on jokaisen omalla vastuullaan mitä hän tekee ,vaikka nyt näköaistinsa suhteen. Kaikki vastuu on vain ja ainoastaan henkilöllä itsellään. Toiseksi . Kun silmien kuivuus on jatkunut jopa vuosikausia niin silmien rakenne on muuttunut ehkä jo siten että pitkäaikaisesta silmien kuivuudesta johtuen silmissä on saattanut tapahtua jo "käänne pahempaan" juuri tästä edellämainituista syistä ilman että henkilö on siitä välttämätä tietoinen?
      Ja tähän vaiheeseen jos ja kun sitten henkilö saattaa kokeilla jonkun toisen omatekoista hoitokeinoa niin kokeilijalle saattaakin tulla kokemus että hänen silmänsä ovatkin kehittyneet "pahempaan suuntaan " sen jälkeen kun hän päätti kokeilla saamaansa itsehoitokeinoa ? Että senjälkeen kun hän kokeili toisen henkilön keinoa hänen omat silmänsä ovat kehittyneet todella huonompaan suuntaan. Kaikki nämä täytyy ottaa huomioon jos aikoo ja haluaa saada apua jonkin toisen henkilön keinoista. Ensisijainen vastuu on aina henkilöllä itsellään.

    • joskiinnostaisi

      ..mutta kiinnostaako se ketään ? Ei kukaan ole vastannut .....

      • kuivatsilmät

        kiinnostaa kovastikin. kerrotko?


    • omakeino

      Tokikin kerron. Ongelmana vain on että en ole löytänyt tarpeeksi pientä annosmittaa jolla jokainen voisi annostella ainesosaa ? Mikä olisi niin pieni annosmitta ettei paljon (kynnellistä ) isompi . Mutta mietin sitä vielä. Kärsitkö kuivista silmistä ? Minä joudun käyttämään jatkuvasti (pakostakin ) omaa keinoani. Hiljattain lääkäri tarkisti näköni .En tarvitse enää lajeja ajon aikana. Television teksti näkyy hyvin , aiemmin sumuisena ja ilman laseja..ei. Kaikin puolin olen tyytyväinen. Silmätulehduksia ei sitten 2000 alun jne.

    • omallavastuullasi

      Tässäpä tämä sitten. Tarvikkeet (itsellä) hiusvärien muovinen sekoituspullo jossa kierrokorkki ,vetoisuus noin 1dl, joka on erittäin huolellisesti pesty ! 4kpl tavallista
      tulitikkua annosmääritelmänä . Tikuista leikattu (rikillinen ) paksumpu pää pois joita käytetään aloittelijalle annosmäärän arvioimiseen sekä noin 5 tipallista vettä saman annosmäärän arvoimiseksi. Merisuolaa jossa lukee ,Jozo,"luonnollinen merisuola ilman lisäaineita" Tällöin suola ei sisällä paakkuuntumisen estoaineita eikä jodia.
      Itse aloitin puhdistetulla merisuolalla koska en löytänyt puhdistettua , kunnes viimein löysin. Lisäksi apteekista ilman reseptiä putkilo Bepanthen emulsiovoide (sitä ohuempaa joka ei ole niin rasvaista )

      Otetaan noin litra hanakylmää vettä teräskattilaan. Kun vesi kiehuu laitetaan kyseinen muovipullo ja korkin osat irroitettuna veteen. Lusikalla käännellään muovipulloa jotta se desinfioituu kunnolla.Osat nostetaan puhtaalle lautaselle. Uusi kylmä hanavesi kattilaan ,noin 1 dl ,veteen lisätään aiemmin 4-5 tulitikun pään kokoinen massa sitä merisuolaa. (Toisena merisuolan annos määritelmänä voi käyttää noin 5 kpl vesitippaa vastaava massa merisuolaa ) .Siis joko 4-5 tulitikun massa tai sitten noin 5 vesitipan massamäärällinen merisuolaa.

      Seosvesi kiehautetaan ja kattilaa voi hieman sekoittaa lusikalla. Kuuma keitetty suolavesikattila saa joko hiljalleen jäähtyä (itse laitan kattilan kylmään veteen jolloin se jäähtyy nopesti) . Sillä välin kun vesi jäähtyy laitetaan puhdistettuun muovipulloon bepanthenia..noin puolet enempi kuin oli sitä merisuolaa vedessä.

      Jäähtynyt vesi laitetaan muovipulloon (ensin vain puolet vedestä ) korkit kiinni ja ravistetaan jotta sekoittuu. Kaadetaan loput vedestä siihen muovipulloon ja varotaan ettei sitä kylmää jäähdytysvettä mene muovipulloon koska kattilan pohjassa on nyt vettä !

      Itse käytän seosvettä aamuin -illoin. Säilytetään jääkaapissa. Säilyvyys (muista laittaa aina kierrekorkki ) noin 6-7 päivää.

      Joskus on käynyt niinkin että seosvesi on päässyt vanhenemaan ja silmissä on alkanut tuntua ärsytystä. Tällöin vaan keitetään uusi seosvesi ja huuhdellaan saman päivän aikana silmät useamman kerran.

    • pienilisä

      ..tietenkin pitää lukea . Itse aloitin tavallisella merisuolalla koska en löytänyt puhdistettua.

    • pienilisä

      Pieni lisäys "omallavastuullasi " ohjeeseeni. Muistathan että sitä kylmää hanavettä ei saa laittaa siihen keitettyyn muovipulloon missään vaiheessa koska kylmäkin hanavesi ei ole desinfioitunutta (keitettyä) vettä! Vaan sinulla on jokin..vaikka kahvikuppi jolla otat sen (muovipullollisen ) sitä kylmää hanavettä kattilaan. Keitetty vesi säilyy paremmin kuin kylmä hanavesi.

    • Höyrykokeilu1-2

      Kiitos vinkistä. Minä olen huomannut kuuman vesihöyryn helpottavan oireita. Ensin keitin kattillassa tavallista hanavettä johon lusäsin ruususuols. Varmaan 3 ruokalusikallista. Annan höyrytä huoneilmaan. Nostan kattilan hellalta ja laitan koko naaman kattilan päälle 6-10 min. Höyry auttaa kyynelkanavia avautumaan. Sen jälkeen puhdistan peilin kans valossa ripsien reunat niin että kaikki karsta irtoaa.

      Tämän jälkeen keksin tästä vielä paremman konstin. Otetaan kaks maitopurkkia, jossa muovi korkki aukot sopivasti silmille. Pohjaan aukot josta höyry kulkeutuu aukkoihin. Purkit kattilan päälle ja hellalle. Hana vettä ja ruususuolaa. Tavallinen varmaan sopii kans.(puhdas) Kun höyry alkaa tulla aukoista ja ei ole tulikuumaa. Silmät aukoille ja siinä 10min. Välillä voi kuumentaa hellalla että uutta höyryä tulee. Sitten taas kunnon ripsireunojen puhdistus. Tänään on 2. kokeilupäivä ja silmät on olleet koko päivän kosteat. Kävin jopa ulkona ilman uimalaseja.

      Netissä on myynnissä höyrylaseja kuivasilmäisille. 200€. Maitopurkit saa 2€ ja lopputulos yhtä hyvä.

    • tälleenn

      Olisi mukavaa saada kommentteja hoidosta. En nyt tarkoita tuota maitopurkkijuttua
      (maitotölkki ) vaan nimimerkin .."omalla vastuulla " . Mikäli on ollut apua niin kerrohan. (ehkä 2-3 viikon seurantajakso auttaa ).

    • Veristävä

      Minulla on nyt syksyllä silmät alkaneet vetistää niin että koko ajan saa silmäkulmia pyyhkiä, vain yöllä eivät vuoda. Kävin silmälääkärissä. Kuivat silmät. Sain tippoja Thealoz Duo tai Optive Plus. Kumpikaan ei auta ekä muuten muutkaan. Meibomin rauhaset tutkittu. Lääkäri käski topsilla hieroa luomen reunoja. Mistään ei apua, Ei siis aikaisemmin ole ollut ongelmia. Silmät eivät ole kipeät, vouto on vaan erittin rasittavaa.

    • Chris84

      Minä kävin espanjassa thermoflo hoidossa enkä ole elokuun jölkeen käyttänyt kosteutustippoja=)

    • Lasihiiri

      Eikö kukaan täällä ole kokeillut skleraalisia piilolinssejä? Ovat useammin käytössä huononmuotoisten sarveiskalvojen optisessa korjauksessa, mutta lukemani mukaan toimivat myös vaikeankin kuivasilmäisyyden hoidossa. Suomessa niitä vaan sovitetaan tosi vähän ja suurin osa silmälääkäreistä ei taida edes olla tietoisia niiden tehosta. Ideana on siis se, että sarveiskalvon ja normaalia isomman, silmänvalkuaiselle ulottuvan kovan piilolinssin väliin laitetaan fysiologista NaCl-liuosta ja silmän pintaa siis peittää koko ajan nestekerros. Tietoa löytyy englanniksi hakusanoilla scleral lens.

    • Soofe

      Todella kuivat silmät. Siirto tehty 6/2008. Käänteishyljintä eli kuivasilmäisyys alkoi seuraavana vuonna. Juoksin silmäpolilla vuosia ja vuosia kunnes aloin vaatia lähetettä silmäklinikalle Meilahteen. Ensimmäiset pari vuotta silmäklinikalla kokeiltiin kaikenlaisia hoitoja. Vuoden 2015 lopulla kokeiltiin vielä viimeistä keinoa eli piilolinssiä. Aloitin sen jälkeen oikeaan silmään (joka oli todella kuiva ettei pysynyt auki) piilolinssin (kova). Sen jälkeen käynyt vain kontrolleissa. Linssi pelannut hyvin ja elämä lähes normalisoitunut. Lähes siksi koska onhan siinä oma vaivansa aamuin illoin puhdistuksineen mutta kannattaa tämä vaiva tehdä elämän helpottamiseksi. Tiedän siis hyvin mitä tarkoittaa paha kuivasilmäisyys.

      • TIP66

        KOFEIINI Silmälääkärillä käyntejä koko ikä/66v. Kaikki konstit kokeiltiin. Pitkän sairauden aikana en nauttinut kahvia, teetä enkä suklaata. Silmäni paranivat. Kun join kahvia kolme kuppia ekana päivänä terveenä niin vaiva palasi heti silmiin. Nyt olen rajoittanut yhteen kupilliseen päivässä ja juon lasillisen vettä kahvin ohessa. Vain laihaa teetä kupillisen. Suklaata harvoin, Olen siis itselläni todennut, että kuivat punaiset ärtyneet silmät ja kipeät sieraimet nenässä johtuu elimistön kuivumisesta.
        Kofeiiniton murukahvi ei tee mitään oireita silmiin.


    • auttaa

      Kuiviin silmiin ja punaisiin silmänympäryksiin risiiniöljyä, sisäisesti tyrnikapseleita, juo vettä riittävästi. Kuivaan nenään laitan voita.

    • Böjou

      Kiitos kaikille kuivista silmistä kirjoittaneille! Olen kuivien silmien kanssa taistellut parikymmentä vuotta ja koko ajan vaan kuivemmaksi menevät. Oli ihana löytää "vertaispalsta" ja saada uusia vinkkejä, joita voi kokeilla. Täällä oli kirjoitusta Meibomin rauhasista - luin tietoa Meibomin rauhasten toimintahäiriöstä ja hoidosta. Tämä oli minulle uutta, nyt kokeilen, miten hoito-ohje minun kuiviin silmiini tepsii. Kahvia olen juonut vähän, mutta nyt yritän sen vähäsenkin jättää, aamut on kyllä vaikeita, eihän sitä herää ilman kahvia. Tsemppiä kaikille, yritetään kestää näiden silmien kanssa!

    • Kuivatsilmät10kk..jatkuu

      Minulla oli kuivan silmän oireet lähinnä vasemmassa silmässä, kunnes erehdyin päivystykseen pari vk sitten. Sain antibiootti tablettikuurin, ja 2 lääkäriä molemmat tutkivat silmiä, toinen ei nähtävästi pessyt käsiä ja nyt jotain kipuilua terveessäkin silmässä. Ennen oli ärsytys vaan vasemman yläluomen alla. Vähä harmittaa. Luin tuosta doksisykliin antibiootista ettei saisi määrätä edes jos on ruusufinni. Ja lisää myös kuivien silmien oireita. Huomisesta lopetan.

      Oletteko kokeillut hopeavettä silmäoireisiin? Ajattelin kokeilla kun sillä pitäs saada hoidettua erilaisia sairauksia. Lopetan antibiootit ja yritän luonnon lääkkeillä.

      Onko teillä muilla ollut tuollaista kummaa ärsytystä yläsilmä luomen alla? Siinä taitekohdassa takana?

      Yksi hyväkonsti kuiviin silmiin on ollut Teepuuöljy. Laitan sitä tipan topsupuikkoon ja lantraan vedellä, kuivaan sen niin ettei tipu ja hieron silmäluomille. Ei saa mennä silmään, aiheuttaa silmä ärsytystä joten oltava melko kuiva topsupuikko. Melko välittömästi luomea alkaa kihelmöidä ja kyyneleet tulevat silmiin. Teepuöljy on vahvan antibakteriaalinen, pystyy poistamaan ihopunkkejakin. Ulkomailla valmistettu puhdistusliinoja joilla hyvät parantavat vaikutukset eri silmä/luomen oireisiin. Yritän kopioida linkin jos onnistuu.

      www.cliradex.com

    • Merjalamp

      Minä olen käyttänyt A-vitamiinia tabletteina (luontaistuotekaupasta) ja keitetyn porkkanan viipaleita silmille.
      Porkkana viilentää, tuntuu mukavalta, vähentää tulehdusta ja siitä saa myös A-vitamiinia "suoraan silmään".

      Askelterveyteen.comissa sanotaan näin:
      Porkkana on täydellinen apu silmä-ärsytyksen hoitoon. Sen ominaisuudet ovat aina olleet varsin erinomaisia silmäongelmiin, joten kokeile rohkeasti. Keitä yksi porkkana vedessä ja leikkaa siitä kaksi ohutta siivua ja aseta ne silmillesi kymmeneksi minuutiksi. Toista kolme kertaa päivässä uusilla siivuilla. Tämä vähentää ärsytystä ja tulehdusta silmissä.

    • Itkuailmankyyneleitä

      Minulla on ollut totaalisen kuivat silmät noin 25 vuotta. Kyyneleitä ei erity, itken ilman niitä. Alkuaikoina käytin lacrisert-lamelleja, ne olivat todella hyviä. Lamelleja ei enää moneen vuoteen ole Suomesta eikä muualta Euroopasta saanut. Eli on pärjättävä tipoilla. Silmälääkäri ei suosittele kyynelkanavien tukkimista, sitä kokeiltiin kyllä sulavilla tulpilla. Silmät ovat aina kipeät ja toisessa silmässä on tulehdus muutaman viikon välein, menee viikon oftaquix-kuurilla ohi, mutta tulee aina takaisin. Mitään muuta apua ei ole tarjottu. Aikoinaan etsittiin syytä sjögrenin syndroomasta, mutta sitäkään ei lopulta diagnostisoitu, on nyt vaan tällainen vamma. Jäin eläkkeelle ohjelmointityöstä, mutta ei tämä ongelma ole poistunut, vaikkei koko ajan näyttöä tuijotakaan. Onkohan olemassa lääkäriä, joka olisi erikoisesti tähän asiaan perehtynyt?

    • Piiipaaaaaaw

      Kokeile Sirje Peltosta tai Jukka Saarta. Pitävät vastaanottoa ainakin Helsingissä.

    • taptip

      Onko kellään täällä tietoa tai kokemusta syklosporiinitipoista kuivasilmäisyyden hoidossa?

      • bjhgyg

        Mulle kokeillaan niitä nyt seuraavaksi, jos kortisonitipat ei auta. Ovat kuulemma tuoneet monelle avun kuivasilmäisyyteen. Muuta ei lääkäri oikein maininnut.


      • taptip
        bjhgyg kirjoitti:

        Mulle kokeillaan niitä nyt seuraavaksi, jos kortisonitipat ei auta. Ovat kuulemma tuoneet monelle avun kuivasilmäisyyteen. Muuta ei lääkäri oikein maininnut.

        Olen ymmärtänyt, että vie aikansa ennen kuin alkavat toimia, mutta jos päädyt kokeilemaan ko. tippoja, olisi mahtavaa, jos voisit palata kertomaan kokemuksiasi, mikäli vain muistat.


      • bjhgyg
        taptip kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt, että vie aikansa ennen kuin alkavat toimia, mutta jos päädyt kokeilemaan ko. tippoja, olisi mahtavaa, jos voisit palata kertomaan kokemuksiasi, mikäli vain muistat.

        Päädyttiin kokeilemaan tuota siklosporiinia ja nyt olen käyttänyt suunnilleen pari viikkoa Ikervis nimisiä tippoja kerran päivässä. Tosiaan lääkkeen vaikutuksien pitäisi olla aika hidasvaikutteista ja kontrolli sovittiinkin vasta 6kk päähän. Vielä en ole oikein mitään muutosta huomannut.


      • taptip
        bjhgyg kirjoitti:

        Päädyttiin kokeilemaan tuota siklosporiinia ja nyt olen käyttänyt suunnilleen pari viikkoa Ikervis nimisiä tippoja kerran päivässä. Tosiaan lääkkeen vaikutuksien pitäisi olla aika hidasvaikutteista ja kontrolli sovittiinkin vasta 6kk päähän. Vielä en ole oikein mitään muutosta huomannut.

        Hei! Toivottavasti saat tipoista pian avun ja toivottavasti palaat vielä raportoimaan mahdollisista muutoksista tilanteessasi.


    • Tsemppiä

      Pellavasiemenöljy 2 rkl päivässä Viscotears yöksi ja päivällä tarvittaessa. Yöksi myös Oftan A-pant tai VitA-pos salvaa. Pyöräillessä aina lasit. Tällä koktaililla parani lopulta myös vuoden hoidon jälkeen silmään pintaan tapaturmassa tullut haava.

    • kolmekymppinen12345

      Femtolasik tehty ja kuivat silmät. Ennen operaatiota ei mitään ongelmia silmien kanssa. Nyt kuivat silmät öisin sekä päivisin. Haittaa elämää. Kadun leikkausta. Kokemuksen perusteella kenenkään TERVEITÄ silmiä ei tulisi laseroida. Liki/haja/kaukonäköisyys eivät ole sairauksia. Silmälaseja on kivan näköisiä. Miettikää oikeasti oletteko valmiita ottamaan riskin :(

    • Höyryä

      Olin lentomatkalla ( yli kuusi tuntia suuntaansa) ja siitä silmäni ärtyivät taas kovasti.
      Oli helpottava tunne olla kosteissa saunan löylyissä. Oireet hävisivät muutamaksi tunniksi.

    • Tippapullo

      Minulle määrättiin Ikervis-tippoja "viimeisenä" keinona kuivasilmäisyyteen. Käytin tippoja reilut kaksi viikkoa ja luovutin - iho silmien ympärillä meni niin pahasti rikki. Kertokaa kokemuksianne näistä Ikervis-tipoista. Kuinka kauan piti käyttää ennen kuin alkoivat vaikuttamaan? Menikö teillä iho rikki tai oliko mitä muita sivuvaikutuksia?

      • Anonyymi

        Minulla oli myös viimeinen keino Ikervis tipat. Olen nyt käyttänyt niitä 6 viikkoa ja viikon kuluttua aloittamisesta rupesivat auttamaan. Iho- ongelmia ei minulla ole ollut. Tippa kirveltää 10 min. Laitan aina sen ennen nukkumaan menoa. Helpotti n. 30-50 % vaivoista, ei kokonaan.


    • tasanenolo

      Minulle Ketipinor sopii mainiosti, ei mitään haittavaikutuksia. Lihottaa kylläkin kun ruokahalu jotenkin kasvaa... Nyt olen iltaisin leipäpalan päälle laittanut herkkukurkkua niin se auttaa suolaisen nälkään ...

    • Kyyneleetön

      Jos joku tätä ketjua vielä seuraa, niin täällä yksi "oikeista kuivista" silmistä kärsivä - ei siis vain satunnaisesti jos tuijottaa tietokonetta tms. Vaiva alkoi n 4 vuotta sitten ilman mitään taustasyytä. Sjögren ja muut testattu, ei ole. Meibomian rauhaset, jotka kyynelnestettä tuottavat, ovat tukkeutuneet ja lähes kuihtuneet pois eli ei ole omaa kyyneltuotantoa. Vaivaan ei ole parannuskeinoa. Olen käynyt läpi kaikki mahdolliset apteekkien ja luonnontuotekauppojen silmätipat, Ikerviksen ja Siklosporiinin, lukuisat kortisonitipat, pitkät antiobioottikuurit jne. Eiran sairaalan kuivasilmäklinikalla kävin Thermoflo -hoitojakson 3 kertaa, joka maksoi n 400 € - ei mitään apua. Viimeisin hoitoni on autologiset seerumisilmätipat, jotka tehdään omasta verestäni. Ne saan keskussairaalan kautta ilmaiseksi, ainakin tämän ekan erän. Mistään näistä hoidoista ei ole ollut apua. Luultavasti tiputtelen silmätippoja loppuelämäni n 2xtunnissa silmiin. Käytössä myös omega 3 ja erityinen silmäomega sekä juon paljon vettä. Lämpöhaude (esim kuumalla vedellä kostettu pyyhe) 2xvrk silmien päälle 10 minuutiksi ja sen jälkeen luomien hieronta. Silmähygienia on myös tärkeä. Ei meikkiä, pari kolme kertaa päivässä teepuuöljy keitetty vesi seoksella silmien pyyhintä. Lisäksi olen saanut keskussairaalan kautta erityiset kovat piilolasit eli scleral lenses, joiden käyttöä voi myös kokeilla kuivan silmän oireisiin. Käytän niitä harvoin, koska käyttö hankalaa ja näkö sumentuu jne. Jos osaatte englantia, kannattaa googlata Dry eyes, löytyy kaikki nämä minun kuvaamat hoitokeinot. Mutta tässä mun tapauksessa ei auta kuin asenne - tällä mennään ja kerron kaikille, että minulla on tällainen harvinainen sairaus ja joudun laittamaan näitä silmätippoja tosi usein. En ole antanut sen estää elämästä elämääni, matkustamista ja työssä käymistä. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille. Facebookissa on muuten myös Dry eyes -vertaistukiryhmiä, joissa ulkomaisia osallistujia, mutta sieltä saa aina parhaat vinkit ja tosiaan sitä vertaistukea.

      • Tukeakaipaava

        Ihailen mahtavaa asennettasi. Olen lukenut palstan aikaisempia tekstejä, tämä asia on todella vaikea kun kohdalle sattuu. Itselläni on vasta muutama kuukausi tuskien taivalta: lukuisia lääkärissä käyntejä sekä käyntejä päivystyksessä, kaikki tipat kokeiltu, luomihoitoja tehty jne. Minulla on lisäksi silmässä jatkuvaa kipua, johon kokeiltu eri särkylääkkeitä tavallisista neuropaattiseen kipuun. Omaa kyynelnestettä ei paljoa erity. Olen jo suorastaan epätoivoinen, kesä on ollut pilalla. Työelämässä en onneksi enää ole.

        Osaisitko suositella jotain ulkomaisista vertaisryhmistä, niitä kun tuntuu olevan monenlaisia? Tämä palsta on ollut aika hiljainen viime aikoina, tukea kaipaisin kovasti. Lääkäreiltä sitä ei ainakaan heru.


      • Kyyneleetön

        FB:n Dry Eye Blepharitis, MGD, Corneal Neuralgia -ryhmässä olen saanut parasta vertaistukea. Dry Eye Zone on myös yksi saitti, en yiedä toimiiko enää kun monet ryhmistä on siirtyneet faceen. Tuo dry eye.. on amerikkalainen ryhmä, jossa tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa. Suomesta ei vertaistukea saa. Kehotan sua hakeutumaan lääkärin lähetteellä jonkun keskussairaalan silmäpolille. Siellä ainakin mua hoidetaan parhaiten. Silmälääkärit ei läheskään kaikki vaivasta tiedä.


    • Wanhaerkki

      Meibonin rauhaset voi lamaannuttaa silmäoireinen ruusufinni. Vaikea havaita ja lääkitä koska ruusufinni voi oireilla ainoastaan silmissä/silmäluomissa/silmien ympärillä. Jos sinulla on ruusufinni todettu muista mainita lääkärillesi /silmälääkärillesi.

      • Tukeakaipaava

        Kyyneleetön, kiitos tukiryhmävinkeistäsi. Tilanteeni ei ole paljoakaan parantunut, tosin on hyviäkin päiviä. Olen onneksi silmäklinikan hoidossa, mutta eipä sieltäkään silmien poltteluun ole oikein löytynyt apua. Kaikki tipat on kokeiltu, paitsi Ikervis ja serumtipat on vielä testaamatta.


    • Anonyymi

      Homeopaattiset silmätipat.

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään kokemusta tälläisestä IPL hoidosta? https://www.iogen.fi/uutinen/toyossuomessa/

      Helsingissä on näköjään tarjolla, nyt pohdin kannattaako lähteä reissaamaan sinne saakka tämän takia. Googlettelin tuota Toyosta ja ihan pätevältä kaverilta vaikuttaa.

    • Anonyymi

      Ota suodatin pois sun kodin ilmanvaihtojärjestelmästä ja kostuu ilma huomattavasti ja myös silmät, usko pois, se on se ratkaisu, samalla myös verenvuoto nenästä loppuu.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Katsele jotain sopivaa leffaa jotta saat kyynelkanavat auki. Niin minä teen muutaman kerran kuukaudessa.

    • Anonyymi

      Sisäisesti laadukkaat öljyt, varsinkin omega7 sisältävät, esimerkiksi tyrniöljy

    • Anonyymi

      Itselläni alkoi oireet noin 2 vuotta sitten. Silmät olivat kuivat ja kyyneliä valui valtoimenaan aina, kun astuin ulos. Pari kk sitten luomireunat tulehtuivat todella pahati ja molemmat silmät turposivat kokonaan kiinni. Silmälääkärin mukaan Meibomin rauhaset aivan tukossa ja kalkkeutuneet. Hänen mukaansa tätä ongelmaa ei ilmene alle vaihdevuosi ikäisillä naisilla normaalisti, vaan kyseessä on useimmiten hormonihäiriö. Hän kysyi olenko vaihtanut ehkäisyä tms ja silloin sen tajusin, otin hormonikierukan 2 vuotta sitten ja oireet alkoivat juuri silloin!
      Nyt olen 2 kk käyttänyt vaikka ja mitä antibiootti ja kortsooni tippoja, syönyt antibiootteja suun kautta, sekä tehnyt haudehoitoa ja hierontaa. SIlmät ovat paremmasa kunnossa nyt, mutta edelleen todella kuivat. En näe kunnolla vaivan takia. Seuraavaksi aion kokeilla ottaa kierukan pois. TOivottavasti asia ratkeaa sillä.

    • Anonyymi

      Usein kehutaan Oftageeliä. Se sopii minullekin, kun käyttää niitä säilöntäaineettoma kerta-annospakkauksia.

      Oftagel-silmägeeli PULLO sisältää säilytysaineena bentsalkoniumkloridia.

      Kyllä piti aika monta lääkeinfoa tutkia, ennen kuin sekin selvisi, sillä monissa ei mainittu ollenkaan säilöntäainetta - säilytysainetta. Onneksi tässä mainittiin:
      https://pharmacafennica.fi/spc/2991732

    • Anonyymi

      Olen löytänyt minulle toimivan tuotteen. Klarin Perfekt.

    • Anonyymi

      Silmälääkärini kertoi, että Oftagel yksittäispakattuja silmätippoja voi käyttää saman päivän aikana muistaakseni 6 tunnin sisällä. Olin lukenut saman jostain aiemminkin, mutta enää en sellaista tietoa löytänyt, vaan käyttöohjeessa sanotaan, että pitää hävittää käytön jälkeen.

      Siinähän on uudelleen kiinni laitettava kärkiosakin.

      Millaista tietoa teillä on näistä yksittäispakattujen silmägeelien säilyvyydestä. Tuntuu hullulta laittaa menemään kahdeksan tippaa, jos käyttää annoksesta vain kaksi. Yhdessähän on noin.10-12 annosta muistaakseni.

    • Anonyymi

      No tuntuisi, että jos on tarkoitus laittaa vain tippa per silmä, niin miksi siinä olisi niin monen tipan edestä ainetta ja vieläpä kiinni laitettava korkki?

      Kummallista, että ohje kehoittaa heittämään sen heti pois. Pitäisikö parin tunnin kuluttua avata taas uusi, vaikka edellinen on melkein täynnä?
      Jotenkin ei loogista.

      • Anonyymi

        Se on rahastusta.


    • Anonyymi

      Onko täällä kukaan saanut huomattavaa apua jostakin hoidosta kuivasilmäisyyteen? Mitkä yleensäkin ovat parhaat konstit kyseiseen vaivaan. Näyttää tämän asian kanssa kärsivä jäävän ihan yksin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lisää kommentteja kuivasilmäisyyden hoidosta ja kokemuksista.

    • Anonyymi

      Paras apu kuiviin silmiin on KOFEIININ rajoittaminen ja

      kasvojen huuhtelu usein haalealla vedellä, ainakin aamuin ja illoin

      minulla on ollut kuivat silmät koko ikäni

      pari vuotta sitten seurasin kofeiinin saantini... olipa ylitys 80 % liikaa
      kahvi tee pepsi suklaat jne

      plus

      takuutuote...toimii
      BEPANTHEN EYE silmätipat 40 pipettiä

      • Anonyymi

        "Paras apu kuiviin silmiin on KOFEIININ rajoittaminen ja

        kasvojen huuhtelu usein haalealla vedellä, ainakin aamuin ja illoin"

        OLEN SAMAA MIELTÄ , kahvia korkeintaan 2 x päivässä ja vain kupillinen.
        Kahvi on paha, ensin on nuorempana diureetti, eli poistaa nestettä, kun vanhemmaksi tulee se tuhoaa munuaiset. Munuaissairaan eka rajoitus kahvi, sitten lehmänmaito, banaani muna.


    • Anonyymi

      Olen kärsinyt pahenevasta kuivasilmäisyydestä jo useamman vuoden ja testannut kaikki mahdolliset silmätipat. Silmälääkäri teki lapputestin ja totes silmäni kuiviksi, toisessa lapputestin tulos oli 3,5 ja toisessa 5, normaalilukema on 10 .
      Hän määräsi kuukauden kuurin kortisonitippoja sekä jatkuvaan käyttöön Ikervis-tipat - yksi tippa kumpaankin silmään iltaisin. Pientä epämukavaa ja hetken kestävää kirvelyä lukuunottamatta hoito on tuonut minulle avun vaivaani. Suosittelen lämpimästi.

    • Anonyymi

      Moro

      Sama vaiva vuosia. Tänään hain Silmälääkäri Öga Tampere Idrop mgd tippoja. Auttoivat heti. Saa nähdä kuinka kauan vaikutus kestää. Vaiva alkoi heti kun kylmeni ja alkoi tuuli tuntumaan silmissä. Vuosia kokeillut kaikkia tippoja, kesä meni joten kuten Bepanthen tipoilla, mutteivat riitä talvella.

    • Anonyymi

      Moi
      Mua vaivasi 30 v kuivat silmät. Meni tuhansia tippoihin ja lääkäreihin eikä mitään apua.
      Tuttavan kehotuksesta ostin vahvoja kalaöljykapseleita joissa monia vitamiineja. 2 kpl päivässä.
      Kuivasilmäisyys loppu siihen.
      Kannattaa koittaa, ei häviä mitään.

    • Anonyymi

      Tietokoneella istun päivät töissä ja silmät ärtyvät todella pahasti. Kuukausia ehdin kärsiä jo vaivasta. Mitkään tipat eivät oikein enää auttaneet, vaan hirveä kutina ja roskantunne silmässä koko ajan. Netistä luin, että Omega7 tyrniöljy-kapseleita ja sinivalolasit työskennellessä (esim. nämä: https://www.northray.fi/products/kide-paivalasit-kirkas (toni10-koodilla sain vielä alea). Loppui kuivuus muutamassa päivässä.

    • Anonyymi

      Käyttääkö teistä joku betasalpaajia? Itsellä varsinkin propral on todellinen silmien kuivattaja. Ei tarvitse ottaa kun 2 krt 10mg säännöllisesti niin jopa on parin päivän jälkeen silmät kuin roskia täynnä. Meni kyllä aikaa kunnes yhteyden tajusin vaikka se lukee haittavaikutuksissa eli kuivasilmäisyys ja sidekalvotulehdus. Riittää kun on päivän, pari ilman ja silmät on kuin mitään ei olisi niissä koskaan ollutkaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2814
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      522
      2645
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      55
      1077
    Aihe