Noidannuoli/lihaskramppi

Vadelma

Mulla on ollut tällainen noidannuoli- tai lihaskramppi -tyylinen SIETÄMÄTÖN kiputila aina vähän väliä. Se tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta, ei tarvitse todellakaan ees tehdä mitään. Nythän se taas iski ja antakaa hyvät kohtalotoverit neuvoja miten tästä kiputilasta selviää? Missä asennossa kannattaisi olla ym? Olen käynyt useaan otteeseen lääkärissä ja on koitettu monia lääkkeitä (Voltaren, Sirdalud, Panacod, Meloxicam, Ketoren). Kipupiikkejä on annettu kaksin kappalein.. Mutta mikään ei auta. Mikä teitä on auttanut?

54

104914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eve 38

      Eiköhän noihin jumittuneisiin lihaksiin auta hieronta. Ei lääkkeillä lihaskramppeja pois saa. Ja monesti lihaskrampit aiheuttavat nikamien lukkiutumisia ja sitten kierre on jo valmis.

    • niinnuu

      ???

    • edes missä

      Oli niin ylimalkainen kuvus, ettei tuosta päässyt selville, onko kipu ylä- vai alaselässä,
      harteissa, ristiselässä, vai missä?
      Vai milloin missäkin?

      • Vadelma

        Kipu on aina poikkeuksetta ollut alaselässä.


      • hpjp
        Vadelma kirjoitti:

        Kipu on aina poikkeuksetta ollut alaselässä.

        kaaduin jäätikölle seläleen. ei päässyt pois piti ambulansilla mennä.
        nyt ollut jo 5 päivää. niin kipeä että ei kärsi liikkua. antoivat 6 kpl kipu pikeekejä kolmena päivänä. viimeksi antoivat tramal ruiskeen
        tuli joku myrkytys tila .tuntui että taju lähtee oksetti kylmä hiki. jouduin osastolle 1vrk
        niin kipeä selkä on etttä nostaa verenpainetta
        rontgen kuvissa ei ollut mitään vikaa.
        kaamee on tälläinen ei toivo kellekään tälläistä
        ikinä mikään ei ole ollut näin kipeä


    • Noita

      Itselläni on myös noidan nuolta aika usein. Mulla toimii selän ja lantiolihasten venyttely. Kannattaa panostaa ennenkaikkea lonkan koukistajalihaksiin sekä pakara ja takareiden lihasiin. Paikalleen ei kannata jäädä eli normaali liikunta yleensä auttaa. Pitkällä aikavälillä kannatta myös vahvistaa selän ja vatsan staattisia lihaksia. Lääke auttaa yleensä vain hetkellisesti.

    • lääke

      Minulla toistui sama ongelma usein ja oli todella kivuliasta. Kävin lääkäreillä, kuvattiin ja todettiin että hyvä on selkä... Paras apu tuli fysioterapeutilta, nyt olen harrastanut kuntopiiriä 3-4 kertaa viikossa eikä ole selkä ollut jumissa yli 3 vuoteen!

      • miiiiiinä

        vahvistat selkä-ja vatsalihaksia kun ne ei ole kipeet ja hommaat mahdollisesti kovemman sängyn.


      • kamala lihaskipu

        sama täällä mulle tuli yöllä niskaan


      • määääääää
        kamala lihaskipu kirjoitti:

        sama täällä mulle tuli yöllä niskaan

        Mulle tuli myös paripäivää sitte niskaan. Oli yhtä helvettiä! Tänään käyny hierojalla mutta lupas hieroa vasta ensviikolla


    • Lissu

      Hei,
      Itse saan estettyä noidannuolen etenemisen kokonaan, kun välittömästi (!) = ensimmäisten sekuntien sisällä asetun vatsalleni maahan nostan yläruumiin käsien avulla ylös siten, että selkä tulee kaarelle. (jumpassa tässä asennossa venytetään vatsalihaksia). (Pidä alaruumis lantiosta alaspäin maassa mahdollisimman rentona jaa nosta yläkroppa varovasti niin ylös kuin p ystyt) TÄmä on vastaliike noidannuolelle, jolloin lihaskramppi ei pääse etenemään ja se yleensä laukeaa siihen.

    • Esa R

      Itselläni oli vuosikausia samanlainen tilanne kuin sinulla. Loppujen lopuksi rupesin käymään kuntosalilla. Lihasten vahvistuessa noidannuoli katosi. Moneen vuoteen en ole enää kärsinyt mainitusta vaivasta. Mitkään muut hoidot eivät auttaneet.

    • SuSSu-70

      Tosiaan itsellänikin juuri paraikaa päällä tuo kivulias kiusa =) Syynä se etten ole harrastanut taas pilatesta eli venyttelyä muutamaan kuukauteen. Kun se tähän jamaan pääsee niin heti Sirdaludi ja särkylääke naamaan. Kuuria on toteltava monta päivää..1 päivä ei riitä. Netistä jostain imuroin joskus hyvän pilatesvideon.. 8 minuutin harjoitus venyttelyineen ja voi sitä tehoa. Itseasiassa löysinkin sen nyt youtubesta googlella joten koittakaapa tuota kaikki selkävaivaiset. =) http://www.youtube.com/watch?v=tapIlIOm9h8

      • -kauanko kestää-

        Sama vika. Noidannuoli. Kipua eilisestä asti.

        Kauanko lääkkeitä pitää syödä ennen kuin lähtee paranemaan?

        Väärä nostoliike, selkä tuli kipeäksi.


      • teppo
        -kauanko kestää- kirjoitti:

        Sama vika. Noidannuoli. Kipua eilisestä asti.

        Kauanko lääkkeitä pitää syödä ennen kuin lähtee paranemaan?

        Väärä nostoliike, selkä tuli kipeäksi.

        Kah sulla sama vika.
        Multa laukes selkä keskiviikkona niin pahasti, että todellakin viimeisen tahdonrippeeni käyttäen pääsin sänkyyn.
        Siellä makoilin eiliseen, eli tortaihin.
        Ei ollut toivoakaan päästä ylös.
        Sängyn reunalle kun koitti istua et nousis ylös, niin iski aina ihan järjettömän kivulias kramppi, aina uudestaan aj uudestaan.
        Veti koko alaselän aivan jumiin.
        Tuntu ko puol kehoa olis olu yhtä kramppia.

        Oli pakko soittaa ambulanssi.
        Veivät sairaalaan ja piikitelivät jotain lihasrelaksantteja.
        Tämän jälkeen kykenin kävelemään sellasta 'mummokävelyä' sen verran et menin kotiin.

        Nyt on oltu kotona reilu vrk vedellen kasisatasia ibuksineja naamaan ja alkaa hiljakseen helpottaa.
        Selkä on vieläkin kipeä joissai asennoissa.
        Erityisesti staattiset asennot, kuten vaikka tämä koneella olo tuntuu jäykistävän selkää.
        Mut nyt kun olen vuorotahtiin pikkusen istunut koneella, kävellyt ees taas , venytellyt sen mitä voi ja sängyssä välillä käynyt rentouttamassa selkääni 10-30 minuutin makaamissessioilla, niin alkaa tuntumaan, et hiljakseen selän jäykkyys ja epämukava olotila alkaa katoamaan.
        Huomenna sen sit näkee, et onko olo parantunut.


      • vesku 37v.

        Toista päivää jatkunut erittäin paha noidannuoli hävisi 6 minuutissa tuon you tubin pilatesjumpan avulla. Buranalla,kylmägeelillä,jne,jne ei ollut mitään vaikutusta. Nyt tiedän mitä teen heti kun seuraavan kerran noidannuoli iskee. Kiitos vinkistä:)


    • anonyymmi

      mulla ainaki auttaa ku rentouttaa sen lihaksen ku se kipu tulee... menee ohi vähän ajan päästä, yleensä. Mulla ne tulee yleensä ku nukun tai sitte ku oon heränny ja alan oikaseen jalkaa. Mut mistä se johtuu?

      • Savox

        Mulla moinen kohtalo iski maanantaina ja oli pakko heittäytyä lattaialle pitkälleen. Sairaalaan ja kipupiikit kannokoihin ja köpötellen kotiin. Voi sitä autokyytin ihanuutta, hiki valui päältä kun alaselkä kramppaili koko matkan. Ja kuvissa ei mitään vikaa selässä.

        Kotona kun teit pienenkään virheliikkeen, niin armoton kramppi päällä vielä pari seuraavaa päivää. Pieni kävely ja liikkuminen sekä kovalla vatsallaan makaaminen helpottivat. Ja sitten venyttelyä sitä mukaa kuin kesti. Kyllä tämä tästä.

        Syy ei ole tiedossa, tai ei ainakaan yhtä selkeää ole. Puuntilla käyn säännöllisesti, samoin fysiobalissa, uimassa ja kävelyllä. Venyteltyäkin tulee. Joten monen pienen asian yhteissumma lienee mutta niin PPPPP kivulias. Nyt oli toinen kerta (väliä 5 v) ja tämä selkeesti pitkäkestoisempi ja voimakkaampi kuin edellinen.


      • viisas lääketiede
        Savox kirjoitti:

        Mulla moinen kohtalo iski maanantaina ja oli pakko heittäytyä lattaialle pitkälleen. Sairaalaan ja kipupiikit kannokoihin ja köpötellen kotiin. Voi sitä autokyytin ihanuutta, hiki valui päältä kun alaselkä kramppaili koko matkan. Ja kuvissa ei mitään vikaa selässä.

        Kotona kun teit pienenkään virheliikkeen, niin armoton kramppi päällä vielä pari seuraavaa päivää. Pieni kävely ja liikkuminen sekä kovalla vatsallaan makaaminen helpottivat. Ja sitten venyttelyä sitä mukaa kuin kesti. Kyllä tämä tästä.

        Syy ei ole tiedossa, tai ei ainakaan yhtä selkeää ole. Puuntilla käyn säännöllisesti, samoin fysiobalissa, uimassa ja kävelyllä. Venyteltyäkin tulee. Joten monen pienen asian yhteissumma lienee mutta niin PPPPP kivulias. Nyt oli toinen kerta (väliä 5 v) ja tämä selkeesti pitkäkestoisempi ja voimakkaampi kuin edellinen.

        akupunktiota, sillä pääsin itse noidannuolesta eroon. Ja ilman kipulääkkeitä.
        Olin aivan äimänkäkenä kun menin hoitoon krampissa ja lähdin pois suorana seisten.
        En suosita mitään lääkäriä akupunktion antoon sillä heillä ei ole mitään koulutusta kiinalaiseen lääketieteeseen. Googlaa kiinalainen lääketiede ja löydät sieltä hoitajan. Enempää en vinkkaa ettei mene mainostamiseksi kenenkään mielestä. Mutta on tosiaan harmi kun ihmiset kärsivät eivätkä osaa hakeutua
        kiinalaisen lääketieteen harjoittajan hoitoihin. Kärsivät ja hyppäävät lääkäristä toiseen ja syövät kipulääkkeitä.


      • juuzo1982
        viisas lääketiede kirjoitti:

        akupunktiota, sillä pääsin itse noidannuolesta eroon. Ja ilman kipulääkkeitä.
        Olin aivan äimänkäkenä kun menin hoitoon krampissa ja lähdin pois suorana seisten.
        En suosita mitään lääkäriä akupunktion antoon sillä heillä ei ole mitään koulutusta kiinalaiseen lääketieteeseen. Googlaa kiinalainen lääketiede ja löydät sieltä hoitajan. Enempää en vinkkaa ettei mene mainostamiseksi kenenkään mielestä. Mutta on tosiaan harmi kun ihmiset kärsivät eivätkä osaa hakeutua
        kiinalaisen lääketieteen harjoittajan hoitoihin. Kärsivät ja hyppäävät lääkäristä toiseen ja syövät kipulääkkeitä.

        akupunktio on täyttä paskaa. senhän väitetään tehoavan niin unettomuuteen kuin selkäkipuihin ja kymmeniin muihin sairauksiin... =) valitettava totuus kuitenkin on,että LÄNSIMAINEN LÄÄKETIEDE EI OLE PYSTYNYT TODISTAMAAN AKUPUNKTIOLLA OLEVAN MINKÄÄNLAISIA LÄÄKINNÄLLISIÄ VAIKUTUKSIA! kyllähän afrikassakin uskotaan että syömällä joptain perkeleen kuivattuja lepakon korvia paranee syövästä... rahanhaaskausta koko juttu.uskokoon ken haluaa. kunnon opiaattipohjaiset kipulääkkeet niin kyllä helpotta vaiva kuin vaiva,ongelmana voi vaan olla saatavuus lääkäreiltä... mutta silloinhan sitä voi ostaa katukaupasta,toki hintakin on moninkertainen mutta jos kipu on sietämätön niin...


      • huh huh
        juuzo1982 kirjoitti:

        akupunktio on täyttä paskaa. senhän väitetään tehoavan niin unettomuuteen kuin selkäkipuihin ja kymmeniin muihin sairauksiin... =) valitettava totuus kuitenkin on,että LÄNSIMAINEN LÄÄKETIEDE EI OLE PYSTYNYT TODISTAMAAN AKUPUNKTIOLLA OLEVAN MINKÄÄNLAISIA LÄÄKINNÄLLISIÄ VAIKUTUKSIA! kyllähän afrikassakin uskotaan että syömällä joptain perkeleen kuivattuja lepakon korvia paranee syövästä... rahanhaaskausta koko juttu.uskokoon ken haluaa. kunnon opiaattipohjaiset kipulääkkeet niin kyllä helpotta vaiva kuin vaiva,ongelmana voi vaan olla saatavuus lääkäreiltä... mutta silloinhan sitä voi ostaa katukaupasta,toki hintakin on moninkertainen mutta jos kipu on sietämätön niin...

        Juuzo ei ole varmaan koskaan käynyt akupunktio hoidossa vain arvaanko väärin??
        Miksi arvostella semmoisesta mistä itsellä ei ole kokemusta kysyn vain.


      • 5665544455
        juuzo1982 kirjoitti:

        akupunktio on täyttä paskaa. senhän väitetään tehoavan niin unettomuuteen kuin selkäkipuihin ja kymmeniin muihin sairauksiin... =) valitettava totuus kuitenkin on,että LÄNSIMAINEN LÄÄKETIEDE EI OLE PYSTYNYT TODISTAMAAN AKUPUNKTIOLLA OLEVAN MINKÄÄNLAISIA LÄÄKINNÄLLISIÄ VAIKUTUKSIA! kyllähän afrikassakin uskotaan että syömällä joptain perkeleen kuivattuja lepakon korvia paranee syövästä... rahanhaaskausta koko juttu.uskokoon ken haluaa. kunnon opiaattipohjaiset kipulääkkeet niin kyllä helpotta vaiva kuin vaiva,ongelmana voi vaan olla saatavuus lääkäreiltä... mutta silloinhan sitä voi ostaa katukaupasta,toki hintakin on moninkertainen mutta jos kipu on sietämätön niin...

        se voi ol paskaa, tuntuu ettei sulla ikinä ei edes kipua ollutkaan.


      • J.Pajula
        5665544455 kirjoitti:

        se voi ol paskaa, tuntuu ettei sulla ikinä ei edes kipua ollutkaan.

        Istu.
        Käännä ylävartaloa oikealle/vasemalle kivun suuntaan varoen , niinpaljon kuin kipu sallii , pidä hetki paikallaan ja takaisin.Toista pari kolme kertaa ja kipu on poissa !!!!
        JussiP


      • maarukka
        huh huh kirjoitti:

        Juuzo ei ole varmaan koskaan käynyt akupunktio hoidossa vain arvaanko väärin??
        Miksi arvostella semmoisesta mistä itsellä ei ole kokemusta kysyn vain.

        Juuso kuulunee suomalaisen luterilaisen kasvatuksen saaneisiin skeboihin, jotka nyt näyttävät vastustavan kaikkea muuta kuin ruisleipää ja raamattua. :)
        Itse aion kokeilla tuota akupunkitota. Naapuri kertoi saaneensa avun mm. tenniskyynärpäähän. On muuten mies, mutta isolla kirjaimella, avarakatseinen.


    • pirullinen vaiva

      Olen itsekin ihmeissäni noidannuolien kanssa, jotka alkoivat toukokuussa ja tulevat joka jumalan viikko. Useimmiten iskee rintakehään ja luulee että kuolee sydänkohtaukseen. Pari kertaa noidannuoli tullut lapaluiden väliin. Joskus tulee puolen tunnin välein jolloin on aivan helisemässä.

      Fasettilukot rintarangasta saa auki siten että menee makuulle lattialle ja koukistaa jalkansa. Laittaa rullalle käärityn pyyhkeen selkärangan alle. Kädet koukussa pään alle. Pitää tätä asentoa 5-10 min ja siirtää pyyherullan eri paikkaan selkärangan alla. Sitten taas 5-10 min rintarangan venytystä. No ainakin helpotti minulla. Tätä menetelmää käyttävät fysioterapeutit.

      Olen käynyt nyt kerran koulutetulla kiropraktikolla ja ainakin huimaus on vähentynyt ja saan taas päätä taivutettua.

      Kylmäpakkaus/ice power kramppipaikkaan auttaa kivussa, kipulääkkeiden tehoa en ole oikeastaan juurikaan huomannut. Googleta kaularangan oireyhtymä, löysin oman taudinkuvani sieltä. Ja hyvä neuvo on että istumista on vältettävä kun noidannuoli iskee mene ikkunan ääreen/parvekkeelle ja hengitä syvään sisään ja puhalla ilman pienestä huultenraosta ulos, toista tätä 10 kertaa ainakin.

      Mutta onpahan pirullinen kiusa ja vaiva.

      • Selkäkipuja

        Hyviä vinkkejä kyllä täältä löytyy, jos tilanne on päällä pahasti, niin silloin ei auta kuin lihasrelaksantit ja kipulääke sekä kylmähoito paikallisesti. Lääkkeet on välttämättömiä että pystyy edes pikkasen liikkumaan.

        Pikku hiljaa lisätään kivun rajoissa liikettä eikä jäädä makaamaan sänkyyn, siitä tilanne helpottuu parissa päivässä selkeästi.

        Ennaltaehkäisyyn kannattaa panostaa, kuntosali, pilates, kävely, venyttely sekä stressin välttäminen.

        Yleensä noidannuolet häipyy kun ikää tulee lisää, lihakset laiskistuu ja mahdollinen nivelten yliliikkuvuus poistuu.


      • Mummo 55 vee

        Suurkiitos tästä tiedosta!

        Puolituntia siten luulin kuolevani, sillä vasemman rinnan alle keskivartalon puolelle sattui pistemäisesti niin, että kaikki liikkuminen ja hengittäminen tuotti tuskaa. Mielessä kävi todella sydänkohtauskin, vaikka kipupaikan pystyikin paikallistamaan. Otin Buranan ja vaivalloisesti asetuin lattialle pyyheliinarullan kanssa. Venytyskin sattui, mutta pikkuhiljaa alkoi helpottamaan. Nyt tiedän, mitä teen seuraavan kerran.


    • Jussi Karjala

      Minulla on ollut paha kramppi, noidannuoli, useasti johtuen nuoruudessa tehdyistä hullun urheilijan vääristä liikkeistä. Tässä oli kysymys painonnostosta. Jouni Kailajärvi kirosi minut alimpaan h....iin nähdessään väärän nostotavan ja sanoi, että äijä, tuo kostautuu jo 35- sena. Niin kävi. Oikea jalkaterä " halvaantui" ja läpsytti kävellessä. Fysioterapia auttoi sillon. Aina silloin tälläin tämä tai olkoon iskias nimeltään se vie jalat alta ja krampaa koko kehon.
      Viimeksi tänään 22.8.2011.
      KÄYTÄNNÖN NOPEA NEUVO: Kramppi pitää saada laukaistua heti tavalla tai toisella. Neuvoni on seuraava, vaikka joku saattaa naurahdella. Kaksi viimeisintä pahaa kramppia ( jalat eivät edes pitäneet ) laukaisin seuraavast:
      Otin 2 kpl burana 600 veden kanssa heti. Hetken päästä otin 2 kunnon tömäystä konjakkia ja asetuin sänkyyn jalat ylhäällä tyynyjen päällä. Odottelin puoli tuntia. Vaimoni auttoi minua nousemaan sängystä mahdollisimman suorana ilman sivuttaisliikkeitä. Hetken seisottuani tukemalla itseäni pöydän reunaan jalkani alokoivat pelata.Kipu häipyi kokonaan 2 tunnin sisään ja oli rento olo. 2 tunnin päästä lähdin omin jaloin kävelemään kupungille. Mitä opimme tästä sanoivatpa lääkärit mitä tahnsa. Laukaise kramppi heti tavalla tai toisella. Tämä toimii minun osaltani vuorenvarmasti. Tapahtunut 2 kertaa 5 vuoden sisään.

    • Max_G

      Mulla jokin noidannuoli tai mikälie iskee alaselkään vasemmalle puolelle aika ajoin. Odottelen magneettikuvausta, mutta sillä välin pitää pärjäillä lääkkeiden avulla. Sirdaludia, Voltaren Rapidia ja Tramalia, auttavat kyllä niin paljon että pystyy hyvin töitä (istumatyö) tekemään. Liike saattaa sattua äkisti hyvinkin paljon lääkkeiden avullakin, mutta ei mitään jatkuvaa kipua. Aiemmin käyttämäni Panacod (Tramalin tilalla) ei tehnyt paljon mitään muuta kuin aiheutti hikoilua. Tramal on paljon toimivampi omalla kohdallani, ainoa haitta on ihan aavistuksenomainen pahoinvointi. Lääkäri arveli että annos (100 mg kolmesti päivässä) voisi aiheuttaa keskittymisvaikeuksia tms, mutta jos ei tuota pahoinvointia lasketa, en huomaa mitään paitsi ettei kipu häiritse.

      Eihän nuo sitä vaivaa paranna, ja toivottavasti kuvauksen jälkeen tietää paremmin missä syy. Jos ei ole ranka rikki niin jospa vaikka jokin oikein suunniteltu liikunta saisi lihakset sellaiseen kuntoon ettei vaiva toistuisikaan, tai ainakin pärjäisi ilman lääkkeitä. Ilmeisesti ainakin Voltaren voi vahingoittaa mahaa ja Tramalin vaikutus heikkenee jos joutuu liian kauan käyttämään, jolloin olisi taas pisteessä nolla. Sinänsä niin kauan kuin toimivat ja maha kestää, ei noista muuten mitään valittamista ole, mutta olisi se kaikin puolin parempi saada selkä kuntoon. Erityisesti jos vaikka on jossain reissussa eikä lääkkeitä mukana, sitä on täysin invalidi. Ja nuo lääkkeetkin vaikuttavat sen verran hitaasti, ettei niistä mitään välitöntä apua ole hankalassa tilanteessa.

      • Lannerangan magneettikuvaus tuonee selvyyttä, mahdollisesti paljastaa kuluneen ja poikkeavasti liikkuvan nikamaliitoksen.


    • aijaiz

      600 burana, panacod ja lämpötyyny laukaisi pahimman. venyttelyä heti kun yhtään selkä sallii.

    • bastianmotsart

      Puoli teelusikallista MERIsuolaa ja ongelma katoaa parissa minuutissa. Fidun pekkapuskat ja pansuolat, ne vammauttaa tämän knsan...

    • TR

      Särkylääkettä minulle lääkäri määräsi noidannuoleen eli otan 1,5g panadolia heti ja sen jälkeen lepoasentoon joko kyljelleen tai selälleen. Viimeksi tämä auttoi ja puolen tunnin kuluttua kipu lievittyi.

    • hyvätneuvot

      voit kokeilla ikivanhaa hoitoa .
      laita tuikkuun tuli ja aseta kipupisteenpäälle ja senpäälle aseta juomalasi . se vetäsee imunvaikutuksesta ihoa lasiin tiukasti .
      annat olla n.10min toista niin usein kun tahdot .
      autanut lihasrevätämisessä ym säryssä silloinkun tunne on että puukkoa pyörittääis lihassa
      kaannattaa kokeilla helpotaa .

    • Jouni2231

      Kärsin säännöllisesti lihaskrampeista etenkin ylipitkillä lennoilla. Krampit voivat ilmestyä missä vain, usein alkaen sormista ja käsivarsista, mutta myös kylkipistoksina ja säärilihaksissa.

      Kotona ollessa herään usein öisin sietämättömään kipuun joka kouristaa yleensä jalkalihaksia lukkoon, ja tuntuu usein lähes mahdottomalta avata vastaliikkeellä. kompuroimalla tai millään muulla tavalla. Krampit saattavat jatkua pitkään, jopa tuntikausia ellei mitään vastakeinoa keksi. Lääkäriltä saan lähinnä myötätuntoa ja pillereitä joilla ei tilannetta korjata,.

      Olen huomannut että omat kramppini (jotka eivät koskaan ole olleet alaselässä) johtuvat nestetasapainosta eli sen puutteesta. Ilmeisesti juon liian vähän vettä, ja hikoilemalla menetän elektrolyyttisen tasapainon joka tuo mukanaan nämä lihaskouristukset. .

      Välitön ensiapu näille kramnmpeille on puoli teelusikallaista merisuolaa (tai mitä muuta "aitoa" suolaa jota saa käsiinsä), joko pienin annnoksin kielen alle, ja/tai kerralla pienen leivänpalan päällä suuhun imeytymään. Lihaskramppi häipyy kokonaan minuutissa- parissa. Olen oppinut jopa pitämään jopa lompakossa pari pientä suolan annospussia krampin ensiapuun, "sydänpillerin" kumppanina.

      Muuten on pakoitettava itsensä juomaan riittävästi vettä ja ehkä jossain tiloanteessa käyttää suolapillereitä jos tuon veden hikoilee liian nopeasti pois (kuten näyttää tapahtuvan ylipitkillä lennoilla tai kuumassa ilmastossa). Käytän magnesiumtabletteja, mutta on arvailua onko niistä apua.

      Toivottavasti on näistä "suola" kokemuksista jollekin apua. Kovat ja jatkuvat "suonenvedot" kun ovat aivan sietämätön asia.
      .

    • kiputyttö

      onko sellaisia selän venytyksiä joita voi tehdä pyörätuolissa?

    • kokemusta on

      luin juuri että kilpirauhasen vajaatoiminta tai jokin muu sisäelinsairaus voi aiheuttaa lihasskramppeja jotka muistuttavat oireiltaan noidannuolta tai iskias särkyä

    • noidannuoli***

      Taas iski noidannuoli niskan alapuolelle. Säteilee käsiinkin. Raivostuttavaa! OOn ottanu särkylääkettä ja Sirdaludia.

      • jees.

        Hämmästyttävää että kukaan ei mainitse vitutusta. V-käyräni ja kramppini kulkevat samaa rataa.


    • apua pyytävä kiirees

      meinaa henki lähtee olen niin kipeä enkä tiedä mitä se on olen lääkäröinnyt ambulanssilla kymmenet kerrat ne vain pällistelee . yläselkä vyöttää ja on kuin renkaassa en saa henkeäni . sattuu päähäni lujaa , pissat tulee kokoaajan housuun pyyheliinat housussa. kukaan ei auta lääkärit kirjoittaa epikriisiin selkää valittaa ja huutaa . näin se on voihkin kovaan ääneen.apua ei mistään tule en saa maattua se on huonointa kipu sietämätön..k. olen vanha ihminen kestää aina 3-5 viikkoa, kohta 75v, ikävä riesa.sanokaa jotain . ei ole ruokaa en pääse käveleen olen yksin asuva. vaikea suolivaiva on olemassa onko tåmå siitä????? työssä ollessani 70 luvulla olen kaatunut potilaan kanssa ..

    • mul oli noidan nuoli

      mulla oli kesällä noidannuoli niskassa oli kyl tosi kipee :( se kipu oli niin sietämätön että ekana yönä en nukkunu yhtään :( mä olin enimmäkseen istumis asennossa ja mulla oli niskan alla tyyny ja mulla särky lääke autto kans et en tuntenu sitä kipua (lääkkeen vaikutus kesti 5tuntii) sen jälkeen alko taas särkee kun särky lääkkeen vaikutus oli vielä voimassa mä liikuttelin niskaa HUOM. varovasti ja kannatta pitää välillä taukoo se liikuttelu auttaa että niska saa verta ja sit ku särky lääkkeen vaikutus loppu nii ei enää särkeny nii paljo ja liikunta auttaa ehdottomasti

    • gghj

      miten venyttelette?

    • sattumalta täällä

      Pilates-vinkki pelasti mun päivän, selkä heti parempi :) Kiitos.

      "miten venyttelette?" gghj

      Mulle on sanottu että kipeetä selkää ei saa venytellä. Ensin varovasti liikutellaan terveeks ja mietitään venyttelyjä vasta sitten.

    • merisuolafani

      Hei Mukava tapa hoitaa kipeät ja tulehtuneet lihakset kuivalla merisuolahauteella. Ei tarvitse läärätä veden kanssa. Voi pitää yollä nukkuessakin kipeän paikan päällä.Haudetta voi pitää harteilla tietokoneella työskennellessä. Silmät ei kuivu ja merisuola rentouttaa ja parantaa aineenvaihduntaa. Ihon lämpö ja merisuola yhdessä toimivat erinomaisesti. Kannattaa kokeilla, netistä voi tilata hauteen. Flunssakin pysyy poissa.

    • jep4

      Onkohan tämä noidannuoli? Yleensä kiertoliikkeessä tai selån suoristamisessa tuleva pistävä/kramppaava kipu joka kestää 10-20 sekunttiia eikä sen a ikana pysty kunnolla hengittämään. Jos ajattelee vähäkin liikkua niin tuntuu et selkä katkee.

      • NoitaNuoli

        Tuo selän katkeaminen kuvastaa hyvin omaa tunnettani...Nyt olen kolmatta päivää tosi pahan noidannuolen kynsissä, koko alaselkä täydessä krampissa joka kipuaaltoilee jaa saa huutamaan kivusta, kävelyyn lähtö on hirvittävän kivuliasta ja onnistuu vain tukien avulla. Aivastaminen on kamalaa, tärähdys tuntuu alaselän nikamien väleissä kalvavana ja kovana kipuna ja tuntuu tosiaan kun selkäranka napsahtaisi poikki. Jouduin konttaamaankin jo kerran vessaan kun en päässyt pystyyn... Suolaa otin, ei apua. Venyttely on mahdotonta kivun takia. Kohta kai soitettava ambulanssi kun nää kivut vie järjen kohta ja liikkuminen(pienikin liike) on täyttä tuskaa. Ei pysty kuin makaamaan, istua ei voi ollenkaan. Alan jo ymmärtää kuinka kotiinsa voi kuolla...


      • pelottavaa
        NoitaNuoli kirjoitti:

        Tuo selän katkeaminen kuvastaa hyvin omaa tunnettani...Nyt olen kolmatta päivää tosi pahan noidannuolen kynsissä, koko alaselkä täydessä krampissa joka kipuaaltoilee jaa saa huutamaan kivusta, kävelyyn lähtö on hirvittävän kivuliasta ja onnistuu vain tukien avulla. Aivastaminen on kamalaa, tärähdys tuntuu alaselän nikamien väleissä kalvavana ja kovana kipuna ja tuntuu tosiaan kun selkäranka napsahtaisi poikki. Jouduin konttaamaankin jo kerran vessaan kun en päässyt pystyyn... Suolaa otin, ei apua. Venyttely on mahdotonta kivun takia. Kohta kai soitettava ambulanssi kun nää kivut vie järjen kohta ja liikkuminen(pienikin liike) on täyttä tuskaa. Ei pysty kuin makaamaan, istua ei voi ollenkaan. Alan jo ymmärtää kuinka kotiinsa voi kuolla...

        Täällä ihan sama tilanne ja konttaamalla vaan pääsee eteenpäin. Aivan jumalaton vihlonta yskäisystäkin. Kuuma kauratyyny auttaa hieman ja joitakin askelia pääsen sen kanssa kulkemaan, mutta en suorassa. Tämä vihlonta vaan on se jota en oikein ymmärrä. Hermot puristuksessa vai mistä kysymys?


      • Avunkyselijä

        Minulla on ollut jo ainakin kuukauden "noidannuoli" melkein keskellä selkää kylkiluiden välissä. Se alkoi kun nostin liian painavaa esinettä. Vähitellen tuntui paranevan buranalla ja välttämällä kaikkean nostamista sekä varsinkin kiertoja. Viikko sitten menin uimaan viileään järviveteen ja kierähdin uidessa selkäasennosta vatsalleen. Silloin vihlasi rajusti ja selästä,tuli entistäkin kipeämpi niin, että pääsen sänkyyn vain ihan suoraan taaksepäin varovasti kallistamalla ja käsillä tukien. Samalla pitää jalat rentouttaa täysin, sillä muuten vetää selästä ja kovaa. Ylösnousu tapahtui myös suoraan eteenpäin laittamalla jalat ensin koukkuun, jännittämällä vatsalihakset tueksi täysin ja siitä jalkojen painoa hyödyntäen pyörähtämällä istumaan. Vatsan jännittäminen poisti kivun. Pienikin kierto sattui, mutta varovasti sain käännettyä jalat lattialle ja siitä,noustua seisomaan. ... Eilen menin tyhmänä taas uimaan viileään järveen senjölkeen, kun olin kantanut kasveille muutamia ämpärillisiä kasteluvettä. Tunsin selällä kelluessani lievää kipua, vaikka olin lähes paikallani ja yritin rentouttaa selkää, enkä lainkaan kääntynyt selkäasennosta pois. Sitten ajoin tunnin verran autolla, kuten edellisellä kerrallakin ja illalla pääsin vain vaivoin sänkyyn. Kivuliaat krampit olivat muuttuneet pitempikestoisiksi, vaikka rentoutinkin heti pienenkin väärän liikkeen jälkeen. Krampit kestivät ehkä kymmenisen sekuntia kerrallaan, mutta onneksi ne pysyivät yön poissa, kunhan makasin ihan paikallani selälläni. Mutta tänä aamuna en ole päässyt ylös lainkaan, koska kivut ja vatsalihaskrampitkin ovat niin voimakkaita, etten pysty hengittämään, kun vähääkään yritän nousta. Nyt on jo puoliltapäivin, enkä tiedä mitä teen, kun en pääse itse ylös. Olisipa moottoroitu sänky! Pienemmän tarpeen sain tehtyä kastelukannuun, mutta entäs kun jossain vaiheessa tänään tulee se isompi tarve. On siis pakko nousta - sattui sitten kuinka paljon tahansa, mutta se huolestuttaa, että voivatko kivut olla todella haitallisia selälle, jos niistä huolimatta nousen? Tietääkö kukaan? Voin kyllä viimeisenä keinona soittaa nostoapua tai ambulanssin. Paikallaan maatessa on onneksi melkein kivutonta.


      • Avunkyselijä

        Muille vinkiksi: Välttäkää selän ollessa kipeä uintia kylmässä vedessä! ...

        Lämpötyynyä, kuumaa kylpyä ja saunomista kannattaisi ehkä mieluummin kokeilla. Onko kellään tietoa tai omakohtaista kokemusta tästä?


      • Avunkyselijä

        Pääsin viimeinkin ylös noin klo 13!

        Se onnistui selältään laittamalla polvet ensin varovasti koukkuun ja vetämällä ne lähelle rintaa, jännittämällä vatsalihakset tueksi ja sitten heilahtamalla jalkojen vauhdittamana suoraan eteenpäin istuma-asentoon. Heilahdusvaihe oli yllätyksekseni ihan kivuton. Vasta istuma-asennossa tuli kramppi, muttei onneksi pahinta laatua ja sain sen rentoutetuksi äkkiä. Huh, huh, kyllä otti tämä aamu koville.


    • apuasattuu

      Olen teidän edelläolevien kohtalotoveri. Useammankin kerran potenut samat tuskat eikä piikit, tralit ja muutkaan lääkärin keinot ole auttaneet. Tämä on vasta toinen päivä tälläkertaa, aikaisemmin kestänyt myrkyistä huolimatta 1,5 viikkoa. Sairastan lisäksi fibromyalgiaa. 😧

    • Anonyymi

      Aina lihasrelaksanttikuuri, mikä tärkein- ja pitkävaikutteinen särkylääke esim. Voltaren ja johan pääsee kävelemään parin päivän päästä

    • Anonyymi

      Ei se Sirdalud tai Norflex mikään ihmelääke ole ja Voltaren alkaa aika pian närästää, jos pidemmän aikaa syö.
      On nuo koettu ja tehottomiksi havaittu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3351
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      163
      1371
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1072
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      742
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe