Lihas nykiminen

Riitta

Hei. Onko kenelläkään ollu ihmeellistä lihasnykimistä ympäri kehoa ? Mulla on nytten ollut sellaista, että aivan kuin elohiiri nykisi milloin käsissä, jaloissa ym. Mitä tää mahtaa olla ? Vaivaa on levossa ja ylhäällä ollessa. Sellasta ihmeellistä nytkähtelyä lihaksissa.

86

93931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anya

      Minulla oli ensimmäisen kerran jo parikymmentä vuotta sitten opiskeluaikana, jolloin oli kauhea stressi päällä. Kävin silloin neurologilla, joka sulki pois pahat sairaudet, kuten ALS:n, jonka yksi oire on lihasten nykiminen. Nykimistä kesti joitakin kuukausia ja vaiva hävisi pikkuhiljaa.

      Toisen kerran nykimistä tuli, kun olin kolmen pienen lapsen äiti, vähän yöunta ja muutenkin itsestä huolehtiminen oli heikkoa. Kävin taas neurologilla, koska pelkäsin kaikkea mahdollista, MS:ää, ALSia, aivokasvainta. Stressi oli taas syynä. Olisin saanut jotakin lääkettäkin vaivaan, mutta en silloin halunnut. Aloin syödä magnesiumlisää ja nykiminen hävisi niin, ettei se enää ole palannut. Syön edelleen magnesiumia ja yritän välttää stressiä, vaikkei se aina suurperheen äitinä onnistukaan.

      • Riitta

        Itsekkin ajattelin, että onko tämä ALS:n oire. Mitenkä sua tutkittiin ? Mulla ei ole ollut stressiä, vaiva alkoi yht´äkkiä. Rupesin itsekkin kokeilemaan mangnesiumia, et jospa auttaisi. On tosi inhottavaa tämä nykinä.


    • Magnesium

      Nykiminen taitaa olla hyvin tavallista MS:ssä. Magnesium auttaa jonkin verran. Nykimisiin tottuu jonkun verran.

      • poju

        Moi. Vietän nyt suurin piirtein vuosipäivää nykimisen osalta.
        Mulla alko pohkeista ja pikkuhiljaa levisi kaikkialle.kaikki mankut ym.on kehissä mutta vaiva on jatkuva.kyllä tän kans oppii elään...ehkä.Jos lihasvoimat ja motoriikka on ok,ei syytä huoleen.Mut on tutkittu niin hyvin kuin vaan voi miehen tutkia ja kaikki ok.


      • vakiovaiva

        Yleensä neuroloogisissa sairauksissa on aivan tavallista pistelyt ja polttelut. Näihin vaivoihin minulla auttaa jonkin verran täsmä lääkkeet, mutta vielä öisin mahtavia kramppeja. Ei meinaa sängyssä pysyä, kun kramppi pomppauttaa kuin tykin laukaus.


      • ex-kofeinisti
        vakiovaiva kirjoitti:

        Yleensä neuroloogisissa sairauksissa on aivan tavallista pistelyt ja polttelut. Näihin vaivoihin minulla auttaa jonkin verran täsmä lääkkeet, mutta vielä öisin mahtavia kramppeja. Ei meinaa sängyssä pysyä, kun kramppi pomppauttaa kuin tykin laukaus.

        Taidat käyttää kofeiinia, nuo tuntemukset nimittäin ovat yleisiä kofeinismissakin. Minäkin nautin noista tuntohäiriöistä ja krampeista yli 20 vuotta, kunnes lopetin tykkänään kofeiinin käytön, nyt olen täysin oireeton.


    • jalat

      Mulla on samoja oireita ja sen lisäksi jalat ovat ruvenneet vapiseen ja väriseen. Mulla on kyllä stressiä ja ahdistusta. Mutta nyt olen ruvennut miettiin, jos kumminkin olisi kyse vakavammasta?

    • kahapan

      mulla on ollu sama vaiva, sain lähetteen neurologille.

      • BeJazz

        Moi,

        Mulla on nykinyt 2,5 vuotta. Neurolla ollut 3 kertaa, tutkittu 2xENMG, verikokeet, selkäranka MRI. Kaikki puhtaita. Eli diagnoosina on tällä hetkellä BFS (benign fasciculation syndr.) MS tautia neuro ei epäillyt, eli MRI-aivoista ei ole otettu eikä likvoria. Nykinät jokapäiväisiä, joka puolella koko ajan. Kihelmöi myös jalat ja kädet. Hermokipuja myös. Syytä ei tiedetä.


      • kihelmöi
        BeJazz kirjoitti:

        Moi,

        Mulla on nykinyt 2,5 vuotta. Neurolla ollut 3 kertaa, tutkittu 2xENMG, verikokeet, selkäranka MRI. Kaikki puhtaita. Eli diagnoosina on tällä hetkellä BFS (benign fasciculation syndr.) MS tautia neuro ei epäillyt, eli MRI-aivoista ei ole otettu eikä likvoria. Nykinät jokapäiväisiä, joka puolella koko ajan. Kihelmöi myös jalat ja kädet. Hermokipuja myös. Syytä ei tiedetä.

        Onko kellään ollut vatsavaivoja yhtä aikaa näiden nykimisten kanssa? Mulla myös maha oireilee.


      • BeJazz
        kihelmöi kirjoitti:

        Onko kellään ollut vatsavaivoja yhtä aikaa näiden nykimisten kanssa? Mulla myös maha oireilee.

        Joo, vatsavaivoja ja närästystä eritoten ollut paljonkin. Ilmavaivoja jne. Kipuja. Olen etsinyt tietoa netistä ja ainakin stressi ja ahdistus näitä oireita kohtaan pahentaa niitä. Syytähän nykimisiin ja kihelmöintiin ei tiedetä, virusperäinenkin voi olla tai jotain muuta. Mulla on kädet ja jalat tulessa koko ajan, elohiiret juoksee. Tsemppiä!


      • toveri?
        BeJazz kirjoitti:

        Joo, vatsavaivoja ja närästystä eritoten ollut paljonkin. Ilmavaivoja jne. Kipuja. Olen etsinyt tietoa netistä ja ainakin stressi ja ahdistus näitä oireita kohtaan pahentaa niitä. Syytähän nykimisiin ja kihelmöintiin ei tiedetä, virusperäinenkin voi olla tai jotain muuta. Mulla on kädet ja jalat tulessa koko ajan, elohiiret juoksee. Tsemppiä!

        Vatsavaivoja tutkittiin aluksi mitään ei löytnyt, vieläkin on närästystä ja huono ruuansulatus.

        Nykimistä joka puolella kehoa kanssa.


      • hermoheikko
        toveri? kirjoitti:

        Vatsavaivoja tutkittiin aluksi mitään ei löytnyt, vieläkin on närästystä ja huono ruuansulatus.

        Nykimistä joka puolella kehoa kanssa.

        Kirjoittelen tähän vanhaan ketjuun, koska itsellänikin on paljon nykimistä. Miten teillä muilla on nykiminen jatkunut? Mulla on kyllä myös voimattomuutta ja kihelmöintiä ym hermosärkyjä ja pelkään kovasti alssia. Toisaalta on myös hirveästi ahdistusta.


      • Nykijä
        hermoheikko kirjoitti:

        Kirjoittelen tähän vanhaan ketjuun, koska itsellänikin on paljon nykimistä. Miten teillä muilla on nykiminen jatkunut? Mulla on kyllä myös voimattomuutta ja kihelmöintiä ym hermosärkyjä ja pelkään kovasti alssia. Toisaalta on myös hirveästi ahdistusta.

        Terve vaan kaikille.

        Mukava kuulla että en ole ainut kenellä on näitä oireiluja.
        Minulla on ollut lihas nykimistä, tai mitä lie nykimistä, jo suunnilleen 2 vuoden ajan.

        Luin täältä että tuohon voi olla syynä stressi?

        En ole koskaan stressannut tai ollut ahdistuneena, ja nyt kun juuri tuon 2 vuoden ajan olen ollut ahdistunut/stressaantunut, tuo voisi olla vastaus omalla kohdallani.

        Tuota nykimistä tapahtuu mulla kaikkialla kehossa, kaikkissa ympäristöissä.
        Seisoin tai istuin.


      • ex-kofeinisti
        Nykijä kirjoitti:

        Terve vaan kaikille.

        Mukava kuulla että en ole ainut kenellä on näitä oireiluja.
        Minulla on ollut lihas nykimistä, tai mitä lie nykimistä, jo suunnilleen 2 vuoden ajan.

        Luin täältä että tuohon voi olla syynä stressi?

        En ole koskaan stressannut tai ollut ahdistuneena, ja nyt kun juuri tuon 2 vuoden ajan olen ollut ahdistunut/stressaantunut, tuo voisi olla vastaus omalla kohdallani.

        Tuota nykimistä tapahtuu mulla kaikkialla kehossa, kaikkissa ympäristöissä.
        Seisoin tai istuin.

        Jos käytät kofeiinia, lopeta se täysin niin lakkaa nykimästä.


      • elohiirukainen
        Nykijä kirjoitti:

        Terve vaan kaikille.

        Mukava kuulla että en ole ainut kenellä on näitä oireiluja.
        Minulla on ollut lihas nykimistä, tai mitä lie nykimistä, jo suunnilleen 2 vuoden ajan.

        Luin täältä että tuohon voi olla syynä stressi?

        En ole koskaan stressannut tai ollut ahdistuneena, ja nyt kun juuri tuon 2 vuoden ajan olen ollut ahdistunut/stressaantunut, tuo voisi olla vastaus omalla kohdallani.

        Tuota nykimistä tapahtuu mulla kaikkialla kehossa, kaikkissa ympäristöissä.
        Seisoin tai istuin.

        Mullakin alkoi toi nykiminen 2-3 kk sitten. Vasemman silmän alla alkoi nykiä ja vähän muuallakin. Sitten se lähti lopulta sieltä silmän alta, mutta on nyt joka puolella muualla. Parhaiten sen tuntee levossa, mutta sitä on päiväsaikaankin ja mielestäni se näkyy vaatteiden lävitse, jos vaikka käsivarressa nykii. Hermostuessa tuntuu nykivän enemmän. Olen syönyt parin viikon ajan magnesiumia, eikä mitään vaikutusta. Ihme vaiva tämäkin.


      • El_ Loco
        toveri? kirjoitti:

        Vatsavaivoja tutkittiin aluksi mitään ei löytnyt, vieläkin on närästystä ja huono ruuansulatus.

        Nykimistä joka puolella kehoa kanssa.

        Alkoi 2001 keväällä melko räväkästi, mutta juteltuani tutun lääkärin kanssa asiasta selkisi että on melko yleinen vaiva. Tosin ensimmäisten viikkojen aikana huomasi sen että mitä enemmän sitä asiaa pohti, sitä myötä myös vaiva paheni. Myös vatsa oireet.
        Itselläni näemmä melko rankat elämän muutokset toivat tullessaan tämän oravanpyörän.
        Terveelliset elämäntavat auttaa pitämään kurissa.


      • henrik ijös72
        kihelmöi kirjoitti:

        Onko kellään ollut vatsavaivoja yhtä aikaa näiden nykimisten kanssa? Mulla myös maha oireilee.

        peräsuolebn tyhjennys


      • Anonyymi
        kihelmöi kirjoitti:

        Onko kellään ollut vatsavaivoja yhtä aikaa näiden nykimisten kanssa? Mulla myös maha oireilee.

        Selvä omigron tai rokote jälkivaivat


    • G_ina

      tuo nykiminen... Minulla tutkimukset kesken. Paljon on nykimistä, yleensä vasemmassa silmässä. Sadan muun oireen kanssa) :( Mutta ei perinteinen elohiiri, vaan tämä jotenkin "isompaa liikettä" ja hetken nyittyään alkaa hidastumaan ja lopulta tunne, että yläluomi lurpsahtaa, niin kun halvaantuu :( Pelottavaa. Minulla ollut myös kasvohermohalvaus ja hirvittää, jos tulee taas :( Veemäisiä oireita kaikki tyynni, kunpa joku sanoisi, että pahaa unta-sillä liikaa Ms:ltä tämä vaikuttaa :(

    • m

      On ollut-lihaskramppeja, suonenvedon tunnetta, magnesium pahentaa. Sirdalud ei apua, Norflexx.Neur. tutk. myös näköhäiriöitä 7 kertaa. Lyrica auttaa.

      • Diane

        Mulla alkoi nykiminen muutama viikko sitten ja on vaivannut siitä lähtien eri vahvuisena. Alussa nyki valveillakin, mutta nyt nyintä ajoittuu lähes täysin ja pelkästään nukahtamisvaiheeseen. Usein kun olen vaipumassa uneen, koko kroppa tempaisee hereille, ja siitä alkaa vaimeat ja vähemmän vaimeat nytkäisyt ja pintalihasten "hyppiminen" ympäri kehoa.

        Nyt kun olen koittanut seurailla oireiden tuloa, ne tuntuvat lisääntyvän huonosti nukutun yön jälkeen, väsyneenä, kiihtyneessä tilassa, stressissä. Kun stressaan nytkähtelyä ja odotan niiden alkamista, juuri silloin ne tuntuvat tulevankin. Jos taas mieli on muissa, positiivisissa asioissa, nyintäkin tuntuu jäävän vähemmälle. En mielestäni muuten ole mitenkään stressaantunut.

        Kuntoilun tai liikunnan en ole huomannut vaikuttavan asiaan. Entä teillä?

        Cirdalud rauhoittaa vähän, mutta ei poista oireita kokonaan. Palelu ja kylmyys tuntuu pahentavan, koska lihas alkaa kylmettyessään normaalillakin ihmisellä vapisemaan.

        Kiusallinen, kummallinen ja harmillinen vaiva juuri tuon nukahtamisen takia, kun oma kroppa potkaisee hereille ja unensaanti vaikeutuu.

        Kahvin lopettamista aion kokeilla heti. Teen mitä vaan, jos nämä vähenevät. Magnesiumin puutetta ei veressä todettu, mutta ei kai siitä haittaakaan liene.


      • exx-kofeinisti
        Diane kirjoitti:

        Mulla alkoi nykiminen muutama viikko sitten ja on vaivannut siitä lähtien eri vahvuisena. Alussa nyki valveillakin, mutta nyt nyintä ajoittuu lähes täysin ja pelkästään nukahtamisvaiheeseen. Usein kun olen vaipumassa uneen, koko kroppa tempaisee hereille, ja siitä alkaa vaimeat ja vähemmän vaimeat nytkäisyt ja pintalihasten "hyppiminen" ympäri kehoa.

        Nyt kun olen koittanut seurailla oireiden tuloa, ne tuntuvat lisääntyvän huonosti nukutun yön jälkeen, väsyneenä, kiihtyneessä tilassa, stressissä. Kun stressaan nytkähtelyä ja odotan niiden alkamista, juuri silloin ne tuntuvat tulevankin. Jos taas mieli on muissa, positiivisissa asioissa, nyintäkin tuntuu jäävän vähemmälle. En mielestäni muuten ole mitenkään stressaantunut.

        Kuntoilun tai liikunnan en ole huomannut vaikuttavan asiaan. Entä teillä?

        Cirdalud rauhoittaa vähän, mutta ei poista oireita kokonaan. Palelu ja kylmyys tuntuu pahentavan, koska lihas alkaa kylmettyessään normaalillakin ihmisellä vapisemaan.

        Kiusallinen, kummallinen ja harmillinen vaiva juuri tuon nukahtamisen takia, kun oma kroppa potkaisee hereille ja unensaanti vaikeutuu.

        Kahvin lopettamista aion kokeilla heti. Teen mitä vaan, jos nämä vähenevät. Magnesiumin puutetta ei veressä todettu, mutta ei kai siitä haittaakaan liene.

        Jopas sattui, nimittäin, tuo säpsähdys nukahtamisen hetkellä oli minulla kofeiinia käyttäessäni niin voimakas, että tuntui kuin koko kroppa olisi pompannut patjalta 5 senttiä ilmaan. Se oire loppui ensimmäisenä lopettamisen jälkeen, eikä siihen mennyt muistaakseni kuin muutama viikko.

        Magnesiumin puute voi aiheutua kahvin aiheuttamasta kehon liiallisesta happamuudesta. Elimistössä olevat liialliset hapot sitovat kehosta emäsmineraaleja, siksi kofeiini aiheuttaa mm osteoporoosia, kun luustosta otetaan kalsiumia sitomaan ravinnosta tulleita liikoja happoja. Neutraloimattomat hapot varastoituvat lihasten sidekudoksiin, aiheuttaen vihlovia kipuja raajojen luiden ympärille ja niveliin. Luustolihasten kiinnityskohtiin hapot aiheuttavat polttavia kipupisteitä.

        Jos haluat nopean helpotuksen, siirry hedelmädieetille ja juo ainakin pari litraa vettä vuorokaudessa.

        http://qmies.blogit.fi/ajatuksia-hoidosta/


      • Elorotta
        Diane kirjoitti:

        Mulla alkoi nykiminen muutama viikko sitten ja on vaivannut siitä lähtien eri vahvuisena. Alussa nyki valveillakin, mutta nyt nyintä ajoittuu lähes täysin ja pelkästään nukahtamisvaiheeseen. Usein kun olen vaipumassa uneen, koko kroppa tempaisee hereille, ja siitä alkaa vaimeat ja vähemmän vaimeat nytkäisyt ja pintalihasten "hyppiminen" ympäri kehoa.

        Nyt kun olen koittanut seurailla oireiden tuloa, ne tuntuvat lisääntyvän huonosti nukutun yön jälkeen, väsyneenä, kiihtyneessä tilassa, stressissä. Kun stressaan nytkähtelyä ja odotan niiden alkamista, juuri silloin ne tuntuvat tulevankin. Jos taas mieli on muissa, positiivisissa asioissa, nyintäkin tuntuu jäävän vähemmälle. En mielestäni muuten ole mitenkään stressaantunut.

        Kuntoilun tai liikunnan en ole huomannut vaikuttavan asiaan. Entä teillä?

        Cirdalud rauhoittaa vähän, mutta ei poista oireita kokonaan. Palelu ja kylmyys tuntuu pahentavan, koska lihas alkaa kylmettyessään normaalillakin ihmisellä vapisemaan.

        Kiusallinen, kummallinen ja harmillinen vaiva juuri tuon nukahtamisen takia, kun oma kroppa potkaisee hereille ja unensaanti vaikeutuu.

        Kahvin lopettamista aion kokeilla heti. Teen mitä vaan, jos nämä vähenevät. Magnesiumin puutetta ei veressä todettu, mutta ei kai siitä haittaakaan liene.

        Mulla nykii riippumatta hyvin nukutuista öistä. Toistaiseksi kun olen saanut unen päästä kiinni. Eli ei tule vastaavia kovia nykäyksiä illalla/yöllä kuin sulla. Muutaman kilometrin kävelylenkin jälkeen jalat huusivat apua. Tuntuu jotenkin oudolta. En usko näin huonossa kunnossa olevani. Kylmyyden en ole huomannut vaikuttavan. Tälläkin hetkellä lämpimässä peiton alla. :) Ja silti nykii..


      • mileto
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        Jopas sattui, nimittäin, tuo säpsähdys nukahtamisen hetkellä oli minulla kofeiinia käyttäessäni niin voimakas, että tuntui kuin koko kroppa olisi pompannut patjalta 5 senttiä ilmaan. Se oire loppui ensimmäisenä lopettamisen jälkeen, eikä siihen mennyt muistaakseni kuin muutama viikko.

        Magnesiumin puute voi aiheutua kahvin aiheuttamasta kehon liiallisesta happamuudesta. Elimistössä olevat liialliset hapot sitovat kehosta emäsmineraaleja, siksi kofeiini aiheuttaa mm osteoporoosia, kun luustosta otetaan kalsiumia sitomaan ravinnosta tulleita liikoja happoja. Neutraloimattomat hapot varastoituvat lihasten sidekudoksiin, aiheuttaen vihlovia kipuja raajojen luiden ympärille ja niveliin. Luustolihasten kiinnityskohtiin hapot aiheuttavat polttavia kipupisteitä.

        Jos haluat nopean helpotuksen, siirry hedelmädieetille ja juo ainakin pari litraa vettä vuorokaudessa.

        http://qmies.blogit.fi/ajatuksia-hoidosta/

        Exx-kofeinisti!
        Kiitos tiedoista, jotka todennäköisesti ovat totta. Olen nimittäin huomannut 5-7 kertaa aloittaessani paaston tai muuten lopetettuani kahvin juonnin, että parin viikon ajan, varsinkin alaselässä illalla kun menen nukkumaan, alkaa "jurnuttava" särky. Kutsun sitä Tirlittan kirjan kuvauksen mukaan "luuvaloksi". Särky on niin kovaa,polttavaa,että ei voi oikein vuoteella pysyä,vaan pitää lähteä kavelemään. Nyt olen tällä erää pysynyt kahvista erosssa kuukauden ja oloni on parempi: lihasjännitykset ja kivut vähäisempiä ja uupumuskin ehkä vähäisempää. Kukaan lääkäri ei usko kuvaamaani" luuvaloa" kofeiinin tai kahvin aiheuttamaksi, mutta ei se mitään, koska itse olen sen todennut. Joten toivotan itselleni ja muillekin kofeiinitonta loppuelämää!


      • henrik ijös72
        Diane kirjoitti:

        Mulla alkoi nykiminen muutama viikko sitten ja on vaivannut siitä lähtien eri vahvuisena. Alussa nyki valveillakin, mutta nyt nyintä ajoittuu lähes täysin ja pelkästään nukahtamisvaiheeseen. Usein kun olen vaipumassa uneen, koko kroppa tempaisee hereille, ja siitä alkaa vaimeat ja vähemmän vaimeat nytkäisyt ja pintalihasten "hyppiminen" ympäri kehoa.

        Nyt kun olen koittanut seurailla oireiden tuloa, ne tuntuvat lisääntyvän huonosti nukutun yön jälkeen, väsyneenä, kiihtyneessä tilassa, stressissä. Kun stressaan nytkähtelyä ja odotan niiden alkamista, juuri silloin ne tuntuvat tulevankin. Jos taas mieli on muissa, positiivisissa asioissa, nyintäkin tuntuu jäävän vähemmälle. En mielestäni muuten ole mitenkään stressaantunut.

        Kuntoilun tai liikunnan en ole huomannut vaikuttavan asiaan. Entä teillä?

        Cirdalud rauhoittaa vähän, mutta ei poista oireita kokonaan. Palelu ja kylmyys tuntuu pahentavan, koska lihas alkaa kylmettyessään normaalillakin ihmisellä vapisemaan.

        Kiusallinen, kummallinen ja harmillinen vaiva juuri tuon nukahtamisen takia, kun oma kroppa potkaisee hereille ja unensaanti vaikeutuu.

        Kahvin lopettamista aion kokeilla heti. Teen mitä vaan, jos nämä vähenevät. Magnesiumin puutetta ei veressä todettu, mutta ei kai siitä haittaakaan liene.

        rankka pyöräreissu vois auttaa sua sitten muuta aktivettia.


      • Mirko1972

        Mulla ainakin nykiminen niin voimakasta ettei vois kuvitella pyörällä ajoa. Koko kroppa nytkähtelee niin voimakkaasti...


    • on nykimistä

      öisin. Olen alkanut iän mukana saamaan kaikenlaisia neurologisia vaivoja ja pelkään älyttömästi esim. MS- tautia tai halvausta. Käteni ja jalkani puutuvat melko helposti, nyin öisin, lihaskuntoni on huono, vaikka harrastan hyötyliikuntaa, joskus saan vannemaista puristuksen tunnetta rintakehälle ja nykyisin krapulapäivinä saan aivan mielettömän kivuliaan lihaskrampin oikeaan jalkaan ja se on koko loppupäivän jäykkä. Samoin joskus käsivarret ovat jäykät :( Minulla on epilepsia, että tiedä sitten liittyykö tämä siihen vai voiko olla vakavampaakin. Olen huolestunut, koska pari vuotta sitten ei vielä ollut mitään ongelmaa. Näköongelmia minulla ei ole ja se kai on yksi MS-taudin ensioireista?

    • Elorotta

      Nykii nytkin niin pahasti, että hermo menee. Ei enää tunnu pieniltä elohiirulaisilta. Tällä hetkellä jaloissa, käsivarsissa ja vatsassa. Naurattais, jos ei ottais päähän. Tuntuu nimittäin siltä, kuin joku potkisi vatsassa. Nykiminen alkoi nelisen kuukautta sitten silmäkulmasta. Se on jatkunut nyt ympäri kehoa koko ajan voimistuen muutaman viikon. Välillä on hetkiä, ettei nyi niin pahasti. Alkuun oli myös kovia päänsärkyjä. Niitä onneksi nykyään harvemmin. En kuitenkaan uskalla ilman särkylääkettä lähteä minnekään. Kävin lääkärissä ja sain lähetteen neurologille. Magnesiumista ei tän lääkärin mukaan ole hyötyä kuin lihaskramppeihin. Verikokeet ok. Ei siis mitään reumaperäistä (sukurasite). Kilpirauhanen ok. Sokerit ok. Olo väsynyt ja voimaton. Ja juuri nyt hyvin, hyvin kiukkuinen.

      • Elorotta

        Mahtavaa! Monen tunnin jälkeen suvantovaihe. Vain pientä nykimistä. Tilalla pääkipu.


      • Elorotta
        Elorotta kirjoitti:

        Mahtavaa! Monen tunnin jälkeen suvantovaihe. Vain pientä nykimistä. Tilalla pääkipu.

        Ensi perjantaina neurologi. Toivottavasti on yhtä asiallinen kuin yleislääkäri, eikä naura pihalle. Tämän viikon nykiminen ollut vähäisempää. Olen nukkunut huonommin ja stressannut enemmän. Silläkö ne lähtee. :)


      • Elorotta
        Elorotta kirjoitti:

        Ensi perjantaina neurologi. Toivottavasti on yhtä asiallinen kuin yleislääkäri, eikä naura pihalle. Tämän viikon nykiminen ollut vähäisempää. Olen nukkunut huonommin ja stressannut enemmän. Silläkö ne lähtee. :)

        Tällä viikolla säikähdin tosissani jalkojeni voimattomuutta. Keskiviikkona tuli tunne, että jalat eivät vaan kerta kaikkiaan kanna. Kantoivat kuitenkin lähimpään tuoliin. :)

        Kävin tänään neurologilla. Oikein ystävällisen oloinen ihminen. Ihmetteli kovasti vapinaa (uutta, näin ne oireet lisääntyy). Totesi, että lihakset ovat ylijännittyneet ja verisuonet koko ajan supistustilassa. Refleksit olivat liiankin vilkkaat. (? :D) Kalsium ja magnesium olivat jääneet verikokeessa ottamatta. Niihin sain vielä lähetteen. Totesi tällaisen oireilun olevan tyypillistä lääketieteen opiskelijoilla. Viittasi siis siihen, että olen itse onnistunut kehittämään tämän lihasjännityksen esimerkiksi stressin seurauksena. (Voi olla mahdollista, en kiellä.)

        Suvussani on isän puolelta mielenterveysongelmia. Neurologin mukaan oireeni voivat myös johtua keskushermoston dopamiinin puutoksesta. Dopamiinitaso kuulemma nousee univajauksen yhteydessä. Eli viime viikon huonommin nukutut yöt ja lievempi nykinä liittyivät toisiinsa. Masentuneeksi neurologi ei minua diagnosoinut.

        Hoidoksi suositteli kylmähoitoa. Avantouintia tai sitten kuumasta saunasta kylmään suihkuun. Lisäksi liikuntaa, esimerkiksi juoksua maksimirasituksella. Totesi, että en varmaan pysty kovin pitkiin pyrähdyksiin ja olen varmasti kipeä sen jälkeen. Lisäksi pitäisi harrastaa rentoutumista. Näillä mennään ainakin kuukauden verran eteen päin. Katsotaan, josko "hoidot" auttaisivat. Jos näistä ei ole apua..? Neurologi suositteli keskushermosto-, epilepsia- tai verenpainelääkitystä, joilla oireet saattaisi saada kuriin. Luultavasti haluaisin ennen lääkityksen aloittamista toisen diagnoosin. Olen liian läheltä seurannut, miten väärä lääkitys voi vaikuttaa ihmiseen.

        Eli lyhyesti: jatkuvasti ylijännittyneet lihakset -> nykiminen ja voimaton olo.
        Hoito: kylmähoito, liikunta, rentoutusharjoitukset


      • M of S
        Elorotta kirjoitti:

        Tällä viikolla säikähdin tosissani jalkojeni voimattomuutta. Keskiviikkona tuli tunne, että jalat eivät vaan kerta kaikkiaan kanna. Kantoivat kuitenkin lähimpään tuoliin. :)

        Kävin tänään neurologilla. Oikein ystävällisen oloinen ihminen. Ihmetteli kovasti vapinaa (uutta, näin ne oireet lisääntyy). Totesi, että lihakset ovat ylijännittyneet ja verisuonet koko ajan supistustilassa. Refleksit olivat liiankin vilkkaat. (? :D) Kalsium ja magnesium olivat jääneet verikokeessa ottamatta. Niihin sain vielä lähetteen. Totesi tällaisen oireilun olevan tyypillistä lääketieteen opiskelijoilla. Viittasi siis siihen, että olen itse onnistunut kehittämään tämän lihasjännityksen esimerkiksi stressin seurauksena. (Voi olla mahdollista, en kiellä.)

        Suvussani on isän puolelta mielenterveysongelmia. Neurologin mukaan oireeni voivat myös johtua keskushermoston dopamiinin puutoksesta. Dopamiinitaso kuulemma nousee univajauksen yhteydessä. Eli viime viikon huonommin nukutut yöt ja lievempi nykinä liittyivät toisiinsa. Masentuneeksi neurologi ei minua diagnosoinut.

        Hoidoksi suositteli kylmähoitoa. Avantouintia tai sitten kuumasta saunasta kylmään suihkuun. Lisäksi liikuntaa, esimerkiksi juoksua maksimirasituksella. Totesi, että en varmaan pysty kovin pitkiin pyrähdyksiin ja olen varmasti kipeä sen jälkeen. Lisäksi pitäisi harrastaa rentoutumista. Näillä mennään ainakin kuukauden verran eteen päin. Katsotaan, josko "hoidot" auttaisivat. Jos näistä ei ole apua..? Neurologi suositteli keskushermosto-, epilepsia- tai verenpainelääkitystä, joilla oireet saattaisi saada kuriin. Luultavasti haluaisin ennen lääkityksen aloittamista toisen diagnoosin. Olen liian läheltä seurannut, miten väärä lääkitys voi vaikuttaa ihmiseen.

        Eli lyhyesti: jatkuvasti ylijännittyneet lihakset -> nykiminen ja voimaton olo.
        Hoito: kylmähoito, liikunta, rentoutusharjoitukset

        Minulla työssäni rekkaa ajellasseni nyt varsinkin liukkailla keleillä jännittää lihaksia (stressaakin)turhaankin ja myös minulla tuo silmän nykiminen pahentunut (Niin,ms tauti diag.n.puol vuotta) Myös yöajelu rasittaa silmiä,toiseen silmään iski jo aikaisemmin näköhermotulehdus josta näköjään seurauksena pysyvä näön heikentyminen.
        Otin tuon työni vain esille siitä syystä että mielestäni?? se voisi (epäilen) olla pahentavana tekijänä tuohon elohiireen? TODELLA rasittavaa ja vieläpä "terveessä silmässä" No aikoinaan tuo elohiiri kyllä oli ensioire näön osittaiselle menetykselle..voi itku ja sanonko mitä.
        Olisi tosiaan hienoa kuulla kokemuksia mikä vaikuttaa noihin elohiiriin silmissä? Stressi,lihasjännitys,valo,ruokavalio,uskonto...

        Mutta kukaan ei tiedä mikä olisi kunto jos olisin 10v istunut kotona murehtimassa? Oltaisiinko kuitenkin samassa tilanteessa.


      • taudista?
        M of S kirjoitti:

        Minulla työssäni rekkaa ajellasseni nyt varsinkin liukkailla keleillä jännittää lihaksia (stressaakin)turhaankin ja myös minulla tuo silmän nykiminen pahentunut (Niin,ms tauti diag.n.puol vuotta) Myös yöajelu rasittaa silmiä,toiseen silmään iski jo aikaisemmin näköhermotulehdus josta näköjään seurauksena pysyvä näön heikentyminen.
        Otin tuon työni vain esille siitä syystä että mielestäni?? se voisi (epäilen) olla pahentavana tekijänä tuohon elohiireen? TODELLA rasittavaa ja vieläpä "terveessä silmässä" No aikoinaan tuo elohiiri kyllä oli ensioire näön osittaiselle menetykselle..voi itku ja sanonko mitä.
        Olisi tosiaan hienoa kuulla kokemuksia mikä vaikuttaa noihin elohiiriin silmissä? Stressi,lihasjännitys,valo,ruokavalio,uskonto...

        Mutta kukaan ei tiedä mikä olisi kunto jos olisin 10v istunut kotona murehtimassa? Oltaisiinko kuitenkin samassa tilanteessa.

        myös lihasnykimisiä. Syringomyelia todettu.


      • myös,,,
        M of S kirjoitti:

        Minulla työssäni rekkaa ajellasseni nyt varsinkin liukkailla keleillä jännittää lihaksia (stressaakin)turhaankin ja myös minulla tuo silmän nykiminen pahentunut (Niin,ms tauti diag.n.puol vuotta) Myös yöajelu rasittaa silmiä,toiseen silmään iski jo aikaisemmin näköhermotulehdus josta näköjään seurauksena pysyvä näön heikentyminen.
        Otin tuon työni vain esille siitä syystä että mielestäni?? se voisi (epäilen) olla pahentavana tekijänä tuohon elohiireen? TODELLA rasittavaa ja vieläpä "terveessä silmässä" No aikoinaan tuo elohiiri kyllä oli ensioire näön osittaiselle menetykselle..voi itku ja sanonko mitä.
        Olisi tosiaan hienoa kuulla kokemuksia mikä vaikuttaa noihin elohiiriin silmissä? Stressi,lihasjännitys,valo,ruokavalio,uskonto...

        Mutta kukaan ei tiedä mikä olisi kunto jos olisin 10v istunut kotona murehtimassa? Oltaisiinko kuitenkin samassa tilanteessa.

        luetko tätä palstaa enää mutta tuli mieleen, että onko verenpaineet korkealla? Itsellä vaan melkein sama tilanne, ei kyllä ms;ää todettu.


      • Diane_
        myös,,, kirjoitti:

        luetko tätä palstaa enää mutta tuli mieleen, että onko verenpaineet korkealla? Itsellä vaan melkein sama tilanne, ei kyllä ms;ää todettu.

        Minulla lihasnykinät joka puolella kehoa alkoivat 3 kk sitten. Sen jälkeen enmg ja verikokeet otettu ja normaalit, kaularangan magneettikuva vielä ottamatta. Kaksi eri neurologia ja yksi yleislääkäri ovat arvioineet tilannetta, eikä kukaan ole osannut sanoa, mistä tämä johtuu.

        On kai siis hyväksyttävä, että diagnoosia, syytä eikä "täsmälääkitystä" välttämättä tule koskaan löytymään. Tuntuu että tässä on itse itsensä paras asiantuntija, vaikka lääkäritkin koettavat tehdä parhaansa - eivät kuitenkaan lähde arvuuttelemaan, jos 100 % varmaa todistetta tai syytä ei ole.

        Itselläni nykinä on pahinta ylirasittumisen (kova väsymys, valvottu yö, kovatehoinen liikunta) jälkeen. "Tasainen elämä" tuntuu olevan paras ratkaisu nykinöjen pitämiseksi aisoissa. Kahvinjuonnin lopetin jo yli kuukausi sitten, mutta ei nykinät siihen stopanneet - eivätpä kyllä pahentuneetkaan. Myös neurologi kehotti välttämään kahvia.

        Onko täällä muita aktiivikuntoilijoita? Itse aloin jo epäillä "hermoston ylirasittumistilaa", joka lehtien mukaan kiusaa välillä ammattiurheilijoita.

        Oletteko kokeilleet hermoratahierontaa tai muita hoitoja?


      • 3
        Diane_ kirjoitti:

        Minulla lihasnykinät joka puolella kehoa alkoivat 3 kk sitten. Sen jälkeen enmg ja verikokeet otettu ja normaalit, kaularangan magneettikuva vielä ottamatta. Kaksi eri neurologia ja yksi yleislääkäri ovat arvioineet tilannetta, eikä kukaan ole osannut sanoa, mistä tämä johtuu.

        On kai siis hyväksyttävä, että diagnoosia, syytä eikä "täsmälääkitystä" välttämättä tule koskaan löytymään. Tuntuu että tässä on itse itsensä paras asiantuntija, vaikka lääkäritkin koettavat tehdä parhaansa - eivät kuitenkaan lähde arvuuttelemaan, jos 100 % varmaa todistetta tai syytä ei ole.

        Itselläni nykinä on pahinta ylirasittumisen (kova väsymys, valvottu yö, kovatehoinen liikunta) jälkeen. "Tasainen elämä" tuntuu olevan paras ratkaisu nykinöjen pitämiseksi aisoissa. Kahvinjuonnin lopetin jo yli kuukausi sitten, mutta ei nykinät siihen stopanneet - eivätpä kyllä pahentuneetkaan. Myös neurologi kehotti välttämään kahvia.

        Onko täällä muita aktiivikuntoilijoita? Itse aloin jo epäillä "hermoston ylirasittumistilaa", joka lehtien mukaan kiusaa välillä ammattiurheilijoita.

        Oletteko kokeilleet hermoratahierontaa tai muita hoitoja?

        Minulla lihasnykinät alkoivat noin 5 kk sitten. Nelisen kuukautta sitten ne vähitellen yleistyivät. Nyt minulla on niita päivittäin enimmäkseen oikeassa jalassa ja kädessä. Sen lisäksi korvat ovat soineet (tinnitys) siitä lähtien kun lihasnykinät pahenivat. Olen käynyt neurologilla. Pää skannattiin, muttei mitään löytynyt. Neurologin mukaan minulla ei ole kasvainta tai ms-tautia. Hän passitti minut psykiatrille. Menen sinne kesäkuussa. Neurologin ja oman lääkärini mukaan oireeni ovat psyykkisiä. Ehkä niin onkin, mutta mua ihmetyttää kovasti, ettei MRI tai muita tutkimuksia ole tehty. Vaadin niitä, mutta neurologi ei pyyntöihini suostunut. Se varmaan vaikutti asiaan, kun viime keväänä minulla todettin hyperventilaatio stressin seurauksena. Ehkä tämäkin on hyperventilaatiota, oireet vaan ovat erilaiset kuin ennen. Kukapa tietää. Toivottavasti psykiatri. En muuten asu Suomessa. Tämä kaikki on tapahtunut Keski-Euroopassa.


      • mitä helv.....
        3 kirjoitti:

        Minulla lihasnykinät alkoivat noin 5 kk sitten. Nelisen kuukautta sitten ne vähitellen yleistyivät. Nyt minulla on niita päivittäin enimmäkseen oikeassa jalassa ja kädessä. Sen lisäksi korvat ovat soineet (tinnitys) siitä lähtien kun lihasnykinät pahenivat. Olen käynyt neurologilla. Pää skannattiin, muttei mitään löytynyt. Neurologin mukaan minulla ei ole kasvainta tai ms-tautia. Hän passitti minut psykiatrille. Menen sinne kesäkuussa. Neurologin ja oman lääkärini mukaan oireeni ovat psyykkisiä. Ehkä niin onkin, mutta mua ihmetyttää kovasti, ettei MRI tai muita tutkimuksia ole tehty. Vaadin niitä, mutta neurologi ei pyyntöihini suostunut. Se varmaan vaikutti asiaan, kun viime keväänä minulla todettin hyperventilaatio stressin seurauksena. Ehkä tämäkin on hyperventilaatiota, oireet vaan ovat erilaiset kuin ennen. Kukapa tietää. Toivottavasti psykiatri. En muuten asu Suomessa. Tämä kaikki on tapahtunut Keski-Euroopassa.

        Itselläni nykinyt jo 4 vuotta. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vittumaisinta on kun nukahtaessa purentalihakset säpsähtää ja puren kieleeni. Ei siis kovin mukavaa. No purentakiskoja käyttäessä kieli ei jää väliin. Muita oireita ei ole jos ei lasketa sanojen ja nimeien unohtelua.


      • kofeiinitietäjä
        mitä helv..... kirjoitti:

        Itselläni nykinyt jo 4 vuotta. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vittumaisinta on kun nukahtaessa purentalihakset säpsähtää ja puren kieleeni. Ei siis kovin mukavaa. No purentakiskoja käyttäessä kieli ei jää väliin. Muita oireita ei ole jos ei lasketa sanojen ja nimeien unohtelua.

        Minullakin nyki, värisi ja surisi lihakset vuosia, kunnes lopetin tykkänään kofeiinin käytön.


      • Nytkijä
        kofeiinitietäjä kirjoitti:

        Minullakin nyki, värisi ja surisi lihakset vuosia, kunnes lopetin tykkänään kofeiinin käytön.

        Hienoa huomata, etten ole yksin tämän vaivan kanssa! Itsellänikin on jonkin aikaa jatkunut todella ikävä lihasten nykiminen. Sitä ilmaantuu aivan joka puolella kroppaa, käsissä, jaloissa, selässä, kasvoissa yms. Pahentuu ehkä hiukan levossa, mulla on sama kuin Dianella että kun stressaa ja odottaa että kohta nytkähtää niin sitten nytkähtääkin, mutta kun ajatukset ovat jossain ihan muualla niin nykinääkään ei kuulu niin paljoa ainakaan. Kyllähän tässä kieltämättä hieman ALS on tullut mieleen, etenkin kun mulla on jatkunut outo tärinä, lähinnä käsissä mutta muuallakin, reilun vuoden ajan. Ja etenkin kun, saattaa tosin olla pelkkää kuvitteluakin, mutta kun minäkin Elorotta olen ollut pari kertaa tuntevinani tuollaisia elämyksiä että jalat eivät kanna. Missään en ole vielä käynyt näyttäytymässä vaivojeni kanssa, ts. lääkärissä en ole uskaltanut käydä mutta voisi kyllä kohta olla aika? Olen vasta 17-vuotias ja ALS yms. rappeumasairaudet esiintyvät tietääkseni lähinnä 40-70 vuotiailla mutta kaipa niitä voi tämänkin ikäisellä periaatteessa olla? Kahvia juon silloin tällöin ja stressikin voisi olla syynä kait... mene ja tiedä. Ei hauskaa, ei hauskaa.


      • kofeiinitietäjä
        Nytkijä kirjoitti:

        Hienoa huomata, etten ole yksin tämän vaivan kanssa! Itsellänikin on jonkin aikaa jatkunut todella ikävä lihasten nykiminen. Sitä ilmaantuu aivan joka puolella kroppaa, käsissä, jaloissa, selässä, kasvoissa yms. Pahentuu ehkä hiukan levossa, mulla on sama kuin Dianella että kun stressaa ja odottaa että kohta nytkähtää niin sitten nytkähtääkin, mutta kun ajatukset ovat jossain ihan muualla niin nykinääkään ei kuulu niin paljoa ainakaan. Kyllähän tässä kieltämättä hieman ALS on tullut mieleen, etenkin kun mulla on jatkunut outo tärinä, lähinnä käsissä mutta muuallakin, reilun vuoden ajan. Ja etenkin kun, saattaa tosin olla pelkkää kuvitteluakin, mutta kun minäkin Elorotta olen ollut pari kertaa tuntevinani tuollaisia elämyksiä että jalat eivät kanna. Missään en ole vielä käynyt näyttäytymässä vaivojeni kanssa, ts. lääkärissä en ole uskaltanut käydä mutta voisi kyllä kohta olla aika? Olen vasta 17-vuotias ja ALS yms. rappeumasairaudet esiintyvät tietääkseni lähinnä 40-70 vuotiailla mutta kaipa niitä voi tämänkin ikäisellä periaatteessa olla? Kahvia juon silloin tällöin ja stressikin voisi olla syynä kait... mene ja tiedä. Ei hauskaa, ei hauskaa.

        Jätä pois kofeiini kokonaan. Kofeiini metaboloituu maksassa virtsahapoiksi, jotka supistavat munuaisten verisuonia, jolloin ne eivät edes poistu elimistöstä, vaan kerääntyvät kehon vesitilaan, aiheuttaen hermo- ja lihasoireita. Verikokeessa tällainen näkyy alhaisena virtsahappojen tasona veressä, koska ne siirtyvät nopeammin verestä kudoksiin, kuin kudoksista vereen.

        Vältä kaikkea, mikä kohottaa stressihormonitasoa ja juo paljon vettä.

        http://qmies.blogit.fi/


      • C
        3 kirjoitti:

        Minulla lihasnykinät alkoivat noin 5 kk sitten. Nelisen kuukautta sitten ne vähitellen yleistyivät. Nyt minulla on niita päivittäin enimmäkseen oikeassa jalassa ja kädessä. Sen lisäksi korvat ovat soineet (tinnitys) siitä lähtien kun lihasnykinät pahenivat. Olen käynyt neurologilla. Pää skannattiin, muttei mitään löytynyt. Neurologin mukaan minulla ei ole kasvainta tai ms-tautia. Hän passitti minut psykiatrille. Menen sinne kesäkuussa. Neurologin ja oman lääkärini mukaan oireeni ovat psyykkisiä. Ehkä niin onkin, mutta mua ihmetyttää kovasti, ettei MRI tai muita tutkimuksia ole tehty. Vaadin niitä, mutta neurologi ei pyyntöihini suostunut. Se varmaan vaikutti asiaan, kun viime keväänä minulla todettin hyperventilaatio stressin seurauksena. Ehkä tämäkin on hyperventilaatiota, oireet vaan ovat erilaiset kuin ennen. Kukapa tietää. Toivottavasti psykiatri. En muuten asu Suomessa. Tämä kaikki on tapahtunut Keski-Euroopassa.

        Oletteko ottaneet Borrelia kokeet? Onko punkki joskus purrut? Nämä vaivat saattavat johtua Lymen taudista. Olen itse ollut uhri ja nuo krampit on ollut siitä asti kun hoito laittiin päälle. Eli yli vuosi sitten. Kannattaa miettiä. Borrelia voi matkia mitä vaan tautia ja monesti väärin tulkitt. Suomessa ei ole 100% luotettavaa borrekoetta, mutta jos oireet ovat olemassa ja punkki onpurrut menisin esim ville valtoselle Helsingin lääkärikeskukselle tai Jarmo Oksille. Turun Tyksissä.

        -C


      • Elorotta
        Elorotta kirjoitti:

        Tällä viikolla säikähdin tosissani jalkojeni voimattomuutta. Keskiviikkona tuli tunne, että jalat eivät vaan kerta kaikkiaan kanna. Kantoivat kuitenkin lähimpään tuoliin. :)

        Kävin tänään neurologilla. Oikein ystävällisen oloinen ihminen. Ihmetteli kovasti vapinaa (uutta, näin ne oireet lisääntyy). Totesi, että lihakset ovat ylijännittyneet ja verisuonet koko ajan supistustilassa. Refleksit olivat liiankin vilkkaat. (? :D) Kalsium ja magnesium olivat jääneet verikokeessa ottamatta. Niihin sain vielä lähetteen. Totesi tällaisen oireilun olevan tyypillistä lääketieteen opiskelijoilla. Viittasi siis siihen, että olen itse onnistunut kehittämään tämän lihasjännityksen esimerkiksi stressin seurauksena. (Voi olla mahdollista, en kiellä.)

        Suvussani on isän puolelta mielenterveysongelmia. Neurologin mukaan oireeni voivat myös johtua keskushermoston dopamiinin puutoksesta. Dopamiinitaso kuulemma nousee univajauksen yhteydessä. Eli viime viikon huonommin nukutut yöt ja lievempi nykinä liittyivät toisiinsa. Masentuneeksi neurologi ei minua diagnosoinut.

        Hoidoksi suositteli kylmähoitoa. Avantouintia tai sitten kuumasta saunasta kylmään suihkuun. Lisäksi liikuntaa, esimerkiksi juoksua maksimirasituksella. Totesi, että en varmaan pysty kovin pitkiin pyrähdyksiin ja olen varmasti kipeä sen jälkeen. Lisäksi pitäisi harrastaa rentoutumista. Näillä mennään ainakin kuukauden verran eteen päin. Katsotaan, josko "hoidot" auttaisivat. Jos näistä ei ole apua..? Neurologi suositteli keskushermosto-, epilepsia- tai verenpainelääkitystä, joilla oireet saattaisi saada kuriin. Luultavasti haluaisin ennen lääkityksen aloittamista toisen diagnoosin. Olen liian läheltä seurannut, miten väärä lääkitys voi vaikuttaa ihmiseen.

        Eli lyhyesti: jatkuvasti ylijännittyneet lihakset -> nykiminen ja voimaton olo.
        Hoito: kylmähoito, liikunta, rentoutusharjoitukset

        Kuulumisia. Kesällä oli aivan kammottavia päiviä, jolloin pelkkä istuminenkin oli haaste nykinän ja tärinän takia. Syksyn alussa oireet helpottivat. Syy? Eräs ihminen, joka huomaamattani aiheutti minulle valtavaa pahaa oloa, on poistunut elämästäni. Kroppa alkoi jaksaa paremmin, joten päätin aloittaa kevyen liikunnan. Tällä hetkellä isohko stressi monista asioista, mutta nykinää vain harvakseltaan. :)


      • El loco
        Nytkijä kirjoitti:

        Hienoa huomata, etten ole yksin tämän vaivan kanssa! Itsellänikin on jonkin aikaa jatkunut todella ikävä lihasten nykiminen. Sitä ilmaantuu aivan joka puolella kroppaa, käsissä, jaloissa, selässä, kasvoissa yms. Pahentuu ehkä hiukan levossa, mulla on sama kuin Dianella että kun stressaa ja odottaa että kohta nytkähtää niin sitten nytkähtääkin, mutta kun ajatukset ovat jossain ihan muualla niin nykinääkään ei kuulu niin paljoa ainakaan. Kyllähän tässä kieltämättä hieman ALS on tullut mieleen, etenkin kun mulla on jatkunut outo tärinä, lähinnä käsissä mutta muuallakin, reilun vuoden ajan. Ja etenkin kun, saattaa tosin olla pelkkää kuvitteluakin, mutta kun minäkin Elorotta olen ollut pari kertaa tuntevinani tuollaisia elämyksiä että jalat eivät kanna. Missään en ole vielä käynyt näyttäytymässä vaivojeni kanssa, ts. lääkärissä en ole uskaltanut käydä mutta voisi kyllä kohta olla aika? Olen vasta 17-vuotias ja ALS yms. rappeumasairaudet esiintyvät tietääkseni lähinnä 40-70 vuotiailla mutta kaipa niitä voi tämänkin ikäisellä periaatteessa olla? Kahvia juon silloin tällöin ja stressikin voisi olla syynä kait... mene ja tiedä. Ei hauskaa, ei hauskaa.

        Taitaa olla tässä iässä melko harvinainen vaiva mutta jos poissulkee MS.n niin todennäköisesti johtuu stressistä tms.
        Nämä oireet ja tuntemukset ruokkivat erittäin tehokkaasti itseään joten ei kannata kovin huolissaan olla.
        Terveelliset elämäntavat auttaa jo paljon näissä jutuissa.


      • mitääää????
        Elorotta kirjoitti:

        Kuulumisia. Kesällä oli aivan kammottavia päiviä, jolloin pelkkä istuminenkin oli haaste nykinän ja tärinän takia. Syksyn alussa oireet helpottivat. Syy? Eräs ihminen, joka huomaamattani aiheutti minulle valtavaa pahaa oloa, on poistunut elämästäni. Kroppa alkoi jaksaa paremmin, joten päätin aloittaa kevyen liikunnan. Tällä hetkellä isohko stressi monista asioista, mutta nykinää vain harvakseltaan. :)

        minullakin alkoi nyt nykiminen stressin takia (kai)
        tarkoittaako tämä ny sitä, että en pääse koskaan eroon tuosta nytkähtelystä???


    • ellu987

      Olipa mukavaa lukea, etten ole tämän vaivani kanssa yksin. Siitä netti on mukava, että löytyy helposti kohtalontovereita :) Olen itse kärsinyt tästä vaivasta jo 25 vuotta. Alkoi ensin pienenä nykimisenä jalkapohjissa. Nykyään nykii ja puutuu milloin mikäkin, tätä on jaloista päähän asti ja nykiminen on jatkuvaa. Minkään en ole huomannut tätä pahentavan tai helpottavan. Tuohon nykimiseen liittyy myöskin ajoittainen käsien ja jalkojen kipu, välillä kävely on kuin terillä kävelisi ja käsiä säkee. Samalla tulee parin viikon voimaton olo, tuntuu kuin olisi pahakin flunssa päällä. Näitä tulee 2-4 kertaa vuodessa. MS-tauti on suljettu pois, mutta sen enempää lääkärit eivät ole halunneet asiaa tutkia, luulosairaaksi ovat melko suoraan sanoneet.

    • wondering...

      Olen seitsemäntoista vuotias ja noin kuukausi sitten nykiminen alkoi. Voi johtua siitä että stressaan todella paljon, enkä ole pitkään aikaan lomaillut kun koulujen loputtua menin heti töihin. Treenaan myös paljon lihaksia, onko tällä yhteyttä tähän?

    • minskis

      Täällä myös yksi nykijä...Kaikenlaisia oireita on ollut viimeisen vuoden aikana.
      Lyhyesti ensin: huimaus, hengästyminen, tinnitus, päänsärkykohtaukset, patteja kaulassa ja niskassa, puutumisoireita, väsymystä, silmäoireita kuten näkökentän jatkuvaa värähtelyä ja sumenemista, nyt tätä nykimistä ja tärinää...yms..
      Ensimmäinen diagnoosi oli raudanpuuteanemia (hoidossa :)), päänsäryt poissa ja hengästyminen vähentynyt, seuraava diagnoosi paniikkihäiriö, johon lääkkeenä sepram 20mg (puutumiset vähentyneet, ei muuta huomattavaa parannusta), silmälääkäri ei löytänyt syytä näköoireille ja laittoi sen toki migreenin piikkiin...onko kellään ollut auraoireita joka päivä 10 kk ajan? :D
      Nyt lähete neurologille, jonne sain ajan "jopa" syyskuun loppupuolelle...
      Olen nyt viimeisen vuoden ajan ollut erittäin stressaantunut ja sitä ennen 8 vuoden parisuhde oli erittäin lannistava eli en toisaalta ihmettelisi jos kaikki nämä vaivat olisi psyykkisiä. Jos näin on, niin huhhuh, aikamoisia temppuja oma kroppa voi aiheuttaa kantajalleen :)
      Nyt nykii välillä sormi, välillä reisi, välillä vatsa, välillä nilkka...huhhuh, kahvinjuonti minulla selvästi pahentaa oireita ja unenpuute...eli hyvä tässä on valittaa kaksi kahvikuppia juoneena ja kellon lähestyessä 01.00 : x
      Taidanpa siis mennä nukkumaan.
      Ikävä vaiva on, mutta on helpottavaa huomata muillakin samaa vaivaa :)

    • ellu987

      Hei. Minäpä olin 4 kuukautta juomatta kahvia, kun en enää muuta keksinyt ja niinpä kuulkaa oireet hävisivät melkein kokonaan. Olen juonut tähän asti kuppi tolkulla päivittäin, ja siitä sitten on ilmeisesti seurannut kofeiiniyliherkkyys. Nyt taas muutaman viikon ajan päivittäin 2-3 kuppia juoneena totesin, että oireet palasivat takaisin, mm. 1,5 viikkoa särkenyt päätä yhtämittaisesti, iltaisin ei meinaa saada unta, kun joka paikkaa nykii. Joten tästä päivästä alkaen jätän kahvin kokonaan. Tuo kofeiiniyliherkkyys vaivaa ilmeisesti kovinkin monta suomalaista, mehän olemme tunnetusti kahvikansaa :). Kumma, etteivät lääkärit tunnu tietävän kofeiiniyliherkkyydestä mitään. Itselläni yksi neurologi sanoi n. vuosi sitten, että voisin kokeilla muutaman viikon kahvitonta elämää. Mutta se muutama viikko ei auttanut, vaan parin kuukauden jälkeen vasta oireet helpottivat. Kyllä on helpotus kaikkien vuosien jälkeen, että löytyi noinkin yksinkertainen apu vaivaan, joka häiritsi jo koko elämää, tosin oireet eivät kokonaan hävinneet...

      • explorel

        täälläkin yksi joka juo kahvia ja valvoo välillä öitä kun vuorotyö. Ja nykii kyllä.. ihan hurjaa möyrimistä pitää ihonalla, voisi luulla että joku tunkee sieltä ulos :)
        Vihtumainen vaiva...


    • ex-kahvinisti
      • sami404

        Mulla hävis kaikki neurologiset oireet kun lopetin kahvin juomisen.


    • Pekka S.

      Cannbis auttaa MS-taudissa hyvin nykimiseen - voi auttaa ehkä muissakin taudeissa ja tapauksissa. Kannattaa kokeilla, jos saa reseptin tai reisussa jossakin maassa, jossa on sallittua.

    • ehht

      Tulin tänne kun mulla rupes yhtäkkiä nykimää toinen rintalihas ihan hulluna.

      • henrik ijös72

        osta c vitamiinipor
        etta sinkkiä apteekista
        .,


      • nsxl chat

        mulla oli sama ongelmitu
        a levolla hoitu


      • cool7212
        nsxl chat kirjoitti:

        mulla oli sama ongelmitu
        a levolla hoitu

        akku off


    • klai

      auttaisko magnesium?

      • samaavikaa

        minullakin noita kuvattuja oireita ja muutaman vuoden ajan tosikovaa stressiä jostain luin että stressi/olemattomat yöunet vaikuttaa myös lihaksiin ja huonouni taas alkaa käydä mielenterveyden päälle. olen huomannut että kunnon hieronta ja perusteellinen lihasten venyttely ja terveet elämäntavat auttaa parhaiten ja kun se on säännöllistä.eikä se liika kofeiinikaan hyväksi ole


    • uuet tyynytlakanat s

      krapulasa ollu ei muuten joskus kun nukkuu käden päällä

      • henrik ijös72

        sauna auttaa peräsuolikutinaan


    • Homeallerginen

      Vastaanpa nyt tähän, kun ei ole tullut tällaista vastausta ketjussa. Minulla lihasten nykimisen aiheuttaa homealtistuminen. Nykimistä oli kolme vuotta sitten, kun asuimme hometalossa ja myös työpaikalla oli hometta. Vaihdoin työpaikkaa ja asuntoa, niin nykiminen loppui. Mutta nyt se on taas alkanut, kun olen jälleen työpaikassa, jossa on hometta. Myös muita homealtistumiselle tyypillisiä oireita on, kuten väsymystä, ajattelun kankeutta, muistin heikkenemistä, hengenahdistusta, paineen tunnetta keuhkoissa, sydämen tykytystä.

      Illat ja usein lauantaikin kotona menevät torkkuessa ja palautuessa. Joka ilta kotiin tullessa pesen ainakin jalat ja myöhemmin käyn suihkussa, että saan homeet pois iholta. Pohjelihakset nykivät muuten koko illan ja yölläkin, jos en näin menettele. Viikonlopun aikana nykiminen loppuu kokonaan, mutta maanantaina jälleen sama rumba alkaa. Pakko yrittää olla töissä, kun homevaurion myötä jouduimme uuden talon rakentamaan. Onneksi nyt sentään kotona voin olla. Kofeiinilla ei liene itselläni osuutta. Nytkin sunnuntaina olen juonut paljon kahvia, eikä nykimistä ole ollenkaan.

      • ALS todettu

        Minulla on ALS ja näitä elohiiriä ympäri kehoa. Nämä kyllä tulivat vasta myöhemmin kun ALS oli jo todettu lihasheikkouksista ym.


    • LihassurkaStuma

      Hei! Kuinka kauan ensi oireista als todettiin? Mulla hermotus ongelmia jo vuoden verran ja lihas nykinöitä ympäri kehoa. Inhottavia Kielinykäyksiä tullut myös nyt mukaan. Rivatriliä käytän iltaisin, mutta ei vie oireita pois. Lihasheikkous ja lihassurkastuma jo silmin nähtävissä. Minkälainen ennuste sulle annettiin ja minkälainen vointi on nyt? Nimittäin. 45 v. Olen nyt itse tällä hetkellä

    • Avaruudentuuliajolla

      Mullakin aivan samanlaisia oireita kuin muilla nykijöillä. Kaikki kropan lihakset nykii, yleensä kuitenkin eniten jalat. Kahvia en juo, syön magnesiumia säännöllisesti. Nykiminen alkoi yhtäkkiä viime syyskuussa ja on jatkunut siitä lähtien melkein päivittäin, joskus harvoin on päiviä jolloin ei nyi ollenkaan, ja välillä päiviä jolloin nykii vain vähän, välillä päiviä että nykii koko ajan. Syksyllä sormien niveliä särki muutaman viikon, kunnes vaiva hävisi pikkuhiljaa. Nyt viimeaikoina on alkanut olla myös maha olla usein kipeä ja pahoinvointia, sekä voimakasta väsymystä. Labroissa on tutkittu kaikki mahdollinen ruokamyrkytyksistä borrelioosiin, eikä mitään löytynyt koholla olevaa laskoa lukuunottamatta. Neurologisessa perustutkimuksessa ei ilmennyt mitään. Onko joku saanut jonkun diagnoosin tähän vaivaan? En oikeen usko pelkän stressin aiheuttamaksi.

      • Anonyymi

        Onko syutä löydetty


    • karmeeta

      Minulla alkoi nykimiset 2 vuotta sitten, kaikki alkoi kun oli hirvittävät kivut selässä ja niskassa, todettiin kaularangan kulumisia ja pari kuukautta sen jälkeen välilevytyrä kaularangassa joka leikattiin, sen jälkeen järkyttävät kivut niskassa ja selässä valvoin ainakin yli puolivuotta, ehkä pari tuntia nukuin yössä tuolilla olen ollut puolitoista vuotta kipulaastarilla, hermokipulääkkeillä ja lihasrelaxsanteilla, olen aivan loppu, illalla kun menen sänkyyn niin kipu ja nykiminen alkaa päälaesta niska ja oikean puoleinen selkälihas nykii ja outoa kipua, nykiminen etenee oikeaan jalkaan asti niin leukaluu myös nykii, viikon kuluttua neurologille, tähän asti fysiatrin hoidossa hän on sanonut että minulla on kaularangan kulumat jotka aiheuttavat minulle kovia kipuja, nykimiseen en ole saanut kunnon vastausta olen 63v nainen haluaisin vielä elää normaalia elämää. Olen käynyt psykiatrin tutkimuksissa hän sanoi että kivut aiheuttavat minulle ahdistusta ei mielenterveydessä vikaa. Kaikki alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta 13.12.2013 sen päivän muista loppuelämäni.

    • ermeil

      Minulla on ollut voimakkaita lihasten nykimisiä ja kramppeja sekä vatsavaivoja ja vatsan turvotusta. Minulle on auttanut Sirdalud .Mutta olen huomannut että hävittäjäkoneiden lentäessä lähettyvillä oireet tulevat joko ennen koneiden tuloa tai koneiden jälkeen.Vaikka et edes kuule niiden lentävän, mutta taivaalle jää savuvana kirkkaalla ilmalla, pilvisellä ilmalla etnäe etkä kuule, koska ne ovat korkealla.Meitä on koko maailmassa paljon ihmisiä etenkin naisia joihin hävittäjäkoneet vaikttavat. Voi tulla päänsärkyä olkapääsärkyä polttavaa kipua kehossa eripuolilla sekä nämä lihasnykimiset. Esim. Espanjassa tähän asiaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Rintasyöpäkin voi olla tuloksena hävittäjistä. Tietenkin muutkin syövät aivo, vatsa-jne.. .Hävittäjät harjoittelevat Suomessa erittäin paljon ja useiden koneiden kohdatessa, syntyy voimakasta säteilyä, joka vaikuttaa ihmiseen. Yst.Asiaan kannattaisi suhtautua vakavasti, kun me naiset saisimme yhteisvaikuttamalla asiaa eteenpäin. Lääkkeittähän saa äärimmäisen helposti ja lääketehtaat lihovat.Mikäli emme tee asialle mtään kipuilumme jatkuvat ja lääkkeitä saat syödä.

      • Miten hävittäjien kohdatessa syntyy säteilyä? Itsellänikin on ollut jo vuosia lihasnykimisiä ympäri kehoa. Kofeiinia en käytä. Käytän magnesiumia, se ei auta. Mä oon tullu siihen tulokseen, että unettomuus aiheuttaa oireet. Mulla on ajoittain vaikeaa unettomuutta.


    • JulleT

      Olen kateellinen kaikille teille. Itselläni alkoi puhehäiriö kaksi vuotta sitten. Olen käynyt neurologeilla ja eräs tunnettu sellainen sanoi huhtikuussa, että suun alueelta alkaa lukuisia tappavia sairauksia. Näytti minulle samalla nykimisen. En ollut huomannut aiemmin. Minulla nykii joka puolella kehoa koko ajan. En pysty enää juoksemaan, enkä uimaan mutta ammattikuskin työtä joudun edelleen tekemään, koska ajaminen onnistuu hyvin. Puhe on puuroa. Diagnoosia ei vieläkään ole. Sanoivat että MS on poissuljettu ja ALS epätodennäköinen, mutta joku lihasrappeuma tämä on. Ja pahinta on se, että poikani on vasta 9-vuotias...

    • pirmai

      On ollut ja on. Sormissa nykimistä paljonki. Jos lähetän tekstiviestiä, sormet saattaa itsestään heittää pari ylimääräistä kirjainta tekstiin. Ei ole kivuliasta, mutta raivostuttavaa. Ulospäin näkyy vapinana, koska tyttäreni on sanonut että sullahan vapisee kädet.

    • Minulla-BFS

      Itselläni lihakset nykineet 40 vuotta. Tutkittu aikoinaan ylioistosairaalassa eikä ainakaan mitään pahanlaatuiseen sairauteen viittaavaan haivaittu. Nykyisissä tutkimuksissa on arveltu kyseessä olevan BFS (hyvänlaatuinen lihasten nykiminen). Nykimisiin annettiin lääkkeeksi Rivatril, joka onkin auttanut hyvin.

    • ghlå

      Yleensäkin lekurit alkavat tarjota aluksi hermopinteitä ja BFS:ää (siis kun ahdistus- ja ns. korvienväli- väitösvaihe on ohitettu). Esimerkiksi ALS-taudin he väittävät olevan varsin harvinainen. Lähestymistapa vaan ei ole järin uskottava; BFS kun on vielä harvinaisempi.

      Itselläni alkoivat faskikulaatiot yli 5 vuotta sitten. Lihaskatoa oikeassa hartiassa havaitsin syyskuusta 2015 alkaen. Reilu vuosi sitten havaitsin vasemman reiden ohenevan. Se myös kipuilee. Ajoittaista lihasheikkoutta oikeassa käsivarressa riiputtaessani ostoskoria ja puhuessani kännykkään. Myös oikeassa kämmenessä ja peukalonhangassa lievää lihaskatoa - Lääkärit ilmeisesti eivät halua asiaa havaita. Lukevat 5 vuotta sitten neurologin tekemää selostusta minusta. Tuossa vaiheessa lihaskatoa hartiassa ja jalassa ei vielä ollut edes havaittavissa.

    • No-comprendo

      Eikö esim. peukalohangan lihaskatoa ole noteerattu? Itse olen ymmärtänyt, että kaikki lihasatrofiaan viittaava, olisi muuta kuin BFS:ää tai hermopinnettä. Voin olla väärässäkin.

      Miksi sinua ei ole lähetetty yliopistosairaalan tutkimuksiin?

    • Anonyymi

      Nykyään on pään magneettikuvaus melko halpaa. Alle 300 eurolla pääsee jo ilman lähetettä. Sillä voisi sulkea pois juttuja ja saada mahdollisesti mielenrauhan. Toisaalta riski siinä kai on se, että sieltä saattaisi huonolla tuurilla löytyä jotain pientä epämääräistä, mistä ei tiedetä mitä se on. Ja mikä ei edes ehkä olisi aiheuttanut näitä oireita. Ja se aiheuttaisi vaan turhaan lisää huolta.
      Itsellänikin pientä lihasnykimistä oikeassa käsivarressa silloin tällöin. Oireet alkoivat vatsaoireina puolisen vuotta sitten. Siitä ahdistuin ja sain lisää oireita. Mm. outoa liikevapinaa ainakin käsissä mutta myös muualla vähän. Lisäksi on ollut ainakin lievää huimausta, ajoittaista lyhytkestoista tinnitusta, pientä oireilua toisessa silmässä. Vatsa tutkittiin perusteellisesti ja sieltä ei mitään löytynyt. Se helpotti oloa ja joitain oireita, mutta nyt olen sitten alkanut jännittää aivosairauksia. Mietin että kannattaisiko vaan käydä omakustanteisesti magneettikuvassa, vaikka neurologikaan ei sitä suositellut. Mutta jos sillä saisi mielenrauhan...

    • Anonyymi

      Mulla on nykimistä pitkin kehoa ollut jo kuukauden

    • Anonyymi

      Tämä ketju on aloitettu jo ajat sitten, mutta aihe on ajankohtainen edelleen monelle. Minä olen jo yli 50-vuotias mies, mutta kerron silti oman tarinani lyhyesti. Juoksen säännöllisesti ja yritän muutenkin elää terveellisesti. Itselläni on ollut lihasnykimistä ympäri kehoa jo pari vuotta ja alkoivat talvella 2020. Alussa se hirvitti, varsinkin tuon ALS: vuoksi. Mutta pikkuhiljaa aloin tottua siihen ja en sitä enää kauheasti ajattele, kun sitä tuntuu oleva toisillakin jopa vuosikymmeniä. Ja se mikä omaa mieltäni rauhoitti eniten silloin pari vuotta sitten oli se, että noin kuukausi lihasnykimisen alkamisesta myös vaimollani lihakset alkoivat nykiä. Hänkään ei niistä ole hirveästi häiriintynyt. Toki jos se on voimakasta, niin varsinkin nukkumaan mennessä se voi häiritä. Nyt kuitenkin muiden oireideni vuoksi huomasin, että lihasnykinä voi magnesiumin puutteen vuoksi johtua myös kalsiumin tai jopa B12- ja D-vitamiinin puutteesta sekä ihan vaan stressistä. Lopetin itse mm. maidon juonnin silloin vuonna 2020 muutama kuukausi ennen lihasnykinän alkamista ja D-vitamiinikin oli tutkimusten mukaan ihan alarajalla. Nyt aionkin taas alkaa juoda mm. maitoa ja ottaa säännöllisemmin D-vitamiinia talvisin. Mielenkiintoista nähdä, auttaako ne lihasnykinöihin. ALS sinällään on ikävä, mutta onneksi harvinainen sairaus. Joskus siihen keksitään parannuskeino tai rokote, toivottavasti pian. Tsemppiä siis kaikille lihasnykinästä kärsiville, se on melko todennäköisesti vaaratonta.

    • Anonyymi

      Epäily kyse joko Covid omigro oire tai rokote oire täällä on lapsi jolla alkoi nykiminen ympäri kehoa jalat kädet hermo nykäyksiä siksi uni levotonta valittaa unissaan on 3 vuotias.

      • Anonyymi

        Eikai 3v lapselle ole annettu koronarokotetta ?


    • Anonyymi

      Ehkä säteilystä johtuvaa vaikka muuta väittävät

    • Anonyymi

      Missä johtuu yli 70 alkoi vasen posken toistuvaa nykiminen, on lääkeettä rauhoittaa nykiminen

    • Anonyymi

      Aivan jokaisella täällä jolla lihakset nykii on suurella todennäköisyydellä borrelioosi. Nämä jumalasta seuraavat eli ”lääkärit” jotka eivät osaa löytää selitystä oireille, niin kertovat että korvien välistä johtuu oireet?! Eli saat ajatuksesi voimalla lihakset nykimään? Pitäisiköhän kyseiset lääkärit passittaa suoraan pakkohoitoon ja poistaa luvat?

    • Anonyymi

      kannattaako mun mennä lääkäriin jos lihasnykinää ei oo jatkuvasti vaan silloin tällöin.?Kädessä ja jaloissa ollut. Silmissä ei ole ollut nykinää.
      Oisko mahdollista että se johtuisi siitä etten syö ehkä tarpeeksi ruokaa aina?

      • Anonyymi

        mulla on eläkepaperit henkisten syiden takia. Voi olla että on mulla myös eri asteisia neurologisia sairauksia. Ei kai niit ole diagnosoiitu mulle, mut jostaki luin että esim stressi vois vaikuttaa tohon nykintään. Mut mitä mieltä ootta että kannattaako mennä lääkäriin jos nykiminen ei ole päivittäistä vaan sitä esiintyy silloin tällöin? Jalkapohjassa ei nykintää vaan enemmän paineen tuntua. Voi johtua siitä kun lenkkeilen paljon ja jos kengät ei niin hyvät. Mut ei kai tuo jalkapohjan paine tai nykintä liity nyt mitenkään käsien ja jalkojen nykintään vai liittyykö? Apua onko mulle tulossa joku sairaus?


    • Anonyymi

      oonko lammas kun en mee sairaalaan kun isä vastustaa kun isä arvelee että ne lääkärit ja sairaanhoitajat nauravat minulle kun menen sinne vähäpätöisen syyn takia?? Ja sitten ehkä minäkin ajattelen samoin kuin isä? Ja onko tää lihasnykintä siis ihan normaalia? Onko sitä kaikilla ja miten usein'?' Tätä ei ole onneksi ollut minulla kovin usein. Kerran nykintää oli vasemman käden peukalossa siten että peukalo nykinnän seurauksesta liikkui alaspäin. Se tuntui vähän pelottavalta. Isä sanoi että ne nauraa minulle jos noin pienen syyn takia menen sairaalaan.

    • Anonyymi

      mä siis hölkkälenkkejä teen paljon , samoin kävelyä. Lisäksi stressiä välillä mut välillä ei. Juon paljon vettä ja syön terveellisesti monipuolisesti ja annoskoot vaihtelee sitä mukaa eli liikunnan lisääntyessä isonnan annoskokoja, mut voi olla että joskus jääneet silti liian pieniksi suhteessa raskaaseen liikuntaan. Lihasnykintää ollu mm peukalossa, ranteessa, pohkeessa ja jalkapohjassa jossa jalkapohjassa en osaa sanoa onko nykintää vai olisko enemmän painetta. Onko mikä sairaus kyseessä vai onko kyseessä sairaus? En tiiä meenkö sairaalaan ollenkaan kun isä meinaa että mä vain hermoilen ja että ne voi nauraa minulle jos meen vähäpätöisen syyn takia sinne että isä meinaa että ei mulla ole mitään vaan luulen että oon sairas.

      Mä aiemmin ramppasin sairaalan väliä vähän neuroottisesti ja mulla todettiin sitten paniikkihäiriö. Voisko nää nykimiset liittyä paniikkihäiriöön? yleensähän ei mulla ole paniikkihäiriö ilmennyt lihasnykimisenä vaan raskaantuneena hengityksenä, hengenahdistuksena tai sydämen heikentymisenä.

      tää on vähän hankalaa kun oma isä noin vastustaa nyt menoa sinne terveyskeskukseen. Vähän ottaa päähän kun isä noin tiukkana. Hän vain luulee että mie hermoilen.

      onko totta että aktiivisesti liikuntaa harrastavat voi sairastua vakavaan hermoperäiseen sairauteen ja onko se perinnöllinen sairaus? tietääkseni mun suvussa ei ole sitä esiintynyt kovinkaan paljoa jos ollenkaan. Onko mahdollista että kyse on stressistä vai onko niin että syönti on jäänyt vähemmälle? En ainakaan usko että eilen olisin syönyt liian vähän, en usko enkä eilen liikuntaa tehnyt.

      juon vettä, syön monipuolista ruokaa. Liikuntaa aktiivisesti. Voiko jos liikuntaa paljon niin keho jotenki menee siitä sekaisin eli hermostoperäinen sairaus voiko pahimmillaan olla kyse MS .-taudista? Mistä MS tauti saa alkunsa? Voiko huono liian pieni syönti aiheuttaa jonkun sairauden ja minkä? Onko nämä lihasnykimiset miten vakava asia? Onko isäni oikeassa ettei kannata mennä lääkäriin?
      Lihasnykinää ei ole ollut joka päivä vaan silloin tällöin, ei kovin usein.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe