Jatkuva pahoinvointi!!

ei jaksa enää...

Ongelmanani on pahoinvointi/kuvotus/ällötys, jota on ilmennyt lähes päivittäin jo parin kuukauden ajan. Pahoinvointi saattaa iskeä milloin vain, ei esim. ainoastaan syömisen jälkeen. Lisäksi on outoa tunnetta leuan alla ja kurkun yläpäässä. Ruoka ei maistu ollenkaan ja syön usein väkisin. Lisäksi röytäilen todella paljon pieniä yksittäisiä röyhtäyksiä. Kenelläkään mitään samoja oireita?

Raskaus on poissuljettu vaihtoehto. Vatsakipuja ja närästystä ei ole. Ainoastaan painellessa kipua ylävatsassa. En oikein jaksa enää, kun pahoinvointini on välillä todella rajua. Se ei kuitenkaan ole koskaan johtanut oksentamiseen. Onko kenelläkään ideoita, mikä minua vaivaa?

241

289842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • närästystä?

      Kokeile kuitenkin kokeeksi jotain närästyslääkettä. Itselläni oli samanlaisia vaivoja, en uskonut, että olisi närästystä, mutta närästyslääke auttoi. Eli närästystä se sittenkin oli.

    • Jonna--

      Mulla on TÄYSIN sama olo!! Mulla tuntuu kurkussa kuvottavaa olo, huonottaa ja vatsaa turvottaa. Myös mä röyhtäilen pieniä röyhtäyksiä pitkin päivää ja syöminenkin tuntuu joskus puurolta kun on pakko ottaa jotain ettei verensokerit mene alas. Minäkään en ole oksentanut.

      Itseäni närästää kuitenkin, närästyslääkkeet ei auta, ei auta kylmä vesi, enkä enää keksi yhtään mitään tähän tilanteeseen..

      Mäkään en ole raskaana, ei ole bakteeriperäisiä tauteja (siis salmonellat jne.) Ei ole helikobakteeria, ei keliakiaa, EI MITÄÄN.

      Mistä sulla alko tää?? Ihan yhtäkkiä? Olis ihan oikeesti kiva jutella sellasen ihmisen kanssa, joka on joutunu kärsimään ihan samoista asioista kun minä kun itselläkin seitsemättä viikkoa mennään tässä samassa asiassa.

      Toivottavasti vastailet!!

      • ...

        Taas on töissä aika tuskasta, kun on niin paha olo, että ei voi kun eteen tuijottaa...

        Mulla alkoi oikein kunnon oireet uuden vuoden jälkeen. Sillon mulla oli oikein kunnon närästystä ja ylävatsakipuja, rajuja pahoinvoitikohtauksia unohtamatta. Ajattelin ensin, että se on joko krapulaa tai jokin vatsatauti. Oireet ei kuitenkaan poistuneet ja helmikuussa kävin lääkärissä. Se ajatteli, että mun vatsa on tulehtunu ja määräsi nexiumia. Se auttoi jonkin verran, mutta nyt on taas aivan kauheeta!

        Mulla on lisäksi todella paha oksennuskammo, niin on aika vaikeeta olla! Mä en pysty enää tekemään koulun eteen mitään, koska yrittäessäni lukea, pahoinvointi yltyy! Oksennuspelkoni takia olen usein ajatellut, että aiheutan tämän itse ajatuksillani, mutta en enää usko siihen, koska pahoinvointi on niin rajua. Pakko mennä uudestaan lääkäriin...


      • Jonna--
        ... kirjoitti:

        Taas on töissä aika tuskasta, kun on niin paha olo, että ei voi kun eteen tuijottaa...

        Mulla alkoi oikein kunnon oireet uuden vuoden jälkeen. Sillon mulla oli oikein kunnon närästystä ja ylävatsakipuja, rajuja pahoinvoitikohtauksia unohtamatta. Ajattelin ensin, että se on joko krapulaa tai jokin vatsatauti. Oireet ei kuitenkaan poistuneet ja helmikuussa kävin lääkärissä. Se ajatteli, että mun vatsa on tulehtunu ja määräsi nexiumia. Se auttoi jonkin verran, mutta nyt on taas aivan kauheeta!

        Mulla on lisäksi todella paha oksennuskammo, niin on aika vaikeeta olla! Mä en pysty enää tekemään koulun eteen mitään, koska yrittäessäni lukea, pahoinvointi yltyy! Oksennuspelkoni takia olen usein ajatellut, että aiheutan tämän itse ajatuksillani, mutta en enää usko siihen, koska pahoinvointi on niin rajua. Pakko mennä uudestaan lääkäriin...

        Mä tänään soitin lääkärille ja se suostui vaihtamaan tämän mulle määrätyn lääkkeen (somac) nexiumiksi, maksoi mitä maksoi. Pakko tässä on kokeilla jotain. Mulla on kanssa oksennuskammo, aivan järkyttävä ja pidättelen viimeiseen asti, yritän vaan rystyset valkoisena puristaa jotain että se menisi ohi. Kyllä kun oikein huono olo tulee, pulssi nousee ja happisaturaatiot nousee jo siitäkin tulee huono olo, ambulanssikuski näin sanoi.

        Hei, jos oot se sama, niin haluaisitko pitää yhteyttä tms?


      • mimpula79

        heippa... mä olen käsinyt samanmoisesta jo 10 vuotta.

        Olis kiva pitää yhteyttä samasta asiasta kärsivien kanssa..

        [email protected]


      • mmm

        Mulla on kanssa ollu paha olo jo pitemmän aikaa.. Koko ajan on pahoinvointia mutta en kuitenkaan oo oksentanu. Mahassa kanssa outo fiilis!! Nyt oon varannu ajan lääkärille , josko löytyis joku vastaus ku en kykene ees töissä olee.. ällöttää niin paljo, eikä ruoka mee alas!!


      • yäk
        mmm kirjoitti:

        Mulla on kanssa ollu paha olo jo pitemmän aikaa.. Koko ajan on pahoinvointia mutta en kuitenkaan oo oksentanu. Mahassa kanssa outo fiilis!! Nyt oon varannu ajan lääkärille , josko löytyis joku vastaus ku en kykene ees töissä olee.. ällöttää niin paljo, eikä ruoka mee alas!!

        Kuulostaa tutulta, itse olen kärsinyt pahoinvoinneista n. 8 kk ja jo tässä ajassa ehtii saada tarpeekseen...! Opiskelu kärsii, työt kärsivät, oikeastaan ihan kaikki, minkä koen merkittäväksi. Kyllästyttää, kun ei voi pitää sopimuksista kiinni, kun pahoinvointi ottaa vallan. Muovipussi on melkein aina mukana, vaikka en oksentelekaan. Vaikea edes yrittää säännöllistää ruokailutottumuksia tai muita rytmejä, koska kun pahoinvointi iskee, järki ei enää pelaa. Usein avoni pakottaa syömään, mikä hyvä onkin, kun itsellä ei tahto riitä itkuisena mihinkään toimintaan. Lamaannun täysin. Toisinaan olo menee ohi, kun saa syötyä, toisinaan se, että perun jotain menoja, auttaa. Suoraa yhteyttä asioiden välillä ei kuitenkaan näy. Olen poissulkenut raskauden, allergiat, verikokeet näyttävät hyviä tuloksia. Mitään ei ole selvinnyt ja olen miettinyt pskologia ja antioksidanttihoitoa vaihtoehtoina kunnallisella lääkärillä käynnille. Ainoa ongelma veressäni oli melko alhainen rautapitoisuus, jota olen hoitanut rautavalmisteella (ei vaikutusta - ainakaan vielä). Stressiä, ahdistusta, epäsäännöllisiä elämäntapoja? Kenties, mutta vaikea uskoa, että reagoisin tällaisiin kropallani tässä määrin. En myöskään käsitä, miten joku voisi elää täysin stressitöntä elämää. Toisin sanoen epäilen, poistuuko ongelma koskaan. Ehkä sen kanssa pitää vaan selvitä. Ensin kuitenkin lisää tutkimuksia, kiitos. Joulukuussa kuvioon astui mukaan muutamaksi päiväksi myös aivan tajuton vatsan kramppailu (voimakkaita ylä- ja keskivatsan kouristuksia ja supistuksia välillä jopa kahden sekunnin välein). Vikaa ei löytynyt. Määrättiin ruoansulatuskanavan "särkylääkkeitä", jotka myös relaksoivat... Ei näkyvää vaikutusta, mutta vaivat katosivat kyllä itsekseen.
        Kappalejaot persiillään, mutta olkoot :D Tosiaan olen kokeillut närästyslääkkeitä (montaa sorttia), noita särkylääkkeitä ja antibioottejakin söin (tosin toisesta syystä, eivät kuulemma aiheuta pahoinvointia), mutta ei ole ollut apua. Oikeastaan vatsa ei koskaan ole kipeä, kuvotuskaan ei tunnu kovin fyysiseltä, joskus tuntuu kuin kurkun päällä istuisi joku painava mötikkä tai olisi pala kurkussa. Ylävatsa ja ruokatorvi alueita, joilla kuvittelen pahoinvoinnin tuntuvan. Vaikea paikantaa, kun ei tunnu oikeastaan miltään. Pahoinvointi tulee ihan milloin sattuu, mutta erityisen helposti silloin, kun stressaan, ahdistun, ärsyttää, olen alamaissa... Mutta myös ihan muuten vain. Harvoin kestää ihan koko päivää, mutta usein useita päiviä yhtä mittaa ja joskus taas saattaa olla viikon tauko. En käsitä, miten tilanne voi vaihdella noin, jos kyse on jostain fyysisestä, mutta ei ole helppo uskoa, että on niin herkkäkään. Tsemppiä kaikille, onneksi aina välillä asiat sujuu normaalisti :)


      • kauhea olo
        yäk kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta, itse olen kärsinyt pahoinvoinneista n. 8 kk ja jo tässä ajassa ehtii saada tarpeekseen...! Opiskelu kärsii, työt kärsivät, oikeastaan ihan kaikki, minkä koen merkittäväksi. Kyllästyttää, kun ei voi pitää sopimuksista kiinni, kun pahoinvointi ottaa vallan. Muovipussi on melkein aina mukana, vaikka en oksentelekaan. Vaikea edes yrittää säännöllistää ruokailutottumuksia tai muita rytmejä, koska kun pahoinvointi iskee, järki ei enää pelaa. Usein avoni pakottaa syömään, mikä hyvä onkin, kun itsellä ei tahto riitä itkuisena mihinkään toimintaan. Lamaannun täysin. Toisinaan olo menee ohi, kun saa syötyä, toisinaan se, että perun jotain menoja, auttaa. Suoraa yhteyttä asioiden välillä ei kuitenkaan näy. Olen poissulkenut raskauden, allergiat, verikokeet näyttävät hyviä tuloksia. Mitään ei ole selvinnyt ja olen miettinyt pskologia ja antioksidanttihoitoa vaihtoehtoina kunnallisella lääkärillä käynnille. Ainoa ongelma veressäni oli melko alhainen rautapitoisuus, jota olen hoitanut rautavalmisteella (ei vaikutusta - ainakaan vielä). Stressiä, ahdistusta, epäsäännöllisiä elämäntapoja? Kenties, mutta vaikea uskoa, että reagoisin tällaisiin kropallani tässä määrin. En myöskään käsitä, miten joku voisi elää täysin stressitöntä elämää. Toisin sanoen epäilen, poistuuko ongelma koskaan. Ehkä sen kanssa pitää vaan selvitä. Ensin kuitenkin lisää tutkimuksia, kiitos. Joulukuussa kuvioon astui mukaan muutamaksi päiväksi myös aivan tajuton vatsan kramppailu (voimakkaita ylä- ja keskivatsan kouristuksia ja supistuksia välillä jopa kahden sekunnin välein). Vikaa ei löytynyt. Määrättiin ruoansulatuskanavan "särkylääkkeitä", jotka myös relaksoivat... Ei näkyvää vaikutusta, mutta vaivat katosivat kyllä itsekseen.
        Kappalejaot persiillään, mutta olkoot :D Tosiaan olen kokeillut närästyslääkkeitä (montaa sorttia), noita särkylääkkeitä ja antibioottejakin söin (tosin toisesta syystä, eivät kuulemma aiheuta pahoinvointia), mutta ei ole ollut apua. Oikeastaan vatsa ei koskaan ole kipeä, kuvotuskaan ei tunnu kovin fyysiseltä, joskus tuntuu kuin kurkun päällä istuisi joku painava mötikkä tai olisi pala kurkussa. Ylävatsa ja ruokatorvi alueita, joilla kuvittelen pahoinvoinnin tuntuvan. Vaikea paikantaa, kun ei tunnu oikeastaan miltään. Pahoinvointi tulee ihan milloin sattuu, mutta erityisen helposti silloin, kun stressaan, ahdistun, ärsyttää, olen alamaissa... Mutta myös ihan muuten vain. Harvoin kestää ihan koko päivää, mutta usein useita päiviä yhtä mittaa ja joskus taas saattaa olla viikon tauko. En käsitä, miten tilanne voi vaihdella noin, jos kyse on jostain fyysisestä, mutta ei ole helppo uskoa, että on niin herkkäkään. Tsemppiä kaikille, onneksi aina välillä asiat sujuu normaalisti :)

        Minulla on ollut noin kaksi kuukautta vähän väliä ripulia, ummetusta ja melkein poikkeuksetta matkapahoinvointia. Lääkärini poissulki raskauden, keliakian, parasiitit ja tulehduksen. (Hän epäilee, että stressi aiheuttaisi kaiken.) Tajusin tässä vasta itse tänään, että luovutin verta noin kaksi ja puoli kuukautta sitten ja olen sen jälkeen syönyt retafer 100mg rautatabletteja saadakseni veriarvot lähtötasolleen. Tablettien ohjeessa mainitaan, että mahdollisia sivuoireita ovat: - pahoinvointi -ripuli -ylävatsaoireet -metallin maku suussa -ummetus Monet täällä valittelivat kyseisiä oireita. Eli kannattaa tarkistaa voisivatko oireeet johtua rautatableteista, mikäli niitä syötte. Tämä tyttö ainakin lopettaa niiden syömisen heti, jos vaikka auttaisi ja pääsisi jatkamaan normaalia elämää. Ilmoitan tänne miten käy :). to be continued..


      • vaan
        ... kirjoitti:

        Taas on töissä aika tuskasta, kun on niin paha olo, että ei voi kun eteen tuijottaa...

        Mulla alkoi oikein kunnon oireet uuden vuoden jälkeen. Sillon mulla oli oikein kunnon närästystä ja ylävatsakipuja, rajuja pahoinvoitikohtauksia unohtamatta. Ajattelin ensin, että se on joko krapulaa tai jokin vatsatauti. Oireet ei kuitenkaan poistuneet ja helmikuussa kävin lääkärissä. Se ajatteli, että mun vatsa on tulehtunu ja määräsi nexiumia. Se auttoi jonkin verran, mutta nyt on taas aivan kauheeta!

        Mulla on lisäksi todella paha oksennuskammo, niin on aika vaikeeta olla! Mä en pysty enää tekemään koulun eteen mitään, koska yrittäessäni lukea, pahoinvointi yltyy! Oksennuspelkoni takia olen usein ajatellut, että aiheutan tämän itse ajatuksillani, mutta en enää usko siihen, koska pahoinvointi on niin rajua. Pakko mennä uudestaan lääkäriin...

        syöny liian lyhkäsen kuukauden kuurin??


      • ei mukavaa!!!!
        yäk kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta, itse olen kärsinyt pahoinvoinneista n. 8 kk ja jo tässä ajassa ehtii saada tarpeekseen...! Opiskelu kärsii, työt kärsivät, oikeastaan ihan kaikki, minkä koen merkittäväksi. Kyllästyttää, kun ei voi pitää sopimuksista kiinni, kun pahoinvointi ottaa vallan. Muovipussi on melkein aina mukana, vaikka en oksentelekaan. Vaikea edes yrittää säännöllistää ruokailutottumuksia tai muita rytmejä, koska kun pahoinvointi iskee, järki ei enää pelaa. Usein avoni pakottaa syömään, mikä hyvä onkin, kun itsellä ei tahto riitä itkuisena mihinkään toimintaan. Lamaannun täysin. Toisinaan olo menee ohi, kun saa syötyä, toisinaan se, että perun jotain menoja, auttaa. Suoraa yhteyttä asioiden välillä ei kuitenkaan näy. Olen poissulkenut raskauden, allergiat, verikokeet näyttävät hyviä tuloksia. Mitään ei ole selvinnyt ja olen miettinyt pskologia ja antioksidanttihoitoa vaihtoehtoina kunnallisella lääkärillä käynnille. Ainoa ongelma veressäni oli melko alhainen rautapitoisuus, jota olen hoitanut rautavalmisteella (ei vaikutusta - ainakaan vielä). Stressiä, ahdistusta, epäsäännöllisiä elämäntapoja? Kenties, mutta vaikea uskoa, että reagoisin tällaisiin kropallani tässä määrin. En myöskään käsitä, miten joku voisi elää täysin stressitöntä elämää. Toisin sanoen epäilen, poistuuko ongelma koskaan. Ehkä sen kanssa pitää vaan selvitä. Ensin kuitenkin lisää tutkimuksia, kiitos. Joulukuussa kuvioon astui mukaan muutamaksi päiväksi myös aivan tajuton vatsan kramppailu (voimakkaita ylä- ja keskivatsan kouristuksia ja supistuksia välillä jopa kahden sekunnin välein). Vikaa ei löytynyt. Määrättiin ruoansulatuskanavan "särkylääkkeitä", jotka myös relaksoivat... Ei näkyvää vaikutusta, mutta vaivat katosivat kyllä itsekseen.
        Kappalejaot persiillään, mutta olkoot :D Tosiaan olen kokeillut närästyslääkkeitä (montaa sorttia), noita särkylääkkeitä ja antibioottejakin söin (tosin toisesta syystä, eivät kuulemma aiheuta pahoinvointia), mutta ei ole ollut apua. Oikeastaan vatsa ei koskaan ole kipeä, kuvotuskaan ei tunnu kovin fyysiseltä, joskus tuntuu kuin kurkun päällä istuisi joku painava mötikkä tai olisi pala kurkussa. Ylävatsa ja ruokatorvi alueita, joilla kuvittelen pahoinvoinnin tuntuvan. Vaikea paikantaa, kun ei tunnu oikeastaan miltään. Pahoinvointi tulee ihan milloin sattuu, mutta erityisen helposti silloin, kun stressaan, ahdistun, ärsyttää, olen alamaissa... Mutta myös ihan muuten vain. Harvoin kestää ihan koko päivää, mutta usein useita päiviä yhtä mittaa ja joskus taas saattaa olla viikon tauko. En käsitä, miten tilanne voi vaihdella noin, jos kyse on jostain fyysisestä, mutta ei ole helppo uskoa, että on niin herkkäkään. Tsemppiä kaikille, onneksi aina välillä asiat sujuu normaalisti :)

        ihan samanlaisia oireita ollut jo sellaiset 7kk. Pahoinvointi helpotti silloin, kun sain tietää verikokeiden tuloksia. Ne oli tosi hyvät ja kaikki arvot kohdillaan. Kai sitten osittain itse tämän itelleni aiheutan, ku mietin koko ajan "koska tää olo loppuu" ja "onkoha ne lääkärit ny varmasti oikeessa". Mulla todettiinkin paniikkihäiriö. Huonovointisuus ja suun kuivaaminen iskee heti, kun pitäis lähteä johonkin, vaikka vaan ihan sukulaisille kylään. Syöminen on joidenkin ruokalajien kanssa pakkopullaa. Tullut kammo joihinkin ruokiin, kun aivan alkuvaiheissa, kun oireiluni alkoi, niin röyhtäilin syömieni ruokien makua suuhun.. Sitä on vaikea selittää. Toivottavasti tuosta tajusi mitä tarkoitin :D
        Pitäisi tässä varatakin aikaa psykiatrille tms. jos saisi sieltä jotakin vahvempaa lääkettä. Nyt olen Primperanilla pärjännyt. Lieventää pahoinvointia :) Olen myös Somacia ja jotakin toista lääkettä syönyt. En nyt nimeä muista. En sitten tiedä auttoivatko ne, vai luulinko vain niin. Mieli on petollinen.


      • MARRRI
        ... kirjoitti:

        Taas on töissä aika tuskasta, kun on niin paha olo, että ei voi kun eteen tuijottaa...

        Mulla alkoi oikein kunnon oireet uuden vuoden jälkeen. Sillon mulla oli oikein kunnon närästystä ja ylävatsakipuja, rajuja pahoinvoitikohtauksia unohtamatta. Ajattelin ensin, että se on joko krapulaa tai jokin vatsatauti. Oireet ei kuitenkaan poistuneet ja helmikuussa kävin lääkärissä. Se ajatteli, että mun vatsa on tulehtunu ja määräsi nexiumia. Se auttoi jonkin verran, mutta nyt on taas aivan kauheeta!

        Mulla on lisäksi todella paha oksennuskammo, niin on aika vaikeeta olla! Mä en pysty enää tekemään koulun eteen mitään, koska yrittäessäni lukea, pahoinvointi yltyy! Oksennuspelkoni takia olen usein ajatellut, että aiheutan tämän itse ajatuksillani, mutta en enää usko siihen, koska pahoinvointi on niin rajua. Pakko mennä uudestaan lääkäriin...

        mut joo mul on ihan sama juttu, hirvee oksennus kammo sen takii koko ajan tosi huono olo. ei pysty koulus käydä syömäs, eikä paljo muuallakaa, koton ainoastaan. ahistaa ku ei pysty koulus käydä kouluu, hyvät kaupas pystyy käyä ku koko ajan vaa aattelee et mitä jos nyt tulee ylös tms.. tää on ihan tuskaa. oon käyny kaikis mahollisis verikokeis sun muis joten ei o enää muuta vaihtoehtoo varmaankaa ku se että tää johtuu vaa kaikest mitä mun pään sisäl on joten en varmaan ikinä pääse eroo täst koska en saa sitä oksennuskammoo pois itestäni. ja mul tää on kestän varmaan puoltoist vuotta jo, pahimmillaa on ollu viimisen puol vuotta.


      • MARRRI
        MARRRI kirjoitti:

        mut joo mul on ihan sama juttu, hirvee oksennus kammo sen takii koko ajan tosi huono olo. ei pysty koulus käydä syömäs, eikä paljo muuallakaa, koton ainoastaan. ahistaa ku ei pysty koulus käydä kouluu, hyvät kaupas pystyy käyä ku koko ajan vaa aattelee et mitä jos nyt tulee ylös tms.. tää on ihan tuskaa. oon käyny kaikis mahollisis verikokeis sun muis joten ei o enää muuta vaihtoehtoo varmaankaa ku se että tää johtuu vaa kaikest mitä mun pään sisäl on joten en varmaan ikinä pääse eroo täst koska en saa sitä oksennuskammoo pois itestäni. ja mul tää on kestän varmaan puoltoist vuotta jo, pahimmillaa on ollu viimisen puol vuotta.

        tulipas kirjotusvirheit :DDD


      • jataas
        ei mukavaa!!!! kirjoitti:

        ihan samanlaisia oireita ollut jo sellaiset 7kk. Pahoinvointi helpotti silloin, kun sain tietää verikokeiden tuloksia. Ne oli tosi hyvät ja kaikki arvot kohdillaan. Kai sitten osittain itse tämän itelleni aiheutan, ku mietin koko ajan "koska tää olo loppuu" ja "onkoha ne lääkärit ny varmasti oikeessa". Mulla todettiinkin paniikkihäiriö. Huonovointisuus ja suun kuivaaminen iskee heti, kun pitäis lähteä johonkin, vaikka vaan ihan sukulaisille kylään. Syöminen on joidenkin ruokalajien kanssa pakkopullaa. Tullut kammo joihinkin ruokiin, kun aivan alkuvaiheissa, kun oireiluni alkoi, niin röyhtäilin syömieni ruokien makua suuhun.. Sitä on vaikea selittää. Toivottavasti tuosta tajusi mitä tarkoitin :D
        Pitäisi tässä varatakin aikaa psykiatrille tms. jos saisi sieltä jotakin vahvempaa lääkettä. Nyt olen Primperanilla pärjännyt. Lieventää pahoinvointia :) Olen myös Somacia ja jotakin toista lääkettä syönyt. En nyt nimeä muista. En sitten tiedä auttoivatko ne, vai luulinko vain niin. Mieli on petollinen.

        Olen "sairastanut" ilmavaivoja käytännöllisesti katsoen koko aikuisikäni. Nuorena naisena söin mustia hiilitabletteja. Vanhempana olen koettanut pärjäillä maitohappotableteilla ja vaikka minkänimisillä vapaasti saatavilla olevilla pillereillä yms. (Sinaire-Curbiton-Dida-Disflatyl jne) Ruokavalioista ja kokeiluista puhumattakaan kaikkea olen vuosien varrella läpikäynyt. Erilaisia verikokeita on otettu ja Rectoskopia ja Coloniskopia on läpikäyty. Diagnoosi on aina ollut: toiminnallinen paksusuoli. Nyt sitten runsas kaksi kuukautta sitten iski myös kuvottava tunne. Tunne viipyi ja viipyi. Luulin ensin saaneeni jonkin vatsapöpön koska Buranalla olotila helpottui. Mutta koska en voinut jatkaa Buranan syöntiä kuukausitolkulla menin taas kerran tohtorille. Sain ensiavuksi Primperan 10 mg joka on auttanut. Ihanaa kun ei enää kuvota! Niitä täytyy kyllä ottaa ihan joka päivä. Olen yrittänyt olla ilman, mutta se ei onnistu. Pahoinvointi alkaa uudelleen ja aika voimakkaanakin. Nyt olen menossa jälleen kerran laboratoriokokeisiin ja sitten lekurille uudelleen. Kirjoittelen lisää kun kuulen uutisia.


      • ccxx
        jataas kirjoitti:

        Olen "sairastanut" ilmavaivoja käytännöllisesti katsoen koko aikuisikäni. Nuorena naisena söin mustia hiilitabletteja. Vanhempana olen koettanut pärjäillä maitohappotableteilla ja vaikka minkänimisillä vapaasti saatavilla olevilla pillereillä yms. (Sinaire-Curbiton-Dida-Disflatyl jne) Ruokavalioista ja kokeiluista puhumattakaan kaikkea olen vuosien varrella läpikäynyt. Erilaisia verikokeita on otettu ja Rectoskopia ja Coloniskopia on läpikäyty. Diagnoosi on aina ollut: toiminnallinen paksusuoli. Nyt sitten runsas kaksi kuukautta sitten iski myös kuvottava tunne. Tunne viipyi ja viipyi. Luulin ensin saaneeni jonkin vatsapöpön koska Buranalla olotila helpottui. Mutta koska en voinut jatkaa Buranan syöntiä kuukausitolkulla menin taas kerran tohtorille. Sain ensiavuksi Primperan 10 mg joka on auttanut. Ihanaa kun ei enää kuvota! Niitä täytyy kyllä ottaa ihan joka päivä. Olen yrittänyt olla ilman, mutta se ei onnistu. Pahoinvointi alkaa uudelleen ja aika voimakkaanakin. Nyt olen menossa jälleen kerran laboratoriokokeisiin ja sitten lekurille uudelleen. Kirjoittelen lisää kun kuulen uutisia.

        Uskoisin, että useimmiten on kyseessä psykosomaattiset oireet. Esim. ns. Ärtyneen paksusuolen syndrooma. Voi kokeilla erilaisia rakeita ja Vi-Siblin-tuotetta apteekista, ne tasapainottavat suoliston toimintaa. Muita vaihtoehtoja jotka saattavat lievittää; ruokasoodaa lasilliseen vettä 1tl, Samarin, vatsahappolääkkeet, joillekin toimii maitohappobakteerit ja Primperan, joka on reseptilääke pahoinvointiin, sen pitäisi auttaa. Ja Creon, jossa on ruuansulatusta edistäviä entsyymejä, apteekista reseptillä.


      • valikoimalla
        jataas kirjoitti:

        Olen "sairastanut" ilmavaivoja käytännöllisesti katsoen koko aikuisikäni. Nuorena naisena söin mustia hiilitabletteja. Vanhempana olen koettanut pärjäillä maitohappotableteilla ja vaikka minkänimisillä vapaasti saatavilla olevilla pillereillä yms. (Sinaire-Curbiton-Dida-Disflatyl jne) Ruokavalioista ja kokeiluista puhumattakaan kaikkea olen vuosien varrella läpikäynyt. Erilaisia verikokeita on otettu ja Rectoskopia ja Coloniskopia on läpikäyty. Diagnoosi on aina ollut: toiminnallinen paksusuoli. Nyt sitten runsas kaksi kuukautta sitten iski myös kuvottava tunne. Tunne viipyi ja viipyi. Luulin ensin saaneeni jonkin vatsapöpön koska Buranalla olotila helpottui. Mutta koska en voinut jatkaa Buranan syöntiä kuukausitolkulla menin taas kerran tohtorille. Sain ensiavuksi Primperan 10 mg joka on auttanut. Ihanaa kun ei enää kuvota! Niitä täytyy kyllä ottaa ihan joka päivä. Olen yrittänyt olla ilman, mutta se ei onnistu. Pahoinvointi alkaa uudelleen ja aika voimakkaanakin. Nyt olen menossa jälleen kerran laboratoriokokeisiin ja sitten lekurille uudelleen. Kirjoittelen lisää kun kuulen uutisia.

        Olen jälleen käynyt kokeissa vatsani vuoksi. Ei mitään hälyttävää! Uskottava on, vaikka kummalta tuntuukin??? No, nuo Primperat ainakin veivät kuvotuksen pois melkein kokonaan. Söin 3 tabua päivässä noin kuukauden. Vähensin sitten annosta tabun kerrallaan seuraavan kuukauden, ja nyt olen ollut ihan ilman parisen viikkoa. Ilmavaivani vähenivät samalla, tuntuu, että melkein olemattomiin, vaan eivät kokonaan pois. Ruisleipää syön enää "salaa" joskus kun oikein himoituttaa. Vihreät jäävuorisalaatti sekä tuore kurkku ovat minulle myrkkyä. Joku toinen salaattisortti passaa hiukan paremmin. Kokeilkaa hyvät "ilmavaivaiset" ruokien kanssa oireiden hoitoa!
        Eräs kumma juttu askarruttaa vielä? Olin viikon reissulla etelässä ja siellä ei ollut MINKÄÄNLAISIA ongelmia vatsani kanssa. Mitä me täällä Suomessa syömmekään kun näitä kurjia oireita saamme?????
        jataas


      • ccxx
        valikoimalla kirjoitti:

        Olen jälleen käynyt kokeissa vatsani vuoksi. Ei mitään hälyttävää! Uskottava on, vaikka kummalta tuntuukin??? No, nuo Primperat ainakin veivät kuvotuksen pois melkein kokonaan. Söin 3 tabua päivässä noin kuukauden. Vähensin sitten annosta tabun kerrallaan seuraavan kuukauden, ja nyt olen ollut ihan ilman parisen viikkoa. Ilmavaivani vähenivät samalla, tuntuu, että melkein olemattomiin, vaan eivät kokonaan pois. Ruisleipää syön enää "salaa" joskus kun oikein himoituttaa. Vihreät jäävuorisalaatti sekä tuore kurkku ovat minulle myrkkyä. Joku toinen salaattisortti passaa hiukan paremmin. Kokeilkaa hyvät "ilmavaivaiset" ruokien kanssa oireiden hoitoa!
        Eräs kumma juttu askarruttaa vielä? Olin viikon reissulla etelässä ja siellä ei ollut MINKÄÄNLAISIA ongelmia vatsani kanssa. Mitä me täällä Suomessa syömmekään kun näitä kurjia oireita saamme?????
        jataas

        ilman nieleminen. Sitä ei välttämättä itse huomaa ollenkaan. Se voi olla totuttu tapa tai sitten ilmetä jännityksessä, stressissä, väsymyksessä jne. Aloittaja puhui myös tuntemuksista kurkussa; se on hyvin yleinen psykosomaattinen vaiva, ns. palan tunne kurkussa.


      • Suss---
        ei mukavaa!!!! kirjoitti:

        ihan samanlaisia oireita ollut jo sellaiset 7kk. Pahoinvointi helpotti silloin, kun sain tietää verikokeiden tuloksia. Ne oli tosi hyvät ja kaikki arvot kohdillaan. Kai sitten osittain itse tämän itelleni aiheutan, ku mietin koko ajan "koska tää olo loppuu" ja "onkoha ne lääkärit ny varmasti oikeessa". Mulla todettiinkin paniikkihäiriö. Huonovointisuus ja suun kuivaaminen iskee heti, kun pitäis lähteä johonkin, vaikka vaan ihan sukulaisille kylään. Syöminen on joidenkin ruokalajien kanssa pakkopullaa. Tullut kammo joihinkin ruokiin, kun aivan alkuvaiheissa, kun oireiluni alkoi, niin röyhtäilin syömieni ruokien makua suuhun.. Sitä on vaikea selittää. Toivottavasti tuosta tajusi mitä tarkoitin :D
        Pitäisi tässä varatakin aikaa psykiatrille tms. jos saisi sieltä jotakin vahvempaa lääkettä. Nyt olen Primperanilla pärjännyt. Lieventää pahoinvointia :) Olen myös Somacia ja jotakin toista lääkettä syönyt. En nyt nimeä muista. En sitten tiedä auttoivatko ne, vai luulinko vain niin. Mieli on petollinen.

        Hei, mulla kans iha sama, ollu kyllä vasta viikon, yhtäkkiä tulee paha olo, ja siitä sitten jatkuu paniikki häiriöön, on myös hirveesti tota suun kuivumista, ja sama tossaki että vaikee lähtee yhtää minnekkään. Ruokakaan ei oikein maistu, en tiedä miksi, vaikka haluiaisinkin syödä koska olen yllättäen laihtunut aika huimasti.. auttaiskohan se psykiatrille meneminen henkiseen elämään.. en tiedä


      • Youna20

        Jotenkin rauhottavaa huomata muidenki kärsivän Aivan Tismalleen samanlaisista vaivoista!! Itsellä ollut pahoinvointia monta vuotta ja toisinaan se on niin rajua, että tekis mieli luovuttaa....

        Lääkäreillä ravannut ja tutkinut asiaa mutta mikään ei oo auttanu eikä syytä löydetty.
        Ei voi elää elämää normaalisti se on niiiiiiiiiiiiiiin järkyttävää! Pitää purra hammasta jne koko ajan.

        Mut sit tossa vuos sitten aloin tutkii henkisiä ongelmia ja ajatuksia että voisko johtua siitä. No pieni masennus todettiin ja että tietyt asiat vaivaa mieltä vaikka itse en sitä suoranaisesti tiedostanutkaan aina.Eikä pahoinvointi iskenyt aina vain silloin kun taphtui jotain ja sai murheita, vaan se saattoi iskeä milloin vain. Sain sitten mieliala lääkityksen ja hetken päästä tajusin et ei oo ollu pahaa oloo ollenkaan vähään aikaan! Eikä sitä sittemmin ollutkaan(ellei sitten ole ollut itse aiheutettua x) ).
        Sitten lopetin käytön ja hyvin meni kunnes koitti isäni kuolema ja parisuhde ongelmat, noh meni pari viikkoo ja heti alko iltasin huomata et on vähän huono olo jne.. nyt sitten taas lisääntynyt se joten kävimpä hakemassa uudet satsit lääkettä ja alottelen ne tässä!

        Alotin cipralexillä ja vaihdoin paketin jälkeen halvempaan escitalopram actavis nimisiin kavereihin. Kannattaa siis miettiä myös henkinen terveyden tila! :)


      • kammoaja
        MARRRI kirjoitti:

        mut joo mul on ihan sama juttu, hirvee oksennus kammo sen takii koko ajan tosi huono olo. ei pysty koulus käydä syömäs, eikä paljo muuallakaa, koton ainoastaan. ahistaa ku ei pysty koulus käydä kouluu, hyvät kaupas pystyy käyä ku koko ajan vaa aattelee et mitä jos nyt tulee ylös tms.. tää on ihan tuskaa. oon käyny kaikis mahollisis verikokeis sun muis joten ei o enää muuta vaihtoehtoo varmaankaa ku se että tää johtuu vaa kaikest mitä mun pään sisäl on joten en varmaan ikinä pääse eroo täst koska en saa sitä oksennuskammoo pois itestäni. ja mul tää on kestän varmaan puoltoist vuotta jo, pahimmillaa on ollu viimisen puol vuotta.

        Mulla ihan sama tarina ja tää on kans kestänyt joulukuusta 2011 ja todella pahana ollut 2012 syksystä. Oon itse miettinyt pienen pääni sisällä onko mahaporttia mahdollista leikata psykologisista syistä? Yleensä se tehdään ihmisille joilla on löysä mahaportti ja tämän takia voimakasta närästystä. Leikkauksen myötä ihminen ei enää oksenna. Tätini miehelle on tehty tämä leikkaus ja kun hänelle tulee vatsatauti niin tulee vaan ripuli. Helpottais kyllä mun elämää TODELLA PALJON, mutta pitääkö lääkärit ihan hulluna jos meen tommosta leikkausta kammon takia kyseleen?


      • samavaiva
        mmm kirjoitti:

        Mulla on kanssa ollu paha olo jo pitemmän aikaa.. Koko ajan on pahoinvointia mutta en kuitenkaan oo oksentanu. Mahassa kanssa outo fiilis!! Nyt oon varannu ajan lääkärille , josko löytyis joku vastaus ku en kykene ees töissä olee.. ällöttää niin paljo, eikä ruoka mee alas!!

        Mitä lääkärissä sanottu? Millanen olo on ollu?


      • nappula2
        kammoaja kirjoitti:

        Mulla ihan sama tarina ja tää on kans kestänyt joulukuusta 2011 ja todella pahana ollut 2012 syksystä. Oon itse miettinyt pienen pääni sisällä onko mahaporttia mahdollista leikata psykologisista syistä? Yleensä se tehdään ihmisille joilla on löysä mahaportti ja tämän takia voimakasta närästystä. Leikkauksen myötä ihminen ei enää oksenna. Tätini miehelle on tehty tämä leikkaus ja kun hänelle tulee vatsatauti niin tulee vaan ripuli. Helpottais kyllä mun elämää TODELLA PALJON, mutta pitääkö lääkärit ihan hulluna jos meen tommosta leikkausta kammon takia kyseleen?

        moikka, mulle tuo mahaporttileikkaus on tehty sen löysyyden ja vaikean refluksin takia 7v sitten, olen nyt 30v. jos voisin nyt valita, en ikinä antaisi tehdä leikkausta. kaikki meni leikkauksessa mallikkaasti eli ei voi moittia, mutta ilman ja sitä myötä ilmavaivojen, turvotuksen ,ripulin ja pahoinvoinnin tunne on jatkuva, joka päiväinen! pahinta on kun voi pahoin mutta ei voi oksentaa, yökkäilee vain eikä olo siten pääse helpottamaan ollenkaan. Nyt aloin katselemaan tätä ketjua, koska pahoinvointi on kokoaikaista ällötystä, ruokahaluttomuutta ja turvotusta. koko ajan on tunne, että kun vain saisi oksentaa! tätä on jatkunut nyt muutaman kuukauden eli ei kovin hääviä...


      • Laktooshhi
        ccxx kirjoitti:

        ilman nieleminen. Sitä ei välttämättä itse huomaa ollenkaan. Se voi olla totuttu tapa tai sitten ilmetä jännityksessä, stressissä, väsymyksessä jne. Aloittaja puhui myös tuntemuksista kurkussa; se on hyvin yleinen psykosomaattinen vaiva, ns. palan tunne kurkussa.

        Tai sitten ihan vaan laktoosiallergia. Itellä on aina ollu pikkase ilmavaivoja mut n.kuukausi sitte tuli yhtäkkia kauhee oksennus-olo mut en oksentanu. Sen jälkee sitte tuli taas vähä ripulia. Join aina välillä maitoa joten oireet vain jatkuivat. Sitte mieleen juolahti semmone ajatus ku laktoosi-intoleranssi eli laktoosiallergia, ja kokeilin jos vähälaktoosiset auttas. No nytte oon sitte juonu 3viikkoo vaa laktoosittomia ja vähälaktoosisia ja oireet on vähän kerrallaa helpottanu. Mutta koska edelleen tulee välillä paha olo niin menen kuitenkin sinne lääkäriin verikokeisiin. Harmittaa tällane pahoinvoini koska tulee aina kun on oikeen paha olo paniikkihäiriö tai semmone et sydän alkaa hakkaamaan ja pelottaa saatanasti (anteeksi kiroilu). Käykää lääkärissä jos oireet ei lopu ja ottakaa jonkulainen diabetes-testi(oireet täsmäävät).Oon oksennusfobikko ja toivotan kaikille hyvää oloa!


      • huoh3
        Jonna-- kirjoitti:

        Mä tänään soitin lääkärille ja se suostui vaihtamaan tämän mulle määrätyn lääkkeen (somac) nexiumiksi, maksoi mitä maksoi. Pakko tässä on kokeilla jotain. Mulla on kanssa oksennuskammo, aivan järkyttävä ja pidättelen viimeiseen asti, yritän vaan rystyset valkoisena puristaa jotain että se menisi ohi. Kyllä kun oikein huono olo tulee, pulssi nousee ja happisaturaatiot nousee jo siitäkin tulee huono olo, ambulanssikuski näin sanoi.

        Hei, jos oot se sama, niin haluaisitko pitää yhteyttä tms?

        "Kyllä kun oikein huono olo tulee, pulssi nousee ja happisaturaatiot nousee jo siitäkin tulee huono olo, ambulanssikuski näin sanoi."

        Vai että happisaturaatiot nousee? Mihis ihmeeseen ne nousee, ku 97-10% on normaalistikin ihmisellä, eikä yli sataan prossaan voi nousta...


      • ._.

        mulla on kanssa ollu jo muutaman päivän, välillä alkaa ihan yhtäkkiä. yleensä jos erehdyn polttamaan aamuröökin niin hetken päästä alkaa oksettaa (en usko johtuvan siitä, olen sen verran kauan tupakoinut) ja yhdessä vaiheessa erehdyin juomaan batteryn mistä puolen tunnin viiveellä tuli taas helvetin paha olo. sylkirauhasetkin alkaa kipeytyä koska pahoinvoidessa tunnetusti syljen eritys lisääntyy..


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Taas on töissä aika tuskasta, kun on niin paha olo, että ei voi kun eteen tuijottaa...

        Mulla alkoi oikein kunnon oireet uuden vuoden jälkeen. Sillon mulla oli oikein kunnon närästystä ja ylävatsakipuja, rajuja pahoinvoitikohtauksia unohtamatta. Ajattelin ensin, että se on joko krapulaa tai jokin vatsatauti. Oireet ei kuitenkaan poistuneet ja helmikuussa kävin lääkärissä. Se ajatteli, että mun vatsa on tulehtunu ja määräsi nexiumia. Se auttoi jonkin verran, mutta nyt on taas aivan kauheeta!

        Mulla on lisäksi todella paha oksennuskammo, niin on aika vaikeeta olla! Mä en pysty enää tekemään koulun eteen mitään, koska yrittäessäni lukea, pahoinvointi yltyy! Oksennuspelkoni takia olen usein ajatellut, että aiheutan tämän itse ajatuksillani, mutta en enää usko siihen, koska pahoinvointi on niin rajua. Pakko mennä uudestaan lääkäriin...

        Mul on just tää just nyt tiedän et kirjotit ton 15 vuotta sitten mut voitko kertoo miten tän sait loppumaa


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Taas on töissä aika tuskasta, kun on niin paha olo, että ei voi kun eteen tuijottaa...

        Mulla alkoi oikein kunnon oireet uuden vuoden jälkeen. Sillon mulla oli oikein kunnon närästystä ja ylävatsakipuja, rajuja pahoinvoitikohtauksia unohtamatta. Ajattelin ensin, että se on joko krapulaa tai jokin vatsatauti. Oireet ei kuitenkaan poistuneet ja helmikuussa kävin lääkärissä. Se ajatteli, että mun vatsa on tulehtunu ja määräsi nexiumia. Se auttoi jonkin verran, mutta nyt on taas aivan kauheeta!

        Mulla on lisäksi todella paha oksennuskammo, niin on aika vaikeeta olla! Mä en pysty enää tekemään koulun eteen mitään, koska yrittäessäni lukea, pahoinvointi yltyy! Oksennuspelkoni takia olen usein ajatellut, että aiheutan tämän itse ajatuksillani, mutta en enää usko siihen, koska pahoinvointi on niin rajua. Pakko mennä uudestaan lääkäriin...

        Mulla on aivan samanlaisia oireita myöskin ollut jo yläasteelta asti (nyt siis lukion viimeisellä). Oksennuskammo (emetofobia) todella pahana tämän takia. Sen myötä myös sairastan paniikkihäiriötä. Aina kun paha olo iskee saan paniikkikohtauksen, joka puolestaan johtaa lisäämään pahaa oloa. En tiedä mikä neuvoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mul on just tää just nyt tiedän et kirjotit ton 15 vuotta sitten mut voitko kertoo miten tän sait loppumaa

        Mulla täysin samat oireet ollu koko elämäni ajan. Pienempänä todella harvoin mutta noin kolme vuotta sitten alko tulee vähän useemmin ja nyt viimeisen vuoden aikana räjähtänyt aivan käsiin. Oon lukiossa ja koko koulu kärsii tästä ja nyt oon lomalla puoli vuotta tän takia jos saisin pois. Lääkärissä nämä oireet todettiin paniikkihäiriöksi ja sain lääkkeet. Oireet katosivat samantien. Nyt kun oon syöny tosi pientä annosta lääkettä, on oireet alkanu taas vähän palailemaan tietyissä tilanteissa (ei läheskään niin usein). Varmaan nostetaan annosta niin eiköhän katoa nekin. Kannattaa siis oikeesti mennä kunnon yksityiselle lääkärille ja vaatia jokin diagnoosi ja sanoa ettei pysty tämän kanssa elämään niin ehkä säkin saat apua!!


      • Anonyymi

        Aivan samat oireet minullakin, on kestänyt noin kuukauden verran, aamulla heti etoava tunne ja myös pävisinkin. On "mussutettava" jotakin niin menee joksikin aikaa etoava tunne ohi kunnes taas muistuttaa olemassaolostaan .


      • Anonyymi
        ei mukavaa!!!! kirjoitti:

        ihan samanlaisia oireita ollut jo sellaiset 7kk. Pahoinvointi helpotti silloin, kun sain tietää verikokeiden tuloksia. Ne oli tosi hyvät ja kaikki arvot kohdillaan. Kai sitten osittain itse tämän itelleni aiheutan, ku mietin koko ajan "koska tää olo loppuu" ja "onkoha ne lääkärit ny varmasti oikeessa". Mulla todettiinkin paniikkihäiriö. Huonovointisuus ja suun kuivaaminen iskee heti, kun pitäis lähteä johonkin, vaikka vaan ihan sukulaisille kylään. Syöminen on joidenkin ruokalajien kanssa pakkopullaa. Tullut kammo joihinkin ruokiin, kun aivan alkuvaiheissa, kun oireiluni alkoi, niin röyhtäilin syömieni ruokien makua suuhun.. Sitä on vaikea selittää. Toivottavasti tuosta tajusi mitä tarkoitin :D
        Pitäisi tässä varatakin aikaa psykiatrille tms. jos saisi sieltä jotakin vahvempaa lääkettä. Nyt olen Primperanilla pärjännyt. Lieventää pahoinvointia :) Olen myös Somacia ja jotakin toista lääkettä syönyt. En nyt nimeä muista. En sitten tiedä auttoivatko ne, vai luulinko vain niin. Mieli on petollinen.

        Itsellä ollut samanlaista nyt 2viikkoa ja olen nyt jo ihan täynnä tätä. En tiedä mistä johtuu mutta aina välillä tulee tosi huono olo ja suu kuivuu. Samalla ilmenee myös väsymystä ja ruoka ei maistu. En tiedä pitäiskö mennä lääkäriin vai mikä tähän asiaan auttais.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on aivan samanlaisia oireita myöskin ollut jo yläasteelta asti (nyt siis lukion viimeisellä). Oksennuskammo (emetofobia) todella pahana tämän takia. Sen myötä myös sairastan paniikkihäiriötä. Aina kun paha olo iskee saan paniikkikohtauksen, joka puolestaan johtaa lisäämään pahaa oloa. En tiedä mikä neuvoksi.

        Voi. Ihan sama tällä... Pahaolo siten paniikki kohtaus. Yli 20 v kärsinyt.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Taas on töissä aika tuskasta, kun on niin paha olo, että ei voi kun eteen tuijottaa...

        Mulla alkoi oikein kunnon oireet uuden vuoden jälkeen. Sillon mulla oli oikein kunnon närästystä ja ylävatsakipuja, rajuja pahoinvoitikohtauksia unohtamatta. Ajattelin ensin, että se on joko krapulaa tai jokin vatsatauti. Oireet ei kuitenkaan poistuneet ja helmikuussa kävin lääkärissä. Se ajatteli, että mun vatsa on tulehtunu ja määräsi nexiumia. Se auttoi jonkin verran, mutta nyt on taas aivan kauheeta!

        Mulla on lisäksi todella paha oksennuskammo, niin on aika vaikeeta olla! Mä en pysty enää tekemään koulun eteen mitään, koska yrittäessäni lukea, pahoinvointi yltyy! Oksennuspelkoni takia olen usein ajatellut, että aiheutan tämän itse ajatuksillani, mutta en enää usko siihen, koska pahoinvointi on niin rajua. Pakko mennä uudestaan lääkäriin...

        Ylävatsavaivoissa alkoholi ei ole hyvästä. Itsellä on ollu vuosia sitten inhottavaa, lämpöilevä ylävatsavaiva. Vatsa tähystettiin,löytyi syöpymiä, siis vatsahaavan alkuja.
        Helikopöpö testattiin- ei löytynyt. sain nexiumit, kun minulla oli myös ruuan puklausta välillä useitakin kertoja päivään. Ruokarajoitteita ei laitettu, mutta lääkäri sanoi että pahimmat laukaisijat voi pitää jonkin aikaa pois.
        Vatsani ei yli 20 vuoteen ole sietänyt kotikaljaa- eli mallasta. Se hermostuu oitis jos lasillisen juon. Myös osa leivistä sisältää tätä mallasta, joten joskus se vaan kuplii, se vatsa halusin tai en, kun en kehtaa vaatia maltaatonta leipää joka paikassa.
        Ruis oli poissa puoli vuotta. Vatsa rauhoittui vähän.
        Tuore kurkku. Ja aivan varmasti vatsa raivostuu. En voi syödä ensinkään tuoretta kurkkua. Kypsennettyä kurkkua voin jonkin verran syödä, samoin etikkakurkkua mutten ahmimalla.
        Kiireellä hotkiminen ettei pureksi haittaa minun mahaa sekin. Kun sö rauhassa, omaan luontaiseen tahtiin ja pureskelee kunnolla, ruuan, vatsa ei ermostu ellei laukaisevia ruoka-aineita ole.
        Syönnin jälkeen ei kannata hötkyillä. Pysyy pystyssä tai istuillaan, mutta ei mitään jumppasessioita tai kiirehommia sisulla tehdä heti syötyä. Pääsin itse puoliltapäivin vuorosta. Ajelin pörällä ruuan luo, söin rauhassa. Nyt istun kirjastossa sitten lepuuttamassa. Maassa tuntuu tyypillinen ylävatsavaivaisen oire, semmoinen kiputuntemus, kuin kuuma kipeä juttu. Se menee ohi.
        Hyvä on jos silleen testaa mitkä ruoka-aineet ärsyttävät vatsaa eniten. Jättää ne pois- joksikin aikaa. Kokeilee sitten yksi asia kerrallaan. Kaikkein pahimmat voi karsia ja korvata jollain mikä ei ärsytä.
        Itsellä on myös ärtyvän paksusuolen oireita. Siinä on kaalit, sipulit jne jutut se pahin, samoin karkit ja valmisruuat joissa on esim mallassokeria eli maltitolia. Stevia- sama homma. Tekee vaihtelevaa ripulia, ja kovia vatsakipuja alemmas sekä hyvin inhottavan olon, kun ei tiedä milloin vessaan tulee äkkiä kiire. Fodmap- ruokavalio sopii hyvin minulle, siinäkin on joitain juttuja itsellä, mitkä ei muka pitäisi oireilla, minulla tekee oikein keljut oireet. Enkä esim inuliinia voi saada yhtään- en ole sen jälkeen erään tunnin kuluttua enää työkykyinen. Vaan kovissa vatsakivuissa.
        Joillain ihmisillä nämä kulkee yhdessä, kaksi ikävää vaivaa.
        Sen olen itse huomannut, että mielummin useampi pienempi ateria kuin yksi iso. Helpottaa kumpaakin vaivaa. Eli aamulla sovelias leipä tai puuro. Mukillinen kahvia. Se yksi mukillinen.
        Töissä otan jotain ihan pientä ja vähän ettei ylävatsa raivostu. Ja juon vettä useita lasillisia, työni on liikkuvaa koko ajan tekemistä, että nestettä menee.
        Vuoron jälkeen syön aterian, ja lepuutan. Sitten kotihommia mitä jaksaa. Välillä aina tuokio rauhoittumista ja voi napsia jotain hyvääkin kun se on sopivaa. Eli iltapala tulee siinä.Esimerkiksi hedelmä. Tomaattia, tai jopa nuudelikeitto tai viikonlopun kokkauksen tähteitä. Ei mitään suurta määrää ruokaa.
        En tiedä oisko näistä vinkeistä mitään apua kelle, mutta ittelleni oli pakko käydä silloin aikanaan katsomaan syömisiä, ja aterioinnin tapaa, ja myös sitä, kun oon stressiherkkä ihminen, niin koitan järkätä välillä sitä stressitöntä aikaa. Semmoista ettei ole kiire, että voi spontaanisti tehdä jotain kivaa. Neuloa/ommella, lemmikin kanssa seurustella, jne.


    • tähystykseen?

      Itselläni ollut ihan samaa. Vatsalaukku tähystettiin ja todettiin, että kaikki ok, paitsi pientä punoitusta vatsalaukussa.

      Lääkäri määräsi närästyslääkkeitä (ei minua närästänyt). Auttoivat vähän. Suurin syy kipuihini/kuvotukseen oli stressi.

      Yksi kaunis päivä vaivat vain loppuivat..

    • KKK

      Mulla on samaa vaivaa kestäny nyt 3 viikkoa ja kolme vuotta sitten oli sama vaiva. Silloin kävin tähystyksessä ja todettiin että refluksiongelmaa on ja pieni tulehduskin oli ruokatorvessa. Sain siihen lääkkeet mutta tuntui siltä että ne eivät olis auttanu mitään. Vaiva meni ittestään ohi ja palasi ny melkeen 3 vuoden tauon jälkeen ja nyt on taas alkanu lääkärissä hyppääminen. Sain lääkäriltä happosalpaajia mutta ei mitään apua. Nyt menossa uudestaan lääkäriin. Vaiva on tosi vittumainen varsinkin kun ei tiedä oikeen että mistä johtuu ja mikä auttais.... Mutta hyvä tietää että täällä on muitaki joilla sama vaiva niin voi asiasta keskustella.

      • napsu

        mulla ollut kesästä asti samantyppisiä oireita.kipuilua vatsaan kylkeen ja myös selän puolelle(oikealle puolelle).ruokatorvi kipuilua,kurkku oireilua(aivan kuin tikkuja olisi)tämä epätietoisuus tosi kuluttavaa ja vie voimat,olen aika väsynyt ja masentunut.nyt alkanut myös suolisto oireilee.ylävatsan ultra tehty muutama kk.sitten,ok,keliakiaa ei,laktoosi-intoleranssi löytyi.ainiin..mulla myös paljon pikku röyhtäilyjä ja mahottomat ilmavaivat.


      • ä72

        ...aluksi mulla lääkkeenä zolt josta ei mitään apua,somac auttoi heti,eli lääkkeissä on eroa.


      • Peace

        Heips. Mullakin jatkuvaa pahoinvointia. Vatsaakin turvottaa. Ilkeä tunne. En tiedä mistä johtuu? Tuossa kurkun kohdilla tuntuu se kuvottava olo. Joka päivä kärsinyt. En tiä kui kaua tätä ollu. Tai en muista millon alkoi. Aamuisinkin saattaa olla ja iltaisin. Laihtunut olen jonkin verran. Enkä viiti lääkärinkään kun siellä eivät ota tosissaan mitään.


      • Ei haittaa ainakaan

      • Tepsi

        Kokeile mustikan syöntiä. Minulle on siitä ollut apua, enkä ole tarvinnut lääkkeitä!


    • kärsivä

      Jätä ruokavaliosta pois valkoiset jauhot (varsinkin puhdas vehnäjauho, sokerituotteet ja hiivalla leivotut/valmistetut tuotteet. Voi tuntua siltä, että mitä tässä sitten enää voi syödä, mutta nykyisin kaupasta saa hiivatonta ruisleipää (ryvita näkkärissä ei ole hiivaa) Maidossa on maitosokeria myös hylassa sen verran, että sekin pitäisi jättää pois ja opetella soijamaitoon tai riisimaitoon. Kokonaan noita tuotteita ei voi välttää kun sokeria ja hiivauutetta tungetaan joka paikkaan, mutta ainakin niiden vähentäminen myös vähentää oireita. hedelmissä on hedelmäsokeria joten niitäkin kannattaa jonkuun aikaa vältellä. tätä kuuria kannattaa ainaikin kokeilla.

    • Eräs muista syistä kuvotukseen on sinkin ja kaliumin puute elimistössä. Molemmat puutteet voivat olla varsin yleisiä. Tärkkelyksen hajottamiseen elimistö tarvitsee sinkin läsnäoloa. Jos sinkkiä ei ole, ilmavaivoja on. Tärkkelystähän on esimerkiksi perunoissa ja viljassa. Niiden kuoriosaan on luonto järjestänyt tarvittavaa eloperäistä sinkkiä. Lopettamalla valkoisen vehnän käytön ja siirtymällä kokoviljojen (tietysti luomua tai bd) käyttöön on jo ottanut askeleen parempaan. Samalla voi lopettaa pitsat, ketsupin ja perunalastut yms.
      Sairaan suolakammon takia on osa suolan natriumista korvattu kaliumilla. On erilaisia tekosuoloja. Niissä oleva kalium on mineraalista, ei eloperäistä. Toinen mineraalisen kaliumin lähde on eräät elintarvikkeiden lisäaineet. Yhdyn esitettyihin käsityksiin, että kaliumia ei pitäisi lainkaan nauttia mineraalisessa muodossa. Se syrjäyttää elimistössä käyttökelpoisessa muodossa olevan kaliumin. Näin elimistöön on saatu sivilisaatiosairaus, kuvotus, jolle voi antaa hienomman nimen nausea.
      Aitoa suolaa voi pitää jopa terveellisenä. Aloitan joskus aamun juomalla lasillisen suolavettä tyhjään vatsaan. Puhdistaa vatsaa. Tupakointia ei voi pitää terveellisenä, mutta ei siitä ole syntipukiksikaan kaikkeen. Tupakoin ja nautin suolaa. Mittauksessa verenpaineeni saattaa olla esim. 84/120. Ei se nyt ihanne 80/120 ole, mutta pannaan tuo 84 vaikka tupakan piikkiin.

      • Opiskele kemiaa

        "..että kaliumia ei pitäisi lainkaan nauttia mineraalisessa muodossa. Se syrjäyttää elimistössä käyttökelpoisessa muodossa olevan kaliumin."

        Tuo nyt ei tarkoita yhtään mitään. Kalium on metalli. Ei kai kukaan metallia pureskele. Ei edes voi kun se reagoi kiivaasti veden kanssa ja muodostuu kaliumhydroksidia.
        Kaliumyhdisteet sitten ovat asia erikseen. Mikä määrittelee että jokin yhdiste on "mineraalinen" ja joku toinen ei ole sitä? Onko esim. kaliumhydroksidi mineraalinen? Entä kaliumkloridi?
        Joka tapauksessa kalium toimii hermoissa yksittäisinä ioneina ja hermoimpulssit kulkevat kaliumionien siirtyminä.


      • urpo69
        Opiskele kemiaa kirjoitti:

        "..että kaliumia ei pitäisi lainkaan nauttia mineraalisessa muodossa. Se syrjäyttää elimistössä käyttökelpoisessa muodossa olevan kaliumin."

        Tuo nyt ei tarkoita yhtään mitään. Kalium on metalli. Ei kai kukaan metallia pureskele. Ei edes voi kun se reagoi kiivaasti veden kanssa ja muodostuu kaliumhydroksidia.
        Kaliumyhdisteet sitten ovat asia erikseen. Mikä määrittelee että jokin yhdiste on "mineraalinen" ja joku toinen ei ole sitä? Onko esim. kaliumhydroksidi mineraalinen? Entä kaliumkloridi?
        Joka tapauksessa kalium toimii hermoissa yksittäisinä ioneina ja hermoimpulssit kulkevat kaliumionien siirtyminä.

        tämä pointtisi on niin nerokas etten oikein tiedä mitä sanoa.
        kerroppas vitun urpo että miksi veressä on rautaa jos kaliumia ei voisi olla ?
        rauta on tietääkseni metalli, merkiltään Fe alkuainetaulukossa. numeroa en muista.


      • urpo69
        Opiskele kemiaa kirjoitti:

        "..että kaliumia ei pitäisi lainkaan nauttia mineraalisessa muodossa. Se syrjäyttää elimistössä käyttökelpoisessa muodossa olevan kaliumin."

        Tuo nyt ei tarkoita yhtään mitään. Kalium on metalli. Ei kai kukaan metallia pureskele. Ei edes voi kun se reagoi kiivaasti veden kanssa ja muodostuu kaliumhydroksidia.
        Kaliumyhdisteet sitten ovat asia erikseen. Mikä määrittelee että jokin yhdiste on "mineraalinen" ja joku toinen ei ole sitä? Onko esim. kaliumhydroksidi mineraalinen? Entä kaliumkloridi?
        Joka tapauksessa kalium toimii hermoissa yksittäisinä ioneina ja hermoimpulssit kulkevat kaliumionien siirtyminä.

        kalium on yksi tärkeistä ravintoaineista mitä ihmisen tulee saada tietty määrä päivässä RAVINNON MUKANA. ei kukaan metallia pureksikaan..


    • stressi

      saa aikaan noita vaivoja. Ei sitä heti uskoisi mutta se kyllä pistää pahimillaan koko kropan päätä myöten remonttiin. Oletko vetänyt pinnan liian tiukalle viimeaikoina?? Usein takana jo vuosia jatkunut tiedostamaton kova stressi. Ota sairaus lomaa jos tarvis ja LEPÄÄ!!. Voi olla paikallaan myös rauhoittavien käyttö tarvittaessa.
      Tiedän mistä puhun kun itsellä oli samat oireet enkä oikein uskonut etä takana olisi vain loppuunpalaminen. .niinpä vain oli. Mulla kans tähystettiin vatsa ja sama ärtyisyys sieltä löytyi. Stressi erittää suolahappoa vatsaan ja ärsyttää sitä ja suolistoa. Seuraus joskus jopa uskomattoman paha ja vaikea olo.

    • Minä

      Minulla oli samanlaisia oireita viime kesänä. Viikkotolkulla etovaa oloa, sydämen tykytystä, väsymystä, palan tunne kurkussa. Pahoinvointi alkoi heti aamusta ja joskus oli jo herätessä. Musta otettiin verikokeita, kilpirauhasarvot ja tehtiin gastroskopia. Tähystyksessä löytyi lievä ruokatorven tulehdus. Kokeilin kaikkia mahdollisia närästyslääkkeitä eli Nexium, somac, lanzo melt ja lanzo. Etova olo vain jatkui ja sain siihenkin jotakin vatsalääkettä ( en muista enää nimeä ). Syy alkoi pikkuhiljaa selvitä ja se olikin sitten masennus/uupumus ja ahdistus. Minulla vain oireet tuntuivat kovin fyysisinä. Sitten alettiinkin hoitaa mielialalääkkeellä ja kas kummaa pahoinvointi loppui. Masennuksen paraneminen tietysti vie enemmänkin aikaa, mutta mulla nämä fyysiset oireet helpottuivat kun syy tuli selville. Mieti omalta kohdaltasi voisiko kyse olla jostakin tälläisestä. Alkuperäinen syy minulla on varmaanki noin 3 vuotta sitten sattuneet tapahtumat, jotka luulin voivani noin vain ohittaa. Nyt se sitten tuli eteen masennuksen /stressin muodossa.

      • -Jonna-

        Noh, mulla voi ihan hyvinkin olla korvien välissä tämä juttu, ihan pidemmältä tähtäykseltä lähtenyt, mutta en mielestäni pelkällä stressillä voi saada tällaista jumalatonta kuumotusta kurkussa. Tämä on siis ihan sairaanloista. Illalla on kaikista pahin, vaikka juot litrakaupalla kylmää vettä sama jatkuu. Mulla vaihdettiin Somac Nexiumiin, kun somacia söin sen 1,5vk ja ei auttanut pidemmällä tähtäyksellä. Ensin auttoi ihan ok, viimeviikon lopusta tilanne räjähti taas käsiin.

        Syön jo itse tasaavia ja neuroleptejä, että ainakin lääkkeitä turvasta menee alas :P


      • ä72
        -Jonna- kirjoitti:

        Noh, mulla voi ihan hyvinkin olla korvien välissä tämä juttu, ihan pidemmältä tähtäykseltä lähtenyt, mutta en mielestäni pelkällä stressillä voi saada tällaista jumalatonta kuumotusta kurkussa. Tämä on siis ihan sairaanloista. Illalla on kaikista pahin, vaikka juot litrakaupalla kylmää vettä sama jatkuu. Mulla vaihdettiin Somac Nexiumiin, kun somacia söin sen 1,5vk ja ei auttanut pidemmällä tähtäyksellä. Ensin auttoi ihan ok, viimeviikon lopusta tilanne räjähti taas käsiin.

        Syön jo itse tasaavia ja neuroleptejä, että ainakin lääkkeitä turvasta menee alas :P

        minulla oli kuukausia vastaavia oireita ja gastroskopiassa selvisi että vatsan sulkijalihas oli kovin löysä ja ruokatorvi tulehtunut.Aloin syömään Somacia ja pahoinvointi katosi jo muutaman pv:n kuluttua.Jos vaivasi on refluksia voi lääkitys sekä elämäntapamuutokset olla tarpeen jopa loppuelämän,itse olen syönyt jo useita kuukausia,tässä vaivassa oireet palaavat usein heti lääkityksen loputtua!


      • KKK
        ä72 kirjoitti:

        minulla oli kuukausia vastaavia oireita ja gastroskopiassa selvisi että vatsan sulkijalihas oli kovin löysä ja ruokatorvi tulehtunut.Aloin syömään Somacia ja pahoinvointi katosi jo muutaman pv:n kuluttua.Jos vaivasi on refluksia voi lääkitys sekä elämäntapamuutokset olla tarpeen jopa loppuelämän,itse olen syönyt jo useita kuukausia,tässä vaivassa oireet palaavat usein heti lääkityksen loputtua!

        Oliko pahoinvointisi kuinka pahaa? Oliko jatkuvasti päällä 24 h/vrk? Itellä tässä sama ongelma ja 3 vuotta sitte tähystyksessä näkyi pieni tulehdus ja löysä sulkija.


      • -Jonna-
        KKK kirjoitti:

        Oliko pahoinvointisi kuinka pahaa? Oliko jatkuvasti päällä 24 h/vrk? Itellä tässä sama ongelma ja 3 vuotta sitte tähystyksessä näkyi pieni tulehdus ja löysä sulkija.

        No mahaa turvottaa ja välillä ruoka jää sinne kiertämään. Ei sinänsä okseta, mutta nyt kun on tuo kuumotus kurkussa, se on yhtä helvettiä. Tähän sitten päälle vielä virtsatietulehdus, joten lisää nauloja arkkuun. Hoitamaton virtsatietulehdus aiheuttaa myös pahoinvointia, joten toivon että tämä selviäisi sillä


      • ä72
        -Jonna- kirjoitti:

        No mahaa turvottaa ja välillä ruoka jää sinne kiertämään. Ei sinänsä okseta, mutta nyt kun on tuo kuumotus kurkussa, se on yhtä helvettiä. Tähän sitten päälle vielä virtsatietulehdus, joten lisää nauloja arkkuun. Hoitamaton virtsatietulehdus aiheuttaa myös pahoinvointia, joten toivon että tämä selviäisi sillä

        ...pyytämään vaikka omalekurilta vatsantähystykseen lähetteen,v-mäinen tutkimus,mutta pieni paha siihen verrattuna että vaivojen syy saattaa selvitä!! Itse olen ollut 2krt ja talvelle taas edessä eikä yhtään pelota.Pahoinvointini oli jatkuvaa,närästystä ei juurikaan,korvennus ylävatsassa ja kurkussa.Äskettäin tehty ruokatorven manometri ja ph-mittaus,refluksi ei kovin paha mutta liittyy selvästi ruoka-aikoihin,ja on hyvin hapanta.


      • -Jonna-
        ä72 kirjoitti:

        ...pyytämään vaikka omalekurilta vatsantähystykseen lähetteen,v-mäinen tutkimus,mutta pieni paha siihen verrattuna että vaivojen syy saattaa selvitä!! Itse olen ollut 2krt ja talvelle taas edessä eikä yhtään pelota.Pahoinvointini oli jatkuvaa,närästystä ei juurikaan,korvennus ylävatsassa ja kurkussa.Äskettäin tehty ruokatorven manometri ja ph-mittaus,refluksi ei kovin paha mutta liittyy selvästi ruoka-aikoihin,ja on hyvin hapanta.

        sain lähetteen tähystykseen. eri asia miten täällä pidetään kiireellisenä, että onko viikon vai kuukauden päästä. Eilen korvensi nielun oikeaa puolta, nyt ruokatorvea ja se säteilee kurkkuun. Ehkä ollaan parempaan suuntaan menossa, sitä kun ei tiedä.


      • Roosa
        -Jonna- kirjoitti:

        sain lähetteen tähystykseen. eri asia miten täällä pidetään kiireellisenä, että onko viikon vai kuukauden päästä. Eilen korvensi nielun oikeaa puolta, nyt ruokatorvea ja se säteilee kurkkuun. Ehkä ollaan parempaan suuntaan menossa, sitä kun ei tiedä.

        Mulla on ihan samat oireet mutta kaiken muun lisäksi jo kolmen kuukauden ajan on ollut kuumetta n. 37,5 astetta. Onko tätä muilla?


      • Make1979
        Roosa kirjoitti:

        Mulla on ihan samat oireet mutta kaiken muun lisäksi jo kolmen kuukauden ajan on ollut kuumetta n. 37,5 astetta. Onko tätä muilla?

        joo mulla kans jatkuva pahoinvointi, käytössä Nexium 40mg. Onko kellään sellaista sattunut että Nexium ei oisi tehonnut ja joku toinen lääke olisi sitten auttanut??? Mukava tietää että muillakin samanlaisia oireita. Kerran on tähystetty ja silloi todettiin erittäin väljä yläsulkija ja vähän ärtyneisyyttä. Tää pahoinvointi vie välillä järjen kun mikää ei tunnu tepsivän. Otin käyttöön myös Antepsin juoman.


      • KKK
        Make1979 kirjoitti:

        joo mulla kans jatkuva pahoinvointi, käytössä Nexium 40mg. Onko kellään sellaista sattunut että Nexium ei oisi tehonnut ja joku toinen lääke olisi sitten auttanut??? Mukava tietää että muillakin samanlaisia oireita. Kerran on tähystetty ja silloi todettiin erittäin väljä yläsulkija ja vähän ärtyneisyyttä. Tää pahoinvointi vie välillä järjen kun mikää ei tunnu tepsivän. Otin käyttöön myös Antepsin juoman.

        Itse oon nyt syöny 2 viikkoa nexiumia eikä mitän tulosta. Lääkäri määräsi vielä 1 kk:n kuurin nexiumia ja sanoi että tällaiseen vaivaan ei välttämättä koskaan löydä järkevää selitystä, koska kyseessä ei ole pelkkä normaali happovaiva johon nexium auttais jo kun on yhden pillerin ottanut.


      • Make1979
        KKK kirjoitti:

        Itse oon nyt syöny 2 viikkoa nexiumia eikä mitän tulosta. Lääkäri määräsi vielä 1 kk:n kuurin nexiumia ja sanoi että tällaiseen vaivaan ei välttämättä koskaan löydä järkevää selitystä, koska kyseessä ei ole pelkkä normaali happovaiva johon nexium auttais jo kun on yhden pillerin ottanut.

        Joo itellä ny vähän helpottanu olo mutta eipä kärsi syyä paljo mitää ja ilta kuuden jälkeen ei todellakaan mitään. max 2 kuppia kahvia/pv. Nyt oon alottanu mustikka sopan syönnin josta kuulemma pitäis olla vähän apua ja ei tuosta tähän mennessä ainakaa haitaa oo ollu. On tämä ihmeellinen vaiva ja ihmetyttää mikä tähän ajaa. Ite kärsinyt n.3v ja sitä ennen ei mitään ja nyt tuntuu että välillä täys helv.... irti!! kertokaaha kokemuksianne ne kiinnostaa.


      • KKK
        Make1979 kirjoitti:

        Joo itellä ny vähän helpottanu olo mutta eipä kärsi syyä paljo mitää ja ilta kuuden jälkeen ei todellakaan mitään. max 2 kuppia kahvia/pv. Nyt oon alottanu mustikka sopan syönnin josta kuulemma pitäis olla vähän apua ja ei tuosta tähän mennessä ainakaa haitaa oo ollu. On tämä ihmeellinen vaiva ja ihmetyttää mikä tähän ajaa. Ite kärsinyt n.3v ja sitä ennen ei mitään ja nyt tuntuu että välillä täys helv.... irti!! kertokaaha kokemuksianne ne kiinnostaa.

        Joo tää on kyllä yhtä helvettiä... Varsinki ku vaivaa se ettei tiedä mikä tähän auttais kunnolla kun tuntuu että olo huononee vaikka söis kuinka terveellistä ruokaa ja vähän. Ilmeisesti taas ruokatorven tähystys edessä...


      • Mimpula79
        KKK kirjoitti:

        Joo tää on kyllä yhtä helvettiä... Varsinki ku vaivaa se ettei tiedä mikä tähän auttais kunnolla kun tuntuu että olo huononee vaikka söis kuinka terveellistä ruokaa ja vähän. Ilmeisesti taas ruokatorven tähystys edessä...

        heippa... mä olen käsinyt samanmoisesta jo 10 vuotta.

        Olis kiva pitää yhteyttä samasta asiasta kärsivien kanssa..

        [email protected]    


      • Annmr
        Roosa kirjoitti:

        Mulla on ihan samat oireet mutta kaiken muun lisäksi jo kolmen kuukauden ajan on ollut kuumetta n. 37,5 astetta. Onko tätä muilla?

        Joo, sama juttu mulla! Pahoinvointi on kestänyt jo sellasen about puoli vuotta ja alkaa kypsyttää... Se lähti sellasesta tosi vahvasta pahoinvointikohtauksesta/ylävatsan krampista ja lopulta oksensin ihan yllättäin. Sen jälkeen en oo oksentanut, mut on koko ajan paha olo.. varsinkin illalla enne nukumaan menoa. Ja se kuume, jep! Oon käynyt lääkärissä 2 kertaa myös tosta kuumeilusta, mut ei oo löytyny selitystä..?! Mulla on joka toinen viikko just vähän yli 37 kuume. Väsyttää, ei jaksa ja päätä särkee.. mutta kuume ei kuitenkaan koskaan nouse 38 asti silleen et joutuis sängyn pohjalle sairastaman. Sain juuri viime käynnilla somac lääkettä ja jotain nestemäistä närästyslääkettä.. eipä oo oikeen auttaneet. Veikkaan et tolla kuumeilulla ja jatkuvalla pahoinvoinnilla on yhteys!


      • elämä on
        -Jonna- kirjoitti:

        Noh, mulla voi ihan hyvinkin olla korvien välissä tämä juttu, ihan pidemmältä tähtäykseltä lähtenyt, mutta en mielestäni pelkällä stressillä voi saada tällaista jumalatonta kuumotusta kurkussa. Tämä on siis ihan sairaanloista. Illalla on kaikista pahin, vaikka juot litrakaupalla kylmää vettä sama jatkuu. Mulla vaihdettiin Somac Nexiumiin, kun somacia söin sen 1,5vk ja ei auttanut pidemmällä tähtäyksellä. Ensin auttoi ihan ok, viimeviikon lopusta tilanne räjähti taas käsiin.

        Syön jo itse tasaavia ja neuroleptejä, että ainakin lääkkeitä turvasta menee alas :P

        että pelkällä stressillä tai jollakin muulla tällaisella ei olisi tuollaisia vaikutuksia koko kroppaan, mutta niin vain on! Toiset ovat paljon herkempiä kuin toiset :) Itse olen tässä lepäillyt jo 7kk kotona, välillä on parempia päiviä, välillä pahempia. Olen huomannut, että puhuminen on auttanut silloin tällöin (siis sellaisen kanssa, joka tietää miltä tällainen tuntuu!!) Suurin toive olisi, että pääsisi jo jotakin tekeään. Alkaa jo kyllästyttää. Pitäis varmaa jotain masennuslääkkeitä tms. käydä hankkimassa, kun on taipumusta ahdistukseen ja masennukseen.

        Ai niin, ja itselleni tapahtui 3kk ennen oireiden alkua elämää mullistava tapahtuma, joka sitten varmaan iski nyt myöhemmin ja jatkuu aina vain. Sanoivat, että piilostressaan, eli siis en itse tajua edes sitä. Ennen nukkumaanmenoa on aina hyvä olo, kun saa rentoutua kunnolla, mutta en kyllä haluaisi jatkuvasti vain olla sängyn pohjalla lepäilemässä :)


      • -tr-
        Annmr kirjoitti:

        Joo, sama juttu mulla! Pahoinvointi on kestänyt jo sellasen about puoli vuotta ja alkaa kypsyttää... Se lähti sellasesta tosi vahvasta pahoinvointikohtauksesta/ylävatsan krampista ja lopulta oksensin ihan yllättäin. Sen jälkeen en oo oksentanut, mut on koko ajan paha olo.. varsinkin illalla enne nukumaan menoa. Ja se kuume, jep! Oon käynyt lääkärissä 2 kertaa myös tosta kuumeilusta, mut ei oo löytyny selitystä..?! Mulla on joka toinen viikko just vähän yli 37 kuume. Väsyttää, ei jaksa ja päätä särkee.. mutta kuume ei kuitenkaan koskaan nouse 38 asti silleen et joutuis sängyn pohjalle sairastaman. Sain juuri viime käynnilla somac lääkettä ja jotain nestemäistä närästyslääkettä.. eipä oo oikeen auttaneet. Veikkaan et tolla kuumeilulla ja jatkuvalla pahoinvoinnilla on yhteys!

        ..oisko kilpirauhasen vajaatoimintaa?


      • samiksii löytyy
        Annmr kirjoitti:

        Joo, sama juttu mulla! Pahoinvointi on kestänyt jo sellasen about puoli vuotta ja alkaa kypsyttää... Se lähti sellasesta tosi vahvasta pahoinvointikohtauksesta/ylävatsan krampista ja lopulta oksensin ihan yllättäin. Sen jälkeen en oo oksentanut, mut on koko ajan paha olo.. varsinkin illalla enne nukumaan menoa. Ja se kuume, jep! Oon käynyt lääkärissä 2 kertaa myös tosta kuumeilusta, mut ei oo löytyny selitystä..?! Mulla on joka toinen viikko just vähän yli 37 kuume. Väsyttää, ei jaksa ja päätä särkee.. mutta kuume ei kuitenkaan koskaan nouse 38 asti silleen et joutuis sängyn pohjalle sairastaman. Sain juuri viime käynnilla somac lääkettä ja jotain nestemäistä närästyslääkettä.. eipä oo oikeen auttaneet. Veikkaan et tolla kuumeilulla ja jatkuvalla pahoinvoinnilla on yhteys!

        mulla on tilanne ihan siun suusta Annmr... olin viikon pois töistä "vatsataudin" takia, kerran oksensin mutta muuten vain oksettava olo,väsytti, vatsaan koski vetämätön olo eikä ruokahalua... nyt jäljellä oksettava olo sekä limaklimppi kurkussa joka ei liiku miihinkään. lämpöä 37 yläpuolella nyt viikon verran. kävin heti alkuvaiheessa lääkärissä, asia tutkittiin ihan alapäästä enkä saanut edes sairaslomaa joten se arvauskeskuksesta(enää en sinne mene) ja siis diagnoosiahan ei tullu lääkärin suusta minkäänmoista. olen lopettanut hetki sitten kaikki lääkkeet(masennus, ehkäisy, kalsium) sekä puoli vuotta sitten muutin ruokavalion lihaisempaan, ennen vähän herkkuja, ei juuri lainkaan lihaa(kana ym kävi) sekä pääasiassa pelkkää ruisleipää, jos teki mieli herkutella, leivoin itse. työelämässä ollut vajaa kolme kuukautta, sitä ennen puoli vuotta kotona. nyt hain kouluihin ja yritämme lasta mieheni kanssa... krtokaa onko joku näistä syynä vai mitä teen että olo helpottaa???


      • Anonyymi
        Roosa kirjoitti:

        Mulla on ihan samat oireet mutta kaiken muun lisäksi jo kolmen kuukauden ajan on ollut kuumetta n. 37,5 astetta. Onko tätä muilla?

        Tyttäreni kärsi joka toinen viikko kuumeilua ja pahoinvointia, lopuksi oksentelua, siis kuukausia. Tutkimuksissa löysivät chronin taudin, eli suolistosairauden. Sai vuoden suoneen lääkettä ja parani, ei oireita nyt 10 vuoteen.


    • tyynikki

      oireesi kuulostavat samalta kuin minulla. Olisiko
      sinulla ahdistus tai lievä paniikkihäiriö, joka
      minulla todettiin kun mitään sairautta ei löytynyt
      vaikka kaikki on tutkittu, pää magneettikuvauksin sydämmen rasituskokeet ekg;t kaikki verikokeet sun muut. pahoinvointiin sain stemetiliä joka auttaa ihan kohtalaisesti ja sydämmen tykytykseen kun oksettaa spesicor dos verenpaine tabletti, joka
      rauhoittaa sydämmen nopealyöntisyyttä. keskustele
      lääkärin kanssa myös näistä asioista.toivottavasti
      apu löytyy eikä niistä kannata turhaan kärsiä.

    • Sama täällä

      Onko selvinnyt vaivasi syy? Viesti olikin jo viime keväältä, luin sen vasta juuri äsken.
      Minulla on aivan samoja oireita ja olisi mielenkiintoista tietää onko sinulla jo syy selvillä...

      • minnie68

        Mulla samat oireet jo v.2000:: alkoivat erään todella stressaavan tapahtuman jälkeen: Suuta ja ruokatorvea poltti, jatkuva röyhtäily ja pahoinvointi ja vatsaturvotus, sekä rytmihäiriöt. Sitä kesti yli vuoden kun sitten tähystys ja sitä ennen Somacia yms. Todettiin löysä mahanportti, ei oikeastaan muuta. Vaivat olleet poissa ainoastaan parin mielialalääkityshoidon aikana, kun lopetin mielialalääkkeen niin vaivat palasivat noin kahden viikon päästä. Mulla ahdistus/paniikkihäiriö, joten siinä pääosin oireiden syy. Nyt olen ollut ilman lääkkeitä 3 kk, ja nämä mahaoireet alkavat jo käymään niin hermoille, että harkitsen uutta kuuria. Olen syönyt Sepramia. Mulla on myös rintakpuja vasemmalla puolella ja sydäntä tutkittu urakalla, mutta sieltä ei syytä löytynyt. Uskomatonta, mutta tälaiset vaivat voivat olla täysin stressin/ahdistuksen ja paniikkihäiriön syytä. Se on nyt todistettu ainakin mulla. Mielialalääkityksen tehdo alkaa noin 1-2 kk kulutta lääkkeen aloittamisesta.


      • oisko keliakia

        käy ottamassa keliakia verikoe. Se saattaa aiheuttaa näitä oireita.Ensin tietenki lääkärille aika.


      • mimma__88
        minnie68 kirjoitti:

        Mulla samat oireet jo v.2000:: alkoivat erään todella stressaavan tapahtuman jälkeen: Suuta ja ruokatorvea poltti, jatkuva röyhtäily ja pahoinvointi ja vatsaturvotus, sekä rytmihäiriöt. Sitä kesti yli vuoden kun sitten tähystys ja sitä ennen Somacia yms. Todettiin löysä mahanportti, ei oikeastaan muuta. Vaivat olleet poissa ainoastaan parin mielialalääkityshoidon aikana, kun lopetin mielialalääkkeen niin vaivat palasivat noin kahden viikon päästä. Mulla ahdistus/paniikkihäiriö, joten siinä pääosin oireiden syy. Nyt olen ollut ilman lääkkeitä 3 kk, ja nämä mahaoireet alkavat jo käymään niin hermoille, että harkitsen uutta kuuria. Olen syönyt Sepramia. Mulla on myös rintakpuja vasemmalla puolella ja sydäntä tutkittu urakalla, mutta sieltä ei syytä löytynyt. Uskomatonta, mutta tälaiset vaivat voivat olla täysin stressin/ahdistuksen ja paniikkihäiriön syytä. Se on nyt todistettu ainakin mulla. Mielialalääkityksen tehdo alkaa noin 1-2 kk kulutta lääkkeen aloittamisesta.

        mulla on ihan samoja oireita... oon käyny kaikki läpi,mutta mitään ei ole löytynyt..joten ajattelin että tämä johtuu stressistä ym... stressiä on paljon.. töis koko ajan kauhee kiirus ja kotona myös.. oon yksinhuoltaja joten hermot on koko ajan aika kovilla..ja menneillä vuosilla on tapahtunut niin paljon raskaita asioita mistä en oo puhunut kenenkään [ammattilaisen] kanssa...yölläkään en saa kunnolla nukuttua ku koko ajan pyörii pääs seuraavan päivän työt...joten voiko tämä kuvotus johtua siis stressistä.??


    • samaa

      joo täällä on kans jatkuvaa pahoinvointia ja oksettaa, aamusin ku kouluu lähteny ni usein oksennan viellä.
      vatsan tähystykset myös ollu ja vatsa oli ärtynyt, nexiumia syöny ja jotain muita happosalpaajia ja myös gavisconia eipä ole hirveästi apua ollut.
      itsellä alkoi oireet ~joulukuun alussa jolloin oli liikkeellä mahatautia, oksensin itse 1-2 päivää, ja ensimmäisenä päivänä n. 50min välein vatsahappoja. mietin vaa että voiko tämmönen laittaa jonkun systeemin mahan tienoolla sekasin?

      • naurunauris

        Pahoinvointiin kun voi aina olla paljon syitä, mutta yksi helposti tarkistettava on hyvälaatuinen asentohuimaus. Nimestään huolimatta tosi kurja pahoinvoinnin antaja. Kärsin itse kummallisista pahoinvoinneista. Keliakia muiden kokeiden jälkeen löytyi tämä asentohuimaus. Pahoinvointi tulee aika usein makuuasennossa, mutta minulla muutenkin. Oksennustaudit ja alkoholipitoiset juomat sekoittavat tasapainoelimen jolloin oireet tulevat voimakkaampina. Hip hop lähimpään lääkintävoimisteluun/fysioterapiaan. Ompahan sitten ainakin suljettu yksi vaiva pois. Hoito-ohjeet saa kerralla ja harjoituksia tehdään itse kotona. Ja kyllä muuten tehoaa kun vaan malttaa uhrata joka ilta vähän aikaa. Kiva kun on taas pitkästä aikaa hyvä olla.


    • perhonen

      Syynä pahoinvointiin, röyhtäilyyn ja ylävatsakipuihin voi olla helikobakteeri, joka elää muistaakseni vatsan limakalvoilla...Omalla äidilläni oli samat oireet, hän meni tutkimuksiin ja helikobakteerihan se oli. Bakteerin saa pois antibioottikuurilla. Jos bakteeria ei poisteta sen alkaessa oireilla, voi se johtaa jopa vatsasyöpään. Mene ihmeessä tutkimuksiin! kun heliko on kerran häädetty elimistöstä, se ei enää koskaan tule takaisin.

      • aah

        Kuulostaa tutulta olen käyny läpi pahoinvoinnit, nexiumin,uupumuksen,turvotukset,ikuiset röyhtäilyt..lämmönnousu,silmien kirvely,sydäntykytykset,kaikki ruoka pahasta-fiilis, ym...vaivoja vaikka mitä, pari vuotta syytin stressiä ja lääkäri epäili myös refluksia..nexium-kuurit auttoi vain vähän aikaa.. kuulin antioksidantti-lääkäristä joka on myös yleislääkäri(ei pelkkää humpuukia harrasta) ja ajattelin kokeilla,koska elämä alkoi olla aika kurjaa ja tylsää,kieltäytymistä hauskoista menoista ja hyvistä ruuista.. Tehtiin kakkakoe,ja aloitin gluteenittoman,maidottoman sekä sokerittoman ruokavalion.lisäksi reippaasti vitamiineja ja hivenaineita. vastaukset tuli ja todettiin hiivaa vatsassa. Sain lisäksi hiivan"tappo" lääkettä. Nyt kohta 3kk takana, 5kg kevyempänä ja elinvoimasena..olen tyytyväinen,jotta tuli käytyä tällä lekurilla. jatkan kuuria vielä elokuuhun ja sit katotaan jatkoa..uskoako hiivaan vai ei, mutta tämä on mua auttanut ü


    • ...

      Täysin samanlaisia oireita itsellä,aikaisemmin ollut ruokahaluttomuutta. Mutta kaikki paheni yhdestä baari illasta jonka aikana join pelkkää kaljaa, krapula oli normaali mutta epäuskottavan hirveä pahoinvointi seuraavana päivänä, ottaen huomioon kuitenkin että join vain n.5 kaljaa. Nyt pahoinvointia ja ällötystä on jatkunut n. viikon. Ilman oksentelua mutta kuitenkin kurkunpäässä jatkuva tunne siitä että on paha olla... toivottavasti ei ainakaan keliakiaa?

      • Krapulaako?!

        Hei "jatkuva krapula?"

        Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia. Kaikki alkoivat viime viikonloppuna baarin jälkeen. Aamulla olo oli kamala, mutta vasta seuraavana päivänä tunsi, ettei kaikki ole hyvin. Normaalisti krapuja/pahaolo edellisestä päivästä menee ohi nopeasti.Mutta tämä ällötys/kuvotus/oksetus vain jatkui ja jatkui, eikä loppua ole tullut vieläkään. Olen kärsinyt nyt näistä vaivoista melkein viikon. En siis ole oksentanut vielä kertaakaan, mutta mieli tekisi, koska se voisi parantaa oloani. Vatsaa turvottaa, mutta syömisessä ei juuri ole mitään ongelmaa. Tänään lääkäriin, katsotaan mitä ne sanovat siellä! ;D


    • kaktus

      Viime pääsiäisenä aloin yhtäkkiä voida pahoin ja sitä pahoinvointia on sitten jatkunutkin tähän päivään. Alussa yökötystä kesti päivittäin vain iltapäivän alkuun; illat olivat hyviä. Mitään en voinut mahaani ottaa iltaa ennen. Monet, monet päivät olen maannut sängyn pohjalla liikkumatta, siten on ollut helpointa ja märkä pellavapyyhe vatsalla. Sitten huonovointisuus allkoi kestää iltaankin. Ruoan ajatteleminenkin tekee pahaa. Olen laihtunut 11 kg toukokuusta( sitä ennen en punninnut). Terveyskeskuksessa otettiin kesäkuun alussa " kaikki" veriarvot ja ne olivat hyvät. Lääkäri määräsi pahoinvointilääkettä, joka ei ole auttanut yhtään.Koko kesä on mennyt pilalle, kun en ole voinut mihinkään kotoa lähteä. Oksennuspussi on aina varalla laukussa. Joskus hyvänä iltana olemme sentään uskaltaneet kävelylle rannalle. Ruokavieraitten kutsuminen on mahdotonta. Ruokaa en ole pystynyt laittamaan viiteen kuukauteen. Onneksi puoliso osaa ja viitsiikin , ei ole nälkään kuollut. Mutta hajukin lisää etomista.
      Viime viikolla pääsin vihdoin terveyskeskukseen ( ajat tiukassa) ja sain lähetteen mahan tähystykseen kiireisenä. Olen kerran aikaisemmin ollut ko tutkimuksessa ja pelko on hirveä.Sain myös hapon eritystä vähentävää lääkettä, eipä ole auttanut. Kauralesepuuroa syön väkisin joka päivä ja juon hyla-maitoa ja- piimää. Hbl on hyvä.Kerran olen oksentanut , etupäässä vettä.
      henkisesti tämä on rankkaa. Syksy lähestyy kaikkine mielenkiintoisine menoineen; minä eristyn.

    • mummeli 75

      Minulla on huovointisuutta ollut noin viikon verran.KOko ajan kiertää ja oksennuttaa.En tiedä mistä kyseinen vaiva voisi johtua.Muita oireita ei ole.riley

      • TeG-C

        Ihan aluksi niille ketkä haluavat kysyä enemmän huonosta olosta ja miten sen saisi pois [email protected]

        Itse olen kärsinyt huonosta olosta jo melkein 8 vuotta.. olen tuhlannut loppulapsuuteni, nuoruuteni siihen että olen pelännyt ettei tulisi huono olo, aina vain kotona, lähialueilla mistä pääsee nopeasti kotiin jos tulee huono olo jne. kaikki voivat olla ratkaisevia tekiöitä huonossa olossa, itse luin netistä mikä voisi olla. HELICOPÖPÖ... kannattaa mennä jokaisen pahoinvoivan hakemaan tälläinen purnukka terveyskeskustestansa, ottaa näyte, viedä se perille, odottaa tulosta. Itseni helpotukseksi se näytti positiivista (eli minulla on tuo helicobakteeri). kävin eilen lääkärissä, hän määräsi minulle kahta antibiottia ja yhtä happosalpaajaa, noita pitää syödä tiuhaan tahtiin viikon verran , että pöpö lähtisi häätämällä pois.

        Itse olen jo NIIN loppu tähän iänikuiseen pahoinvointiin. nyt tälläkin sekunnilla on kauhea oksettava olo, näitä on melkein päivittäin.. väsyn kokonaan loppuun tätä peliä, koulu rupee menee päin persettä, elämä rupee luistaa alta jos joudun inttii ja viellä tän "tietämättömän" sairauden kanssa... olen yrittänyt etsiä netistä, että miten haetaan lykkäystä, mutta en ole saanut selville.

        Jokaisella jolla on jatkuvaa pahoinvointia, vatsavaivaa tai ihan mitä vain tähän aiheeseen liittyvää, voi s-postilla minulle kertoa. [email protected]

        Terv- luotettava lähihoitajaopintonsa kohta päättävä ensihoitaja.

        Kaikkeista ankeaa ja ahdistavaa on elää tiedottomuudessa, itse yritän auttaa mahdollisilla tavoilla miten sen koko huono olo kompleksin saisi pois, mutta voin myös auttaa siihen miten tämän hetkisen oksettavan olon saa haihtumaan puolessa tunnissa pois.


        Kiitos kun luitte, vastailkaa s-postiin jos on jotain.. Kiitos


    • sama vika

      mulla on ollut samoja oireita jo n. 10kk. kävin vatsalaukun tähystyksessä,ei löytäny mitään.oon syöny närästys lääkkeitä ja kokeillu hapon esto lääkkeitä, mut ei auta.mulla alkaa olla pikku paniikki päällä,jos ei kerta mitään "mukamas"löydy.jos saat tietää mikä vois olla niin ilmottele. toivottavasti edes sinä löydät parannus keinon.

      • TeG-C

        Kiitos kannustavista sanoista :) itsellä rupeaa olemaan mitta täynnä, kaikki rupee kaatuu päälle, koulu, työt, en pysty menee minnekkää eli ei hauskanpitoa mulle, tunnen menettäneeni koko nuoruuteni kokeilut, onnistumiset, kokemukset..

        Kaikkien kannattaa hakea HELICOBAKTEERI testipurkki lähimmästä terveyskeskuskesta, kannatan tätä. Hakekaa purkki, tehkää testi ja saatte tietää onko suolistossanne bakteeri joka aiheuttaa näitä oireita.

        Nytkään en ole kouluun pystynyt menemään, paniikki iskee kun pitäisi miettiä että poistuisin kotoa.

        Hakekaa testipurkki, tehkää se koe, se ei ole iso asia.

        Nim. Krooninenpahoinvoiva.


      • Juha64
        TeG-C kirjoitti:

        Kiitos kannustavista sanoista :) itsellä rupeaa olemaan mitta täynnä, kaikki rupee kaatuu päälle, koulu, työt, en pysty menee minnekkää eli ei hauskanpitoa mulle, tunnen menettäneeni koko nuoruuteni kokeilut, onnistumiset, kokemukset..

        Kaikkien kannattaa hakea HELICOBAKTEERI testipurkki lähimmästä terveyskeskuskesta, kannatan tätä. Hakekaa purkki, tehkää testi ja saatte tietää onko suolistossanne bakteeri joka aiheuttaa näitä oireita.

        Nytkään en ole kouluun pystynyt menemään, paniikki iskee kun pitäisi miettiä että poistuisin kotoa.

        Hakekaa testipurkki, tehkää se koe, se ei ole iso asia.

        Nim. Krooninenpahoinvoiva.

        Minulla on pahoinvointia ollut jo nelisen vuotta. Pahoinvointi on välillä poissa muutamista päivistä muutamiin kuukausiin. Minulta on aikoinaan häädetty helkobakteeri ja minulla on käytössä Somac 40mg ja minulla on todettu relux-tauti. Tää pahoinvointi ja siihen liittyvä yleinen heikkous vievät minulta toimintakyvyn. Minulla on dg kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä - tästä syystä pahoinvointi pannaan sen piikkiin. En ole enää lääkärissä ollessani otttanut asiaa puheeksi kun tiedän sen olevan turhaa. Nyt mulla oliskin kysymys - voiko helikobakteeri uusiutua?


      • EnsihoitajaVm88
        Juha64 kirjoitti:

        Minulla on pahoinvointia ollut jo nelisen vuotta. Pahoinvointi on välillä poissa muutamista päivistä muutamiin kuukausiin. Minulta on aikoinaan häädetty helkobakteeri ja minulla on käytössä Somac 40mg ja minulla on todettu relux-tauti. Tää pahoinvointi ja siihen liittyvä yleinen heikkous vievät minulta toimintakyvyn. Minulla on dg kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä - tästä syystä pahoinvointi pannaan sen piikkiin. En ole enää lääkärissä ollessani otttanut asiaa puheeksi kun tiedän sen olevan turhaa. Nyt mulla oliskin kysymys - voiko helikobakteeri uusiutua?

        Kaikki on tänäpäivänä mahdollista, ei ole enään mitään mikä ei voisi käydä toteen, eli kaikkea kannattaa epäillä.

        Itse olen tänne aikaisemmin jo kirjoittanut, olen 8 vuotta pahoinvoinnista kärsinyt ja sen kanssa elänyt. Olen aloittanut käynnit psykologilla, jos se sittenkin olisi henkistä. En uskonut että se helpottaa, mutta ensimmäisen kerran jälkeen oloni tuntui paljon helpommalta, ei enään pelottanut niin paljoa tämä huono olo, seuraavana päivänä en pahoinvoinut ollenkaan, sitten sairastuin räkäflunssaan josta aiheutuu itselle huonoa oloa..

        Tänään taas pääsee siellä psykalla käymään. En koe itseäni huonoksi ihmiseksi, hulluksi tai mitään.. olen vain normaali ihminen joka tarvitsee apua.

        Helicobakteerista sen verta että en yhtään ihmettele vaikka se olisi uusiutunut, mutta yleensä bakteerin tuomat vaivat olisivat vatsakipuja, eivätkä pahoinvointia. Jokaisella ihmisellä on yksilölliset oireet.

        Jos veriarvoissa ei löydy mitään, kannattaa käydä uusimassa helicobakteerikoe jos negatiivinen niin kannattaa kokeilla lääkkeen vaihdosta tai uusinta käyntiä gastrostopiassa (mahatähystys) Itsellä on aika vähän yli kk päästä.. jännittää kovin mitä sieltä vastaan tulee, mutta sitten sekin on selvitetty.

        Ei kenenkään tarvitse kuluttaa ja hukata elämäänsä pahoinvoimalla, kannattaa käydä testeissä, kannattaa kelata itsekseen mitä tuntemuksia on pahoinvoinnin aikana (pelkoa, sydämen syketaajuus nousee, kädet hikoilee, hengitys tiivistyy, kurkku supistuu?).

        Lykkyä tykö kaikille vain, itse lähden koulun penkille.. jos tälläerää onnistaisi olla siellä koko päivän.


    • hammaslääkärin jälkeen

      40 vuotta amalgaamit ja muovipaikat olleet suussa.tuli takahampaaseen puruarkuutta ja leukaluuoiretta joten kävin hyvissä ajoin ennen joulua hammaslääkärissä vaihdattamassa rispaantuneen muovipaikan.pari päivää menikin hyvin:kipuoireet poistui mutta tilalle tuli pahoinvointi,oksetti mutten oksentanut ja sylki muuttui omituisen liukkaaksi. syljeneritys lisääntyi.lopulta oli saippuanmaku suussa.nenäontelot kemikaalihöyryissä selvästi.nielussa "jäykkyyttä".joskus ollut kalsiumvajautta mutta nyt olen altistunut hammaspaikoille ja siitä tullut ongelma.hammaslääkärit neuvottomia.aloitin kalkkikuurin ja oireet vähän helpottaneet.ostin B-kompleksiakin vitamiiniksi.oudot oireet kuitenkin vaivaavat.muovimyrkytyskö?

    • em-mie

      Nyt jo yhdeksisen vuotta mulla ollu nuo oireet.. Alkoi ykkös luokalla, muistan vielä kun piti mennä aina vessanpöntölle, mutta oksennus ei tullut.. ajateltiin vatsataudiksi, mutta alkoi kuitenkin toistua joka päivä, vuorokaudenajasta riippumatta mutta eniten ja pahimpana iltaisin, myös "äklötyksen" tuntua kurkussa.. koskaan en kuitenkaan ole oksentanut.. Aloin syömään tuolloin närästyslääkkeitä vaikkei närästänytkään koska tunsin kuitenkin jonkinlaista helpotusta, mutta happovaivoista tässä ei mielestäni ole kysymys vaikka lääkärit ovat useasti määränneet minulle lääkkeitä refluksitautiin (mahan happoisuutta mm esintyy taudissa) jotka eivät kuitenkaan ole sitten auttaneet.

      Jokapäiväisen pahan olon seurauksena tietysti kehittyi tämä oksennuspelko, luulisin että tämä tulee melkein kaikille jotka ovat pitkään poteneet pahoinvointia. Pelon takia en kuitenkaan ole halunnut/pystynyt menemään esim. tähystykseen, edes siihen "horroksessa" tehtävään koska pelkään jopa yökkäämistä. En voi käydä missään reissuilla enkä pidemmillä matkoilla, jätin koulun kesken enkä todellakaan tämän kanssa pystyisi olemaan töissä, mutta mitenkäs todistat työkyvyttömyytesi jos et uskalla ottaa selville mistä tauti johtuu (muita tutkimuksia ja monia lääkärissäkäymisiä kyllä takana).

      Mahan tyhjentyminen ainakin minulla vaikuttaa asiaan, sain tämän selville kun aloin pitää tarkkaa päiväkirjaa syömisistä, ulostamisista ja pahoinvoinnista. Kun maha tyhjenee niin aina pahoinvointi esiintyy erittäin rajuna 24 tunnin sisällä.. vaikka syön niin olo ei parane (ja joskus niin paha olo että ei yksinkertaisesti voi syödä).. Nämä todella pahat kohtaukset saattavat kestää jopa monta tuntia. Tämän takia rupesin pidättelemään ulostamista, ja nykyään saattaa olla etten kolmeen, neljään päivään edes tunne tarvetta ulostaa.. Tämän kerroin lääkärille mutta hän osannut arvata syytä, ja määräsi taas uutta happolääkettä, vaikka olen moneen kertaan sanonut ettei minulla ole oireita, eivätkä lääkkeet auta. Vähän aikaa auttoi lääke metopram, nyk. primperan, jota ei saisi olla pitkäaikaiskäytössä, mutta minulla se lievittää edes vähäsen oireita, ja sitä olen nyt syönyt semmoiset kolmisen vuotta.

      • Voimauttaja

        Kärsittyäni vuosikausia erilaisista sisäkaluongelmista ja juostuani lääkäriltä toiselle, löysin ongelmiini todellisen syyn. Kysymyksessä oli
        menneisyyteen liittyvät pelot, turvattomuus, ahdistus ja kaikenlaiset mielen kautta kehoon pesiytyneet pettymykset. Aloin puhutella sisäkalujani kertoen niin mahalaukulle kuin paksulle suolellekin, että kaikki on hyvin, ei tarvitse pelätä, voit antaa periksi, voit voida hyvin. Ohjelmaan sisällytin Läsnäolon taidon puhdistamalla mielen vangitsevista ja orjuttavista menneisyyden muistijäljistä ja toisaalta sellaisista tulevaisuuden odotuksista, joihin liittyy pysyvää stressi. Kokeile.


    • dLNDlkdsL

      hdjoHDLhdao

    • Olen 18 vuotias poika ja olen nyt neljä kuukautta kärsinyt jatkuvasta pahoinvoinnista, aloitin muutama kuukaus takaperin käymään terapiassa ja sieltä erikoislääkäri määräsi rauhoittavia "kuvotuksen tunteeseen". Pahoinvointiin ei pitäisi olla mitään psykologista syytä (ainakin omasta mielestäni), olen huomannut että voin enemmän pahoin noin. 5m syömisen jälkeen.

      Pahoinvointi tuntuu kurkussa, kielessä ja lähinnä siellä nielussa. Tuntuu välistä siltä että on pakottava tarve oksentaa mutta mitään ei itsestään tule ulos.

      _MITÄÄN_ muita oireita ei ole, tupakanhaju lisää yököttävää tunnetta (ennen tätä ei ollut), ainut toinen oire mikä on tullut tämän myötä niin lisääntynyt tarve röyhtäillä, tuntuu oikeestaan pitkin päivää että tarttee röyhtäistä.

      Jonain päivinä en voi ollenkaan huonosti, mutta semmoisia harvemmin nyt on ollut.

      Tutkittu: kaikki verestä saatavat näytteet, virtsa ja uloste. mm. keliakia, hiiva"syndrooma" jne jne.

      • Turhien viestien välttämiseksi, kaikki arvauskeskuksessa tehtävät testit/kokeet on otettu, joten se ei ole sitä helikobakteeriakaan.

        Olen myös huomannut että kielen takana varsinkin on koko ajan valkeaa sammasmaista peitettä.

        En reagoi huonommin leipään, sokeriin tai mihinkään tiettyyn ruokaan/aineeseen. Joskus kun oikein huonolta tuntuu niin helpottavalta tuntuu kun saa pitää suussa jotain kylmää (jääpaloja).


      • shokata

        jotain mätää tossa sun jutussa kisuli93? ysikolmonen ja oot 18 vuotias:D missä mättää.


      • shokata kirjoitti:

        jotain mätää tossa sun jutussa kisuli93? ysikolmonen ja oot 18 vuotias:D missä mättää.

        Ihan ns. "läppä"nimimerkki. Et siinä sitä outoa kerrakseen. ":D"


    • Käsijä

      Olen kärsinyt syksystä asti samoista oireista. Minulla on hirveä oksentamisenpelkokin, mutta onnekse en ole vielä kertaakaan oksentanut. Aluksi luulin, että päässä kehitän tän olon, mutta ei. Kävin verikokeissa mutta niissä ei näkynyt mitään.
      harvoin on päiviä jolloin ei olisi pahaolo ollenkaan.

    • ...

      Mullaki on nyt ollu huono olo koko ajan, pahentunu vaa. Nykyyän on aamust iltaan huono olo, tuntuu just silt et olis tosi painava möykky kurkus. Tätä on nyt jatkunu joku puol vuotta, mut oli ihan sama juttu joskus pari vuotta sit, en jaks enää.. Onks kenelläkään muuten sellast tapahtunu et ku tää paha olo iskee kovaa et huulet rupee nykimään? Mul on tälläst tapahtunu nyt tän viikon sisäl, ei tunnu mukavalt..

      • Pelastus!!

        Terve kaikki pahoinvoivat veljet ja siskot.

        Itse kerron lyhyesti omaa taustaani:

        - Oireet alkoivat 6lk
        - Oireet vähenivät 7-8lk
        - Oireet lisääntyivät 8-ammattikoulun 1 luokalla
        - Oireet rupesivat olemaan sietämättömiä Amiksen 2 luokalla.

        Nyt olen amamttikoulun 4 luokalla - 19 vuotias nuori miehen alku, Olen potenut huonon olon kirousta n. 8 vuotta.. kävin 9:n luokan uudestaan 2x.

        Kaikki keliakiat, laktoosi-intorelanssit, kaikki perus labrat on käyty.. Helicobakteeri oli, hoidettiin ja oireet ei parantuneet. Kunnes anoppini varasi minulle ajan yksityiseltä psykiatrialta.

        Heti jo ensimmäisen juttelutuokion jälkeen loistin itsevarmuutta, rohkeutta ja sisua.
        HALUSIN VOITTAA TÄMÄN KIROUKSEN !..
        Kertoja rupesi tulemaan niin paljon että lasku kasvoi hurjaa vauhtia. Kaikkeista parasta tässä oli se, että sain oireet haltuun, pystyn taas elämään, käymään töissä, koulussa, kaupungilla, kavereilla, pystyn syömään normaalisti JNE. Kaikkeista parasta tässä on että pystyn jälleen elämään !

        Itselle tämä 8 vuoden tutkimus, lääkäriltä lääkärille pomppiminen, kotikonstit ja kaikki loppuivat kuin seinään psyka käyntien jälkeen.

        (OIREET): Pahoinvointi, kuvotus kurkussa, nielemisvaikeudet, LUKUISIA pelkoja (Pelko oksentaa, Pelko mennä pois paikasta jossa on hyvä olo, ettei taas tule huono olo, Pelko syödä yleisessä paikassa, pelko syödä yleensäkkin, pelko mennä kouluun, pelko mennä töihin, pelko olla kavereitten kanssa, pelko lähteä ulos kämpästä, pelko herätä huomiseen päivään potemaan huonoa oloa.)

        Psykalle meno oli hyvä asia, siellä huomasin että asioita on jotka painaa, joita ei ole käsitellyt, jotka olisi hyvä sanoa ääneen ja todeta miten ne oikeasti on. Kannatan kaikille jotka eivät löytä mitään ratkaisua, itse käytin tämän vaihtoehdon viimeisenä, se toimi. Olen ikuisessa kiitollisuudenvelassa anopilleni (:

        Itse en kokenut psykalle menoa koskaan vaihtoehdoksi, koin olevani henkisesti todella vahva, en voinut miettiäkkään että se voisi olla henkistä, enkä uskonut edes psykan auttavankaan.

        Tässä kuitenkin olen, yövuorossa kirjoitan tekstiä, muistelen menneitä jolloin elin kuplan sisällä. Toivon vain että jokainen siitä helvetistä kärsivä voisi löytää pelastuksen. Tavalla tai toisella. Oireita vielä on, mutta ne ovat todella harvassa ja tulevat lievinä.

        MULLE VOI MAILATA ja kysellä lisää vaikka ilmaiseen psykan juttusille pääsystä ([email protected]) Messengeriä myös käyttelen.

        Hyvinvoivin terveisin; Pelastus


      • jaksu111
        Pelastus!! kirjoitti:

        Terve kaikki pahoinvoivat veljet ja siskot.

        Itse kerron lyhyesti omaa taustaani:

        - Oireet alkoivat 6lk
        - Oireet vähenivät 7-8lk
        - Oireet lisääntyivät 8-ammattikoulun 1 luokalla
        - Oireet rupesivat olemaan sietämättömiä Amiksen 2 luokalla.

        Nyt olen amamttikoulun 4 luokalla - 19 vuotias nuori miehen alku, Olen potenut huonon olon kirousta n. 8 vuotta.. kävin 9:n luokan uudestaan 2x.

        Kaikki keliakiat, laktoosi-intorelanssit, kaikki perus labrat on käyty.. Helicobakteeri oli, hoidettiin ja oireet ei parantuneet. Kunnes anoppini varasi minulle ajan yksityiseltä psykiatrialta.

        Heti jo ensimmäisen juttelutuokion jälkeen loistin itsevarmuutta, rohkeutta ja sisua.
        HALUSIN VOITTAA TÄMÄN KIROUKSEN !..
        Kertoja rupesi tulemaan niin paljon että lasku kasvoi hurjaa vauhtia. Kaikkeista parasta tässä oli se, että sain oireet haltuun, pystyn taas elämään, käymään töissä, koulussa, kaupungilla, kavereilla, pystyn syömään normaalisti JNE. Kaikkeista parasta tässä on että pystyn jälleen elämään !

        Itselle tämä 8 vuoden tutkimus, lääkäriltä lääkärille pomppiminen, kotikonstit ja kaikki loppuivat kuin seinään psyka käyntien jälkeen.

        (OIREET): Pahoinvointi, kuvotus kurkussa, nielemisvaikeudet, LUKUISIA pelkoja (Pelko oksentaa, Pelko mennä pois paikasta jossa on hyvä olo, ettei taas tule huono olo, Pelko syödä yleisessä paikassa, pelko syödä yleensäkkin, pelko mennä kouluun, pelko mennä töihin, pelko olla kavereitten kanssa, pelko lähteä ulos kämpästä, pelko herätä huomiseen päivään potemaan huonoa oloa.)

        Psykalle meno oli hyvä asia, siellä huomasin että asioita on jotka painaa, joita ei ole käsitellyt, jotka olisi hyvä sanoa ääneen ja todeta miten ne oikeasti on. Kannatan kaikille jotka eivät löytä mitään ratkaisua, itse käytin tämän vaihtoehdon viimeisenä, se toimi. Olen ikuisessa kiitollisuudenvelassa anopilleni (:

        Itse en kokenut psykalle menoa koskaan vaihtoehdoksi, koin olevani henkisesti todella vahva, en voinut miettiäkkään että se voisi olla henkistä, enkä uskonut edes psykan auttavankaan.

        Tässä kuitenkin olen, yövuorossa kirjoitan tekstiä, muistelen menneitä jolloin elin kuplan sisällä. Toivon vain että jokainen siitä helvetistä kärsivä voisi löytää pelastuksen. Tavalla tai toisella. Oireita vielä on, mutta ne ovat todella harvassa ja tulevat lievinä.

        MULLE VOI MAILATA ja kysellä lisää vaikka ilmaiseen psykan juttusille pääsystä ([email protected]) Messengeriä myös käyttelen.

        Hyvinvoivin terveisin; Pelastus

        Mulla on myös nyt parin vuoden ajan esiintynyt tota jatkuvaa pahoinvointina, enkä myöskään ole ikinä oksentanut, mutta pahoinvointi on todella paljon rajoittanut elämääni. Välillä on ollut monta kuukauttakin, ettei ole pahaa oloa tullut vaikka elämäntyylini on ollut täysin samanlainen jatkuvasti, joten en jaksa uskoa tuohon lääkäreiden tuulesta temmatulle diagnoosille eli ärtyvälle suolelle.

        Olen itsekin miettinyt, että vaiva on luultavasti pään sisällä. Ja nyt kun taas on alkanut pahoinvointi ja mahaongelmat, niin haluaisin todella ratkaisun tähän.. Ja näiden kirjoitusten innoittamana päätin tehdä ratkaisun, että lähden psykologian juttusille. Haluaisin kuitenkin kysyä, että oletteko menneet ihan "normaalille" psykologille vai kenties tällaiselle terveyspsykologille, joista ainakin jotain tietoa löysin googlesta?

        Pliis, Apua.. Oon tosi turhautunut tän asian kanssa pikkuhiljaa. Väsynyt tähän.


      • Jo käynyt
        jaksu111 kirjoitti:

        Mulla on myös nyt parin vuoden ajan esiintynyt tota jatkuvaa pahoinvointina, enkä myöskään ole ikinä oksentanut, mutta pahoinvointi on todella paljon rajoittanut elämääni. Välillä on ollut monta kuukauttakin, ettei ole pahaa oloa tullut vaikka elämäntyylini on ollut täysin samanlainen jatkuvasti, joten en jaksa uskoa tuohon lääkäreiden tuulesta temmatulle diagnoosille eli ärtyvälle suolelle.

        Olen itsekin miettinyt, että vaiva on luultavasti pään sisällä. Ja nyt kun taas on alkanut pahoinvointi ja mahaongelmat, niin haluaisin todella ratkaisun tähän.. Ja näiden kirjoitusten innoittamana päätin tehdä ratkaisun, että lähden psykologian juttusille. Haluaisin kuitenkin kysyä, että oletteko menneet ihan "normaalille" psykologille vai kenties tällaiselle terveyspsykologille, joista ainakin jotain tietoa löysin googlesta?

        Pliis, Apua.. Oon tosi turhautunut tän asian kanssa pikkuhiljaa. Väsynyt tähän.

        Tere, oireesi kuulostavat samalta kuin itselläni, itse menin vain psykologiselle sairaanhoitajalle juttelemaan. Lekuri määräsi nappia (cipralexia) ja sitä syöty n.6kk, elämäni on nyt normaalia ja pystyn elämään täysin rinnoin.. Kannatan juttelua, se piristää ja parantaa itseluottamusta !


      • bad day
        Pelastus!! kirjoitti:

        Terve kaikki pahoinvoivat veljet ja siskot.

        Itse kerron lyhyesti omaa taustaani:

        - Oireet alkoivat 6lk
        - Oireet vähenivät 7-8lk
        - Oireet lisääntyivät 8-ammattikoulun 1 luokalla
        - Oireet rupesivat olemaan sietämättömiä Amiksen 2 luokalla.

        Nyt olen amamttikoulun 4 luokalla - 19 vuotias nuori miehen alku, Olen potenut huonon olon kirousta n. 8 vuotta.. kävin 9:n luokan uudestaan 2x.

        Kaikki keliakiat, laktoosi-intorelanssit, kaikki perus labrat on käyty.. Helicobakteeri oli, hoidettiin ja oireet ei parantuneet. Kunnes anoppini varasi minulle ajan yksityiseltä psykiatrialta.

        Heti jo ensimmäisen juttelutuokion jälkeen loistin itsevarmuutta, rohkeutta ja sisua.
        HALUSIN VOITTAA TÄMÄN KIROUKSEN !..
        Kertoja rupesi tulemaan niin paljon että lasku kasvoi hurjaa vauhtia. Kaikkeista parasta tässä oli se, että sain oireet haltuun, pystyn taas elämään, käymään töissä, koulussa, kaupungilla, kavereilla, pystyn syömään normaalisti JNE. Kaikkeista parasta tässä on että pystyn jälleen elämään !

        Itselle tämä 8 vuoden tutkimus, lääkäriltä lääkärille pomppiminen, kotikonstit ja kaikki loppuivat kuin seinään psyka käyntien jälkeen.

        (OIREET): Pahoinvointi, kuvotus kurkussa, nielemisvaikeudet, LUKUISIA pelkoja (Pelko oksentaa, Pelko mennä pois paikasta jossa on hyvä olo, ettei taas tule huono olo, Pelko syödä yleisessä paikassa, pelko syödä yleensäkkin, pelko mennä kouluun, pelko mennä töihin, pelko olla kavereitten kanssa, pelko lähteä ulos kämpästä, pelko herätä huomiseen päivään potemaan huonoa oloa.)

        Psykalle meno oli hyvä asia, siellä huomasin että asioita on jotka painaa, joita ei ole käsitellyt, jotka olisi hyvä sanoa ääneen ja todeta miten ne oikeasti on. Kannatan kaikille jotka eivät löytä mitään ratkaisua, itse käytin tämän vaihtoehdon viimeisenä, se toimi. Olen ikuisessa kiitollisuudenvelassa anopilleni (:

        Itse en kokenut psykalle menoa koskaan vaihtoehdoksi, koin olevani henkisesti todella vahva, en voinut miettiäkkään että se voisi olla henkistä, enkä uskonut edes psykan auttavankaan.

        Tässä kuitenkin olen, yövuorossa kirjoitan tekstiä, muistelen menneitä jolloin elin kuplan sisällä. Toivon vain että jokainen siitä helvetistä kärsivä voisi löytää pelastuksen. Tavalla tai toisella. Oireita vielä on, mutta ne ovat todella harvassa ja tulevat lievinä.

        MULLE VOI MAILATA ja kysellä lisää vaikka ilmaiseen psykan juttusille pääsystä ([email protected]) Messengeriä myös käyttelen.

        Hyvinvoivin terveisin; Pelastus

        että sait oireesi haltuun. Mulla IHAN samoja oireita ja pelkoja!!! Pitäis varmaan kans kokeilla psykaa :))
        Olis ihanaa elää taas normaalisti (ja hyvä tietää, etten ole ainut, joka tällaisista oireista kärsii!)


    • Fanta-

      Joo, mul on ollu tota samaa jo viikon ajan, mut ite oon 14v. Se on aina aamusin ja sit se jatkuu iltaan asti. En usko et itekään olisin raskaana, koska en oo harrastanu seksiä.Sillon kun kerroin mun porukoil, ni ne epäili, et mul voi olla bulimiaa, mut ne ei oo ihan varmoi asiast.

    • maha2

      Onko verenpaineesi mitattu? Minulla nimittäin on ongelmana liian alhainen verenpaine. Kun paine alkaa olla siinä rajamailla että ollakko tarpeeksi ylhäällä vai ei alkaa tulla oireita... Eli alkaa tulla pahoinvoivaksi, sydän hakkailee, pää tuntuu "puutuvan", hengästyttää... Minulla saattaa ajoittain olla paineet hieman liian alhaiset monia viikkoja putkeen. Tässä yhteydessä on jatkuvasti näitä mainitsemia oireita joka ikinen päivä.

      • toimii pahoinvointiin

        Mulla oli kuvotusta ja pahoinvointia useiden kk ajan. Toissaviikolla apteekissa silmiin osui Sea-Band pahoinvointirannekkeet ja ajattelin kokeilla. Ne ihme kyllä toimivat. Nyt siis toista viikkoa ilman oireita. Hintaa rannekkeille oli alle 20 €.


      • miguelll
        toimii pahoinvointiin kirjoitti:

        Mulla oli kuvotusta ja pahoinvointia useiden kk ajan. Toissaviikolla apteekissa silmiin osui Sea-Band pahoinvointirannekkeet ja ajattelin kokeilla. Ne ihme kyllä toimivat. Nyt siis toista viikkoa ilman oireita. Hintaa rannekkeille oli alle 20 €.

        Skeptikkona ja länsimaisen lääketieteen vankkumattomana kannattajana taivuin näiden rannekkeiden edessä tuolla merellä!


      • toimvat
        miguelll kirjoitti:

        Skeptikkona ja länsimaisen lääketieteen vankkumattomana kannattajana taivuin näiden rannekkeiden edessä tuolla merellä!

        Se on käsittämätöntä, mutta ne rannekkeet toimivat. Ostin lapselleni (7 v.) Sea-Band rannekkeet automatkoille, koska alkaa voimaan yleensä pahoin jo n. 5 min ajon jälkeen. Rannekkeiden kanssa ei ole ongelmia. Uskomantonta.


      • Mimpula1979
        toimii pahoinvointiin kirjoitti:

        Mulla oli kuvotusta ja pahoinvointia useiden kk ajan. Toissaviikolla apteekissa silmiin osui Sea-Band pahoinvointirannekkeet ja ajattelin kokeilla. Ne ihme kyllä toimivat. Nyt siis toista viikkoa ilman oireita. Hintaa rannekkeille oli alle 20 €.

        Misä näitä rannekeita saa? kun meidän apteekki ei tunnistanut kyseistä tuotetta ollenkaan?

        Epätoivoinen...


      • kuvottaa

      • Googlettaja

    • ärsyttävää.

      Mulla on ihan sama juttu! Ylävattassa tulee joskus välillä aivan sikaällö tunne. INHOTTAA! tahon tietää mikä mua vaivaa ja oon kertonu nettilääkärilleki! Oon vasta 11 v!

    • 16v

      joo, tänään tuli huono olo ruoan hajusta, rasvanen pihvi. Koulus syömisen jälkee tuli oksettava olo, mutta tavallaan ei oksettanut... Ärsyttävää

    • Ikuinen pahaolo

      en tiedä lukeeko kukaan tätä ketjua enään, mutta mulla on ollu samankaltaisia vaivoja jo 2 vuoden ajan. Kaikki mahdolliset testit on tehty, vatsalaukun ja paksusuolen tähystykset tehty. Vatsalaukussa ei mitään. Paksusuolen tähystyksessä ei silmälle näkynyt mitään, mutta tulokset koepaloista saan vasta ens perjantaina. Aikasemmin ei vatsakipuja oo ollu, mut nyt on ilmenny niitäkin. Ja kuluneen viikon aikana oireet on vaan pahentunu...Harmittaa kun vajaan viikon päästä olis matkalle lähtö, tiedä sitten pystyykö lähtemään kun nyt muutaman päivän maannu sängyssä kun on niin huono olo. Lääkitystä on kokeiltu kaikenlaista: lanzoprasol, zolt, nexium, litalgin, librax...mistään ei tunnu apua irtoavan...Jos psyykkistä olis niin kai librax olis jo auttanut siihen...

      • ^^ Taruna ^^

        Minulla myös jatkuvaa pahoinvointia. Todettiin laktoosi-intoleranssi. Aloitin laktoosittoman ruoka-valion, mutta oireet jatkuvat yhä. Allergia testit tehty, ei löydetty mitään. Oletteko huomannet jotain muita oireita? Itse olen alkanut epäilemään, että koulussani olisi hometta. Se aiheuttaa kuulemma myös pahoinvointia. Onko kellään jotain ehdotusta, miten asiaa voisi viedä eteenpäin?


      • Niittu
        ^^ Taruna ^^ kirjoitti:

        Minulla myös jatkuvaa pahoinvointia. Todettiin laktoosi-intoleranssi. Aloitin laktoosittoman ruoka-valion, mutta oireet jatkuvat yhä. Allergia testit tehty, ei löydetty mitään. Oletteko huomannet jotain muita oireita? Itse olen alkanut epäilemään, että koulussani olisi hometta. Se aiheuttaa kuulemma myös pahoinvointia. Onko kellään jotain ehdotusta, miten asiaa voisi viedä eteenpäin?

        Mulla on nyt ollu viikon verran pahoinvointia. Luulin että oon saanu vatsataudin jota meillä oli töissä liikkeellä mutta en nähtävästi kun en ole kertaakaan oksentanut vaikka olo onkin ollut hyvin huono. Pahan olon tunne tulee aaltoina, välillä ei oo mitään ongelmia ja välillä se taas iskee yllättäen. Mahakin on ollut sekaisin. En tiedä johtuuko tää stressistä, tässä viimesen kolmen viikon aikana on ollut parisuhde draamaa sekä kiirettä töissä ja lisänä vielä jalkakipu joka on estänyt juoksuharrastuksen ja rajoittaa kuntosali treeniä. Ja urheilu on mulle tärkeää, siinä pääsen purkamaan työstä aiheutuvaa stressiä joten siksi toi jalan hajoaminen on aiheuttanut takapakkia ja ylimäärästä stressiä. Ja lisäks olen vielä sellanen ihminen että stressaan hyvin helposti kaikesta. :( Tosi inhottavaa ku välillä on oikein hyvä olo, voi tehä kaikkea ja sit jossain vaiheessa saattaa iskeä semmonen pahan olon tunne et tuntuu että kohta oksentaa. Ja en pysty väkisin oksentamaankaan. Inhottavaa olla töissä (asiakaspalvelijana) kun välillä pahan olon iskiessä tuntuu että ei tiiä mitä tekis. Juokseeko taukotilaa vaiko pysyykö siinä kassan takana ja toivoo ettei oksenna. Ihan ku olis ainainen krapula. :(


      • shikaka
        Niittu kirjoitti:

        Mulla on nyt ollu viikon verran pahoinvointia. Luulin että oon saanu vatsataudin jota meillä oli töissä liikkeellä mutta en nähtävästi kun en ole kertaakaan oksentanut vaikka olo onkin ollut hyvin huono. Pahan olon tunne tulee aaltoina, välillä ei oo mitään ongelmia ja välillä se taas iskee yllättäen. Mahakin on ollut sekaisin. En tiedä johtuuko tää stressistä, tässä viimesen kolmen viikon aikana on ollut parisuhde draamaa sekä kiirettä töissä ja lisänä vielä jalkakipu joka on estänyt juoksuharrastuksen ja rajoittaa kuntosali treeniä. Ja urheilu on mulle tärkeää, siinä pääsen purkamaan työstä aiheutuvaa stressiä joten siksi toi jalan hajoaminen on aiheuttanut takapakkia ja ylimäärästä stressiä. Ja lisäks olen vielä sellanen ihminen että stressaan hyvin helposti kaikesta. :( Tosi inhottavaa ku välillä on oikein hyvä olo, voi tehä kaikkea ja sit jossain vaiheessa saattaa iskeä semmonen pahan olon tunne et tuntuu että kohta oksentaa. Ja en pysty väkisin oksentamaankaan. Inhottavaa olla töissä (asiakaspalvelijana) kun välillä pahan olon iskiessä tuntuu että ei tiiä mitä tekis. Juokseeko taukotilaa vaiko pysyykö siinä kassan takana ja toivoo ettei oksenna. Ihan ku olis ainainen krapula. :(

        samma här. mulla on kans ollu huono olo jo muutaman viikon... Ihan sika ärsyttävää kun ei oo koskaan nälkä muuten ku sit yht äkkii tulee vatsaan sellanen kauhee olo ku se on ihan tyhjä ja sit pitää väkisin jotain syyä ku ei tee yhtään mieli mitään... eikä kiinnosta mihinkään lääkäriin mennä kun ne täällä on niin vitun... semmosii et ne sanoo vaan että juo jotai tai syö enemmän tai jotain ja passittaa kotiin... sit jos kupsahan jossai vaiheessa ni tietää että joku oli vikana:) mut emmä usko et se mitää vakavaa on. vituttaa vaan kovasti ku ei oo sellasta hyvää oloa ollu pitkään pitkään aikaan.


    • kehonsa vanki

      Mulla kanssa ollu pahoinvointia/kuvotusta/ällötystä, joka tulee ja menee ajasta tai paikasta riippumatta (alkoi noin 8 vuotta sitten). Välillä on hyviä jaksoja, jolloin tämä ei vaivaa ja sitten se taas iskee. Hyvät jaksot saattavat kestää jopa kolmisen kk:tta, ihanaa aikaa...Tämän lisäksi ollu hieman outo oire, jos herään öisin siinä klo. 3 - 5 välillä niin aivan järkyttävän huono olo. Aluksi ajattelin sen johtuvan alhaisesta verensokerista, mutta vaikka söisin joka ilta ennen nukkumaanmenoa sama juttu toistuu..Jos syön yöllä kun on huono olo kaikki tulee ylös, jos jätän syömättä saatan oksentaa tai sitten en... Kellään muulla tätä oiretta?? On tutkittu mikä voisi aiheuttaa tämän, mutta en vaan enää jaksa mennä lääkäriin tämän takia. Kaikki arvot ovat aina olleen hyviä. Elän toivossa että tämä vai loppuisi samalla yhtäkkisellä tavalla kuin kerran alkoikin.

      • miimu

        mulla oli paha olo joka kesti noin vuoden.se oli aamusin pahinta ja kesti yleensä nin kauan että oksensin.kävin tähystykset ja monia lääkäri käyntejä mutta mitään ei löytynyt.huomasin kerran lehdestä että todella moni suomalainen kärsii pahoinvoinnista tietämättä syytä.siinä oli se joku lisä-aine e220 tai joku vastaava mitä on kaikessa valmisruuassa ja kun lopetin valmis ruokien käytön huono olo hävisi ;) nyt jos joskus kiireessä olen ostanut valmis ruuan niin noin tunnin kuluttua pulssi alkaa hakata ja pahoinvointi alkaa, eli kyllä olen niin varma että valmisruuissa on niin paljon paskaa mitä normaalin ihmisen vatsa ei kestä.

        Nyt kun tulin 2 vuotta myöhemmin raskaaksi alkoi samantyyppinen pahoinvointi joka kestää aamusta iltaan ja nyt tuntunu sellane "möykky" palleassa. onko kellään ollu vastaavaa tilannetta ja mikä voisi auttaa???


      • -kissimirri
        miimu kirjoitti:

        mulla oli paha olo joka kesti noin vuoden.se oli aamusin pahinta ja kesti yleensä nin kauan että oksensin.kävin tähystykset ja monia lääkäri käyntejä mutta mitään ei löytynyt.huomasin kerran lehdestä että todella moni suomalainen kärsii pahoinvoinnista tietämättä syytä.siinä oli se joku lisä-aine e220 tai joku vastaava mitä on kaikessa valmisruuassa ja kun lopetin valmis ruokien käytön huono olo hävisi ;) nyt jos joskus kiireessä olen ostanut valmis ruuan niin noin tunnin kuluttua pulssi alkaa hakata ja pahoinvointi alkaa, eli kyllä olen niin varma että valmisruuissa on niin paljon paskaa mitä normaalin ihmisen vatsa ei kestä.

        Nyt kun tulin 2 vuotta myöhemmin raskaaksi alkoi samantyyppinen pahoinvointi joka kestää aamusta iltaan ja nyt tuntunu sellane "möykky" palleassa. onko kellään ollu vastaavaa tilannetta ja mikä voisi auttaa???

        mullakin on ollu huonoa oloa jatkuvasti viime syksystä lähtien. Huonoa oli aivan jatkuvasti, ei voinut mennä kouluun eikä oikein mihinkään. Maaliskuusta lähtien olen käynyt hoitajalla ja lääkärillä, otettiin bakreeri viljelyt ja verikokeet, muttei mitään löytynyt. lopuksi epäiltiin että niska- ja hartiaseudut ovat niin jäykkinä että aiheuttavat pahoivointia. fysioterapia auttoi hiukan muttei kuitenkaan kokonaan. Pahoinvointeja tulee edelleen muttei kuitenkaan enään pävittäin. Työpaikalla ehdotettiin että kävisin puhumassa asiasta jonkun psykologin kanssa jos pahoinvointi johtuisikin jostain päänsisäisistä asioista, muttei minulla omasta mielestä ole sellaisia ongelmia.


      • Muumi74
        -kissimirri kirjoitti:

        mullakin on ollu huonoa oloa jatkuvasti viime syksystä lähtien. Huonoa oli aivan jatkuvasti, ei voinut mennä kouluun eikä oikein mihinkään. Maaliskuusta lähtien olen käynyt hoitajalla ja lääkärillä, otettiin bakreeri viljelyt ja verikokeet, muttei mitään löytynyt. lopuksi epäiltiin että niska- ja hartiaseudut ovat niin jäykkinä että aiheuttavat pahoivointia. fysioterapia auttoi hiukan muttei kuitenkaan kokonaan. Pahoinvointeja tulee edelleen muttei kuitenkaan enään pävittäin. Työpaikalla ehdotettiin että kävisin puhumassa asiasta jonkun psykologin kanssa jos pahoinvointi johtuisikin jostain päänsisäisistä asioista, muttei minulla omasta mielestä ole sellaisia ongelmia.

        Mulla nuo rannekkeet olivat taivaan lahja. Mulla nimittäin alkoi kova oksentelu ja pahoinvointi ja menin äkkiä apteeksita hakemaan rannekkeet. Mulla meni melkein kaksi vuorokoautta rannekkeiden laitosta kun pahoinvointi hävisi kokonaan ja sen jälkeen siitä ei tarvinnut oikeastaan ollenkaan kärsiä. Suosittelen lämpimästi vaikka oonkin kuullut ettei toimi kaikilla


      • Huono vointinen
        Muumi74 kirjoitti:

        Mulla nuo rannekkeet olivat taivaan lahja. Mulla nimittäin alkoi kova oksentelu ja pahoinvointi ja menin äkkiä apteeksita hakemaan rannekkeet. Mulla meni melkein kaksi vuorokoautta rannekkeiden laitosta kun pahoinvointi hävisi kokonaan ja sen jälkeen siitä ei tarvinnut oikeastaan ollenkaan kärsiä. Suosittelen lämpimästi vaikka oonkin kuullut ettei toimi kaikilla

        Missä noita rannekketa voi ostaa ei ollut ainakan meidän kylän apteekissa?


      • miguelll
        Huono vointinen kirjoitti:

        Missä noita rannekketa voi ostaa ei ollut ainakan meidän kylän apteekissa?

        Näyttäis löytyvän monestakin eri paikasta kuten sinunapteekki.fi, pahoinvointi.fi ja ainakin suurimpien kaupunkien apoteekeista ... Itse tilasin tuolta pahoinvoinnista ja rannekkeet olivat jo seuraavana päivänä postilaatikossa.


      • Muumi74
        miguelll kirjoitti:

        Näyttäis löytyvän monestakin eri paikasta kuten sinunapteekki.fi, pahoinvointi.fi ja ainakin suurimpien kaupunkien apoteekeista ... Itse tilasin tuolta pahoinvoinnista ja rannekkeet olivat jo seuraavana päivänä postilaatikossa.

        Itse tilasin villiankasta jossa maksoin niistä lähes parikymppiä. Tuolta pahoinvointi.fi osoitteesta näyttäis löytyvän tällä hetkellä halvimmalla.

        Muumi


      • huono vointinen
        Muumi74 kirjoitti:

        Itse tilasin villiankasta jossa maksoin niistä lähes parikymppiä. Tuolta pahoinvointi.fi osoitteesta näyttäis löytyvän tällä hetkellä halvimmalla.

        Muumi

        tilasin tuolta http://www.pahoinvointi.fi sivuilta... kyllä näissä jotain taikaa tosiaan tuntuu olevan, olo parani selvästi jonkin ajan kuluttua siitä kun laitoin rannekkeet käsiini..liekkö kuvittelen mutta pääasia että toimii! :)


      • lomalainen6
        huono vointinen kirjoitti:

        tilasin tuolta http://www.pahoinvointi.fi sivuilta... kyllä näissä jotain taikaa tosiaan tuntuu olevan, olo parani selvästi jonkin ajan kuluttua siitä kun laitoin rannekkeet käsiini..liekkö kuvittelen mutta pääasia että toimii! :)

        näin eka kertaa vastaavia rannekkeita - samalla lennolla ollut nainen
        osti kentältä (Saksa) vastaavat rannekkeet alle 10e matkapahoinvointiin.
        Oli kuullut positiivisia kokemuksia myös.


      • 39332

        "Aluksi ajattelin sen johtuvan alhaisesta verensokerista, mutta vaikka söisin joka ilta ennen nukkumaanmenoa sama juttu toistuu..Jos syön yöllä kun on huono olo kaikki tulee ylös, jos jätän syömättä saatan oksentaa tai sitten en..."

        No minulla oli tuokin oire. Paha olo ja minulla lisäksi hirvittävä hikoilu, mihin heräsin. Selvä adrenaliinireaktio. Kyllä se minulla johtui verensokerin laskusta, koska kun otin hunajaa niin tuo paha olo meni ohi.

        Mutta mikä sitten aiheutti verensokerin laskun? Sanoppa se. Kaikki tuo on nyt taaksejäänyttä elämää kun jätin viljatuotteet pois. Älä minulta kysy, miten suolistotulehdus tms. oireilu tuollaista voi aiheuttaa, mutta vatsa on monimutkainen elin.

        Enkä minä tietysti vielä tänäkään päivänä varmasti tiedä, että pääsinkö myös tuosta yöjutusta eroon mutta eipä sitä ole koskaan enää sen jälkeen ollut kun sain muutkin vatsaoireet kuriin muuttamalla ruokavaliota.

        Toki minulle tehtiin kaikki lääketieteelliset mittaukset ja verensokerimittarin kanssakin pelailin hetken aikaa. Ei mitään kerrottavaa niistä tuloksista. Pieniä verenkuvallisia muutoksia, jotka nekin ovat häipyneen ruokavalion muutoksen myötä.

        Toivottavasti tästä oli jotain apua mistä voisit yrittää etsiä vastauksia mikäli lääkärit eivät osaa sanoa mikä sinussa on vikana.


      • jefelle
        lomalainen6 kirjoitti:

        näin eka kertaa vastaavia rannekkeita - samalla lennolla ollut nainen
        osti kentältä (Saksa) vastaavat rannekkeet alle 10e matkapahoinvointiin.
        Oli kuullut positiivisia kokemuksia myös.

        Hankin jo viime vuonna apteekista sea band rannekkeet ja nyt lomamatkalta ilmeisesti kopiot halvan hinnan hullaannuttamana... oli pommiostos, nauhat virttyivät ja elastisuus hävisi->ei purista ja tehoa ei tunnu! Eli tuli apteekkikeikka eteen.


    • tohtorimies
      • tohtorimies

        Tuo siis sinulle --kissimirri--


      • tohtorimies

        Tuo siis sinulle --kissimirri--


    • 39923

      Kysymys: sattuuko sinulla olemaan välillä vasemman olkapään/lavan seudulla arkuutta tai kipeyttä? Ikäänkuin lihaskipua ja sellaiseksi sitä varmaan luuletkin?

      Jos on niin vagus-hermo se silloin jotain viestittää.

      Itselläni oli myös närästystä joka ei talttunut millään närästyslääkkeellä. Nexium rupesi aiheuttamaan jännityksiä vatsan alueen lihaksissa.

      Jätin Nexiumit pois, kamppailin närästystä vastaan ja rupesin käymään ruokavaliotani läpi.

      Syyksi osoittautui ruisleipä ja ylipäänsä viljatuotteet. Leivän poisjättäminen oli kurjaa, koska rakastin sitä.

      Parissa viikossa leivän poisjättämisen jälkeen vatsa rupesi rauhoittumaan. Myös paino laski. Innostuin tästä lukemaan karppaajien verkkosivuilta vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Vaikken itse vielä sillä tavalla syönytkään, vain vilja oli jäänytpois niin karppaajien sivustot olivat liki ainoat jossa oli jotain asialliasta tietoa tuosta viljajutusta.

      Ajattelin, että kun kerta ne tuonkin tiesi niin ehkäpä ne tietää enemmänkin. Niinpä karsin ruuasta pois turhat hiilihydraatitkin. Jätin perunan liki kokonaan pois, pastaa en syö enää koskaan ja riisiä rajoitetusti. Painon hallinta muuttui kertaheitolla ja loputkin vatsaoireet katosivat. Myös sydän rytmihäiriöt katosivat ja saatoin taas juoda kahvia! (en tosin suosittele ja itsekin juon sitä vain aamuisin, yhden kupin)

      Mutta tämmöinen tarina minulla.

      Kävin kaikki tutkimukset läpi mahantähystystä myöden. Mitän ei löytynyt. Syypää näytti löytyvän ruokavaliosta.

      Ehdotan että käyt lääkärillä. Jos tutkimuksissa ei löydy vakavaa, niin kiinnitä huomota syömiseesi. Kenties löytyy joku ruoka-aine mitä vatsasi ei kestä?

      Myös rasvojen saannin laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Karppien sivuilta siitäkin asiasta löytyi tietoa. Nykyään meillä kaikki paistetaan voissa ja kasviöljyt ovat pannassa paitsi oliiviöljy.

    • ottanut

      lääkäriltä kokeiluun mitään pahoinvointilääkettä
      vähäksi aikaa jotta saisit mietittyä mitä tehä???

      Kurkkuoireet ja pahoinvointi voi olla esimerkiks
      ylärefluksin juttuja.

    • sama vika

      moi!
      mulla oli samaa vikaa eli oli pahoinvointia ja mahaa turvotti aina. otin lääkärillä
      puheeksi ja menin mahan tähystykseen(vaikka inhottava koe onkin).
      tulokset tuli ja todettiin mahan limakalvojen tuhoutuneen ja mahahappoja ei tule.
      puolukkaa olen syönyt ja suolahappoja. jotkut käyttävät piihappogeeliä
      suojaamaan limakalvoja. ei muuta kuin tsemppiä ja tähystykseen vain.

    • ei saa jäädä odottelemaa

      "Ainoastaan painellessa kipua ylävatsassa. En oikein jaksa enää, kun pahoinvointini on välillä todella rajua. "

      Tässä on jo kaksi hyvää syytä lähteä lääkäriin ja selvittää syy mistä johtuu. Mistä muuten tiedät ettei sinulla ole närästystä, närästys ei välttämättä tarkoita polttavaa tunnetta ruokatorvessa vaan voi oireilla esim. vain lievänä rintakipuna?

      Toisaalta toi kipu ylävatsassa ja pahoinvointi on syy hakeutua hoitoon. Tuleeko usein selkäkipuja ylävatsakivun yhteydessä?

      Verikokeet kannattaa ottaa ja katsotaan näkyykö niissä tulehduksia ym. Myös pahoinvoinnin ja ylävatsakivun syyn selvittämiseksi vatsatähystys olisi paikallaan. Minulle on ko. tähystys tehty. Se on hyödyllinen, koska se joko paljastaa oireiden syyn tai sitten sulkee syitä pois.

      • Vallero

        Täälläkin kärsitään jatkuvasta pahoinvoinnista. Oireet alkoivat viimejoulun jälkeen ja koulu ehti kärsiä jonkin verran, kun aina täytyi lähteä kotiin kesken päivän pahoinvoinnin takia. Lääkärissä juoksin aika ahkerasti, jossa mulla todettiin tuo Refluksi. Sain lääkkeet pahoinvointiin sekä närästykseen, mutta olo silti jatkuu. En oo kuiteskaa oksentanu kertaakaan tän vaivan takia vaikka pari kertaa on ollut todella lähellä. Ongelman tekee tällä hetkella todella hankalaksi vielä se että olen juuri tällä hetkella vaihto oppilaana ja pahoinvointini hankaloittaa huomattavasti oloani täällä, kun joka aamu inhottaa lähteä kouluun, kun tietää, että kumminkin tulee paha olo. Pelkään että jos olen liikaa koulusta pois, ni mut palautetaan Suomeen, kun opettajat ei oikein taida uskoa oppilaitten ainasiin selityksiin pahoinvoinnista ja isäntäperhekkin tuntuu vaan kuvittelevan että mä vaan lusmuilen, vaikka olo on ihan todellinen. Toivottavasti kaikilla selviaa mikä tän roskan aiheuttaa! :))


      • KeK
        Vallero kirjoitti:

        Täälläkin kärsitään jatkuvasta pahoinvoinnista. Oireet alkoivat viimejoulun jälkeen ja koulu ehti kärsiä jonkin verran, kun aina täytyi lähteä kotiin kesken päivän pahoinvoinnin takia. Lääkärissä juoksin aika ahkerasti, jossa mulla todettiin tuo Refluksi. Sain lääkkeet pahoinvointiin sekä närästykseen, mutta olo silti jatkuu. En oo kuiteskaa oksentanu kertaakaan tän vaivan takia vaikka pari kertaa on ollut todella lähellä. Ongelman tekee tällä hetkella todella hankalaksi vielä se että olen juuri tällä hetkella vaihto oppilaana ja pahoinvointini hankaloittaa huomattavasti oloani täällä, kun joka aamu inhottaa lähteä kouluun, kun tietää, että kumminkin tulee paha olo. Pelkään että jos olen liikaa koulusta pois, ni mut palautetaan Suomeen, kun opettajat ei oikein taida uskoa oppilaitten ainasiin selityksiin pahoinvoinnista ja isäntäperhekkin tuntuu vaan kuvittelevan että mä vaan lusmuilen, vaikka olo on ihan todellinen. Toivottavasti kaikilla selviaa mikä tän roskan aiheuttaa! :))

        Minullakin on paha olo vallannut viikon ajan, mutta yhdistänyt sen tähän hetkeen asti aina flunssan oireisiin (eipä raskauttakaan voi sulke pois :). Myös polttavaa rintakipua esiintyy ja tiedän sen yhdistää vatsalaukun portin lihaksiin.

        Halusin vain päästä kommentoimaan tuota Refluksi tautia, joka on oikeasti vakavasti otettava. Jos on närästystä, nielemisvaukeuksia, syödessä ruoka menee 'hissinä' alas niin heti gastroskopiaan ja ph- mittaukseen. Harva on kuullut myös nuorilla aikuisilla tavattavasta Akalasiasta, johon itse olen sairastunut. Syytä ei tiedetä, mutta ilmeisesti Refluksi taudin jatkuminen loppupeleissä voi kehittyä Akalasiaksi josta sitten ei pääsekään koskaan lopullisesti eroon.

        Hyvä, että tuli katsottua, koska nyt voin jo vähän yhdistää pelkkää pahoinvointiakin Akalasia / Refluksiin, en sitä ennen ole tullut ajatelleeksi.


        Huomasin, että tavalliselle päivystävälle lääkärille on vaikeaa yhdistää närästystä, refluksia ja akalasiaa. Itsellä tilanne meni pahimpaan, kun seurasin omalääkärin ohjeita syödä vatsalääkkeitä eikä tilannetta koskaan tähystetty. Vaatikaa niitä lähetteitä.


      • Laryngo
        KeK kirjoitti:

        Minullakin on paha olo vallannut viikon ajan, mutta yhdistänyt sen tähän hetkeen asti aina flunssan oireisiin (eipä raskauttakaan voi sulke pois :). Myös polttavaa rintakipua esiintyy ja tiedän sen yhdistää vatsalaukun portin lihaksiin.

        Halusin vain päästä kommentoimaan tuota Refluksi tautia, joka on oikeasti vakavasti otettava. Jos on närästystä, nielemisvaukeuksia, syödessä ruoka menee 'hissinä' alas niin heti gastroskopiaan ja ph- mittaukseen. Harva on kuullut myös nuorilla aikuisilla tavattavasta Akalasiasta, johon itse olen sairastunut. Syytä ei tiedetä, mutta ilmeisesti Refluksi taudin jatkuminen loppupeleissä voi kehittyä Akalasiaksi josta sitten ei pääsekään koskaan lopullisesti eroon.

        Hyvä, että tuli katsottua, koska nyt voin jo vähän yhdistää pelkkää pahoinvointiakin Akalasia / Refluksiin, en sitä ennen ole tullut ajatelleeksi.


        Huomasin, että tavalliselle päivystävälle lääkärille on vaikeaa yhdistää närästystä, refluksia ja akalasiaa. Itsellä tilanne meni pahimpaan, kun seurasin omalääkärin ohjeita syödä vatsalääkkeitä eikä tilannetta koskaan tähystetty. Vaatikaa niitä lähetteitä.

        ei yleensä kehity akalakiaksi ?? Täällä oli nuorempia
        akalaksikkoja hakemassa vertaistukea tämän vuoden puolella.
        Jenkkien puolelta ja Tanskasta löytyy tukiryhmää, jos kaipaat juuri oman
        taudin vertaistukea... se on kuitenkin eri tauti kuin refluksi.

        Mielenkiintoista kuulla ....
        Mitä sun manometriatesti tai ruokatorven varjoainekuvaus
        näytti ruokatorven liikkeistä? Onko sinulla otettu nämä molemmat jo?
        Kuinka usein joudut käymään seurannassa?

        Olet eksynyt oikealle palstalle - täällä tuskin kukaan ajattelee
        ettei refluksitauti olisi vakavasti otettava!! Tsemppiä!


    • Täällä yksi pahoinvo

      Olen jo pidemmän aikaa kärsinyt unettomuudesta ja ruokahaluttomuudesta, ja nyt lähiaikoina oireiden seuraan liittyi jatkuva pahoinvointi ja ajoittainen huimaus.

      Syyn tähän tiedän, ja parannuskeinonkin jota ei valitettavasti ole saatavilla. Ovat nimittäin oireita sellaisesta sairaudesta kuin rakastuminen. Toivoton ja saavuttamaton sellainen. :)

      Näillä eväillä mennään.

    • stressaaja..

      Täällä on kanssa samoja oireita koettu jo muutaman vuoden ja olen vasta 19 vuotta. Tuossa olen kokeillut somacia ja nexiumia, mutta eivät ole paljoa auttaneet, tietysti ne lieventävät oloa, mutta kuitenkin. Lääkärit eivät ole löytäneet sapesta mitään, joten ei johdu siitä. Mutta pelkään, että minulla on vatsahaava, josta sitten nämä oireilut johtavat. Helikobakteeri testeissä en ole vielä käynyt, mutta suunnitelmissa on kyllä.

      Mitenkäs te olette saaneet huono olonne pois? Onko teillä myös selkä siinä vaiheessa kipeän tuntuinen?
      Olisi oikein mukava jos osaisitte kertoa teidän tuntemuksianne. Olen vasta kovin nuori ja pelottaa tulevaisuus. Olen kyllä kova stressaamaan asioista ja pelkään, että tämä pahenee vielä ;(

      Minun avomieheni on tällä hetkellä armeijassa ja hän ei voi olla tukenani koko aikaa fyysisesti, mutta tietysti henkisesti on koko ajan. Toivoisin, että täältä löytyisi joku, jonka kanssa puhua asiasta ja jos se sitten on piilevää stressiä tämä, niin saisin sitten ajatukseni kulkemaan eritavalla, jottei pelko seuraisi koko ajan.

      Olen töissä päiväkodissa ja siellähän leviävät kaikki mahdolliset taudit ja sieltä tulee myös huonovointisuudet, mutta ovat kyllä tulleet ennen sitä jostain aivan muusta, joten miten olisi? Jaatteko tietonne ja kokemuksenne meikäläiselle?

      • jeanne80

        Hei,minä olen myös kärsinyt pahoinvoinnista nyt puoli vuotta.Pahoinvointi alkoi kesällä ja oli välillä niin rajua,etten pystynyt kuin makaamaa sängyssä,ruoka ei maistunut ollenkaan.Yhtenä päivänä minulle tuli outoa tunnottomuutta oikean puoleeseen käteen ja jalkaan,menin päivytykseen ja siitä alkoi tutkimus rumba.Ensin tehtiin pään tietokonekuvaus,pään magneettikuvaus ja otettiin selkäydinnäytteet.Mitään ei löytynyt,joten neurologiset sairaudet poissuljettiin.Menin yksityiselle sisätautilääkärille minulle tehtiin,vatsatähystys,paksusuolen tähystys,koko vatsan ultra,diabetes poissuljettiin ja paljon otettiin verikokeita,kävin myös gynellä,eikä sieltäkään löytynyt mitään.Lääkärini epäili että kärsin jonkinlaisesta ahdistuksesta ja somaatiosaatio oireilusta ja sain rauhoittavia lääkkeitä.Kävin myös kahden muun yksityisen sisätautilääkärin luona ja kaikki nämä kolme lääkäriä eivät enää keksineet mistä tutkia,kun oli niin paljon jo tutkittu.Kaikilta tuli sama diagnoosi,että oireeni johtuvat ahdistuksesta.Nyt on käytössä mieto ahdistus ja mielialalääke,se on jonkin verran lievittänyt oireita,mutta ei kokonaan.Lääkärini suositteli minulle keskustelu terapiaa,johon olen nyt kunnalisella puollella jonossa.Kaikki minulla alkoi kun aloitin kesällä opiskelut,koulu ei tuntunut omalta joten lopetin sen ja luulin että oireeni nyt loppuvat,mutta ei..pahoinvointi jatkui,minua alkoi jotenkin tulevaisuus ahdistaa,mietin että mitä nyt teen kun lopetin koulun,eikä työpaikkaakaan ole tiedossa.Aluksi en millään meinannut uskoa että oireeni johtuvat ahdistuksesta,mutta kun syytä ei löytynyt niin pakko kai se on uskoa.Myönnän kyllä,että stressaan ja huolestun asioista aivan liikaa..Nyt odottelen aikaa tähän keskustelu terapiaan.Jos ongelma sinua vaivaa,mene rohkeasti lääkäriin,minulla tuo pahoinvointi ainakin alussa rajoitti todella paljon elämistä.Kokeilen myös pahoinvointilääkkeitä,ei ollut apua.No,toivottavasti tästä joskus pääsis lopullisesti eroon!


      • paulamummu
        jeanne80 kirjoitti:

        Hei,minä olen myös kärsinyt pahoinvoinnista nyt puoli vuotta.Pahoinvointi alkoi kesällä ja oli välillä niin rajua,etten pystynyt kuin makaamaa sängyssä,ruoka ei maistunut ollenkaan.Yhtenä päivänä minulle tuli outoa tunnottomuutta oikean puoleeseen käteen ja jalkaan,menin päivytykseen ja siitä alkoi tutkimus rumba.Ensin tehtiin pään tietokonekuvaus,pään magneettikuvaus ja otettiin selkäydinnäytteet.Mitään ei löytynyt,joten neurologiset sairaudet poissuljettiin.Menin yksityiselle sisätautilääkärille minulle tehtiin,vatsatähystys,paksusuolen tähystys,koko vatsan ultra,diabetes poissuljettiin ja paljon otettiin verikokeita,kävin myös gynellä,eikä sieltäkään löytynyt mitään.Lääkärini epäili että kärsin jonkinlaisesta ahdistuksesta ja somaatiosaatio oireilusta ja sain rauhoittavia lääkkeitä.Kävin myös kahden muun yksityisen sisätautilääkärin luona ja kaikki nämä kolme lääkäriä eivät enää keksineet mistä tutkia,kun oli niin paljon jo tutkittu.Kaikilta tuli sama diagnoosi,että oireeni johtuvat ahdistuksesta.Nyt on käytössä mieto ahdistus ja mielialalääke,se on jonkin verran lievittänyt oireita,mutta ei kokonaan.Lääkärini suositteli minulle keskustelu terapiaa,johon olen nyt kunnalisella puollella jonossa.Kaikki minulla alkoi kun aloitin kesällä opiskelut,koulu ei tuntunut omalta joten lopetin sen ja luulin että oireeni nyt loppuvat,mutta ei..pahoinvointi jatkui,minua alkoi jotenkin tulevaisuus ahdistaa,mietin että mitä nyt teen kun lopetin koulun,eikä työpaikkaakaan ole tiedossa.Aluksi en millään meinannut uskoa että oireeni johtuvat ahdistuksesta,mutta kun syytä ei löytynyt niin pakko kai se on uskoa.Myönnän kyllä,että stressaan ja huolestun asioista aivan liikaa..Nyt odottelen aikaa tähän keskustelu terapiaan.Jos ongelma sinua vaivaa,mene rohkeasti lääkäriin,minulla tuo pahoinvointi ainakin alussa rajoitti todella paljon elämistä.Kokeilen myös pahoinvointilääkkeitä,ei ollut apua.No,toivottavasti tästä joskus pääsis lopullisesti eroon!

        Voihan se vaiva johtua just kaikista noista lääkekokeiluistakin? Kamalan määrän kuvittelet elimistön sietävän - eikä se todcellisuudessa kestä sitä yhtäkään vierasta ainetta . ei ainakaan minulla, enkä edes yritä testailla mun sietokynnyksiä, kun on niin hyvä olla terveenä ja lääkkeetön:-)

        Ruoallako ei ole asian kanssa mitään tekemistä sun mielestä? Kelaile taaksepäin:
        http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/laiminlyonteja.htm


      • mies...20
        paulamummu kirjoitti:

        Voihan se vaiva johtua just kaikista noista lääkekokeiluistakin? Kamalan määrän kuvittelet elimistön sietävän - eikä se todcellisuudessa kestä sitä yhtäkään vierasta ainetta . ei ainakaan minulla, enkä edes yritä testailla mun sietokynnyksiä, kun on niin hyvä olla terveenä ja lääkkeetön:-)

        Ruoallako ei ole asian kanssa mitään tekemistä sun mielestä? Kelaile taaksepäin:
        http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/laiminlyonteja.htm

        mulla oli järkyttävä pahoinvointi keväällä 2007 joka kesti 2kk, ei ollut hetkeä ettei olisi pahaolo ollut.No kävin tähystyksessä ja refluksihan se todettiin sekä pieni 3mm esofagiittijuoste, aika pieni juoste sen aiheutti, meni Nexiumilla pois ja pysyi poissa n.vuoden mutta nyt on palannut joten Nexiumia taas kehiin.


      • jeanne80
        paulamummu kirjoitti:

        Voihan se vaiva johtua just kaikista noista lääkekokeiluistakin? Kamalan määrän kuvittelet elimistön sietävän - eikä se todcellisuudessa kestä sitä yhtäkään vierasta ainetta . ei ainakaan minulla, enkä edes yritä testailla mun sietokynnyksiä, kun on niin hyvä olla terveenä ja lääkkeetön:-)

        Ruoallako ei ole asian kanssa mitään tekemistä sun mielestä? Kelaile taaksepäin:
        http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/laiminlyonteja.htm

        Nämä lääkkeet on jonkin verran lievittänyt tätä pahoinvointia,en syönyt mitään lääkettä kun tämä pahoinvointi alkoi,joten ei usko että se lääkkeistä johtuu.Lääke annokseni on muutenkin aika pieni.


      • jeanne80
        mies...20 kirjoitti:

        mulla oli järkyttävä pahoinvointi keväällä 2007 joka kesti 2kk, ei ollut hetkeä ettei olisi pahaolo ollut.No kävin tähystyksessä ja refluksihan se todettiin sekä pieni 3mm esofagiittijuoste, aika pieni juoste sen aiheutti, meni Nexiumilla pois ja pysyi poissa n.vuoden mutta nyt on palannut joten Nexiumia taas kehiin.

        Mikä tämä esofagiittijuoste on?Minulle tehty myös tähystys,mutta ei siinä näkynyt mitään poikkeavaa.


      • LillaMy-
        jeanne80 kirjoitti:

        Nämä lääkkeet on jonkin verran lievittänyt tätä pahoinvointia,en syönyt mitään lääkettä kun tämä pahoinvointi alkoi,joten ei usko että se lääkkeistä johtuu.Lääke annokseni on muutenkin aika pieni.

        Minullakin on aivan samoja vaivoja, eli oksettava olo koko ajan, ollut jo yli puoli vuotta. Kokeiltu on vaikka mitä mahalääkkeitä ja käyty mahalaukun tähystyksessä, josta ei löytynyt mitään poikkeavaa. Olen myös käynyt verikokeissa ja ainoa "vika" mikä löytyi, oli alhainen hemoglobiini ja hieman koholla olevat maksa-arvot. Minulla on myös todettu ahdistuneisuushäiriö, mutta kai nyt ketä tahansa ihmistä käy ahdistamaan jos koko ajan on oksettava olo ja mitään vikaa ei tunnu löytyvän. Niin ja kärsin vielä aivan mahdottomasta oksentamiskammosta.


      • isohappo
        LillaMy- kirjoitti:

        Minullakin on aivan samoja vaivoja, eli oksettava olo koko ajan, ollut jo yli puoli vuotta. Kokeiltu on vaikka mitä mahalääkkeitä ja käyty mahalaukun tähystyksessä, josta ei löytynyt mitään poikkeavaa. Olen myös käynyt verikokeissa ja ainoa "vika" mikä löytyi, oli alhainen hemoglobiini ja hieman koholla olevat maksa-arvot. Minulla on myös todettu ahdistuneisuushäiriö, mutta kai nyt ketä tahansa ihmistä käy ahdistamaan jos koko ajan on oksettava olo ja mitään vikaa ei tunnu löytyvän. Niin ja kärsin vielä aivan mahdottomasta oksentamiskammosta.

        Itselläni ilmenee samoja oireita kolmen/neljän~ päivän ryyppäämisen jälkeen.


      • LillaMy-
        isohappo kirjoitti:

        Itselläni ilmenee samoja oireita kolmen/neljän~ päivän ryyppäämisen jälkeen.

        No tässä tapauksessa ainakaan ryyppäämisestä ei ole kyse, kun en juo ollenkaan.


    • los padre

      ajatelkaa hyvät ihmiset omilla aivoilla, tarkoittaen eläkää niinkun ihmisen kuuluu elää johan alkaa karsiutumaan vaivat...

      • hyväpahaolo

        Ostin SeaBand-rannekkeet ja maksoi vajaa 20€, oli hyvät. Autoillessa yököttää, mutta noilla mennään.


    • s

      Joo mulla kans OLLUT tuota ns. aamupahoinvointia viimosen puolen vuoden aikana on/off. Varsinkin jos olen nukkunut liian vähän tai herään todella aikaisin kylmä hiki kiirii pitkin selkää, pyörryttää (silmissä pimenee todella) ja istuminen tai makaaminen on ainoita vaihtoehtoja. Kerran olen ollut töistä poissa ja muutaman kerran on pitänyt myöhästyä ja vain maata sängyssä ja odottaa, että olot menee pois. Mihinkään ruokaan en yhdistä tätä, että olisin syönyt edellisenä päivänä/iltana. En tiedä liittyykö tämä asiaan, mutta kieleeni on alkanut ilmestyä valkoista "karstaa" ja jos sitä ei hankaa pois niin hengitys alkaa haista. Myös nämä pikkuröyhtäilyt tulevat sitten päivällä kuvaan. No terkkari totesi, että minulla on todennäköisesti refluksiivi tauti ja määräsi jotain reseptilääkettä. Söin 4vkoa sitä melkein putkeen ja nyt pahoinvointi lähestulkoon parantunut. Mahan kanssa minulla on ollut ikuisesti ongelmia eikä mitkään käsiapteekin närästyslääkkeet ole auttaneet. Nyt minulla on sitten alkanut maha kurisemaan äänekkäästi ilman syytä ja ilmavaivat ovat lisääntyneet. Olen todella kyllästynyt tähän mahan temputteluun ja epäilenkin nyt, että saattaisin kärsiä jostain parasiiteista (giardia, blasto) vaikka en ole reissannutkaan yli vuoteen, mutta vissiin ne voi elellä oireettomana piiitkiä aikoja. Jeps, mutta tämä reseptinärästyslääke kuuri vei pahoinvoinnin pois. Jei

    • holiko

      tässä sinun vatsaasi tutkia, joten arvaan vaikka helikobakteeria

    • Emppatätsky

      Itse olen kärsinyt samoista oireista vuosia. Itse etsin apua vaivaani edelleen ja olen jo monta kertaa miettinyt että onko vika pään sisällä vai mikä on? On ollut lääkettä millon mahahaavaan, millon refluksitautiin ja loppujen lopuksi ainut lääke mikä on koskaan auttanut oli primperan josta muutkin on täällä puhuneet. Lääkäri kuitenkin katkaisi primperanin saannin minulta, koska liian pitkään käytettynä se voi aiheuttaa neurologisia ongelmia. Tämän jälkeen pahoinvointi on palannut ja siihen ei auta yhtään mikään. Mitään varsinaista vikaa ei kuitenkaan ole verikokeiden ja muiden tutkimusten ohessa löytynyt. Luin tämän ketjun, vaikka se vanha onkin ja haluan kokeilla vielä noita rannekkeita. Jos nekään ei auta niin kai tästä on vaan kärsittävä, kun ei lääkäristä ainakaan apua tunnu löytyvän! Minullakin on oksennuskammo ja se ei todellakaan ainakaan helpota sitä pahoinvointia kun se iskee! Voimia kaikille, jotka tästä kärsivät, tiedän mitä se on!

    • Stressaantunut opisk

      Heräsin eilen aamuyöllä kylmässä hiessä ja siitä lähtien olen voinut pahoin. Olen nyt oksennellut pitkin päivää ja se auttaa vähäksi aikaa mutta heti kun syön jotain, niin alkaa oksettaa ja tulee happamia röyhtäyksiä. Ällöttävää.

      Toivottavasti tämä on psykosomaattista. Minulla on aiemmin ollut paljonkin kaikenlaisia psykosomaattisia oireita (jännityspäänsärkyä yms.) ja aina kun pääsen yhdestä oireesta eroon, ilmaantuu uusi.

      Olen käynyt terapiassa mutta ei siitä paljon ollut apua.

      Kerran oli aiemmin samanlaista pahoinvointia ja se johtui siitä, että olin niellyt hiuksen. Pahoinvointi loppui kun onnistuin oksentamaan sen ulos.

    • jennni.k

      Täällä myös yksi pahoinvoinnista kärsivä.Pahoinvointia ollut nyt puolitoista vuotta,eikä syytä löydy..Alkaa jo todella ahdistamaan kun ei tiedä mistä ihmeestä tämä johtuu.Pää kuvattu ja vatsan uä tehty,vatsan ja suoliston tähystykset tehty ja paljon verikokeita.Eikä löydy syytä..Lääkärit laittoivat oireilun psyykkiseksi,sain lääkityksen ja kävin terapiassa ja aivan turhaan,ei ollut mitään apua,joten lopetin koko terapian ja lääkkeiden syönnin.En itse uskonut ollenkaan että vaiva olisi psyykkeestä johtuvaa,mutta kokeilen kuitenkinn nuo lääkkeet ja terapian.Mistähän voisi vielä pyytää lääkäreitä tutkimaan?Rahaa mennyt hirvittävä määrä kun olen yksityisillä lääkäreillä käynyt.Voi kumpa tämä jo loppuisi..

    • Eikivaa

      On kans jatkuva pahoinvointi! Ja aina ku vetää kännit niin on hyvä olla! Mistä se sitten johtuu? Taitaa olla iha mun pääkopassa tapahtunu jotain.

    • tavispötsi

      Pahoinvointia ja oksentelua ollut n. 5 vuotta ja yksikään Diacorin erikoislääkäreistäkään ei tiedä mistä on kyse. Epäilyksenä on ollut mahd. herkkyys viemärivedelle, mutta en ole onnistunut juomaan lähdevesiä tarpeeksi kauaa osoittaakseni tätä todeksi. Pitemmillä lomilla pahoinvointia ei ole juurikaan ollut. Tiputukseenkin on jo jouduttu pariin otteeseen viikon pituisten oksennus-sessioiden takia. Ainoana aitona apuna olen löytänyt Yi Quanin.

      Yi Quan on kiinalainen "urheilu"laji, jossa pyritään mielen hallintaan, ja sitä kautta ruumiin hallintaan. Ihmismielen voimaa ei tulisi koskaan aliarvioida ja kuten monet on täällä asiaa pohtineetkin, voi mieli yksin aiheuttaa pahoinvoinnin. Kääntöpuolena jos mielen hallitsee, voi ihmismieli parantaakin pahoinvoinnin, VAIKKA PAHOINVOINTI EI OLISIKAAN PSYYKKISTÄ (vrt. Placebo). Kyseisen lajin tiedetään (vaikkei länsimainen lääketiede sitä todennäköisesti myönnäkään) parantaneen jopa halvaantuneita. Laji vaatii kuitenkin TODELLA paljon kärsivällisyyttä, ja tässä hektisessä yhteiskunnassa voi olla todella vaikea edetä lajissa, sillä keskittyminen täytyy olla kovaa. Tämän takia en ole oikein jaksanut treenata enää jatkuvasti, mutta tuttujen tunteiden palatessa olen saanut näillä harjoituksilla taas terveen ja tasapainoisen olon.

      Tiedän että tämä kuulostaa todennäköisesti tosi taianomaiselta ja naurettavalta, mutta kun ongelma on vaivannut ja pahentunut muutaman vuoden ajan niin, että itsenne lisäksi siitä kärsii vaimo, lapset ja ystävät, niin ehkä alatte olemaan niin epätoivoisia, että tätäkin poppakonstia voitte kokeilla. Erityisesti alkuun pääseminen lajissa vaatii kärsivällisyyttä, sillä ensimmäisten kuukausien aikana et välttämättä huomaa mitään vaikutusta, mutta kun harjoitukset alkavat sujua, sisäistät varmasti, miksi nämä harjoitukset ovat erittäin hyödyllisiä!

      Suosittelen lämpimästi lukemaan opus nimeltä "Yi quan - Tie terveyteen ja hyvinvointiin". Sen avulla pääsee varmasti alkuun kotioloissakin (siitä ainakin itse aloitin). Lajista jotain:

      http://fi.radio86.com/terveys-ja-liikunta-kiinassa/yi-quan-kehittaa-luonnollista-voimaa
      http://kotisivukone.fi/files/finevision.kotisivukone.com/tiedostot/kehotietoisuuden_harjoittaminen.pdf

      Eli hymyä huuliin, apu odottaa vastaanottajaansa!

    • 8mir

      Joo itsellä ollut samaa vaivaa jo muutaman vuoden. Viime syksynä kävin tähystyksessä ja lääkärin mukaan minulla olisi refluksiivi tauti. Parin kuukauden lääkekuuri määrättiin ja se tuntui auttavan. Meni muutama kuukausi ja kun koulu taas on alkamassa niin hirveä olo iski taas. Se on kaikista pahin iltaisin ja aamuisin. Välillä tuntuu että oksennus tulisi,mutta ainoa joka tulee on röyhtäisy. Välillä on ollut ongelmia saada nukutuksi ku on itselläni tämä oksennuskammo. Jonkun ajan jälkeen olen kyllä nukahtanut, mutta helppoa se ei aina ole ollut.

    • Riip

      Lueskelin aika paljon tätä ketjua. Itselläni alkoi aamuoksentelu loppukeväästä. Lääkärissä en ole käynyt. En haluaisi mennä vatsatähystykseen. Raskaana en voi olla.

      Mietin näitä viestejä lukiessa, että onko teiltä kuvattu myös pää. Jostakin luin, että kasvaimet päässä voivat aiheuttaa pahoinvointia ja oksentelua. Onneksi kasvaimet ovat harvinaisia.

    • söödis

      Mulla on ollut samanlaisia oireita kuin tämän keskustelun aloittajalla. Juoksin kuukauden verran terveyskeskuksessa ja kokeissa ei näkynyt mitään erikoista. Apua ei tuntunut saavan julkiselta puolelta.

      No, yksityinen sisätautilääkäri diagnosoi viimein refluksitaudiksi. Helpottavaa. Tuntuu että lääkkeet on auttanut jonkin verran, vaikka olen käyttänyt niitä vasta vähän aikaa. Mahalaukun tähystys on myös edessä ilmeisesti muutaman kuukauden päästä. Mutta diagnoosi on mahaa näkemättäkin kai aika varma.

      Tsemppiä muillekin pahoinvoinnista kärsiville! Kannattaa oikeasti hakea apua vaikka sieltä yksityiseltä jos julkiset tuntuu junnaavan. Ei se aina oo rahasta kiinni kuitenkaan :)

    • etovainen

      mulla on myös ollut tota kuvattua etomista, ei niinkään oksennusoloa, mutta sellaista ärsyttävää etomista pitkin päivää, lääkkeitä syön tosin muihin vaivoihin aika ison lastin pävittäin, mutta nyt olen ollut kaksi viikkoa juomatta kahvia, ja ei ole kertaakaan etonut, että sillä on jo aikamoinen vaikutus. Minäkin luulin, ettei ilman kahvia ole elämää, mutta yllättävän helppoa se on parin päivän jälkeen.. =)

    • maha harmittaa

      Hyvä tietää ettei ole yksin näiden outojen mahaongelmien kanssa.Minä olen kärsinyt kohta 2 kk mahakipuja,turvotusta,etovaa oloa ja ripuliakin aina välillä.Tokihan on hyviäkin päiviä jolloin on hyvä olla,niitä tosin on viime aikoina ollut aika vähän...En ole huomannut sen johtuvan koulustakaan sillä vaivaa myös vapaalla.Syön ja elän ihan terveellisesti.Kävin viime viikolla tähystyksissä,ei kuulemma silmämääräisesti mitään poikkeavaa.Muut alkavat ihmetellä onko minulla mitään kun on lekurissa ravattu tiuhaan ja verikoetta ja kaikkea otettu.Mutta eniten tästä kärsin minä itse,minun kroppahan se on.Oli taas tänään aamulla maha kipeä ja paheni oloni joten jäin kotiin. =(

    • Ei kai taas! :O

      Täällä samaa, mutta refluksileikkaus on tehty..
      Ei pitäisi siis johtua refluksista tämä etova/oksetus olot!!

      Inhaa, todella inhaa!
      Aamulla ei edes kahvikupposta saa alas..
      Viikkoja sitten vielä onnistui!

      Voihan tämä olla mahatautiakin, mutta epäilen!

    • nutty

      oi ihanaa lukea teidän tekstejä koska teillä on samat tuntemukset kuin mullakin!
      Mulla tosin oireet alkoivat vasta pari viikkoa sitten kun iski ripuli viikonloppuna. Noi ei siinä vielä mitään, mutta illalla rupesi oksettamaan kun söin hernekeittoa. Mullakin on oksennuskammo ja en oikein edes osaa oksentaa. No kuitenkin oksensin mahanesteitä kun olin pää kohti pönttöä (asento sellainen et kaikki tavarat virtaa oikeaan suuntaan...) ja ei ollut mikään suurikaan nautinnon aihe...no siitä sitten pari päivää eteenpäin ja olin juuri tullut salilta kun rupesi taas oksettamaan kun söin. Kakomisen puolelle meni onneksi tällä kertaan.
      Siitä viisi päivää eteenpäin ja olo oli ihan siedettävä kunnes taas oksetti. Mulle tulee aina 'kuplia' kun syön (en osaa röyhtäistä joten kai jotain siihen viittaavaa) ja jossain vaiheessa turvotti vietävästi. Äiti ehdotti, että mulla olisi refluksitauti, mutta hylkäsi kuitenkin vaihtoehdon samantien ja laittoi nämä oireet mahataudin piikkiin.
      Inhottavaa kun välillä on ihan hyvä olo ja PAM,sitten taas iskee. On tässä ollut kuumetta ja aamupahoinvointiakin- ei kuitenkaan raskauden mahdollisuutta.

      Pelkään että tämä menee kohta jonkin syömishäiriö-diagnoosin puolelle, koska mulla on ollut alipainoa piiitkän aikaan, mutta oon kuluneen kuukauden aikana saanut vihdoin saavutettua normaalipainon. Mietin, että voisikohan olla,että mun mahalaukku reagoi tähän kilomuutokseen näin alkuunsa tällä huonovointisuudella vai onko mulla yksinkertaisesti vain mahataudin jälkeinen parantuminen vielä kesken? No kai sitä voisi ihan lääkärilläkin käydä kun tekin olette tuntunu saaneen apua. Noi kunnalliset palvelut on välillä mitä on, mutta yksityinen ois ehkä paras vaihtoehto.

    • kyllästynytpelkäämää

      Kiva lukea etten oo yksin vaivani kanssa! Mä tosiaan alotin just lukion ja ensimmäisellä koeviikolla alkoi oireilut.
      Aluks se oli sellasta että yöllä heräsin siihen että oksetti vähän, sitten kun yritin jatkaa nukkumista pahaolo vain paheni ja lopulta juoksin vessaan. Kuitenkin kun pääsin vessaan niin en oksentanut, vaan pahaolo katosi kokonaan.
      Oksennus kammoisena ihmisenä meen paniikkiin heti jos vähänkin oksettaa.. en saa enää nukuttua öisin kuin pari tuntia koska pelkään sitä että alkaa oksettamaan, tuon pitäisi loppua koska veikkaan et just se pelko siitä tunteesta aiheuttaa sen pahanolon.
      Kävin lääkärissä vaivojeni takia, mutta eipä siellä osattu sanoa mitään, sanoivat vaa että ota buranaa ennen nukkumaanmenoa niin se rauhottaa vatsaa. Lisäks sanoi että jos vaivat jatkuu vielä pitkään, on syytä mennä maha tähystykseen, sitäkin kammoan.. en uskalla mennä sinne joten oon sivuuttanut sen vaihtoehdon kokonaan!
      Tää jatkuva pahoinvointi rajottaa mun elämää tosi paljon, en voi mennä kavereille yöks, tai jos menen ni se päättyy siihen että mut tullaan hakemaan kotiin koska pahoinvointi yltyy niin suureksi.. mua on alkanu kuvottamaan ruokakin, syön tosi huonosti ja vaikka mulla olis nälkä, niin kun meen syömään ja nään sen ruoan niin enää ei tee mieli syödä. Tää on aika huono juttu siltä kannalta että olen muutenkin vähän alipainoinen enkä haluaisi laihtua tämän enempää.
      Mua on alkanu itteäni pelottamaan tää tilanne ja haluaisin vaan että tämä loppuu, haluisin kerrankin nukkua yössä pitempään kuin sen 2-4tuntia, ilman mitään oireiluja.
      Nykyään mulla on lisäks viellä vatsassa todella paljon ilmaa ja sen takia vatsa kipeä jatkuvasti ja röyhtäyttää kokoaika.. ja vatsa pitää kovaa ääntä tosi usein.
      Päänsärkyilyäkin on aika usein ja sekin aiheuttaa sitten sitä oksettamista, en voi koulussa keskittyä tunneilla koska mun pitää kokoaika miettiä sitä tuleeko oksennus vai ei, ja että lähenkö vessaan vai en.. pelkään että mun opinnot menee huonosti tämän takia joten haluan tosiaan että pystyisin taas elämään normaalia elämää! Jos tää johtuu stressistä, niin millä keinoilla stressiä voi vähentää?

      • Toivoa on

        Ihan ku omaa elämää ois lukenu! Itellä alko selkiytyy asiat kun jutteli lääkärin kanssa henkisestä puolesta masennuksesta jne.. sitä kautta mieliala lääkitys ja alko helpottaa oireet ja lopulta loppu kokonaan! En ois aluks voinu kuvitellakaa et sellasista asioista vois johtua, kun se paha olo tuli vaikka ois hyvä mielikin...
        Suosittelen kokeilemaan tätä lähestymis tapaa! (=


    • mipe89

      Joo itse olen 22-vuotias nuori mies ja olen kärsinyt pahoinvoinnista ainakin 1kk.Oireet alkoivat joskus 15.12.Ekana kuitenkin oksentelin.Olin syönnyt melko rasvaista ruokaa(muistaakseni pizzan)sen jälkeen en pystynyt syömään mitään koska jollakin lailla pelkäsin että näin käy taas.Rupesin syömään taas normaalisti vuoden alusta.Kuitenkin yht äkkiä aloin tuntea pahoinvointia kun olin nauttinut yhden lonkeron.Seuraavana aamuna oli pahaolo ja ällö tunne kurkussa.Kävin kokeilemassa jos jotain tulisin niin sieltä ei tullut muutakuin mahanestettä.Mietin että oliko mahassa liian paljon happoja mikä auheutti tämän.Aamusta/iltapäivää oli tämä pahantunne tuntunut kunnes oireet loppuivat illalla.Nyt tänään nautittuaan töissä pullaa,3kuppii kahvia,omenapiirakka ja kotona nakkikastiketta ja mannapuuroa.Pahoinvointi oireet alkoivat noin 30min myöhemmin etenkin mannapuuron jälkeen.Kurkussa on äklö olo ja oksettava tunne.Fyysesti olotilassa ei ole mitään esim heikkotunne tai voimakasta hikoulua.Soitin tuttaville ja sanoivat että mahani saatta olla liian hapolla.Jatkossa aion syödä vähän salaattia ja ruisleipää.Otan selvää johtuuko pahoinvoinnit jonkun ruokavalion takia.

    • milla

      minulla on nyt ihan tosi vaikea tilanne. aamut ovat yhtä helvettiä. en ole raskaana.
      eli: aamulla ensimmäiseksi minulla alkaa pyöriä päässä tapan itseni, tapan itseni ja herätessäni en tunne oloani virkeäksi vaikka olisin saanut nukkua niin pitkään kuin haluan.
      sitten kun pääsen ylös menen vessaan ja työnnän sormet kurkkuuni ja yökin jos ei ole paljon mitään mitä tulee ylös, jos olen syönyt illalla myöhään ja ihan oksennusta tulee, lopetan touhun.
      sitten menen takaisin sänkyyn. siellä päätäni alkaa kivistää ja sattua, mutta ainakin tähän asti olen päässyt sängystä ylös ja kun sitten alan aamutoimiin olo helpottuu ja iltaisin olo voi olla jopa loistava.
      olisiko psyko-fyysistä? mahaani tutkitaan koko ajan ja minulla on lääkärille aika. mutta tätä on jatkunut ainakin pari kuukautta ja aamuolo alkaa olla sietämätöntä.
      en jaksa niitä kohta enää. stressiä työstä?
      olisiko jollain jotain vinkkiä johonkin näistä oireista?itse olen voimaton asian suhteen

    • niaa

      Hei

      Nyt kun ensimmäisen kerran lähetän viestin tähän 6 vuotta vanhaan ketjuun, haluan sanoa kaikille moi! ja lisätä vielä sen verran, että eikö oikeasti kenelläkään ole ratkaisua tähän ongelmaan vaan vain kysymyksiä? No, ei hätä ole tämän näköinen sillä minä tiedän suurinpiirtein mistä tämä johtuu ja mistä tämä ei johdu.

      Tähän vaivaan ei auta pahoinvointirannekkeet, korvavalot, rohdot yms. keinotekoiset asiat paitsi vain silloin jos ongelma on henkistä. Tosin mielen voima on arvaamaton. Aiheesta lisää täällä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kha00099&p_teos=kha&p_selaus=

      Ihan ensimmäinen asia on havaita mikä pahoinvoinnin aiheuttaa ja löytää syy olotilaan.

      1. Tässä voi olla muutama syy pahoinvointiin yms. vaivoihin, jotka on melko helppo itse selvittää ja korjata:

      Tupakka (tuhansia myrkkyjä)
      Nikotiini valmisteet (Nikotiinin haitat mm. huimaus, sekavuus)
      Energiajuomat / Kahvi (Kofeiinin haitat mm. vapina, masennus, ahdistus, paniikkioireet)
      Niskojen jumitus / virheellinen istuma-asento (vmm. verenkierron heikkeneminen, päänsärky, huimaus)
      Tietokone työskentely, pienen tekstin lukeminen (silmien rasittuminen, päänsärky, pahoinvointi)

      2. Toissijaiset syyt, jotka on voinee olla hieman vaikeempi selvittää tai voivat parantua jos jokin yllä olevista kohdista auttaa. Mm.:
      Huonot yöunet (Aiheuttaa sekavuutta, tähän syitä voi olla useita esim. huono patja, kofeiini, stressi..)
      Masennuslääkkeet, lääkkeet
      Lukuisat muut lääketieteelliset syyt..........

      Itseäni on vaivanut pahoinvointi niin pitkään kuin vain muistan ja olen kokeillut kaikkien ykkös kohdassa mainitsemieni asioiden lopettamista ja sitä kautta huomanut että oma pahoinvointi on johtunut aikalailla itseaiheutetusti ja nyt se on poissa..

    • holaaaaaaaaaaaaaaaaa

      Mulla on diagnosoitu refluksitauti, ja olen kärsinyt samantyyppisistä oireista kuin moni tänne kirjoitellut. Aika usein siihen mahan vointiin vaikuttaa psyykkiset jutut: ahdistus, stressi tai jokin uusi elämäntilanne. Mulla ainakin. Niihin kannattaa puuttua, se voi saada ihmeitä aikaan.

      Refluksitaudin hoidossa on myös erittäin tärkeää ruokavalio. Olen pelkästään syömistottumuksiani muuttamalla päässyt oireista suurimmaksi osaksi ohi, enkä lääkitystä ole käyttänyt kuukausiin. Kärsin kuukausia jatkuvasta pahoinvoinnista, sitten närästyksestä, ja nyt oireet ovat kadonneet. Refluksitautisille suosittelen Paula Heinosen kirjaa Vihdoinkin hyvä olo - suolisto kuntoon ruokavaliolla. Ihan ehdoton! :)

    • mappe

      hei vaan kaikille, enpä ole ennen kirjoitellut keskustelu palstoille mutta nyt on aivan pakko. olen 20-vuotias nainen ja kärsin aivan samoista ongelmista..aamuisin oksentelen, nykyään melkein joka aamu (en ole raskaana) sekä syönnin jälkeen tulee todella etova olo..mahavaivoja on myös melko usein..Olen käynyt tämän takia pari kertaa lääkärissä, he ovat ottaneet vaan veri- ja pissakokeet eikä nissä ole näkynyt mitään, ketuttaa kun olen yrittänyt pyytää, että tutkis kunnolla ettei siellä varmasti ole mitään..Tulee turhautunut olo ja mietttii sitten, että ajattelenko vaan itse kivut ja sen takia oksennan..en tiedä..no ylihuomenna on lääkärille aika, jospa se vois laittaa asiaa eteenpäin..Aikaisemmin minulle myös on määrätty somacia mut ei auttanua sen jälkeen määrättiin jotain luontaistuotetta ripuliin, jota minulla ei edes ole :D että tämmöstä täällä..

    • milkatsu

      Heips vaan kaikille, onko mitään keinoa pahoinvointilääke Primperanin aiheuttamaan jalkojen levottomuuteen mikä mulla on...? Primperan on erinomainen lääke, mutta jalat tulee levottomiksi... Erittäin inhottava vaiva. Onko siihen mitään apua? Olisi tosi kiva jos joku tietäis... :)

      • 1vaan

        Levottomiin jalkoihin magnesium tabletit (suun kautta!) Ja sit vielä kerron lyhyesti, kun närästys/vatsavaivainen nuori ystäväni menehtyi syöpään n.vuodessa oireiden alkamisesta. Vatsalaukun syöpä oli levinnyt joka paikkaan. Lääkäriin vain jos on vaivoja!


      • milkatsu
        1vaan kirjoitti:

        Levottomiin jalkoihin magnesium tabletit (suun kautta!) Ja sit vielä kerron lyhyesti, kun närästys/vatsavaivainen nuori ystäväni menehtyi syöpään n.vuodessa oireiden alkamisesta. Vatsalaukun syöpä oli levinnyt joka paikkaan. Lääkäriin vain jos on vaivoja!

        Otan osaa :( missä vaiheessa magnesium tabletit otetaan, ennen Primperanin ottoa (jos, niin kuinka paljon ennen?) vai vasta jalkojen levottomuuden alettua tuntumaan, osaatko sanoa?


    • milkatsu

      Lääkärissä on käyty ja gastroskopiassa selvisi että mun mahalaukku sulattaa ruokaa hitaammin kuin normaalisti pitäis. Ja mahalaukun ja ruokatorven välinen sulkijalihas ei toimi kunnolla, siitä tulee pahoinvointia kun ruokaa saattaa nousta takaisin ruokatorveen sulkijalihaksen heikkouden takia. En ole varma onko täällä aiemmin kerrottu samasta vaivasta, koska IHAN kaikkia en ehtinyt lukea, mutta mulla on tällainen ongelma, ei oo vaarallinen mutta inhottava. :/

    • popsi popsi

      Mua on aina närästäny ja viime syksynä alkoi yskänkohtaukset joista seurauksena oli oksennus suussa harva se päivä. Liikkuessa oksennus oli aina suussa, joten liikunta alkoi jäädä vähiin. Alkuun selittelin "yskää" katupölyllä ja ties millä, mutta sitten alkoivat vatsakrampit. Kramppeja ei hirveän usein tullut, mutta olivat aika kamalia. Ylävatsaa pingotti ja pakotti ja kun krampit hellittivät oli seurauksena jäätävä kaasunmuodostus. Kävin lääkärillä pariin otteeseen ja sain Somaceja, jotka tuntuivat vain pahentavan oloa (lyhyt Pariet-kuuri tosin tuntui auttavan, mut lääkäri halus määrätä halvempaa...). Veikkauksena oli tyrä, refluksi tai heliko. Sit kävin jälleen lääkärillä kuullakseni negatiiviset tulokset helikosta, keliakiasta jne ja lääkäri sanoi että kai se on sitten gastroskopia.

      Tähän väliin kysyin, että mitenkäs noi e-pillerit, kun vaihdoin niihin syksyllä. Lääkäri totes, että oli itseasiassa ajatellut ehdottaa e-pillereitä syylliseksi, JOS gastroskopiasta ei löydy mitään ja lukaisi lääkeoppaastaan että pillerit aiheuttaa 10% käyttäjistä PAHOINVOINTIA.

      Jonkun aikaa otin pillerit illan sijaan aamulla ja sit jätin ne vaan viileesti pois. Välillä vähän närästää ja paristi on meinannu oksu nousta, mutta pääpiirteittäin oireet on helpottanu, tai siis en enää oikeestaan muista koko tautia. Että tää on tätä medikalisaatiota. Jos siis on refluksi-/mahaoireita e-pillereitä syövällä naisella, niin kannattaa kokeilla vaihtaa e-pillerit johonkin muuhun. (Itsellä se on varmaan aamupahoinvoinnit...)

    • acetium

      minä olen kokellut kaikki närästys lääkkeet mutta sitten tuli artikkeli ACETIUM kokeilin ja kas kummaa vaivat helpotti ja nyt ohi,turvotus tulee ja silloin huomaan jotta en ottanut 2 taplettia acetumia kun söin pää ruuan lukekaa ohjeet ,itellä on helikopakteeri häädetty mutta kun on pahat divrértikuutit pesii niissä.

    • JhZ_84

      Mullaki on jatkuvaa pahoinvointia joka päivä, ruoka ei mene alas aamulla ollenkaan
      ja jos pitää edes roskia mennä viemään ulos niin alkaa tulla oksennusrefleksi, järjettömää huimaista ja silmistä meinaa näkö mennä.
      Lääkärissä määrättiin somacia, sitten nexiumia ei auttanut ollenkaan, seuraavaksi
      lekuri sitten päätteli jos mulla olis paniikkihäiriö, no sitten söin muutamia kuukausia cipramilia, ei sekään auttanut, sen jälkeen määrättiin cipralexia ja nostettiin annosta 3x 10mg päivä, ei lähtenyt oireet mihinkään mutta opamox alkoi
      helpottamaan oloa jonkin verran mutta kun tolet alko nousemaan niin ei siitäkään
      ole ollut mitään hyötyä.
      Levoziniakin määrättiin 50mg päivässä mutta siitähän se vasta huono olo tulikin
      seuraavana aamuna.
      Sydämentykytykseen propralia ja amlopidin 10mg kohonneeseen verenpaineeseen.
      Nyt ollut kohta kolme viikkoa ilman lääkkeitä ja oireet alkaa palaa, joutuuko tässä kohta syömään diapameja ja rivatrilejä päivittäin että uskaltaa ihmisten ilmoille.
      Pään sisällä taitaa olla ongelma mutta mistä sitä alkaisi purkamaan ennenku
      on liian myöhästä.
      Joka päivä olen kuitenki onnistunu tsemppaamaan vaikka väkisin tonne ulkoilmaan, välillä pelottaa että joko sitä taas pyörtyy johonkin kaupan kassajonoon tai pahimmassa tapauksessa auton rattiin.
      En tiedä miten ihminen voi jännittää niin järjettömästi pelkästä ulos menemisestä.

      Kohtalotovereita on varmasti, ja toivottavasti jokainen saa itsensä kuntoon.

    • Etovaa helvettiä

      Olen kärsinyt etovasta/kuvottavasta olosta, sekä vatsan turvotuksesta jo pian 10 vuotta. Minulla on Diagnosoitu Refluxi (Gasterix 30mg aamuisin), kaksisuuntainen mielialahäiriö (Seroquel 600 mg iltaisin Ketipinor 100mg iltaisin), Opamox 15mg 2 2 1) Tenox tarvittaessa nukkumiseen). Napatyrä on, palleatyrä on (siihenkin saattaa liittyä etova olo oireena, Verenpainetauti (Losartan Orion 50mg aamuisin), Kolesteroli koholla (Simvastatin 20 mg illalla) Ms-tauti diagnoosi -09, oireet alkoivat jo 03-näköhermon tulehduksena ja kaksoiskuvina, siloin ei magneettikuvissa näkynyt mitään tautiin viittaavaa (Tysabri infuusio kerran kuukaudessa), Kortisoni pulssihoitoa pahenimisvaiheisiin (1000ml/päivässä, kolmena päivänä)

      Etova/kuvottava olo on invalidisoivaa luokkaa. Hyviä päiviäkin on joskus kuukaudenkin, mutta sitten iskee taas ne paskat olot, jotka melkein kaataa sänkyyn. Ihme että näine vaivoineni ylipäätään olen hengissä...heh. Jotkut neurologit sanoo, että pahoinvoiti EI kuulu Ms-tautiin, jotkut tas ovat sitä mieltä että kuuluu Fatiikkiin (väsymys, uuupumus, aloitekyvyttömyys ym.. Fattiikki on Ms-taudin oire.

      Olen vaan jollain lailla koittanut oppia elämään tämän kuvottavan ja etovan olon kanssa, silloin kun se on päällä. En enää juurikaan ole ottanut lääkäreiden kanssa puheeksi tätä pahoinvointia, kun olen todennut sen olevan turhaa - se sivutetaan kohtalaisen nopeasti, ja kehotetaan vaan käymään terapiassa psykologillla, mutta niinhän minä käynkin joskus jopa viikottain. Kirojittamista olis vaikka kuinka paljon, mutta en tähän ala mitään romaania raapustamaan.

      Kävelykepin kanssa joudun liikkumaan, johtuen todella huonosta tasapainosta. Jaloistakin on paukut alkaneet hiipua, joten rollaattori ja pyörätuoli ovat seuraavat apuvälineet

      Olen 48 vuotias mies - saa nähä, juhlitaanko 50-vuotisjuhlia!!??

    • jorma3

      Hei
      Minullakin alkoivat vastaavat vaivat noin parivuotta sitten
      - ensin tuli ahdistuskohtaus jota luulin sydän kohtaukseksi, sen jälkeen alkoivat pahanolon tunne ja huimausta ja näköhäiriöitä ja kipua rintalastassa.
      Lääkärissä käynneistä ei tuntunut olevan mitään hyötyä mutta nyt olen kehittänyt ongelmiin ratkaisun jota voin suositella

      -Muutama käynti OTM-fysioterapeutille, joka avaa niskan/selkärangan lukot ja rintarangan jumiutumiset, käynnit voi uusia parikertaa vuodessa, niin pysyy ruotokunnossa.
      -Lopettaa kaikkien tuotteiden jotka sisältävät hiivaa käyttämisen
      -Lopettaa kaikkien tuotteiden jotka sisältävät gluteiinia käyttämiseen
      -Lopettaa kaikkien tuotteiden jotka sisältävät laktoosia käyttämisen
      -Lopettaa tuotteiden jotka sisältävät hiilihappoa käyttämisen (limsa,vichy,kivennäisvesi, olut,lonkero,siideri,kuohuviini,champanja jne…) juomisen, jos noita pitää juoda niin aina lasinkautta jolloin ~50% hiilihaposta haihtuu ilmaan.
      -Vähentää kahvin juontia noin max 2-3 kuppia vuorokaudessa
      -Vähentää sitrushedelmien ja paprikan syömistä

      Fysioterapeutilla käynti auttaa heti, mutta muiden toimenpiteiden aloittaminen auttaa vasta muutaman viikonkuluttua, mutta olo paranee jo muutamassa päivässä. Lisäksi paino putoaa jos sitä on ollut liikaa.

      Muita vaivoja joihin on vaikuttanut
      -Päänsärky on lähes kokonaan loppunut, aikaisemmin päätä särki n. kerran kuukaudessa, nyt on särkenyt noin kerran vuodessa (alkoholi ei vaikuta)
      -Alkoholin käyttö on muuttunut, kun jätin kaljan pois loppui samalla myös krapula.

      Minulta on tutkittu keliakia( gluteiini) mutta verikokeessa ei näkynyt mitään, tosin lääkärikin sanoin ettei se välttämättä näykkään.

      Joka tapauksessa yllämainittu on minulla auttanut ja suosittelen kokeilemaan, koska kokeilu on lähes ilmaista fysioterapiaa lukuun ottamatta (n.50€/kerta, ilman lähetettä)

    • 17-vuotais mies

      Moi!

      Minulla vatsavaivat alkoivat noin kolme kuukautta sitten. Aluksi esiintyi syömisen jälkeen oksentelua, edes kuppi kahvia ei joskus pysynyt aamulla sisällä. Oireet ovat vähän lievittyneet mutta pahoinvointia esiintyy vieläkin ruokailun jälkeen etenkin aamulla. Oireena ovat:pahoinvonti, ruokahaluttomuus, ilmaa vatsassa, oksentamisen pelko etenkin yleisillä paikoilla, masennus ja ahdistuneisuus. Olo paranee noin 0,5-1,5 h jälkeen syömisestä. Raskaus ei ole vaihtoehto koska olen mies, epäilen syyksi suurta stressiä mitä koulu, parisuhde ja työt aiheuttavat. En ole vielä lääkärissä käynyt kun tuntuu ettei tämä ole jostain elimestä johtuva sairaus vaan ihan päästä. Alkoholia en ole käyttänyt koko oireiden aikana, koska etenkin oluesta seuraa todella kuvottava olo, tupakointia kyllä harrastan mutta en ole tämäntuntuneen vaikuttavan mihinkään. Olisko vinkkiä millä saisi tälläiset oireet pois? Elämä tuntuu lähen maanpääliseltä helvetiltä kun ei ole intoa eikä voimia tehdä mitään ja niinkin luonnollinen asia kuin syöminen tuntuu mahdottomalta.

      • auttoi

        Hei! Olen lueskellut kaikkien teidän tarinoita täällä ja kuulostaa erittäin tutulta. itselläni myös ollut vuosia pahoinvointia, ilmavaivojaja kaikenmaailman suolisto ongelmia ( mm ripulia tai ummetusta) , veeikokeissa juoksin vähänväliä mitään ei löytynyt, vatsalaukun tähystyksessäkin käyny kahdesti neljä vuotta sitten ei löytynyt keliakiaa tai muutakaan, ulostenäytteet otettiin ei löytynyt mitään. Ainoa mitä löydettiin oli vehnä allergia mutta vaikka olin vuoden täysin vehnättömällä dieetillä , vaivani ei juuri helpottuneet. huonovointisuus helpottui hieman mutta ripuli/ ummetus jatkui. Kohta vuosi sitten kuulin ystävältä Aloe verasta. Aloe verassa on runsaasti hyviä antioksidantteja, se tasapainoittaa suoliston toimintaa ja happamuustasoa. Elimistö on useimmilla liian hapokas josta seuraa närästystä, mahavaivoja sun muita. Aloe vera auttaa siihen. Itselläni on auttanut erittäin paljon! juoma ei ole mitään mehua mutta olen kokenut sen toimivan yhdessä vehnättömän dieetin kans. Tähän pitää tosin sitoutua koska juomaa täytyy juoda päivittäin mutta vain 3-9cl ja vaikutuksen huomasin vasta kahen tai kolmen kuukauen jälkeen. Mutta ei ole maha oikkuillut ja olen tyytyväinen että kokeilin. Alkoi olla aika epätoivoinen olo:D Ainoastaan kovan stressin alla maha saattaa reagouda. Stressillä on suuri vaikutus kehoomme. Suosittelen kokeilemaan aloe vera juomaa ja kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota muutaman kuukauden ajan vaikka keliakiaa ei testeissä todetakkaan. käykää sivulla www.foreverliving.com. Siellä voi lukea lisää tuotteista ja tustustua aloe veraan ja yritykseen. Siellä voi ottaa yhteyttä jälleenmyyjään ja tilata juomaa. ( mikä parasta kaikilla tuotteilla on 90 päivän palautusoikeus jos ei toimikkaan). Itse aloin juuri jälleenmyyjäksi koska saan siten tuotteet halvemmalla, suosittelen! Tällä olen saanut tienattuakin hieman ja tämä on mukavaa kun saa auttaa muita:)

        Jos ootta kiinnostuneita nin voitta laittaa sähköpostia suoraan minullekin
        [email protected]


      • ohra!
        auttoi kirjoitti:

        Hei! Olen lueskellut kaikkien teidän tarinoita täällä ja kuulostaa erittäin tutulta. itselläni myös ollut vuosia pahoinvointia, ilmavaivojaja kaikenmaailman suolisto ongelmia ( mm ripulia tai ummetusta) , veeikokeissa juoksin vähänväliä mitään ei löytynyt, vatsalaukun tähystyksessäkin käyny kahdesti neljä vuotta sitten ei löytynyt keliakiaa tai muutakaan, ulostenäytteet otettiin ei löytynyt mitään. Ainoa mitä löydettiin oli vehnä allergia mutta vaikka olin vuoden täysin vehnättömällä dieetillä , vaivani ei juuri helpottuneet. huonovointisuus helpottui hieman mutta ripuli/ ummetus jatkui. Kohta vuosi sitten kuulin ystävältä Aloe verasta. Aloe verassa on runsaasti hyviä antioksidantteja, se tasapainoittaa suoliston toimintaa ja happamuustasoa. Elimistö on useimmilla liian hapokas josta seuraa närästystä, mahavaivoja sun muita. Aloe vera auttaa siihen. Itselläni on auttanut erittäin paljon! juoma ei ole mitään mehua mutta olen kokenut sen toimivan yhdessä vehnättömän dieetin kans. Tähän pitää tosin sitoutua koska juomaa täytyy juoda päivittäin mutta vain 3-9cl ja vaikutuksen huomasin vasta kahen tai kolmen kuukauen jälkeen. Mutta ei ole maha oikkuillut ja olen tyytyväinen että kokeilin. Alkoi olla aika epätoivoinen olo:D Ainoastaan kovan stressin alla maha saattaa reagouda. Stressillä on suuri vaikutus kehoomme. Suosittelen kokeilemaan aloe vera juomaa ja kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota muutaman kuukauden ajan vaikka keliakiaa ei testeissä todetakkaan. käykää sivulla www.foreverliving.com. Siellä voi lukea lisää tuotteista ja tustustua aloe veraan ja yritykseen. Siellä voi ottaa yhteyttä jälleenmyyjään ja tilata juomaa. ( mikä parasta kaikilla tuotteilla on 90 päivän palautusoikeus jos ei toimikkaan). Itse aloin juuri jälleenmyyjäksi koska saan siten tuotteet halvemmalla, suosittelen! Tällä olen saanut tienattuakin hieman ja tämä on mukavaa kun saa auttaa muita:)

        Jos ootta kiinnostuneita nin voitta laittaa sähköpostia suoraan minullekin
        [email protected]

        Oluessakin on ohramallasta! Itse olen ohralle tosi allerginen, eikä kestä syödä yhtään mitään muroja tai olutta tai muutakaan missä on ohraa tai ohramallasta.


    • minä

      mullakin on ollut tota samaa jo noin 5kk. Alussa oli vaan vähän huono olo ja se meni välilllä pois.mut sit se alko pahenee ja oli koko ajan ihan hirvee olo ja kouluki kärsi kun olin yli viikon kotona pahan olon takia. kävin verikokeissa ja niistä ei löytynyt mitään, sitten käytiin ottamassa virtsanäyte ja selvisi että mulla oli ollut virtsatien tulehdus (oireeton) sain siihen lääkityksen ja sen jälkeen ei ollut n. kahteen viikkoon mitään. Sen jälkeen alko taas olla välilllä huono olo.
      en tiiä mistä toi johtuu kun en ole kuitenkaan oksentanut kertaakaan :/
      olen myös kokeillut eri keinoja: esim. Primperan (sivuvaikutuksena kamala väsymys,joka häiritsi koulunkäyntiä), närästyslääke, rannekkeet (auttoivat jonkinverran)
      mukava tietää etten ole ainut tämän vaivan kanssa

    • Yäk

      Moi! Helpottavaa et muillakin on samanlaista ongelmaa.
      Mulla on ollu 1,5 vuotta joka päivä jonkun asteisia vatsakipuja. Puolen vuoden ajan oon oksennellu ja voinu pahoin pari kertaa viikossa lisäks. Nyt uudenvuoden jälkeen oon oksentanu joka päivä ja oon koulusta lomalla kun menee 2tunnista koko päivä et voin hyvin.kävin viime viikolla lääkärissä ja sain Zoltit ja kävin verikokeissa ja helicobakteeri testissä (menee viel viikko et pääsen kuulee tulokset). Sen jälkee tää viikko on ollu iha hirvee, koko päivän vatsa tuskasen kipee, raajat tosi turrat ja pahoinvointia, oon laihtunu tän kuun aikana 4kg enkä pysty ees nukkuu kunnolla. Tänkin yön nukuin neljässä osassa yhteensä 5 tuntia oksennellen aina välis... :( Onko muilla ollut uniongelmia?

      • Yäk

        Nonni, selvis ainaki ruokatorven tulehdus ja refluksitauti. Jouduin ensiapuun maanantaina heikon kunnon takia ja sen jälkeen lähti hoidot vauhdilla eteenpäin. Ens viikolla vielä vatsan röntgen kuvaukset ja tähystys vielä toista kauttakin. :s vähä sörkitty ja ronkittu olo kun kyynärvarret mustina verikokeista ja piikkejä tullu pakaroihin yms. Lääkkeíks sain vatsa/suolistokipulääke litalgin,tulehduslääke,esomeprazol happoihin ja illaks nukahtamislääkettä. Elämä alkaa voittaa :) kummalista kun kärsiny näin kauan vaivoista eikä niihin oo ees pyytämällä saanu apua niin yht äkkiä pystyy taas poistuu kotoo ja jopa syömään muuta ku vellejä. ja eipä tarvi kesää varte enää reenailla ku meni tossa sivussa monta kiloa.


    • kamalaa...

      Samaa ongelmaa täälläkin. Ihanaa huomata etten ole ainoa kenellä tätä pahoinvointia on melkein joka päivä... Pahoinvointini on jatkunut jo varmaan 5kk..
      Olen viettänyt monta unetonta yötä peläten että olen tulossa kipeäksi vaikken sitten koskaa tulekkaan enkä koskaan oksenna.. todella turhauttavaa.. Itsekkin pelkään oksentamista joten se ei tee asiasta helpompaa..
      Treenaan 6 kertaa viikossa ja monet ovat sanoneet minulle että tämä johtuisi siitä etten syö tarpeeksi monipuolisesti tai paljo mutten luule että tämä siitä johtuu. Olen kokeillut myös laktoosittoman maidon juomista ja jättänyt kahvin kokonaan pois muttei vieläkään helpota.. He ketkä tästä tietävät yrittävät kysellä jos stressaan jotain tms. mutta ei se sitäkään voi olla.. ainoa tuohon stressiin liittyvä asia on se että pelkään itse tulevani kipeäksi mutta vielä enemmän sitä että poikaystävänikin saisi tartunnan jos kerran olisin kipeä vaikken koskaan ole.. Hiton ärsyttävää kun et voi tehdä mitään yökötyksen takia ja elämä jää suurinpiirtein elämättä.

    • ummeeeba

      toimiiko suoli? mulla ummetus aiheuttaa todella pahan olon ja joskus menee laattamiseksi asti. auutoi kun rupesin hoitaa mun ummetusta.

    • apua jatkuvaan

      minulla sama ongelma on jatkunut 2 viikkoa päivittäin, en usko että se on närästystä sillä vatsani ei ole kipeä juurikaan. pitäisikö ottaa yhteys lääkäriin vai mitä?

    • huolestunut4

      Luin tämän keskustelun ja kyllä mieli rauhoittui heti kun huomasin, että muut kärsivät samanlaisista tuntemuksista kuin minä! :) Pahoinvointia kestänyt nyt noin puoli vuotta vaihtelevasti, lähinnä iltaisin. Lisäksi huimausta ja toisinaan sydämen tykytystä. Viime vuosi ollut korvaa stressiä, joten voisikohan tämä johtu siitä? Viikon päästä saan tietoa asiasta, jota olen miettinyt jo kauan.

      T: Toivottavasti kohta stressitön ja pahoinvoinniton.

    • Huolestunut4

      Haluaisin listätä vielä edelliseen, että onko moni kokenut huimausta tai tuntemuksia sydämessä? Itse en ole okentanut kertaakaan, vaikka huono-olo on ollut voimakasta, niin en ole kokenut tarvetta oksentaa. Välillä tuntuu myös kuin kroppa kävisi yli kierroksilla, onko muut tuntenut näin? Lisäksi olen huomannut taipuvaisuutta lieviin paniikkikohtauksiin tämän huono-oloisuuden vuoksi. Välillä ollessani koulussa, jos huono olo tulee, tuntuu että menen paniikkiin ja olo huononee entisestään. Onko muut tuntenut tätä?

    • massukka x

      onko sulla ummetusta? mulla oksentelu ja pahoinvointi loppu kun tajusin että mulla on ummetusta ja rupesin ottamaan laksatiivia välillä.

      voin oksentaa ihan vaikka tyhjältä mahalta jos suoli ei toimi. tähystyksessä todettiin kyllä löysä mahatorvi.

      en vain tajunnut että mulla ois ummetusta kun visiblinillä sain suolen toimimaan joka päivä ihan kellontarkasti.

    • boo3

      Itsellä tulee heti huono olo jos syömisen väli on yli 4 h päiväaikaan, yölläkin käyn syömässä myslipatukan tai kaksi. Oma närästykseni ilmeni vain oksennustaudin kaltaisilla oireilla joten kärvistelin viikkoja ennekuin soitin lääkärilleni joka kirjoitti puhelin reseptin somaciin. Siihen loppu oireet ku seinään ja huono olo pysyy koko päivän pois. Syön myös relaa päivittäin ja juon piimää lasin kaksi koska se on hyväksi mun mahalle :) somacin kanssa voin onneksi syödä lähestulkoon mitä vain, pelkästään kahvia ja tupakointia välttelen tarkoituksella.

    • mitä tää on?

      Minulla nyt 3 kk jatkunut oksettava olo, röyhtäily, vatsa murisee ja löysällä välillä, univaikeuksia tämän takia... Nyt viimeiset 3 päivää ruoka ei ole maistunut kunnolla ja tosi väsynyt olo, mitään ei jaksa tehdä. Minulla on oksennuskammo, ja kertaakaan en ole vielä oksentanut mutta aina sitä oksentamista saa pelätä :( käyn psykiatrin kanssa juttelemassa joka viikko sillä minulla on todettu lievää masennusta. He väittävät siellä tämän johtuvan psyykkisistä ongelmista, mutta en oikein itse tiedä mistä voisi johtua. Melkein joka yö herään todella huonoon oloon ja saatan olla pari tuntia hereillä ennen kuin olen taas niin väsynyt että silmät ei vaan pysy auki, ja sitten aamulla kaikki ok. Koulussa tämä taas jatkuu ja panikoin tunneilla että mitäs jos alkaa oksettaa ja sitten huono olo pahenee. Stressaan myös hyvin pienistäkin asioista. Kaipaan apua, tää ei oo enää yhtää kivaa :(

      • msas-analyysi

        On ollut kurja lukea miten paljon kärsitte huonovointisuudesta. Itse uskon että usein tällaiset vaivat johtuu väärästä ruokavaliosta. Monelle esim. pitkälle käsitellyt maitotuotteet ja vehnä eivät sovi, ja ne voivat aiheuttaa mitä merkillisimpiä oireita. Suosittelen ottamaan selvää msas-analyysistä. Tästä on todella moni saanut avun. Sillä voidaan selvittää itselle sopimattomat ruoka-aineet ja muutenkin kehon tilaa. Menkää ihmeessä kokeilemaan. Pieni hinta hyvästä olosta. Tällai varovaisesti vaan nyt kommentoin, vapaudun ainakin vastuusta.. Itse ja mun lapset ollaan saatu apu tosta vaikka mihin. Maito todettiin sopimattomaksi meille, ja siihen loppuivat monenmoiset oireet. Verikokeet ei allergiaa paljastanut. Mutta siis, MSAS-analyysi, Suosittelen.


    • Tyttö17

      Vanha viesti, mutta itellä on ollut ihan samanlaisia oireita. Tosin pahoivoinnin syyksi taisi selvitä ainakin osittain laktoosi-intorelanssi. Olen siis niitä intorelantikkoja, jotka eivät saa mahakipuja, mutta vatsa oireilee ja tuottaa liiallista happoa, joka nousee kurkkuun ja kurkkua alkaa ahdistaa ja tulee todella huono ja heikko olo. Kannattaa käydä latkoosikokeessa eli verikokeessa. (: Kuitenkin itellä on maha mennyt sekaisin pelkästään nakeista.. hmm.. o:

    • sarah-90

      Minun oireeni alkoivat kun lopetin kahvin juonnin. Aloin voida pahoin joka päivä joinain päivinä oksensin joinain en. Ummetus oli kova ja aloin hoitaa sitä visiblin kuidulla. visiblin kuidun kanssa suoli toimi joka aamu silti päivällä oli ripulia ja illalla pelkkää limaa. kun lopetin kuidun paino tippui 5 kg. Oksentaminen onneksi loppui. Rupesin juomaan uudestaan kahvia suolisto ongelmat jatkuivat ummetusta, jatkuvaa limaa. välillä tummaa välillä kirkasta limaa. Välillä oli kiire juosta vessaan ja tuli pelkkää kirkasta limaa.

      Nyt hakeuduin vatsalääkärille kun aloin olla jo poikki tämän suoleni kanssa ja ajattelin että masennun ihan totaalisesti. Sain ärtyvän suolen diagnoosin. kunnes labra testien tulokset tulivat ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.

      • yäk.

        Pakko kirjoittaa tänne, vaikka viestit jo aika vanhoja.
        Itselläni alkoi pahoinvoinnit kun salama kirkkaalta taivaalta noin pari vuotta sitten.
        Olin sinä iltana juonut kaksi isoa tölkkiä energiajuomaa ja yhtäkkiä alkoi ihan kamala pahoinvointi joka johti oksentamiseen, sen jälkeen pahoinvoinnille ja oksentelulle ei loppua näkynyt. Lääkäriin menin vasta kun pahoinvonti sekä jatkuva oksentelu oli jatkunut puolisen vuotta ja alkoi haitata hirveesti koulun käyntiä mikä ei muutenkaan hirveesti kiinnostanut. Lääkärit ei osannut sanoa juuta eikä jaata, kuvittelivat varmaan, että mun päässä on vikaa. Verikokeet ja muut näytteet olivat erinomaisia. Lääkkeeksi sain muistaakseni somacin, josta ei hyötyä ollut. Aloin huomata, että kahvin juonti johti oksentamiseen, samoin energiajuomat ja mausteinen ruoka. Muut ruuat vain pahoinvointiin. Vuoden kärsimisen jälkeen pahoinvoinnit ja oksentelut loppui kuin seinään. Tästä nyt se muutama vuosi aikaa ja tuntuu vähän siltä, että tää alkaa alusta.. pahoinvointia nyt jo muutaman päivän, ihan samanlaista kun aikasemmin. Kirottu olkoon pahoinvoinnit ja muut ruuansulatus ongelmat. Prkl.


      • vieras4
        yäk. kirjoitti:

        Pakko kirjoittaa tänne, vaikka viestit jo aika vanhoja.
        Itselläni alkoi pahoinvoinnit kun salama kirkkaalta taivaalta noin pari vuotta sitten.
        Olin sinä iltana juonut kaksi isoa tölkkiä energiajuomaa ja yhtäkkiä alkoi ihan kamala pahoinvointi joka johti oksentamiseen, sen jälkeen pahoinvoinnille ja oksentelulle ei loppua näkynyt. Lääkäriin menin vasta kun pahoinvonti sekä jatkuva oksentelu oli jatkunut puolisen vuotta ja alkoi haitata hirveesti koulun käyntiä mikä ei muutenkaan hirveesti kiinnostanut. Lääkärit ei osannut sanoa juuta eikä jaata, kuvittelivat varmaan, että mun päässä on vikaa. Verikokeet ja muut näytteet olivat erinomaisia. Lääkkeeksi sain muistaakseni somacin, josta ei hyötyä ollut. Aloin huomata, että kahvin juonti johti oksentamiseen, samoin energiajuomat ja mausteinen ruoka. Muut ruuat vain pahoinvointiin. Vuoden kärsimisen jälkeen pahoinvoinnit ja oksentelut loppui kuin seinään. Tästä nyt se muutama vuosi aikaa ja tuntuu vähän siltä, että tää alkaa alusta.. pahoinvointia nyt jo muutaman päivän, ihan samanlaista kun aikasemmin. Kirottu olkoon pahoinvoinnit ja muut ruuansulatus ongelmat. Prkl.

        Kokeile pitää ruokapäiväkirjaa, sieltä voi löytyä syy?


    • tarpeeksi kokenut

      Jos näille ehdottaa että pää syy voisi olla korvien välissä- eivät oo tietonakaan. Silloin joutuisivat tunnustamaan olevansa niitä samoja "hulluja" , masentuneita joita itse ovat aina halveksineet. Heh.
      Kyllä- masennus ja paha mieli (=ei hulluus) voivat ilmetä fyysisinä oireina!

    • Jokui12

      Kärsin 7-vuotiaana iha samasta. Oli kesä pilal ku koko aika oli paha olla ja mahaa sattu. Sillo pääsiäisenä oli miul ollu vatsatauti viikon.lääkärit anto lääkkeitälääkkeitälääkkeitä eikä mikää auttanu. Sit se lähti pois enneku täytin 8.

    • ipa1

      Mulla on ollut oksennusfobia niin kauan kuin muistan. Kesäsin kaikki menee ihan hyvin, mutta talvella kun norot jyllää kärsin psyykkisesti koko talven. Lisäksi se että on jatkuvia vatsavaivoja ei kyllä auta asiaa. Tällä hetkellä on ollut kohta viikon vatsavaivoja, huonon olon tunne tulee aina välillä, muutaman kerran päivässä ihan mihin aikaan tahansa. En osaa yhdistää huonoa oloa mihinkään. Viikko sitten tämä kaikki alkoi kunnollisella ripulilla ja huonolla ololla joka kesti monta tuntia.
      Vatsavaivoista olen kärsinyt enemmän nyt ainakin noin 4 vuotta. Välillä menee paremmin mutta välillä menee todella huonosti. Välillä on ummetusta ja ilmavaivoja välillä ripulia ja pahoivointia, niin rajua että odotan jo että oksennus tulisi mutta ei tule. Pulssi nousee silloin reilusti koska kammoan oksennusta ja jopa itse pahoinvointia jo. En ole koskaan käynyt vaivojeni takia lääkärillä, koska pelkään lähetystä gastroskopiaan.
      PItäisikö mennä lääkäriin tai vaan olettaa että kaikki on psyykkistä? En tosin sitä usko kun tulee tälläisiä oireita..

    • annikka1

      Liian alhainen veren rauta arvo eli siis anemia voi aiheuttaa pahoinvointia. Onko sinulla suolistovaivoja. minulla kilpirauhasen vajaatoiminta hidasti suolen toimintaa ja aiheutti jatkuvaa pahoinvointia. mene ehdottomasti lääkäriin.

      • eläpurejenkkiä

        Moi

        Kannattaa lopettaa purkan jauhaminen niin ei tule ilmaa mahaan ja pahaolo lähtee.


    • x_70

      Ja älkää ihmiset ottako niitä laksatiiveja

    • Plim

      Itse kärsin reilun vuoden järkyttävästä olosta. Oksetti, turvotti, närästi, väsytti ja oli huono olo. Kaikki kokeet ja skopiat tehtiin - vain pieni tulehdus pohjukaissuolessa. Lääkäri määräsi 40 mg närästyslääkettä, auttoi eka ja sen jälkeen oireet paheni vaan. Vaihdettiin merkkiä ja laitettiin toinenkin lääke kaveriksi, jota syön edelleen tarpeen mukaan. Itse vaihdoin täysin laktoosittomaan ruokavalioon, ensimmäiset pari kk täysin gluteenittomalle, lihattomalle ja luoja, musta tuntuu että tulin kaikesta kipeäksi. N. PUoli vuotta myöhemmin paha olo lähti painonpudotuksen myötä, närästys jäi vaivoiksi. Nyt olen saanut kaikki ruoka-aineet takaisin ruokavalioon, paitsi että edelleen välttelen närästystä pahentavia eli rasvaisia, uppopaistettuja, tomaattia etc.

      Normipäivänä vatsani kestää lähes tulkoon kaikkea, mutta kun lipsun liian raskaaseen tai rasvaiseen ruokaan niin kaikki nuo vanhat oireet palaavat takaisin heti ja loppuvat vasta kun oksennan itseni tyhjäksi. Liikunta on ollut minulla iso apu, lähimmäisten tuki ja hyvä lääkäri sekä laihdutus. Myös laktoosi aiheuttaa mulle samanlaisen olon eli sitäkään vatsa ei kestä enää ollenkaan :) stressi on kuitenkin mulle pahempi kuin ruoka ja huono vellova olo on taattu kun jostain stressaa :)

    • hellumas

      Sain kilpirauhasen vajaatoiminta diagnoosin. Ensimmäiset oireeni olivatkin närästys ja pahoinvointi ja sen takana ollut hidastunut suolentoiminta.

    • s4wY67

      Mä saan oahoinvointikohtauksia jos siellä o joku pöpö esim metsän marjat jne. Sen hellittmiseksi minä oksennan työntämällä sormi kurkkuun. Tää on kyl syvältä juu>:(

    • 14vee

      olen 14, ja nyt 3 viikon-kuukauden ajan on ollut kummallista pahoinvointia. oksentelua ei lainkaan. tosiaan kurkussa ällö tunne ja maha välillä kipeä mutta ei aina. piparminttutee ja renniet tosiaan välillä auttavat, lääkärillä en ole vielä käynyt mutta saattaa ehkä johtua jostain stressi/jännityksestä, empä tiedä..

      • 14vee

        välillä jos oikee tuntuu että pala ois kurkussa niin kurkkupastilleista on ollut apua (erityisesti mython hunaja&sitruuna)


    • xlr_

      Kaksi pointtia vielä jos kärsii pahoinvoinnista, ja siihen liittyvästä ajoittaisesta metallin mausta suussa.

      1. Tarkista nukutko lähellä WLAN laitetta, jos tämä toteutuu
      a) sammuta laite yöksi.

      ... tai

      b) Siirrä laite kauemmaksi.

      Vaikutus korostuu, jos kehossa on yliherkkyyttä, metalleja / amalgaamia ym.
      elimistöön kuuluvia yhdisteitä.

      2. Kulkeeko matkapuhelin koko päivän taskussa. Valitettavasti voisit jättää sen pois. Varsinkin betonirakennuksen sisällä saat melkoisen annoksen sähkömagneettista säteilyä, vähiten (yllätys) ulkona suht. lähellä tukiasemaa.

    • tulevaisuudenvuoksi

      Tässä vaihtoehtoja joita ei tule ajatelleeksi: uusien asuntojen materiaalit aina seinistä lattioista ja kaapeista alkaen, ilmastointi, ulkoilman saasteet, lisäaineilla kyllästetyt elintarvikkeet, prosessoitu maito, meikki yms tuotteet, eli yhteenvetona ympäristö missä elämme ja ravinto mintä nautimme. Jatkuva pahoinvointi millä asteikolla tahansa kertoo elimistön myrkyttymisestä. Koska kaikki pyörii vain ja ainoastaan rahallisen edun tavoittelun ehdoilla ihmisille syötetään kuva virheellisestä ihmisestä virheettömässä maailmassa, vaikka asia on juuri päinvastoin, mitä elinkelvottomammaksi elinympäristömme tulee sen sairaimpia ihmiset ovat. Ihmisistä tehdään riippuvaisia ja niin katalalla tavalla että he eivät koskaan näe pahoinvointinsa tai pahan olonsa todellista syytä, eli sitä että elämme meille vääränlaisessa maailmassa ja yleensä pakosta koska ihmisille ei opetetta valinnanmahdollisuuden mahdollisuutta eikä sitä valitettavasi todellisuudessa edes ole sillä erakkomajaankin tuulet tuovat ilmansaasteet ja metsästettävät eläimet, marjat, sienet jsekä kalat ovat jo saastunneita. Ainoa mitä voimme tehdä on olla ostamatta meille "määrättyjä" elintarvikkeita ja kemikaaleja sekä vaatia myös tähän maahan oikeus vaihtoehtoiseen tuoteeseen ja myös saada niitä ostettavaksi. Enemmän huomiota myös "kemikaalimyrkyttömään" puhtaaseen veteen sekä asuinrakennusten materiaaleihin ja ammattitaitoiseen ihmisen terveyden huomioonottavaan suuniiteluun sekä toteututukseen. Taas kerran ihminen unohdetaan ja käännetään pahoinvoinnin syy vain ja ainostaan ihmisestä itsestä johtuvaksi.

    • Rutiinit

      ihmiset !!! Syökää säännöllisesti ja juokaa tarpeeksi vettä t. Ei enää pahaa oloa, närästystä eikä kuvotusta. Just samanlaisia oireita oli aikoinaan koko yläasteen ajan kun söin aina sillon tällön ku muistin. palasivat heti takaisin kun viikon söin miten sattuun ja unohdin juoda vettä.

    • Tietoinenoon

      Lue viesti"Runsaasti ilmaa"/Ulosteviljely.Nuo oireet kuuluivat myös tähän vaivaan.Pelkkä ruuan ajatus yökötti.

    • Anonyymi

      Samoja vaivoja mullakin. Etenkin oksettava ja täysolo on tosi tukalat. Ei voi keskittyä mihinkään, kun olotila sen verran voimakas.

      Sain lähetteen tähystykseen; ei syytä. Kuulemma toiminnallinen vatsavaiva ja itse pitää löytää syy ja helpotus ulkoisista tekijöistä. Sain tavallista närästyslääkettä hieman vahvempana (zolt, somac). Siirryin kevyempään ruokaa niin on nyt helpottanu, myös muutama kilo painoa tippunut. Tulee 1-2krt/kk, kun ennen useemman kerran viikossa. Ja monesti pelkkä renniekin auttaa.

      Enpä voi kummemmin auttaa, kuin seuratkaa ruokailua pienentäkää annoksia ja välttää tiettyjä ruokia (rasvaisia etenkin). Painon pudotus, vatsa alueen rasva saattaa siirtää vatsalaukkua yms."väärään asentoon" ja siten aiheuttaa tätä. Minulla tämä paheni raskauden aikana eikä helpottanut synnytyksen jälkeen, jolloin kiloja jäi. Mutta vaiva on ollut kylläkin jo ennen raskauksia.

      • Anonyymi

        Hei! Lohduttavaa, että täällä on muitakin tältä vuodelta. Miten on sujunut tuon kirjoituksesi jälkeen?

        Itsellänikin on samanlaista vaivaa, huono olo ja tunne kurkussa usein, mutta en ole oksentanut. Sain lähetteen verikokeisiin ja ensi viikolla sinne sitten. Toivottavasti sieltä saa jotain vastauksia.

        Ja kiitos kaikille tänne kommenttiosioon kirjoittaneille, on lohdullista lukea että ei ole ainoa ja täältä löytää myös keinoja mitä ehkä kokeilen tulevaisuudessa! Jos joku sattuu lukemaan tätä nyt: millainen tilanteenne on nykyisin?

        Tsemppiä kaikille❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Lohduttavaa, että täällä on muitakin tältä vuodelta. Miten on sujunut tuon kirjoituksesi jälkeen?

        Itsellänikin on samanlaista vaivaa, huono olo ja tunne kurkussa usein, mutta en ole oksentanut. Sain lähetteen verikokeisiin ja ensi viikolla sinne sitten. Toivottavasti sieltä saa jotain vastauksia.

        Ja kiitos kaikille tänne kommenttiosioon kirjoittaneille, on lohdullista lukea että ei ole ainoa ja täältä löytää myös keinoja mitä ehkä kokeilen tulevaisuudessa! Jos joku sattuu lukemaan tätä nyt: millainen tilanteenne on nykyisin?

        Tsemppiä kaikille❤️

        Minulla ollut pahoinvointia nyt monta kuukautta, jatkuvasti, joskus ihan oksettaa kunnolla mutta harvoin olen oksentanut. Pyörryttää, en pysy pystyssä, välillä kaikki pyörii, mahdoton uupumus, en meinaa pysyä hereillä myöskään ja oksettaa tuntuu siis ihan hirveältä joten suurimman osan ajasta vaan nukun. Mutta niinä päivinä kun ei ole mahdollista nukkua yli 17 tuntia niin tosi koville ottaa..Painoa pudonnut 10kg..En tiedä mikä on mutta hirveetä on ja lääkärillä kävin, ei keksinyt mikä on, lisätutkimuksia edessä saa nähdä mikä on... En tiedä liittyykö nämä väsymyksrt ja huonot olot edes toisiinsa mutta ne minua riivaa, jos jollain ollut samaa kertokaa toki koska minä en tiedä. Jotenkin aina väsyttää ja aina oksettaa ihan sama mitä tai paljon syön tai juon tai nukun...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ollut pahoinvointia nyt monta kuukautta, jatkuvasti, joskus ihan oksettaa kunnolla mutta harvoin olen oksentanut. Pyörryttää, en pysy pystyssä, välillä kaikki pyörii, mahdoton uupumus, en meinaa pysyä hereillä myöskään ja oksettaa tuntuu siis ihan hirveältä joten suurimman osan ajasta vaan nukun. Mutta niinä päivinä kun ei ole mahdollista nukkua yli 17 tuntia niin tosi koville ottaa..Painoa pudonnut 10kg..En tiedä mikä on mutta hirveetä on ja lääkärillä kävin, ei keksinyt mikä on, lisätutkimuksia edessä saa nähdä mikä on... En tiedä liittyykö nämä väsymyksrt ja huonot olot edes toisiinsa mutta ne minua riivaa, jos jollain ollut samaa kertokaa toki koska minä en tiedä. Jotenkin aina väsyttää ja aina oksettaa ihan sama mitä tai paljon syön tai juon tai nukun...

        Hei,

        Minulla oli myös pitkään pahoinvointia, mutta lopulta syy löytyi ruoasta. Minulle pahoinvointia aiheuttaa: pähkinät, vehnä, ohra, ruis, kaura ja maito. Ei ole keliakiaa, eikä testillä näkyviä allergioita. Lääkäri sanoi, että kaikki allergiat ei näy labratestissä. Välttämis-altistuskokeella selviää. Kannattaa kokeilla, löytyisikö syy ruoasta. Lisäksi epäilen pahoinvoinnin aiheuttajaksi joitakin lisäaineita, mutta niistä en ole saanut vielä selvää, mikä voisi olla. Kun syön lisäaineetonta ruokaa ja jätän pois yllä mainitsemani ruoka-aineet, niin pahoinvointi on vähinnyt kokonaan. :)


    • Anonyymi

      Ihanaa että täällä on vielä muitakin, vaikka keskustelu onkin yli kymmenen vuotta vanha. Mulla kans pahoinvointia, joka kestänyt nyt jo kohta kaksi kuukautta. Toivottavasti saan vielä selville mistä johtuu, hirveesti tsemppiä kaikille samoista vaivoista kärsiville! ❤️

      • Anonyymi

        Tuli myös vähän parempi mieli kun on uudempiakin kirjoituksia.
        Minulla on ollut kohta pari vuotta inhottavia vatsa oireita, toki niitä on ollut vähän tilapäisesti jo nuoruudesta asti.
        On kuvottava olo, nyt päässäkin outoa oloa.
        Olen kärsinyt kyllä viime vuosina jatkuvaa, sanoisiko matala-asteista stressiä. Olen käynyt lab. kokeissa, joissa ei ole tullut mitään varsinaista syytä esiin. En ole pystynyt syömään vilja eikä maitotuotteita pitkään aikaan. Nyt on ollut joulun aikana nuo suklaat, jota olen hiukan maistanut ja tulee paha olo, aiemmin siedin joitakin laatuja niistäkin.
        Sen olen myös huomannut, että hyvin herkästi reagoin kaikkeen negatiiviseen. Olen myös tutkinut sokeririippuvuutta, koska sitäkin varmaan on.
        Olen käynyt lääkärissä, mutta en ole saanut oikein apua, somacia ja ssri lääkkeitä, mutta jälkimmäisiä en ole ottanut, kun tulee vielä pahempi olo.
        Olen myös tutkinut säteilyjä, joita tänä päivänä on paljon, vaikka niistä ei saisi puhua.
        Ilmeisesti kuulun herkkiin ihmisiin, koska sisaruksillani ja lapsellani on myös herkkyyksiä, usein saa paniikkihäiriö diaknoosin

        Olisi tosi hyvä jos kuulisi joltakin, jos on saanut tilannetta jollalon tavoin helpottamaan.


    • Anonyymi

      Naurettavaa et tartten monen tunnin ruokalevon

    • Anonyymi

      Onko lisäksi väsymystä? Tai ajattelun hitautta?Itselläni löydettiin kilpirauhassyöpä...pistin kaikki oireet stressin syyksi ja syöpä onneksi löytyi vaikkakin vahingossa hyvän lääkärin tarkistuksessa.No vuosia myöhemmin tuli kauheet mahakivut ja oksentelu...löytyi suolistosyöpä viime metreillä ja selvisin ihmeen kaupalla siitäkin.Toki siinä oli verikokeen tuloksetkin päin honkia tukemassa jonkin olevan pielessä.

    • Anonyymi

      Testaa apteekin "somac". Se alkaa tehoamaan kolmantenapäivänä jos sulla on refluksia

    • Anonyymi

      Itsellökin tuo sama vaiva ollut nyt löhes 2 kk, iskee aina iltaisin kun menee makuuasentoon. Samalla usein sattuu vatsan oikealle puolelle (omasta perspektiivistä oikealle). En ole haketutun mihinkään löökörille tai verikokeisiin. En ole itsekään oksentanut. Alkoi muistaakseni kesäloman lopussa kun olin mökillä ja söin kanawokkia. Itsellä ei tunnu leuassa tai kurkussa erityisemmin.

      Outoa

    • Anonyymi

      Samoin ,mutta pelottaa mikä on taustalla.Koita jsksaa👍🤗

    • Anonyymi

      Itselläni on juuri nyt outoja ja samoja oireita kuin monella teistä. Mutta itse tiedän ettei kyse ole rautatableteista juuri sen takia kun niitä olen syönyt jo 5 vuotta ja tiedän kuinka tämänkaltaiset oireet tulevat niistä. Mutta nyt kun ne lopetin hetkeksi lääkärin ohjeen mukaan niin meni pari kk ja tämä alkoi. En ole sulkenut raskautta vielä pois mutta epäilen.

      • Anonyymi

        Jatkan tuohon äskeiseen vielä sen, että mulla siis on kaikki noi oireet just et ylävatsa on kipeä, huono-olo, kurkunpäällä paine ja ruokatorvessa ja keuhkoissa, mutta kaiken lisäksi mulla on pääkipu ihan hirveä ja kylmä ja kuuma vuorotellen muttei ole kuumetta? Enkä ole kipeä aivan muuten pirteä normaali eikä yhtään kipeä olo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan tuohon äskeiseen vielä sen, että mulla siis on kaikki noi oireet just et ylävatsa on kipeä, huono-olo, kurkunpäällä paine ja ruokatorvessa ja keuhkoissa, mutta kaiken lisäksi mulla on pääkipu ihan hirveä ja kylmä ja kuuma vuorotellen muttei ole kuumetta? Enkä ole kipeä aivan muuten pirteä normaali eikä yhtään kipeä olo

        Minulla on ollut kolmisen viikkoa jatkuvasti etova olo, joskus suorastaan oksettaa,
        mutta en ole oksentanut.
        Kummallisinta on, että koska pahooinvoinnista huolimatta on syötäväkin,
        paha olo lievittyy kun on syönyt. En tajua tätä.
        (eläkeläinen)


    • Anonyymi

      Mul on sama mut en tiiä mikä sul ja mul on

    • Anonyymi

      Precosa lääkettä suosittelen kaikkiin vatsavaivoihin. Parissa tunnissa vie ripulin ja huonon olon pois.

    • Anonyymi

      Mulla alkoi tää pari kk sitten. Pahoinvointia, närästysoireita, oksettaa jatkuvasti mutta ainakaan vielä en ole oksentanut..nykyään syön todella vähän sillä oireet pahenevat söi mitä tahansa. Kaikenmaailman gluteenittomat ja laktoosittomat yms kokeiltu, keliakia testit tehty ja monet labrat otettu, vatsakin on ultrattu. Syytä ei vaan tunnu löytyvän. Närästyslääkket ei auta, kuukauden kuurin söin Somacia. Raskauden mahdollisuutta ei ole. Olen tällä hetkellä sairaslomalla koska olo on niin huono että kykenen juuri ja juuri kaupassa käymään, joinain päivinä ei saa edes silmiä pysymään auki kun on niin heikko ja väsynyt olo. Alkaahan tämä olla jo henkisestikin rankkaa mutta en usko että syypää on pääkopassa, ennen tätä elin aktiivista elämää ja kaikki oli elämässäni todella hyvin! Onko täällä ketään joka painii saman ongelman kanssa? Vertaistuki olisi enemmän kuin tervetullutta. 😣

      • Anonyymi

        Siis muinullakin on alkanut nämä samat oireet noin kaksi/kolme viikkoa sitten. Palan tunne kurkussa, vaikeuksia niellä mitä tahansa ruokaa ja välillä jopa vettä, vaikeaa hengittää, heikko olo, ylävatsan kipuja, oksentamistunne ilman oksennusta, kuiva kurkku ja kaikkea tätä… On myös pelko siitä, että ruoka tai juoma joka menee mielusta alas menisikin ”väärään kurkkuun”, sillä semmoinenkin tunne on juodessa ja syödessä. Ihan hirveetä on ollut.

        Kävin lääkärissä ja ohjasivat ottamaan somacin kaltasta lääkettä ja luulevat tämän olevan syy, että saa nähdä jos tästä parantuu. Ainoa omituinen on nyt se, että jopa hengityksessä on vaikeuksia ja tuntuu siltä kuin kurkku olisi nielun kohdasta turvonnyt tai että jotain olisi siellä kummasti. Ei siis välttämättä ”palan tunne”, mutta turvonneen nielun olo joka tekee hengittämisestä, syömisestä ja juomisesta epämukavaa ja mieluiten vältettävää (hengitys poislukien).

        Onko kellään tullut tähän mitään järkevää vastausta vuosien aikana? Onhan täällä kaikenlaista tullut vuodesta 2006 vastaukseksi, mutta kysyn nyt kummiskin.


    • Anonyymi

      Itsellä myös huonoa oloa, palan tunnetta kurkussa ja tuntuu kuin kurkku olisi turvonnut ja kuiva. Oletteko saaneet omiin ongelmiinne apua/diagnoosia?

    • Anonyymi

      Vaikuttaa verenkierto häiriöiltä aivoissa?☠️

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4634
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      248
      2314
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1730
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1467
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      318
      1435
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1141
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1110
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      995
    Aihe