Saab -kuulumisia Sveitsistä

Turbo Sensonic

Olin viime viikon loppupuolen yhdistetyllä työ-
ja lomamatkalla Sveitsissä. Ostin lentokentältä
Sveitsiläisen Auto Illustrierte -autolehden,
koska siinä oli tuning special -osio, jossa oli
Hirsch Performance (www.hirsch-performance.ch)
aika hyvin edustettuna. Ostin samalla myös
saksalaiset Euro Tuning ja MOT -autolehdet
matkalukemiseksi junamatkalle, joka oli (ja on
joka kerta) todella pitkästyttävä!

Auto Illustrierte:ssa oli Hirschin virittämä 9-5
Aero Troll, josta oli kutiteltu irti 310 hv, 440
Nm ja Euro Tuningissa 9-3 TiD, josta oli
kutiteltu irti 137 hv. MOT:ssa oli taas
puolestaan uuden 9-5:n testi sekä juttua uudesta
turvavyöstä, jota Saab on kehittelemässä.

Tuosta 9-5 Aero Trollista voisi mainita vielä sen
verran, että sen suorituskyky on sangen hyvä:

0-100 km/h 6,1 s.
80-120 km/h 4:lla 4,8 s.
80-120 km/h 5:lla 7,3 s.

Samassa lehdessä oli viritetty Porsche 911 Turbo,
jossa oli tehoa 630 hv ja vääntöä 650 Nm.
Kyseisen auton lukemat:

0-100 km/h 4,3 s.
80-120 km/h 5:lla 4,7 s.
80-120 km/h 6:lla 7,0 s.
(Porschessa on kuusilovinen laatikko)

Eihän etuvetoinen auto pärjää nelivedolle 0-100
km/h kiihdytyksessä, mutta jos noita
ohituskiihtyvyyksiä vertaa (molemmat testit Auto
Illustrierten tekemiä), niin ei Saabin tarvitse
yhtään hävetä Porschelle, jossa on
kaksinkertaisesti Saabin tehot 10 heppaa vielä
päälle!

Koska ostin nuo lehdet lentokentältä, ja tiesin,
että matkani hotellilta töihin kulki Auto Koch
AG:n ohi (joka on Hirschin jälleenmyyjä), niin
olihan tuolla autoliikkeessä pakko käydä
juttelemassa myyjien kanssa ja koeajamassa 9-5
Aero Trollia!

Joten menin käymään kaupassa ja juttelin melko
pitkään myyjän kanssa. Hän kertoi, että uusi 9-5
tulee myyntiin syyskuussa ja uusi 9-3 tulee
myyntiin ensi vuoden syyskuussa. Auto on sedan ja
tehorepertoaari on 185-250 hv riippuen eri
moottorivaihtoehdoista. Vuoden päästä 9-3 sedanin
esittelystä tulee markkinoille farmarimalli ja
kaksi vuotta farmarimallin markkinoille tulon
jälkeen autosta tulee "Cross Country" -
nelivetoversio sekä uusi 9-3 Cabriolet.

Myyjä oli käynyt ajamassa uutta 9-5:sta radalla
sen esittelytilaisuudessa ja myönsi, että auto on
helvetin hyvä ajaa, mutta hänen mielestään 250 hv
siirrettynä etupyöriin alkaa jo ehkä olla
etuvetoisen auton "rajamailla". Enempi voisi jo
olla liikaa. Samaa sanoi Auto Illustrierte -lehti
9-5 Aero Trollista, jossa oli vieläpä 310 hv.

Juttelin myyjän kanssa Saabien virityksistä ja
hän oli sitä mieltä, että Hirsch on kyllä no. 1
maailmassa, kun puhutaan Saabin virityksestä
(näinhän väittää näköjään lähes jokainen Saabia
virittävä pulju). Samaa väitti myös Auto
Illustrierte -lehti. Ilmeisesti sveitsiläisten
täytyy vähän päästä röyhistelemään rintaansa.

Koska salkkuuni oli jäänyt BSR:n NG900:n steg 1:n
teho- ja vääntökäyrät, näytin niitä myyjälle.
Hänen kommenttinsa oli: "no joo, mutta katsopa
vääntökäyrää. Vaikka tässä virityksessä max.
vääntö on 346 Nm, niin Hirschin vastaavassa
tuotteessa max. vääntö on 310 Nm, joka säilyy
lähes koko kierrosalueen alusta loppuun (2100-
6000 rpm) saakka."

En viitsinyt lähteä kinaamaan asiasta, vaan
kysyin mieluummin, että saisinko koeajaa pihalla
seissyttä mustaa 9-5 Aero Trollia, joka (ikävä
kyllä) oli automaatti (280 hv, 350 Nm). Vastaus
oli, että "joo mikäs siinä."

Autossa oli Hirschin itse valmistuttamat 18 -
tuuman aluvanteet, joihin oli stanssattu Hirschin
logo. Autoon oli vaihdettu suurempi Garrettin
turbo, virityslastu, rosteripakoputki,
ilmafiltteri, suurempi välijäähdytin, alustasatsi
ja niin edelleen. Kun avasin auton oven,
huomasin, että autossa oli samanlaiset penkit
kuin 9-3 Aerossa (ja Viggenissä), jotka oli
kuulemma verhoiltu uudestaan käsityönä. Penkin
selkänojaan, johon Viggenissä on stanssattu
Viggenin logo, oli laitettu Hirschin logo. Ovien
verhoilu oven keskikohdalta oli käsinommeltua
nahkaa, erittäin upea! Kojelauta oli hiilikuitua,
samoin myös ovien kynnykset. Oven kynnyksessä
luki kultapinnoitetulla TROLL. Otin autosta pari
kuvaakin, kun sattui onneksi olemaan kamera
mukana.

Autolla ajaminen oli todella hauskaa. Vaikka se
olikin automaatti, niin se oli huomattavasti
parempi ja vikkelämpi (ja varsinkin vakaampi)
ajaa kuin standardi automaatti Aero. Auton hinta
oli noin 56000 CHF (autolla ajettu n. 6000 km).
Uuden 9-5 Aero Trollin hinta (manuaali 310 hv,
440 hv) on 79900 CHF. Hinnat Suomen markoissa saa
kertomalla lukemat 3,9:llä.

Otin vielä liikkeestä lähtiessäni mukaan Hirschin
hinnaston ja esitteen, jossa kerrotaan
lisävarusteiden ja viritysten hinnat ja
viritysten teho- ja vääntökäyrät sekä
ohituskiihtyvyydet virityksen jälkeen.

Lukiessani Auto Illustrierte –lehteä tuli
vastaani toinenkin sveitsiläinen Saabia virittävä
firma, josta en ollut ennen kuullutkaan,
nimittäin Titan AG (www.titan.ch). He
mainostivat, että heidän virittämästä 9-5 Aerosta
saa tehoa irti 300 hv. Pakkohan sitä oli käydä
vielä kyseinen firma tsekkaamassa ennen
kotimatkalle lähtöä. Joten en mennytkään junalla
suoraan Zürichin lentokentälle, vaan suoraan
kaupunkiin ja Titan AG:lle. Heillä ei
valitettavasti ollut yhtään viritettyä demoautoa,
jota olisi päässyt testaamaan, mutta otin heidän
hinnastonsa ja esitteensä mukaan. Ihmettelen
vain, että kyseinen firma mainitsee, että tehoa
löytyy 300 hv, mutta vääntömäärästä, teho- ja
vääntökäyristä sekä ohituskiihtyvyysajoista ei
ole minkäänlaista informaatiota.

No joka tapauksessa oli antoisa matka ja pääsi
kokeilemaan, miltä 9-5 Troll tuntuu (vaikkakin se
oli automaatti) ja sai vähän tietoa Saabin eri
mallien markkinoille tulemisesta. Tuskinpa
suomalaiset Saab –myyjät tietävät tulevien
mallien markkinoille tulosta edes puoliakaan,
mitä tuo kaveri Auto Kochissa tiesi.

Noista sveitsiläisistä ja saksalaisista
autolehdistä vielä sen verran, että täytyy antaa
tunustusta Auto Illustriertelle ja MOT:lle, että
he mittaavat testeissään myös ohituskiihtyvyydet,
eivätkä pelkkiä ”maagisia” 0-100 km/h –lukemia.
Hyvä niin.

18

1949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aero9000

      Tuossa olikin mielenkiintoista lukemista, olisko
      mahdollista saada nähdä ne kuvat kunhan olet
      kehittänyt ne ja ne esitteet olisi kanssa kiva
      lukea, se on kyllä totta jos kysyt täältä jota
      olet lukenut TM:stä Saab-liikkeen edustajat ei
      myönnä mitään tulevista malleista.

      • Turbo Sensonic

        Voin skannata ne sinulle ja lähettää
        sähköpostissa, jos annat sähköpostiosoitteesi. En
        ole vielä kehittänyt kuvia, mutta ajattelin viedä
        ne tänään kehitykseen.


    • Logo

      em. Porschen kuljettaja vaihtaisi 80km/h:n
      vauhdissa alas kakkoselle ja se olisi sitten
      siinä.

      Samalla tavalla aiemmin Saabin mainoksessa
      kerrottiin 9000 Turbon olevan nopeampi kiihtymään
      kuin Ferrari Testarossa. Kuitenkin siinä
      jätettiin kertomatta että Fefen 5-vaihde riittää
      liki 300 km/h:n. Ei taida 9000 päästä ihan
      samoihin lukuihin. Ja jos Fefeä kiihdyttäisi 2-
      vaihteella niin tulos olisi toisenlainen.

      Omasta mielestäni tuollaisella 80-120km/h
      luvuilla ei oikein tee mitään käytännössä. En
      itse ikinä lähde perästä ohittamaan 5-vaihteella
      jos lähtönopeus on sama. Alas vaihto 3.- tai 4.-
      vaihteelle on huomattavasti turvallisempaa
      kuin "jurnuttaa" 5-rinnalla lusikka tiskissä ja
      miettiä ehtiikö takaisin omalle kaistalle
      ennekuin vastaan tuleva rekka mankeloi.

      Osalla on aivan älytön harhaluulo että
      varoivainen ohittaja on se turvallisin ohittaja.
      Juuri he lähtevät ohittamaan 5-vaihteella ja
      varovat ajamasta pätkääkään yli 110km/h:ä.
      Samalla ohitusmatka venyy ja kukaan muu ei pääse
      ohitse.

      Omasta kokemuksesta voin sanoa että ei ole kiva
      yrittää ohittaa rekkaa kun edellä ohittava jääkin
      eteen mummoilemaan 110 ja vastaantulevan rekan
      keula lähestyy ja toinen vain kruisailee.

      Tässä nyt tuli hieman liikennepoliittistakin
      kannanottoa, jolla ei ole mitään tekemistä sinun
      artikkeli kanssa. Tuli nyt kuitenkin purnattua...

      • Aero -89

        ehkä 70% kuljettajista ohittaa mieluummin isolla
        vaihteella, kuin pykältää pienempää.. Ja
        Saabeissa on vääntöhuiput juuri siellä järkevissä
        ajo-/kierrosnopeuksissa... elikkä ei tarvi
        välttämättä riivittää... Ite kyllä kiihdyttelen
        reippaasti vaihteita käyttäen, mutta olen
        kokeillu viitosellakin ja hyvin kiihtyy
        satasesta; väitän että jää 1,3 corolla
        tms. "tavallinen auto" jälkeen, vaikka kuinka
        polkis/pykältäis..


      • Teemu
        Aero -89 kirjoitti:

        ehkä 70% kuljettajista ohittaa mieluummin isolla
        vaihteella, kuin pykältää pienempää.. Ja
        Saabeissa on vääntöhuiput juuri siellä järkevissä
        ajo-/kierrosnopeuksissa... elikkä ei tarvi
        välttämättä riivittää... Ite kyllä kiihdyttelen
        reippaasti vaihteita käyttäen, mutta olen
        kokeillu viitosellakin ja hyvin kiihtyy
        satasesta; väitän että jää 1,3 corolla
        tms. "tavallinen auto" jälkeen, vaikka kuinka
        polkis/pykältäis..

        Mutta silti hölmöä vertailla kiihtyvyyksiä isoilla
        vaihteilla urheiluautojen kanssa, joiden
        välitykset ovat jotain ihan muuta kuin Saabeissa.


    • Turbo Sensonic

      Ai niin, unohtui aivan kertoa, että bensa (95E)
      maksoi Sveitsissä 1,33CHF, eli 1,33CHF*3,9 = 5,19
      FIM! Kylläpä käyp katteeks sveitsiläisiä!

    • Eki

      Autojen välitykset on vissiin pikkuisen
      erilaiset ;)

      Vain IDIOOTIT ohittaa isoimmalla vaihteella -
      varmaan sitä samaa porukkaa jotka ajaa
      moottoritielle rampista neljääkymppiä(isoimmalla
      vaihteella) ja ihmettelee miksei mahdu tielle.
      Aivan järjetöntä liikenteen vaarantamista
      MOLEMMAT!

      ...Jos ei jaksa vaihtaa pienemmälle pitää ostaa
      automaatti.

      • Turbo Sensonic

        Täällä on kritisoitu aika paljon tuota
        ohituskiihtyvyysvertailua. Omasta mielestäni se
        on kuitenkin hyvä tapa ilmoittaa auton
        suorituskyky (eli tietyllä vaihteella
        kiihdytetään tietyn nopeusintervallin mukaisesti
        ja mitataan kiihdyttämiseen kulunut aika), paljon
        parempi kuin tuo "maaginen" 0-100 km/h -lukema.

        Ihmettelen, että kukaan ei ole vielä ruvennut
        purnaamaan siitä, että tuossa Porschessa on
        kuusivaihteinen laatikko ja Saabissa
        viisivaihteinen, jolloin autojen
        ohituskiihtyvyyttä pitäisi muka testata samoilla
        vaihteilla laatikon vaihdelukumäärästä
        riippumatta. Tähän voisin sanoa, että tuossa
        sveitsiläisessä Auto Illustrierte -lehdessä oli
        myös kahden Golfin vertailu, nimittäin GTI 1.8T
        (150 hv) ja GTI 1.9 TDI PD (150hv). Bensakoneessa
        on viisivaihteinen laatikko, dieselissä
        kuusivaihteinen. Ohituskiihtyvyysvertailut:

        GTI 1.8T
        80-120 km/h 4. vaihteella: 8,5 s.
        80-120 km/h 5. vaihteella: 10,5 s.

        GTI 1.9 TDI PD
        80-120 km/h 5. vaihteella: 7,5 s.
        80-120 km/h 6. vaihteella: 9,7 s.

        Luvuista päätellen ei ainakaan omasta mielestäni
        ole epäreilua verrata autoja keskenään niin, että
        kumpikin kiihdyttää 80-120 km/h toiseksi
        suurimmalla vaihteella ja suurimmalla vaihteella.
        Itse asiassa olisi paljon epäreilumpaa verrata
        autojen ohituskiihtyvyyksiä samoilla vaihteilla
        kiihdytettäessä.


      • ...
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Täällä on kritisoitu aika paljon tuota
        ohituskiihtyvyysvertailua. Omasta mielestäni se
        on kuitenkin hyvä tapa ilmoittaa auton
        suorituskyky (eli tietyllä vaihteella
        kiihdytetään tietyn nopeusintervallin mukaisesti
        ja mitataan kiihdyttämiseen kulunut aika), paljon
        parempi kuin tuo "maaginen" 0-100 km/h -lukema.

        Ihmettelen, että kukaan ei ole vielä ruvennut
        purnaamaan siitä, että tuossa Porschessa on
        kuusivaihteinen laatikko ja Saabissa
        viisivaihteinen, jolloin autojen
        ohituskiihtyvyyttä pitäisi muka testata samoilla
        vaihteilla laatikon vaihdelukumäärästä
        riippumatta. Tähän voisin sanoa, että tuossa
        sveitsiläisessä Auto Illustrierte -lehdessä oli
        myös kahden Golfin vertailu, nimittäin GTI 1.8T
        (150 hv) ja GTI 1.9 TDI PD (150hv). Bensakoneessa
        on viisivaihteinen laatikko, dieselissä
        kuusivaihteinen. Ohituskiihtyvyysvertailut:

        GTI 1.8T
        80-120 km/h 4. vaihteella: 8,5 s.
        80-120 km/h 5. vaihteella: 10,5 s.

        GTI 1.9 TDI PD
        80-120 km/h 5. vaihteella: 7,5 s.
        80-120 km/h 6. vaihteella: 9,7 s.

        Luvuista päätellen ei ainakaan omasta mielestäni
        ole epäreilua verrata autoja keskenään niin, että
        kumpikin kiihdyttää 80-120 km/h toiseksi
        suurimmalla vaihteella ja suurimmalla vaihteella.
        Itse asiassa olisi paljon epäreilumpaa verrata
        autojen ohituskiihtyvyyksiä samoilla vaihteilla
        kiihdytettäessä.

        ... sen sijaan, että annetaan 80-120 luvut vain
        muutamilla suuremmilla vaihteilla. Eli pöytään
        kiihtyvyysluvut kaikilla vaihteilla, joilla 120
        saavutetaan ja mielellään vielä se paras tulos,
        kuinka se saavutetaan.
        Tämän jälkeen lukija voi itse päättää, mitä
        ajamisissaan/kiihdytyksissään arvostaa.


      • Turbo Sensonic
        ... kirjoitti:

        ... sen sijaan, että annetaan 80-120 luvut vain
        muutamilla suuremmilla vaihteilla. Eli pöytään
        kiihtyvyysluvut kaikilla vaihteilla, joilla 120
        saavutetaan ja mielellään vielä se paras tulos,
        kuinka se saavutetaan.
        Tämän jälkeen lukija voi itse päättää, mitä
        ajamisissaan/kiihdytyksissään arvostaa.

        Yleensä ohituskiihtyvyyttä mitattaessa autojen
        kiihtyvvydet mitataan 60-100 km/h, 80-120 km/h ja
        100-150 km/h intervalleilla kolmea suurinta
        vaihdetta käyttäen. Ainakin tuo mittaus kertoo
        jotain auton sitkeydestä ja väännöstä.

        Tuossa viritettyjen Porschen ja Saabin
        mittauksissa oli mitattu myös kiihtyvyydet 0-200
        km/h lähes 20 km/h välein. Omasta mielestäni
        tuossa 0- mittauksissa ei ole mitään järkeä, jos
        esim. verrataan takavetoista (tai nelivetoista)
        autoa etuvetoiseen autoon, koska tehokas
        etuvetoinen auto häviää 0- kiihdytyksessä
        tehokkaalle taka-/nelivetoiselle autolle, mutta
        ohituskiihtyyssuorituskyky näiden autojen välillä
        onkin sitten kokonaan toinen juttu. Tietysti jos
        halutaan mitata sitä, kuinka nopeasti pystyy
        lähtemään valoista ("viivalta") urku auki 0-100
        km/h, niin silloin tuo 0-100 km/h arvo voi olla
        tärkeää niille henkilöille, jotka
        kyseistä "lähettelyä" harrastelevat.

        Porschelle oli lehdessä mitattu
        ohituskiihtyvyydet juuri 80-120 km/h
        intervallilla kolmella suurimmalla vaihteella.
        Saabille oli myös mitattu kiihtyvyydet 40-80 km/h
        4. ja 5. -vaihteilla: 7,0 s. ja 13,2 s.


      • Logo
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Täällä on kritisoitu aika paljon tuota
        ohituskiihtyvyysvertailua. Omasta mielestäni se
        on kuitenkin hyvä tapa ilmoittaa auton
        suorituskyky (eli tietyllä vaihteella
        kiihdytetään tietyn nopeusintervallin mukaisesti
        ja mitataan kiihdyttämiseen kulunut aika), paljon
        parempi kuin tuo "maaginen" 0-100 km/h -lukema.

        Ihmettelen, että kukaan ei ole vielä ruvennut
        purnaamaan siitä, että tuossa Porschessa on
        kuusivaihteinen laatikko ja Saabissa
        viisivaihteinen, jolloin autojen
        ohituskiihtyvyyttä pitäisi muka testata samoilla
        vaihteilla laatikon vaihdelukumäärästä
        riippumatta. Tähän voisin sanoa, että tuossa
        sveitsiläisessä Auto Illustrierte -lehdessä oli
        myös kahden Golfin vertailu, nimittäin GTI 1.8T
        (150 hv) ja GTI 1.9 TDI PD (150hv). Bensakoneessa
        on viisivaihteinen laatikko, dieselissä
        kuusivaihteinen. Ohituskiihtyvyysvertailut:

        GTI 1.8T
        80-120 km/h 4. vaihteella: 8,5 s.
        80-120 km/h 5. vaihteella: 10,5 s.

        GTI 1.9 TDI PD
        80-120 km/h 5. vaihteella: 7,5 s.
        80-120 km/h 6. vaihteella: 9,7 s.

        Luvuista päätellen ei ainakaan omasta mielestäni
        ole epäreilua verrata autoja keskenään niin, että
        kumpikin kiihdyttää 80-120 km/h toiseksi
        suurimmalla vaihteella ja suurimmalla vaihteella.
        Itse asiassa olisi paljon epäreilumpaa verrata
        autojen ohituskiihtyvyyksiä samoilla vaihteilla
        kiihdytettäessä.

        parhaiten auton suorituskyky selviää varttimailin
        ajalla ja loppunopeudella.

        0-100km/h:n vaikuttaa paljon mm. se että
        saavutetaanko se 2.- vaiko 3.-vaihteella. Näillä
        voi olla 0-100km/h:n ajassa puolenkin sekunnin
        ero, mutta 0-400m aika ja loppunopeus voivat
        silti olla samat. Ja tässä mittauksessa
        "kikkailun" mahdollisuus on pienempi.

        Noita "sitkeys"-lukemia ei kannata tuijottaa
        liian paljoa. Ne eivät anna selvää kuvaa auton
        suorituskyvystä. EM. Porsche ja Fefe esimerkit
        kertovat tämän.

        Käytännössä asian olen huomannut "väännön"
        turhasta hypettämisestä etenkin dieseleiden
        osalta.

        Ajoin keväällä Passtin uutta 100 heppaista TDI-
        mallia ja edellä meni tuttu 1.6 Honda Civicillä.
        Passatissa vääntöä on 250Nm ja Civicissä ainakin
        100Nm vähemmän. Passat on paperilla huomattavasti
        suorituskykyisempi maantienopeuksissa.

        Lähtiessämme kiihdyttämään rekan ohitse n.90
        nopeudesta, ei minulla ollut mitään jakoa pysyä
        perässä. Honda karkasi todella selvästi. Hän
        käytti 3-vaihdetta ja minä myös. 4-vaihteella
        lähtiessä sama lopputulos. Eli ei se vääntö tee
        ihmeitä.

        Varmasti asia olisi muuttunut jos olisimme
        lähteneet 5.-vaihteilla, mutta kuten aiemmin
        totesin, kuka lähtee ohittamaan 5.-vaihteella jos
        haluaa tehdä ohittamisen nopeasti ja
        turvallisesti?


      • Logo
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Täällä on kritisoitu aika paljon tuota
        ohituskiihtyvyysvertailua. Omasta mielestäni se
        on kuitenkin hyvä tapa ilmoittaa auton
        suorituskyky (eli tietyllä vaihteella
        kiihdytetään tietyn nopeusintervallin mukaisesti
        ja mitataan kiihdyttämiseen kulunut aika), paljon
        parempi kuin tuo "maaginen" 0-100 km/h -lukema.

        Ihmettelen, että kukaan ei ole vielä ruvennut
        purnaamaan siitä, että tuossa Porschessa on
        kuusivaihteinen laatikko ja Saabissa
        viisivaihteinen, jolloin autojen
        ohituskiihtyvyyttä pitäisi muka testata samoilla
        vaihteilla laatikon vaihdelukumäärästä
        riippumatta. Tähän voisin sanoa, että tuossa
        sveitsiläisessä Auto Illustrierte -lehdessä oli
        myös kahden Golfin vertailu, nimittäin GTI 1.8T
        (150 hv) ja GTI 1.9 TDI PD (150hv). Bensakoneessa
        on viisivaihteinen laatikko, dieselissä
        kuusivaihteinen. Ohituskiihtyvyysvertailut:

        GTI 1.8T
        80-120 km/h 4. vaihteella: 8,5 s.
        80-120 km/h 5. vaihteella: 10,5 s.

        GTI 1.9 TDI PD
        80-120 km/h 5. vaihteella: 7,5 s.
        80-120 km/h 6. vaihteella: 9,7 s.

        Luvuista päätellen ei ainakaan omasta mielestäni
        ole epäreilua verrata autoja keskenään niin, että
        kumpikin kiihdyttää 80-120 km/h toiseksi
        suurimmalla vaihteella ja suurimmalla vaihteella.
        Itse asiassa olisi paljon epäreilumpaa verrata
        autojen ohituskiihtyvyyksiä samoilla vaihteilla
        kiihdytettäessä.

        Mitä muita aikoja lehti ole em. GTI-malleista
        mitannut? Voisitko kertoa nekin?


      • Eki
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Täällä on kritisoitu aika paljon tuota
        ohituskiihtyvyysvertailua. Omasta mielestäni se
        on kuitenkin hyvä tapa ilmoittaa auton
        suorituskyky (eli tietyllä vaihteella
        kiihdytetään tietyn nopeusintervallin mukaisesti
        ja mitataan kiihdyttämiseen kulunut aika), paljon
        parempi kuin tuo "maaginen" 0-100 km/h -lukema.

        Ihmettelen, että kukaan ei ole vielä ruvennut
        purnaamaan siitä, että tuossa Porschessa on
        kuusivaihteinen laatikko ja Saabissa
        viisivaihteinen, jolloin autojen
        ohituskiihtyvyyttä pitäisi muka testata samoilla
        vaihteilla laatikon vaihdelukumäärästä
        riippumatta. Tähän voisin sanoa, että tuossa
        sveitsiläisessä Auto Illustrierte -lehdessä oli
        myös kahden Golfin vertailu, nimittäin GTI 1.8T
        (150 hv) ja GTI 1.9 TDI PD (150hv). Bensakoneessa
        on viisivaihteinen laatikko, dieselissä
        kuusivaihteinen. Ohituskiihtyvyysvertailut:

        GTI 1.8T
        80-120 km/h 4. vaihteella: 8,5 s.
        80-120 km/h 5. vaihteella: 10,5 s.

        GTI 1.9 TDI PD
        80-120 km/h 5. vaihteella: 7,5 s.
        80-120 km/h 6. vaihteella: 9,7 s.

        Luvuista päätellen ei ainakaan omasta mielestäni
        ole epäreilua verrata autoja keskenään niin, että
        kumpikin kiihdyttää 80-120 km/h toiseksi
        suurimmalla vaihteella ja suurimmalla vaihteella.
        Itse asiassa olisi paljon epäreilumpaa verrata
        autojen ohituskiihtyvyyksiä samoilla vaihteilla
        kiihdytettäessä.

        Sitkeyttä voitanee vertailla samoilla vaihteilla
        kiihdyttäen, mutta suorituskyky on sitten
        mielestäni eri juttu. Eli mitataan kiihtyvyys,
        oli se sitten 0-100, 60-100, 80-120, 100-150 tai
        jotain muuta, vaihtaen vaihteita - ihan niinkuin
        manuaalivaihteisessa autossa kuuluukin tehdä.


      • Turbo Sensonic
        Logo kirjoitti:

        Mitä muita aikoja lehti ole em. GTI-malleista
        mitannut? Voisitko kertoa nekin?

        Sveitsiläisen Auto Illustrierten mittaamat ajat:

        Golf GTI 1.8T (150 hv):
        0-50 km/h: 3,0 s.
        0-80 km/h: 5,8 s.
        0-100 km/h: 8,0 s.
        0-120 km/h: 11,5 s.
        0-160 km/h: 21,3 s.
        0-180 km/h: 29,1 s.
        1 km seisovalla lähdöllä: 29,3 s.

        Golf GTI 1.9 TDI PD (150 hv):
        0-50 km/h: 3,2 s.
        0-80 km/h: 6,1 s.
        0-100 km/h: 8,3 s.
        0-120 km/h: 11,6 s.
        0-160 km/h: 21,1 s.
        0-180 km/h: 29,2 s.
        1 km seisovalla lähdöllä: 29,4 s.


      • Turbo Sensonic
        Eki kirjoitti:

        Sitkeyttä voitanee vertailla samoilla vaihteilla
        kiihdyttäen, mutta suorituskyky on sitten
        mielestäni eri juttu. Eli mitataan kiihtyvyys,
        oli se sitten 0-100, 60-100, 80-120, 100-150 tai
        jotain muuta, vaihtaen vaihteita - ihan niinkuin
        manuaalivaihteisessa autossa kuuluukin tehdä.

        Mutta jos viritysfirmat haluavat ilmoittaa auton
        ohituskiihtyvyyteen kuluneen ajan, niin silloin
        he yleensä ilmoittavat tietyn
        kiihdytysintervallin, johon käytetään samaa
        vaihdetta (=vaihdetta ei vaihdeta kesken
        kiihdytyksen). Esim. 60-100 km/h 3. vaihteella,
        80-120 km/h 4. vaihteella ja 100-150 km/h 5.
        vaihteella.

        Näistä kiihdytysintervalleista näkee helposti
        eron viritetyn ja originaalin auton välillä ja
        pystyy vertailemaan eroja paljon selvemmin, kuin
        että kiihdytykset olisi tehty vaihteita vaihtaen.
        Jos joku virityspaja ilmoittaisi, että tietty
        kiihdytysintervalli menisi tietyssä ajassa
        vaihteita hämmentäen, olisi vaarana se, että joku
        ostaisi autoonsa virityssatsin, "sössisi"
        vaihtamiset kiihdyttäessään ja menisi vaatimaan
        rahojaan takaisin, koska auto ei kiihdykään
        virityspajan ilmoittamassa ajassa.

        Siksi on varmempaa ilmoittaa kiihdytysajat
        tietyllä vaihteella ja tietyllä
        kiihdytysintervallilla, koska ainahan voi syntyä
        aikaeroja vaihdekeppiä hämmennettäessä (tosin
        auton renkaat, tuuli, painolasti ym. voivat myös
        vaikuttaa tuloksiin).


      • Eki
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Mutta jos viritysfirmat haluavat ilmoittaa auton
        ohituskiihtyvyyteen kuluneen ajan, niin silloin
        he yleensä ilmoittavat tietyn
        kiihdytysintervallin, johon käytetään samaa
        vaihdetta (=vaihdetta ei vaihdeta kesken
        kiihdytyksen). Esim. 60-100 km/h 3. vaihteella,
        80-120 km/h 4. vaihteella ja 100-150 km/h 5.
        vaihteella.

        Näistä kiihdytysintervalleista näkee helposti
        eron viritetyn ja originaalin auton välillä ja
        pystyy vertailemaan eroja paljon selvemmin, kuin
        että kiihdytykset olisi tehty vaihteita vaihtaen.
        Jos joku virityspaja ilmoittaisi, että tietty
        kiihdytysintervalli menisi tietyssä ajassa
        vaihteita hämmentäen, olisi vaarana se, että joku
        ostaisi autoonsa virityssatsin, "sössisi"
        vaihtamiset kiihdyttäessään ja menisi vaatimaan
        rahojaan takaisin, koska auto ei kiihdykään
        virityspajan ilmoittamassa ajassa.

        Siksi on varmempaa ilmoittaa kiihdytysajat
        tietyllä vaihteella ja tietyllä
        kiihdytysintervallilla, koska ainahan voi syntyä
        aikaeroja vaihdekeppiä hämmennettäessä (tosin
        auton renkaat, tuuli, painolasti ym. voivat myös
        vaikuttaa tuloksiin).

        no nyt sitten palattiin(tunnut osittain
        hyväksyvän) tähän 'oikealla, EI SUURIMMALLA
        VAIHTEELLA' kiihdytykseen, joka edelleenkin kuvaa
        mielestäni parhaiten auton suorituskykyä - eli
        käytetään moottoria niillä kierroksilla joille se
        on tarkoitettu/suunniteltu.
        Se että vaihdetaanko kiihdytyksen aikana on
        sitten toinen juttu vaikka rahojen takaisin
        vaatiminen tuntuu aika kaukaa haetulta, koska
        voihan pajan edustaja näyttää esimerkkiä.

        Emmää muuten mutku mulla on omassa
        autossa 'kierroskone' ja kutosella ei tapahdu
        just yhtään mitään missään nopeudessa.....


      • Logo
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Mutta jos viritysfirmat haluavat ilmoittaa auton
        ohituskiihtyvyyteen kuluneen ajan, niin silloin
        he yleensä ilmoittavat tietyn
        kiihdytysintervallin, johon käytetään samaa
        vaihdetta (=vaihdetta ei vaihdeta kesken
        kiihdytyksen). Esim. 60-100 km/h 3. vaihteella,
        80-120 km/h 4. vaihteella ja 100-150 km/h 5.
        vaihteella.

        Näistä kiihdytysintervalleista näkee helposti
        eron viritetyn ja originaalin auton välillä ja
        pystyy vertailemaan eroja paljon selvemmin, kuin
        että kiihdytykset olisi tehty vaihteita vaihtaen.
        Jos joku virityspaja ilmoittaisi, että tietty
        kiihdytysintervalli menisi tietyssä ajassa
        vaihteita hämmentäen, olisi vaarana se, että joku
        ostaisi autoonsa virityssatsin, "sössisi"
        vaihtamiset kiihdyttäessään ja menisi vaatimaan
        rahojaan takaisin, koska auto ei kiihdykään
        virityspajan ilmoittamassa ajassa.

        Siksi on varmempaa ilmoittaa kiihdytysajat
        tietyllä vaihteella ja tietyllä
        kiihdytysintervallilla, koska ainahan voi syntyä
        aikaeroja vaihdekeppiä hämmennettäessä (tosin
        auton renkaat, tuuli, painolasti ym. voivat myös
        vaikuttaa tuloksiin).

        virityspajat esittävät mielummin näitä lukuja sen
        takia että niitä on huomattavsti helpompi
        parantaa ja niiden tuloksia pystyy huomattavasti
        helpommin "manipuloimaan" kuten em. Porsche ja
        Ferrari esimerkit osoittavat.

        Luodaan kuva autosta joka on suoritukyvyktään
        parempi kuin oikea, kaikkien tuntema urheiluauto,
        vaikka todellisuudessa näin ei oelkaan.

        Jos rahat haluaisi takaisin, pitäisi pystyä
        todistamaan aukottomasti että mainonta on
        harhaanjohtavaa ja väärää.

        Käytännössä se vaatisi ensinnäkin moottorin
        mittaamista penkissä optimiolosuhteissa(mitä ne
        sitten ovatkaan) ja auton suorituskyvyn mittausta
        riittävän tarkalla mittalaitteistolla osaavan
        kuljettajan ajamana. Tosiasiahan on että kaikki
        eivät osaa manuaalivaihteista kiihdyttää tavalla,
        joka on nopein.


      • Turbo Sensonic
        Logo kirjoitti:

        virityspajat esittävät mielummin näitä lukuja sen
        takia että niitä on huomattavsti helpompi
        parantaa ja niiden tuloksia pystyy huomattavasti
        helpommin "manipuloimaan" kuten em. Porsche ja
        Ferrari esimerkit osoittavat.

        Luodaan kuva autosta joka on suoritukyvyktään
        parempi kuin oikea, kaikkien tuntema urheiluauto,
        vaikka todellisuudessa näin ei oelkaan.

        Jos rahat haluaisi takaisin, pitäisi pystyä
        todistamaan aukottomasti että mainonta on
        harhaanjohtavaa ja väärää.

        Käytännössä se vaatisi ensinnäkin moottorin
        mittaamista penkissä optimiolosuhteissa(mitä ne
        sitten ovatkaan) ja auton suorituskyvyn mittausta
        riittävän tarkalla mittalaitteistolla osaavan
        kuljettajan ajamana. Tosiasiahan on että kaikki
        eivät osaa manuaalivaihteista kiihdyttää tavalla,
        joka on nopein.

        Nuo Auto Illutrierte -lehdestä poimitut Porschen
        ja Saabin mittaukset eivät olleet vertailtavina
        toisiinsa, vaan kummastakin autosta oli oma
        viritysjuttunsa, jossa Auto Illustrierte oli
        mitannut autojen suorituskyvyt. Otin ne itse
        esille sen takia, että mittausmetodit on tehty
        samalla tavalla, niin ne ovat jotenkuten jopa
        vertailukelpoisia.

        Kokonaan toinen juttu olisi se, että toisen auton
        suorituskyky olisi mitattu ns. viidennellä
        pyörällä, joka kokoaa tietoa auton
        suorituskyvystä autoa ajettaessa, ja toisen auton
        suorituskyky olisi mitattu ns.
        kiihdytysanturilla, joka kiinnitetään kojelautaan
        ja ottaa mittaustuloksensa siihen kohdistuvien G -
        voimien perusteella.

        Ruotsalaisen Bilsport -lehden (heinäkuun
        kaksoisnumero 14/15) viritystestissä osa autoista
        mitattiin tuolla viidennellä pyörällä ja osa
        kiihdytysanturilla, jolloin noista autoista
        mitatut tulokset eivät olleet vertailukelpoisia
        keskenään, koska tuo viiden pyörä on
        huomattavasti tarkempi väline auton suorituskyvyn
        mittauksessa, kuin kiihdytysanturi. Esim.
        Speedpartsin/BSR:n virittämä Saab 9-5 Aero Wagon
        (324 hv, 470 Nm) mitattiin tuolla
        kiihdytysanturilla ja 0-100 km/h kellotettiin
        6,95 s. Sama mittaus oli suoritettu eräässä
        Bilsportin aikaisemmassa numerossa tänä vuonna
        tuolla viidennellä pyörällä ja 0-100 km/h
        tulokseksi oli saatu 6,5 s. Näin ne
        tulokset "heittelehtivät" eri mittaustavoilla.

        Nuo lukemat, jota ilmoitin aikaisemmin tällä
        palstalla noista kahdesta GTI Golfista olivat
        suorassa vertailussa keskenään. Eli 1.8T vs. 1.9
        TDI PD.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe