Makola

Pelkäävä Poikanen

Olen kuullut makolasta. Missä se on ja mitä siellä on. En kuitenkaan mene lähellekkänä sitä taloa tai mikä nyt onkaan. Kertokaa niin osaan varoa sitä paikkaa.

Itse olen saanut käsityksen makolasta että sielä asuisi paha henki, joka pilkkoo paloiksi kaikki jotka sinne menevät keskiyön aikaan, eli 00:00.

154

27499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilkkovakirves

      kerro enemmän tästä sadusta!

    • ..................

      Makolan kaivoskylä on ilmeisesti Nivalassa sijaitseva mesta, jossa on rykelmä hylättyjä taloja, jotka näyttävät asutulta. Siellä on kuulemma karmaiseva meininki, huono energia. Olo kuin joku tarkkailisi. Näin luin jostain, mutta luin myös ettei Nivalan asukkaat ole tätä mieltä itse. Oliskohan siis pelkkää legendaa? Olisi kyllä kiva tietää jos jollakin on kokemuksia aiheesta. Ehkä Suomen Blair witch project on syntymässä. Tuota huhua on nimittäin levitetty nyt aika tuntuvasti. Pian tulee kai leffa...

      • Anonyymi

        Itse asun makolan lähellä ja en usko näihin kummitustarinoihin joita makolan kaivoskylästä liikkuu. Minun edesmenneet naapurini kertoivat minulle millaista siellä oli asua. Ja kyllähän se pitää paikkansa että sinne työntekijöitä kuoli koska ennenvanhaan oli huonot turvallisuusmenetelmät.


    • emmätie

      Makolasta olen kuullut itsekin!
      Ircquoteista löysin joskus tämän pätkän, jossa jotkut tyypit kävi siellä yöllä sekoilemassa.

      http://ircquotes.net/?45788

      • Krääk!

        Ovat tainneet pojat vähän hätiköidä noissa päätelmissään. Vaikka siellä tuo kaivostoiminta lopetettiinkin, niin kyllä siellä vielä ihmisiä asuu. Taisivat talon asukkaat hiukan ihmetellä tuota ikkunaan koputtamista :D


      • järki käteen....
        Krääk! kirjoitti:

        Ovat tainneet pojat vähän hätiköidä noissa päätelmissään. Vaikka siellä tuo kaivostoiminta lopetettiinkin, niin kyllä siellä vielä ihmisiä asuu. Taisivat talon asukkaat hiukan ihmetellä tuota ikkunaan koputtamista :D

        No ei kukaan oikeesti voi noin tyhmä olla....!
        että uskoo moiseen kummitteluun...! ihan tavallisia taloja joissa asuu tavallisia ihmisiä sielä on! jollakin taas harrastukset vähissä....


      • Pakkart
        järki käteen.... kirjoitti:

        No ei kukaan oikeesti voi noin tyhmä olla....!
        että uskoo moiseen kummitteluun...! ihan tavallisia taloja joissa asuu tavallisia ihmisiä sielä on! jollakin taas harrastukset vähissä....

        asiasta osa taloista on asuttuja osa ei ja asumattomatkin talot näyttää asutuilta. Itse kaivos on purettu. Kummittelee tahi ei pahat vibat siellä tulee! käykää jos pyöritte nivalassa päin


      • hunsovntti9999
        järki käteen.... kirjoitti:

        No ei kukaan oikeesti voi noin tyhmä olla....!
        että uskoo moiseen kummitteluun...! ihan tavallisia taloja joissa asuu tavallisia ihmisiä sielä on! jollakin taas harrastukset vähissä....

        "No ei kukaan oikeesti voi noin tyhmä olla....!
        että uskoo moiseen kummitteluun...! ihan tavallisia taloja joissa asuu tavallisia ihmisiä sielä on! jollakin taas harrastukset vähissä.... "

        Tuohon viitaten, että olen samaa mieltä, aikuiset ihmiset tai vaikkakin 10v... cmoon..kuka ny hele uskoo viel tollaseen.

        paikkakuntalaisena kyllä tiedän faktat paremmi ku nää ulkokuntalaiset jotka väittää hylätyksi.

        1. EI OLE hylätty
        2. EI OLE salaisuuksia
        3. Tiedän tasantarkkaan miksi on, kuka, ja mitä legendaa kehitelty.

        mutta se onkin eritarina


      • Nivala4ever
        hunsovntti9999 kirjoitti:

        "No ei kukaan oikeesti voi noin tyhmä olla....!
        että uskoo moiseen kummitteluun...! ihan tavallisia taloja joissa asuu tavallisia ihmisiä sielä on! jollakin taas harrastukset vähissä.... "

        Tuohon viitaten, että olen samaa mieltä, aikuiset ihmiset tai vaikkakin 10v... cmoon..kuka ny hele uskoo viel tollaseen.

        paikkakuntalaisena kyllä tiedän faktat paremmi ku nää ulkokuntalaiset jotka väittää hylätyksi.

        1. EI OLE hylätty
        2. EI OLE salaisuuksia
        3. Tiedän tasantarkkaan miksi on, kuka, ja mitä legendaa kehitelty.

        mutta se onkin eritarina

        Paikkakuntalaisena tiedän, että ko. paikka on kummitteleva.
        hunsvotti ei tiedä yhtään mistä puhuu.
        Jos tietäisi, kertoisi hyvin tarkkaan kaiken, vaan kun ei tiedä niin ei tiedä.


      • Ryhmää sinne sisään
        Nivala4ever kirjoitti:

        Paikkakuntalaisena tiedän, että ko. paikka on kummitteleva.
        hunsvotti ei tiedä yhtään mistä puhuu.
        Jos tietäisi, kertoisi hyvin tarkkaan kaiken, vaan kun ei tiedä niin ei tiedä.

        Voitais ryhmä kerätä ja sen jälkeen kamerat ottaa mukaan ja mentäs porukalla sinne kattelemaan ja tutkailemaan. Voitais samalla tutkailla sitä betoni hommelia mikä siihen eteen on laitettu, jos sieltä lähtee käytävät ihan niille yhdille käytäville, mutta toki robotilla katottais ne käytävät sitten. Hajottais tiettyihin ryhmiin jotka tarkkailis tiettyjä paikkoja. Voitaisiin kysyä lupaa aukaista se betoni hommeli ja kysyä lupaa lähettää robotti sisään jonka kautta kokoajan tallennamme kuvaa kun syvemmälle menemme robotilla. Se on tää langaton melko kätevä. (Ei tiedä onko sortuva vai ei, mutta mielenkiintoista olisi tietää mitä siellä on)


      • persekyykkä
        hunsovntti9999 kirjoitti:

        "No ei kukaan oikeesti voi noin tyhmä olla....!
        että uskoo moiseen kummitteluun...! ihan tavallisia taloja joissa asuu tavallisia ihmisiä sielä on! jollakin taas harrastukset vähissä.... "

        Tuohon viitaten, että olen samaa mieltä, aikuiset ihmiset tai vaikkakin 10v... cmoon..kuka ny hele uskoo viel tollaseen.

        paikkakuntalaisena kyllä tiedän faktat paremmi ku nää ulkokuntalaiset jotka väittää hylätyksi.

        1. EI OLE hylätty
        2. EI OLE salaisuuksia
        3. Tiedän tasantarkkaan miksi on, kuka, ja mitä legendaa kehitelty.

        mutta se onkin eritarina

        kuules on se hylätty olen käynyt siellä kuules autolla ja ei ollu asukkaita yhtään ja kaikki talot oli röttelöisen näkösii ja niin ja pelottavan näkönen paikka sä et oo ees varmaan käyny niin et tiiä siitä mitään muutaku näitten netissä olevien höpinöistä oot saanu vaa jotai tietoo todella karmiva paikka ois yöllä djpate246 sano myös että on karmiva paikka


      • Lapio ja kanki mukaa
        persekyykkä kirjoitti:

        kuules on se hylätty olen käynyt siellä kuules autolla ja ei ollu asukkaita yhtään ja kaikki talot oli röttelöisen näkösii ja niin ja pelottavan näkönen paikka sä et oo ees varmaan käyny niin et tiiä siitä mitään muutaku näitten netissä olevien höpinöistä oot saanu vaa jotai tietoo todella karmiva paikka ois yöllä djpate246 sano myös että on karmiva paikka

        Oletteko jaken kanssa (alempana makolan keskustelu) kerännyt porukkaa kaivuu reissuun??? Jaken kuvista näytti että sitä olisi kaivettu jo, kenties jakke lapioihti vähän, mutta päätyi tilanteeseen että lapiolla ei saa kunnolla auki niin mieluiten jotain kaivinkonetta tarvitsisi että saisi auki, kun asutte jaken kanssa kuitenkin samalla alueella varmaan, en tiedä jakesta loppujenlopuksi, mutta nyt on vielä kesä niin ei ole maa jäässä niin jos saatte nivalasta kerättyä porukkaa kaivelemaan sitä niin olisi mahtavaa.

        Jaken kuvien mukaan sinne ei ainakaan saa jotain robottikameroita pistettyä menemään sinne kuiluun. Mietin vaan että mikähän hemmetin metalliluukku siinä on ollut, mitä ei ole saanut päästää ulos sieltä??? Kenties kadonneiden ihmisten taustat saattaa viitata luukkuun, että luukulla on ollut jokin merkitys. Nyt siihen on lastattu betonit päälle.


      • Lapiot kättehen ja
        Lapio ja kanki mukaa kirjoitti:

        Oletteko jaken kanssa (alempana makolan keskustelu) kerännyt porukkaa kaivuu reissuun??? Jaken kuvista näytti että sitä olisi kaivettu jo, kenties jakke lapioihti vähän, mutta päätyi tilanteeseen että lapiolla ei saa kunnolla auki niin mieluiten jotain kaivinkonetta tarvitsisi että saisi auki, kun asutte jaken kanssa kuitenkin samalla alueella varmaan, en tiedä jakesta loppujenlopuksi, mutta nyt on vielä kesä niin ei ole maa jäässä niin jos saatte nivalasta kerättyä porukkaa kaivelemaan sitä niin olisi mahtavaa.

        Jaken kuvien mukaan sinne ei ainakaan saa jotain robottikameroita pistettyä menemään sinne kuiluun. Mietin vaan että mikähän hemmetin metalliluukku siinä on ollut, mitä ei ole saanut päästää ulos sieltä??? Kenties kadonneiden ihmisten taustat saattaa viitata luukkuun, että luukulla on ollut jokin merkitys. Nyt siihen on lastattu betonit päälle.

        Jos ei saa kaivinkonetta niin sitähän voi vuoronperään kaivaa. Nakatkaa maat vaikka sen kaivuun ympärille tai hankkikaa henkilöitä mukaan jotka kulettaa maata kauemmas niin ei ainakaan tule "maavuorta" haittaamaan siihen kaivuu kohdalle.

        Ennenvanhaan sitä kaivettiin lapiolla kaikennäköistä joten miksei nytkin. :)


      • jakke81ll
        Lapio ja kanki mukaa kirjoitti:

        Oletteko jaken kanssa (alempana makolan keskustelu) kerännyt porukkaa kaivuu reissuun??? Jaken kuvista näytti että sitä olisi kaivettu jo, kenties jakke lapioihti vähän, mutta päätyi tilanteeseen että lapiolla ei saa kunnolla auki niin mieluiten jotain kaivinkonetta tarvitsisi että saisi auki, kun asutte jaken kanssa kuitenkin samalla alueella varmaan, en tiedä jakesta loppujenlopuksi, mutta nyt on vielä kesä niin ei ole maa jäässä niin jos saatte nivalasta kerättyä porukkaa kaivelemaan sitä niin olisi mahtavaa.

        Jaken kuvien mukaan sinne ei ainakaan saa jotain robottikameroita pistettyä menemään sinne kuiluun. Mietin vaan että mikähän hemmetin metalliluukku siinä on ollut, mitä ei ole saanut päästää ulos sieltä??? Kenties kadonneiden ihmisten taustat saattaa viitata luukkuun, että luukulla on ollut jokin merkitys. Nyt siihen on lastattu betonit päälle.

        Kyllähän mie haluun nähä ainakin jos joku alkaa duunaamaan senkuilun parissa jotain..
        Joo ja minä kaivoin ihan vain testiksi että onko mitää toivoa lapiolla....Kaivinkone on ehdoton jos joku ei sitten oikea sissi ole....ja kaiva kädet veressä lapiolla auki.


      • hurja tukka?
        Krääk! kirjoitti:

        Ovat tainneet pojat vähän hätiköidä noissa päätelmissään. Vaikka siellä tuo kaivostoiminta lopetettiinkin, niin kyllä siellä vielä ihmisiä asuu. Taisivat talon asukkaat hiukan ihmetellä tuota ikkunaan koputtamista :D

        Kaivostyömiesmörkö siellä huhuilee, ei kannata mennä lähelle niin et pyörry!


      • hahahahhahaha

        ite asun nivalassa ja oon käyny makolassa montamonta kertaa. vitut siellä mitään ole :D sitäpaitsi tuon äskösen kirjotuksen mukaan pojat on kiertäny louhosmonttua autolla? sitä ei ees voi kiertää autolla:DD ne talot on ihmisten kesämökkejä! ja parissa ihan asuuki joitai


      • kummatouhua.
        Pakkart kirjoitti:

        asiasta osa taloista on asuttuja osa ei ja asumattomatkin talot näyttää asutuilta. Itse kaivos on purettu. Kummittelee tahi ei pahat vibat siellä tulee! käykää jos pyöritte nivalassa päin

        sieniä ootte syöny juntit. vai satskupalvojaktko siellä paloittelee``


    • töllinperäläinen

      ei saakeli teijän kanssa, ei siellä mikään kummittele, minä olen itse käynyt siellä monta kertaa ja jopa kerran keskiyön aikaan... ja näin vain yhden jäniksen että siinä teijän kummitukset. XD

      • Kyläläinen

        Joo sielä asutaan yhessä tai kahessa talossa.. mitään kummituksia ole eikä tule olemaan.. oon sielä makkaraakin yöllä käryyttäny eikä oo yhtään mörköä tullu osingolle..:P


      • ei pidä mennäkään

        Et sie sinne uskaltanu yksin pimeällä mennä kuiteskaan, en usko. Se kaivokummitus ukkeli ei tainnu sulle tulla juttelemaan?


      • tuo on pyh olio
        ei pidä mennäkään kirjoitti:

        Et sie sinne uskaltanu yksin pimeällä mennä kuiteskaan, en usko. Se kaivokummitus ukkeli ei tainnu sulle tulla juttelemaan?

        Ei tuo ole sellainen setä!


    • kelvenne

      Makola sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla Nivala nimisessä kunnassa,jossa on noin 12000 asukasta.

      Makolan kaivos oli toiminnassa 1941-1954,ja se oli nikkelikaivos.Kotoani oli noin kolme kilsaa kaivokselle:vajaa.Menin kansakouluun vuonna-53 jolloin kaivos oli viellä toiminnassa.Kaksi kerroksinen punaiseksi maalattu koulu oli siinä,kun ajatte Makola 3km,sehän on pientä nousua kaiken aikaa,niin tulee melkein 90 asteen mutka,siinä ulkokurvissa,vasemmalla oli kouluni,seitsemän vuotta siinä käytiin.
      Koulu oli myös ajateltu kaivoksen tarpeisiin,luokkahuoneden välissä oli liukuovet,että saatiin aikaan melkoinen juhla huoneisto.Koulun päätyyn oli myös rakennettu betonista sellainen pieni uloke,siinä oli vara uloskäyntikin,ja tietenkin ulko-ovi joka oli aina lukossa.

      Niinpä tietenkin siellä oli elokuva projektori,kerran viikossa oli leffa,pulpetit vietiin varastoon,ja tilalle faneriset kippi-istuimet.

      Makolassa asui parhaimmillaan muutamia satoja ihmistä,oli kaksikin kauppaa,ja muistelen että,NIvalan ensimmäiset katuvalot ne olivat Makolassa.

      Tänään tilanne Makolassa sellainen,varmaankin puolet taloista on purettu ja/siirretty pois.

      Varsinaisista kaivosrakennuksista ei ole jäljellä mitään,no okei,se punainen pieni rakennus,se oli aikoinaan työntekijöiden sos.tila.

      Jäljellä on myöskin kaivoksen johtajan talo,mutta se on silloisen kaivoksen portin ulkopuolella.

      Myös sen "pääkadun"vasemmalla puolella oli taloja,me sanottiin sitä vanhaksi makolaksi.

      Todellakin kuoli siellä kaivoksessa muutamia miehiä,mm eräs sukulaiseni.Hänet sitten sitten vietiin sen ajan jurnaavalla kuorma-autolla,kuuset lavan kulmissa kotini ohi.Äiti ja me kakarat sitä hiljaisena katsottiin.

      Tässä pieni ystävällinen oma kohtainen"histooria"

      Niin se kaivoksen pääkuilu,se kyllä löytyy,olenpa monesti sen pällä seisonutkin,se on paksulla betonikakulla peitetty.

      Tuossa kohtapuoleen käyn taas Nivalassa,ja Makolaan menen kuin aina ennenkin,ja tuumaan vanhoja asioita.

      Viellä sen verran:Muutamat ihmiset ovat ostaneet Makolasta taloja kesä.tai muuten vaan asunnoiksi.On sopimatonta mennä heidän pihoilleen tai ikkunoista kurkkimaan.

      Jos sen teette,voi hyvinkin olla että vanha "mainari"vie avolouhoksen mustaan veteen.No heko heko.

      • paikallinen

        Minä olen Nivalasta kotoisin ja muistan kun iso-isäni kertoi, että Makolan kaivos suljettiin siellä tapahtuneiden "onnettomuuksien" vuoksi. Pari ihmistä taisi jopa kadota tunneliin, eikä heitä koskaan löydetty. Kaivos oli noin 50 metriä syvä, tunneleita paljon vähemmän kuin esim. Nivalan toisessa kaivoksessa Hiturassa (yli 600 metriä syvä). Johtoporras päätti sulkea tunnelin ja perustaa uuden kaivoksen Hituraan. Makolan sulkemisen oikeaa syytä on vaikea saada selville, koska se tuntuu olevan jonkin sortin valtiosalaisuus.

        Makolassa asuu tai on kesämökkiläisiä, mutta ilmeisesti "kummitukset" ovat tottuneet asukkaisiin, eivätkä ilmaannu näille. Kaivoskylän tie on noin 200 metriä pitkä, jonka jälkeen on hieman puita ja avolouhos, jonka viereltä kulkee polku. Polkua pitkin täytyy mennä jalkaisin, jonka jälkeen noustaan Makolan jätealueen päälle. Paikalliset ovat kuulleet monesti outoa meteliä jätealueen päältä. Käykääpä katsomassa minkälaisia jälkiä löydätte sieltä. Jätealueen päältä kun lähtee vasemmalle päin, löytyy toinen polku, joka johtaa syvemmälle metsään. Tuosta polun päästä löytyy kyltti, joka vuonna -54 sinne laitettiin. Siinä lukee "Tästä eteenpäin omalla vastuulla". Vaikken usko kummituksiin, en silti lähtisi tuonne keskiyöllä, ainakaan yksin. Tuo jätealue on punaista/oranssia hiekkaa/rikkiä tjsp. ja se on noin 5 hehtaarin kokoinen alue. Kaikkein karmivin paikka on metsä jätealueen toisessa päässä. Yöllä sitä kohti kulkiessa tuntuu kuin kengät muuttuisivat raskaammiksi ja on vaikea kävellä. Lisäksi tuntuu kuin puut huojuisivat sitä enemmän mitä lähemmäs kävelee.


      • salaisuus...

        Kaivoskuilua peittävä betonilaatta on laitettu paikoilleen, koska alapuolella olevat tunnelit ja louhokset ovat aikoineen sattumalta kaivettu yhteen niiden muinaisten maanalaisten tunnelien kanssa, joissa asuvat... No, lue itse tästä nettikirjasta:

        http://www.heinola.org/~patato/inner.html


      • Puhteeeaa
        salaisuus... kirjoitti:

        Kaivoskuilua peittävä betonilaatta on laitettu paikoilleen, koska alapuolella olevat tunnelit ja louhokset ovat aikoineen sattumalta kaivettu yhteen niiden muinaisten maanalaisten tunnelien kanssa, joissa asuvat... No, lue itse tästä nettikirjasta:

        http://www.heinola.org/~patato/inner.html

        Missä luvussa se on?


      • Hhhrrrhhh!

      • Makolan kOlo
        Hhhrrrhhh! kirjoitti:

        http://www.heinola.org/~patato/inner_II.html

        Kerrotko missä luvussa on tuosta Makolasta?

        Siinä on 24-43 lukuun asti. Hyvä että annoit vinkin missä osassa se on, mutta se luku on vähän kateissa. Niin paljon tekstiä mutta luen sillä aikaa joitakin mutta käyn täällä välissä katsomassa, että jos tiedät luvun niin laita.


      • Terokkile
        salaisuus... kirjoitti:

        Kaivoskuilua peittävä betonilaatta on laitettu paikoilleen, koska alapuolella olevat tunnelit ja louhokset ovat aikoineen sattumalta kaivettu yhteen niiden muinaisten maanalaisten tunnelien kanssa, joissa asuvat... No, lue itse tästä nettikirjasta:

        http://www.heinola.org/~patato/inner.html

        Mielenkiintoinen rotu jos siellä semmoiset ovat. En nyt tiedä löytyvätkö Makolan kaivoskuilujen lävihte, mutta olisi kiva tietää. Olisi kiinnostavaa jos ensin porattaisiin pieni reikä siihen betonilaattaan ja sen jälkeen kamera laitettaisiin sisälle menemään. Kun nykyään kamerat ovat niin pieniä että ne voidaan saada mistä tahansa läpi, että kamera läpi ja menoks. :)

        Toki kamera semmoinen missä on yhteys pitkän matkan aikanakin. Narulla kiinni, että jos kameran kuva sammuu ja naru rupee menemään sisälle niin se on sen merkki että joku vetää sitä. Toki naru kunnolla kiinni johonkin mistä sitä ei saa hevilläkään irti. Jos joku pöllii sen kameran, niin tärkeintä on että se kamera kuvaa kokoajan tietokoneelle kuvaa niin saa sitten ne kuvat kuitenkin talteen. Tämmöstä ideaa. Itselläni ei ole välineitä joten joku jolla välineet on niin käykää paikanpäällä tarkkailemassa.


      • harras

        Viisi vuotta asuin Makolassa 0-5 vuotiaana. Jotain muistoja on.


      • Ei siinä kirjassa
        Makolan kOlo kirjoitti:

        Kerrotko missä luvussa on tuosta Makolasta?

        Siinä on 24-43 lukuun asti. Hyvä että annoit vinkin missä osassa se on, mutta se luku on vähän kateissa. Niin paljon tekstiä mutta luen sillä aikaa joitakin mutta käyn täällä välissä katsomassa, että jos tiedät luvun niin laita.

        Makolasta kerrota, vaan yleisellä tasolla puhutaaan niistä tunneleista, joita maan alla on ja siitä, mitä hirveitä salaisuuksia niistä löytyy!


      • ei pidä mennäsinne
        Ei siinä kirjassa kirjoitti:

        Makolasta kerrota, vaan yleisellä tasolla puhutaaan niistä tunneleista, joita maan alla on ja siitä, mitä hirveitä salaisuuksia niistä löytyy!

        Siis ne örkit potkaisivat kaivosmiehet sieltä ulos, ja parille kävi siinä rytäkässä huonosti?


      • se ei saa syödäsitä
        Terokkile kirjoitti:

        Mielenkiintoinen rotu jos siellä semmoiset ovat. En nyt tiedä löytyvätkö Makolan kaivoskuilujen lävihte, mutta olisi kiva tietää. Olisi kiinnostavaa jos ensin porattaisiin pieni reikä siihen betonilaattaan ja sen jälkeen kamera laitettaisiin sisälle menemään. Kun nykyään kamerat ovat niin pieniä että ne voidaan saada mistä tahansa läpi, että kamera läpi ja menoks. :)

        Toki kamera semmoinen missä on yhteys pitkän matkan aikanakin. Narulla kiinni, että jos kameran kuva sammuu ja naru rupee menemään sisälle niin se on sen merkki että joku vetää sitä. Toki naru kunnolla kiinni johonkin mistä sitä ei saa hevilläkään irti. Jos joku pöllii sen kameran, niin tärkeintä on että se kamera kuvaa kokoajan tietokoneelle kuvaa niin saa sitten ne kuvat kuitenkin talteen. Tämmöstä ideaa. Itselläni ei ole välineitä joten joku jolla välineet on niin käykää paikanpäällä tarkkailemassa.

        Kyllä sen vaan saa juuri sillä hevillä irti, jollei se muuten sylje sitä ulos suusta, niin soitin vielä sinne narun viereen, heviä täysille ja sit: Vedä! Irti lähtee sen suusta ja se örkki jää sinne kaivoskuilun piiloon edelleen.


      • oho!
        paikallinen kirjoitti:

        Minä olen Nivalasta kotoisin ja muistan kun iso-isäni kertoi, että Makolan kaivos suljettiin siellä tapahtuneiden "onnettomuuksien" vuoksi. Pari ihmistä taisi jopa kadota tunneliin, eikä heitä koskaan löydetty. Kaivos oli noin 50 metriä syvä, tunneleita paljon vähemmän kuin esim. Nivalan toisessa kaivoksessa Hiturassa (yli 600 metriä syvä). Johtoporras päätti sulkea tunnelin ja perustaa uuden kaivoksen Hituraan. Makolan sulkemisen oikeaa syytä on vaikea saada selville, koska se tuntuu olevan jonkin sortin valtiosalaisuus.

        Makolassa asuu tai on kesämökkiläisiä, mutta ilmeisesti "kummitukset" ovat tottuneet asukkaisiin, eivätkä ilmaannu näille. Kaivoskylän tie on noin 200 metriä pitkä, jonka jälkeen on hieman puita ja avolouhos, jonka viereltä kulkee polku. Polkua pitkin täytyy mennä jalkaisin, jonka jälkeen noustaan Makolan jätealueen päälle. Paikalliset ovat kuulleet monesti outoa meteliä jätealueen päältä. Käykääpä katsomassa minkälaisia jälkiä löydätte sieltä. Jätealueen päältä kun lähtee vasemmalle päin, löytyy toinen polku, joka johtaa syvemmälle metsään. Tuosta polun päästä löytyy kyltti, joka vuonna -54 sinne laitettiin. Siinä lukee "Tästä eteenpäin omalla vastuulla". Vaikken usko kummituksiin, en silti lähtisi tuonne keskiyöllä, ainakaan yksin. Tuo jätealue on punaista/oranssia hiekkaa/rikkiä tjsp. ja se on noin 5 hehtaarin kokoinen alue. Kaikkein karmivin paikka on metsä jätealueen toisessa päässä. Yöllä sitä kohti kulkiessa tuntuu kuin kengät muuttuisivat raskaammiksi ja on vaikea kävellä. Lisäksi tuntuu kuin puut huojuisivat sitä enemmän mitä lähemmäs kävelee.

        Olen itse entinen nivalalainen, joka on myös kuullut Makolassa tapahtuneista onnettomuuksilta eräältä, joka oli tapaturmien aikoihin siellä töissä. Eräs kylänmies kertoi, että kaivoksella tapahtui onnettomuuksia. Jos oikein muistan, eräällä oli livennyt ote köydestä, ja oli tippunut kuolemaansa alas tunneliin.

        Tarinan yksityiskohtia en tarkemmin muista, mutta enemmän kuin yksi oli siellä menehtynyt traagisesti.


    • HökkelS

      Ei oo ollu pitkään aikaa mistään karmivista kummituspaikoista videokuvaa. Joten lähdetään tonkimaan Makolaa ja Haapajärven kummitustaloa. (En tiedä missä se siellä oli. Olen kuullut missä se on mutta en muista enään, joten kysykää ihmisiltä jotka voisivat tietää)

      Eikä mitään 30 minuutin tai 1 tunnin pätkiä vaan koko matka yritetään kuvata. Tietenkin yöhön on hyvä odottaa niin saa laitettua infrapunakamerakuvaukset päälle. KUKAAN KIINNOSTUNUT IDEASTA!!!!

      Haapajärvellä olevassa mökkelistä on kuitenkin monet lähteny ihan oikeasti kuset housussa karkuun, että se olisi kiva selvittää että kuka siellä asustelee. Sekä kun henkilöt on lähtenyt ulos sieltä niin se sielu on saattanut ne perässä ulos tietenkin äänien kanssa. (Jalankulkuäänien)

      • se nielisi sen kamer

        Kun se nielee sen kameran, niin kitalakea saa kuvaila vaikka koko yön, mutta ei siitä sen selvempää kuvaa saa.


    • OSITutkimusseura

      Näyttää siltä, että OSIT jossain vaiheessa varmaan käy piipahtamassa ko. alueella. Sen verran tuntuu mielenkiintoiselta kohteelta (vaikkakin varmasti on mittapuultaan melkoisen laaja).
      Tietysti pitää ensin tiedustella mahdollisia lupia aluelle, varsinkin jos siellä on toimivaa asutusta.
      Jos jollain on faktapohjaista tietoa alueesta, Oulun Selittämättömien Ilmiöiden Tutkimusseura pyytää ottamaan yhteyttä ja kertomaan paikasta tarkemmin.

      • Robotoija Mora

        Käykääpä piakkoin kun kerkeätte. Laittakaa vaikka youtubeen videomateriaalit. Käykää pimeällä hiippailemassa siellä ja sitten päivällä. Tutkikaa ne hommelit mihin itse ette pääse niin vaikka vaijerinauhakameralla, eli sellainen nauhakamera/matokamera, mikä on pitkä ja sitä kameraa voi sieltä toisesta päästä ohjailla. Sekä tuo yksi sanoi että sieltä betonilaatan alta lähtee tie jonnekkin toiseen käytävään niin käykää sekin katsomassa. Vaikka robotti rullaamaan sinne niin onnistuu paremmin. Siinä ideoita mitä voitte hankkia sinne mennessänne. Voitte myös hajottaa tietenkin robotin avulla sitä pintaa siitä ja katsoa mitä siellä on. Jos tulee myrkkykaasuja niin ei hätää. Kunhan ette revi sitä kokonaan auki mitä ei saa kuulemma repiä auki. Poraatte robolla pitkän reiän ja robotilla kamera sisälle ja katsomaan mitä näkyy.


      • no kokeile ensin

        Laita mieluummin sinne voileipä narun päässä ja jos se syö sen: Juokse!


      • Mitä löysi?

        Mitä OSI löysi sieltä?


      • No...
        Mitä löysi? kirjoitti:

        Mitä OSI löysi sieltä?

        eiväthän ne pellet koskaan edes uskaltaneet mennä Makolaan!


    • Hana

      Kun antaa elämänsä Jumalalle Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta, ei tarvitse pelätä mitään kummitustaloja. Ei tarvitse edes olla kiinnostunut moisitsa paikoista. Kun on Jeesuksen veren ja nimen turvissa, ei tällaiset henget voi tehdä mitään!

      • Vedän valtimot auki

        Minä vedän valtimot auki nyt ja annan sieluni eli koko elämäni jollekkin hörhölle niin minun ei tarvitse enään ajatella. Aamen.


      • pyhäkaasutus

        just joo ja kenethän se jesse nyt taas pelastaa ja mitä se on muka sovittanut, sandaalia väärään jalkaan korkeintaan.


      • ei kiitti örkille
        Vedän valtimot auki kirjoitti:

        Minä vedän valtimot auki nyt ja annan sieluni eli koko elämäni jollekkin hörhölle niin minun ei tarvitse enään ajatella. Aamen.

        Ennemmin Jeesus kuin joku mikäkin örkki.


      • ei taida laitella?
        pyhäkaasutus kirjoitti:

        just joo ja kenethän se jesse nyt taas pelastaa ja mitä se on muka sovittanut, sandaalia väärään jalkaan korkeintaan.

        Örkkipä ei laita edes sandaaleita, katso tuo ylhäällä oleva linkki niin tiedät lisää.


    • Betonit irti

      Käykää nyt joku se betonihommeli irti ottamassa ja lähettäkää robotti sisään. Kai nyt joillakin täällä palstalla on kiinnostusta ottaa selvää mitä siellä betonimöhkäleen takana kaivoskuiluissa on kun tarpeeksi syvälle menee.

      Tahtoo tietää. EIKÖ KETÄÄN KIINNOSTA TIETÄÄ MITÄ SIELLÄ ON???

      Niillä joilla on tietoa niiden härveleiden käytöstä ja mikä on parhain sinne menemään sisään niin auttakaa tässä tutkimuksessa, koska tämä on mielenkiintoinen. Sanotaan Nivalan Pollareille että aiomme ottaa selvää robotilla mitä siellä kaivoskuilussa on ja tämän takia joudumme siirtämään betonia joksikin aikaa sivuun, mutta laitamme sen takaisin sitten kun ollaan törmätty seinään, koska jos sieltä ei mene minnekkään mitään käytävää niin sitten törmätään seinämään.

      Robottiin kiinni eri kameratkin että jos seinät on camoulfaglettuna niin näkee sitten jostakin kamerakuvasta sitten nämä camoulfagletut seinämä ovet jos ovia löytyy.

      • Ei mennä!

        Suuri v´lkoinen bwana, M´kola iso tabu! Pojat ei mennä sissän, siellä k´mmitus ja liskomies! Ei pojat sissän, ei r´botti sissän, tule k´mmitus ja liskomies ja tappa kaikki. B´tonilaatta pysy paikallan, ei siirtä pois!


      • so...
        Ei mennä! kirjoitti:

        Suuri v´lkoinen bwana, M´kola iso tabu! Pojat ei mennä sissän, siellä k´mmitus ja liskomies! Ei pojat sissän, ei r´botti sissän, tule k´mmitus ja liskomies ja tappa kaikki. B´tonilaatta pysy paikallan, ei siirtä pois!

        not sorkkimas betonplate !


      • Betonplaterikkoja
        Ei mennä! kirjoitti:

        Suuri v´lkoinen bwana, M´kola iso tabu! Pojat ei mennä sissän, siellä k´mmitus ja liskomies! Ei pojat sissän, ei r´botti sissän, tule k´mmitus ja liskomies ja tappa kaikki. B´tonilaatta pysy paikallan, ei siirtä pois!

        Betonilaatta lähtee!


      • pärkkele
        Betonplaterikkoja kirjoitti:

        Betonilaatta lähtee!

        lähre kankella eikkä kirvehelläkän !!


      • Kylpä se lähtösee
        pärkkele kirjoitti:

        lähre kankella eikkä kirvehelläkän !!

        Katotaanko niin se lähtee jossain vaiheessa kävelemään?


      • Pölhö ajelija

        Otetaan betonilaatta pois ja laitetaan siihen betonilaatan tilalle liikuteltava paksu metalliovi, se on kovempi kuin betoni ja sen voi avata. Näin tutkimukset itse kaivoskuiluun voi alkaa paremmin. ;)

        Nivalaiset kannustamaan projektia!


      • sorakiviä?

        No örkin lisäksi ainakin siellä on kiviä sekä maata.


      • Pitäis ensin
        Kylpä se lähtösee kirjoitti:

        Katotaanko niin se lähtee jossain vaiheessa kävelemään?

        olla kauhakuormaaja käytössä, ja sitähän ei sinulla ole. Sillä sen saisi irti.


      • Vogoni Saastamoinen

        Ei ollut ihme video.


      • seimatsumnalokam

        Siinähän on se Makolan musta vesi, oisitte käyny yöllä kuvaamassa...oikein läheltä pintaa....


      • Livessäiee
        seimatsumnalokam kirjoitti:

        Siinähän on se Makolan musta vesi, oisitte käyny yöllä kuvaamassa...oikein läheltä pintaa....

        Mitä siellä yöllä näkyy, onko mitään historiallisia juttuja mitä tapahtuu kun yöllä käy kuvaamassa. Tietenkin se olisi päivän keikka kun sen käy kuvaamassa yöllä. Hei jos kiinnostaa niin voitaisiin pistää Live-kamerat makolan alueille missä pitäisi kummitella tai jotain.


      • naapurikylän asukki
        Livessäiee kirjoitti:

        Mitä siellä yöllä näkyy, onko mitään historiallisia juttuja mitä tapahtuu kun yöllä käy kuvaamassa. Tietenkin se olisi päivän keikka kun sen käy kuvaamassa yöllä. Hei jos kiinnostaa niin voitaisiin pistää Live-kamerat makolan alueille missä pitäisi kummitella tai jotain.

        Jos pölvästit todella menette tuonne yöllä niin olkaapa hyvin varovaisia.
        Viimeisessä talossa oleva koirasta varoittava kyltti ei ole turhaan siinä...

        Asukas ja koira ovat tuttuja.


      • Jukkis Pallot
        naapurikylän asukki kirjoitti:

        Jos pölvästit todella menette tuonne yöllä niin olkaapa hyvin varovaisia.
        Viimeisessä talossa oleva koirasta varoittava kyltti ei ole turhaan siinä...

        Asukas ja koira ovat tuttuja.

        Onko se koira irti siellä vai hihnassa?


      • mopopoika83
        Jukkis Pallot kirjoitti:

        Onko se koira irti siellä vai hihnassa?

        Nuorena kossina tuli ajettua mopolla tuolla makolassa iltahämärissä aika usein ja kerran sieltä lähti kaks jotain isohkoa mustaa koiraa juoksemaan perään. Enpä jäänyt ihmettelemään vaan ajoin karkuun ja lujaa...


      • Koppimopiska
        mopopoika83 kirjoitti:

        Nuorena kossina tuli ajettua mopolla tuolla makolassa iltahämärissä aika usein ja kerran sieltä lähti kaks jotain isohkoa mustaa koiraa juoksemaan perään. Enpä jäänyt ihmettelemään vaan ajoin karkuun ja lujaa...

        Koirilla on aika lyhyt elinaika, saattavat olla jo haudassa jos kerta "nuorena" ajeskelit, nyt olet varmaan paljon vanhempi. En tiedä onko ottanut uusia koiria sitten.

        Näyttivätkö ne muuten että olisivat vihaisina tullut perään vai näyttikö tapaus siltä että olisivat tullut tervehtimään, kun yleensä koirat jos niitä verikoiriksi ei olla opetettu pienestä asti niin eivät hyökkää päälle, kunhan juoksevat kohti hullunlailla että kerkeää nuuskimaan ja katsomaan mikä henkilö se tämä henkilö on.

        Jos siellä koiria on niin sitten kannattaa varmaan koppi mopedilla ajella siellä, siinä sentään on suojukset ympärillä että ei haittaa vaikka tulevat päälle. ;)


      • jouni kk
        Koppimopiska kirjoitti:

        Koirilla on aika lyhyt elinaika, saattavat olla jo haudassa jos kerta "nuorena" ajeskelit, nyt olet varmaan paljon vanhempi. En tiedä onko ottanut uusia koiria sitten.

        Näyttivätkö ne muuten että olisivat vihaisina tullut perään vai näyttikö tapaus siltä että olisivat tullut tervehtimään, kun yleensä koirat jos niitä verikoiriksi ei olla opetettu pienestä asti niin eivät hyökkää päälle, kunhan juoksevat kohti hullunlailla että kerkeää nuuskimaan ja katsomaan mikä henkilö se tämä henkilö on.

        Jos siellä koiria on niin sitten kannattaa varmaan koppi mopedilla ajella siellä, siinä sentään on suojukset ympärillä että ei haittaa vaikka tulevat päälle. ;)

        olin töissä makolassa asentamassa seismologian laitoksen antureita, tästä on 11v. aikaa. anturit asennettuamme aloimme saada lukemia ihan hyvin, ja lukemat tukivat toisiaan. huomasimme muutaman tunnin koemittausten jälkeen että vaikka lukemat olivat hyvin lähellä toisiaan, aika jolloin lukema oli tallennettu, oli aina tasan 1954 sekuntia edellistä myöhässä. tämä on mahdotonta. samaan aikaan huomasimme että minulla on navan tilalla mutteri, sitä kun väänti niin vasen pakarani irtosi.


      • M.P. Ython
        jouni kk kirjoitti:

        olin töissä makolassa asentamassa seismologian laitoksen antureita, tästä on 11v. aikaa. anturit asennettuamme aloimme saada lukemia ihan hyvin, ja lukemat tukivat toisiaan. huomasimme muutaman tunnin koemittausten jälkeen että vaikka lukemat olivat hyvin lähellä toisiaan, aika jolloin lukema oli tallennettu, oli aina tasan 1954 sekuntia edellistä myöhässä. tämä on mahdotonta. samaan aikaan huomasimme että minulla on navan tilalla mutteri, sitä kun väänti niin vasen pakarani irtosi.

        Taidat olla se Israelilainen heppu, kuka pystyy joka toisella askeleella irrottamaan vasemman jalkansa ja nielaisemaan sen?


      • se viihtyy?
        seimatsumnalokam kirjoitti:

        Siinähän on se Makolan musta vesi, oisitte käyny yöllä kuvaamassa...oikein läheltä pintaa....

        No ainakin se viherörkki tykkää polskia siellä.


    • aviemore

      Isäni ( eli 95 vuotiaaksi) kertoi ihan tosi juttuna, että kaivostoiminta lopetettiin, koska osuttiin tunneleihin, jotka eivät olleet sen ajan mainarien tekemiä, kuulemma 3 miestä katosi niihin. Mielestäni kannattaisi tutkia tämä tarina, se on arkeologisesti melko iso juttu, muuttus monet stoorit sen jälkeen, jos jotain tunneleita todellakin sieltä löydettäisiin?

      • makolaa

        Pionjär pora, 10 metriä porakankee, ja 11kg dynamiittia on pakattu autoon. Jos siellä joku mustakaapu kummitelee, se kyllä lentää savun saattelemana pihalle, ja köysissä tuodaan Heurekaan näytille.


      • Jogge54

        Sieltä myös löytyi jotain outoja kivettymiä joista isäni kertoi aikoinaan..ja jotain muuta mistä isäni ei tahtonut kertoa.


      • kaivosmies1954
        Jogge54 kirjoitti:

        Sieltä myös löytyi jotain outoja kivettymiä joista isäni kertoi aikoinaan..ja jotain muuta mistä isäni ei tahtonut kertoa.

        ihmetyttää tuo et miten tunneliin voi kadota ?
        jos´joku "katoaa" tunneliin niin kyllä sitä etsitään ja todetaan sen esim. jääneen sortuman alle jolloin se todetaan kuolleeksi.
        tai jääneen loukkuun jolloin sitä yritetään pelastaa ja jne.
        mutta jos joku katos sinne niin sillon ne varmaan on huomannu et siellä on jotain luonnon onkaloita ja sieltä niitä ei oo pystytty/uskallettu lähtä etsiin.. näin se on sitte suljettu ja annettu ihmisten ymmärtää että malmi loppu.


      • nivalalainenmakolas
        kaivosmies1954 kirjoitti:

        ihmetyttää tuo et miten tunneliin voi kadota ?
        jos´joku "katoaa" tunneliin niin kyllä sitä etsitään ja todetaan sen esim. jääneen sortuman alle jolloin se todetaan kuolleeksi.
        tai jääneen loukkuun jolloin sitä yritetään pelastaa ja jne.
        mutta jos joku katos sinne niin sillon ne varmaan on huomannu et siellä on jotain luonnon onkaloita ja sieltä niitä ei oo pystytty/uskallettu lähtä etsiin.. näin se on sitte suljettu ja annettu ihmisten ymmärtää että malmi loppu.

        Asun itse nivalassa olen käynyt muutaman kerran makolassa isäni kanssa pyörähtämässä autolla siinä käännytyspaikalla tai siinä putoamis vaaran eessä käännyttämäs aina autolla ollaan käyty ja hylättyi taloi näyttäs oleen ja tosi pelottava paikka siis mä en ainakaa uskaltas mennä sinne yksin yöllä pimeessä tai illalla... itse sain käsityksen makolasta että jos siellä sama henkilö käy monesti niin sitten jotain siellä tapahtuu tai ainaki itse sain käsitykse et siel tapahtus joku sortuma tai joku kummitus tulee ja vie johonki niistä taloon ja kertoo sulle asioita ja lopuksi tappaa jos et osaa vastata kysymyksiin oikein.. en taida itse enää mennä mimmoseen paikkaan..


    • paikallinen

      Makolan jätealueella 60 luvulla kaverit ajoi scarblea Jawoilla. Siinä oli semmonen pitkä kouru monttu, josta kaverit päästi menemään ja yleensä alastullessa pakoputket putos Jawasta. Nykyinen Hituran kaivoshan on monikansallaisen yhtiön omistuksessa ja myrkynlevitys jätealueelle saa jatkua. Joskushan ne mietti, että Makolan jätevuori kannattas rikastaa uudestaan ja siitä sais varmaan enemmän arvokkaita metalleja kuin nykyisen Hituran minipitoisesta kiviaineksesta. Mutta kyllä Outokumpu on kylän raiskannut ja kaivot kuivattanut ja saastuttanut lähteet. Että sellainen Tsernobyli se Hitura- Makola seutu on. Ei siellä kummituksetkaan taida myrkyssä elää enää.

      • jätteitä ei viedä

        Ne suuttuu kakkaamisesta!


    • MAKOLA4EVER!!!

      Käytiin tänään Makolas ja oli kyl niiiiiin jännä paikka että!!! Isäki on pienenä siel crossii ajanu ja ei oo nii tasan mittää tapahtunu :D:D:D:D
      OIKIASTI nii säälittävää et jotku ulkopaikkakuntalaiset luulee tietävänsä joittenki legendoje perusteel et siel on joku demoni joka silpoo ja plaplapla.

      Korkeintaa jotku kylähullut mummelit, jotka jostai ihme syystä siel haluu asua, tulee ja hakkaa teiät kaulimilla, kun meette koputtelee niitten ikkunoita siinä keskiyön paikkeilla.

      Ja kuka siellä haluaa asua? Miksi? Niin karu, epäsiisti ja muutenki ällöttävä paikka, että tuntuu niinko kaatopaikalla astelis.

      Saaha sinne mennä. :D Muutenki ois kiva nähä jotain ylihirveetä videomatskuu Makolanreissuista. Saispahan illan naurut..... :D

      • Kaivetaan betoni irt

        Et ole tainnut tutustua mikä meitä makolafaneja kiinnostaa siellä.

        Kaivoskäytävät ovat kuulemma vahingossa kaivettu muukalaisten käytävien kanssa yhteen. Tästä ei ole saanut vielä yhtään todistetta kun kukaan ei ole lähtenyt kaivurin kanssa kaivelemaan tai radio-ohjattavia käärmerobotteja ei ole lähetetty sisään. (Saattaa olla että nuo robot pitää tilata japanista tai kiinasta asti)

        Tällä hetkellä tietotaso kaikilla tämän takia on asian suhteen: En tiedä.


      • Alien IV
        Kaivetaan betoni irt kirjoitti:

        Et ole tainnut tutustua mikä meitä makolafaneja kiinnostaa siellä.

        Kaivoskäytävät ovat kuulemma vahingossa kaivettu muukalaisten käytävien kanssa yhteen. Tästä ei ole saanut vielä yhtään todistetta kun kukaan ei ole lähtenyt kaivurin kanssa kaivelemaan tai radio-ohjattavia käärmerobotteja ei ole lähetetty sisään. (Saattaa olla että nuo robot pitää tilata japanista tai kiinasta asti)

        Tällä hetkellä tietotaso kaikilla tämän takia on asian suhteen: En tiedä.

        Hakeudu hoitoon.


    • macola original

      turhaa te enää menette macolaan kaivamaan.
      noustiin sieltä jo 50 vuotta sitten pois, nykyisin asumme haapavedellä

    • local äijä

      LUOTETTAVISTA TIETOLÄHTEISTÄ KUULLUT ASIAT: Kaivos suljettu, koska maaperä ei ollut niin kestävää että kaivuuta ois voinu jatkaa sen aikaisilla kaivausteknologialla. Kaivuutöistä tuli yksinkertaisesti liian vaarallisia ja siellä muutama henkilö kuolikin jäätyään sortumien alle. Joskus 70-luvun alussa jengi alko muuttaa pois sieltä. Osa rakennuksista purettiin ja osa hylättiin.( ei hajuakaan miksi. rakennukset näyttäst edelleen ihan suht hyväkuntoisilta siihen nähden että ne on ollu autioina jo kauan) Betonieste kaivokse oviaukon edessä taas on sen vuoksi, että se nyt vaan on hyvä konsti estää lapsia tai muuten vaan tyhmiä ihmisä menemästä vaarallisiin kaivoksiin.

      KUULLUT HUHUT JA LEGENDAT: Paikkakuntalaisena on tullut kuultua jos jonkin näköistä juttua makolasta. Itse suhtaudun aina näihin juttuihin hyvin skeptisesti, mutta uskokoot ketä huvittaa. ;)

      Yleisimmät kummitusjutut mitä kuulee on että kaivokselta kuuluu huutoa ja se että henkilöille jotka menevät sinne tulee kummallinen tunne, joko että heitä tarkkaillaan tai että joku haluaa heidän poistuvan sieltä.

      Sellasta legendaa myös liikkuu että siellä on asukkaat tehny paljo itsemurhia, jonka seurauksena taloja on jäänyt autioiksi ja muutki asukkaat on halunnu lähtä sitte veke sieltä.

      OMAT KOKEMUKSET: Kerran oon siel käyny. Se oli yks kevätilta joskus klo 23. Pakko sanoo et pinoinen pettymys kaiken kuuleman jälkeen paikka oli. Ei tullu mitään ihme oloja ,että joku vahtaa.:D Kymmenkunta taloo/rakennusta siel on, joista ehkä 3 on nykyisiäkin koteja/kesämökkejä, loput autioita. Ainut asia mikä jäiki ihmetyttään oli, että kuka haluu asua keskellä korpee, autioiden talojen piirittämänä. :D

    • vanocame

      Moro.. Itsekkin nivalassa asustelen ja hetken aikaa asuin myös lähellä makolaa. Sattumaa tai ei niin asunnossa oli tiettyyn aikaan päivästä outoja kylmiä virtauksia ja selittämättömiä ääniä. Liekö maaperässä jotain outoa jotain pahaa.. Sarkastista tai ei mutta onhan tämä harrasta uskon ihmisten seutua ei olisi ihmekkään jos täälä jotain riivattua ja outoa olisi...

    • erttkl

      Kaivosyhtiö ei myyne oikeuksia moiseen apikkaan! Amen.

    • MAKOLAN ASUKKI

      Minä asun makolassa, älkää tulko enää koputtelemaan meikäläisen ikkunoita. sEURAAVA SAA SUOLAPANOKSESTA PERSAUKSILLEEN !

    • heppi jaakob

      Makola on Suomen sodoma siellä harrastetaan seksiä kuin viimeistä päivää. Ykköseen ja kakkoseen vuorotellen. Meno on jumalauta kuin Gomorrassa konsanaan. Leikatkaa pallinne ja painukaa luostariin.

    • Äkäliälöölö

      Voi jumalauta mitä paskaa.

      Olen itse syntynyt Makolan vierellä ja paikka on enemmän kuin tuttu.

      On käsittämätömtä mitä helvetin paskaa asioista mitään tietämättömät idiootit jaksaa jauhaa.

      Menkää Pyhäsalmeen tutkimaan kummituksia ja haamuja 1400 metrin syvyyteen ellei teillä ole parempaa tekemistä.

      • Äitin kyykkänä

        On noilla nykypennuilla mielikuvitusta!! perkele!! Makola oli ihan tavallinen pikku kaivos. Nikkeli louhittiin sota-aikana lähinnä suomalaisen oman sotateolliosuuden tarpeeseen. Jonkin verran meni Ruotsiin ,josta ssatiin Boforsin aseteknologiaa.
        Sodan jälkeen oli paussia muutama vuosi. Loppuja malmin rippeitä louhittiin sitten vuoteen -53. Pieni määrä malmia jäi louhimatta koska se oli sen ajan tekniikalla liian vaikeaa.
        Kaivostoiminnan jälkeen Makolassa toimi kurssikeskus vuoteen -72. Myös Nivalan ammattikoulu toimi siellä ensi vuotensa. 1964 valmistui uusi koulu Nivalan keskustaan.
        Kun Kalajokilaakson Aikuiskoulutuskeskus sai myös uudet tilat Nivalan keskustasta Makola alkoi rappeutua. Itse kaivoksen tiloissa toimi mutama yritys lyhyen aikaa. Mm Nivalan Nahkimo ennen konkurssiaan. Mattokutomo ja jokin kylttimaalaamo muistaakseni myös.
        Nykyään kaikki kaivoksen tekniset rakennukset on purettu.
        Kaivosalueen asuintaloja on jäljellä ja ne on yksityisten omistuksessa lähinnä kesä- ja metsästysmökkeinä.
        Itse olen nivalalainen ja myös asunut Makolassa talven -66-67 ollessani kursseilla siellä.
        Paikalliset asukkaat eivät pidä Makolaa missään mielessä mystisenä paikkana. Ja siellä ei kummittele !!!!!!
        Kaivoksen toiminnan aikana kuoli tapaturmissa 7-8 miestä. Sota-aikana ei ollut resursseja panostaa työturvallisuuteen.Ja kaivostyössä on aina vaaransa. Hiturassa on tähän mennessä kuollut kaksi kaivosmiestä.
        Hituran kaivoksella,joka perustettiin -60-70 lukujen taitteessa, ei sinänsä ole
        mitään tekemistä Makolan kanssa.

        Virtuaalitodellisuudessa elävien kakadoiden 10-30 vuotiaiden) mielikuvitus huvittaa tälläistä aikuista välillä!!


      • 18
        Äitin kyykkänä kirjoitti:

        On noilla nykypennuilla mielikuvitusta!! perkele!! Makola oli ihan tavallinen pikku kaivos. Nikkeli louhittiin sota-aikana lähinnä suomalaisen oman sotateolliosuuden tarpeeseen. Jonkin verran meni Ruotsiin ,josta ssatiin Boforsin aseteknologiaa.
        Sodan jälkeen oli paussia muutama vuosi. Loppuja malmin rippeitä louhittiin sitten vuoteen -53. Pieni määrä malmia jäi louhimatta koska se oli sen ajan tekniikalla liian vaikeaa.
        Kaivostoiminnan jälkeen Makolassa toimi kurssikeskus vuoteen -72. Myös Nivalan ammattikoulu toimi siellä ensi vuotensa. 1964 valmistui uusi koulu Nivalan keskustaan.
        Kun Kalajokilaakson Aikuiskoulutuskeskus sai myös uudet tilat Nivalan keskustasta Makola alkoi rappeutua. Itse kaivoksen tiloissa toimi mutama yritys lyhyen aikaa. Mm Nivalan Nahkimo ennen konkurssiaan. Mattokutomo ja jokin kylttimaalaamo muistaakseni myös.
        Nykyään kaikki kaivoksen tekniset rakennukset on purettu.
        Kaivosalueen asuintaloja on jäljellä ja ne on yksityisten omistuksessa lähinnä kesä- ja metsästysmökkeinä.
        Itse olen nivalalainen ja myös asunut Makolassa talven -66-67 ollessani kursseilla siellä.
        Paikalliset asukkaat eivät pidä Makolaa missään mielessä mystisenä paikkana. Ja siellä ei kummittele !!!!!!
        Kaivoksen toiminnan aikana kuoli tapaturmissa 7-8 miestä. Sota-aikana ei ollut resursseja panostaa työturvallisuuteen.Ja kaivostyössä on aina vaaransa. Hiturassa on tähän mennessä kuollut kaksi kaivosmiestä.
        Hituran kaivoksella,joka perustettiin -60-70 lukujen taitteessa, ei sinänsä ole
        mitään tekemistä Makolan kanssa.

        Virtuaalitodellisuudessa elävien kakadoiden 10-30 vuotiaiden) mielikuvitus huvittaa tälläistä aikuista välillä!!

        Äitin Kyykkänä puhuu asiaa.Itsekkin olen Makolasta kertonut asiaa.Anttipäässä asuin pienenä poikana.Ja Makolan kouluun menin vuonna-53.

        Makolassa ei ole mitään pelättävää!Paitsi nämä "hörhöt",jotka kulkee taskulamppuineen naputtelemassa ihmisten ikkunoita.


    • vasarah

      Olen itse käynyt Makolassa "ohikulkumatkalla" pistäytymässä, enkä nähnyt tai tuntenut mitään outoa. Vastenmielinen ympäristöhän se minusta oli, kuten kaivos-ympäristöt aina, mutta ei muuta. Vastaavaa näkee kymmenissä tai sadoissa muissakin paikoissa Suomessa, useimmiten suuremmassa mittakaavassa. Jotenkin vaikuttaa, että puheet Makolan kummituksista tai "örkeistä" tms. tulevat muutamalta tai vain yhdeltä ihmiseltä, joilla on jostain syystä henkilökohtainen tarve luoda Makolalle erityistä mainetta - ehkä jopa ohjata ihmisten kiinnostusta pois jostain oikeasti kiinnostavasta.

      Varmasti Suomesta löytyy kymmenittäin kiinnostavampia kaivoksia, ja sadoittain kiinnostavampia kummituspaikkoja.

      Jos maanalaiset kohteet kiinnostavat, niin voisi tutkia luolia ja selittämättömiö "kuiluja", joista on kansanperinteitä Suomessakin, tai portteja toisiin maailmoihin tai Tuonelaan, joita sanotaan olevan mm. järvien ja kaupunkien alla.

    • Farmaaja
    • MAKOLA4EVER!!!

      Missäs päin tämä "Kaivetaan betoni irti" mahtaakaan asua? Kenties Turussa tai Sotkamossa, Haapavedellä tai vaikka Tanskassa, mutta tuskin Nivalassa. :) Että jos sä tiedät asiasta enemmän kuin vaikkapa minä tai mun sukulaiset, jotka on täällä ikänsä asuneet, niin onnea sulle. Musta on vain outoa, miten me, jotka täällä asutaan ja joille tämä paikka on ihan arkipäivää, niin ei huomata näitä silpovia öttiäisiä ja muukalaisten luolia sun muita hirviöitä, jotka tuolla puoliksi autioituneella, kaivosalueen lähistöllä sijaitsevalla asuinalueella vilistää.

      Lisäks mua huvitti tuo että "Nivalalaiset kannustamaan projektia!" -kohta. Toivon tosiaan, että tuo oli läpällä sanottua, sillä ettekai te ulkopaikkakuntalaiset oikeasti usko, että me ruvetaan suunnilleen kannattamaan ja vaikka kustantamaan tuota teidän älyvapaata kameraprojektianne, kun on tärkeämpiäkin juttuja ajateltavana? Nivalassa on homekoulut sun muut, jotka tarvitsevat tukea, jos ihmiset ryntäisivät tukemaan jotain merkityksetöntä ja turhaa Makolaprojektia, luulenpa että tuo homekouluasia ja muutkin tärkeät jutut hajoaisivat samantien käsiin.

      Mutta jos teitä noin kiehtoo, muuttakaa toki Makolaan. Saattepahan rauhassa elellä niissä tunneleissanne. :)

      • rose58

        Tuota, minä en ole ollut ajamassa betoni irti asiaa, en asu myöskään Nivalassa. En ole asunut aikoihin, mutta minä olen sen verran vanhempi, että tuohon aikaan eläneet ihmiset ovat tulleet minulle Nivalassa tutuiksi. Ja. Kyllä. Jotakin siellä oli. johonkin osuttiin. Sen olen kuullut varmalta tasolta. En usko minäkään, että sieltä örkkejä löytyisi, ne olivat sinun omat sanasi, mutta minusta olisi häpeällistä. Jos asiaa ei tutkittaisi, tai, ede kaivoksen nykyinen omistaja tulisi edes sen verran vastaan, että antaisi selvityksensä mitä tapahtui tuolloin. Tai tulisi mukaan. Saataisiin ainakin huhuilta siivet, jos ne huhuja koskaan ovat edes olleetkaan. Ihmisen historia on jouduttu kirjoittamaan uusiksi ympäri maailman. Myös Suomessa on jouduttu jo myöntämään se, että asutusta on ollut täällä jo ennen jääkautta. Entä jos vaikenemalla, me jätetäänkin jotakin oleellista historiastamme pois. Entä jos se olisikin jotakin jopa sellaista, että se lisäisi matkailua kuolleeseen Nivalan katukuvaan? Toisi rahaa. Mieti sitä. Sillä rahalla saisit homekoulutkin korjattua.


    • å

      makolan on piru perinny tiedän paikan ja en suosittele sinne menevän keneenkään!! ps. sinne jäi isä pappa ja monta muuta tuttua!!

    • herännyt.

      no teettäkää nyt jjuttu tvhen kun ootte niin kinnostuneita nivalaiset penskat!. kaikki tekstit viittaa että harrastatte mustuutta.

    • SAI´RASTA

      Kävin siellä joskus kuului hirveää rääkynää vähän väliä... tuli kiire pois :D

    • Nivalakossi123

      Missäkähän siellä on se "Tästä eteenpäin omalla vastuulla" -kyltti. Eilen käytiin porkkaamassa koko alue ja polut läpi, mutta se crossiradan päädystä vasemmalle kääntyvä polku loppui kesken suunnilleen sadan metrin jälkeen. Ja siinä alussa oli iso oja.
      Eli onko se sama polku missä kyltin pitäis olla. Avolouhoksen ohi, crossiradan yli ja taakse, sieltä päädystä polku oikealle?


      On muute suht. röyhiä mesta lähtä yksin hiippailee, käykää vilikassee . . .

      • Tero Aittoperältä

        Molopää...opettele lukeen ne kyltit


    • aina nivalassa asunu

      oompa nähäny makolassa niin epätavallisen jutun että jos se stana on normaalia nii minä oon demoni!!! kuten myös makolan lähellä jossa meitä oli onneksi kaksi ihmistä kokemassa saman.. ja kummallaki on vielä ihan terveen ihmisen paperit. ja tää kyseinen mystinen juttu oli sitä että tämä toinen (vaimoni) tarras minusta kiinni ja itki kurkku suoraan!! TÄMÄN tapahtuman jälkeen jostain syystä ymmärrän yliluonnolliset asiat!!

    • aina nivalassa asunu

      siis se oli sellanen juttu että vaimoni meni johki sokkii vaa ja itki ja puristi kiinni minusta.. itte olin nii hias älynen etten tajunnut sitä heti vaa tajuttuaan oli vähäksi aikaa mietittävää..

    • pelotti

      ite koin kans hieman epätavallista kerran makolan kaivoksen lähellä.. olin muistaakseni jotain 12vv vanha ja yhtäkki alkoi henkeä ahdistaan ja karmeaa kirkumista kuului kaivoksesta. selvisin tilanteesta vetämälllä housut alas ja nykäsin käteen ett sperma lens pitkin vitikkoa, siihen loppui huuto ja lisäksi manasin paholaisen vääntämällä kurapaskan betoni kannen päälle, huom. paska sisälsi pähkinän kokkareita! luulen että paholainen taantui tällä tempulla loppu iäksi.

      maistoin lusikalla paskaani, melko pahaa oli, alko panettaan taas, vedin käteen raivolla ja upotin kullini höyryävään ihmisulosteeseen, aijai kun teki terää laukesin sadan auton voimalla omaan paskaani.

    • nivalasta

      luin nuita kirjotuksia ja en oo ite nähäny mittää kummituksia ikkää vaikka ollaan keskellä yötä käyty ehtimässä niitä kummituksia,,ja ku koko ajan kirjotatte miten siellä tunnelissa olis joku mörkö nii taitaa mörkö olla eväkäs mörkö kun tunnelit on täynnä VETTÄ!!

    • kaivosviittapiru

      Tunnen useita kaivoksia , mut tiedän makolan olevan erityinen kaikesta yli-inhimillisistä tarinoista.. Kolme minuuttia jälkeen keskiyön kun pesee kasvot täydenkuun aikana avolouhoksen veteen , voit nähdä omat kasvot piirtyneenä yli 90:ntä metriä syvän avolouhoksen veden pintaan .. Kun kuljet avolouhoksen itälaitaa saavut sellaiselle lentohiekkaa muistuttavalle alueelle johon on asetettu kyltti jossa lukee , et alueella moottoriajoneuvolla-ajo on kiellettyä pinnan rikkoontumisen vuoksi.. Tämä viittaa siihen et maa voi nielasta milloin tahansa syvyyksiin kenet tahansa. kaivokseen on kuollut paljon mainareita joiden henget vaeltaa makolan yössä.. Kerrankin kun söin pimeydessä ikivanhojen kuusien lähettyvillä punertavia sieniä alkoi tapahtumaan ihmeellisiä asioita , joita en halua alkaa tässä yksilöimään .. Sen verran voin mainita tässä et aamullakin jatkui kumma olo ja mahaa kipristeli.. Muun muassa sinä yönä syttyi koko makolan vanha katuvalaistuis päälle , joka tuntuu vallan ihmeelliseltä lamppujen kuntoon nähden.. En kyllä kehottaisi ketään syömään niitä sieniä samaisessa metsikössä...

    • Carl Johan Starck

      Kyllä se on ennen vilkas paikka, vielä 60 luvun lopulla. Katuvalot, koulu, samassa elokuvateatteri, ruokala, impilinna ? Bussiyhteydet ympäri Nivalaa. Että tartte verrata kyllä yhtäään tähän ylikansalliseen kanadalaiseen yhtiöön, joka nyt levittää myrkkyjään jokiaavalle. Siinä on kaksi jätealuetta vierekkäin Hituran myrkkyaltaat ja hautausmaa. Nämä pimeän puolen ihmiset eivät vielä ole huomanneet sitä hautausmaata. Se on myrkyttynyt se maa, ettei vainajien ruumiit mätäne koskaan. Ruvetkaapa siitä miettimään,sitä Hituran seutua. Huh. Alakkaa pelottaa aivan hirveesti Töllinperän asukkaiden puolesta. Onneksi asun ite kirkolla.

    • makolanpalo

      Sinne hautausmaalle on asetettu hautaus- ja kaivauskielto vuonna 2000 muutaman epämiellyttävän yllätyksen jälkeen. Ruumiit eivät tosiaan maadu kunnolla tuossa maaperässä, ainoastaan pehmeimmät kudokset. Voitte tosiaankin kuvitella mitä jo hautauskelpoisiksi luokiteltujen hautojen sisältä on löytynyt hautaa uudelle vainajalle avatessa.

      Koska vainajat maatuvat erittäin hitaasti, niistä erkaantuvat kaasut aiheuttavat hautausmaalla silloin tällöin ns. virvatulia. Näitä itsestään syttyviä pieniä kaasupurkauksia on pidetty aaveina tai vainajien henkinä.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Virvatuli

    • Kalakkuilimari

      Kyllä kanadalaiset vielä hyödyntää sen vanhan makolan jätealueen. Makolan arvo tulee kasvamaan sen johdosta.

      • töllinperä

        Kylläpä kyllä.Ne ulkomaiset kaivosyhtiöt käyttävät Suomen heikkoa ja ajasta jälkeen jäänyttä kaivoslakia hyväkseen,viis veisaten ympäristöstä.kts.Talvivaaran kaivos.

        Mutta siitä Makolasta...Minä kävin siellä koulua alkaen vuodesta-53 seitsemän vuotta.Vuoteen -61. Jonka jälkeen kävin viellä.Ko.paikassa ammatillisen kurssin,joka kesti noin vuoden.
        Kummituksia en koskaan makolassa nähnyt,enkä kuullut.Kummaliselta tuntuu tämä hörhöily ja "pelkääminen".Eihän se makola kylläkään kauneinta Suomea ole .
        terv.


      • töllinperä

        Olipa mukava nimimerkki tuo"kalakkuilimari".Oliko se jokin maalari,joka asui Töllinperällä? Töllin,Lehtiniemen seutuvilla.Muistanenko oikein.

        Siihen Makolaan...pesäpalloa pelattiin "jätealueella urheilutunneilla,kengät,ja sukat oli keltaista rikkihiekkaa täynnä.Siellä oli silloin kaksi pientä lampea joissa oli vettä.Ja luurankomaisia kuolleita puita.Kaivoksen pumppaus,ja prosessivesistä ne lammet oli tietenkin kotoisin.

        Hieman lisää pelkäämistä pelkääjille.Kävelkää yöllä Makolasta Ryysyn hautausmaan ohi Aittoperälle.Hui!!! Voi tulla kolkko olo.


    • patmos

      Makola on asuntoalue siinä missä muutkin, ei kannata häiritä asukkaita kuitenkaan.

    • joku vaa

      vois pistää siellä käyneet osoitetta tai jotai tien nimee et ulkopaikkakuntalaine pääsee tutustumaa

      • kupiainen

        ei kannata tulla kurkisteleen yksityisten henkilöiden pihoille


      • mää tarjoon
        kupiainen kirjoitti:

        ei kannata tulla kurkisteleen yksityisten henkilöiden pihoille

        silleen ärsyttävästi?


    • Makolafani

      Olen käynyt, hylätty kaikoskylä Nivalassa, lähistöllä asuu pari pikkasen erikoista tyyppiä, vanhempi ukko, joka ärhetelee pikkupojille ja muutama muu sisäsiittoinen syrjäkylän kuonakasa.

      loistava paikka tehdä pienen budjetin kauhuelokuva tai mad max suomiversio

      • Turska

        ...ai niin, ei tosiaan ole mikään asuntoalue siinä missä jokin muukin...vastaavaa näkee lähinnä zombielokuvissa, paitsi että ne paikalliset pari asukasta on hiukak zombeja rumempia


      • kota
        Turska kirjoitti:

        ...ai niin, ei tosiaan ole mikään asuntoalue siinä missä jokin muukin...vastaavaa näkee lähinnä zombielokuvissa, paitsi että ne paikalliset pari asukasta on hiukak zombeja rumempia

        Siellähän on aivan tavallisia ihmisiä, jotka asuu vakituisesti. Ei sinne ole mihinkään taloon eikä asuntoon menemistä. Tulee syyte. Että antakaahan olla ja rahoittukaa.


      • pelle
        kota kirjoitti:

        Siellähän on aivan tavallisia ihmisiä, jotka asuu vakituisesti. Ei sinne ole mihinkään taloon eikä asuntoon menemistä. Tulee syyte. Että antakaahan olla ja rahoittukaa.

        Paskat siellä mittää oo ku käytii siellä niin sanotulla louhoksella ja täsä ollaa pois ajamassa että semmonem tunti palloiltii ja käytii kahtoo sitä taloa mistä niin hirveesti puhuttii ja loppu Tulos oli nolla.ps oli sielä ainaki itikoita:D


    • Säikkyli

      Kävin tänään tässä pahamaineisessa mörkökylässä, ja todella tapahtui jotain outoa: Tunsin oudon hajun sieraimissani, ja tuli tunne aivankuin joku seisoisi takanani. Aivankuin joku olisi puhaltanut niskaani... Käännyin.... ja ette ikinä arvaa mitä näin! Avomieheni tupakoimassa!:O
      Lisäksi itikoita oli enemmän kuin olen koskaan nähnyt missään. Pelottava paikka siis....

    • 11+14=?

      Joopa, joo..., kuulin tänään elämäni ensimmäisen kerran moisesta paikasta ja töistä tullessani ajelin poikani kanssa sinne...., pettymys oli suuri, kun odotin sitä mitä minulle kuvailtiin...., päätettiin pojan kanssa käydä joskus keskiyöllä testaamassa mitä tapahtuu, mutta en taida sittenkään viitsiä mennä koputtelemaan kenenkään kesäasukkaan ikkunaan keskellä yötä..., josko kokeilis joskus syystalvella..., paitsi jospa meille ei ilmestykään ketään, koska emme kuulu " L-positiivisiin.... =)

    • justiisa joo

      kertokaapa nyt viisaat ihmiset missä siellä se kaivos on ja missä se betoni läjä? ja suoraan sanottuna minä en ainakaa usko v********n nuista kummitus jutuista

      • et silleen

        No ota käteen nivalan kartta ja mene katseleen vanhaa pusikoitunutta kaivosta, voi jee...Juttuja on aina ja tulee olemaan, mutta mitäs sitten. Itsekin pensana pelkäsin yhtä täkäläistä taloa ja sen asukkia, sitten vähän kasvettua, joo saattaa mummo pyssyn kanssa ajaakin takaa, kun jätkät koputtelee ikkuinoihin ja sylkevät jäähtymässä oleviin (ikkunalaudalla) ruokiin.


    • kalakkuilimari

      sen mie muistan kuitennii, että siinä melekkein Makolantien varressa asui joku ihme ukko talvet lumesta rakennetussa asumuksessa, että on siellä 50-60 luvun vaihteessa ollu jonkinlaisia humuja ollu, mutta Makolassa on nykyään vakituisia asukkaita, joita ei sovi turhaan häiritä.

    • ?

      Minä olen ratsastellut hevosella monet vuodet makolassa ja sen metsissä, eikä koskaan mitään kummallista ole tapahtunut. Ja jos siellä jotain mörköjä on niin antaa niiden vain olla, niin uskon että nekin antavat minun ratsastella :) karhuja vain niissä metsissä asustaa paljon!

    • HERÄTKÄÄ

      MOKOLA ON IHAN TAVALLINEN PAIKKA EI SIELLÄ MITÄÄN PELÄTTÄVÄÄ OO SIELLÄ ASUU NORMAALEJA IHMISIÄ EI MITÄÄN PELÄTTÄVÄÄ ( KUMMITUKSIA EI OLE OLEMASSA

    • kysyjäääää

      Joko makolan tunnelit tutkittu???

    • Ainaslampi1

      Makolassa ja viereisessä Hiturassa ja aivan näiden vieressä olevalla Ryysyn hautausmaalla ois hyvä kuvata elokuvia, vaikkapa Talvivaaran henki tai Elämää myrkkyaltaissa.

    • Jeesjees

      No kylläpä alko naurattaan ku keskustelun löysin :D En yleensä näihin mitään kirjottele, mutta nyt on pakko.

      Asun itse makolassa tyttöystäväni kanssa, ja siksi päätin kirjottaa tänne. Ei täällä mitään hemmetin kummituksia tai muutakaan omituista ole :D Ihan normaali asutusalue. Tosin sieltä täältä ehkä vähän rumannäköistä aluetta, mutta mitäs siitä.

      Olen tykännyt asua täällä ja varmasti jonkin aikaa viel asunkin.

    • mainiomainari

      Toivottavasti Makolan tutkimukset pääsevät tänä vuonna vauhtiin.
      Huomasin tossa että tästä oli keskusteltu vuosien mittaan useammassakin keskusteluketjussa, eli kerron nyt nykyisille paikkakuntalaisille sun muillekin mikä "Makolan mysteerissä" oikein on lopulta kysymys.

      Eli kaivoksen vielä ollessa toiminnassa löydettiin syvältä maan alta olemassa olevia, aiemmin tehtyjä käytäviä/luolastoja. Kuka/ketkä//mikä, miksi ja milloin oli nämä tehnyt, se oli ja on edelleen mysteeri. Tätä oli useampikin kaivosmies aikanaan todistamassa. Mutta tuttuun tyyliin, kun kysymyksessä oli outo ja normeista poikkeava asia siitä päätettiin vaieta. Ja vaietaan edelleen.

      Nyt tätä arvoitusta ollaan ilmeisesti alkamassa kesällä selvittämään. Tärkeintä on että omistajataho, viranomaiset ja tutkijat puhaltaisivat yhteen hiileen. Uskoisin kysymyksessä olevan Suomen mittapuulla melkoisen jymyjutun, se varmasti tuo posittivista mainosta ja verorahoja Nivalaan.

      Ei tarvitse lähteä Egyptiin tai Etelä-Amerikkaan etsimään kadonneita temppeleitä, vaan ihmeellisiä paikkoja löytyy myös ihan kotosuomesta. Paikan olemassa olo ja sijainti jo tiedetään. Onko luolasto luonnon vai muinaisten ihmisten luoma? Minne se vie? Mitä siellä on? Löytyykö muita sisäänmenopaikkoja? Suomen maaperää on totuttu pitämään kovana ja vakaana, mutta onko ihmisillä ollut kuitenkin täällä ennenvanhaankin tietotaitoa ja välineistöä luolien kaivamiseen? Monesti totuus on tarua ihmeelisempää.

      Mitä tulee yliluonnollisiin asioihin, niin on kuviteltu että luolastossa on joku/jokin joka vaikuttaa maanpäällä tapahtuviin asioihin. Toisaalta kun puhutaan "painostavasta tunnelmasta" sillä on tarkoitettu kaivosyhteisön elämää. Osa ihmisistä on tiennyt jotain mitä muille ei ole voitu kertoa. On vain täytynyt vaieta ja jatkaa elämää niinkuin ei olisi mitään tapahtunut.

    • makola1

      ELI ASIA LOPPUUNKÄSITELTY, VAI ONKO? Entä jos siellä onkin pahoja henkiä, tai helvetin portit, eihän sitä voi koskaan tietää.

    • J.F.

      Makolan kaivosalue suljettiin koska kaivostoiminnan jatkaminen todettiin liian riskialttiiksi ja vaaralliseksi. Syy on kaivosalueelta löydettyjen maanalaisten tunneliverkostojen laajuus. Maatutkalla tehdyissä tutkimuksissa todettiin että tunneliverkosto on niin laaja-alainen ja ulottuu niin syvälle kallioperään ettei kaivostoiminnalle ole turvallisia edellytyksiä. Sortumisvaara on liian suuri.

      Tunneli/luolaverkosto on pohjaveden miljoonien vuosien aikana kovertama monimutkainen verkosto jonka vesivarat ovat ehtyneet noin 3000 vuotta sitten. Kaivostoiminnan aikana puhkaistiin näihin luolastoihin kolme aukkoa, jotka on sittemmin suljettu teräsbetonilla. Tämän jälkeen kaivostunnelit on täytetty vedellä ja kaivokseen vievä tunnelin suuaukko on peitetty turvallisuussyistä betonikannella.

      Mitään paranormaalia ei Makolan kaivosalueella ole koskaan ollut. Kaikenmaailman kummitusjutut ovat lähteneet liikkeelle kallioperän tunneleiden innoittamina.

      kaivosinsinööri J.F.

      • töllinperä

        Väärin.Makolan kaivos suljettiin koska tuotantokustannukset olivat korkeammat kuin
        kuin nikkelistä saatu hinta.Joka johtui siitä,että malmio oli kovin köyhä
        nikkelipitoisuudeltaan.Aivan samoin kuin nykyinen Hituran kaivos,joka toimii,tai ei
        suhdanteiden mukaan.

        Luulen että riskeistä siihen maailman aikaan(1954)viisveisattiin tuotantoa olisi
        jatkettu jos se olisi ollut kannattavaa.

        Sodan jälkeisessä Suomessa piti kuitenkin ottaa vähäisetkin luonnonvarat käyttöön.
        Maatutka on kyllä hieman epävarma tutkimusmenetelmä.No OK. Ehkäpä,ehkäpä???

        Noista hörhö jutuista en viitsi sanoa mitään muuta kuin:Kävin Makolassa 7 vuotta koulua ja yhden vuoden ammatillisen kurssin.Ei siellä silloin ollut mitään avaruus-olentoja,tai huonoja "fiboja".

        Onhan toki Suomessa kauniimpiakin paikkoja kuin Makola onhan...?

        Kuitenkin parin kuukauden päästä aion vanhalla kaivos-alueella käväistä.


    • Virva Tuli

      Kävin Makolassa, tässä havainnot:

      Ei näkynyt eikä tuntunut kummituksia.

      Outo haju siellä oli sekä kyltti jossa kielletään pinnan rikkominen ( koska jotain jätettä siellä on ) .

      Hirven jälkiä löytyi.

      Vedessä näkyy valonvälähdyksiä kun sinne heittää esim. kiven mutta ne ovat varmaankin niitä virvatulia.

    • Hello2

      Uskon että siellä on jotain poikkeavaa ja tunnen sen kun käyn siellä ja minulle on todettu että tunnen asiat jos on jotain poikkeavaa.

      • Taidat olla

        vähän poikkeava itsekin, homo tai jotain?


      • kuksaoksa
        Taidat olla kirjoitti:

        vähän poikkeava itsekin, homo tai jotain?

        Poikkeavaa on sikäli, että lähistöllä suolla, metsissä vaeltavat karhut ja sudet, mutta niiden kanssa pärjäilen hyvin tai olen pärjännyt, koska asun nimenomaan Makolassa. Ne jotka asuu kirkonkylän keskustassa ovat mielestäni hieman poikkeavia.


    • ei oo pakko uskoa!

      ite asun Nivalassa ja oon käyny Makolassa kerran ja sen perusteella mitä sillon tapahtu en suosittele kenellekkään!!! ja mun mielestä henget näyttävät itsensä vain niille jolle haluavat(eli luultavasti niille jotka on kokenut muitakin yliluonnollista) joten ei kannata skeptikoiden tulla sanomaan että ei niitä voi olla olemassa...koska kyllä aaveita,henkiä,olentoja tai miksi ikinä sanottekaan nii on olemassa! pitää vain koittaa käsittää että elämä ei pyöri pelkkien ihmisten ympärillä! henkiä on siinä missä ihmisäkin,hyviä ja pahoja! ja Makolassa tpdellakin niitä on..siis pahoja henkiä mut on myös hyviä! henget on luonnollisia!!

      • haluun tietää!!

        kerro mitä sulle kävi??:o


      • Hölmöläisten hommaa

        Hölynpölyä kaikki tyynni.
        Itse olen asunut siinä vieressä koko ikäni, enkä ole yhtään kummitusta nähnyt. Olen käynyt Makolassa säännöllisesti koko elämäni. Siellä toikkaroiminen on vaarallista vain siksi, että joitain vanhoja kuilun päitä saattaa olla lähes auki jossain puskan pimennossa.
        Vanhan kaivoksen ympärillä oleva maa on todella nikkelipitoista ja siksi sitä ei saa mennä tonkimaan.


      • tuohivirsu
        Hölmöläisten hommaa kirjoitti:

        Hölynpölyä kaikki tyynni.
        Itse olen asunut siinä vieressä koko ikäni, enkä ole yhtään kummitusta nähnyt. Olen käynyt Makolassa säännöllisesti koko elämäni. Siellä toikkaroiminen on vaarallista vain siksi, että joitain vanhoja kuilun päitä saattaa olla lähes auki jossain puskan pimennossa.
        Vanhan kaivoksen ympärillä oleva maa on todella nikkelipitoista ja siksi sitä ei saa mennä tonkimaan.

        Minä olen Makolan kunkku, jos sinne joku tuloo, niin muutan sen katseellani suolapatsaaksi, katotaan ... kele.


    • Idiootti-83
    • Invaaaaalainen

      Asun ihan makolan vieressä, ja tiedän että tuo tarina on keksitty lapsia varten että ne eivät mene sinne tonkimaan paikkoja

      • nilviänlapsi

        No me kasvettiin jo isoiks ja vieläkin kutkuttaa ne reijät


      • aanuksenkarjala
        nilviänlapsi kirjoitti:

        No me kasvettiin jo isoiks ja vieläkin kutkuttaa ne reijät

        Notta meillä pään sellaasia joita reijät kutkuttaa sanotahan yleesesti ottaen homooksi.


    • Pilles

      Meillähän töllinperäläisillä on tuo oma Talvivaara tuossa keskellä kylää ja kukaan ei tule koskaan puhdistamaan tuota myrkkykeskittymää ja taisi olla että kanadalainen yhtiä ei tehnyt edes ympäristöministeriön vaatimaa selvitystä vaikka siitä Ville Niinistölle kirjoitinkin. Makola on muistoissani kunnon kaivoskaupunki ja vaikka siellä nyt on aika hiljaista, siellä asuu kumminkin normaaleja ihmisiä, jottei kannata kuisteskaa aivan kummituskyläksi mainostaa eikä ihimisiä häiritä.

      • ilkk0

        ei sinne talvivaaraan mitään myrkkyjä ole mistään rahdattu. se kaikki roina on ollut siellä maaperässä jo ihan omasta takaa valmiina. kaivosyhtiöhän vaan kaivaa ja vie pois sieltä raskasmetalleja jotka on saastetta.


    • Makolassa käynyt

      Makola on entinen kaivoskylä nivalassa, jossa on autioituneita taloja paljon keskellä metsää, mutta tällä hetkellä kahdessa talossa on asukkaita/asukas. Taloissa on asunut kaivostyömaan porukkaa. Osa taloista suht uuden näköisiä, mutta autioituneita ja moni siellä asunut on päättäny elämänsä "oman käen kautta". Huhun mukaa keskiyön jälkee siellä alkaa kummitella ja että kummittelijat olisivat louhokseen jumiin jääneitä työmiehiä. Mutta sen mitä itse olen siellä käynyt, ei ole kuulunut kuin moottorisahan ääniä (keskiyön jälkeen)

    • töllinperä

      Olen muutaman kerran osallistunut tähän Makola keskusteluun,koska kävin siellä kansakoulun ja ammattikurssin.Asuin noin 3 km etäisyydellä kaivoksesta.
      Olen kirjoittanut nimimerkillä "kelvenne" ja "töllinperä"
      Tässä yksi osoite jos haluatte nähdä kuvia Makolasta.

      ´kirjastovirma>nivala kaivoskuvat

      tuolta löytyy muutamia kymmeniä kuvia,siltä ajalta kun Makolan kaivos
      oli toiminnassa.

    • Nivalalainen

      Heippa täällä kirjoittelee yksi nivalalainen. Kaveri asuu 5km Makolasta. Hän käy lenkillä joka päivä Makolassa. Meinattiin että jos mentäs joskus tarkemmin tutkimaan.

    • padre

      Kävin just Makolassa lenkillä, en enää ikinä mee, jonkunlainen lisko mulahti kaivosveteen ja toinen pimessä mua otti jaloista kiinni, sain potkittua vapaaksi, huh...

    • Pentti76

      Onko porukka miettine toista aukkoa josta pääsee sisään jooo o kuilut ja tunnelit on täynä vettä lukuun ottamatta päälimmäistä käytävää tsiikailkaamaastoa sen täyttyneen avolouhoksen eteläpäästä. Ps olen jokunen vuos sitte käyny isävainaan kanssa aukolla. Isä oli nuorena töissä makolassa

    • Makolankasvatti

      Voi niitä aikoja, kun penskana asuttiin Makolassa. Siellä oli vireä kurssikeskustoiminta ja väkeä paljon. Meitä lapsia oli myös melkoisesti ja arvatkaa vain, miten me tongimme niitä kuilun reikiä tai kiipesimme kaivostorniin, leikimme aidatun avolouhoksen sisäpuolella...Siskoni putosikin n. 3 vuotiaana avolouhokseen ja isosisko sai kepin avulla ylös. Mieluista oli myös leikkiä siellä jätealueella, ajella pyörillä siellä montulla, uida pikku lammikoissa, kaivaa savea jne. Sisareni ja äitini sairastuivat myöhemmin leukemiaan ja menehtyivät. Syyksi epäiltiin mm. Makolan rikkipitoista hiekkaa ja se haju, josta mainittiin, tulee siitä. Vesikin siellä oli kellertävää. Vaaran paikkoja sieltä kyllä löytyi lapsille, mutta sen ajan Makola oli elämää täynnä, ritariperhosia syreeneissä ja liito-oravia suurissa kuusissa... Ajatelkaa, me lapset vaelsimme pitkospuita ja polkuja pitkin myös Ainaslammelle, jonka reitin varrella kävimme äitini kanssa marjassa. Sinnekin tuli matkaa melkoisesti. Suojelusenkeleitä meillä oli mukanamme runsaasti... Mukavia muistoja on jäänyt lapsuudesta ja Makolasta. Teltassa ja leikkimökissä nukuimme siellä kesäisin eikä mitään häiritsevää havaittu. Olen käynyt Makolassa myöhemminkin ja se autius on ankea... Enpä taida haluta mennä sinne enää. Mennyt on mennyttä ja Makolalla on monenlaista tarinaa kerrottavana, sekä hyvää että huonoa.

      • Anonyymi

        nimim.Töllinperä.
        Todellakin .Makola oli hyvin vilkas paikka ammatillisen kurssikeskuksen aikaan.mm elokuvateatteri ,koulussani kerran viikossa siirrettiin pulpetit katederin alle ja tilalle vaneriset
        kippi-istuimet,semmoiset epämääräisen harmaat.
        Joku Nivalan Urheilijoiden puuhamies oli lipun myyjänä.(nimi karkasi mielestäni).Mahtoiko hän olla "masinistikin",enpä muista.
        Todellakin. vuonna 53-60 tuli käytyä makolan koulua,ja 62-63 ammatillinen kurssi,ja pitihän sitä kansalaiskouluakin välissä pätkä käydä.

        mielenkiintoinen paikka Makola oli.Aina Nivalassa käydessäni,käyn myös Makolassa.Mutta
        on aika surullisen näköinen paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nimim.Töllinperä.
        Todellakin .Makola oli hyvin vilkas paikka ammatillisen kurssikeskuksen aikaan.mm elokuvateatteri ,koulussani kerran viikossa siirrettiin pulpetit katederin alle ja tilalle vaneriset
        kippi-istuimet,semmoiset epämääräisen harmaat.
        Joku Nivalan Urheilijoiden puuhamies oli lipun myyjänä.(nimi karkasi mielestäni).Mahtoiko hän olla "masinistikin",enpä muista.
        Todellakin. vuonna 53-60 tuli käytyä makolan koulua,ja 62-63 ammatillinen kurssi,ja pitihän sitä kansalaiskouluakin välissä pätkä käydä.

        mielenkiintoinen paikka Makola oli.Aina Nivalassa käydessäni,käyn myös Makolassa.Mutta
        on aika surullisen näköinen paikka.

        nimim.Töllinperä.
        Vastaanpa itse itselleni.Se lipunmyyjä makolassa:Urho Viljamaa oliko? touhukas mies
        aikoinaan NU.ssa

        Joo.o kyllä siellä jätealueella tuli aikoinaan ryvettyä,sukat ja kengät keltaisena koulun
        liikuntatunneilla kun pesistä lyötiin.Siellähän oli myös kaksi lampea,mutta niihin ei uskaltauduttu,hui! upottavan näköistä liejukkoa. ja kummitusmaisia puun karahkoja.

        Kaiken maailman kummallisista asioista on tällä palstalla Makolasta puhuttu.Minusta se on vain hylätty kaivoskylä,Ei sen kummempaa.


    • Louhosjäbä

      Tänään käytiin. Edelleen ainakin yhdessä, ehkä kahdessa talossa asutusta. Muut hylättyjä, tai hiljaisessa ylläpidossa. Avolouhoksen vesi tosiaan melko mustaa, voisi luulla lammeksi. Kaivoskuilun sisäänkäynnistä ei voi muuta sanoa, kuin että joku on pari minuuttia yrittäny tonkia lapiolla maata siitä, minkä alla ilmeisesti betonivalu on. Pieni aidattua aluehan se on, johon pääsee sisään. Ulkopuolelta on kuilun perustuksia nähtävissä osittain. Mielenkiintoinen paikka, ihan ilman yliluonnollisuuksia.

      Sisäänkäynti on siis pysyvästi teljetty, eikä sinne kukaan ole enää koskaan menemässä, ihan luonnollisista syistä.

      • Anonyymi

        Ei ole kovin fiksua mennä vanhaan kaivokseen kun mm. Vesi on voinut muuttaa tukirakenteiden yms. Kestävyyttä.


    • Anonyymi

      Joku kertoi tä'ällä aiemmin (ja voi olla tässäkin ketjussa), että oli kaivoksessa työskenneeltä sukulaiseltaan kuullut, että jotain sieltä todella oli löydetty ja siksi kaivos suljettiin. Ei se mahdotonta ole ja onhan lapinjärvikin tunnettu 1950-luvun mystisistä tärinöistä, joita on maanjäristyksiksi selitetty, mutta esimerkiksi paikallinen johtava poliisi ei uskonut siihen selitykseen.

    • Anonyymi

      moi! oon tällä hetkellä makolassa. tänne on kuollu monia ihmisiä kaivoksen takia. eikä kukaan täällä kettän pilko palasiksi. tiiän sen koska oon käyny täällä keskiyöllä ja tässä sitä ollaan. makola on Nivalassa. saa täällä käyä.

    • Anonyymi

      Pimeinä öinä on kuultu maanalaista valitusta,näin minulle paikkakuntalaiset ovat kertoneet eivät suostuneet puhumaan enempää vaikka yritin udella. Mielenkiintoista

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan kuinka syväksi maanalaisen kaivoksen kaivoskuilu on louhittu? hiekkakirppu? j.f.?

      • Anonyymi

        Jotain 220 metriä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4513
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4484
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4096
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3017
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2621
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2089
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1725
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1472
    Aihe