Vetäytyneet ikenet?

Apuva!

Heippa!
Tietääkö kukaan, miten hoidetaan vetäytyneitä ikeniä? Mulla on ikenet alkaneet vetäytyä kaikista hampaista, mutta erityisen paljon ne on vetäytyny ylhäältä takahampaista. Kuulin, että ne alkavat helposti reikiintyä, joten mikä nyt avuksi?? Onko mitään kotikonsteja, vai auttaako hammaslääkäri asiassa? Olen yrittänyt harjata hampaita hellävaraisemmin, kun kuulin että vetäytyminen johtuu liian kovasta harjaamisesta. Mutta en ilmeisesti osaa harjata tarpeeksi hiljaa, kun vetäytyminen näköjään vaan jatkuu...

31

58281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ota yhteyttä hammaslääkäriisi,hän neuvoo oikeaoppisen kotihoidon.

    • shg

      ostappa kaupasta vauvoille tarkoitettu hammasharja ja sillä harjaa vetäytyneet kohdat. Se on erittäin pehmeä ja hyvä vetäytyneiden ikenien hoitoon. Ole tarkka että harjaat vetäytymien kohdalta hyvin, että plakkia ei jäisi, koska todellakin paljastuneet hammaskaulat reikiintyvät helposti, koska niissä ei ole kiillettä.

      • Tätä....

        Pyydä hammaslääkäriltä Elmexin-fluorigeeliä. Se suojaa herkkiä hammaskauloja vihlonnalta ja reikiintymiseltä. Oletko käynyt näyttämässä niitä lääkärille ? Kiinnityskudoksissa voi olla vaurioita. Oletko huomannut hampaissa heiluvuutta ?


    • Kevyt ote

      Osta pehmeä harja ja älä paina sillä niitä ikeniä pestessä. Eikä mitään himohinkkauksia, vaan kevyt ote harjasta riittää. Nämä vetäytymät ovat pysyviä vaurioita ja on tärkeää, että niitä ei syntyisi lisää. Jos ne ovat oikein pahoja, niin kannattaa käydä lääkärissä. Ne ovat melkoisia riesoja, kun oikein pahoiksi äityvät. Fluorisuojausta kannattaa harkita välittömästi.

    • Mulla kans

      On useissa hampaissa ja olenkin tässä miettinyt, että en varmaan ole harjaamalla itse pystynyt näitä kaikkia aiheuttamaan. Voivatkohan ne vetäytyä jostain muustakin syystä ? Jokin iensairausko ? Onkohan ientulehduksella osasyytä näihin vetäytymiin ? Entäs suun bakteereiden osuus ?

      • vetäytymät

        Myös tupakointi ja/tai nuuskan käyttö aiheuttaa ienvetäytymiä.


      • sanotaan
        vetäytymät kirjoitti:

        Myös tupakointi ja/tai nuuskan käyttö aiheuttaa ienvetäytymiä.

        virheellisten hammaskontaktien vaikutuksesta ienvetäymien syntymiseen?

        Siis jos hammas, tai jokin hampaan kulma, nystermä ylirasittuu, vasatapurijan vaikutuksesta!


      • colorada
        vetäytymät kirjoitti:

        Myös tupakointi ja/tai nuuskan käyttö aiheuttaa ienvetäytymiä.

        kun palautitte mut maan pinnalle tehostaen sitä faktaa että TUPAKOINTI on pahin vihollinen hampaiden ienvetäytymisessä.Lopetin nyt,sen paheen eli tupakanpolton tänään lauantaina 10.7.2010 kello 21.50! Jospa mun ikenet eivät vetäytyisi enempää ja tämä kammottava juttu pysähtyisi.Kiitos kannustuksesta jotta sain tehtyä asialle jotain.Hyvä myös tietää etten ole yksin tämän asian kanssa.Hyvä juttu että päätin tutkia tätä asiaa netistä.


      • Moorana
        colorada kirjoitti:

        kun palautitte mut maan pinnalle tehostaen sitä faktaa että TUPAKOINTI on pahin vihollinen hampaiden ienvetäytymisessä.Lopetin nyt,sen paheen eli tupakanpolton tänään lauantaina 10.7.2010 kello 21.50! Jospa mun ikenet eivät vetäytyisi enempää ja tämä kammottava juttu pysähtyisi.Kiitos kannustuksesta jotta sain tehtyä asialle jotain.Hyvä myös tietää etten ole yksin tämän asian kanssa.Hyvä juttu että päätin tutkia tätä asiaa netistä.

        Onks tupakkalakko pitäny :)


    • on.

      myös pahasti vetäytyneet ikenet.
      Jos olisin tiennyt heti lapsena, että yltiöpäinen hinkkaus on pahasta, ni en olisi valinnut kovaa harjaa ym.
      Toisaalta saattaapi olla yksilöllistä. Poikaystäväni harja kuluu muutamassa viikossa! eli hän harjaa voimakkaasti, mutta silti ikenet ovat nätit.
      Kannattaa siis ostaa sähköhammasharja! Ehdottomasti! Niissä on pehmeä harja ja kone tekee työn puolestasi. Ei tule kiusausta hinkata lujaa. Hampaita pitää kuitenkin harjata myös ikenen kohdalta, joten älä ala välttelemäänkään ikenen harjausta. Juuri näin tulee reikiä.
      Itse en ole kuullut muuta konstia kuin siis vain se, että hellittää otetta.
      Niin ja jos ikenet oikein vetäytyvät niin valitettavasti voi koko hammas pudota. Kysyin asiasta lääkäriltä. Siinä tapauksessa pitää olla kyllä TOSI pahasti vetäytyneet ikenet.
      Lisäksi hän kysyi pesenkö ylätakahampaat ensin. Vastasin, et joo. Hän sanoi, että vetäytyminen on pahempaa siellä. Neuvoi vaihtelemaan "hampaidenpesujärjestystä". Voi olla siis, et jos monta vuotta pesee vaikka yläulkopinnat ensin niin se voimakkain ja alkuinnostusharjaus kuormittaa just sitä paikkaa eniten.
      Lisäksi mulla on muutenkin "pitkät" hampaat. Joillakin tyypeillähän voi olla ihan nysät, tyyliin ientä koko hammas. Tämä pituus voi myös tehdä sen vaikutelman, et ien vetäytyy hulluna...
      Olen myös kuullut, että sellaisen operaation voi tehdä, missä ientä vedetään kirurgisesti takaisin paikoilleen...
      Toisaalta, nykyaikana tehdään vaikka minkälaisia hammarivistöjä. Jos esim. pelkää et apua nyt musta tulee hampaaton, ni rahalla saa vaikka mitä siltoja, implantteja ym... jotka ovat täysin luonnollisen näköisiä. Ainut rajoite on aina tietty se ikuinen rahan puute. Ainakin mulla. Heh. Heti menisin oikojalle jos saisin ylimääräiset 5000 tonnia.

      • Näin teki minullakin

        Seiska alahammas jousti aina kummasti purennassa. Sen varaan piti rakennuttaa proteesia, mutta siitä otettiin kuva ja se katsastettiin myös. Siitä oli ien vetäytynyt useita millejä ja lääkäri totesi, että tästä ei olisi kovin kestävää proteesihammasta tullutkaan. Se päätettiin sitten poistaa. Viereinen kutonen on myös poistettu. Siinä oli jo heiluvuutta ja useiden millien ienvetäytymät. Harjallako olen siis minäkin nämät aikaansaanut ja useat muutkin hampaat ovat pahoin ienvetäytyneet. Parodontiitista ei kukaan ole koskaan maininnut minulle mitään, vaikka lähes puolen sentin vetäytymiä on ollut.


      • jänishammas16
        Näin teki minullakin kirjoitti:

        Seiska alahammas jousti aina kummasti purennassa. Sen varaan piti rakennuttaa proteesia, mutta siitä otettiin kuva ja se katsastettiin myös. Siitä oli ien vetäytynyt useita millejä ja lääkäri totesi, että tästä ei olisi kovin kestävää proteesihammasta tullutkaan. Se päätettiin sitten poistaa. Viereinen kutonen on myös poistettu. Siinä oli jo heiluvuutta ja useiden millien ienvetäytymät. Harjallako olen siis minäkin nämät aikaansaanut ja useat muutkin hampaat ovat pahoin ienvetäytyneet. Parodontiitista ei kukaan ole koskaan maininnut minulle mitään, vaikka lähes puolen sentin vetäytymiä on ollut.

        hammaslääkärissä kävin ja käskivät harjata hiljempaa että ei tule ienvetäymiä.viimeisen vuoden aikana olen jynssännyt hampaitani kovaa pari kertaa päivässä.minulla on vielä kuulemma 1-2mm ientä jäljellä hampaan päällä ennenkuin juuri tulee esiin.hampaani ovat lisäksi pitkät ja näyttävät nyt vieläkin pitemmiltä ikenien noustua.oisko kellään tietoa nousevatko ikenet iän myötä etuhampaista vaikka harjaisi sopivalla voimalla?ja paljonko maksaisi ienvetäymän korjausleikkaus?


      • lottovoitaja

        5000 tonnia? Todellako? Turhaan lottoan, ei riitä voitto edes oikomishoitoon.
        Maksaako 5 000 000 euroa? Ei ihme että hammaslääkärini ajaa kaksi vuotta vanhalla mersulla ja kuuluu purjeseuraan.

        Uskomatonta rahastusta toi oikomishoito.
        Käydäänkö siellä päivittäin?


    • ajatella

      että nämä jäävät pysyviksi.. Itse kävin juuri hammaslääkärissä vetäymän takia etualahampaassani ja sanoivat, että vetäymiä esiintyy myös hammaskiven ja oikomishoitojen seuraamuksina. Ihmettelen vain, että noin tunnin päästä lääkärikäynnistä ikeneni oli vetäytynyt ihan kokonaan pois, näytti kuin se olisi ollut alahuulessani kiinni. Onko tämä nyt sitten ihan normaalia? Näkyy selvästi kohta jossa ei kiillettä ole ollenkaan..

      • leikkaus tehty

        Minulle tehtiin hammaslääkärissä iensiirre alahampaisiin. Kudosta otettiin yläleuan hammasvallista ja siirrettiin alaleukaan. Nyt alaleuassa on viikon verran ompeleet (vihreät!), en voi purra, en pitää esitelmiä. Purskutan ja elelen rauhallisesti antibioottikuurilla. En varsinaisesti ole sairaslomalla kuitenkaan.
        Homma kesti 3 tuntia mistä ompeleminen vei suurimman osan ajasta. Toivottavasti tämä nyt onnistui.
        Siirrettä laitettiin laajemmin kuin alunperin oli puhe, olivat kovin ohuita viereistenkin parin hampaan ikenet vaikka eivät vetäytyneet niin pahasti. Olen 54-vuotias ja minulla on implanttiyläleuka ja ahaallakin muutama implantti.

        Tämä tulee maksamaan minulle 500 € verran (Kela korvaa siis loput) mutta nythän tehtiin enemmän työtä joten lienee kalliimpi lopputulos.


      • Syrjäytynyt Yrjänä
        leikkaus tehty kirjoitti:

        Minulle tehtiin hammaslääkärissä iensiirre alahampaisiin. Kudosta otettiin yläleuan hammasvallista ja siirrettiin alaleukaan. Nyt alaleuassa on viikon verran ompeleet (vihreät!), en voi purra, en pitää esitelmiä. Purskutan ja elelen rauhallisesti antibioottikuurilla. En varsinaisesti ole sairaslomalla kuitenkaan.
        Homma kesti 3 tuntia mistä ompeleminen vei suurimman osan ajasta. Toivottavasti tämä nyt onnistui.
        Siirrettä laitettiin laajemmin kuin alunperin oli puhe, olivat kovin ohuita viereistenkin parin hampaan ikenet vaikka eivät vetäytyneet niin pahasti. Olen 54-vuotias ja minulla on implanttiyläleuka ja ahaallakin muutama implantti.

        Tämä tulee maksamaan minulle 500 € verran (Kela korvaa siis loput) mutta nythän tehtiin enemmän työtä joten lienee kalliimpi lopputulos.

        ...että mitä se hampaiden harjaus auttaa, jos harjaamatta lopputulos on ihan sama.

        Olen alkoholisti ja en jaksa pestä hampaitani. Kaikki hampaat on silti vielä suussa, ja jonkin verran ikenien vetäytymistä on ollut ja yksi pieni kasvain ikenessä, jonka poistin itse saksilla. Muuta ongelmaa ei suussa ole ollut sitten vuoden 1994.

        Ihmetyttää, mikseivät ihmiset nykyään pärjää ilman hammaslääkäreitä ja proteeseja, kun näitä "palveluja" (kidutuskammioita sanon minä) ei niin kovin kauaa ole ollut ihmisen historiassa.


      • Sartsa33
        Syrjäytynyt Yrjänä kirjoitti:

        ...että mitä se hampaiden harjaus auttaa, jos harjaamatta lopputulos on ihan sama.

        Olen alkoholisti ja en jaksa pestä hampaitani. Kaikki hampaat on silti vielä suussa, ja jonkin verran ikenien vetäytymistä on ollut ja yksi pieni kasvain ikenessä, jonka poistin itse saksilla. Muuta ongelmaa ei suussa ole ollut sitten vuoden 1994.

        Ihmetyttää, mikseivät ihmiset nykyään pärjää ilman hammaslääkäreitä ja proteeseja, kun näitä "palveluja" (kidutuskammioita sanon minä) ei niin kovin kauaa ole ollut ihmisen historiassa.

        Hei,mistä tuota korjausleikkausta voisi kysellä,minulla yhessä hampaassa vetätymä?


      • Sartsa33
        Sartsa33 kirjoitti:

        Hei,mistä tuota korjausleikkausta voisi kysellä,minulla yhessä hampaassa vetätymä?

        siis vetäytymä:D


      • Vapaa Sielu
        Syrjäytynyt Yrjänä kirjoitti:

        ...että mitä se hampaiden harjaus auttaa, jos harjaamatta lopputulos on ihan sama.

        Olen alkoholisti ja en jaksa pestä hampaitani. Kaikki hampaat on silti vielä suussa, ja jonkin verran ikenien vetäytymistä on ollut ja yksi pieni kasvain ikenessä, jonka poistin itse saksilla. Muuta ongelmaa ei suussa ole ollut sitten vuoden 1994.

        Ihmetyttää, mikseivät ihmiset nykyään pärjää ilman hammaslääkäreitä ja proteeseja, kun näitä "palveluja" (kidutuskammioita sanon minä) ei niin kovin kauaa ole ollut ihmisen historiassa.

        Fluori on pahasta.


      • colorada
        Sartsa33 kirjoitti:

        siis vetäytymä:D

        Ajattelin vaan että sattuuko se hampaiden vetäytymis korjausleikkaus ja minkälainen tai enemmänkin kuinka luonnollinenen lopputulos oikein mahtaa olla?Ja tietääkö kukaan miksi se fluori on sitten pahasta kun sitä kerran suositellaan käytettäväksi...?


    • Omatohtori

      Ikenien vetäytymien estohoito:
      Syö harvoin, kohtuudella, ja monipuolisesti, älä ylensyö. Älä syö makeisia, keksejä, kakkuja, pullia ja sokeripitoisia ruokia.
      Pese hampaat kerran päivässä, enintään kaksi. Käytä niin pehmeää hammasharjaa kuin mahdollista. Hampaita harjatessa ei pidä eikä saa käyttää voimaa.
      Käytä tarvittaessa pyörivää ja sykkivää (esim. Oral B Sonic professional) sähköhammasharjaa joka on varustettu liian painamisen varoitustoiminnolla niin huomaat varoitusvalon palavan tai muun varoitustoiminnon laukeavan jatkuvasti, koska painat aina liian kovaa.
      Käytä xylitol purkkaa.
      Käytä leveää ja paksua hammaslankaa päivittäin.
      Älä tupakoi.
      Älä käytä nuuskaa.
      Älä ota hammaskoruja.
      Älä ota lävistyskoruja.

    • Omatohtori

      Tupakka, nuuska, kahvi, tee, ketsuppi ja punaviini värjäävät hampaita. Harjaaminen ei hampaita valkaise eikä mikään hammastahna mutta värjäytymät saavat monen harjaamaan liiankin kanssa, ja mainostajat väittävät tahnojensa valkaisevan hampaita. Älkää uskoko mainostajia.

      Värisevä sähköharja, ehkä jopa vesisuihku-sähköhammasharja ovat ikenille hellimmät, ja niillä ei paineta lainkaa vaan annetaan värinän tehdä tehtävänsä pehmeimmillä harjaksilla. (esim. Oral-B sensitive professional care laitteessa).

      Purenta on mikä sattuu kullakin olemaan, siihen ei voi vaikuttaa.
      Muistakaa se liiankin itsestään selvä tosiasia että hammaslääkärit, hammashoitajat, lääkärit ja sairaanhoitajat eivät pysty kenenkään hampaiden reikiintymistä eikä ikenien vetäytymistä estämään eikä parantamaan.

      Ihminen itse on ainoa joka voi elintapoihinsa vaikuttaa.
      Hyvillä elintavoilla voit pitää itsensä hoikkana, kauniina, terveenä ja hyväkuntoisena suu- ja hampaat mukaan lukien, kukaan muu ei sitä voi puolestasi tehdä.

    • Neuvoton... :`-(

      AUTTAKAA!!!! Mun ikenet on vetäytyneet jo noin 5 mm ja pahinta tässä on se, että mä oon vasta 15 vuotias!!! :`-( Mä pelkään, että ne jatkaa vetäytymistä ja sit hampaat putoo ja joudun käyttämään tekohampaita!! Kenelläkään mun kavereista tai perheenjäsenistä ei oo vetäytyneet ikenet, vain mulla. Sanottiin, että pitäis harjata hellävaraisemmin hampaat. Ihmetyttää vaan, että mun siskot pesee hampaansa ihan yhtä rajusti kuin mä mut niiden ikenet ei oo vetäytyny yhtään. Suututtaa, että hammaslääkäri mainitsi asiasta vasta nyt vaikka olisi voinut huomauttaa jo VUOSIA SITTEN että oisin voinu jo silloin tehdä jtn asialle! Monet itkut oon jo itkeny eikä äiti anna mun tilata hammaslääkäriä kun olin vasta vähän aikaa sitten hammastarkastuksessa vaikka haluaisn lisää tietoa ja neuvoja mitä voisin asialle tehdä. Pelkään, että sairasta parodontiittiä. Mikä neuvoksi? Pitäisikö mennä hammaslääkäriin neuvottelemaan asiasta? Voiko ikenet parantua ja tulla takaisin? Voi kuinka toivoisinkaan sitä... :`-((((( Kiitos jo etukäteen! Ps: mulla on ollu oikomishoitoa joka kuulemma vaikuttaa ikenien vetäytymiseen...

      • Varaamaton nimimerkk

        Voi parkaa! Toivottavasti asia saadaan kuntoon. :( Voimia sulle!


      • Huolissaan

        Muakin kiinnostais tietää, voiko se ien kasvaa takaisin? Oon 16v. ja mulla on etuhampaista aika pahasti vetäytynyt ien. Ei mulle hammaslääkärissä kerrottu miten niitä pitää hoitaa. Tökkäs vaa jonku vauvaharjan kätee ja sano että niitä pitää harjata sillä. Nyt haittaa ku on vetäytyny oen lisää ja sillon olin sen verran pienempi että ei paljo hampaat kiinnostanu.


    • Hampaat kuntoon

      On se vaan kumma että näitä kovia hammasharjoja yleensäkin valmistetaan kun niillä saadaan vain tuhoa aikaan. itsekin olen saanut kovalla harjalla kahden hampaan ikenen vetäytymään ja pian on lähdettävä niitä hammaslääkärille näyttämään, toisessa on jo juuri tullut esiin.

      • Esterikuula

        Niitä valmistetaan siksi, että esim. hammasrautoja käyttäessä nimenomaan lääkäri neuvoo käyttämään kovaa harjaa.


    • Myös kummaa

      Kummaa on myös se, kun yhden poskihampaan kohdalta ien on vetäytynyt lähemmäs sentin, mutta muiden kohdalta ei. Onkohan tuo yksi hammas saanut kovemman kohtelun, vai voisiko olla muita syitä tuohon noin suureen vetäytymiseen?

      • Hammaskivi?

        Ehkäpä pesu on tuolla poskihampaissa ollut vähän huonompaa ja hammaskiveä on päässyt kehittymään ikenen alle ja irrottanut sitä hampaasta pidemmälle.

        Sentti on aika suuri arvo kun yleensä ientaskujen syvyyskin mitataan suunnilleen luokkaa 2-6 mm. Kerran minulla taisi löytyä 9 mm ientasku niin aloitettiin tiheämpi tehohoito. Alhaalla minulla on molemmin puolin "orpo" poskihammas ja hammaslääkäri on kertonut että juurten haara on näkyvissä. Niihinkään ei ole annettu sen kummempaa hoitoa, putsaillaan vaan säännöllisesti.


    • mknjhb

      taitaa olla kallista hoitoa

    • Anonyymi

      Itselläni oli sama juttu mistä valitin silloiselle hammaslääkärille. Vaihdoin hammaslääkäriä ja johan alkoi tapahtumaan. Ientaskut puhdistettiin ja kun tulehdus poistui niin alkoi oikasuhoito.
      Tästä kohta vuosi ja Ientaskut taas normaalit.Rahaa tietty mennyt todella paljon, mutta kannatti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe