huono olo

Ninja

nykyään on melkein joka päivä huono olo eli oksettaa, väsyttää, masentaa. ruoka ei meinaa sulaa mahassa ja tuntuu että suolet "pullistelee". voi käsillä tunnustelemalla tuntea suolia varsinki silloin kun on vähän aikaa sitten syöny. onko kellään mitään tällaista.

vastatkaa jotain

79

52440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V.P

      Moi!

      Minulla samaa vaivaa ollut jo vuosikausia. Sinulla saattaa olla lievää vatsakatarria eli vatsan limakalvot ovat tulehtuneet. Oletko stressannut viimeaikoina kovastikkin? Kokeile ensiavuksi syödä hiilitabletteja n. 10 kpl. Hiilitabletit syövät myrkkyjä suolistosta ja vatsasta. Sitten voisit koikeilla myöskin apteekista saatavaa matkapahoinvoitilääkettä muistaakseni jokin Marzine merkki (ei ihan samanaikaisesti hiilitablettien kanssa koska eivät imeydy). Auttaa ainakin minulle mutta ne väsyttävät. Rauhoita nyt suolistosi ihan ensin syömällä pari kolme päivää helposti sulavia ruokia, puuroja, happamamia maitotuotteita, itse tehdyillä keitoilla (ei pussikeittoja) ja paljon vettä. Pidemmällä tähtäimellä, tarkistele ruokavaliotasi ettei siihen sisälly liikaa sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja? Minulle ainakin tulee noista aika herkästi pahoinvointia ja vatsakipuja. Koita jaksella, itse olen taistellut pahoinvointia vastaan taas koko päivän:)

      • sp-

        hello ! mikähän mulla mahtaa olla ku aamulla kun herään ja kouluun pitäs lähtee nii maha tulee kipeäksi ja tuntuu että oksennus olisi kurkussa koko ajan. no sitten jos päätän lähteä kouluun nii tunnilla tulee tosi oksettava olo ja vessaan on pakko päästä. mitään oksennusta silti ei tule . sama juttu toistuu joka ikinen aamu. pään särkyä tulee myös joskus aamuisin . Haluan takas sen terveen elämän mikä joskus oli.


      • samaa rataa
        sp- kirjoitti:

        hello ! mikähän mulla mahtaa olla ku aamulla kun herään ja kouluun pitäs lähtee nii maha tulee kipeäksi ja tuntuu että oksennus olisi kurkussa koko ajan. no sitten jos päätän lähteä kouluun nii tunnilla tulee tosi oksettava olo ja vessaan on pakko päästä. mitään oksennusta silti ei tule . sama juttu toistuu joka ikinen aamu. pään särkyä tulee myös joskus aamuisin . Haluan takas sen terveen elämän mikä joskus oli.

        Samaa ollut minullakin useita kuukaisia. Kävin lääkärissä tämän takia... otettiin erilaisia testejä, mutta testit olivat puhtaat. Olisi kiva tietää vaivaan syy, koska tämä alkaa jo häiritä koulunkäyntiä


      • kjhfkthdjf

        Sama vika täälläkin. Eka pahoinvointijakso kesti muutaman vuoden, se oli joskus yheksänkytluvun puolvälissä. Nyt on toista jaksoa kestäny pari vuotta. Ei päivää ilman jonkinlaista huonovointisuutta. Oloa pahentaa rutkasti paha emetofobia. Rahat menee lääkäreihin jotka eivät paljon auta. Epäiltiin jo kasvaintakin, mutta ei onneksi ollut. Uskoisin että tässä on paljolti kyseessä henkiset paineet. Saisi jo loppua tämä pahoinvoiminen, olisi niin paljon tekemistä, esimerkiksi elämä elettävänä!

        Tarkastuttakaa muuten kilpirauhasarvonne! Häiriö kilpirauhasen toiminnassa voi aiheuttaa mitä moninaisempia vaivoja!


      • sama ongelma
        sp- kirjoitti:

        hello ! mikähän mulla mahtaa olla ku aamulla kun herään ja kouluun pitäs lähtee nii maha tulee kipeäksi ja tuntuu että oksennus olisi kurkussa koko ajan. no sitten jos päätän lähteä kouluun nii tunnilla tulee tosi oksettava olo ja vessaan on pakko päästä. mitään oksennusta silti ei tule . sama juttu toistuu joka ikinen aamu. pään särkyä tulee myös joskus aamuisin . Haluan takas sen terveen elämän mikä joskus oli.

        hei mulla on sama ongelma, mutta mulla tulee vaan aina iltapäivällä ruokailun jälkeen tuntuu että oksennus tulee aina tunneilla. Tosin mulla on ollut sitä aika vähän mutta minulla kuitenkin huolestuttaa mistä se voi johtua sillä ennen minulla ei ollut mitään...


      • auttava
        kjhfkthdjf kirjoitti:

        Sama vika täälläkin. Eka pahoinvointijakso kesti muutaman vuoden, se oli joskus yheksänkytluvun puolvälissä. Nyt on toista jaksoa kestäny pari vuotta. Ei päivää ilman jonkinlaista huonovointisuutta. Oloa pahentaa rutkasti paha emetofobia. Rahat menee lääkäreihin jotka eivät paljon auta. Epäiltiin jo kasvaintakin, mutta ei onneksi ollut. Uskoisin että tässä on paljolti kyseessä henkiset paineet. Saisi jo loppua tämä pahoinvoiminen, olisi niin paljon tekemistä, esimerkiksi elämä elettävänä!

        Tarkastuttakaa muuten kilpirauhasarvonne! Häiriö kilpirauhasen toiminnassa voi aiheuttaa mitä moninaisempia vaivoja!

        joo niin mullakin mulla yleensä auttaa kun menen ulos ja sitten tapaan kavereita se toimii kokeilkaa edes!


      • Anonyymi
        sp- kirjoitti:

        hello ! mikähän mulla mahtaa olla ku aamulla kun herään ja kouluun pitäs lähtee nii maha tulee kipeäksi ja tuntuu että oksennus olisi kurkussa koko ajan. no sitten jos päätän lähteä kouluun nii tunnilla tulee tosi oksettava olo ja vessaan on pakko päästä. mitään oksennusta silti ei tule . sama juttu toistuu joka ikinen aamu. pään särkyä tulee myös joskus aamuisin . Haluan takas sen terveen elämän mikä joskus oli.

        No mä en tiedä onko tässä mitään päätä tai häntää.Mutta luin jostain et unirytmi ja se et pyöritkö sängyssä unettomana niin johtais huonoon oloon mut jos se on totta niin toivottavasti helpottaa!


    • Lissu

      Minulla myös usein aamuisin huono olo, sellainen
      etova olo, välillä myös päivisinkin. Suolen kurinat päivin ja öin. Itselläni vatsaoireita
      ollut jonkun aikaa, lääkäri totesi ärtyvän paksusuoli oireyhtymän, useiden eri tutkimusten
      jälkeen, kun vikaa ei löytynyt. Syön tällä
      hetkellä myös lääkkeitä ruokatorven tulehdukseen.
      On kiva tietää että muillakin samanlaisia vaivoja.

    • samaa

      oireita ja maha pullottaa ja maha kipee kaytän nexiumia

      • Ninja

        Tuntuuko kellään ku suoli pullistuu? tuntuu että kohta pamahtaa? yäk


    • samaa

      Juuri kirjoitin toiseen ketjuun omista vatsavaivoistani.
      Vatsa turvoksissa koko ajan. Illalla kun menee nukkumaan ja tunnustelee mahaa niin tuntee oikein ilman täytteisen suolen ja vähänkin, jos painaa niin kuuluu kauhea kurina. Väsymystä on myös, huonoa oloa varsinkin aamuisin, huippausta, pistelyä rinnassa ja sydämen tykytystäkin löytyy sekä ennen kaikkea v****tusta.
      Lääkärissäkin on juostu ja juostaan lisää.

      • Tiipero84

        Mulla todettiin yli 5vuotta sitten laktoosi-intoleranssi. Sen jälkeen en oo maitoon koskenut,paitsi hyla tuotteisiin. Silti oon kärsiny mun nykyisistä oireista nyt jo 3vuotta. Oksettaa,vatsaan sattuu ja polttelee,pyörryttää,päätä särkee,jne. Oon aivan loppu. Näitten oireitten lisäks oon tuntenu itteni tosi masentuneeks. Nää oireet haittaa mun normaalia elämää niin paljon. Töissä en voi syödä mitään,ku tulee heti huono-olo. Ja aamusin syömisestä ei tuu mitään. Oon niin väsyny näihin oireisiin ja haluisin mun elämän takas. Ei mee päivääkään,etten tuntis pahaa oloa ollenkaa. Mun äiti sano et tää vois olla pohjakaissuolen haavauma. Tiedä sitä sitten. Oon juossu niin paljon lekurissa,et mua nykyään kammottaa koko paikka. Jos jollain on vähänkään samanlaisia oireita,niin meilatkaa mulle. Olis tosi kiva jutella jonku kanssa kenellä on samoja tuntemuksia. Tässä osoite: [email protected]


      • ibsibs
        Tiipero84 kirjoitti:

        Mulla todettiin yli 5vuotta sitten laktoosi-intoleranssi. Sen jälkeen en oo maitoon koskenut,paitsi hyla tuotteisiin. Silti oon kärsiny mun nykyisistä oireista nyt jo 3vuotta. Oksettaa,vatsaan sattuu ja polttelee,pyörryttää,päätä särkee,jne. Oon aivan loppu. Näitten oireitten lisäks oon tuntenu itteni tosi masentuneeks. Nää oireet haittaa mun normaalia elämää niin paljon. Töissä en voi syödä mitään,ku tulee heti huono-olo. Ja aamusin syömisestä ei tuu mitään. Oon niin väsyny näihin oireisiin ja haluisin mun elämän takas. Ei mee päivääkään,etten tuntis pahaa oloa ollenkaa. Mun äiti sano et tää vois olla pohjakaissuolen haavauma. Tiedä sitä sitten. Oon juossu niin paljon lekurissa,et mua nykyään kammottaa koko paikka. Jos jollain on vähänkään samanlaisia oireita,niin meilatkaa mulle. Olis tosi kiva jutella jonku kanssa kenellä on samoja tuntemuksia. Tässä osoite: [email protected]

        Jos sinulla on laktoosi-intoleranssi ja käytät hylatuotteita ni ei ihmekkään jos on huono olo. Hyla tuotteet ovat vähälaktoosisia, eli niissä laktoosia on! Käytä mieluummin täysin laktoosittomia maitotuotteita, esim Valio Eila- tuotteet. Voi myös olla että koko maito ei sinulle sovi lainkaan, joten kannattaa kokeilla olla myös ilman maitotuotteita jos olo ei helpota. Itsellä samat vaivat ja helpotti kun otin rankan ruokavalion käyttöön, josta mm. maitotuotteet on poistettu.


      • Anonyymi
        Tiipero84 kirjoitti:

        Mulla todettiin yli 5vuotta sitten laktoosi-intoleranssi. Sen jälkeen en oo maitoon koskenut,paitsi hyla tuotteisiin. Silti oon kärsiny mun nykyisistä oireista nyt jo 3vuotta. Oksettaa,vatsaan sattuu ja polttelee,pyörryttää,päätä särkee,jne. Oon aivan loppu. Näitten oireitten lisäks oon tuntenu itteni tosi masentuneeks. Nää oireet haittaa mun normaalia elämää niin paljon. Töissä en voi syödä mitään,ku tulee heti huono-olo. Ja aamusin syömisestä ei tuu mitään. Oon niin väsyny näihin oireisiin ja haluisin mun elämän takas. Ei mee päivääkään,etten tuntis pahaa oloa ollenkaa. Mun äiti sano et tää vois olla pohjakaissuolen haavauma. Tiedä sitä sitten. Oon juossu niin paljon lekurissa,et mua nykyään kammottaa koko paikka. Jos jollain on vähänkään samanlaisia oireita,niin meilatkaa mulle. Olis tosi kiva jutella jonku kanssa kenellä on samoja tuntemuksia. Tässä osoite: [email protected]

        Mikä osui silmiin kun luin: et siis syö,aamuisin. Et syö myöhemminkään.
        Miten paljon saat suojaravinteita ja kaloreja? Ellei lainkaan normaaleina aterian aikoina syö,ole ihmekään jos heikottaa.
        Normaali suhtautuminenbruokaan,jättää ne ruokatarpeet vain,mitkä kiusaa suolistoa.


      • Anonyymi
        Tiipero84 kirjoitti:

        Mulla todettiin yli 5vuotta sitten laktoosi-intoleranssi. Sen jälkeen en oo maitoon koskenut,paitsi hyla tuotteisiin. Silti oon kärsiny mun nykyisistä oireista nyt jo 3vuotta. Oksettaa,vatsaan sattuu ja polttelee,pyörryttää,päätä särkee,jne. Oon aivan loppu. Näitten oireitten lisäks oon tuntenu itteni tosi masentuneeks. Nää oireet haittaa mun normaalia elämää niin paljon. Töissä en voi syödä mitään,ku tulee heti huono-olo. Ja aamusin syömisestä ei tuu mitään. Oon niin väsyny näihin oireisiin ja haluisin mun elämän takas. Ei mee päivääkään,etten tuntis pahaa oloa ollenkaa. Mun äiti sano et tää vois olla pohjakaissuolen haavauma. Tiedä sitä sitten. Oon juossu niin paljon lekurissa,et mua nykyään kammottaa koko paikka. Jos jollain on vähänkään samanlaisia oireita,niin meilatkaa mulle. Olis tosi kiva jutella jonku kanssa kenellä on samoja tuntemuksia. Tässä osoite: [email protected]

        Jari Lahtinen moi mulla on ihan samat oireet oksettaa aamuisin ja muulloinkin mikä avuksi olen väsynyt tähän syödäkkin pitäis välillä mutta kun heti huono olo ei hyvä mitä teen t. Jari l


    • jemina 64

      Oletko muuten onnellinen ja kunnossa,mieti oletko jotenkin henkisesti stressaantunut tai todellakin masentunut. Kannattaa hakea apua ajoissa,sitä on kuitenkin hyvin saatavilla,äjä jää yksin murehtimaan. mulla keski vaikea masennus todettu ja siihen on terapia jalääkitys auttanut. Masentunut ihminen juuri jää kuulostelemaan kaikkea kehossa tapahtuvaa ja kaikki vaivat rekisteröi,ehkä liikaakin. Jaksamista sinulle.

      • Jopz3D

        itellä kurkussa tuntus että oksennus tulis ja maha turvottee niin perk``````****** laösmd

        ois kiva tietää miten tätä sais helpotettua ku ei ruokaa uskalla syyä :S

        olen syönyt tänään muutamia paahtoleipiä en sitte
        tiiä onko se siitä se vika :S


      • HANNUN ALAHUULI
        Jopz3D kirjoitti:

        itellä kurkussa tuntus että oksennus tulis ja maha turvottee niin perk``````****** laösmd

        ois kiva tietää miten tätä sais helpotettua ku ei ruokaa uskalla syyä :S

        olen syönyt tänään muutamia paahtoleipiä en sitte
        tiiä onko se siitä se vika :S

        HANNU HANNU HUONO OLO


      • Anonyymi

        Jari Lahtinen tässä vielä elämässäni on sattunut paljon suuria muutoksia isäni kuoli 2020 23,3,2020 minulla on 2 diabetes ja asennettiin tahdistin joten elimistö ei normaali


    • Henttu.82

      Minulla on ollut viime aikoina huono olo ei vaan maistu ruoka ja en voi syödä.

      • pööpööpöö

        Minulla on myös ollut huonoa oloa, etenkin muutaman edellisen päivän aikana. Jo ennenkin on ollut sellaista huonoa oloa, mutten oksentanut joten opin olemaan kuulostelematta oloani kun ajattelin että huonoa oloa on ollut jo niin pitkään etten enää oksenna joten ei se sitten muuten haittaakkaan, ja sitten se onkin mennyt kokonaan pois.
        Nyt on ollut vähän erinlaisen huonon olon lisäksi välillä kauhean kuuma, välillä vähän kurkkukipua ja päänsärkyäkin. Mutta ruoka maistuu ihan hyvin ja sen jälkeen onkin vähän aikaa parempi olo.
        Joitakin päiviä sitten huono olo meni pois ja päivän kuluttua tuli vatsakipuja muutamaksi päiväksi ja nyt niitten ohi mentyä huono olo tuli takaisin :S
        Se voi lähteä joskus pitemmäksikin aikaa pois, mutta aina se tulee jossain vaiheessa takaisin. En ole käynyt lääkärissä koska tämä ei ole vielä hirveästi haitannut mutta yritän silti etsiä syytä huonoon olooni(ja vatsakipuihin..)
        Jos jollakin on ihan samanlaisia oireita(ja keksinyt mitä se on ja miten päästä siitä eroon?) Niin kertokaa ihmeessä :)


      • Mazotheman
        pööpööpöö kirjoitti:

        Minulla on myös ollut huonoa oloa, etenkin muutaman edellisen päivän aikana. Jo ennenkin on ollut sellaista huonoa oloa, mutten oksentanut joten opin olemaan kuulostelematta oloani kun ajattelin että huonoa oloa on ollut jo niin pitkään etten enää oksenna joten ei se sitten muuten haittaakkaan, ja sitten se onkin mennyt kokonaan pois.
        Nyt on ollut vähän erinlaisen huonon olon lisäksi välillä kauhean kuuma, välillä vähän kurkkukipua ja päänsärkyäkin. Mutta ruoka maistuu ihan hyvin ja sen jälkeen onkin vähän aikaa parempi olo.
        Joitakin päiviä sitten huono olo meni pois ja päivän kuluttua tuli vatsakipuja muutamaksi päiväksi ja nyt niitten ohi mentyä huono olo tuli takaisin :S
        Se voi lähteä joskus pitemmäksikin aikaa pois, mutta aina se tulee jossain vaiheessa takaisin. En ole käynyt lääkärissä koska tämä ei ole vielä hirveästi haitannut mutta yritän silti etsiä syytä huonoon olooni(ja vatsakipuihin..)
        Jos jollakin on ihan samanlaisia oireita(ja keksinyt mitä se on ja miten päästä siitä eroon?) Niin kertokaa ihmeessä :)

        Mulla on nyt noin viikon ollut sillee että kun aamulla herää niin on sellanen etova olo ja vähän pyörryttäny ja muutenki sellanen sekava tunne. Se ei tule heti ku herää vaan noin 5-10min jälkeen ja jatkuu jonku 3-5 tuntia. Vähän helpottaa kun syö. Huomasin myös sellaisen seikan että on paino tippunu muutamassa päivässä 3-4 kiloa vaikka oon syöny jopa enemmän kuin normaalisti.


      • keliakia
        Mazotheman kirjoitti:

        Mulla on nyt noin viikon ollut sillee että kun aamulla herää niin on sellanen etova olo ja vähän pyörryttäny ja muutenki sellanen sekava tunne. Se ei tule heti ku herää vaan noin 5-10min jälkeen ja jatkuu jonku 3-5 tuntia. Vähän helpottaa kun syö. Huomasin myös sellaisen seikan että on paino tippunu muutamassa päivässä 3-4 kiloa vaikka oon syöny jopa enemmän kuin normaalisti.

        Voisko olla keliakia kyseessä. Siinä oireet voivat olla monenelaisia. Kun suolisto on tulehtunut eivät ravintoaineet imeydy kunnolla ja elimistö menee aivan sekaisin. itsellänikin on ollut tuollaisia oireita ennen kuin keliakia todettiin.


      • kzkstn
        keliakia kirjoitti:

        Voisko olla keliakia kyseessä. Siinä oireet voivat olla monenelaisia. Kun suolisto on tulehtunut eivät ravintoaineet imeydy kunnolla ja elimistö menee aivan sekaisin. itsellänikin on ollut tuollaisia oireita ennen kuin keliakia todettiin.

        itelläni myös ollut kuukauden päivät huonoa olo, pitkin päiviä, samoin on nyt kuukautiset jääneet välistä. raskaana en ole, koska niin monta testiä olen jo tehnyt. Mielialat myös vaihtelee salaman lailla, yleensä agressiiviseksi, ja ylävartaloon pistää joka paikkaan, sydämmen lähettyville, kainaloon, alavatsaan jne... mistähän on kyse? pitkin elämääni olen sairastanut masennusta, ja epäilen sitä vähän nytkin, mutta fyysiset oireet on kyllä melko rajuja... :S kellään kokemuksia?


      • Huonovointinen
        kzkstn kirjoitti:

        itelläni myös ollut kuukauden päivät huonoa olo, pitkin päiviä, samoin on nyt kuukautiset jääneet välistä. raskaana en ole, koska niin monta testiä olen jo tehnyt. Mielialat myös vaihtelee salaman lailla, yleensä agressiiviseksi, ja ylävartaloon pistää joka paikkaan, sydämmen lähettyville, kainaloon, alavatsaan jne... mistähän on kyse? pitkin elämääni olen sairastanut masennusta, ja epäilen sitä vähän nytkin, mutta fyysiset oireet on kyllä melko rajuja... :S kellään kokemuksia?

        Täällä myös huonoa oloa. Jo kuusi kuukautta olen kärsinyt pahoinvoinnista, oksennusta ei ole tullut. Alkoi kun olin syönyt antibioottikuurin, en syönyt maitohappobakteereja, ja yhtenä iltana join alkoholia muutama päivä kuurin loppumisen jälkeen. Seuraavana paivänä oksennus ja siitä viikon eteenpäin todella huono olo. Vähän olo parani maitohapoilla, mutta yhä lähes joka päivä tai monta kertaa päivässä etova olo. Tutkimukset tehty, ei mitään näkyny. Kärsin kamalasta oksennuskammosta, ja ajattelen asiaa jatkuvasti, ja sitten ainakin tulee huono olo juuri kun on jossain julkisella paikalla. En uskalla käydä missään, ja autossakin tulee huono olo kun pelkään huonovointisuutta.

        Syön maitohappobakteereja mutta eivät oikein tunnu auttavan. Onko kellään kokemuksia mikä lääke/valmiste on auttanut vaivaan, ja onko esim. jostain pahoinvointilääkkeestä jotain hyötyä? Olen ihan rikki henkisesti, tämä on vaikeaa, sillä aiemmin en ole mistään vastaavasta kärsinyt, ja nyt koko elämä menee ohi vaivan takia.. :( Voiko vatsa todella mennä näin sekaisin sen antibioottikuurin takia, ja mikä tärkeintä, onko tämä pysyvää??

        Kaikki apu tulee tarpeen, kiitos.


      • jeanne80
        Huonovointinen kirjoitti:

        Täällä myös huonoa oloa. Jo kuusi kuukautta olen kärsinyt pahoinvoinnista, oksennusta ei ole tullut. Alkoi kun olin syönyt antibioottikuurin, en syönyt maitohappobakteereja, ja yhtenä iltana join alkoholia muutama päivä kuurin loppumisen jälkeen. Seuraavana paivänä oksennus ja siitä viikon eteenpäin todella huono olo. Vähän olo parani maitohapoilla, mutta yhä lähes joka päivä tai monta kertaa päivässä etova olo. Tutkimukset tehty, ei mitään näkyny. Kärsin kamalasta oksennuskammosta, ja ajattelen asiaa jatkuvasti, ja sitten ainakin tulee huono olo juuri kun on jossain julkisella paikalla. En uskalla käydä missään, ja autossakin tulee huono olo kun pelkään huonovointisuutta.

        Syön maitohappobakteereja mutta eivät oikein tunnu auttavan. Onko kellään kokemuksia mikä lääke/valmiste on auttanut vaivaan, ja onko esim. jostain pahoinvointilääkkeestä jotain hyötyä? Olen ihan rikki henkisesti, tämä on vaikeaa, sillä aiemmin en ole mistään vastaavasta kärsinyt, ja nyt koko elämä menee ohi vaivan takia.. :( Voiko vatsa todella mennä näin sekaisin sen antibioottikuurin takia, ja mikä tärkeintä, onko tämä pysyvää??

        Kaikki apu tulee tarpeen, kiitos.

        Täällä on kohtalotoveri..Minulla päivittäinen pahoinvointi on kestänyt kahdeksan kuukautta.Tämä on todella rasittivaa,haittaa niin paljon normaalia elämää.Minua tutkittu tosi paljon,mutta mitään syytä ei löydy.Lääkäri arveli että kärsin stressitä ja ahdistuksesta joka aiheuttaisi tämän huonon olon.Oletko sinä stressantunut ja minkäläinen elämäntilaantesi nyt on?

        Minulla oireet alkoi viikkoa ennen kuin aloitin opiskelut,mietin pitkään että onko ala minulle oikea.Noh,kolme viikkoa kävin koulua ja kunnes lopetin,ala tuntui ihan väärältä.Ajattelin että pahoinvointi loppuu kun lopetan opiskelut,mutta eipäs loppunutkaan.Aloin miettiä tulevaisuutta ja kun ei ollut töitäkään jäin ikäänkuin tyhjänpäälle.Siitä asti on tämä päivittäinen pahoinvointi jatkunut.Aluksi en meinannut millään uskoa,että minusta ei löydy mitään sairautta,mikä tämä olon aiheuttaisi,mutta lääkärit eivät enää keksineet mistä tutkia.

        Joten pakko kai on hyväksyä että pahoinvointi johtuu pitkäaikaisesta stressistä.Lääkäri suositteli keskusteluterapiaa,johon nyt odottelen aikaa.Sain pahoinvointiin lääkettä nimeltä Primperal,aluksi se jonkin verran auttoi,mutta sitten tuntui että ei enää vaikuttanut.Nyt on ollut monen kuukauden tauko ja ajattelin kokeilla sitä taas.Sain myös Stemetil nimistä lääkettä,mutta sitä en ole vielä kokeillu.Tuntuu kyllä oudolta,että antibiotti kuuri liittyisi pahoinvointiisi,jos se kerran on kestänyt noinkin kauan.Käy ihmeessä lääkärillä vielä juttelemassa ja ole tiukkana ja sano että asialle on jotain tehtävä.Mitä tutkimuksia sinulle on tehty?


      • oksettaa
        Huonovointinen kirjoitti:

        Täällä myös huonoa oloa. Jo kuusi kuukautta olen kärsinyt pahoinvoinnista, oksennusta ei ole tullut. Alkoi kun olin syönyt antibioottikuurin, en syönyt maitohappobakteereja, ja yhtenä iltana join alkoholia muutama päivä kuurin loppumisen jälkeen. Seuraavana paivänä oksennus ja siitä viikon eteenpäin todella huono olo. Vähän olo parani maitohapoilla, mutta yhä lähes joka päivä tai monta kertaa päivässä etova olo. Tutkimukset tehty, ei mitään näkyny. Kärsin kamalasta oksennuskammosta, ja ajattelen asiaa jatkuvasti, ja sitten ainakin tulee huono olo juuri kun on jossain julkisella paikalla. En uskalla käydä missään, ja autossakin tulee huono olo kun pelkään huonovointisuutta.

        Syön maitohappobakteereja mutta eivät oikein tunnu auttavan. Onko kellään kokemuksia mikä lääke/valmiste on auttanut vaivaan, ja onko esim. jostain pahoinvointilääkkeestä jotain hyötyä? Olen ihan rikki henkisesti, tämä on vaikeaa, sillä aiemmin en ole mistään vastaavasta kärsinyt, ja nyt koko elämä menee ohi vaivan takia.. :( Voiko vatsa todella mennä näin sekaisin sen antibioottikuurin takia, ja mikä tärkeintä, onko tämä pysyvää??

        Kaikki apu tulee tarpeen, kiitos.

        Mulla ollut vuoden alusta asti juuri sama! Kaikki alkoi siitä että olin ravintolassa syömässä ja yhtäkkiä alkoi oksettamaan ja juoksin vessaan oksentamaan ja rauhoittumaan. Mulla on hirveä oksennuskammo ollut aina, jos kipeenäki kotona oon ollut niin oon pidätellyt oksentamista niin pitkälle kun mahdollista ja nyt se pahentui kun julkisella paikalla rupesi oksettamaan. Nyt se on pahentunut niin että en pysty töissäkään syömään muiden nähden ilman että iskee paniikki päälle ja rupeaa oksettamaan. Ja ei tartte kun kaupassa olla ja jos alkaa oksettamaan niin iskee paniikki ja olo on paljon pahempi. Mulla oli kosmetologi yksi päivä ja menin sinne niin iski huono olo ja panikki päälle ja sanoin kosmetologille että en pysty nyt ottamaan hoitoa kun on niin huono olo, hän siirsi aikaa ja lähdin nopeasti pois. Nyt tua tapahtuma on iskoistunut mieleen niin en usko että pystyn menemään sinne ilman että sielä tapahtuu sama uudestaan. Huono olo iskee kotonakin mutta se ei oo niin hirveetä kun saa olla rauhassa ilman että pelkää että oksentaa julkisella paikalla. Olen myös syönyt maitohappobakteereja, mutta ei auta. Enkä tiedä mitä tehdä. Tämä alkaa jo liikaa rajoittamaan elämää.


      • Huonovointinen
        oksettaa kirjoitti:

        Mulla ollut vuoden alusta asti juuri sama! Kaikki alkoi siitä että olin ravintolassa syömässä ja yhtäkkiä alkoi oksettamaan ja juoksin vessaan oksentamaan ja rauhoittumaan. Mulla on hirveä oksennuskammo ollut aina, jos kipeenäki kotona oon ollut niin oon pidätellyt oksentamista niin pitkälle kun mahdollista ja nyt se pahentui kun julkisella paikalla rupesi oksettamaan. Nyt se on pahentunut niin että en pysty töissäkään syömään muiden nähden ilman että iskee paniikki päälle ja rupeaa oksettamaan. Ja ei tartte kun kaupassa olla ja jos alkaa oksettamaan niin iskee paniikki ja olo on paljon pahempi. Mulla oli kosmetologi yksi päivä ja menin sinne niin iski huono olo ja panikki päälle ja sanoin kosmetologille että en pysty nyt ottamaan hoitoa kun on niin huono olo, hän siirsi aikaa ja lähdin nopeasti pois. Nyt tua tapahtuma on iskoistunut mieleen niin en usko että pystyn menemään sinne ilman että sielä tapahtuu sama uudestaan. Huono olo iskee kotonakin mutta se ei oo niin hirveetä kun saa olla rauhassa ilman että pelkää että oksentaa julkisella paikalla. Olen myös syönyt maitohappobakteereja, mutta ei auta. Enkä tiedä mitä tehdä. Tämä alkaa jo liikaa rajoittamaan elämää.

        Kiitos vastauksista kohtalontoverit. Puoli vuotta sitten kun vaiva alkoi, mulla samaan aikaan loppui kuusi vuotta kestänyt opiskelustressi, lukio ja amk. Ja uskon että sillä oli jotain vaikutusta vatsan/suoliston tasapainoon. Kun samaan aikaan vielä söin antibioottikuurin (joka tuhoaa kaikki hyödylliset suoliston bakteerit) taisi soppa olla valmis. Multa on tutkittu kaikki elimistön arvot, laktoosi-intoleranssi, keliakia, heliko yms. ja myös ultraäänitutkimus on tehty. Ei ole närästyslääkkeetkään auttaneet eli ei ole närästystä, ja sappirakkokin toimii ilmeisesti normaalisti. Eli mitään ei ole löytynyt. Diagnoosi ilmeisesti on tämä pirullinen ärtyneen suolen oireyhtymä, johon lääkäri vaan toteaa että se ei koskaan parane, eikä siihen ole mitään hoitokeinoa. Tällä hetkellä ei ole mitään erikoisempaa stressiä, paitsi tämä vaiva tietenkin. Pelkään kohtauksia, sitä etten parane, ja etten saa elämääni takaisin..


      • jeanne80
        oksettaa kirjoitti:

        Mulla ollut vuoden alusta asti juuri sama! Kaikki alkoi siitä että olin ravintolassa syömässä ja yhtäkkiä alkoi oksettamaan ja juoksin vessaan oksentamaan ja rauhoittumaan. Mulla on hirveä oksennuskammo ollut aina, jos kipeenäki kotona oon ollut niin oon pidätellyt oksentamista niin pitkälle kun mahdollista ja nyt se pahentui kun julkisella paikalla rupesi oksettamaan. Nyt se on pahentunut niin että en pysty töissäkään syömään muiden nähden ilman että iskee paniikki päälle ja rupeaa oksettamaan. Ja ei tartte kun kaupassa olla ja jos alkaa oksettamaan niin iskee paniikki ja olo on paljon pahempi. Mulla oli kosmetologi yksi päivä ja menin sinne niin iski huono olo ja panikki päälle ja sanoin kosmetologille että en pysty nyt ottamaan hoitoa kun on niin huono olo, hän siirsi aikaa ja lähdin nopeasti pois. Nyt tua tapahtuma on iskoistunut mieleen niin en usko että pystyn menemään sinne ilman että sielä tapahtuu sama uudestaan. Huono olo iskee kotonakin mutta se ei oo niin hirveetä kun saa olla rauhassa ilman että pelkää että oksentaa julkisella paikalla. Olen myös syönyt maitohappobakteereja, mutta ei auta. Enkä tiedä mitä tehdä. Tämä alkaa jo liikaa rajoittamaan elämää.

        Voisiko sinulla olla paniikkihäiriö?Se oireilee juuri noin,että julkisilla paikoilla tulee huono olo ja tulee tunne,että on äkkiä päästävä pois sieltä,missä paniikki iskee..


      • jeanne80
        jeanne80 kirjoitti:

        Voisiko sinulla olla paniikkihäiriö?Se oireilee juuri noin,että julkisilla paikoilla tulee huono olo ja tulee tunne,että on äkkiä päästävä pois sieltä,missä paniikki iskee..

        Kysymykseni oli siis tarkoitettu edelliselle kirjoittajalle joka kertoo oksennuskammosta.


      • Lulala
        jeanne80 kirjoitti:

        Kysymykseni oli siis tarkoitettu edelliselle kirjoittajalle joka kertoo oksennuskammosta.

        Mullakin huono olo on jatkunut pitkään ja kouluun on vaikea mennä. Huono olo ei ala heti vaan ehkä about tunnin päästä aamulla herätystä ajasta. Lisäksi mulla päätä kuumottaa KAMALASTI, vaikka ei ole kuumetta! On ollut stressiä tässä paljon, joten johtuu varmaan sitten siitä?
        Mutta siis mitä tälle voisi tehdä? Yllättävän paljon häiritsee elämää tämä tämmönen =(


      • Lulala
        Lulala kirjoitti:

        Mullakin huono olo on jatkunut pitkään ja kouluun on vaikea mennä. Huono olo ei ala heti vaan ehkä about tunnin päästä aamulla herätystä ajasta. Lisäksi mulla päätä kuumottaa KAMALASTI, vaikka ei ole kuumetta! On ollut stressiä tässä paljon, joten johtuu varmaan sitten siitä?
        Mutta siis mitä tälle voisi tehdä? Yllättävän paljon häiritsee elämää tämä tämmönen =(

        Tuohon piti vielä lisätä, että on hengitysvaikeuksia lähes joka päivä (tuntuu siltä kuin ei happi menis keuhkoihin), mutta en tiedä liittyykö se tuohon huonoon oloon mitenkään.


      • gurgo_
        Lulala kirjoitti:

        Tuohon piti vielä lisätä, että on hengitysvaikeuksia lähes joka päivä (tuntuu siltä kuin ei happi menis keuhkoihin), mutta en tiedä liittyykö se tuohon huonoon oloon mitenkään.

        No jooooo, mutta oottakaa vaan jos ja kun pääsette lääkäriin, niin vika on aina psyykkeessä. Ei voi olla nuorella ihmisellä syöpää, katarreita tai toimintahäiriöitä. Elintavat syyniin saman tien. "Ai juot kokista joka päivä lasillisen? No siit se varmaa johtuu"

        Saakeli soikoon. Ottaa todella päähän, että on jatkuvasti huono olo. Herään aamulla, oksettaa. Jos syön ennen koulun lounasta, oksennan. Jos en syö, oksettaa silti. Ihan sama mitä napaansa vetää. Päivällä pystyy syömään suht hyvin, tosin helteillä ei sitäkään. Heti kun syö, vatsa tulee kipeeksi ja tulee tukala ja huono olo. Muutenkin pulssit heittelee 40-130 välillä, tulee äkkinäisiä "jalat alta, pyörryttä, oksettaa"-kohtauksia... ja niin edelleen, en jaksa enää ees kirjottaa kaikkea.

        Mutta se on se PSYYKE. Varmaan jos lääkäriin menee niin saa lähetteen saman tien johki psykiatriselle poliklinikalle. Että juu, kärsitään nyt sitten, kun ei tuolta apua ole tullut vaikka haettu on.


      • marjanne39
        pööpööpöö kirjoitti:

        Minulla on myös ollut huonoa oloa, etenkin muutaman edellisen päivän aikana. Jo ennenkin on ollut sellaista huonoa oloa, mutten oksentanut joten opin olemaan kuulostelematta oloani kun ajattelin että huonoa oloa on ollut jo niin pitkään etten enää oksenna joten ei se sitten muuten haittaakkaan, ja sitten se onkin mennyt kokonaan pois.
        Nyt on ollut vähän erinlaisen huonon olon lisäksi välillä kauhean kuuma, välillä vähän kurkkukipua ja päänsärkyäkin. Mutta ruoka maistuu ihan hyvin ja sen jälkeen onkin vähän aikaa parempi olo.
        Joitakin päiviä sitten huono olo meni pois ja päivän kuluttua tuli vatsakipuja muutamaksi päiväksi ja nyt niitten ohi mentyä huono olo tuli takaisin :S
        Se voi lähteä joskus pitemmäksikin aikaa pois, mutta aina se tulee jossain vaiheessa takaisin. En ole käynyt lääkärissä koska tämä ei ole vielä hirveästi haitannut mutta yritän silti etsiä syytä huonoon olooni(ja vatsakipuihin..)
        Jos jollakin on ihan samanlaisia oireita(ja keksinyt mitä se on ja miten päästä siitä eroon?) Niin kertokaa ihmeessä :)

        mulla on sama juttu voidaaks jutella yhessä


      • EmiliaTiitinen
        Huonovointinen kirjoitti:

        Täällä myös huonoa oloa. Jo kuusi kuukautta olen kärsinyt pahoinvoinnista, oksennusta ei ole tullut. Alkoi kun olin syönyt antibioottikuurin, en syönyt maitohappobakteereja, ja yhtenä iltana join alkoholia muutama päivä kuurin loppumisen jälkeen. Seuraavana paivänä oksennus ja siitä viikon eteenpäin todella huono olo. Vähän olo parani maitohapoilla, mutta yhä lähes joka päivä tai monta kertaa päivässä etova olo. Tutkimukset tehty, ei mitään näkyny. Kärsin kamalasta oksennuskammosta, ja ajattelen asiaa jatkuvasti, ja sitten ainakin tulee huono olo juuri kun on jossain julkisella paikalla. En uskalla käydä missään, ja autossakin tulee huono olo kun pelkään huonovointisuutta.

        Syön maitohappobakteereja mutta eivät oikein tunnu auttavan. Onko kellään kokemuksia mikä lääke/valmiste on auttanut vaivaan, ja onko esim. jostain pahoinvointilääkkeestä jotain hyötyä? Olen ihan rikki henkisesti, tämä on vaikeaa, sillä aiemmin en ole mistään vastaavasta kärsinyt, ja nyt koko elämä menee ohi vaivan takia.. :( Voiko vatsa todella mennä näin sekaisin sen antibioottikuurin takia, ja mikä tärkeintä, onko tämä pysyvää??

        Kaikki apu tulee tarpeen, kiitos.

        Mä oon 12 vuotta, ja mullakin just tollasii oireita. Pelkään oksentamista ja muutenkin huonoa oloa. Mulla melkeen joka päivä tulee huono olo, mut se kuitenkin lähtee aina jossain vaiheessa pois. Joskus (harvoin) sitä ei tule ollenkaan. Nyt sitten mennään lääkäriin joku päivä katsomaan.


    • ?????

      Nämä vatsavaivat ovat kyllä kieltämättä siitä vttumaisia, että syy voi löytyä periaatteessa mistä vaan... Mut mietipä ensin vaikka seur. asiat läpi:

      1. Onko suvussa jotain tiettyä vatsaongelmaa, esim. mahahaavatautia? Esim. juurikin mahahaavatauti ja mahakatarri voivat ymmärtääkseni kulkea joltain osin suvuittain.

      2. Millainen on ruokavaliosi? Käytätkö paljon valkoisia jauhoja, esim. vehnää, sokeria, lisäaineita, alkoholia, kahvia, mustaa teetä? Syötkö säännöllisesti ja monipuolisesti? Onko joitain ruoka-allergioita tiedossa/testattu? Jotkut eivät siedä joitakin ruoka-aineita (esim. vehnää), vaikka varsinaista yliherkkyyttä/keliakiaa tms ei pystyttäisikään osoittamaan. Voit kokeilla olla muutaman viikon esim. ilman gluteenia, muutaman viikon ilman maitotuotteita jne. Kokeilemalla selviää.

      3. Tiettyjä mahasuolikanavan tauteja voidaan sulkea pois. Mahalaukun ja pohjukaissuolen tähystyksellä eli gastroskopialla löytyy melko varmasti esim. keliakia, pohjukaissuolen ja mahalaukun haavaumat ja/tai tulehdukset, joissain tapauksissa ns. sappigastriitti eli sappea mahalaukussa jonne se ei (kai?) kuulu, ruokatorven tulehdus, refluksitauti, kasvaimet (harvinaisia)..
      Kolonoskopialla eli paksusuolen tähystyksellä löydetään kasvaimet, Crohnin tauti, colitis ulcerosa, divertikkelit jne. Ohutsuoltakin voidaan tutkia, minulla tosin ei ole tietoa miten.

      4. Monet muiden elinten sairaudet voivat vaikuttaa mahan ja suoliston toimintaan. Joku mainitsi kilpirauhasarvoista, ne kannattaa minustakin katsoa. Laajat perusverikokeet (mm. lasko, senkka, hemoglobiini, ehkä joitakin hivenaine- ja vitamiinimäärityksiä, valkosolut, glukoosi, rasva-arvot, tumavasta-aineet) voisi myös otattaa.

      5. Onko sinulla joitain lääkityksiä käytössä? Jotkut niistä voivat aiheuttaa sivuvaikutuksena kuvaamiasi oireita.

      6. Onko sinulla joitain perussairauksia?

      7. Miten voit psyykkisesti? Varmasti tuo oireilu vaikuttaa mielialaan, mutta millaista elämäsi on esim. lähivuosina ollut? Ihmissuhteet? Stressaava työ? Sairas/kuolemantapauksia/muista ikäviä tapahtumia lähipiirissä? Yleinen tyytyväisyys elämään?

      Siinä jotakin, mitä tuli mieleen :).

      • sama--

        Ai niin, ja jatkoa vielä..

        Voit kokeilla vaikka heti (jos ei jostain syystä jotain estettä ole) joitakin tuotteita oloasia helpottamaan. Lääkkeistä esim. närästyslääkkeet (apteekista ilman reseptiä, happosalpaajat nykytiedon mukaan tehokkaimpia)sekä suolen toimintaa lisäävät/vähentävät lääkkeet voisivat tulla kyseeseen.

        Luontaistuotepuolelta esim. jokin vahva maitohappobakteerivalmiste tai geelimäinen Silicea tai Silicum Tonic voisivat auttaa. Myös ns. prebiooteista voi olla hyötyä (auttavat maitohappobakteereita toimimaan). Maitohappobakteerit siis tasapainottavat mahasuolikanavan toimintaa ja nuo geelivalmisteet sitovat itseensä myrkkyjä ja suojaavat limakalvoja.

        Ja niin, vatsan aluetta voidaan tutkia myös muutoin kuin tähystyksellä, esim. ultraäänellä.


      • Jep787979
        sama-- kirjoitti:

        Ai niin, ja jatkoa vielä..

        Voit kokeilla vaikka heti (jos ei jostain syystä jotain estettä ole) joitakin tuotteita oloasia helpottamaan. Lääkkeistä esim. närästyslääkkeet (apteekista ilman reseptiä, happosalpaajat nykytiedon mukaan tehokkaimpia)sekä suolen toimintaa lisäävät/vähentävät lääkkeet voisivat tulla kyseeseen.

        Luontaistuotepuolelta esim. jokin vahva maitohappobakteerivalmiste tai geelimäinen Silicea tai Silicum Tonic voisivat auttaa. Myös ns. prebiooteista voi olla hyötyä (auttavat maitohappobakteereita toimimaan). Maitohappobakteerit siis tasapainottavat mahasuolikanavan toimintaa ja nuo geelivalmisteet sitovat itseensä myrkkyjä ja suojaavat limakalvoja.

        Ja niin, vatsan aluetta voidaan tutkia myös muutoin kuin tähystyksellä, esim. ultraäänellä.

        ei muuta ku lääkärille checkkaamaan asia, ja saattaa muuten johtua kilpirauhasesta mulla pikkusen samantyyppisiä oireita ja koulunkäynti kärsii mut ens viikolla ois kyllä verikokeet kyseisestä asiasta.


    • UusiElama

      Mulla on usein sellainen olo kun olis krapula aamuisin. Vaikka alkoholiin ei ole koskettu.

      Uskonkin että Kahvi on tässä se pääsyyllinen.

      http://uusielama.wordpress.com/

      • feels bad man

        Täällä samoja oireita, ainakin alkoholi johtaa siihen että kaikki ruoka jää vastaan ja mikään ei mene eteenpäin. Sitten on maha pömpöllä kun olis raskaana ja silti saattaa samaan aikaan verensokeri olla ihan pohjalukemissa.


    • MahaKipeä

      Mulla tahtoo nytkin olla oksettava olo - vatsaan koskee ja muutenkin oksettaa. Huomenna pitäis mennä kevätjuhlaan, mutkun jos sama tunne on vieläkin niin en tiiä voinko sinne mennä. Oisko mitään keinoja, saada tää huno-olo pojjes et jaksaisin taas? :) Kiitti.

      • auttaja

        Mene ulos ja tapaa kamuja!


    • Rema358

      hyvät ystävät
      Vatsaoireiden yleisin syy on Helikobakteeri!!!

    • kk

      paniikkihäiriö oireita tuntuu monella olevan...kuumoitukseen semmonen vinkki että kokeilkaa jättää kahvi ja kaikki muukin kofeiinipitoinen pois.

    • lillutin

      SAMA TÄÄÄLLÄ. mullaki on joka päivä varmaa kauhee huono olo ANTIBIOOTIN TAKIA... joka päivä oksettaa ja on kauheen väsynyt olo, ja yököttää melkee joka vitun asia. sitte kun meen nukkumaan nii sydän rupee pumputtaa ihan helvetin kovaa ja rupeen stressaamaan sitä ja sitte tulee sellane paniikkikohtaus. sitte aamuisin ei meinaa mennä ruoka alas ku oksettaa nii paljon. ja jos yritän oksentaa nii ei tule muuta kuin röyhtäys. XDDD

    • Dr Alban

      MOI.

      Lääketieteen lisensiaattina sanoisin, että hyvin moni teistä kärsii paniikkihäiriöstä.

    • lähtee pihalle nyt

      Löysin omankin viestini useista vatsavaivakertomuksista.

      Monilla varmaan on yleistä ahdistusta ja stressiä. Itsetuntovaivat taitaa olla Suomen kansantauti.
      Moni käyttää liikaa alkoholia. Sinäkin lukija, joka nyt sanot, että saahan jokapäivä juoda ettei tule tiukkapipoiseksi, voi olla ettei vatsasi ja pääsi kestäkään. Nelikymppisenä juokset lääkärillä valittamassa rytmihäiriöitä, koska enää se kaksi sidukkaa ei riitäkään. Pikkuhiljaa toleranssi kasvaa. Sehän ei haittaa jos alkoholi aiheuttaa vatsavaivoja, vai?

      Lisensiaatille infona, että lääketiede ei aina löydä syytä sille ja tälle vaivalle. Lapsesta asti selkääni poteneena, löysin vasta kolmekymppisenä lääkärin, joka kuunteli ja laittoi tutkimuksiin ja selkä leikattiin. Pään sisäisenä vaivana pidettiin monet vuodet eikä siis näin olleen viittitty tutkia sitä selkää.

      Moni on päässyt vatsavaivoista eroon ja monista muistakin vaivoista kun on vähentänyt tai jättänyt kokonaan pois viljatuotteet. Keliakiaa ei löydy mutta vilja vain ei aina sovi.
      Nykyään olet outo jos et juo limsoja ja kevytjuomia. Olet tiukkapipo. Ihmeellistä. Kansalaisoikeudeksi luetaan erilaiset imelän oloiset tuotteet. Koska korvienväli tykkää niin vatsan on siihen tyydyttävä.

      Kaksi lapsistani saa oireita banaanista. Toisella on koivu yms muuta allergiaa toisella ei mitään allergioita ole löytynyt. Tämän toisen siis pitäisi pystyä syömään banaania, koska syytä oireille ei löytynyt. No hän ei syö banaania, koska ei halua raapia suupieliään ja kitalakea. Aika simppeliä.

      Kaikki kolme lastani söivät ensimmäiset elinvuotensa puuroa aamuisin ja iltaisin, hyvällä ruokahalulla. Heidän atooppinen ihonsa parani vasta sitten kun nämä puurot jäivät pois ruokavaliosta. Ihan kaurapuuroa ja neljän viljan täydellisen terveellistä ruokaa. Yhdessä vaiheessa eräällä lapsella oli paiseita ja eräs lääkäri sanoi, että saattaa olla jotain allergiaa. Mutta kun ne viljat on niin terveellisiä, syöpynyt korvien väliin.
      Kun olis silloin tajunnut niin olisin saanut käyttää rahat paremmin ja lapset ei ehkä olisi sairastelleet niin paljon. Ei olisi sitä rasvaakaan tarvinnut yhtenään laittaa. Lääkärillä ja neuvolassahan näitä atooppisia ihoja pidettiin joka lapselle kuuluviksi varhaislapsuuden oireiksi. Ei kaikilla mutta joillain. Ei ollut tätä nettiäkään, että olis voinut googlailla.

      Joku mainitsi maitohappopillerit. En tiedä miksi mutta saan itse niistä reippaasti ilmavaivoja. En siis syö vaikka miten tervelliseksi niitä sanotaan.

      Jotain muutakin on tapahtunut kun en syö viljoja. Kynteni ovat kovemmat, eivätkä liuskoitu. Voin nykyään lakata kynsiäkin, pieni ilo mutta silti.
      Nykyään jalkani eivät enää turpoa pitkillä lennoilla. Tuskin korvien välissä tämäkään. Tukisukkia en käytä enkä ole käyttänyt.

      Itsensä liikatarkkailu on kyllä erittäin sairastuttavaa. Stressi aiheuttaa juuri sitä, että aamuisin kuvottaa. Naisilla alapään eri vaivat aiheuttaa myös pahoinvointia.
      Mustakaa halata jokapäivä läheisiänne, se kummasti vähentää henkisiä taakkoja. Tiedän sen nyt kun puoliso on halaavaa sorttia.
      Kouluavustajana huomasin, että nuoret luulee, ettei heistä välitetä. Ihan yksin siellä omassa huoneessa surraan elämän pelottavuutta. Kellekään aikuiselle ei oikein uskalleta puhua. Aikuiset taas vähättelee nuorten ongelmia.
      Ihmisen elämä on monen asian summa. Vatsavaivat heikentää elämän laatua vaikka miten halailtaisiin ja itsetunto olisi huipussaan ja elämä muuten seesteistä.

    • joku tyttö

      Moi mullakin on ollu noita pahan olon tunteita yli kuukauden :( koulussa on hankalaa olla ku oksettaa ja oksennus ei tule ja mahassa kin tuntuu oudolta mutta kävin lääkärissä ja minult otetaan veri kokeita jne.. Toivotaan että selviää miten tän pahan olon saa pois!

    • Kaikki ällöä

      Minua kanssa väsyttää hirveästi ja vatsa reistailee. Syön Zolt lääkettä refluksitautiin, mutta tuntuu että on koko ajan vain paha olo ja väsymys. On tutkittu kilpirauhaset ynm. labrakokeet. En todellakaan tiedä mitä tekisi ja olisiko kokonaan vaikka pähkinöillä elävä. Tuntuu että kaikki kaupan ruoatkin etovat ja ovat pahan makuisia.

      • auttaa tietenkin

        Auttaa mua ainakin kun meen ulos tapaan kavereita ja en ajattele sitä tuntuu kun kaverit auttaa siihen ja olen sitten yksin paikoillani tai menen koneelle kokeilkaa se auttaa!


    • :(

      Mullaki samoja ongelmia on. Mulla aina aamuisin on paha olo, ku bussissa istun ni tuntuu et koht oksennan. Ärsyttävää...koht jatkunu viikon :(

    • samavaiva

      Mulla myös on sellaisia kausia että on päivästä seuraavaan huono olo. Suolet myös tuntuvat tossa navan kohdalla käsillä tunnustelemalla ihan joka päivä ja vatsa aina kauhean turvonnut. Elämä se sitten kai vain on...

    • Parannusta tuli

      Tuli onneksi näitä uusia Somac Controllia ja muita uusia, nyt on maha kunnossa. Renniellä meni aina sekaisin.

    • Apua saanut

      Tämä tulee myöhässä mutta ehkä joku löytää apua samasta josta itsekin löysin eli paastosta. Voit aloittaa viiden päivän mehupaastolla, erittäin tärkeää suolentyhjennys alussa ja jokapäiväinen suolenhuuhtelu. On ihanaa kun voi olla 5 päivää aivan oireeton ja ilman vatsan pullistumista. Sen jälkeen kannattaa alkaa seuraamaan ruokavaliotaan ja tarkkailla mistä tulee huono olo. Toivottavasti vaivat helpottuvat !

      • eveliina

        joudun istumaan koko ajan vessassa kun kakattaa ja mahaan sattuu myös tuntuu että oksettaa


      • eveliina
        eveliina kirjoitti:

        joudun istumaan koko ajan vessassa kun kakattaa ja mahaan sattuu myös tuntuu että oksettaa

        ...... nyt en saa kunnolla henkee


      • Tyttö
        eveliina kirjoitti:

        ...... nyt en saa kunnolla henkee

        Minulla on ollut jatkuva pahoinvointi jo oli puolivuotta, ikinä ei kyllä tule oksennusta, mutta joskus niin paha ettei voi lähteä kouluun. Monille lääkäreille on menty eivätkä todistaneet mitään. Vanhemmat aika kyllästyneitä tähän (niin olen minäkin). Mutta kyllähän minä muuti puoli vuotta sitten uuteen maahan ja jotkut epäilee että sekin voisi olla syy. Olisi kiva tietää mikä on.


    • Jokupoika1993

      Itselläni kanssa ollut herätessä keski-alavatsa kipeä nyt noin vuoden ajan, myös lievää päänsärkyä silloin tällöin esiintynyt... Päivisin välillä oikealla ylävatsassa pientä pistelyä, ei haittaa elämää mutta ilkeältä se välillä tuntuu... Ilman aamukahvia yleensä vatsa tosi kovalla, helpottaa tosiaan tupakan ja kahvin jälkeen. Ruokahaluttomuutta on ollut sillointällöin..

      Pystyykö joku samaistumaan näihin oireisiin? :S

      • Luulosairasko

        Tiedän tänän olevan erittäin jäljessä, mutta jos joku vielä lukee näitä... Minulla on ollut nyt puoli vuotta vatsavaivoja, enimmäkseen pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta. Tunnen myös ilmaa vatsassa kamalasti, ja minulla on ummetusta. Navan kohdalla on välillä kipua, muttei sen suurempaa . Olen vasta 15 vuotias, joten lääkärit automaattisesti olettavat minun olevan anorektinen masentunut ahdistunut teini, joka on luulosairas omien oireidensa kanssa. Vaikka kuinka sanoo, että ongelma ei ole päässä vaan vatsassa, lääkärit eivät usko. Sain lähetteen ravintoterapeutille ja psyykkiselle puolelle ... Ennen tätä kuitenkin menin kuvauttamaan vatsani , ja selvisi, että suolessani on osittainen tukos. Vaikka lääkärit kuinka väittävät oireiden johtuvan päästäsi, niin ei kannata heti uskoa. Lääkäritkään eivät ole jumalia , vaikka ovat opiskelleet jotakin, he eivät tiedä kaikkea. Minulla se huono olo johtui enimmäkseen ilmasta vatsassa. Paranemisia kaikille !


    • Bingo!

      Happoja kun tuli liikaa, sain vielä vatsani todella niin pahoinvoivaksi Renniellä, että sen koommin olen todella voinut jo pahoin, kun näen tuon tv-mainoksenkin. Somac sen sijaan on halpa tapa hoitaa vatsa kuntoon. Se sitäpaitsi on vaikuttanut positiivisesti jopa viikkojakin.

    • umkkkk

      minulla jatkuva päivittäinen pahoinvointi, joskus jopa oksentelua jatkui. kunnes tajusin että kaikki johtuu ummetuksesta. kun suoli ei toimi voin oksentaa vaikka ihan tyhjältä vatsalta.

      söin visibliniä ja luulin ettei voi olla ummetusta koska suoli toimi visiblinillä säännöllisesti. suoli oli välillä löysällä välillä tuli pelkkää limaa. onneksi tajusin että se löysäkin johtuu nimen oman ummetuksesta. kun suoli menee vähän niinkuin tukkoon niin sen jälkeen kertyy löysää suoleen. monen "ripuli" oireetkin voi johtua siksi ihan päin vastaisesta ongelmasta eli ummetuksesta.

    • tympäsee

      Minullakin aivan kummallisia oireita. Paino ei oo noussu 4 vuoteen vaikka syön paljon. Pituutta 179 cm ja paino 52 kg. Väsyttää jatkuvasti ja nyt leivän syönnin jälkeen tuli tosi kuvottava olo ja huulet turposivat. Maha murisee jatkuvasti ja iho huonossa kunnossa. Silmät turvoksissa ja vetistelevät. Mitä ihmettä tämä voi olla?

      • kaklooni

        Samoin taalla on alkanut olla yleinen huono olo, vasyttaa koko ajan, maha kipea syonnin jalkeen ja ilmaa mahassa paljon. Sydan jumputtaa valilla. Voisin nukkua vahan valia, vain tyo katkaisee taman kierteen. Mika neuvoksi? Missa on laakari kommentoimaan?


      • Anonyymi
        kaklooni kirjoitti:

        Samoin taalla on alkanut olla yleinen huono olo, vasyttaa koko ajan, maha kipea syonnin jalkeen ja ilmaa mahassa paljon. Sydan jumputtaa valilla. Voisin nukkua vahan valia, vain tyo katkaisee taman kierteen. Mika neuvoksi? Missa on laakari kommentoimaan?

        hei, tällee 15vuotiaana vähän vaikee sanoo mutta kärsin ite samasta ja minulla tämä johtuu aika varmasti emetophobiasta, oksennuskammosta) Ainakun saan ajatukset muualle esim kavereiden kanssa oleminen auttaa koska saan oksentamisen pois mielestäni


    • ESJONNXD

      Helou kohtalontoveri , mulla ol kesällä samaa mut oksusin aia vaa pois :)) Hellittää se siitä, Ei witttuu lol saataaa

    • Mituuu<3

      Mul on taas tämmöne oksennusolo! Ärsyttää ku just keskel yötä:(. Tuntuu niinku silt et oksennus on niinku kurkun kohal ja et se tulis ajal millä hyvänsä ulos, mut ei sit tuu. Mul on khyl todettu jtn vatsalaukun tulehdust, mut se oli sillo joskus kaua sit, toivottavasti mul ei oo taas ku mua sattuu taas sisäelimii ku painan vatsan kohalt kädel. HALUUN TÄN OLON POIS!! Auttakaa!! Ja mulki on ollu tätä jo jonki aikaa mut en pysty käydä lääkäris tai mtn kosk oon mökil keskel metsää ja eka lääkäri on varmaa kymmenien kilometrien päässä! Ja Ninja sul saattaa olla joku suolitulehdus tai jtn vikaa suolis :/ !!

    • ällöologirl

      Itselläni on sama ongelma mutta yleensä jos syön makeaa (joka päivä vähän) ja tuntuu että kaikki nousee ylös ja ainakin jos ajattelen marmeladia. Itse haluaisin hoitoa tähän mutta tuskin oma vuodatukseni auttaa.

    • Täällä myös

      Mulla on oksentelua, mahan turvotusta ja päivittäistä huonoa oloa ollut jo pitkään myös. 2vk sitten aloitin gluteenittoman ruokavalion, mutta tuntuu ettei sekään auta. En ole 100% varma onko mulla keliakia, kun tuleokset tulee vasta ensi viikolla, mutta lääkäri suositteli gluteenitonta ruokavaliota jo nyt. On todella huono olo, haittaa koulunkäyntiä oleellisesti!

    • Kohtalotoveri9

      Olen kolmekymppinen mies. Minulla on vaihtelevasti ollut vuosia samanlaisia (todella pahojakin) pahoinvointiongelmia, jotka alkoivat ohjaamaan elämää ja ajattelua jo todella vahvasti. Aina tuli mietittyä menot ja tekemiset siltä kannalta, että mitä teen, jos paha olo iskee. Varsinkin ruokailutilanteet yleisissä ruokaloissa jännittivät aina, ja ihmisten ilmoilla oleminen yleensäkin. Ja tosiaan aamut jännittivät jo aina illalla, että minkälainen olo sitä herätessä onkaan.

      Nyt noin vuoden verran on tilanne ollut huomattavasti parempi, ja alla kerron muutamia asioita, jotka (ainakin kuvitelmissani) ovat minulla vaikuttaneet positiivisesti. Tosin niihin lisättynä on myös monia edellisissä viesteissä kerrottuja neuvoja.

      1. Nukkumisasento
      En nuku enää ollenkaan oikealla kyljellä, koska (luin jostain, että) tällöin ruokatorveen pääsee helpommin mahahappoja yms. Ruokatorvi siis käsittääkseni menee vastalaukun oikeaan laitaan, jolloin vasemmalla kyljellä nukkuessa ruokatorvi on ylempänä "turvassa".

      2. Syöntitottumukset
      Olen pyrkinyt syömään tasaisesti päivän mittaan normaalin suosituksen mukaan. On mielestäni ehdottoman tärkeää huolehtia riittävästi energiansaannista, ja siitä, että verensokeri ei pääse liikaa laskemaan.
      Iltaisin olen pyrkinyt syömään iltapalan vähintään noin tuntia ennen nukkumaanmenoa. Myös esim. veden juomisen juuri ennen nukkumaanmenoa olen jättänyt pois. Jos kuitenkin on poikkeuksia iltatapoihin tullut, niin olen aloittanut unet sohvalla puoli-istuvassa asennossa (ja siirtynyt siitä yön aikana petiin).

      3. Nestetasapaino
      Vettä (ja mehua, maitoa, ...) pitää tottumukseni mukaan juoda sopivasti, eli ei liian vähän eikä myöskään liikaa. Kannattaa vaikka miettiä oma sopiva määrä ja seurata joitain päiviä, että juo sen määrän ja testaa miltä tuntuu.

      4. Riittävä uni
      Olen yrittänyt pitää väsymystä loitolla, sillä ainakin väsymys itsessään saattaa tehdä minulle hyvin pahan olon. Eli hyvät yöunet nukkumisasento on minulle hyvin tärkeä asia. Myös kofeiinin olen jättänyt lähes kokonaan pois (kahvi, tee, kokis,...), koska ainakin kuvittelen, että se aine sekoittaa oman kropan vuorokausirytmiä, ja siten aiheuttaa väsymystä.

      5. Muita asioita (joita tulee mieleen), jotka ovat itsellä kuuluneet "hoitotoimiin"
      Liikunta, ulkoilu, lääkärissä käynti, säännöllinen elämänrytmi, mielenkiintoiset harrastukset ja tekemiset, rentoutuminen (esim. jooga), "pelkojen" kohtaaminen (silloin kun olo on hyvä), ...

      Toivottavasti näistä joku voi saada uusia ideoita omaan parempaan oloon pyrkiessä. Onnea ja voimia siihen!

    • petepete1

      Mulla loppu huono olo, väsymys ja masennus kun lopetin maitotuotteiden käytön.

      • Focka

        Minulle huonon ja raskaan olon tekee liha, munakkaasta tulee myö huono olo..Keitetystä ei tule eikä raa'asta..:D


    • Moiiiiikkkaaa

      Ööö, ei kyllä ole vaan sillloin jos syö paljon tai vähän makeaaa... muuten ei kyllä kuulosta tutulta ainoastaan joskus

    • Idk

      Sama...

    • Anonyymi

      Mulla on nyt hän maha murisee vaikka olen syönyt

    • Anonyymi

      Mahassa tuntuu oudolta kuitenkin voin hyvin

    • Anonyymi

      mul on iha samanlaista. Ollu jo melkeen puolvuotta ja limaa kurkussa elämää haittaavasti. Huonoolo joka päivä aina autolla jonnekkin mennessä noustessa tulee oksennus ainakin melkeen. En jaksa tätä enää vanhemmat sanoo että johtuu siitä että ei liikkuisi tarpeeks vaikka liikun enemmän kuin jotkut kaverini ilman mitään vaivoja. Tälläkin hetkellä hirvee mahakipu ja vähän rinnassa asti..

      • Anonyymi

        jos sulla on limaa kurkussa paljonkin niin nieletkö sitä limaa kuinkapaljon koska se aiheuttaa huonoa oloa


    • Anonyymi

      No mietin että onko normaalilia että kun tulee huono olo tulee kuuma

    • Anonyymi

      Mulla on ihan sama

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe