ABU Cardinal 55

Mörrum

Onko näitä legendaarisia haspeleita vielä paljon aktiivikäytössä? Itselläni 25 vuotta sitten ostettu Cardinal-55 edelleen käytössä. Käsitykseni mukaan tämä kelasarja tulee kestämään isältä pojanpojalle.

18

7993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhä toimii

      Minulla ainakin. Pieniä vikoja on ilmaantunut. Kammen kääntöjouset olen väsännyt itse uudelleen ja pieni loksahdus kuuluu kelattaessa joka kierroksella, samoin väsytysräikkä-äänijousi joskus katkesi. Muuten kela on kunnossa ja varmaankin ensikesänäkin käytössä jos en saa mistään rahaa uuteen. Haukia on vedetty ylös varmasti satoja, ahvenia vielä enemmän ja kaksi lohta (yksi iso pääsi).

      Koulupoikana ostin ja edelleen rantoja kuljen. Mitään kehitystä ei ole siis tapahtunut. Kelan saa laittaa arkkuuni, jos veivaaminen loppuu 25 vuoden päästä.

      • Näsijärvinen

        käytössä. Alusta alkaen minulla ollut 33 on sen verran kulunut että se on lähinnä onki- ja pilkkikelana, mutta myöhemmin vähän käytettynä ostettu 66 on edelleen uistelukäytössä.


      • josta en luovu
        Näsijärvinen kirjoitti:

        käytössä. Alusta alkaen minulla ollut 33 on sen verran kulunut että se on lähinnä onki- ja pilkkikelana, mutta myöhemmin vähän käytettynä ostettu 66 on edelleen uistelukäytössä.

        Abun cardinal 66 on kela josta en minäkään luovu ikinä jollei kela jostain syystä sitten hajoa.Liki kolmekymmentä vuotta varmaan jo kalasteltu.Sangan jousia vaihdettu mutta mitään muuta ei ole tarvittu korjata.Sulle 55 käyttäjälle koeta purkaa sangan palauttaja muovi osat saattaa olla likaa jossain kohtaa.Niin hiljenee kelasi.Ps. Ai niin talvi huolto on tehty aina joka talvi kela purettu ja puhdistettu ja rasvattu.


    • kalastaja

      Itselläni ollut Abu Cardinal 55 30 vuotta ja pelaa. Edes yhtään jousta ei ole mennyt, vaikka tosi kovassa käytössä. Väähä likaa voi olla, tiedä pystyykö sitä miten purkamaan ja puhdistamaan.Ostin sen v. -78 poistomyynnistä, oli edullinenkin. Totta taitaa olla että se isältä pojan pojallekin

      • Mika Se

        Mulla ko kela, muksuna kesätyörahoilla ostettu, toimii kuin kello vieläkin, ja on ollut kovassa käytössä. Sangan palautusjousia jokunen mennyt vaihtoon, mutta mitään muuta ei ole tarvinnut korjata/fixata. Huollot joka kevät ennen ensi reissua. Faijalta tulossa normi 77 perinnöksi, joten keloja mun ei tarvitse ostella..... :D


    • seppo

      Itellä ollut Cardinal 754 käytössä jo parikymmentä vuotta ja nyt alkaa olla lopussa..Oisko jollakin antaa vinkkiä mistä/keneltä vois ostaa Cardinal 55:n? On jo pitkään ollut haaveissa ja ostolistalla mutta huonolle menestyksellä näitä löytänyt..näitä varmaan joillakin lojuu laatikoiden pohjalla käyttämättöminä.

      • Älä tule huijatuksi

        Minulla myös samainen "seiskaviisnelonen" ja oli aktiiviaikoinaan paljon käytössä. Siitä huolimatta ei koskaan mitään ongelmia ja kela on pari naarmua lukuun ottamatta vieläkin kuin uusi. Rattaat hyvässä kunnossa, jne. Nyt se lepää muiden "kelavanhusten" seurassa.

        Jos ja kun ostat 55:n, ole tarkkana. Jotkut pyytävät niistä täysin älyvapaita hintoja, vaikka kyseessä on vain kalastusväline. Pari viikkoa sitten oli nettipalstalla myytävänä ja hinta oli 1000 euroa! Myyjällä lievästi sanottuna utopistinen hintahaave :).

        Itse en maksaisi kuin 50 - 80 euroa, jos tulisi äkillinen 55:n tarve, ja tuohon hintaan kelan olisi oltava lähes mint-kuntoinen. Kuten jo aiemmin mainittu kyseessä on vain kalastusväline. Älkää antako k*settaa itseänne, kun ostelette vanhaa kamaa.


    • Ammattikalastaja

      Ihmisten on myös hyvä tietää, jotka tänne vielä eksyvät, että Abu Cardinalin 52, 54, 55 ja 57 ovat Abun parhaat kelamallit koskaan. Ykkösellä alkavat esim. 155 ovat puolet huonompia kestämään ja tehty muutenkin halvemmista osista. Olivat aikoinaan paljon edullisempiakin. Sama homma niissä, jotka seiskalla alkavat. Hyviä keloja toki kaikki Made in Sweden Abut.

    • VanhaAbu

      Abu 444a on myös kestävä kela, minulla sellainen on ollut tosi toimissa vuodesta 1974.
      Sangan jousi on vaihdettu kerran 80-luvulla, mutta muita vikoja ei ole ollut.
      Putsattu/rasvattu parin vuoden välein.

    • Itselläni riittävästi tätä kelasarjaa 52-57, 152-157 varaosineen.
      Molemmat sarjat tehty yhtä hyvistä osista. Kelasarjojen erot ovat lähinnä toiminnallisia. Molemmissa sarjoissa on sekä hyviä, että huonoja puolia, mutta ne hakkaavat nykykelat mennen tullen. Ainoa hyvä puoli uusissa keloissa on kuitusiimojen käytössä. Takaliikkeettömyys estää kelan hajoamisen kovassa takaiskussa. Tämänkin voi kyllä estää, myös vanhoissa keloissa.

      Tosin, kyllä nykyäänkin hyviä keloja löytyy. Hinta on oma lukunsa. Kyllä muistaakseni v. 80. 57 kahdella varapuolalla maksoi jotain 470 mummonmarkkaa. Olihan sekin suht kova hinta opiskelijapojalle, mutta nyt "fossiilina" en tuota ostosta ole koskaan katunut. Olen hankkinut kelasarjaa riittävästi lisää.

      Karvalakkimalliksi haukuttu 150 sarja on monessa suhteessa kestävämpikin kuin 50 sarja. Esim. kampi on huomattavasti lujempaa tekoa. 50 sarja kammen kuusiokolopala ensin löystyy, ja sitten halkeaa. Osa on vain liian "hippoinen". Alumiiniseos kuusiokolona ruostumatonta kuusiopäätä vasten on kyllä mielestäni jo suunnitteluvirhe, tai väärä materiaalivalinta. Uuden osan kyllä tekee, tai teettää, jos haluaa. Tätä ilmiötä ei 150 sarjassa esiinny. Kampi 57:kaan maksaa nykyisen halvan peruskelan verran.
      Rattaat, lähinä akselit erilaisia ja 50 sarjassa muoviosia enemmä mm. ristiinpuolaussysteemissä. Molemmissa sarjoissa paljon samoja osia, joten yhden kelan purku saattaa auttaa montaa muuta kelaa, riippuen osien tarpeesta. Samoja osia on myös muissakin sarjoissa.

      Molemmilla kelasarjoilla pärjää mainiosti vielä vuosikymmeniä, jos vähän huoltaa. Ja paljon pitempäänkin jos huoltaa ja puunaa, niinkuin moni autoaan, muttei avioliittoaan.
      Nämä kelat saattavat kestää monen avioliiton ajan, eivätkä petä pienellä huollolla. Toisin kuin, moni akk.....

      No, nyt meni taas rantafilosofian puolelle. Muista huoltaa myös avioliittoasi.

      Minun mielipiteenäni on. Että jos siima maksaa yhtä paljon tai enemmänkin, kuin kela, niin jokin on pielessä ja pahasti. Parhaalla siimallakaan ei ennätyskalaa kuiville välttämättä saa, jos kela pamahtaa kesken kaiken.

      Nykynuoret toljottavat vain kuulalaakerien perään. No, nykykeloihin ei tarvitse kolmenkymmenen vuoden kuluttua kuulalaakereita edes etsiä. Kelat eivät ainakaan aktiivikäytössä kestä likikään niitä aikoja.

      Pitäkää huolta hyvästä ja toisistanne. Ahti

    • japsitrulaa

      On käytössä n. vuodelta 1975 Cardinal, olisko tuo 66 kooltaan, valko-vihreä? Muuten ok, mutta sanganjouset pitää tehdä itse ja jotain muovikilkkeitä on rullan sisällä, jotkas klonkuttaa kelatessa. Parempi käyttää, kuin nykyiset siimahärdellivehkeet. Sisäänkelaus on hidas, kuten sen ajan dööreissäkin. Ja olivat kyllä hirvittävän kalliita siihen rahanaikaan...

      • Kardinaalimies

        Siis noita jousiahan on ebay puolillaan, ei pysty ymmärtämään..


    • Kokemusta57

      Täysin yliarvostettu kela. Tehty aikana jolloin ei ollut vielä kilpailua. Vasta Shimanon tulo tosissaan kelamarkkinoille toi laatukelat kauppoihin. Ikiruuvit hammaspyörän tilalle, korkean puolan, pyörivän siimanohjaimen ja etujarrun mm.
      Cardinaalien takajarruthan ovat aivan paskoja. Ja jos noihin laittaa kuitusiiman, hajoaa seuraavalla reissulla.

      • Yuki

        Makuasioita on monia. 99% Abun vitossarjan käyttäjistä pitää jarrua aivan loistavana. Shimanoissa on omasta mielestäni se huonoa, että ne tuntuvat lelulta kädessä. Abu 55 on kuin tankki, joka on ehkä karu, mutta kestävä ja etenkin toimintavarma.


      • Kokemusta57

        Kunhan leikkiä laskin


    • opr475

      Mulla punainen Cardinal 555 yhä silakkalitkakelana. Tarkkaa ikää en tiedä mutta arvelen ehkä 1960-luvun lopulta

    • Eimyydä

      Cardinal on paras iinä valmistettu kela joten turha tulla yrittämään rahojen kanssa.

    • Anonyymi

      Oikein hyvä kela. Halvemman 155 ja tuon kalliimman 55-mallisen kelan erona on 55:n tarjoama mahdollisuus kammen vaihtoon (hyvä jos jonain aamuna huomaat käsiesi vaihtaneen paikkaa), sekä ns. hidastettu ristiinpuolaus, joka (teoriassa) ehkäisee siimasotkuja. Molemmat ovat todella hyviä keloja.

      Nuo mallit syntyivät aikanaan vastaamaan uuteen (japanilaiseen) kelamuotoiluun ja tyyliin. Silloin kelojen piti olla mustia ja hiilikuitua tms. ihmemateriaalia. Nuo Abun kelat tosin tehtiin alumiinirungolla, ja koneisto oli edelleen tarkkuusjyrsittyä terästä ja messinkiä (ns. simpukkavaihde), toisin kuin itäisten ihmeiden heppoiset suorahampaiset ja lautasmalliset alumiinipainevaluosat...

      Parhaita Abun haspeleita ovat monien mielestä 33, 44, 66, 77 ja niistä hieman modernisoidut mallit 3, 4, 7 (en tiedä onko kutosesta tehty variaatioa) - omistan em. kelamallit ja kalastan niillä aktiivisesti. Myöhemmin 80-luvulla näitä tehtiin ulkolaitapuolaversioina, jotka teetettiin Japanissa. Laatu (kalliit materiaalit vs. kustannustehokkuus) ei vastannut aikaisempia versioita, eikä sarja elänyt pitkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe