kromosomi häiriö????

Miwi

Oltiin sitten tänään ultrassa ja meillä oli mies lääkäri. ekaks tämä lääkäri oli ihan mukava. Sitten alettiin katteleen ultralla (Alapään kautta) Niin mies muuttu täysin... mutisi ensin ettei saa vauvaa kääntymään... Sitten tämä lääkäri alkoi tökkiä kohtua sillä ultra laitteella. seteki tosi kipeetä ja sanoinkin siitä lääkärille joka tokaisi että tämä nyt tuntuu "hetken" epämukavalta. Sitten hän sanoi hoitajalle että varataampas aikaa verikoille niskaturvotus hänen mittauksensa mukaan 2.4. Kuitenkin hän sanoi ettei saanut mitattua kunnolla. Nyt sitten eletään pelossa seuraavat 2viikkoa odotellen vastauksia kun lääkäri ei osannut sanoa oliko hänen mitauksensa hyvä vai ei. Yritettiin saada yksityiselle aikaa mutta ei niillä ollut ennen seuraavaa viikkoa. ettei voi uskoa kuinka pelottaa!!!! Sitäkään en saanut selville mikä se normaalin ja epänormaalin turvotuksen raja on?? Onko tietoa??

15

3915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käynyt

      Niskapoimun normaali arvo on yleensä 1-2mm.Jos on 3mm ei sekään välttämättä tarkoita sairasta lasta.Paikasta riippuen 2,7-3,0 mm on raja-arvo eli siis suositellaan lisätutkimuksiin eli istukkatutkimukseen tai lapsivesipunktioon. Tuolla 2,4 mm arvolla en olisi huolissaan!

      • ultrassa käynyt

        Minulle kätilö kertoi, että raja-arvo on 2.7mm. Eli en olisi kovin huolissani minäkään.

        Kai ultraaja kysyi teiltä, haluatteko yleensä lisätutkimuksia asian tiimoilta. Lapsivesipunktiossa ja istukkanäytteen otossa on pieni keskenmenon riski, joten kanattaa todella miettiä meneekö niihin. Mikäli siis verikokeiden jälkeen niitä ehdotetaan.


      • Miwi
        ultrassa käynyt kirjoitti:

        Minulle kätilö kertoi, että raja-arvo on 2.7mm. Eli en olisi kovin huolissani minäkään.

        Kai ultraaja kysyi teiltä, haluatteko yleensä lisätutkimuksia asian tiimoilta. Lapsivesipunktiossa ja istukkanäytteen otossa on pieni keskenmenon riski, joten kanattaa todella miettiä meneekö niihin. Mikäli siis verikokeiden jälkeen niitä ehdotetaan.

        ette usko kuinka voi vähäinenkin tieto auttaa, kun päässä pyörii niin monia asioita!!


      • Aikku
        Miwi kirjoitti:

        ette usko kuinka voi vähäinenkin tieto auttaa, kun päässä pyörii niin monia asioita!!

        oli rv.12 0 niskaturvotus 2.2mm eli melkein sama kuin sinulla. Veriseula oli normaali. Näkyikö nenäluu ultrassa? Jos näkyi se pienentää riskin ihan minimiin vaikka turvotus olisi enemmänkin!! Huoli pois!! Nuorien äitien vauvojen turvotus voi olla enemmänkin ja se on vielä normaalia, näin sanoi yksityisen lääkäriaseman ultraus tutkimuksiin erikoistunut lääkäri :) (itse olen pian 25v)


      • jjj

        Jos lääkärillä olisi pienikin epäilys lapsen terveydestä hänen pitäisi kertoa se vanhemmille!
        Nyt luultavasti on käynyt niin että lapsi tosissaan on ollut huonossa asennossa ettei lääkäri ole pystynyt mittaamaan np-turvotusta kunnolla ja siksi haluaa varmistaa sen uudelleen ja jos se lapsikin olisi seuraavalla kerralla paremmassa asennossa.Toi 2.4 mm kuulostaa kyllä ihan normaalilta arviolta.


      • Miwi
        Aikku kirjoitti:

        oli rv.12 0 niskaturvotus 2.2mm eli melkein sama kuin sinulla. Veriseula oli normaali. Näkyikö nenäluu ultrassa? Jos näkyi se pienentää riskin ihan minimiin vaikka turvotus olisi enemmänkin!! Huoli pois!! Nuorien äitien vauvojen turvotus voi olla enemmänkin ja se on vielä normaalia, näin sanoi yksityisen lääkäriaseman ultraus tutkimuksiin erikoistunut lääkäri :) (itse olen pian 25v)

        lääkäri maininnut mistään nenäluusta mitään... täytyy varmaan vaan varata aikaa yksityiselle vaikka se menis pitempäänkin!! Ne sentään osaavat ja viitsivät auttaa! mulla ikää nyt 23v


    • ole varmaa tietoa

      mutta muistelen että niskapussin oltava alle 3.ymmärrän huolesi,mutta ultra eikä lääkäri voi mitään jos jokin on vähän epävarmaa.tietysti voisi lääkäri aina selventää asiaa ja kertoa tollaset esim.minkä alle lukeman täytys olla.ei voi varmaankaan muuta kuin tehdä kokeita ja odottaa vaikka tuskallista varmasti on.jospa asiat olisikin hyvin,ettei toi tarkota mitään.monesti tutkitaan ja sit selvii ettei sen kummempaa oo.niinkin voi käydä että kaikki näyttää olevan kunnossa,mutta vauvan synnyttyä selviikin jokin juttu.harmillista kun ultrat ja lääkärit eivät tiedä kaikkea.ei voi kun katsoa mikä on tilanne.kysele ja yritä vaatia kunnon selvitystä,ettei jää vaivaamaan että mitä tämä tarkoittaa.äimänä on varmasti eikä osaa välttämättä tollasessa tilanteessa mitään kysyä.tsemppiä ja toivon että kaikki olisi hyvin.voimia.

    • Piitu

      Turha varmaan sanoa että älä ole huolissasi, kyllä sitä jokainen odottaja vauvastaan kuitenkin on, oli turvotukset mitkä hyvänsä.
      Rohkaisevia ajatuskia ajattelin vaan täältä lähettä, että vaikka tuota niskaturvotusta olisikin niin vauva saattaa silti olla ihan terve ja sitten taas päinvastoin...eipä sitä ikinä voi varmaksi sanoa.
      Tädillenikin sanottiin kokeiden perusteella(en nyt ole ihan varma että millaisten kokeiden) että varautuvat että lapsella on jonkinasteinen kehitysvamma. Eipä ollutkaan, vaan terve ja reipas nuorineiti on tätänykyä:)
      eli siis ei ehkä kannata panikoida enneaikasesti yhtään mitään:)

      Toivottavasti saat nauttia odotuksestasi! Kaikkea hyvää Sinulle:)

    • oli np-

      mittaus 2,7 ja terveen pojan sai, vaikkei enääå ollut nuori synnyttäjä (38v.), ja ikäkin tuo omat riskinsä. Mulle sanottiin että lisätutkimusten raja menee 3,00 mm:ssä ja senkin jälkeen on vain 30% mahdollisuus että jokin on vinossa. Toivottavasti vähän lievensi sun huolta. :)

      • Ziccia

        Meillä oli np-ultrassa turvotusta muistaakseni 2.6 ja tarjottiin lisätutkimusta eli istukkanäytettä. Mekin luultiin et se 3 olis rajana mut ovat kuulemma tiukentaneet niitä rajoja. Meillä vielä perinnöllisyyslääkäri mittasi sen niskapoimun ennen näytteen ottoa ja senkin jälkeen olisi ollut vielä mahdollisuus harkita. Toi seerumi voi antaa myös väärän positiivisen tuloksen niinkuin np-ultrakin. Itse pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin istukkanäytteeseen. Siinä ei osaa kukaan toinen neuvoa kannattaako näytettä ottaa vai ei. Me ei oltais jaksettu elää sen stressin kanssa koko loppu raskautta vaikka ei oltais keskeytettykään. Viikon ajaksi näytteen oton jälkeen km riski kasvaa sen 0,5-1% Noista seuloista pääsee myös sairaita vauvoja lävitse jotka tulevat vanhemmille täytenä yllätyksenä.

        Meille tulossa siis kromosomeiltaan terve vauva ja rv 27 menossa et kaikki hyvin ja päästy nauttimaan loppuraskaudesta, toivotan onnea ja jaksamisia sinne kriisin keskelle. Tulehan sitten kun jaksat ja olette päässeet johnkin ratkaisuun niin kertomaan kuulumisia.

        ps. itse oon miettinyt et jos joskus tuun vielä raskaaksi en seuraavan lapsen kanssa np-ultraan ehkä mene. Jos pommi heitetään niskaan ei sitä osaa olla ajattelematta sitä ja jos lopputulos on sama et pitäis lapsen niin turhaa huolta kantaa.


      • iippari
        Ziccia kirjoitti:

        Meillä oli np-ultrassa turvotusta muistaakseni 2.6 ja tarjottiin lisätutkimusta eli istukkanäytettä. Mekin luultiin et se 3 olis rajana mut ovat kuulemma tiukentaneet niitä rajoja. Meillä vielä perinnöllisyyslääkäri mittasi sen niskapoimun ennen näytteen ottoa ja senkin jälkeen olisi ollut vielä mahdollisuus harkita. Toi seerumi voi antaa myös väärän positiivisen tuloksen niinkuin np-ultrakin. Itse pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin istukkanäytteeseen. Siinä ei osaa kukaan toinen neuvoa kannattaako näytettä ottaa vai ei. Me ei oltais jaksettu elää sen stressin kanssa koko loppu raskautta vaikka ei oltais keskeytettykään. Viikon ajaksi näytteen oton jälkeen km riski kasvaa sen 0,5-1% Noista seuloista pääsee myös sairaita vauvoja lävitse jotka tulevat vanhemmille täytenä yllätyksenä.

        Meille tulossa siis kromosomeiltaan terve vauva ja rv 27 menossa et kaikki hyvin ja päästy nauttimaan loppuraskaudesta, toivotan onnea ja jaksamisia sinne kriisin keskelle. Tulehan sitten kun jaksat ja olette päässeet johnkin ratkaisuun niin kertomaan kuulumisia.

        ps. itse oon miettinyt et jos joskus tuun vielä raskaaksi en seuraavan lapsen kanssa np-ultraan ehkä mene. Jos pommi heitetään niskaan ei sitä osaa olla ajattelematta sitä ja jos lopputulos on sama et pitäis lapsen niin turhaa huolta kantaa.

        Olen samaa mieltä että jos joskus saamme toisen lapsen en luultavasti sillon käy edes np-ultrassa, koska en kuitenkaan varmaankaan tekisi aborttia vaikka sikiössä olisikin kromosomihäiriö.


      • Miwi
        Ziccia kirjoitti:

        Meillä oli np-ultrassa turvotusta muistaakseni 2.6 ja tarjottiin lisätutkimusta eli istukkanäytettä. Mekin luultiin et se 3 olis rajana mut ovat kuulemma tiukentaneet niitä rajoja. Meillä vielä perinnöllisyyslääkäri mittasi sen niskapoimun ennen näytteen ottoa ja senkin jälkeen olisi ollut vielä mahdollisuus harkita. Toi seerumi voi antaa myös väärän positiivisen tuloksen niinkuin np-ultrakin. Itse pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin istukkanäytteeseen. Siinä ei osaa kukaan toinen neuvoa kannattaako näytettä ottaa vai ei. Me ei oltais jaksettu elää sen stressin kanssa koko loppu raskautta vaikka ei oltais keskeytettykään. Viikon ajaksi näytteen oton jälkeen km riski kasvaa sen 0,5-1% Noista seuloista pääsee myös sairaita vauvoja lävitse jotka tulevat vanhemmille täytenä yllätyksenä.

        Meille tulossa siis kromosomeiltaan terve vauva ja rv 27 menossa et kaikki hyvin ja päästy nauttimaan loppuraskaudesta, toivotan onnea ja jaksamisia sinne kriisin keskelle. Tulehan sitten kun jaksat ja olette päässeet johnkin ratkaisuun niin kertomaan kuulumisia.

        ps. itse oon miettinyt et jos joskus tuun vielä raskaaksi en seuraavan lapsen kanssa np-ultraan ehkä mene. Jos pommi heitetään niskaan ei sitä osaa olla ajattelematta sitä ja jos lopputulos on sama et pitäis lapsen niin turhaa huolta kantaa.

        on kyllä pää niin sekaisin etten tiedä mistään mitään! ja sen olen päättänyt jos joskus vielä raskaaksi tulen en enää mene np ultraan se on varma!! Viime yö meni kamalien painajaisien parissa!! Kaipa se täsät helpottaa.... joo kertoilen kun saan tietoa!


      • np.
        Miwi kirjoitti:

        on kyllä pää niin sekaisin etten tiedä mistään mitään! ja sen olen päättänyt jos joskus vielä raskaaksi tulen en enää mene np ultraan se on varma!! Viime yö meni kamalien painajaisien parissa!! Kaipa se täsät helpottaa.... joo kertoilen kun saan tietoa!

        oli 2,5mm ja lapsivesitutkimus tehtiin.eilen sain tietää ettei kromosomihäiriötä ollut=)
        tuttavallani oli np 5.3 ja terve poika tuli!
        ei kannata hätäillä.
        onnea odotukseen!


      • Oliivinkukka
        Miwi kirjoitti:

        on kyllä pää niin sekaisin etten tiedä mistään mitään! ja sen olen päättänyt jos joskus vielä raskaaksi tulen en enää mene np ultraan se on varma!! Viime yö meni kamalien painajaisien parissa!! Kaipa se täsät helpottaa.... joo kertoilen kun saan tietoa!

        Nyt ota rauhallisesti! Stressi vain pahentaa tilannetta. Suurin osa näistä on todellakin "vääriä hälytyksiä". Vain pienellä osalla näistä jatkotutkimuksiin lähetetyistä ovat todella kromosomivikaisia tai sydänvikaisia esimerkiksi. Ei kannata huolehtia liikaa. En sano, ettet saisi huolehtia, koska huolehdit kuitenkin. Yritän vain sanoa, että älä päästä pelkoja itsesi herraksi.

        Lohdutuksena voin sanoa, että olen ollut samassa tilanteessa. Ja sain terveen pojan. Itse stressasin koko loppu raskauden. En pystynytkään päästämään irti sitä stressistä, vaikka sain terveen pojan paperit: Sydän ja munuaisetkin näyttivät normaaleilta jne. Stressi laukaisi sitten minulle Benignin myokymian, joka nyt aina stressatessani pahenee. :D Vaikka kyllähän noihin elohiiriin tottuu ajan mittaan.

        Minä aion mennä np-ultraan vielä tämän kolmannenkin kanssa, mutta en tiedä menenkö enää lapsivesipunktioon. Mutta sen minkä opin on, tuli mitä tahansa tielleni otan sen sellaisena kuin se tulee!

        Jatkoja sinne päin ja voimia. :) Myö pidetään peukkuja.


    • Yuuubi

      Hei

      Meillä todettiin kromosomi poikkeavuus käytiin vaimon kanssa veri kokeissa ollaan jännitetty noin 3 sit todettiin et kaikki on hyvin joten tässä mietin miks edes lähdettiin tähän kaikkeen hässäkkään alun perin... tää on ihmisten kiusaamista joten sanon kaikille ihmisille tää kaikki on jumalan käsissä tulee mitä tulee älä usko tietokoneita!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe