Zovirax ja voide

muija

Mulla on meneillään viiden päivän kuuri asikloviiri antibioottia, nimeltään Zovirax 200mg. Kyselisin, onko mitään haittaa, jos käytän kuurin aikana Bepanthen-voidetta limakalvoille, kun on siis kyseessä genitaaliherpes.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kun en ole varma asiasta ja en halua ottaa turhia riskejä.

Toinen asia joka liittyy samaan lääkkeeseen...
Kun nuo Zovirax tabletit pitää nielaista kokonaisena runsaan nesteen kanssa, niin onko siitä mitään haittaa jos tablettia ei saa ihan heti nieltyä ja se tavallaab vähän liukenee pinnalta suussa kun yrittää niellä?
Itselläni joskus kestää hiukan koska kurkussa on limaa ja tuntuu että ei sitten millään saa nielaistua. Kiitos jo etukäteen vastauksista!

7

3916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murmeli

      Itsekään en aina meinaa saada tabletteja alas, joten jos tuntuu ettei runsaankaan veden juonnin jälkeen tabletti kurkusta alas mene, syö jotain pientä. Usein lohkaisen vaikka pienen palan voileipäkeksiä tms. jonka ainakin saa nielaistua =)

      Tabletit eivät saisi jäädä kurkkuun ja alkaa liueta siinä, sillä eri lääkeaineet voivat polttaa limakalvoja.

      • muija

        Terkoitatko siis että polttaa limakalvoja ihan suussa vai jossain muualla niin ettei sitä itse välttämättä edes huomaa ja sitten myöhemmin saattaa tulla jotain seuraamuksia?


      • ruokatorveen
        muija kirjoitti:

        Terkoitatko siis että polttaa limakalvoja ihan suussa vai jossain muualla niin ettei sitä itse välttämättä edes huomaa ja sitten myöhemmin saattaa tulla jotain seuraamuksia?

        Tabletti voi jumittua myös ruokatorveen, jos sen kanssa ei ota riittävää määrää vettä. Ruokatorven limakalvolle kiinnittynyt tabletti voi syövyttää limakalvoa. Tämän riskin takia on olemassa tiettyjä lääkkeitä, jotka on otettava pystyasennossa ja lääkkeen oton jälkeen ei saa asettua makuulle puoleen tuntiin (esim. eräät osteoporoosilääkkeet). Mutta tällainen varovaisuus ei siis koske kaikkia lääkkeitä. Yleissääntönä voi sanoa, että lääkkeen kanssa kannattaa ottaa ainakin 1 lasillinen (=2dl) vettä niin ei pitäisi tulla ongelmia.


      • muija
        ruokatorveen kirjoitti:

        Tabletti voi jumittua myös ruokatorveen, jos sen kanssa ei ota riittävää määrää vettä. Ruokatorven limakalvolle kiinnittynyt tabletti voi syövyttää limakalvoa. Tämän riskin takia on olemassa tiettyjä lääkkeitä, jotka on otettava pystyasennossa ja lääkkeen oton jälkeen ei saa asettua makuulle puoleen tuntiin (esim. eräät osteoporoosilääkkeet). Mutta tällainen varovaisuus ei siis koske kaikkia lääkkeitä. Yleissääntönä voi sanoa, että lääkkeen kanssa kannattaa ottaa ainakin 1 lasillinen (=2dl) vettä niin ei pitäisi tulla ongelmia.

        No itse olen kyllä tehnyt niin että ensin yhden lasillisen kanssa tabletti menee kurkusta alas ja sen jälkeen juon toisen lasillisen päälle ja kun esim. yöllä on pitänyt nousta ottamaan lääke niin oon ollut reilusti yli puolikin tuntia ylhäällä just sen takia ettei jumittuis mihinkään matkalla.

        Eli tuota vaaraa tuskin mulla oli kuurin aikana.


    • ei ole

      hyötyä laittaa rakkuloihin..sanottiin mulle tänään sairaalasta, ku kysyin samaa..

    • HalooTaukit

      zovirax ei ole mikään antibiootti xD ja ei, sulle ei tule mitään reikii suuhun tai ruokatorveen jos et heti saa sitä nielaistuu :D

      • nurse.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe