IENTULEHDUS

tiku

Mistä ientulehdus johtuu? kun mulla on jatkuvasti ja välillä tosi kipee. Harjaan hampaita kaksi kertaa päivässä ja käytän hammaslankaa.
Aina on ollu huonot ja reikiintyvät hampaat ei varmaan sellasta hammasta olekaan jota ei olis paikattu ja ainakin joka toinen on juuri hoidettu.
olen 30v joten vielä tota suu värkkiä tarvis jonkun aikaa.

31

44901

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harjaa

      harjaat liian usein ja liian kovalla harjalla todennäköisesti. Osta sähköhammasharja ja pehmeitä harjoja

      • näin!

        Alkuperäiselle: Älä missään nimessä vähennä harjaus kertoja. 2 * pvä on hyvä. Ja lankaus/tikutus päivittäin. Ja jos/kun sitä verta tulee, jatka vaan sinnikkäästi.

        Ientulehduksen synnyttää bakteerien aiheuttama plakki.
        Vielä vinkkinä, kokeile Parodontax-hammastahnaa. Pitäis saada apteekeista.


    • minulla

      ei ollut ientulehdusta.

      • tuittu

        Minä taas syön lihaa korkeintaan kerran kuukaudessa. Tänä vuonna en ole syönyt muistaakseni vielä kertaakaan. Kalaa sen sijaan syön päivittäin. Ja minulla on (tai oli) erittäin paha parodontiitti. Viime hetkillä kuulemma ehdin hammaslääkäriin. Kohta olisivat kaikki hampaat tipahtaneet. Yksi poistettiin, joka oli jo melkein irti ja toista nyt vielä katsellaan, kauanko pysyy.

        Eli ei tuo pelkästään lihan vaihtaminen kalaan auta ainakaan kaikilla.

        Minulle hammaslääkäri suositteli säännöllistä harjausta sähköhammasharjalla ja huolellista hammasvälien puhdistamista 2 kertaa päivässä, kuuriluonteisesti 2 viikkoa aamuin illoin purskuttelua Oral-B suuvedellä. Lisäksi hammaskiven poisto hammaslääkärillä vähintään 2-3 kk välein. Tämmöiset ohjeet sain. Kyseessä on kunnallinen hammaslääkäri niin ettei kyse voi olla rahastuksestakaan.


      • samaa
        tuittu kirjoitti:

        Minä taas syön lihaa korkeintaan kerran kuukaudessa. Tänä vuonna en ole syönyt muistaakseni vielä kertaakaan. Kalaa sen sijaan syön päivittäin. Ja minulla on (tai oli) erittäin paha parodontiitti. Viime hetkillä kuulemma ehdin hammaslääkäriin. Kohta olisivat kaikki hampaat tipahtaneet. Yksi poistettiin, joka oli jo melkein irti ja toista nyt vielä katsellaan, kauanko pysyy.

        Eli ei tuo pelkästään lihan vaihtaminen kalaan auta ainakaan kaikilla.

        Minulle hammaslääkäri suositteli säännöllistä harjausta sähköhammasharjalla ja huolellista hammasvälien puhdistamista 2 kertaa päivässä, kuuriluonteisesti 2 viikkoa aamuin illoin purskuttelua Oral-B suuvedellä. Lisäksi hammaskiven poisto hammaslääkärillä vähintään 2-3 kk välein. Tämmöiset ohjeet sain. Kyseessä on kunnallinen hammaslääkäri niin ettei kyse voi olla rahastuksestakaan.

        Joo, ehdottomasti hammaslääkäriin, mieluummin vielä parodontologille. Monet "tavalliset" hammaslääkäritkään ei kyllin hyvin ole asiaan perehtyneet. Itselläni ikenet olivat vuotaneet käytännössä aina, joten en edes ollut asiaan kiinnittänyt huomiota (pentuna opetettiin kotona, että "hampaat pitää pestä niin, että veri lentää...") Olin 28 vuotias, kun silloinen hammaslääkäri vasta asiaan kiinnitti huomiota, ja ohjasi parodontologille. Reikiä hampaissa ollut viimeksi joskus alle 10v. ja aina sanoi hammaslääkäri, että hyvin on hoidettu...
        Siitä alkoikin sitten hampaiden hoidossa "uusi aika", kolmen kuukauden välein raavittiin ientaskuista hammaskivet, muutama ienleikkauskin tehtiin, parissa vuodessa vasta tilanne saatiin pysähtymään, ja verenvuotokin loppui. (ei siis parantumaan)
        Nykyisin (olen 44vuotias) rassaus tehdän kerran vuodessa parodontologilla ja kolmisen kertaa siinä välillä hammashygienistillä.
        Tässä tapauksessa siis ei ole kyse huonosta hammashygieniasta (ollut alunperinkään) vaan suun vastustuskyvyn puutteesta. Selkeästi sukuvika, olenkin lähisuvussa toistaiseksi ainoa, joka 40v. päivänsä on viettänyt omat hampaat suussa. Kiitos sen, että asia kuitenkin huomattiin ajoissa. Eli kaikki sisarukset, äiti, äidin sisarukset ja sen puolen ikäiseni serkut ovat joutuneet hankkimaan tekohampaat /- 35 vuotiaina. Tilanne on ollut kaikilla aikalailla sama. Reikiä ei siis ole, hammaslääkärissä on säännöllisesti käyty, pian vaan hampaat alkavat irrota, jolloin parodontiitti on jo niin pitkällä, ettei asialle ole mitään tehtävissä.
        Vaiva on salakavala, sillä perushammashoidostaan huolehtivalla ei juuri muita oireita ole, kuin se harjauksen yhteydessä näkyvä verenvuoto. Varsinaiset oireet alkavat vasta, kun hoito on jo liian myöhäistä.
        Joten mene ihmeessä parodontologiaan erikoistuneelle hammaslääkärille (parodontologi) tekemään perustutkimus.


      • parontologi
        samaa kirjoitti:

        Joo, ehdottomasti hammaslääkäriin, mieluummin vielä parodontologille. Monet "tavalliset" hammaslääkäritkään ei kyllin hyvin ole asiaan perehtyneet. Itselläni ikenet olivat vuotaneet käytännössä aina, joten en edes ollut asiaan kiinnittänyt huomiota (pentuna opetettiin kotona, että "hampaat pitää pestä niin, että veri lentää...") Olin 28 vuotias, kun silloinen hammaslääkäri vasta asiaan kiinnitti huomiota, ja ohjasi parodontologille. Reikiä hampaissa ollut viimeksi joskus alle 10v. ja aina sanoi hammaslääkäri, että hyvin on hoidettu...
        Siitä alkoikin sitten hampaiden hoidossa "uusi aika", kolmen kuukauden välein raavittiin ientaskuista hammaskivet, muutama ienleikkauskin tehtiin, parissa vuodessa vasta tilanne saatiin pysähtymään, ja verenvuotokin loppui. (ei siis parantumaan)
        Nykyisin (olen 44vuotias) rassaus tehdän kerran vuodessa parodontologilla ja kolmisen kertaa siinä välillä hammashygienistillä.
        Tässä tapauksessa siis ei ole kyse huonosta hammashygieniasta (ollut alunperinkään) vaan suun vastustuskyvyn puutteesta. Selkeästi sukuvika, olenkin lähisuvussa toistaiseksi ainoa, joka 40v. päivänsä on viettänyt omat hampaat suussa. Kiitos sen, että asia kuitenkin huomattiin ajoissa. Eli kaikki sisarukset, äiti, äidin sisarukset ja sen puolen ikäiseni serkut ovat joutuneet hankkimaan tekohampaat /- 35 vuotiaina. Tilanne on ollut kaikilla aikalailla sama. Reikiä ei siis ole, hammaslääkärissä on säännöllisesti käyty, pian vaan hampaat alkavat irrota, jolloin parodontiitti on jo niin pitkällä, ettei asialle ole mitään tehtävissä.
        Vaiva on salakavala, sillä perushammashoidostaan huolehtivalla ei juuri muita oireita ole, kuin se harjauksen yhteydessä näkyvä verenvuoto. Varsinaiset oireet alkavat vasta, kun hoito on jo liian myöhäistä.
        Joten mene ihmeessä parodontologiaan erikoistuneelle hammaslääkärille (parodontologi) tekemään perustutkimus.

        Itse taas sain omaksi hammaslääkärikseni juuri parontologian erikoishammaslääkärin. Kuinka ollakaan, ei edes viitsinyt vaivautua kertomaan, että minulla on ientulehdusta. Ilmeisesti minun olisi pitänyt osata lukea hänen ajatuksensa.
        Valitkaa huolella kenelle erikoishammaslääkärille menette, kaikki parontologit eivät ole ihan ajantasalla. Jonkin muukin erikoisalan osaaja käy, esim. suukirurgian tai protetiikan erikoistuneet, osaavat katsoa ikenet ja hammaskiven kontrollit yhtä hyvin jos ei paremminkin kuin osaamaton parontologi.


    • liika harjaus

      Minulla oli liiasta pesusta kolme kertaa päivässä tahnalla hammasvälit joka ruokailun jälkeen. Hammaskiveä ei ollut ollenkaan.

    • Tuuliasam

      Ite oon 32 vee ja kävin tuossa ihan vasta hammaslääkärillä ( monen vuoden jälkeen ). Joka kerta kun käytin hammaslankaa, ikeneni alkoi vuotaa verta niin, että piti ihan syleskellä pois. Minäkin pessyt aina hampaani kaksi kertaa päivässä. Lääkäri katsoi suuhuni ja sanoi heti, että ientulehdus. Hammaskivi oli aiheuttanut sen tulehduksen ja sitä olikin ollut paljon ja eihän sitä itse näe, kun sitä on siellä hampaan ja ikenen välissä. Nyt ihanan puhtaan tuntuiset hampaat...aikoihin!!

    • Mitä voisin tehdä?

      Minullakin hammaslääkäri totesi kroonisen ientulehduksen puoli vuotta sitten. Silloin poistettiin hammaskivi, myöskin ientaskuista. Seuraavat käynnit ovat olleet tässä kolmen viikon sisällä. Kertoja (à 1 tunti)tarvittiin hammaslääkärin mukaan kaksi. Yksi kerta olisi kuulemma ollut liian kivulias. Olin kuitenkin hyvin yllättynyt laskusta, melkein 500€ näistä kahdesta käynnistä (Kela korvaa tästä alle 20 euroa). Ja samat toimenpiteet täytyisi tehdä taas keväällä. Toisin sanoen kroonisen ientulehduksen hoito tulee maksamaan minulle vuodessa melkein 1000€ (miinus minimaalinen Kelakorvaus). Onko teillä muilla samanlaisia kokemuksia hinnoittelusta?

      • Riesaa on

        Ihme asia on että minulle on hammaskiveä ilmaantunut vasta n. vuosi sitten, siihen asti ei kertynyt lainkaan. Poistatin sitä, kun tav.hl huomasi että pitää mennä erikoislääkärille, kun ikenet punoittavat. Siitä tuli kolme käyntiä, puhdistusta syvältä ientaskuista, desifioaineen määrääminen viikoksi, muotin otto ja kiskon paikalleen laitto. Ikävintä oli että olin pyytänyt kustannusarvion koko työstä. Se oli 500 euroa, sitten lasku olisikin ollut 750. Pelkän kiskon hinta oli alle 150. Kun ällistyin, niin se pudotettiin siinä samassa hieman alle 500:een. Olisi pitänyt ottaa kirjallisena (niin että olkaa viisaampia kuin minä) mutta kun kysyin hinnan sekä hl:ltä että toimistosta ja molemmat sanoivat 500, niin ajattelin etten viitsi niuhottaa. Hl suuttui, etten ole ymmärtänyt mitä hän on puhunut. Saa nähdä tuleeko lisää laskua. Kurjinta on että pitää taas menna kk:n päästä tarkistuttamaan, miten kisko toimii. Pelkään että jos menen, lasku on hirveä. Ja siitä sitten pitäisi käydä n. kk:n välein. Jos vaihdan, niin uuden hl:n pitää pyytää konsultointia edelliseltä tai kaikki aloitetaan alusta. Niin että varmaan samaa hintaluokkaa kuin sinullakin. Otin jo selvää tavallisesta hammaslääkäriltä. Ihan pelkkä hammaskiven poisto ientaskuja myöten maksaa 75, siitä kelakorvausta n. 20. Miten uskallan vaihtaa, jos tämä alettu hoito menee sitten pieleen, kukaan ei vastaa ja hampaat tippuu suusta.


    • tyuiop

      Minullakin viisaudenhampaan puhkeamisen jälkeen alkoi hammasrivistön taaimmainen (eli viisaudenhampaan vieressä oleva) hammas vaivaamaan. Kipuilua kesti useita kuukausia, eikä viisaudenhampaan poisto auttanut. Hammas/ien oli välillä kipeämpi, välillä vähemmän kipeä.

      Kivun yltyessä ja huomatessani, että kitalakeeni oli kerääntynyt nestettä, menin hammaslääkäriin. Ientulehdus kuulemma, poistivat hammaskiven taaimmaisien hampaiden ientaskuista (jotka olivat ilmeisesti kohtuullisen syvät) hammaskiven. Sain antibioottikuurin ja käskivät harjata hampaat huolellisemmin ja tikuttaa/langoittaa hampaat päivittäin. Nyt käynnistä on useita viikoja ja minulla on edelleen kitalaessa nestekertymä.. Onkohan vaarallista? Ien on hieman arka, mutta ei varsinaisesti kipeä, kuitenkin ilmeisesti edelleen tulehtunut. En oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä, olen kyllä harjannut hampaat 2 krt päivässä huolellisesti ja tikuttanut tai/ja langoittanut päivittäin..

      En ole löytänyt mistään muiden kokemuksia nesteen kertymisestä kitalakeen eikä hammaslääkärinikään siihen oikein mitään kommentoinut. Puhui vain ientulehduksesta..

      • 59v

        Moi

        Pääsin eroon kroonisesta ientulehduksesta desifioimalla hammasharjani jokapäivä, noin 2kk aikana ja lisäämällä harjausveteen 2 tipaa teepuu öljyä. Hammaslääkärini suositteli tätä menetelmää. Hampaani ja koko suuni on loisto kunnossa. desinfektitabletti on steryl brush saa apteekeista ainakin tilaamalla ja olen nähnyt Tokmannilla kyseistä tuotetta.


      • Pääsin eroon
        59v kirjoitti:

        Moi

        Pääsin eroon kroonisesta ientulehduksesta desifioimalla hammasharjani jokapäivä, noin 2kk aikana ja lisäämällä harjausveteen 2 tipaa teepuu öljyä. Hammaslääkärini suositteli tätä menetelmää. Hampaani ja koko suuni on loisto kunnossa. desinfektitabletti on steryl brush saa apteekeista ainakin tilaamalla ja olen nähnyt Tokmannilla kyseistä tuotetta.

        Moi

        Minulle suositteli myös hammaslääkäri tätä bonyfin steryl brus taplettia. Nyt ei vuoda eikä heilu hampaat KIITOS hammaslääkäri ISOTALOLLE.

        SUOSITTELEN


      • jokos suu kuntoon...

        Minulla myös ollut ientulehdusta kohta vuoden. Sen jälkeen kun poistatin viisaudenhampaat niin samaan kohtaan ikeneen tullut nestekertymä ja välillä hampaat toisi hellät. olen käynyt kolmella eri hammalääkärillä ja kaikki vain toteaa että tulehdus on ja harjata pitää ja välejä puhdistaa. Kukaan ei ole antanut minkäänlaista antibioottia tai muuten sanonut mistä tulehdus johtuu. Suuvettä joudun käyttämään lähes päivittäin ja sen jonkin verran auttaa, mutta heti kun muutaman päivän jättää käyttämättä niin tulehdus yltyy..
        Ois kiva kyllä saada suu kuntoon.olen sen verran paljon hampaitteni hoidosta reilun vuoden aikana maksanut että pitäs kyllä jo kunnossa olla..=(

        Onko pienissä kunnissa sitä parodontologia? Minkähän hintainen on käynti hänellä, jos on yksityinen?


    • Puhtaus

      Moi

      Käytä steryl brush poretablettia. Bonyfin tuote
      pääset helposti eroon ientulehduksestase, on ainoa tuote joka hajoitaa hammasharjastasi Biofilmin paraneminen alka melko nopeasti minulla kesti noin 2kk. lue lisää Bonyf sivuilta

    • Puhdistaa

      Hampaitasi:
      -Hanki sähköhammasharja
      -Harjaa hampaasi kahdesti päivässä 2min ajan pehmeällä ja pienellä hammasharj.
      -Jätä iltaisin ham.tahnaa suuhun
      -Puhdista hammasvälisi hammaspesun yhteydessä: hammaslangalla/hammastikuilla/hammasväliharjoilla
      -Käytä ksylitolituotteita aterioiden jälkeen

      Ientulehdus on bakteereiden aiheuttama tulehdus, suurin syypää on bakteeriplakki. Ientulehdus paranee muutamassa päivässä huolellisella ja hyvällä puhdistuksella.

      Koska on viimeksi puhdistettu hammaskivet? hammaskivi on kovettunutta plakkia. Hammaskivessä ei ole bakteereita, mutta hammaskivi on karkeaa ja kerää plakkia.

      Terveistä ikenistä ei tule verta!
      Ientulehdus ei ole perinnöllistä!
      Ientulehdus paranee puhdistuksella!
      Puhdista vain ne hampaat, jotka haluat säilyttää eli kaikki!
      Pelkkä harjaus ei riitä!

      Jos et osaa käyttää hammaslankaa, pyydä hammaslääkäriä/suuhygienistä/hammashoitajaa neuvomaan!

      Apteekissa myydään plakkiväritbl (ei maksa paljoa), joilla voi katsoa kuinka hyvin osaa puhdistaa hampaat!

      • naisnäkökulmaa

        Omasta hammaslääkärivisiitistäni on muutama vuosi aikaa ja nyt viimeinkin pakon edessä olen yrittänyt kerätä rohkeutta ja varata hammaslääkäriajan lähi päivinä. Etuhampaani tuntuvat olevan jotenkin löystyneet, eivät varsinaisesti heilu siis. Hammaskiveä on paljon sillä sitä on kertynyt aina todella helpolla. Vinot hampaat niin muonaa jää myös helposti, vaikka harjaan hampaani 2 krt päivässä ja lankaan samassa yhteydessä. Ientulehdus vaivaa usein.

        Syy miksi en ole käynyt hammaslääkärissä vuosiin, on juuri edellisen kaltaiset litaniat. Se on helppo jakaa kylmästi tietämystään ja saarnata että mikset ole toiminut näin, kun oma hammasrivistö kiiltää kauniina ja suorana. Ei mitään myötätuntoa vaan mieletöntä syyllistämistä. Vaikka omasta suuhygieniasta ei voi lääkäriä syyttää, hän on kuitenkin mielestäni valinnut työnsä auttaakseen myös meitä joilla hampaat ovat huonommassa kunnossa. Siltä ei aina tosiaankaan tunnu. Ykstyisellä olisi varmaan palvelu parempaa, mutta kun opiskelijana raha riittää vain kunnalliselle. Sinne on jontusaikakin kuukausi vähintään. Avomieheni naureskelikin tässä yksi päivä, miten gynekologilla käyntikään ei tuota minulle samanlaisia vilunväreitä kun hammashoito. No tästä vaan numeroa näpyttelemään. Tsemppiä minulle!


      • -samuel-
        naisnäkökulmaa kirjoitti:

        Omasta hammaslääkärivisiitistäni on muutama vuosi aikaa ja nyt viimeinkin pakon edessä olen yrittänyt kerätä rohkeutta ja varata hammaslääkäriajan lähi päivinä. Etuhampaani tuntuvat olevan jotenkin löystyneet, eivät varsinaisesti heilu siis. Hammaskiveä on paljon sillä sitä on kertynyt aina todella helpolla. Vinot hampaat niin muonaa jää myös helposti, vaikka harjaan hampaani 2 krt päivässä ja lankaan samassa yhteydessä. Ientulehdus vaivaa usein.

        Syy miksi en ole käynyt hammaslääkärissä vuosiin, on juuri edellisen kaltaiset litaniat. Se on helppo jakaa kylmästi tietämystään ja saarnata että mikset ole toiminut näin, kun oma hammasrivistö kiiltää kauniina ja suorana. Ei mitään myötätuntoa vaan mieletöntä syyllistämistä. Vaikka omasta suuhygieniasta ei voi lääkäriä syyttää, hän on kuitenkin mielestäni valinnut työnsä auttaakseen myös meitä joilla hampaat ovat huonommassa kunnossa. Siltä ei aina tosiaankaan tunnu. Ykstyisellä olisi varmaan palvelu parempaa, mutta kun opiskelijana raha riittää vain kunnalliselle. Sinne on jontusaikakin kuukausi vähintään. Avomieheni naureskelikin tässä yksi päivä, miten gynekologilla käyntikään ei tuota minulle samanlaisia vilunväreitä kun hammashoito. No tästä vaan numeroa näpyttelemään. Tsemppiä minulle!

        Faktaa on, että esim minulla on todettu geenivirhe, jonka seurauksena ikeneni tulehtuu herkemmin.


      • geenivirhe?
        -samuel- kirjoitti:

        Faktaa on, että esim minulla on todettu geenivirhe, jonka seurauksena ikeneni tulehtuu herkemmin.

        Löytyykös sille jokin tieteellinen nimitys?


      • Häh..
        naisnäkökulmaa kirjoitti:

        Omasta hammaslääkärivisiitistäni on muutama vuosi aikaa ja nyt viimeinkin pakon edessä olen yrittänyt kerätä rohkeutta ja varata hammaslääkäriajan lähi päivinä. Etuhampaani tuntuvat olevan jotenkin löystyneet, eivät varsinaisesti heilu siis. Hammaskiveä on paljon sillä sitä on kertynyt aina todella helpolla. Vinot hampaat niin muonaa jää myös helposti, vaikka harjaan hampaani 2 krt päivässä ja lankaan samassa yhteydessä. Ientulehdus vaivaa usein.

        Syy miksi en ole käynyt hammaslääkärissä vuosiin, on juuri edellisen kaltaiset litaniat. Se on helppo jakaa kylmästi tietämystään ja saarnata että mikset ole toiminut näin, kun oma hammasrivistö kiiltää kauniina ja suorana. Ei mitään myötätuntoa vaan mieletöntä syyllistämistä. Vaikka omasta suuhygieniasta ei voi lääkäriä syyttää, hän on kuitenkin mielestäni valinnut työnsä auttaakseen myös meitä joilla hampaat ovat huonommassa kunnossa. Siltä ei aina tosiaankaan tunnu. Ykstyisellä olisi varmaan palvelu parempaa, mutta kun opiskelijana raha riittää vain kunnalliselle. Sinne on jontusaikakin kuukausi vähintään. Avomieheni naureskelikin tässä yksi päivä, miten gynekologilla käyntikään ei tuota minulle samanlaisia vilunväreitä kun hammashoito. No tästä vaan numeroa näpyttelemään. Tsemppiä minulle!

        "Syy miksi en ole käynyt hammaslääkärissä vuosiin, on juuri edellisen kaltaiset litaniat. Se on helppo jakaa kylmästi tietämystään ja saarnata että mikset ole toiminut näin, kun oma hammasrivistö kiiltää kauniina ja suorana."

        Miten neuvot ja ohjeet voivat estää sinua menemästä hampaiden tarkastukseen?!

        Jos jollain on kaunis ja suora hammasrivistö niin ei siitä voi kiittää kuin itseään. Ei ne kauniit ja suorat hampaat ole itsestään selvyys vaan niidenkin eteen on tehtävä jotakin. Ei ne hampaat itsestään kunnossa pysy.

        Jos hammaslääkäriltä saat neuvoja ja ohjeita niin miksi niitä ei voi noudattaa?!"Ei mitään myötätuntoa vaan mieletöntä syyllistämistä" myötätuntoa risoista hampaista? jos lapsella on likaiset hampaat niin hänelle annetaan harja kouraan ja harjoitellaan yhdessä harjausta. Ei pelkkä paijaus ja voivottelu riitä, ei opi, jollei neuvo.

        Löytyy myös yksityisiä, joissa täysin samat hinnat kuin kunnallisella puolella. Pitää vaan ottaa luuri kauniiseen käteen: soitella ympäriinsä ja tiedustella hinnoista.

        Itse kammoksun gyneä enempi kuin mitään mutta, siellä vilauttelet alapäätäsi, joka on pöksyissä piilossa, jonka nähnyt vain läheiset ihmiset/puoliso. Suu on suu, kaikki näkevät suusi liikuit missä hyvänsä.


      • -samuel-
        geenivirhe? kirjoitti:

        Löytyykös sille jokin tieteellinen nimitys?

        ..interleukin alpha juttua se oli. Itse noista sen enempää ymmärrä. Geenivirheeksi se minulle selitettiin.


      • Liittyvää?
        -samuel- kirjoitti:

        ..interleukin alpha juttua se oli. Itse noista sen enempää ymmärrä. Geenivirheeksi se minulle selitettiin.

        Oletko saanut sädetystä?


      • -samuel-
        Liittyvää? kirjoitti:

        Oletko saanut sädetystä?

        ... kakarana sädepistoolista.


      • -samuel-
        -samuel- kirjoitti:

        ... kakarana sädepistoolista.

        ..ei siis ole ollut, eikä tietääkseni ole.


    • bakteeritulehdus

      Syynä plakki ja siinä muhivat miljoonat bakteerit. Terveistä ikenistä ei vuoda verta. ientulehdus ei ole perinnöllistä.

      Harjaa hampaat kahdesti päivässä ja kahden min ajan, mieluiten sähköhammasharjalla. Jos,et vielä sellaista omista, kannattaa hankkia.

      Puhdista myös hammasvälit harjauksen yhteydessä: hammaslangalla, hammastikuilla tai hammasväliharjoilla.

      Koska viimeksi poistettu hammaskiviä? myös hammaskivi voi vaikeuttaa suun puhditusta ja täten lisätä ientulehdusta.

      Koska tarkastettu? ettei ole muita tulehduksia tai kariesta.

      • raikas suu

        Itselläni myös valtava ientulehdus ongelma jatkunut, vaikka pesen hampaat säännöllisesti ja osaan varmasti käyttää myös hammaslankaa. Sitten löysin lisäavun, kun hammaslääkärini suositteli minulle Decapinol suuvettä. Nyt eivät ikenet enää vuoda verta, ei arista eikä henki haise pahalle. Tämä suuvesi on kait aika uusi markkinoilla. Kokeilemisen arvoinen!!!


    • hyvältä tuntuu jo
      • raikas suu

        Toi Listerine sisältää alkoholia 25%, onkohan jopa aine joka "tekee suun puhtaaksi". Jos siihen lisätään vettä niin, mihin häviää teho???


      • deetä suojaksi
        raikas suu kirjoitti:

        Toi Listerine sisältää alkoholia 25%, onkohan jopa aine joka "tekee suun puhtaaksi". Jos siihen lisätään vettä niin, mihin häviää teho???

        Suosittelen syömään d-vitamiinia; tutkitusti loppuu ientulehdukset.


    • kauniit hampaat

      mulla nyt varmaan tuo ientulehdus.(ikenet tosi punaset, turvonneet ja verta tulee välillä) soitin hammaslääkärille ja sanoivat vaan että ei lääkäri sille mitään voi. nyt pitäisi vaan pestä hampaat hyvin ja käyttää cordosyl suuvettä viikon ajan. olen nyt kaks päivää huuhdellu suun sillä ja eilen illalla toinen poski turposi ja särkee. pitäiskö sinne lekurille soittaa uudestaan vai meneekö ohi?? mulla on hammaslääkäri aika varattu jo, mut se on vasta kuukauden päästä enkä sinne asti viitsi odottaa, kun toi poski tosiaan on aika kauheen näkönen. muutenki olis kauhee kiirus saada suu kuntoon että pääsee oikojalle!:)

      • kauniit hampaat

        siis corsodyl suuvedellä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe