Osgood-Schlatter -tauti

tietämätön...

mulla on polvessa ollut jo n. 10v. polven alapuolella sellainen luinen patti. Se ilmestyi kasvuiässä, jolloin oli tosi kipeä. Sitä ei mitenkään tutkittu, eikä polvi enää vaivaa, mitä nyt hieman herkemmin kipeytyy mm. juostessa kuin toinen polvi. Luin nyt vasta tästä taudista netistä, ja aloin miettiin voisko vaiva olla tätä? Harrastan juoksua ja muuta liikuntaa, enkä niistä halua luopua, eikä vissiin tarvikaan nyt aikuisiällä. (oon 21v.) Eikö 'taudin' pitäisi loppua kasvuikään? En viittis lääkäriin mennä tän vuoksi, koska polvi ei mitenkään vaivaa, muuten kuin ulkonäöllään, patti on ikäänkuin sääriluun päässä, ja on n.0,5cm korkeampi kuin 'terve' luu.
Turhaan kai ees kirjoitan tänne, haluan nyt vain tietää, että voiko nyt aikuisena urheilla normaalisti, jos ei kipuja esiinny häiritsevästi? Onko siitä mitään haittaa? Jos pattii lyö tai siihen osuu jokin, se kyllä sattuu muttei muuten..

52

21706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polvituki

      joka kiinnitettiin polvilumpion alle, remmi joissa etupuolella nahkainen liuska.

      Toimi niin kauan kunnes tarrakiinnitys polvitaipeessa rupesi raapimaan, auttoi kyllä kipuihin jonkun verran.

      • opiskelija2
        in later adult life? kirjoitti:

        http://www.madsci.org/posts/archives/oct2001/1003184128.Me.r.html

        http://orthoinfo.aaos.org/fact/thr_report.cfm?Thread_ID=145&topcategory=Knee

        Tuo luinen mötti on ihan normaali kaikilta löytyvä luustokohta, tuberositas tibiae. Oikein olet arvellut, että kyseessä voisi olla osgood shlatters disease. Tätä sääriluun kyhmyn(tuberositas tibia) tulehdusta esiintyy usein 12-15 vuotiailla pojilla, joten ehkäpä sinulla oli tämä tauti nuorempana. Mutta ei tämän taudin pitäisi kymmentä vuotta kestää... ei todellakaan! Luulen, että kyseessä voisi nykyään olla ainakin osittain osgood shlatter diseasea muistuttava "hyppääjän polvi"(jumpers knee). Hyppääjän polvi tarkoittaa sääriluun kyhmyn ja polvilumpion(patella) välillä sijaitsevan jänteen vahingoittumista, pientä repeämistä. Etureiden lihaksien jännittämisen pitäisi sattua vähän siinä kyhmyn kohdalla, jos kyseessä on tämä hyppääjän polvi.. Ja muutenkin kipua esintyy kuormituksen aikana ja tunnusteltaessa kyhmyä.

        Hoitona tähän lepoa siihen asti kun kuormitus ei enää aiheuta kipua, kylmää ja voithan käydä lääkärissä. Siellä luultavasti katsoo ultraäänellä ja määrää tulehduskipulääkkeitä..... Veneytyksiä älä tee etureiden lihaksille jos nämä ed.mainitut oireet täsmää! Kyllä sen siitä pitäis mennä ohi..:)


      • jumpers knee
        opiskelija2 kirjoitti:

        Tuo luinen mötti on ihan normaali kaikilta löytyvä luustokohta, tuberositas tibiae. Oikein olet arvellut, että kyseessä voisi olla osgood shlatters disease. Tätä sääriluun kyhmyn(tuberositas tibia) tulehdusta esiintyy usein 12-15 vuotiailla pojilla, joten ehkäpä sinulla oli tämä tauti nuorempana. Mutta ei tämän taudin pitäisi kymmentä vuotta kestää... ei todellakaan! Luulen, että kyseessä voisi nykyään olla ainakin osittain osgood shlatter diseasea muistuttava "hyppääjän polvi"(jumpers knee). Hyppääjän polvi tarkoittaa sääriluun kyhmyn ja polvilumpion(patella) välillä sijaitsevan jänteen vahingoittumista, pientä repeämistä. Etureiden lihaksien jännittämisen pitäisi sattua vähän siinä kyhmyn kohdalla, jos kyseessä on tämä hyppääjän polvi.. Ja muutenkin kipua esintyy kuormituksen aikana ja tunnusteltaessa kyhmyä.

        Hoitona tähän lepoa siihen asti kun kuormitus ei enää aiheuta kipua, kylmää ja voithan käydä lääkärissä. Siellä luultavasti katsoo ultraäänellä ja määrää tulehduskipulääkkeitä..... Veneytyksiä älä tee etureiden lihaksille jos nämä ed.mainitut oireet täsmää! Kyllä sen siitä pitäis mennä ohi..:)

        Eikös etureisiä juuri pitäisi venytellä hyvin, kun on hyppääjän polvi? Venyttely ja kylmähoito auttoi ainakin minulla toiseen polveen. Toisessa oli niin pahat repeämät patellassa, että piti leikata.


      • sujui?
        jumpers knee kirjoitti:

        Eikös etureisiä juuri pitäisi venytellä hyvin, kun on hyppääjän polvi? Venyttely ja kylmähoito auttoi ainakin minulla toiseen polveen. Toisessa oli niin pahat repeämät patellassa, että piti leikata.

        Menikö polvileikkauksesi hyvin ja missä sut leikattiin? Kauanko piti olla levossa? Mikä sun laji on?


      • jumpers knee
        sujui? kirjoitti:

        Menikö polvileikkauksesi hyvin ja missä sut leikattiin? Kauanko piti olla levossa? Mikä sun laji on?

        Meni oikein hyvin. Mut leikattiin Mehiläisessä selkäydinpuudutuksella ja pari tuntia leikkauksen jälkeen pääsin kotiin. Leikkaus oli siis tänään, joten vielä en osaa sanoa kuinka kauan toipuminen kestää. Viikko pitäis mennä kepeillä, jotta leikkaushaava paranee kunnolla. Kolmen viikon päästä on jälkitarkastus ja sit lääkäri antaa ohjeet millon saa alkaa juoksemaan jne. Lajini on koripallo.


      • vastauksista..
        opiskelija2 kirjoitti:

        Tuo luinen mötti on ihan normaali kaikilta löytyvä luustokohta, tuberositas tibiae. Oikein olet arvellut, että kyseessä voisi olla osgood shlatters disease. Tätä sääriluun kyhmyn(tuberositas tibia) tulehdusta esiintyy usein 12-15 vuotiailla pojilla, joten ehkäpä sinulla oli tämä tauti nuorempana. Mutta ei tämän taudin pitäisi kymmentä vuotta kestää... ei todellakaan! Luulen, että kyseessä voisi nykyään olla ainakin osittain osgood shlatter diseasea muistuttava "hyppääjän polvi"(jumpers knee). Hyppääjän polvi tarkoittaa sääriluun kyhmyn ja polvilumpion(patella) välillä sijaitsevan jänteen vahingoittumista, pientä repeämistä. Etureiden lihaksien jännittämisen pitäisi sattua vähän siinä kyhmyn kohdalla, jos kyseessä on tämä hyppääjän polvi.. Ja muutenkin kipua esintyy kuormituksen aikana ja tunnusteltaessa kyhmyä.

        Hoitona tähän lepoa siihen asti kun kuormitus ei enää aiheuta kipua, kylmää ja voithan käydä lääkärissä. Siellä luultavasti katsoo ultraäänellä ja määrää tulehduskipulääkkeitä..... Veneytyksiä älä tee etureiden lihaksille jos nämä ed.mainitut oireet täsmää! Kyllä sen siitä pitäis mennä ohi..:)

        kiitti vastauksista. Kyllä tää mun vaiva on just sitä mitä epäilinkin. eli tuo otsikon mukainen juttu. Hyppääjän polvi se ei ole, koska ei se enää vaivaa. (muuta kuin jos tuo patti osuu johonkin, ja joskus urheillessa polvi tuntuu. muttei kipeesti)
        Oli kyllä tosi helpottavaa löytää tästä tietoa, oon nimittäin kymmenen vuotta pohtinu mikä ihme mulla on polvessa, ja pitääkö se leikata ja niin edelleen. oon aina harrastanu urheilua pienestä pitäen (olen tyttö) ja noiden linkkien avulla kuvista näki, että polvessani on juuri tämä vaiva.
        kiitti kaikikke vastauksista, nyt uskallan taas täysillä elää ja urheilla!!=)


      • tuntematon
        jumpers knee kirjoitti:

        Meni oikein hyvin. Mut leikattiin Mehiläisessä selkäydinpuudutuksella ja pari tuntia leikkauksen jälkeen pääsin kotiin. Leikkaus oli siis tänään, joten vielä en osaa sanoa kuinka kauan toipuminen kestää. Viikko pitäis mennä kepeillä, jotta leikkaushaava paranee kunnolla. Kolmen viikon päästä on jälkitarkastus ja sit lääkäri antaa ohjeet millon saa alkaa juoksemaan jne. Lajini on koripallo.

        mullaki on tää ärsyttävä tauti polvs ja lääkäri sanot et kestää viis vuotta et paranee en kestä enää


      • mie vaan
        vastauksista.. kirjoitti:

        kiitti vastauksista. Kyllä tää mun vaiva on just sitä mitä epäilinkin. eli tuo otsikon mukainen juttu. Hyppääjän polvi se ei ole, koska ei se enää vaivaa. (muuta kuin jos tuo patti osuu johonkin, ja joskus urheillessa polvi tuntuu. muttei kipeesti)
        Oli kyllä tosi helpottavaa löytää tästä tietoa, oon nimittäin kymmenen vuotta pohtinu mikä ihme mulla on polvessa, ja pitääkö se leikata ja niin edelleen. oon aina harrastanu urheilua pienestä pitäen (olen tyttö) ja noiden linkkien avulla kuvista näki, että polvessani on juuri tämä vaiva.
        kiitti kaikikke vastauksista, nyt uskallan taas täysillä elää ja urheilla!!=)

        älkää huoliko jos omistatte tän taudin, yleensä ennustetaan et parenee puoles vuodes - vuodes mut miul ollu jo viis vuotta ja yhä tuntuu nuo "patit" tuossa polven alapuolella, urheilu ei onnistu - vieläkään.


      • urheilu-urheilu-urheilu
        mie vaan kirjoitti:

        älkää huoliko jos omistatte tän taudin, yleensä ennustetaan et parenee puoles vuodes - vuodes mut miul ollu jo viis vuotta ja yhä tuntuu nuo "patit" tuossa polven alapuolella, urheilu ei onnistu - vieläkään.

        Itselläni tämä kyseinen tauti todettiin 13v sitten,ollessani 14 vuotias. Tuli pitkä breikki urheiluun sen seurauksena. Vuosien mittaan kivut hellittivät, mutta paitti ei ole koskaan laskenut. 3 vuotta tämän taudin toteamisen jälkeen polvilumpioni yläpuolelta repesi jänne osittain. Kyseessä se jänne mikä kiinnittää reisilihaksen polveen. Leikattiin vasta pari vuotta tapahtuneen jälkeen ja sonottiin, että repeymäkohdat rustottuneet sen verran, että ei tehdä mitään. (vaihtoehto olisi ollut katkaista jänne ja ommella se uudelleen yhteen, mutta kuulema liian riskialtista lupion liikeradan kannalta). Käskettiin vahvistaa reisilihasta, korvaa kuulema revennyttä jännettä. Pikkuhiljaa taas urheiluun kiinni ja rasituksen myötä kipua polvessa. Koko 13v aikana en ole pystynyt konttaamaan kipeän kyhmyn vuoksi. Nyt muutama viikko takaperin tuli portaissa helvetillinen kipu samaan, vasempaan polveen. Neljään eri kohtaan. Siihen 13 vuotta vanhaan kyhmyyn, polven oikealle sivulle, polven takaosaan taipeen vasemmalle puolelle )siellä ihme rusahduksia, ihan kuin jännettä jotenkin muljauteltaisiin ja polvilumpion keskelle, pinnalle. Keskiviikkona lääkäri, siitä tod.näk kuvauksiin ja tähystykseen. Toivon vaan, että pääsen nyt kirurgille kuka oikeasti osaa sanoa, että mikä sitä vaivaa ja että voiko sille oikeasti tehdä jotain.


      • schlatter
        urheilu-urheilu-urheilu kirjoitti:

        Itselläni tämä kyseinen tauti todettiin 13v sitten,ollessani 14 vuotias. Tuli pitkä breikki urheiluun sen seurauksena. Vuosien mittaan kivut hellittivät, mutta paitti ei ole koskaan laskenut. 3 vuotta tämän taudin toteamisen jälkeen polvilumpioni yläpuolelta repesi jänne osittain. Kyseessä se jänne mikä kiinnittää reisilihaksen polveen. Leikattiin vasta pari vuotta tapahtuneen jälkeen ja sonottiin, että repeymäkohdat rustottuneet sen verran, että ei tehdä mitään. (vaihtoehto olisi ollut katkaista jänne ja ommella se uudelleen yhteen, mutta kuulema liian riskialtista lupion liikeradan kannalta). Käskettiin vahvistaa reisilihasta, korvaa kuulema revennyttä jännettä. Pikkuhiljaa taas urheiluun kiinni ja rasituksen myötä kipua polvessa. Koko 13v aikana en ole pystynyt konttaamaan kipeän kyhmyn vuoksi. Nyt muutama viikko takaperin tuli portaissa helvetillinen kipu samaan, vasempaan polveen. Neljään eri kohtaan. Siihen 13 vuotta vanhaan kyhmyyn, polven oikealle sivulle, polven takaosaan taipeen vasemmalle puolelle )siellä ihme rusahduksia, ihan kuin jännettä jotenkin muljauteltaisiin ja polvilumpion keskelle, pinnalle. Keskiviikkona lääkäri, siitä tod.näk kuvauksiin ja tähystykseen. Toivon vaan, että pääsen nyt kirurgille kuka oikeasti osaa sanoa, että mikä sitä vaivaa ja että voiko sille oikeasti tehdä jotain.

        Toivottavasti tämä viestiketju ei oo ihan kuollut, kun olis kiva saada vastaus tähän; itelläni on nyt ollu tuo schlatteri 17 kuukautta molemmissa polvissa ja muilla lähipiiriläisillä joilla on ollu sama tauti, on mennyt ohi n. puolessa vuodessa. Nyt on siis ikää mittarissa 15 vuotta ja tässä iässähän ton pitäis loppua (tai mitä oon lukenu noita juttuja niin voi kestää näköjään pidempäänkin). Mutta kysymys on että jos nyt jatkan urheilua tavalliseen tahtiin, voiko tuosta polvilumpion yläpuolelta revetä joku jänne? Mitä nyt ymmärsin tosta edellisestä viestistä...??

        ps: 3 kertaa olen lääkärillä käyny ja kaikki sanoo että pari viikkoo huilaat ja pistät jotain voltarenia polviin niin paranee..


      • Itselläkin tämä.
        schlatter kirjoitti:

        Toivottavasti tämä viestiketju ei oo ihan kuollut, kun olis kiva saada vastaus tähän; itelläni on nyt ollu tuo schlatteri 17 kuukautta molemmissa polvissa ja muilla lähipiiriläisillä joilla on ollu sama tauti, on mennyt ohi n. puolessa vuodessa. Nyt on siis ikää mittarissa 15 vuotta ja tässä iässähän ton pitäis loppua (tai mitä oon lukenu noita juttuja niin voi kestää näköjään pidempäänkin). Mutta kysymys on että jos nyt jatkan urheilua tavalliseen tahtiin, voiko tuosta polvilumpion yläpuolelta revetä joku jänne? Mitä nyt ymmärsin tosta edellisestä viestistä...??

        ps: 3 kertaa olen lääkärillä käyny ja kaikki sanoo että pari viikkoo huilaat ja pistät jotain voltarenia polviin niin paranee..

        Kannattaa vaihtaa lääkäriä. tautiin tarvitaan enemmän kuin muutaman viikon lepoa!


      • äitikkä
        schlatter kirjoitti:

        Toivottavasti tämä viestiketju ei oo ihan kuollut, kun olis kiva saada vastaus tähän; itelläni on nyt ollu tuo schlatteri 17 kuukautta molemmissa polvissa ja muilla lähipiiriläisillä joilla on ollu sama tauti, on mennyt ohi n. puolessa vuodessa. Nyt on siis ikää mittarissa 15 vuotta ja tässä iässähän ton pitäis loppua (tai mitä oon lukenu noita juttuja niin voi kestää näköjään pidempäänkin). Mutta kysymys on että jos nyt jatkan urheilua tavalliseen tahtiin, voiko tuosta polvilumpion yläpuolelta revetä joku jänne? Mitä nyt ymmärsin tosta edellisestä viestistä...??

        ps: 3 kertaa olen lääkärillä käyny ja kaikki sanoo että pari viikkoo huilaat ja pistät jotain voltarenia polviin niin paranee..

        (googlaa oshgood shlattertin tauti. ja ainakin urheiluklinikka (taitaa olla mehiläisen sivut) siellä on selitetty tästä taudista.)

        minun pojalla on todettu tämä tauti ja polvessa on nyt tuki. tautiin kuuluu se että kipu saattaa jatkua vielä aikuisenakin, jolloin polven alapuolisen luun luutuminen on häiriintynyt ja sinne on jäänyt luutumattomia luun sirpaleita, tässä hoitona on leikkaus joka yleensä pitäisi auttaa.

        meillä pojalle määrättiin ensin 3kk urheilukielto ja nyt sitä on pidennetty vuoteen. tämä ei tarkoita sitä että ei voisi harrastaa mitään urheilua vaan lääkärin kanssa katsotaan mitkä urheilumuodot sopii ja minkälaisia harjoituksia täytyykin tehdä.
        suosittelen käymistä sellaisella lääkärillä joka ymmärtää urheilevien nuorten urheiluvammoista, tämäkin on kuulemma luokiteltavissa rasitusvammaksi, joka esiintyy murrosiässä (yleensä urheilevilla nuorilla).

        Toivottavsti sait jotain tietoa.
        Eikä olisi ihan kamalan sekavasti kirjoitettu :)

        toivottavasti sinun polvessa kipu saadaan kuriin!


      • t
        Itselläkin tämä. kirjoitti:

        Kannattaa vaihtaa lääkäriä. tautiin tarvitaan enemmän kuin muutaman viikon lepoa!

        mentii ekan kerra lääkärii ja se anto puol vuotta liikka kieltoo ja jos se ei auta nii sit katotaan jotain muuta. se ei auttanu ja mentii uusiks lääkärii ja oli sit joku toinen lääkäri ja se sano et puol vuotta lepoo nii kyl se siitä, ei sille muutakaa voi oikee tehä, mut ei sekää kyl auttanu, nyt se tulee jo kipeeks ku kävelee talon ympäri ja venytyksist ei oo mitää apuu. Katotaaa nyt sit vaa et mitä se seuraava lääkäri sanoo. =D


      • juu u
        mie vaan kirjoitti:

        älkää huoliko jos omistatte tän taudin, yleensä ennustetaan et parenee puoles vuodes - vuodes mut miul ollu jo viis vuotta ja yhä tuntuu nuo "patit" tuossa polven alapuolella, urheilu ei onnistu - vieläkään.

        niin hei mullakin on sellane outo kyhmy tossa polven alapuolella ja on ollut noin 3-4v oon 13(pian 14) niin on olkanu ärsyttää se koska en voi tehdä mitään polvillani koska sattuu liikaa. sain just eilen kuulla täst schaltterist ja aattelin heti et se olis se=/ mut paranemisia kaikille=)


      • tyytyväinentytsä
        juu u kirjoitti:

        niin hei mullakin on sellane outo kyhmy tossa polven alapuolella ja on ollut noin 3-4v oon 13(pian 14) niin on olkanu ärsyttää se koska en voi tehdä mitään polvillani koska sattuu liikaa. sain just eilen kuulla täst schaltterist ja aattelin heti et se olis se=/ mut paranemisia kaikille=)

        Mulla tuo patti ilmestyi molempiin polviin 6-7-vuotiaana. Oikeassa suurempi, reilut 1,5 cm koholla. Ilmestyessään tosi kipeät, silloin lääkäri lupasi et häviävät ennen kuin täytän 18. Jos ei väthäviä niin sit leikataan. Ikää mulla ihan kohta 41 (olen siis ihan täti jo), ja siinä ne ovat edelleenkin paikoillaan. Usein on jalkoja ja polviakin leikattu, mutta noihin ei ole koskettu, kun eivät enää teini-iän jälkeen kipuilleet. Eli joskus siinä 12-14 vuotiaana kovin kipu katosi ja unohtuivat sitten kokonaan...


      • Anonyymi
        jumpers knee kirjoitti:

        Eikös etureisiä juuri pitäisi venytellä hyvin, kun on hyppääjän polvi? Venyttely ja kylmähoito auttoi ainakin minulla toiseen polveen. Toisessa oli niin pahat repeämät patellassa, että piti leikata.

        Kyllä pitäisi venytellä mutta ainakin itsellä on jo vaikea asteinen joten venyttely tekee jo liian kipeää.


    • Itselläkin tämä.

      Osgood-schlatterin tauti aiheuttaa kyhmyn tai kyhmyjä hieman polvien alapuolelle.
      Itselläni on tämä. Olen vasta 11vuotias,lääkäri antoi minulle liikuntakiellon vuodeksi eteenpäin. Ei juoksemista tai pomppimista. "Tautia" voisaan hoitaa monin eri tavoin.
      Tuella,liikuntakiellolla,leikkauksilla jss. Oikean puolimmaisessa polvessani on 2cm kyhmyrä. Jos se kolahtaa johonkin,tuska on suunnaton. Jos harrastat juoksua,kannattaa käydä lääkärillä,polvi rasittuu pahasti juoksemisessa. Toivottavasti jotain apua.

      • schlatter

        Joo polveen ostin tuen, lievitti kipua, mutta ihan tajuton kipu oli aina sen jälkeen kun sen otti pois. Kylmägeelejä olen tunkenut polviin muutaman purkillisen ja kuntopyöräilyä ja ilmajuoksua ja kaikkee on tultu kokeiltua, mutta ei tunnu paranevan. Kipu on kyllä lievittänyt kun olen pitänyt 6kk tauon kaikenlaisesta urheilusta, se taitaa olla paras lääke tähän vaivaan.


      • eri lääkäreiltä, mutta
        schlatter kirjoitti:

        Joo polveen ostin tuen, lievitti kipua, mutta ihan tajuton kipu oli aina sen jälkeen kun sen otti pois. Kylmägeelejä olen tunkenut polviin muutaman purkillisen ja kuntopyöräilyä ja ilmajuoksua ja kaikkee on tultu kokeiltua, mutta ei tunnu paranevan. Kipu on kyllä lievittänyt kun olen pitänyt 6kk tauon kaikenlaisesta urheilusta, se taitaa olla paras lääke tähän vaivaan.

        useimiteen kieletään kipua aiheuttava liikunta. mielestäni ei kannata liikkua geelien , kylmän ja kipulääkkeitten voimalla. Yrittää vain löytää liikuntaa mistä ei kipeydy( uinti, pyöräilyu, tai ihan mikä vaan). Tsamppiä


      • ............
        eri lääkäreiltä, mutta kirjoitti:

        useimiteen kieletään kipua aiheuttava liikunta. mielestäni ei kannata liikkua geelien , kylmän ja kipulääkkeitten voimalla. Yrittää vain löytää liikuntaa mistä ei kipeydy( uinti, pyöräilyu, tai ihan mikä vaan). Tsamppiä

        ei muuta mutta hyppääjän polvi ja tää osgood schatter on ihan eri juttu


    • karihape

      Mulla oli tuo ja vaivas aikuis-ikään asti. Armeijan plvi-asennot yms sai polven turpoamaan ja särkemään tosi rajusti. Olin jo 40v kun sen rustottuneen patin polvesta sairaalassa talttasivat pois,sit ei ole oireillut nyt viiteen vuoteen. Säätä kyllä pystyy ennustamaan. : ) Jotain hyvääkin.

      • Polvikuntoon

        Olen saanut lähetteen schaltterinpatin leikkaukseen ja aikakin on sovittu. Vähän kuitenkin askarruttaa.... Miten kauan tuo toipuminen kesti tuon talttauksen jälkeen?


      • Minullamyös
        Polvikuntoon kirjoitti:

        Olen saanut lähetteen schaltterinpatin leikkaukseen ja aikakin on sovittu. Vähän kuitenkin askarruttaa.... Miten kauan tuo toipuminen kesti tuon talttauksen jälkeen?

        Itsellä on myös todettu tuo osgood schlatter ja leikkaus on parin viikon päästä. Polvessa on luupatti joka ei normaalissa tilassa ole kipeä mutta jos jalka on 90 asteen tai sitä jyrkemmässä koukussa niin alkaa pakottaa aina jossain vaiheessa jolloin jalka pitää suoristaa niin pakotus häviää. Harrastan salibandyä ja välillä raju ja peräkkäisinä päivinä tuleva runsas juokseminen tekee polven niin kipeäksi että joutuu oikein linkkaamaan. Toisin kuin monella muulla, itsellä ko vaiva on syntynyt polven kiertoliikkeestä yhdessä tietyssä tilanteessa ja polvi ei siis osunut mihinkään. Tuosta tilanteesta on aikaa reilut 10 vuotta. Olin silloin jotain 14-15v ja nyt 25v. Itelle ei lääkäri onneksi laittanut mitään vuoden urheilukieltoja koska hakeuduin lääkäriin ensimmäisen kerran vasta kolme vuotta sitten kun oli jo noin 8 vuotta vaivannut. Tuolloin polveen pistettiin kasvutekijäinjektiolla oman vereni valkosoluja. Tuo hoito auttoikin reilun vuoden mutta kivut ovat sen jälkeen hiljalleen palanneet takaisin. Muutama viikko sitten kävin lääkärissä ja lääkäri oli sama joka injektiopiikin pisti aiemmin. Kelailtiin siinä polven magneettikuvia ja leikkauksen tehtävälistaksi tuli tuli tasoittaa vaurioitunutta jännettä hankaava luupatti ja poistaa jänteen vaurioitunutta osaa. Lajini on siis salibandy vitosdivarissa ja olisi mukava tietää että minkä mittaisia sairaslomia tästä on odotettavissa ja kauanko joudun olemaan peleistä sivussa.


    • 12 v. tyttö

      Mullakin ollut jo vuoden tämä, mutta havaittu vasta 2-3 kk sitten. Nyt järjettömän kipeä ja muutenkin haittaa joissain asioissa. En harrasta mitään liikunta -lajia, joten vähän outoa. Taas ollut kamalan kipeä jokunen päivä, ja tuntuu, että ei kestä. Äidille olen puhunut, mutta äitini sanoo vaan "Se kuuluu siihen sairauteen." Voisin tehdä lähes mitä vain, jotta tämä kipu laantuisi edes vähän. Kipsausta en toivoisi, mutta vaikka se, jos se auttaa oikeasti. This isn't nice... Olen myös laittanut kylmägeeliä, mutta se ei kamalasti auta.

      • 25v

        Minulla todettiin tämä tauti polvessani 14 vuotiaana. Nyt olen 25v ja en edelleenkään pysty jouksemaan pitkiä matkoja vaikka kuinka haluaisin.


    • 15v poika

      Minulla on ollut nyt tämä tauti polvessani 16 kk ja se todettiin 10 kk sitten. Kävin ortopedillä ja sanottiin, että pitäisi pitää taukoa, mutta en halua koska pelaan kovassa jengissä jalkapalloa ja en voisi pitää taukoa. Harrastan siis jalkapalloa ja kun minulla on peli niin ei satu mut pelin jälkeen on kipeä 2-3 päivää mutta sitten taas hellittää ja pystyy treenaamaan ja taas 2-3 päivää.

    • N43..

      Hei,

      mulla tuli vasemman polven alapuolelle tuo patti n 30 vuotta sitten ollessani n 13-14 vuotias. Diagnosoitiin vasta ollessani yli 30-vuotias. Mitään ei sille tehty. (Kävin Mehiäisen urheiluklinikalla) Välillä kipuilee, ainakin kun harrastaa liikuntaa enemmän. Eli täysin selkeä Osgood-Schlatter nuoruuden kilpaurheilun seurauksena, eikä näitä kuulemma mitään leikata, jos ei muuta ongelmaa ole (siis esim ristisidevammaa tmv). Ai niin, ja olen nainen.

    • Epätoivoinen :/

      Sama vika mulla, oikeassa polvessa Osgood-Schlatter ollu jo yli 10v. Polvi on röntgenkuvattu parikin kertaa. Oli monta vuotta oireilematta, nyt sitten pari vuotta sitten alko kipuilee. Ja nyt pari päivää ollu niin kipeä, että joka ikinen askel sattuu ja polvea särkee jatkuvasti. Jopa silloin kun en edes liiku!

      Lääkärit, joilla oon käyny (terveyskeskuksen lääkäreitä), on vaan sanonu että vahvista reisilihaksia ja syö särkylääkettä, äläkä rasita polvea liikaa. Ei auta särkylääkkeet kipuun! Ja kävelylenkillä on käytävä päivittäin kun koiran omistaja olen.

      No nyt sitten teen lääkärivaihdoksen jos vaikka pääsisin sellaiselle joka laittais ortopedille tai jollekin. Pakko tälle on jotain voida tehdä! Varsinkin nyt kun ei pysty kävelemään, ilman että sattuu. Nuori, liikkuva ihminen kumminkin olen vielä (22v), joten haluaisin pystyä kävelemään vielä vanhanakin. Mulle lääkärit sanonu myös, että ei voi leikata ennen ku siitä lähtee joku lihas- tai luupala irti!? Pitääkö tämä muka paikkansa?

      Oon epätoivoinen! Ei ole mukavaa kun kipu häiritsee elämää. Onneksi sentään teen istumatyötä, ettei töissä rasitu entisestään.

      Haluan tämän kivun pois!

      • Sen vannon

        Tervehdys kaikille Osgoodista tai polvipatista kärsiville.
        Sain itse ko. patin oikeaan polveeni kasvuiässä 14 vuotiaana korkeutta hypätessäni. Olin siihen aikaan aktiivi urheilun harrastaja ja vaikka itse sanonkin, niin verraten lahjakas kaikissa lajeissa. Harrastin siis monia lajeja .

        Oli kuin olisin saanut eristystuomion kun jouduin asteittain luopumaan urheilusta ja myös ystävistäni , koska en enää pysynyt joukkueissa vamman vuoksi.

        Pääsin uudelleen kiinni urheiluun vasta 25 vuotta myöhemmin ihan pikkuhiljaa.
        Olen nyt 58-vuotias ja jalassani on yhä edelleen kyhmy joka estää konttausasennon. Jäykkyys on poissa , mutta kipu tuntuu jos potkii palloa tai hyppää. Olen harrastanut viimeiset 20 vuotta Kalevankierrosta , johon kuuluu mm. marathon ja 5 muuta pikäkestoista lajia. Joka kerta kyhmy on muistuttamassa olemassaolostaan.
        Minulta kyhmy piti leikata,mutta lääkäri kuoli juuri ennen leikkausta ,eikä uuteen leikkausaikaan enää sielu antanut periksi. KADUN TUOTA LAISKUUTTANI.
        Siis kaikille neuvoksi : Se on niin pieni operaatio verrattuna myöhempään haittaan , että älkää epäröikö, älkääkä antako kyvyttömien asiaa tuntemattomien tai osaamattomien lääkärien pitkittää vaivaanne.
        Hankkikaa aika tunnetulle polvikirurgille heti ja hankkikaa näin terve kivuton loppuelämä!
        Se on sen väärtti.


    • anonyymixxxxxxxxxx

      Mulla on Schlatter kestänyt noin 5 vuotta ja olen nyt 16-vuotias. Ensimmäiset vuosi-pari olivat aika pahoja eikä muu kuin lepo auttanut. Nyt olen pystynyt taas juoksemaan kunnolla, kinesioteippauksesta on ollut tapauksessani todellista hyötyä, juoksin jopa puolimaratonin melko kivuttomasti. Teippi pitää kuitenkin osata laittaa oikein...
      Kannattaa välttää polvilla olemista pitkän aikaa, esim työprojekteissa, se johti 3 kk liikuntakieltoon. Hoitoa vaikeutti, kun tautia ei edes tunnistettu ja olen tyttö, joilla aika harvinainen. Tauti on ollut myös henkisesti rankka kun on joutunut jättämään vanhat lajit ja asiat taakse, liikunnan muotoa on täytynyt vaihtaa. Kontaktilajeissa tulee edelleen helposti polvet kipeiksi, mutta juoksemisessa liike ei ole niin vaihtelevaa. Tautia vaikeutti myös yliliikkuvat nivelet. Mutta eihän tauti voi pahimman ajan jälkeen muuta kuin olla pikkuhiljaa parempi päivä päivältä!!

    • Runner65

      Kirjotan tähän vanhaan ketjuun jos siitä vaikka olis lohtua jollekin...

      Minulla "oli" tuo kyseinen tauti murrosikäisenä- siis yli 30vuotta sitten.
      Muistan hyvin kuinka kivuliaat nuo patit olivat. En harrastanut mitään urheilua vakavemmin. Hiihtelin ja fillaroin kouluun ym koululiikunnat päälle niinkuin tuohon aikaan oli tavallista. Silti polvet kipeytyivät
      Kivut hävisivät lähes kokonaan mutta patit jäivät. Ne ei haittaa juurikaan tavallista elämää mutta kauniita ne ei ole. Polvillaan en voi olla enkä konttailla kovalla alustalla. Joskus kovemman treenijakson aikoina tunnen lähinnä vasemman polven alapuolella pientä kipua jos painan pattia sormella. Treenailen siis omaksi ilokseni ja terveysmielessä juoksua nykyään matkana kaikki puolimaraa lyhyemmät matkat.
      Voisikohan noita esteettisesti rumia patteja vielä aikuisiällä tasoitella? Onko iso operaatio? Kokemuksia kellään?

    • MalcolmACDC

      Jatketaanpas minun osalta..

      Itsellä on tuossa polven alla ollu juuri tuommonen patti niin kauan ku muistan eli oisko sitten tullu joskus 10v nurkilla - ei voi muistaa.
      Ikinä ei oo vaivannu mitenkään, että ois pitäny jättää urheilematta eikä sitä kyllä lääkärillekään sillon näytetty. Nuorena tuli kuitenkin ajettua pyörällä kouluun joka päivä, talvella hiihtelyä, jääkiekkoa, laskettelua&lumilautailua, lentopalloa, korripalloa, jne.

      Nyt vähän yli 30v mittarissa ja se sitten alkoi ilmoittaa itsestään.
      Lääkäri todensi sen tuoksi Osgood-Schlatterin taudiksi. Ei haittaa kävelyä eikä polkupyöräilyä, mutta polven varassa ei pysty olemaan lattialla eikä sängylläkään.

      Muutama päivä tässä menny vähän rennommin ja nyt alkaa toimimaan taas paremmin. Katsotaan jos se siitä ohi menis.
      Lääkäri ei edes kieltänyt urheilemasta (jääkiekko) joten katsotaan...

    • patel1

      Mulla todettiin magneettikuvissa molemmissa polvissa patellajänteen alaosassa repeämät ja paksuuntumaa. Lääkäri sanoi et huilaa 6kk niin sit on kunnossa. Teen työkseni fyysistä työtä joten polvet joutuvat joka päivä kovalle rasitukselle. En vaan jaksa uskoa et olisivat kunnossa keväällä. Mitä neuvoksi??

    • Sclatter

      iselläni todettiin Sclatterin tauti jo n. kuusi vuotta. Polvista on otettu röntgen kuvat kolmisen vuotta sitten, kun ihmeteltiin sitä että kyseinen tauti ei lähde pois. Olin liikuntakiellossa vuoden mutta ei sekään auttanut. Kasvuiässä ollessani kivut olivat kauheita, yöllä ei saanut nukuttua eikä mitkään tuet auttaneet ja buranaa tuli syötyä melkein joka päivä. Nyt parina viime viikkoina polvet ovat olleet todella kipeät. En pysty edes kunnolla kävelemään. Aijonkin varata lääkäriajan ja kysellä että mitä polvilleni voisi tehdä. Onko kenelläkään kokemusta polvien leikkauksesta Sclatterintaudin takia, tai onko kenelläkäään käytetty polvien kipsausta hoitomuotona?

      • Osgood

        Minulla todettiin kyseinen rasitusvamma jotain kolme vuotta sitten, kun olin 14- vuotias. Silloin kipu oli jokapäiväistä ja sen aikaisen lentopalloharrastuksen jouduin lopettamaan lääkärin määräyksestä. Minulle kerrottiin jokaisella lääkärikäynnillä, että vamma paranee alle vuoden sisällä kunhan vain säästän polviani kovalta rasitukselta. Noh, siinä meni unelmaharrastus ja näköjään koko loppuelämän liikkumismahdollisuus. Polvet nimittäin lonksahtelevat paikoiltaan jos joutuvat vähänkin ei-normaaleihin asentoihin. Kävellessä vasen polvi, joka on myös polvista kipeämpi naksahtelee kävellessä ja juostessa joka askeleella. Kivun määrä on kuitenkin kausiluontoista ja tulee erityisesti silloin, kun olen istunut pitkään esimerkiksi jalat koukussa tai kävellyt pitempiä matkoja. Nyttemmin vasen polvi on alkanut oireilla jo alle kilometrin matkojen kävelemisistä. Vamma on alkanut siis vaivata toden teolla. Lääkäreissäkin olen ravannut diagnoosin saamisesta lähtien, mutta aina saan vain kehotteen syödä buranaa ja ottaa rennosti. Mitä elämää se sellainen sohvalla istuminen oikein on!? Jos vammani kerran on näin paha ja lääkäritkin ovat niin todenneet niin miksen ole päässyt edes röntgeniin tai syvempiin tarkastuksiin. Alkaa pikkuhiljaa koetella hermoja tällainen lääkäreiden "ammattitaitoisuus".


    • 14v futari

      Mulla on just nyt semmone patti tossa sääriluun yläosassa. Oon pelannu furista 5v lähtien. Täytyy sanoa että aika kipeä on ollut viime vuoden. Tuli joskus 12v enkä ole lääkärissä näyttänyt. Joskus on pelkoa ollut että eikai se mikää syöpä oo.. Paraneeko se itestää??

    • Sama vaiva

      Ittelläni todettiin Osgood-Schlatter -tauti 13-vuotiaana ja olen nyt 14-vuotias.Kun aloitin kinessin käytön kivut hävisivät ja pystyin taas harrastamaan liikuntaa. Välttämättä kaikille tämä ei auta,mutta kannattaa kokeilla

      • ärsyttävää

        mulla on ollu tää jo 2-3v oon 14 itse en pysty olla liikkumatta edes päivää. -_- niin veikkaan että joku kipsaus olis paras vaihtoehto mulle ja kaikille sellaisille jotka ei pysty olla liikkumatta kauaa. Itse olen jo harrastanu parkouria 8 v sentakia se varmaa tuliki, mutta jos kellään olis mitää kivunlievitys tekniikoita nii kirjottakaa tänne.


      • Polvileikkaus99
        ärsyttävää kirjoitti:

        mulla on ollu tää jo 2-3v oon 14 itse en pysty olla liikkumatta edes päivää. -_- niin veikkaan että joku kipsaus olis paras vaihtoehto mulle ja kaikille sellaisille jotka ei pysty olla liikkumatta kauaa. Itse olen jo harrastanu parkouria 8 v sentakia se varmaa tuliki, mutta jos kellään olis mitää kivunlievitys tekniikoita nii kirjottakaa tänne.

        Oon 13v tyttö kans käytiin lääkäris polven takii ku sattu polvi. Mulla oli toi Osgood Schlatters Tauti ka kuvauksissa selvisi, että kipu johtui polvessa olleesta ikään kuin kalkkikököstä. Kyllä toi tauti voi tulla vaikka ei rasittais itseensä itse en oo yhtää rasittanu ja nyt sitten helmikuussa molemmay polvet leikataan mee lääkäriin ortopedille.


      • Jospa mäki nyt jotain..
        Polvileikkaus99 kirjoitti:

        Oon 13v tyttö kans käytiin lääkäris polven takii ku sattu polvi. Mulla oli toi Osgood Schlatters Tauti ka kuvauksissa selvisi, että kipu johtui polvessa olleesta ikään kuin kalkkikököstä. Kyllä toi tauti voi tulla vaikka ei rasittais itseensä itse en oo yhtää rasittanu ja nyt sitten helmikuussa molemmay polvet leikataan mee lääkäriin ortopedille.

        Eli oon 13v tyttö ja mulla on ollu polvissa tää osgood jo kohta reilu kaks vuotta, molemmissa polvissa. Ihan äskettäin käytiin lääkärillä vasta kun alkoi järjettömät kivut kuten taudin aivan alussa, ja lääkäri lätkäs sitte 4kk kieltoa kaikesta juoksemisesta, hyppimisestä, kyykkimisestä, ja kaikesta muusta mikä sattuu, eli mun tapauksessa KAIKESTA. Oon innokas futaaja ja tää kielto oli ku isku naamaan. Aattelin ku oon miettiny tätä kipsausta, että ellei tää keskustelu nyt oo täysin kuollu et jos täältä löytys joku jolla on polvi kipsattu ja vähän jos sais kuulla kokemuksia.:) Ja btw oon ollu nyt poissa kentiltä semmoset 2kk ja polvi edelleen ihan tulessa, onko jotain ohjeita kivun lievittämiseen ennen kun pääsee taas uudelleen sinne lekurille? Ois iihanaa saada jotain vastauksia :3


      • burana 800mg
        Jospa mäki nyt jotain.. kirjoitti:

        Eli oon 13v tyttö ja mulla on ollu polvissa tää osgood jo kohta reilu kaks vuotta, molemmissa polvissa. Ihan äskettäin käytiin lääkärillä vasta kun alkoi järjettömät kivut kuten taudin aivan alussa, ja lääkäri lätkäs sitte 4kk kieltoa kaikesta juoksemisesta, hyppimisestä, kyykkimisestä, ja kaikesta muusta mikä sattuu, eli mun tapauksessa KAIKESTA. Oon innokas futaaja ja tää kielto oli ku isku naamaan. Aattelin ku oon miettiny tätä kipsausta, että ellei tää keskustelu nyt oo täysin kuollu et jos täältä löytys joku jolla on polvi kipsattu ja vähän jos sais kuulla kokemuksia.:) Ja btw oon ollu nyt poissa kentiltä semmoset 2kk ja polvi edelleen ihan tulessa, onko jotain ohjeita kivun lievittämiseen ennen kun pääsee taas uudelleen sinne lekurille? Ois iihanaa saada jotain vastauksia :3

        buranaa nassuun vaa nii se siitä. sama tauti minullaki ollu kohta 12 vuotta, ja leikkaus ei auta kun tulee takasin kuiteski.


    • Mulla on osgoodsclatter

      Moi! Mulla on ollut tuo osgood-schlatter n.2 kuukautta kohta. Kipu on jo lähtenyt aika hyvin koska ei satu esim:jos juoksen/hypin.Paitsi jos painaa niin sattuu vähän. Mä kävin heti koulu terkkarilla kun oli ollut jotain 2 viikkoa, sanoi heti että osgood schlatter. Ja jos kipu on pahentunut,niin tulen uusiksi. Se sanoi,että patti voi kestää jopa vuoden. Ei oo kyllä mulla vielä lähtenyt patti. Olen siis 11 vuotias. Vaiva ei haittaa elämääni joten yritän olla välittämättä siitä:) Pelaan jokapäivä jalkkista noin 1 tunnin,kävelen noin 1,30 h, juoksen 3 km.

      • ihmettelen vaan

        En osaa laittaa erillistä viestii nyt kännykällä jotrn vastaan tähän. :D En ole täysin varma milloin tämä vaiva on mulle tullut, koska en alussa kiinnittänyt hirveästi huomiota mutta kuvittelen, että tämä rasitusvamma tuli 11v ikäisenä minullekkin. Ja 12v. mentiin sitten lääkäriin ja ne totes, että mulla oli tämä osgood sclatter ja anto 3kk urheilukieltoa ja käski tulla takas jos ei tää lähe. No pidettii kumminkin vuoden urheilutauko kun ei lähtenyt mihinkään ja missään vaiheessa ei uudestaan sinne menty kun vanhemmat ei siihen syytä nähnyt, kun ei tää mua satu muutaku jos kolautan ja juoksen pitempään. Nyt olen sitten 14 v. ja tämä patti on tämän vuoden aikana minustä vähän kasvanut ja huomaan että toiseenkiin polveen on alkamassa tulla. Eli toisessa polvessa on erittäin huomattava patti ehkä n. 2cm korkea ja toisessa ihan pieni, miten voisin estää toiseenkin polveen patin tulemista? Ja tänään toiseen polveen vähän sattu mutta kyllä se sit loppu, mietin vaan kun yleensä mulla ei polveen ala sattumaan. Ja onko tää täysin normaalia kun yleensähän ne lähtee pois mutta mulla on ollu jo ainakin 4 vuotta tämä patti? Ja kiitos jos joku vastaa!


      • Patinkantaja
        ihmettelen vaan kirjoitti:

        En osaa laittaa erillistä viestii nyt kännykällä jotrn vastaan tähän. :D En ole täysin varma milloin tämä vaiva on mulle tullut, koska en alussa kiinnittänyt hirveästi huomiota mutta kuvittelen, että tämä rasitusvamma tuli 11v ikäisenä minullekkin. Ja 12v. mentiin sitten lääkäriin ja ne totes, että mulla oli tämä osgood sclatter ja anto 3kk urheilukieltoa ja käski tulla takas jos ei tää lähe. No pidettii kumminkin vuoden urheilutauko kun ei lähtenyt mihinkään ja missään vaiheessa ei uudestaan sinne menty kun vanhemmat ei siihen syytä nähnyt, kun ei tää mua satu muutaku jos kolautan ja juoksen pitempään. Nyt olen sitten 14 v. ja tämä patti on tämän vuoden aikana minustä vähän kasvanut ja huomaan että toiseenkiin polveen on alkamassa tulla. Eli toisessa polvessa on erittäin huomattava patti ehkä n. 2cm korkea ja toisessa ihan pieni, miten voisin estää toiseenkin polveen patin tulemista? Ja tänään toiseen polveen vähän sattu mutta kyllä se sit loppu, mietin vaan kun yleensä mulla ei polveen ala sattumaan. Ja onko tää täysin normaalia kun yleensähän ne lähtee pois mutta mulla on ollu jo ainakin 4 vuotta tämä patti? Ja kiitos jos joku vastaa!

        Patti ei poistu mutta kipu voi poistua. Terv, patti jo yli 40-vuotta.


    • polvijuttuja

      Tyttärelläni oli sama vaiva, juuri samanikäisenä kuin aiemmissa teksteissä olleilla.

      Tytär harrasti myös urheilua, yleisurheilua ja kilpakävelyä, tehtiin kaikki mahd tutkimukset ja kuvaukset ja vasta kiropratitko totesi jalkaholvin madallusta ja teetätettiin sitten tukipohjat kenkiin. Sen jälkeen ei ole ollut polvissa vaivoja.

      Lääkärit eivät osanneet tehdä oikeaa diagnoosia..........(

    • Maarit8

      Poikani 14v. pelaa jääkiekkoa ja hänelle todettiin n. 1,5 vuotta sitten kyseinen tauti kummassakin polvessa.
      Hän on voinut tehdä kaikkea muuta mutta ei pysty juoksemaan eikä hyppimään.
      Käyty monta kertaa lääkärissä ja useammat mangneettikuvat on otettu, toinen polvi parantui itsestään mutta toinen ei. Nyt sitten syksyllä jouduttiin tekemään tähystysleikkaus, leikkaus onnistui hyvin ja nyt hän jo pystyy juoksemaan mutta ei vieläkään kunnollisia kyykkyjä mutta muuten kaikki on jo ok.

    • Kärsiväamis

      Minulla on ollut tuo patti tuossa polvessa 3. Luokasta lähtien, jolloin aloitin voimistelun. Nyt amiksen ekalla ja vihdoin lähete ortopedille saatu, kerran jo kävin lasten kirurgilla mutta väitti tuota vain kosmeettiseksi haitaksi. Lääkärit lupailleet kuusi vuotta että kun kasvu loppuu niin myös kipu loppuu. Pituuskasvuni loppui 2 vuotta sitten ja polvi vaan kipeytyy. Uutena ongelmana vuoden aikana on tullut jalan puutuminen. Puutuminen alkaa polvesta jalan ollessa koukussa, leviää siitä sitten pakaraan ja nilkkaan asti.

    • Vastaajakyseiseeaiheesee

      Itse sairastan kyseistä tautia ja minulla on vuoden liikunta kielto. Minun täytyy vähentää kuormitusta ja siksi olen joutunut jättämään pyöräilyn ja muun liikunnan. Kuljen vallas bussilla tai ratikalla ja joskus vanhempien kyydillä. Syön särkylääkkeitä kipuun ja en saa hyppiä lainkaan. Isäni on sairastanut myös tätä mutta hänellä se ei ollut niin paha, ja silloin hän ui jotta saisi jotain liikuntaa mutta minulla sekin tekee kipeää.

    • Lentopalloilija

      Itsellä ollut tuo patti polvessa jo vuoden. 2 viikkoo sitten kävin ortopedilla. Kipua oli ennen tosi harvoin mutta nyt sattuu jopa kävellessä että jos huomaatte vähänkin kipua polvessa niin olkaa hyppimättä tai juoksematta. Itse olen 15v ja pelaan lentopalloa korkealla tasolla. Itse käytän teippiä ja hierontarullaa. Rullalla kun venyttää sivureisiä pitäisi kuulemma kivun lähteä nopeasti. Venyttelen myös 1 tunnin päivässä reisiäni. Ps. Älkää hyppikö;)

    • 12vv

      Olen 12 v poika. Minulla sattuu polveen vain sillon kun painan sitä vähän en tiedä miten pitkään tämä on ollut. Paraneeko tää itestää?

    • Anonyymi

      Saako potkia palloa jalalla mikä ei ole kipeä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe