Henoch-Schönleinin purppura

huolestunut äiti

7-vuotias poikani sairastui henoch-schönleinin purpuraan noin kuukausi sitten.Oli nivelkipuja,verenpurkaumia,yleistä väsymystä.Pissatestit olivat ihan puhtaat eli ei verta tai valkuaista.Välillä pois koulusta vkon verran jonka jälkeen pystyi jo menemään.Viikko sitten oireet taas pahenivat,nivelet tosi kipeät ja turvoksissa ja kunnon verenpurkaumia jalkoihin.Tein juuri pissatestin ja vähän näkyy menevän siihen suuntaan että valkuaisesta ja verestä viitteitä.Onko kellään tietoa miten kauan tätä voi kestää ja voiko tauti mennä vielä munuaisiin???Entäs vatsakivut joita voi tulla ja ovat tosi kovia,voiko tässävaiheessa ilmestyä?Olemme luonnolliseti lääkärin seurannassa ja hän soitteleekin torstaina mutta tuntuu olevan niin mystinen sairaus ettei lääkäritkään tiedä..

7

5860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purppura

      Näyttää olevan aika paljon tutkittu tauti, jonka syy vain on edelleen epäselvä. Pistä googleen tauti hakusanaksi tai käy kirjastossa lukemassa jostakin lastentautikirjasta lisätietoa. Tällainen juttukin löytyy: Henoch-Schönleinin purppura lapsilla. Jaana Ronkainen, Matti Nuutinen, Olli Koskimies. Duodecim, Vsk. 47, Nr: 21 / 2000, s. 2339

    • takanpäin

      Oma tyttäreni sairastui 7-vuotiaana ja hän joutui olemaan useita kuukausia sairaalahoidossa.
      Ainakin silloin selvitettiin meille, että sisäiset verenpurkaukset ovat mahdollisia, jollei lasta pidetä levossa. Hänellä oli todella
      kivuliaat ja turvonneet nivelet, pieniä pistemäisiä vernepurkauksia koko vartalolla.

      Puoli vuotta sairaalahoidon jälkeen oli täydellinen urheilu- ja rajun liikunnan kielto.

      Purppura voi myös uusiutua paranemista seuraavan puolen vuoden aikana.

      Meillä tauti ensin tuntui helpottavan ja alkoi sitten kahta ankarampana uudelleen.

      Hyvällä hoidolla selvittiin kuitenkin hienosti!

      • paula lindeman

        3 vuotias lapsi sai purppura taudin tosi rajuna lääkärit ymmällään ei ole kuulema lääkettä oireet olivat mustelmia muistuttavia läiskiä raajat turpoivat pippeli turpoi ei voinut pissata nivelet jäykät onko muilla samanlaisia kokemuksia


      • Anniinafin
        paula lindeman kirjoitti:

        3 vuotias lapsi sai purppura taudin tosi rajuna lääkärit ymmällään ei ole kuulema lääkettä oireet olivat mustelmia muistuttavia läiskiä raajat turpoivat pippeli turpoi ei voinut pissata nivelet jäykät onko muilla samanlaisia kokemuksia

        Veljeni sairastui purppuraan 7-vuotiaana. Siis 40 VUOTTA sitten!!!!
        Silloin taudista tiedettiin vain nimi ja veljeni vietiin treelta Hesaan Lastenlinnaan jossa joutui olemaan lähes vuoden!!! Nyt, veli 47-vuotiaana, sairastaa sitä taas!!
        -olen tutkinut nettiä. Missään ei kerrota tällaisesta, että lapsena sairastaneella, olis aikuisena tullut takaisin. Veljellä on paljon muita sairauksia, mm. diapetes ja psoriasis.
        -Purppuratauti on nytkin tullut takaisin rajuna, pissassa verta ja valkosoluja, kipuja sekä valitettavasti todettiin nyt munuaisten vuotavan verta aika paljon. Ei näytä hyvältä.
        -Harmittaa, kun mistään ei tunnu löytyvän tietoa, kuinka paljon on aikuisia, joille lapsuus iän purppura tullut takaisin aikuisena???? Tietääkö kukaan???
        -Jos jollain tietoa, mistä löytäisi lisää tietoa, tai on kokemusta aikuisena takaisin tulleesta purppurasta.. mielelläni ottaisin tietoa vastaan, email: [email protected]
        -oli järkytys kuulla purppuran palaamisesta. Ja vielä surullisempaa oli huomata, että 40vuoden aikana tietoa on tullut järkyttävän vähän. Itseasiassa, ainoa tieto on tullut oireiden monipuolisuudesta, mutta muuta auttavaa konkreettista tietoa ei vieläkään ole.
        -kun veli sairastui 40vuotta sitten, hän oli toinen todettu tapaus Suomessa ja maailmallakin niitä oli hyvin vähän. Olin varma, että tänä päivänä tiedetään paljon ja osataan auttaa... mutta lähes sama epätietoisuus on edelleen.. lääkitään oireita, kipuja, seurataan... muuta ei ole tehtävissä. Tämä muistuttaa siitä, että ihmiskeho on edelleen arvoitus, jota ei ole täydellisesti ratkaistu. On vain toivottava parasta ja ehkä jos löytyy joku toinen aikuinen jolla sama tilanne.. se voisi auttaa..
        T.Huolestunut pikkusisko


      • tika1
        Anniinafin kirjoitti:

        Veljeni sairastui purppuraan 7-vuotiaana. Siis 40 VUOTTA sitten!!!!
        Silloin taudista tiedettiin vain nimi ja veljeni vietiin treelta Hesaan Lastenlinnaan jossa joutui olemaan lähes vuoden!!! Nyt, veli 47-vuotiaana, sairastaa sitä taas!!
        -olen tutkinut nettiä. Missään ei kerrota tällaisesta, että lapsena sairastaneella, olis aikuisena tullut takaisin. Veljellä on paljon muita sairauksia, mm. diapetes ja psoriasis.
        -Purppuratauti on nytkin tullut takaisin rajuna, pissassa verta ja valkosoluja, kipuja sekä valitettavasti todettiin nyt munuaisten vuotavan verta aika paljon. Ei näytä hyvältä.
        -Harmittaa, kun mistään ei tunnu löytyvän tietoa, kuinka paljon on aikuisia, joille lapsuus iän purppura tullut takaisin aikuisena???? Tietääkö kukaan???
        -Jos jollain tietoa, mistä löytäisi lisää tietoa, tai on kokemusta aikuisena takaisin tulleesta purppurasta.. mielelläni ottaisin tietoa vastaan, email: [email protected]
        -oli järkytys kuulla purppuran palaamisesta. Ja vielä surullisempaa oli huomata, että 40vuoden aikana tietoa on tullut järkyttävän vähän. Itseasiassa, ainoa tieto on tullut oireiden monipuolisuudesta, mutta muuta auttavaa konkreettista tietoa ei vieläkään ole.
        -kun veli sairastui 40vuotta sitten, hän oli toinen todettu tapaus Suomessa ja maailmallakin niitä oli hyvin vähän. Olin varma, että tänä päivänä tiedetään paljon ja osataan auttaa... mutta lähes sama epätietoisuus on edelleen.. lääkitään oireita, kipuja, seurataan... muuta ei ole tehtävissä. Tämä muistuttaa siitä, että ihmiskeho on edelleen arvoitus, jota ei ole täydellisesti ratkaistu. On vain toivottava parasta ja ehkä jos löytyy joku toinen aikuinen jolla sama tilanne.. se voisi auttaa..
        T.Huolestunut pikkusisko

        Sairastin itse taudin joskus lapsena (syntynyt -65). Olin lastenklinikalla ainakin pari viikkoa.Piti kuulemma mennä seurantaan 17 vuotiaana. En käynyt. Kukaan siis lääkäritkään ei ole oikein osannut kertoa tästä taudista mitään. Onneksi ei ole uusiutunut.


    • ozamaa

      Sairastin itse vuosia sitten.

    • Taudinsairastanut

      Itse sairastin taudin ylä-aste ikäisenä. Ei siitä silloinkaan paljoa tiedetty (20 vuotta sitten) nyt olen taas lukenut hieman enemmän aiheesta. Sanottiin vaan, että saattaa uusiutua myöhemmin tai ei. Itsellä tauti puhkesi silloin, kun nyrjäytin nilkkani.

      Sen verran tiedän nyt, että jos on lapsena sairastanut tämän, se vaikuttaa raskausaikaan mahdollisena raskausmyrkytys oireiluna, joka olisi hyvä neuvolassa olla tiedossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe