Iho on kipee!!!

Tarjuska

Mitättömiä nämä minun kivut moneen palstalla olevaan nähden, mutta...
Onko kukaan kokenut että iho olisi kipeä, hivelyarka ja varsinkin kylmäarka, joskus pistävä "kipu" noin vain. Pallean oikealla reunalla noin 20 neliösentin ihon alue on "hellä". Mikään siihen ei ole sattunut, mitään ei näy, ei punoitusta, kutinaa jne. Muuten kuin pinta on kipee. Jos menen lääkäriin niin varmaan vika on korvien välissä. Vai voiko iho olla kipee? Ja miksi?

104

99519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin

      Ihon pinta on toisinaan hyvinkin arka. Tätä arkuutta saattaa esiintyä missä tahansa ihon alueella. Minulla yleensä koko selässä tai joissakin sen osissa ja käsissä. Arkuutta saattaa kestää pari päivää, sitten se katoaa. Olisikohan joku hermopinne, joka tämän aiheuttaa. Lääkäriin en ole asiasta mennyt.

      • hermokipu

        Vaikuttaa neuropaattiselle kivulle, itselläni on ja todettu muiden kipujen ohella erikoislääkärillä.
        Laitan sinulle linkkejä, mistä voisi olla hyötyä
        varsinkin termistöstä, minulla CRPS ja allodyniaa. Lue ensin vaikka ne käsitteet ensimmäisestä linkistä artikkelin lopussa. Ja googlettamalla löydät neuropaattisesta kivusta lisää.
        http://www.omt.org/homepage/finland/manuaali/eraita_kasitteita_ja_niiden_selv.htm

        http://www.diabetes.fi/diabtiet/hoitsuos/neuropat/perifer2.htm

        http://www.mtv3.fi/poliklinikka/sanasto.shtml/93330?A

        Mutta muistathan, että lääkäri on sitten taho mihin täytyy mennä ja selvittää asia.


      • Tarjuska
        hermokipu kirjoitti:

        Vaikuttaa neuropaattiselle kivulle, itselläni on ja todettu muiden kipujen ohella erikoislääkärillä.
        Laitan sinulle linkkejä, mistä voisi olla hyötyä
        varsinkin termistöstä, minulla CRPS ja allodyniaa. Lue ensin vaikka ne käsitteet ensimmäisestä linkistä artikkelin lopussa. Ja googlettamalla löydät neuropaattisesta kivusta lisää.
        http://www.omt.org/homepage/finland/manuaali/eraita_kasitteita_ja_niiden_selv.htm

        http://www.diabetes.fi/diabtiet/hoitsuos/neuropat/perifer2.htm

        http://www.mtv3.fi/poliklinikka/sanasto.shtml/93330?A

        Mutta muistathan, että lääkäri on sitten taho mihin täytyy mennä ja selvittää asia.

        Kiitos linkeistä, neuropaattisen kivun kuvaus osuu juuri minun oireistoon. Näillä tiedoilla on helpompi mennä lääkärin luo. Vielä kuvauksessa todettiin tasapaino ongelmien olevan myös yksi oire. Kärsin maaliskuussa kolme viikkoa tasapaino ongelmista, joten siihenkin saattaa vastaus löytyä...
        Kiitos tosi paljon...


      • SLE

        Mulle tulee joskus ranteeseen ym. Nyt on eka kertaa todella arka iho olkavarressa, Vaatetta ei kärsisi pitää kipeän kohdan päällä, ja koskettaminen sattuu.
        Yleensä tietää sairautta ja sydänvaivoja mulla.


      • Anonyymi
        Tarjuska kirjoitti:

        Kiitos linkeistä, neuropaattisen kivun kuvaus osuu juuri minun oireistoon. Näillä tiedoilla on helpompi mennä lääkärin luo. Vielä kuvauksessa todettiin tasapaino ongelmien olevan myös yksi oire. Kärsin maaliskuussa kolme viikkoa tasapaino ongelmista, joten siihenkin saattaa vastaus löytyä...
        Kiitos tosi paljon...

        Neuropaattinen kipu on yksi diabeteksen seuraaja sairaus ja pahimmillaan ei sen kanssa halua elää . Alkaa yleensä jalkojen kylmämisellä ja tuntoherkkyyden heikkenemisellä kunnes jalkaterät ovat tunnotomat ja varpaat eivät liiku loppuu polviin mutta kannattaa hommata jo pyörätuoli ! Siirtyy käsiin ja seuraavana kylmää sormia ja käy samoin kuin varpaiden sitten tulee loppuvartalo . Yläruumiiseen tulee punaisia näppylöitä , ei ehkä montaa mutta sitäkin kipeämpiä sijoittuvat vain ylävartalon yleensä vasemmalle puolelle vain . Näppylöitä voi tulla myös muualle ja ne vain ehkä kutisevat mutta neuropatia alueella tosi kivuliaita,olen hoitanut niitä tavallisella hyvin imeytyvällä iho voiteella ja kylmägeelillä (ICE POWER)Kipugeeli vie tunnon ihosta kokonaan joten en suosittele ! Pyyhkeen kastelu kylmässä vedessä ja pyyhkiä kipupisteitä on yksi tapa !


    • vaikuttaa

      Herpes-viruksen aiheuttamalta kivulta vaikuttaa (hivelykipu, kuumotuskipu, kutiseva/kihelmöivä kipu; joskus niin suuri kipu ettei vaatteitakaan voi pitää kipualueella). Monasti aina samoihin kohtiin hermoratoja ilmaantuva ihokipu äityy kovaksi vaikkei itse ihottumaa näkyisikään (virus se silti siellä mellastaa). Herpes-kipu voi kestää jopa kuukausia ja kroonistuakin (ihottumalla tai ilman).

      • Neea

        Olisin kiinostunut..minulla on kroonistunut 7v. kestänyt kiputilanne (kuvailemasi lainen), johon ei ole löytynyt oikein selitystä..herpeskin löytyy ja outo ruskea pigmenttihäiriö, joka menee dermatomien (hermotusalueiden) mukaan..


      • murtama

        Isälläni on samanlaisia kipuja,vasemmassa rinnassa.Iho on kokoajan arka ja kipeä,kuumotusta.
        ohitusleikkaus tehtiin n.1.5v sitten,ja noi kivut jäivät,ja lääkärit sanoivat että kyllä ne katoaa aikanaan,joskus yöllä herää kipuun,joka iholla on,Maanantaina olikin sitte yöllä vihlaissu sydäntä oikein kunnolla,että hengenlähtö oli lähellä,nyt makaa sairaalassa.
        Aina jaksetaan jauhaa että mennä ajoissa lääkäriin,mitäs sinne ménee,kun ei sielä mitään tehdä,ensin syötetään nitroa ja kaikkia lääkkeitä,ja sitte mitataan verenpaine,ja sanotaan että kaikki on hyvin.no miksei näin ole ku nitroa on syötetty...

        aikamoista pompottelua.....
        Tietääsköhän tähän syytä kukaan???


    • Ulrika

      se fibromyalgiaa. Eli pehmytkudosreumaan...Minulla
      on samanlaiset oireet...

      • Anonyymi

        Kuulostaa huonolta verenkierrolta rinnan alueella eli suonissa vikaa....liian ohuet suonet . Minne katkottu omat ja liitetty ohutta suonta ??


    • Tarjuska

      Kävin tämän ihon kipuilun näyttämässä lääkärille (siis eihän mitään näytettävää ollut, mutta hän tarkisti), koska kipeä iho -oireilu siirtyi myös toisaalle keskivartalossani. Lääkärini epäili vyöruusua, muutoin oireetonta. Mutta tätäkään ei voitu vahvistaa.
      Näin ollen ihon kipuilu, arkuus (minulla myös tuntohäiriöt) ym voivat siis johtua tie mistä. Arvoitukseksi jäänee...

    • N28v.

      Minulla on myös ollut vastaavia iho-oireita. Takareisissä tuntuu polttavaa tunnetta, vaatettakaan ei voi pitää iholla. Voisin mustekynällä vaikka piirtää kipualueet eli on selkeästi rajattavissa. Nyr tosin kipu "lieventynyt", jos näin voi sanoa. Kipu on laajentunut tasaiseksi kokonaisvaltaiseksi kivuksi/kihelmöinniksi.

      Lisäksi kantapäät hellänä. Lihasnykinöitä, elohiiriä koko kropassa. Näiden lisäksi myös kädet puutuilevat yön aikana.

      Nyt on tehty ENMG, selkäydin.mag.kuvaus ja lannepisto ja kaikki ok.

      Syön Lyricaa, mutta ei ainakaan kokonaan vie tuntohäiriötä pois, muut vaivat ei suorannaisesti koske, ikäviä kyllä.

      Onko muilla vastaavia juttuja, mutta ilmennyt muuta kuin MS-tauti...Neurologin mukaan se sairaus on nyt poissuljettu.
      Odotan seuraavaa lääkärinaikaa.

      • Anonyymi

        Löysitköhän tähän koskaan vastausta? Itselläni on kohta vuoden ollut samoja oireita ja käynyt samoja tutkimuksia mutta kaikki ollut ok eikä lääkärit (neurologia) keksi syytä. Olen jo epätoivoinen enkä jaksa raajojen jatkuvaa pistelyä/puutumista ja nyt vie kosketusarkaa ihoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löysitköhän tähän koskaan vastausta? Itselläni on kohta vuoden ollut samoja oireita ja käynyt samoja tutkimuksia mutta kaikki ollut ok eikä lääkärit (neurologia) keksi syytä. Olen jo epätoivoinen enkä jaksa raajojen jatkuvaa pistelyä/puutumista ja nyt vie kosketusarkaa ihoa.

        Kokeilisitko verenkiertoa edistävää voidetta ja jos siinä voiteessa on vielä verisuonia laajentava vaikutus ! Jalkavoiteissa yleensä on molemmat ?


    • Äiti maalta

      HEI.
      Olen miettinyt olenko ainoa jonka iho voi olla kipeä. Lääkärit joiden kanssa olen ollut asioimassa eivät ole törmänneet tähän "tautiin" aikaisemmin.
      Iho (n20 neliösentin alue) jossakin paikassa voi olla arka kuin olisi kuumaa höyryä mennyt sinne.Pelkkä vaatteen kosketus saa tunutumaan ihon arialle. ja ihossa ei näy mitään punotusta tai näppylöitä.
      Arkuus on yleensä päivän ja katoaa. Seuraavaksi voi olla jossain muualla samanlainen kipu.
      Olen miettinyt tietääkö ihotautilääkärit tämmöisestä kivusta joka siirtyy paikasta toiseen jälkiä jättämättä.
      Mutta jos kipusi on samanlaista vastaisikko.kiitos.

      • Minä vaan

        Minulla yleensä ollut iho arka ainoastaan kuumeen noustessa. Nyt on ollut 3 päivää koko keho arka, ei kuumetta näy, tänään rintakehä ja yläselkä lapaluiden välistä todella arkana! Suihkussakin kun kävin niin tuntui lähinnä sille kun olisi pahasti auringonpolttaman ihon kanssa mennyt suihkuun! Ja mitään ei näy!!!??? Mutta on kyllä toisaalta kiva huomata etten ole ainoa!


      • meni hermot
        Minä vaan kirjoitti:

        Minulla yleensä ollut iho arka ainoastaan kuumeen noustessa. Nyt on ollut 3 päivää koko keho arka, ei kuumetta näy, tänään rintakehä ja yläselkä lapaluiden välistä todella arkana! Suihkussakin kun kävin niin tuntui lähinnä sille kun olisi pahasti auringonpolttaman ihon kanssa mennyt suihkuun! Ja mitään ei näy!!!??? Mutta on kyllä toisaalta kiva huomata etten ole ainoa!

        Herpes virus-vyöruusu,kipuilee noin.Ennaakoiva vaihe.Joskus puhkeaa rakkula asteellle.On hermoradoissa.voisin sanoa että monet saavat jo verenperimänä.Ehkä se on nykyihmiselle suotu stressin ilmoittaja.Ruokavalio,lepo yms. tietty pitäisi olla tasapainossa niin ei ilmenisi.Laukeaa yleensä jälkitilana.Parikymppisenä sain vyöruusu asteelle,johtuen uupumuksesta.lapsi syntyi,ihana koliikkivaapu ja yksin uutena äitinä hoidin.Sitten vauva sai tarttunnan,eli vesirokon.Tämä virus voi olla yläpäässä,alapäässä,vyöruusuna,levitä hermoradoissa.tyttärelläni paheni huulesta kasvoihin.siihen saimme pillerilääkityksen,muuten ennakoiviin oireisiin valkosipulinestettä,aloeveran nestettä,apteekin voiteet,vesipesua ja perusrasvaa apteekista,se keltainen tuubi.Unta ja rauhallisuutta kiire tahtiin.


      • s.kokkola----
        meni hermot kirjoitti:

        Herpes virus-vyöruusu,kipuilee noin.Ennaakoiva vaihe.Joskus puhkeaa rakkula asteellle.On hermoradoissa.voisin sanoa että monet saavat jo verenperimänä.Ehkä se on nykyihmiselle suotu stressin ilmoittaja.Ruokavalio,lepo yms. tietty pitäisi olla tasapainossa niin ei ilmenisi.Laukeaa yleensä jälkitilana.Parikymppisenä sain vyöruusu asteelle,johtuen uupumuksesta.lapsi syntyi,ihana koliikkivaapu ja yksin uutena äitinä hoidin.Sitten vauva sai tarttunnan,eli vesirokon.Tämä virus voi olla yläpäässä,alapäässä,vyöruusuna,levitä hermoradoissa.tyttärelläni paheni huulesta kasvoihin.siihen saimme pillerilääkityksen,muuten ennakoiviin oireisiin valkosipulinestettä,aloeveran nestettä,apteekin voiteet,vesipesua ja perusrasvaa apteekista,se keltainen tuubi.Unta ja rauhallisuutta kiire tahtiin.

        Mulla on myös iho todella arka, ihan kuin kuumeisen iho. Olen itse huomannut että jos valvon liian myöhään illalla/nukun liian vähän, niin silloin iho tulee kipeäksi. Sama jos jännitys vielä liittyy valvomiseen; esim. menen baariin ja ahdistaa ja valvon myöhään, niin seuraavat kaksi päivää ihoon koskee. Enkä edes käytä alkoholia.


      • Rozvida

        Hei!

        Löysin googlaamalla tämän keskustelun ja hämmästyin samankaltaisuudesta. Minulla on jo 10 päivää ollut vasemman kainalon alapuolelta lapaluuhun saakka eli juurikin noin 20cm kokoinen helposti määriteltävissä oleva alue kipeä.

        Ihossa ei ole merkkiäkään mistään, mutta se on täysin kosketusarka. Jos sitä hipaisee, minulle tulee kylmä ja tuntuu kuin olisi kuumeisen ihoon koskenut. Vaatteet tuntuvat kuin palanutta ihoa vasten olisivat ja kylmä väre etenee iholla, jos sitä hipaisee.

        Onko kukaan saanut keneltäkään asiantuntijalta tähän näkemystä? Lääkäriin meno epäilyttää, mutta pitkittynyt kipu myöskin.


      • suklaarusina21
        Rozvida kirjoitti:

        Hei!

        Löysin googlaamalla tämän keskustelun ja hämmästyin samankaltaisuudesta. Minulla on jo 10 päivää ollut vasemman kainalon alapuolelta lapaluuhun saakka eli juurikin noin 20cm kokoinen helposti määriteltävissä oleva alue kipeä.

        Ihossa ei ole merkkiäkään mistään, mutta se on täysin kosketusarka. Jos sitä hipaisee, minulle tulee kylmä ja tuntuu kuin olisi kuumeisen ihoon koskenut. Vaatteet tuntuvat kuin palanutta ihoa vasten olisivat ja kylmä väre etenee iholla, jos sitä hipaisee.

        Onko kukaan saanut keneltäkään asiantuntijalta tähän näkemystä? Lääkäriin meno epäilyttää, mutta pitkittynyt kipu myöskin.

        Minäkin lähdin googlettamaan ja yllätyin tämän keskustelun löytymisestä. Minua on tutkittu neuron puolella erilaisista oireista, joista voimakkain oli silloin tällöin herättävä toisen käden "väpätys". Käsi jännittyy rytmisesti ja pitää hereillä noin puolen tunnin ajan. Tutkimuksia tehtiin usean vuoden ajan (paikkakunnan vaihdon takia tutkimukset alkoivat alusta). Mitään selkeää syytä ei löydetty.

        Ohessa on kuitenkin ollut samalla kasvojen ja pään ihon ajoittainen herkkyys. Raja on erittäin selkeä ja arkana ovat senpuolen ikenet ja korvakäytävä myös. Päänahka on joskus myös arka mutta suurimmasti häiritsee kasvojen alue. Kylmän ja kuuman vaikutus on iholle ilkeä. Yleensä kipu kestää 1-3 päivää.
        Olen sairastanut lapsena tuon vyöruusun, mutta se oli selässä.

        En jaksa lähteä enää tuohon tutkimusrumbaan, mutta ajattelin että jospa löytäisin hyvän särkylääkkeen, jonka kanssa pärjäisi. Oli kiva löytää kivulle jopa nimi. Aion tästä lähteä apteekkiin ja kysyä hyvää lääkettä neuropaattiseen kipuun. :)


      • venyy
        suklaarusina21 kirjoitti:

        Minäkin lähdin googlettamaan ja yllätyin tämän keskustelun löytymisestä. Minua on tutkittu neuron puolella erilaisista oireista, joista voimakkain oli silloin tällöin herättävä toisen käden "väpätys". Käsi jännittyy rytmisesti ja pitää hereillä noin puolen tunnin ajan. Tutkimuksia tehtiin usean vuoden ajan (paikkakunnan vaihdon takia tutkimukset alkoivat alusta). Mitään selkeää syytä ei löydetty.

        Ohessa on kuitenkin ollut samalla kasvojen ja pään ihon ajoittainen herkkyys. Raja on erittäin selkeä ja arkana ovat senpuolen ikenet ja korvakäytävä myös. Päänahka on joskus myös arka mutta suurimmasti häiritsee kasvojen alue. Kylmän ja kuuman vaikutus on iholle ilkeä. Yleensä kipu kestää 1-3 päivää.
        Olen sairastanut lapsena tuon vyöruusun, mutta se oli selässä.

        En jaksa lähteä enää tuohon tutkimusrumbaan, mutta ajattelin että jospa löytäisin hyvän särkylääkkeen, jonka kanssa pärjäisi. Oli kiva löytää kivulle jopa nimi. Aion tästä lähteä apteekkiin ja kysyä hyvää lääkettä neuropaattiseen kipuun. :)

        Minulla on juuri nyt oikean jalan reiden ulkosyrjän ja etupuolen iho erittäin
        aristava, tullut viime yönä. Ihan kevytkin sively sormenpäillä ja vaatteet
        sekä jalan liikkeet pahentavat kipua, kuumotus tuntuu koko ajan vaikka olisi
        vaan liikkumatta ja ilman vaatteita. Iho näyttää terveeltä.
        Aiemmin on ollut saman tyyppinen mutta rajusti alkava ja vähitellen hiipuva
        kipu kainalon-kyljen-rinnan alueella , myös oikealla. Se on kestänyt 5-10 minuuttia ja mennyt täysin ohin mutta uusiutunut muutaman viikon välein. Se kipu
        on ollut kovempaa kuin tämä reiden kipu, hengittämäänkin olen pystynyt ihan
        pienesti. Kävin tästä kainaloalueen kivusta lääkärillä, hän kysyi, että olinko
        ajatellut silloin ikäviä asioita. on kuulemma niin epälooginen kipu, ettei voi
        olla kuin psyykkistä !!!!!!!!! Ei edes tutkinut, ei paitaa pyytänyt riisumaan .
        Mutta olen venyttänyt kyynärvarren sisäpuolta nyt säännöllisesti, ja kainalo-
        alueen kipu on pysynyt poissa. Ehkä se oli hermopinne kyynärvarren alueella.
        Aion kokeilla reiteen lonkan venytystä, eihän siinä mitään menetä.


      • sillä kipua ei hoideta
        venyy kirjoitti:

        Minulla on juuri nyt oikean jalan reiden ulkosyrjän ja etupuolen iho erittäin
        aristava, tullut viime yönä. Ihan kevytkin sively sormenpäillä ja vaatteet
        sekä jalan liikkeet pahentavat kipua, kuumotus tuntuu koko ajan vaikka olisi
        vaan liikkumatta ja ilman vaatteita. Iho näyttää terveeltä.
        Aiemmin on ollut saman tyyppinen mutta rajusti alkava ja vähitellen hiipuva
        kipu kainalon-kyljen-rinnan alueella , myös oikealla. Se on kestänyt 5-10 minuuttia ja mennyt täysin ohin mutta uusiutunut muutaman viikon välein. Se kipu
        on ollut kovempaa kuin tämä reiden kipu, hengittämäänkin olen pystynyt ihan
        pienesti. Kävin tästä kainaloalueen kivusta lääkärillä, hän kysyi, että olinko
        ajatellut silloin ikäviä asioita. on kuulemma niin epälooginen kipu, ettei voi
        olla kuin psyykkistä !!!!!!!!! Ei edes tutkinut, ei paitaa pyytänyt riisumaan .
        Mutta olen venyttänyt kyynärvarren sisäpuolta nyt säännöllisesti, ja kainalo-
        alueen kipu on pysynyt poissa. Ehkä se oli hermopinne kyynärvarren alueella.
        Aion kokeilla reiteen lonkan venytystä, eihän siinä mitään menetä.

        Itse näiden kipujen kanssa paininut. Normaalia lääkärin käytöstä. Kipu kuuluu Suomessa psyykata pois. Meillä ei esim. kivusta saa minkäänlaista eläkettä edes määräaikaista, meillä ei myöskään käytetä kipulääkkeitä kipuun, sillä meillä paheksutaan kipulääkkeitten käyttöä, mieluiten joku kärsii ja se työnnetään yhteiskunnasta pihalle, kuin että hänen kipujaan yritetään lievittää.

        Kipulääkitys menee meillä tasan siihen panacod kipukynnyslääke tramal. Jos ei auta niin keksi joku keino miten selvitä. Vaikka kipulääkkeitä on kymmenittäin, tämä on maamme politiikka. Eroaa täysin euroopan yleisestä linjasta.


      • karkki12345
        s.kokkola---- kirjoitti:

        Mulla on myös iho todella arka, ihan kuin kuumeisen iho. Olen itse huomannut että jos valvon liian myöhään illalla/nukun liian vähän, niin silloin iho tulee kipeäksi. Sama jos jännitys vielä liittyy valvomiseen; esim. menen baariin ja ahdistaa ja valvon myöhään, niin seuraavat kaksi päivää ihoon koskee. Enkä edes käytä alkoholia.

        Ihon kipu... vaikka kuulostaakin tosi oudolta, tänään heräsin taas kerran kummallinen tunne vasemmassa olkapäässä. Käden tai vaatteen kosketus sattuu. Nukuin vähemmän kuin yleensä. Voisiko se jotenkin liittyä tähän? Luulen että kipu, vaikkei kovin iso, helpottaa jo huomenna huomattavasti ja häviää.


      • aalli
        sillä kipua ei hoideta kirjoitti:

        Itse näiden kipujen kanssa paininut. Normaalia lääkärin käytöstä. Kipu kuuluu Suomessa psyykata pois. Meillä ei esim. kivusta saa minkäänlaista eläkettä edes määräaikaista, meillä ei myöskään käytetä kipulääkkeitä kipuun, sillä meillä paheksutaan kipulääkkeitten käyttöä, mieluiten joku kärsii ja se työnnetään yhteiskunnasta pihalle, kuin että hänen kipujaan yritetään lievittää.

        Kipulääkitys menee meillä tasan siihen panacod kipukynnyslääke tramal. Jos ei auta niin keksi joku keino miten selvitä. Vaikka kipulääkkeitä on kymmenittäin, tämä on maamme politiikka. Eroaa täysin euroopan yleisestä linjasta.

        Löysin myös tämän viestiketjun... mulla kaikki alkoi n. vuosi sitten; vas.käden peukalosta; siihen tehtiin hermoratatutkimus, ei hermopinnettä, jota lääkäri epäili. Sitten samaa oiretta tuli toiseen käteen, tunnottomuus / ihon pinnan arkuus, kuin olisi pintapuudutettuna. Seuraavaksi toinen polvi sai nuo samaiset vaivat? Ja nyt viimeisimpänä ovat molempien jalkojen kantapäät /kantapohjat kipeät; Lääkärin mukaan kantapohjien kipu ei välttämättä liity tähän aikaisempaan.. miksei liittyisi ?
        Labrakokeet kaikki ok. Olen ravannut monet kerrat tämän lääkärin luona; hän sanoi suoraan, että ei ole tavannut aikaisemmin vastaavanlaista ?? Lähete vetämässä neurologille, kenties joskus tulee sinne kutsu.Eli mulla oireilee edelleenkin kaikki nämä em. kehon alueet, ne eivät ole hävinneet pois, ja tavallaan siirtyneet toisaalle; kenties kuitenkin jollaintapaa pahin vaihe antanut periksi. Mutta helpottavaa, että on muitakin vastaavanlaisista kärsiviä; jotenkin kuitenkin koen, että usealla meistä lienee samasta vaivasta kyse...


      • kamala iho
        aalli kirjoitti:

        Löysin myös tämän viestiketjun... mulla kaikki alkoi n. vuosi sitten; vas.käden peukalosta; siihen tehtiin hermoratatutkimus, ei hermopinnettä, jota lääkäri epäili. Sitten samaa oiretta tuli toiseen käteen, tunnottomuus / ihon pinnan arkuus, kuin olisi pintapuudutettuna. Seuraavaksi toinen polvi sai nuo samaiset vaivat? Ja nyt viimeisimpänä ovat molempien jalkojen kantapäät /kantapohjat kipeät; Lääkärin mukaan kantapohjien kipu ei välttämättä liity tähän aikaisempaan.. miksei liittyisi ?
        Labrakokeet kaikki ok. Olen ravannut monet kerrat tämän lääkärin luona; hän sanoi suoraan, että ei ole tavannut aikaisemmin vastaavanlaista ?? Lähete vetämässä neurologille, kenties joskus tulee sinne kutsu.Eli mulla oireilee edelleenkin kaikki nämä em. kehon alueet, ne eivät ole hävinneet pois, ja tavallaan siirtyneet toisaalle; kenties kuitenkin jollaintapaa pahin vaihe antanut periksi. Mutta helpottavaa, että on muitakin vastaavanlaisista kärsiviä; jotenkin kuitenkin koen, että usealla meistä lienee samasta vaivasta kyse...

        Oletko aalli minkälaisessa kunnossa nykyään? Mietinonko tässä itsellä mitään toivoa.


      • **ap. aalli
        kamala iho kirjoitti:

        Oletko aalli minkälaisessa kunnossa nykyään? Mietinonko tässä itsellä mitään toivoa.

        Aikaa on mennyt, mutta tilanne täysin ennallaan, ei ainakaan parempi.
        Kävin neurologilla pari kertaa, jotain ihan perusjuttuja vaan katsottiin, ja todettiin, että ei mitään sellaista löytynyt,että ois aihetta laajempiin tutkimuksiin - eli tuolla käynnin koin aivan turhauttavaksi, kaikin tavoin. Toiveet oli korkealla kun tuonne saakka sentään pääsin lääkärille, että josko nyt löytyy joku selitys tälle kaikelle - mutta tutkittiinkokaan kunnolla - ei..
        Ihon pintahermon ärsytys /lievä polyneuropatia - tuota nimikettä joku lääkäri käytti (toinen lääkäri taas sanoi, ettei sellaisesta voi olla kyse..? ) sitä on kuitenkin tullut nyt myös molempiin isovarvaisiin, ja muunkinlaista repivää "hermollista, sähköiskumaista" tunnetta niissä nyt kyllä on; samoin tämän kevään aikana on myös ollut oikean kasvopuolen iho aivan kamalan arka, pistelevä ym. Eli ei se tästä ole muuksi muuttunut; kaikki ensimmäisenä tulleet oireet, tuolloin reilut pari vuotta sitten, ovat myös mukana kuvioissa, mutta kenties niihin on jotenkin tottunut, se pahin "kipuilu" on niistä myös vähentynyt, mutta täysin tunnottomia ovat ihonpinnalta, kuin puudutettuja!!
        Tosin kun lääkäri niitä neulalla tökki, niin jonkinlainen tunto niissä kyllä on, mutta se pintatunto on alentunut, tai aivan erilainen kuin normaalisti kuuluisi olla. Tätä on niin vaikea selittää lääkäreillekään, tuntuu että vika laitetaan korvien väliin, vaikkei sitä aivan suoraan noin sanotakaan..Mutta en tiedä, olen nyt tätä nykyä "lääkärilakossa" en jaksa siellä enää ravata, kun tulen sieltä aina pois yhtä tietämättömänä..Mutta kaipa tässä taas jossain vaiheessa tulee lääkäriin mentyä, kun hermot taas kiristyy äärimmilleen, ja haluaa saada edes jonkun ulkopuolisen henkilön kommentin vaivasta, ja toteamuksen, että eipä tässä kai mistään sen vakavammasta liene kyse..??


      • aika kova kipu
        Rozvida kirjoitti:

        Hei!

        Löysin googlaamalla tämän keskustelun ja hämmästyin samankaltaisuudesta. Minulla on jo 10 päivää ollut vasemman kainalon alapuolelta lapaluuhun saakka eli juurikin noin 20cm kokoinen helposti määriteltävissä oleva alue kipeä.

        Ihossa ei ole merkkiäkään mistään, mutta se on täysin kosketusarka. Jos sitä hipaisee, minulle tulee kylmä ja tuntuu kuin olisi kuumeisen ihoon koskenut. Vaatteet tuntuvat kuin palanutta ihoa vasten olisivat ja kylmä väre etenee iholla, jos sitä hipaisee.

        Onko kukaan saanut keneltäkään asiantuntijalta tähän näkemystä? Lääkäriin meno epäilyttää, mutta pitkittynyt kipu myöskin.

        tällä juuri menossa tommonen,
        kainolo kutisikin
        .Eka lapaluukipu takana nyt se tullut eteenkin.
        Särkylääkettä kuluu.Rinta kipeän tuntuinen mutta kun alkaa tutkia rintaa ei siin kipua ole??Se on jossain muussa, luussa.Vois luulla vois sairastuneen ärhäkkään rintasyöpään kun kainalossakin kipua.
        Rintanikamassa mulla ennekin monia kymmeniä vuosia sitten ollut vikaa.Sydänsairauttaukin epäiltiin sain nitron ja kas se auttoi.Nikamasta kuitenkin vika.Löysin itse vian ..ei viikkojen saikkuja kun alkaa hoitaa vaivaa heti sen tultua.Lisäksi niskassa vasemmalla ylhäällä jumi pinne sen kun tunnistaa ajoissa ei viikkojen turhia saikkuja.Nyt kipu on aika pahan oloista jumittavaa ja lamauttaa kaiken toiminnan.


      • KuumiehenMalli
        meni hermot kirjoitti:

        Herpes virus-vyöruusu,kipuilee noin.Ennaakoiva vaihe.Joskus puhkeaa rakkula asteellle.On hermoradoissa.voisin sanoa että monet saavat jo verenperimänä.Ehkä se on nykyihmiselle suotu stressin ilmoittaja.Ruokavalio,lepo yms. tietty pitäisi olla tasapainossa niin ei ilmenisi.Laukeaa yleensä jälkitilana.Parikymppisenä sain vyöruusu asteelle,johtuen uupumuksesta.lapsi syntyi,ihana koliikkivaapu ja yksin uutena äitinä hoidin.Sitten vauva sai tarttunnan,eli vesirokon.Tämä virus voi olla yläpäässä,alapäässä,vyöruusuna,levitä hermoradoissa.tyttärelläni paheni huulesta kasvoihin.siihen saimme pillerilääkityksen,muuten ennakoiviin oireisiin valkosipulinestettä,aloeveran nestettä,apteekin voiteet,vesipesua ja perusrasvaa apteekista,se keltainen tuubi.Unta ja rauhallisuutta kiire tahtiin.

        Neuvosi ovat huuhaata ja vailla tieteellistä pohjaa.


      • Sanamatoireet

        Ottakaa borelia testi


      • Anonyymi

        Hei. Mulla on just tollanen kipu oikean reiden yläosassa.paikka kyllä vaihtuu. On ollut jo kolme päivää. Eikä kukaan tiedä mistä johtuu. Olen syönyt Buranaa se helpottaa hetkeksi. Kärsin vaan se häviää aikaa myöden.


      • Anonyymi
        **ap. aalli kirjoitti:

        Aikaa on mennyt, mutta tilanne täysin ennallaan, ei ainakaan parempi.
        Kävin neurologilla pari kertaa, jotain ihan perusjuttuja vaan katsottiin, ja todettiin, että ei mitään sellaista löytynyt,että ois aihetta laajempiin tutkimuksiin - eli tuolla käynnin koin aivan turhauttavaksi, kaikin tavoin. Toiveet oli korkealla kun tuonne saakka sentään pääsin lääkärille, että josko nyt löytyy joku selitys tälle kaikelle - mutta tutkittiinkokaan kunnolla - ei..
        Ihon pintahermon ärsytys /lievä polyneuropatia - tuota nimikettä joku lääkäri käytti (toinen lääkäri taas sanoi, ettei sellaisesta voi olla kyse..? ) sitä on kuitenkin tullut nyt myös molempiin isovarvaisiin, ja muunkinlaista repivää "hermollista, sähköiskumaista" tunnetta niissä nyt kyllä on; samoin tämän kevään aikana on myös ollut oikean kasvopuolen iho aivan kamalan arka, pistelevä ym. Eli ei se tästä ole muuksi muuttunut; kaikki ensimmäisenä tulleet oireet, tuolloin reilut pari vuotta sitten, ovat myös mukana kuvioissa, mutta kenties niihin on jotenkin tottunut, se pahin "kipuilu" on niistä myös vähentynyt, mutta täysin tunnottomia ovat ihonpinnalta, kuin puudutettuja!!
        Tosin kun lääkäri niitä neulalla tökki, niin jonkinlainen tunto niissä kyllä on, mutta se pintatunto on alentunut, tai aivan erilainen kuin normaalisti kuuluisi olla. Tätä on niin vaikea selittää lääkäreillekään, tuntuu että vika laitetaan korvien väliin, vaikkei sitä aivan suoraan noin sanotakaan..Mutta en tiedä, olen nyt tätä nykyä "lääkärilakossa" en jaksa siellä enää ravata, kun tulen sieltä aina pois yhtä tietämättömänä..Mutta kaipa tässä taas jossain vaiheessa tulee lääkäriin mentyä, kun hermot taas kiristyy äärimmilleen, ja haluaa saada edes jonkun ulkopuolisen henkilön kommentin vaivasta, ja toteamuksen, että eipä tässä kai mistään sen vakavammasta liene kyse..??

        selvisikö, nää sun oireet on myös minulla


      • Anonyymi
        KuumiehenMalli kirjoitti:

        Neuvosi ovat huuhaata ja vailla tieteellistä pohjaa.

        Luulisi lääkärillä olevan "tieteellistä pohjaa". Minullekin on lääkäri sanonut, että herpesvirus voi aiheuttaa mainitunlaisia oireita.


      • Anonyymi

        Eräs potilas jolla oli Parkinsonin sairaus oli myös hyvin arka kevyemmin kosketukseen .vaikka varovaisesti silitti käden yöpuolta niin , oli arka, ihminen ei ollut vanhus , mutta paleli todella helposti , villa pusero yllä sisällä siinä kun muut olivat T paita päällä


    • Maretta

      Minulla on ollut usein ihon arkuutta, milloin missäkin, mutta aina vain toisella puolella kehoa. Nyt viikon verran päässä; toinen puoli koko päätä on arka ja naamapuolelta jotenkin jäykkä. Minulla on myös kurkku samalta puolelta hyvin kipeä, mikä viittaa herpekseen. Olen joskus potenut kurkkuherpestä aikaisemminkin, voi kestää useitakin viikkoja. Myös ihon arkuuden kesto vaihtelee ja voi kestää pitkäänkin. Kaikilla ihmisillähän on herpesvirus, toisilla se vain aktiovituu jostain syystä useammin kuin toisilla.

      • iho

        Minulla alkoi keskenmenon jälkeen ihosärky isona läikkänä oikealla vatsassa ja selässä, niin että kun paita liikahtaa, niin sattuu. Välillä tuntuu kuin selkää hieroittaisiin kylmällä jääpuikolla selästä kipeältä alueelta. Nyt hieman tunnottomuutta oikealla puolella kasvoissa. Tulee vainoharhainen olo. Mikä lienee? Tulehdusta ei verikokeissa todettu ja muutkin arvot ilmeisesti ookoo...


      • mies -59
        iho kirjoitti:

        Minulla alkoi keskenmenon jälkeen ihosärky isona läikkänä oikealla vatsassa ja selässä, niin että kun paita liikahtaa, niin sattuu. Välillä tuntuu kuin selkää hieroittaisiin kylmällä jääpuikolla selästä kipeältä alueelta. Nyt hieman tunnottomuutta oikealla puolella kasvoissa. Tulee vainoharhainen olo. Mikä lienee? Tulehdusta ei verikokeissa todettu ja muutkin arvot ilmeisesti ookoo...

        Olen myös etsinyt ihokosketus herkkyyteen liittyviä linkkejä,ja tämä osui vihdoin kohdalle.
        Onko teistä kukaan saanut oikeasti apua/tietoa sairauteen?
        Itselläni juui näitä pieniä ihon alueita jotka voisi piirtää iholle aivan sentilleen mistä herkkyys alkaa ja loppuu.Minulla siis oikeassa kädessä kolme aluetta sekä takaraivossa oikeallapuolella, kaikki nämä alkoivat samaan aikaan.Ovat olleet vasta vajaan viikon joten noviisi olen :).


      • viiskymppinen ukkeli
        mies -59 kirjoitti:

        Olen myös etsinyt ihokosketus herkkyyteen liittyviä linkkejä,ja tämä osui vihdoin kohdalle.
        Onko teistä kukaan saanut oikeasti apua/tietoa sairauteen?
        Itselläni juui näitä pieniä ihon alueita jotka voisi piirtää iholle aivan sentilleen mistä herkkyys alkaa ja loppuu.Minulla siis oikeassa kädessä kolme aluetta sekä takaraivossa oikeallapuolella, kaikki nämä alkoivat samaan aikaan.Ovat olleet vasta vajaan viikon joten noviisi olen :).

        Löysin googelettamalla keskustelun. Noin viikko sitten alkoi oudon tuntuinen arkuus selässä. Selvästi rajatulla alueella kuten monella muullakin. Mitään ulkoista ei ole havaittavissa. Päivän parin aikana tuli toinen arkuusalue toisen hauiksen tuntumaan. Olo on tosiaan niin kuin joku kertoi kuumeen noustessa. Milloinkaan muulloin en ole vastaavaa kokenut.

        Itsekseni olen arvaillut syiksi ensin uutta paitaani, jota kohtaan epäilin synnyttäneeni jonkin sortin allergisen reaktion. Paidan vaihto ei muuttanut tilannetta. Olin viikko sitten salilla kohtuupitkän tauon jälkeen, mutta en osaa millään linkittää oireita voimailuun.

        Viikon on nyt vaivannut ja herätellyt öisin, mutta ei ole pahempaan suuntaan mennyt, jos ei parempaankaan.


      • täälläkin
        viiskymppinen ukkeli kirjoitti:

        Löysin googelettamalla keskustelun. Noin viikko sitten alkoi oudon tuntuinen arkuus selässä. Selvästi rajatulla alueella kuten monella muullakin. Mitään ulkoista ei ole havaittavissa. Päivän parin aikana tuli toinen arkuusalue toisen hauiksen tuntumaan. Olo on tosiaan niin kuin joku kertoi kuumeen noustessa. Milloinkaan muulloin en ole vastaavaa kokenut.

        Itsekseni olen arvaillut syiksi ensin uutta paitaani, jota kohtaan epäilin synnyttäneeni jonkin sortin allergisen reaktion. Paidan vaihto ei muuttanut tilannetta. Olin viikko sitten salilla kohtuupitkän tauon jälkeen, mutta en osaa millään linkittää oireita voimailuun.

        Viikon on nyt vaivannut ja herätellyt öisin, mutta ei ole pahempaan suuntaan mennyt, jos ei parempaankaan.

        Viikonpäivät on yläselässä (lapaluusta keskelle päin) ollut noin parin kolmen neliösentin kokoinen alue joka kirvelee ja polttelee niin kuin olisi nahka palanut. Ensin luulin, että liivit ovat hiertäneet ihon rikki tai että jokin luomi kenkkuilee. Mitään patteja tai turvotusta ei tunnu kohtaa kosketellessa. Mitään ei näy, iho on ehjää. Mutta kipeä se kohta kuitenkin on.

        Varaan ajan ihotautilääkärille, jospa sieltä tulisi vastauksia. Raportoin myöhemmin.


      • mulla myös tämä
        täälläkin kirjoitti:

        Viikonpäivät on yläselässä (lapaluusta keskelle päin) ollut noin parin kolmen neliösentin kokoinen alue joka kirvelee ja polttelee niin kuin olisi nahka palanut. Ensin luulin, että liivit ovat hiertäneet ihon rikki tai että jokin luomi kenkkuilee. Mitään patteja tai turvotusta ei tunnu kohtaa kosketellessa. Mitään ei näy, iho on ehjää. Mutta kipeä se kohta kuitenkin on.

        Varaan ajan ihotautilääkärille, jospa sieltä tulisi vastauksia. Raportoin myöhemmin.

        sama homma, yhtäkkiä alkoi, ensin kipeytyi vasemman käden peukalon allaolevalihas, ikäänkuin sitä olisi kutittanut, mutta mitään ei näkynyt, sitte nousi ylöspäin käsivartta pitkin, nyt jo menossa olkapään kohdalla, ihankuin olisin nirhaissut koko käden, kuin olisi ruhjeilla, ja mustelmia, mutta mitään ei näy, kuumottaa ja pistelee.. Mikähän lie, pitää seurailla aamuun..


      • Sutsari
        mulla myös tämä kirjoitti:

        sama homma, yhtäkkiä alkoi, ensin kipeytyi vasemman käden peukalon allaolevalihas, ikäänkuin sitä olisi kutittanut, mutta mitään ei näkynyt, sitte nousi ylöspäin käsivartta pitkin, nyt jo menossa olkapään kohdalla, ihankuin olisin nirhaissut koko käden, kuin olisi ruhjeilla, ja mustelmia, mutta mitään ei näy, kuumottaa ja pistelee.. Mikähän lie, pitää seurailla aamuun..

        Mulla myös samaa. Se on mennyt ohi mulla niin että olen syönyt muutaman päivän buranaa aina kun kipu taas tuntuu. Parin/muutaman päivän päästä ei ole tullut kipu takaisin. Nyt vain olen raskaana ja sama kipu on takareidessä. Olen syönyt panadolia ja se vie kyllä kivun pois myös.


    • Neilikka79

      Googlettamalla minäkin löysin tämän kun ihmettelen näitä oireitani. Ihan täsmälleen kuin minun sanojani. Minulla alkoi vasemmasta kyljestä, sitten kipeyti oikea reisi, seuraavaksi vasen kämmenselkä... ny ala selkä ja myös jalanpohjat ovat kipeät...
      Lääkäriin tuntuu jotenkin hölmöltä mennä kun kipu ei ole niinkään kovin isoa(on tosin korkea kipukynnys), mutta kuitenkin varsin häiritsevää.
      Toivottavasti joskus selviää mitä ihmettä tämä on.

      • orvokki67

        Viikon verran oli minullakin jalassa kosketusarka kohta, joka pikkuhiljaa laajeni. Lämpöäkin oli vähän. Sitten ilmestyi alaselkään muutama näppy jotka alkoivat muodostamaan rykelmää. Ja eikun suoraan terveyskeskukseen ja vyöruusuhan se oli. Lääke kuuri aloitettiin välittömästi, koska rakkulat eivät vielä olleet kerenneet levitä pidemmälle.


    • Nallemuks85

      Minulla on vasemmassa reidessä 7cm x 15cm alue, joka on helvetin kipeä. Tulee useimmiten yöllä ja herään siihen kun käännän kylkeä/peitto pyyhkäisee yli. Kovasti hieromalla kipu helpottaa ja laittamalla jotain voidetta. Iho on täysin ehjä eikä edes värimuutoksia tai muutakaan outoa näy pinnalla. Päivisin ei tunnu mitään, vaikka vaatteet koskevatkin.

      • Anonyymi

        Itse kävin juuri fysioterapeutilla ja hän sanoi että faskiat on kireät ja hieronta auttaa tähän kireyden aiheuttamaan ihon kosketus arkuuteen. Ihan vain housuja vetäessä päälle sattuu. Hän oli oikeassa ja kivut hävinneet faskia hierontojen jälkeen.


    • Hermot solmussa.

      Minulla vasen peukalon lihas hieman arka. Samoin iho tuntuu juuri pintapuuduteltulta ranteesta ylöspäin sisäsyrjältä.

      Varmaan on joku hermo homma. Toissapäivänä oli oikea käsi jotenkin hermokipeä ja voimaton. Meni ohi. Eilen oli sitten oikealla pääkipua - puoli ohimon alueelta kipeä, silmä vuota ja lopulta todella paha olo. Kävin työterveydessä. oli vain hoitajan aikoja. Totesi olevan migreenin oloista.

    • outoa_mutta_totta

      Lievemmissä ihon arkuuksissa voi olla kysessä myös adhd. Siihen liittyviin ongelmiin kuuluu usein erilaiset aistiherkyydet. Itselläni on joskus iho niin arka että ei edes vaatteet tunnu mukavilta (ilman että ihossa näkyisi mitään), olenkin aina (ennen diagnoosiakin) suosinut erittäin pehmeitä materiaaleja, hiemankin karheat kankaat suorastaan sattuvat koskettaessaan ihoa suoraan. Joskus taas kovakin kosketus (esim. hieronta) ei tunnu juuri miltään.

      Kipuilua voi tuntua ilman mitään kosketustakin, mutta on ohimenevää.
      Olen todella herkkä kuumekivulle, pienikin lämmönnousu aiheuttaa tuskaa joka puolelle kroppaa, myös iho kokonaisuudessaan muuttuu uskomattoman araksi.

      Samoin vaikkapa suihkussa käynti voi aiheuttaa jopa näkyvän reaktion, iho on täynnä punaisia pilkkuja tarkasti rajatuilla alueilla. Menee onneksi ohi melko nopeasti. Tuosta en kyllä tiedä, liittyykö sitten johonkin muuhun kun on kuitenkin melko harvinaista.

      • Anonyymi

        Luulen että näm ä ei ole aistiyliherkkyyksiä mistä puhutaan, itselläni ADHD ja olen aistiyliherkkä. silti näitä oireita


    • arkanahkainen

      Minulla oli nuorempana iholla sellaisia kylmänarkoja ja kosketusarkoja kohtia,jotka saattoivat viipyä ihollaparikin viikkoa, jonka aikana arka alue liukui esim nivusesta nilkkaan. Ajan myötä tämän kylmän- ja kosketus arkuuden lisäksi alueella on tuntunut voimakasta kipua, vaikkei siihen edes kosketa.Ja nuo jaksot ovat tihentyneet ja kestävät pidempään. Nuo kivut alkavat yleensä nivusista ja joskus sitä on myös kasvojen alueella sekä käsivarsissa. Ei mitään tietoa,että mistä voisi johtua.

    • kipuilija

      Googletin minäkin. Tällä hetkellä iho on arka vasemmassa reidessä. Sitä kestää pari päivää, näin on ollut jo vuosia. Olen tullut siihen tulokseen että se on herpes. Minulla oli 20-vuotiaana genitaaliherpestartunta, ja se puhkesi sitten koko elämäni ajan noin pari kertaa vuodessa jos oli stressiä tai flunssaa. Nyt sitä ei ole ollut aikoihin, Sensijaan tätä ihon kipuilua on ollut silloin tällöin. Se liittyy varmaankin tuohon herpekseen joka piileksii elimistössäni. Näin arveli isäni joka on lääkäri, tosin ihan toisen alan lääkäri.

    • Hermot kireellä

      Hei, kiva että muitakin samanlaisia on. Tai ei kiva, mutta ajattelin jo olevani sekoamassa. Käsivarressa ollut 2 pitkulaista aika ovaalin muotoista aluetta, joissa iho aivan hipausherkkä, eikä näy mitään ulos päin. Arkuuden lisäksi alueeilla tuntuu repivää kovaa kipua. Tuntuu hermosäryltä. Lisäksi jaloissa on tuntunut outoja tuntemuksia, ihan kuin pohkeeseen/säreen käärittäisiin kylmää ja märkää lankaa ja jalkaa on myös särkenyt. Ihan käsittämätöntä! Ajattelin ensin, etten kehtaa puhua lääkärille tällaisesta, mutta ehkä on parempi kertoa jos meinaa edes toivoa jotain apua.

    • nytkin särkee

      Ihan sama vaiva täälläkin, ja on vaivannut aika ajoin niin kauan kuin muistan. Kivun paikka vaihtelee, mutta tunne on aina sama: iho on kosketus- ja kylmänarka, kuin kuumeinen, ja selkeästi rajatulla alueella. Muita oireita ei ole. En ole koskaan lääkärille asiasta puhunut kun vaiva aina häviää omia aikojaan muutamassa päivässä. Minulla oli rankka vesirokko lukioikäisenä, herpestä ei ole ollut koskaan. Kuulostaisi järkeenkäyvältä tuo mitä "meni hermot" sanoo... Eikö lääkärit tosiaankaan tunnista tätä? Kummallista... vaikka eipä ne tunnista montaa muutakaan asiaa jotka on ihan arkipäivää maallikoille.

    • asspain

      Mulla on ollut vuosia tää poltteluoire, mutta lievempänä. Nyt vuosikymmen myöhemmin oireet on pahentunu. Nykyään on myös särkyä nivelissä ja syvemmällä lihaksissa. Tällähetkellä rintakehällä kipuaaltoja harvakseltaan, sormiin eteneviä kipuaaltoja ja lonkkien, polvien ja nilkkojen jomottelua. Kävelykin tekee kipeetä. Mitään ei mullakaan iholla näy. Fiilikset nää oireet vetää välillä aika alas.

      • yhtakkialkoi

        Mistä ajattelit nuiden kipujen johtuvan. Tai onko tutkittu. Mulla kun on hiljattain alkanut tuntua samallailla että on vähän joka puolella kipuja. Nämä alkaneet hiljattain ja verikokeita kyl otettu eikä niis mitään mut miten sitten sais tietää


      • asspain
        yhtakkialkoi kirjoitti:

        Mistä ajattelit nuiden kipujen johtuvan. Tai onko tutkittu. Mulla kun on hiljattain alkanut tuntua samallailla että on vähän joka puolella kipuja. Nämä alkaneet hiljattain ja verikokeita kyl otettu eikä niis mitään mut miten sitten sais tietää

        Arvailuahan se on kun en ole koskaan niiden vuoksi lääkärissä käynyt. Kolesteroliseunnassa kerran mainitsin asiasta niin lekuri sanoi että statiinit voi aiheuttaa monenlaisia oireita. Nyt en ole n. kolmeen kuukauteen syönyt niitä, mut polttelut ja säryt jatkuu. Veemäinen tunne parasta aikaa kun nivusissa, reisien etupuolella, pohkeissa ja kantapäissä jäytää inhottavia kipuaaltoja. Lisäksi alaselän, reisien ja pohkeiden ihoa polttelee ja aristaa niin ettei voi peittoa pitää päällä. Ja sellanen inhottava sairauden tunne vielä niiden päälle.

        Mut joo onhan noita syitä... neuropatia, fibrom., home, lääkkeiden sivuoireet, virukset, munuaisten vt:ta, asidoosi, väsymysoireyhtymä.. jne. Ajattelin tässä äsken et kyllä tästä täytyy mennä lääkäriin kun ei jaksa enää tuskailla. Eikä arvailla.


    • jereeeeeeeeeeeeeeeee

      Täältä ilmoittautuu kanssa yksi oireileva. Ylipainoa on aikalailla ja muutenkin elänyt aika surkeita elämäntapoja viimeiset muutaman vuoden. Toimistotyö ei ole auttanut asiaa. Makoilen iltaisin oikealla kyljellä soffalla useamman tunnin ja huomasin nyt yksi ilta, että oikeaa reittä sivusta on alkanut kuumottamaan ja iho on puoliksi tunnoton. Olisikohan oire juuri huonoista elämäntavoista ja surkeista ruokailuista. Hittolainen jospa piipahtaisin piahkoin lekurissa kanssa kysymässä mielipidettä. Oliskohan ihotautilääkäri paras valinta heti alkuun?

      • Mikä vikana?

        Enpä osaa sanoa kun on senverran arvailua ja pompottelua noi lekurilla ravaamiset olleet.
        Minulla on alkanut hiljattain polttelemaan ja kuumottamaan lievästi vasemman ylävatsan seudulta, aivan ihon pinnasta. Myös pientä punotusta on alkanut alueella nyt viikonsisään näkymään ja pientä kuumettakin on ollut, muttei juuri muuta. Vatsani on myös ollut herkkä turpoamaan ja toimii milloin mitenkin. Joskus hyvin, joskus ummettaa, joskus vetää löysäksi jne.. Tähän olenkin jo tottunut vuosien saatossa, enkä koe sitä syynä oireisiini.

        Noustesssani sängystä ja koukistamalla samalla hieman vatsalihasta voi vasemmalla ylävatsan kihelmöivällä alueella tuntea kuin jokin suoli tai kupla kohta pamahtaisi.
        Tästä syystä en myöskään voi ainakaan toistaiseksi harrastaa itselleni niin rakasta liikuntaakaan kun tuntuu, että kihelmöivästä kohdasta pamahtavat sisuskalut pihalle, at any time, vaikka ehkä näin ei olisikaan.
        Nyt pyrinkin vain välttämään kaikkea turhaa pusaamista ja ottamaan rennosti, kunnes labratulokset saapuvat ja asia etenee yhtään.

        Oikealla selässä, lapaluun alapuolella taasen tuntunut lievä jomotus on jatkunut jo useamman viikon, ennen näitä ylävatsaoireita. Joskus selässäkin hieman poltteli ja kihelmöi. Lihaskipujako??

        Olen myös useamman kerran herännyt nukkumasta todella korkkiruuvimaisesta asennosta vasemman ylävatsanseudun ja oikean lapaluun alla sijaitsevan voimakkaan jomotuksen takia tosin jo vuosiakin sitten. Oireet eivät silloin kuitenkaan jatkuneet.
        En tiedä johtuvatko oireeni kehnoista nukkumistottumuksista vai mistä, mutta kaikkein enitenhän tässä häiritsee tämä epätieto ja se kun terveyspalvelun taso on vähän mitä on. Liian vähän lääkäreitä kun kaikesta leikataan.


      • Lisäystä....
        Mikä vikana? kirjoitti:

        Enpä osaa sanoa kun on senverran arvailua ja pompottelua noi lekurilla ravaamiset olleet.
        Minulla on alkanut hiljattain polttelemaan ja kuumottamaan lievästi vasemman ylävatsan seudulta, aivan ihon pinnasta. Myös pientä punotusta on alkanut alueella nyt viikonsisään näkymään ja pientä kuumettakin on ollut, muttei juuri muuta. Vatsani on myös ollut herkkä turpoamaan ja toimii milloin mitenkin. Joskus hyvin, joskus ummettaa, joskus vetää löysäksi jne.. Tähän olenkin jo tottunut vuosien saatossa, enkä koe sitä syynä oireisiini.

        Noustesssani sängystä ja koukistamalla samalla hieman vatsalihasta voi vasemmalla ylävatsan kihelmöivällä alueella tuntea kuin jokin suoli tai kupla kohta pamahtaisi.
        Tästä syystä en myöskään voi ainakaan toistaiseksi harrastaa itselleni niin rakasta liikuntaakaan kun tuntuu, että kihelmöivästä kohdasta pamahtavat sisuskalut pihalle, at any time, vaikka ehkä näin ei olisikaan.
        Nyt pyrinkin vain välttämään kaikkea turhaa pusaamista ja ottamaan rennosti, kunnes labratulokset saapuvat ja asia etenee yhtään.

        Oikealla selässä, lapaluun alapuolella taasen tuntunut lievä jomotus on jatkunut jo useamman viikon, ennen näitä ylävatsaoireita. Joskus selässäkin hieman poltteli ja kihelmöi. Lihaskipujako??

        Olen myös useamman kerran herännyt nukkumasta todella korkkiruuvimaisesta asennosta vasemman ylävatsanseudun ja oikean lapaluun alla sijaitsevan voimakkaan jomotuksen takia tosin jo vuosiakin sitten. Oireet eivät silloin kuitenkaan jatkuneet.
        En tiedä johtuvatko oireeni kehnoista nukkumistottumuksista vai mistä, mutta kaikkein enitenhän tässä häiritsee tämä epätieto ja se kun terveyspalvelun taso on vähän mitä on. Liian vähän lääkäreitä kun kaikesta leikataan.

        Pitäisi yrittää elää huipputerveellisesti niin ei tarvisi ehkä tännekään enää kirjoitella. Mutta tuntuu siltä vaikka miten eläisi niin aina sen kerran 10v. jokin vaiva hieman pysäyttää ja taas jatketaan taivalta, tavalla tai toisella.


      • A.E.T
        Lisäystä.... kirjoitti:

        Pitäisi yrittää elää huipputerveellisesti niin ei tarvisi ehkä tännekään enää kirjoitella. Mutta tuntuu siltä vaikka miten eläisi niin aina sen kerran 10v. jokin vaiva hieman pysäyttää ja taas jatketaan taivalta, tavalla tai toisella.

        Pitäisi tosiaan elää terveellisesti ja huolehtia itsestään,sillä ei sitä kukaan sun puolestasi tee. Itse olen liikkunut koko ikäni .Nyt on ollu sen verran kaikkee muuta
        huolehtimista toisten asioista, että liikunta on jäänyt aika vähiin , Itsellänikin olen huomannut sellaista ihokipua,ja sen vuoksi aloin etsimään, löytyykö muita ja löytyihän niitä. Käsissä ja jaloissa sitä ei ole mutta esim selkä ja hartipuolella ja lapaluiden välissä rapsutuksen seurauksena tuntuu sellanen pistävä kipu hetken aikaa ja sitten se asettuu. Muuten ei vaatteet aiheuta mitään kipua ei yöllä eikä päiväll, eikä näy mitään ulkoisesti. Omasta mielestäni tämä kipu voi johtua liikunnan puutteesta Jalat ja kädet saa liikuntaa joka päivä,mutta keskivartalo ei niinkään, kun on käynyt punttisalilla liian harvakseltaan. ainakin uskon niin.
        Muuten ajattelen lääkkeistä, että lääkkeet ja lääkefirmat on kopuksessa toistensa kanssa ja toinen toistaan ruokkii. En ole ikinä syönyt lääkkeitä turhaan, joten kun niitä otan, niin olen tosiaan KIPEÄ. lääkkeet aiheuttaa muutenkin niin paljon haitta- ja sivuoireita, ettei niitä kannata huvikseen popsia.


    • pelottaa

      mulla kaikki alkoi siitä kun oltiin työmatkalla maaliskuussa. hotellissa heräsin aamulla ja huomasin, että oikean käden sormet oli täysin tunnottomat. koko päivän yritin ravistella kättä ja puristaa nyrkkiin, muttei auttanut. seuraavana aamuna sama juttu.. kesti reilu viikon ja menin lääkäriin. siinä nyt sitten tehtiin tutkimuksia ja ENMG-kokeen jälkeen vahvistui epäilys MS:taudista. Piti kuitenkin odottaa pari päivää vkonloppu että voin soitella tuloksia. Sormet oli silloin jo osittain normaalit, enkä sitten soitellut, kun ajattelin että se oli ohimenvää.. Lääkäriltä tuli kirjallinen vastaus että kaikki ok, mutta suositellaan jatkotutkimuksia, eli pään magneettikuvausta. Käsi on nyt jo kokonaan niinkuin ennenkin, mutta nyt on viikon verran iho ollut tosi arka. Alkoi ensin pienellä alueella vasemmassa takareidessä ja levisi siitä koko vasempaan jalkaan. Meni pari päivää ja kipu oli oikeassakin jalassa. Sitten jalanpohjat. Kylmä lattia oli aivan hirveä! Oli pakko pitää villasukkia vaikka oli 20 lämmintä... Toissapäivänä kipu levisi selkään.. Ja kyse on tosiaan vain ihosta.. olen mitannut kuumeen, ei ole.. Pelottaa nyt se MS-tauti..

    • Sokerimyrkytyskö?

      Olen itse ihmetellyt kosketusarkuutta myös, tunne alkoi yläselästä jokin aika sitten. Tänä aamuna tuntui ensi kertaa kyljissä ja pallean kohdalla.

      Epäilen itse sokeria. Iho-oireisiin liittyy myös turvotusta joka puolella kehoa kasvoista jalkoihin. Takana 2 viikkoa runsasta sokerin (ei pelkän hiilihydraatin) syömistä.

      Toivotaan, että vaiva on näin helposti kontrolloitavissa. Kenties kannattaisi nyt testata, mitä tapahtuu, kun vähentää sokerin syöntiä, ehkäpä myös hiilihydraatteja.

      • Mummeli

        Joskus on ollut kasvoissa ja päässä toisella puolella ihoarkuutta ja kipua. nyt pari päivää nivusesta alaspäin jalassa ja varsinkin sisäreiden ja polvitaipeen iho tosi kipeä ja kosketusarka. Polvi myös kipeä. Mitään muutoksia ei näy. Kun lähden kävelemään niin tuntuu kuin pistely valuisi ja aiheuttaa tunnottomuuden tunteen. Ei kuitenkaan tunnoton. Labrat normaalit. Lääkäri arveli että jos kehittää ruusua.


      • BB
        Mummeli kirjoitti:

        Joskus on ollut kasvoissa ja päässä toisella puolella ihoarkuutta ja kipua. nyt pari päivää nivusesta alaspäin jalassa ja varsinkin sisäreiden ja polvitaipeen iho tosi kipeä ja kosketusarka. Polvi myös kipeä. Mitään muutoksia ei näy. Kun lähden kävelemään niin tuntuu kuin pistely valuisi ja aiheuttaa tunnottomuuden tunteen. Ei kuitenkaan tunnoton. Labrat normaalit. Lääkäri arveli että jos kehittää ruusua.

        Hurjan paljon samanlaisia oireita,kirvelyä iholla eri puolella kehoa, joskus myös ohimolla jo monen vuoden ajalta
        .Ja viimeisempänä vaivana kirvelevä kipu ja turvotus sekä kuumotus kämmenissä ja päkiöissä.Ja liikkeelle lähtö kovin kankeaa .
        Olen iho psoriaasia sairastanut parikymmentä vuotta,lievillä oireilla
        Nyt vihdoin sain lähetteen reumatologille kun työterveyslääkärin epäilys on nivelpsorista


    • Jj

      Niskan ja yläselän iho on todella kipea kun pintaa sivelee. Jonkin verran kipua on myös korvien alapuolelta alaleukaan. Lisäksi molempien poskien alaosaan ilmestyi tänään ihottumaa.
      Oon 19-v. Perusterve ja hyvä kuntoinen. Lihasjäykkyyttä ei tod.näk. Ole, koska ei venytettäessä tunnu lihaskipua..

    • lukija x

      Minäkin löysin tämän ketjun googlella, kun etsin selitystä oireisiini. Oikean takareiden iho on kipeä ja arka noin 10x20 cm alueelta. Oikeassa kantapäässä tuntuu myös välillä pientä kipuilua. Luulin ensin, että joku lihas on jumissa ja säteilee koko jalkaan, mutta ei tämä normaalia lihaskipua ole. Ennemmin jotain hermoperäistä? Toivottavasti ei ole alkavaa vyöruusua, kuten joillain aiemmilla tässä ketjussa... Olen kyllä viime viikkoina kärsinyt kovasta stressistä, joka on nyt ohi. Olisiko se laukaissut tämän... Outoa! No, täytyy seurailla tilannetta...

    • lukija x

      No niin, tänään puhkesi takareiteen ihottumaa, joka näyttää kovasti vyöruusulta, kun olen vertaillut sitä kuviin netissä. Aika pienellä alueella ihottumaa on, mutta se on melko kipeä. Toivottavasti ei leviä... Iho on nyt tullut araksi samasta kohdasta etureiden puolella, joten pelkään että kohta on näppylät siinäkin :(

    • kkh1

      Hei! ketju on vanha,
      mutta jos joku vielä etsii vastauksia, laitan oman "paranemiseni " tänne. Löysin usealta kirjoittajalta samoja oireita kuin mitä minulla oli n.15 vuotta sitten.

      Oireeni olivat mm. erittäin kipeät jalkapohjat (en edes kynnykselle voinut astua), terävän kipeät kosketusarat kohdat iholla, joskus pienemmät ja toisinaan laajemmat mm. navan ympärillä, kyynervarressa ja reisillä. Välillä lihaksissa oli krampin omaisia tuntemuksia, jotka vaihtoivat paikkaa. Lihakset eivät käytännössä rentoutuneet, vaan jatkoivat supistelua itsekseen. Lopulta olin niin kipeä jo monella muullakin tavalla, etten voinut nukkua ilman särkylääkettä. Stressiäkin oli, joten "korvien väliä" tarjottiin, sillä lääkärit eivät löytäneet mitään.

      Kävin lopulta vyöhyketerapeutilla, joka hoidon aikana sanoi, ettei ole koskaan nähnyt niin kipeitä jalkoja muilla kuin keliaakikoilla. Hämmästyin, mutta päätin ottaa asiasta selvää. Menin hakemaan apua lääkäriltä, mutta koska keliakia on niin harvinaista (??!!) ei minua suostuttu tutkimaan. Niin aloitin täysin itsekseni pitkän ja kivisen tien gluteenittomaan ruokavalioon, toiveena oli kivuton elämä.

      Vähitellen huomasin, ettei pelkkä gluteenin poisto auttanut, vaikka olo hiljalleen koheni. Siirryin täysin luontaisesti gluteenittomaan ruokavalioon. Niin alkoi oma paranemiseni. Jalkapohjat muuttuivat normaaliksi ja samalla parani moni muukin mystinen vaiva, kuten outo ahdistukseni. Oli kuin verho olisi vedetty silmien edestä pois.

      Keliaakikoksi minua ei kai voi sanoa, mutta jonkin sortin allergikoksi kylläkin. Tämä ei ole mikään ihmeparanemisen julistus, en sano että tämä minun tapaukseni on vastaus suoraan mihinkään. En kehota ketään ryhtymään päätäpahkaa viljattomalle ruokavaliolle, sillä jollekin muulle oireita voi aiheuttaa vaikka maito, liha, soija jne...Itse aloitin poistamalla kaikki allergiaa aiheuttavat ruuat, ja lisäsin vähitellen kokeilemalla niitä mitä kestin. Olin nimittäin todella kipeä. Rankan oireilun jälkeen olen ollut nämä vuodet myös jonkin sorttinen home- ja hiivaongelmainen. Mutta niitäkäänhän ei lääketiede tunne...

      Ainoa mitä haluan sanoa on, että kannattaa kuunnella itseään ja miettiä mistä lähtisi ongelmaa purkamaan. Ruokavalion muutokset ovat yksi mahdollinen tie, jos olo on aivan sietämätön. Ensin on todellakin suljettava pois oikeat sairaudet. Minutkin tutkittiin läpikotaisin, paitsi keliakia. Myöhemmin sitä ei voinut tutkia, sillä en suostunut enää kotimaisia viljoja takasin ottamaan.

      Nyt olen todellakin ollut 15 vuotta tällä ruokavaliolla, ja jos lipsahdan väärälle ruualle, oireet palaavat. Myös stressi pahentaa tilannetta. Myös muiden mainitsemat herpes ja ruusu kuulostavat järkeenkäyviltä mahdollisilta vahingon tekijöiltä. Liekö elämäntapa ja ruokavalio voivat vaikuttaa niihinkin oireisiin -ehkä näin on minullakin. Kukapa tietää...

      Tsemppiä, ja onnea oman kivuttoman tien etsintään!

    • kipeäihotäälläkin

      Vanha ketju, mutta minäkin avaudun. Samoja iho-oireita mitä täällä on kerrottu. Hassua kyllä, en ole tavannut ketään muuta aiemmin samalla vaivalla ja vähän tutut ja tuttu lääkäri suhtautuneet epäilevästi tähän, vaikka itse huomaan syy-yhteyden selvästi.

      Sukupuoliherpes-tartunta minullakin. Suurin osa kantaa virusta tietämättään, eli voi olla herpestä, vaikkei tiedä sitä itse. Lapsena tosin myös, jos olin tulossa kipeäksi, tuli "kipeä iho" oireena ennen kuumetta ja kuumeen aikana (silloin ei tietääkseni herpestä, ei ole huuliherpestäkään ikinä ollut) Mutta herpes-tartunnan myötä tulee muulloinkin välillä.

      Mikäli johtuisi herpeksestä ja jos on kovin pitkäaikaista ja tosi kipeää, niin suosittelen kokeilemaan estolääkitystä, eli syö koko ajan Asicloviriä. Reseptillä. Minulla estää ainakin varsinaisen herpeksen rakkulavaihdeen puhkeamisen, tosin enää ei tarvitse syödä.

      Itse en tarvitse sitä, koska arkuus ei yleensä haittaa liikaa ja herpes ei tule päälle enää niin herkästi. Ihoarkuus tulee ja menee, vaikka joskus takareidessä ihan vihloo.

      Ihoni on näköjään arka myös kemikaaleille ja joillekin lääkkeille. Reagoi juuri tuolla kosketusarkuudella nyt joihinkin lääkkeisiin, joita olen joutunut kokeilemaan ja esim. muovimattopäästöt tai 2000-luvulla rakennetuissa kerrostaloissa tai julkisissa rakennuksissa oleilu on tehnyt samankaltaista iho-oiretta ja punoistustakin... (eli kemikaalit). Miettikää asuin- ja työympäristönnekin!!

      Varmaan meitä on, joilla ehkä iho on alunperinkin arempi kuin toisilla ja sitten reagoidaan herkästi arkuudella eri juttuihin, kun joku laukaiseva tekijä tulee, oli se sitten herpes/vyöruusu, kemikaalit jne.

      Ja herpes tosiaan oireilee yleensä stressin/auringonvalon tms. yhteisvaikutuksella.

      • seäskeinennainen

        äskeisen kirjoittaja lisää: niin, ja naisena hormonitoiminta on vaikuttanut tuohon herpekseen, eli se voi puhjeta sykleissä kuukautiskierron mukaan tms. Tarkkailkaa sellaisia.


    • kädetön

      Onko kukaan kuullut auto-immuunista nokkosihottumasta??? millä siinä saisi ihon kivun pois?

      • liikaa kännissä

        paljon vihattu kortisoni (ja sen jJkset))


    • JohanMUL

      Minulla on ollut muutaman viikon ajan outoa polttelua reisissä ja käsivarsissa. Verikokeet otettu. Normaalit. Polttelua ei ole öisin eikä juurikaan kun olen liikkeessä. Paikallaan ollessa oireet alkavat. Onko kedllään tietoa mistä voisi olla kyse? Oletteko saaneet diagnoosia

      • viestin välittäjä

        Minun ukilla on kasvoja, silmäripsiä, huulia jne. kihelmöinyt noin 15 vuotta. Viime keväänä iski valtava polte kurkkuun ja koko suuhuun. Vähän ajan kuluttua tuli myös korvatulehdus ja eri puolille kehoa varsinkin, jaloissa käsissä ja ylävartalossa, sekä myös keuhkoissa ja ruuansulatuskanavassa alkoi tuntua outoa lämpöä, joka vaihtoi paikkaa ja on nyt muuttunut valtavaksi kivuksi. Samaan aikaan verenpaine heittelehtii holtittomasti ja sitä on seurattava päivittäin. Viimeisenä keinonaan terveyskeskus antoi rauhoittavaa. Sitten ukki meni lääkäriin, toisena hoito kokeiluna aloitettiin herpes lääkitys. Oireet ovatkin ukin mielestä vaihdelleet samalla tavalla kuin huuliherpes. Ukilla ei kipu myöskään tunnu yöllä eikä liikkeessä sillä silloin iho on aika ilmavassa tilassa. Lääkekuuri jatkuu vielä 10 vuorokautta mut jo nyt ukki uskaltaa suositella tästä keskustelemista oman lääkärin kanssa.


    • hermosärky

      no lekurtekee mikä tuntuu (ei välttämättä kivalt
      a

    • päänahka kipeä

      Minulla aina silloin tällöin kipeytyy päänahka pieneltä alueelta. Erittäin kosketusherkkä silloin. Mistä mahtaa olla kyse.
      Nyt on "palanut" hiukset pois näiltä kipeiltä aluelta???
      Mitä tämä voisi olla???

    • Jhka78

      Olen raskaana viikolla 33 ja parin viikon ajan vatsassa on ollut kohta, joka on kipeä. Iholla ei näy punoitusta, ihottumaa tms. näkyvää, mutta iho on kosketusherkkä - kuin se olisi palanut auringossa.
      Tänään kysyin neuvolassa asiasta ja oire on kuulemma tuttu ja varsin yleinen. Kyse on hermopinteestä. Minun tapauksessani kohtu on niin korkealla, että se painaa lihaksia ja hermoja. Kivun pitäisi hävitä kun raskaus lähenee loppua ja vauva laskeutuu alemmas.

    • Nainen-62

      Googlettamalla löysin mäkin tän vanhan ketjun. Mulla oireet on lähinnä takareisissä. Ollut nyt noin viikon. Aluksi siis alkoi reisien takaa, siirtyi pohkeisiin ja nilkkoihin ja nousi sieltä takaisin ylös. Tunne on samanlainen, kun eka auringonotto päivän jälkeen. Ihoa kuumottaa ja on kosketusarka. Mulla kanssa todettiin genitaaliherpes kuukausi sitten. Sain lääkityksen, mut vieläkin oireita on hiukan. Olenkin aatellu, että on se virus, joka jyllää siel iholla, ja hakee paikkaa mihkä asettuu lymyileen. Mutta on helpottavaa lukee, ettei tää johdu *korvienvälistä* vaan muillakin on samanlaisia/samantapaisia oireita.

    • Luulotautinenvaan

      Hei! Monella kirjoittajista nuo oireet voisivat viitata myös borrelioosiin, eli kannattaa miettiä onko kokenut punkin puremaa -vaikka vuosia tai vuosikymmeniä sitten. Punkki ei levitä belkkää borrelia -bakteeria, vaan myös mahd. babesiaa ja bartonellaa (vaikka näitä ei Suomessa tunnusteta, testata tai hoideta), jotka voivat myös aiheuttaa outoja lihasnykinöitä, ihontuntemuksia, kipua vaikka missä, kuten jalkapohjissa, päässä, pään pinnalla...Puutumiset myös hyvin tyypillisiä. Itseäni puri punkki viimeksi viime Elokuussa, johon söin kolmisen viikkoa antibioottia. Suomessa antibioottikuuri tehoaa aina, mutta borrelioosia sairastavien kertomuksia kun lukee, moni on lääkitty jopa välittömästi, ja silti kärsii oireista. Ulkomailla, kuten Saksassa, tämä myös tunnustetaan mahdolliseksi, ja sairautta hoidetaan. Bartonellaan ja babesiaan tehoaa myös erinäiset yrtit, joiden apua voi kokeilla, kuten Sida Acuta, Artemsiia Annua. Borreliaan voisin suositella kyllä Samentoa ja runsasta C -vitamiinin annostelua. Itse olen elämäni aikana joutunut niin monasti antibioottikuurille, että omien oireideni kohdalla mietin myös hiivasyndroomaa (joka ei tarkoita pekkää hiivaa, vaan muitakin sieniä, homeita etc.). Oireita ollut monenlaiset pään alueen kivut, kuten kipu aivan päälaella, otsalla, käsienkipeää tekevä puutuminen yöllä, ja nyt viimeisimpänä kipu vasemman jalan pinnalla säären alueella. Viimeisintä oiretta googlettamalla löysin tämän ketjun. Puoliso patistaa lääkärille ja mietin mennäkö vai eikö mennä. Arveluttaa myös se, viittaavatko oireet kuitenkin verenkierron ongelmiin, kun minulla lähes parikymmentä vuotta sitten ollut aivoveritulppa johon söin viitisentoista vuotta rotanmyrkkyä, mutta luovuin kun odotin esikoistani.

    • Herpes oireilee ihon

      Ihon kihelmöintiä ja nivelkipuja. Viime viikolla gynekologi bongasi herbeksen. Se on edelleen kipuvaiheessa alapäässä. Tartunta noin pari viikoa sitten. Sain antibioottikuurin 5 tablettia viisi päivää. Iho kihelmöi monesta kohtaa, takareisissä suurimmat tuntemukset. Herpeksestä lukemalla vaiva jää loppuiäksi, oireet saattavat pienetä. Myös nivelet ottavat tuosta herpeksestä "itseensä", ensin alkoi kämmenselkä kipuilla monta päivää ja nyt tilanne on siirtynyt oikeaan nilkkaan. Olisin jättänyt kyllä viimekerran tekemättä jos olisi ollut pienintäkään hajua, mikä oli senkin session "palkka" vaikka kondomi olikin käytössä...

    • sle

      Mulle tuli juuri tänään. Vasen puoli kasvoista kipeä, kosketusarka. En tiedä mitä on, on ollut joskus. Kylmän ja vedon-arka on.

    • ehkäms

      Moneskohan minä olen, joka myös tämän googlasi...? Minulla parin vuoden ajan yhtäkkiä kämmenselkä, pohje, reisi, kylki millon mikäkin lihas kipeytynyt tai ihon muuttunut yliherkäksi, viiltävää tai vihlovaa tunnetta kun siihen koskee. Ollut unteja tai päiän, sit paikka muuttunut ja välillä ollut pitkiä aikoja pois.

      Hakeuduin tutkimuksiin.... nämä on mm. MS-taudin ensi oireita... eli neurologisia, mikä selittää sen, ettet ole loukannut ko kohtaa ja ulospäin normaalin näköinen.

      Harmi kun kukaan ei ole kirjoittanut selviskö syy... tuskin kaikilla ainakaan MS voi kyseesä olla.

    • Jertsu12345

      Googlen kautta löyty samat vaivat eipysty nukkuun oikee kylki siis iho kosketus herkkä ja ala selkä saakelin kipee välillä ja tuntuu olo kuumeiselta vaikka Eioo kuumetta

    • Ukko-Gubbe

      Kauhiasti on ketjussa valituksia mutta en löytänyt vastauksia tai ratkaisuja. Selvisikö valittajien vaivojen syyt? Poistuiko vaivat vai kuoliko kirjoittajat yhtäkkiä?
      Olis kiva kuulla.
      Nimim. Vas. lavasta vas. eturintaan nahka kipee

    • ehkäms

      Monesti unohtaa mihin oli tullut kirjoitettua ja siten myös vastata myöhemmin. Voin itse yrittää muistaa, kun oma syyni selviää.

    • LapaluidenIho

      Hei! Onko kenelläkään kirvelevää, polttelevaa kipua esim. lapaluiden kohdalla tai korvalehtien iholla? Samanlaista kuin auringonpolttama iho, ettei kestä edes kunnolla vaatetta iholle laittaa.

      En pysty nojaamaan tuolin enkä edes pehmeän sohvan selkänojaan. Olen jo viikkoja istunut työpäivät toimistotuolilla ilman selkänojaa. Joskus iho on herkkä myös olkapäistä.

      Ongelma on nyt mennyt hankalaksi siksi, etten voi nukkua selälläni, enkä myöskään, kyljelläni, koska silloin herään aina vähän ajan kuluttua siihen, että korvalehtiini käy kipeää - vaikka on ihan pehmeä höyhentyyny. Se lie syynä, kun on kovat nuo korvalehtien rustot, vai mitkä lie ovatkaan nimeltään. Jotkut meistä ovat kovakorvia ja jotkut kumikorvia.

      Kun en ole pariin viikkoon kunnolla voinut nukkua selälläni, niin olen väkisin nukkunut kyljelläni ja viime yö oli tosi tuskainen korvalehtien kanssa. Aamulla näytin toista korvalehteä miehelleni, niin siihen oli tullut kunnon hiertymä - iho ihan rikki ja vereslihalla, kun olin varmaan unissani yrittänyt koko ajan vaihtaa pään asentoa, ettei tyyny osuisi korvalehteeen.

      Mistä nämä ihokivut voi johtua? Tuli jo mieleen vanhuksien makuuhaavat tuosta rikkoutuneesta korvalehden ihosta. En tosin nuku kuin noin 7-8 tunnin yöunia.

      • LeAnRa

        Minulla on juuri samanlainen kipu selän ihossa, lapaluiden välissä kuin pahasti auringonpolttamaa ja vähän lievemmin vyötärön kohdalta ylöspäin kyljet mukaan lukien. Tämä alkoi samalla kuin joku kuumetauti, influessaa arvelin, mutta en ole käynyt lääkärissä. Luulisin, että ihokipu on tämän jonkun virustaudin yksi oire. Sama vaiva on tuttu ennestään, esim. kun sairastin rajun 'aasialaisen' influenssan... taisi olla vuonna 1970. Silloin oli reisien iho pahin kipualue. Joku toinen kerta oli käsivarsien sisäpinnat, joskus vatsan iho. Liekö niin, että muun tartunnan yhteydessä aktivoituisi 'nukkuva' herpes (huuliherpes oli joskus nuorena) tai vesirokkovirus? Vyöruusua ei ole ollut. En muista tarkalleen, miten kauan tällainen vaiva on aina kestänyt, ehkä 2-4 viikkoa. Nyt on ollut vaikea nukkua juuri ihokivun takia, mutta Burana on auttanut.


      • Lapaluideniho

        Hyvä, että olet saanut apua Buranasta. Toivottavasti syy selviää tai jos ei, niin ainakin loppuisi vaiva. Minulla on toisen lapaluun kohdalta ihokipu (aivan kuin auringon polttama iho) vähentynyt paljon, mutta vasen ei.

        Toivottavasti löytyisi syy ja hoito mokomaan ihokipuun.


    • Kroonikko

      Sähköiskuja ja hyttysenpistoja iholla, arkuutta päänahassa. Erikoisin oli olkavarsien kipeä iho. Ihon pinta oli punainen, kosketusarka, kova ja lasimainen, se jopa kiilteli kuin siinä olisi ollut lasijuosteita. Vaiva kesti muutaman kuukauden. Nyt vuosienkaan päästä olkavarsien iho ei siedä yhtään aurinkoa. Vaiva on kroonisesta väsymysoireyhtymästä kärsiville yleinen.
      Hyvä että on tällaisia palstoja ihmisparan tukena, ystävien, sukulaisten mielestä tällaisia oireita on kaikilla tai sitten siskolla on joku varma diagnoosi. Lääkäreistä on kaikkein vähiten apua näissä kummajaisissa.

    • Tandelainen

      Ikivanha ketju, mutta pakko antaa vinkkiä, jos joku vielä googlettelee. Mulla oli toinen jalka nilkkaan asti kosketusarka, tuntu, ettei housuja voi pitää jalassa. Kipu jäi CST-terapeutin vastaanotolle. Syynä hermopinne. Lihakset kun saa auki, niin häviää säryt.

    • Jäätäväpolte_

      Minulla taas polttelee silloin tällöin persposkia, reisiä ja käsivarsia niin ettei pysty paitaa pukemaan eikä housujakaan. Esim kylmälle pöntölle istuminen tuottaa rajua kipua. Ei auta panadol, panacod tai burana. Jotain hermotulehdusta tms. En tiedä mikä laukaisee.

    • helläpäälaki

      Minulla on päänahka kosketus hellä ,keskellä päälakea ,pistelee ja kutittaa, jo monta kuukautta.niin kuin palanut..Hiuksia on lähtenyt paljon .Olen syönyt vitamiineja ja kokeilut eri hius vesiä ,ei auta.Myös turvetta. Onko kellään ollut samanlaisia oireita? Olisiko allerkiaa?

      • Anonyymi

        Monestti ollut kova paikallinen ihon pinnan tuntumaan paikallistunut kipu kallon takaosassa, melko alhaalla. Kevyt hipaisu sattuu , mutta toisaalta sormenpäillä itse hieroen saa kipua lievittymään! Itse epäilin nukkuneeni huonossa asennossa, josta olisi tullut. Nyt ollut kallon toisella puolen, n. 5 cm niskan rajasta ylöspäin muutaman neliösentin alueella. Monesti voinut alkaa myös päänsärkyyn liittyen. Nyt pelkkä kosketusarkuuskipu, joka siis pysynyt aivan samassa paikassa pari vrk. Poden kroonista lanneselän kipua (toisen puolen si-nivel - suoliluu - ristiluualueella) ,lihaskuntotestit täysin pistein, ei ylipainoa, Tules-kuntoutus yli 5 vuotta sitten, yli 100 jäsenkorjaajalla käyntiä (saa si-kivun käsittelyllä pois, mutta väärä asento palatuu yleensä seur. yönä - 1 vrk sisällä makuuasennossa). Epäilin ensin niska - kallonpohja -päänsärkyjäkin alaselkävaivasta johtuviksi, koska nykyään on aina vain hankalampi löytää lanneselälle kivutonta / kiristämätöntä nukkumisasentoa. Että nukun jotenkin huonossa asennossa, joka ilmeisestikin sitten kipeyttää milloin niskaa, kallonpohjaa, takaraivoa.. Kipulääkkeet eivät selkäkipuun auta. Päänsärky lähtee parhaiten Burana 400:lla, mutta refluksi- ym. närästysvaivojen(kin) vuoksi lääkäri suositellut vain Burana 200:sta (mutta huonompi teho..). Parhailaan siis ilman päänsärkyä oleva toispuolinen arkuus takaraivossa pienellä alueella jo 2. vrk putkeen, jollaisen syyksi itse usein epäillyt -siis selkävaivasta johtuen- huonoa / "väärää" makuuasentoa. Käytössä välillä 1 tyyny, 2 tyynyä.. ja vartalotyyny (tai ilman), jolla koettaa välillä saada lantion kivuttomammaksi. Ei oikein uskalla lääkäriin enää mennä valittamaan "päänahka"kipuja, , kun eivät meinanneet ensin uskoa kroonisen puoleista lanneselän kipuongelmaakaan. (Tosin Tules-fysiatrin lausunnossa selkeä maininta rakenteellisesta ongelmasta, jota ei varsinaisesti voi millään toimenpiteillä korjata). Selän magneetissa ei näy "juuri mitään", joskus ollut vähän välilevyn pullistumaa, välilevyn repeämää. Si-niveletkin "kuvatuilta osin" (? mitä sitten tarkoittanee) normaalit. Jäsenkorjaaja löytää joka kuukausi selkeän heiton alueelta ja kipu kyllä lähtee (mutta selkä ei vaan pysy oikeassa asennossa, joka tosin linjassa fysiatrin havainnoiman rakenteellisen ongelman kanssa si-alueella). Lisäksi elinikäinen jonkinasteinen kipulääkerajoitus yli 30 v. sitten puhjenneen umpparin /siitä vatsakalvontulehdus ja kiinnikkeitä suolistoon / yksi kiinnikeleikkauskin ollut ileus-tilojen takia. Harrastan hieman liikuntaa - kivuista huolimatta (tänä kesänä pyöräilyä 1000 km), yöunet heräilyin jatkuvasti n. 3-5 h alaselkäkivuista johtuen. Ei vaarallisia vaivoja, mutta voi todeta että olo on joka päivä vaihtelevan hankala ja jos jonkun yön kokonaisunisaldo lähentelee 6 tuntia, niin silloin voi tuntea kiitollisuutta jaksaa alkava päivä "normaalimmasti".


    • tinde444

      Pakko lisätä oma kokemus tänne, kun osa oireista sopii.

      Elikkäs sain about viikko sitten keltakumerokotuksen ja sen sivuoireina useille tulee kuumetta, niin myös minulle. Samalla vasen kantapää kipeytyi siten, että astuminen sille oli vaikeaa. Lämpö sahaa 36 - 39 asteen välillä, yöllä hikoiluttaa, hyvin sekava olo, päätä särkee ja alaselkään sattuu aamulla munuaisten kohdalle.

      Erikoisinta on kuitenkin ihon arkuus, mitä minulla ei ole koskaan ennen ollut. Suihkussa vesisuihku suorastaan sattuu. Lisäksi olen herkistynyt äänille, normaali ohi menevän bussin ääni tuntuu sietämättömälle.

      Noh, ehkä nämä tästä helpottaa ajan kanssa, kolmatta päivää kuumeessa.

      PS. 'Hauska' loppukaneetti, että eilen huomasin nenän ihon uloimman kerroksen lähtevän irti. Nenän iho tuntuu muutenkin kuivalta ja koppuraiselta, enkä todellakaan ole pessyt kasvoja nyt kuumeessa liikaa tai hinkannut nenääni millään (minulla ei siis flunssaa, yskää, tms. perusoiretta).

    • Hyödytön

      Borrelioosi, väärin tehty juurihoito, ei aurinkoa psoriaasi...

    • Nnn

      Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa näitä oireita.

    • Anonyymi

      Google toi tähän keskusteluun kun monet oireet täsmäsivät yllä kirjoitettuihin. Itsellä syynä oli kevään kunniaksi kukkiva vyöruusu..

    • Anonyymi

      Minulla jo pari vuotta ollut oikean rinnan ympärillä pisteleviä ja nipisteleviä kipuja iholla ja aivan ihon alla. Kaksi lääkäriä asiaa tutkinut painelemalla ja molemmat sanoneet hermostoperäiseksi ja määränneet Triptyl lääkettä kipuun.

      Joskus kipu on rinnan alapuolella jolloin se on yleensä pistelevää kuin joku nyppisi ihokarvoja ja joskus yläpuolella jolloin se saattaa tuntua polttelevalta ja kuumottavalta. Välillä kipu käy nännipihassa ja tuntuu sähköiseltä ja pistelevältä. Nännin alue saattaa olla myös joskus herkkä kylmälle.

      Yleensä kipu pahenee jos aluetta alkaa päivän aikana liikaa koskettelemaan ja hieromaan ja ihon alle alkaa muodostua 1-2 senttisiä soikeita alueita jotka ovat muuta kudosta kovempia. Ilmeisesti painelun ja hieronnan ärsytys saa kudokset ärtymään ja kovenemaan näistä paikoista.

      Vielä vuosi sitten kipua oli myös oikean kainalon ja kyljen alueella, mutta nyt se on siirtynyt vain rinnan ympärille.

      Mies 40v

      • Anonyymi

        MIES ...No mulla taitaa olla ehkä samaa tunetta. oikeestaan pari kollme päivää ollu Vasemman rinnan aiva lähellä noin sentin parin alueella niin arka paikka etei muuta kun hipaista nii kyllä koskee. kesällä kävin sydän operaatiossa. ja mitään muuta oiretta ei ole koko aikana ollut. aiva käsittämätön arkuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MIES ...No mulla taitaa olla ehkä samaa tunetta. oikeestaan pari kollme päivää ollu Vasemman rinnan aiva lähellä noin sentin parin alueella niin arka paikka etei muuta kun hipaista nii kyllä koskee. kesällä kävin sydän operaatiossa. ja mitään muuta oiretta ei ole koko aikana ollut. aiva käsittämätön arkuus.

        Tämä ketju onkin ollut monta vuotta, myös googletin =) mut vinkkejä tuli, täätltä löytyi mielestäni useamman taudin oireita
        ....etsien omaani


    • Anonyymi

      Sama juttu täällä.
      Ketju on vanha ja löytyi googlettamalla. Olisi kiva tietää, miten muilla menee. Onko kipuun saatu joku syy :)
      Itse epäilen allodyniaa.

    • Anonyymi

      https://www.kipukapina.fi/allodynia/

      Krooninen allodynia on yksi hermovauriokivulle eli neuropaattiselle kivulle tyypillinen oire.

      Allodynia saattaa esimerkiksi johtaa siihen, että jo vaatteen hipaisu tuntuu iholla tuskalliselta.

    • Anonyymi

      Voi olla. Minulla on parhaillaan oik olkapään takana kämmenen kokoinen alue, kuin tulessa. Mikään ei auta…

      • Anonyymi

        Mikä sinulla on tilanne tämän suhteen ?


    • Anonyymi

      Hyvä ketju ja monia vaihtoehtoja: borrelioosi, allodynia, vyöruusu, herpes, lihaskipu, hermopinne.
      Pitää tutkailla takareiden kosketusarkuus/kipu syyn löytämiseksi.
      Näitä lukiessa jo helpotti miettimistä, kun tajusi, että monilla muillakin samantyyppisiä oireita.
      Voimia kaikille !

    • Anonyymi

      Minulla erittäin voimakas vyöruusu vasemmassa kyljessä. Ihottuma koko kyljen kokoinen ja täynnä vesikelloja . Iho ihan kosketusarka. Olen käynyt lääkärissä ja sanoi että vyöruusu mutta tätä ennen oli minulla kaikki nuo oireet mitä tässä on mainittu. Nyt rakas koirani lähti taivaan kotiin ja hups silloin kivuista puhkesi tuo vyöruusu. On niin kova tressi ja ikävä.
      Mulla on ollut monta kertaa huuliherpes ja lapsena vesirokko ja lääkäri sanoi että ne säilyy ikuisesti veressä ja puhkeaa voimakkaasta ttessistä vyöruusuksi. Olen menossa ihotautilääkärille sillä oikea kylki karmean näköinen. Nyt syönAclovir lääkitystä viikon.
      Tämä kiinnosti koska noita neurologisia kipuja oli ollut vuoden päivät kuten kanssa kirjoittajilla. Ja nyt koiran kuolema laukaisi herpeksen vyö ruusuksu ja se on mahtava lääkäri sanoi ettei ole koskaan nähnyt noin suurta vyöruusu. Miten mulla oli kaikki nuo oireet vuoden verran. Iho kipu kuumotus tunnottomuus ja pistely jaloissa jne. Kunnes laukesi vyöruusu ttessistä. No katsotaan mitä ihotautilääkäri sanoo.
      Minulla oli myös jalkojen puuttumista jne ja tutkittiin neuropatiaa neulapistelyllä.
      Nyt toivon tuon vyöruusu lääkkeen auttavan. Iho on kuin olisi heitetty tulikuuma vesi kylkeen ja tullut pahat palohaavat. Syön myös kortisoonia ettei tulisi voimakkaista lääkkeistä allergiaa. Olen myös kotimaiselle viljalle allerginen.
      Kyllä nämä kaikki viittaa herpeksen ja vesirokko on sairastettu lapsena ja se jää elimistöön. Reakoi tressiin ja voi kuulemma sairastaa vyöruusu vaikka ei ole rakkuloita ja punoitusta.
      Apua tuska suru ja kipu nyt kamalat.
      Onneksi löysin tämän sivun. Tesmppiä kaikille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1649
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1599
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1465
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1266
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1138
    Aihe