Johnson 20--> 30hp

maukka

Johnson 20hp -88 moottori on kuulemma sama kuin 25 jaa 30 hp siis miten saan omastani lisää potkua irti? Ei meinaa oikein riittää kuorman kanssa.

50

34226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittää

      kaasuttimen jälkeen olevan kuristuslevyn poistaminen.

      Ei tule 30 hepoa mutta paranee.

      • Maukka

        Kiitän täytyy varmaan ehtoolla ruveta hommiin.


      • maukka

        En varmaan tee koneelle muuta, mut olis kiva tietää mitä muita eroja näillä koneilla on??


      • Mike
        maukka kirjoitti:

        En varmaan tee koneelle muuta, mut olis kiva tietää mitä muita eroja näillä koneilla on??

        Olen kuulunut että vaihtavat kaasutimen ennen tulee lisävoima, mutta olenkin kuulunut että joskus ei "moukattu" kakskympinen kestää... jos on eroja voit tarkistaa ja selaa tästä sivusta: http://www.dougrussell.com


      • kalajaska
        maukka kirjoitti:

        En varmaan tee koneelle muuta, mut olis kiva tietää mitä muita eroja näillä koneilla on??

        Moi


        Mulla oli erona ainakin seuraavat..

        kaasuttimen runko erilainen 30hp uusi (teho mitattu akselilta) 35hp vanha (teho mitattu moottorista suoraan)

        katsele kuvia täältä... ja selvitä oma varaosanumerosi..

        http://www.evinrude.com/en-US/Accessories/Engine.Diagrams.htm


        Toinen ero oli sellanen banaanin muotonen muovipalikka joka avaa kaasua sytkäennakon mukaan...


        Tsekkaa kuva töltä sivulta...
        http://www.vetouistelu.com/bbs/keskustelut1/display_message.asp?mid=38431&iRC=0&pts=

        T jaska


      • Ykä
        maukka kirjoitti:

        En varmaan tee koneelle muuta, mut olis kiva tietää mitä muita eroja näillä koneilla on??

        Muutin aikoinani -92 20GT:n, joka oli jo uutena yhtenevä tehdas 25:n kanssa, hommaamalla koneeseen 30hv kaasarin ja vanhan 35hv myllyn imukannen, eli sen palikan jossa kaasari on kiinni. Tämän jäkeen ei magneeton kaasuläppää avaava levyke yletä avamaan oikea-aikaisesti kaasuläppää joten vahdoin myös sen levykkeen. Hankaluuksia tuli työssä imukannen alta tulevan paluuletkun yhdistämisessä systeemiin, koska vanhassa 35hv koneessa letkuliitin oli paljon paksumpi, eli jouduin tekemään sovituksen. Toinen mielikuvitusta vaatinut paikka oli rikastin solenoidipaketin (sähkökäynnisteinen kone) kiinnitys, joka on kolmekymppisessä järjestetty eri lailla. Paikka kuitenkin löytyi.
        En tunne eroa 3- ja 2-kymppisen käsikäynnisteisen koneen ryypyn rakenteessa, voi olla että sitä ei ole.
        Tehoa tuli sen verran lisää, että nopeus nousi noin 2kn. Se oli minulle tarpeen koska kone ei alkuperäisenä oiken jaksanut nostaa tarvittavaa kuormaa liukuun. Muunnoksen jälkeen jaksoi. Kokeilin myös alkuperäisen 13" nousuisen potkurin sijasta 15", joka on kolmekymppisen vakihuiska, mutta suorituskyky laski, joten tyydyin alkuperäiseen.
        Pelkkä imukannen aukon avartaminen kaasarin takaosan aukkoa vastaavaksi muuttaa koneen 25hv.
        Jos tekee pelkästään tämän muutoksen on syytä tarkkailla koneen tulppia, sillä seos laihtuu jonkin verran ilmavirran nopeuden noustessa kaasarin kurkussa. Seos VOI mennä liian laihaksi, joka näkyy tulppien värissä, ne jäävät valkoisiksi, kun niiden tulisi olla kahvin ruskeat. Jos seos jää laihaksi on kaasarin kohokammion sisältä löytyvä kiinteä pääsuutin vaihdettava vastaamaan 25hv koneen pääsuutinta. Tämän on ilmeisesti syytä tehdä suosiolla, jottei ilmene Miken mainitsemia kestoongelmia. Toinen ongemien syy voi olla, että viritys tehdään vanhaan huonokuntoiseen koneeseen ja kone menee sitten virityksen jälkeen ylikierroksille, jolloin ikä voi lyhetä radikaalisti, jopa minuutteihin.... OMC on tehnyt tätä 521cm3 konetta niin monena versiona, että on syytä katsella huolella kun muuntaa konetta joksikin toiseksi variaatioksi.

        Kun itse ryhdyin puuhaan alle vuoden ikäisen koneen kanssa, en saanut tukea Telvalta, josta olin myllyn hankkinut, mutta kyllä Flippermarketista, jolla oli tuolloin OMC:n myynti.
        Jos lähdet muokkaamaan konetta 30hv, niin noin vanhaan ei kannata uutta kaasaria hankkia, se on löydettävä jostain käytetystä koneesta, esm. purkamoilta.


      • Maukka
        Ykä kirjoitti:

        Muutin aikoinani -92 20GT:n, joka oli jo uutena yhtenevä tehdas 25:n kanssa, hommaamalla koneeseen 30hv kaasarin ja vanhan 35hv myllyn imukannen, eli sen palikan jossa kaasari on kiinni. Tämän jäkeen ei magneeton kaasuläppää avaava levyke yletä avamaan oikea-aikaisesti kaasuläppää joten vahdoin myös sen levykkeen. Hankaluuksia tuli työssä imukannen alta tulevan paluuletkun yhdistämisessä systeemiin, koska vanhassa 35hv koneessa letkuliitin oli paljon paksumpi, eli jouduin tekemään sovituksen. Toinen mielikuvitusta vaatinut paikka oli rikastin solenoidipaketin (sähkökäynnisteinen kone) kiinnitys, joka on kolmekymppisessä järjestetty eri lailla. Paikka kuitenkin löytyi.
        En tunne eroa 3- ja 2-kymppisen käsikäynnisteisen koneen ryypyn rakenteessa, voi olla että sitä ei ole.
        Tehoa tuli sen verran lisää, että nopeus nousi noin 2kn. Se oli minulle tarpeen koska kone ei alkuperäisenä oiken jaksanut nostaa tarvittavaa kuormaa liukuun. Muunnoksen jälkeen jaksoi. Kokeilin myös alkuperäisen 13" nousuisen potkurin sijasta 15", joka on kolmekymppisen vakihuiska, mutta suorituskyky laski, joten tyydyin alkuperäiseen.
        Pelkkä imukannen aukon avartaminen kaasarin takaosan aukkoa vastaavaksi muuttaa koneen 25hv.
        Jos tekee pelkästään tämän muutoksen on syytä tarkkailla koneen tulppia, sillä seos laihtuu jonkin verran ilmavirran nopeuden noustessa kaasarin kurkussa. Seos VOI mennä liian laihaksi, joka näkyy tulppien värissä, ne jäävät valkoisiksi, kun niiden tulisi olla kahvin ruskeat. Jos seos jää laihaksi on kaasarin kohokammion sisältä löytyvä kiinteä pääsuutin vaihdettava vastaamaan 25hv koneen pääsuutinta. Tämän on ilmeisesti syytä tehdä suosiolla, jottei ilmene Miken mainitsemia kestoongelmia. Toinen ongemien syy voi olla, että viritys tehdään vanhaan huonokuntoiseen koneeseen ja kone menee sitten virityksen jälkeen ylikierroksille, jolloin ikä voi lyhetä radikaalisti, jopa minuutteihin.... OMC on tehnyt tätä 521cm3 konetta niin monena versiona, että on syytä katsella huolella kun muuntaa konetta joksikin toiseksi variaatioksi.

        Kun itse ryhdyin puuhaan alle vuoden ikäisen koneen kanssa, en saanut tukea Telvalta, josta olin myllyn hankkinut, mutta kyllä Flippermarketista, jolla oli tuolloin OMC:n myynti.
        Jos lähdet muokkaamaan konetta 30hv, niin noin vanhaan ei kannata uutta kaasaria hankkia, se on löydettävä jostain käytetystä koneesta, esm. purkamoilta.

        Kiitos tiedoista, täytynee seurata tulppia ja katsella miten bensa palaa.


      • aöaöa
        Ykä kirjoitti:

        Muutin aikoinani -92 20GT:n, joka oli jo uutena yhtenevä tehdas 25:n kanssa, hommaamalla koneeseen 30hv kaasarin ja vanhan 35hv myllyn imukannen, eli sen palikan jossa kaasari on kiinni. Tämän jäkeen ei magneeton kaasuläppää avaava levyke yletä avamaan oikea-aikaisesti kaasuläppää joten vahdoin myös sen levykkeen. Hankaluuksia tuli työssä imukannen alta tulevan paluuletkun yhdistämisessä systeemiin, koska vanhassa 35hv koneessa letkuliitin oli paljon paksumpi, eli jouduin tekemään sovituksen. Toinen mielikuvitusta vaatinut paikka oli rikastin solenoidipaketin (sähkökäynnisteinen kone) kiinnitys, joka on kolmekymppisessä järjestetty eri lailla. Paikka kuitenkin löytyi.
        En tunne eroa 3- ja 2-kymppisen käsikäynnisteisen koneen ryypyn rakenteessa, voi olla että sitä ei ole.
        Tehoa tuli sen verran lisää, että nopeus nousi noin 2kn. Se oli minulle tarpeen koska kone ei alkuperäisenä oiken jaksanut nostaa tarvittavaa kuormaa liukuun. Muunnoksen jälkeen jaksoi. Kokeilin myös alkuperäisen 13" nousuisen potkurin sijasta 15", joka on kolmekymppisen vakihuiska, mutta suorituskyky laski, joten tyydyin alkuperäiseen.
        Pelkkä imukannen aukon avartaminen kaasarin takaosan aukkoa vastaavaksi muuttaa koneen 25hv.
        Jos tekee pelkästään tämän muutoksen on syytä tarkkailla koneen tulppia, sillä seos laihtuu jonkin verran ilmavirran nopeuden noustessa kaasarin kurkussa. Seos VOI mennä liian laihaksi, joka näkyy tulppien värissä, ne jäävät valkoisiksi, kun niiden tulisi olla kahvin ruskeat. Jos seos jää laihaksi on kaasarin kohokammion sisältä löytyvä kiinteä pääsuutin vaihdettava vastaamaan 25hv koneen pääsuutinta. Tämän on ilmeisesti syytä tehdä suosiolla, jottei ilmene Miken mainitsemia kestoongelmia. Toinen ongemien syy voi olla, että viritys tehdään vanhaan huonokuntoiseen koneeseen ja kone menee sitten virityksen jälkeen ylikierroksille, jolloin ikä voi lyhetä radikaalisti, jopa minuutteihin.... OMC on tehnyt tätä 521cm3 konetta niin monena versiona, että on syytä katsella huolella kun muuntaa konetta joksikin toiseksi variaatioksi.

        Kun itse ryhdyin puuhaan alle vuoden ikäisen koneen kanssa, en saanut tukea Telvalta, josta olin myllyn hankkinut, mutta kyllä Flippermarketista, jolla oli tuolloin OMC:n myynti.
        Jos lähdet muokkaamaan konetta 30hv, niin noin vanhaan ei kannata uutta kaasaria hankkia, se on löydettävä jostain käytetystä koneesta, esm. purkamoilta.

        Poistin kuristimen johnsson 20 -86 kaasarin eestä ja tuli tehoja lisää, mutta tyhjäkäynnillä kone pätkii tasaisesti ja niinku yskii että meinaa sammua, saman tekee pienellä kaasulla ja vaihde päällä.Pitäisiköhän koittaa vaihtaa pääsuutinta siihen 25 vai mitä olis tehtävissä?


      • Pitäs tehdä

        ***"Usein riittää kaasuttimen jälkeen olevan kuristuslevyn poistaminen. Ei tule 30 hepoa mutta paranee."***

        Yllä oleva kommentti aiheutti tässä kysymyksen, että kun ei ole tullut 80-luvun kakskymppistä Johnsonia kurkittua kaasarin läpi, niin onkos tuo homma suht helppo tehdä? Onnistuuko normaalijärkiseltä venerannassa, kun ottaa lenkkiavaimet mukaan?

        Sais olla hiukan lisää tehoa, kun 4 isohkolla henkilöllä alkaa olla liuku vähän syvää...


      • Julle of Paipiss
        Mike kirjoitti:

        Olen kuulunut että vaihtavat kaasutimen ennen tulee lisävoima, mutta olenkin kuulunut että joskus ei "moukattu" kakskympinen kestää... jos on eroja voit tarkistaa ja selaa tästä sivusta: http://www.dougrussell.com

        Jo olen wiilannut OMCn ja hyvin toimii ja kulkee riittävästi niin että muut 20 hp. koneet jää selvästi. Ennen kuin rupeatte wiilaamaan kannatta tasapainotta kaikki liikkuvat osat koska ovat tehtaalta tullessaan aivan päin p...(henco en Mechico you know). Myöskin kiertokangen alapään voiteluun kannatta kiinnittää huomiota. Kannattaako no ei taatusti mikäli arvoi rahallisesti mutta muuten ehdottomasti, sama sääntö pätee tähän koneeseen kuten kaikkiin muihinkin, pitää edetä systemaattisesti ja voi varautua siihen että projektiin menee monta vuotta koska työ pitää tehdä paremmin kuin tehtaalla ja tehdas ei ole tehnyt konetta päivässä. Lopputulos yli 10 solmua vauhtia lisää mutta saatte kyllä itse selvittää mitä pitää tehdä tai maksaa minulle kehitystyöstä.


      • Saa nähdä miten lähtee
        Julle of Paipiss kirjoitti:

        Jo olen wiilannut OMCn ja hyvin toimii ja kulkee riittävästi niin että muut 20 hp. koneet jää selvästi. Ennen kuin rupeatte wiilaamaan kannatta tasapainotta kaikki liikkuvat osat koska ovat tehtaalta tullessaan aivan päin p...(henco en Mechico you know). Myöskin kiertokangen alapään voiteluun kannatta kiinnittää huomiota. Kannattaako no ei taatusti mikäli arvoi rahallisesti mutta muuten ehdottomasti, sama sääntö pätee tähän koneeseen kuten kaikkiin muihinkin, pitää edetä systemaattisesti ja voi varautua siihen että projektiin menee monta vuotta koska työ pitää tehdä paremmin kuin tehtaalla ja tehdas ei ole tehnyt konetta päivässä. Lopputulos yli 10 solmua vauhtia lisää mutta saatte kyllä itse selvittää mitä pitää tehdä tai maksaa minulle kehitystyöstä.

        Ite kans ajattelin ottaa tuollaisen koneen työn alle. Ajattelin ensitöikseni purkaa koko koneen talven aikana hissunkissun ja kattella koneen kanavia, koska tuskin 70-80 luvulla on tehty kovin hyvää valujälkeä. Minulta löytyy myös 35 heppasen raato, josta saan varmasti myös hyviä osia projektiini. Löytyy myös 70 heppasen evarin kaasarit...katsotaan saadaanko sopimaan. Minua lähinnä kiinnostaa tuo kiertokangen alapään voitelu, että miten se olisi hyvä toteuttaa mistä mainitsit? Yleensähän näistä koneista tuntuu nuo laakerit pettävän, mitä on kuullut muiden juttuja.


    • Vesku

      Olen kuullut huhuja, että kyseinen kone olisi 25hp. Onko näin?

      • Ykä

        Takuuseen en mene juuri tuosta vuosimallista, mutta erittäin suurella todennäköisyydellä kone on todella 25hv. OMC:n 20GT (Johnson) ja XP (Evinrude) versiot olivat 25hv koneita joissa 20 esiintyi vain merkinnöissä. Koneet myös haukkasivat kakkua tehoonsa nähden ihan riittävästi, eli 12,5-13l/h. Vahva huhu väittää, että jokin pieni osa koneista oli varustettu jopa 30:n kaasarilla ja poikkesi tuosta koneesta vain imukannen porauksen verran. Imukansi taas oli työstettävissä kaasarin kurkun takaosan mittoihin jolloin myllystä tuli suoraan 30hv.


      • Mulla oli
        Ykä kirjoitti:

        Takuuseen en mene juuri tuosta vuosimallista, mutta erittäin suurella todennäköisyydellä kone on todella 25hv. OMC:n 20GT (Johnson) ja XP (Evinrude) versiot olivat 25hv koneita joissa 20 esiintyi vain merkinnöissä. Koneet myös haukkasivat kakkua tehoonsa nähden ihan riittävästi, eli 12,5-13l/h. Vahva huhu väittää, että jokin pieni osa koneista oli varustettu jopa 30:n kaasarilla ja poikkesi tuosta koneesta vain imukannen porauksen verran. Imukansi taas oli työstettävissä kaasarin kurkun takaosan mittoihin jolloin myllystä tuli suoraan 30hv.

        Uutena ostettu -87 mallin 20hv evari. Siinä oli muistaakseni 32 millinen kaasarin kurkku, iso reikäinen se oli. Mutta imukannessa oli pikkurillin mentävä reikä. Hyvin toimi ja oli jämäkän tuntuinen peli. Siinä oli ryyppy semmoinen nupista vedettävä suihkutuspumppu. Ja öljyä se otti bensan mukaan erillisestä säiliöstä 1 prosentin verran.

        Toisena kesänä tietysti avasin sen imukannen reiän 32 milliin. Ja kun paikoillaan seisoen sitten väänsin kerralla kaasun auki, vieläkin tuntuu vähän huljakkeelta takapuolen paikkeilta, kun moottori kiljaisi siltä seisomalta täydet kierrokset ja koko vene potkaisi ilmaan. Vene oli 3,8 metrinen yamariini.

        Oli kyllä hurja peli. Kun se pakkautui herkästi ylikierroksille, ostin 17 tuuman potkurin, ja sitten mentiin. 50 hv Yamahat oli jäämässä tyynellä jälkikäteen.

        Se Yamariini kulki kantapäillään. taputti koko ajan vuoronperään kummallakin kantapäällään, niinkuin kilpavene,vaikka pohjan muoto oli lähinnä purtilo siinä veneessä. ja perän takana oli ilmassa semmoinen veneen paksuinen sumupilvi, jonka takaa sitten erottui kapea peräaallon vana.

        Oi niitä aikoja. Kumpa vielä saisi semmoisen moottorin. Mutta paremman veneen. Jouduin myymään sen rahapulassa.

        Luulen, että siitä löytyi mainitsemasi 30 hevosvoimaa, ja oli tosi hyvä vetää uistinta, vaikka kuinka pitkään. Suutinta en kylläkään vaihtanut, mutta normaali tulpat tuhoutuivat kesän aikana.


      • Vesku
        Mulla oli kirjoitti:

        Uutena ostettu -87 mallin 20hv evari. Siinä oli muistaakseni 32 millinen kaasarin kurkku, iso reikäinen se oli. Mutta imukannessa oli pikkurillin mentävä reikä. Hyvin toimi ja oli jämäkän tuntuinen peli. Siinä oli ryyppy semmoinen nupista vedettävä suihkutuspumppu. Ja öljyä se otti bensan mukaan erillisestä säiliöstä 1 prosentin verran.

        Toisena kesänä tietysti avasin sen imukannen reiän 32 milliin. Ja kun paikoillaan seisoen sitten väänsin kerralla kaasun auki, vieläkin tuntuu vähän huljakkeelta takapuolen paikkeilta, kun moottori kiljaisi siltä seisomalta täydet kierrokset ja koko vene potkaisi ilmaan. Vene oli 3,8 metrinen yamariini.

        Oli kyllä hurja peli. Kun se pakkautui herkästi ylikierroksille, ostin 17 tuuman potkurin, ja sitten mentiin. 50 hv Yamahat oli jäämässä tyynellä jälkikäteen.

        Se Yamariini kulki kantapäillään. taputti koko ajan vuoronperään kummallakin kantapäällään, niinkuin kilpavene,vaikka pohjan muoto oli lähinnä purtilo siinä veneessä. ja perän takana oli ilmassa semmoinen veneen paksuinen sumupilvi, jonka takaa sitten erottui kapea peräaallon vana.

        Oi niitä aikoja. Kumpa vielä saisi semmoisen moottorin. Mutta paremman veneen. Jouduin myymään sen rahapulassa.

        Luulen, että siitä löytyi mainitsemasi 30 hevosvoimaa, ja oli tosi hyvä vetää uistinta, vaikka kuinka pitkään. Suutinta en kylläkään vaihtanut, mutta normaali tulpat tuhoutuivat kesän aikana.

        Kiitti, hyvin kone vie paro 470:istä, eiku lisää hanaa.
        Kone pätki hieman viime kesänä tyhmäkäynnillä, joten ostin siihen pintapurkaustulpat suosituksen mukaan (kärjettömät,NGK BUHW-2) ja käy hemmetin hyvin!!


      • maukka
        Mulla oli kirjoitti:

        Uutena ostettu -87 mallin 20hv evari. Siinä oli muistaakseni 32 millinen kaasarin kurkku, iso reikäinen se oli. Mutta imukannessa oli pikkurillin mentävä reikä. Hyvin toimi ja oli jämäkän tuntuinen peli. Siinä oli ryyppy semmoinen nupista vedettävä suihkutuspumppu. Ja öljyä se otti bensan mukaan erillisestä säiliöstä 1 prosentin verran.

        Toisena kesänä tietysti avasin sen imukannen reiän 32 milliin. Ja kun paikoillaan seisoen sitten väänsin kerralla kaasun auki, vieläkin tuntuu vähän huljakkeelta takapuolen paikkeilta, kun moottori kiljaisi siltä seisomalta täydet kierrokset ja koko vene potkaisi ilmaan. Vene oli 3,8 metrinen yamariini.

        Oli kyllä hurja peli. Kun se pakkautui herkästi ylikierroksille, ostin 17 tuuman potkurin, ja sitten mentiin. 50 hv Yamahat oli jäämässä tyynellä jälkikäteen.

        Se Yamariini kulki kantapäillään. taputti koko ajan vuoronperään kummallakin kantapäällään, niinkuin kilpavene,vaikka pohjan muoto oli lähinnä purtilo siinä veneessä. ja perän takana oli ilmassa semmoinen veneen paksuinen sumupilvi, jonka takaa sitten erottui kapea peräaallon vana.

        Oi niitä aikoja. Kumpa vielä saisi semmoisen moottorin. Mutta paremman veneen. Jouduin myymään sen rahapulassa.

        Luulen, että siitä löytyi mainitsemasi 30 hevosvoimaa, ja oli tosi hyvä vetää uistinta, vaikka kuinka pitkään. Suutinta en kylläkään vaihtanut, mutta normaali tulpat tuhoutuivat kesän aikana.

        Kaasarin kurkku oli tosiaan 32mm ja se oli kuristettu 19mm kaasarin jälkeen, joten reikähä sit viikonloppuna kasvoi 32mm. vielä en ole kerennyt testaamaan miten kävi.


      • Nimetön
        maukka kirjoitti:

        Kaasarin kurkku oli tosiaan 32mm ja se oli kuristettu 19mm kaasarin jälkeen, joten reikähä sit viikonloppuna kasvoi 32mm. vielä en ole kerennyt testaamaan miten kävi.

        Olen noita 3 kpl katsonut läpi, jokaisessa erilaiset kaasarit, löytyi 25 mm, 32 mm ja 38 mm (vm 84 lyhytrikinen käsikäynnisteinen 20 hv).
        Kaikista olen poistanut kuristukset kaasarin jälkeen. Lisäksi pakosarjoissa on eroja.
        Huomasin myös että 50 hv 2-sylinterisen omc:n 43 mm kaasarit on tehty samaan runkoon kuin 20-30 hv koneen- en ole kokeillut tuollaista 521 OMC:hen.
        Benkku


      • Kevyt vene
        maukka kirjoitti:

        Kaasarin kurkku oli tosiaan 32mm ja se oli kuristettu 19mm kaasarin jälkeen, joten reikähä sit viikonloppuna kasvoi 32mm. vielä en ole kerennyt testaamaan miten kävi.

        Ja vakio 13 tuuman potkuri, moottori menee helposti 7000 kierrokselle.
        Joten varmista hyvät öljyt, tai vaihda karheampi potkuri.

        Minä mittasin kierrosluvun moottorisahan mittarilla.

        Se oli kätevä vekotin. Kiersin sähköjohdon toisen tulpanjohdon ympärille, ja vedin johdon kopan saumasta pulpetille. Sitten vain johdon pää sen sahan kiekkamittarin anturipään lähelle, ja sehän näytti hyvin kierrosluvun.

        En tiedä, vieläkö saa niitä mittareita.Luulisin kylläkin.


      • Ykä
        Nimetön kirjoitti:

        Olen noita 3 kpl katsonut läpi, jokaisessa erilaiset kaasarit, löytyi 25 mm, 32 mm ja 38 mm (vm 84 lyhytrikinen käsikäynnisteinen 20 hv).
        Kaikista olen poistanut kuristukset kaasarin jälkeen. Lisäksi pakosarjoissa on eroja.
        Huomasin myös että 50 hv 2-sylinterisen omc:n 43 mm kaasarit on tehty samaan runkoon kuin 20-30 hv koneen- en ole kokeillut tuollaista 521 OMC:hen.
        Benkku

        Joo, muistan sinun joskus maininneen jollain foorumilla tuosta huomiostasi jo aiemminkin. Mulla ei ole tällä hetkellä kyseisen koneen mitään versiota, mutta jotenkin tulee mieleen, että olisi herkkua kokeilla kuinka 521cm3 kone toimisi 43mm kaasarilla. Jos tuo kaasari on samassa rungossa, niin tarkoittaako se, että myös imukannen aukko olisi mahdollista avartaa tuohon mitaan?
        No, voi siinä tulla tietysti muitakin modifikaatiohankaluuksia kuten kaasuläpän avaus/sytkän synkka. Onhan tietysti myös mahdollista, että läppäsysteemi ei läpäise enää riittävästi ilmaa jotta tuosta 43mm läpimitasta olisi apua. Jotenkin kuitenkin kutkuttaisi joskus kokeilla. Voisi syntyä markkinoiden kovin "20".


      • Benqqu
        Ykä kirjoitti:

        Joo, muistan sinun joskus maininneen jollain foorumilla tuosta huomiostasi jo aiemminkin. Mulla ei ole tällä hetkellä kyseisen koneen mitään versiota, mutta jotenkin tulee mieleen, että olisi herkkua kokeilla kuinka 521cm3 kone toimisi 43mm kaasarilla. Jos tuo kaasari on samassa rungossa, niin tarkoittaako se, että myös imukannen aukko olisi mahdollista avartaa tuohon mitaan?
        No, voi siinä tulla tietysti muitakin modifikaatiohankaluuksia kuten kaasuläpän avaus/sytkän synkka. Onhan tietysti myös mahdollista, että läppäsysteemi ei läpäise enää riittävästi ilmaa jotta tuosta 43mm läpimitasta olisi apua. Jotenkin kuitenkin kutkuttaisi joskus kokeilla. Voisi syntyä markkinoiden kovin "20".

        Ostin ihan piruuttani 17" nousulla olevan OMC SST teräsrusetin tuohon 20-kymppiseen koneeseen, tarkoitus olis laittaa sun busteriin ärhäkkä 20-hv kone. Ylimääräinen sylinterikansi ja imukansi mulla jo löytyy, pari 38 millistä kaasaria (40 hv koneesta) ja sitten 50:sen 43 milliset. Boyesenin reedit tietty ja läppien rajoittimet 1,5 milliä avattuna. Kaasarit on muuten rungoltaan identtiset mutta noissa 2-sylinteristen rungoissa bensaletkun liitäntä tulee sivusta - ei mahdu sähköstartti paikalleen.
        Jos jaksais askarrlleaa rakentais kokonaan uuden imukannen kahdelle kaasarille.
        Noi on mielenkiintoisia projekteja mutta aikaa on niin vähän...


      • Benqqu
        Ykä kirjoitti:

        Joo, muistan sinun joskus maininneen jollain foorumilla tuosta huomiostasi jo aiemminkin. Mulla ei ole tällä hetkellä kyseisen koneen mitään versiota, mutta jotenkin tulee mieleen, että olisi herkkua kokeilla kuinka 521cm3 kone toimisi 43mm kaasarilla. Jos tuo kaasari on samassa rungossa, niin tarkoittaako se, että myös imukannen aukko olisi mahdollista avartaa tuohon mitaan?
        No, voi siinä tulla tietysti muitakin modifikaatiohankaluuksia kuten kaasuläpän avaus/sytkän synkka. Onhan tietysti myös mahdollista, että läppäsysteemi ei läpäise enää riittävästi ilmaa jotta tuosta 43mm läpimitasta olisi apua. Jotenkin kuitenkin kutkuttaisi joskus kokeilla. Voisi syntyä markkinoiden kovin "20".

        Noi kaasarit on samalla pulttijaolla eli 43 mm avartaminen (imukannen) onnistuu.
        Kaasuvivustoksi sopii suoraan 20 hv kaasarista otettu vivusto, sytklevynä pitäisi varmaan olla 30 hv koneen levy....


      • Se kahden kaasarin
        Benqqu kirjoitti:

        Ostin ihan piruuttani 17" nousulla olevan OMC SST teräsrusetin tuohon 20-kymppiseen koneeseen, tarkoitus olis laittaa sun busteriin ärhäkkä 20-hv kone. Ylimääräinen sylinterikansi ja imukansi mulla jo löytyy, pari 38 millistä kaasaria (40 hv koneesta) ja sitten 50:sen 43 milliset. Boyesenin reedit tietty ja läppien rajoittimet 1,5 milliä avattuna. Kaasarit on muuten rungoltaan identtiset mutta noissa 2-sylinteristen rungoissa bensaletkun liitäntä tulee sivusta - ei mahdu sähköstartti paikalleen.
        Jos jaksais askarrlleaa rakentais kokonaan uuden imukannen kahdelle kaasarille.
        Noi on mielenkiintoisia projekteja mutta aikaa on niin vähän...

        Imukansi. Mulla on ns.koristevaluhiekkaa ja valumahdollisuus alumiinille.

        Kun mulla ei ole tarvittavia osia, joista saisi mitat pikkutarkasti mallineeseen, sinä suunnittelisit siitä piirustukset parinkympin tarkkuudella, ottaen huomioon valualumiinin supistumisen. Alumiinihan supistuu hiekkamuotissa valettuna, lämpötilasta riippuen n. 2-3%. Voisin tehdä kokeen, jolla supistuman mitat varmistuu, ja sen mukaan laitetaan kittiä mallin muotoihin.

        Minä voisin tehdä sitten muottilaatikon ja tositarkasti kopioivasta hiekasta muotin. Ja valetaan se. Lähetän sitten sinulle kannen "hoonattavaksi". Sen mallikannen muutos ei ole hankala homma.
        Jos sinä tarkastat, kuinka lähelle toisiaan ne kaasarit sopivat. Ehkä läppäakselin päät vastakkain.

        Siitähän se alkaisi rakentua. "raidetanko" kaasareiden välille, tai sorvataan läpille yhteinen akseli, niin ei tule turhaa rakoa niiden välille.
        läppiä avaava kaari ei aiheuta mitään ongelmia.

        Minä asun tällä hetkellä Nokialla, ja oon kovasti kiinnostunu semmoisen moottorin rakentamisesta vikkelämmäksi. Onhan tässä ensitalvikin aikaa semmoinen versio rakentaa ja jopa aiemminkin.

        Kerrohan mielipiteesi ja missäpäin sinä oot oleskellut?


      • Benqqu
        Se kahden kaasarin kirjoitti:

        Imukansi. Mulla on ns.koristevaluhiekkaa ja valumahdollisuus alumiinille.

        Kun mulla ei ole tarvittavia osia, joista saisi mitat pikkutarkasti mallineeseen, sinä suunnittelisit siitä piirustukset parinkympin tarkkuudella, ottaen huomioon valualumiinin supistumisen. Alumiinihan supistuu hiekkamuotissa valettuna, lämpötilasta riippuen n. 2-3%. Voisin tehdä kokeen, jolla supistuman mitat varmistuu, ja sen mukaan laitetaan kittiä mallin muotoihin.

        Minä voisin tehdä sitten muottilaatikon ja tositarkasti kopioivasta hiekasta muotin. Ja valetaan se. Lähetän sitten sinulle kannen "hoonattavaksi". Sen mallikannen muutos ei ole hankala homma.
        Jos sinä tarkastat, kuinka lähelle toisiaan ne kaasarit sopivat. Ehkä läppäakselin päät vastakkain.

        Siitähän se alkaisi rakentua. "raidetanko" kaasareiden välille, tai sorvataan läpille yhteinen akseli, niin ei tule turhaa rakoa niiden välille.
        läppiä avaava kaari ei aiheuta mitään ongelmia.

        Minä asun tällä hetkellä Nokialla, ja oon kovasti kiinnostunu semmoisen moottorin rakentamisesta vikkelämmäksi. Onhan tässä ensitalvikin aikaa semmoinen versio rakentaa ja jopa aiemminkin.

        Kerrohan mielipiteesi ja missäpäin sinä oot oleskellut?

        Asun itse Siuntiossa , verstas mulla on Tammisaaressa. Katson nuo osat läpi viikonloppuna, voin samalla katsoa käytettävän tilan.
        Nuo pari ylimääräistä 38 mm kaasaria mitkä mulla on voisi käyttää mallina vivustoa suunnitellessa. Mulla pitäisi löytyä purettuna myös 40 hv koneen imukansi kahdelle kaasarille- eli saisi koneen puolen 20 imukannesta kastottua malli, ja kaasarin puolen 40 hv koneen imukannesta...
        Palataan asiaan.
        Benkku


      • Imukannen muutos
        Benqqu kirjoitti:

        Asun itse Siuntiossa , verstas mulla on Tammisaaressa. Katson nuo osat läpi viikonloppuna, voin samalla katsoa käytettävän tilan.
        Nuo pari ylimääräistä 38 mm kaasaria mitkä mulla on voisi käyttää mallina vivustoa suunnitellessa. Mulla pitäisi löytyä purettuna myös 40 hv koneen imukansi kahdelle kaasarille- eli saisi koneen puolen 20 imukannesta kastottua malli, ja kaasarin puolen 40 hv koneen imukannesta...
        Palataan asiaan.
        Benkku

        Kunhan suunnitelma valmistuu koko rakenteen osalta, niin valetaan uusi kansi, ettei se entinen ja käyttökelpoinen tuhoudu.

        Jos kahden kaasuttimen läppien akselit yhdistetään, niin kaasuttimien välistähän saadaan työntövipu nousemaan sytytyksen ajoituslevyn reunaan, jolla kaasun säätö tapahtuu. Jos tämä onnistuu, ei tarvita muunlaisia yhdystankoja kaasareiden välille.

        Luultavasti on mahdollista rakentaa muovikitistä siihen imukanteen petaus kahdelle vierekkäiselle kaasuttimelle ja tukitaan alkuperäinen kurkun reikä ja merkitään pulttien paikat.

        Valun jälkeen vain jyrsitään uudet imureiät auki ja samalla voidaan paikoittaa ne tarkasti kohdalleen.
        Tasopinnat tulevat valussa aika hyvin tasaiseksi, jos valu ei ole kovin paksu, niinkuin tässä tapauksessa ei ole, ja oikaisuhionta on vähäistä tiivistepinnoilla.

        Tehoahan saattaa löytyä 40 hv helposti tämän muutoksen avulla, niin olisiko syytä keventää vauhtipyörää, että kierokankien laakerit kestäisi paremmin, tai sitten pitäisi keksiä kaasun avaamisen hidastaja, ettei vain kerralla räjäytetä täysiä kierroksia.

        Ne harjamännäthän luultavsti kestää mitä tahansa, ja peräkin on aika lujatekoinen.

        Mulla on ns.keramiikka uuni, josta lähtee löylyä jotain 1150 astetta mittarin mukaan, niin siinä sopisi sulamaan isommankin osan valuaineet.

        Grafiittiupokas on vain litran vetoinen, mutta se voi riittääkin sen kannen valamiseen. Ja voinhan tarpeen mukaan tehhä vaikka rautaputkesta isomman.

        Otahan tästä osoite talteen, lähetä joskus sitten siihen omasi, niin helpompi suoraan vaihtaa juttua. [email protected]


      • Käy edelleen
        maukka kirjoitti:

        Kaasarin kurkku oli tosiaan 32mm ja se oli kuristettu 19mm kaasarin jälkeen, joten reikähä sit viikonloppuna kasvoi 32mm. vielä en ole kerennyt testaamaan miten kävi.

        Se kurkun aukaisuhan ei vaikuta käyntiin lähtöön ja tyhjäkäyntiin ollenkaan huonontavasti. Mutta vääntöä löytyy, kun annat hanaa.

        Joudut luultavasti ostamaan karkeamman potkurin. Hyvää kesää:)


      • cabana
        Nimetön kirjoitti:

        Olen noita 3 kpl katsonut läpi, jokaisessa erilaiset kaasarit, löytyi 25 mm, 32 mm ja 38 mm (vm 84 lyhytrikinen käsikäynnisteinen 20 hv).
        Kaikista olen poistanut kuristukset kaasarin jälkeen. Lisäksi pakosarjoissa on eroja.
        Huomasin myös että 50 hv 2-sylinterisen omc:n 43 mm kaasarit on tehty samaan runkoon kuin 20-30 hv koneen- en ole kokeillut tuollaista 521 OMC:hen.
        Benkku

        Onkohan tuo pakosarja mitattavissa ja millainen pitäisi olla jos pyritään noin 30hv tehoon?
        Kaasarina olisi 35hv mallin kaasari ja imukappaleen aukko on nyt 32mm joka vastaa alkuperäisen kaasarin imuaukkoa.
        Mikä olisi oikea tulppa käyttää?


      • Tulpaksi
        cabana kirjoitti:

        Onkohan tuo pakosarja mitattavissa ja millainen pitäisi olla jos pyritään noin 30hv tehoon?
        Kaasarina olisi 35hv mallin kaasari ja imukappaleen aukko on nyt 32mm joka vastaa alkuperäisen kaasarin imuaukkoa.
        Mikä olisi oikea tulppa käyttää?

        Ne "kärjettömät". Semmoiset joissa on pelkkä pyöreä rengas keskielekrodin ympärillä. En muista niiden nimeä.
        Kun tavalliset championin tulpat tuhoutuivat yhdessä kesässä vaihtokuntoon, nämä "kärjettömät" eivät olleet tietääksenkään. Ja todella hyvin toimi. Niissä äkkiä näyttää siltä, kuin olisi liian suuri kärkiväli, mutta ei haitannu mitään.

        Panin korvakuulolta merkille, että täyden kaasun kierrokset olivat jotenkin räyhäkkäämmät, eli poltti paremmin ja tyhjäkäynti oli tasaista ja siistiä pitkilläkin uistelumatkoilla.


      • Edellinen.
        cabana kirjoitti:

        Onkohan tuo pakosarja mitattavissa ja millainen pitäisi olla jos pyritään noin 30hv tehoon?
        Kaasarina olisi 35hv mallin kaasari ja imukappaleen aukko on nyt 32mm joka vastaa alkuperäisen kaasarin imuaukkoa.
        Mikä olisi oikea tulppa käyttää?

        Kun minä aukaisin kurkun 32 milliin -87 Evarista, en muuttanu pakosarjaa mitenkään ja kyllä lähettiin,sano.

        Olen kuullut, että kun otetaan enemmän kierroksia, silloin pitäisi virityspilliä lyhentää, mutta luulen, ettei tässä tapauksessa kannata.

        Kierroslukuhan on pidettävä potkurilla tehtaan suosituksen mukaan 5800. Mulla kyllä kiersi reippaasti yli 6000 kierrosta. Moottorisahan kiekkamittari on hyvä siinä hommassa. Kiertää vain johtoa toisen tulpanjohdon ympärille muutaman kierroksen ja vetää johdon kopan saumasta ohjauspaikalle ja siinä se sahan mittarin anturi lähelle johdon päätä. Se näyttää muistaakseni sadan kiekan tarkkuudella.


      • cabana
        Tulpaksi kirjoitti:

        Ne "kärjettömät". Semmoiset joissa on pelkkä pyöreä rengas keskielekrodin ympärillä. En muista niiden nimeä.
        Kun tavalliset championin tulpat tuhoutuivat yhdessä kesässä vaihtokuntoon, nämä "kärjettömät" eivät olleet tietääksenkään. Ja todella hyvin toimi. Niissä äkkiä näyttää siltä, kuin olisi liian suuri kärkiväli, mutta ei haitannu mitään.

        Panin korvakuulolta merkille, että täyden kaasun kierrokset olivat jotenkin räyhäkkäämmät, eli poltti paremmin ja tyhjäkäynti oli tasaista ja siistiä pitkilläkin uistelumatkoilla.

        Arvelinkin, että tulpat menee vaihtoon. Tyhjäkäynnin parantuminen ei haittaa, sillä 2 pyttyinen Evari tapaa normaalisti käydä vähän rynkyttämällä vakiona.
        Potkuriasiaa täytyy alkaa tutkailemaan ja katselemaan jos jostakin hyvän käytetyn saisi....
        Kiitoksia vinkeistä.


      • Benqqu
        cabana kirjoitti:

        Onkohan tuo pakosarja mitattavissa ja millainen pitäisi olla jos pyritään noin 30hv tehoon?
        Kaasarina olisi 35hv mallin kaasari ja imukappaleen aukko on nyt 32mm joka vastaa alkuperäisen kaasarin imuaukkoa.
        Mikä olisi oikea tulppa käyttää?

        Pakosarjassa surin havaittava ero on yläosassa olevat ohivuotoreijät- ovat 20 hv koneessa suuremmat/niitä on useampi!!. Itse vedin noita umpeen chemical metallilla- en ole avannut ja katsonut onko pysynyt.
        Tulppina minulla on NGK BUHW-2 kärjettömät tulpat - samat tulpat jo kolmatta kesää.
        Kierroslukumittarista sellaista että laitoin Equsin dieselmittarin ja liimasin magneetit vauhtipyörään, eihän ne siellä pysyneet. Huomasin kuitenkin että mittari toimii ilman noita magneetteja, eli vaan anturi muutaman millin päähän vauhtipyörästä.


      • Jokke
        Vesku kirjoitti:

        Kiitti, hyvin kone vie paro 470:istä, eiku lisää hanaa.
        Kone pätki hieman viime kesänä tyhmäkäynnillä, joten ostin siihen pintapurkaustulpat suosituksen mukaan (kärjettömät,NGK BUHW-2) ja käy hemmetin hyvin!!

        Mitä muuta tarvitsee koneelle tehdä, jos kairaa sen imuaukon isommaksi? Tulpat? Potkuri? Kuinka suuri hyöty?


      • Toneman
        Benqqu kirjoitti:

        Pakosarjassa surin havaittava ero on yläosassa olevat ohivuotoreijät- ovat 20 hv koneessa suuremmat/niitä on useampi!!. Itse vedin noita umpeen chemical metallilla- en ole avannut ja katsonut onko pysynyt.
        Tulppina minulla on NGK BUHW-2 kärjettömät tulpat - samat tulpat jo kolmatta kesää.
        Kierroslukumittarista sellaista että laitoin Equsin dieselmittarin ja liimasin magneetit vauhtipyörään, eihän ne siellä pysyneet. Huomasin kuitenkin että mittari toimii ilman noita magneetteja, eli vaan anturi muutaman millin päähän vauhtipyörästä.

        En ole vielä avannut perää ja aloittanut em. reikien tukkimista. Ajatuksissa on ollut koneen avaaminen ja tasapainottaminen.
        Mikäli jollakin on lisäkokemuksia nyt vuosien jälkeen, niin olisin kiitollinen kaikista vinkeistä OMC moottorin trimmauksesta niin, että se tulisi kestämään käytössä.
        Ottaisin myös vastaan esityksiä jyrkempinousuisesta teräspotkurista ko. moottoriin.

        Email: [email protected]


      • tehhoo
        Käy edelleen kirjoitti:

        Se kurkun aukaisuhan ei vaikuta käyntiin lähtöön ja tyhjäkäyntiin ollenkaan huonontavasti. Mutta vääntöä löytyy, kun annat hanaa.

        Joudut luultavasti ostamaan karkeamman potkurin. Hyvää kesää:)

        Multa löytyis 30hv Johnssonin kaasutin, ketä viri viri homma kiinnostaa. Ei muuta kun bolt on ja hanaa...


      • XP:n virittäjä
        Benqqu kirjoitti:

        Pakosarjassa surin havaittava ero on yläosassa olevat ohivuotoreijät- ovat 20 hv koneessa suuremmat/niitä on useampi!!. Itse vedin noita umpeen chemical metallilla- en ole avannut ja katsonut onko pysynyt.
        Tulppina minulla on NGK BUHW-2 kärjettömät tulpat - samat tulpat jo kolmatta kesää.
        Kierroslukumittarista sellaista että laitoin Equsin dieselmittarin ja liimasin magneetit vauhtipyörään, eihän ne siellä pysyneet. Huomasin kuitenkin että mittari toimii ilman noita magneetteja, eli vaan anturi muutaman millin päähän vauhtipyörästä.

        onko se tulppa samanlainen, kun merkun "thundebolt" tulppa, eli pinnaltaan tasainen, jossa kehä ja keskielektrodi on vaan erotettu eristimellä?
        Toinen juttu, antaako se tulppa enemmän tehoa koneeseen, kuten olen itse huomannut autossa tekevän?


      • HALOO...
        XP:n virittäjä kirjoitti:

        onko se tulppa samanlainen, kun merkun "thundebolt" tulppa, eli pinnaltaan tasainen, jossa kehä ja keskielektrodi on vaan erotettu eristimellä?
        Toinen juttu, antaako se tulppa enemmän tehoa koneeseen, kuten olen itse huomannut autossa tekevän?

        sitten, että toi kysyjä tulee vielä yli kahden vuoden jälkeen kattoon, olisko joku vastannut sen kyssäriin?


      • vitura
        HALOO... kirjoitti:

        sitten, että toi kysyjä tulee vielä yli kahden vuoden jälkeen kattoon, olisko joku vastannut sen kyssäriin?

        miksi hitossa kyselet tollasta, kun itekkin täällä "vuosien jälkeen" ruikutat joutavaa p**kaa??
        Älä puutu nyt tähän kun et mistään mitään näy tietävän!!!

        Edelleenkin, kun tämä juttu tuntuu monia yhä kiinnostavan, sama kyssäri on vieläkin voimassa.


      • taas...
        vitura kirjoitti:

        miksi hitossa kyselet tollasta, kun itekkin täällä "vuosien jälkeen" ruikutat joutavaa p**kaa??
        Älä puutu nyt tähän kun et mistään mitään näy tietävän!!!

        Edelleenkin, kun tämä juttu tuntuu monia yhä kiinnostavan, sama kyssäri on vieläkin voimassa.

        no tää kyssäri nousi ylös toisen ääliön takia... siis toinen ääliö, joka ei osannut katsoa kysymyksen päiväystä vaan vastas kuukkelista löytämäänsä ketjuun. Huvittaa vaan, kun joku vastaa pari kolme vuotta sitten esitettyyn kyssäriin. Tai huvittais, mutta kun ei huvita. Tällanen vaan sotkee koko ketjua


      • ??
        taas... kirjoitti:

        no tää kyssäri nousi ylös toisen ääliön takia... siis toinen ääliö, joka ei osannut katsoa kysymyksen päiväystä vaan vastas kuukkelista löytämäänsä ketjuun. Huvittaa vaan, kun joku vastaa pari kolme vuotta sitten esitettyyn kyssäriin. Tai huvittais, mutta kun ei huvita. Tällanen vaan sotkee koko ketjua

        kyllähän ne päiväykset on tiedossa. Kukahan nyt taaskin sotkee ja mitä häh?
        Kuten jo toivotin, painu nyt vittuun täältä, kun et osaa muutakun sotkea kaiken!!


      • viripalle
        tehhoo kirjoitti:

        Multa löytyis 30hv Johnssonin kaasutin, ketä viri viri homma kiinnostaa. Ei muuta kun bolt on ja hanaa...

        Olen kiinnostunut kaasuttimesta. Ottaisitko yhteyttä: [email protected].
        Laita myös kuvatuksia ja jos löytyy muuta osaa, niin ilmoita. Kiitos jo etukäteen!


    • kokkolajonsson

      Otin kuristimen pois 20 jonssonistavm 95.laitoin vielä chyslerin 55 kaasarin paikoilleen..kyllä viheltää.isompaa potkuria varmaan tarvis.tai voi olla että käsi käyttöselle jo piisaa😊

      • HIENOOJUTTUA

        MIllainen vene sulla on, ja paljonko on nopeus?

        Miten chyslerin kaasuttimen istuttaminen sujui, vaatiko väliadapterin, ja miten iso kurkkuinen se on.


    • 00000000000000000000000

      "Mopopojat" jälleen virittelee lelujaan !!

      • ahaaaaaaaaaaaaaaaa

        Sinä ootkin niitä miehiä,jotka ei saa ees lyijykynäänsä "viritettyä", saatikka sitten muuta järkevää, kuten KUSPÄISYYDESTÄ irti pääsyä.


    • OMCJohnson

      OMC:n 20GT (Johnson) on sama kuin 30 hp.

    • Reiska58

      Olen ymmärtänyt että koneessa on noin 25 heppaa mutta isompaa siitä ei saa kuin lohkoa vaihtamalla koska 30 ja 35 hv koneissa on isommat ylösvirtaus kanavat on itselä tuollainen ja hyvin toimii terhi 415 lasikuitupaatin perässä

    • Mitätehdäskks

      Meidän evinrude 20hv 1986 kulki ennen yksi päällä jopa 25solmua ja nyt enää 15s?? Mikäköhän vika... Tuntuu kuin vääntö olisi unohtunut jonnekin.

      4 hlö päällä kulkee 9solmua ennen kulki 18solmua. Tietääkö joku että mikä voi aiheuttaa tehon menetyksen eli me huomattiin tehojen pikkuhiljaa laskevan vuodesta 2010 :( karstoitus onkelma tms?

      • SEkone

        Piristyy aivan taatusti- mutta vaatii VAIN tietäjän toimenpiteet -kun käyttäjät ovat olleet aivan täysiä -katiskotkin niin limaisia, etteivät itekkään niitä kehtaaq nostaa,- ja moottoritkin yhtä huoltamattomia ! !

        REPIKÄÄ SIITÄ !


      • Anonyymi

        Mulla on 1983 Evinrude 35hp kiinni 4.2m pulpettiveneessä jossa suositeltu koneteho 16hp

        Eli sama kone kuin uudempi 30hp

        Menee yksin 130kg kuskin alla 59kmh, mutta ei uskalla kääntyä kuin hyvin hyvin loivasti. Eli yli 50hp ei voi laittaa.

        Onko täällä ketään kuka tietäisi paljon koneen sytytysennakko tulisi olla ja miten se tulee tarkastaa. Lampun saan lainaan kyllä.

        Paljonko tulpan kärkiväli pitäisi ohjeen mukaan olla?

        Kasasin moottorin kahdesta rikkinäisestä. Ja kovemmin kuormattuna sirisee. Tulee mieleen nakutus ja haluan tarkastaa asian ettei hajoa.

        PS. Vene nousee plaaniin 480kg kuormalla.


    • Ketl

      20 XP Evari ja kaasarin takapään ja imulaipan läpi 24 mm, potkuri 10x15 onkohan enemmän pitkua kuin kakskymppiä. Tehtaan jäljiltä näyttää tuo imukannen reikä.

      • TaatustiANTAA

        Lisää tehoa, kun suurennat sen imukannen reiän kurkun kokoiseksi. Ota se irti ja siististi viilaat, älä jätä teräviä särmiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      380
      3820
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1881
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1424
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1295
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      961
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      920
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      890
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe