Kipeä kives

syöpääkö?

Minulla on ollut vasen kives jo useamman kuukauden ajan ajoittain kipeä. Välillä saattaa särkeä melkein viikon ajan yhtä mittaa, mutta yleensä on muutamienkin viikkojen taukoa, jolloin tuntuu aivan normaalilta. Oikea kives ei ole ollut kovinkaan arka, silloin kun vasen on ollut kipeä.

Pahiten pelottaa, jos kyseessä olisi kivessyöpä, sillä en usko, että kyseessä on mikään muu tauti, eikä ne niin paljon pelotakkaan. Kun olen tunnustellut vasenta kivestä olen löytänyt kiveksen pinnalta siemenjohtimen vierestä ehkä millimetrin halkaisijaltaan olevan pienen patin. Oikeasta kiveksestä en ole tälläistä pattia huomannut.

Olen kuitenkin lukenut netistä kivessyövän oireita, mutta ne eivät tunnu täsmäävän minuun (onneksi).

Oireita (wikipediasta):
Kivessyövän yleisin ensioire on toisen kiveksen koon suureneminen. Usein siihen liittyy myös veren tulo ejakuloinnin yhteydessä. Kivessyöpä ei yleensä aiheuta kipua.

Itselläni on siis kummatkin kivekset saman kokoisia, verta ei tule ja kivuliaskin on.

Lisää oireita:
Tunnustelussa sairas kives tuntuu kiinteämmältä tai kovalta.

Tämäkään ei kuitenkaan täsmää sillä kummatkin kivekset tuntuvat yhtä kiinteiltä ja kovilta.

Olen 18-vuotias ja mietinkin, että saattaisiko kyseessä olla vain kiveksen kasvua tai jotain muuta luonnollista kipua? Lääkäriin ei oikein kehtaa mennä, koska on jotenkin aika arkaluontoisen tuntuinen ongelma. Koulussakin terveydenhoitaja on nainen. Nytten kives on ollut normaalin tuntuinen jo runsaan viikon ajan.

132

116407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mats.

      Ei ole mitään kivessyöpää. Suonikohjuja saattaa kasvattaa kiveksiin.. Itselläni oli kovia kiveskipuja ajoittain.. vasemmassa kiveksessä. Päällisin puolin ei ilmennyt mitään.

      Tai ilmeni kun lääkäri tarkemmin katto. Suonikohju "pussit" näkyy lievänä "turvotuksena" kun tarkemmin katsoo.

      Saattaa vaikuttaa lasten tuotantoon mutta hoidettavissa oleva juttu. Ääritapauksen "lapsettomuus" siis...

      Itse kives ei tarvi hoitoa kun ääritapauksissa jolloin suonikohjut voidaan leikata.

      • Mats

        oli siis 28


      • eetukaari

        ite oon 13v ja kivekestä tuli äskö iha vitu vähä verta, ja vähän kuollutta ihoo siinä myös. voi olla myös murrosiän merkkejä..


      • Anonyymi
        eetukaari kirjoitti:

        ite oon 13v ja kivekestä tuli äskö iha vitu vähä verta, ja vähän kuollutta ihoo siinä myös. voi olla myös murrosiän merkkejä..

        Juu itselläkin 12 vuotiaasta 13 asti oli kuukausittain kiveskipuja mutta verta ei tullut


    • toimintaa

      Varaa nyt ihmeessä terveyskeskuksesta aika ja kun puhelimitse varaat, voit pyytää mies lääkärin ja sanoa asian minkä takia mielummin mies lääkäri. Ensin pois suljetaan verikokein mm. eri mahdollisia sairauksia mm. syöpäarvoja ym sairauksia.

      Mielummin itse ainakin varaisin ihan lääkärille ajan , ettei sitten turhaan joudu miettiä jos ei mitään sitten olekkaan. Varmasti kumminkin lääkäri voi hoitaa tämmöisen kives asian paremmin kuin että täällä jokainen antaa ties minkäkinlaista kommenttia jokalähtöön.

    • kokenut

      Oireet samat mitä itsellänikin oli, ja löytyi pippurinkokoinen kasvain kiveksen ulkopinnasta. Siis kannattaa tutkituttaa asia lekurissa.Toivotaan parasta.

    • syöpääkö?

      Nytten on ollut reilut 2 viikkoa kivekset aivan normaalin tuntuiset ja vasemman kiveksen pattikin on kutistunut puoleen entisestä. Pitänee tarkkailla vielä jonkin aikaa, mutta itse luulisin että kyseessä varmaan oli jonkinlaista turvotusta tai rasvapatti(?). Jos alkaa uudestaan särkemään niin täytyy mennä lääkäriin. Aika outo tapaus kuitenkin...

      • Kohtalontoveri

        Sinulla ei lähes varmasti ole syöpää. Esim. jo se että patti on pienentynyt on selvä merkki. Syöpäkasvain ei pienene itsestään vaan suurenee koko ajan.

        Minulla on itselläni samoja oireita. Kivespussissa on monta pehmeää pattia, jotka olen käynyt tutkituttamassa ja ne olivat jotain vesirakkuloita, joita on kuulemma aika harvoin kiveksissä. Vaarattomia.


      • toinenkohtalonmerkki
        Kohtalontoveri kirjoitti:

        Sinulla ei lähes varmasti ole syöpää. Esim. jo se että patti on pienentynyt on selvä merkki. Syöpäkasvain ei pienene itsestään vaan suurenee koko ajan.

        Minulla on itselläni samoja oireita. Kivespussissa on monta pehmeää pattia, jotka olen käynyt tutkituttamassa ja ne olivat jotain vesirakkuloita, joita on kuulemma aika harvoin kiveksissä. Vaarattomia.

        mul on ollut myös vasen kives kipee....mut oon 15 v jote se voi olla normaalia :/


      • damn123331
        toinenkohtalonmerkki kirjoitti:

        mul on ollut myös vasen kives kipee....mut oon 15 v jote se voi olla normaalia :/

        perkele sama juttu tässä ja en uskalla kertoo kenellekkää, vitun tyhmä olo :DDD
        neuvoisko joku mitä tehdä??


    • kivews

      Oon 16v minulla on myös VASEN kives kipeä. Oisko noin 4 päivää putkeen. Vällille helpottaa ja sit taas sattuu. En oo viellä käynnyt missään lääkärillä tai terkkarilla. Miksköhän suurimmalla osalla on vasen kives kipeä?

    • outoa

      Itselläni alkoi kivut muutama päivä sitten VASEMMASSA kiveksessä. Ne tulevat ja menevät. illalla nukkumaan mennessä tulee usein. kivu kohdistuu suoraan siemenjohtimen viereen, Mutta tosiaan kivut alkoivat vasta joten täytyy katsoa miten se etenee tästä. Tuntuu että tähän vasemman kiveksen ajoittaisiin kipuihin löytyy joku järkevä lääketieteellinen selitys näiden muidenkin juttujen perusteella, suurimalla osalla vasemmassa kiveksessä ajoittaisin kipua. pitäisi soittaa johonkin lääkäriin ja kysästä yleisin syy tämmöiseen.

      • PJ

        Minä taas oon vasenkätinen ja oikee kives niin pirun kipee. Koitappa saatana motukalla ajaa kun pallit on ku katujyrän alla. Tosin ekaa päivää mullakin vasta mutta kumminki elimistön tärkein jäsen heti itse meisselin jälkeen nii olis ihan mukava jos nyt ei tekis tenää 17vuotiaana...


    • *minä*

      Menkääpäs koko porukka, jolla on oireita, lääkärille.
      Kivessyöpä on yleisin nuorten miesten syöpä.
      Pattia kiveksessa tulee pitää syöpänä kunnes toisin todistetaan, joten kyllä on hyvä tutkituttaa.
      Voi toki myös johtua niistä suonikohjuista, jotka on yleisempiä nimenomaan vasemmalla puolella, mutta tutkimisesta ei ole haittaa.

      • rehunenä

        Kivessyöpä on 20–34-vuotiaiden miesten yleisin syöpä. Se on kuitenkin verrattain harvinainen ja Suomessa sitä todetaan vuosittain alle sata tapausta. Yksi prosentti miesten syövistä on kivessyöpiä.


      • Raappa-Henkka

        -Pojat ostakaaa ensin suuremmat housut,että munille tulee tilaa ja ilmavuutta ja menkää vasta tämän jälkeen lääkäriin jos vielä ilmenee aihetta.


    • epätietoisuus

      jep, itsellä ollut oikeassa samanlaista oireilua n. 3 vuotta. nyt sitten viimein perjantaina inttitarkastuksen yhteydessä aion rohkaista mieleni ja kysyä asiasta. patti tuntuu olevan ja melkeinpä siittimen toimintaan alkanut vaikuttaa. tuntuu kuin olisi jotain hapenpuutetta tai vastaavaa - kunhan ei tarvitsisi ikävää uutista kuulla. ei se patti sieltä mihikään lähde, kokemuksesta voin sanoa. kipu jatkuu vuosi toisensa jälkeen. tarkastuskeen itse kukin!

      • on kipua.

        Olen 14-vuotias ja mulla on ollut noin puolen vuoden ajan tätä särkyä, yleensä vasemmalla puolella. Kävin lääkärissä samoihin aikoihin kuin kipu alkoi ja lääkäri totesi suonikohjuja molemmissa kiveksissä, eivät haitallisia. Sanoivat jos kipu jatkuu niin tule uudestaan. Nyt on semmone pattiki löytyny joskus 1,5 kk sitten. Siihen ei satu mutta muuten kivekseen sattuu. Mutsi varaa ajan lääkärille tällä viikolla, kannattaa vaan mennä niin selviää.


      • Glapsis
        on kipua. kirjoitti:

        Olen 14-vuotias ja mulla on ollut noin puolen vuoden ajan tätä särkyä, yleensä vasemmalla puolella. Kävin lääkärissä samoihin aikoihin kuin kipu alkoi ja lääkäri totesi suonikohjuja molemmissa kiveksissä, eivät haitallisia. Sanoivat jos kipu jatkuu niin tule uudestaan. Nyt on semmone pattiki löytyny joskus 1,5 kk sitten. Siihen ei satu mutta muuten kivekseen sattuu. Mutsi varaa ajan lääkärille tällä viikolla, kannattaa vaan mennä niin selviää.

        Mut eikse oo ihan normaalii et oikee kives on isompi ku toine... ja eiks sekin oo ihan normaalii et kiveksiin sattuu välillä...niinku mulla välillä jomottelee tota oikeeta mut jomotus ei oo kauhee! mistä tää johtuu!


    • 907q

      minun vasemmassa kivespussissa on jotain mitä oikeassa ei ole ja pelkään että se on syöpä.. se on jotain pehmeää ja epätasaista. ei se ole haitannut yhtään mitään eikä kipeäkään, mutta parasta varmaan puhua jollekin

      • tietäjä

        se on lisäkives ei huolta!


    • leka1992

      Ei perhana, kuolenko minä nyt tähän vaikka olen vasta 15 vuotias?? Vasen lisäkives on tullut kipeäksi kun sitä tunnustelee tai jos on "puristuksissa" kun istun yms.. Tämä on tosin vasta ENSIMMÄINEN päivä kun on ollut kipua, enkä ole mitään patteja löytänyt jos oikein olen tutkinut. Voisiko tämä olla ihan normaalia murrosikäisellä pojalla? Vai onko syytä hakeutua lääkärille. En ainakaan vielä haluaisi mennä, kun on vasta päivän sattunut, mutta todella kipeä on kun sitä tunnustelee sormilla. Sanokaa kuolenko näin nuorena ja kokemattomana? By the way, en ole ollut yhdynnässä, joten sukupuolitauti se tuskin ainakaan on? Vai??
      Toivon pikaisia vastauksia :D

      • vasen kives..

        Sama juttu.
        2 päivää ollu vasen kives tosi kosketusarka lisäkiveksen kohalta.
        Kipu ei tunnu jossei lisäkivekseen koske taikka se ei ole puristuksissa istuessa.
        Sitte ku sitä koskee tai se on vähänkin reisien välissä puristuksissa nii joha sattuu.. :D
        Ja itekkin 15vuotias.
        Toivotaan ,et on normaalia tähän ikään.


      • Hanska
        vasen kives.. kirjoitti:

        Sama juttu.
        2 päivää ollu vasen kives tosi kosketusarka lisäkiveksen kohalta.
        Kipu ei tunnu jossei lisäkivekseen koske taikka se ei ole puristuksissa istuessa.
        Sitte ku sitä koskee tai se on vähänkin reisien välissä puristuksissa nii joha sattuu.. :D
        Ja itekkin 15vuotias.
        Toivotaan ,et on normaalia tähän ikään.

        Ite oon 16v ja samoja oireita vasemmassa kiveksessä silloin tällöin... Kestänyt yli vuoden. Kunhan nyt ei olis mitään vakavempaa...


      • Röntgenlääkäri

        Äkillinen eli akuutti kiveskipu voi olla kiveksen kiertymä eli testis torsio. Googlaa ja lue. Jos se on kyseessä, pitää lähteä heti lääkäriin!
        Oireet voivat olla seuraavia. Alavatsakipu jommalla kummalla puolella voi olla ensi oire. Sen jälkeen voi tulla kiveksen kipu ja turvotus. Joskus voi tulla oksennus. Kives voi kääntyä poikittain pussissa ja siemennuora voi olla aristava ja turvoksissa. Nyt on kiire! Leikkauksessa itsensä ympäri kiertynyt siemennuora vapautetaan. Jos ehtii leikkaukseen 6 tunnin sisällä oireen alusta, voidaan kives pelastaa. Jos kipu ja turvotus kestää yli 24 tuntia, yleensä kives menee kuolioon ja se pitää poistaa. Tilalle voidaan laittaa proteesi.
        Joskus kiveksen kiertymä voi mennä itsekseen ohi. Silloin pitää hakeutua lääkäriin, jotta saa lähetteen sairaalaan ajanvarausleikkausta varten. Siinä siemennuora tai molemmat kiinnitetään ompeleella pussiin, niin että ne eivät pääse kiertymään.
        Älä pelkää naislääkäriä, tämä on meille ammatillinen ja luonnollinen asia.


      • Paskaperse32

        Olen 18vuotias ja minulla on vasemmassa kiveksessä alareunassa paljon ns pehmeän tuntuista kudosta oikeassa ei juuri ollenkaan misät johtuu?


    • Jorma_^

      Vittu jätkä sun pallit ei vaan kestä.

      • näppäimistö

        joo, itsellänikin on alkanut vasemmassa kiveksessä kipua. Eka aattelin kivessyöpää, mutta luovuin vähän ajatuksesta, kun ei alkanut pattia tuntuu.

        Kaipa tuo sitten ihan normaalia on, täytyy vain kestää nämä kivut.


      • Äiskädi

        Oletkohan ihan viisas,kun nuori kysyy niin eikös pitäis antaa oikeita ja viisaita neuvoja. Mutta sinulla taitaa kestää pallit muutta ei pää ja minusta se on jo huolestuttavapi asia.


      • HOMO

        jes just noin!!! mulla on teräskassit niin ei satu :D


    • äijis

      Itselläni on moiset oireet jatkuneet vissiin 9vuotta. itse olen 25 ja lapsiakin löytyy.

      tosiaan lyhytkestoisia ja ikäviä tapauksia mutta vaarattimia. kannattaa pitää hieman löysähköjä boksereita niin ei tule. ilmeisesti tulevat useammin jos pitkään kireissä pöksyissä.

      mutta molemmat kiveksekset kipeät vaihtelevasti.

    • TONTTU

      Itselläni se alkoi yllättäen kun nousin eräänä päivänä sängystä ylös aamulla.
      Vihlontaa kiveksessä ja oli arka kosketukselle. Toisena ja kolmantena päivänä ei niin arka kosketukselle, mutta kun vasenman puoleinen säkki osui reitee tai kävellessä tai joku seisoma asento ja istuma asento sattui. Menin lääkärille ja kyllä löysivät kipu paikan jostkin johtimen päästä. sitten lähettivät eteenpäin ettei olisi ollut mitään kiveksen kiertymää. ei ollut sitä, olisi ollut jo vakava 6 h päästä.
      Löytyi ultraäänistä. Nestettä vasenman kiveksen ympärillä(vesikives) ja oikeassa lisäkiveksessä joku kivi muutaman millin kokoinen.
      Ei vaarallinen elleivät kasva silloin pitää leikata.

      http://www.revalclinic.com/finland/kirurgia/leikkaukset/vesikives.htm

    • poika166

      Itsellä tuli myös tälläinen kipu kohdalle. Olen 16 vuotias poika ja siihen asti aivan terve. Kolme päivää kestin sitä tuskaa kunnes oli pakko mennä lääkäriin. Lääkäri ohjasi suoraan sairaalaan jatkotutkimuksiin. Jatkotutkimuksissa otettiin useita verikokeita, muutama virtsatesti ja katsottiin ultraäänellä kipeän kiveksen sisälle. Syöpää ei onneksi epäilty, mutta toiseksi pahin vaihtoehto oli todennäköisin. Lääkärit epäilivät testis-torsiota eli kiveksen kiertymää, jossa kives ei saa verta ja siihen tulee kuolio.

      Leikkaus tehtiin samana iltana ja onneksi tätä kiertymää ei havaittu. Seuraavana aamuna kotiin. Epikriisissä diagnoosiksi tuli dolores testis eli kipeä/kipeytynyt kives. Olen osaksi hieman ymmälläni, koska minulle ei määrätty antibiootteja vaan ainoastaan 600 mg särkylääkettä tarvittaessa. Epikriisissä lukee myös "epäily lähinnä epididymiitistä (aka lisäkivestulehdus)". Lukemani ja kuulemani mukaan lisäkivestulehdukseen pitäisi saada antibiootit. Voisiko joku tietää miksi minä en niitä saannut?

      • OikeinSait

        Lisäkivestulehdukseen särkylääkekuuri. Ei antibiootteja


    • kiveskives

      Tere. Mä kävin urologilla tänään. Ja oireena on ollut vasemman kiveksen jomotus yms. Ja kiveksestäni löytyi suonikohjuja sekä nesterakkula lisäkiveksen päässä. Niille ei tehdä mitään jos ei tule liian kipeiksi. Mutta itse jomotus ilmeisesti johtuu eturauhasen tulehduksesta. Antibiootti kuuri. Mutta jos siellä sulla on joku kova patti niin sit kandee kyl varata aika urologille. Yksityisellä maksaan n. 60euroa. Olishan se kuiteskin mielenrauha eteenpäin.. ??

      • juuso111

        Itsellänikin ollut vasen kives välillä kipeä. Kipu alkoi maaliskuussa 07 ja joskus saattaa olla jopa kuukauden tauko. Jos joku osuu kivekseen alkaa taas jomottelemaan. Mitään pattia en ole löytänyt. Olen 19v.


      • Hjooh.
        juuso111 kirjoitti:

        Itsellänikin ollut vasen kives välillä kipeä. Kipu alkoi maaliskuussa 07 ja joskus saattaa olla jopa kuukauden tauko. Jos joku osuu kivekseen alkaa taas jomottelemaan. Mitään pattia en ole löytänyt. Olen 19v.

        Kyllähän ne kannattaa tarkistuttaa, jos oireita on. Saa ainakin mielenrauhan jollei muuta. Kyllä ne lääkärit näkee miesten kasseja ihan päivittäin, että se on ihan oman pään sisäs se "häpeän" tunne.

        Itselläni oli myös samantapaisia oireita ja iso patti kasseissa. Tarkistutin asian ja särky johtui kassien sisäisitä suonikohjuista ja patti oli vaaraton nestekertymä eli kysta. Onneksi. Joka tapauksessa ei kannata elää pelon/huolen kanssa vaan ottaa itseään niskasta kiinni. (itse heräsin aamulla ja iltapäivään mennessä olin saanut jo asian selville.)


    • Eiookivaa

      Moi! Oon 14-15 vuotias poika ja mulla on kipua oikeassa kiveksessä ajoittain ja pippurin kokoinen patti löytyy myös, ollu jonkun 2 päivää just, mut pitäiskö täst lähtee lääkäriin ? Toivottavasti ei oo kivessyöpä :d

      • momomoro

        kipeät ja hieman arat kivekset johtua siitä että istun usein jopa 5-7 tuntia pieniä taukoja sun muita lukuun ottamatta putkeen kovalla tuolilla ollessani koneella koska tätä on esiintyny suurimmaksi osaksi pitkän istumis hetken jälkee vaikka lähtiessäni vävelemään


      • M43v
        momomoro kirjoitti:

        kipeät ja hieman arat kivekset johtua siitä että istun usein jopa 5-7 tuntia pieniä taukoja sun muita lukuun ottamatta putkeen kovalla tuolilla ollessani koneella koska tätä on esiintyny suurimmaksi osaksi pitkän istumis hetken jälkee vaikka lähtiessäni vävelemään

        Veikkaan myös saaneeni kivut kovasta tuolista, mutta luulen, että syynä on oikeasti selkä, joka säteilee alakertaan asti.


      • zingabog
        M43v kirjoitti:

        Veikkaan myös saaneeni kivut kovasta tuolista, mutta luulen, että syynä on oikeasti selkä, joka säteilee alakertaan asti.

        Tässä on nyt tullut istuttua koko päivä koneella, pehmeä tuoli tosin.

        Oikeeta kivestä pakottaa niin helvetisti, tuntuu hieman alavatsassakin. Välil siirtelee vähän boksereita pois edestä ni johan helpottaa, eli saattaa johtua ihan istumisesta ja kireistä boksereista. :d

        On ollu kipuja kyl aikasemminki, ei vaan tällai pitkin päivää. Hieman pelottaa et on jotai pahaa. :x

        Varmaan pitäis sitä sitten terveyskeskuksessa käypästä.


      • juippi12345
        M43v kirjoitti:

        Veikkaan myös saaneeni kivut kovasta tuolista, mutta luulen, että syynä on oikeasti selkä, joka säteilee alakertaan asti.

        Itselläni on ajoittain niin kovia kipuja että ei pysty liikkua ja hiki valuu. kävin lääkärillä ja sanoin että on vaivannu reilu 6kk. sanoivat että olisi joku nesterakkula ja lähettivät kotiin ja sano että tule takaisin jos on kovia kipuja... alun perin juuri niistä syistä menin sinne ku ei enää jaksa kipuja ja viime vuonna meni selkä rikki ku tuli välilevynpullistuma ja nyt kun kives kivut on lisääntyny niin myös selkä kivut. tunnen selvästi että siemenjohdin on turvonnut ja lisäkives myös ja lisäksi iltaisin tuntuu olevan suonikohjuja. turvotus nousee iltaa kohti. epäilisin itse että on lisäkivestulehdus kun kaikki oireet on samoja paitsi selkä ja sen selittäisin sillä että tulehdus on jo vaivannut niin kauan että on levinnyt alaselkään ja saa kivun kovenemaan sillä selkä kipuja on ollut siitä asti kun se meni rikki. itse olen 18 v ja kelasin tarkistuttaa asiat paremmin armeijassa siellä palvelu pelaa toisin kuin lääkäri oli potkimassa heti ulos ovesta.


      • juippi12345
        juippi12345 kirjoitti:

        Itselläni on ajoittain niin kovia kipuja että ei pysty liikkua ja hiki valuu. kävin lääkärillä ja sanoin että on vaivannu reilu 6kk. sanoivat että olisi joku nesterakkula ja lähettivät kotiin ja sano että tule takaisin jos on kovia kipuja... alun perin juuri niistä syistä menin sinne ku ei enää jaksa kipuja ja viime vuonna meni selkä rikki ku tuli välilevynpullistuma ja nyt kun kives kivut on lisääntyny niin myös selkä kivut. tunnen selvästi että siemenjohdin on turvonnut ja lisäkives myös ja lisäksi iltaisin tuntuu olevan suonikohjuja. turvotus nousee iltaa kohti. epäilisin itse että on lisäkivestulehdus kun kaikki oireet on samoja paitsi selkä ja sen selittäisin sillä että tulehdus on jo vaivannut niin kauan että on levinnyt alaselkään ja saa kivun kovenemaan sillä selkä kipuja on ollut siitä asti kun se meni rikki. itse olen 18 v ja kelasin tarkistuttaa asiat paremmin armeijassa siellä palvelu pelaa toisin kuin lääkäri oli potkimassa heti ulos ovesta.

        vasenkives nimen omaan


      • niijust

        mullakin on ihan sama juttu ja oon 14 :s


      • Johan77es
        zingabog kirjoitti:

        Tässä on nyt tullut istuttua koko päivä koneella, pehmeä tuoli tosin.

        Oikeeta kivestä pakottaa niin helvetisti, tuntuu hieman alavatsassakin. Välil siirtelee vähän boksereita pois edestä ni johan helpottaa, eli saattaa johtua ihan istumisesta ja kireistä boksereista. :d

        On ollu kipuja kyl aikasemminki, ei vaan tällai pitkin päivää. Hieman pelottaa et on jotai pahaa. :x

        Varmaan pitäis sitä sitten terveyskeskuksessa käypästä.

        Ite nukuin yön .aamul vasen kives kipeenä .kireis boxereis kyljelläni nukkuessa vasen kives jäi puristuksiin ja ny särkee t 14v


    • jotain samaa

      kannattaa käydä urologilla,heidän täytyy tietää

      • kilinvattu

        oikee kives on ihan älyttömän kipee mut hyvin harvoi. Ja kestää yleesä päivän tuo kipu. ei oo mitää pattii mut tosi kipee on jos on.


      • OneBallMan
        kilinvattu kirjoitti:

        oikee kives on ihan älyttömän kipee mut hyvin harvoi. Ja kestää yleesä päivän tuo kipu. ei oo mitää pattii mut tosi kipee on jos on.

        Itselläni leikattiin syksyllä kivessyöpä. Ja miten sen havaitsin? Vaimo totesi panon aikan, että onpa sulla suuret pallit! Jäin sitä miettimään, ja suihkussa "käsikopelolla" huomasin, että joo, toinen kiveksistä on vähintään tuplakokoinen. Siltä seisomalta varaus urologille. Suosittelen, sillä kunnallisella puolella tutkimusketju voi ottaa aikaa. Kenenkään hermot kestä sellaista epätietoisuutta.

        Lääkäri sanoi että katotaas, ja teki rutiinitutkimuksen, totesi, ettei ihan normaalia ja määräsi ultratutkimuksen. Siinä selvisi todellisuus. Aluksi tieto oli musertava, mutta lääkärin ammattitaito ja saatavissa oleva tieto helpotti. Kahden viikon kuluttua olin jo leikkauspöydällä; toinen kives lähti. Leikkaus oli sinänsä teknisesti helppo. Jatkohoitotarvetta ei ollut, jos ei sellaiseksi lueta kontrolleja n. neljän kuukauden välein ainakin viiden vuoden ajan.
        Korostaisin seuraavia asioita:
        1. Tutkikaa vehkeitänne säännöllisesti. Hakeutukaa heti hoitoon, jos jotain epäilystä on. On turha jäädä odottamaan, ja voin sanoa, että vaikka etukäteen tuntuu nololta alkaa esittelemään vehkeitään jollekin tuntemattomalle lääkärisedälle tai -tädille (niin kuin omalla kohdallani), niin he ovat ammattilaisia. Pois turha kainous!
        2. Tietoa on nykyään todella hyvin tarjolla. Syöpäjärjestöjen nettisivuilla on asiallista tietoa http://www.cancer.fi/
        3. Syöpien hoidon taso on Suomessa kansainvälisestikin erittäin korkeatasoista. Ennuste varsinkin kivessyövässä on erinomainen.
        4. Jos on lasten hankkimissuunnitelmia, kannattaa ottaa selvää, missä vaiheessa mahdollisesti on syytä tehdä luovutus Väsestöliiton ylläpitämään spermapankkiin.

        Ei muuta kuin härkää sarvista, turha kärvistellä epätietoisuudessa!!!


      • kyrpänaama777

        Niin, ihan varmaa on myös se että jos rappaatte niitä kasseja vähän väliä niin siitä ne kipeytyy. Lopettakaa tää hysteerinen höpötys, ei teillä mitään syöpää ole. Sama todennäköisyys kuin voittaisitte lotossa päävoiton 5 miljoonaa. Ja kaikki "päävoittajat" olisivat sitten vielä "sattumoisin" täällä asiantuntevalla suomi24 palstalla. Johan tässä nauruun tukehtuu!


      • Ryu14
        kyrpänaama777 kirjoitti:

        Niin, ihan varmaa on myös se että jos rappaatte niitä kasseja vähän väliä niin siitä ne kipeytyy. Lopettakaa tää hysteerinen höpötys, ei teillä mitään syöpää ole. Sama todennäköisyys kuin voittaisitte lotossa päävoiton 5 miljoonaa. Ja kaikki "päävoittajat" olisivat sitten vielä "sattumoisin" täällä asiantuntevalla suomi24 palstalla. Johan tässä nauruun tukehtuu!

        ite oon 14 ja nyt oikee kives ihan helvetin kipee.


      • lääkäriin..
        Ryu14 kirjoitti:

        ite oon 14 ja nyt oikee kives ihan helvetin kipee.

        pian näyttämään vaikka kouluterkkarille tai mieluummin lääkärille. Puhu äidille tai isälle jotta tilaavat ajan lääkäriin. Jokin tulehdus varmaan kyseessä kun kives on selvästi kipeä. Tilanne vaatii lääkärissä käynnin, joka tutkii ja määrää lääkkeen. Eli kerro vanhemmille heti. Tsemiä!


      • Kivarit
        lääkäriin.. kirjoitti:

        pian näyttämään vaikka kouluterkkarille tai mieluummin lääkärille. Puhu äidille tai isälle jotta tilaavat ajan lääkäriin. Jokin tulehdus varmaan kyseessä kun kives on selvästi kipeä. Tilanne vaatii lääkärissä käynnin, joka tutkii ja määrää lääkkeen. Eli kerro vanhemmille heti. Tsemiä!

        Kassit saattaa tulla kipeeksi myös siitä, jos et oo saanu pillua/runkannu pitkään aikaan. Varsinkin jos naiminen tai runkkaus jää jostain syystä kesken...voi kasseja alkaa kivistää ikävästi.


      • Two balls, yet:)
        OneBallMan kirjoitti:

        Itselläni leikattiin syksyllä kivessyöpä. Ja miten sen havaitsin? Vaimo totesi panon aikan, että onpa sulla suuret pallit! Jäin sitä miettimään, ja suihkussa "käsikopelolla" huomasin, että joo, toinen kiveksistä on vähintään tuplakokoinen. Siltä seisomalta varaus urologille. Suosittelen, sillä kunnallisella puolella tutkimusketju voi ottaa aikaa. Kenenkään hermot kestä sellaista epätietoisuutta.

        Lääkäri sanoi että katotaas, ja teki rutiinitutkimuksen, totesi, ettei ihan normaalia ja määräsi ultratutkimuksen. Siinä selvisi todellisuus. Aluksi tieto oli musertava, mutta lääkärin ammattitaito ja saatavissa oleva tieto helpotti. Kahden viikon kuluttua olin jo leikkauspöydällä; toinen kives lähti. Leikkaus oli sinänsä teknisesti helppo. Jatkohoitotarvetta ei ollut, jos ei sellaiseksi lueta kontrolleja n. neljän kuukauden välein ainakin viiden vuoden ajan.
        Korostaisin seuraavia asioita:
        1. Tutkikaa vehkeitänne säännöllisesti. Hakeutukaa heti hoitoon, jos jotain epäilystä on. On turha jäädä odottamaan, ja voin sanoa, että vaikka etukäteen tuntuu nololta alkaa esittelemään vehkeitään jollekin tuntemattomalle lääkärisedälle tai -tädille (niin kuin omalla kohdallani), niin he ovat ammattilaisia. Pois turha kainous!
        2. Tietoa on nykyään todella hyvin tarjolla. Syöpäjärjestöjen nettisivuilla on asiallista tietoa http://www.cancer.fi/
        3. Syöpien hoidon taso on Suomessa kansainvälisestikin erittäin korkeatasoista. Ennuste varsinkin kivessyövässä on erinomainen.
        4. Jos on lasten hankkimissuunnitelmia, kannattaa ottaa selvää, missä vaiheessa mahdollisesti on syytä tehdä luovutus Väsestöliiton ylläpitämään spermapankkiin.

        Ei muuta kuin härkää sarvista, turha kärvistellä epätietoisuudessa!!!

        Kiitos asiallisesta vastauksesta, mr. oneballman.
        Itselläni on tilanne se, että pari viikkoa sitten hermostuin siihen
        kyhmyyn vasemmassa kiveksessä, joka on alkanut kasvamaan ja kun alavatsakin tuli kipeäksi.
        Eipä muutakuin lääkärikeskukseen, siellä tutkimus ja heti komensivat ultraääneen, jossa todettiin kasvain heti. Nyt odottelen, kun viikonkuluttua on operaatioon aika - toinen kives pois.
        Toivottavasti tuo jäytävä vatsakipu ei tarkoita kasvaimen leviämistä vatsan imusolmukkeisiin.
        Minulle viimevuonna tehtiin perusteellinen työterveystarkastus, kaikkine verikokeineen ja todettiin ihan terveeksi. Olisikohan tässä onni myötä ja ennuste hyvä ? Kylläpä muuten jännittää koko homma.


      • Tyttöystävä
        OneBallMan kirjoitti:

        Itselläni leikattiin syksyllä kivessyöpä. Ja miten sen havaitsin? Vaimo totesi panon aikan, että onpa sulla suuret pallit! Jäin sitä miettimään, ja suihkussa "käsikopelolla" huomasin, että joo, toinen kiveksistä on vähintään tuplakokoinen. Siltä seisomalta varaus urologille. Suosittelen, sillä kunnallisella puolella tutkimusketju voi ottaa aikaa. Kenenkään hermot kestä sellaista epätietoisuutta.

        Lääkäri sanoi että katotaas, ja teki rutiinitutkimuksen, totesi, ettei ihan normaalia ja määräsi ultratutkimuksen. Siinä selvisi todellisuus. Aluksi tieto oli musertava, mutta lääkärin ammattitaito ja saatavissa oleva tieto helpotti. Kahden viikon kuluttua olin jo leikkauspöydällä; toinen kives lähti. Leikkaus oli sinänsä teknisesti helppo. Jatkohoitotarvetta ei ollut, jos ei sellaiseksi lueta kontrolleja n. neljän kuukauden välein ainakin viiden vuoden ajan.
        Korostaisin seuraavia asioita:
        1. Tutkikaa vehkeitänne säännöllisesti. Hakeutukaa heti hoitoon, jos jotain epäilystä on. On turha jäädä odottamaan, ja voin sanoa, että vaikka etukäteen tuntuu nololta alkaa esittelemään vehkeitään jollekin tuntemattomalle lääkärisedälle tai -tädille (niin kuin omalla kohdallani), niin he ovat ammattilaisia. Pois turha kainous!
        2. Tietoa on nykyään todella hyvin tarjolla. Syöpäjärjestöjen nettisivuilla on asiallista tietoa http://www.cancer.fi/
        3. Syöpien hoidon taso on Suomessa kansainvälisestikin erittäin korkeatasoista. Ennuste varsinkin kivessyövässä on erinomainen.
        4. Jos on lasten hankkimissuunnitelmia, kannattaa ottaa selvää, missä vaiheessa mahdollisesti on syytä tehdä luovutus Väsestöliiton ylläpitämään spermapankkiin.

        Ei muuta kuin härkää sarvista, turha kärvistellä epätietoisuudessa!!!

        Minäkin huomasin kasvaimen poikaystävälläni kesken seksin. Itse väitti, että kyseessä on suonikohju tai tulehtunut rauhanen. Minä vein lääkäriin ja nyt odotellaan pääsyä leikkaukseen. Tosi pahanlaatuinen ja ärhäkkä tapaus on. Kasvaa hirvittävää vauhtia ja on kova kuin pähkinä. Poikaystävä olisi itse mennyt lääkäriin vasta siinä vaiheessa, kun kasvain olisi levinnyt keuhkoihin tai muualle, josta aiheutuu suunnatonta kipua.

        Pois turha kainous ja heti lääkäriin, jos jotain normaalista poikkeavaa tuntuu kiveksissä.


    • fadigo

      voisiko olla kives syömpää?? olen 17v poika jolla on vasen kives jonkun verran suurempi kun oikea ja joku ihme valkoinen patti kiveksessä :S ei ole kyllä yhtään kipeä ja simen syöksy ihan normaali

      • joku13vboyka

        Moro oon 13v poika ja koskee vasempaan kivekseen ihan vitusti nii ei mulloo ees murrosikää penikses mut kiveksis on ni johtuuks se siit et on murrsikä? xd


      • korvneojan
        joku13vboyka kirjoitti:

        Moro oon 13v poika ja koskee vasempaan kivekseen ihan vitusti nii ei mulloo ees murrosikää penikses mut kiveksis on ni johtuuks se siit et on murrsikä? xd

        Olen 17 vuotias poika ja minulla on aika iso pehmeä klöntti vasemassa kiveksessä, se ei satu , minulla on ollu se pari vuotta ja mielestäni se on kasvanut, voiko se siis olla syöpä? puhuin vanhempieni kanssa ja näyttää siltä että minun pitäisi mennä näyttämään sitä lekurille...


      • Dude21-
        korvneojan kirjoitti:

        Olen 17 vuotias poika ja minulla on aika iso pehmeä klöntti vasemassa kiveksessä, se ei satu , minulla on ollu se pari vuotta ja mielestäni se on kasvanut, voiko se siis olla syöpä? puhuin vanhempieni kanssa ja näyttää siltä että minun pitäisi mennä näyttämään sitä lekurille...

        "Iso pehmeä klöntti" kuulostaa lisäkivekseltä, joka siis on kiveksen normaali osa, eli se "kiinnike". Lisäkives on kuitenkin molemmissa kiveksissä.

        Onko klöntti kiveksessä kiinni? Vai onko se vain kivespussin sisällä, esim. "johdoissa"? Jos klöntti ei ole kiveksessä kiinni, niin kyseessä saattaa olla esim. vaaraton kiveskohju.

        Se, että klöntti on pehmeä, ei mielestäni viittaa syöpään. Mutta asia kannattaa ehdottomasti tutkituttaa, mutta rauhallisin mielin. Tuskin on mitään vakavampaa.


      • korvenojan
        Dude21- kirjoitti:

        "Iso pehmeä klöntti" kuulostaa lisäkivekseltä, joka siis on kiveksen normaali osa, eli se "kiinnike". Lisäkives on kuitenkin molemmissa kiveksissä.

        Onko klöntti kiveksessä kiinni? Vai onko se vain kivespussin sisällä, esim. "johdoissa"? Jos klöntti ei ole kiveksessä kiinni, niin kyseessä saattaa olla esim. vaaraton kiveskohju.

        Se, että klöntti on pehmeä, ei mielestäni viittaa syöpään. Mutta asia kannattaa ehdottomasti tutkituttaa, mutta rauhallisin mielin. Tuskin on mitään vakavampaa.

        Mielestäni se "klöntti" on kivespussin sisällä kiveksen takana yläpuolella, tai en voi oikein tunnistaa missä se on kiinni, mutta tuntuu siltä että kiveksessä. Sain varattua lääkäriin ja sitä katsotaan ultraäänellä.


    • ksdlak

      minulla on ollut samanlaisia oireita.

      • auts!

        olen 12 ja minulla on myös VASEN kives kipeä. Mistä johtuu että se on aina vasen?????


      • randomi54
        auts! kirjoitti:

        olen 12 ja minulla on myös VASEN kives kipeä. Mistä johtuu että se on aina vasen?????

        Mulla taisi tossa 10v sitte olla juuri oireina jomman kumman kiviksen kipu. Lääkärissä sitten todettiin, että varmaan kiveksen tai lisäkiveksen kiertymä ja pääsin leikaukseen. Eipä siinä sen kumpempi ei kauan kestänyt se ja jäi suhteellisen pieni arpi tohon. Sairaalassa joutu oleen vaan 1 päivä harmitti vaan ku siellä lastenosastolla ei voi oikein nukkua (hirvittävä meteli). Varmaan nykyään tulee vielä pienempi arpi ku sillon. Sanon sen, että jos on kipuja, sillä alueella nii heti lääkärille hopi hopi. Kyl kannataa pitää huolta asiasta jotka tekee susta miehen ja mahdollistaa lapsien saannin.


      • jaska hanska
        randomi54 kirjoitti:

        Mulla taisi tossa 10v sitte olla juuri oireina jomman kumman kiviksen kipu. Lääkärissä sitten todettiin, että varmaan kiveksen tai lisäkiveksen kiertymä ja pääsin leikaukseen. Eipä siinä sen kumpempi ei kauan kestänyt se ja jäi suhteellisen pieni arpi tohon. Sairaalassa joutu oleen vaan 1 päivä harmitti vaan ku siellä lastenosastolla ei voi oikein nukkua (hirvittävä meteli). Varmaan nykyään tulee vielä pienempi arpi ku sillon. Sanon sen, että jos on kipuja, sillä alueella nii heti lääkärille hopi hopi. Kyl kannataa pitää huolta asiasta jotka tekee susta miehen ja mahdollistaa lapsien saannin.

        kunnon seisokin jälkeen kun on päässyt pimpanpäälle tai hanskannut, mutta ei ole lennättänyt niin sellaisen jälkeen tulee kivet kipeäksi taitaa olla normaalia. kokeilkaa ja kertokaa.


    • VV

      Säkit, pussit, kuulat, kassit, kivekset, pallot jne, jatkakaahan listaa..

      • vasemmalla jomottaa

        timankit, smaragdit, rypäleet, mantelit, kirsikat, oliivit, luumut, omenat, päärynät, herkkikset, nahkaleilit, kellukkeet, polat jne.


    • munat on..

      minulla oli kanssa aikoinaan 16 vuotiaana toinen kives kipeä, käytin sen takia sopivan tukevia kalsareita, niin kipua ei niin tuntunut, sitä kesti aikansa ja se lähti pois, en tiedä mikä se oli, ja olin typerä kun en kertonut vanhemmille ja asiaa olisi voitu tutkia, vanhemmille kertominen oli vaikeaa , nyt ajattelen että ei ne olisi osannut suhtautua siihen oikealla tavalla, siitä olisi kokoajan jauhettu ja kyselty, vaikka olisi käyty lääkärissä ja ei mitään vakavaa ei olis löytynyt,

      -joka tapauksessa, olen nyt 32v ja hengissä ja kipukin lähti omia aikojaan, tiedä sitten mikä oli.huonosti elämä on mennyt, ja olenkin nyt työtön, mutta se ei johdu kiveksistä.
      -----
      Jäänyt mieleen kun nuoremapana luin kotilääkäri lehdestä jossa vanha mies kirjoitti jotenkin tähän tyyliin jotta: Olen 62v mies, mikähän voisi olla toisessa kiveksessä kun se on ollut jo 15 vuotta kipeä?
      = vastaus oli jotta luultavasti kipu on kroonistunut.

      ---
      Mutta kenenkään ei pidä olla niin typerä jotta jää odottelemaan, vaan tottakait pitää mennä lääkäriin, pahimmassa tapauksessa se voi olla syöpä, munattomana ei ole mukava elää!

    • auuuu.

      Kävin kanssa urologilla vuosi sitten, kun oli vasemmassa kiveksessä kipua. Suonikohjuja löytyi ja ne sano, että ne on (en muista mistä syystä) yleisiä just vasemmassa. Sanottiin, että jos kipuja tulee lisää niin takas lääkäriin. No nyt on vuoden päästä kivut alkaneet uudestaan, mutta aika harvoin. EI mitenkää kovin häiritsevänä.

    • Epäileväinen..

      Olen 14v, ja minulla on patti oikeassa kiveksessä.. Kives on kipeä lisäkiveksen kohdalta, ja jos sitä pattia painaa niin tekee kyllä kipeää. : / Joten onko syöpää vai mitä sitten?

      • kipeäkives96

        itelläkin sama homma mut oon 15 v enkä kehtaa mennä lääkäriin tai kertoa kenellekkään kerro jos oot käyny lääkärissä...


    • probleeema

      Olen 14v kanssa , toissapäivänä huomasin pienen 'patin' siemenjohtimen lähellä, vasemmassa kiveksessä , oikea normaali. Ei mitään kipuja , paitsi jos kynnellä vähän painaa siihen pattiin.
      Aattelin vanhemmille kertoa viikon sisään jos ei toi patti häviä. Ei muita oireita , samankokoiset kivekset , normaalia siemennestettä. Eikä muutenkaan ole kipeä ollut.

    • : <<

      juu oon 15v ja VASEMMASSA kiveksessä kipua ollu jokuse kuukaure aja sillo tällö ja tos tuntuu semmone patti ja se näkyyki jotenki semmotteena tummana tos.. toivottavasti ei ny mittää syöpää oo. : s

      • -nainen ja äiti.....

        Älkää ihmeessä pitkittäkö lääkärissäkäyntiä, jos jotain outoa tuntuu kiveksissä. Miksi pitäisi hävetä ja nolostella, sitä vartenhan lääkärit ovat! He tutkivat vaivaa, heille on yksi lysti missä vaiva on.
        Ajatelkaapa naisia, kuinka monesti me joudumme käydä gynekologilla, ehkäisy, raskaudet, synnytykset yms. Noloilun takia ei kannata sairastua vakavasti!!!!!


    • Kives spesialisti

      Mullakin oli vasen kives kipeä, kävin lääkärillä ja todettiin että minulla on iso penis.

    • Hdkd

      On vasen kives kipeä ja se on vain silloin kun yhdistän kivekset sekä vasen alaselkään sattuu samalla. Olen käynyt lääkärissä kaksi kertaa mutta he ovat sanoneet ettei kiveksessä ole ainakaan kivessyöpä, mutta he ovat vain tunnustellut. Vasemman kiveksen pinnalla on joku patti joskus mutta sit se joskus häviää tietääkö kukaan mikä voi olla kyseenä?

    • mikä???

      Mikähän mahtaa olla kun vasemman kiveksen päällä on ollut kohta 2v patti joka on pehmeä mutta minkäänlaisia oireita ei ole ollut että kives ei ole kipeä eikä vatsakipuja eikä selkäkipuja ja vertakaan ei tule että mikä helvetti tuo patti nyt oikein on :D ja olen 18v

    • Nakkisaurus

      Mulla on vasemmassa kiveksessä kanssa hirvee möllykkä se ei oo kipee ollu paitsi nyt täs tänään :/ . Yleensä se on vaa herkempi ku mikään muu sukupuoli osa tai w/e mut silti ... weird, jos jatkuu taidan mennä läägäri

    • mielenrauhaa...

      No menehän lekurille...ja ihan oikeasti...täällähän sinua ei voi kukaan auttaa...Tiiät sen iteki...ei ne oo leikin asioita,vaikka monesti ovatkin vähemmän vakavia...

    • kivesnaama

      Mulki on sama juttu mut sattuu myös munuaisiin. Tuntuukuin joku ois potkassu täyttä kasseille.

    • Menkää lääkäriin

      Hei! Menkää oikeasti heti lääkäriin, jos on jotain vähänkin outoa. Useimpien kohdalla kyse ei ole mistään kovin vakavasta asiasta, mutta saapahan ainakin mielenrauhan. Osalla kuitenkin kyse voi olla jopa kivessyövästä ja tällaiset tapaukset olisi erittäin tärkeää havaita ja hoitaa mahdollisimman pian.

      Itselläni osoittautui syyksi kiveskohju, jonka kävin sitten parikymppisenä leikkauttamassa. Harmittelen vain sitä, etten käynyt leikkauksessa jo teini-iässä, kun kiveskohju havaittiin lääkärille asiaa valittaessani, koska silloin lopputulos olisi ollut vielä parempi.

      Leikkauksesta jäi minulle muistoksi vain pienet ja lähes huomaamattomat arvet vatsaan tehdyistä reijistä, joiden kautta tähystysinstrumentit vietiin sisään ja suljettiin yksi laskimo. Kipuja ei mainittavammin ollut, mitä nyt vatsassa olleet tikatut ja laastaroidut reiät aristivat hieman muutaman päivän ajan. Oikeastaan rasittavinta oli sairaalassa vietetty yö, kun en oikein saanut nukuttua vieraassa paikassa.

      Ymmärrän kyllä, että lääkärille meneminen voi ujostuttaa, mutta tällaiset asiat ovat lääkäreille aivan rutiinia. Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja varatkaa aika lääkärille. Vanhemmille ei tarvitse sanoa mitään siitä, että menee lääkäriin - tai voi sanoa vanhemmille vaikka syyksi jonkun ihan muun, kuten vaikkapa selkäkivun.

      Kyllä minuakin ujostutti mennä lääkäriin, minka takia lykkäsin asiaa jonkin verran, mutta sitten kun rohkaistuin tilaamaan lääkäriajan, kaikki sujui todella hyvin ja asiallisesti. Ei minua enää lääkärillä juuri ujostuttanut, vaikka ajanvaraukseen soittamiseen olikin ollut suuri kynnys.

      • nopeasti lääkäriin

        Menkää ihmeessä lääkäriin se voi olla kives kiertymä täs ois vähä infoo siitä.
        Kives voi kiertyä vartensa ympäri aiheuttaen verenkierron salpaantumisen. Hoitamattomana tila johtaa kiveksen menetykseen. Vasen kives kiertyy herkemmin kuin oikea. Kives kestää verenkierron salpaantumista vain n. 4-6 tunnin ajan. Myös pienillä pojilla kives voi kiertyä. Pikkupojilla kiveskiertymästä johtuva kipu on nivuksessa ja alavatsan alueella; aikuisilla yleensä kivespussissa. Kives voi kiertyä joko kiveskapselin sisä- tai ulkopuolella. Kiveskiertymän esiintymisen huiput ovat ensimmäisellä ikävuodella ja puberteetissa.

        Lapsilla kiertymän aiheuttamat oireet saattavat olla hyvin vähäiset. Alavatsalla tuntuu kipua. Kivespussi voi hiukan punoittaa, on lievää lämpöilyä ja kives on vetäytynyt ylös. Vanhemmalla iällä kiertyminen aiheuttaa äkillisen kovan kivun alavatsalle, nivukseen ja kivespussiin. Kives on kosketusarka, sitä on usein vaikea tutkia arkuuden vuoksi ja se on turvonnut.
        Diagnoosi tulee tehdä nopeasti, sillä vaarana on kiveksen menetys. Hoidolla on kiire ja leikkaus tulisi tehdä 4-6 tunnin sisällä kiveksen kiertymisestä, muuten kives menetetään. Jos kiertymisestä on kulunut yli 24 tuntia, on kives varmasti tuhoutunut ja joudutaan poistamaan. Toistuva kiveksen kiertyminen on huonosti tunnettu tapahtuma. Tällä ilmiöllä saattaa olla kuitenkin vakavat vaikutukset kiveksen toimintaan. Yleisin oire on kova kiveskipu, joka alkaa ja häviää nopeasti. Usein mukana on pahoinvointia. Hoito on kiveksen kiinnittäminen.


    • pelokaspoju

      No ite oon muutaman päivän päälle 15. Tänään tosiaan ekaa päivää rupes sattumaan vasempaan kivekseen. Sattuu kävellessä, joten aivan helvetisti myös esim kun istun alas.
      Mitään patteja en tosin ole löytänyt

    • määvaanjuu

      Olen 17v ja mua sattuu silloin tällöin vasempaan kivekseen ja sen ympäristöön.. Se menee aina muutaman minuutin päästä ohi!? :o Ja kipu tulee ihan yhtäkkiä, mut nykyään on alkanut tulemaan juuri kun olen sängyssä alkamassa nukkumaan.. En kehtaa mennä lääkäriin, mut kai se on kohta pakko jos tää pahenee. Kun toisilla näyttää kestävän muutamia päiviä, mut mulla vaan muutaman minuutin?? En tiedä sitte :/
      Ja mitää patteja ym ei tunnu olevan.

    • eräs omainen
    • Huolestunut2

      Itellä alkanu eilen, aluksi lievästi sattumaan oikeaan kivekseen, mutta tänään aamulla paheni, ja nyt tuntuu oikein epämukavalta.
      Mitään pattia en löydä, tai en tunne ainakaan.
      Oikea kives on kyllä hiukan isomman oloinen kun vasen??

      Kannattaisko mennä huomenna lääkäriin, terkkarille vai onko kellään kokemusta et meneekö ohi, tai jotai?

      Ja ikää on 17.

    • naurava16v

      hahaha :DDD vaikka istunki tässä kives kädessä ja kärsin samoista oireista niin kuitenki nauran sillä tajuan että en ole ainoa tämmöinen :DDD
      ikä on siis 16v :DD

    • Jepjep

      No en kyllä tiiä noista vuoden mittasista oireista, mutta itellänikin tuli joskus pienempänä (15-17v?) kipeäks, jos runkkasin liia kovaa ja käsi ''kolahti'' kivekseen siinä samalla. Mut jos jätkil on sama ongelma, ni himmeitä himorunkkareita olette koko sakki ;)

    • hmmm..

      Moro olen 16v
      Itsellä on satunnaisesti vasemmassa kiveksessä jomottava kipu.
      Usein se kestää noin tunnin. Tämä alkoi jo 2v sitten.
      Minulla ei löydy minkään näkösiä patteja kummassakaan kiveksessä.
      Oikea kives on hieman isompi kuin vasen, mutta vasen kivespussi silti roikkuu alempana. Mikähän tämä on?

    • Voi veljet

      Voi pojat... tärkeysjärjestyksessä:
      1. Oikea käsi
      2. Muna
      3. Pallit
      4. Pää

      Käyttäkää ykköstä, numero kaksi pitää siitä. Räplätkää kolmosta, tulette tarvitsemaan niitä. Jos ykkönen löytää kolmosesta jotain epäilyttävää, käyttäkää nelosta ja menkää sinne lääkäriin.

      Niin joo... kaksi viikkoa sitten leikattiin toinen nyytti... katotaan tuleeko solusalpaajahoidot tähän päälle. Mukavaa ajatella tälleen jälkikäteen, että kun tuo oikea palli on ollut aina vähän arka niin eipähän vaan ole koskaan tullu käytyä lääkärissä. Tieto siitä mikä on vikana, on kuitenkin huomattavasti helpompaa sietää kuin pelko siitä, mikä siellä voi olla... Ja se lääkäri on nähnyt isomman kuin sinulla on, ja monta paljon pienempää

      • wdcwr

        Mitä oireita sulla oli tuon kivun lisäksi?


    • Voi veljet

      Ei mitään, ainoastaan kyhmy kiveksessä. Ei omituisia selkäkipuja, ei verta spermassa, ei mitään. Antaa toivoa siitä, että olen tarpeeksi aikaisessa vaiheessa liikkeellä. Jos kunnallisessa maksaa ultrakäynti muutaman kympin, niin mielenrauhasta se ei ole liikaa. Sen verran tipahtaa taksin lattialle kun käy kapakassa. Kun nuita kiveksiä ei kuitenkaan ole kuin kaksi per varsi, niin pitäkää niistä huoli. Jos toinen lähtee, niin ei vaikuta elämänlaatuun. Jos etenee siihen vaiheeseen, että molemmat nepataan pois, niin johan sen arvaa että psyykkeen päälle se käy.
      Voin sanoa, että tänä päivänä rakastan vasenta kivestäni, kuin se olisi ainoani...

      • fdgxhcjvb

        Missä kohti kivestä sulla oli se kyhmy? Oliko kives kova?


    • plöpölp

      minulla on ollut nyt 4 päivää kipuja vasemmassa kiveksessä, aamulla aina kun herään ja kävelen vessaan nii jomottaa niin paljon että täytyy kävellä takaisin sänkyyn ja odotella että kipu lähtee, kipuja tulee päivän mittaan sillontällöin mutta aika harvoin, eli kivut on aina aamuisin, olen 14 vuotias. voisiko tämä johtua siitä että minulla on alaselkä kipeä usein?

      • sfzdgxfhgjhvj

        Kannattaa varmistaa ensin, että onko sulla esim. lisäkivestulehdus tai kivestyrä. Iteltä leikattiin joskus 6-7 vuotiaana kivestyrä. Oireita oli kivespussin ajoittainen turpoaminen ja kipu. Leikkauksen jälkeen ei ollut moneen vuoteen mitään ongelmaa, mutta nyt on tainnu tulla takasin tuo pirulainen. Välillä toinen kives on alempana kuin toinen, kivespussi suurenee ja kipua esiintyy on n. 1-3 kk välein. Jos kivessyöpä on niin tärkein oire on tuo kiveksen suureneminen moninkertaiseksi.


      • plöplplö
        sfzdgxfhgjhvj kirjoitti:

        Kannattaa varmistaa ensin, että onko sulla esim. lisäkivestulehdus tai kivestyrä. Iteltä leikattiin joskus 6-7 vuotiaana kivestyrä. Oireita oli kivespussin ajoittainen turpoaminen ja kipu. Leikkauksen jälkeen ei ollut moneen vuoteen mitään ongelmaa, mutta nyt on tainnu tulla takasin tuo pirulainen. Välillä toinen kives on alempana kuin toinen, kivespussi suurenee ja kipua esiintyy on n. 1-3 kk välein. Jos kivessyöpä on niin tärkein oire on tuo kiveksen suureneminen moninkertaiseksi.

        ei oo mitää muuta oireita ku kipu, siis ei ole turvonnut eikä mitään vastaavaa, tänään ei ole ollut ollenkaan kipuja


    • 2039482309482

      http://www.scribd.com/doc/76088825/Syopa-miehilla-suomessa

      Ihan ohiviittauksena, kivessyöpien määrä on pysynyt väestön määrään suhteutettuna samana, jopa ehkä vähän vähentynyt. Vuosittain diagnosoidaan noin 15 tapausta ikäluokasta 20-24, jossa on noin 200 000 miestä, eli todennäköisyys sairastumiselle on todella vähäinen. Muistakaa kuitenkin, että sanonta vale, emävale, tilasto, pitää tässä hyvin paikkansa, syöpä joko on tai ei ole, eli jos oireet ovat selkeät, niin lääkäri kutsuu.

      Jos kyhmy tuntuu siemenjohtimessa tai lisäkiveksessä ja se on pehmeä, se on erittäin todennäköisesti varikoseele tai spermatoseele eli verisuonikohju tai siemenjohtimen tukkeutumsesta johtuva vesirakkula. Myös kiveksiin voi kehittyä vesirakkuloita, ja ne ovat tällöin pehmeitä.

      Kasvain on yleensä lähes aina kova. Kivessyöpä voi kehittyä kiveksen sisälle, jolloin se ilmenee ainoastaan kiveksen suurentumisena. Tämän vuoksi toisen kiveksen suurentuminen tai kiveksen kipu tulee käydä tutkituttamassa lääkärissä. Syöpä ei aiheuta mitään tietyntyyppistä kipua, vaan mikä tahansa viiltävän, jomottavan, polttelevan tai särkevän kivun tyyppinen kipu voi olla oire. Syöpäkasvain ei kuitenkaan aiheuta ainoastaan kipua, vaan kasvain aina kasvaa suuremmaksi kehittyessään, eli kiveksen suurentuminen tai siihen ilmestynyt kova möykky on ainoa melko varma merkki syövästä. Se voi olla silti edelleen variko- tai spermatoseele tai vesirakkula.

      Kivessyövän ennuste on noin 99% silloin kun se ei ole levinnyt kiveksestä, mutta kaikkein levinneimmässäkin vaiheessa sen ennuste on vielä 80-90%, mutta tällöin joudutaan käymään läpi säde- ja sytostaattihoitoja, jotka eivät ole kovin kivoja, joten mahdollisimman aikaisessa vaiheessa havaittu syöpä on aina tosi hyvä juttu. Lääkärit kähmivät päivittäin ihmisiä, joten mitään syytä jättää käyntiä väliin siksi, että sieltä ei ehkä mitään löydykään tai se on noloa ei todellakaan ole. Kivessyöpään kuolee muutamia henkilöitä vuosittain, ja vuonna 2009 kuoli jopa VIISI nuorta miestä, ilmeisesti siksi, että se havaittiin liian myöhään.

      Kivekset kannattaa tunnustella läpi noin kerran kuukaudessa ja poikkeavuuksista tehdä omat johtopäätöksensä.

      Kivesten kipu voi johtua myös eturauhastulehduksesta, joko kroonisesta tai akuutista, ja lääkäri selvittää tämän vastaanotolla, jos kipu on pelkkä selkeä oire. Kipu on tällöin kiusallinen, mutta sinällään harmiton vaiva.

      • 023984029384

        Eturauhastulehduksesta: se on todella yleinen ja kiusallinen vaiva, ja sen oireet voivat olla välillä todella voimakkaat. Oirekuvaan sisältyy kipu alavatsalla ja paineen tunne virtsarakon kohdalla, virtsaamisvaikeudet, erektiohäiriöt, kivun säteily lantion alueelle, penikseen ja kiveksiin, alaselkään sekä vihlova kipu välilihan alueella sekä viiltävä kipu ulostaessa tai peräsuolen täyttyessä.

        Nämä kaikki oireet voivat esiintyä samanaikaisesti tai oireita voi olla vain yksi. Eturauhastulehdus voi olla virusperäinen eli akuutti tai krooninen, jolloin sille ei ole olemassa mitään varsinaista syytä, mutta yleisesti tiedetään, että altistuminen kylmälle tai esimerkiksi kylmällä pinnalla istuminen voi laukaista oireet.

        Eturauhanen voi tulehtua, jos sinne pääsee kertymään prostaattisia nesteitä, jotka tavallisesti poistuvat siemensyöksyn mukana. Eturauhastulehuduksen oireiden ollessa päällä tämä myös lievittää eturauhaseen kohdistuvaa painetta ja lieventää oireita. Virtsaaminen puhdistaa myös eturauhaskanavia, ja kun oireet ovat päällä, on virtsalla hyvä käydä muutamien tuntien välein, vaikkei hätää olisikaan. Lämmin kylpy, saunominen tai muu lantioon kohdistuva lämpö voi myös lievittää oireita.


      • Jabloko14
        023984029384 kirjoitti:

        Eturauhastulehduksesta: se on todella yleinen ja kiusallinen vaiva, ja sen oireet voivat olla välillä todella voimakkaat. Oirekuvaan sisältyy kipu alavatsalla ja paineen tunne virtsarakon kohdalla, virtsaamisvaikeudet, erektiohäiriöt, kivun säteily lantion alueelle, penikseen ja kiveksiin, alaselkään sekä vihlova kipu välilihan alueella sekä viiltävä kipu ulostaessa tai peräsuolen täyttyessä.

        Nämä kaikki oireet voivat esiintyä samanaikaisesti tai oireita voi olla vain yksi. Eturauhastulehdus voi olla virusperäinen eli akuutti tai krooninen, jolloin sille ei ole olemassa mitään varsinaista syytä, mutta yleisesti tiedetään, että altistuminen kylmälle tai esimerkiksi kylmällä pinnalla istuminen voi laukaista oireet.

        Eturauhanen voi tulehtua, jos sinne pääsee kertymään prostaattisia nesteitä, jotka tavallisesti poistuvat siemensyöksyn mukana. Eturauhastulehuduksen oireiden ollessa päällä tämä myös lievittää eturauhaseen kohdistuvaa painetta ja lieventää oireita. Virtsaaminen puhdistaa myös eturauhaskanavia, ja kun oireet ovat päällä, on virtsalla hyvä käydä muutamien tuntien välein, vaikkei hätää olisikaan. Lämmin kylpy, saunominen tai muu lantioon kohdistuva lämpö voi myös lievittää oireita.

        Tervehdys! Olen vähän yli 50-kymppinen mies ja minulla on aina ollut pientä aivaa eturauhasessa. Nyt kuitenkin se ärtynyt niin, että koskee ristiselkään ja peräaukon suun sisälle ja nivusiin. Pahimpia ovat virtsamisveikeudet ja ohut katkeiieva virtsasuhihku.Päivystyksessä jäännösvirtsa oli 45 mm, ja yleensä saan rakon suht tyhjennettyä, kun usein käyn luikauttamassa sen heikon suihkun pönttöön. Urologilla käynnin jälkeen määrättiin Xatral CL debot 10mg 1 aamuisin. Olen kaksi viikkoa käyttänyt sitä, mutta ei sanottavammin vielä auta virtsasuihkuun helpottavasti. Tosin muutama ernäinen päivä parempi, helpottaa suohkua ja helpompi olla, mutta taas sitten palaa siihen katkopissimiseen ja pieniin luikauksiinja usesiin käynteihin vessassa. Yölläkin 3-4 krt Joskun painon tunnetta virtsarakon kohdalla, kun oikein ärtyy, mutta menee sitten ohi. Mikä neuvoksi, hermot alkaa mennä!?

        Onko muita virtsaamista helpottavia lääkkeitä, jos ko. Xatral ei auta? Särkyjä ei enää sanottavammin ole, peintä jomtusta, mutta vaivaa todella tuo virtsamisjuttu. Minkälaisia jatkotutkimuksia on olemassa? Särkyyn olen ottanut Voltare 50 mg entero 3 x päivässä.


    • iik, mies tutki

      Mulla on muista poiketen oikea kives arkana harva se päivä, mutta sen selittää vasenkätisyys näköjään, kuten olen lukenut monesta paikasta, yleensähän vasen kives on se arka.
      Tällä hetkellä seksuaalitoiminnot aivan sekaisin. Erektiota ei saa kuin istuallaan kalsarin kuminauha apuna kivesten alla. Selinmakuulla ei juuri millään, aivan lerppaa se hetkutella, siemensyöksy tulee ulos ihan valumalla ja siinä vaiheessa saatan vasta saada erektion ja orgasmi jää johonkin ihme välitilaan ja kiihotusta on melkeinpä pakko lähes joka kerta jatkaa, kunnes saa toisen orgasmin ja siemenneste tulee ulos. Ihan aniharvoin on hiukan lentänyt kaaressa, yleensä vaan sellaista valumista.
      Naiset eivät ymmärrä, miten voi elin toimia näin nurinpäin ja heikolla erektiolla jne.

      Kävin asiasta lääkärissä ja urologon lisäksi tällä kertaa mies terveyskeskuksessa tutki ensin eturauhasen tuseeraamalla eli sormi takapuoleen tunnustelemaan. Mitään poikkeamaa ei ollut, joten epäili vahvasti kivessuonokohjuja, mitä on noin puolella tai kolmanneksella miehistä jonkin sorttisia jossain vaiheessa elämäänsä.

      • lääkäriin

        kannattaa aina käydä lääkärissä jos kiveksissä tuntuu kova kipu. oon 14v, mulla oli kiertymä ja leikkauksella hoitu.


      • iik, mies tutki
        lääkäriin kirjoitti:

        kannattaa aina käydä lääkärissä jos kiveksissä tuntuu kova kipu. oon 14v, mulla oli kiertymä ja leikkauksella hoitu.

        Kuinka pian menit hoitoon yksin vai aikuisen kanssa? Kuinka pian leikattiin? Mitä muita oireita oli kuin kova kipu, oliko se kaiken aikaa? Toiminnallisia ongelmia tai virtsanpidätys tms? Miten leikattiin (nukutuksessa vai paikallis puudutuksessa, pääsitkö samana iltana kotiin)? Jäikö isot arvet alas tai henkisesti järkytti? Onko nyt kaikki ihan normaalisti? Hyvää jatkoa:)


    • iik, mies tutki

      Hups, tuli päästeltyä suoraa tekstiä, mutta kerroin vain, miten asian laita on ja unohdin, että tätä voi lukea suurinpiirtein kuka tahansa luku- ja nettitaitoinen. Kuitenkaan tarkoitus ei ollut mitenkään provosoida tai muuten alleviivata seksuaalisuutta, mutta kun sattuu olemaan erittäin suorassa yhteydessä sukuelimiemme muiden toimintojen kanssa. Kaikki vaikutta kaikkeen, kuten kivekset, siemnejohdin, eturauhanen ja virtsaputki unohtamatta tietenkään paisuvaiskudosta, mitä ilman jokainen joutuisi käyttämään kehittäjiä ja syömään Viagraa vastaavia nappeja.

      Vaikka olet vasta 14, olet silti törmännyt varhain elimellisiin toimintahäiriöihin, olet osannut hakea apua eri suunnilta ja hoitanut asian yksin tai yhdessä aikuisen kanssa. Nosta todella hattua rohkeudelllesi, iässäsi moni häpeilisi molemmat päät tulipunaisena mieluummin kuin menisi miesurologin tutkittavaksi.
      Kohdallasi kyse oli kiertymästä, mikä on erittäin vakava asia, sillä kives tuhoutuu ilman verenkiertoa alle 10h peruuttamattomasti, joten sitä ei voi enää: " Kattellaan ny, josko se tosta virkoaa...". Toinen vakava on kivessyöpä, mutta aika harvinainen ja oireet aika selvät, jos kovia vatsa ja selkäkipuja ja yskii verta ym.

      Suurimmalla osalla meistä on kiveksessä joitain kyhmyjä tai verisuonitukoksia eli suonikohjuja ja ne voivat jomottaa päivittäin, mutta voivat näköjään pistää toiminnot aika sekaisin, kuten kohdallani. Yksi aika ikävä piirre on virtsaamisen jälkeinen tiputtelu eli kun laittaa housut kiinni, pisaroita tulee vielä ja vitivalkoiset alkkarit ovat heti keltaiset. Oikeassa olet, lääkäri tutki ja epäili tuota edellä, mutta selvitän aikaa ja mitä eri keinoja hoitaa. Hirvittää tuo tähystys kuulemma vatsanpeitteen kautta ja kaksi reikää mahassa:(

      • lääkäriin

        menin isän kanssa aika pian kivun alettua kun oli kovat kivut. leikkaukseen pääsin aika pian kun diagnoosi tuli. enkä siinä ehtiny jäädä häpeilemään kun se kipu oli oikeesti tosi kova. arpea ei jää juuri yhtään näkyviin ja sairaalassa piti olla yksi päivä.


    • melkein kuolin...

      itse jouduin kanssa samaisen ongelman takia sairaalaan, tosin syövästä ei ollut kyse mutta kiertymästä... oikea kives alkoi särkeä jossain vaiheessa ja meni alkuun kylmällä ohi. Pian ei enää kylmä auttanut vaan ajan kanssa meni ohi... Ja lopulta tilanne meni sitten siihen että kipu tuli eräs ilta jälleen takaisin ja tällä kertaa koveni kovenemistaan. Aamulla olo oli niin huono että oli pakko lähteä lääkäriin. ja sairaalassa suoraan leikkausaliin. Mutta hyvä niin, sillä ilman sitä leikkausta en olisi enää tässä kirjottamassa. Kaksi tuntia myöhemmin olisi ollut jo liian myöhäistä ja olisin kuollut. Arpi jäi, mutta sitä ei helpolla edes huomaa. SUOSITTELEN LÄÄKÄRIIN MENOA SAMANTIEN! Jos sama vika kuin minulla niin se on HENGENVAARALLINEN JUTTU! sillä EI OLE syytä pelleillä! Pahimmassa tapauksessa KUOLET siihen! Joten Otappa nyt ihmeessä yhteys terveys keskukseen ja pyydä vaikka joku hoitaja tai vastaava katsomaan mikä on pielessä!

      • Penis poika

        Ikävä pilata sun ilosi, mutta kiveksen kiertymään ei kuole. Siinä kuolee vain kives, jos ei ehdi leikata 24h aikana. Minullakin on ollut nyt noin vuoden satunaisia kives kipuja oikeassa ja vasemassa kiveksessä, oikea kives on isompi, mutta sitä koskee harvemmin. Mitään patteja en ole löytänyt. Kipu voi myös johtua jos on saannut kylmää ja siintä voi tulla eturauhasen tulehdus, itselläni ainakin välillä myös tohon eturauhaseen koskee ja välillä terskaa. Suosittelen kyllä kaikkia menemään sinne lääkärille, jos kives olisikin kiertynyt, sitten ei ole kivaa, kun tulee proteesi tilalle. Testoteronien määrä siinäkin katoaa. Olen 17-vuotias.


    • ihmettelijä :((

      mulla on nyt tuo vasen kives ollu paivän vähän päälle hieman kipeä ei mitään kovaa kipua ja ei satu kun koskee en oo kauheesti kuitenkaa tunnustellu mytta mistä mahtais johtua tosin kyllä pyöräilin tossa paripäivää sitten aika rajusti suttasin ykkös vaihteella viileässä säässä ja tuo kipu tulee illemmalla javälillä sitä ei oo ollenkaa. joten oisko noiden oireden perusteella ihan normaalia ettei oo mitään vakavempaa. kiitos

      • ihmettelijä :((

        oon tosin vasta 16 v


    • apua 112

      Mitä mä teen toine


      n kives on vaan kadonnut?

    • itellä on tuo oikeanpuoleinen kives toista hieman suurempi ja kiinteämpi ... mutta ei kuitenkaan paljoa eroa ole ! ja olen myös huomannut tämän kiveksen pinnalta hieman jotain "röpelöistä" kohtaa ! mitäköhän mahtaisi olla kyseessä ? ... ettei vaan kivessyöpä ... ikääkin on vasta 14 !!!

    • japa 81

      oikeassa kiveksessäni tuntuu kipua kiveksessä että lisäkiveksessä olen harrastanut itsetyydytystä aika paljon eilen harrastin itsetyydytystä niin en tuntunut kipua yhtään muuten kuin aamulla ja kämppäni on aikas kylmä että en tiedä vaikuttaako se jotenkin tähän olen käynyt lääkärillä kiveksistäni ja lääkäri sano että voi johtua jos on saanut kylmää ja olen käynyt oikein kiveslääkärillä ja kiveksiäni on ultralla katsottu mutta ei ole mitään ollut olen syönyt antibiottikuurin kun yksi lääkäri määräsi ja sillä se helpotti jä kipukin lähti pois mutta nyt on taas tullu takasi soin sen antidiotin joskus kesä-heinukuulla eli en tiedä että mikä olisi vaivana kun on sanottu että kivessyöpää se ei olisi

    • LUKEKAA!

      Ite kävin terveyden hoitajalla (terveystarkastus) eli siis ei ollut mitään kipuja mutta katto kummiskin kivekset ja huomatti lopussa -"jos huomaat että kiveksiin on tullut pieni patti mene heti lääkäriin " kysyin: " Mikä se sitten on se pienipatti?" -"no , se voi olla syöpä.. Tai jos kives tulee kipeeksi, (eikä kipu lähde viikon sisässä) mutta kipu saattaa olla pelkkä tulehdus joka hoidetaan sitten antibiootilla."

    • Tuntematon kysymys

      Minulla on ollut vasen kives kipeä jo 2 vuotta, sen tunsin ekan kerran jalkapalloharkkojen jälkeen talvella, koskettamalla sattui paljon. Minulla on selkäkipua ja vatsakipua ja patti ilmenee joskus mutta joskus häviää. Olen ollut 3 kertaa lääkärillä mutta ei olla epäilty mitään. Mistä asiasta voi olla kyse?

    • ..............

      Terve,
      huomasin eilen, että minulle on ilmestynyt siemenjohtimeen pieni patti. Samoin toinen patti tuntuu samalla puolella, mutta se ei ole kiveksessä. En usko, että ovat vaarallisia, koska eivät ole kipeitä. Lääkärille en viitsi mennä tekemään itseäni naurunalaiseksi.

    • Ihan asiallista

      No et varmaan tee itsestäsi naurunalasta,jos meet lekurille......kysyvä ei tieltä eksy.

      Näitä kun ei voi määritellä palstan vastaajien mukaan. Ei vara venettä kaaja.

      • miettiessä

        Itselläni on aika paljon oireita mitkä viittaavat lisäkiveksen tai eturauhasen tulehdus (en ole lääkäri joten en voi sanoa varmaksi mitään).

        Oireita on: kipu vasemmassa kiveksessä ja välillä oikealla. Kipu on välillä lievempää ja välillä vähän kovempaa, mutta ei mitään täydellistä tuskaa. Kuitenkin erittäin rasittavaa.
        Nivuset, pakaravako ja kivekset hikoilevat jatkuvasti ilman syitä, kivekset nousevat heti aamusta ihan ylös ja laskeutuvat vasta iltamyöhään joka hankaloittaa virtsaamista, alavatsakipuja jonka kiputaso vaihtelee lievästä keskitasoon, jatkuva virtsaamisen tarve (esim. olen käynyt viimeisen tunnin aikana noin 6 - 8 kertaa virtsaamassa), nivusien kipu.
        Ehkä joitakin saattoi jäädä sanomatta. Kävin tuossa muutamia päiviä sitten lääkärissä mutta en kerennyt edes kertomaan kaikkia oireita kuten kivut ja virtsaamisen tarve. Lääkäri katseli ihoa ja luultavasti katsoi oliko jotain patteja, mutta ei mitään löytynyt.

        Nyt kuitenkin tuli viikonloppu ja koska tämä hieno hyvinvointivaltio on laskenut rahojen tuloa kaupungeille niin joudun odottamaan viikonlopun yli ja sitten vasta voin soittaa/mennä uudestaan terveyskeskukseen.
        Pitää kai kasata lista kaikista oireista ja ottaa se mukaan niin muistaa kaikki varmasti ja lääkärikin saa mahdollisimman laajan kuvauksen.


        Mitä tulee siihen pelkoon/ahdistukseen/häpeämiseen niin jostain syystä itsellä se lähti pois kun kävelin siihen lääkärin huoneeseen.
        Näitä samoja oireiluita he varmasti kattelevat jokainen päivä ja jos helpottaa niin ajattelee sitä, että lääkäreillä on se vaitiolovelvollisuus kaikesta ja ovat nähneet samanlaisia tapauksia.


      • miettiessä
        miettiessä kirjoitti:

        Itselläni on aika paljon oireita mitkä viittaavat lisäkiveksen tai eturauhasen tulehdus (en ole lääkäri joten en voi sanoa varmaksi mitään).

        Oireita on: kipu vasemmassa kiveksessä ja välillä oikealla. Kipu on välillä lievempää ja välillä vähän kovempaa, mutta ei mitään täydellistä tuskaa. Kuitenkin erittäin rasittavaa.
        Nivuset, pakaravako ja kivekset hikoilevat jatkuvasti ilman syitä, kivekset nousevat heti aamusta ihan ylös ja laskeutuvat vasta iltamyöhään joka hankaloittaa virtsaamista, alavatsakipuja jonka kiputaso vaihtelee lievästä keskitasoon, jatkuva virtsaamisen tarve (esim. olen käynyt viimeisen tunnin aikana noin 6 - 8 kertaa virtsaamassa), nivusien kipu.
        Ehkä joitakin saattoi jäädä sanomatta. Kävin tuossa muutamia päiviä sitten lääkärissä mutta en kerennyt edes kertomaan kaikkia oireita kuten kivut ja virtsaamisen tarve. Lääkäri katseli ihoa ja luultavasti katsoi oliko jotain patteja, mutta ei mitään löytynyt.

        Nyt kuitenkin tuli viikonloppu ja koska tämä hieno hyvinvointivaltio on laskenut rahojen tuloa kaupungeille niin joudun odottamaan viikonlopun yli ja sitten vasta voin soittaa/mennä uudestaan terveyskeskukseen.
        Pitää kai kasata lista kaikista oireista ja ottaa se mukaan niin muistaa kaikki varmasti ja lääkärikin saa mahdollisimman laajan kuvauksen.


        Mitä tulee siihen pelkoon/ahdistukseen/häpeämiseen niin jostain syystä itsellä se lähti pois kun kävelin siihen lääkärin huoneeseen.
        Näitä samoja oireiluita he varmasti kattelevat jokainen päivä ja jos helpottaa niin ajattelee sitä, että lääkäreillä on se vaitiolovelvollisuus kaikesta ja ovat nähneet samanlaisia tapauksia.

        Noh. nyt on tullut käytyä päivystyksessä kun en jaksanut enään tuota jatkuvaa jomotusta sekä kipua ja jos joku näistä edellä kirjoittaneista haluaa tietää niin itselläni meni näin:

        Ensin otettiin virtsakoe josta katsotaan valkosolujen arvot ja myöhemmin laboratoriossa mahdolliset virukset sekä otettiinn verikoe sormen päästä ja mitataan tulehdusarvot.
        Sen jälkeen lääkäri tunnustelee alavatsan, ylhäältä nivuset, kivespussin sisältöineen sekä eturauhasen.

        Ainoa vaikeus oli se odottaminen kun siinä aikaa vierähti reilu 4 tuntia (koska tämä on pienempi kaupunki ja on pahaa lääkäripulaa) ja sen jälkeen kun tapasin lääkärin niin se koko homma oli ohi ennen kuin sen itse edes huomasin ja istuin yhtäkkiä kourassa e-resepti paperin.
        Lääkityksenä tuli Burana Slow 800mg (eturauhasen tulehdukseen/jomotuksiin ja kipuihin) sekä Tamsulosiinihydrokloridi 0,4mg (virtsaamis vaikeuksiin).
        Nyt sitten odotellaan, että viikko vaihtuu ja soitan hoitajalle ja kysyn, että löytyikö bakteereita virtsanäytteestä ja jos löytyy niin sitten tulee antibioottikuuri.


        Joten menkää ihmeessä lääkäriin jos Teillä on oireita jotka vaivaavat eikä sitä tarvitse hävetä yhtään. Kuten edellä oli mainittu niin lääkärit ovat nähneet pienempiä ja isompia ja tekevät tätä työkseen.
        Itse olen mies ja vastassa oli miespuolinen lääkäri sekä tämä oli ensimmäinen kerta kun "esittelin sukukalleuksiani" ja itse en siinä tuntenut mitenkään "tyhmäksi, ällöttäväksi, häpeäväksi" jne.


    • ldlslslsls

      Oikeaan kivekseen alko tänään yhtäkkii sattuun joskus iltapäivällä, kipu kesti tunnin ja loppu sit,ja nyt on ollu kolme tuntii sillain että ku kivekset jää reisien väliin niin vähän sattuu!!!! Mitään pattia ei ole löytynyt eikä kives oo turvonnu...mitähän tää mahtaa olla ja mitä mä teeen?????????

      • nomitäköhä

        No mee lääkärii!


    • 13v poika.....

      Oikea kives on ollut nyt noin 2-3 päivää kipeänä.Nyt tämän yön aion olla ilman alkkareita ja huomenna jos sattuu tosi paljon niin soitan äitille ja menemme lääkäriin.Erityisesti lisäkives on herkkä.Kun sitä koskee niin vihlasee niin pahasti että meinaa karjaista.Eilen tuli kun istuin sohvalla kaksi todella voimakasta vihlausta.Tarkastin kivekset niin hyvin kuin pystyin enkä löytänyt mitään eritystä.Sattui vaan ihan perkeleen paljon oikeaan lisäkivekseen.Vähän pelottaa jos joudun lekuriin ja se koskettaa ja tunnustelee kipeää pallia...No pitää toivoo ettei ole vakavaa.Syyslomakin loppui ja joudun heti oleen pois koulusta...

      • Kipeä on

        Minulla ollut sama ongelma kohta viikoon. Välillä kipua ei edes huomaa, välillä se n kovaakin.

        Kävitkö lääkärissä vai menikö kipu ohi?


      • Kokenut2
        Kipeä on kirjoitti:

        Minulla ollut sama ongelma kohta viikoon. Välillä kipua ei edes huomaa, välillä se n kovaakin.

        Kävitkö lääkärissä vai menikö kipu ohi?

        Itellä oli sama ongelma menin heti lääkäriin kun pelkäsin kiveksen kiertymistä, mutta ei se onneksi ollut muuta kuin lisäkivestulehdus joka lähti antibiooteilla pois suosittelen kuitenkin käymään näyttämässä sitä lekurilla nin asia selviää:) tsemppiä!


    • Apuaapuaapua15v

      Oon 15v poika ja nyt pari päivää on sattunut vasempaan kivekseen jos oon masturboinut... En tunne varsinaisesti mitään patteja mutta vasemman kiveksen yläosassa tuntuu kipua kun painaa ( kohta tuntuu samallaiselta kuin oikeassa kiveksessa mut se on kai vähän turvonnut ja sattuu jos painaa) mistäköhän johtuu? Voinko olla masturboinut liikaa? Apua!

      • Apuaapuaapua15v

        Voiskohan se olla siemenneste rakkula? Meneekö itsestään pois?
        T:sama poika


    • Pallinikkari

      Joko aloittajan pallit on parantunut`?

    • Kalkkikivessä

      Itselläni löytyi pariviikkoa sitten kova patti oikeasta kiveksestä. Kivestä aristaa aika-ajoin. Kävin näyttämässä lääkärille ja lääkäri passitti verikokeisiin ja ultraan. 2viikkoa pelkopersuksissa. juuri kävin siellä ultrassa ja kiinteä patti kiveksessä osouttautuikin harmittomaksi kalkeutumaksi kiveksen pinnalla. Eli rohkeasti vaan miehet näyttämään kiviänne lääkäriin.

    • Pippeliboy

      Turhaa täällä pähkäillä!yksityiselle urologille vaan aika ja näyttämään kasseja sinne, eikä maksa ku satasen.

    • 57y5bneboy

      Siis eile alko kipu mut mulla on ollu kiveksen kiertymä oikealla puolella eikä tarvinnut leikkausta. Mutta nytten vasen on kipeä ( VAIN JOS SIIHEN KOSKEE TAI SE ROIKKUU JA OSUU JALKAAN) eli se on kosketusarka

    • Palli_Tieteiliä

      Hei jätkät perkele teillä mitään syöpää ole itsellä alkoi 12v nyt 16 heittäkää kireet boxerit vittuun ja antakaa vähän ilmaa itellä ei tosin pattia löydy mutta muut mainituista oireista on kaikki paitsi tuo veren tulo joten ei tässä kuolemassa olla 😂

    • iuytyuytr

      kivestä......

    • KivesKives

      Joo-o, kiveksiä särkenyt reilut kolme viikkoa ja diagnosoitiin eturauhastulehdus. Tuli kuuri 800mg Buranaa ja kuukauden ajan täytyis syödä Xatralia. Tuota Xatralia en vielä aloittanut mutta katsellaan myöhemmin jos tämä ei mene pelkällä vahvalla Buranalla ohi.

    • kipeävasenkives

      mulla kans mut oon 13v

    • Panopete69

      Itsellä ollut jo useamman vuodenvasemmassa kiveksässä outo muutos. Ei ole ollut kipeä. Ihankuin lisökives olisi hajonut löysäksi. Mistä mahtaa johtua? Voisiko olla kivekseille saadusta iskusta johtuen. Olen 15-v

    • Anonyymi

      Kotioloihin ja yöksi varsinkin,
      ostakaa ainakin väljemmät housut, jotta kivekset pääsee roikkumaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe