halkeilevat suupielet?

teekippo

Osaako joku kertoa mistä vitamiinin puutteesta/yliannostuksesta suupielten halkeaminen voi johtua? Muuten vartaloniho ei kyllä ole kuiva.

Syön kyllä monipuolisesti vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, tosin en ole varma saanko riittävästi kuituja. Lisäksi syön Vivida sun-kapseleita, Piimax Pro-pillereitä ja 1 sinkkitabletti päivässä. Saanko liikaa B-vitamiinia?

35

37057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se johtuu

      B-vitamiinin puutteesta. Ainakaan liikasaannista ei haavaumia tule.

    • truman

      Kirjallisuudesta :

      Sekä sinkin liikamäärä että sen puute voivat aiheuttaa anemiaa.

      Suuret sinkki-, kadmium-, kupari- ja mangaanimäärät vähentävät raudan ottoa.

      Suuret sinkkimäärät lyhentävät punasolujen kestoa ja kuluttavat rautaa.

      Sinkkihäiriöissä on usein kyse myös mangaanin, magnesiumin, raudan tai kuparin tasapainohäiriöistä.

      Kuten edellä ilmenee - kaikki vaikuttaa kaikkeen.

      Raudan tasapainohäiriöt ja B2-vitamiinin puute voivat aiheuttaa haavaumat suupielissä.

      • serequin1

        Niinpä tosiaan, en ole tullut ajatelleeksi tätä, että suuri määrä jotakin, esimerkiksi kivennäisainetta, voi huonontaa toisen aineen saantia ravinnosta. > Voi tulla tämän toisen aineen puutos ja puutosoireet. Siinä sitten ei ole helppo älytä, että no mutta, kaiken alku ja juuri ei olekaan x:n puutos, vaan z:n liikasaanti.

        Ehkä parempi näin päin, ettei syö mitään lisiä, vaikka kärsisikin ilman jostakin puutostilasta. Lisillä tilanne kun voisi mennä hullummaksi :D


    • puute...

      Yleensä suupielten halkeileminen on oire B-vitamiinin puutteesta. B-vitamiinia ei voi saada liikaa, koska se on vesiliukoinen vitamiini ja ylimääräiset B:t poistuvat sinusta. Se ei varastoidu kehoosi. C-vitamiini on myös sellainen, jota ei voi saada liikaa.

      Rasvaliukoiset vitammiinit kuten A ja D sen sijaan varastoituvat kehoon ja niiden yliannostuksista voi olla vakaviakin oireita.

      • Noitatohtori-62

        Liika B-vitamiini voi aihuttaa mm. ääreishermojen tuhoutumisen, tässä vain yksi esimerkki monista ongelmista jotka seuraavat liiallisesta B-vitamiinin käytöstä. B-vitamiineja on saatava mutta ei liikaa.


      • voisi..
        Noitatohtori-62 kirjoitti:

        Liika B-vitamiini voi aihuttaa mm. ääreishermojen tuhoutumisen, tässä vain yksi esimerkki monista ongelmista jotka seuraavat liiallisesta B-vitamiinin käytöstä. B-vitamiineja on saatava mutta ei liikaa.

        Miten sitä voisi saada liikaa, kun se ei varastoidu kehoon, vaan tulee ulos!


      • Käyttäjä
        voisi.. kirjoitti:

        Miten sitä voisi saada liikaa, kun se ei varastoidu kehoon, vaan tulee ulos!

        ...varastoituu maksaan.


      • voi..
        Käyttäjä kirjoitti:

        ...varastoituu maksaan.

        Ei maksaan voi varastoitua kuin rasvaliukoiset vitamiinit, ei siis B-vitamiinit.


      • käyttäjä
        voi.. kirjoitti:

        Ei maksaan voi varastoitua kuin rasvaliukoiset vitamiinit, ei siis B-vitamiinit.

        Muista vesiliukoisista vitamiineista poiketen B-12 vitamiini varastoituu pääosin maksaan.


      • vaan sanotaan

      • Farmaseutti
        voisi.. kirjoitti:

        Miten sitä voisi saada liikaa, kun se ei varastoidu kehoon, vaan tulee ulos!

        B ja C-vitamiinit ovat vesiliukoisia, eli varastoituvat kehossa olevaan veteen. tämä siis tarkoittaa sitä, että kroonista yliannostusta niistä ei voi saada, nin kuin A-, D- K, ja E-vitamiineista. Akuutin, eli lyhytkestoisen, yliannostuksen niistä kuitenkin voi saada, koska kehossa oleva vesimäräkän ei vaihdu niin nopeasti, ettei vesiluikoisten vitamiinien ja muiden aineiden liiallinen sisäänotto haittaisi.


      • juttua

    • auttoi

      hammastahnan vaihto sellaiseen, jossa ei ole vaahtoavaa ainesosaa, jonka nimeä en nyt muista, mutta apteekista näitä tahnoja on useampia (esim. yotuel).

      • Minä8362537

        Ainesosa on sodiumlauryylisulfaatti.


    • B-vitamiini

      Minulla tulee suupieliin haavautumia useamman kerran vuodessa ja aina saan ne parannettua syömällä B-vitamiinia ( milloinkahan tajuaisin syödä sitä tarpeeksi...)

    • Tainuli

      Yleensä suunpielet yhdistetään b-vitamiinin puutokseen, mutta saman efektin saa kun syö vuorivillassa kasvatettua tomattia ja kurkkua. Itse ostan mullassa viljeltyä.

      • tomskut

        Mistä sen kaupassa näkee missä ne on kasvanu.


    • KLJ

      B-vitamiinin puutos aiheutti ainakin minulle halkeilevat suupielet. Jos et syö leipääkään, saatko B-vitamiineja tarpeeksi. Voihan se olla allergiaakin, mutta silloin usein suukin on kipeä.

      • jc

        Ei voi 100% varmuudella sanoa vain yhtä vitamiinia jo toimisi...sanoisin että useamman vitamiinin yhteisvaikutus saattaisi johtaa parempiin tuloksiin...mm Mivitotal on loistava aine


    • minä tiedän

      Mahdollisia aiheuttajia:
      hiivasieni
      bakteeri-infektio
      hammastahna (halvat markettien)
      suuvesi

      Ei minkään vitamiinin puutos aiheuta halkeilua. Ja jos aiheuttaa, niin sillon on jo todella huonossa kunnossa muutenkin.

      Ei anorektikoillakaan suupielet halkeile.

      • aiheuttaa

        Kyllä B-vitamiinin vähyys aiheuttaa mm. suupielten haavaumia, silmäkulmien haavaumia, haavaumia nenässä, korvanlehtitaipeissa ja muissakin taipeissa, mutta niin suupielien haavaumia aiheuttaa moni muukin. Esim. hammastahna, ja minulla myös maitotuotteet.

        Sittemmin kävin Kaarlo Jaakkolalla, sillä haukutulla hivenainetohtorilla. Hänen tutkimustensa mukaansa kärsin B-vitamiinin imeytymishäiriöstä. Kas, kun eivät muut lääkärit ole asian päälle mitään koskaan ymmärtäneet? Ja vuosikymmeniä kun kärsin onelmasta, ja kuljin lääkäreistä toiseen ja kärsin pahoista haavoista. Olihan niitä haavoja myös suussa.

        Niin vaan oli, kun Jaakkola aloitti B-vitamiinin korvaushoidon, injektiona lihakseen, nuo haavat katosivat. Terveyskeskuksessa alkuun kävin kahdesti viikossa, sitten myöhemmin kerran viikossa B-vitamiini-injektiolla.

        Sen jälkeen niitä niitä haavoja ilmaantui vaan aina maitotuotteiden syönnin jälkeen. Jokin ravintoalan ihminen sanoi, että maidon koliini vai mikä se yksi proteiini on, joka voi haavaumia joillekkin aiheuttaa.

        Nyt sitten olen syönyt vajaa 2 vuotta GNLD:n lisäravinteita, melkein koko kirjo on käytössä, ja kas, haavoja ei ole tänä aikana esiintynyt lainkaan. B-vitamiini-injektioita en ole GNLD:ravinteiden syönnin aikana ottanut, eikä haavoja ole tullut. Imeytymisongelma on siis aisoissa ja hallinnassa.


      • aapelikaapeli.
        aiheuttaa kirjoitti:

        Kyllä B-vitamiinin vähyys aiheuttaa mm. suupielten haavaumia, silmäkulmien haavaumia, haavaumia nenässä, korvanlehtitaipeissa ja muissakin taipeissa, mutta niin suupielien haavaumia aiheuttaa moni muukin. Esim. hammastahna, ja minulla myös maitotuotteet.

        Sittemmin kävin Kaarlo Jaakkolalla, sillä haukutulla hivenainetohtorilla. Hänen tutkimustensa mukaansa kärsin B-vitamiinin imeytymishäiriöstä. Kas, kun eivät muut lääkärit ole asian päälle mitään koskaan ymmärtäneet? Ja vuosikymmeniä kun kärsin onelmasta, ja kuljin lääkäreistä toiseen ja kärsin pahoista haavoista. Olihan niitä haavoja myös suussa.

        Niin vaan oli, kun Jaakkola aloitti B-vitamiinin korvaushoidon, injektiona lihakseen, nuo haavat katosivat. Terveyskeskuksessa alkuun kävin kahdesti viikossa, sitten myöhemmin kerran viikossa B-vitamiini-injektiolla.

        Sen jälkeen niitä niitä haavoja ilmaantui vaan aina maitotuotteiden syönnin jälkeen. Jokin ravintoalan ihminen sanoi, että maidon koliini vai mikä se yksi proteiini on, joka voi haavaumia joillekkin aiheuttaa.

        Nyt sitten olen syönyt vajaa 2 vuotta GNLD:n lisäravinteita, melkein koko kirjo on käytössä, ja kas, haavoja ei ole tänä aikana esiintynyt lainkaan. B-vitamiini-injektioita en ole GNLD:ravinteiden syönnin aikana ottanut, eikä haavoja ole tullut. Imeytymisongelma on siis aisoissa ja hallinnassa.

        käy ostamassa kortisoni voidetta apteekista. haavaumat häviää n2 päivässä.


    • lääkäörille

      http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2514&article=2009&index=A&page=1

      • jooopa joo

        Moi, mulla auttoi hammastahnan vaihto jonka jälkeen suupielet haljenneet vain pari kolme kertaa vuodessa. Eli noissa suosituimmissa hammastahnoissa on jotain vaahdotuslisäainetta jota ei tässä nykyisessä käyttämässäni Elmexissä ole.

        Koita ihmeessä yks tuubi niin huomaat eron.


      • parempaa..
        jooopa joo kirjoitti:

        Moi, mulla auttoi hammastahnan vaihto jonka jälkeen suupielet haljenneet vain pari kolme kertaa vuodessa. Eli noissa suosituimmissa hammastahnoissa on jotain vaahdotuslisäainetta jota ei tässä nykyisessä käyttämässäni Elmexissä ole.

        Koita ihmeessä yks tuubi niin huomaat eron.

        on vieläkin parempaa markkinoilla. Minulta loppui tyystin suupielien haavat. Joskus reissuun lähtiessä on unohtunut oma hammastahnani kotiin ja olen joutunut käyttämään tavallista hammastahnaa, heti mulla taas aukeaa suupielet haavoille. Ennen kun en tätä ymmärtänyt, suupielet olivat haavoilla toistakymmentä vuotta taukoamatta, mutta löytäessäni tämän hammastahnan, loppuivat haavat tyystin suupielissä.


    • Be Aware

      Osta apteekista riboflaviinia.
      Vain se auttaa suupielien halkeiluun.

      • niisku

        Itselleni lääkäri suositteli sinkkiä ja seleeniä. Ostin molempia ja huulipielet paranivat :)


      • ldgjhklsdjmhg
        niisku kirjoitti:

        Itselleni lääkäri suositteli sinkkiä ja seleeniä. Ostin molempia ja huulipielet paranivat :)

        Lääkäreiden mukaan se, että suupielten halkeilu johtuisi B-vitamiinin puutteesta on pelkkää potaskaa, urbaanilegenda. Huvittavan monet sitä kuitenkin tuntuvat viljelevän ihan kiveen kirjoitettuna faktana. =o) Yleisin syy suupielten haavaumiin on bakteeri- tai sieni-infektio tai hiiva. Ja se ainesosa joka saa mm. hammastahnan vaahtoamaan on sodium lauryylisulfaatti. Että näin.


      • serequin1
        ldgjhklsdjmhg kirjoitti:

        Lääkäreiden mukaan se, että suupielten halkeilu johtuisi B-vitamiinin puutteesta on pelkkää potaskaa, urbaanilegenda. Huvittavan monet sitä kuitenkin tuntuvat viljelevän ihan kiveen kirjoitettuna faktana. =o) Yleisin syy suupielten haavaumiin on bakteeri- tai sieni-infektio tai hiiva. Ja se ainesosa joka saa mm. hammastahnan vaahtoamaan on sodium lauryylisulfaatti. Että näin.

        Mulla halkeilee suupielet harvemmin. Mutta en ole nyt noin viikkoon käyttänyt tietääkseni mitään maitotuotteita - poikkeuksellinen tilanne. Heti alkavat olla suupielet halki ja suussa tuntuu muutenkin kummalliselle. Kävin tänään sitten ostamassa kaupasta purkillisen maitoa, ja join sitä tuossa päivällä pari lasia. Odotan, että suu paranee huomiseen mennessä.

        Tässä keskustelussa esille tulleen B2-vitamiinin - riboflaviini - puutos aiheuttaa minunkin tietojeni mukaan mm. suupielten halkeilua (ja lähdekin löytyy: http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=4944971).
        Kyseisen vitamiinin parhaita lähteitä ovat maitotuotteet. Yhtäkkinen maitotuotteiden puuttuminen ruokavaliosta ja samanaikainen suupielten yllättävä halkeilu... eivätkö ne anna jo jotakin viitteitä siitä, ettäm B2-vitamiinin yksi puutosoire todellakin on suupielten halkeilu?

        Toki suupielten halkeilu voi johtua muustakin, mutta minulla silloin tällöin esiintyvä halkeilu on loppunut siis sillä, että että ottaa ja kippaa pari lasia maitoa.


    • Kaseiini

      Täytyyki ottaa lisää rautaa. Hivenaineita ja varsinkin B:tä tulee todella paljon, mutta ilmeisesti raudan tasapaino on huono, koska sitä ei noissa tabuissa ole.

    • Kaseiini

      Parani lähes viikossa lisäraudan avulla.

    • TiinaTu

      Moi. Myös koodilla NEN425 saa tuon 5$ alennuksen ensitilauksesta iherb.comista.

      http://www.iherb.com/?rcode=NEN425

      Kiitos jos käytät tätä.

    • Halkeilevat suupiele

      Halkeilevat suupielet ja vatsavaivat aiheuttivat työterveyslääkärin tutkimukset. Todettiin B12 vitamiinin puutos.Se johtuu ohutsuolen imeytymishäiriöstä. Nyt on aloitettu lääkärin määräämänä Betolvex 1 mg x 2 iltaisin. Sitähän saa apteekista ilman reseptiäkin. Tosin muita B- vitamiineja ei edes tutkittu.

      Liene emahdollista, että suupileten halkeilu voi johtua jkostakin muusta sairaudesta eikä pelkäöstään jonkun B vitamiini puutteesta.

      Suupilet ovat nyt kunnossa, lääkitys aloitettu ja jatkossa gastroskopia sekä colonskopia tulossa. Vasta sitten voi olla varma alkusyystä.

      Monipuolinen ruokavalio on aina paikallaan ja kaikenalaisi hurlumhei dieettejä on syytä välttää, ettei joudu samanlaisiin ongelmiin kuin mihin itse olen nyt ajautunut omien erilaisten dieettihoitojeni seurauksena. Olen saanut aikaiseksi oman elimistöni vauriot!

    • Annuriina

      Vuosien taistelu halkeilevien suupielien kanssa on PÄÄTTYNYT! Ensimmäinen talvi vuosiin, kun suupielet ovat kunnossa--- ihanaa!
      Kaikki on vuosien saatossa kokeiltu; vitamiinitasot tutkittu, ruokavalio, lauryylisulfaatiton hammastahna käyttöön, Betadine-huuhtelut, voiteet, hiivasienilääkkeet, antibiootit, huulien saippuapesut ym ym.
      Luin naistenlehdestä, että tangokuningatar Susanna Heikki pitää huulensa kunnossa DECUBAL basic -huulirasvalla. Niinpä otin sen käyttöön; ja ongelma on hävinnyt!!!
      Kaikki markettihuulirasvat menivät poistoon ja roskiin, eikä niihin ole paluuta.
      En voi sanoin kertoa, kuinka ihanaa tämä on.

    • jakyllätoimii

      Tippa käsidesiä kouraan ja sormenpäällä molempiin suupieleen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe