saksanmetsästysterrieri

sakemanni ehkä hankinnassa

Hei kaikki sakujen omistajat tietoja kaipaisin sakujen metsästys vietistä. Eli miten on intoa muuhun kuin luola hommiin tarkoitan että ajaako esim. jänistä haukkumalla jne. Käytättekö muuhun metsästykseen ku luola hommiin kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

22

17544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juakkimus

      no kaverin saku ainakin hakee keppiä vedestä kai se sit sorsatkin hakee.. ja noissa metsästys videossa on yhellä suomalaisella saku ja se hakee sorsat vedestä ja noutaa kanalinnut.. kyllähän sen pitäs noutaa kun pennusta asti opettaa

    • AJAA

      Ainakin hirviä! 80-luvun alussa omistin sakemannin joka oli LVA-3 kokeella ja pidin sitä ajossa kun ajettiin kapulaporukalla hirviä. Voi sitä meteliä kun se sai vainun edessä olevista hirvistä sai passi miehet olla liukkaita liikkeissään jotta kerkisivät ampumaan.Koira ajoi niinkauan kuin näki hirvet eli tuonne vajaaseen kilometriin.Ja kaadon käsittelijänä oli aivan erinomainen kun pääsi veriseen kurkkuun kiinni, irti ei meinannut saada.
      Olihan se siihen hommaan vähän korkea, ainakin sen 28cm.

      • no minä saku x3

        elähän nyt höpsi, mikään saku ei oo 28 cm korkea


      • Sakupimu_96

        KORKEA!!!! MANU ON 40 cm korkee ja pieni. Mikä hiton kääpiötoy sulla on metsätyskoirana!??!?!??!


    • luu

      meillä puolitoista vuotias saku. kyllä ajaa ja noutaa kaiken minkä sille ampuu.suosittelen.jänistä ajaa haukkumalla ja oravaa myös. kanalinnut ajaa maasta lentoon mutta puusta ei välttämättä aina huomaa.

    • ---

      hei minulla on saku ja olen käyttänyt omaa sakuani monen eläimen metsästykseen esim:hirven, ketun ja jäniksen ajo metsästykseen lintu jahtiin sekä majivan metsästykseen että kyllä käy moneen metsästykseen se myös hakee majavat vedestä vaikka ne olisivat upoksissa

    • perazzi

      Sakujen kanssa metsästäessä olisi tärkeää muistaa kokeneenkin metsästäjän, että koira on nopea. Se voi yllättävän äkkiä olla luodin ja supin välissä. Kannattaa siis takoa korvan taakse, että aina koira kiinni vaikka jalasta, ennenkuin posauttaa. Muuten on vainajia kaksi ja toinen on se surullisempi tapaus. Ampujallehan tapahtuma on niinkin paha, että tokko enää metsälle lähtee, puhumattakaan koiran omistajasta.

    • heli

      sakun kanssa metsässä kannattaa kuitenkin muistaa että ensin kannattaa opettaa käsky :IRTI!
      on nimittäin pelastanut tämä käsky kerran myös yhden puudelin hengän lähdöltä.ja yhden kissan myös.

      todella innokkaita metsästäjiä,linnut,puput ja luolaelikot varokoon!

    • Innokasx2

      Joo, meillä kaks sellasta! Kaikkee ajaa ja mut meillä lähinnä luolakoirina. Joskus etsittykin pitkän aikaa, kun toinen on lähtenyt hirvien tai muiden perään. On kovaluontosia koiria....! Mut kuitenkin on tullut hyvin juttuun lasten ja muidenkin koirien kanssa! Muiden koirien kans on vaan pitänyt päästää irti, jos meidän koira hihnassa niin rähisee, ei oo onneks ollu sit enää äkänen kun on irti ollu. Muista kouluttaa hyvin... oppiivat vaikka mitä, kun saavat ruokaa palkaks... melkein vois meidän vanhuksen laittaa sirkukseen! Onnea koiran kanssa....ihania ovat!!!! Ja uiminen on ihan mielettömän kivaa, saattaa joskus koko päivän uida jos vaan veteen pääsevät!

    • rigsu-

      heipähei. kyselit sakujenmetsästysvietistä. No se on todella voimakas. Itselläni on kaksi sakua, uros ja narttu. luolahommissa pelaa, sorsametällä on mukana, narttu noutaa sorsia ja uros pennun opetan tänä kesänä. ihan hulluja ovat uimaan:) jänis kiinnostaa myös. Edellinen narttu ajoi jänistä myös erittäin innokkaasti ja hyvin. luolahommissa pelasi myös loistavasrti. eli jos on vain viettiä siihen ajohommaankin niin kannattaa kokeilla! Sakuilla on todella suuri liikunnantarve, pitää olla aktiivinen niiden kanssa! :) Jos eivät saa tarpeeksi toimintaa, se voi ilmetä aggressiona( meillä ovat aika villinä ainakin jos ei tarpeeksi ole liikuntaa, mutta ei ne ilkeitä ole;)) tai sitten sitä energiaa käytetään turhaan haukkumiseen ja hajottamiseen jne..:P

    • rigsu-

      ja tosiaan kannattaa kouluttaa hyvin että pysyvät aisoissa, ovat nimittäin kovaluontoisia:) mutta ihanan reippaita ja aina iloisia ja pirteitä! pitävät kyllä liikkeessä omistajansakin...

      • sakun omistaja

        Ovat vilkkaita, kovaluontoisia ja vahvaviettisiä. Mutta kuitenkin perusluonteeltaan ehdottosti ystävällisiä, ainakin ihmisiä ja erityisesti lapsia kohtaan. Vaatii johdonmukaisen koulutuksen ja paljon tekemistä.


      • urossakun omistaja
        sakun omistaja kirjoitti:

        Ovat vilkkaita, kovaluontoisia ja vahvaviettisiä. Mutta kuitenkin perusluonteeltaan ehdottosti ystävällisiä, ainakin ihmisiä ja erityisesti lapsia kohtaan. Vaatii johdonmukaisen koulutuksen ja paljon tekemistä.

        Verisuonet tulee koeponnistettua yleensä kerran päivässä.Silloin kuin oma pinna alkaa olla täys se ketale vaistoaa sen jostain ja nuolee naaman.


    • Sakupimu_96

      Manusta olisi tehkeyrymässä Hirvikoira. Sakuahan siis voi käyttää mihin vain metsästykseen.

    • waida

      mulla on sellainen ihan seurakoirana,ostin sen metsästäjältä jonka piti jättää se itselleen mutta ei ollut kuulemman viettiä tarpeeksi.seurakoirana minulla se on mennyt oikein hyvin ja tulee kissani kanssa todella hyvin toimeen on väärin sanoa ettei sitä voi seurakoirana pitää.

      • sakufani.

        Toivottavasti et ainakaan jalostukseen sitten koiraasi käytä. Itse en ainakaan halua että hieno metsästysrotu pilataan jalostamalla sitä SOHVACHAMPIONIKSI ! EI tästä rodusta sohvapullaa pentujen rääkkääjäksi. Hemmetin hieno rotu siihen tarkoitukseen mihin se on JALOSTETTU.


    • Hauhau

      Meillä sakemannit kunnostautuneet erinomaisesti sorsametillä noutohommissa ja samoja koiria käytetään menestyksellä myös luolalla.Et ole tainnut rotumääritelmää paljoa selailla,koska sieltä löytyy oleellinen.Puheet sakemannien ylivilkkaudesta eivät ole tuulesta temmattuja,mutta jos omistaja on aktiivinen ja käyttää kaiken vapaa-ajan koiran kanssa liikkumiseen ei ole ongelmia.Yleensä ne ihmiset jotka sakemannia häiriköksi haukkuvat,eivät jaksa muuta tehdä kuin löhötä sohvalla.Sitten,en missään tapauksessa suosittele ensikoiraksi,jollei ole vakaata aikomusta harrastaa erittäin aktiivisesti esim.metsästys,Toko,jälki,haku,luola jne.Painotan edelleen omistajankin "ylivilkkaudesta"olevan hyötyä Saksanmetsästysterrierin koulutuksessa,sillä mitä enemmän touhuaa,sen enemmän koira sinua pyrkii palvelemaan.Työtä,työtä ja työtä.Jos perheessänne on vauvaikäisiä tai pieniä lapsia,ei kannata tätä rotua suunnitella,koska tulet menettämään hermosi,kun vuorokaudesta loppuu tunnit kesken ja silloin koirasi saattaa muuttua juuri sellaiseksi "häiriköksi" ja on arvaamaton.Muuten mainio rotu!!!

      • sakua harkitseva

        joo, oon itte miettiny kans rotuu, mut meillä on dreeveri joka luippaa heti mettään jos pääsee narusta irti ja ilman gps laitetta selässä ei meinaaa millää löyttää. eli siin pysyykö saku esim sorsamettäs passis vierellä vai pitääkö se olla kiini kokoajan. tottakai pihassa se häkissä on tai juoksu narussa mutta ettei nyt kumminkaa heti tilaisuudentulle luippaa metsiin moneksi päiväksi?? varmasti riippuu että ajaako koira sitä jänistä vai ei..


      • hau
        sakua harkitseva kirjoitti:

        joo, oon itte miettiny kans rotuu, mut meillä on dreeveri joka luippaa heti mettään jos pääsee narusta irti ja ilman gps laitetta selässä ei meinaaa millää löyttää. eli siin pysyykö saku esim sorsamettäs passis vierellä vai pitääkö se olla kiini kokoajan. tottakai pihassa se häkissä on tai juoksu narussa mutta ettei nyt kumminkaa heti tilaisuudentulle luippaa metsiin moneksi päiväksi?? varmasti riippuu että ajaako koira sitä jänistä vai ei..

        No meillä on kaksi Sakemannia ja kyllä toista pidetään kytkettynä sorsanmetsästyksen aikana.Toinen koirista on paljon enempi miellyttämisen haluinen ja tekee mitä tahansa,että isäntä olisi tyytyväinen.Toki se samainen yksilö on onnistuttu kasvattamaan paremmin kun on ollut jo kokemusta rodusta ja miten sen kanssa toimia.Meillä koirat asustavat aitauksessa ja sisällä eli on kokoajan päivän rutiineissa mukana.Niitä myös käytetään metsästysajan ulkopuolella samalla tavalla kuin olisi metsästyskausi,paitsi esim.sorsanvirkaa hoitaa milloin mikäkin mieluisa lelu (narusolmu ja vedessä kelluva purulelu),joskus jopa jäinen tavi.Hyvä ohje olisi varmaan aloittaa normaalilla peruskoulutuksella ja vasta hiukan myöhemmin ottaa metsästyksen mukaan,sillä Sakut ovat herkkiä oppimaan kun löytyy se oikea tapa,lienee koirakohtaista mikä on se oikea tapa?Mutta aktiivisuus palkitaan ja pois huutamiset ja koiran kurittamiset niin tulosta syntyy ennen pitkään.


    • sakuko?

      Meidän 9kk Saku Nimi (Pimu) metsästysvietti on kova, mutta myös tosi seurallinen.

    • Minulla on Saku ollut jo yli 13 vuotta eikä kunto ole enää kovin hyvä. Harmittavasti haukkui ja ajoi sutta karhua, ilvestä sekä kaikkia pienempiä eläimiä.Tappeli suden kanssa kunniakkaasti, mutta ei voitollisesti. Hengissä selvisi. Ahman jäljelle ei lähde. Luolaan en ole koskaan opettanut, enkä laskenut. Nuorempana oli tosi v:mäinen otus. Puri sumeilematta ketä ja mitä tahansa. Meni 7 vuotta ennenkuin antoi minun silittää,ellei itse tullut tyrkylle. Kaksi vuotiaana oli niin häjy, että käytin luonne Ym testissä. Puolusti isäntäänsä niin tehokkaasti että testaaja tuomitsi ammuttavaksi. Hyvin ollaan selvitty, vaikka usein olen verta vuotanut. Haistaa linnut maasta ja puusta ilmaisee, mutta harvoin haukkuu. Ei sovellu moneenkaan talouteen.

    • metsämies

      Ehdottomasti paras terriereistä metsästykseen muut on "seurakoiria" vaikka jotkut vielä käyttää metsällä nostalgia/historia syistä ja kennelnimet rehvakkaita. ;)

      Eli ei kannata haksahtaa vääriin rotuihin jos oikeasti metsästää sakuissa ei yleensä anneta pois ns.riistavapaita yksilöitä vaan toimii takuuvarmasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1690
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1329
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1075
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      5
      1009
    Aihe