hoitoapulaisen palkka?

kiinnostaatietää

Olen sh-opiskelija ja olen kesän töissä nimikkeellä hoitoapulainen.Minulle on jäänyt epäselväksi mitä hoitoapulaisen työhön kuuluu?Miten se eroaa lähihoitajan työsä?Pasljonko on palkka?

25

31667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15 vuotta sitten

      ainakin päivät pitkät, pesi, kylvetti, syötti, juotti ja luutusi. Palkka olematon.

    • hoito-apulainen

      Mitä hommia.joka paikassa ei suinkaan syötetä yms.kute edellinen väitti- palkka on bruttona 1405 euroa kuukaudessa ja vuorotyölisät siihen päälle tekee nettona muutaman satasen puhtaana kuussa. että ihan hyvä palkka.

      • aapelikaski

        Palvelutalossa hoitoapulaisena, palkka 1720 bruttona. Teen kaikkia samoja töitä kuin lähihoitajat mutta en tee lääkelaskentaa enkä saa pistää insuliinia.


      • EiKannataKoulujaKäydä

        Sama ku mulla sairaanhoitajana erikoistason turvaosastolla. Että ei paha.


    • hoito-apulainen

      mitenkään muuten, kuin että lääkkeitä et saa laskea.joissakin paikoissa saat silti ne jakaa

      • kiinnostaatietää

        olen kyllä huomannut,että tasan samaa hommaa teen,kuin lähihoitajatkin.Syötän,käytän vessassa,vaihdan vaipat ja olen myös katetroinut ja letkuttanut ravintoliuosta(kuuluukohan apulaisen toimenkuvaan..?).Annan myös lääkkeitä.Tämän lisäksi sitten hoidan tiskit sun muut.Mietin vaan,että onkohan mut otettu hoitajaks apulaisen palkalla sen takia,koska olen vasta opiskelija...


      • Äshoo
        kiinnostaatietää kirjoitti:

        olen kyllä huomannut,että tasan samaa hommaa teen,kuin lähihoitajatkin.Syötän,käytän vessassa,vaihdan vaipat ja olen myös katetroinut ja letkuttanut ravintoliuosta(kuuluukohan apulaisen toimenkuvaan..?).Annan myös lääkkeitä.Tämän lisäksi sitten hoidan tiskit sun muut.Mietin vaan,että onkohan mut otettu hoitajaks apulaisen palkalla sen takia,koska olen vasta opiskelija...

        Itsekin olin sairaanhoitajaopiskelijani yhden kesän töissä hoitoapulaisen-nimikkeellä tk:n vuodeosastolla ja tein ihan tasan tarkkaan samat hommat kuin perushoitajatkin lisähommana oli instrumenttien huolto ja lähetys välinehuoltoon (joka oli lomalla olevan hoitoapulaisen homma).

        Pari viikkoa valmistumisen jälkeen minulle tarjottiin samaisesta paikasta perushoitajan vuorotteluvapaan sijaisuutta "saisit tottakai siinä sivussa harjoitella sairaanhoitajan tehtäviä" AS IF! =D Nostin kytkintä melko nopeasti, tuommoiseen ei sitten enää kannata suostua (mutta aina löytyy joku onneton, joka ko. paskaan suostuun, joten siksi nämä käytännöt edelleen elävät).


      • jhsh
        Äshoo kirjoitti:

        Itsekin olin sairaanhoitajaopiskelijani yhden kesän töissä hoitoapulaisen-nimikkeellä tk:n vuodeosastolla ja tein ihan tasan tarkkaan samat hommat kuin perushoitajatkin lisähommana oli instrumenttien huolto ja lähetys välinehuoltoon (joka oli lomalla olevan hoitoapulaisen homma).

        Pari viikkoa valmistumisen jälkeen minulle tarjottiin samaisesta paikasta perushoitajan vuorotteluvapaan sijaisuutta "saisit tottakai siinä sivussa harjoitella sairaanhoitajan tehtäviä" AS IF! =D Nostin kytkintä melko nopeasti, tuommoiseen ei sitten enää kannata suostua (mutta aina löytyy joku onneton, joka ko. paskaan suostuun, joten siksi nämä käytännöt edelleen elävät).

        Samaa paskaa mätetään pilkkahintaan olit sitten sh tai lh. Itse oon sh, pikkusen paremmin hankin kuin lh, mutta työnkuva sama. Ei kannata ylpistyä sh tutkinnosta, ei se nii ihmeellistä hommaa ole. 16.vuotta töitä tehneenä. Voihan se aluksi tuntua, että olen jotenkin parempi, mutta kyllä vuosiako tulee lisää, luulot karisevat. Onhan se aluksi varmaan hienoa näyttää temppuja, mutta kun aloitin sh:n työt, kyllä ne apu/perushoitajat näytti miten toimitaan. Olit mikä hoitaja hyvänsä niin eiköhän se olisi parempi vetää yhtä köyttä! Kyllä se vaan niin on, että kohta on suostuttava mihin vaan. Perushoitajat ovat yksi hienoinpia ammattiryhmiä. Avuliaita ja neuvoo myös meitä sh:a. Nielkää nuoret sh:t ylpeys siitä ei oo ku haittaa näissä hommissa. Huomaa, kirjoituksestasi, ettet paljon oo käytännössä ollu, kun latelet tollasia kirjotuksia. Asenteesi on pahoin hakoteillä, perushoitajat tekevät useita hommia paremmin kuin juuri valmistuneet sh:oot. Kyllä saat nostella kytkintä monta kertaa, mutta älä luistata.


      • alalla kauan
        Äshoo kirjoitti:

        Itsekin olin sairaanhoitajaopiskelijani yhden kesän töissä hoitoapulaisen-nimikkeellä tk:n vuodeosastolla ja tein ihan tasan tarkkaan samat hommat kuin perushoitajatkin lisähommana oli instrumenttien huolto ja lähetys välinehuoltoon (joka oli lomalla olevan hoitoapulaisen homma).

        Pari viikkoa valmistumisen jälkeen minulle tarjottiin samaisesta paikasta perushoitajan vuorotteluvapaan sijaisuutta "saisit tottakai siinä sivussa harjoitella sairaanhoitajan tehtäviä" AS IF! =D Nostin kytkintä melko nopeasti, tuommoiseen ei sitten enää kannata suostua (mutta aina löytyy joku onneton, joka ko. paskaan suostuun, joten siksi nämä käytännöt edelleen elävät).

        Ei tartte opiskelijalle vielä hoitajan palkkaa maksaakaan. Onhan tuo nyt selvä.
        Muutenhan täällä olis turha kouluja käydä loppuun, jos saman palkan saisitte. joo älä anna vielä ton sairaanhoitaja-kusen nousta päähän. pelkkää paskan pesemistä se on....


      • Anonyymi
        jhsh kirjoitti:

        Samaa paskaa mätetään pilkkahintaan olit sitten sh tai lh. Itse oon sh, pikkusen paremmin hankin kuin lh, mutta työnkuva sama. Ei kannata ylpistyä sh tutkinnosta, ei se nii ihmeellistä hommaa ole. 16.vuotta töitä tehneenä. Voihan se aluksi tuntua, että olen jotenkin parempi, mutta kyllä vuosiako tulee lisää, luulot karisevat. Onhan se aluksi varmaan hienoa näyttää temppuja, mutta kun aloitin sh:n työt, kyllä ne apu/perushoitajat näytti miten toimitaan. Olit mikä hoitaja hyvänsä niin eiköhän se olisi parempi vetää yhtä köyttä! Kyllä se vaan niin on, että kohta on suostuttava mihin vaan. Perushoitajat ovat yksi hienoinpia ammattiryhmiä. Avuliaita ja neuvoo myös meitä sh:a. Nielkää nuoret sh:t ylpeys siitä ei oo ku haittaa näissä hommissa. Huomaa, kirjoituksestasi, ettet paljon oo käytännössä ollu, kun latelet tollasia kirjotuksia. Asenteesi on pahoin hakoteillä, perushoitajat tekevät useita hommia paremmin kuin juuri valmistuneet sh:oot. Kyllä saat nostella kytkintä monta kertaa, mutta älä luistata.

        Hyvin kirjoitettu, ja ajateltu. Arvostan, kiitos.


    • jahnu64

      Olen hoitoapulaisena vanhusten palvelutalossa. Työhöni kuuluu vanhusten pyykinpesu, ateriahuolto hoitajien kanssa, vanhusten avustaminen ja kuljetus röntgeniin, lääkäriin, laboratorioon...sekä näytteiden vieminen laboratorioon tarvittaessa. Koulutuksena pohjalla laitoshuoltajan ammattitutkinto, hygieniapassi ja hieman työkokemusta hoitotyöstä. Vaatimuksena oli laitoshuoltajan at tai vastaava koulutus ja hygieniapassi. Pidän työstäni enkä koe tunkevani hoitajan työhön vaan toimin nimenomaan hoitajien apuna. Toivottavasti tästä oli apua kysymyksiisi. Hoitoapulaisen työ voi olla eri kohteissa erilaista, näin minulla.

      • ms mix13

        Jos tekee hoitoapulaisena sh:n hommia, kuuluu saada lain mukaan sairaanhoitajan palkka. On se kumma kun nykyään ei ihmiset tiedä oikeuksiaan työelämässä, vaan ovat helposti työnantajan vedätettävissä. Miksi edes otit vastaan hoitoapulaisen työn,kun voisit tehdä lähärinkin töitä??? Ihmeellistä oikein valita itselleen huonompi palkka kun parempaakin on tarjolla.


    • mikä palkka

      hoitoapulaisella ja maksaako ne ns. ikälisät

      • aapelikaski

        1720 bruttona ainaki mulla.


      • koopee69
        aapelikaski kirjoitti:

        1720 bruttona ainaki mulla.

        kotkassa 1588 lisät ja samat hommat kun lähärillä, enkä saa edes munalisää vaikka mies olenkin


    • Täältä saa hoitoa

      Ylä-Savossa hoitoapulainen saa keikkatöistä 11.87€/h lisät. Työ ei juurikaan eroa lähihoitajan tehtävistä...

    • Valmiitakin on

      Nyt täytyy muistaa se, että lähihoitaja on koulutettu ja hoitoapulainen ilman mitään ammatillista koulutusta.

      Miksi näitä hoitoapulaisia saa olla vielä työelämässä asiakas/potilastyössä?
      Miksi ei palkata valmiita hoitajia. Luulisi niistä olevan enemmän hyötyä koko työyhteisöille ja hoito olisi osaavaa ja turvallista koulutetuin voimavaroin sekä osaaminen laajempaa.

      Vastuu on aina työantajalla ja mielestäni leikitään oikeasti potilasturvallisuudella.
      Muka säästetään palkoissa. Mutta mitä on laatu ja asiantuntijuus?

      Minusta joutaa kaikki hoitoapulaiset pois työtä ja tilalle oikeasti koulutettu hoitaja ja kunnon palkalla.

      Suurin osa näistä hoitoapulaisista on ns. pätijöitä ja kaiken tietäviä ja ilman mitään alan koulutusta!

    • hyvä työntekijä

      olipa katkera viestin lähettäjä. hoito-apulaiset on koulutettuja porukkaa ja osaavat työnsä erinomasesti-ja ovat turvallisia ja ahketia tekijöitä.ja viisaita.

    • Halvalla menee

      Useimmiten hoitoapulaisilla ei ole ammatillista tutkintoa. Heille ei kuulu lääkehoito ja josain kuulemma tekevät sitäkin. Missä on potilasturavllisuus.

      Hoitoapulais- nimikkeet voisi todellakin lopettaa kokonaan ja tilalle vaan perustutkinnon suorittaneita ammattilaisia.

      Näin saadaan työyhteisöt paremmiksi, osaavaa henkilöstöä ja laatukin paranee sitä myötä.

      Palkkaus on erittäin huono hoitoapulaisilla ja verojen jälkeen jäävä osuus siis ihan mitätön.

      Mitä tulee tuohon alkutekstiin niin sh-opiskelija voi tehdä jo hyvin varhain lähihoitajaa. Palkkakin oliis parempi. Mitä tulee tuohon hoitoapulaisen työnkuvaan niin eikö se ole aika veeteen piirreetty viiva eli on joka paikan höylä ilman mitään ammatillista koulutusta.

      Tämä on vain yksi syy eli yritetään säästää ja ammattaitaidoton henkilö on helppo "käskyttää" edullisesti ja se ei ole uhka kenelekkään, varsinkaan esimiehelle. Tekee kiltisti ja pois lähtiessä niiaa vielä kauniisti.

      • Juoksulikka

        Minusta hoitoalalla saisi olla vaan kaksi ammattia eli sairaanhoitaja ja lääkintä sairaanhoitaja,koska työ on samaa ,oli sitten hoitoapulainen tai perushoitaja Tai Sairaanhoitaja työt kaikilla samaa,pesua kylvetystä,vaippojen vaihtoa haavojen hoitoa virsakokeita syöttöä, rasvausta, ja seurustelua jos aika riittää,ja koulutukseen psykologiaa enemmän ja (pääsykokeisiin psyk testit vaativat) on paljon sellaisia työssä jotka eivät sovi hoitoalalle.


    • FlorenceNightingale

      "Miksi näitä hoitoapulaisia saa olla vielä työelämässä asiakas/potilastyössä?
      Miksi ei palkata valmiita hoitajia."

      Ei joka paikkaan ole aina koulutettuja hakijoita hakemassa. Esimerkkinä lyhyet sijaisuudet ja kesätyöt, joihin on vaikea saada tutkinnon suorittanutta hoitajaa. Monesti hoitoapulaiseksi hakeutuukin hoitoalasta kiinnostunut henkilö, joka aikoo opiskella lähi- tai sairaanhoitajaksi. Myös opiskelijat ja ammatinvaihtajat tekevät hoitoapulaisen töitä.

    • shjaph

      Miksi teet sh-opiskelijana hoitoapulaisen hommia? Pääsisit lh-sijaisuuteen. Nyt sua vedetään halvalla. Ei pahalla.

    • hoitoapulainen

      Kuulkaas, mie oon hoitoapulainen ja teen tasan tarkkaan myös hoivatuureja , siivousta, keittiötä, sekä asiointipalvelua. Laiskat hoitajat sen kun istuvat toimistossa persettään levittämässä, kun odottavat että joku muu ne heidänkin työt tekee. Niin monta kertaa koettua.

    • Anonyymi

      Kyllä olet oikeassa...Hoitoapulainen tekee paremmin vaipanvaihdot ja kylvetykset,kuin toiset lähihoitajat,huutavat ja repivät vanhuksia,hirveetä katsottavaa,vanhus,ei ole minkään arvoinen.Hoito apulainen juttelee potilaitten kanssa,ja hoitaa ,hyvin,ei huuda ei räyhää,niinkuin nämä vanhat työhönsä kyllästyneet LÄHIHITAJAT.

    • Anonyymi

      Olen ollut palvelutalossa hoitoapulaisena,jossa poliisit kävi nuhtelee näitä LÄHIHOITAJIA., Kaikenlaiset tyypit otetaan koulutukseen,jotka eivät sovellu alalle ollenkaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe