Turbodieselin tyhjäkäynti ajon jälkeen

2.0 Hdi

Mitenkäs pitkään autoa pitäisi tyhjäkäyttää kovan ajon jälkeen, ennen kuin moottorin voi sammuttaa turvallisesti ilman, että turbon voitelu kärsii, esim. jos motarilla tai maantiellä pysähtyy levähdysalueelle? Riittääkö puoli minuuttia?

Entä jos tekee normaalin kauppareissun taajama-alueella, voiko moottorin sammuttaa silloin välittömästi parkkiin päästyä?

Onko sitä muuten laskettu missään, miten nopeasti turbo lakkaa pyörimästä sen jälkeen kun moottorin kuormitus lopetetaan?

21

9528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zuurinpiirtein näin

      levähdyspaikalle tultaessa 1-2min ajettuna viimeset 5min ajettuna kevyellä kaasulla.
      kauppareissulla 0,5 min ajettuna kevyellä kaasulla

      Muinoin ku mulla oli turbo volvo (200 sarjalainen) ja tulin illalla hämärän aikaan kotiin (asun 1km moottoritin rampista laskettuna) ni kun ajoin auto parkkiin, avasin konepellin ja pistin tupakaksi, kattelin milloin pakosarja ei enää hehku punasena, ja silloin oli hyvä sammuttaa motti. (yleensä 5min)

    • 1.6d

      2-5 min .. riippuu ajosta..

    • opetella

      aina parkkiin tullessa antaa käyrä ruklutella jonkinaikaa ja kannattaa myös opetella ns. laskettelemaan rauhassa määränpäähän jos on esim duunimatkat kysees tai muuten tuttu määränpää

      • ei turpoa

        maksella niitä tyhjäkäyntisakkoja?


    • Voe toivotonta

      Ei se puoli minuuttia merkitse mitään, yhtä hyvin voi sammuttaa suoraan ajosta kuin odotella se 30 sekuntia.

      Kun pakosarja voi olla punahehkuinen (1200C) ja tyhjäkäynnillä se voi olla 300C, luuletko että moottorin osat jäähtyisivät tuon eron puolessa minuutissa.

      Jos et osaa muuten arvioida aikaa niin hommaat pakosarjaan kiinnitettävän pintalämpömittarin joka kestää myös kovia lämpötiloja. Ei maksa sittenkään niin paljoa ja suojaa konetta varmasti.

      • pakosarja

        Ai pakosarja on 1200asteinen!!!
        se on silloin jo lähellä valkohehkuista.
        Punahehku alkaa kun lämpötila on 600astetta.

        Jälkikäytöllä on kaksi merkitystä: Saadaan turbon kierrokset alas ettei sen laakerit leikkaannu kiinni voitelun puutteesta. Toinen syy on lämpötilaerojen tasaaminen, joka koskee jo muitakin koneita kuin turbollisia. Kun kone on käynnissä niin vesi kiertää ja jäähdytys toimii.


    • big brother hra mobil

      Mobilin öljyopus sanoi, että nykyöljyjen (synteettisten, esim. delvac 5w40) voitelukyky riittää säilyttämään raskaan kaluston ahtimen laakerit toimivina ilman jälkikäyttöä.

      Itse en kyllä usko, mutta luulisi että minuutin jälkikäyttö riittää, sen aikana ahtimen pyörimisnopeus on laskenut jo aika lailla, ainakin kevyen ajon jälkeen.

    • .....

      Itse en ole jälkikäytellyt tai lämmityskäytellyt turbodieseleitä ja vuosia ovat kestäneet. Yleensä, kun motarilta tulee kaupunkiin, niin siinä jo huomaa, että lämmöt laskee. Motarilta tankille poiketessa laskettelee sen kyltin jälkeen (1km bensa-asema) ja rampin kun laskettelee asemalle, niin siinä se jo on.

      On kyllä kuullut muutamia juttuja hajonneista turboista, mutta kun ajattelee motarillakin suomessa niin kierrokset on jotain 2000 kieppeillä /- ja auto menee vielä suht pinta-kaasulla. Ohjekirjassakin lukee, että tyhjäkäyttöä kovan ajon jälkeen. Onko sitten 100 kilsaa 1700 rpm ja hevosista käytössä ehkä viideosa kovaa ajoa...

    • Toinen HDi

      Tyhjäkäynti on eri asia kuin jälkikäyttö. Jälkikäyttö tehdään isommilla kierroksilla.

      Jälkikäytön (ei siis tyhjäkäytön) tarkoituksena on tasata lämpötiloja, sekä voidella turbon laakereita.

      Jälkikäyttö on käytännössä täysin turhaa Suomessa. Moottoritieajo on kuitenkin aika kevyttä ajoa. Kun ryhmityt mottoritieltä rampille ja saat auton parkkiin, niin auton voi sammuttaa huoletta.

      Jälkikäyttö on toki hyväksi kun sitä tarvitsee. Nopeusrajoitusten seurauksena tavallisilla henkilöautoilla jälkikäyttö on turhaa. Jos kuitenkin vedät jotain raskasta (esim. isoa asuntovaunua) moottori saattaa tarvita jälkikäytön. Useimmiten kuitenkin kun yhdistelmän saa pysäköityä sopivaan paikkaan on lämmöt jo tasaantuneet.

      Erittäin huono asia on moottorin ryntäyttäminen ennen sammutusta. Tätäkin olen nähnyt jälkikäyttönä käytettävän (kysyin hemmolta miksi näin tekee).

      Ei kai kukaan tänä päivänä tekisi enää autoja joita pitäisi käyttää tyhjäkäynnillä? Kyllä niissä tänä kädettömyyden aikakautena olisi jälkikäyttötoiminnot automaattiset, jos jälkikäyttöä tarvittaisiin. Ohjekirjoissa asiasta varoiteltaisiin isoin punaisin kirjaimin.

      Olen itse ajellut tuhannet kerrat (HDi:lläkin) motarilla parkiin (tuota kun tulee tahkottua edestakaisin) ja vääntänyt virrat pois heti kun saan auton pysäytettyä. Vielä en ole tuosta huomannut olevan mitään haittaa.

      Jälkikäyttö tyhjäkäynnillä = Yksi legenda Esson baarissa.

      • niinpä..

        Niinpäniin... Jälkikäytön voi tehdä ihan millä kierroksilla haluaa, idea on kuitenkin siinä, että tasataan lämpötiloja, ja etenkin turbomoottoreissa turbon jäähdyttäminen (ettei öljyt pikeenny/kärähdä kiinni turbon laakereihin lämmön takia..).

        Turboahdin ei kyllä kierrä montaa sekuntia itsekseen tyhjäkäynnillä, joten se ei "leikkaa kiinni". Öljyjen kärähtäminen laakereihin on se syy, miksi jälkikäyttö olisi suositeltavaa.

        Bensakoneissa lämpötilat ahtimessa ovat paljon korkeampia kuin dieselkoneissa, joten niissä jälkikäytön merkitys korostuu.

        "Toinen HDi", aika huono ajattelutapa sulla, kun mietitään, mitä eroa esim. 10 vanhassa turbodieselkoneessa on uuteen verrattuna.. Eipä juuri muuta, kuin ruiskutus/elektroniikka? Turboahdin on edelleen noin about sama. Voi ehkä terveellä maalaisjärjellä ajatella, että jos ahdin hehkuu punaisena, ei konetta kannata sammuttaa siltä istumalta... Nykymoottorit ei mun tietääkseni kuitenkaan valvo ahtimen lämpöjä, ts. suorita jälkikäyttöä itsekseen tarvittaessa.

        Itse olen lähinnä ajanut raskaampaa kalustoa, joissa turbo viheltää jatkuvasti 80:n nopeudessa. Silloin ei tee mieli ollenkaan sammuttaa konetta heti pysähdyttyä. Mieluummin käytän konetta muutaman minuutin ja annan ahtimen jäähtyä.

        Viimeiset kilometrit ennen suunniteltua pysähdystä on tosiaan kannattavaa ajaa kevyellä kaasujalalla, eikä jälkikäyttö ole todellakaan yhtään huono asia. Ja bensakoneella em. merkitys suurempien lämpötilojen takia tosiaan korostuu.

        Eli jälkikäyttö ei ole mitään Esson baarin legendaa, vaan ihan täyttä totta..


      • Toinen HDi
        niinpä.. kirjoitti:

        Niinpäniin... Jälkikäytön voi tehdä ihan millä kierroksilla haluaa, idea on kuitenkin siinä, että tasataan lämpötiloja, ja etenkin turbomoottoreissa turbon jäähdyttäminen (ettei öljyt pikeenny/kärähdä kiinni turbon laakereihin lämmön takia..).

        Turboahdin ei kyllä kierrä montaa sekuntia itsekseen tyhjäkäynnillä, joten se ei "leikkaa kiinni". Öljyjen kärähtäminen laakereihin on se syy, miksi jälkikäyttö olisi suositeltavaa.

        Bensakoneissa lämpötilat ahtimessa ovat paljon korkeampia kuin dieselkoneissa, joten niissä jälkikäytön merkitys korostuu.

        "Toinen HDi", aika huono ajattelutapa sulla, kun mietitään, mitä eroa esim. 10 vanhassa turbodieselkoneessa on uuteen verrattuna.. Eipä juuri muuta, kuin ruiskutus/elektroniikka? Turboahdin on edelleen noin about sama. Voi ehkä terveellä maalaisjärjellä ajatella, että jos ahdin hehkuu punaisena, ei konetta kannata sammuttaa siltä istumalta... Nykymoottorit ei mun tietääkseni kuitenkaan valvo ahtimen lämpöjä, ts. suorita jälkikäyttöä itsekseen tarvittaessa.

        Itse olen lähinnä ajanut raskaampaa kalustoa, joissa turbo viheltää jatkuvasti 80:n nopeudessa. Silloin ei tee mieli ollenkaan sammuttaa konetta heti pysähdyttyä. Mieluummin käytän konetta muutaman minuutin ja annan ahtimen jäähtyä.

        Viimeiset kilometrit ennen suunniteltua pysähdystä on tosiaan kannattavaa ajaa kevyellä kaasujalalla, eikä jälkikäyttö ole todellakaan yhtään huono asia. Ja bensakoneella em. merkitys suurempien lämpötilojen takia tosiaan korostuu.

        Eli jälkikäyttö ei ole mitään Esson baarin legendaa, vaan ihan täyttä totta..

        Hieman nyt kannattaisi rajata aluetta ennen kuin kirjoittelee. Kyseessä oli siis alkuperäisen kirjoittajan 2.0 HDi kirjoitus, johonka minä vastasin ja siihen edelleen teikäläinen.

        Kyse on ollut, jos et tiennyt, tavallisesta dieselhenkilöauton turbosta. Turha kirjoitukseen silloin on sotkea kuorma- autoja, tahi laivoja, voimalaitoksia ym. mukaan.

        Itse rajasin jälikäyttöä esim. näin "Jälkikäyttö on toki hyväksi kun sitä tarvitsee." Sinun rajauksesi on, koska Scania tarvitsee jälikäyttöä joskus pitää sitä tehdä aina kaikilla moottoreilla. Haloo!!!

        >>"Toinen HDi", aika huono ajattelutapa sulla, kun mietitään, mitä eroa esim. 10 vanhassa turbodieselkoneessa on uuteen verrattuna.. Eipä juuri muuta, kuin ruiskutus/elektroniikka? Turboahdin on edelleen noin about sama. Voi ehkä terveellä maalaisjärjellä ajatella, että jos ahdin hehkuu punaisena, ei konetta kannata sammuttaa siltä istumalta... Nykymoottorit ei mun tietääkseni kuitenkaan valvo ahtimen lämpöjä, ts. suorita jälkikäyttöä itsekseen tarvittaessa.

        Perustelet tekstissäsi että jälkikäytät moottoria _aina_, eikä sitä sitä elektroniikalla pystyttäisi tekemään. Haloo!!! Mietippä nyt asiaa hieman.

        Moottoriin pystyisi tehdä helposti ajastimen joka pitäisi moottorin käynnissä pari minuuttia kun avaimesta (tai napista) on väännetty. Ja kyllähän toki tuota turbon kuumuuttakin voidaan haluttaessa mitata.

        "Eli jälkikäyttö ei ole mitään Esson baarin legendaa, vaan ihan täyttä totta..

        Et mitenkään perustellut miksi jälkikäyttöä tarvitsisi tehdä. Mistä muualta olet tietosi ammentanut kuin Esson baarista? Suosittelen, että otat jonkun kirjasen käteen ja lukaiset sieltä jälkikäytöstä. Ja ymmärrät lukiessasi termit "aina" "tarvittaessa", sekä "jälkikäyttö" "tyhjäkäynti".


      • jäämies2
        Toinen HDi kirjoitti:

        Hieman nyt kannattaisi rajata aluetta ennen kuin kirjoittelee. Kyseessä oli siis alkuperäisen kirjoittajan 2.0 HDi kirjoitus, johonka minä vastasin ja siihen edelleen teikäläinen.

        Kyse on ollut, jos et tiennyt, tavallisesta dieselhenkilöauton turbosta. Turha kirjoitukseen silloin on sotkea kuorma- autoja, tahi laivoja, voimalaitoksia ym. mukaan.

        Itse rajasin jälikäyttöä esim. näin "Jälkikäyttö on toki hyväksi kun sitä tarvitsee." Sinun rajauksesi on, koska Scania tarvitsee jälikäyttöä joskus pitää sitä tehdä aina kaikilla moottoreilla. Haloo!!!

        >>"Toinen HDi", aika huono ajattelutapa sulla, kun mietitään, mitä eroa esim. 10 vanhassa turbodieselkoneessa on uuteen verrattuna.. Eipä juuri muuta, kuin ruiskutus/elektroniikka? Turboahdin on edelleen noin about sama. Voi ehkä terveellä maalaisjärjellä ajatella, että jos ahdin hehkuu punaisena, ei konetta kannata sammuttaa siltä istumalta... Nykymoottorit ei mun tietääkseni kuitenkaan valvo ahtimen lämpöjä, ts. suorita jälkikäyttöä itsekseen tarvittaessa.

        Perustelet tekstissäsi että jälkikäytät moottoria _aina_, eikä sitä sitä elektroniikalla pystyttäisi tekemään. Haloo!!! Mietippä nyt asiaa hieman.

        Moottoriin pystyisi tehdä helposti ajastimen joka pitäisi moottorin käynnissä pari minuuttia kun avaimesta (tai napista) on väännetty. Ja kyllähän toki tuota turbon kuumuuttakin voidaan haluttaessa mitata.

        "Eli jälkikäyttö ei ole mitään Esson baarin legendaa, vaan ihan täyttä totta..

        Et mitenkään perustellut miksi jälkikäyttöä tarvitsisi tehdä. Mistä muualta olet tietosi ammentanut kuin Esson baarista? Suosittelen, että otat jonkun kirjasen käteen ja lukaiset sieltä jälkikäytöstä. Ja ymmärrät lukiessasi termit "aina" "tarvittaessa", sekä "jälkikäyttö" "tyhjäkäynti".

        viestiä jatkaakseni, näitä elektronisia "jälkikäyttö"järjestelmiä on olemassa, mutta monessako "normaalissa kaupassa myytävässä autossa"?


      • mun
        jäämies2 kirjoitti:

        viestiä jatkaakseni, näitä elektronisia "jälkikäyttö"järjestelmiä on olemassa, mutta monessako "normaalissa kaupassa myytävässä autossa"?

        ensimmäistä viestiä ei nyt näkyviin tullu (tiedä tuleeko myöhemmin), mut toinen tuli, niin kirjoitan vielä kolmannen.

        >>Kyse on ollut, jos et tiennyt, tavallisesta dieselhenkilöauton turbosta. Turha kirjoitukseen silloin on sotkea kuorma- autoja, tahi laivoja, voimalaitoksia ym. mukaan.

        Toki tiesin, että kyseessä on henkilöauto.

        Pidetään laivat sun muut voimalaitokset ulkona tästä keskustelusta.

        >>Itse rajasin jälikäyttöä esim. näin "Jälkikäyttö on toki hyväksi kun sitä tarvitsee." Sinun rajauksesi on, koska Scania tarvitsee jälikäyttöä joskus pitää sitä tehdä aina kaikilla moottoreilla. Haloo!!!

        Enpä tosiaan sanonut että "koska Scania tarvitsee JOSKUS jäähdytyskäyttöä, pitää sitä tehdä AINA kaikilla moottoreilla". Mun sanoma oli se, että kun ajetaan _nopeampaa_ ajoa/konetta rasittavaa ajoa (siis ei joka siwa-reissulla), ei jäähdytyskäyttö ole yhtään huono asia. Toisaalta sama se mulle on mitä ihmiset omille koneilleen tekee.

        >>Perustelet tekstissäsi että jälkikäytät moottoria _aina_, eikä sitä sitä elektroniikalla pystyttäisi tekemään. Haloo!!! Mietippä nyt asiaa hieman.

        Enkä sanonut, että teen jäähdytyskäytön _aina_ (vai sanoinko?), vaan "nopean ajon" jälkeen...

        Enkä myöskään kieltänyt, etteikö sitä _voitaisi_ elektroniikan avulla hoitaa. Tällaisia järjestelmiä on kuin onkin olemassa, mutta kuinka monessa "normaalissa" henkilöautossa??? Ei taida olla peugeotin HDI koneissa, eikä muissakaan tehdasvalmiissa koneissa.

        >>Et mitenkään perustellut miksi jälkikäyttöä tarvitsisi tehdä.

        Turboahdin kuumenee sitä enemmän, mitä konetta rasitetaan. Nopeat kiihdytykset, nopea ajo. Sen, miten lämpö liittyy tähän, voi lukea edellistä viestistäni. Mutta toisaalta, eihän se mun pussista ole pois jos haluat turbos tuhota sillä että et jaksa parin minuutin jäähdytyskäyttöjä tehdä.

        >Ja ymmärrät lukiessasi termit "aina" "tarvittaessa", sekä "jälkikäyttö" "tyhjäkäynti".

        Ymmärrät etenkin korostetun sanan merkityksen: "turbo viheltää jatkuvasti 80:n nopeudessa. _Silloin_"

        jälkikäyttöä (ts. jäähdytyskäyttöä) en tietääkseni ole missään vaiheessa sotkenut tyhjäkäyntiin ("Jälkikäytön voi tehdä ihan millä kierroksilla haluaa, idea on kuitenkin siinä, että tasataan lämpötiloja, ja etenkin turbomoottoreissa turbon jäähdyttäminen")


      • Toinen HDi
        mun kirjoitti:

        ensimmäistä viestiä ei nyt näkyviin tullu (tiedä tuleeko myöhemmin), mut toinen tuli, niin kirjoitan vielä kolmannen.

        >>Kyse on ollut, jos et tiennyt, tavallisesta dieselhenkilöauton turbosta. Turha kirjoitukseen silloin on sotkea kuorma- autoja, tahi laivoja, voimalaitoksia ym. mukaan.

        Toki tiesin, että kyseessä on henkilöauto.

        Pidetään laivat sun muut voimalaitokset ulkona tästä keskustelusta.

        >>Itse rajasin jälikäyttöä esim. näin "Jälkikäyttö on toki hyväksi kun sitä tarvitsee." Sinun rajauksesi on, koska Scania tarvitsee jälikäyttöä joskus pitää sitä tehdä aina kaikilla moottoreilla. Haloo!!!

        Enpä tosiaan sanonut että "koska Scania tarvitsee JOSKUS jäähdytyskäyttöä, pitää sitä tehdä AINA kaikilla moottoreilla". Mun sanoma oli se, että kun ajetaan _nopeampaa_ ajoa/konetta rasittavaa ajoa (siis ei joka siwa-reissulla), ei jäähdytyskäyttö ole yhtään huono asia. Toisaalta sama se mulle on mitä ihmiset omille koneilleen tekee.

        >>Perustelet tekstissäsi että jälkikäytät moottoria _aina_, eikä sitä sitä elektroniikalla pystyttäisi tekemään. Haloo!!! Mietippä nyt asiaa hieman.

        Enkä sanonut, että teen jäähdytyskäytön _aina_ (vai sanoinko?), vaan "nopean ajon" jälkeen...

        Enkä myöskään kieltänyt, etteikö sitä _voitaisi_ elektroniikan avulla hoitaa. Tällaisia järjestelmiä on kuin onkin olemassa, mutta kuinka monessa "normaalissa" henkilöautossa??? Ei taida olla peugeotin HDI koneissa, eikä muissakaan tehdasvalmiissa koneissa.

        >>Et mitenkään perustellut miksi jälkikäyttöä tarvitsisi tehdä.

        Turboahdin kuumenee sitä enemmän, mitä konetta rasitetaan. Nopeat kiihdytykset, nopea ajo. Sen, miten lämpö liittyy tähän, voi lukea edellistä viestistäni. Mutta toisaalta, eihän se mun pussista ole pois jos haluat turbos tuhota sillä että et jaksa parin minuutin jäähdytyskäyttöjä tehdä.

        >Ja ymmärrät lukiessasi termit "aina" "tarvittaessa", sekä "jälkikäyttö" "tyhjäkäynti".

        Ymmärrät etenkin korostetun sanan merkityksen: "turbo viheltää jatkuvasti 80:n nopeudessa. _Silloin_"

        jälkikäyttöä (ts. jäähdytyskäyttöä) en tietääkseni ole missään vaiheessa sotkenut tyhjäkäyntiin ("Jälkikäytön voi tehdä ihan millä kierroksilla haluaa, idea on kuitenkin siinä, että tasataan lämpötiloja, ja etenkin turbomoottoreissa turbon jäähdyttäminen")

        >>Mun sanoma oli se, että kun ajetaan _nopeampaa_ ajoa/konetta rasittavaa ajoa (siis ei joka siwa-reissulla), ei jäähdytyskäyttö ole yhtään huono asia. Toisaalta sama se mulle on mitä ihmiset omille koneilleen tekee.

        Jaahas. Missäköhän tekstissä kirjoitit näin? Olikohan se kohta "Itse olen lähinnä ajanut raskaampaa kalustoa, joissa turbo viheltää jatkuvasti 80:n nopeudessa. "? Tuo on nimittäin ainoa missä puhutaan nopeudesta/ nopeasta ajosta mitään.

        >>Enkä sanonut, että teen jäähdytyskäytön _aina_ (vai sanoinko?), vaan "nopean ajon" jälkeen...

        Missäköhän taas on tuo nopea ajo mainittu? Aivan jos otat keskustelun alusta selaimen etsi komennolla ja haet sanaa "nopea", niin mistäköhän löytyy?

        Ja lainaus "Silloin ei tee mieli ollenkaan sammuttaa konetta heti pysähdyttyä. Mieluummin käytän konetta muutaman minuutin ja annan ahtimen jäähtyä."

        Mitä tarkoitat sanalla mieluummin? Tulkitsen olevan "aina kuin mahdollista". Kerroppa itse mitä tarkoitit. Silloin viittaa "80:n nopeudessa"?

        >>Enkä myöskään kieltänyt, etteikö sitä _voitaisi_ elektroniikan avulla hoitaa. Tällaisia järjestelmiä on kuin onkin olemassa, mutta kuinka monessa "normaalissa" henkilöautossa??? Ei taida olla peugeotin HDI koneissa, eikä muissakaan tehdasvalmiissa koneissa.

        Kirjoitit kuitenkin, että jälkikäyttö on tarpeen sen takia, että autot eivät valvo sitä. Jos jälkikäyttö olisi tarpeen ja teknikkahan on mahdollista (eikö niin?), niin eikö se myös sillon tehtäisi? Käytetäänhän flektiäkin tuolla keulilla ajon jälkeen,... antaapa olla.

        >>Turboahdin kuumenee sitä enemmän, mitä konetta rasitetaan. Nopeat kiihdytykset, nopea ajo. Sen, miten lämpö liittyy tähän, voi lukea edellistä viestistäni. Mutta toisaalta, eihän se mun pussista ole pois jos haluat turbos tuhota sillä että et jaksa parin minuutin jäähdytyskäyttöjä tehdä.

        Ja Esson baarissa turistaan mitä kuumempi kone sen pidempään pitää surruttaa tyhjäkäynnillä. Lämmöstähän ei ole mitään haittaa. Aivan vinkkinä sitä varten on autossa termostaatteja eri paikoissa. Liika lämpö toki on haitallista. Liika lämpö ei ole sama asia kuin lämpö.

        Voisitko muuten määritellä tuon "nopea ajo"? Jos motarilla otetaan max 20% koneen tehoista (edelleenhän puhumme henkilöautoista eikö? Ja Suomessa, vai laajennammeko nyt sitten keskustelun Saksaan?), niin onko se kovaa ajoa? (Kaippa tähän nyt sitten revit esimerkiksi jonkun Daihatsu Charaden ja paukkkuvat turbot).

        >>jälkikäyttöä (ts. jäähdytyskäyttöä) en tietääkseni ole missään vaiheessa sotkenut tyhjäkäyntiin ("Jälkikäytön voi tehdä ihan millä kierroksilla haluaa, idea on kuitenkin siinä, että tasataan lämpötiloja, ja etenkin turbomoottoreissa turbon jäähdyttäminen")

        Ja tässä teet sen taas.


        Ompa monella maantiellä liikkujalla näemmä kiire jäähdyttelemään konetta ;) Tulipahan taas yksi selitys tuohon monien kiireeseen.


      • niin..
        Toinen HDi kirjoitti:

        >>Mun sanoma oli se, että kun ajetaan _nopeampaa_ ajoa/konetta rasittavaa ajoa (siis ei joka siwa-reissulla), ei jäähdytyskäyttö ole yhtään huono asia. Toisaalta sama se mulle on mitä ihmiset omille koneilleen tekee.

        Jaahas. Missäköhän tekstissä kirjoitit näin? Olikohan se kohta "Itse olen lähinnä ajanut raskaampaa kalustoa, joissa turbo viheltää jatkuvasti 80:n nopeudessa. "? Tuo on nimittäin ainoa missä puhutaan nopeudesta/ nopeasta ajosta mitään.

        >>Enkä sanonut, että teen jäähdytyskäytön _aina_ (vai sanoinko?), vaan "nopean ajon" jälkeen...

        Missäköhän taas on tuo nopea ajo mainittu? Aivan jos otat keskustelun alusta selaimen etsi komennolla ja haet sanaa "nopea", niin mistäköhän löytyy?

        Ja lainaus "Silloin ei tee mieli ollenkaan sammuttaa konetta heti pysähdyttyä. Mieluummin käytän konetta muutaman minuutin ja annan ahtimen jäähtyä."

        Mitä tarkoitat sanalla mieluummin? Tulkitsen olevan "aina kuin mahdollista". Kerroppa itse mitä tarkoitit. Silloin viittaa "80:n nopeudessa"?

        >>Enkä myöskään kieltänyt, etteikö sitä _voitaisi_ elektroniikan avulla hoitaa. Tällaisia järjestelmiä on kuin onkin olemassa, mutta kuinka monessa "normaalissa" henkilöautossa??? Ei taida olla peugeotin HDI koneissa, eikä muissakaan tehdasvalmiissa koneissa.

        Kirjoitit kuitenkin, että jälkikäyttö on tarpeen sen takia, että autot eivät valvo sitä. Jos jälkikäyttö olisi tarpeen ja teknikkahan on mahdollista (eikö niin?), niin eikö se myös sillon tehtäisi? Käytetäänhän flektiäkin tuolla keulilla ajon jälkeen,... antaapa olla.

        >>Turboahdin kuumenee sitä enemmän, mitä konetta rasitetaan. Nopeat kiihdytykset, nopea ajo. Sen, miten lämpö liittyy tähän, voi lukea edellistä viestistäni. Mutta toisaalta, eihän se mun pussista ole pois jos haluat turbos tuhota sillä että et jaksa parin minuutin jäähdytyskäyttöjä tehdä.

        Ja Esson baarissa turistaan mitä kuumempi kone sen pidempään pitää surruttaa tyhjäkäynnillä. Lämmöstähän ei ole mitään haittaa. Aivan vinkkinä sitä varten on autossa termostaatteja eri paikoissa. Liika lämpö toki on haitallista. Liika lämpö ei ole sama asia kuin lämpö.

        Voisitko muuten määritellä tuon "nopea ajo"? Jos motarilla otetaan max 20% koneen tehoista (edelleenhän puhumme henkilöautoista eikö? Ja Suomessa, vai laajennammeko nyt sitten keskustelun Saksaan?), niin onko se kovaa ajoa? (Kaippa tähän nyt sitten revit esimerkiksi jonkun Daihatsu Charaden ja paukkkuvat turbot).

        >>jälkikäyttöä (ts. jäähdytyskäyttöä) en tietääkseni ole missään vaiheessa sotkenut tyhjäkäyntiin ("Jälkikäytön voi tehdä ihan millä kierroksilla haluaa, idea on kuitenkin siinä, että tasataan lämpötiloja, ja etenkin turbomoottoreissa turbon jäähdyttäminen")

        Ja tässä teet sen taas.


        Ompa monella maantiellä liikkujalla näemmä kiire jäähdyttelemään konetta ;) Tulipahan taas yksi selitys tuohon monien kiireeseen.

        >Jaahas. Missäköhän tekstissä kirjoitit näin? Olikohan se kohta "Itse olen lähinnä ajanut raskaampaa kalustoa, joissa turbo viheltää jatkuvasti 80:n nopeudessa. "? Tuo on nimittäin ainoa missä puhutaan nopeudesta/ nopeasta ajosta mitään.

        Arvasit oikein. Raskaalla kalustolla 80 nopeus on "nopeaa ajoa". Vaikka kyse onkin henkilöautoista, tuo on vertauskuva. Yli 120:n nopeutta ei esim. 1,6l dieselkoneella kuitenkaan tyhjäkäyntitehoilla saavuteta.

        >Missäköhän taas on tuo nopea ajo mainittu? Aivan jos otat keskustelun alusta selaimen etsi komennolla ja haet sanaa "nopea", niin mistäköhän löytyy?

        Edellinen virkkeeni.. Sanatarkastihan en sitä ennen tätä ole sanonut.

        >Ja lainaus "Silloin ei tee mieli ollenkaan sammuttaa konetta heti pysähdyttyä. Mieluummin käytän konetta muutaman minuutin ja annan ahtimen jäähtyä."

        >Mitä tarkoitat sanalla mieluummin? Tulkitsen olevan "aina kuin mahdollista". Kerroppa itse mitä tarkoitit. Silloin viittaa "80:n nopeudessa"?

        Mieluummin: Nopean (kuvattu yllä) ajon jälkeen, aina kun mahdollista (yleensä aina on mahdollista), käytän konetta hetken ennen pysäytystä.

        >Kirjoitit kuitenkin, että jälkikäyttö on tarpeen sen takia, että autot eivät valvo sitä. Jos jälkikäyttö olisi tarpeen ja teknikkahan on mahdollista (eikö niin?), niin eikö se myös sillon tehtäisi? Käytetäänhän flektiäkin tuolla keulilla ajon jälkeen,... antaapa olla.

        Kirjoitinko? En tosiaan kirjoittanut, vaan syy oli juurikin se lämpö. Kuten edellisessä viestissä kirjoitin, jälkikäyttö ON mahdollista hoitaa elektroniikalla, "Tällaisia järjestelmiä on kuin onkin olemassa, mutta kuinka monessa "normaalissa" henkilöautossa???"

        Missä autoissa tällainen automaattinen jälkikäyttö on toteutettu, tehdasvarusteisena? Nimeä edes yksi.

        >Voisitko muuten määritellä tuon "nopea ajo"? Jos motarilla otetaan max 20% koneen tehoista (edelleenhän puhumme henkilöautoista eikö? Ja Suomessa, vai laajennammeko nyt sitten keskustelun Saksaan?), niin onko se kovaa ajoa? (Kaippa tähän nyt sitten revit esimerkiksi jonkun Daihatsu Charaden ja paukkkuvat turbot).

        Niin, eihän nämä meidän moottoritienopeudet ehkä ole mitään jollekkin kolmelitraiselle koneelle, mutta ans olla kun joku 1,6 litrainen dieselkinneri pistää menemään motarilla 130 km/h. Ei sillä koneella tyhjäkäyntitehoilla noita nopeuksia saavuteta.

        >Ja tässä teet sen taas.

        Olet oikeassa, sen verran pitää rajata tota mun väitettä, ei sitä jäähdytyskäyttöä _ihan millä tahansa_ kierroksilla tehdä, vaan tyhjäkäynti reilu sellainen. Ja siis ilman rasitusta (eli vapaalla).

        Jos ei vieläkään natsannut, niin kerro ihmeessä oma näkemyksesi asiasta, vaikka opetusmielessä meille tietämättömille.

        >Ompa monella maantiellä liikkujalla näemmä kiire jäähdyttelemään konetta ;) Tulipahan taas yksi selitys tuohon monien kiireeseen.

        Kiireellä tässä varmaan tarkoitat nopeampaa ajoa liikenteessä.. Mutta enhän mä puhunut nopeasta ajosta mitään, vai..? :)


      • Voita väliin
        niin.. kirjoitti:

        >Jaahas. Missäköhän tekstissä kirjoitit näin? Olikohan se kohta "Itse olen lähinnä ajanut raskaampaa kalustoa, joissa turbo viheltää jatkuvasti 80:n nopeudessa. "? Tuo on nimittäin ainoa missä puhutaan nopeudesta/ nopeasta ajosta mitään.

        Arvasit oikein. Raskaalla kalustolla 80 nopeus on "nopeaa ajoa". Vaikka kyse onkin henkilöautoista, tuo on vertauskuva. Yli 120:n nopeutta ei esim. 1,6l dieselkoneella kuitenkaan tyhjäkäyntitehoilla saavuteta.

        >Missäköhän taas on tuo nopea ajo mainittu? Aivan jos otat keskustelun alusta selaimen etsi komennolla ja haet sanaa "nopea", niin mistäköhän löytyy?

        Edellinen virkkeeni.. Sanatarkastihan en sitä ennen tätä ole sanonut.

        >Ja lainaus "Silloin ei tee mieli ollenkaan sammuttaa konetta heti pysähdyttyä. Mieluummin käytän konetta muutaman minuutin ja annan ahtimen jäähtyä."

        >Mitä tarkoitat sanalla mieluummin? Tulkitsen olevan "aina kuin mahdollista". Kerroppa itse mitä tarkoitit. Silloin viittaa "80:n nopeudessa"?

        Mieluummin: Nopean (kuvattu yllä) ajon jälkeen, aina kun mahdollista (yleensä aina on mahdollista), käytän konetta hetken ennen pysäytystä.

        >Kirjoitit kuitenkin, että jälkikäyttö on tarpeen sen takia, että autot eivät valvo sitä. Jos jälkikäyttö olisi tarpeen ja teknikkahan on mahdollista (eikö niin?), niin eikö se myös sillon tehtäisi? Käytetäänhän flektiäkin tuolla keulilla ajon jälkeen,... antaapa olla.

        Kirjoitinko? En tosiaan kirjoittanut, vaan syy oli juurikin se lämpö. Kuten edellisessä viestissä kirjoitin, jälkikäyttö ON mahdollista hoitaa elektroniikalla, "Tällaisia järjestelmiä on kuin onkin olemassa, mutta kuinka monessa "normaalissa" henkilöautossa???"

        Missä autoissa tällainen automaattinen jälkikäyttö on toteutettu, tehdasvarusteisena? Nimeä edes yksi.

        >Voisitko muuten määritellä tuon "nopea ajo"? Jos motarilla otetaan max 20% koneen tehoista (edelleenhän puhumme henkilöautoista eikö? Ja Suomessa, vai laajennammeko nyt sitten keskustelun Saksaan?), niin onko se kovaa ajoa? (Kaippa tähän nyt sitten revit esimerkiksi jonkun Daihatsu Charaden ja paukkkuvat turbot).

        Niin, eihän nämä meidän moottoritienopeudet ehkä ole mitään jollekkin kolmelitraiselle koneelle, mutta ans olla kun joku 1,6 litrainen dieselkinneri pistää menemään motarilla 130 km/h. Ei sillä koneella tyhjäkäyntitehoilla noita nopeuksia saavuteta.

        >Ja tässä teet sen taas.

        Olet oikeassa, sen verran pitää rajata tota mun väitettä, ei sitä jäähdytyskäyttöä _ihan millä tahansa_ kierroksilla tehdä, vaan tyhjäkäynti reilu sellainen. Ja siis ilman rasitusta (eli vapaalla).

        Jos ei vieläkään natsannut, niin kerro ihmeessä oma näkemyksesi asiasta, vaikka opetusmielessä meille tietämättömille.

        >Ompa monella maantiellä liikkujalla näemmä kiire jäähdyttelemään konetta ;) Tulipahan taas yksi selitys tuohon monien kiireeseen.

        Kiireellä tässä varmaan tarkoitat nopeampaa ajoa liikenteessä.. Mutta enhän mä puhunut nopeasta ajosta mitään, vai..? :)

        Ennenkuin alatte toisianne kuristamaan niin totean että kyllä se jälkikäynti on suositeltavaa. Itse olen ajanut kuorma- ja linja-autoja ja aina pitänyt sääntönä sitä että kone saa ajon jälkeen louskuttaa sen pari minuuttia tyhjäkäynnillä ennenkuin sammutetaan. Siinä kun piirturin kiekon täyttelee ja pakkaa kassinsa niin tasaantuu samalla lämmöt koneesta. Hommasin tuossa reilu viikko sitten Citroen Jumpy HDi pikkupakettiauton ja kuinka ollakaan myös sen ohjekirjassa neuvotaan tyhjäkäyttämään ajon jälkeen hetken aikaa. Perusteeksi kerrottiin tosin että "turbon kierrokset ehtivät laskea" mutta epäilisin kyllä että siinä on insinööri toivonut lämpöjen tasaamista ahtimesta ennen voitelun sulkemista. Isoja dieseleitä ei suositella sammuteltavaksi ihan huvin vuoksi joten eipä kai tuosta jälkikäytöstä haittaa ole tuolle pikkusitikallekaan.. Raskasta kalustoa tyhjäkäytän yleensä sakonkin uhalla yli sen lain salliman 2 minuuttia.


    • turbomania

      Kyllä suosittelen kovasta ajosta 2 minuuttia joutokäyntiä ja normaali kaupunkiajosta ei tarvetta

    • Munverorahoillani

      Mun mielestäni teidän pitäis mennä töihin.

      • meediokykyjä

        Mistä tiedät, että kymmenen vuotta sitten tälle palstalle kirjoittaneet henkilöt eivät ole töissä tänään?


    • Konepäällikkö

      Mahdollisimman vähän tyhjäkäyntiä, eli yritä ennakoida tuo sammutus ja ajele rauhallisesti pinata kaasuilla viisiminuuttia ennen sammutusta.

      Yhtä tärkeää on ajaa kone lämpimäksi ennen rajumpaa kuormitusta ja en tarkoittanut jäähdytyksen lämpöä vaan moottoriöljyn!

    • Joojoodiipadaa

      Aika paljo on ihminen viisastunut vuosikymmenessä, enne luultiin että auton moottoria täytyy tyhjäkäyttää ajon jälkeen. Sitten tuli start/stop automatiikat ja kas vain turbo kestää siinä dieselmersussa edelleenkin ongelmitta miljoona kilsaa vaikka sammutellaan suoraana ajosta. Toki aina löytyy joku vanhanliitonnälykääpiö joka louskutta pihalla autoaan kauppareissun päätteksi ja vakuuttelee kuinka se on hyvää auton pitoa. (Tähän tulis perään semmonen huutonauru-emoji jossa vesi lentää sivulle kaikista silmistä).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe