Liikahikoilu

Hermoromahduksen partaalla...

Onko liikahikoiluun olemassa mitään hoitokeinoa? Pään alue hikoilee aivan sairaasti. Pienikin liikunta, kahvin juonti, jännitys yms laukaisee hikoilun. Lääkäreille oon asiasta maininnut useasti mutta kukaan ei ota sitä kovin vakavasti. Kilpirauhaskokeet on tehty ja pitäis olla ok. Mistä voi johtua? Pienestä pitäen oon hikoillu vähä reilummin mut vanhemmiten se vaan on pahentunut ja muuttunut sairaalloiseksi. Alkaa jo haittaan työelämääkin. Oon 35 vuotias mies ja lievästi ylipainoinen. Vaikuttaako paino hikoiluun? Kertokaa nyt joku mitä pitäs tehdä...

49

43929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntoon*

      ei löydy apua eikä neuvoa tältä palstalta jos ei ole kilpirauhassairautta.
      Kerro arvot mitkä siinä kokeessa tuli.    

      (Miksköhän tää vastaus meni ensin omaksi viestiketjun aloituksekseen?)

      • Hermoromahduksen partaalla...

        Tais olla joku TSH, mitä tutkittiin ja se oli muistaakseni 2,1. Vois johtua kyllä jostain hermojutuista ku oon kärsiny koko ikäni semmosesta sydämmen tykytyksestä. Sydämmen lyönnit tuntuu tosi voimakkaina. Tunne on vähä samanlainen ku jos pelästyy ja sydän pomppaa kurkkuun. Sydän on tutkittu joskus aikoinaan melko perusteellisesti eikä mitään poikkeavaa löytyny. Ehkä olen lisäksi hiukan levoton mutta univaikeuksia ei ole ollut. Flunssassa ja krapulassa hiki virtaa ihan solkenaan. Alkoholinvaikutuksen alaisena hikoilu lakkaa, mutta en viitsisi ryhtyä alkoholistiksi...


      • kuntoon
        Hermoromahduksen partaalla... kirjoitti:

        Tais olla joku TSH, mitä tutkittiin ja se oli muistaakseni 2,1. Vois johtua kyllä jostain hermojutuista ku oon kärsiny koko ikäni semmosesta sydämmen tykytyksestä. Sydämmen lyönnit tuntuu tosi voimakkaina. Tunne on vähä samanlainen ku jos pelästyy ja sydän pomppaa kurkkuun. Sydän on tutkittu joskus aikoinaan melko perusteellisesti eikä mitään poikkeavaa löytyny. Ehkä olen lisäksi hiukan levoton mutta univaikeuksia ei ole ollut. Flunssassa ja krapulassa hiki virtaa ihan solkenaan. Alkoholinvaikutuksen alaisena hikoilu lakkaa, mutta en viitsisi ryhtyä alkoholistiksi...

        Toisilla (esim. minulla) on tolla TSH-arvolla jo ikäviä oireita.
        Kannattaa käydä kontrollissa ainakin vuoden välein, jos nyt ei vielä sitten katsota olevan lääkityksen tarvetta. JA kannattaa ottaa ne arvot muistiin. Myös T4V, että tietää missä mennään.


      • kuntoon
        kuntoon kirjoitti:

        Toisilla (esim. minulla) on tolla TSH-arvolla jo ikäviä oireita.
        Kannattaa käydä kontrollissa ainakin vuoden välein, jos nyt ei vielä sitten katsota olevan lääkityksen tarvetta. JA kannattaa ottaa ne arvot muistiin. Myös T4V, että tietää missä mennään.

        josta voit lukea noita vajaa- ja liikatoiminnan oireita:
        http://www.kilpirauhasliitto.fi/taudit.html


      • Hikoilllaan vitusti
        Hermoromahduksen partaalla... kirjoitti:

        Tais olla joku TSH, mitä tutkittiin ja se oli muistaakseni 2,1. Vois johtua kyllä jostain hermojutuista ku oon kärsiny koko ikäni semmosesta sydämmen tykytyksestä. Sydämmen lyönnit tuntuu tosi voimakkaina. Tunne on vähä samanlainen ku jos pelästyy ja sydän pomppaa kurkkuun. Sydän on tutkittu joskus aikoinaan melko perusteellisesti eikä mitään poikkeavaa löytyny. Ehkä olen lisäksi hiukan levoton mutta univaikeuksia ei ole ollut. Flunssassa ja krapulassa hiki virtaa ihan solkenaan. Alkoholinvaikutuksen alaisena hikoilu lakkaa, mutta en viitsisi ryhtyä alkoholistiksi...

        Joo siis mulla on sama juttu et ku vetää tarpeeks bissee ni hikoilu loppuu ku seinään, sitä ennen kyllä saa vaihtaa paitaa muutamaan otteeseen ja turhauttaa niin perkeleesti.

        Kai sitä muka jännittää jotain, mutta mitä muka?


      • Sari S

    • Auttaisin,jos osaisin

      Jos kilpirauhasarvot on ok, pitäis ehkä alkaa etsiä syytä muualta.
      Ja siihen hommaan toivon sulle sitkeyttä ja voimia. Työnnyt vaan lääkärille niin kauan, attä apua löytyy.
      Onko teillä työpaikkalääkäriä? Koeta sinne päästä ja sano, että oot kohta sairasloman tarpeessa, jos et saa apua.

    • netistä

      Tuskin on sitten vikaa kilpirauhasessa, jos kerran arvot ovat kunnossa. Silloin kun minulla oli liikatoimintaa, niin hikoilin valtavasti, mutta kyllä oli sitten muitakin oireita: nopea syke, levottomuus, unihäiriöt jne.

      Hikoilu voi johtua monista muistakin asioista aina stressistä ja lääkityksestä ylipainoon ja lapsuuden kokemuksiin asti. Googleta netistä lisää tietoa hakusanoilla "pään hikoilu". Ainakin minä sain paljon hyviä linkkejä asiasta!

    • hermot myös romuna

      mulla on sama helvetillinen hikoilu vikana. terkkari
      tutki ja laitto sitten sisätautien poliklinikalle missä tehtiin kaikki mahdolliset testit, eikä mitään!!

      sitten määräsivät mieliala lääkkeitä kun aattelivat et johtuu sosiaalisten tilanteiden pelosta kun oireet pahimmillaan just julkisissa paikoissa. syöny niit pillereitä nyt jo 4 kk ja annostakin välillä jo nostettu.

      Nyt kun helteet taas alko ni alko oireetkin!! alkaa hermot menee ku uskalla missään liikkua ja töissäkin ois pakko käydä. meneeköhän taas yks kesä kotona hikoillessa hukkaan...


      Laita tänne tietoa jos joku fiksu löytää parannus keinon...

      • vikaa vikaa

        Ai että hikoilet helteellä? Onpa erikoista:)


      • Hermoromahduksen partaalla...

        Auttoko sulla ne mielialalääkkeet yhtään?


      • Hikoilllaan vitusti

        Siis mulla oli joskus sillee et tuli huono olo jos jännitti jotain, ni määrättiin sitte kans mieliala lääkkeitä..... arvaa.... syy oli selässä...prk:le Selkä vitullaan ni joku paino johonki hermoon.. ei paljo lääkkeet auttanu.. hikoilin kyl jo sillonki, eikä mullakaan ne hikoiluun tuntunu vaikuttava, että mitä tästä opitaan... lääkkeet on perseestä ellei oo oikeesti hullu :)

        Nii tosissaan alkoholismi on yks vaihtoehto ja sit et sulle asennetaan päähä jotain metalli klipsuja jotka estää jonku toiminnan,..... ollaanks me jotai vitun robotteja.. hä?


      • meitineiti
        Hikoilllaan vitusti kirjoitti:

        Siis mulla oli joskus sillee et tuli huono olo jos jännitti jotain, ni määrättiin sitte kans mieliala lääkkeitä..... arvaa.... syy oli selässä...prk:le Selkä vitullaan ni joku paino johonki hermoon.. ei paljo lääkkeet auttanu.. hikoilin kyl jo sillonki, eikä mullakaan ne hikoiluun tuntunu vaikuttava, että mitä tästä opitaan... lääkkeet on perseestä ellei oo oikeesti hullu :)

        Nii tosissaan alkoholismi on yks vaihtoehto ja sit et sulle asennetaan päähä jotain metalli klipsuja jotka estää jonku toiminnan,..... ollaanks me jotai vitun robotteja.. hä?

        Hölmöä että pisti mielialalääkettä hikoiluun. Itse sain juuri lääkäriltä kuulla että mielialalääkkeet juuri sitä hikoilua aiheuttaakin :/


      • hikoillaan
        Hikoilllaan vitusti kirjoitti:

        Siis mulla oli joskus sillee et tuli huono olo jos jännitti jotain, ni määrättiin sitte kans mieliala lääkkeitä..... arvaa.... syy oli selässä...prk:le Selkä vitullaan ni joku paino johonki hermoon.. ei paljo lääkkeet auttanu.. hikoilin kyl jo sillonki, eikä mullakaan ne hikoiluun tuntunu vaikuttava, että mitä tästä opitaan... lääkkeet on perseestä ellei oo oikeesti hullu :)

        Nii tosissaan alkoholismi on yks vaihtoehto ja sit et sulle asennetaan päähä jotain metalli klipsuja jotka estää jonku toiminnan,..... ollaanks me jotai vitun robotteja.. hä?

        Minulla leikattiin -96 vuonna poskiontelot niin sen jälkeen alkoi pää hikoileen pirusti oon kyllä ollut aina kova hikoileen mut leikkauksen jälkeen meni pään hikoilu aivan järjettömäksi..tuhoutui varmaan jokin hermo..minullekin on kokeiltu, jos mitäkin lääkettä mut ei mikään oo auttanut. Hikoilu suoraan sanottuna vituttaa ja hävettää niin ettei taho kehdata enää liikkua ihmisten ilmoilla. Onko kukaan kokeillu tota stressihermon salpaus juttua, ku mainostavat netissä ja mitähän toi maksaa, jos kokeilis?
        t. epätoivoinen 32v. jäbä


      • Hikimies
        hikoillaan kirjoitti:

        Minulla leikattiin -96 vuonna poskiontelot niin sen jälkeen alkoi pää hikoileen pirusti oon kyllä ollut aina kova hikoileen mut leikkauksen jälkeen meni pään hikoilu aivan järjettömäksi..tuhoutui varmaan jokin hermo..minullekin on kokeiltu, jos mitäkin lääkettä mut ei mikään oo auttanut. Hikoilu suoraan sanottuna vituttaa ja hävettää niin ettei taho kehdata enää liikkua ihmisten ilmoilla. Onko kukaan kokeillu tota stressihermon salpaus juttua, ku mainostavat netissä ja mitähän toi maksaa, jos kokeilis?
        t. epätoivoinen 32v. jäbä

        Lapsuudesta tähän menneessä olen hikoillut päästä "ikuisesti" ja kehosta vähemmän, vaikkapa olen käynyt paljon muissa harrastuksissa, painoni on ihan normaalinen. Silloin -95 poski- ja otsakalvon ontelo rassaustettin ,niin sen jälkeen ilahdutessani tilapäisesti hiki ei tapahtunut pitkämatkalla kävelyllä , muissa raskaanhommissa , sosiaalisessa ihmisen parissa, jne.. Myöhemmin vittumainen hiki tuli takaisin ja ongelma pysyy edelleen tähän asti. Olen huomannut, että jos on helle ilma, huoneessa on liian lämpöä, ryhtyy hommamaan jotain ,niin ihan heti neste valuu otsastani , tukkani menee jo pilalleen.. Ihan samaa ,kuin käyn suihkussa !!!! se on iso nolo minulle joka tapauksessa.. Alan kyllä etsiä joltain lisätietoja , miten voin välttää äärimäistä hietä.. Kerro sitten ,jos samaa pulmaa on tai antaa tiedot minulle, kiitos.


      • Nyt se loppuu
        Hikimies kirjoitti:

        Lapsuudesta tähän menneessä olen hikoillut päästä "ikuisesti" ja kehosta vähemmän, vaikkapa olen käynyt paljon muissa harrastuksissa, painoni on ihan normaalinen. Silloin -95 poski- ja otsakalvon ontelo rassaustettin ,niin sen jälkeen ilahdutessani tilapäisesti hiki ei tapahtunut pitkämatkalla kävelyllä , muissa raskaanhommissa , sosiaalisessa ihmisen parissa, jne.. Myöhemmin vittumainen hiki tuli takaisin ja ongelma pysyy edelleen tähän asti. Olen huomannut, että jos on helle ilma, huoneessa on liian lämpöä, ryhtyy hommamaan jotain ,niin ihan heti neste valuu otsastani , tukkani menee jo pilalleen.. Ihan samaa ,kuin käyn suihkussa !!!! se on iso nolo minulle joka tapauksessa.. Alan kyllä etsiä joltain lisätietoja , miten voin välttää äärimäistä hietä.. Kerro sitten ,jos samaa pulmaa on tai antaa tiedot minulle, kiitos.

        Botuliinia käytetään myös hikoilun hoitoon, mutta ongelmana löytää lääkäreitä, jotka hoitavat muitakin alueita kuin kainalohikoilua. Helsingissä Botuliniklinikalla on yksi lääkäri ja Turussa Pulssissa yksi, jotka antavat hoitoa myös pään alueelle.Useimmille riittää 2-3 käyntiä noin 6 kuukauden väli ja sitten ongelma poissa.
        Meitä hikoilijoita riittää, käypä kansainvälisen ´hikoiluyhdistyksen`sivuilla International Hyperhidrosis Society.


      • Oireesta kärsivä.
        hikoillaan kirjoitti:

        Minulla leikattiin -96 vuonna poskiontelot niin sen jälkeen alkoi pää hikoileen pirusti oon kyllä ollut aina kova hikoileen mut leikkauksen jälkeen meni pään hikoilu aivan järjettömäksi..tuhoutui varmaan jokin hermo..minullekin on kokeiltu, jos mitäkin lääkettä mut ei mikään oo auttanut. Hikoilu suoraan sanottuna vituttaa ja hävettää niin ettei taho kehdata enää liikkua ihmisten ilmoilla. Onko kukaan kokeillu tota stressihermon salpaus juttua, ku mainostavat netissä ja mitähän toi maksaa, jos kokeilis?
        t. epätoivoinen 32v. jäbä

        Täällä kohtalotoveri tuskailee juuri samoista oireista. Minulla on myös suoritettu leikkaus. Purennan oikaisu. Vaihdoin juuri lakanat, niin vettä tuli kaatamalla. Tuntu, että voisi vaihtaa kastuneet lakanat uudelleen. Kyllä v------a. Töissä ei ihan kauheen kiva oire. Minulla kokeiltiin sellaisia lääkelaastareita kuin Kentera. Tuli helkutinmoinen ihottuma ehkä siitä liima-aineesta. Lääkäri sanoi, että on saanut kyseisellä lääkkeellä hyviä tuloksia. Lääke on mielestäni todella kallis. 8 laastaria 45 €. Laitetaan 2 kertaa viikossa. Siitä kela pois. Nyt minulla on beetasalpaaja, Propral. Edulinen. Ei mitään vaikutusta. Lääkäri haluaa vielä kokeilla, Kenteraa tabletteina, kun olen katsonut beetasalpaajan kolmen viikon vaikutuksen. Vielä olisi Botuliinitoksiinipistokse. yli 300€ pistos ja lääkärin palkkio päälle. Hyviä tulokia muuten, mutta kuulemma hikoilun paikka vain voi vaihtua. Katsotaan miten minun käy?


    • Itsekin kokeillut - 75
      • Hikityttö 42v.

        Deodorantit on kokeiltu,ehkä hiukan apua. Kainalohikoilun vielä kestän jotenkin, kun vältän sellaista vaatetusta, josta hiki ei näy selvään.Kasvojen ja kaulan kanssa eniten ongelmaa. Jos vähänkin liikun tai jännittävä tilanne, niin vesi tippuu -- siinä ei puuterit eikä mitkään auta.
        Todella noloa ja etenkin kun olen ammatissa, jossa aika ajoin joutuu esiintymään.
        Aina olen hikoillut, mutta tuntuu, että pahenee vaan.
        Botuliiniruiskeet ovat viimeisintä tietoa, mitä olen kuullut hikoilun hoitokeinoista. Onko kukaan kokeillut? Se lamaannuttaa hikirauhaset ja 2-3 käsittelyn jälkeen nämä eivät kuulema enää toivu käsittelystä!! Hinta tietysti kiinnostaa, mutta luin jostain, että Kela korvaisi osan, kun hikoilun hoitoon käytetään.


      • Hikoilija 31v
        Hikityttö 42v. kirjoitti:

        Deodorantit on kokeiltu,ehkä hiukan apua. Kainalohikoilun vielä kestän jotenkin, kun vältän sellaista vaatetusta, josta hiki ei näy selvään.Kasvojen ja kaulan kanssa eniten ongelmaa. Jos vähänkin liikun tai jännittävä tilanne, niin vesi tippuu -- siinä ei puuterit eikä mitkään auta.
        Todella noloa ja etenkin kun olen ammatissa, jossa aika ajoin joutuu esiintymään.
        Aina olen hikoillut, mutta tuntuu, että pahenee vaan.
        Botuliiniruiskeet ovat viimeisintä tietoa, mitä olen kuullut hikoilun hoitokeinoista. Onko kukaan kokeillut? Se lamaannuttaa hikirauhaset ja 2-3 käsittelyn jälkeen nämä eivät kuulema enää toivu käsittelystä!! Hinta tietysti kiinnostaa, mutta luin jostain, että Kela korvaisi osan, kun hikoilun hoitoon käytetään.

        sama vika,jatkuva hikoilu päällä oli kesä taikka talvi.Mihinkän ei viittis kävellä, kun tietää,että sen jälkeen on kun uitettu koira ja sitten hävettää jossakin kylässä selitellä samalla kun pyyhkii hikee,että MEINASI HIKI TULLA kävellessä. Minuakin kiinnostaa botuliinipistoksen hinnat ja jos joku keksii missä niitä saa otettua päähän,korvaako kela?Niin tietoa tälle palstalle. Alkaa epätoivo vaivata,kun kaikki mahdolliset kokeet on jo tehty eikä mitään löytyny.


      • hikimuummi
        Hikityttö 42v. kirjoitti:

        Deodorantit on kokeiltu,ehkä hiukan apua. Kainalohikoilun vielä kestän jotenkin, kun vältän sellaista vaatetusta, josta hiki ei näy selvään.Kasvojen ja kaulan kanssa eniten ongelmaa. Jos vähänkin liikun tai jännittävä tilanne, niin vesi tippuu -- siinä ei puuterit eikä mitkään auta.
        Todella noloa ja etenkin kun olen ammatissa, jossa aika ajoin joutuu esiintymään.
        Aina olen hikoillut, mutta tuntuu, että pahenee vaan.
        Botuliiniruiskeet ovat viimeisintä tietoa, mitä olen kuullut hikoilun hoitokeinoista. Onko kukaan kokeillut? Se lamaannuttaa hikirauhaset ja 2-3 käsittelyn jälkeen nämä eivät kuulema enää toivu käsittelystä!! Hinta tietysti kiinnostaa, mutta luin jostain, että Kela korvaisi osan, kun hikoilun hoitoon käytetään.

        Mä oon 68 vee ja nyt vasta hikoilenkin ja valtavasti. Hiki valuu koko kehosta päästä alapäin, jalat silti kylmät. Olen, kuin uitettu kissa. tämä on jo kolmas vuosi hikoilua, eikä loppu näy. Kesä meni täysin pilalle, koska en voinut käydä missään ihmisten ilmoilla. Lääkäri sanoi vain, et toiset hikoilee toiset eivä. kilpirauhanen tutkittu useaan kertaan, ei mitään siellä.


      • 1 + 5
        hikimuummi kirjoitti:

        Mä oon 68 vee ja nyt vasta hikoilenkin ja valtavasti. Hiki valuu koko kehosta päästä alapäin, jalat silti kylmät. Olen, kuin uitettu kissa. tämä on jo kolmas vuosi hikoilua, eikä loppu näy. Kesä meni täysin pilalle, koska en voinut käydä missään ihmisten ilmoilla. Lääkäri sanoi vain, et toiset hikoilee toiset eivä. kilpirauhanen tutkittu useaan kertaan, ei mitään siellä.

        Eli, hikimuummi, korvaushormonihoidot eivät ole kunnossa vaihdevuosiin?


    • timotei2008

      Itsellä hikoilu johtui etten syöny tarpeeksi usein, ei tarvinnu tehdä oikeastaan mitään niin hikoilin. Kaikki testit oli ok.

      Tavallaan osasyy, hypoglykemian oireisiin kuuluu hikoilu. Vaikka arvot olisi ok, mutta jos sokeri arvot jostain syystä laskee nopeasti niin hikeä pukkaa ja lääkärit vaan pyörittelee silmiä ettei sua mikään vaivaa.

      • Arwiidi

        Täytyy varmaan alkaa kokopäivä juopoksi niin pysyy hikoilu kurissa. Tää hikoiluvaiva haittaa jo siinä määrin, että työpaikan vaihto tulee varmaan eteen jos ongelmaan ei löydy apua.


      • ...
        Arwiidi kirjoitti:

        Täytyy varmaan alkaa kokopäivä juopoksi niin pysyy hikoilu kurissa. Tää hikoiluvaiva haittaa jo siinä määrin, että työpaikan vaihto tulee varmaan eteen jos ongelmaan ei löydy apua.

        Kyllä mä sanoisin, että psyykkistä jännistyshikoilua on kaikilla joilta oireet häviävät juomisen jälkeen! Alkoholi rentouttaa sen verran, että hikoilukin katoaa...
        Itse olen vuosia liikahikoillut lähes kaikkialta vartalosta, mistä se on mahdollista eikä alkoholi helpota vaivaa ollenkaan!


    • hikoilia9999

      itelläni koko vartalo hikoilee ihan sairaasti. tää ongelma on ollut jo monta vuotta. mulle on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta mutta eikös sen pitäisi vähentää hikoilua ? turhauttavaa tää kun mistään ei saa apua ja lääkärissä on tullu ravattua 9999 kertaa. sosiaalinen elämä on kärsiny ihan liikaa tän takia =(

    • mies 27

      Itselläni on sama ongelma. Liikahikoilua otsassa ja alaselässä/raajoissa. Tulee kausittain (noin kerran vuodessa) ja kestää normaalisti muutamia kuukausia - nyt on mennyt koko kesä ja syksy. Totta kai ongelma muuttuu henkiseksi kun hiki noruu koko ajan, mutta se on seuraus - oikea ongelman aiheuttaja on jossain muualla.

      Itselläni on myös kilpirauhaset tutkittu. Seuraavaksi pitäisi päästä katsomaan onko jotain rakenteellista sydänvikaa - filmi on jo otettu ja siinä ei näkynyt mitään. En ole ylipainoinen ja ongelmani ilmenee urheilun yhteydessä. Tila alkaa kuin ylirasitustila, mutta vuosi vuodelta raja alenee ja alenee. Aamupuuron syönti kalsarisillaan aiheuttaa jo sellaista hikoilua, että pitää alushousut vaihtaa aamupalan jälkeen. Pieni tuskastuminen tai stressi tekee ihan saman. Syy ei voi olla esiintymispelossa tai liiassa stressauksessa, koska syön aamupuuroni yksin tai tuttujen seurassa ja kun kuumotuksen tunne on ajoittain poissa (siis myös vaivan ollessa päällä) ei minulla ole "ihmispelkoakaan". :)

      Kahvin ja mustan teen juonti pahensi itselläni oireita, joten jätin ne pois. Ongelma pysyy. Syke on korkea ja pahimman ylirasitustilan (joka ei siis voi johtua liiasta harjoittelusta vähäisen määrän vuoksi) aikana unen saanti on hankalaa eikä pysty nukkumaan kauaa. Elimistö on ylikierroksilla eikä palaudu. Oireet ovat pahentuneet muutama vuosi sitten (2008) oman tuntemukseni mukaan sairastamani sydänlihaksen tulehduksen jälkeen (lääkäri kyllä sanoi, ettei tulehdusarvot ole riittävän ylhäällä ja jatkuva pieni kuume ja unisuus ja "kova murjunta rinnassa" sekä HURJA yöhikoilu eivät voi olla sitä).

      Imusolmukkeeni olivat 2009 kainaloissa turvonneita noin 3-4 kk ja tänä syksynä leukaperissä noin 1-2 kk. vaiva oli päällä/iski saman aikaisesti. Mielenkiintoinen lisähuomio on, että ACE-veriarvoni (jonka pitäisi kuulemma kertoa tuperkuloosista) ovat olleet aina koholla (noin 4 x raja-arvo (40-50) = ~200), mutta ei kuulemma riittävästi, että olisi tupia (pitäisi olla luokkaa 1000) - ja miten ihmeessä olisikaan?!

      Aika v***tumainen vaiva kyllä. Tsemppiä muille - itseä harmittaa kun koko ajan epäillään sen olevan psyykkistä.

    • Hiki19

      Joo itselläni ei ollut nuorempana mitään ongelmaa hikoilun kanssa mutta kainalot on alkanut nyt vuotamaan kokoajan. Aina on hupparistaki kainalot märkänä. Mikä neuvoksi?

    • hikoilen

      Moi kaikki! Tämä on ny AIVAN epäviralinen tieto. Sain lekurista levottomien jalkojen hoitoon Pramipexole Orion 0,088mg lääkettä. Kuulostaa hurjala, että on parkinsonin tautiin käytetty lääke. Annostus kyllä minimaalinen. Loppuipa myös hikoilu. Siis tämä vaan mun oma kokemus.

    • Ei pisaraakaan!

      Mulla 20 vuoden kokemus rajusta kasvohikoilusta, joka aiheuttanut (aiheutuu?) paniikkihäiriön ihmisjoukkoon, kassajonoon, yleiseen kahvitilaisuuteen, tms menosta. Vika kuulemma perinnöllinen, meilläkin kaikki äidin puolen sukulaiset kärsii samasta vaivasta. Vuosia sitten (n.30vuotiaana) kävin tutkituttamassa kaikkien sisäelimien toiminnot, ihan ok. Kokeilin paniikkihäiriölääkityksiä, eivät auttaneet yhtään hikoilukohtauksiin, joita jo kotioloissakin imuroidessa yms. Vuosi sitten kasvo-ja hiusrajahikoilu paheni valtavaksi vartalohikoiluksi. Olin kuin uitettu koira pienenkin kävelylenkin jälkeen, sekä kesällä, että talvipakkasella. VIHDOINKIN 3 VKOA SITTEN LÖYSIN AVUN TÄHÄN KASVOJEN LIIKAHIKOILUUN: ABSOLUT TORR (se vahvempi versio)-NESTE, jota saa apteekista vain 11 euroa/puteli, jota töpötetään joka kohtaan kasvoihin, hiusrajaan ja niskaan. Tuoteselosteessa puhutaan vain käsi-ja jalkahikoilusta, mutta minulla tämä tuote on pitänyt kasvoni rutikuivina tämän 3 vkoa, teimpä mitä vain, sekä sosiaalisissa tilanteissa, että tuntien lenkeillä! Olen saanut aivan uuden elämän tämän tuotteen myötä! Kokeilkaa!!

      • EErika

        Laitatko sä tosiaan Absolut-Torria kasvoihin? MItähän se sun kasvojen iholle tekee pitkän päälle? Siinähän on vaikuttavana aineensa alumiinikloridi, joka sulkee ihohuokoset..Itse olen kokeillut sitä muutaman kerran kainaloihin ja kirveli ihan pirusti, kasvojen iho on varmasti vielä ohuempaa kuin kainaloiden.
        Mulla on myös päänahan liikahikoilu kesät talvet, hiukset on koko ajan sen näköiset kuin olisin suihkusta tullut..Kilpirauhasarvot ok, paino ei vaikuta hikoiluun (hikoilin ihan yhtälailla ollessani hyvin hoikka ja nyt lievästi ylipainoisena).


    • tutun kuulosta

      Tarviiko tähän ABSOLUT TORR nesteeseen jotain reseptiä? jääkö tästä jotain läiskiä ihoon tai huomaako että sitä on laitettu iholle?

      • Edelleen hakusessa

        Eikö kukaan ole kokeillut akupunktiota?


      • Absolut Torr toimii

        En tietääkseni sairasta kilpirauhassairautta, mutta olen kärsinyt pään hikoilusta jo aika monta vuotta riippumatta siitä mikä on fyysinen kunto tai paino. Erityisesti niska takaraivon alapuolelta on aina aivan märkä jo pienenkin puuhastelun (siivous, tiskaus) saati sitten isomman ponnistelun jälkeen. Erityisen esteettinen haitta siitä tuli viime maaliskuun jälkeen kun leikkautin puolipitkät hiukseni lyhyiksi. Aiemmin hikoileva niska on pysynyt pitkien hiusten alla piilossa, mutta nyt kun tukka on niskasta lyhyt, on pään hikoilusta tullut todella ongelma joka haittaa sosiaalista kanssakäymistä. MuroBBS-palstalla olleen ketjun innoittamana päätin kokeilla Absolut Torria päänahan alueelle ja nyt jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen on todettava että se kyllä toimii. Painelin sitä eilen illalla hiusten pesun ja kuivauksen jälkeen koko niskan alueelle ja annoin kuivahtaa ennen nukkumaan menoa. Pientä nipistelyä tuntui aivan hiusrajassa niskassa ja korvien takana, mutta ei mitään sen kummempaa. Aineen kuivuttua hiukset tuntuivat hieman karheilta, kuin olisi merivedessä uinut, mutta kun aamulla kävin suihkussa ja pesin hiukset ja päänahan normaaliin tapaan shampoolla ja hoitoaineella, poistui ainekin hiuksista. Normaalisti aamulla suihkun jälkeen puuhastellessa on koko ajan pieni jälkihiki niskassa, mutta tänään sitä ei ollut. Eikä ollut myöskään töihin saapuessani, mikä on tähän asti ollut vakio kun olen loikkinut työpaikan rappuset ylös. Eli absolut torr kyllä toimii omalla kohdallani. En ole kovin herkkähipiäinen, esim. hiusten kotivärit eivät ole koskaan aiheuttaneet allergista reaktiota, joten siksi uskalsin kokeilla tätä ainetta päänahkaan. Mutta herkempien kohdalla kannattaa varmaan ensin varovasti kokeilla tuotetta hiusrajaan ja näkymättömään paikkaan, jotta voi varmistua ettei tuote ärsytä.


    • Minä hikoilen ja. Tykkään liikkua ja mulla ei tietty ole ajokorttia... Mulla on citalopram lääkitys ja mietinkin onko kyseessä sivuvaikutus... Tuntuu, että ainoa, mikä ei hikoile on kainalot... Tavallisella asiointikierroksella kasvot valuvat, samoin selka ja tietty rinnat ja niiden väinen ränni... JJoku sanoi jotakin selästä?? Mulla on pieni vaurio selässä, siis lievä?? Mikä salkahikoilun ko henkilöllä aiheutti.. Hierojalla ja lääkärillä vaivaannun tästä...

    • hikipinko 1

      Vähän samanlaista kuin" herttarouvalla". Selässä juuri todettu (lievä)selkäydinvaurio, joka pysyy hallinassa joten kuten. Mutta olen aina hikoillut selästä, mutta nyt uin hiessä joka kerta kun kävelen ja pienikin siivousliike tekee pään vesiputoukseksi. Toisaalta tuntuu hyvältä kun hikirauhaset toimivat. Samalla toimii laihdutuslääkkenä. Hieman kuitenkin pelottaa tuo hikoilu ja laihtuminen.

    • Märkä pää

      Mun päähikoilu on valtavaa...saa hävetä kaupoilla....kyselin apua luontaistuotekauppiaalta, neuvoi ostamaan salviaa tippoina. Vielä en tiedä tehoaako, olen käyttänyt vajaan viikon. TOIVON HARTAASTI ETTÄ AUTTAA......

      • hikeä pukkaa

        No kerroppa toimiko? Todennäköisesti ei koska luontaistuote, mutta kysympähän kuitenkin.


    • MrFresh

      Mulla naama hikoilee kohtalaisesti, mutta kainalot oli aiemmin ihan järkyttävä ongelma. Kesällä pelkäsin kaikki juhlia kun tiesi että paita on likomärkä :/ Kävin miradry käsittelyssä ja hajut ja hikoilu loppui kainaloissa kuin seinään. Itsevarmuutta tuli kertaheitolla kun tietää ettei dödö enään petä ja kehtaa kesälläkin pitää vaaleita paitoja ikuisen mustan sijaan.

    • venksu

      Ainoo mikä toimii on just toi miradry

    • hikilimppu

      Mulla ongelma, kun on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen Thyroxin, niin en voi syödä sitä määrätyllä annoksella 0,1mg, kun hikoilen silloin kuin vesiputouksen alla. olenkin joutunut laskemaan annosta ja sinnittelemään 75mikrogrammalla, jonka just ja just siedän, vaikka TSH onkin 10,2 ja T4V 12. Mitä pitäis tehdä?

    • Hikoilija

      Itse olen miettinyt miradry toimenpidettä jossa kainalon hikirauhaset poistetaan turvallisesti. Sen jälkeen ei tarvis enää ollenkaan miettiä mitä vaatetta vois laittaa!

    • Hikoilija

      Onko kellään kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä? :)

      • Miradrytestaaja

        Kävin juuri semmoisessa Miradry-käsittelyssä. Paikallispuudutuksessa hoitivat homman. Ei ole kovin kivulias operaatio! Hintava kylläkin. Jännä nähdä kuinka tehoaa... :)

        Tässä juuri bussissa matkalla kotiin. Kainalot vielä rasvaiset, mutta kun kuivaa ja aikaa kuluu jotain päiviä, niin voin päivitellä kiinnostuneille tuntemuksia ja tuloksia!


      • Miradrytestaaja

        Fiiliksiä muutama kuukausi hoidosta:
        Täytyy harmikseni myöntää, ettei ole auttanut mihinkään pitkässä juoksussa (karvojen kasvu, haju, hikoilu kaikki samalla tasolla kuin ennen toimenpidettä)

        Toista kertaa en aio käydä "testaamassa". Hintaa kuitenkin tuo 1000e (ensimmäinen 1500e)
        Kai sitten kuulun siihen harvalukuiseen prosenttiin kelle hoito ei tehoa :(

        Pettynyt olen luonnollisesti


      • siteet_kainaloissa
        Miradrytestaaja kirjoitti:

        Fiiliksiä muutama kuukausi hoidosta:
        Täytyy harmikseni myöntää, ettei ole auttanut mihinkään pitkässä juoksussa (karvojen kasvu, haju, hikoilu kaikki samalla tasolla kuin ennen toimenpidettä)

        Toista kertaa en aio käydä "testaamassa". Hintaa kuitenkin tuo 1000e (ensimmäinen 1500e)
        Kai sitten kuulun siihen harvalukuiseen prosenttiin kelle hoito ei tehoa :(

        Pettynyt olen luonnollisesti

        Kiitos kun kävit päivittämässä kokemuksen. Itse juuri mietin miraDryn kokeilua, jos saisi joskus pitää vaikka vaalean sinistä paitaa :) Harmillista ettei hoito ollut pysyvä, koska se on niin hintava :(


      • 21v.nainen

        Kävin hoidossa 27.2.18 eli kuusi päivää sitten. Lääkäri ja sairaanhoitaja suorittivat toimeenpiteen ja todella mukavia molemmat.
        Hoito kesti noin 1,5 h yhteensä, kainaloiden puhdistamiseen ja puuduttamiseen aikaaa meni noin puoli tuntia. Kainaloihin laitettiin noin puoli litraa puudutusaineadrenaliiniliuosta isolla ja pitkällä ruiskulla yhdestä reiästä ihon alle yli 15 cm kainalon yläosasta aina alas asti. Se ei sattunut yhtään, ainoastaan ensimmäinen pistos pienellä neulalla kuin verikokeessa, pieni nippaisu. Painetta tuntui kun tosiaan yli 2 desiä nestettä per kainalo tavaraa tungettiin.
        Lääkäri suoritti laitteella ensimmäisen testin josta hoitaja sitten jatkoi hoidon loppuun. Yksi hoitokohta laiteella (vähän laserlaitteen tapainen) kesti noin 40 sekunttia ja niitä tehtiin 30 per kainalo eli 60. Näistä 60:stä 10 sattui ja niistä ehkä viisi sattui melko paljon. Lääkäri kävi kyllä kaksi kertaa kysymässä tarvitseeko lisää puudutusta mutta kestin kivun ilman lisäpuudutusta, kun kipu tuntui vain muutamiss kohdissa, ei koko ajan. Muutoin hoito tuntui kuin imurilla olisi ihan vähä imenyt ihoa ja imurin kärkeä kääntänyt samalla. Eli ei juurikaan miltään.
        Toimenpide oli siis minulle erittäin yllättävän mielekäs, kuvittelin että olisi sattunut enemmän. Nämä muutamat kivuliaat kohdat kesti kerrallaan noin kymmenen sekuntia ja itse ainakin tämän mukisematta kärsin, olenhan monta vuotta jo kaikkia apteekin mömmöjä testaillessa saanut kärsiä monta kertaa enemmän.
        Kainalot olivat siis hoidon jälkeen kuin tennispallot kainaloissa. Käsien iho oli kauttaaltaan puutunut koko illan, mutta kipua ei ollut kunnes seuraavana päivänä. Kipu oli todella inhottava ja käsiä oli pakko pitää koko ajan ylhäällä ja pienikin tärähdys sattui, pukeutuminen oli todella hankalaa turvotuksen ja kivun takia. Hartiat ja niskat tulivat kipeäksi käsien ylhäällä pitämisestä.
        Vaikein päivä oli siis toimenpiteestä seuraava päivä jonka jälkeen alkoi jo helpottamaan. Olen pitänyt kylmäpakkauksia koko ajan kun mahdollista ja turvotus on alkanut hyvin lähtemään ja suurempia mustelmia (ainakaan vielä) ei ole tullut. Noin neljä päivää hoidon jälkeen pystyin pitämään käsiä alhaalla ja olo on jo lähes normaali.
        Kainaloiden iho on joistain kohdista edelleen puutunut, joten kipua saattaa vielä ilmaantua.
        NIIN JA ITSE HIKOILU se meinasi unohtua. Tai lähinnä sen puute :) hirveän tiukkoja paitoja, joissa hikiläiskät minulla eniten näkyi, ei ole voinut vielä käyttää mutta kainalot ei hikoille. Oikeassa kainalossa on hyvin pieni alue josta tulee ihan vähän hikeä välillä ja nyt kun vielä ei saa deodoranttia käyttää niin se myös haisee hieman. Mutta hikiläiskää ei ole tullut.
        Aikasemmin minulla tuli hikiläiskät siis ihan joka tilanteessa. Sain ehdottomasti rahalle vastinetta, hoito oli yllättävän miellyttävä ja pahin kipu kesti vain päivän ja olo on ollut siedettävä. Olisi pitänyt mennä jo aikaa sitten. Hoidon tuloksen näkee siis heti ja uusia hikirauhasia ei ihmiselle kehity, jolloin tulos on pysyvä.
        Hinta oli siis 1500€ (tarjouksessa, norm 2000€) Itse suosittelisin menemään toimenpiteeseen siten että pari seuraavaa päivää olisi vapaata. Olin koulussa heti seuraavana päivänä mutta se oli melko epämiellyttävää.


    • JepuNeulanen

      Olen 33 vuotias nainen, jolla todettu kilpirauhasen vajaatoiminta 2 vuotta sitten, siihen aikaan oli kainaloiden liikahikoilua, mutta nykyisin hikoilu on koko kropassa, pahinta se on kasvoissa, päänahassa ja selässä, vaikuttaa kyllä sosiaalisuuteen ja ...kaikkeen, tuskin saan lääkäristä mtn apuja kun näitä teidän viestejäkin lueskelee ja aika toivotonta tuntuu olevan.

    • Anonyymi

      Vittu ennen sitä pidettii normaalina hikoilla saatanasti ja nykyää yksi hikipisara ja on jo ties mikä sairaus tän takii ihmisil on niit sairauksii tää on yks niist syist hikoilu on terveellistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe