Kaikki lto- ja luokanopettajaopiskelijat!!!

Mimma

Olisin kiinnostunut lto-tutkinnosta, mutta myös luokanopettajan opinnot kiinnostavat, varsinkin alkuopetus (1-2 -luokkalaiset). Kysyisinkin teiltä viisaammilta, että olisiko mahdollista suorittaa lto-tutkinto, ja sen lisäksi jotain opintoja (esim.alkuopetus), jotka oikeuttaisivat opettamaan myös ala-asteella luokilla 1-2? Olen kuullut puhuttavan jostain "hattuopinnoista"? Kiitos avusta, jos joku tietää ja viitsii kertoa lisää;)

13

2500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OKL-opiskelija

      Hattuopinnoilla voitais ehkä tarkoittaa maisteriopintoja? Kun kandidaattina ei saa peruskoulussa opettaa, ja lto on siis kandidaatti ja luokanopettaja maisteri.

      Suosittelisin sulle ehkä sitä, että hakeutuisit OKL:ään ja sellaiseen paikkaan, jossa on mahdollisuus lukea esi-ja alkuopetuksesta sivuaine.
      Vahvasti veikkaan, että sillä saisit olla esiopettajana sitten päiväkodissakin.

      Tämä kuitenkin ihan luokanopeopiskelijan mutu-tuntumaa, muut asiaan perehtyneemmät vastailkaa :)

      • käskäs

        Saat opettaa alkuopetuksessa koulun puolella varhaiskasvatuksen MAISTERIN tutkinnolla. Eli LTO:ksi ja sitten haetaan maisterin opintoihin. Näihin on kova tunku ainakin Helsingssä, kun konkaritkin haluavat lisäkoulutusta. Jos haluat olla myös päiväkodissa alkuopetuksessa ja olet luokanope, niin sitten haet koulutuksen jälkeen sellaiseen kouluun, jonka yhteydessä on päiväkoti. Päiväkotien ja koulujen yhteistyö on useimmissa paikoissa minimaalista ja itse olen huomannut ainakin luokanopettajilla olevan asenne, että "eihän me mitään yhteistyöstä hyödytä." En tiedä sitten onko yleinen ajatusmaailma? mutta tsemiä uravalinnalle! töitä on edessä.


      • Varhaiskasvatuksen maisteri
        käskäs kirjoitti:

        Saat opettaa alkuopetuksessa koulun puolella varhaiskasvatuksen MAISTERIN tutkinnolla. Eli LTO:ksi ja sitten haetaan maisterin opintoihin. Näihin on kova tunku ainakin Helsingssä, kun konkaritkin haluavat lisäkoulutusta. Jos haluat olla myös päiväkodissa alkuopetuksessa ja olet luokanope, niin sitten haet koulutuksen jälkeen sellaiseen kouluun, jonka yhteydessä on päiväkoti. Päiväkotien ja koulujen yhteistyö on useimmissa paikoissa minimaalista ja itse olen huomannut ainakin luokanopettajilla olevan asenne, että "eihän me mitään yhteistyöstä hyödytä." En tiedä sitten onko yleinen ajatusmaailma? mutta tsemiä uravalinnalle! töitä on edessä.

        Hei,

        Eiks toi alkuopettajana toimiminen 1-2-luokalla enää vaadi niitä 35 ov. monialaisia opintoja? vai onks ne vaan 3-luokasta eteenpäin? Mulla on nääs noi esi- ja alkuopetuksen 35 ov ja aineenopen pedagogiset opinnot 35 ov mutta ei monialaisia opintoja... Kiitokset vastauksista!


      • OKL täälläkin
        Varhaiskasvatuksen maisteri kirjoitti:

        Hei,

        Eiks toi alkuopettajana toimiminen 1-2-luokalla enää vaadi niitä 35 ov. monialaisia opintoja? vai onks ne vaan 3-luokasta eteenpäin? Mulla on nääs noi esi- ja alkuopetuksen 35 ov ja aineenopen pedagogiset opinnot 35 ov mutta ei monialaisia opintoja... Kiitokset vastauksista!

        Jotta voi toimia opettajana ala-asteella, täytyy olla monialaiset opinnot suoritettuna.


    • kuulemma

      Kajaanissa vois kuulemma opiskella molemmat kelpoisuudet. Siis jos pääaineena on varhaiskasvatus niin on mahdollista myös hankkia luokanopettajan kelpoisuus melko kätevästi.

      • ???

        hyvältä kuulostaa kyllä. Enpä oo aiemmin moisesta kuullut. Oisko kellään lisätietoa asiasta?


    • Mimma

      Suurkiitos kaikille vastanneille tiedoista!!:)
      Taitaa näyttää siltä, että täytyy hakeutua varhaiskasvatuksen maisteriopintoihin. Eikös ainakin Oulussa ja Kajaanissa ne ole mahdollista suorittaa?

      • Maisteri ja töissä

        Vinkkinä kertoisin: varhaiskasvatuksen puolella (siis suomeksi sanottuna kunnallisissa päiväkodeissa) riittää hetken päästä töitä vaikka millä mitalla, koska kukaan alan "lukenut" ammattilainen ei niissä viihdy. Palkka on surkea koulutukseen nähden, työtä ei arvosteta eli siis kandina tai maisterina teet tismalleen samaa työtä kuin lähihoitajat ja vastuu on kuitenkin suurempi kuin muilla. Johtajaksi pääset todennäköisesti koulutuksella helposti, mutta olet täysin puun ja kuoren välissä. Uusilla menetelmillä ja ajatuksilla töitä pääsee motivoituneena tekemään yksityisiin päiväkoteihin ja niissä ilmapiiri saattaa olla sellainen, että töitä tekee mielellään vuosia ja vuosia. Joten jos haluat työtä niin opiskele lähihoitajaksi, saat tehdä kaikkee mitä kandinakin ja markkinat on lastensuojelusta mihin ikinä keksit. Jos haluat hyötyä kolulutuksesta varaudu lähtemaan Suomen rajojen ulkopuolelle!


    • Opeskelija

      Mun opiskelupolkuni alkoi juuri samanmoisesta haaveesta, mikä sulla on nyt.
      Opiskelin ensin itseni ihan lastentarhanopettajaksi, eli kandiksi. Tämän jälkeen hain OKL:ään ja pääsin. Sen olen nyt suoritellut kahdessa vuodessa. Ja teimpä viime vuonna kuvataiteen sivuaineopinnotkin, joita jatkan nyt ens vuoden Taikissa.
      Mutta olen opiskellut vielä vanhan järjestelmän piirissä.
      Sinä voit opiskella eka varhaiskasvatuksen kandiks eli LTO:ksi (3v), mutta tämän jälkeen hakea OKL:n puolelle maisteriohjelmaan (2v), jolloin pätevöidyt luokanopeksi (varhaiskasvatuksen maisteri ei ole pätevä luokanope, valitettavasti). Sivuaineena sulla on tällöin esi- ja alkuopetus luonnollisesti jo tehtynä (taitaa kuulua kaikkiin LTO-koulutuksiin automaattisesti).
      Eli jos olet ripeä, viidessä vuodessa oot luokanope, joka ompi erikoistunut esi- ja alkuopetukseen.
      Suosittelen kaikille alkuopettajaksi (1-2) haluaville lämpimästi LTO-tutkintoa pohjalle, sillä siellä keskitytään lapseen ja lapsen kehitykseen, eikä tärkeillä turhia.

      Okei, hyvää jatkoa ja mukavaa kesää!

      • samaa

        Mulla sama tie edessä.puolet jo takana..Okl:n sivuaineen suoritin lto:ssa ja nyt OKL:n menossa.Jos aineopinnot sais siin 2 vuodes väännettyä..? Hyvä että n.2v saa suoritettua homman pakettiin sitten.


      • Mimma

        Kiitos sulle suuresta avusta! Kiinnostuin tosta kuvataiteen sivuaineopintojutusta, eli oliko se joku suurempikin kokonaisuus vai miten pääsit Taikkiin? Itekin olen kiinnostunut kuvataiteista ja muista taideaineista. Mukavaa kesää sullekin!!!


      • Opeskelija
        Mimma kirjoitti:

        Kiitos sulle suuresta avusta! Kiinnostuin tosta kuvataiteen sivuaineopintojutusta, eli oliko se joku suurempikin kokonaisuus vai miten pääsit Taikkiin? Itekin olen kiinnostunut kuvataiteista ja muista taideaineista. Mukavaa kesää sullekin!!!

        ...tein OKL:ssä kuviskasvatuksen perusopinnot (26op) sivuaineena, ja sitten hain Taikkiin aineopintoihin (erillishaku muutaman opettajankoulutuslaitosten opiskelijoille).
        Aika monella OKL:llä on perusopintojen vastaavuus-sopimus TaiKin kanssa, eli meidän perusopinnot korvautuvat ja me voidaan suoraan hakea sinne suorittamaan aineopintoja. Tää vastaavuus on kuviksen kohdalla ainakin Turussa, Helsingissä ja Hämeenlinnassa. Saattaa olla muuallakin, tarkasta vaikka opinto-oppaista.
        Eli näin. ;o)


      • Mimma
        Opeskelija kirjoitti:

        ...tein OKL:ssä kuviskasvatuksen perusopinnot (26op) sivuaineena, ja sitten hain Taikkiin aineopintoihin (erillishaku muutaman opettajankoulutuslaitosten opiskelijoille).
        Aika monella OKL:llä on perusopintojen vastaavuus-sopimus TaiKin kanssa, eli meidän perusopinnot korvautuvat ja me voidaan suoraan hakea sinne suorittamaan aineopintoja. Tää vastaavuus on kuviksen kohdalla ainakin Turussa, Helsingissä ja Hämeenlinnassa. Saattaa olla muuallakin, tarkasta vaikka opinto-oppaista.
        Eli näin. ;o)

        Kiitos tiedosta! Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta! Sivuaineopinnoissa näyttää olevan kyllä vaikka mitä mahdollisuuksia:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe