Pakkotoiminto - tuttu vaiva?

Compulsion

Heips,

Olen käynyt armeijan, olen opiskellut ammattikorkeakoulussa ja nyt olen työelämässä mukana. Ainoa ikävä puoli elämässäni on erilaiset pakkotoiminnot.

Lapsuudessa kun olin keinussa, minulle tuli aina huono olo. Lisäksi, jos kattolamppu heilui, en saattanut katsoa sitä, koska minulle tuli huono olo. Lisäksi minulla on mitä erinäisempiä pakkotekoja, jotka minun täytyy tehdä. Teen nämä liikkeet aina, kun olen yksin tai ainakin siten, ettei kukaan sitä huomaa. Kuten esineiden täytyy olla samassa paikassa, eri kirjaimet edustavat hyvää/huonoa, ennen kuin voin tehdä jonkin työn, täytyy ensin tehdä tuo esim. mulla on nettiselain auki ja olen sulkemassa ikkunaa, en voikaan sulkea sitä vielä, koska ensin täytyy aukaista toinen ikkuna yms. Luen lehtiä, en voi lukea tuota artikkelia ennen kuin luen tuon, en voi katsoa tuonne, ennen kuin katson tänne jne.

Joskus herään öisin ja peitto tuntuu VALTAVAN paksulta ja en pystynyt koskettamaan mihinkään, koska kaikki oli niin paksua. Se tekee pahaa.

Lisäksi en voi kääntää päätä kovin paljoa taaksepäin, koska mulla alkaa huippaamaan. Joskus yöllä näin tapahtuu ja herään siihen, kun pääni heiluu vallattomana. Menen maate ja pidän molemmilla käsilläni päätäni. Se menee kohta ohi ja sen jälkeen iskee valtava päänkipu.

Suutuksissani en tee unia. Minua niin tympäsee noiden tekojen tekeminen. Kun laannut, alan tekemään niitä uudestaan. Miksi? Pelkään, että jos en tee niitä, tapahtuu kauheita.

Käyn viikottain terapiassa ja olen käyttänyt kahdenlaisia lääkkeitä - toisesta tuli ainoastaan ikäviä haitapuolia ja toisen vaikutus on sama kuin vedellä.

Onko kenelläkään samanlaisia pakkotoimintoja? Olisi kiva jutella saman "sairauden" omaavien henkilöiden kanssa.

Aurinkoisia päiviä kaikille!

4

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anne

      Minulla ei ole ollut pakkotoimintoja, mutta ex-kundikaverilla. Niistä on todella vaikea päästä eroon, mutta yritä. Tunnet jostakin syystä vahvaa sisäistä epävarmuutta ja yrität saada sen hallintaan tekemällä näitä päättömiä tekoja.

      Valitettava totuus ja yksinkertaistettuna asian on niin, että halutessasi lopettaa pakkotoiminnot, sinun on lopetettava ne. Samaan tapaan kuin tupakanpolton lopettamista haluavan on vain lopetettava tupakan polttaminen tai alkoholin juomisen lopettamista haluavan on vain lopetettava juominen. Mikään terapia tai muu asia ei niks-naks poista oireitasi ja yksi askel pois näistä häiritsevistä teoista on se, ettet tee niitä. Yritä ainakin olla tekemättä, jos et onnistu, voit aina yrittää uudelleen. Se vaatii sitkeyttä ja voi olla turhauttavaa, mutta haluat(han) päästä oireistasi eroon.

      • Compulsion

        Hei Anne,

        Kiitoksia kommentistasi.

        Pakkotoiminnoista eroon pääseminen ei ole helppo juttu. Se on vähän sama asia, kuin ajattelisit, että tänään en syö esim. suklaata, niin vastahan sitä haluttaakin syödä. Tuon tunteen kun vielä kaksinkertaistat, niin tiedät millaisista tunteista puhutaan.

        Olen yrittänyt päästä pakkotoiminnoista erilleen, mutta ne tulevat takaisin entistä voimakkaammalla syklillä. Joskus turhautuminen on todella voimakasta ja sitä voi olla hetken tekemättä, mutta ei kauaa..

        Terapeuttini arveli, että toiminnot ovat pakotie stressistä. En huomaakaan, että minulla on stressiä, koska teen näitä niiden vuoksi.

        Olen myös perfektionisti - kuten useimmat pakkotoimintoja tekevät ovat. Mikään ei tunnu riittävän.

        Onhan tästä keskusteltu monet kerrat ja tällainen huvittaa välillä itseäkin. Ne ovat kuitenkin olleet mielessä niin kauan kuin muistan, joten ne ovat syöpyneet mieleen kuin synti. Ei niitä pääse niin vain pakoon, koska ne ovat osa elämää - rutiinia.

        Tottakai yritän päästä eroon näistä. Olen sopinut terapeutin kanssa erilaista toiminnoista, jotka täytyy lopettaa. Olen saanut ne lopetettua, mutta silloin tietty säiliö on vajaa ja se on täytettävä uudella pakkotoiminnolla... Ympyrä sulkeutuu.

        Vaikeaa on pakkotoimintoisen ihmisen elämä, mutta eiköhän se tästä. Elämä on kaikinpuolin muuten mallillaan, joten siinä mielessä ei ole hätää. Olisi silti mukavaa tietää, millaista olisi elää "tavallisena" ihmisenä.

        Onhan vaivani kovin pieni, kun verrataan joihinkin vaikeisiin sairauksiin, joten ei tässä olisi syytä valittaa.

        Aurinkoisia päiviä ja iloista Joulun odotusta!


      • Arja
        Compulsion kirjoitti:

        Hei Anne,

        Kiitoksia kommentistasi.

        Pakkotoiminnoista eroon pääseminen ei ole helppo juttu. Se on vähän sama asia, kuin ajattelisit, että tänään en syö esim. suklaata, niin vastahan sitä haluttaakin syödä. Tuon tunteen kun vielä kaksinkertaistat, niin tiedät millaisista tunteista puhutaan.

        Olen yrittänyt päästä pakkotoiminnoista erilleen, mutta ne tulevat takaisin entistä voimakkaammalla syklillä. Joskus turhautuminen on todella voimakasta ja sitä voi olla hetken tekemättä, mutta ei kauaa..

        Terapeuttini arveli, että toiminnot ovat pakotie stressistä. En huomaakaan, että minulla on stressiä, koska teen näitä niiden vuoksi.

        Olen myös perfektionisti - kuten useimmat pakkotoimintoja tekevät ovat. Mikään ei tunnu riittävän.

        Onhan tästä keskusteltu monet kerrat ja tällainen huvittaa välillä itseäkin. Ne ovat kuitenkin olleet mielessä niin kauan kuin muistan, joten ne ovat syöpyneet mieleen kuin synti. Ei niitä pääse niin vain pakoon, koska ne ovat osa elämää - rutiinia.

        Tottakai yritän päästä eroon näistä. Olen sopinut terapeutin kanssa erilaista toiminnoista, jotka täytyy lopettaa. Olen saanut ne lopetettua, mutta silloin tietty säiliö on vajaa ja se on täytettävä uudella pakkotoiminnolla... Ympyrä sulkeutuu.

        Vaikeaa on pakkotoimintoisen ihmisen elämä, mutta eiköhän se tästä. Elämä on kaikinpuolin muuten mallillaan, joten siinä mielessä ei ole hätää. Olisi silti mukavaa tietää, millaista olisi elää "tavallisena" ihmisenä.

        Onhan vaivani kovin pieni, kun verrataan joihinkin vaikeisiin sairauksiin, joten ei tässä olisi syytä valittaa.

        Aurinkoisia päiviä ja iloista Joulun odotusta!

        Onko sulle tuttu tukiaseman keskustelupalsta ja chat, joihin on tässä linkki:

        http://www.tukiasema.net/

        Muistelen, että jokin aika sitten joku etsi keskusteluseuraa juuri tästä aiheesta.


      • Compulsion
        Arja kirjoitti:

        Onko sulle tuttu tukiaseman keskustelupalsta ja chat, joihin on tässä linkki:

        http://www.tukiasema.net/

        Muistelen, että jokin aika sitten joku etsi keskusteluseuraa juuri tästä aiheesta.

        Moi Arja,

        Ei ollut tuttu paikka moinen nettisivu, mutta nyt on, kiitoksia =) Täytynee tutustua sivustoon lähemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe