krooninen peräsuolen tulehdus

annelli

tämmöinen löytyi sitten minulta,kuukausi sitten kun täälä vaivojani valittelin,sinä jonka kanssa kirjottelin eli samat on taudit meillä,sain aluksi peräpuikkoja 6vkoa käytetään ja jatkoa katotaan sitten miten on tehonnut,nyt ollut hyvä jakso,oireita ei olenkaan.koepalojen vastaukset saan elokuun alussa.olikin aika mielenkiintoinen kokemus tämä tähystys!!

23

25803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus se

      tähystys oli? Saitko kipulääkityksen ja millasen?

      • annelli

        en saanut minkäänlaista kipu/rauhottavaa lääkitystä,olisi varmaan saanu jos ois pyytänyt!

        mulla tähystivät ohutsuolen alusta asti,suolen mutkissa sattui ja sillon kun laittoivat ilmaa,silloin hoitsut painavat mahasta,se auttaa ja kipu hetkittäistä,sit kun oli perillä ohutsuolen alussa asti,palattiin takaisin päin ja sen jälkeen ei sattunu yhtään enää,yhessä katottiin monitorista lääkärin kanssa suolen seinämiä,otti koepaloja samalla pihdeillänsä,olivat varmaan millin kokoiset oikeesti,hauska kokemus lopussa,eikä mulla ainakaan ollu ilmavaivoja sen jälkeen,niinku täälä jotkut pelottelee et pörisee koko päivän sen jälkeen,eikä mahakipujakaan ollut.kaikista kamalinta oli se litkun juominen edellisenä päivänä,vieläkin yököttää ajatuskin.

        oletko menossa tähystykseen??


      • takia
        annelli kirjoitti:

        en saanut minkäänlaista kipu/rauhottavaa lääkitystä,olisi varmaan saanu jos ois pyytänyt!

        mulla tähystivät ohutsuolen alusta asti,suolen mutkissa sattui ja sillon kun laittoivat ilmaa,silloin hoitsut painavat mahasta,se auttaa ja kipu hetkittäistä,sit kun oli perillä ohutsuolen alussa asti,palattiin takaisin päin ja sen jälkeen ei sattunu yhtään enää,yhessä katottiin monitorista lääkärin kanssa suolen seinämiä,otti koepaloja samalla pihdeillänsä,olivat varmaan millin kokoiset oikeesti,hauska kokemus lopussa,eikä mulla ainakaan ollu ilmavaivoja sen jälkeen,niinku täälä jotkut pelottelee et pörisee koko päivän sen jälkeen,eikä mahakipujakaan ollut.kaikista kamalinta oli se litkun juominen edellisenä päivänä,vieläkin yököttää ajatuskin.

        oletko menossa tähystykseen??

        kun olen itse menossa tähystykseen perjantaina.
        Huomenna on lihaliemipäivä ja iltapäivällä litkun kittaaminen. Saa nähä, miten menee.
        Pyysin jo etukäteen lääkityksen, joka annetaan.
        Multa tähystetään vain paksusuoli, onneks ei pitemmälle. Jännittää kuitenkin.


      • annelli
        takia kirjoitti:

        kun olen itse menossa tähystykseen perjantaina.
        Huomenna on lihaliemipäivä ja iltapäivällä litkun kittaaminen. Saa nähä, miten menee.
        Pyysin jo etukäteen lääkityksen, joka annetaan.
        Multa tähystetään vain paksusuoli, onneks ei pitemmälle. Jännittää kuitenkin.

        mikä sulla on tyhjennysaine??mul oli phosphoral tai jotain sinne päin,aivan kamalaa litkua,kun ois suolapakettia koittanu niellä,aamulla sain alas,illalla ei menny puoliakaan,muute oisin oksentanut,toiset vielä kehuu sitä täälä,tiijä sit onko ne muut merkit vielä pahempia,yök!

        onnea huomiseen lihaliemipäivään,juo limuakin(kirkasta) saat energiaa!!

        tähystystä ei tarvi pelätä kun sulla kerta lääkityskin,hoitsut höpöttää kokoajan siinä,et huomaakkaan kun homma jo alotettu.
        kerrohan sitten kuulumiset!!


      • liuosta
        annelli kirjoitti:

        mikä sulla on tyhjennysaine??mul oli phosphoral tai jotain sinne päin,aivan kamalaa litkua,kun ois suolapakettia koittanu niellä,aamulla sain alas,illalla ei menny puoliakaan,muute oisin oksentanut,toiset vielä kehuu sitä täälä,tiijä sit onko ne muut merkit vielä pahempia,yök!

        onnea huomiseen lihaliemipäivään,juo limuakin(kirkasta) saat energiaa!!

        tähystystä ei tarvi pelätä kun sulla kerta lääkityskin,hoitsut höpöttää kokoajan siinä,et huomaakkaan kun homma jo alotettu.
        kerrohan sitten kuulumiset!!

        pitäis yrittää niellä 4,5 litraa ja aamulla vielä ½ l. On kuulemma tehokkaampaa ja tekee suolen liukkaammaksi (muka) ja toimenpiteen kivuttomammaksi. Kysyin sitä Phosphoralia, mutta hoitsut eivät sitä suositelleet.
        ps. hyvää se pikku paasto ja tyhjennys tekeekin. Voi aloittaa taas kesä dietin siitä.


      • annelli
        liuosta kirjoitti:

        pitäis yrittää niellä 4,5 litraa ja aamulla vielä ½ l. On kuulemma tehokkaampaa ja tekee suolen liukkaammaksi (muka) ja toimenpiteen kivuttomammaksi. Kysyin sitä Phosphoralia, mutta hoitsut eivät sitä suositelleet.
        ps. hyvää se pikku paasto ja tyhjennys tekeekin. Voi aloittaa taas kesä dietin siitä.

        joo,hyvää teki puhdistus,tänäänkään ei ole ruoka oikeen maistunut,mahalaukku kutistunut sen verran,täyttyy heti kun leipäpalasenkin syö!!
        onnea matkaa,hyvin se menee!!!


      • ihan ok.
        annelli kirjoitti:

        mikä sulla on tyhjennysaine??mul oli phosphoral tai jotain sinne päin,aivan kamalaa litkua,kun ois suolapakettia koittanu niellä,aamulla sain alas,illalla ei menny puoliakaan,muute oisin oksentanut,toiset vielä kehuu sitä täälä,tiijä sit onko ne muut merkit vielä pahempia,yök!

        onnea huomiseen lihaliemipäivään,juo limuakin(kirkasta) saat energiaa!!

        tähystystä ei tarvi pelätä kun sulla kerta lääkityskin,hoitsut höpöttää kokoajan siinä,et huomaakkaan kun homma jo alotettu.
        kerrohan sitten kuulumiset!!

        Kun oli kipulääkitys päällä.
        Mutkissa tuntui aika kova kipu ja ilman laitossa.
        Suolessa ei löytynyt vikaa mutta joku vuotava pati peräsuolessa. Tutkitaan lisää....


      • annelli
        ihan ok. kirjoitti:

        Kun oli kipulääkitys päällä.
        Mutkissa tuntui aika kova kipu ja ilman laitossa.
        Suolessa ei löytynyt vikaa mutta joku vuotava pati peräsuolessa. Tutkitaan lisää....

        no niin hengissä olet näköjään sinäkin selvinnyt tähystyksestä ;))
        joo,niissä mutkissa mullakin sattu aikalailla ja tuntu kun sitä ilmaa laittoi et pallea pamahtaa,mut kesti tosiaan vaan hetken,jatkuvana sitä ei kestäis.
        toivottavasti saat pian tietää mikä vaivaa,ite hermoilin monta kuukautta vaivojani,nyt ei stressit paina kun tietää mikä on ja hengissä selvitään kait...
        mukavaa kesää sulle!!


      • vatsavaivat
        annelli kirjoitti:

        no niin hengissä olet näköjään sinäkin selvinnyt tähystyksestä ;))
        joo,niissä mutkissa mullakin sattu aikalailla ja tuntu kun sitä ilmaa laittoi et pallea pamahtaa,mut kesti tosiaan vaan hetken,jatkuvana sitä ei kestäis.
        toivottavasti saat pian tietää mikä vaivaa,ite hermoilin monta kuukautta vaivojani,nyt ei stressit paina kun tietää mikä on ja hengissä selvitään kait...
        mukavaa kesää sulle!!

        Mukava kuulla, että voit nyt paremmin ja sait selvyyden oireisiin. Eli todella minäkin sairastan sitä peräsuolen kroonista tulehdusta eli proktiittia..samaa siis, mitä sinäkin. Ja minulla myös lääkkeet tepsivät heti ja vointi parani huomattavasti. Minulla onkin taas uusi tähystys edessä elokuussa ilmeisesti. Samoin minulla tähystettiin ensimmäisellä kerralla aina ohutsuoleen saakka, ja kävihän se kipeää. Kirosin kuin paha noita-akka. :) Mutta nyt jatkossa ei tähystetä kuin vasen puoli paksusuolesta, jotta nähdään onko tauti levinnyt sekä onko tulehdusta päällä.

        Nyt sitten vain nautihan kesästä! Ja vieraile ihmeessä Chron ja Colitis Ry:n nettisivuilla, jos tarvetta on.


      • annelli
        vatsavaivat kirjoitti:

        Mukava kuulla, että voit nyt paremmin ja sait selvyyden oireisiin. Eli todella minäkin sairastan sitä peräsuolen kroonista tulehdusta eli proktiittia..samaa siis, mitä sinäkin. Ja minulla myös lääkkeet tepsivät heti ja vointi parani huomattavasti. Minulla onkin taas uusi tähystys edessä elokuussa ilmeisesti. Samoin minulla tähystettiin ensimmäisellä kerralla aina ohutsuoleen saakka, ja kävihän se kipeää. Kirosin kuin paha noita-akka. :) Mutta nyt jatkossa ei tähystetä kuin vasen puoli paksusuolesta, jotta nähdään onko tauti levinnyt sekä onko tulehdusta päällä.

        Nyt sitten vain nautihan kesästä! Ja vieraile ihmeessä Chron ja Colitis Ry:n nettisivuilla, jos tarvetta on.

        olenkin täälä ootellut,että koskas luet mun sairaskertomukseni ja ilmestyithän sieltä;))kiva juttu!!

        kävin heti liittymässä jäseneksi chron&colitisin sivuilla,saapahan tietoa ainakin sitä kautta.

        nyt mulla on pentasa peräpuikkoja ja on jeesannut tosi hyvin,jatkosta en tiedä,lääkäri ainakin sanoi että paksusuoli näytti normaalilta ja peräsuolessa olisi rajoittunut 2cm alueelle,toivottavasti en joudu hetkeen uudestaan sinne tähystykseen,ei muuten mutta se edellis päivän litkun juominen oli aivan kamalaa,liian tuoreessa muistissa vielä:(

        sulle kanssa hyvää kesää ja kiitos neuvoista ja kannustuksesta.
        raportoidaan täälä jos muutoksia tapahtuu puolin ja toisin!!


      • Varo E631 - tehty sardiineista
        annelli kirjoitti:

        olenkin täälä ootellut,että koskas luet mun sairaskertomukseni ja ilmestyithän sieltä;))kiva juttu!!

        kävin heti liittymässä jäseneksi chron&colitisin sivuilla,saapahan tietoa ainakin sitä kautta.

        nyt mulla on pentasa peräpuikkoja ja on jeesannut tosi hyvin,jatkosta en tiedä,lääkäri ainakin sanoi että paksusuoli näytti normaalilta ja peräsuolessa olisi rajoittunut 2cm alueelle,toivottavasti en joudu hetkeen uudestaan sinne tähystykseen,ei muuten mutta se edellis päivän litkun juominen oli aivan kamalaa,liian tuoreessa muistissa vielä:(

        sulle kanssa hyvää kesää ja kiitos neuvoista ja kannustuksesta.
        raportoidaan täälä jos muutoksia tapahtuu puolin ja toisin!!

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001088&posting=22000000017150482


      • vatsavaivat
        annelli kirjoitti:

        olenkin täälä ootellut,että koskas luet mun sairaskertomukseni ja ilmestyithän sieltä;))kiva juttu!!

        kävin heti liittymässä jäseneksi chron&colitisin sivuilla,saapahan tietoa ainakin sitä kautta.

        nyt mulla on pentasa peräpuikkoja ja on jeesannut tosi hyvin,jatkosta en tiedä,lääkäri ainakin sanoi että paksusuoli näytti normaalilta ja peräsuolessa olisi rajoittunut 2cm alueelle,toivottavasti en joudu hetkeen uudestaan sinne tähystykseen,ei muuten mutta se edellis päivän litkun juominen oli aivan kamalaa,liian tuoreessa muistissa vielä:(

        sulle kanssa hyvää kesää ja kiitos neuvoista ja kannustuksesta.
        raportoidaan täälä jos muutoksia tapahtuu puolin ja toisin!!

        Hyvin muistan vielä itsekin tyhjennyksen, joka oli maaliskuussa. En usko, että sinulla aivan heti uutta tähystystä on, joten voit huokaista helpotuksesta :) Minulla oli 15 cm:n alueella tulehdusta. Ja Pentasa puikkoja olen myös käyttänyt...ja Asacol tabletteja myös rinnalla. (Ne perinteiset lääkkeet :) ) Raportoidaan, jos jotakin tapahtuu :) Olen myös rekisteröitynyt käyttäjä Chron ja Colitis Ry:n keskustelupalstalla. Mukava on käydä lukemassa muiden kokemuksia ja ajatuksia välillä :)


      • annelli
        vatsavaivat kirjoitti:

        Hyvin muistan vielä itsekin tyhjennyksen, joka oli maaliskuussa. En usko, että sinulla aivan heti uutta tähystystä on, joten voit huokaista helpotuksesta :) Minulla oli 15 cm:n alueella tulehdusta. Ja Pentasa puikkoja olen myös käyttänyt...ja Asacol tabletteja myös rinnalla. (Ne perinteiset lääkkeet :) ) Raportoidaan, jos jotakin tapahtuu :) Olen myös rekisteröitynyt käyttäjä Chron ja Colitis Ry:n keskustelupalstalla. Mukava on käydä lukemassa muiden kokemuksia ja ajatuksia välillä :)

        olen nimimerkillä anne-69 chronin sivuilla jos haluut laittaa vaikka yksitysiviestii tai jotain,kirjotella ym.
        koitan muistaa välillä käydä sielläkin lukemassa!!


    • Käy

      Alkuperäiselle kirjoittajalle: Käyppä osoitteessa www.crohnjacolitis.fi. Sieltä löytyy muita proktiittia sairastavia, joiden kanssa voi jutella.

    • kipeä maha
    • divekuliitti

      Paksusuolen tähystystutkimus -palveluseteli paksusuolen tähystyksen terveysasemilta.
      Paksusuolen tähystystutkimus -palvelusetelipilottiin hyväksytyt palveluntuottajat ja itsenäiset ammatinharjoittajat / erikoislääkärit

    • 26v

      onko krooninen proktiitti ja chronintauti sama asia? Mulla siis oli todettiin toi krooninen proktiitti

    • proktiittipotilas

      Krooninen proktiitti täälläkin. Lasketaan Crohnin ja colitis ulcerosan kanssa IBD-sairaudeksi. Proktiitti on sinänsä jännä, että se voi liittyä koliittiin tai Chrohniin, vähän vaikea itselleni ainakin hahmottaa minkä kanssa se samaistuu :/ useammin vissiin koliittiin enemmänkin yhdistetään.

    • Anonyymi

      Melkoinen vaiva sinulla. Daegolax rektaali puikko tuhoaa tulehdus itiöt. Liiallisesta annostuksesta tuhoutuu koko perse. Terveisin Daegg.

    • Anonyymi

      Mikä on krooninen prokriitti. Liittyykö tämä ibd:hen vaikka ei olisi löytynyt mitään ibd sairautta? Oma diaknoosi ulceraktiivinen prokriitti. Onko nämä eri asioita. En saa lääkäriä kiinni että saisin jotain kunnon tietoa tästä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe