Ducatin ylläpito oikeasti?

kiinnostunut H

Saisipa jostakin ihan aitoja ja oikeita kokemuksia Ducatin ylläpidosta ihan oikeesti?

Paljon puhutaan täysin mahdottomasta taajama-ajamisesta, sammuilusta, sikakalliista huolloista, katkeilevista nokkahihnoista, täysin nollasta jälleenmyyntiarvosta ym. ym.

Osaisipa joku vakuuttaa mulle totuuden Ducatin hyvistä ja huonoista puolista...oikeasti!

28

33077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ducatisti

      Moi,
      Käytetyllä SS:llä 30 tkm ilman mitään huolta. Huolto kympin välein, maksoi muistaakseni jotain viisi-kuusisataa? Siinä oli märkä kytkin ja kun ketjut joskus kolmenkympin jälkeen menivät vaihtoon, vaihdoin samalla pienemmän eturattaan. (Isompi takaratas olisi ollut parempi). Ei ollut mukava kaupungissa eikä muuallakaan, mutta oli kiva. 749 on ollut vähän epäluotettavampi ja aika kallis huoltaa, 850€/10tkm. Toisaalta hihnat ja muut huollot ON tehtävä ajallaan. Se on vähän epämukavampi taajamassa, kuumenee, pomppii ja pätkii. Muuten kuin ruuhkassa se on erittäin mukava ja luonteva peli, minä ainakin tykkään.

      Oliko jotain muuta tietoa mitä kaipaat? Ducaticlubin sivuilla ja moottoripyora.orgissa on merkkiä käsitteleviä keskusteluryhmiä.

      • se aloittaja H

        Täytyypä etsiä ne clubisivut.


      • ducatisti
        se aloittaja H kirjoitti:

        Täytyypä etsiä ne clubisivut.

        eipä täydy:

        www.ducaticlubfinland.fi/bb/ keskusteluryhmä
        www.ducaticlubfinland.fi klubisivut

        www.moottoripyora.org ja sieltä merkkikohtaiset keskustelut - Ducati talk.

        Clubiin ja moniin sen tapahtumiin näyttää tulevan porukkaa kaiken merkkisillä ja -tyylisillä häksättimillä, niin että jos seura kelpaa niin sopii tulla kyselemään.


    • CMP

      Huoltoväli on 10000 vanhoissa ja uusissa se on 12000 km. Huollon ohjehinta on noin 700 €, jos joutuu säätöpaloja vaihdella venttiilikoneistoon. Ison huollon tarve on yleensä 60 tkm välein. Muutoin riittää välystentarkistu, jolloin huollon hinta on noin 200-300 euroa. Ducati on harrastepyörä, joten huollot kannattaa tehdä itse - voi toki tulla kalliiksin, mutta harrastukset aina maksaa ;)

      Teknisesti Ducatit ovat erittäin kestäviä. Näissä kotimaisissa oloissa on Superbike malleissa säädöt turhan laihoilla, joten sammuilua esiintyy toisinaan - Huollossa tuo ongelma on helppo korjata.

      Kaupunkiajo? Riippuu tietenkin pyörämallista; kyykkymailleilla on tuskaisaa mutta Monster-, ST- ja Multistradoilla on oikein ilo ajella kaupunginssa. Luulen että sinun kannattaa käydä koeajopäivillä koittamassa uusia Ducatia, niin jää jokin maku hommasta.

      • ducatisti

        Kuinka iso se 60t huolto on? Vaihdatko hihnat joka 10t km? Entä mistä saat jonkun edes välityksiä tarkastamaan ja öljyt vaihtamaan alle kolmensadan? Noi mun hinnat oli tosiaan valtuutettujen korjaamojen hintoja, joten ne ei liene halvimpia.

        Minä olen kanssa kuullut noita kestäviksi mainittavan ja yllättävän helppohuoltoisiksikin, vaikka se saattaa kyllä paremmin pitää paikkansa simppelien ja matalaviritteisten ilmajäähy kaksventtiilisten suhteen. Tiedä sitten miten noi uudet supersbikemallit, niitä on jo vaikea kotikonstein ruuvailla.


      • CMP
        ducatisti kirjoitti:

        Kuinka iso se 60t huolto on? Vaihdatko hihnat joka 10t km? Entä mistä saat jonkun edes välityksiä tarkastamaan ja öljyt vaihtamaan alle kolmensadan? Noi mun hinnat oli tosiaan valtuutettujen korjaamojen hintoja, joten ne ei liene halvimpia.

        Minä olen kanssa kuullut noita kestäviksi mainittavan ja yllättävän helppohuoltoisiksikin, vaikka se saattaa kyllä paremmin pitää paikkansa simppelien ja matalaviritteisten ilmajäähy kaksventtiilisten suhteen. Tiedä sitten miten noi uudet supersbikemallit, niitä on jo vaikea kotikonstein ruuvailla.

        Yleensä 60 huollossa voi ensimmäisen kerran tulla venttivälyksen säätö kyseeseen ja se vie vähän enemmän aikaa, eli hinta nousee. Vie pyörä Bike Forumiin Jyväskylään (valtuutettu huolto). Siellä normaali öljyn ja hihnojen vaihto välysten tarkistuksineen maksaa noin 300 €. Jos hihnoja ei tarvitse vaihtaa, niin sitten se parisataa.

        Kyllä ne Suberbiketkin ihan samaa kiintolenkkiä ja kuusiokoloavainta tottelee. Ainut mihin ei oikein pääse kotikonstein käsiksi on tuo ajotietokone.


      • ducati
        CMP kirjoitti:

        Yleensä 60 huollossa voi ensimmäisen kerran tulla venttivälyksen säätö kyseeseen ja se vie vähän enemmän aikaa, eli hinta nousee. Vie pyörä Bike Forumiin Jyväskylään (valtuutettu huolto). Siellä normaali öljyn ja hihnojen vaihto välysten tarkistuksineen maksaa noin 300 €. Jos hihnoja ei tarvitse vaihtaa, niin sitten se parisataa.

        Kyllä ne Suberbiketkin ihan samaa kiintolenkkiä ja kuusiokoloavainta tottelee. Ainut mihin ei oikein pääse kotikonstein käsiksi on tuo ajotietokone.

        Uudet Testastrettat tarvitsevat Mathesis-testeriä jopa tyhjäkäynnin säätöön. Mainio peli sellainen on ajaa, mutta jos on hiukankin mekaanikon vikaa ja huoltotilat, niin tottahan kannattaa ottaa vaikka supersportti tms ja opetella itse. 2-venttiilidesmon säätö on kuulemma mainettaan pienempi homma, samoin kytkinongelmat ovat paljolti legendaa. Ihan alkuperäisiä nokkaremmejä ja öljynsuodattimia saa (eri merkille leimattuna) paljon halvemmalla.


    • se kiinnostunut H

      Kun nyt olen käynyt heittämässä läppää kauppiaiden vaihtopyörien luona, niin lähes aina kauppias on kehunut sen itsellään olevan Ducatin omaavan juuri sen parhaan konemallin? Se ei ole oikein selvinnyt, että mikä on paras ja minkä kanssa taas on enemmän säätöhommia?

      • Bartti

        Makuasia sanoi koira, kun muniaan nuoli..
        Minä olen omintanut vain noita 2-venttiili vehkeitä (kilometrejä tullu n. 40tkm) ja uskallan niitä suositella. 600 sarja on varmaan tärinävapain kone. 900&1000:ssä huolimaton käyttäjä tuhoaa kytkimen ennen aikojaan (kestää se silti 50tkm). Eli kuivakytkin ei tykkää luistattamista ja valoissa seisomisesta kytkin pohjassa.

        996 koneessa (ST4, Monster) on ongelmia venttilien keinovipujen kanssa, tai oikeastaan käyttäjät ei ymmärrä pyörittää konetta riittävän pitkään tyhjäkäynnillä. Ongelma on korjattu Testatretta koneessa (998, 999, Monster S4RS).


        Jos tähän pitää joku johtopäätös laittaa, niin varmaan "paras" kone löytyy 600, 620, 675, 750 tai 800 mallista! Noissa perustekniikka on kunnossa ja märkäkytkin (niin ei käyttäjä pääse sitä niin helposti hajottamaan..).


      • alkuper...
        Bartti kirjoitti:

        Makuasia sanoi koira, kun muniaan nuoli..
        Minä olen omintanut vain noita 2-venttiili vehkeitä (kilometrejä tullu n. 40tkm) ja uskallan niitä suositella. 600 sarja on varmaan tärinävapain kone. 900&1000:ssä huolimaton käyttäjä tuhoaa kytkimen ennen aikojaan (kestää se silti 50tkm). Eli kuivakytkin ei tykkää luistattamista ja valoissa seisomisesta kytkin pohjassa.

        996 koneessa (ST4, Monster) on ongelmia venttilien keinovipujen kanssa, tai oikeastaan käyttäjät ei ymmärrä pyörittää konetta riittävän pitkään tyhjäkäynnillä. Ongelma on korjattu Testatretta koneessa (998, 999, Monster S4RS).


        Jos tähän pitää joku johtopäätös laittaa, niin varmaan "paras" kone löytyy 600, 620, 675, 750 tai 800 mallista! Noissa perustekniikka on kunnossa ja märkäkytkin (niin ei käyttäjä pääse sitä niin helposti hajottamaan..).

        ...että siinä S2R Monsterissa (800cc)on ihan vanha ja koeteltu tekniikka. Sen moottoriteho tuntuu vaan eri lähteissä vaihtelevan eikä ihan totuutta tunnu kuulevan edes siellä Ducati-liikkeessä.

        54kw se on monissa listoissa mutta myyjäkään ei oikein osaa kertoa kuin, että onhan se enemmän oikeasti...tai jotenkin noin.


      • veikkopeikko
        alkuper... kirjoitti:

        ...että siinä S2R Monsterissa (800cc)on ihan vanha ja koeteltu tekniikka. Sen moottoriteho tuntuu vaan eri lähteissä vaihtelevan eikä ihan totuutta tunnu kuulevan edes siellä Ducati-liikkeessä.

        54kw se on monissa listoissa mutta myyjäkään ei oikein osaa kertoa kuin, että onhan se enemmän oikeasti...tai jotenkin noin.

        En usko että se on enemmän. Ducati ilmoittaa nykyään tehot samalla tavoin kuin japanilaiset. Twineissä vaan on vähemmän huipputehoja ja väännössäkin nelipytty menee ohi kun vinguttaa. Ducatin kone tuntuu kyllä mukavalta, vähän niinkuin dieseliä ajaisi. Tulee ajettua nätisti ja pyöreästi. Kannattaa ehkä itse kokeilla.


      • Motonomi
        veikkopeikko kirjoitti:

        En usko että se on enemmän. Ducati ilmoittaa nykyään tehot samalla tavoin kuin japanilaiset. Twineissä vaan on vähemmän huipputehoja ja väännössäkin nelipytty menee ohi kun vinguttaa. Ducatin kone tuntuu kyllä mukavalta, vähän niinkuin dieseliä ajaisi. Tulee ajettua nätisti ja pyöreästi. Kannattaa ehkä itse kokeilla.

        Minä kun olen aina luullut, että Ducati ilmoittaa tehot kuten muutkin eurooppalaiset eli DIN-teho eturattaalta. Japanilaiset ovat perinteisesti käyttäneet omaa JIS-standardiaan joka antaa paljon isomman lukeman. Onko nyt siis Ducatikin nyt sortunut tähän samaan kusetukseen.


      • Bartti
        alkuper... kirjoitti:

        ...että siinä S2R Monsterissa (800cc)on ihan vanha ja koeteltu tekniikka. Sen moottoriteho tuntuu vaan eri lähteissä vaihtelevan eikä ihan totuutta tunnu kuulevan edes siellä Ducati-liikkeessä.

        54kw se on monissa listoissa mutta myyjäkään ei oikein osaa kertoa kuin, että onhan se enemmän oikeasti...tai jotenkin noin.

        Katoppa alla oleva linkki:

        http://www.moto-one.com.au/performance/s2rmonster.html


    • Ducati on helmi

      Moi, itse olen omistanut Ducati 999s ja mulla on hyvin monipuolisia kokemuksia, niin hyviä kuin huonojakin. Mutta itse koen jääneeni saama puolelle kun kaikki summaan yhteen. Omistin aikaisemmin Suzuki Hayabusan ja ainakin tässä tapauksessa Japanilainen laatu ei aina ollutkaan niin täsmällistä kuin olisi voinut olettaa. Vaihdoin Ducatiin lähinnä designin takia, mutta mielestäni vaihto onnistui. Ducati on moottoripyörien ferrari, mutta jos joku mieltää tämän väitteen siihen että katsotaan puhtaasti speksejä, silloin pettyy. Minun kokemukseni on takapuolella ja silmällä tehty. Toiseksi Ducatin filosofia rakentaa pyörää on erilainen. Pyörä rakennetaan ensisijaiseti radalle ja sitten lähestytään katukäyttäjää (Superbiket). Japanilaiset ovat lähestyneet tätä filosofiaa mutta pääsääntöisesti heidän lähestymisensä on että pyörä rakennetaan kadulle ja sitten lähestytään rata-ajoa. Ehkäpä tämä seikka hinnan kanssa on se mitä käyttäjät sitten haluavat. Radalle käyneenä voin todeta että V-Twin kone on ehdottomasti se kone tyyppi mistä pidän. Ja tässä sitten ne jotka tuijottavat vain tehoja, menevät harhaan. Esimerkiksi Ducati 999s kykenee 260-280 km/h huippuihin, ilmeisesti yamaha R1nen pystyy jo rikkomaan 300km. Radalla tästä ei juurikaan ole hyötyä vaan siellä tärkein asia on se kuinka saada teho asvalttiin niin että pyörä etenee. Tulee toiset asiat jotka merkitsevät. Rengastus, jousitus, runko ja vääntö. Tässäkin paperilla toiset näyttävät päihittävän Ducatin. Kun kyse on tuotantopyöristä, on syytä tarkastella Super Bike sarjaa ja miten siellä pyörät ovat menestyneet. Ducati on hallinnut suvereenisti sarjaa menneinä vuosina eikä 999 malli ole ollut poikkeus. Japanilaisetkin ovat voittaneet yksittäisiä kisoja. On vain niin että Ducati on rakentanut pyörän jossa pääasiana on ratakokemus. Vääntö joka tasaisesti saadaan rataan. En suinkaan väitä etteikö Japanilaisella kerkeä, koska osaavan kuskin alla pyörä kuin pyörä menee hienosti. Itse olen ajanut kumpaisiakin ja valintani on ollut Ducati designin ja pyörän luonteen vuoksi. Ja pyörä edustaa ainakin minulle statusta. Huollot ja varaosat ovat Suomessa kalliita, mutta minä olen asian hyväksynyt. Varaosat olen ostanut ulkomailta, mutta huollot teettänyt Suomessa. Muutamia osia on mennyt takuuseen, jonka olen hyväksynyt koska pyörä oli täysin uusi malli vuonna 2003. Esim. jo lopetettu malli 996 kärsi alussa lapsen vioista mutta viat korjattiin ja 998 on tuosta malli esimerkki. Kuten oivaltava lukija ymmärtää, toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä. Minulle Ducati on se tytär.

      • lukija...

        Juttua tulee kuin Ruuneberiltä tai Ducati-myyjältä. Kumpi sitten oletkaan.


      • 749
        lukija... kirjoitti:

        Juttua tulee kuin Ruuneberiltä tai Ducati-myyjältä. Kumpi sitten oletkaan.

        No en tiedä tarvitseeko olla kumpaakaan. Nuo ovat niitä mantroja joita me Ducati-uskovaiset toisillemme toistelemme, ja eiköhän niissä ole vähän totuuttakin siteeksi. Mutta kaikin mokomin, jos vaikka mainittu rYkkönen miellyttää enemmän...minustakin se on lähes yhtä hieno kuin 999 ja maksaa silti vain 749:n verran. Jotenkin vaan päädyin sitten 749:iin.


    • Kerran kusetettu

      Kannatta pysyä erossa noista Italiasta käyttettynä tuoduista joku 2005 ajettu 27000 km umpi sohlo km ruuvattu ,huoltokirjoissa päiväykset jotekin kummallisesti sattuneet jopa paikallisille pyhäpäiville.tai jos ostat hinnasta 1500-2000 pois.Present from Italy.

      • Pyöräilijä

        Mä olen ostanut Italiasta tuodun käytetyn Pantah:in ja sittemmin ostanut toisen Pantah:in ja ST2 ja kaikki ovat olleet ihan sitä mitä myyjä on sanonut, toimineet hyvin ja luotettavasti. ST 2 on helppo huoltaa, loistava ajaa, olen tehnyt huollot pääosin itse.
        RMHeino Tampere on palvellut erinomaisesti .
        80 000 km on ST2 ajettu ja saa tuoda pyörän vaikka kivennavalta niin ei ole paremmin toiminut tuota matkaa, yhtä hyvin voi mutta paremmin ei!
        Ducatilal jyryytän edelleen!


    • bentley1

      On se tuo status jonkinlainen sairaus vamma ei oo paha mutta kun se on korvien välissä.

    • Newton Aristoteles

      Teho on yliarvostettu laskennallinen suure se mikä voimassa voitetaan se matkassa hävitään.Jos teidät kaiken olet ehkä ymmärtänyt jotain väärin .

      • 749999749999

        Hieno pyörä. Huolloissa jne. ei ole mitään ihmeellistä. Kaikki pystyy itsekin tekemään. Venttiilin välykset on helppo mitata itse, mutta jos kaipaa säätöä, palat on sen verran kalliita, että silloin pitää kääntyä huollon puoleen. toki paloja voi itsekin ostaa, ja säätöavaimet, mutta suosittelen huoltoon viemistä.
        Huoltovalo sammuu huollossa, tai itse tekemällä läppärin ja Ducati-diagnoosi ohjelman ja piuhan kanssa. Ohjelmacd ja piuha maksaa n. 50 euroa.


    • hahahah---

      Ja kuka puhuu..riippuu siitä !

    • desmo 904

      Ducati on ollut aina ja tulee olemaan prätkien lippulaiva siihen ei kinkit tai japsit leimaa saa niinku valitettavan moniin ns.status pyöriin itellä 750ss käyttöpyöränä 904ss radalla ja bimota db4 kilvettömänä tallissa …koneessa ei missään pyörässä sanomista koskaan kunhan muistat normi huollot ja venoistahan ei hirveesti tarvi huolehtia desmon ansiosta;) mutta kaikin puolin Paras merkki mitä maa päällään kantaa...

    • spesial edition

      Olis myytävä 800 SS -2004 täyskatteella , kaikki säädöt ,mangnesiumvanteilla . - . Ajettu 28000km. ei ole ollut käytössä vuosiin...siis myydään vähäisen käytön vuoksi.

      Tarjoa !
      Niin katsotaan ...

    • Anonyymi

      !!!

    • Anonyymi

      Ducati palsta liekeissä!

      No niin arvon ducatittomat. Itsekkin olen nyt ducatiton. Mutta ! Oli monta vuotta ducati 750 is puolikatteellinen. Paras pyörä mitä oli. Hyvä ajaa ihan mitä nopeutta tahansa. Ajoasento kyykky mutta miksi sillä pystyi ajamaan päivässä monta tuntia aivan hyvin? On edelleen arvoitus. Vääntö oli hyvää käyttötasoa ei todellakaan tykki mutta oikein mukavan väännökäs. Plussaa toimivuus ,helppo huollettavuus,kestävä,ulkonäkö ja ääni , turha asia mutta imitsi oli yllättävän iso, ducati se oli MB. Ehkä ostan vielä uuden eläkepäiville.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe