Tupakointi?

Nielurisaleikkaus..

Kyselisin tupakoinnista nielurisaleikkauksen jälkeen? Onko edes mahdollista polttaa vai onko niin kipeä ettei tee edes mieli? Ei varmaan ainakaan edistä toipumista?

7

7864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sasha

      No ei todellakaan edistä paranemista. Itse olin polttamatta peräti 5 viikkoa leikkauksen jälkeen, mutta kaipa se on yksilöllistä milloin kukakin savukkeensa sytyttää.

      Itsellä on ollut kurkku niin kuiva leikkauksen jäljiltä, ettei polttaminen useimmiten huvita. Tosin olen aina ollutkin enimmäkseen bilepolttaja eli tupakointi yhdistettynä juomiseen:)

    • toinenkin

      nikotinisti..:) Eli kävin tossa 3vko sitten leikkauksessa, sanottiin ettei tekisi mielikään polttaa.. No meikäläinen olisi voinut heti heräämössä jo vetästä..mut ei voinut ku kurkku tietty kipeä. Ensimmäisen poltin kuienkin n3 pvän päästä, kipulääkkeiden oton jälkeen ja runsaan jääveden juonnin seurana. Ei sattunut,eikä tehnyt oloa huonommaksi. Kehoitetaan olematta polttamatta ainakin viikko leikkauksen jälkeen, mutta en "voinut vastustaa" kiusausta. Mulla meni paraneminen erittäin hyvin, jo 2 vkon päästä normaalisti töissä, ja peitteet irtos pikkuhiljaa sievästi ajallaan. Eli mulle toi tupakointi ei tehnyt mitään huonoja seurauksia, ainoastaa "lohdutti" tuossa pienessä kurjuudessa.. Tsemppiä leikkaukseen, varmasti menee hyvin! Jos tietty haluat lopettaa röökaamisen niin voithan käyttää tilaisuuden hyväkses, mulla se ei oikein onnistunut..

    • lopettaa tupakointi

      Ite tein päätöksen lopettaa tupakoinnin nielurisaleikkauksen yhteydessä. Suju älyttömän kätevästi, ne kuuluisat lopettamisen alkupäivät jotka muuten ois tuskallisia, sujui mukavasti lääketokkurassa enimmäkseen nukkuen. Ei vierotusoireetkaan tuntunu, lääkepöhnä kai vei niiltä terän. Kurkku oli sen verran pahassa kunnossa toipumisen pitkittyessäkin et ei ois tullu mieleenkään polttaa. Ja kohta jo tupakansavuki alko haisemaan pahalle ja se on jo hyvä merkki. Suosittelen!

      • Nielurisaleikkaus..

        Kiitoksia asiallisista vastauksista, odotin jotain "oletko ihan ääliö" -viestejä!

        Ehkäpä yritän sitä lopettamista... Tuntuu vaan olevan melkoisen vaikeaa.


      • Kike
        Nielurisaleikkaus.. kirjoitti:

        Kiitoksia asiallisista vastauksista, odotin jotain "oletko ihan ääliö" -viestejä!

        Ehkäpä yritän sitä lopettamista... Tuntuu vaan olevan melkoisen vaikeaa.

        Minulta leikkattiin nielupaise ja samalla nielurisat huhtikuun lopussa. Se ns. normaali kaksiviikkoinen meni toipumiseen ja särkylääkkeiden syöntiin. Pikkuhiljaa aloin syödä kiinteämpää safkaa ja kohtuudella kaikki hyvin! Laihduin muutaman kilon (nestettä) ja se on tullut jo takaisin.

        PARASTA leikkauksessa oli, että sain lopetettua tupakanpolton! Kolmekymmentä vuotta pienin tauoin onkin takana!! Juuri ne leikkauksen jälkeiset "paranemiskivut" ja nielemisvaikeudet helpottivat ratkaisua. Lääketokkura varmasti myös!!
        Poltin paljon ja luulin etten ikinä lopeta!! Tykkäsin kumma kyllä polttaa, vaikka yskitti, räkää kurkussa ja henki vinkui, rahaa paloi jne.. Mieletön tunnesidonnaisuus!!

        IHANA että onnistuin. Tänä keväänä haistoin kielon, syreenin, pihlajankukan, ruohovihreän ja koiranputken kukinnonkin!! Meri tuoksuu, sade tuoksuu, pihka ...Mahtavaa..

        Kun minä vanha kessunpolttaja (min. aski päivässä) onnistuin, onnistut sinä ja monet muut!

        Kiitos myös asiallisille lääkäreille, jotka kannustivat ennen leikkausta asiassa! Sain sairaalassa pyynnöstäni nikotiinilaastarin, etten vahingossakaan eksy tupakkakoppiin. Niin kävi muutama vuosi sitten sappileikkauksen jälkeen. Olin silloin kessulla jo muutama tunti leikkauksesta, -pitihän se polla saada huumattua-.. Ihme touhua meillä nisteillä:)

        Nyt reilun kahden kuukauden tupakattomuuden jälkeen olo senkun paranee ja itsetuntokin kohenee. Nielussa maistuu kyllä vähän oudolta ja uniakin näen tavallista enemmän, mutta mitä siitä: Tunnistan riippuvuudesta aiheutuvat jutut!

        Nikotiinilaastaria käytin kaksi viikkoa, sitten muutama purkka päivässä ja nyt ei enää mitään!
        Alussa tuntui kuin olisin menettänyt ystävän kun en ota tupakkaa askista.. Hyvä etten itkua vääntänyt. Sitten kuvittelin tämän ns. ystävän petturiksi, koska tekee minulle pahaa (=terveydelle)ja lähetin sen mielikuvissa kauas pois, -sinne missä pippuri kasvaa.

        Onnea yritykselle! Jos nyt ratkeat, yritä taas uudelleen! Leikkauksen jälkeen on vain mielettömän hyvä tilaisuus!!


    • Kiiraslapsi_

      juu. Itselläni oli leikkaus 30.06.2006, ja sitä edellisenä iltana kävin vielä tupakilla. mutta leikkauksen kivun soitaa kyllä kipulääkkeillä, vaikka en ole poltellu tässä leikkauksen jäljiltä savuakaan, enkä osaa päättää lopetanko vai enkö? tekee mieli, mutta tahdonvoima estää käymästä, ja paranee nopeammin kun ei vedä kessua, kun kessu hapettaa veren ja nopeuttaa verenkiertoa..

      MUTTA JOS LOPETAT NIIN PERKELEESTI ONNEA SINULLE YRITYKSEEN!! PAKOTAT VAIN ITSESI OLEMAAN POLTTMATTA NIIN SE ONNISTUU; JA JOS TODELLA ON HALUJA LOPETTAA SE!!!

    • Hetikessulle

      Ite oon just nyt sairaalassa makaamassa ja tekee ihan kamalasti mieli polttaa, mutta nuo hoitajat ei päästä edes ulos. Joo olen alaikäinen ja se vituttaa, yheksältä aamulla leikattiin ja kello on nyt puol ykstoista illalla ja nyt alkaa tekemää. Kamalasti mieli kessua😫😫

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe