pihkaa maalipinnassa, millä pois??

Kati75

Apuva, minä hölmö oon seisottanut autoani mäntyjen alla muutaman viikon. Nyt siittä helkutin puusta on tippunu kaikkea mahdollista mömmöä auton päälle, ilmeiseti tuo mömmö on pihkaa (ja neulasia ja siitepölyä). Millä saisin sen hellävaraisesti poistettua, ettei maalipinta lähtis täysin mukaan(patapata ei taida olla se järkevin vaihtoehto.:-/)..??

29

21830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumppi

      Wurthin Pineline tehopesulla taikka puhdistavalla vahalla lähtee.

      • Dynamiittia kehiin

        Ei muuten lähde pinelinella.. Kokeiltu äsken =D


      • lähtee
        Dynamiittia kehiin kirjoitti:

        Ei muuten lähde pinelinella.. Kokeiltu äsken =D

        Pihka lähtee käsistä ihan meijerivoilla parhaite.


    • Primavera

      Kokeile alkuun lämpimällä vedellä. Omaan koslaani tuli puista (ei tosin havupuita) töhnää päälle ja se lähti lämpimällä vedellä pois.

    • ville222

      ..poistin omastani NOX-WAX nimisella liuoitinpesuaineella. Näytti olevan tuoteselosteen mukaan 95% teollisuusbensiiniä, mutta hyvin lähti..=)

    • Pihkaniska

      Voilla se pihka lähtee ainakin iholta, ja oletettavasti autonkin pinnalta.
      Eli sipaset pihkaan nokareen voita, ja pyyhkäset pois. Ja on hellä ja melkeen luomutuote...

      • Jumppi

        Aina aika ajoin tästä aiheesta on puhetta eri foorumeilla täällä S24:ssä muunmuassa. Kertaan taas. Olen pihkan poistamista joskus kokeillut noilla ns. poppakonsteilla. Voit, öljyt, mäntysuovat (useampia merkkejä) yms. on kokeiltu ilman tulosta. Se mikä toimii ihmisen iholle ei toimi auton pellille koska se pihka on yleensä siinä pinnassa niin pitkään, että se kuivuu ja kovettuu.
        Tuo mainitsemani Wurthin Pineline tehopesu on mäntyöljypohjainen - ei siis "oikea" liuotin ja siksi hellävarainen. Vastaavia aineita on muillakin valmistajilla mutta tuota em. ainetta tuntuisi olevan myynnissä useammissa paikoissa kuin muita merkkejä.


    • aineella

      Olisiko auton maalipinnan pihkanpoistoaine mitään?

    • Kyälähtee!!

      Pese ja kuivaa auto ja käsittele se pihkanpoisto (tai vahan poisto)aineella.
      Myös autoille tarkoitetulla liuotinpesuaineella saa jotain aikaan.
      Kovat aineet hävittää myös vahan, joten auto kannattaa vahata käsittelyn jälkeen.

      • Jorte

        Valopetroolia vähä trasseliin ja sillä sipasee niin kyllä pihkat lähtee.


      • seba
        Jorte kirjoitti:

        Valopetroolia vähä trasseliin ja sillä sipasee niin kyllä pihkat lähtee.

        yhdyn edelliseen. taikka jos ei ole valopetroolia tms ainetta niin korrekin lensitilillä ne saa pois.


    • varmasti

      Kaada vähän bensaa auton päälle ja sytyta se niin pihka lähtee taivaan tuuliin. Mutta sen jälkeen auto kannattaa maalata ja vahata.

    • M82...

      Itse olen saanut nuo pihkat pois Autoglymin mustaetikettisellä vahalla. Olen käyttänyt myös Sonaxin perusvahaa mutta sillä en ole saanut noita pihkoja ikinä pois.

      Vaatii vähänhinkkaamista mutta ei se varmaan maalipintaa huononna varsinkin kun sitä vahaa lehittää jollain pehmeällä kiillostuliinalla (varsinkin Korrekin kertkäyttöiset kiillostus/puhdistus/vahausliinat ovat todella hyviä ja pehmeitä). Ei se ihan heti lähde pois mutta kun muutaman tipan vahaa aina välillä lisää ja hieroo pihkaista kohtaa niin kyllä se lopuksi lähtee pois.

      • SRIS

        SAATIIN PIHKA POIS KUUMALLA VEDELLÄ. TIETYSTI FAIRYA VOI KOKEILLA MYÖS, SEHÄN ON TOSIN RASVANPOISTOON KEHITETTY, MUTTA KUUMAN VEDEN KANSSA TOIMII MONIIN TAHROIHIN.


      • SRIS

        KUUMA VESI SIIS TOIMI. MUISTAKAA VAROA LASIPINTOJA, ETTEI KUUMA VESI RIKO ETENKIN TUULILASIA.


      • papparainen
        SRIS kirjoitti:

        KUUMA VESI SIIS TOIMI. MUISTAKAA VAROA LASIPINTOJA, ETTEI KUUMA VESI RIKO ETENKIN TUULILASIA.

        Ehdottomasti CLAYBAR lähtee kaikki pasha/pihka/piki yms. ERITTÄIN PENELLÄ TYÖLLÄ, ja on turvallinen maalipinnalle. Googleta: Claybar


    • DAbaDII

      Joo, eli eilen toli kokeiltua jos jonkinmoista ainetta kun piti auto laittaa luovutuskuntoon. Auton päälle oli siis tippunut tien vieressä olevasta lehmuksesta aivan järkyttävä kerros siemenkotia/pihkaa/mahlaa. Sitten ne mustat paksut tahmeat läikät jotka pesun jälkeen vielä jäivät olivat sopivasti kovettuneet siinä vielä yli kuukauden.. Tuli kokeiltua ensin lasolin itikkaliuotinta, ei mitään vaikutusta. Sitten AG:n intensive tar removeria, hinkkauksesta huolimatta ei juurikaan vaikustusta. Tässä vaiheessa kokeiltiin kaikkia hiomavahoja mitä tallista löytyi. Ei MITÄÄN sanottavaa vaikutusta. Tässä vaiheessa iski epätoivo ja kokeiltiin tärpättiä, jolla ei ollut vaikutusta oikeastaan, ja mutsin kaapista löytynyttä kynsilakanpoistoainetta, jolla todettiin lian lähtevän HETI hankaamatta. Mutta niin lähti auton lakkapintakin, joten sitä ei uskallettu laajemmin kuin kokeiltuun kohtaan käyttää. TÄssä vaiheessa löydettiin "Viis itikoista"-suihkepullo, jota kokeiltiin suihkuttaa likaan, ja kas kummaa LÄHTI LIUKENEMAAN HETI, ja hankaamatta. Vitutti että en kokkeillut heti. Liat lähtivät sitten kun ainetta oli suihkuttanut joka kohtaan noin kolme kertaa ja aina välissä antanut vaikuttaa minuutin tai pari ja pyyhkinyt pois. SUOSITTELEN ainetta kaikkeen puusta irronneeseen likaan!! Konepellin muuten sain kiillotusvahalla vielä siistiksi voimakkaiden aineiden käytöstä huolimatta..

    • osta biltemanista rasvan kylmäpoistoainetta niin lähtee pihat ja piet pois,just puhdistin oman auton pihkasta.paperin kostuttaa aineella ja alkaa hinkkaamaan aika kovasti painottaen niin lähtee

      • ei enää männyn alle

        Juuri poistin kolme pihkajälkeä Pineline tehopesulla, kaksi käsittelykertaa riitti, en laimentanut. Runsas huuhtelu päälle.


      • TYöniloa
        ei enää männyn alle kirjoitti:

        Juuri poistin kolme pihkajälkeä Pineline tehopesulla, kaksi käsittelykertaa riitti, en laimentanut. Runsas huuhtelu päälle.

        Älä nyt ainakaan bensaa polta, mielellään ei muutenkaan mitään palavaa vaikka ei sitä sytyttäisikään. Kaikkea ihmiset neuvovatkin. Saat pian naapurienkin autot palamaan. Tahranpoisto-oppaissa on mainittu pihkan kohdalla denaturoitu sprii ja trikloorietyleeni myös haalea saippuavesi. Itse olen todennut astianpesuaineen ja joidenkin käsipesuaineiden olevan useiden tahrojen kohdalla päteviä


      • TYöniloa kirjoitti:

        Älä nyt ainakaan bensaa polta, mielellään ei muutenkaan mitään palavaa vaikka ei sitä sytyttäisikään. Kaikkea ihmiset neuvovatkin. Saat pian naapurienkin autot palamaan. Tahranpoisto-oppaissa on mainittu pihkan kohdalla denaturoitu sprii ja trikloorietyleeni myös haalea saippuavesi. Itse olen todennut astianpesuaineen ja joidenkin käsipesuaineiden olevan useiden tahrojen kohdalla päteviä

        Ei missään tapauksessa mihinkään satunnaiseen maalipinnan puhdistukseen. Käsittelyn jälkeen on suoraan päällemaalattavissa. Kyllä lähtee pihka mut lähtee paljon muutakin. Käytettäessä on ehdottomasti vältettävä ihokosketusta ja toimii myös tehokkaana nukutuslääkkeenä. Eli ennemmin Biltemasta kiilotus kone oliko se jotain vajaa 40€ ja puhditavaa vahaa. Tulee kerralla puhdasta ja kirkasta. Nyt kun sen käsittelee niin on helppo pestä talvellakin. Ja sitten on se kone valmiina kevät siivoukseen. Keväällä saa samalla sen inhottavan nastametallin pois aiheuttamasta ulkoapäin syntyvää korroosiota.


    • pihka läx

      käsidesillä ja pumpulilla

    • Pihkat pois

      Myllytys koneella!
      Varma konsti!

    • näin on.

      Lasolilla lähtee ilman hankausta.

      • kyllä lähtee

        Sinoli on vielä parempi aine .


      • Alkoholia pihkalle
        kyllä lähtee kirjoitti:

        Sinoli on vielä parempi aine .

        Kyllä.viimeinkin jotkut osuvat oikeaan.Pihka liukenee nimenomaan alkoholiin ja on aikaste sama onko se lasolia.sinolia vai vodkaa.Ite oon irrottanut pihkaklönttejä konepellistä illodin suuvedellä.Alkoholi ei myöskään riko auton lakkapintaista usein asetonipohjaista maalipintaa,mut kantsii sekin kokeilla ensin varovasti johonkin nurkkaan-


    • Pelotonpelle

      Kokeilin auton lukkosulaa, tuntui tehoavan. Pihkan poiston jälkeen suihkauttelin vielä jotain kodin yleispesuainetta kohtaan ja hinkkasin puhtaaksi lukkosulasta vaikka siitä ei käsittääkseni pitäisi mitään vaaraa maalipinnalle ollakaan, olisi muuten aikamoinen poru jo noussut. Kyseessä oli nestemäinen lukkosula, suihkutettavien tehosta en mene sanomaan mitään.

    • PesuPlusVoi

      Ensin pölyjen pesu vedellä ja sitten trasseliin voinokare niin varmasti lähtee, eikä naarmuunnu kun pölyt on jo pesty pois.

    • Anonyymi

      Jäällä lähtee!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe