Insuliini

haisee?

Onko kukaan muu huomannut otsikon ongelmaa? Kuuluuko insuliinin (humalog) haista vai onko se silloin mennyt pilalle? Haistoin kyllä saman hajun jo uutta kynää käyttöön ottaessani, mutta nyt helteiden aikana tuo haju tuntuu voimistuvan vain.

Insuliini myös sattuu joskus, jos joutuu pistämään suuria annoksia. Tätä ongelmaa ei alussa ollut vaan nyt vasta ilmestynyt, mutta sattuu kuitenkin jo heti kynän käyttöönoton jälkeenkin, eli sattuminen ei pilaantumisesta johtune. Eli sille on varmaan joku toinen syy? Olenko allerginen?

Diabeteshoitaja sanoi, etten tarvitse mitään viilennyksiä kynälle, koska lämpötilat ei koskaan niin korkeiksi nouse, mutta rehellisesti sanottuna asunnossani on reippaasti päälle 30 astetta välistä helteillä. Ja olin tuossa juuri matkalla, jossa oli 30-40 astetta lämmintä... sain sen käsityksen kuitenkin, että insuliini kestäis tuollaiset lämpötilat. Kohta on täällä Suomessakin melkein samanlaiset helteet enkä raaskisi ottaa uutta kynää käyttöön kun tuonkin vasta juuri otin ja tuo määrä, jonka sain, on mitotettu ilmeisesti tietylle ajalle minulle käytön mukaan.

Niin, jos jonkun viilennyksen tarvitsen niin mistä ihmeestä sellaisen saa, kun niitä ei ollut välinejakelussa ja siäkin oltiin sitä mieltä ettei sellaista tarvitse. Eikö sellainen pitäis automaattisesti antaa kaikille, kun ei täällä Suomessa nyt niin kylmä ole koko aikaa. Ainakin paljon matkustelevat tarvitsisivat kipeästi sellaista, mutta ilmeisesti saaminen on monen mutkan takana...

14

3585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diakuva

      http://www.friouk.com/
      http://www.friofinland.com/
      Frion pussukat ovat ihan hyvä vaihtoehto jäähdytykseen esimerkiksi lomamatkoille tai jos joudut pitämään insuliinia vaikka auringossa. Normaalisti sellaisia ei tarvita varsinkaan jos insuliinikynäsi kestävät normaalin aikaan viikosta kahteen viikkoa. Kylmennystä ihmiset käyttävät lähinnä siirtymisillä pitämässä varakynät edes vähän viileämpinä.

      Liika kuumeneminen saa insuliinissa aikaan proteiiniketjujen hajoamista (vrt kananmunan keittäminen) jolloin insuliinin teho heikkenee. Muita haittoja tästä ei tule. Aloitettu insuliini säilyy huoneenlämmössä vähintään 4 viikkoa, kesäkuumalla voi hieman lyhentyä muttei kriittisesti.

      Insuliinissa haisee yleensä ilmeisesti ne säilöntäaineet. Jotkut eivät haista sitä ollenkaan ja toiset taas kovastikin. Voisiko olla, että kesähelteillä hajuaistisi toimisi tarkemmin kuin viileällä. Eihän kylmä ruokakaan haise yhtä kovasti kuin kuuma.

      Kipua tulee aina toisinaan eikä se ainakaan allergiasta johdu. Insuliinin lisäaineille voi periaatteessa tulla allergiseksi, joka ilmenee sitten esimerkiksi patteina yms. Ihossa on kipureseptoreita ja hiussuonia hajasijoitettuna ja aina välillä osuu hieman huonompaan paikkaan. Itse ainakin pystyn tunnistamaan kivuliaan pistokohdan varovasti neulalla kokeilemalla.

      • :-)

        Erittäin paljon kiitoksia selkeestä vastauksesta. Minulla yksi kynä kestää melkein nelisen viikkoa, eli koko sen käyttöajan. Pitääpä mittailla nyt sokereita entistä tarkemmin, jos sen teho on vähän heikentynyt.

        Kyllä mä taidan silti varoksi tilata jonkun tuollaisen pussukan, koska mulla toi käyttöaika on kuitenkin aika pitkä, niin pysyypähän sit koko sen ajan hyvänä, jos jossain etelässäkin joutuupi käymään.

        Joo, saattaa olla, että minulla on nyt hajuasti herkemmässä :). Tiettyihin aikaan kuukaudesta se tuntuu olevan muutenkin :).

        Hyvä tietää, että ei sattumisen takia tarvitse alkaa vaihtaa insuliinia, kun tuo tuntuu muuten sopivan minulle. Joskus pistoskohta punoittaa, mutta ei mitään patteja tule, eli en allerginen sitten ilmeisesti ole.

        Kiitos vielä, ei tarvi vaivata kaikessa d-hoitajaa, kun täältä saa jopa paljon parempia vastauksia :).


    • kurre

      Ite käytän Novorapid-ateriainsuliinia ja olen kyllä havainnut tehohävikkiä muutamaan kertaan kynän loppujen osalta. Ja juuri näin kuumana aikana.

      Ikinä se insuliini ei kyllä ole haissut kuin korkeintaan puhtaalle/steriilille (se semmonen sairaalatuoksu).

      Kyllä minä vaihtaisin kynää, jos outoja hajuja alkaa ilmenemään. Nämä asiat ovat ihmisten tekemiä ja ihmiset tekevät virheitäkin.

      Ei sitä 3 kuukauden käyttöä apteekissa niin tarkkaan valvota, ettet voisi näin tehdä. Asia erikseen on, pitäisikö se lähettää lääketehtaalle
      takaisin tutkittavaksi.

      Onhan käyttöpäivämäärä varmasti OK? Apteekki neuvoo varmaan mielellään myös, mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi tehdä. Saatat saada uuden paketin sieltä, oishan se ainakin turvallista sitten:D

      • on kyllä

        aika kuvottava ja tuntuu, että jos kukaan ei nää, kun pistän niin ainakin haistaa. Ei ole mielestäni mikään steriili sairaalahaju. Toisaalta sekin on minusta kuvottava. En kuitenkaan usko, että olisi tuo tietty erä pilalla, koska muutkin ovat haisseet, eivät tosin näin voimakkaasti. Yrh. Kyllä tuo tuntuu silti toimivan, koska heräsin yöllä hirveisiin hypo-oireisiin (tais siripirejä mennä kaksin kappalein ennenkö olo helpotti) ja sokerit on muutenkin alempana kuin koskaan. Helteellä kuluttaa enemmän?


      • kurre
        on kyllä kirjoitti:

        aika kuvottava ja tuntuu, että jos kukaan ei nää, kun pistän niin ainakin haistaa. Ei ole mielestäni mikään steriili sairaalahaju. Toisaalta sekin on minusta kuvottava. En kuitenkaan usko, että olisi tuo tietty erä pilalla, koska muutkin ovat haisseet, eivät tosin näin voimakkaasti. Yrh. Kyllä tuo tuntuu silti toimivan, koska heräsin yöllä hirveisiin hypo-oireisiin (tais siripirejä mennä kaksin kappalein ennenkö olo helpotti) ja sokerit on muutenkin alempana kuin koskaan. Helteellä kuluttaa enemmän?

        tuo haju. En kuitenkaan ole koskaan käyttänyt Humalogia, että osaisin arvioida. Novorapid ei kyllä haise koskaan pahalta. Vaihda merkkiä, jos siltä tuntuu. Ihan sama aspartinsuliini niissä taitaa olla vaikuttavana aineena.

        Toi lämpö taitaa vaikuttaa tehoon lähinnä liikunnan kautta. Sitä on kuitenkin aktiivisempi kuin talvella.

        Sinuna soittaisin sinne apteekkiin, niitten pitäisi tietää nuo haju- ja muut sellaiset käyttöön liittyvät asiat. Sehän on se heidän juttunsa, eli tietää lääkkeistä kaikki.

        No, toivotaan, että selviää! Kesän jatkoja:)


      • diakuva
        kurre kirjoitti:

        tuo haju. En kuitenkaan ole koskaan käyttänyt Humalogia, että osaisin arvioida. Novorapid ei kyllä haise koskaan pahalta. Vaihda merkkiä, jos siltä tuntuu. Ihan sama aspartinsuliini niissä taitaa olla vaikuttavana aineena.

        Toi lämpö taitaa vaikuttaa tehoon lähinnä liikunnan kautta. Sitä on kuitenkin aktiivisempi kuin talvella.

        Sinuna soittaisin sinne apteekkiin, niitten pitäisi tietää nuo haju- ja muut sellaiset käyttöön liittyvät asiat. Sehän on se heidän juttunsa, eli tietää lääkkeistä kaikki.

        No, toivotaan, että selviää! Kesän jatkoja:)

        Jatkanpa tähän vielä. Tuo insuliinin haistaminen on hyvin yksilöllistä. Osa ei juurikaan haista mitään, toiset tunnistavat steriilin sairaalan hajun, toiset taas pitävät todella kuvottavana. Sanoisin, että saa kyllä ihmeitä tapahtua jos insuliini alkaa pilaantua siinä merkityksessä kuin esimerkiksi ruoka pilaantuu. Siinä vaiheessa voi olla varma, ettei kyseisessä insuliiniampullissa ole enää tehojakaan yhtään jäljellä ja haju on ehkä se pienin ongelmista asidoosin painaessa päälle.

        Lämpö vaikuttaa eri tavoin eri ihmisiin. Monilla toki aktiivisuus lisääntyy liikunnan suhteen, mikä tietenkin muuttaa insuliiniherkkyyttä. Minulla taasen esimerkiksi kuuma ilma nostaa aineenvaihduntaa niin selkeästi, että perusinsuliinilla on reagoitava. Muita asiaan vaikuttavia ovat esimerkiksi mielentila ja stressi. Nämä ovat taas niitä yksilöllisiä kysymyksiä, joihin jokainen voi vastata ainoastaan oman kokemuksensa kautta.

        Novorapid ja Humalog eivät ole keskenään ns. rinnakkaislääkkeitä, kuten eivät ole mitkään insuliinit keskenään. Insuliini on hormonivalmiste, joissa käytettävien merkkien vaihtaminen pitää aina olla perusteltua ja tarkasti valvottua. Yleensä Humalogia pidetään selkeästi nopeammin vaikuttavana kuin Novorapidia ("Humalog humahtaa päähän"). Juuri tämän vuoksi Humalogia käytetään yleisemmin pumppuhoidossa.

        Hajun takia en lähtisi kyllä vaihtamaan muuten toimivaa hoitomallia. Itselläni on käytössä Novorapid ja vaikka minua pieni tuoksu ei haittaa (haistan jossain määrin) esimerkiksi avovaimoni pitää tuoksua varsin vastenmielisenä ja olenpa kerran herättänyt erään yökylässä olleen sillä, että piikitin insuliinia vieressä.

        Veikkaan myös, ettei apteekkiin soittamalla selviä mitään. Heidän tehtävänsä on ottaa varman päälle ja jos soitat kyselläksesi asiasta, on vastaus varmasti se että he haluavat vaihtaa (todennäköisesti täysin kunnolliset) kynäsi uusiin. Diabetes on sen kaltainen sairaus, että jokainen meistä on näissä asioissa paras asiantuntija. Terveydenhoidossa ei ole opittu toimimaan diabeetikkojen kanssa, jotka tekevät itse ratkaisut hoitonsa suhteen ja hallitsevat esimerkiksi insuliinin annostelun paremmin kuin apteekkarit. Ota mielummin vaikka diabetesliiton kohtauspaikan hakukoneella selville lisätietoja insuliinin hajusta.


      • diakuva
        diakuva kirjoitti:

        Jatkanpa tähän vielä. Tuo insuliinin haistaminen on hyvin yksilöllistä. Osa ei juurikaan haista mitään, toiset tunnistavat steriilin sairaalan hajun, toiset taas pitävät todella kuvottavana. Sanoisin, että saa kyllä ihmeitä tapahtua jos insuliini alkaa pilaantua siinä merkityksessä kuin esimerkiksi ruoka pilaantuu. Siinä vaiheessa voi olla varma, ettei kyseisessä insuliiniampullissa ole enää tehojakaan yhtään jäljellä ja haju on ehkä se pienin ongelmista asidoosin painaessa päälle.

        Lämpö vaikuttaa eri tavoin eri ihmisiin. Monilla toki aktiivisuus lisääntyy liikunnan suhteen, mikä tietenkin muuttaa insuliiniherkkyyttä. Minulla taasen esimerkiksi kuuma ilma nostaa aineenvaihduntaa niin selkeästi, että perusinsuliinilla on reagoitava. Muita asiaan vaikuttavia ovat esimerkiksi mielentila ja stressi. Nämä ovat taas niitä yksilöllisiä kysymyksiä, joihin jokainen voi vastata ainoastaan oman kokemuksensa kautta.

        Novorapid ja Humalog eivät ole keskenään ns. rinnakkaislääkkeitä, kuten eivät ole mitkään insuliinit keskenään. Insuliini on hormonivalmiste, joissa käytettävien merkkien vaihtaminen pitää aina olla perusteltua ja tarkasti valvottua. Yleensä Humalogia pidetään selkeästi nopeammin vaikuttavana kuin Novorapidia ("Humalog humahtaa päähän"). Juuri tämän vuoksi Humalogia käytetään yleisemmin pumppuhoidossa.

        Hajun takia en lähtisi kyllä vaihtamaan muuten toimivaa hoitomallia. Itselläni on käytössä Novorapid ja vaikka minua pieni tuoksu ei haittaa (haistan jossain määrin) esimerkiksi avovaimoni pitää tuoksua varsin vastenmielisenä ja olenpa kerran herättänyt erään yökylässä olleen sillä, että piikitin insuliinia vieressä.

        Veikkaan myös, ettei apteekkiin soittamalla selviä mitään. Heidän tehtävänsä on ottaa varman päälle ja jos soitat kyselläksesi asiasta, on vastaus varmasti se että he haluavat vaihtaa (todennäköisesti täysin kunnolliset) kynäsi uusiin. Diabetes on sen kaltainen sairaus, että jokainen meistä on näissä asioissa paras asiantuntija. Terveydenhoidossa ei ole opittu toimimaan diabeetikkojen kanssa, jotka tekevät itse ratkaisut hoitonsa suhteen ja hallitsevat esimerkiksi insuliinin annostelun paremmin kuin apteekkarit. Ota mielummin vaikka diabetesliiton kohtauspaikan hakukoneella selville lisätietoja insuliinin hajusta.

        Rupesi omien lausuntojen jyrkkyys mietityttämään, joku taasen kuitenkin vetää herneen nenään.

        Apteekkiin yhteydenoton arvoisia syitä ovat mm. selkeä insuliinin ulkonäön muutos (samentumat, nesteen tasalaaduttomuus), kynän jatkuvat toimintahäiriöt, selkeä ja muista kynistä poikkeava haju, toistuvat insuliinin tehon häiriöt samassa valmistuserässä. Näissä kaikissa on siis selkeää, että kyseinen valmistuserä/ paketti on syytä toimittaa eteenpäin lääketehtaalle. Apteekki toimii vain välikätenä. Omasta syystä vanhentuneet insuliinit kannattaa toki vaihtaa, mutta se nyt on eri asia.


      • aloittaja
        diakuva kirjoitti:

        Rupesi omien lausuntojen jyrkkyys mietityttämään, joku taasen kuitenkin vetää herneen nenään.

        Apteekkiin yhteydenoton arvoisia syitä ovat mm. selkeä insuliinin ulkonäön muutos (samentumat, nesteen tasalaaduttomuus), kynän jatkuvat toimintahäiriöt, selkeä ja muista kynistä poikkeava haju, toistuvat insuliinin tehon häiriöt samassa valmistuserässä. Näissä kaikissa on siis selkeää, että kyseinen valmistuserä/ paketti on syytä toimittaa eteenpäin lääketehtaalle. Apteekki toimii vain välikätenä. Omasta syystä vanhentuneet insuliinit kannattaa toki vaihtaa, mutta se nyt on eri asia.

        Olen, diakuva, ehdottomasti myös sitä mieltä, että en ala noita vaihtamaan, kun kerran laskevat sokereita, eli toimivat hyvin. Mutta kun mainitsit nuo insuliinin tehon häiriöt niin tää erä on kyllä toiminut minulla oudon hyvin, melkein puolta pienempää määrää olen aterioilla pistänyt. Eihän mitenkään ole mahdollista, että tämä erä nyt olisi jotenkin tujumpaa (kun haiseekin voimakkaammalle)? Ei tuo määrän vähentäminen kyllä minua haittaa sinänsä, mutta mielenkiinnosta kysyn. Ehkä mä pistän tästä lähin pyykkipoika nenässä sitten vain. Kiitos taas :).

        Muuten toi päähän humahdus on aika mielenkiintonen ilmiö, välillä koen sen aika voimakkaasti, välillä ei tunnu missään. Tuntee ittensä vähän aikaa ihan sekavaksi :). Joskus teenkin niin että pistän vasta heti aterian jälkeen enkä sen aikana, kun silloin sitä humahdusta ei tuu niin selkeesti. En tiedä onko näin muilla.


      • diakuva
        aloittaja kirjoitti:

        Olen, diakuva, ehdottomasti myös sitä mieltä, että en ala noita vaihtamaan, kun kerran laskevat sokereita, eli toimivat hyvin. Mutta kun mainitsit nuo insuliinin tehon häiriöt niin tää erä on kyllä toiminut minulla oudon hyvin, melkein puolta pienempää määrää olen aterioilla pistänyt. Eihän mitenkään ole mahdollista, että tämä erä nyt olisi jotenkin tujumpaa (kun haiseekin voimakkaammalle)? Ei tuo määrän vähentäminen kyllä minua haittaa sinänsä, mutta mielenkiinnosta kysyn. Ehkä mä pistän tästä lähin pyykkipoika nenässä sitten vain. Kiitos taas :).

        Muuten toi päähän humahdus on aika mielenkiintonen ilmiö, välillä koen sen aika voimakkaasti, välillä ei tunnu missään. Tuntee ittensä vähän aikaa ihan sekavaksi :). Joskus teenkin niin että pistän vasta heti aterian jälkeen enkä sen aikana, kun silloin sitä humahdusta ei tuu niin selkeesti. En tiedä onko näin muilla.

        Kyllähän kaikki on ainakin periaatteessa mahdollista. Kun kyseessä on kuitenkin tällainen subjektiivinen mielipide ja havaintosi on vielä tavallaan "väärään suuntaan", voisin melkein väittää että kyseessä on jokin muu vaikuttava seikka. Lääkeaineet ovat tarkan kontrollin alaisia, eikä tuollaista väkevöitymistä pääse oikein syntymään kuin valmistusvirheen seurauksena. Tämä taas on varmasti paaaaljon epätodennäköisempää kuin vaikkapa insuliinin kylmäketjun katkeaminen apteekissa. Kesän lämpö tms voi aivan hyvin vaikuttaa sinulla noin verensokereita laskevasti.

        Ps. lueskelin muuten tuossa Diabetes-kirjan insuliinin säilyvyys osiota uudestaan ja siellä sanottiin, että vaikka insuliinin säilyvyys on tuoteselosteessa noin sen kuukauden, ei normaaliolosuhteissa ole havaittavissa muutoksia yleensä jopa kolmeen kuukauteen. Yli 30 celsiusasteen yli lämmetessään insuliinissa alkaa sitten tapahtua tätä aminohappoketjujen hajoamista ja hetkellinenkin yli 50 asteen lämpö tuhoaa insuliinin.


    • D1 jo 26 vuotta

      insuliini on aina haissut laastarille, jos joku muistaa mille ennenvanhaan sellainen kangaslaastari haisi.

      • aloittaja

        Nyt on kyllä kaikki ihan sekaisin :/. Söin vain yhden pienen sämpylän, jonka päällä ei ollut kuin salaatinlehti sekä teetä ilman mitään lisukkeita (ei sokeria/hunajaa) niin johan pomppas sokerit 6 -> 12, vaikka pistin ateriainsuliiniakin 2 yksikköä, joiden normaalisti minulla olisi pitänyt riittää tuohon sämpylään. No, nyt minä sitten uskon, että toi insuliini taisi tuhoutua lämmön takia ja uusi kynä on otettava käyttöön. Jostain syystä vaan se toimi vielä eilen ja edellispäivänä, mutta tänään ei enää ollenkaan. Prkl. Uskaltaisko testata vielä yhden aterian verran?

        Tohon viestiin kommentoiden niin taidan olla niin nuori, etten muista tuollaisia laastareita :/.


      • aloittaja
        aloittaja kirjoitti:

        Nyt on kyllä kaikki ihan sekaisin :/. Söin vain yhden pienen sämpylän, jonka päällä ei ollut kuin salaatinlehti sekä teetä ilman mitään lisukkeita (ei sokeria/hunajaa) niin johan pomppas sokerit 6 -> 12, vaikka pistin ateriainsuliiniakin 2 yksikköä, joiden normaalisti minulla olisi pitänyt riittää tuohon sämpylään. No, nyt minä sitten uskon, että toi insuliini taisi tuhoutua lämmön takia ja uusi kynä on otettava käyttöön. Jostain syystä vaan se toimi vielä eilen ja edellispäivänä, mutta tänään ei enää ollenkaan. Prkl. Uskaltaisko testata vielä yhden aterian verran?

        Tohon viestiin kommentoiden niin taidan olla niin nuori, etten muista tuollaisia laastareita :/.

        Kolmen tunnin päästä olikin sit jo 2,5. Plaah :D. Yhtä vuoristorataa tällä hetkellä näyttäisi olevan. Vielä viikko sitten sokerit oli tasaisesti jotain 4-7,5. No, ehkä tämä tästä taas tasoittuu. Taisi päivärytmikin muuttua vähän nyt lomalle jäädessä.


    • Kuinka kauan voin humalogia käyttää pakkausselosteesa olevan päivämäärän jälkeen? Miten se vaikuttaa, siis häviääkö teho vai meneekö lääke pilalle vaikka olisin säilyttänyt sitä asianmukaisesti?

      • Eihaise

        Käytän Lantusta ja Humalogia. Kumpikin tuoksahtavat joltakin, mutta ei varsinaisesti haise minun nenääni. En ole huomannut insuliinien tehon häviävän, vaikka olisi ollut käytettynä yli kuukauden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe