Parta kasvamaan kunnolla.

Hymiö.

Oon ajellut partaa 2 vuotta tiheään tahtiin ja huomannut että pulisongit kasvaa jo ihan kunnollisiks, mutta sitten leuassa taas ei ole kuin harvempaa ja vaaleampaa karvaa. Ja sen kasvu jämähtää aina tiettyyn pituuteen. Muutenkin karvoja on (ainakin jaloissa) jo sen verran että alan näyttämään vähitellen eläimeltä. Kumma että sitä kasvaa kaikkiin muihin paikkoihin paitsi juuri sinne minne sitä haluaisin eli leukaan.
Yllyttäisikö se partaa kasvamaan vahvemmaksi, jos ajaisi sitä useammin? Haluaisin nimittäin ihan kunnon parran, vaikka olen vasta 19. Naurakaa vaan te vanhat partaveikot!

53

52193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skyttä

      Toisin kuin monet uskovat, parta ei kasva nopeammin ajamalla, iho vain ärtyy entisestään. Itse olen 25 ja edelleen partaa ilmestyy uusille alueille kasvoja. Itselläni parrankasvu lähti käyntiin kaulalta ja kehittyi siitä edelleen viiksien alueelle nenän alle. Poskille viimeisenä. Parrankasvu on niin yksilöllistä, riippuen hormonitoiminnasta. Joillakin parta "humahtaa" kasvamaan hyvinkin nopeasti ja on levinnyt täyteen mittaansa jo 18 vuoden iässä, muilla (kuten minulla) parta alkaa olla vasta nyt kunnolla kasvussa.

      Eli summa summarum: parrankasvun säätely on geneettistä, eikä siihen itse voi vaikuttaa. Sama koskee muuta karvoitusta.

      P.S. Parranajo on joskus tavattoman ikävää touhua sitten kun se alkaa kasvaa. Kun sitä aikansa ajelee, siihen kyllästyy; vaikka itse odotin nuorempana kunnon partaa kuin lehmä kesää :)

      • 21-vuotias

        Mul alko jo 17-vuotiaana kasvaa paksu karva.. Olisin saanu kunnon äijäparran :D
        Vielki kasvaa. Jos ajan aamulla ni illalla jo sänki..

        Kaverini on 20 v ja kasvaa vaan pari haituvaa ja se näyttääki ihan pikkupojalta.

        Mut joo se on kaikki kii geeneistä. Vaikka ajat nopeaan tahtii niin silti se parta ei sielt kasva sulle nopeempaa.


    • niku

      junttiuden merkki

      • Anonyymi

        Parta on muotia junteille tiedoksi. Parrankasvu taas on ihan geeneistä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parta on muotia junteille tiedoksi. Parrankasvu taas on ihan geeneistä kiinni.

        Vanha sananlasku:
        Ei parta pahoille kasva.

        Tuossa paha tarkoittaa varmaan lähinnä turhaa tyyppiä, keskenkasvuista. Pahainen.


    • 0aa1

      ei vaikuta ajaminen,
      eikä sitä saa pois, vaikka kaikki nyppisi vuoden.

      Mutta voi hyvä mies,
      nyt toivot partaa,
      kun tulee järkeä, toivoisit sen pois.

      Kyllä siitä on melkoinen vaiva,
      kun fiksulla sitä ei saa olla,
      kun monessa ammatissa pitää olla siloleuka.

      Aina pidemmän päälle parrasta on vaivaa ja kutittaa.

    • web

      Ei kai parran kasvua voi mitenkään nopeuttaa, se on hormonitoimintaa se. Ajaminen ei ainakaan siihen auta, mutta tietty kannattaa leuka pitää siistinä jos siihen ei kunnon äijäsänkeä vielä saa.

      Tämä on kai aika epätyydyttävä vastaus, mutta sun pitää vaan odottaa. Itsellä ei 19-vuotiaana kasvanut juuri ollenkaan parta, ehkä kerran viikossa tarvi ajella kaula ja viikset. Oikeestaan vasta 23, 24 vuotiaana on tarvinnut ajaa joka päivä. (tosin eihän sitä näin opiskelija viitsi kun ei kukaan vaadi olemaan siistin näköinen..)

      Parta myös useinmiten tummenee ajan myötä.

      Jos sulla muuten tuntuu karvoitus voivan hyvin, niin sit se varmaan on vain ajan kysymys. Ota iisisti pari vuotta, äläkä yritä mitään amis-partaa siinä välissä. Ne näyttää omasta mielestä aina hirveen hyviltä mut todellisuudessa eivät ole ;)

      • Anonyymi

        Ei tummene, hopeeks vetää 😆🧙‍♂️


    • alvarezgtr

      http://www.alvarezgtr.com/images/artists/zakk_wylde.jpg
      tollasestako haaveilet vai? ehkä kannattaa vain ajella kun ei se vielä niin komiasti kasva. on vaan aika nolon näköstä ne teinipoikien epätoivoiset parran kasvatus yritykset. kyllä se vielä kasvaa kun nyt ootat muutaman vuoden!

    • saifhfhfavca

      itellä alkoi 15-16 v. muutama karvaa kasvaa leuassa. Nyt oon 17 v. ja kohta 18 v. eikä partaa ole melkein yhtään muuttunut. ihan vähän on vaan lisäntynyt. Viikset taas alkoivat kasvaa jossain 16.v vähän myöhemmin kun parta, mut nekin on aika pienet. Kaulassa ja poskeissa kasvaa vaan haivenia ja muutamaa tummaa karvaa, yleensä mun partakarvat on vaaleita. itse olen ruskeahiuksinen ja isäni on oli karvaine. Niin en tajua miksi mulla ei oiken parta kasvaa. Yleensä ajeleen pois nämät niin sanotut partakarvat, jotta naama näyttiäsi siistiltä. Onko yhtään neuvoa??? Miks parta kasvaa niin hitasti?

      • naapurin jäbä

        oletko koskaan ajatellut että se ei ole ollut sinun oikea isäs? just saying...


      • vanha mies

        Itelläni rupes vasta kasvaa parta kunnolla 22-vuotiaana, eikä 18v ei ollu kuin pari karvaa :D


    • karvatonna

      itse olen 23v. Eikä kasva haivenen haiventa.

      • OMG-tsiisus

        Hyi, en haluaisi lähempää kontaktia karvattoman MIEHEN kanssa!


    • mies6

      ^Sanoo naikkonen, joka arvatenkin repii veripäässä viiksiään ja jalkakarvojaan irti joka aamu.

      Parrankasvu on tosiaan hyvin yksilöllistä. Toisille se kasvaa nopeasti ja heti, toisille ei kasva oikein koskaan ja kolmansilla se alkaa kasvaa, mutta sen kehittyminen kunnon parraksi kestää kymmenen vuotta.

    • OMG-tsiisus

      Olen kylläkin mies, enkä mikään koipiaan repivä naikkonen.

      • 3+13

        Lähtisitkö sitten karhun kanssa ulos (huom. slangi)


    • OMG tsiisus

      En pidä karhu-kulttuurista. Ja ei se, että on "karhu" tarkoita sitä, että olisi välttämättä joku karva-apina! Nykyään saa profiloitua ihan mihin ryhmään vaan kokee itse kuuluvansa!

    • kyl kasvaa

      kanan kakkaaa aamuin illoin ja ;)

      • PartaJermu1

        Joo näitä riittää. Ja kusi kuulemma sisältää parrankasvua edistäviä hormoneja...


    • pujopartaa

      tasailet vaan karvan päät,onhan parta vaan niin komia nuorella miehen alulla kuin vanhalla patullakin,kun sitä vaan muistaa hoitaa.

    • parta ja harlikka

      jos kasvatat parran niin osta sitten harlikka!
      avokypärä ja leuka ylös!
      puntit,pillu ja pyörä! se on elämää perkele

    • amiss1

      itellä alkoi viikset tulla ja 13 vuotiaana ja parta kun olin 14.5

    • Semir22

      ei suomalaiset pysty kasvattaan partaa...

    • parta5

      Parta ei ehkä ainakaan paljon kasva leikkaamalla mutta kyllä se paksuuntuu ja tummentuu ainakin.

    • Mustaparta

      Miksi Mustalaiset ei pidä koskaan partaa tai viiksiä hä kuulitsä :)

    • Jonetzki

      Itte oon nyt 18 ja parta kasvaa kyllä jo ku aikamiehellä, viiksissä ois vähä toivomisen varaa siihen nähen mitä leuasta löytyy. kasvu alko siinä josku 15 kesäsenä silleen että sen rupes huomaamaan ja aika tiuhalla tahilla sitte muuttu koko ajan tummemmaks ja tuuheemmaks, melkeen päivittäin pitää ajaa jos sitä haluaa siistiltä näyttää ja kasvaa viikossa semmosen 3-4 senttiä että aika turhauttavaahan se on ihan naamaa myöten ajella. tottunu vaan kiskomaan hiustenleikkuu koneella niillää lisäpalikoilla johonkin 3-5 milliin aina. vittu että repii naamaa jos sitä joka aamu lanailee höylän kanssa.

      • Haahhaa lol mikä

        spede! Voin varmuuudella kertoa että KENENKÄÄN PARTA EI KUUKAUDESSA KASVA VIITTÄTOISTA SENTTIÄ! Tai jos sun kasvaa,ilmoittaudu Juhan af Grannille koska et ole ihminen laisinkaan vaan uffomies! Joku 5 cm/kk on ennätys kasvunopeus maailmassa.


    • mooses

      itehä oon 10-vuotias ja en nää mitää ku mun naama on nii karvane ja siis 2-vuotiaana tää alko ja karvoi tulee yleensä se puol metrii päiväs :/

    • Jarex88.

      "tasailet vaan karvan päät,onhan parta vaan niin komia nuorella miehen alulla kuin vanhalla patullakin,kun sitä vaan muistaa hoitaa. "

      Riippuu tosin siitä minkä ikäinen nuori miehen alku.
      Nämä 18-20 vuotiaat miehen alut eivät yleensä vielä saavuta miehekästä karismaa, kuten on esim. 30 ikäisillä.... tosin ne ovatkin jo miehiä.

    • superma2

      Te joita ottaa päähän kun ei parta kunnolla kasva. Käykää ostamassa superman nimistä ravintolisää. Oikeesti kokeilin ihan piruttain ja vaikutuksen huomaa jo parissa kuukaudessa

    • lels888

      Itellä alko kasvamaan 15 kesäsenä, tällä hetkellä 17v ja pulisongit on kohtuu hyvät jo, kaulassa ja leuassa tummaa partaa paljon. Rinta/vatsa- ja selkäkarvojaki on jo aika reilusti. Odotellaan lisää...

    • hrjhr

      parta alko kasvamaan 12v ja kävi vielä niin hyvä tuuri että mulla todettiin 2 vuotiaana syntymähumala. Oon 190 cm ja vatsalihaxet näkyy, eikä tarvi etes reenata. Kaiken paras kun tuo humala ei ei näy alkometrissä. Oon myös vitun hyvä panee

    • Tilasin

      Hei

      Parrankasvattajille katsokaa tämä www.dick.fi miesten partatuote kauppa!

    • Jfkdlls

      Oon vasta 14-vuotias mutta viikset kasvaa jo aika runsaasti, ne kuulemma näkee selvästi jo kaukaa ja tuuheat on!
      Se on geeneissä ihmiset hyvät!

    • parrakas_vain

      Itellä alko viikset kasvamaan jo 13 vuotiaana. Leukaan ja kaulaan siinä parinkympin molemmin puolin. Samoihin aikoihin alkoi koko ylävartalo karvoittua, nyt kun ottaa paidan pois niin eläimeltä näyttää. Ikää siis 27 vuotta. Ensimmäisen kerran kokeilin parrankasvatusta 21 vuotiaana mutta näytti sen verran pahalta että ei kauaa kestänyt itseään katsella. Nykyään onneksi kasvaa koko naamaan tummaa ja paksua karvaa. Ja onhan siitä pitänyt ottaa kaikki irti. Nyt ulkonäkö lähinnä viikinki kaliberia.. :D Aloittajalle tiedoksi että odota vain ihan rauhassa, kyllä se sieltä vielä!

    • HihhuliUkko

      Itellä oli jo 12-13 aika pitkät viikset ja nyt oon kohta 15v ja partaa näkyy ja kasvaa leuan alle poskiin ja vähän vaikka minne. Jaloissa ja kaikkialla löytyy karvoitusta.

    • onkin

      Partakaula.

    • MPB

      Minä en ainakaan usko siihen että parta kasvaisi paremmin kun sen ajaa, se on vain myytti. Parran ajaminen vähentää karvoja naamassa eikä kasvata niitä. Miten niiden ajelu voisi vaikuttaa ihon alla olevaan hiustuppeen, kysympä vaan. Itse olen kohta 20 vuotias mies, hiusraja vetääntyy jo aika pahasti, mutta parrankasvuni on hyvin voimakasta, itsekkin päätin kasvattaa parran, olen kuukauden verran sitä kasvattanut ja ihan hyvältä näyttää tähän mennessä. Let's face it: Parrankasvu on geeneistä kiinni. Hinnan minkä saan maksaa tuosta parrasta on hiustenlähtö.

    • Marko799

      Mulla oli sama ongelma nuorempana, halusin kasvattaa parran mutta kaikki mitä sain aikaiseksi oli näitä ns. maitohaivenia ja "amisviikset". Sain vinkin nyttemmin edesmenneeltä isoisältäni, eli aja "parta" kokonaan pois käyttäen tavallista partavaahtoa ja partahöylää. Tämän jälkeen saippuan kanssa naama pestään (huuhdellaan tarkasti kaikki saippua pois) ja sen jälkeen hammastahnaa tasainen kerros alueille minne haluaa vahvempaa karvoitusta. Minun tapauksessani se tarkoitti oikeastaan koko aluetta minne parta ja viikset yleensä kasvavat :D Hammastahnan annetaan vaikuttaa n. 1 tunti, jonka jälkeen pestään huolellisesti pois. Jos on kutinaa tai ärsytystä, rypsiöljy auttaa tähän. Sitten vaan odotellaan päivä pari, ja katsotaan minkälaista karvaa sieltä puskee pintaan. Minun tapauksessani karvoitus (n. 20-50 prosenttia partakarvoista) oli selkeästi tummentunut (mitään ihmettä ei tapahdu, että parta alkaisi yhtäkkiä kasvamaan vahvana, älä odota sitä :D). Tuosta noin vuosi eteenpäin sain kasvatettua sitten jo ihan "kunnollisen" parran mitä ei tarvinnut häpeillen ajella pois. Toistin tuon kikan pari kertaa vielä tuon vuoden aikana. En tiedä onko huuhaata mutta parta kuitenkin alkoi kasvamaan. Ikää mulla oli tuossa vaiheessa 26 vuotta.

    • partatuuheammaksi

      Onko mitään keinoa saada tuuheutta partaan? Pituuskasvu on mielestäni ihan hyvällä tasolla, mutta esim. poskissa karva kasvaa turhan harvakseltaan. Viikset ovat selkeästi tuhdimmat. Syön sinkkiä, c-vitamiinia, d-vitamiinia ja magnessiumia. Voisiko esim. biotiini auttaa? Ikää on 25 vuotta.

    • 15vee

      No siis minä itse olen 15 viikset kasvavat jo aika hyvin ja tiheeeseen tahtiin partaki alkaa jo vähän kasvaa leukaan ja suun alle

    • näin.yli.70v.isopappa

      "Haluaisin nimittäin ihan kunnon parran, vaikka olen vasta 19. "

      Mun kaksi mielipidettä. Kun ajaa, parta alkaa kasvamaan nopeammin, mutta kasvaa vain muutaman millin nopeasti. Parta "ajattelee" että kun ajat usein, haluat lyhyen parran.

      Toiseksi, kyllä viimeistään 40-v ajattelet toisin, kylä parraton mies on sittenkin tosimies.
      Parta on joskus kuvissa ok. mutta lähituntumassa 1-5 m en ole koskaan pitänyt partaa parempana kuin sileää ihoaa.

    • proniksipirkka

      Niskassa hiukset kasvavat kaljuillakin, koska lannoitteet ovat lähempänä kuin muualla päässä.
      Tiedä sitten miten tätä tietoa voisi hyödyntää.

    • Teiniboi

      Itse olen 13 v ja viikset kasvaa ja leuassakin jo vähän

    • Ryijymies

      Itse oon 26v ja parrankasvu leuassa vielä haivenien tasolla. Viikset kyllä saa ajella päivittäin ja kaulalle kasvais kunnon Juha Miedon parta. Muu kroppa onkin sitten kuin turkkia konsanaan, rintakehässä ja selässä kunnon ryijyt. Summa summarum, karvaa kasvaa niin prkleesti just sinne mihin sitä ei kaipais.

    • Parturini sanoi ettei kannata pestä shampoolla partaa,kuin siitepöly-aikana...? Partaöljyä välillä käyttänyt mutta kuitenkin huomannut ihon kuivuvan ja hilseen tapaista parran juuressa.Kumpi parempi,pestä shampoolla aina suihkussa käydessä vai...???

    • Anonyymi

      Mulla viikset alko kasvaa 20 v. Parta kunnolla vasta 50 v.

      Terv. Parrakas 60 v

    • Anonyymi

      Ei parta pahoille kasva. Paranna tapasi ja käytä menneniä. Naiset hullaantuu.

    • Uskon että paras tapa on käyttää minoxidilia, 2x päivässä ainakin 6kk ajan

      Itse käytin 10kk jota ennen yritin yli vuoden kasvattaa ilman minoxidilia

      Eniten tietoa ja useita "before/after" videoita löydät More Plates More Dates -youtube-kanavalta tai subredditistä, laita hakuun "minoxidil beard"

      Suomeksi löydät tietoa mieheksi.com sivuilta, muut "parran kasvatus ABC" artikkelit eivät edes mainitse minoxidilia vaikka se onkin tehokkain tiedetty/testattu tapa

    • Anonyymi

      Kivesten hierominen päivittäin 6+ kk, nostaa jonkin verran testoarvoja ja tämä taas kiihdyttää parran kasvua. Viimeisintä tietoa.

      • Anonyymi

        Joo, tohon lisäks ku hyväilet samalla eturauhasta rektumin kautta ni alkaa kasvamaan kunnolla. Ite tehny tota jo useamman vuoden, yleensä duunissa ku lounastauolla jää ylimäärästä aikaa. Parta kasvaa jo napaan asti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe