Askelpituus?

Apua tarvis!

Uuteen askelmittariini pitäisi laittaa askelpituus,minulla ei ole minkäänlaista mittaa,joten päätin kokeilla jos täältä tulisi apua eli mikähän mahtaisi olla keskiverto askelen pituus,olen nainen,165 cm,75kg,summamutikassa mitattuna vaihtelee 55-70cm eli mikä olis oikein? Mikä sinulla on?

24

26063

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eskel

      jos siellä on urheilukenttää lähellä, kävele se ympäri sauvojen kanssa, askelmittari laskee askeleet. Sitten lasket askelpituutesi kaavalla
      kävelty matka metreissä / askeleiden määrä. Siinä tulee askelpituus metreissä, kerro sadalla niin saat senteiksi sen.

    • eteisessä

      Itse ainakin kävelin muutaman askeleen eteisessä ja katsoin siitä pari kiintokohta ja joiden välin mittasin.
      Tarkempi tulos vaatii sitten jonkin tunnetun pudemmän matkan kävelyä, mutta sekin päteen vain samanlaisella alustalla ja "tasaisuudella". Ylämäessä askel lyhenee jne.
      Jos käyt maastossa tai vaihtelevalla lenkkipolulla, niin paras lienee verrata askelmittarin kertomaa matkaa lenkkipolun ilmoitettuun matkaan ja korjata vastaavasti keskimääräistä askeleenpituutta.

      • kohta eläkkeellä

        Kyllä on vaikeeta. 185 cm mies ja lenkki 5km paljonko suurinpiirtein askelia ? Kertokaa!!


      • kesakukkuja
        kohta eläkkeellä kirjoitti:

        Kyllä on vaikeeta. 185 cm mies ja lenkki 5km paljonko suurinpiirtein askelia ? Kertokaa!!

        Jaa 0,9 , tulee vastaus........


      • Anonyymi
        kohta eläkkeellä kirjoitti:

        Kyllä on vaikeeta. 185 cm mies ja lenkki 5km paljonko suurinpiirtein askelia ? Kertokaa!!

        riippuu sun jalkojen mitasta 😁


    • ukk1

      UKK-instituutissa on laskettu suomalaisen naisen keskimääräiseksi askeleen pituudeksi 75 cm. Parempi tosin olisi, jos askeleen voisi mitata itseltään ihan oikeasti, koska silloin mittarikin mittaa kävellyn matkan tarkemmin. Tärkeintä kuitenkin on itse askelten määrä eli matka.

    • Ei tärkeää

      Sauvakävely ja sen tekniikat ym on täyttä hömpää jos lihaksia ja verenkiertojärjestelmää haluaa tehokkaasti rasittaa ja kiusata, niin ei muuta kuin juoksemaan, hyppelemään, punnertamaan yms. tehokkaasti.

      Tuollainen leppien turhamainen laahaaminen metsissä on taukkien suomalaisten ilmanaikoista puuhastelua muka kuntoilun varjolla. Ei hyvä!

      • pee

        jaa täytä hömppää sauvakävely, puhut roskaa juoksu ei ole likikään niin hyvää kuin sauvakävely. jos et usko tarkista ammattilaseta (esim. etsi joku personal trainer tai joku joka tietää). juoksu ei kuluta likikään niin hyvin kuin sauvakävely oikein suoritettuna. se tosin on näemmä monelle hankalaa kun sauvoja raahataan perässä, niillä pitää työtää itseään eteenpäin jolloin saat yläruumiisi mukaa liikkeesen (samoin kuin hiihtäessä).


      • kiinni

        Olen samaa mieltä, jos tyylinä on sauvojen "laahaus".
        Mutta tehoja peliin (hieman hiihdosta mallia) ja mennään vaihtelevaa maastoon ja pysyy syke tasaiseen ylhäällä ilman repimistä ja paikkojen oikuttelua, niin se on hyvä!
        Toiset tarvitsee taas enemmän liikeratojen verryttelyä ja rentoutusta, niin heidän pitää opetella tekniikka tarkemmin ja silloin ei mennä "turbo" päällä.
        Suosittelen Excelin videota aiheesta, sopii hieman sporttisimmellekin, ei ole pelkkää tuulipuku juttua.


      • kokemusta on

        Sauvakävely on hyvin tehokasta liikuntaa, varsinkin jos kävelee mäkisessä maastossa pitkiä lenkkejä=peruskestävyys harjoittelu=hapenottokyky kasvaa roimasti.
        Oikea tekniikka on erittäin tärkeä seikka.


    • silverb

      Tässä askelmittarin ohje:
      vedä viiva oikean jalan eteen ja ota kymmenen askelta, sitten vedä viiva vasemman jalkasi eteen. Mittaa välimatka ja jaa kymmenellä. Itselläni askelmitaksi tuli 0,80 m. Ei siis kovin kaukana keskimääräisestä pituudesta.

      • anke

        Minä kysyisinkin, että montako askelta suurin piirtein tulee reippaasta puolen tunnin kävelylenkistä?


    • askeltenmäärä.

      Itse mittasin 10m-matkalla askelten määrän ja sain siitä askelpituudeksi 95cm.Olen mies ja 185cm pitkä. Eihän se askelpituus pidä tietenkään paikkaansa kuntopolulla käveltynä. Mitä muuten tulee sauvakävelyn suhteen mieleen niin on muuten parhaita kuntoilumuotoja, ovathan aktiivi hiihtäjät käyttäneet sauvakävelyä kesäharjoittelu muotona kautta aikain.Itse entisenä paljon urheilleena aloin sauvakävellä helmikuussa 2006 ja juhannukseen mennessä 10kg paino alas, tähänpäivään mennessä 14kg. Lenkkien pituudet 8-12km 3xviikossa keskinopeus 6,9s/km.

      • kun...

        vielä parannat etenet pian äänen nopeudella


      • #########
        kun... kirjoitti:

        vielä parannat etenet pian äänen nopeudella

        Tämä on sitä parasta tilannekomiikkaa.
        Kiitos hymystä.


    • Handeliini

      mä mietin joskus ihan samaa et miten saisin mitattua askeleitteni välin mahdollisimman tarkasti... niin otin vanhat huonot kengät jalkaan ja menin ulos mittanauhan kanssa.. ja etsin vähä mutasemman paikan missä astella... sit kävelin sen mutsen kohdan läpi ja siinähän ne sit oli.. mun askeleet mutavellissä.. otin sit mittanauhan ja mittasin sen askenvälin...

      Ei mitään vaikeita matemaattisia kaavoja tai muita lasku tehtäviä... sen voi tehdä helpomminkin, pienemmällä päänsäryllä

      • Carita-Anni

        Paljos oli ?


    • eioonimmee

      1000000m

    • kuntokävelijä
    • shorty

      Eihän se sen hankalampaa ole kuin mitata tietty matka, askeltaa se ja sitten jakaa kävellyn matkan askeleiden määrällä. Just tuli itse mitattua. Pituutta 154 cm ja askelpituus 60 cm.

      Eli pienet kuluttaa enemmän energiaa samalla matkalla, kun pitää ottaa enemmän askelia. ;D

    • Lyhyttassuinen naine

      No ainakin itselläni askelten pituus vaihtelee hurjasti ihan maaston mukaan, samoin vaihtelee minuutissa otettujen askelten määrä. Tässä ihan hiljattain on tullut erilaisia matkoja kirjattua Sportstreckerin ja vastaavien avulla. Kilometriin saan yleensä käytettyä noin 1270-1320 askelta. Nyt oli tosi, tosi liukasta ja jouduin sipsuttelemaan. Kävelin viiden kilsan lenkin mutta sain käytettyä 1670 askelta kilometrissä. Että ei ihme, että tuntui jaloissa.
      Kalibroin aina välillä askelmittaria laittamalla kummankin kännykän päälle ja toisessa pelkkä askelmittarisofta ja toisessa Sportstracker. Aika hyvin menevät samoihin. Omat askeleeni ovat kovasti lyhykäisiä, mutta jalkani pituus nivusesta maahan onkin vain sen 70 cm...

    • Anonyymi

      0,415*OMAPITUUS -ON ASKELEEN PITUUS esim182*0,415 -on 75 askeleenpituus!

      • Anonyymi

        EIkös tuohon vaikuta myös se, jos lyhyemmät jalat ja pitkä selkä. Tulee samanpituisille miehille eri askelpituus. Sitten ylämäissä askelpituus lyhenee. Olen nyt 65v mies ja 180 cm mies, aina ollut hyvin jäykkä. Ylipainoa on aika paljon. Askelpituuteni tuntui aika lyhyeltä, jäykkyyttä oli. Laskuri antoi n. 74 tai 75 cm oletusaskelpituudeksi.

        Meinasin hommata mekaanisen askelmittarin, mutta jos haluaa arvioida kävellyn matkan, niin tulos on varmaan puppua. Kunnollisia laitteita ei taida enää saada mistään. Saksalainen Kasper & Richter Walk 20 n. 50€ olisi kohtalaisen laadukas, mutta ei silti kovin kestävä. On muovia. Sitten löytyy jotain 80-luvun venäläisiä täysin metallisia retrolaitteita. Monet niistä ovat käytettyjä. Hinta on tuossa 50€ molemmin puolin, myyjät aika harvassa Ukrainassa tai Venäjällä sekä USA:ssa. Postimaksut taitavat olla pienimmät jostain tuolta idän suunnalta.

        Toisaalta teoriassa voisi kännykän jollain apsilla eli sovelluksella saada kuljetun matkan selville, mutta noiden ohjelmien toimiminen on kyllä heikkoa. Ne voivat kuluttaa aika paljon virtaa ja lopettaa matkan mittaamisen. Jossain on ollut ohjeena, että virransäästö ei saa mennä itsekseen päälle. Itse haluaisin nähdä koko kävelymatkan pituuden. Sitä ei ehkä saa, jos virransäästö on päällä. Näytönsäästäjästä en tiedä, häiritseekö.

        Sitten voisi olla vaihtoehtona joku GPS-pohjainen laite, näkyy olevan myynnissä esim. Garminin halvimman mallin laitteita käytettynä 40€ hintaan. Näitä saa uusinakin, vaikka niissä ei ole paljoakaan kehitystä ollut. Niihin ei pysty laittamaan parempia karttoja.
        Niilläkin saattaa km-mittaus keskeytyä, jos sopivasti menee paikkaan, jossa on heikko GPS-signaali.


    • Anonyymi

      NAISET 0,413 * OMAPITUUS ON ASKELEENPITUUS

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2446
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1358
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1087
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe