vaikuttaako painojennostelu pituudenkasvuun??

nimimerkkinimimerkki

Olen nyt kohta 15 vuotta. Painan 65 ja olen 180cm pitkä. Jos alan nyt harrastamaan penkkipunnerrusta painonnostopenkillä niin voiko se vaarantaa pituuskasvuani? Olen kuitenkin vielä aika lyhyt. Vaikka on pituusennusteeni on 185cm
Siis haittaakohan se jos makaan ja nostelen painoja? Siis painonnostopenkillä?
Olen kuullut että se haittaa jos nostelee seisaaltaan pään yläpuolelle. Mutta haittaako painonnostopenkki?

Olen kohta 15 vuotias poika.
Kiitos vastauksistanne!

16

2695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enpä tiedä

      Mikään asiantuntija en ole, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei haittaa tippaakaan. Itse aloitin treenaamisen 14-vuotiaana ja treenasin kunnolla. Pituusennuste ylittyi kahdella sentillä. Kyllähän sekin varmasti vaikuttaa positiivisesti, että kun treenaa, on syötävä enemmän ja mielellään terveellisesti. Se ei voi olla ainakaan huono asia pituuskasvun kannalta.

    • pätkä

      treenauksesta, älä treenaa ainakaan jalkoja ja selkää, ymmärtääkseni pituuskasvu voi pysähtyä läheskokonaan; itse tein sen virheen että niitäkin treenasin ja pituuskasvu jäi kesken.

      • nimimerkkinimimerkki

        Kuinka pitkä olet nyt?


      • pätkä
        nimimerkkinimimerkki kirjoitti:

        Kuinka pitkä olet nyt?

        170 cm


    • itse aloitin myös

      teini-iässä ja massaa tuli ropisemalla 20 kiloa 2 vuodessa.
      kehossa paljon raskausarpia, mutta ei vaikuttanut pituuskasvuun millään lailla (188) ja tytöt tykkäsi ;)

      kovat voimanostotreenit ja tupakointi voi vaikuttaa pituuskasvuun

    • weider---

      Tuossa iässä voi jo treenailla mutta vältä silti raskaasti selkärankaa kuormittavia liikkeitä raskailla painoilla ja lyhyillä toistoilla. Itse aloitin 16 vuotiaana nostelemaan ja olin tuolloin 180cm pitkä. Siitä olen sitten kasvanut vielä pari-kolme senttiä...

      • sama tyyppi.......

        haluaisin silti tulla 185 senttiseksi...
        Ja muutenkin en tiedä kannattaisiko odottaa vähän "miehisempää" olemusta olen kuitenkin vielä aika laiha jne. (65kg)


      • niin kasvat!
        sama tyyppi....... kirjoitti:

        haluaisin silti tulla 185 senttiseksi...
        Ja muutenkin en tiedä kannattaisiko odottaa vähän "miehisempää" olemusta olen kuitenkin vielä aika laiha jne. (65kg)

        ruokaa läpeen niin että perse repeää!!! muuten jäät auttamatta kitukasvuiseksi!! pieni ylipaino ei haittaa, sen saa aina pois, mutta pituutta et saa lisää!


      • lisää!!!!
        niin kasvat! kirjoitti:

        ruokaa läpeen niin että perse repeää!!! muuten jäät auttamatta kitukasvuiseksi!! pieni ylipaino ei haittaa, sen saa aina pois, mutta pituutta et saa lisää!

        oikeassa olet, moni teini tätä ei vaan tajua ennenkuin on liian myöhäistä, huoletta voisi bulkata 10 kiloa vuodessa.
        eli ottaa tähtäimeksi että painaa 100 kiloa 18-20 vuotiaana, eli laskee siitä paljonko pitää saada lisää kuukaudessa...
        ja muistaa että monet aikuiset saa kesässä tai joulussa monta kiloa lisää painoa pelkästään mässäilemällä.
        ja tosiaan jos tulee vähän fädää niin sen 20 vuotias laihduttaa hetkessä pois.
        voi kunpa itse olisi vielä teini ;)


      • :-)
        sama tyyppi....... kirjoitti:

        haluaisin silti tulla 185 senttiseksi...
        Ja muutenkin en tiedä kannattaisiko odottaa vähän "miehisempää" olemusta olen kuitenkin vielä aika laiha jne. (65kg)

        Voi poika.. Mitäpä jos kasvaisit ensin aikuiseksi niin tajuaisit sitten että se miehuus mitataan jollain aivan muulla osa-alueella kuin pituudella tai painolla ;)


      • xcvasdl
        :-) kirjoitti:

        Voi poika.. Mitäpä jos kasvaisit ensin aikuiseksi niin tajuaisit sitten että se miehuus mitataan jollain aivan muulla osa-alueella kuin pituudella tai painolla ;)

        opettele poika eka juomaan jaloviinaa, riehumaan humalassa, nussimaan naisia ja tappelemaan tuntemattomien kanssa. vasta sitten kannattaa aloittaa punttitreeni!


      • Nimetön
        xcvasdl kirjoitti:

        opettele poika eka juomaan jaloviinaa, riehumaan humalassa, nussimaan naisia ja tappelemaan tuntemattomien kanssa. vasta sitten kannattaa aloittaa punttitreeni!

        Ei kannata rohkaista toista pilaamaan elämäänsä. Kukin valitsee oman polkunsa. Joillakin se on urheilu ja hyvinvointi, joillakin se on aivan jotain muuta.


    • 16-vuotias

      Mä alotin 12-vuotiaana punttiharjoittelun, toki tein vain penkkiä suhtkoht pienillä painoila ja hauista tietysti. 14-vuotiaana rupesin käymään kunnolla puntilla. Tein alukis pienillä painoilla jaloilla ja lisäsin sitä mukaa kun kehityin. Ja kaikista tärkein on Ruoka, sillä sä poika kasvat!!! Ja pituuskasvu ei hidastunu yhtään. Silloin ku alotin olin 170 centtiä ja nyt 16-vuotiaana oon 193cm.

      • mmmmmmm

        aika huvittavaa että 16w pojittelee jotakuta..


    • Nimetön

      Minä aloitin siinä 14:sta ikäisenä maksiminostot ja kyllä vaikutti pituuskasvun. olen 162 pitkä ja mun ennuste on kymmenen senttiä enemmän.

    • Ei painonnosto pituuskasvua haittaa, ellet revi paikkoja pahasti. Tee treeniliikkeet ohjeiden mukaan sopivilla painoilla (toki niin raskailla, että lihasmassa kasvaa, muttei niin raskailla, että paikat repeää). Itse aloitin punttitreenin 12-vuotiaana, eikä pituus painonnostosta kärsinnyt. Luulenpa, että painonnosto sai minussa aikaan murrosikäni suurimman kasvupyrähdyksen ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe