Mikä on korkea korko?

Riperep

Kuulin erään rouvan sanovan nähdessään ystäväni noin 4cm koroissa, että onpas "neidilä korkeat korot". Mitä mieltä olette, mikä on 'korkea' korko? Omasta mielestäni 8 cm!

23

8068

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Ihan oikeissa uskottavan näköisissä kengissä se on 8-11cm. Sellaiset stripparin kengät ovat mielestäni jo niin eri asia, että tässä ei niiden 15cm korkoja kannata edes mainita.

      Se on muuten huvittavaa, kuinka suomessa pidetään "4cm" korkoja korkeina, ja sitten kauhistellaan, että miten pysyy pystyssä ja noi ei voi olla mukavat tms...;D

    • Mitzi

      Omistani 8 senttiset tuntuvat parhailta. Niillä pääsee vielä minne tahansa, ja voi vaikka juosta.
      9 senttinen tuntuu jo juhlavammalta. 10 senttisiä en omista, mutta tilasin netistä 12,5 senttisillä koroilla olevat avokkaat, ne tuntuvat aika korkeilta. En ole vielä ulos niillä uskaltautunutkaan. Sitäpaitsi noin kapeat korot varmaan eivät montaa ulkoilua edes kestä. Pitäisi hankkia jotkut halvemmat harjoitteluun.

    • Sipsa

      Suomalaiset ovat tässä suhteessa vähän maalaisia... työn puolesta käyn jonkin verran ulkomailla ja tapaan siellä työskenteleviä suomalaisia: lähes poikkeuksetta jalkineena naisillakin jos ei terveyssandaalit niin jotain muuta vastaavaa! Samaan aikaan Europpalaiset kolleegat kipittävät komeissa koroissaan. 8cm on 'korkea' korko, muttei tavattoman korkea. 10-11cm on mielestäni useimmille naisille se kaunein! Itse pidän työssä noin 10cm korkoja (avokkaat/bootsit), viikonloppuna jopa 12!

    • nayuta

      Äitini mielestä tuo 4cm on korkea, hän ei käytä _ikinä_ arkena korkoja, kumisaappaiden 1cm kanta taitaa olla suurin. Juhliin hän saattaa laittaa ne 4cm korkeat, jolloin kuuluu heti ähinää, että jalat kipeytyy ja kaikkea.

      Itse saatan joskus maihareilla tallustella, mutta yleensä jos kengissä on joku 4cm, niin tuntuu vain typerälle. Sellainen 8-10cm on paras, mieluiten se 10cm. 12cm on juhlakenkien korko. 14cm alkaa olla liikaa, kun olen sukkasillaankin keskivertoa suomalaisnaista pidempi.

      Väliin kyllä riipii hermoja kun hitaalla netillä avaa huutonetissä kohteen, jonka otsikossa lukee "korkeakorkoiset" ja sitten paljastuu että kyse on jostain 4cm:stä.

    • LV-fani

      "The 12cm heel is the ultimate goal of women long schooled and experienced in the art of wearing ever-higher click-clack heels--."
      Lähde: Financial Times, how to spend it special fashion edition

      Eli 8-12cm on stilettoihin sopiva korkea korko, mutta pienijalkaisilla voi olla oikeastikin vaikeaa 12 senttisten kanssa. Yli kahdeksan senttisiä käytetään mielestäni useimmiten vain iltatilaisuuksissa. Arkikäyttöön kymmenen senttiä on hieman liikaa. Yli 12cm korkeat taas ovat jotain ihme virityksiä, joita tuskin voi oikeasti käyttää - ilotyttöjä lukuunottamatta :o

      • njk

        Vai että kaikki naiset jotka käyttävät yli 12cm korkoja ovat "ilotyttöjä",ei tarvii olla kade jos ei itse pysty/kykene kävelemään yli 12cm stiletti koroilla,itse pystyn ja olen ylpeä siitä,ja en todellakaan pidä itseäni "ilotyttönä",arkena töissä käytän n.8cm korkoja,vapaa ajalla 10-12cm,ja bilettämään lähtiessä 12-15cm...


      • korot
        njk kirjoitti:

        Vai että kaikki naiset jotka käyttävät yli 12cm korkoja ovat "ilotyttöjä",ei tarvii olla kade jos ei itse pysty/kykene kävelemään yli 12cm stiletti koroilla,itse pystyn ja olen ylpeä siitä,ja en todellakaan pidä itseäni "ilotyttönä",arkena töissä käytän n.8cm korkoja,vapaa ajalla 10-12cm,ja bilettämään lähtiessä 12-15cm...

        on sun 15cm???onko paksut pohjat?


      • njk
        korot kirjoitti:

        on sun 15cm???onko paksut pohjat?

        Mun kengät joissa 15cm piikkikorot ovat avokkaat joissa 15cm stilettikorko,korosta n.7cm on metallia(terästä) ja kengissä on nilkka remmit,sit o yhdet toiset joissa on n.2cm vahva pohja mutta korko on 15cm teräs/stilettikorko,juu ja sit on kahdet saapikkaat joissa 15cm stilettikorko ja n. 2cm pohja ovat tietty eri väriset ja malliltaan eroavat toisistaan aika paljon mutta korko on korkeudeltaan sama....kysy lisää jos haluat,niin ja kengän kokoni on 38


      • yökkiskyökkis
        njk kirjoitti:

        Mun kengät joissa 15cm piikkikorot ovat avokkaat joissa 15cm stilettikorko,korosta n.7cm on metallia(terästä) ja kengissä on nilkka remmit,sit o yhdet toiset joissa on n.2cm vahva pohja mutta korko on 15cm teräs/stilettikorko,juu ja sit on kahdet saapikkaat joissa 15cm stilettikorko ja n. 2cm pohja ovat tietty eri väriset ja malliltaan eroavat toisistaan aika paljon mutta korko on korkeudeltaan sama....kysy lisää jos haluat,niin ja kengän kokoni on 38

        huorakengät ovat noi sun bilekengät. metallistiletto ja kahden sentin pohja, hyi helavata. viimeksi meni muodikkaina joskus tuossa vuonna 95... sen jälkeen vain tissiblondibimbot pitää tuollaisia. paljon sait iltatyttökuvista palkkiota??


      • vai voiko
        njk kirjoitti:

        Mun kengät joissa 15cm piikkikorot ovat avokkaat joissa 15cm stilettikorko,korosta n.7cm on metallia(terästä) ja kengissä on nilkka remmit,sit o yhdet toiset joissa on n.2cm vahva pohja mutta korko on 15cm teräs/stilettikorko,juu ja sit on kahdet saapikkaat joissa 15cm stilettikorko ja n. 2cm pohja ovat tietty eri väriset ja malliltaan eroavat toisistaan aika paljon mutta korko on korkeudeltaan sama....kysy lisää jos haluat,niin ja kengän kokoni on 38

        Ovatko ne 15 cm korkkarisi avokkaat, jotka nettikaupoissa tunnetaan yleensä mallina Pleaser 8231 tai scream 12? Niissä riittää varmasti haastetta heti, kun astuu tuulikaapista pihan puolelle. Ennen 90 vuoden lamaa ravintoloissa oli jonkin verran metallikorkoisia avokkaita, joissa oli huikean korkea ja erittäin kapea korko. Kerran mittasin korkon korkeuden kalenterin reunassa olevalla mitta-asteikolla ja korkon korkeus oli jotain 12.5 - 13 cm. Ei silloin ollut tietenkään rohkeutta ostaa sellaisia. Hyvä jos pysyi 9 cm koroilla pystyssä. Niitä lienee vieläkin myynnissä kenkämarskissa.

        Laman jälkeen pidin korkkareita tosi vähän, kun glamouria ei ollut ravintoloissa eikä kukkarossa.
        Nyt taas pikkuhiljaa olen alkanut käyttää korkeampia korkoja. Viimeisimmät hankinnat ovat Azalean flip flopit shoppailuun ja Dumondin avokkaat n. 10 cm koroilla juhlakäyttöön.


      • upeita
        vai voiko kirjoitti:

        Ovatko ne 15 cm korkkarisi avokkaat, jotka nettikaupoissa tunnetaan yleensä mallina Pleaser 8231 tai scream 12? Niissä riittää varmasti haastetta heti, kun astuu tuulikaapista pihan puolelle. Ennen 90 vuoden lamaa ravintoloissa oli jonkin verran metallikorkoisia avokkaita, joissa oli huikean korkea ja erittäin kapea korko. Kerran mittasin korkon korkeuden kalenterin reunassa olevalla mitta-asteikolla ja korkon korkeus oli jotain 12.5 - 13 cm. Ei silloin ollut tietenkään rohkeutta ostaa sellaisia. Hyvä jos pysyi 9 cm koroilla pystyssä. Niitä lienee vieläkin myynnissä kenkämarskissa.

        Laman jälkeen pidin korkkareita tosi vähän, kun glamouria ei ollut ravintoloissa eikä kukkarossa.
        Nyt taas pikkuhiljaa olen alkanut käyttää korkeampia korkoja. Viimeisimmät hankinnat ovat Azalean flip flopit shoppailuun ja Dumondin avokkaat n. 10 cm koroilla juhlakäyttöön.

        Nuo mainitsemasi metalliset erittäin ohutkorkoiset kengät ovat suosikkini. Niitä ei monestikaan näy suomessa, mutta ulkomailla Tallinna-Riika akselilla ovat ihan päivittäisiä käyttökenkiä. Toivoisi näkevän näitä suomessakin (ainakin juhlakenkinä) ja luulisi metallikoron olevan kestävä käytössäkin. Vieläks näitä löytyy joltain kaapeista vai ovatko heivatut roskiin/kierrätykseen ?


      • Mitzi
        upeita kirjoitti:

        Nuo mainitsemasi metalliset erittäin ohutkorkoiset kengät ovat suosikkini. Niitä ei monestikaan näy suomessa, mutta ulkomailla Tallinna-Riika akselilla ovat ihan päivittäisiä käyttökenkiä. Toivoisi näkevän näitä suomessakin (ainakin juhlakenkinä) ja luulisi metallikoron olevan kestävä käytössäkin. Vieläks näitä löytyy joltain kaapeista vai ovatko heivatut roskiin/kierrätykseen ?

        Ei kylläkään päivittäisessä käytössä, mutta juhlissa tai kotona voin käyttääkin. Sen kestävyyden kanssa vaan on niin ja näin. Ainakaan minun kengissäni se metallikorko ei ole kokonaan metallia, vaan muovikorko on päällystetty hyvin ohuella metallikuorella, joka rypistyy ikävästi ja kääriytyy ylöspäin jos korko muuten hajoaa, tai kävelee paljon hiekassa.
        Joskus omistin sellaisetkin saappaat, joissa korko oli puolivälistä alaspäin ihan oikeaa metallia, mutta nekin vääntyivät tai katkeilivat aika helposti siitä metallin ja muovin liitoskohdasta.
        Mutta jos saisi oikein hyvät ja kestävät metallikorot, niin varmaan voisi käyttää useamminkin.


    • käyttäjän mukaan

      Hei! Minustakin 8 cm on jo korkea. Neljä cm ei mielestäni ole mitenkään korkea, mutta riippuu tietenkin monesta asiasta, kuten käyttäjän iästä, tyylistä ja kengän muodosta. Joissain hillityissä mustissa kengissä 10 cm voi näyttää ihan elegantilta, vähemmän hillittyyn kokonaisuuteen liitettynä sama korkeus voi olla aivan törkeän ja halvan näköinen. Lisäksi mielestäni jotkut yli 10 cm "stripparikorot" eivät ole edukseen nuorilla tytöillä, koska niiden käyttäminen edellyttää että on aikuinen, itsevarma nainen.

      Jotain 15 cm korkoja en edes kommentoi, koska en voi ymmärtää miten kenenkään jalka kestää sellaisia.

      Itse voisin käyttää ehkä jotain 9 cm, ne olisivat kauniit, mutta saan niistä niin hirveät kivut että valitsen mieluummiin matalat korot. Ajattelen näin että tuskainen irvistys ei kaunista ;)

    • pikkujalka

      Itselläni on pieni, hädin tuskin 36:n jalka, joten mainitut 15cm korot ovat täysi mahdottomuus. 10cm on ihan yläraja. 8cm on kaunein pituus minulle, liian korkeat korot näyttävät mauttomilta kenen tahansa jalassa. 6cm korot käy aivan mainiosti arkikäyttöön, mutta 4cm on kyllä tosi pikkunen ja saa jalan näyttämään isolta.

      Ja sinä joka käytät niitä 15cm korkoja, katopa peiliin seuraavan kerran kun käytät niitä. Mitä todennäköisimmin näytät naurettavalta ja kaikelta muulta kuin tyylikkäältä, vaikka tuskin tyylikkyyttä haetkaan.. Ihan vaan mun mielipide ;)

    • vai voiko?

      Tärkein kriteeri on se, että soveltuuko korkeakorkoinen kenkä siihen tarkoitukseen, mitä varten se on hankittu. Jos tykkää enemmän 5 cm kuin 10 cm koroista, niin silloin kannattaa aina ostaa 5 cm korot. Kumppania voi sänkypuuhissa miellyttää laittamalla yli 10 cm korot, mutta eipä niillä samoilla välttämättä ravata lapsen kanssa kaupungilla tai seisota messujen betonilattialla.

      Lisäksi tiettävästi kukaan ei ole aloittanut 1 cm koroista ja siirtynyt suoraan bilettää 15 cm korkoissa. Kyllä ne siinä välissä ovat totutelleet 5, 8, 10 ja 12 cm korkoihin ja opetelleet kävelemään niillä kullakin ja ovat aina yrittäneet löytää sellaisen lestin, joka olisi mahdollisimman mukava lenkkareihin verrattuna.

      Ja miksi jotkut sitten kykenevät kävelemään huippukorkeilla koroilla? Practise, Practise and more Practise. Jaloissa on niveliä, lihanksia, luita ja jänteitä. Ne tottuvat pikkuhiljaa korkoihin ja nahkaiset kengät mukautuvat jalkoihin pikkuhiljaa. Lisäksi nykyään voi käyttää geelityynyjä, tunkea pumpulia hieman kengän kärkeen, laittaa laastaria tai ihonväristä haavateippia estämään rakkojen tuloa.

      Sen verran muistan saamiani kommentteja: " Onpas sulla upeat kengät.Mä en osaa kävellä noin korkeilla koroilla tai koroilla ollenkaan." tai " Mun mies haluaisi mun käyttävän korkeampia korkoja, mutta mulla kipeytyy jalat niissä". Eli nekin, jotka eivät käytä/eivät voi käyttää korkeita korkoja useimmiten haluaisivat käyttää niitä. Pitäisi vain olla rohkea ja ryhtyä kahden kuukauden treeneihin korkokenkiin tottumiseksi. Hyvin tehdyt korkkarit eivät todellakaan ole ilmaisia ja 100 € sijoittamalla kodin sisustukseen, laukkuun tai ruokakassiin antaa varmasti myös iloa elämään.

      • njk

        Kerrankin asiallinen kommentti ja esitetty asia oli faktaa,siis tottakai itsekin valitsen käyttämäni kengät tilanteen mukaan,eli en esim.Mene lapsien kanssa ostoksille niissä 15cm koroissa,niille on käyttöä ihan eri tilaisuuksissa,biletyksessä ja makkari touhuissa,so what,ja tosiaankaan en ole tuosta vaan oppinu kävelemään korkeilla koroilla vaan se on kymmenen vuoden käyttö kokemuksen tulos eli harjoittelua ja vielä enemmän harjoittelua....


    • Denier

      Toivon että ette suutu, jos otan osaa kes-
      kusteluun. Kyllä minä voin sanoa kokemuksesta,
      että yli 8cm koroilla vaikea liikkua. Minulla
      oli 12cm avokkaat, mutta möin ne pois kun ei
      oikein luonnistunut tuo kävely ja ikääkin on
      tullut. Kai se harjoittelu olis ehkä auttanut.
      Sellaiset 6cm korot nyt käytössä, kun
      "tyttöilen" juhlissa, muuten 4cm leveä korko ok.
      Jos nyt jotain loukkasin, ottamalla osaa naisten
      palstalla, niin poistan tämän.

    • Tiia T

      Näin se on. Hyvin harva täällä älyää korkoja käyttää, vaikka suomalaiset ovat muutenkin lyhytjalkaisia.

      • njk

        Itse olen 160 pitkä ja kengän koko 37/38 riippuen kengän mallista ja koron korkeudesta,ja kyllä minä rakastan korkeita korkoja,10 vuoden kokemuksella osaan kävellä jopa kengillä joissa 17cm stiletti-korko ja pohjan 3cm paksu,tietty sitä "leimautuu" heti ilotytöksi,kuten on huomattu kun lukee tämän viesti ketjun vastauksia,mutta onneksi ei aivan kaikki ole kielteisellä kannalla,ja kyllä korkokengillä saa mukavasti lisä pituutta,toki tuo 8cm korko on itsellänikin se ns."arkikorko",ja nuo extrem korot sitten jalassa silloin tällöin kun niille sopiva tilaisuus.


      • meni...

        On muuten täysin väärin luulla suomalaisia huonosti pukeutuvaksi kansaksi. Jos maailmaa on yhtään nähnyt, huomaa, että Suomessakin pukeudutaan varsin hyvin, emme todellakaan ole se tuulipukukansa, joksi meidät mielletään. Suuri osa ulkomaalaisista joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat sanoneet, että suomalaiset naiset pukeutuvat erittäin hyvin ja voimme siis olla ylpeitä tyylitajustamme. Tietysti poikkeuksia löytyy, ja niitä löytyy kaikkialta maailmasta.


      • vai voiko
        njk kirjoitti:

        Itse olen 160 pitkä ja kengän koko 37/38 riippuen kengän mallista ja koron korkeudesta,ja kyllä minä rakastan korkeita korkoja,10 vuoden kokemuksella osaan kävellä jopa kengillä joissa 17cm stiletti-korko ja pohjan 3cm paksu,tietty sitä "leimautuu" heti ilotytöksi,kuten on huomattu kun lukee tämän viesti ketjun vastauksia,mutta onneksi ei aivan kaikki ole kielteisellä kannalla,ja kyllä korkokengillä saa mukavasti lisä pituutta,toki tuo 8cm korko on itsellänikin se ns."arkikorko",ja nuo extrem korot sitten jalassa silloin tällöin kun niille sopiva tilaisuus.

        Minun mielestäni sulla on hyvä asenne. On upeata katsoa vanhoja elokuvia, joissa naisilla on tiimalasivartalot ja korkeat korot. Miehet taas pitivät pukua ja hattua.

        Tänään on ollut Aamulehdessa juttu korseteista ja siitä, että mittatilaustyönä tehtynä ne eivät ahdista vaan ovat kuin napakka halaus vyötärön ympärillä. Naisten vyötäröt ovat suurentuneet yli 10 cm 50 vuodessa. Lisäksi vaatteet ovat valmisvaatteita eikä kohtuuhintaisia artesaani-ompelijoita nykyään juuri löydy. Kun käsityötaito katoaa, niin samalla häviää kurvitkin.

        Rakkaat sisaret! Ensi kerralla, kun näätte klassisen tyylikkäästi pukeutuneen naisen, niin sanokaa hänelle, että hänellä on stailit vaatteet, jotka näyttävät hyvältä juuri hänellä. Olkaa huoletta,se ei ole minä - en kerjää huomiota. Kannustakaa toisianne älkääkä osoitelko sormellanne ja halveksi ja ivatko toisianne. Jos miehenne jää kiinni tuijottaessaan jotain naista, niin kysykää mieheltänne, että tahtoisiko hän nähdä teidätkin pukeutuneena samalla tavalla vaikka kotona keskenänne tai ihan julkisesti.


    • Stiletto

      Kunpa kaikki naiset ymmärtäisivät, mitä tarkoitetaan sanaparilla "bedroom shoes". Voi kuinka moni parisuhde voisikaan paremmin! Rohkeutta, Naiset!

    • Korkoa

      Vaikka olenkin mies niin minulle sopiva koron korkeus 5-7 cm 8cm korko on jo liian korkea. Olen jo vuosia käyttänyt kiilakorkoisia nilkkureita ja saappaita sekä piilokorkoisia tennareita, vaimoni toi juuri tuliaisiksi työmatkaltaan Saksasta uudet piilokorkoiset tennari.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe