Käsijarrun säätö

Jusubbi

Miten ka:ssa säädetään oikeanpuolen jarrua tiukemmalle? ei meinaan mennyt katsastuksessa läpi. voimat oli 1,2 / 0,4 ja tuo 0,4 pyöri ihan käsin. Paljonko arvojen pitäisi olla ja onko mitään kotikonstia millä saisi tietää jarrujen voimat? Tiedän että koko käsijarrua voi säätää ihan siitä kahvan ruuvista, mutta pitääkö oikeanpuoleista säätää sitten auton alta vai itse jarrurummusta?

7

9963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha

      Jarruarvojen kuuluis ola noin 0,5. Sillä puolella millä on jarruvoima 1,2 on paineenrajoitinventtiili hajalla, siksi se kiristää sen puolen jarrunsäädön liian tiukalle ja sen takia taas käsijarru on tiukempi. Se paineensäädin on takarenkaan edessä pyöräkotelossa.

      • Jusubbi

        Katsoin aikaisemmasta katsastus lapusta ne arvot ja silloin ne oli 1.1 / 1.0 eli eiköhän tuo 0.5 oo liian vähän? Jos paineenrajoitin venttiili olis sökö, niin sehän vaikuttaus myös itse käyttöjarruun eiköstä?


      • Juha
        Jusubbi kirjoitti:

        Katsoin aikaisemmasta katsastus lapusta ne arvot ja silloin ne oli 1.1 / 1.0 eli eiköhän tuo 0.5 oo liian vähän? Jos paineenrajoitin venttiili olis sökö, niin sehän vaikuttaus myös itse käyttöjarruun eiköstä?

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.


      • Jusubbi
        Juha kirjoitti:

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.

        Mutta se rengas missä on 0,4 kN pyörii ihan käsillä ja tuskin pitää autoa jyrkässä mäessä. Eilen kokeilin säätää sitä jarrukahvaa ja tulos oli se, että sillä sai myös toisen jarrun pysymään melkein kunnolla, mutta luultavasti silti jarrujen ero olisi liian suuri. Pitää ensiviikonloppuna ottaa tuo rumpu auki. Tässä uudessa katsastuslapussa ei tosiaan näy käyttöjarrun voimia, mutta edellisessä ne oli aika samoja takajarruilla ja käsijarrulla. jotain 1,0 kN luokkaa.


      • Jusubbi
        Juha kirjoitti:

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.

        Eli vika oli siinä oikeanpuolen takajarrun automaattisäädössä, se oli jumissa. Vähän herkistelyä ja vaseliinia, niin lähti pelaamaan. Eli ei ollu paineenrajoitusventtiilissä mitään vikaa. Korjaus maksoi itsetehtynä 0€ !!


    • KAkKAako

      Vanha viestiketju johon törmäsin mutta vika mulla sama. Oon vahtanut n. 1v sitten jarrupalat. käyttöjarrussa ei ollut eroja ja hyvät tasapainoset arvot. Oikealla puolella käsijarru piti 0,2 ja toisella 0,9. Onko noihin automaattisäätöihin olemassa joku kikka millä sais mahd vähäisellä työllä ja purulla tilanteen korjattua?

    • sitroen.

      Täysin asiattomia kommentteja osaamattomilta teineiltä kuten normaalistikin Suoli24:ssä.
      Jos vikaa on vain käsijarrussa eikä muualla, niin vika on käsijarruvaijereissa tai muualla käsijarrun mekanismissa. Ei koskaan jarrupaineensäädössä kuten ylempänä joku teini ehdotti.
      Systeemi auki, jumittuneesta osasta ruosteet ja muu lika pois ja rasvaa oikeisiin paikkoihin. Kannattaa avata ja huoltaa se toinenkin puoli, ettei heti tule sama vika sinne. Normaalia huoltoa tämä on vähänkään ikääntyneemmässä autossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe