Muutto Espanjaan?

Pensionata

Voisiko joku yst. kertoa, millainen prosessi käytännössä on asuinpaikan/verotuksen siirto Espanjaan?
Olen kuullut, että yli 6 kk vuodesta pitää asua ulkomailla. Kuinka usein voi käydä Suomessa ja kuinka pitkään voi suomessa olla tuon 6 kk:n asumisjakson aikana?

Miten verottaja kontrolloi oleskelua?
Voiko verotuspaikan muutosta anoa jo ensimmäisen yli 6kk:n asumisjakson jälkeen?

Anotaanko siirto jollakin lomakkeella Suomen verotuspaikkakunnan verotoimistosta?

Kiitän etukäteen asiallisista vastauksista.

33

29723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • > > >

      Mikäli Suomesta pois muuttaessasi sinulle ei jää verotuksellisessa mielessä tarkoitettuja "kiinteitä siteitä" Suomeen, kuten perhe, asunto, kiinteistö tai liiketoiminta, niin voit anoa rajoitetusti verovelvolliseksi tuoloa jo muuton yhteydessä.

      Aiemmissa ehdoissa mainittiin että talviasuttamattoman kesämökkin voi omistaa. Sittemmin vero.fi'n sivuilla oli mainintaa että voisi omistaa asunnon joka on vuokralla eikä omassa käytössä. Kannatta kuitenkin tarkistaa kaikki erikseen ennen muuttoa. Kuitenkaan esimerkiksi vakituista vuokra-asuntoa ei saa olla käytössä Suomessa.

      Mikäli rajoitetusti verovelvolliseksi tulemisen ehdot täyttyvät, niin se astuu voimaan välittömästi ja verotusoikeus siirtyy Espanjaan.

      Suomessa voi oleilla korkeintaan kuusi kuukautta vuodessa. Mikäli muuttaa edellämainitilla ehdoilla, kannattaa varmistu hankkeensa vakavuudesta, kyse on vakituisesta asumisesta ulkomailla.

      • espanjassa asuva

        Mistahan nuo tiedot olet nypannyt. Olet verovapaa samantien kun suomesta muutat, ja jos omaisuutta jaa suomeen ja haluat verotuksen esim. espanjaan voit silti oleilla suomessa niin paljon kuin haluat....


      • ihan noin
        espanjassa asuva kirjoitti:

        Mistahan nuo tiedot olet nypannyt. Olet verovapaa samantien kun suomesta muutat, ja jos omaisuutta jaa suomeen ja haluat verotuksen esim. espanjaan voit silti oleilla suomessa niin paljon kuin haluat....

        Sinut lasketaan Suomessa asuvaksi ja verotetaan täällä tuloistasi, jos piipahdat päivänkin yli puoli vuotta. Yli puoli vuotta Hispanjolassa, eikä Sinua veroteta täällä.

        Omaisuutta voit omistaa ihan missä tahansa, sen verotus aina maan lakien mukaan ao.maahan.

        Jos elät eläkkeillä, työeläkkeet maksetaan vieraaseen maahankin. Kansaneläkkeitä ei voi "viedä", maksetaan vain Suomessa asuville.


      • olov49
        ihan noin kirjoitti:

        Sinut lasketaan Suomessa asuvaksi ja verotetaan täällä tuloistasi, jos piipahdat päivänkin yli puoli vuotta. Yli puoli vuotta Hispanjolassa, eikä Sinua veroteta täällä.

        Omaisuutta voit omistaa ihan missä tahansa, sen verotus aina maan lakien mukaan ao.maahan.

        Jos elät eläkkeillä, työeläkkeet maksetaan vieraaseen maahankin. Kansaneläkkeitä ei voi "viedä", maksetaan vain Suomessa asuville.

        ihan noinkaan kaipaa täsmennystä. Luepa laki tarkasti.


      • > > >
        olov49 kirjoitti:

        ihan noinkaan kaipaa täsmennystä. Luepa laki tarkasti.

        Pieni toivomus & kysymys. Mikä oli kommenttisi tavoite ja tarkoitus?

        Jotta keskustelu voisi olla asiallista ja hyödyllistä, niin olisi toivottavaa että keskustelijat toisivat esille informaatiota, lakoonisten piikkien sijaan.

        Mikäli jonkun kertomissa tiedoissa on mahdollisia virheitä tai puutteita, niin olisi toivottavaa tuoda lisätietoja ja täsmennyksiä, asiallisesti.

        Voisitko ystävällisesti kantaa kortesi kekoon ja kertoa tiedot joita omaat asiaan liittyen. Tällätavoin keskustelu voi edetä rakentavalla tavalla.


      • Kanarian asukki
        espanjassa asuva kirjoitti:

        Mistahan nuo tiedot olet nypannyt. Olet verovapaa samantien kun suomesta muutat, ja jos omaisuutta jaa suomeen ja haluat verotuksen esim. espanjaan voit silti oleilla suomessa niin paljon kuin haluat....

        Maassa jossa olet vakinaisesti asuvana ja verovelvollisena on oleskeltava vähintään 183 päivää vuodessa.Kun muutat maasta ja haluat verotuksesi myös muuttaa uuteen asuinmaahan on myös luovutettava Kelakortti pois ja anottava sitten asuinmaastasi vastaava kortti.
        Samaten verovirastoon on tehtävä anomus verovelvollisuuden lopettamisesta Suomeen. Kun minä muutin sain verovirastosta lomakkeen jonka kanssa menin Kanarialla verovirastoon, ilmottauduin verovelvolliseksi ja lomake leimattiin siellä. Sen lähetin sitten entisen kotikuntani verottajalle ja sain päätöksen verovelvollisuuden lopettamisesta Suomessa.
        En tiedä kuinka verottaja valvoo näitä oleskeluasioita, mutta tarvittaessa on kyettävä todistamaan kuinka pitkään on oleskellut missäkin maassa.
        Samoin Seguro Social Kanarialle vaatii ainakin minua ilmoittautumaan määräajoin toimistossaan, sosiaalietujen( terveydenhoidon) säilyttämiseksi.
        Käytäntö eri puolilla Espanjaa saattaa poiketa toisistaan, joten parasta on selvittää kuviot paikanpäällä. Mukava kokemus asuminen Kanarialla on , riittää lämpöä ja valoa .


      • ak

    • kaikista vinkeistä

      Salakuuntelijana kaikissa mahdollisissa viesteissä =)
      Olen muuttamassa ensi keväänä Alicanten/Torreviejan/Murcian alueelle lasteni kanssa ja olen kiitollinen jokaisesta tiedonmurusesta mitä tulee kouluihin ja työpaikkoihin. Olemme seikkailumielellä lähdössä maailmalle ennen kuin on liian myöhäistä.

      Kouluttautunut ja erittäin kielitaitoinen, espanjan alkeita tosin vasta opiskelemassa, mutta muuten ahkera ja vastuuntuntoinen. Espanjalainen elämänmyönteisyys ja avoimuus koskettavat, suomalainen tehoyhteiskunta vie elämänjanon ja siksi kaipaan muutosta. Puolison menetys edesauttoi päätöksentekoa.

      Kiitos etukäteen mahdollisesta yhteydenotosta ja avusta.

      Mucho Gusto y gracias

      • muukalainen49

        Suomalaista koulua täällä ei ole, mutta aurinkorannikolla on maksullinen. Espanjalainen peruskoulu on ilmainen, mutta oppimateriaalin ja ruokailun kustantaa vanhemmat itse. Koulusta saa vain opetuksen ja vesijohtovettä. Jatko-opiskelut sitten ovat maksullisia. Englannin kieltä ei täällä opi, koska koulussa sen opetus on heikkotasoista eikä Espanjan TV:stä sitä kuule koskaan. Työpaikan saaminen on melko vaikeaa ilman hyvää espanjan kieltä ja sen lisäksi muitakin kieliä. Helpointa on ehkä yrittäjäksi ryhtyminen tarjoamalla palveluksia ulkomaalaisille.


    • Eläkkeellä

      Lain olen tutkinut, ja pykälät on selvillä.
      Kaipaisin kuitenkin käytännön kokemuksia lain tulkinnasta : esimerkiksi voiko asunto-osakkeen omistaa muutosta huolimatta Suomessa, jos sen omistaa puoliksi vaimon kanssa ? Vaimo ei muuta Espanjaan ja yhteinen as. osake toimisi vaimon asuntona Suomessa.
      Vaaditaanko edelleen kopio Espanjan asunnon vuokrasopimuksesta Suomen verottajalle?

      • > > >

        Verotusta koskienhan laki muuttui hiljattain niin, että uklomailla pysyvästi asuva ja rajoitetusti verovelvollinen maksaa Suomesta saadusta tulosta / eläkkeestä 35% lähdeveron sijaan normaalin progressiivisen taulukon mukaan. Kunnallisverotuksen osalta sovelletaan kuntien keskiarvoa.

        Edellämainittu ei kuitenkaan koske maita joiden kanssa Suomella on verosopimus jonka mukaan verot maksetaan asuinmaahan sen säädöksien mukaan, kuten Espanjan kohdalla.

        Verihallituksen julkaisu 1.1.2005, koskien ehtoja eläkkeen verotuksen siirtymistä asuinmaahan > "...Tällöin hänen on näytettävä, että hänellä ei ole olennaisia siteitä Suomeen. Siteitä ovat esimerkiksi perhe, asunto, kiinteistö tai liiketoiminta Suomessa".

        Eli,kaikkien verolainsäädännössä määriteltyjen siteiden Suomeen tulee lakata, jotta verotus siirtyy Espanjaan.


      • Eläkkeellä oleva
        > > > kirjoitti:

        Verotusta koskienhan laki muuttui hiljattain niin, että uklomailla pysyvästi asuva ja rajoitetusti verovelvollinen maksaa Suomesta saadusta tulosta / eläkkeestä 35% lähdeveron sijaan normaalin progressiivisen taulukon mukaan. Kunnallisverotuksen osalta sovelletaan kuntien keskiarvoa.

        Edellämainittu ei kuitenkaan koske maita joiden kanssa Suomella on verosopimus jonka mukaan verot maksetaan asuinmaahan sen säädöksien mukaan, kuten Espanjan kohdalla.

        Verihallituksen julkaisu 1.1.2005, koskien ehtoja eläkkeen verotuksen siirtymistä asuinmaahan > "...Tällöin hänen on näytettävä, että hänellä ei ole olennaisia siteitä Suomeen. Siteitä ovat esimerkiksi perhe, asunto, kiinteistö tai liiketoiminta Suomessa".

        Eli,kaikkien verolainsäädännössä määriteltyjen siteiden Suomeen tulee lakata, jotta verotus siirtyy Espanjaan.

        Olen eläkkeellä ja muuttamassa Espanjaan. Haluan kuulla kokemuksia lain tulkinnasta. Vaimo ei muuta Espanjaan, mutta jää asumaan yhteisesti omistamaamme asunto-osakkeeseen. Emme ota avioeroa. Voinko omistaa silti edelleen vaimon kanssa asunto-osakkeen Suomessa? Tunnen kyllä tuon Espanjan kanssa tehdyn erillissopimuksen kohdat, mutta voisiko joku kertoa omia kokemuksiaan muuttoprosessista?


    • Espanjassa?

      Espanjassa eläkkeiden verotus on kevyempää kuin palkkatulojen.

      Ilmeisesti kuitenin on kyse progressiivisestä taulukosta. Onko palstalaisilla / Espanjassa asuvilla mahdollisesti tiedossa nykyisin käytössä oleva taulukko eläkkeitä koskien?

      Reseptilääkkeet ovat ilmeisesti ilmaisia Espanjassa asuville eläkeläisille? Millainen on käytäntö mahdollisten muiden terveydenhoidon kulujen suhteen?

    • vapaaehtoistyöhön

      minäkin olisin kiinnostunut samasta asiasta, kuin kysyit. Voisitko antaa tiedot, mitä olet saanut, minullekin. Verotus ja sen muuttamiseksi vaadittava asuinaika Espanjassa? Sallitut Suomessakäyntien pituudet...

      • Espanjan Kanarialla

        talvisin asunut eläkeläinen täällä!Olen seurannut
        tuttavieni verotusasioita ja tiedän useita paris-
        kuntia mm.,joista toista verottaa Espanja(siis
        pienempi verotus)ja toista Suomi.Itselläni on verotus Suomessa.Syy:Suomen ja Espanjan valtiot
        ovat tehneet sopimuksen,että Suomen valtion(t.kunnan)
        palveluksesta eläkkeelle jääneitä verottaa Suomi.
        Olen tästä pikkuisen katkera,koska EU:n aikana pitäisi olla tasa-arvo näissä asioissa.Mutta vielä ei ole!


      • Epätietoinen Iisalmesta
        Espanjan Kanarialla kirjoitti:

        talvisin asunut eläkeläinen täällä!Olen seurannut
        tuttavieni verotusasioita ja tiedän useita paris-
        kuntia mm.,joista toista verottaa Espanja(siis
        pienempi verotus)ja toista Suomi.Itselläni on verotus Suomessa.Syy:Suomen ja Espanjan valtiot
        ovat tehneet sopimuksen,että Suomen valtion(t.kunnan)
        palveluksesta eläkkeelle jääneitä verottaa Suomi.
        Olen tästä pikkuisen katkera,koska EU:n aikana pitäisi olla tasa-arvo näissä asioissa.Mutta vielä ei ole!

        Jos noin kävisi Espanjaan muutosta huolimatta, että verot kannattaisi/olisi pakko/olisi edullisempi maksaa Suomeen, niin mikäpäs siinä sitten. Mutta jos nyt sattuisin viipymään Espanjassa vaikkapa himpun verran yli vuoden ja haluaisin tuoda verottoman muuttoauton Suomeen mukanani. Estääkö Suomeen maksettu verotus myös verottoman muuttoauton tuonnin? Aattelin vaan, kun joka asiassa on joku vinkura kiero takaportti.


    • kauris

      Tääl olis myös yksi Huru-Ukko joka muuttaa syksyllä 2008 Espanjaan. Kuinka rahaliikenne Suomesta Espaan toimii,todennäköisesti joudun avaamaan tilin jossain pankissa.Käykö Suomessa käyttämäni pankkikortti siellä.Onko helppo saada asunto vuoralle aluksi sieltä.Tosin minulla on pari Suomea puhuvaa välittäjää sieltä tiedossa.Minkälainen hintataso esim 2h k vuokrahuoneistolla olisi.

      Kunn U I Lappeenranta

      • Oportunidad

        Joudut avaamaan pankkitilin, meidän pankkikortti ei käy. Visa kylläkin. Sanoisin vuokrista, alkaen 350 euroa, riippuen paikkakunnasta. Costa del Solilla korkeatkin vuokrat, kaupunginosissa suuret erot. Sielläkin on ns. huonoja kaupunginosia, ole tarkkana. Tutki naapurusto ennen päätöstä. Kapakat, discot, koulut/leikkikenttä/jalkapallokenttä lähistöllä. Et Nuku ! . Itse olen asunut Canarialla, harkitsen sinne muuttoa vakituisesti talvipakolaiseksi. Siis osakkeen omistus Suomessa kielletty, joudunko myymään osakkeeni ja ostamaan/muuttamaan mökkiin kesiksi ??


      • anu1
        Oportunidad kirjoitti:

        Joudut avaamaan pankkitilin, meidän pankkikortti ei käy. Visa kylläkin. Sanoisin vuokrista, alkaen 350 euroa, riippuen paikkakunnasta. Costa del Solilla korkeatkin vuokrat, kaupunginosissa suuret erot. Sielläkin on ns. huonoja kaupunginosia, ole tarkkana. Tutki naapurusto ennen päätöstä. Kapakat, discot, koulut/leikkikenttä/jalkapallokenttä lähistöllä. Et Nuku ! . Itse olen asunut Canarialla, harkitsen sinne muuttoa vakituisesti talvipakolaiseksi. Siis osakkeen omistus Suomessa kielletty, joudunko myymään osakkeeni ja ostamaan/muuttamaan mökkiin kesiksi ??

        Voit toki omistaa osakehuoneiston Suomessa,mutta se ei saa olla omassa tai perheenjäsenen käytössä. On esitettävä pitkäaikainen vuokrasopimus. Veroa et myöskään joudu maksamaan Suomeen vuokratulosta. Kesäasunto sensijaan saa olla omassa käytössä. Tämähän onnistuu vain, jos et saa eläkettä valtiolta tai kunnalta.
        Tietoja saat Verovirastosta ulkom.asioiden osastolta.


    • Nimetön

      Onnea vaan yritykselle. Espanjassa kaikki asiat hoidetaan yksilöllisesti! Jokainen tapaus on erilainen. Virkailijakohtaisia eroja on aina. Varaudu että vain juuri siihen asiaan saat vastauksen jota kysyt. Joudut usein umpikujaan ja palaamaan takaisin. Asia päivässä kaksi parhaassa.

      Jos sinulla on kiinteistöjä tai asuntoja Suomessa vuokraa ne perheen ulkopuolisille toistaiseksi. Muuta puolisosi kanssa jos mahdollista. Siirrä liiketoiminnna operaatiot muille, hallituspaikkoja voi olla. Nämä Suomen verottajaa varten. Suomen verottaja voi päättää toisinkin ja vaatia lisäselvityksiä.

      Tee anomus verotuksellisen asuinpaikan siirtämisestä Espanjaan, joka leimataan Espanjan verotoimistossa 6 kk:n asumisen jälkeen.
      Asu yhtäjaksoisesti kalenterivuoden alusta 184 päivää niin voit saada lomakkeeseesi leiman 1.7.. Todista asumisesi vuokrasopimuksin ja kuitein. Käännätä kaikki espanjaksi.
      Asuminen keskeytyy aina yli 2 kk:n poissaolon jälkeen.

      Espanjan verotaulukoita ei näytä olevan kenelläkään. Voisko joku laittaa linkin missä ne näkyvät.

      Espanjassa tarvitaan pitkämielisyyttä. Ja suomalaisten neuvot ovat voimassa niinkauan kuin perälauta näkyy. Eli äläpä usko kehenkään. Älä ainakaan näihin kirjoituksiin.

      • vinkkejä !

        Kiitos tuosta selvisi taas yksi kysymys. Mutta niitä on paljon lisää... Mitä voi tehdä etukäteen Suomessa siirron suhteen ?? Kaikissa papereissa kun kuitenkin tarvitaan espanjalainen osoite. Minulla ei ole mahdollisuutta reissata edestakaisin, joten haluaisin tehdä täällä kaiken
        mahdollisen etukäteen. Jos käännökset maksavat n. 30 euroa sivu - tulee siitäkin aikamoinen lasku. Mitä papereita tarkalleen tulee käännättää ?? Onkohan Teneriffalla suom./esp. virallista kääntäjä?
        Minua myös kovasti kiinnostaisi tietää nuo espanjalaiset verot. Minkä verran maksaa residentti eläkeläinen jonka vuositulot ovat alle 17.000e? Vai maksaako mitään? Olen lukenut monia versioita tästäkin asiasta eri sivuilta enkä näin ollen tiedä mitä uskoa. Joku verotusluettelo olisi tosiaankin tervetullut!
        Esim. kunnallisvero - mitä prosenttiluokkaa se noin karkeasti ottaen on Teneriffalla ?
        Tästä se sitten vasta alkaa - ensin vei aikaa päätöksenteko ja nyt kun se on vihdoin tehty, on näitten käytännön asioitten kanssa sormi suussa !!


      • poispoispois
        vinkkejä ! kirjoitti:

        Kiitos tuosta selvisi taas yksi kysymys. Mutta niitä on paljon lisää... Mitä voi tehdä etukäteen Suomessa siirron suhteen ?? Kaikissa papereissa kun kuitenkin tarvitaan espanjalainen osoite. Minulla ei ole mahdollisuutta reissata edestakaisin, joten haluaisin tehdä täällä kaiken
        mahdollisen etukäteen. Jos käännökset maksavat n. 30 euroa sivu - tulee siitäkin aikamoinen lasku. Mitä papereita tarkalleen tulee käännättää ?? Onkohan Teneriffalla suom./esp. virallista kääntäjä?
        Minua myös kovasti kiinnostaisi tietää nuo espanjalaiset verot. Minkä verran maksaa residentti eläkeläinen jonka vuositulot ovat alle 17.000e? Vai maksaako mitään? Olen lukenut monia versioita tästäkin asiasta eri sivuilta enkä näin ollen tiedä mitä uskoa. Joku verotusluettelo olisi tosiaankin tervetullut!
        Esim. kunnallisvero - mitä prosenttiluokkaa se noin karkeasti ottaen on Teneriffalla ?
        Tästä se sitten vasta alkaa - ensin vei aikaa päätöksenteko ja nyt kun se on vihdoin tehty, on näitten käytännön asioitten kanssa sormi suussa !!

        Tämä ei nyt varsinaisesti liity Espanjaan mitenkään,mutta kysyisin voiko ulkomailla (Euroopassa) pysyvästi asuva pitää suomalaista pankkitiliään auki ja jos voi niin kuinka kauan? Olemme muuttamassa pysyvästi pois mutta haluaisin silti pitää pankkitiliä auki kaiken varalta.


      • mklmdklvx
        poispoispois kirjoitti:

        Tämä ei nyt varsinaisesti liity Espanjaan mitenkään,mutta kysyisin voiko ulkomailla (Euroopassa) pysyvästi asuva pitää suomalaista pankkitiliään auki ja jos voi niin kuinka kauan? Olemme muuttamassa pysyvästi pois mutta haluaisin silti pitää pankkitiliä auki kaiken varalta.

        Kyllä suomalaisen pankkitilin voi pitää auki vaikka kuinka kauan. Minulla on parikin tiliä, vaikken ole asunut Suomessa aikoihin (noin seitsemään vuoteen), enkä toisaalta oikein voi sulkeakaan niitä sattuneesta syystä. Kannattaa tosin huomioida, että pankki napsii tilinhoito- ym. kuluja aina säännöllisin väliajoin, joten on hyvä pitää tilillä hieman rahaa tai sitten maksella niitä pois Suomessa käydessä. Tosin tili ei kyllä taida sulkeutua, vaikkei maksaisikaan, vaan maksamattomat kulut jäävät sinne pyörimään ja pankki ottaa kyllä omansa heti, kun tilille tulee rahaa.


      • saarella
        vinkkejä ! kirjoitti:

        Kiitos tuosta selvisi taas yksi kysymys. Mutta niitä on paljon lisää... Mitä voi tehdä etukäteen Suomessa siirron suhteen ?? Kaikissa papereissa kun kuitenkin tarvitaan espanjalainen osoite. Minulla ei ole mahdollisuutta reissata edestakaisin, joten haluaisin tehdä täällä kaiken
        mahdollisen etukäteen. Jos käännökset maksavat n. 30 euroa sivu - tulee siitäkin aikamoinen lasku. Mitä papereita tarkalleen tulee käännättää ?? Onkohan Teneriffalla suom./esp. virallista kääntäjä?
        Minua myös kovasti kiinnostaisi tietää nuo espanjalaiset verot. Minkä verran maksaa residentti eläkeläinen jonka vuositulot ovat alle 17.000e? Vai maksaako mitään? Olen lukenut monia versioita tästäkin asiasta eri sivuilta enkä näin ollen tiedä mitä uskoa. Joku verotusluettelo olisi tosiaankin tervetullut!
        Esim. kunnallisvero - mitä prosenttiluokkaa se noin karkeasti ottaen on Teneriffalla ?
        Tästä se sitten vasta alkaa - ensin vei aikaa päätöksenteko ja nyt kun se on vihdoin tehty, on näitten käytännön asioitten kanssa sormi suussa !!

        ne paperit jotak tarvistset espanjan kielellä, esim KELA:n eläketodistus, on saatavissa kelasta espanjaksi tai englanniksi. E 121 todistus jonka he antavat/lähettävät on jo valmiiksi molemmilla kielillä. Älä käännätä mitään ennenkuin olet ottanut asioista selvää.


    • PorFavor86
    • Cesar Curado

      Muutto Portugalin Espanja Algarve Costa del Sol Barcelona
      ________________________________________
      Muutto Portugalin Espanja Algarve Costa del Sol Barcelona
      Flyttning Flyttfirma Flyttservice Portugal Spanien Málaga Alicante Valencia Barcelona Madrid Algarve Costa del Sol, etc

      kuljetukset huonekalut Portugali Espanja

      Flyttservice över hela världen, men är specialicerade på
      transporter till och från Skandinavien och Spanien – Portugal.

      We are an Iberian based international removal company
      and we have regular trucks to Scandivania, Benelux, UK and
      Germany with international removals.
      We can collect door to door and assemble furniture if
      necessary at good rates.

      Looking forward to hear from you,

      César Curado
      [email protected]
      Transportes Senhora da Agonia,Lda
      00 351 965653025
      National & International Removals

      • empputemppuvenkku

        jos muutan asumaan espanjaan,olen eläkkeellä saanko mitään tukea asumiseen siellä.löytäisinkö vaikka vanhan rouvan avustustehtäviä,siivous,ruanlaitto ym.pientä korvausta vastaan,tai muuta,tuleeko siellä pelkällä eläkkeellä toim.n.800e vai onko siellä kela ja sossu.kannattaako 50v.naisen lähtee ettii itselleen miestä sieltä,kun suomen pulut ei käy.


      • eve
        empputemppuvenkku kirjoitti:

        jos muutan asumaan espanjaan,olen eläkkeellä saanko mitään tukea asumiseen siellä.löytäisinkö vaikka vanhan rouvan avustustehtäviä,siivous,ruanlaitto ym.pientä korvausta vastaan,tai muuta,tuleeko siellä pelkällä eläkkeellä toim.n.800e vai onko siellä kela ja sossu.kannattaako 50v.naisen lähtee ettii itselleen miestä sieltä,kun suomen pulut ei käy.

        mikä vanha meikä on kohta 48v ja 3v.pikkumiehen äiti.ajatteli tossa kans muuttoo porukalla sinne ja laittaa vielä yritystä pystyyn.ei muuta ko menoks ja vaikka meille sitten taloudenhoitajaksi.t.eeva


    • talvet lämmössä

      Eiköhän noita työttömiä ole siellä omastakin takaa.En luule että ottaavat sinne sossun elätiksi,olisi varmaan tulijoita sinne enemmältikin siinä tapauksessa.Jos saat eläkettä 800 e voit tulla jotenkuten toimeen jos löydät halvan asunnon ja elät nuukasti,ei eläminen siellä ole nimittäin kovin paljon halvempaa kuin Suomessakaan.

    • Mudatodo

      Muutto Suomi Portugaliin Ranskaan italiaan etc
      Muutto Suomi Espanja Portugaliin

      Hello!

      If you would like a quote for a removal from Finland to anywhere in Europe and also Spain or Portugal, please send an email to: [email protected] with the details of your move for quick response quote. Alternatively , you can also phone to the contacts below:

      César Curado
      TSA-Mudanzas (España)
      Tel 0034 655346688
      Transportes Senhora da Agonia,Lda
      tel:00 351 965653025
      www.removalstoportugal.com
      [email protected]
      Serviço Completo de Mudanças
      International Removals/Déménagements/ Mudanzas/Umzuge/Verhuizers/ Flyttning

    • Pidempi loma

      Jos olisinkin yli puoli vuotta Espanjassa, miten pitää toimia? Minulla on reseptilääkkeitä Suomesta puoleksi vuodeksi. Olen eläkeläinen ja tulen omillani toimeen. Suomessa ilmoitin Kelaan, että puoli vuotta matkoilla ulkomailla.

    • kodinonni3

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3880
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      596
      3644
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3632
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2291
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2255
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      322
      1972
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1776
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1443
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe