"b-leuk"

oppp

tietäisikö joku liittyykö termi "b-leuk" syöpään jotenkin?

31

60435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terminologiaa

      B-Leuk =leukosyytit,eli veren valkosolut,ei välttämättä liity, jos on syöpäepäily, selvitetään myös muita arvoja.

    • beltaine

      Termi tosiaan tarkoittaa ainoastaan veren leukosyyttejä. Jos tuo arvo on reilusti viitearvojen ulkopuolella, saattaa kysymyksessä olla silloin leukemia (ns. verisyöpä). Jos arvo heittää vain hieman, kyseessä luultavammin tulehdustila.

      • Kommentoimaan

        Kertokaa,miksi kysyjät eivät edes vaivaudu kommentoimaan saamiaan vastauksia, meitä hoitoalan ihmisiä on täällä toisinaan kirjoittamassa.
        Itse en tulkitse enää ainuttakaan, kysykää ja ottakaa yhteys hoitavaan lääkäriin, kiitos.


      • NERVÖS

        OLISIKO 9.3 ARVO JO REILUSTI YLI NS.NORMAALI ARVOJEN ?KIITÄN


    • oppp

      entäs jos arvo on 8.5? Onko normaalia?

      Ja kyllähän me kysyjät kommentoidaan ja ollaan kiitollisia 8)

      • beltaine

        Viitearvot Laboratoriokeskuksessa ovat 3.4–8.2. Eli 8,5 on hitusen yli rajan, mutta tuo ei ole vielä millään tavalla hälyttävää. Noin pienen nousun voi aiheuttaa melkein mikä vaan ja tuollaisesta ei vielä kannata hätääntyä yhtään.


      • oppp
        beltaine kirjoitti:

        Viitearvot Laboratoriokeskuksessa ovat 3.4–8.2. Eli 8,5 on hitusen yli rajan, mutta tuo ei ole vielä millään tavalla hälyttävää. Noin pienen nousun voi aiheuttaa melkein mikä vaan ja tuollaisesta ei vielä kannata hätääntyä yhtään.

        huh, kiitti. Vahingossa (ihan oikeasti) vain näin erään läheiseni lapun jossa oli kyseinen arvo ja vähän säikähdin =)


      • N29
        oppp kirjoitti:

        huh, kiitti. Vahingossa (ihan oikeasti) vain näin erään läheiseni lapun jossa oli kyseinen arvo ja vähän säikähdin =)

        Tupakoiko tämä läheisesi? Tupakointi nimittäin voi nostaa leukkareita jopa 30%, myös stressi ja ateriointi sekä fyysinen aktiviteetti...
        itselläni leukkarit olleet monta vuotta hieman koholla normaalista-11 asti.


      • oppp
        N29 kirjoitti:

        Tupakoiko tämä läheisesi? Tupakointi nimittäin voi nostaa leukkareita jopa 30%, myös stressi ja ateriointi sekä fyysinen aktiviteetti...
        itselläni leukkarit olleet monta vuotta hieman koholla normaalista-11 asti.

        tupakoi


      • ....
        oppp kirjoitti:

        tupakoi

        on 10 jotain valkosolut koholla?


      • hoitaja
        beltaine kirjoitti:

        Viitearvot Laboratoriokeskuksessa ovat 3.4–8.2. Eli 8,5 on hitusen yli rajan, mutta tuo ei ole vielä millään tavalla hälyttävää. Noin pienen nousun voi aiheuttaa melkein mikä vaan ja tuollaisesta ei vielä kannata hätääntyä yhtään.

        Laboratorio viitearvot lienee tehty niin, että tiettyllä terveellä osalla (oliko 70%) tulokset asettuvat tuohon viitearvohaarukkaan. Siis mahdollisuus, että lievästi poikkeavat arvot ovat normaaleja on aika suuri. Tietysti mitä enemmän pielessä sen todennäköisemmin on jotain vikaa. Leukkarit voi helposti olla esim. räkätaudissa tuplaten koholla ja silti ei ole kuolemasta kyse..


      • ???
        hoitaja kirjoitti:

        Laboratorio viitearvot lienee tehty niin, että tiettyllä terveellä osalla (oliko 70%) tulokset asettuvat tuohon viitearvohaarukkaan. Siis mahdollisuus, että lievästi poikkeavat arvot ovat normaaleja on aika suuri. Tietysti mitä enemmän pielessä sen todennäköisemmin on jotain vikaa. Leukkarit voi helposti olla esim. räkätaudissa tuplaten koholla ja silti ei ole kuolemasta kyse..

        Entäpä jos arvo on 3.2? Olin itse vatsataudissa ja sain tuollaisen tuloksen. En tupakoi, mutta olen käyttänyt melko runsaasti alkoholia. Vaikuttaako asiaan?


      • Jorte
        ??? kirjoitti:

        Entäpä jos arvo on 3.2? Olin itse vatsataudissa ja sain tuollaisen tuloksen. En tupakoi, mutta olen käyttänyt melko runsaasti alkoholia. Vaikuttaako asiaan?

        Olin lievässä nuhakuumeessa 3 vrk sen jälkeen leuk. arvo oli 2.1 eikö arvon pitäisi nousta kun on ollut kuumeessa? mistähän matala leuk. arvo yleensä johtuu?. Lääkäri käski mennä uusiin verikokesiin mit.leuk. arvo kahden viikon päästä.


      • NERVÖS
        beltaine kirjoitti:

        Viitearvot Laboratoriokeskuksessa ovat 3.4–8.2. Eli 8,5 on hitusen yli rajan, mutta tuo ei ole vielä millään tavalla hälyttävää. Noin pienen nousun voi aiheuttaa melkein mikä vaan ja tuollaisesta ei vielä kannata hätääntyä yhtään.

        LEUK ARVO 9.3 ONKO PELÄTTÄVÄ SYÖPÄÄ ?


      • Äitiomena
        NERVÖS kirjoitti:

        LEUK ARVO 9.3 ONKO PELÄTTÄVÄ SYÖPÄÄ ?

        ja B-leuk 2,9. Lapsi on reilu vuoden, onko tuo siis normaalia?

        Muut arvot oli ok, paitsi tuo b-leuk. Crp pikakin vaan sen 10, joten ei tulehdusta.


      • ------------ll------
        Äitiomena kirjoitti:

        ja B-leuk 2,9. Lapsi on reilu vuoden, onko tuo siis normaalia?

        Muut arvot oli ok, paitsi tuo b-leuk. Crp pikakin vaan sen 10, joten ei tulehdusta.

        ja kysyä lääkäriltä! Kun on vielä noinkin pieni lapsi kyseessä. Netissä kuka tahansa voi esittää olevansa vaikka lääk.tohtori..


      • varmista
        Äitiomena kirjoitti:

        ja B-leuk 2,9. Lapsi on reilu vuoden, onko tuo siis normaalia?

        Muut arvot oli ok, paitsi tuo b-leuk. Crp pikakin vaan sen 10, joten ei tulehdusta.

        kysyä lääkäriltä varmuus, mutta tiedän että usein matala leuk-arvo liittyy virusperäisiin infektioihin. Mutta varmista vielä vaikka soitolla neuvolaan.


      • Äitiomena
        varmista kirjoitti:

        kysyä lääkäriltä varmuus, mutta tiedän että usein matala leuk-arvo liittyy virusperäisiin infektioihin. Mutta varmista vielä vaikka soitolla neuvolaan.

        Lääkäriltä itseltään tuon lapun sain jossa nuo tiedot. Puhui niin lääkärikieltä vaikka häntä siitä kerran huomautin, en siis ymmärtänyt näistä mitään. Ja varsinkin nuo tk-lääkärit on liian usein tylyjä eikä hoida potilaitaan kunnolla. Kävin nimitäin lääkärissä vauvan kanssa ja lääkäri katsoi korviin hänen ja totes että puhtaat on. No, menin seuraavana päivänä yksityiselle ja siellä lääkäri imurilla putsasi korvat koska niihin ei nähnyt, onneksi ei ollut tulehdusta!


      • Armas Aallontie

        Tuo on aivan erinomainen luku. Ei ole mitään huolta. Minulla oli vuonna 2005 B-Leuk 10.0 ja siitä se on noussut tasaisesti kahdeksan vuotta. Nyt eilen lukema oli 36.5. Lääkäri sanoi, että "näillä mennään". Huolta ei kuulemma ole, koska Hb on melkein 150 ja Trompit (verihiutaneet) 200.

        Tuo minun lukema viittaa krooniseen lymfaatiseen leukemiaan ja on sen esiaste. Mitään pysähdyttävää hoitoa ei ole. Voin kuulemma elää vaikka 100-vuotiaaksi, enkä sittenkään kuole tähän. Uskoo ken uskoo, itse en usko. Hoidot aloitetaan jos ilmaantuu vakavia oireita. Imusolmukkeita minulla tuntuu kaulassa, nivusissa ja melkein joka paikassa.


      • Martsou

        Leuk 11 onko huoleen aihetta?


      • remissiossa
        .... kirjoitti:

        on 10 jotain valkosolut koholla?

        Kaikki mistä ei tiedetä laitetaan tupakoinnin syyksi.


      • Anonyymi
        NERVÖS kirjoitti:

        LEUK ARVO 9.3 ONKO PELÄTTÄVÄ SYÖPÄÄ ?

        Minun Leuk oli 9.4 ja sairastanLGL:ää verisyöpä.


    • jukkaxxx

      Tk-miehet jatkosotaan!

    • b-leuk koholla

      MInulla oli kerran vuonna 2007 b-leuk yli 15.0, kontrolli oli 10.0... Ei ollut syöpää. Nyt viikko sitten otetussa näytteessä oli 9.9. Paastosokeri oli koholla. Taas saa varmaan kontrolliin mennä.

    • arska2

      mulla kyseinen B-Leuk 12.6 ja en oo muistanu pariin kk käyä jatkossa,, kannattas varmaan käyä ku rupesin vaan katteleen noita arvoja ja ensimmäissen kerran elämässä otettiin ja sanotttiin et käydä kk päästä udestaan..tais unohtua :/

    • päivänkakara

      Tänään tuli tulokset B-Leuk 14,2, B-Hb 140, B-Trom 359..............
      Tuli vaan mieleen, että mitäköös sit seuraavaks kuuluu tehdä....? Huolestua vai unohtaa koko asia...

    • Kaima

      Jos B-leuk on 2.4* niin mitä se tarkoittaa? Kiitos!!

    • Anonyymi

      entäs jos arvo on 8.5? Onko normaalia?

      • Anonyymi

        Aivan aavistuksen ylärajan (8,2) yli. Ei mitään kummallista, voi johtua vaikka fyysisestä rasituksesta.

        Ja kun syöpä-osiossa ollaan, niin syövästä toi arvo ei yksinään kerro yhtään mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3821
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3595
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3552
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2231
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2219
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1967
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1756
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1413
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe